PRAVILNIKO USLOVIMA, NAČINU I POSTUPKU POLAGANJA ISPITA ZA STICANJE ZVANJA OVLAŠĆENI INTERNI REVIZOR U JAVNOM SEKTORU("Sl. glasnik RS", br. 46/2009 i 94/2010) |
Ovim pravilnikom propisuju se uslovi, način i postupak za sticanje zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru, vođenje evidencije i druga pitanja u vezi sa polaganjem ispita za sticanje ovog zvanja.
Ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru je lice koje ima položen ispit za sticanje zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru, u skladu sa ovim pravilnikom.
Ispit za sticanje zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru može da polaže lice koje ispunjava sledeće uslove:
1) da je zaposleno kod direktnog ili indirektnog korisnika budžetskih sredstava, organizacije obaveznog socijalnog osiguranja, javnog preduzeća osnovanog od strane Republike Srbije, odnosno autonomne pokrajine, opštine, grada i grada Beograda, pravnog lica osnovanog od strane tog javnog preduzeća, odnosno pravnog lica nad kojim Republika Srbija, odnosno lokalna vlast ima direktnu ili indirektnu kontrolu nad više od 50% kapitala ili više od 50% glasova u upravnom odboru, kao i kod drugog pravnog lica u kome javna sredstva čine više od 50% ukupnih prihoda (u daljem tekstu: korisnici javnih sredstava);
2) da ima visoku školsku spremu;
3) da ima najmanje tri godine radnog iskustva na poslovima revizije, interne kontrole, finansijske kontrole ili računovodstveno-finansijskim poslovima;
4) da ima potvrdu Ministarstva finansija (u daljem tekstu: Ministarstvo) da je pri tom ministarstvu završilo osnovnu obuku za interne revizore, osnovnu obuku za finansijsko upravljanje i kontrolu i obuku za praktičan rad na reviziji putem obavljanja dve revizije kod korisnika javnih sredstava kod koga je u radnom odnosu, uz stručnu pomoć Ministarstva - Centralne jedinice za harmonizaciju iz člana 83. stav 1. Zakona o budžetskom sistemu (u daljem tekstu: CJH);
5) da nije osuđivan za krivična dela koja ga čine nedostojnim za obavljanje poslova interne revizije.
Prijavu za pohađanje obuke iz stava 1. tačka 4) ovog člana može podneti korisnik javnih sredstava za lice koje ispunjava uslove iz stava 1. tač. 1), 2), 3) i 5) ovog člana, a koje je u radnom odnosu kod tog korisnika javnih sredstava.
Prijavu za pohađanje obuke iz stava 2. ovog člana može da podnese i lice koje želi da pohađa obuku, a koje ispunjava uslove iz stava 1. tač. 1), 2), 3) i 5) ovog člana.
Prijava za pohađanje obuke podnosi se Ministarstvu - CJH.
Po okončanju obuke Ministarstvo izdaje potvrde o završenoj obuci u smislu stava 1. tačka 4) ovog člana, za svaku obuku posebno.
3. Način i postupak polaganja ispita
CJH organizuje obuku i polaganje ispita za sticanje zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru.
Obuku za pripremu za sticanje zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru (u daljem tekstu: obuka) sprovodi CJH.
Obuka obuhvata:
1) osnovnu obuku za interne revizore;
2) osnovnu obuku za finansijsko upravljanje i kontrolu;
3) obuku za praktičan rad na internoj reviziji putem obavljanja dve revizije kod korisnika javnih sredstava kod koga je lice koje se obučava u radnom odnosu, uz stručnu pomoć Ministarstva - CJH.
Ispit za sticanje zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru (u daljem tekstu: ispit) sastoji se iz četiri ispitne oblasti, i to:
1) standardi, politike i okruženje interne revizije;
2) vršenje interne revizije;
3) veštine i tehnike interne revizije;
4) upravljanje rizicima i interna kontrola u javnom sektoru.
Obuka i polaganje ispita za sticanje zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru obavljaju se prema Programu obuke i polaganja ispita za sticanje zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Polaganje ispita vrši se pred Komisijom za sprovođenje ispita za sticanje zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru (u daljem tekstu: Komisija).
Komisija ima devet članova, od kojih je jedan predsednik Komisije.
Predsednika i članove Komisije i njihove zamenike, na period od pet godina, imenuje ministar finansija, na osnovu predloga CJH.
Rešenjem o imenovanju predsednika i članova Komisije imenuje se i sekretar Komisije, koji nije njen član.
Članovi Komisije i njihovi zamenici imenuju se iz reda zaposlenih u CJH, predavača za oblasti osnovna obuka za interne revizore i osnovna obuka za finansijsko upravljanje i kontrolu i rukovodilaca jedinica za internu reviziju kod korisnika javnih sredstava.
Članovi komisije i njihovi zamenici moraju imati visoku školsku spremu.
Sekretar Komisije, koji vodi zapisnik o radu Komisije i obavlja administrativne poslove za potrebe Komisije, imenuje se iz reda zaposlenih u CJH.
U slučaju odsutnosti ili sprečenosti, predsednika i članove Komisije zamenjuju njihovi zamenici.
Predsedniku Komisije, članovima Komisije, sekretaru Komisije, kao i licima koja učestvuju u organizaciji i sprovođenju ispita, pripada naknada za rad po kandidatu koji učestvuje u ispitu, čiju visinu rešenjem određuje ministar finansija na predlog CJH.
Naknada za rad iz stava 1. ovog člana određuje se za ispit, ponovni i popravni ispit.
Prijavu za polaganje ispita za sticanje zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru podnosi korisnik javnih sredstava kod koga je kandidat zaposlen, a može je podneti i kandidat.
U prijavi za polaganje ispita, koja se podnosi Ministarstvu - CJH navode se podaci o kandidatu, i to:
1) ime, ime jednog od roditelja, prezime;
2) datum i mesto rođenja;
3) adresa stanovanja;
4) jedinstveni matični broj građana (JMBG);
5) stručna sprema;
6) podaci o radnom iskustvu, saglasno članu 3. stav 1. tačka 3) ovog pravilnika;
7) podaci o ukupnom radnom stažu iz radne knjižice;
8) ispitni rok za koji se podnosi prijava.
Uz prijavu se podnosi:
1) diploma o stručnoj spremi;
2) uverenje da kandidat nije osuđivan za krivična dela koja ga čine nedostojnim za obavljanje poslova interne revizije, saglasno članu 3. stav 1. tačka 5) ovog pravilnika;
3) potvrda poslodavca o radnom iskustvu, saglasno članu 3. stav 1. tačka 3) ovog pravilnika;
4) potvrde o završenim obukama iz člana 3. stav 5. ovog pravilnika.
Dokazi uz prijavu iz stava 3. ovog člana podnose se u originalu ili overenoj kopiji, odnosno overenom prepisu.
Prijava se podnosi do 31. marta tekuće godine za majski ispitni rok, odnosno do 30. septembra tekuće godine za novembarski ispitni rok.
Ukoliko podneta prijava sa potrebnom dokumentacijom, ima nedostatke, Ministarstvo - CJH će o tome obavestiti podnosioca prijave i pozvati ga da u roku od osam dana iste otkloni.
CJH neće postupati po prijavi ako navedeni nedostaci u datom roku ne budu otklonjeni.
CJH obaveštava podnosioca prijave o datumu, vremenu i mestu polaganja ispita i o novčanom iznosu koji treba uplatiti na ime naknade troškova polaganja ispita, najkasnije 30 dana pre početka ispita.
Troškovi polaganja ispita jesu troškovi za naknade za rad iz člana 6. st. 1. i 2. ovog pravilnika.
Visina troškova polaganja ispita po kandidatu određuje se kao zbir naknada za rad iz člana 6. st. 1. i 2. ovog pravilnika po kandidatu.
Troškove polaganja ispita snosi korisnik javnih sredstava koji kandidata upućuje na polaganje ispita.
Ukoliko kandidata za polaganje ispita ne upućuje korisnik javnih sredstava, troškove polaganja snosi kandidat.
Troškove ponovnog polaganja ispita ili popravnog ispita snosi kandidat, ako ove troškove ne snosi korisnik javnih sredstava.
Kandidat je dužan da novčani iznos iz stava 1. ovog člana uplati najkasnije sedam dana pre datuma određenog za polaganja ispita, a dokaz o uplati dostavi sekretaru Komisije do početka ispita.
Kandidat može odustati od polaganja ispita, o čemu obaveštava CJH, najmanje sedam dana pre datuma određenog za polaganje ispita.
Na osnovu pismenog zahteva kandidata uz koji su priloženi odgovarajući dokazi, CJH može odložiti polaganje ispita, ako je kandidat iz opravdanih razloga sprečen da polaže ispit (zbog bolesti ili iz drugih opravdanih razloga).
Ako kandidat ne pristupi ispitu na koji je uredno pozvan, a blagovremeno ne dostavi obaveštenje da je odustao od polaganja ispita, novčani iznos uplaćen na ime troškova se zadržava.
Ispit se polaže pismeno u obliku zajedničkog testa za sve četiri ispitne oblati iz člana 4. stav 4. ovog pravilnika i traje tri sata bez prekida.
Svaka ispitna oblast zastupljena je sa 15 pitanja na koja se odgovara zaokruživanjem jednog ili više ponuđenih odgovora, tako da ispit ima ukupno 60 pitanja.
Po dva člana Komisije kojima predsednik Komisije odredi nadležnost za svaku pojedinačnu ispitnu oblast, sastavljaju 60 ispitnih pitanja za tu ispitnu oblast, od kojih Komisija pred početak ispita izvlači po 15 ispitnih pitanja za svaku ispitnu oblast.
Ispitu prisustvuje najmanje pet članova Komisije.
Kandidat je dužan da pismeni rad preda najkasnije do isteka vremena određenog za izradu.
Ako kandidat ne preda pismeni rad u datom roku, smatra se da nije položio ispit.
Kandidat je dužan da posle predaje pismenog rada napusti prostoriju u kojoj se ispit održava.
Nakon sprovedenog ispita članovi Komisije koji su prisustvovali ispitu utvrđuju rezultat ispita svakog pojedinog kandidata. Konačnu odluku o uspehu kandidata donosi Komisija većinom glasova.
Uspeh kandidata na ispitu po svakoj ispitnoj oblasti i uspeh na ispitu u celini, ocenjuje se opisno: "položio" ili "nije položio".
Kandidat je položio deo ispita za pojedinačnu ispitnu oblast ako ima najmanje 60% od ukupno mogućeg broja bodova određenih za tu ispitnu oblast.
Kandidat je položio ispit u celini ako je položio sve pojedinačne ispitne oblasti.
Kandidat koji nije položio deo ispita iz najviše dve pojedinačne ispitne oblasti, može u narednom ispitnom roku ponoviti ispit iz tih ispitnih oblasti.
Kandidat koji nije položio ispit iz tri pojedinačne ispitne oblasti smatra se da nije položio ispit u celini.
O toku ispita vodi se zapisnik.
Zapisnik sadrži: imena predsednika i članova Komisije, ime i prezime kandidata, broj i datum obaveštenja o odobrenom polaganju, mesto, dan i čas polaganja ispita, zadatke sa ispita, ocene iz svake pojedinačne ispitne oblasti, opšti uspeh na ispitu, podatke o odustajanju od polaganja i druge podatke od značaja za polaganje ispita.
Zapisnik potpisuju predsednik i članovi Komisije i sekretar Komisije.
Zapisnik, kome se prilažu pismeni radovi kandidata, Komisija dostavlja CJH.
CJH dostavlja kandidatu za sticanje zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru obaveštenje o postignutom uspehu na ispitu.
Kandidat ima pravo da u prostorijama CJH izvrši uvid u svoj rad u roku od osam dana od prijema obaveštenja o postignutom uspehu.
Kandidat ima pravo prigovora na ocene postignute na ispitu.
Prigovor se podnosi Komisiji preko CJH, u roku od osam dana od dana prijema obaveštenja.
O prigovoru odlučuje Komisija i o tome sačinjava zapisnik.
CJH dostavlja kandidatu odluku Komisije donetu po prigovoru.
Kandidat koji nije položio ispit može polagati ispit u narednom ispitnom roku.
Ministar finansija izdaje kandidatu koji je položio ispit sertifikat o stečenom zvanju ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru.
Sertifikat o sticanju zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru predstavlja uverenje o položenom ispitu i sadrži: ime, prezime, mesto i godinu rođenja kandidata, na kom je fakultetu i kada diplomirao, datum položenog ispita, broj, datum i mesto izdavanja uverenja - sertifikata, potpis ministra finansija i službeni pečat.
Ispitna dokumentacija i evidencija o polaganju ispita za sticanje zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru koju vodi CJH čuva se trajno.
CJH vodi Registar ovlašćenih internih revizora u javnom sektoru, u koju se upisuju lica kojima je izdat sertifikat stečenom zvanju ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru.
Registar iz stava 1. ovog člana čuva se trajno.
Poslove CJH, do njenog obrazovanja u skladu sa zakonom, obavljaće Ministarstvo finansija - Sektor za budžetsku inspekciju i reviziju.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Samostalni član Pravilnika
o izmenama i dopunama
Pravilnika o uslovima, načinu i postupku polaganja ispita za sticanje zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru
("Sl. glasnik RS", br. 94/2010)
Član 4
Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije."
PROGRAM
OBUKE I POLAGANJA ISPITA ZA STICANJE ZVANJA OVLAŠĆENI INTERNI REVIZOR U JAVNOM SEKTORU
Program obuke za sticanje profesionalnog zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru obuhvata:
1) osnovnu obuku za interne revizore;
2) osnovnu obuku za finansijsko upravljanje i kontrolu;
3) obuku za praktičan rad na internoj reviziji putem obavljanja dve revizije kod korisnika javnih sredstava kod koga je lice koje se obučava u radnom odnosu, uz stručnu pomoć Ministarstva finansija.
1) Osnovna obuka za interne revizore
(1) Standardi, politike i okruženje interne revizije:
A. Međunarodni standardi profesionalne prakse interne revizije,
- Standardi karakteristika,
- Standardi izvođenja;
B. Etički kodeks;
V. Povelja,
- svrha,
- ovlašćenja,
- odgovornosti;
G. Planiranje,
- Strateški plan,
- Godišnji plan,
- Operativni plan;
D. Odabir kadrova, obuka i stručno usavršavanje;
Đ. Politika osiguranja kvaliteta;
E. Politika vezana za pronevere, nepravilnosti i nezakonitosti;
Ž. Propisi iz oblasti interne finansijske kontrole u javnom sektoru u Republici Srbiji:
- Zakon o budžetskom sistemu ("Službeni glasnik RS", br. 9/02, 87/02, 61/05 - dr. zakon, 66/05, 101/05 - dr. zakon, 62/06 - dr. zakon i 85/06),
- Uredba o budžetskom računovodstvu ("Službeni glasnik RS", br. 125/03 i 12/06),
- Pravilnik o zajedničkim kriterijumima za organizovanje i standardima i metodološkim uputstvima za postupanje interne revizije u javnom sektoru ("Službeni glasnik RS", broj 82/07),
- Pravilnik o zajedničkim kriterijumima i standardima za uspostavljanje i funkcionisanje sistema finansijskog upravljanja i kontrole u javnom sektoru ("Službeni glasnik RS", broj 82/07).
(2) Vršenje interne revizije
A. Osnovne vrste revizije
- revizija sistema,
- suštinska revizija,
- revizija uspešnosti (performansi),
- finansijska revizija,
- revizija informacionih sistema,
- revizija ugovora;
B. Sprovođenje revizije sistema,
- priprema i planiranje zadataka revizije,
- utvrđivanje ciljeva kontrole i očekivanih kontrola,
- utvrđivanje i snimanje sistema,
- identifikovanje postojećih kontrola,
- ocena kontrola - pregled kontrola,
- testiranje kontrola - efektivnost,
- donošenje zaključaka,
- nadzor nad izvršenjem zadataka revizije,
- izveštavanje,
- praćenje primene preporuka interne revizije.
(3) Veštine i tehnike interne revizije
A. Utvrđivanje i prikaz poslovnog procesa;
B. Osnovna dokumentacija i radni papiri;
V. Tehnike testiranja, uzorkovanja i analize;
G. Veštine i tehnike vođenja razgovora;
D. Svrha, struktura i izrada revizorskih izveštaja;
Đ. Svrha, struktura i izrada Plana izvršenja preporuka.
Osnovna obuka za interne revizore traje sedam radnih dana odnosno 49 radnih sati. Prisustvo obuci je obavezno. O prisustvu obuci CJH vodi evidenciju.
2) Osnovna obuka za finansijsko upravljanje i kontrolu
(1) Upravljanje rizicima i interna kontrola u javnom sektoru
A. Uvod u internu finansijsku kontrolu u javnom sektoru,
- Interna finansijska kontrola u javnom sektoru,
- Javna odgovornost i korporativno upravljanje,
- Svrha važnost i ograničenja interne kontrole,
- Uloga rukovodilaca, zaposlenih, internih revizora i CJH u organizaciji interne kontrole;
B. Integrisani okvir interne kontrole COSO model,
- Kontrolno okruženje,
- Procena rizika,
- Kontrolne aktivnosti,
- Informacije i komunikacija,
- Nadzor (praćenje) kontrola;
V. Sistem upravljanja rizicima,
- Uvod u upravljanje rizicima i SWOT analiza,
- Identifikovanje rizika,
- Procena rizika,
- Rešavanje rizika,
- Rezidualni rizik i planiranje za slučaj nepredviđenih situacija,
- Praćenje rizika,
- Strategija upravljanja rizikom;
G. Upravljački kontrolni sistem,
- Upravljačke kontrole,
- Kontrolno okruženje,
- Kontrolni ciljevi,
- Kontrolne aktivnosti,
- Kontrolne procedure,
- Testiranje kontrola,
- Kontrole iz oblasti informisanja i komunikacija,
- Nadzor kontrola.
Osnovna obuka za finansijsko upravljanje i kontrolu traje pet radnih dana odnosno 35 radnih sati. Prisustvo obuci je obavezno. O prisustvu obuci CJH vodi evidenciju.
3) Obuke za praktičan rad na internoj reviziji
Praktična obuka vrši se obavljanjem dve interne revizije kod korisnika javnih sredstava u kome je polaznik obuke zaposlen, uz stručnu pomoć Ministarstva finansija - CJH, na način utvrđen Pravilnikom o zajedničkim kriterijumima za organizovanje i standardima i metodološkim uputstvima za postupanje interne revizije u javnom sektoru.
Polaznik obuke dostavlja CJH dva konačna izveštaja interne revizije (u papirnom i elektronskom obliku) sa overenim dnevnicima praktične obuke od strane lica koje je pružalo pomoć o uspešno obavljenim internim revizijama.
Program polaganja ispita sastoji se iz četiri ispitne oblasti:
1) Standardi, politike i okruženje interne revizije;
2) Vršenje interne revizije;
3) Veštine i tehnike interne revizije;
4) Upravljanje rizicima i interna kontrola u javnom sektoru.
Ispitne oblasti Standardi, politike i okruženje interne revizije, Vršenje interne revizije i Veštine i tehnike interne revizije obuhvataju materiju osnovna obuka za interne revizore određenu u Programu obuke.
Ispitna oblast Upravljanje rizicima i interna kontrola u javnom sektoru obuhvata materiju osnovna obuka za finansijsko upravljanje i kontrolu određenu u Programu obuke.
Za pripremu polaganja ispita za sticanje zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru koriste se sledeći pravni izvori i literatura:
1. Zakon o budžetskom sistemu ("Službeni glasnik RS", br. 9/02, 87/02, 61/05 - dr. zakon, 66/05, 101/05 - dr. zakon, 62/06 - dr. zakon i 85/06),
2. Uredba o budžetskom računovodstvu ("Službeni glasnik RS", br. 125/03 i 12/06),
3. Pravilnik o zajedničkim kriterijumima za organizovanje i standardima i metodološkim uputstvima za postupanje interne revizije u javnom sektoru ("Službeni glasnik RS", broj 82/07),
4. Pravilnik o zajedničkim kriterijumima i standardima za uspostavljanje i funkcionisanje sistema finansijskog upravljanja i kontrole u javnom sektoru ("Službeni glasnik RS", broj 82/07),
5. Materijal za obuku koje polaznik obuke dobije u toku pohađanja osnovne obuke za interne revizore,
6. Materijal za obuku koje polaznik obuke dobije u toku pohađanja osnovne obuke za finansijsko upravljanje i kontrolu.