ZAKON
O AGENCIJI ZA OSIGURANJE DEPOZITA

("Sl. glasnik RS", br. 61/2005, 116/2008 i 91/2010)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Osniva se Agencija za osiguranje depozita (u daljem tekstu: Agencija).

Član 2

Agencija je pravno lice s pravima, obavezama i odgovornostima utvrđenim ovim zakonom i statutom Agencije.

Agencija ima status javne agencije.

Sedište Agencije je u Beogradu.

Član 3

Agencija obavlja poslove obaveznog osiguranja depozita, u skladu sa zakonom kojim se uređuje osiguranje depozita.

Pored poslova iz stava 1. ovog člana, Agencija:

- obezbeđuje finansijsku podršku bankama u skladu sa ovim zakonom, uključujući i odobravanje kredita;

- obavlja funkciju administratora banke u skladu sa zakonom kojim se uređuje stečaj i likvidacija banaka i društava za osiguranje;

- osniva banku za posebne namene u skladu sa zakonom;

- obavlja funkciju stečajnog ili likvidacionog upravnika u bankama i društvima za osiguranje u skladu sa zakonom kojim se uređuje stečaj i likvidacija banaka i društava za osiguranje;

- učestvuje u upravljanju bankama čiji je akcionar Republika Srbija i organizuje i sprovodi postupak prodaje akcija tih banaka u skladu sa zakonom i drugim propisima;

- organizuje i sprovodi postupak privatizacije društvenog, odnosno prodaje državnog kapitala u društvima za osiguranje u skladu sa zakonom kojim se uređuje osiguranje;

- sprovodi naplatu potraživanja u ime i za račun Republike Srbije u skladu sa zakonom i aktima Vlade;

- obavlja druge poslove utvrđene zakonom.

Član 4

Agencija ima statut, na koji saglasnost daje Vlada.

Statutom Agencije uređuju se:

1) organizacija i način obavljanja poslova Agencije;

2) delokrug organa Agencije;

3) zastupanje i predstavljanje Agencije;

4) podaci i isprave koji se smatraju poslovnom tajnom i način postupanja tim podacima i ispravama;

5) druga pitanja značajna za rad Agencije.

Statut Agencije objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije".

II POSLOVI AGENCIJE

1. Osiguranje depozita

Član 5

Agencija osigurava depozite banaka pod uslovima i na način koji su utvrđeni zakonom kojim se uređuje osiguranje depozita.

1a Obezbeđivanje finansijske podrške bankama

Član 5a

Vlada, na predlog Agencije, odlučuje o odobravanju finansijske podrške:

- banci koja kupuje celokupnu ili deo imovine i preuzima obaveze banke koja je u postupku administrativnog upravljanja;

- banci za posebne namene;

- banci koja kupuje celokupnu ili deo imovine i preuzima obaveze banke za posebne namene, u skladu sa ovim zakonom.

Agencija zaključuje ugovor sa bankom kojoj se obezbeđuje finansijska podrška iz stava 1. ovog člana, kojim se bliže određuju način i uslovi korišćenja finansijske podrške.

Finansijska podrška iz stava 1. ovog člana ne može se obezbediti banci u koju je uvedena prinudna uprava, kao ni banci kojoj je oduzeta dozvola za rad.

Član 5b

Agencija upućuje predlog Vladi za odobravanje finansijske podrške iz člana 5a stav 1. ovog zakona samo u slučaju kada je iznos predložene finansijske podrške potvrđen rezultatom testa najmanjih troškova.

Uz predlog Vladi iz stava 1. ovog člana, Agencija dostavlja izveštaj o rezultatu testa najmanjih troškova prema kome je ukupan iznos finansijske podrške koju bi Agencija obezbedila manji od ukupnog iznosa koji bi Agencija isplatila na ime osiguranih depozita.

Izuzetno od stava 1. ovog člana, Agencija nema obavezu da sprovodi test izračunavanja najmanjih troškova u slučaju da se prenos imovine i obaveza banke pod administrativnim upravljanjem vrši na banku za posebne namene.

U banci u kojoj je uvedena prinudna uprava Agencija može da sprovodi test izračunavanja najmanjih troškova u toku trajanja prinudne uprave uvidom u dokumentaciju te banke.

Bliže uslove i način utvrđivanja najmanjih troškova iz stava 1. ovog člana propisuje Agencija.

Član 5v

Izvori sredstava za finansijsku podršku iz člana 5a ovog zakona su:

1) budžet Republike Srbije;

2) sredstva Agencije;

3) sredstva donacija;

4) drugi izvori.

Finansijsku podršku banci iz člana 5a ovog zakona Agencija obezbeđuje:

1) odobravanjem kredita;

2) davanjem bespovratne pomoći za isplatu osiguranih depozita;

3) kupovinom dužničkih instrumenata banke;

4) deponovanjem sredstava.

U slučaju nedostatka sredstava za finansijsku podršku iz člana 5a ovog zakona, Agencija se može zadužiti uz garanciju Republike Srbije.

U postupku pribavljanja sredstava za obezbeđivanje finansijske podrške iz člana 5a ovog zakona neće se primenjivati odredbe zakona kojim se uređuju javne nabavke.

1b Funkcija administratora banke

Član 5g

Funkciju administratora banke Agencija vrši u skladu sa zakonom kojim se uređuje stečaj i likvidacija banaka i društava za osiguranje.

2. Funkcija stečajnog, odnosno likvidacionog upravnika

Član 6

Funkciju stečajnog ili likvidacionog upravnika u bankama i društvima za osiguranje nad kojima je otvoren postupak stečaja ili likvidacije Agencija vrši u skladu sa zakonom kojim se uređuju stečaj i likvidacija banaka i društava za osiguranje.

3. Obavljanje poslova za Republiku Srbiju

Član 7

Agencija učestvuje u upravljanju bankama čiji je akcionar Republika Srbija, tako što prati poslovanje tih banaka i rad njihovih organa, a obavlja i druge poslove u ime i za račun Republike Srbije, u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Član 8

Agencija organizuje i sprovodi postupak prodaje akcija banaka iz člana 7. ovog zakona koje su u vlasništvu Republike Srbije, u ime i za račun Republike Srbije, u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Član 9

Agencija, u skladu sa aktom Vlade donetim na predlog Narodne banke Srbije, može kod banaka preduzeti sledeće mere:

1) pokriti potencijalne gubitke;

2) preuzeti, kupiti ili na drugi način steći lošu aktivu;

3) upravljati lošom aktivom i prodati tu aktivu.

4) (brisana)

Za pokriće potencijalnih gubitaka iz stava 1. tačka 1) ovog člana, Republika Srbija može izdavati obveznice.

Član 10

Agencija organizuje i sprovodi postupak privatizacije društvenog kapitala i postupak prodaje državnog kapitala u društvima za osiguranje, u skladu sa zakonom kojim se uređuje osiguranje.

Član 11

Zaposleni u Agenciji koji obavljaju poslove iz čl. 7. do 10. ovog zakona ne mogu imati akcije, osnivačke uloge ni dužničke hartije od vrednosti banaka i čiji je akcionar Republika Srbija.

III SREDSTVA AGENCIJE

Član 12

Sredstva koja Agencija koristi za svoje poslovanje čine fond sredstava za osiguranje depozita (u daljem tekstu: fond za osiguranje depozita) i sredstva koja Agencija koristi za obavljanje poslova iz člana 3. stav 2. ovog zakona.

Član 13

Agencija obezbeđuje sredstva u fondu za osiguranje depozita u skladu sa zakonom kojim se uređuje osiguranje depozita.

Za iznos dobitka, odnosno gubitka, ostvarenog upravljanjem sredstvima iz stava 1. ovog člana i utvrđenog u skladu sa odredbama zakona kojim se regulišu računovodstvo i revizija, vrši se uvećanje, odnosno umanjenje fonda za osiguranje depozita.

Član 14

Agencija sredstva za obavljanje poslova iz člana 3. stav 2. ovog zakona obezbeđuje iz prihoda koje ostvari svojim poslovanjem, naknada u skladu sa zakonom kojim se uređuje stečaj i likvidacija banaka i društava za osiguranje, donacija, budžeta Republike Srbije, zaduživanjem u zemlji i inostranstvu i na drugi način, u skladu sa zakonom.

Dinarska sredstva iz stava 1. ovog člana Agencija može voditi na podračunu kod Uprave za trezor.

Devizna sredstva iz stava 1. ovog člana Agencija vodi na posebnom računu kod Narodne banke Srbije, a može ih voditi i na računima kod banaka, uz prethodnu saglasnost ministarstva nadležnog za poslove finansija.

Član 14a

U slučaju da sredstva iz čl. 13. i 14. ovog zakona nisu dovoljna za obavljanje poslova Agencije, na zahtev Agencije Vlada je dužna da po hitnom postupku donese odluku o obezbeđenju sredstava iz budžeta Republike Srbije ili njenim zaduživanjem u zemlji i inostranstvu na osnovu akta Narodne skupštine.

Narodna skupština donosi akt o okvirnom iznosu zaduženja iz stava 1. ovog člana na vanrednom zasedanju i to po hitnom postupku.

U postupku zaduživanja Republike Srbije za namenu utvrđenu u stavu 1. ovog člana neće se primenjivati odredbe zakona kojim se uređuje javni dug, zakona kojim se uređuju javne nabavke i zakona kojim se uređuje zaključivanje i izvršavanje međunarodnih ugovora.

O konkretnom zaduženju Republike Srbije za namene utvrđene stavom 1. ovog člana, a do iznosa zaduženja odobrenog u stavu 2. ovog člana odlučuje Vlada.

IV ORGANI AGENCIJE

Član 15

Organi Agencije su upravni odbor i direktor Agencije.

Član 16

Upravni odbor Agencije (u daljem tekstu: Upravni odbor) ima sedam članova, uključujući i predsednika.

Članove Upravnog odbora imenuje i razrešava Vlada.

Članovi Upravnog odbora po funkciji koju obavljaju jesu: ministar nadležan za poslove finansija, ministar nadležan za poslove privrede i viceguverner Narodne banke Srbije zadužen za poslove kontrole banaka.

Ostale članove Upravnog odbora imenuje i razrešava Vlada, i to:

1) predsednika i jednog člana - na predlog ministarstva nadležnog za poslove finansija;

2) jednog člana - na predlog Narodne banke Srbije;

3) jednog člana - na predlog reprezentativnog udruženja banaka.

Za članove Upravnog odbora imenuju se lica koja imaju visoku stručnu spremu i odgovarajuće radno iskustvo u oblastima finansija i bankarstva i osiguranja.

Predsednik i član Upravnog odbora iz stava 4. tačka 1) ovog člana mogu biti imenovani iz reda funkcionera.

Mandat članova Upravnog odbora je šest godina, s pravom ponovnog izbora.

Član 17

Upravni odbor:

1) donosi statut i druge opšte akte Agencije;

2) donosi odluke o obezbeđivanju sredstava za obavljanje poslova Agencije, kao i o raspolaganju tim sredstvima;

3) donosi propise i opšte akte koji se odnose na osiguranje depozita, u skladu sa zakonom kojim se uređuje osiguranje depozita;

4) donosi akte koji se odnose na obavljanje funkcije administratora banke;

5) donosi odluku o osnivanju banke za posebne namene, imenuje članove upravnog i izvršnog odbora te banke, obavlja funkciju skupštine te banke, u skladu sa zakonom kojim se uređuju stečaj i likvidacija banaka;

6) donosi akt kojim se uređuju bliži uslovi i način utvrđivanja najmanjih troškova za potrebe obezbeđivanja finansijske podrške iz ovog zakona;

7) utvrđuje predlog za donošenje rešenja o pokretanju postupka stečaja ili likvidacije banke kojoj je oduzeta dozvola za rad;

8) usvaja finansijski plan Agencije;

9) usvaja godišnji račun Agencije;

10) bira preduzeće za reviziju finansijskih izveštaja Agencije i razmatra te izveštaje;

11) usvaja izveštaj o radu Agencije;

12) vrši nadzor nad zakonitošću rada direktora Agencije;

13) donosi poslovnik o radu;

14) obavlja druge poslove utvrđene zakonom i statutom Agencije.

Upravni odbor donosi odluke većinom glasova ukupnog broja svojih članova.

Upravni odbor može odlučiti da njegovim sastancima prisustvuju i nezavisni eksperti, bez prava glasa.

Upravni odbor za svoj rad odgovara Vladi.

Član 18

Član Upravnog odbora za svoj rad prima naknadu koja se utvrđuje statutom Agencije.

Član 19

Članovi Upravnog odbora, kao i članovi njihovih porodica, ne mogu imati akcije, osnivačke uloge ni dužničke hartije od vrednosti banaka, drugih finansijskih organizacija, preduzeća za reviziju ili drugih pravnih lica s kojima Agencija sarađuje u obavljanju poslova iz svoje nadležnosti, o čemu podnose pismenu izjavu Vladi - najkasnije narednog dana od dana njihovog imenovanja, kao i svake naredne godine za vreme trajanja mandata, najkasnije do 31. januara tekuće godine.

Članovima porodice, u smislu stava 1. ovog člana, smatraju se supružnici, deca i ostali potomci, roditelji i ostali preci, pobočni srodnici do trećeg stepena srodstva, usvojenici, usvojilac, kao i lica koja nemaju potpunu poslovnu sposobnost, te su stavljena pod starateljstvo članova Upravnog odbora.

Član Upravnog odbora koga predlaže reprezentativno udruženje banaka ne može biti zaposleni u banci, član bilo kog organa banke ili konsultant banke.

Član 20

Članu Upravnog odbora prestaje funkcija pre isteka mandata ako to sam zatraži, ispunjenjem uslova za penziju i u slučaju razrešenja.

Članu Upravnog odbora prestaje funkcija nakon isteka 30 dana od dana kada je Vladi podneo zahtev za prestanak funkcije.

Član Upravnog odbora razrešava se funkcije:

1) ako je osuđen za krivično delo na bezuslovnu kaznu zatvora od najmanje šest meseci ili za kažnjivo delo koje ga čini nepodobnim za vršenje funkcije;

2) ako je nestručno i nesavesno vršio funkciju;

3) ako se na osnovu nalaza i mišljenja nadležne zdravstvene ustanove utvrdi da je zbog zdravstvenog stanja trajno izgubio radnu sposobnost za vršenje te funkcije;

4) ako nije dostavio ili je dostavio lažnu izjavu o podacima iz člana 19. ovog zakona;

5) ako se utvrdi da nije ispunio uslove za imenovanje iz člana 16. stav 5. ovog zakona.

Član Upravnog odbora imenovan umesto člana kome je prestala funkcija pre isteka mandata ovu funkciju vrši samo do isteka tog mandata.

Član 21

Direktora Agencije (u daljem tekstu: direktor) imenuje i razrešava Upravni odbor, uz saglasnost Vlade.

Direktor je zaposleni u Agenciji.

Direktor ne može biti funkcioner u smislu zakona kojim se uređuje sprečavanje sukoba interesa pri vršenju javnih funkcija ni funkcioner političke ili sindikalne organizacije, spoljni saradnik ili član organa banke, druge finansijske organizacije, preduzeća za reviziju koja vrše reviziju finansijskih izveštaja Agencije ili drugih pravnih lica s kojima Agencija sarađuje u obavljanju poslova iz svoje nadležnosti.

Direktor podnosi Vladi pismenu izjavu o podacima iz člana 19. stav 1. ovog zakona najkasnije narednog dana od dana imenovanja, kao i svake naredne godine za vreme trajanja mandata, najkasnije do 31. januara tekuće godine.

Direktor za svoj rad odgovara Upravnom odboru.

Član 22

Direktor:

1) predstavlja i zastupa Agenciju;

2) organizuje rad Agencije i rukovodi njenim radom;

3) predlaže akte koje donosi Upravni odbor;

4) donosi akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u Agenciji;

5) izvršava odluke Upravnog odbora i preduzima mere za njihovo sprovođenje;

6) odgovara za zakonitost i efikasnost rada Agencije, kao i za korišćenje sredstava Agencije;

7) obavlja druge poslove utvrđene zakonom i statutom Agencije.

Član 22a

Agencija, zaposleni u Agenciji, članovi Upravnog odbora Agencije, kao i lica koja po nalogu Agencije vrše dužnosti utvrđene zakonom, ne odgovaraju za štetu koja nastane vršenjem tih dužnosti, osim ako se dokaže da je šteta prouzrokovana namerno ili krajnjom nepažnjom.

Lica iz stava 1. ovog člana ne mogu odgovarati za štetu iz tog stava ni nakon prestanka radnog odnosa u Agenciji, odnosno prestanka vršenja dužnosti.

Agencija je dužna da nadoknadi troškove zastupanja zaposlenih u Agenciji u sudskim i upravnim postupcima pokrenutim u vezi s dužnostima koje ti zaposleni vrše na osnovu ovog zakona. Ove troškove Agencija je dužna da nadoknadi i licima kojima je prestao radni odnos u Agenciji.

V POSLOVNA TAJNA

Član 23

Član Upravnog odbora, zaposleni u Agenciji, kao i svako lice angažovano na obavljanju poslova Agencije, dužni su da sve podatke o poslovanju Agencije koje saznaju u obavljanju svojih poslova čuvaju kao poslovnu tajnu.

Obaveza iz stava 1. ovog člana traje i nakon prestanka članstva, radnog odnosa ili angažovanja lica iz tog stava.

Izuzetno, podaci iz stava 1. ovog člana mogu biti dostupni nadležnim organima u skladu sa zakonom.

VI IZVEŠTAJI AGENCIJE

Član 24

Agencija najmanje jedanput godišnje podnosi izveštaj o svom radu Narodnoj skupštini Republike Srbije, Vladi, Narodnoj banci Srbije i ministarstvu nadležnom za poslove finansija.

Član 25

Godišnji račun Agencije, sa izveštajem revizora, Upravni odbor podnosi Vladi i Narodnoj banci Srbije, i to do 15. jula naredne godine.

VII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 26

Danom stupanja na snagu ovog zakona, Agencija preuzima sva prava i obaveze Agencije za osiguranje depozita, sanaciju, stečaj i likvidaciju banaka.

Član 27

Vlada će članove Upravnog odbora imenovati u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.

Pri prvom imenovanju članova Upravnog odbora, predsednik i član Upravnog odbora kojeg predlaže ministarstvo nadležno za poslove finansija imenuju se na šest godina, član Upravnog odbora kojeg predlaže Narodna banka Srbije na četiri, a član Upravnog odbora koga predlaže reprezentativno udruženje banaka na dve godine.

Upravni odbor imenovaće direktora najkasnije u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.

Savet Agencije za osiguranje depozita, sanaciju, stečaj i likvidaciju banaka osnovane Zakonom o Agenciji za osiguranje depozita, sanaciju, stečaj i likvidaciju banaka obavljaće poslove Upravnog odbora do imenovanja lica iz stava 1. ovog člana.

Izvršni direktor Agencije za osiguranje depozita, sanaciju, stečaj i likvidaciju banaka obavljaće poslove direktora Agencije do imenovanja lica iz stava 3. ovog člana.

Član 28

Agencija je dužna da statut i druge opšte akte donese u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.

Do donošenja akata iz stava 1. ovog člana ostaju na snazi statut i drugi opšti akti Agencija za osiguranje depozita, sanaciju, stečaj i likvidaciju banaka, ako nisu u suprotnosti s ovim zakonom.

Član 29

Danom stupanja na snagu ovog zakona prestaju da važe Zakon o Agenciji za osiguranje depozita, sanaciju, stečaj i likvidaciju banaka ("Službeni list SFRJ", br. 84/89, 63/90 i 20/91 i "Službeni list SRJ", broj 53/01), Zakon o obezbeđivanju sredstava za osnivanje i rad Agencije federacije za osiguranje depozita i sanaciju banaka ("Službeni list SFRJ", broj 84/89) i Odluka o početku rada Agencije federacije za osiguranje depozita i sanaciju banaka ("Službeni list SFRJ", broj 18/90).

Član 30

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Samostalni član Zakona o izmenama i dopunama
Zakona o Agenciji za osiguranje depozita

("Sl. glasnik RS", br. 116/2008)

Član 3

Ovaj zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Samostalni član Zakona o izmenama i dopunama
Zakona o Agenciji za osiguranje depozita

("Sl. glasnik RS", br. 91/2010)

Član 12

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".