ODLUKA
O UTVRĐIVANJU METODOLOGIJE ZA ODREĐIVANJE TARIFNIH ELEMENATA ZA IZRAČUNAVANJE CENA PRISTUPA I KORIŠĆENJA SISTEMA ZA TRANSPORT NAFTE NAFTOVODIMA

("Sl. glasnik RS", br. 68/2006, 1/2007, 116/2008 i 92/2010)

1. Utvrđuje se Metodologija za određivanje tarifnih elemenata za izračunavanje cena pristupa i korišćenja sistema za transport nafte naftovodima, koja je odštampana uz ovu odluku i čini njen sastavni deo.

2. Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Samostalna odredba Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o utvrđivanju Metodologije za određivanje tarifnih elemenata za izračunavanje cena pristupa i korišćenja sistema za transport nafte naftovodima

("Sl. glasnik RS", br. 116/2008)

6. Ova odluka se objavljuje u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjivaće se od 1. januara 2009. godine.

 

Samostalna odredba Odluke o izmeni
Odluke o utvrđivanju Metodologije za određivanje tarifnih elemenata za izračunavanje cena pristupa i korišćenja sistema za transport nafte naftovodima

("Sl. glasnik RS", br. 92/2010)

2. Ova odluka se objavljuje u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

METODOLOGIJA
ZA ODREĐIVANJE TARIFNIH ELEMENATA ZA IZRAČUNAVANJE CENA PRISTUPA I KORIŠĆENJA SISTEMA ZA TRANSPORT NAFTE NAFTOVODIMA

 

I PREDMET METODOLOGIJE

Ovom metodologijom se utvrđuje način određivanja tarifnih elemenata za izračunavanje cena pristupa i korišćenja sistema za transport nafte naftovodima (u daljem tekstu: korišćenje sistema).

II METODOLOŠKI PRISTUP

Metodologija se bazira na mehanizmu kontrole cene korišćenja sistema za transport nafte naftovodima, primenom metode regulacije "troškovi plus", kojom se energetskim subjektima koji obavljaju delatnost transporta nafte naftovodima određuje maksimalna visina prihoda u regulatornom periodu, odnosno cena kojom se omogućava pokriće opravdanih troškova poslovanja, kao i odgovarajući povraćaj na angažovana sredstva.

III POJMOVI I DEFINICIJE

Pojmovi upotrebljeni u ovoj metodologiji imaju sledeće značenje:

Alokacija prihoda

 

Raspodela prihoda na tarifne elemente;

Deonica naftovoda

 

Tehničko-tehnološka celina koja služi za transport nafte naftovodima i na koju je moguće alocirati sve elemente pripadajućeg maksimalno odobrenog prihoda;

Maksimalno odobreni prihod

 

Maksimalan iznos prihoda energetskog subjekta u regulatornom periodu kojim se nadoknađuju svi opravdani troškovi koji nastaju obavljanjem regulisane energetske delatnosti i odgovarajući povraćaj na angažovana sredstva;

Mesto troška

 

Fizičko ili drugo mesto u energetskom subjektu na kome nastaje konkretan trošak;

Regulatorna naknada

 

Deo tarife za pristup i korišćenje sistema koji se priznaje kao trošak energetskom subjektu, a predstavlja prihod Agencije za energetiku Republike Srbije, u skladu sa Zakonom;

Tarifni elementi

 

Obračunske veličine tarifnog sistema u kojima se izražavaju učinci regulisanih energetskih subjekata i obračunavaju cene tih učinaka.

Ostali pojmovi upotrebljeni u ovoj metodologiji imaju isto značenje kao u Zakonu o energetici.

Pri izračunavanju prema formulama u ovoj metodologiji, sve vrednosti koje se izražavaju u procentima se dele sa 100.

IV ODREĐIVANJE MAKSIMALNO ODOBRENOG PRIHODA

Maksimalno odobreni prihod se obračunava na osnovu opravdanih troškova poslovanja energetskog subjekta koji nastaju obavljanjem energetske delatnosti transporta nafte naftovodima i na osnovu odgovarajućeg povraćaja na sredstva angažovana za obavljanje te delatnosti.

Ako u toku regulatornog perioda, zbog promene Energetskog bilansa Republike Srbije, opravdani troškovi poslovanja na osnovu kojih je utvrđen maksimalno odobreni prihod energetskog subjekta bitno odstupaju od troškova koji realno nastaju, može se izvršiti korekcija maksimalno odobrenog prihoda za taj regulatorni period.

Ocena opravdanosti troškova se vrši prema prirodi konkretnog troška sagledavanjem njegove svrsishodnosti, proverom količina i cene kojom je izazvan konkretan trošak, uporednom analizom troškova energetskog subjekta zasnovanom na podacima o troškovima u prethodnom periodu i troškovima energetskih subjekata koji obavljaju istu energetsku delatnost u zemlji i okruženju (benchmarking).

IV.1. Zajednički operativni troškovi, sredstva, troškovi amortizacije i ostali prihodi

Zajedničkim operativnim troškovima se smatraju operativni troškovi nastali radi omogućavanja funkcionisanja energetskog subjekta koji obavlja dve ili više energetskih delatnosti ili koji pored energetske obavlja i neku drugu delatnost, a koji ne mogu biti direktno vezani ni za jedno konkretno mesto troška.

Zajedničkim sredstvima se smatraju sredstva energetskog subjekta koja su neophodna za funkcionisanje energetskog subjekta koji obavlja dve ili više energetskih delatnosti ili koji pored energetske obavlja i neku drugu delatnost, a koja se ne mogu direktno alocirati na pojedine delatnosti (nematerijalna ulaganja osim goodwill-a, nekretnine, postrojenja i oprema).

Zajedničkim troškovima amortizacije se smatraju troškovi amortizacije zajedničkih sredstava nastali radi omogućavanja funkcionisanja energetskog subjekta koji obavlja dve ili više energetskih delatnosti ili koji pored energetske obavlja i neku drugu delatnost, a koji ne mogu biti direktno vezani ni za jedno konkretno mesto troška.

Zajedničkim ostalim prihodima se smatraju ostali prihodi ostvareni angažovanjem zajedničkih sredstava energetskog subjekta koji se ne mogu direktno alocirati na pojedine delatnosti.

Zajednički operativni troškovi, sredstva, troškovi amortizacije i ostali prihodi se raspoređuju na energetsku delatnost za koju se utvrđuje maksimalno odobreni prihod, u skladu sa ovom metodologijom (transport nafte naftovodima) i na druge energetske i ostale delatnosti, na osnovu transparentnih pravila (ključeva) utvrđenih u skladu sa računovodstvenim standardima i objektivnim kriterijumima.

IV.2. Transport nafte naftovodima

Obračun maksimalno odobrenog prihoda energetskog subjekta po osnovu obavljanja delatnosti transporta nafte naftovodima, vrši se primenom sledeće formule:

MOPt = OTt + At + PPCK * RSt - OPt + KEt

gde su:

t - regulatorni period,

MOPt - maksimalno odobreni prihod po osnovu obavljanja delatnosti transporta nafte naftovodima u periodu t (u dinarima),

OTt - operativni troškovi u periodu t (u dinarima),

At - troškovi amortizacije u periodu t (u dinarima),

PPCK - stopa povraćaja na regulisana sredstva (u %),

RSt - regulisana sredstva u periodu t (u dinarima),

OPt - ostali prihodi u periodu t (u dinarima),

KEt - korekcioni element u periodu t (u dinarima).

Troškovi koji ulaze u obračun maksimalno odobrenog prihoda energetskog subjekta koji obavlja energetsku delatnost transporta nafte naftovodima utvrđuju se na osnovu podataka o planiranim količinama transporta nafte naftovodima iz Energetskog bilansa Republike Srbije, odnosno na osnovu podataka koji služe za njegovo donošenje.

Troškovi za nadoknadu gubitaka nafte u sistemima za transport nafte naftovodima ne uključuju se u obračun maksimalno odobrenog prihoda energetskog subjekta koji obavlja energetsku delatnost transporta nafte naftovodima.

IV.2.1. Operativni troškovi

Operativni troškovi predstavljaju opravdane troškove nastale po osnovu obavljanja energetske delatnosti transporta nafte naftovodima i čine ih:

1) troškovi materijala,

2) troškovi zarada, naknada zarada i ostali lični rashodi,

3) troškovi proizvodnih usluga,

4) deo rezervisanja za naknade i druge beneficije zaposlenih, a koji se isplaćuju u regulatornom periodu,

5) nematerijalni troškovi.

U ovim operativnim troškovima sadržani su i:

- troškovi zaštite životne sredine,

- operativni troškovi sredstava pribavljenih bez naknade, i

- regulatorna naknada koja čini deo tarife za korišćenje sistema i koja se obračunava u iznosu 1,25% od maksimalno odobrenog prihoda subjekta koji obavlja delatnost transporta nafte naftovodima utvrđenog pre uključivanja ovog troška, izuzev za 2010. godinu, za koju se utvrđuje u iznosu od 0,94% od maksimalno odobrenog prihoda po osnovu obavljanja delatnosti transporta nafte naftovodima utvrđenog pre uključivanja ovog troška.

IV.2.2. Troškovi amortizacije

Troškovi amortizacije predstavljaju troškove amortizacije sredstava koja su u funkciji obavljanja energetske delatnosti transporta nafte naftovodima, pri čemu se u odobrene troškove amortizacije uključuju i troškovi amortizacije sredstava pribavljenih bez naknade.

Troškovi amortizacije obuhvataju troškove amortizacije postojećih sredstava na početku regulatornog perioda i troškove amortizacije sredstava koja će biti aktivirana u regulatornom periodu.

Troškovi amortizacije postojećih i sredstava koja će biti aktivirana u posmatranom regulatornom periodu obračunavaju se proporcionalnom metodom u procenjenom korisnom veku trajanja sredstava.

Troškovi amortizacije sredstava koja će biti aktivirana u posmatranom regulatornom periodu obračunavaju se na osnovicu koju čini 50% vrednosti aktiviranih nematerijalnih ulaganja, nekretnina, postrojenja i opreme u pripremi i avansa datih za njihovu nabavku.

Troškovi amortizacije se računaju prema sledećoj formuli:

At = APSt + AASt

gde su:

At - troškovi amortizacije u periodu t (u dinarima),

APSt - troškovi amortizacije postojećih sredstava u periodu t (u dinarima),

AASt - troškovi amortizacije sredstava koja će biti aktivirana u periodu t (u dinarima).

IV.2.3. Regulisana sredstva

Regulisana sredstva predstavljaju neto vrednost nematerijalnih ulaganja (izuzev goodwill-a), nekretnina, postrojenja i opreme koja su angažovana u obavljanju energetske delatnosti transporta nafte naftovodima, izuzimajući:

- neto vrednost sredstava pribavljenih bez naknade, kao što su donacije, učešće trećih lica u izgradnji sistema za transport nafte naftovodima i slično, i

- neto vrednost nematerijalnih ulaganja, nekretnina, postrojenja i opreme u pripremi i avansa datih za njihovu nabavku, koja se ne aktiviraju u regulatornom periodu ili koja nisu opravdana i/ili efikasna.

Opravdanost i efikasnost investicija se utvrđuju na osnovu:

- potrebe razvoja sistema za transport nafte naftovodima, u cilju zadovoljavanja porasta potražnje za naftom, kao i povećanja sigurnosti i kvaliteta snabdevanja,

- tehničko-tehnoloških, ekonomskih i drugih parametara i pokazatelja opravdanosti i efikasnosti ulaganja, i

- usklađenosti ulaganja sa godišnjim programom poslovanja i planom razvoja energetskog subjekta.

Regulisana sredstva su osnovica za obračun povraćaja na angažovana sredstva koji energetski subjekt može da ostvari u regulatornom periodu.

Vrednost regulisanih sredstava obračunava se kao aritmetička sredina vrednosti regulisanih sredstava na početku regulatornog perioda i vrednosti regulisanih sredstava na kraju regulatornog perioda prema sledećoj formuli:

RSt = (pRSt + kRSt) / 2

gde su:

RSt - regulisana sredstva u periodu t (u dinarima),

pRSt - vrednost regulisanih sredstava na početku perioda t (u dinarima),

kRSt - vrednost regulisanih sredstava na kraju perioda t (u dinarima).

Vrednost regulisanih sredstava na početku regulatornog perioda obračunava se prema sledećoj formuli:

pRSt = pNVSt - pSBNt - pNSUPt

gde su:

pNVSt - neto vrednost nematerijalnih ulaganja (izuzev goodwill-a), nekretnina postrojenja i opreme na početku perioda t (u dinarima),

pSBNt - neto vrednost sredstava pribavljenih bez naknade na početku perioda t (u dinarima),

pNSUPt - neto vrednost nematerijalnih ulaganja (izuzev goodwill-a), nekretnina, postrojenja i opreme u pripremi i avansa datih za njihovu nabavku na početku perioda t, a koja neće biti aktivirana u periodu t ili koja nisu opravdana i/ili efikasna (u dinarima).

Vrednost regulisanih sredstava na kraju regulatornog perioda obračunava se prema sledećoj formuli:

kRSt = pRSt - ARSt + ΔSUPt - NOPSt - ΔSBNt - ΔNSUPt

gde su:

ARSt - troškovi amortizacije regulisanih sredstava koji ne uključuju troškove amortizacije sredstava pribavljenih bez naknade u periodu t koji se obračunavaju na način definisan ovom metodologijom (u dinarima),

ΔSUPt - promena vrednosti nematerijalnih ulaganja (izuzev goodwill-a), nekretnina, postrojenja i opreme u pripremi i avansa datih za njihovu nabavku u periodu t, uvećana za neto vrednost nematerijalnih ulaganja (izuzev goodwill-a), nekretnina, postrojenja i opreme u pripremi i avansa datih za nabavku istih na početku regulatornog perioda, a koja će biti aktivirana u periodu t (u dinarima),

NOPSt - neto vrednost sredstava koja su otuđena i/ili trajno povučena iz upotrebe u periodu t (u dinarima),

ΔSBNt - promena vrednosti sredstava pribavljenih bez naknade u periodu t (u dinarima),

ΔNSUPt - promena vrednosti nematerijalnih ulaganja (izuzev goodwill-a), nekretnina, postrojenja i opreme u pripremi i avansa datih za njihovu nabavku koja neće biti aktivirana u periodu t ili koja nisu opravdana i/ili efikasna (u dinarima).

IV.2.4. Stopa povraćaja na regulisana sredstva

Stopa povraćaja na regulisana sredstva utvrđuje se kao ponderisana prosečna realna cena kapitala energetskog subjekta koji obavlja energetsku delatnost transporta nafte naftovodima.

Ponderisana prosečna realna cena kapitala je ponderisani prosek stope povraćaja na sopstveni kapital i ponderisane prosečne stope povraćaja na pozajmljeni kapital, prema ponderima od 40% za sopstveni kapital i 60% za pozajmljeni kapital i obračunava se pre oporezivanja prema sledećoj formuli:

PPCK = (SK * CSK) / (1 - SP) + PK * CPK,

pri čemu je SK + PK = 1

gde su:

PPCK - stopa povraćaja na regulisana sredstva (u %),

SK - učešće sopstvenog kapitala u finansiranju regulisanih sredstava (u %),

CSK - realna cena sopstvenog kapitala posle oporezivanja (u %),

SP - stopa poreza na dobit (u %),

PK - učešće pozajmljenog kapitala u finansiranju regulisanih sredstava (u %),

CPK - ponderisana prosečna realna cena pozajmljenog kapitala (u %).

Realna cena sopstvenog kapitala posle oporezivanja treba da odražava specifični rizik preduzeća, rizik zemlje i preovlađujuće uslove pribavljanja kapitala na finansijskom tržištu u regulatornom periodu.

Pozajmljeni kapital u smislu ovog pododeljka predstavlja zbir dugoročnih obaveza i kratkoročnih finansijskih obaveza kojima se finansiraju regulisana sredstva.

Realna cena pozajmljenog kapitala se računa kao ponderisana prosečna realna kamatna stopa na ukupno pozajmljena sredstva, pri čemu se kao ponderi uzimaju učešća pozajmljenih sredstava u ukupno pozajmljenim sredstvima. Realna cena pozajmljenog kapitala se priznaje do nivoa cene obazrivo i racionalno pozajmljenih sredstava.

IV.2.5. Ostali prihodi

Ostali prihodi, izuzev prihoda ostvarenog po osnovu korišćenja sistema, su prihodi ostvareni angažovanjem sredstava namenjenih obavljanju delatnosti transporta nafte naftovodima, kao što su: prihodi ostvareni od tranzita, prihodi od aktiviranja učinaka i robe, prihodi od prodaje sredstava i drugi prihodi.

IV.2.6. Korekcioni element

Korekcioni element je vrednosni izraz (novčani iznos) kojim se umanjuje ili uvećava maksimalno odobreni prihod u regulatornom periodu (t), za iznos odstupanja ostvarenog prihoda prema godišnjem finansijskom izveštaju energetskog subjekta za t-2 regulatorni period od opravdanog prihoda za t-2 regulatorni period obračunatog na način utvrđen ovom metodologijom a na osnovu ostvarenih energetskih veličina i vrednosti opravdanih troškova i ostalih prihoda ostvarenih u t-2 regulatornom periodu, odnosno u prethodnim regulatornim periodima za koje korekcija nije izvršena.

Korekcioni element se obračunava prema sledećoj formuli:

KEt = (OPPRt-2 - OPRt-2) * (1 + It-2)

gde su:

t - regulatorni period,

KEt - korekcioni element u periodu t (u dinarima),

OPPRt-2 - opravdani prihod po osnovu obavljanja energetske delatnosti u periodu t-2, obračunat u skladu sa ovom metodologijom na osnovu ostvarenih energetskih veličina i vrednosti opravdanih troškova i ostalih prihoda (u dinarima),

OPRt-2 - ostvareni prihod po osnovu obavljanja energetske delatnosti u periodu t-2 (u dinarima),

It-2 - indeks rasta cena na malo u Republici Srbiji u periodu t-2, prema objavljenom podatku organa nadležnog za poslove statistike (u %).

U slučaju iz st. 1. i 2. ovog pododeljka, korekcioni element se ne primenjuje prilikom obračuna maksimalno odobrenog prihoda za prva dva regulatorna perioda.

Ako energetski subjekt prilikom podnošenja predloga akta o cenama raspolaže podacima o ostvarenim energetskim veličinama i finansijskim izveštajima za t-1 regulatorni period, korekcioni element se izračunava na osnovu podataka iz t-1 regulatornog perioda, odnosno prethodnih regulatornih perioda za koje korekcija nije izvršena. U ovom slučaju se korekcioni element ne primenjuje prilikom obračuna maksimalno odobrenog prihoda za prvi regulatorni period.

U slučaju da se regulisane cene nisu primenjivale od početka prvog regulatornog perioda, korekcioni element se obračunava samo za deo prvog regulatornog perioda u kome su se regulisane cene primenjivale, pod uslovom da energetski subjekt raspolaže finansijskim izveštajima za deo prvog regulatornog perioda u kome su se regulisane cene primenjivale. Kada energetski subjekat ne raspolaže finansijskim izveštajima za deo prvog regulatornog perioda u kome su se regulisane cene primenjivale, ostvareni prihod se obračunava, u delu prvog regulatornog perioda u kome se nisu primenjivale regulisane cene, primenom regulisanih cena.

Prvi regulatorni period u smislu ovog pododeljka je kalendarska godina u kojoj su, u skladu sa Zakonom o energetici, primenjene cene tog energetskog subjekta za pristup i korišćenje sistema (regulisane cene), određene na način utvrđen ovom metodologijom.

IV.3. Transport nafte naftovodima koji sadrže dve ili više zasebnih deonica

Maksimalno odobreni prihod energetskog subjekta koji obavlja delatnost transporta nafte naftovodima, ako sistem za transport sadrži dve ili više zasebnih deonica, obračunava se za svaku zasebnu deonicu sistema na način utvrđen ovom metodologijom, pri čemu se alokacija zajedničkih troškova i sredstava na nivou celokupnog sistema za transport nafte naftovodima vrši na osnovu transparentnih pravila (ključeva) utvrđenih u skladu sa računovodstvenim standardima i objektivnim kriterijumima. Maksimalno odobreni prihod energetskog subjekta po osnovu obavljanja energetske delatnosti transporta nafte naftovodima, izračunava se kao zbir maksimalno odobrenih prihoda zasebnih deonica sistema za transport nafte naftovodima.

V ALOKACIJA MAKSIMALNO ODOBRENOG PRIHODA NA TARIFNI ELEMENT

Maksimalno odobreni prihod energetskog subjekta koji obavlja delatnost transporta nafte naftovodima alocira se na tarifni element "energent".

Tarifni element "energent", ako se sistem za transport nafte naftovodima sastoji od jedne deonice, je ukupna godišnja količina nafte koja se isporučuje korisnicima sistema za transport nafte i izražava se u tonama.

Ako sistem za transport nafte naftovodima sadrži dve ili više zasebnih deonica, tarifni element "energent" se utvrđuje za svaku deonicu.

VI REGULATORNI PERIOD

Prvi regulatorni period počinje 1. januara 2007. godine.

Dužina regulatornog perioda utvrđuje se u trajanju od godinu dana (kalendarska godina). Dokumentacija i podaci na osnovu kojih se određuje maksimalno odobreni prihod energetskog subjekta dostavljaju se Agenciji za energetiku Republike Srbije, po pravilu, 45 dana pre podnošenja predloga akta o cenama na mišljenje.