PRAVILNIK
O NAČINU I POSTUPKU UPRAVLJANJA OTPADNIM VOZILIMA

("Sl. glasnik RS", br. 98/2010)

 

I UVODNE ODREDBE

Predmet

Član 1

Ovim pravilnikom bliže se propisuje način i postupak upravljanja otpadnim vozilima.

Cilj

Član 2

Upravljanje otpadnim vozilima vrši se na način kojim se obezbeđuju i osiguravaju uslovi za:

1) sprečavanje nastajanja otpada od vozila;

2) ponovnu upotrebu, reciklažu i druge oblike ponovnog iskorišćenja takvih otpada, kao i smanjivanja odlaganja otpada;

3) unapređivanje standarda zaštite životne sredine od strane proizvođača, uvoznika, distributera, prodavaca i krajnjih korisnika u toku životnog ciklusa vozila, a posebno pri tretmanu otpadnih vozila.

Značenje izraza

Član 3

Pojedini izrazi upotrebljeni u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:

1) vozilo jeste svako vozilo kategorije M1 (motorno vozilo za prevoz putnika koja osim sedišta vozača imaju još najviše osam sedišta ili N1 (motorna vozila za prevoz tereta čija najveća dozvoljena mase nije veća od 3,5 tona), motorno vozilo sa tri točka, osim motornih tricikala (kategorije L5) i njihovi neupotrebljivi ili odbačeni delovi;

2) otpadna, odnosno neupotrebljiva vozila (u daljem tekstu: otpadna vozila) jesu motorna vozila ili delovi vozila koja su otpad i koja vlasnik želi da odloži ili je njihov vlasnik nepoznat;

3) subjekti upravljanja otpadnim vozilima jesu: proizvođač, uvoznik i sakupljač otpadnih vozila, lice koje vrši tretman (uključujući sečenje, usitnjavanje i rasklapanje vozila), reciklažu otpadnih vozila, odnosno njihovih delova i materijala ili drugi operater upravljanja otpadnim vozilima;

4) proizvođač jeste pravno lice ili preduzetnik koji proizvodi motorna vozila i stavlja ih na tržište;

5) uvoznik jeste pravno lice ili preduzetnik koji uvozi motorna vozila i stavlja ih na tržište;

6) vlasnik otpadnog vozila je fizičko ili pravno lice koje poseduje otpadno vozilo nastalo njegovom sopstvenom aktivnošću, kao i pravno ili fizičko lice čijom delatnošću stalno ili povremeno nastaju otpadna vozila i njihovi sastavni delovi;

7) lice koje vrši sakupljanje otpadnih vozila jeste pravno lice ili preduzetnik koji ima dozvolu za obavljanje navedene delatnosti, u skladu sa zakonom;

8) lice koje vrši transport otpadnih vozila jeste pravno lice ili preduzetnik koji ima dozvolu za obavljanje navedene delatnosti, u skladu sa zakonom;

9) lice koje vrši skladištenje otpadnih vozila jeste pravno lice ili preduzetnik koji ima dozvolu za obavljanje navedene delatnosti, u skladu sa zakonom;

10) lice koje vrši tretman otpadnih vozila jeste pravno lice ili preduzetnik koji ima dozvolu za obavljanje navedene delatnosti, u sladu sa zakonom;

11) prevencija smanjenja otpadnih vozila jesu mere preduzete sa ciljem smanjenja količine otpadnih vozila, sastavnih delova i materijala od kojih su napravljena motorna vozila i smanjenje negativnih uticaja po životnu sredinu koji nastaju kao posledica stvaranja otpadnih vozila;

12) ponovna upotreba otpadnih vozila jeste postupak pri kome se delovi otpadnih vozila koriste za prvobitnu namenu za koju su bili izrađeni;

13) tretman otpadnih vozila jeste svaki postupak rasklapanja, sečenja, usitnjavanja, iskorišćenja ili pripreme za odlaganje usitnjenog otpada, koji se vrši u postrojenju za tretman otpada, kao i svaki drugi postupak iskorišćenja i/ili odlaganja otpadnih vozila i njihovih delova;

14) informacije o rasklapanju motornih vozila jesu sve informacije potrebne za pravilni, i za životnu sredinu prihvatljivi, tretman otpadnih vozila koje je proizvođač dužan da stavi na raspolaganje licu koje vrši tretman otpadnih vozila. Proizvođači vozila i komponenti stavljaju ove informacije na raspolaganje postrojenjima za tretman otpada u obliku priručnika ili elektronskim putem (npr. na CD-ROM-u ili putem interneta);

15) mašina za sečenje i usitnjavanje jeste uređaj koji se koristi za sečenje i usitnjavanje otpadnog vozila, uključujući direktno dobijanje metala za ponovnu upotrebu;

16) postrojenje za tretman otpadnih vozila jeste tehnička jedinica u kojoj se vrši demontaža i izdvajanje opasnih materija i nemetala sečenje i usitnjavanje motornih vozila i razdvajanje obojenih metala od metalnih otpadaka;

17) reciklaža otpadnih vozila jeste ponovna prerada otpadnih vozila u proizvodnom procesu za prvobitnu ili drugu namenu, osim u energetske svrhe;

18) Ponovno iskorišćenje u energetske svrhe je korišćenje sagorljivog otpada za proizvodnju energije direktnim spaljivanjem sa ili bez prisustva druge vrste otpada, ali uz iskorišćenje energije;

19) odlaganje jeste svaki postupak ili metoda odlaganja otpada (D operacija) u skladu sa zakonom o upravljanju otpadom, a koji je odgovarajući ili se može koristiti za odlaganje otpadaka i ostataka nakon tretmana, odnosno reciklaže otpadnih vozila;

20) opasne supstance jesu supstance koje se smatraju opasnim u skladu sa zakonom kojim se uređuju hemikalije;

21) dokument o kretanju opasnog otpada jeste poseban dokument koji popunjava vlasnik otpadnih vozila, lice koje vrši sakupljanje otpadnih vozila, lice koje vrši transport, lice koje vrši skladištenje ili lice koje vrši tretman otpadnih vozila prilikom preuzimanja otpadnih vozila, u skladu sa posebnim propisom.

Primena

Član 4

Ovaj pravilnik primenjuje se na vozila i otpadna vozila, uključujući ugrađene komponente i materijale bez obira na način servisiranja vozila ili popravke tokom korišćenja i da li je vozilo opremljeno komponentama koje je isporučio proizvođač ili drugim komponentama koje se ugrađuju kao rezervni delovi.

Na motorna vozila sa tri točka primenjuju se odredbe ovog pravilnika koje se odnose na sakupljanje, skladištenje (privremeno skladištenje) i tretman.

Odredbe ovog pravilnika primenjuju se ne dovodeći u pitanje postojeće propise, posebno u pogledu standarda bezbednosti, emisija u vazduh, kontrole buke, zaštite zemljišta i voda.

Izuzetno od odredbe stava 1. ovog člana odredbe ovog pravilnika ne odnose se na neupotrebljive ili odbačene delove vozila za koje je način i postupak upravljanja uređen posebnim propisima.

Odredbe ovog pravilnika ne primenjuju se na vozila od istorijskog značaja, kolekcionarske primerke i "oldtajmere" ili su namenjena muzejima, ako su na pravilan i ekološki prihvatljiv način pripremljena za ponovno iskorišćenje ili rastavljena na delove.

II NAČIN I POSTUPAK UPRAVLJANJA OTPADNIM VOZILIMA

Upravljanje otpadnim vozilima

Član 5

Upravljanje otpadnim vozilima i njihovim delovima je skup mera koje obuhvataju sakupljanje, transport, skladištenje i tretman otpadnih vozila i odlaganje otpada i ostataka nakon tretmana otpada.

Opasne materije u vozilima

Član 6

Pri proizvodnji motornih vozila i rezervnih delova ili opreme za motorna vozila preduzimaju se mere kojima se obezbeđuje:

1) ograničavanje upotrebe opasnih materija u vozilima i smanjenje njihove količine u najvećoj mogućoj meri, tako da se sprečava njihovo ispuštanje u životnu sredinu, povećava mogućnost ponovne upotrebe i reciklaže i onemogućava odlaganje opasnog otpada;

2) konstrukcija i proizvodnja novih vozila u kojima se u potpunosti vodi računa i omogućuje lakše rastavljanje, ponovna upotreba i tretman, a posebna reciklaža otpadnih vozila, sastavnih delova i materijala;

3) ugradnja većih količina recikliranog materijala u vozila i druge proizvode i razvoj tržišta recikliranih materijala.

Opasne materije iz stava 1. ovog člana moraju biti jasno označene i moraju se izdvojiti pre tretmana otpadnog vozila.

Motorna vozila i rezervni delovi koji sadrže olovo, živu, kadmijum i šestovalentni hrom ne mogu se proizvoditi i uvoziti, osim za materijale i komponente date u Prilogu 1. - Materijali i komponente otpadnih vozila koji se mogu proizvoditi i uvoziti, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Plastični sastavni delovi i materijali motornih vozila treba da budu pogodni za ponovnu upotrebu i ponovno iskorišćenje i u skladu sa međunarodnim standardima za njihovo obeležavanje koji su dati u Prilogu 2. - Označavanje i identifikacija plastičnih sastavnih delova i materijala u motornom vozilu, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Predaja otpadnih vozila

Član 7

Vlasnik otpadnog vozila predaje otpadna vozila licu koje vrši sakupljanje otpadnih vozila i/ili licu koje vrši transport otpadnih vozila i/ili licu koje vrši skladištenje otpadnih vozila, odnosno licu koje vrši tretman otpadnih vozila.

Vlasnik otpadnog vozila, lice koje vrši sakupljanje, lice koje vrši transport, lice koje vrši skladištenje i lice koje vrši tretman otpadnih vozila popunjavaju Dokument o kretanju opasnog otpada. Vlasnik otpadnog vozila predaje otpadno vozilo u celini, odnosno sa svim osnovnim sastavnim delovima motornog vozila, uključujući motor i karoseriju, točkove, automobilske gume, baterije, akumulatore i dr.

Prilikom predaje otpadnog vozila, vlasnik otpadnog vozila iz stava 2. ovog člana ne plaća naknadu licu koje vrši sakupljanje otpadnih vozila i/ili licu koje vrši transport otpadnih vozila i/ili licu koje vrši skladištenje otpadnih vozila i/ili licu koje vrši tretman otpadnih vozila.

Ako je vlasnik otpadnog vozila nepoznat, sakupljanje i predaju vozila obezbeđuje jedinica lokalne samouprave u skladu sa odlukom kojom je uređen postupak sakupljanja i predaje otpadnih vozila na njenoj teritoriji.

Ako na teritoriji jedinice lokalne samouprave nema registrovanog lica koje vrši sakupljanje, odnosno tretman otpadnih vozila, jedinica lokalne samouprave predaje otpadna vozila nepoznatih vlasnika licu koje vrši sakupljanje otpadnih vozila ili licu koje vrši tretman otpadnih vozila, na osnovu javnog poziva.

Uz otpadno vozilo predaje se kopija saobraćajne dozvole, odnosno zapisnik komunalne inspekcije ako je vozilo nepoznatog vlasnika, odnosno zapisnik o uviđaju saobraćajne nezgode ako je otpadno vozilo nastalo u saobraćajnoj nezgodi.

Sakupljanje otpadnih vozila

Član 8

Lice koje vrši sakupljanje otpadnih vozila:

1) obezbeđuje mesto dostupno za preuzimanje otpadnog vozila;

2) preuzima otpadno vozilo od vlasnika, odnosno jedinice lokalne samouprave;

3) vodi evidenciju o sakupljenim i predatim količinama otpadnih vozila ili njihovih delova.

Lice koje vrši sakupljanje otpadnih vozila preuzeto vozilo predaje licu koje vrši skladištenje otpadnih vozila i/ili licu koje vrši tretman otpadnih vozila uz popunjeni Dokument o kretanju opasnog otpada, kopiju saobraćajne dozvole, zapisnik komunalne inspekcije, odnosno zapisnik o uviđaju saobraćajne nezgode, u skladu sa zakonom.

Skladištenje otpadnih vozila

Član 9

Lice koje vrši sakupljanje otpadnih vozila mora da ima obezbeđeno skladište za sakupljena otpadna vozila.

U skladištu otpadnih vozila nije dozvoljeno rasklapanje otpadnih vozila i odstranjivanje tečnosti, odnosno tretman otpadnih vozila i njihovih delova.

Otpadna vozila u skladištu se ne mogu slagati jedno na drugo i moraju se skladištiti na način da se ne oštete delovi motornih vozila koji sadrže tečnosti ili delovi koji se mogu ponovo upotrebiti.

Sakupljeni delovi otpadnih vozila posebno se skladište i obeležavaju u skladu sa zakonom kojim se uređuje upravljanje otpadom.

Skladište otpadnih vozila mora da ima naročito:

1) nepropusnu podlogu sa opremom za sakupljanje prosutih tečnosti i sredstvima za odmašćivanje;

2) sistem za potpuni kontrolisani prihvat zauljene atmosferske vode sa svih površina (manipulativne površine, parking i dr.), njihov predtretman u separatoru masti i ulja i redovno pražnjenje i održavanje separatora;

3) sistem za zaštitu od požara, u skladu s posebnim propisima.

Transport otpadnih vozila

Član 10

Transport otpadnih vozila i njihovih delova za koje postoji mogućnost nekontrolisanog ispuštanja tečnosti ili rasipanja delova koji predstavljaju opasnost po životnu sredinu, vrši se u skladu sa propisima kojima se uređuje transport opasnih materija i dozvolom izdatom od strane nadležnog organa, u skladu sa zakonom.

Tretman otpadnih vozila

Član 11

Lice koje vrši tretman otpadnih vozila preuzima otpadna vozila od sakupljača bez naknade.

Lice koje vrši tretman otpadnih vozila, prilikom preuzimanja od lica koje vrši sakupljanje otpadnih vozila ili vlasnika otpadnih vozila popunjava Dokument o kretanju opasnog otpada.

Lice koje vrši tretman otpadnog vozila ili njegovih delova postupa prema informacijama proizvođača o rasklapanju motornih vozila i mogućnostima ponovne upotrebe.

Lice koje vrši tretman otpadnih vozila:

1) vrši izdvajanje opasnih materija i komponenti iz otpadnog vozila i obezbeđuje njihovu klasifikaciju radi daljeg tretmana ili odlaganja;

2) vrši tretman otpadnih vozila u skladu sa dozvolom izdatom od strane nadležnog organa;

3) obezbeđuje predaju delova otpadnih vozila, opasnih materija i komponenti (akumulatora, guma, ulja i dr.), za čiji tretman nema dozvolu, drugim licima koja imaju dozvolu nadležnog organa;

4) obezbeđuje odlaganje otpada koji se ne može preraditi, uz prethodnu saglasnost nadležnog organa u skladu sa zakonom;

5) dostavlja potvrdu o rasklapanju otpadnog vozila uz registarsku tablicu organu nadležnom za registraciju vozila, na obrascu koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo;

6) ističe listu otpada za čiji tretman ima dozvolu na ulazu u postrojenje za tretman.

Ponovna upotreba, tretman i reciklaža otpadnih vozila vrši se u skladu sa detaljnim zahtevima za ponovnu upotrebu, tretman i reciklažu koji su dati u Prilogu 3. - Detaljni zahtevi u vezi sa ponovnom upotrebom, tretmanom i reciklažom otpadnih vozila, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Postrojenje za tretman otpadnih vozila

Član 12

Postrojenje za tretman otpadnih vozila mora da ima naročito:

1) mesto gde se vrši rasklapanje mora da ima nepropusnu podlogu sa opremom za sakupljanje prosutih tečnosti, separatorom ulja i masti i sredstvima za odmašćivanje;

2) da ima odgovarajuće zatvoreno skladište za odlaganje rezervnih delova, kao i skladište sa nepropusnom podlogom i zatvorenim kontejnerima za zamašćene delove;

3) odgovarajuće posude sa poklopcima za čuvanje akumulatora, filtera i kondenzatora koji sadrže PCB/PCT;

4) odgovarajuće zatvorene posude ili rezervoare za odvojeno čuvanje tečnosti i to: goriva, motornog ulja, ulja menjača, ulja iz diferencijala, hidrauličnog ulja, tečnosti iz hladnjaka, antifriza, ulja iz sistema za kočenje, kiseline iz akumulatora, tečnosti iz klima uređaja i sve druge tečnosti i opasne materije koje su sadržane u otpadnom vozilu;

5) uređaj za prečišćavanje otpadnih voda, uključujući atmosfersku kanalizaciju;

6) odgovarajući sistem za sprečavanje zagađenja vazduha u skladu sa posebnim propisom;

7) odgovarajuće skladište za otpadne gume;

8) mašinu za sečenje i usitnjavanje metalnog otpada i mašinu za presovanje;

9) sistem za zaštitu od požara i eksplozija u skladu sa posebnim propisima.

Posude i rezervoari iz stava 1. tač. 3) i 4) ovog člana obeležavaju se u skladu sa posebnim propisom kojim se uređuje obeležavanje opasnih i drugih materija.

Postrojenje za tretman otpadnih vozila mora da ispunjava uslove utvrđene zakonom i drugim propisima, a naročito u pogledu mera za sprečavanje, smanjenje i otklanjanje mogućih štetnih uticaja na životnu sredinu.

Izdvajanje opasnih materija iz otpadnih vozila

Član 13

Lice koje vrši tretman otpadnih vozila, po preuzimanju otpadnog vozila, stavlja van funkcije, na osnovu instrukcija proizvođača akumulator, potencijalno eksplozivne delove i rezervoar tečnog gasa i pristupa njihovom izdvajanju, ako je ugrađen u vozilo (faza izdvajanja opasnih materija).

Lice iz stava 1. ovog člana izdvaja iz otpadnog vozila neoštećene delove otpadnog vozila koji se mogu ponovno upotrebiti.

Lista delova od kojih zavisi tehnička ispravnost motornog vozila, a koji se ne mogu da dalje prodavati kao rezervni delovi data je u Prilogu 4. - Lista rezervnih delova od kojih zavisi tehnička ispravnost motornih vozila, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Iz otpadnog vozila izdvaja se i odvojeno skladišti:

1) gorivo;

2) motorno ulje;

3) ulje u diferencijalu;

4) ulje u menjaču,

5) hidraulično ulje;

6) tečnosti za hlađenje;

7) tečnost iz sistema za kočenje;

8) ulje u amortizeru;

9) tečnost u klima uređaju;

10) i druge tečnosti i opasne materije.

Izuzetno od stava 4. ovog člana, ako se delovi otpadnog vozila ponovno upotrebljavaju, ne vrši se izdvajanje tečnosti.

Izdvajanje komponenti iz otpadnog vozila

Član 14

Pre tretmana otpadnog vozila usitnjavanjem, iz rasklopljenog otpadnog vozila izdvajaju se delovi koje nakon usitnjavanja nije moguće izdvojiti, i to:

1) katalizator;

2) metalni delovi koji sadrže bakar, aluminijum i magnezijum, ukoliko se ne mogu izdvojiti tokom samog procesa usitnjavanja;

3) gume od motornih vozila (pneumatske gume);

4) gumeni delovi i delovi od plastičnih materijala, ukoliko se ne mogu izdvojiti tokom samog procesa usitnjavanja;

5) stakla, ukoliko se ne mogu izdvojiti tokom samog procesa usitnjavanja.

Odlaganje otpada i ostataka nakon tretmana

Član 15

Otpadna vozila ne mogu se odlagati na deponiju i spaljivati.

Otpaci i ostaci otpadnih vozila, nakon tretmana, odnosno reciklaže, mogu se odlagati u skladu sa zakonom kojim se uređuje upravljanje otpadom i propisom kojim se uređuje deponovanje otpada.

Član 16

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Prilog 1.

MATERIJALI I KOMPONENTE OTPADNIH VOZILA KOJI SE MOGU PROIZVODITI I UVOZITI

 

Materijali i komponente

Obim i datum prestanka izuzeća

Obaveza označavanja ili drugačijeg obeležavanja u skladu sa članom 6. stav 2. ovog pravilnika

Olovo kao element u legurama

1. Čelik za mašinsku obradu i galvanizovani čelik koji sadrži do 0,35% masenog udela olova

 

 

 

 

 

2. (a) Aluminijum sa masenim udelom olova do 1,5%

1. juli 2008. godine

 

2. (b) Aluminijum sa masenim udelom olova do 0,4%

 

 

3. Legura bakra koja sadrži do 4% masenog udela olova

 

 

4. Ležajevi i klipovi

1. juli 2008. godine

 

 

 

 

Olovo i jedinjenja olova u komponentama

5. Akumulatori

 

X

6. Amortizeri

 

X

 

 

 

7. (a) Sredstva za vulkanizaciju i stabilizatori za elastomere koji se koriste za transport fluida i za primenu u pogonskom sistemu, koja sadrže do 0,5% masenog udela olova

1. juli 2006. godine

 

7. (b) Vezivna sredstva za elastomere za primenu u pogonskom sistemu, koja sadrže do 0,5% masenog udela olova

 

 

8. Legura za lemljenje na elektronskim štampanim karticama i drugim električnim delovima

 

X1)

9. Bakar u frikcionim materijalima obloga kočnica koji sadrže više od 04%masenog udela olova

1. juli 2007. godine

X

10. Ležišta ventila

Tipovi motora proizvedeni pre 1. jula 2003.: 1. jula 2007. godine

 

11. Električne komponente koje sadrže olovo sa staklenom ili keramičkom podlogom, osim stakla za sijalice i zaštitnog sloja u svećicama za paljenje

 

X2)
(za komponente osim piezo
elemenata u motorima)

12. Pirotehnički inicijatori

Tip vozila homologovan pre 1. jula 2006. godine i rezervni upaljači za ova vozila

 

Šestovalentni hrom

13. (a) Antikorozione prevlake

1. juli 2007. godine

 

13. (b) Antikorozione prevlake za zavrtnje i matice za sklapanje šasije

1. juli 2008. godine

 

14. Apsorpcioni hladnjaci u vozilima za kampovanje

 

X

Živa

 

 

 

15. Živine akumulatorske lampe i pokazivači na instrument tabli

 

X

Kadmijum

16. Debeloslojni lepkovi

1. juli 2006. godine

 

17. Akumulatori za vozila na električni pogon

Posle 31. decembra 2008. godine Ni Cd akumulatori se mogu stavljati na tržište samo kao rezervni delovi za vozila koja su stavljena na tržište pre toga datuma

X

18. Optičke komponente u staklenim matricama koje se koriste u sistemima za pomoć vozaču

1. juli 2007.

X

____________
1)
rasklapanje ako se, u odnosu na tačku 11, prekorači srednja količina otpada od 60 g/vozilu. Ova odredba se ne odnosi na elektronske uređaje koji nisu originalno ugrađeni od strane proizvođača
2) rasklapanje ako se, u odnosu na tačku 8, prekorači srednja količina otpada od 60 g/vozilu. Ovo se ne odnosi na elektronske uređaje koji nisu originalno ugrađeni od strane proizvođača

Napomena:

- Dozvoljena je maksimalna vrednost koncentracije do 0,1% masenog udela po homogenom materijalu za olovo, šestovalentni hrom i živu, a do 0,01% masenog udela po homogenom materijalu za kadmijum.

- Ponovna upotreba delova vozila koja su već bila na tržištu na dan isteka izuzeća, dozvoljena je bez ograničenja.

- Rezervni delovi plasirani na tržište posle 1. jula 2003. godine koji su korišćeni za vozila koja su plasirana na tržište pre 1. jula 2003. godine izuzimaju se od obaveze iz člana 6. stav 3. ovog pravilnika. Briši 8 a druga strana 2

Prilog 2.

OZNAČAVANJE I IDENTIFIKACIJA PLASTIČNIH SASTAVNIH DELOVA I MATERIJALA U MOTORNOM VOZILU

Za označavanje i identifikaciju plastičnih delova i materijala motornih vozila mase veće od 100 grama primenjuje se sledeća nomenklatura:

- SRPS ISO 1043-1 Plastika - oznake i skraćeni nazivi. Deo 1.: Osnovni polimeri i njihove posebne karakteristike

- SRPS G.C0.012 Plastika - oznake i skraćeni nazivi. Deo 2.: Punila i pojačivači.

Za označavanje i identifikaciju delova elastomera i materijala u motornim vozilima mase veće od 200 grama primenjuje se sledeća nomenklatura:

- SRPS ISO 1629 Kaučuk i lateksi - Nomenklatura. Ovo se ne primenjuje na gume motornih vozila.

Znakovi "<" i ">" koji se koriste u ISO standardima mogu se zameniti zagradama.

Prilog 3.

DETALJNI ZAHTEVI U VEZI SA PONOVNOM UPOTREBOM, TRETMANOM I RECIKLAŽOM OTPADNIH VOZILA

Operacije tretmana treba da postignu sledeću efektivnost ponovne upotrebe, tretmana i reciklaže:

1. Ponovnu upotrebu i tretman najmanje 85% prosečne mase sakupljenog otpadnog vozila tokom godine i ponovnu upotrebu i reciklažu najmanje 80% prosečne mase sakupljenog otpadnog vozila tokom godine, nakon 1. januara 2015. godine

2. Ponovnu upotrebu i tretman najmanje 95% prosečne mase sakupljenog otpadnog vozila tokom godine i ponovnu upotrebu i reciklažu najmanje 85% prosečne mase sakupljenog otpadnog vozila tokom godine, nakon 1. januara 2019. godine.

Ovi zahtevi ne primenjuju se na motorna vozila na tri točka i na vozila za posebne namene.

Prilog 4.

LISTA REZERVNIH DELOVA OD KOJIH ZAVISI TEHNIČKA ISPRAVNOST MOTORNIH VOZILA

Lista rezervnih delova od kojih zavisi tehnička ispravnost motornih vozila, koji ne mogu da se prodaju kao rezervni delovi, čine uređaji i delovi vozila prema sledećim kriterijumima:

1) delovi čije neispravno funkcionisanje direktno utiče na bezbedno upravljanje vozilom ili bilo kakve druge rizike za putnike i treća lica;

2) delovi čije neispravno funkcionisanje ne može biti otkriveno od strane vozača dovoljno brzo da zaustavi kretanje vozila ili spreči nastajanje saobraćajne nezgode.

Rezervni delovi od kojih zavisi tehnička ispravnost motornih vozila jesu:

1) uređaji za zaustavljanje:

- radna kočnica;

- kočiona pumpa/cilindar;

- diskovi/doboši;

- klešta (čeljust) kompletna;

- pedala radne kočnice;

- cevovodi;

- uže (sajla) parkirne kočnice;

- poluga parkirne kočnice.

2) uređaji za upravljanje:

- gornje i donje vratilo;

- kablovi remena i remenici;

- crevo servo uređaja;

- komponente sistema servo upravljanja.

3) delovi prednjeg i zadnjeg oslanjanja:

- poluge/glavne viljuške sa odgovarajućim ležajevima;

- poprečna ramena (uporne spone);

- zajedničke viljuške (u priključku);

- stabilizaciona poluga/uzdužna poluga;

- nosači i delovi;

- amortizeri.

4) prenosni mehanizam:

- osovina vozila;

5) drugi uređaji i delovi vozila:

- cevovodi sistema za snabdevanje vozila;

- spoljašnja pumpa za gorivo;

- sigurnosni sistem (sigurnosni pojasevi, predzatezači, vazdušni jastuci).

 

Obrazac

POTVRDA O RASKLAPANJU OTPADNOG VOZILA

Broj potvrde ______________
Datum __________________

I. PODACI O LICU KOJE VRŠI TRETMAN

Ime/naziv

 

Poreski identifikacioni broj
(PIB)

 

Matični broj

 

Adresa/sedište

 

Broj dozvole (rešenja)

 

Datum izdavanja

 

Naziv i adresa organa koji je izdao dozvolu

 

II. PODACI O MOTORNOM VOZILU

Međunarodna automobilska oznaka
države u kojoj je vozilo registrovano

 

Registarska oznaka

 

Kategorija/vrsta*

 

Marka/trgovački naziv

 

Tip/model

 

Broj šasije

 

Broj motora

 

Masa (kg)

 

Delovi koji nedostaju

 

*prema propisanoj podeli motornih i priključnih vozila

III. PODACI O LICU KOJE VRŠI SAKUPLJANJE OTPADNIH VOZILA

Ime/naziv

 

Adresa/sedište

 

Poreski identifikacioni broj
(PIB)

 

Matični broj

 

Broj dozvole (rešenja)

 

Datum izdavanja

 

Naziv i adresa organa koji je izdao dozvolu

 

*Broj potvrde o prijemu i datum izdavanja

 

*ako je predaju izvršilo lice koje vrši sakupljanje otpadnih vozila

IV. PODACI O VLASNIKU OTPADNOG VOZILA

Ime i prezime

 

JMBG

 

Adresa

 

Državljanstvo

 

Potpis vlasnika

 

*Broj potvrde o prijemu i datum izdavanja

 

* ako je predaju izvršio vlasnik otpadnog vozila

Overava
lice koje vrši tretman
otpadnih vozila

 

Potpis
ovlašćenog lica

 

Pečat