KODEKS
PONAŠANJA ZAPOSLENIH U GRADSKOJ UPRAVI GRADA LOZNICE

("Sl. list Grada Loznice", br. 9/2010)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Kodeksom ponašanja zaposlenih u Gradskoj upravi grada Loznice (u daljem tekstu: Kodeks) se određuju pravila ponašanja zaposlenih u Gradskoj upravi grada Loznice (u daljem tekstu: Gradska uprava), koja se odnose na zaštitu ugleda Gradske uprave, na poštovanje i komunikaciju zaposlenih prema građanima, strankama, prema pretpostavljenima, kao i prema izabranim, imenovanim i postavljenim licima, među sobom, kao i profesionalno ponašanje na radnom mestu, profesionalni izgled svih zaposlenih i profesionalni izgled radnog prostora.

Svrha Kodeksa

Član 2

Svrha ovog Kodeksa je:

• da utvrdi standarde ličnog i profesionalnog integriteta i ponašanja kojih bi trebalo da se pridržavaju zaposleni u Gradskoj upravi

• da podrži zaposlene u poštovanju ovih standarda

• da upozna građane kakvo ponašanje imaju pravo da zahtevaju i očekuju od zaposlenih u Gradskoj upravi

• da doprinese izgradnji poverenja građana u lokalnu vlast

• da doprinese uspostavljanju efikasnije i odgovornije lokalne uprave.

II UGLED GRADSKE UPRAVE

Član 3

Svi zaposleni u Gradskoj upravi dužni su da u svakom trenutku čuvaju ugled Gradske uprave i svoj vlastiti ugled, pri čemu su dužni da vode računa da taj ugled ne narušavaju svojim ponašanjem na radnom mestu u radno vreme kao i van radnog vremena.

Član 4

Svi zaposleni u Gradskoj upravi su dužni da u obavljanju poslova i zadataka postupaju zakonito, profesionalno, efikasno i nepristrasno.

III POŠTOVANJE I KOMUNIKACIJA ZAPOSLENIH MEĐU SOBOM I PREMA IZABRANIM, IMENOVANIM I POSTAVLJENIM LICIMA ODNOSNO PREMA NOSIOCIMA ZAKONITO IZABRANE LOKALNE VLASTI

Član 5

Svi zaposleni u Gradskoj upravi dužni su da se pridržavaju i primenjuju pravila ponašanja utvrđena ovim Kodeksom, kako u odnosu sa strankama, tako i u odnosu prema drugim zaposlenima, pretpostavljenima, kao i prema izabranim, imenovanim i postavljenim licima.

IV PROFESIONALNO PONAŠANJE NA RADNOM MESTU

Član 6

Zaposleni svoju dužnost treba da obavlja u skladu sa pravnim propisima i profesionalnim i etičkim standardima.

Zaposleni treba da svoj posao obavlja politički nepristrano, bez pokušaja ometanja mera, odluka ili aktivnosti javnih vlasti.

Zaposleni mora uvek da daje prednost javnom nad privatnim interesom.

Od zaposlenog se očekuje sa svojim ponašanjem, kako u profesionalnom delovanju tako i u privatnom životu, ničim ne naruši ugled Gradske uprave.

Član 7

Zaposleni imaju obavezu da se s poštovanjem odnose prema nosiocima zakonito izabrane lokalne vlasti.

Član 8

Od zaposlenog se očekuje:

• da bude pošten, nepristrasan i efikasan

• da svoje poslove obavlja časno, stručno i savesno u skladu sa najvišim profesionalnim standardima, propisima i rokovima

• da se stalno stručno usavršava

• da bude ljubazan i predusretljiv u svim svojim službenim ophođenjima sa građanima, kolegama i rukovodiocima.

Član 9

U obavljanju svojih dužnosti, zaposleni ne sme neopravdano i nedozvoljeno da pravi razliku ili nejednako postupa prema licu ili grupi s obzirom na njihova lična ili stečena svojstva i pripadnost (na primer, rasa, boja, pol, nacionalna pripadnost, društveni položaj i poreklo, rođenje, veroispovest, političko ili drugo ubeđenje, imovno stanje, kultura, jezik, starost, psihički ili fizički invaliditet).

Član 10

Zaposleni ne sme da deluje samovoljno, ili na štetu bilo kog lica, grupe ljudi ili pravnog lica, i dužan je da se ponaša sa uvažavanjem u odnosu na njihova prava, dužnosti i zakonite interese.

U obavljanju poslova, zaposleni je dužan da se ponaša zakonito i da svoja diskreciona ovlašćenja primenjuje nepristrasno.

Član 11

Zaposleni ne sme da dozvoli da njegov privatni interes dođe na bilo koji način u sukob sa poslom koji obavlja. Zaposleni je dužan da izbegne takav sukob interesa, bez obzira na to da li je on stvaran, potencijalan ili samo prividan.

Zaposleni ni u kom slučaju svoj položaj ne sme da koristi za ostvarivanje privatnog interesa.

Član 12

Od zaposlenog se očekuje da olakša pristup informacijama u skladu sa zakonom.

Zaposleni je obavezan da čuva podatke o ličnosti i druge poverljive podatke i dokumenta do kojih dođe u toku obavljanja posla, odnosno koji nastanu kao rezultat tog posla.

Prijavljivanje zloupotreba i korupcije

Član 13

Zaposleni koji opravdano veruje da je nastala ili da će nastati povreda zakona ili ovog Kodeksa, prijaviće tu činjenicu svom nadređenom i, ako je to potrebno, drugom organu nadležnom za ispitivanje takvih činjenica.

Na isti način će postupiti i zaposleni koji smatra da se na njega vrši pritisak da postupi suprotno zakonu ili ovom Kodeksu.

Zaposleni koji u osnovanom uverenju prijavi navedeni slučaj ne sme zbog toga trpeti bilo kakve štetne posledice.

Sukob interesa

Član 14

Sukob interesa nastaje u situaciji kada zaposleni ima određeni privatni interes koji utiče, može da utiče ili izgleda da utiče, na nepristrano i objektivno obavljanje njegovih službenih dužnosti.

Privatni interes zaposlenog obuhvata bilo kakvu korist koju mogu imati on, njegova porodica, bliski rođaci, prijatelji, lica ili organizacije sa kojima ima ili je imao poslovne ili političke veze.

Izjava o postojanju sukoba interesa

Član 15

Zaposleni ima obavezu da obavesti svog pretpostavljenog o svom slučaju mogućeg stvarnog, potencijalnog ili prividnog sukoba interesa i preduzme mere da izbegne takav sukob.

Kad se to od njega zatraži, zaposleni je dužan da pruži informacije potrebne za procenu postojanja sukoba interesa.

Izjava o postojanju sukoba interesa smatraće se poverljivom, osim ukoliko zakon drugačije ne predvidi.

Nespojivi interesi

Član 16

Zaposleni ne sme da obavlja bilo kakvu aktivnost, niti da prihvati bilo kakav posao ili funkciju, plaćenu ili neplaćenu, koja je nespojiva sa poslom koji obavlja. U slučajevima sumnje, zaposleni je dužan da zatraži mišljenje pretpostavljenog.

Zaposleni će na zahtev pretpostavljenog dati obrazloženu izjavu o aktivnostima ili funkcijama, plaćenim ili neplaćenim, koje bi mogle da ugroze adekvatno obavljanje njegovih dužnosti.

Politička ili javna aktivnost

Član 17

Zaposleni je dužan da vodi računa o tome da njegova politička aktivnost ne ugrozi poverenje javnosti u njegovu sposobnost da svoje dužnosti obavlja nepristrasno.

U obavljanju svojih poslova, zaposleni ne sme da se rukovodi svojim političkim uverenjima niti da sledi instrukcije političke prirode.

Pokloni

Član 18

Zaposleni ne sme da traži niti da prima novac, poklone, usluge, gostoprimstvo ili bilo kakvu drugu vrstu koristi za sebe ili za druge u vezi sa obavljanjem dužnosti.

Reakcija na protivpravne ponude

Član 19

Ukoliko se zaposlenom ponudi poklon ili neka druga korist u vezi sa obavljanjem dužnosti, obavezan je da preduzme sledeće korake:

• da odmah odbije protivpravnu ponudu, sačini službenu belešku i obavesti o ovakvom pokušaju, svog pretpostavljenog ili neposredno organe nadležne za ovakve prestupe

• da prijavi osobu koja je ponudu učinila i da izbegava kontakte sa njom

• ukoliko poklon ne može da bude vraćen pošiljaocu, potrebno ga je predati nadležnom organu uz službenu belešku

• da objektivno rešava u predmetu u vezi s kojim je učinjena protivpravna ponuda.

Korišćenje sredstava i način obavljanja poslova

Član 20

U obavljanju posla, zaposleni mora da se uzdrži od bilo kakvih finansijskih zloupotreba.

U obavljanju svojih poslova, zaposleni se stara da se sredstva koja su mu poverena koriste samo namenski, a poslovi obavljaju u skladu sa principima efikasnosti, efektivnosti, racionalnosti i ekonomičnosti.

Poverena sredstva zaposleni ni u kom slučaju ne sme da koristi u privatne svrhe, niti da drugima omogući da to čine.

Zloupotreba službenog položaja

Član 21

Zaposleni ne sme u obavljanju poslova nikome da ponudi ili obezbedi bilo kakvu prednost, osim ako je za to ovlašćen zakonom.

Zaposleni ne sme da koristi svoj službeni položaj da bi nedozvoljeno uticao na bilo koje pravno ili fizičko lice, uključujući i druge zaposlene, radi pribavljanja bilo kakve koristi za sebe ili druge.

Odnos zaposlenih prema informacijama

Član 22

Zaposleni ne sme da zadržava informaciju koja bi po pravilima trebalo da bude javna.

Zaposleni sme da saopšti samo one informacije za čije je saopštavanje ovlašćen.

Zaposleni je dužan da preduzme odgovarajuće mere kako bi zaštitio sigurnost i poverljivost informacija za koje je odgovoran ili za koje sazna.

Zaposleni ne treba da traži pristup informaciji ukoliko za to nije ovlašćen, niti da na protivpravan način koristi informaciju do koje dođe ili koja proistekne iz obavljanja službene dužnosti.

Zaposleni ne sme da pruža informaciju koja je lažna ili netačna.

Poštovanje radnog vremena

Član 23

Zaposleni je dužan da se pridržava propisanog radnog vremena.

Zaposleni je dužan da koristi identifikacionu legitimaciju.

Pauze u radno vreme su dozvoljene u određenom vremenskom intervalu, unapred dogovorenom sa rukovodiocem osnovne organizacione jedinice i načelnikom Gradske uprave, u trajanju od 30 minuta.

Pauza iz prethodnog stava ne može biti na početku niti na kraju radnog vremena.

Posebna uloga rukovodilaca

Član 24

Svi rukovodioci u Gradskoj upravi dužni su da se staraju da zaposleni obavljaju svoje dužnosti savesno i odgovorno.

Rukovodilac je dužan da preduzme sve potrebne mere kako bi sprečio korupciju u službi kojom rukovodi. Ove mere mogu da obuhvate donošenje i sprovođenje pravila i uputstava, pružanje odgovarajuće obuke, prepoznavanje zakona da je neko od njegovih zaposlenih zapao u finansijske ili neke druge teškoće, i pružanje ličnog primera zaposlenima ponašanjem koje karakteriše ispravan moralni stav i lični integritet.

Napuštanje službe

Član 25

Zaposleni ne sme da na nedozvoljen način koristi svoj položaj kako bi sebi obezbedio drugo zaposlenje.

Zaposleni ne sme da dozvoli da izgledi za novo zaposlenje dovedu u stvarni, potencijalni ili prividni sukob interesa.

U skladu sa zakonom, tokom odgovarajućeg perioda vremena, bivši zaposleni ne treba da radi za račun bilo kog fizičkog ili pravnog lica u vezi sa predmetom na kome je radio (ili savetovao) tokom svoje službe, ukoliko bi to moglo da bude od posebne koristi za to fizičko ili pravno lice.

Zaposleni, po napuštanju službe, ne sme da koristi ili prenosi poverljive informacije do kojih je došao dok je obavljao službu, osim ako na to nije ovlašćen, u skladu sa zakonom.

V PROFESIONALNI IZGLED ZAPOSLENIH

Član 26

Svojim izgledom zaposleni u Gradskoj upravi moraju odavati profesionalizam i urednost.

Zaposleni je dužan da na posao dolazi čist, uredan i pristojno odeven, a što podrazumeva da odeća bude tako odabrana da bojom i krojem ne privlači posebnu pažnju.

Nije dozvoljeno dolaziti na posao u helankama, farmerkama, šortsevima, bermudama, mini suknjama, sportskoj opremi, odeći koja je providna ili otkriva ramena, leđa, dubok dekolte ili stomak, zatim u patikama, papučama, klompama i slično.

Nakit i šminka, frizura i manikir treba da budu tako odabrani da odaju prirodnost i urednost i da su prilagođeni poslovnom izgledu. Muškarci moraju biti obrijani ili sa negovanom urednom bradom.

VI IZGLED RADNOG PROSTORA

Član 27

Kao što svojim izgledom zaposleni treba da ostavlja utisak urednosti i profesionalizma, to se očekuje da i prostor u kome radi bude uređen i održavan u skladu sa istim pravilima.

Svi zaposleni u Gradskoj upravi dužni su da se prema sredstvima rada Gradske uprave ophode sa pažnjom "dobrog domaćina" i da poverena im sredstva koriste isključivo namenski. Poverena sredstva zaposleni ne mogu da koriste u privatne svrhe.

Kancelarije zaposlenih i ostale prostorije (toalet, hodnik, stepenište) moraju biti čiste i uredne o čemu treba voditi računa sve vreme u toku trajanja radnog vremena, kao i prilikom napuštanja istih.

Zabranjeno je da zaposlena lica omogućavaju duže zadržavanje privatnih posetilaca u radnim prostorijama.

VII SANKCIONISANJE ZA NEPRIDRŽAVANJE PRAVILA PONAŠANJA

Član 28

Nepoštovanje odredaba ovog Kodeksa od strane zaposlenih u Gradskoj upravi i načelnika odeljenja Gradske uprave predstavlja težu povredu radne obaveze za koje se mogu izreći disciplinske mere.

Član 29

Zaposleni je dužan da se pridržava pravila ponašanja i da ih primenjuje u svom radu.

Postupanje po pravilima ponašanja predstavlja deo radnog učinka zaposlenog koji utiče na godišnju ocenu rada.

Rukovodilac koji ocenjuje zaposlenog prilikom godišnje ocene rada imaće u vidu i poštovanje ovog Kodeksa što će pored ostalog uticati na ocenu rada zaposlenog shodno odredbama Pravilnika o napredovanju zaposlenih u Gradskoj upravi.

Svi zaposleni i lica koja zasnivaju radni odnos u Gradskoj upravi potvrdiće svojim potpisom da su upoznati sa pravilima ponašanja iz ovog Kodeksa, koja izjava čini deo ličnog dosijea zaposlenog.

Za sprovođenje ovog Kodeksa odgovorni su neposredni rukovodioci ovlašćeni za podnošenje predloga za pokretanje disciplinskog postupka.

VIII JAVNOST KODEKSA

Član 30

Kodeks se ističe na vidnom mestu u Gradskoj upravi.

Kodeks se objavljuje na internet stranici Grada Loznice.

Donošenje i primena Kodeksa

Član 31

Ovaj Kodeks stupa na snagu u roku od osam dana od dana donošenja Rešenja o davanju saglasnosti Gradskog veća na isti.

Kodeks objaviti u "Službenom listu Grada Loznice" i na oglasnoj tabli Gradske uprave.