ODLUKA

O MERAMA ZAŠTITE POLJOPRIVREDNOG ZEMLJIŠTA, POLJSKIH PUTEVA I KANALA OD POLJSKIH ŠTETA I ORGANIZOVANJU POLJOČUVARSKE SLUŽBE NA TERITORIJI GRADA PANČEVA

("Sl. list grada Pančeva", br. 21/2010)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

U cilju zaštite poljoprivrednog zemljišta i imanja na teritoriji grada Pančeva uređuje se:

- zaštita useva i zasada na poljoprivrednom zemljištu od poljske štete i nomadske ispaše,

- zaštita poljoprivrednog zemljišta, opreme i objekata na istom (sistema za navodnjavanje, protivgradne stanice, građevinski objekti),

- zaštita poljskih puteva i kanala za odvodnjavanje i navodnjavanje od bacanja komunalnog i drugog otpada,

- zaštita poljoprivrednog zemljišta, poljskih puteva i kanala za odvodnjavanje i navodnjavanje od nekontrolisanog širenja korova, parložne trave i ambrozije,

- organizacija rada Poljočuvarske službe,

- naknada poljske štete,

- nadzor, kaznene odredbe i

- druga pitanja od značaja za sprovođenje ove Odluke.

Član 2

Predmet zaštite, u smislu ove Odluke su usevi i zasadi na poljoprivrednom zemljištu, bez obzira na oblik svojine, oprema i objekti na istom, poljoprivredne mehanizacije na istima, kao i poljski putevi i kanali za odvodnjavanje i navodnjavanje.

Član 3

U ovoj Odluci koriste se značenje pojmova iz Zakona o poljoprivrednom zemljištu ("Službeni glasnik Republike Srbije", broj: 62/2006, 65/2008 - dr. zakon i 41/2009).

Pod poljoprivrednim zemljištem u smislu ove Odluke smatraju se njive, vrtovi, povrtnjaci, voćnjaci, livade, pašnjaci, trstici i močvare, bez obzira na oblik svojine na području grada i zemljište koje je odgovarajućim planskim aktom namenjeno za poljoprivrednu proizvodnju do privođenja nameni.

Pod plodnim zemljištem podrazumeva se sposobnost zemljišta da istovremeno zadovolji potrebe biljaka za vodom, hranljivim materijama, vazduhom, toplotom, prostorom za korenov sistem, kao i povoljnim biohemijskim režimom.

Pod zaštitom poljoprivrednog zemljišta u smislu ove Odluke koje obuhvata mere i aktivnosti koje se preduzimaju u cilju trajnog obezbeđenja prirodnih funkcija zemljišta korišćenja zemljišta u skladu sa njegovom namenom, očuvanja i unapređivanja namenskog korišćenja zemljišta.

Pod uređenjem poljoprivrednog zemljišta podrazumevaju se mere kojima se realizuju prostorno-planski dokumenti (prostorni i urbanistički planovi i osnove) kroz postupak komasacije i melioracije u cilju poboljšanja prirodnih i ekoloških uslova na poljoprivrednom zemljištu.

Pod usevima u smislu ove Odluke podrazumevaju se zasejane poljoprivredne kulture namenjene za ljudsku i stočnu ishranu i industrijsku preradu.

Pod zasadima u smislu ove Odluke podrazumevaju se voćnjaci i vinogradi koji se nalaze van granica građevinskog područja grada.

Pod poljskim putevima podrazumevaju se nekategorisani putevi koji povezuju parcele poljoprivrednog zemljišta izvan granica građevinskog područja grada.

Pod kanalima za navodnjavanje i odvodnjavanje podrazumevaju se kanali koji se graniče sa parcelama i poljskim putevima i služe za priliv, odnosno odliv vode, a u cilju unapređenja poljoprivredne proizvodnje.

Pod opremom i objektima podrazumevaju se ribnjaci, građevinski objekti u funkciji poljoprivredne proizvodnje, sistemi za navodnjavanje i odvodnjavanje, bunari, crpne stanice i protivgradne stanice a nalaze se na poljoprivrednom zemljištu.

Pod navodnjavanjem podrazumeva se izgradnja, korišćenje i održavanje objekata i uređaja kojima se blagovremeno i kontinuirano dovodi voda u poljoprivredno zemljište u cilju dobijanja visokih i stabilnih prinosa poljoprivrednih kultura.

Pod odvodnjavanjem podrazumeva se izgradnja, korišćenje i održavanje objekata i uređaja kojima se vrši odvođenje suvišnih površinskih i podzemnih voda sa poljoprivrednog zemljišta i redovna primena određenih mera koje omogućavaju neprekidno efikasan rad svih objekata i uređaja u odvođenju suvišnih voda.

Pod opasnim i štetnim materijama podrazumevaju se grupe neorganskih i organskih jedinjenja koja obuhvataju toksične, korozivne, zapaljive, samozapaljive i radioaktivne proizvode i otpad u čvrstom, tečnom ili gasovitom agregatnom stanju i koja imaju opasne i štetne uticaje na zemljište.

Pod Poljočuvarom u smislu ove Odluke podrazumeva se lice koje ima svojstvo službenog lica koji sprovodi mere, vrši neposrednu zaštitu poljoprivrednog zemljišta, useva, zasada, poljskih puteva, kanala za navodnjavanje i odvodnjavanje od poljske štete, opremu i objekte na poljoprivrednom zemljištu.

II MERE ZAŠTITE USEVA I ZASADA, POLJOPRIVREDNOG ZEMLJIŠTA, POLJSKIH PUTEVA I KANALA

Član 4

U cilju zaštite useva i zasada poljoprivrednog zemljišta, opreme i objekata na istom, poljskih puteva i kanala od poljske štete, zabranjeno je:

1. Prisvajati, kidati, čupati i brati tuđe poljoprivredne useve i zasade;

2. Lomiti, seći, kidati, hemijskim ili biološkim putem, kao i na drugi način oštetiti tuđe useve, zasade i ostalo drveće;

3. Paliti ostatke useva i zasada na sopstvenom i tuđem poljoprivrednom zemljištu;

4. Prelaziti traktorom, zaprežnim kolima i drugim sredstvima preko tuđeg poljoprivrednog zemljišta, useva i zasada, ukoliko na ovim poljoprivrednim površinama ne postoji pravo službenosti;

5. Puštati na ispašu i terati stoku i živinu preko tuđih useva i zasada;

6. Iznositi i bacati razne biljne ostatke, hemijska sredstva, otpad, šut, ambalažu, leševe životinja i drugo smeće na sopstvenom i tuđem poljoprivrednom zemljištu, poljskim putevima, kanalima za odvodnjavanje i navodnjavanje kao i u bunare i ribnjake;

7. Ispuštati fekalije i osočni otpad na tuđe poljoprivredno zemljište kao i u kanale za navodnjavanje i odvodnjavanje, bunare i ribnjake;

8. Vršiti prikupljanje ostataka poljoprivrednih plodova bez pismene saglasnosti vlasnika imanja;

9. Prisvojiti, kidati, lomiti i vršiti oštećenja na bilo koji drugi način u ribnjacima, građevinskim objektima u funkciji poljoprivredne proizvodnje, sistemima za navodnjavanje i odvodnjavanje, bunarima, crpnim stanicama i protivgradnim stanicama koje se nalaze na poljoprivrednom zemljištu;

10. Progoniti stoku poljskim putevima i putevima koji vode pored poljoprivrednih imanja;

11. Preoravati, sužavati, prekopavati, zasipati i zatrpavati poljske puteve, pašnjake, utrine, staze, nasipe, jarke ili kanale u polju;

12. Prelaziti teškom mehanizacijom u vreme kišnog perioda i povećanog vodenog taloga u ataru poljskim putevima;

13. Kvariti poljske puteve neblagovremenim isključivanjem elemenata poljoprivrednih mašina.

Usevi uživaju fizičko obezbeđenje i zaštitu u svim fazama vegetacije i skinuti rod dok se nalazi na poljoprivrednom zemljištu, kao i sredstva za poljoprivrednu proizvodnju.

Član 5

Vlasnici, odnosno zakupci poljoprivrednog zemljišta mogu napasati vlastitu stoku na svojim imanjima, pod uslovom da obezbede prevoz stoke od objekta do njive i nazad, i da za sve vreme ispaše obezbede čuvanje stoke tako da se obezbedi zaštita useva i zasada na susednim parcelama.

Član 6

Vlasnici, odnosno zakupci obradivog poljoprivrednog zemljišta (državna, zadružna, deoničarska i mešovita privredna društva) dužni su da zemljište redovno obrađuju, kao i da vrše sistematsko uklanjanje parložne trave i ambrozije na istom.

Član 7

Radi očuvanja kako veličine tako i stanja prohodnosti puteva zabranjeno je odoravanje površine puta kao i na bilo koji način sprečavanje prohodnosti puteva.

Svaki građanin ima jednako pravo korišćenja i obavezu očuvanja poljskih puteva.

Poljske puteve održavaju vlasnici, odnosno zakupci poljoprivrednog zemljišta.

Član 8

U cilju vraćanja oštećenih i odoranih poljskih puteva i zatrpanih kanala u prvobitno stanje, na inicijativu poljočuvara, vlasnika, odnosno zakupca poljoprivrednog zemljišta ili predstavnika Mesne zajednice, rukovodilac Poljočuvarske službe može da naredi ponovni premer poljskog puta ili popravku oštećenog puta, odnosno otrpavanje kanala.

Svi troškovi premera i uređenja puta, kao o otrpavanje kanala padaju na teret počinioca.

III ORGANIZACIJA RADA POLJOČUVARSKE SLUŽBE

Član 9

Radi obezbeđenja organizovane zaštite u smislu ove Odluke, na teritoriji grada Pančeva organizuje se Poljočuvarska služba.

Poslovi Poljočuvarske službe su:

- da putem poljočuvara vrši neposrednu zaštitu useva i zasada na poljoprivrednom zemljištu od poljske štete i zaštitu poljskih puteva i kanala;

- da putem poljočuvara polja spreči spaljivanje organskih ostataka posle žetve useva na poljoprivrednom zemljištu;

- da putem poljočuvara polja spreči ispašu stoke na obradivom poljoprivrednom zemljištu;

- da za svaku nedozvoljenu radnju kojom je pričinjena poljska šteta utvrdi bliže obeležje radnje, prikupi podatke o poljoprivrednom zemljištu, atarskom putu ili kanalu na kojem je šteta učinjena i njegovom vlasniku, odnosno zakupcu, prikupi podatke o izvršiocu i svedocima ukoliko ih ima i o svemu tome sačini zapisnik;

- da o pričinjenoj šteti blagovremeno obavesti poljoprivrednog inspektora i vlasnika, odnosno zakupca poljoprivrednog zemljišta kome je šteta pričinjena;

- da zaprimi zahtev oštećenog lica za procenu poljske štete i postupa po istom na način uređen ovom Odlukom;

- da vrši administrativne i tehničke poslove za potrebe Komisije za procenu poljske štete.

Član 10

Za vršenje poslova Poljočuvarske službe grad Pančevo će angažovati preduzeće, preduzetnika ili drugo pravno lice koje bude izabrano u postupku javne nabavke. Preduzeće, preduzetnik ili pravno lice koje je izabrano za vršenje poslova Poljočuvarske službe dužno je da za obavljanje poslova poljočuvara angažuje lica koja imaju stalno prebivalište na teritoriji grada Pančeva.

Odnos između grada i preduzeća, preduzetnika ili drugog pravnog lica koje je izabrano za vršenje poslova Poljočuvarske službe regulisaće se ugovorom.

Organizaciju rada i rukovođenje radom Poljočuvarske službe vrši rukovodilac Poljočuvarske službe - lice određeno od strane preduzeća, preduzetnika ili drugog pravnog lica koje je izabrano za vršenje poslova Poljočuvarske službe.

Član 11

Sredstva za rad Poljočuvarske službe obezbediće se u budžetu grada Pančeva u skladu sa Godišnjim programom zaštite, uređenja i korišćenja poljoprivrednog zemljišta i iz drugih izvora prihoda.

Član 12

Poljočuvar ima službenu legitimaciju u kojoj je pored ličnih podataka naznačeno njegovo svojstvo, kao i područje na kojem vrši dužnost poljočuvara.

Za vreme obavljanja poslova poljočuvar polja mora nositi službenu uniformu i jasno vidljivu oznaku o svom svojstvu.

Oznaka na odeći sadrži naziv preduzeća, preduzetnika ili drugog pravnog lica i broj službene legitimacije.

Član 13

U obavljanju poslova zaštite poljočuvar ima prava i dužnosti da:

1. Redovno obilazi poljoprivredno zemljište, poljske puteve i kanale za navodnjavanje i odvodnjavanje na području na kojem vrši dužnost poljočuvara;

2. Sprečava sve radnje kojima se nanosi poljska šteta na poljoprivrednim usevima i zasadima, na poljoprivrednom zemljištu i na poljskim putevima i kanalima;

3. Sprečava nanošenje štete mehanizaciji na poljoprivrednim imanjima;

4. Pronalazi počinioce poljske štete;

5. Utvrđuje identitet vlasnika odnosno zakupca poljoprivrednog zemljišta kojem je naneta šteta;

6. Od lica zatečenih u radnji izvršenja prekršaja oduzima sve prisvojene plodove i predmete, i uz potvrdu ih predaje oštećenom vlasniku odnosno zakupcu poljoprivrednog zemljišta, a u slučaju da je isti nepoznat, oduzete plodove i predmete, predaje odgovornom licu u Mesnoj zajednici;

7. Upozori vlasnika odnosno zakupca poljoprivrednog zemljišta i kanala za navodnjavanje i odvodnjavanje da izvrši uklanjanje korova, parložne trave i ambrozije;

8. Stoku otkrivenu u šteti, bez čuvara ili čiji je vlasnik nepoznat, sprovede i preda na mesto čuvanja;

9. Podnese potrebnu dokumentaciju rukovodiocu Poljočuvarske službe o učinjenoj šteti radi pokretanja prekršajnog i krivičnog postupka;

10. Obavesti nadležno komunalno preduzeće da izvrši uklanjanje leševa životinja;

11. Vrši i druge poslove koje naloži rukovodilac službe.

Član 14

Poljočuvar je dužan da prilikom otkrivanja poljske štete sačini zapisnik koji sadrži: vreme i mesto na kome je šteta pričinjena, opis pričinjene štete, identitet lica zatečenog u radnji izvršenja štete (ime, prezime, adresa i JMBG) i njegovu izjavu, izjave svedoka (ukoliko ih ima), izjavu oštećenog lica-vlasnika odnosno zakupca ukoliko je poznat.

Poljočuvar je dužan da prilikom otkrivanja poljske štete fotografiše poljoprivredno zemljište na kojem je šteta učinjena i ostalo što je bitno za utvrđivanje obeležja radnje, kao i da sačuva pronađene predmete sa lica mesta.

Zapisnik sa dokazima (fotografije, pronađeni predmeti), poljočuvar je dužan da dostavi rukovodiocu Poljočuvarske službe u roku od tri dana od dana otkrivanja poljske štete.

Član 15

Ukoliko vlasnik odnosno zakupac poljoprivrednog zemljišta utvrdi da mu je šteta pričinjena a poljočuvar to nije uočio, isti će štetu prijaviti Poljočuvarskoj službi najkasnije u roku od tri dana od dana saznanja za pričinjenu štetu.

Prilikom prijave štete vlasnik, odnosno zakupac poljoprivrednog zemljišta, kojem je šteta pričinjena, dužan je u pisanoj formi dati sve podatke koji se odnose na poljoprivredno zemljište, vreme i radnju kojom je šteta pričinjena i druge činjenice i okolnosti koje mogu biti od značaja za utvrđivanje visine počinjenje štete i počinioca.

Član 16

Poljočuvar je ovlašćen da za svako lice zatečeno u činjenju poljske štete ili nomadske ispaše, koje nije u stanju da identifikuje ili ako lice odbija saradnju sa poljočuvarem, zatraži pomoć Policijske uprave nakon čega će uz pomoć ovlašćenih lica izvršiti identifikaciju na licu mesta.

Član 17

Rukovodilac Poljočuvarske službe na osnovu primljenog zapisnika sa dokazima o nedozvoljenoj radnji kojom je pričinjena šteta, dužan je da odmah a najkasnije u roku od sedam dana obavesti i dostavi primerak zapisnika vlasniku odnosno zakupcu poljoprivrednog zemljišta kome je šteta pričinjena.

Rukovodilac Poljočuvarske službe dužan je da primerak zapisnika sa dokazom o nedozvoljenoj radnji kojom je pričinjena šteta dostavi Republičkom poljoprivrednom inspektoru, radi preduzimanja mera u skladu sa Zakonom o poljoprivrednom zemljištu.

Član 18

Mesne zajednice na teritoriji grada Pančeva su dužne da obezbede odgovarajući prostor za čuvanje i smeštaj oduzetih predmeta i plodova do predaje vlasniku odnosno držaocu a najduže 48 časova od trenutka predaje na čuvanje.

Zaposleni u Mesnoj zajednici su dužni da pomognu i olakšaju rad Poljočuvarske službe na njihovoj teritoriji pružanjem relevantnih informacija vezanih za konkretne slučajeve nanošenja štete, identifikacije vlasnika useva ili počinioca, prihvatanjem napuštene stoke, čuvanja i predaje iste i slično.

Mesna zajednica je u obavezi, da u skladu sa ovom Odlukom, odredi lice koje će biti zaduženo da koordinira rad sa rukovodiocem Poljočuvarske službe.

Član 19

Ukoliko poljočuvar zatekne stoku u poljskoj šteti, bez čuvara ili čiji je vlasnik nepoznat, istu sprovodi i predaje na određeno mesto za čuvanje koje je odredila Mesna zajednica.

Poljočuvar je dužan da, u saradnji sa Mesnom zajednicom na čijem području je zatečena stoka u poljskoj šteti, organizuje prevoz i smeštaj stoke, o čemu sastavlja izveštaj i isti dostavlja rukovodiocu Poljočuvarske službe i Mesnoj zajednici.

Na osnovu izveštaja iz predhodnog stava, po isteku 48 časova i ukoliko se vlasnik odnosno držalac se ne javi poljočuvarskoj službi, a ako se vlasnik, odnosno držalac javi u određenom roku i dokaže da je stoka njegova, stoka mu se predaje, nakon izmirenja troškova prevoza, ishrane i čuvanja.

Član 20

Kada se vlasnik odnosno držalac stoke ne javi u roku ili odbije da preuzme stoku pod uslovima iz člana 19. stav 3. ove Odluke, Poljočuvarska služba će sprovesti postupak putem javnog nadmetanja u roku od 7 (sedam) dana od dana obaveštavanja, a dobijena novčana sredstva po odbijanju troškova prevoza i čuvanja, položiti u depozit.

Ako se vlasnik odnosno držalac stoke ne javi u roku od 6 (šest) meseci ili ne pokrene sudski spor, deponovana sredstva će se iskoristiti za izgradnju, dogradnju, adaptaciju i održavanje objekata za smeštaj stoke.

IV POSTUPAK UTVRĐIVANJA POLJSKE ŠTETE

Član 21

Na zahtev oštećenog lica vrši se procena poljske štete.

Zahtev za procenu poljske štete podnosi se Poljočuvarskoj službi, a rukovodilac Poljočuvarske službe prosleđuje Komisiji za procenu poljske štete (u daljem tekstu: Komisija).

Komisija se sastoji od četiri člana različitog profila poljoprivredne struke (ratarstva i povrtarstva, stočarstva, zaštite bilja, voćarstva i vinogradarstva i slično) i jednog promenljivog člana, predstavnika Saveta Mesne zajednice na čijem je području pričinjena šteta, koji će učestvovati u radu Komisije prema mesnoj nadležnosti.

Članove Komisije imenuje Gradsko veće grada Pančeva na period od četiri godine.

Aktom o imenovanju članova Komisije određuje se visina naknade za njen rad.

Član 22

Komisija je dužna da u skladu sa podnetim zahtevom za procenu poljske štete izađe na mesto nastanka štete i o tome sačini zapisnik.

Vlasnik odnosno zakupac poljoprivrednog zemljišta kojem je šteta pričinjena dužan je da prisustvuje radu Komisije, kao i lice koje je odgovorno za učinjenu štetu.

Zapisnik o proceni štete sadrži: vreme, mesto i način izvršenja radnje, zatim stručnu procenu nastale štete iskazanu vrednosno ili količinski.

Zapisnik sadrži i dokaze o načinu vršenja procene štete (fotografije, proračune i slično).

Komisija dostavlja zapisnik o proceni poljske štete rukovodiocu Poljočuvarske službe, a rukovodilac Poljočuvarske službe oštećenom licu i nadležnim organima u saradnji sa Republičkim poljoprivrednim inspektorom.

Član 23

Rukovodilac Poljočuvarske službe ima sledeću obavezu:

- raspoređuje poljočuvare u skladu sa potrebama i planovima zajedničkih akcija na teritoriji grada;

- da planira i sprovodi kontrolne akcije rada poljočuvara na teritoriji grada;

- da na osnovu zapisnika Komisije o pričinjenoj šteti pokrene prekršajni postupak;

- da obavesti Republičkog poljoprivrednog inspektora o preduzimanju mera iz okvira svoje nadležnosti;

- da podnese potrebnu dokumentaciju stanici Policijske uprave radi pokretanja krivičnog postupka u saradnji sa Republičkim poljoprivrednim inspektorom;

- da o preduzetim radnjama pismeno obavesti Sekretarijat za privredu i ekonomski razvoj Gradske uprave grada Pančeva;

- da vrši i druge poslove neophodne za funkcionisanje službe u skladu sa ugovorom.

Član 24

Vlasnici odnosno korisnici poljoprivrednog zemljišta mogu samo sudskim putem ostvariti pravo na naknadu štete.

Za naknadu poljske štete i štete učinjene nomadskom ispašom odgovara lično učinilac prekršaja, u skladu sa Zakonom o obligacionim odnosima.

Izuzetno, ako se naknada štete ne može naplatiti od učinioca prekršaja za naknadu štete odgovaraju:

1. Roditelji, staraoci sa svoju maloletnu decu, odnosno štićenike koji su učinili prekršaj.

2. Vlasnici stoke i drugi poslodavci (fizička i pravna lica), za svoje radnike kada ovi vršeći poslove po nalogu ili za račun svojih poslodavaca učine poljsku štetu.

Član 25

Ako dva ili više lica učine zajednički prekršaj za naknadu štete odgovaraju solidarno.

V KAZNENE ODREDBE

Član 26

Novčanom kaznom od 5.000,00 dinara do 50.000,00 dinara kazniće se za prekršaj fizičko lice ako učini neku od radnji iz članova 4. i 7. stav 1. ove Odluke.

Novčanom kaznom za prekršaj kazniće se i pravno lice kao i odgovorno lice u pravnom licu ako učine neku od radnji iz članova 4. i 7. stav 1. ove Odluke:

- pravno lice novčanom kaznom od 10.000,00 dinara do 100.000,00 dinara,

- odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom u iznosu od 1.000,00 do 5.000,00 dinara.

VI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 27

Preduzeće, preduzetnik ili pravno lice kome bude povereno vršenje poslova Poljočuvarske službe u obavezi je da dva puta godišnje dostavlja izveštaj o svom radu Gradskom veću grada Pančeva i Sekretarijatu za privredu i ekonomski razvoj Gradske uprave grada Pančeva.

Član 28

Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o zaštiti poljoprivrednog zemljišta, useva i zasada od poljskih šteta i organizovanju poljočuvarske službe ("Službeni list opštine Pančevo", broj: 7/1995, 6/1996 i "Službeni list grada Pančeva", broj: 22/2009).

Član 29

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Pančeva".