LOKALNI AKCIONI PLAN
ZAPOŠLJAVANJA GRADA KRUŠEVCA ZA 2010. GODINU

("Sl. list grada Kruševca", br. 3/2010 i 6/2010)

Lokalni akcioni plan zapošljavanja grada Kruševca za 2010. godinu predstavlja osnovni instrument sprovođenja aktivne politike zapošljavanja u 2010. godini.

Prioriteti aktivne politike zapošljavanja u 2010. godini prvenstveno su usmereni na ulaganje u ljudski kapital, podsticanje socijalne inkluzije na tržištu rada i otvaranje novih radnih mesta. U tom smislu prioriteti politike zapošljavanja u 2010. godini su:

1. podrška otvaranju novih radnih mesta, smanjivanje uticaja ekonomske krize na postojeće poslove i podsticanje formalnog zapošljavanja u privatnom sektoru, uz značajno učešće socijalnih partnera;

2. smanjivanje nezaposlenosti mladih i promovisanje zapošljavanja mladih, posebno onih koji su prilagođeni smanjenom mogućnošću za zapošljavanje;

3. veće ulaganje u ljudske resurse poboljšanjem obrazovanja i obuka u cilju usklađivanja ponude i potražnje na tržištu rada;

4. promovisanje socijalne inkluzije i jednakih mogućnosti na tržištu rada.

Prioriteti politike zapošljavanja u 2010. godini proizašli su iz realnih potreba i deo su strateških opredeljenja i srednjeročnih ciljeva, tako da neće biti u potpunosti realizovani u 2010. godini. Ipak je neophodno započeti sa realizacijom aktivnosti koje se na njih odnose, kako bi se u narednim godinama dostigli željeni rezultati.

STANJE NA TRŽIŠTU RADA I ZAKONSKI OKVIR

Stanje na tržištu rada

U periodu 2006.-2008. godine ostvarena makroekonomska stabilnost i povoljna makroekonomska situacija, uticale su na pojavu pozitivnih trendova na tržištu rada, ali problemi u oblasti zapošljavanja kao što su nedostatak poslova kao posledica nedovoljne privredne aktivnosti i niska zaposlenost u formalnoj ekonomiji i dalje su prisutni. Od četvrtog kvartala 2008. godine, kao posledica uticaja svetske ekonomske krize, dolazi do pogoršanja pokazatelja na tržištu rada. Tržište rada i dalje ima iste karakteristike u smislu visoke nezaposlenosti, niskog učešća zaposlenosti u privatnom sektoru, niske mobilnosti radne snage. Pored toga nezaposlenost u gradu Kruševcu ima dugoročni, strukturni i tranzicioni karakter.

Stopa nezaposlenosti

2003.

2004.

2005.

2006.

2007.

Republika Srbija

14,6

18,5

20,8

20,9

18,1

Opština Kruševac

27,4

28,3

26,6

27,8

29,5

Opšte karakteristike tržišta rada u periodu 2007.-2009. su neusaglašenost ponude i potražnje radne snage, veliko učešće dugoročno nezaposlenih i veliki priliv viška zaposlenih iz preduzeća koja se restrukturiraju i privatizuju, nepovoljna starosna i kvalifikaciona struktura nezaposlenih, visoka stopa nezaposlenosti mladih, velike razlike između regionalnih tržišta rada i niska mobilnost radne snage, veliki broj nezaposlenih koji pripadaju teže zapošljivim kategorijama, kao i veliki broj angažovanih u sivoj ekonomiji.

Uočavaju se pozitivni trendovi i u kretanju stope nezaposlenosti koja posle perioda stagnacije počinje da opada da bi pod uticajem svetske ekonomske krize ponovo počela da raste.

Nezaposlenost žena u Republici Srbiji je izraženija od nezaposlenosti muškaraca.

U periodu od 2005.-2009. godine u gradu Kruševcu nije došlo do znatnijeg pomeranja u strukturi nezaposlenosti. Broj lica koja traže zaposlenje u tom periodu:

2005. - 17.486 lica, od toga 55,60% žena

2006. - 17.683 lica, od toga 55,64% žena

2007. - 17.010 lica, od toga 55,36% žena

2008. - 16.914 lica, od toga 55,68% žena

2009. - 17.581 lice, od toga 55,42% žena

Struktura lica koja traže zaposlenje za period 2005. - 2009. godine

Nezaposlena lica

2005.

2006.

2007.

2008.

2009.

Ukupno

17.486

17.683

17.010

16.914

17.581

Žene

55,60%

55,64%

55,36%

55,68%

54,42%

 

Privremeno nesposobnih ili nespremnih za rad

2005.

2006.

2007.

2008.

2009.

Ukupno

100

110

148

683

1187

 

Lica kojima miruju prava po zakonu

2005.

2006.

2007.

2008.

2009.

Ukupno

101

95

93

12

4

 

Lica koja rade sa nepunim radnim vremenom i zaposleni koji traže promenu zaposlenja

2005.

2006.

2007.

2008.

2009.

Ukupno

101

95

93

12

4

Procentualno u broju nezaposlenih lica veće je učešće žena.

Broj nezaposlenih lica se od 2005. godine do kraja 2009. godine smanjio za 835 lica ili 4,85%, iako se broj tražioca zaposlenja u tom periodu povećao za 95 lica. U tom periodu povećao se broj lica privremeno nesposobnih ili nespremnih za rad za 1.087 lica.

Broj lica kojima miruju prava po zakonu i lica koja rade sa nepunim radnim vremenim i zaposleni koji traže promenu zaposlenja smanjio se za 97 lica odnosno 60 lica.

Stopa nezaposlenosti se u gradu Kruševcu u odnosu na prethodnu godinu povećala za 3% zbog smanjenog broja zaposlenih u 2009. godini u preduzećima, ustanovama, zadrugama i organizacijama, a smanjio se i broj privatnih preduzetnika i zaposleni kod njih. U 2009. godini došlo je i do smanjenja osiguranih poljoprivrednika što je sveukupno uticalo na povećanje stope nezaposlenosti.

Lica koja prvi put traže zaposlenje

2005.

2006.

2007.

2008.

2009.

Ukupno

9333

9138

8910

7806

6191

Žene

62,37%

32,18%

32,03%

63,35%

63,06%

Procentualno veće učešće žena je i kod lica koja prvi put traže zaposlenje.

Učešće lica koja prvi put traže zaposlenje u ukupnoj nezaposlenosti se od 2005. godine procentualno smanjivalo sa 55,79% preko 52,41%, 53,24% i 48,13% na 37,80% u 2009. godini što ukazuje na to da se u tom periodu povećavao broj nezaposlenih lica sa prethodnim radnim iskustvom.

Najveće učešće u registrovanoj nezaposlenosti prema dužini čekanja na zaposlenje imaju lica koja čekaju do 1 godine, a zatim slede ona koja čekaju 1-2 godine, 3-5 godina, 5-8 godina, 2-3 godine, preko 10 godina i 8-10 godina. Ovakvo stanje je tokom celog izveštajnog perioda (2005-2009) i tu nije dolazilo do nekih pomeranja.

Nije se menjalo stanje ni kod najvećeg učešća u registrovanoj nezaposlenosti, posmatrano prema starosti. Najveću procentualnu vrednost zauzimaju lica od 30 do 39 godina, a zatim slede lica preko 50 godina starosti, od 40-49 godina, od 25 do 29 godina, od 20-24 godine i do 19 godina starosti.

Od ukupnog broja nezaposlenih lica, preko 1 godine (dugoročna nezaposlenost) na zaposlenje u 2009. godini čeka 11.580 lica što je 70,70% ukupne nezaposlenosti. Od toga je 57,29%.

Struktura nezaposlenih aktivnih lica prema stepenu stručne spreme se tokom perioda 2005-2009. godine nije značajnije menjala. Najveći broj nezaposlenih je u IV stepenu stručne spreme, a zatim u III, u I, II, VI i VII stepenu. Nije došlo ni do većih pomeranja u deficitarnim zanimanjima. I dalje su to profesori matematike, srpskog jezika, engleskog, nemačkog, francuskog i italijanskog jezika, profesori istorije, stomatološke sestre, zubni tehničari, mašinisti ravne štampe-ofset, instruktori vožnje.

U proteklom periodu došlo je do otpuštanja većeg broja radnika po osnovi tehnoloških viškova iz radnih organizacija IMK "14. oktobar" ad, XII "Župa", "Henkel Merima", ad "Rubin", ad "Korporacija Trajal", "Plima Pek" i Konfekcija "Zvezda".

Zato se broj nezaposlenih iz mašinske, hemijske, konfekcijske i poljoprivredne struke naglo povećavao.

U 2009. godini najveći broj slobodnih radnih mesta bio je u III stepenu stručne spreme i to za prodavce, vozače drumskog saobraćaja, bravare, elektromontere-instalatere, tekstilne radnike, kelnere, kuvare, mesare, rukovaoce vatrogasnom opremom, portire. Zatim u IV stepenu stručne spreme traženi su medicinske sestre, prodavci, ekonomski tehničari, komercijalni tehničari, maturanti gimnazije, elektrotehničari, mašinski tehničari, tehničari prerade i obrade drveta, građevinski tehničari, farmaceutski tehničari, tehničari osiguranja. U V stepenu stručne spreme su najtraženiji instruktori vožnje, u VI vaspitači predškolske dece, ekonomisti za finansije, računovodstvo i bankarstvo, više medicinske sestre, u VII najviše je traženo diplomiranih ekonomista za opštu ekonomiju, bankarstvo i finansije, profesora matematike, profesora srpskog jezika, profesora razredne nastave, diplomiranih pravnika, doktora medicine, doktora stomatologije, profesora engleskog jezika. Bilo je potrebe i za magistrima ekonomskih nauka i univerzitetskim profesorima pedagogije.

Zapošljavanja je bilo najviše kod prodavaca, mašinskih tehničara, vozača, diplomiranih ekonomista opšte ekonomije, bankarstva i finansija, tehničara ekonomske struke, bravara, krojača konfekcionara, elektromontera instalatera, kelnera, izrađivača hemijskih proizvoda, komercijalnih tehničara, doktora medicine, diplomiranih pravnika, profesora matematike, profesora srpskog jezika.

Najugroženije kategorije za zapošljavanje su lica preko 50 godina života, invalidi, Romi, žene, mladi do 30 godina starosti i izbegla i raseljena lica.

Pravni i institucionalni okvir

U maju 2009. godine usvojena su dva nova zakona u oblasti zapošljavanja, i to: Zakon o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti ("Službeni glasnik RS", broj 36/2009) i Zakon o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba sa invaliditetom ("Službeni glasnik RS", broj 36/2009).

Zakon o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti u članu 59. stav 2. otvorio je mogućnost lokalnim samoupravama osnivanjem budžetskih fondova gde bi se izdvajala sredstava za finansiranje lokalne politike zapošljavanja, što je grad Kruševac i uradio formirajući Budžetski fonda za finansiranje aktivne politike zapošljavanja za teritoriju grada Kruševca.

U 2010. godini aktivna politika zapošljavanja biće usmerena na realizaciju aktivnosti koje će dati rezultate na kratak rok, ali i na one koje će u srednjeročnom periodu dovesti do uspostavljanja stabilnog i održivog trenda rasta zaposlenosti, povećanja produktivnosti, sprečavanja isključenosti sa tržišta rada i socijalnu inkluziju i uključivanje u proces rada lica koja pripadaju kategorijama teže zapošljivih.

A. Kategorije teže zapošljivih lica koje će imati prioritet u uključivanju u mere aktivne politike zapošljavanja u 2010. godine su: dugoročno nezaposlena lica, nezaposleni bez kvalifikacija ili niskokvalifikovani, višak zaposlenih, osobe sa invaliditetom, Romi, izbegla i raseljena lica i povratnici po sporazumu o readmisiji.

Na osnovu strateških opredeljenja i definisanih prioriteta politike zapošljavanja u 2010. godini utvrđeni su sledeći ciljevi koji se postižu sprovođenjem programa i mera aktivne politike zapošljavanja, ali i drugih programa i mera:

A. Otvaranja novih radnih mesta, smanjivanje efekata ekonomske krize na postojeća radna mesta i podsticanje formalne zaposlenosti kroz:

• Podsticanje zapošljavanja i prevencija nezaposlenosti

• Podsticanje zapošljavanja mladih

• Jačanje kapaciteta institucija tržišta rada i uloge socijalnih partnera

• Podrška smanjivanju neformalnog rada

B. Unapređenje socijalne inkluzije i jednakog pristupa tržištu rada kroz:

• Ujednačavanje položaja žena i muškaraca na tržištu rada

• Stvaranje uslova za socijalnu inkluziju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom, Roma, izbeglih i raseljenih lica, povratnika po sporazumu o readmisiji, žrtava trgovine ljudima i korisnika materijalnog obezbeđenja

V. Razvoj ljudskih resursa:

• Unapređenje sistema obrazovanja i obuka i usklađivanje sa potrebama tržišta rada

• Usklađivanje raspoložive radne snage sa potrebama tržišta rada

PROGRAMI I MERE AKTIVNE POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA

Mere aktivne politike zapošljavanja koje su usmerene ka unapređenju zaposlenosti a realizovaće se kroz budžetski Fond za podsticanja zapošljavanja grada Kruševca. Ukupan iznos koji predviđa Lokalni plan za zapošljavanje grada Kruševca je 60.000.000 dinara. Grad Kruševac je obezbedio 50% od navedene sume.

Odlukom o budžetu grada Kruševca koji je usvojen na sednici Skupštine grada Kruševca dana 25.12.2009. godine u okviru direktnog korisnika "Gradska uprava" ekonomska klasifikacija 454200 -30.000.000 dinara je opredeljeno za finansiranje aktivne politike zapošljavanja. U skladu sa članom 60. Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti ("Sl. glasnik RS" br. 36/2009) ova sredstva će se udvostručiti od strane Ministarstva nadležnog za poslove zapošljavanja. Navedena sredstva raspoređena su na sledeći način:

1. Subvencije za zapošljavanje poslodavcima koji prvenstveno pripadaju privatnom sektoru i koji zapošljavaju nezaposlene na novootvorenim radnim mestima. Subvencija se isplaćuje u jednokratnom iznosu, radi zapošljavanja nezaposlenih lica koja su prijavljena na evidenciji filijale Nacionalne službe za zapošljavanje u Kruševcu. Visina subvencije iznosi 100.000 dinara.

- odvojena sredstva su 5.500.000 dinara iz budžeta grada

- ukupan iznos sa sredstvima Ministarstva iznosi 11.000.000 dinara

Ovu meru sprovešće Gradska uprava - Odsek za finansije, privredu i ekologiju, komisija za izradu predloga Lokalnog akcionog plana za zapošljavanje i izbor korisnika sredstava Fonda u saradnji sa Nacionalnom službom za zapošljavanje.

Međusobna prava i obaveze u realizaciji zapošljavanja lica biće regulisano trojnim ugovorom između poslodavca, Gradske uprave i Nacionalne službe za zapošljavanje.

2. Podrška samozapošljavanju jesu sredstva i stručna pomoć koju može da ostvari nazaposleni koji se samozapošljava. Sredstva za samozapošljavanje se odobravaju u vidu subvencije radi osnivanja radnje od strane nezaposlenog ili udruživanjem više nezaposlenih, kao i za osnivanje privrednog društva ukoliko osnivač zasniva u njemu radni odnos. Subvencije se odobravaju u jednokratnom iznosu od 160.000 dinara po korisniku koji se nalazi na evidenciji filijale Nacionalne službe za zapošljavanje u Kruševcu.

- odvojena sredstva su 16.000.000 dinara iz budžeta grada

- ukupan iznos sa sredstvima Ministarstva iznosi - 32.000.000 dinara

Ovu meru sprovešće Gradska uprava - Odsek za finansije privredu i ekologiju, Komisija za izradu predloga Lokalnog akcionog plana za zapošljavanje i izbor korisnika sredstava Fonda u saradnji sa Nacionalnom službom za zapošljavanje filijala u Kruševcu.

Međusobna prava i obaveze u realizaciji ove mere biće regulisano trojnim ugovorom između lica koje se samozapošljava, Gradske uprave i Nacionalne službe za zapošljavanje.

3. Program "PRIPRAVNICI 2010" jesu sredstva koja su namenjena licima koja prvi put zasnivaju radni odnos u struci kod poslodavca koji nije iz državnog sektora, koja su na evidenciji filijale Nacionalne službe za zapošljavanje u Kruševcu do 35 godina starosti. Subvencije su opredeljene u zavisnosti od stručne spreme

- srednja stručna sprema - 16.000 dinara

- viša stručna sprema - 18.000 dinara

- visoka stručna sprema - 20.000 dinara

- odvojena sredstva su 8.500.000 dinara iz budžeta grada

- ukupan iznos sa sredstvima Ministarstva iznosi 16.996.000 dinara

Ovu meru sprovešće Gradska uprava - Odsek za finansije, privredu i ekologiju, Komisija za izradu predloga Lokalnog akcionog plana za zapošljavanje i izbor korisnika sredstava Fonda u saradnji sa Nacionalnom službom za zapošljavanje filijala u Kruševcu.

Međusobna prava i obaveze u realizaciji zapošljavanja lica biće regulisano trojnim ugovorom između poslodavca, Gradske uprave i Nacionalne službe za zapošljavanje.

Sva tri programa biće realizovana na sledeći način:

1. Prijem dokumentacije na pisarnici Gradske uprave - kancelarija 31.

2. Preuzimanje dokumentacije od strane Odseka za finansije, privredu i ekologiju (kancelarija za LER).

3. Formiranje predmeta i prikupljanje identifikacionih podataka o potencijalnim korisnicima subvencija od strane kancelarije za LER.

4. Dostavljanje liste potencijalnih kandidata NSZ radi provere da li se nalaze na evidenciji filijale ili da li su već koristili sredstva Republike po tom osnovu.

5. Povratne informacije od NSZ.

6. Obrada zahteva na osnovu utvrđenih kriterijuma (Kancelarija za lokalni ekonomski razvoj i Nacionalna služba za zapošljavanje).

7. Komisija vrši odabir kandidata.

8. Predlog odluke o izabranim kandidatima dostavlja se gradonačelniku.

9. Gradonačelnik donosi konačnu odluku.

10. Sklapanje trojnog ugovora.

11. Realizaciju ugovornih obaveza prati Nacionalna služba za zapošljavanje i Kancelarija za lokalni ekonomski razvoj.

Ukoliko se sredstva iz nekog od navedenih programa ne iskoriste preraspodeliće se na Programe za koji postoje najveće interesovanje, a po mišljenju Lokalnog saveta za zapošljavanje.

INDIKATORI USPEŠNOSTI REALIZACIJE PROGRAMA I MERA

U periodu 2005.-2009. godine povećavalo se interesovanje za programe samozapošljavanja i zapošljavanje novih radnika. Programi subvencija za samozapošljavanje, subvencije za otvaranje novih radnih mesta, javni radovi, subvencije doprinosa obaveznog socijalnog osiguranja i programom "Otpremninom do posla" su u tom periodu porasli za 370,4%. Iznos utrošenih sredstava u 2009. godini za ove programe iznosio je 57.335.162 dinara. Samo u 2009. godini zaključeno je 89 ugovora u Kruševcu za koje je isplaćeno 11.570.000 dinara. Za novo zapošljavanje zaključeni su ugovori za 113 novih radnika i isplaćeno je 9.040.000 dinara. Projektom "Otpremninom do posla" u Kruševcu su zaključeni ugovori za 24 lica, za koje je isplaćeno 3.120.000 dinara, jednokratna isplata novčane naknade bila je za 17 lica uz isplatu od 4.086.503.97 dinara. U Kruševcu u 2009. godini održano je 6 javnih radova u kojima je bilo uključeno 211 lica i isplaćeno 29.538.659 dinara.

U 2009. godini preko programa zapošljavanja mladih "Prva šansa" u Kruševcu se zaposlilo 308 pripravnika od toga 182 lica sa srednjom stručnom spremom, 44 sa višom i 82 sa visokom stručnom spremom.

Indikatori uspešnosti će se primenjivati po metodologiji Nacionalne službe za zapošljavanje.

Iz gore navedenih podataka koji su dostavljeni od Nacionalne službe zapošljavanje filijale u Kruševcu, došlo se do zaključka da je najtraženiji oblik pomoći samozapošljavanje što je proizvelo da se za tu namenu najviše sredstava i odvoje.

Ovaj Plan objaviti u "Službenom listu grada Kruševca".