PRAVILNIK
O VAZDUHOPLOVNOM TEHNIČKOM OSOBLJU PRUŽALACA USLUGA U VAZDUŠNOJ PLOVIDBI I CENTRIMA ZA OBUKU

("Sl. glasnik RS", br. 2/2011)

I. Osnovne odredbe

Predmet pravilnika

Član 1

Ovim pravilnikom se propisuje stručna obuka tehničkog osoblja kontrole letenja pružalaca usluga u vazdušnoj plovidbi, uslovi pod kojima se izdaje potvrda o obučenosti tehničkog osoblja i sadržina obrasca potvrde o obučenosti tehničkog osoblja kontrole letenja pružalaca usluga u vazdušnoj plovidbi, stiču i stavljaju van snage ovlašćenja u potvrdi tehničkog osoblja kontrole letenja pružalaca usluga u vazdušnoj plovidbi i posebno ovlašćenje instruktora tehničkog osoblja, uslovi i način priznavanja obuke obavljene u inostranstvu, kao i uslovi koje mora da ispuni centar za obuku tehničkog osoblja za sticanje potvrde o pravu na obučavanje tehničkog osoblja.

Značenje izraza

Član 2

Pojedini izrazi upotrebljeni u ovom pravilniku imaju sledeća značenja:

1) tehničko osoblje kontrole letenja pružalaca usluga u vazdušnoj plovidbi (tehničko osoblje) je vazduhoplovno osoblje čiji poslovi posredno utiču na bezbednost vazdušnog saobraćaja i koje obavlja poslove projektovanja, postavljanja i praćenja rada tehničkih sistema i uređaja kontrole letenja, tehničku kontrolu ispravnosti tehničkih sistema i uređaja, podešavanje tehničkih sistema i uređaja za izmene u radu, kao i preventivno i korektivno održavanje tehničkih sistema i uređaja koje koristi pružalac usluga u vazdušnoj plovidbi i poslove stručne obuke za osposobljavanje kandidata za obavljanje ovih poslova;

2) potvrda o obučenosti tehničkog osoblja je isprava kojom se potvrđuje da je njen imalac osposobljen i ovlašćen da obavlja poslove tehničkog osoblja u skladu sa ovlašćenjima i posebnim ovlašćenjem instruktora tehničkog osoblja upisanim u potvrdu;

3) ovlašćenje je sastavni deo potvrde o obučenosti tehničkog osoblja kojim se potvrđuje da je imalac osposobljen i ovlašćen za obavljanje jednog ili više sledećih poslova: postavljanje i praćenje rada tehničkih sistema i opreme kontrole letenja; tehničku kontrolu ispravnosti; podešavanje tehničkih sistema i opreme za izmene u radu; preventivno i korektivno održavanje tehničkih sistema i uređaja koje koristi pružalac usluga u vazdušnoj plovidbi; stručnu obuku tehničkog osoblja za sticanje potvrde ili ovlašćenja;

4) ovlašćenje Tip 1 je ovlašćenje kojim se potvrđuje da je njegov imalac osposobljen i ovlašćen za preduzimanje propisanih procedura i postupaka za manipulaciju, tehničku kontrolu, praćenje rada, preventivno i korektivno održavanje tehničkih sistema i uređaja koje koristi pružalac usluga u vazdušnoj plovidbi, da bi tehnički sistemi i uređaji bili odgovarajuće održavani ili dovedeni u predviđeno stanje;

5) ovlašćenje Tip 2 je ovlašćenje kojim se potvrđuje da je njegov imalac osposobljen i ovlašćen za preduzimanje propisanih procedura i postupaka za manipulaciju, tehničku kontrolu, praćenje rada, preventivno i korektivno održavanje, modifikaciju, postavljanje i završno podešavanje (kalibražu) tehničkih sistema i uređaja koje koristi pružalac usluga u vazdušnoj plovidbi, da bi tehnički sistemi i uređaji bili odgovarajuće održavani ili dovedeni u predviđeno stanje;

6) posebno ovlašćenje instruktora tehničkog osoblja (instruktor) je ovlašćenje kojim se potvrđuje da je njegov imalac osposobljen i ovlašćen da sprovodi stručnu obuku kandidata za pripremu teorijskog i praktičnog dela ispita radi sticanja potvrde o obučenosti tehničkog osoblja, odnosno za sticanje, produženje važenja i obnovu ovlašćenja (Tip 1 ili Tip 2);

7) centar za obuku je domaća organizacija koja ima potvrdu o pravu na obučavanje tehničkog osoblja;

8) tehnički sistem označava jedan ili više uređaja i pomoćnih uređaja koji svojim zajedničkim radom obezbeđuju uslugu direktno vazduhoplovima ili kontroli letenja, u svrhu bezbednog odvijanja vazdušnog saobraćaja;

9) tehnički uređaj je samostalan uređaj ili deo tehničkog sistema koji svojim radom obezbeđuje uslugu direktno vazduhoplovima ili kontroli letenja, u svrhu bezbednog odvijanja vazdušnog saobraćaja;

10) održavanje označava propisane procedure, mere i postupke koji se primenjuju u cilju održavanja tehničkih sistema i uređaja koje koristi pružalac usluga u vazdušnoj plovidbi ili njihovog dovođenja u predviđeno stanje;

11) CNS (Communication, navigation and surveillance) označava usluge komunikacije, navigacije i nadzora u vazdušnoj plovidbi;

12) discipline CNS jesu: radar (SUR), navigacija (NAV), komunikacija (COM), napajanje električnom energijom (FAC), automatska obrada podataka (DP).

Opšti uslovi za obavljanje poslova tehničkog osoblja

Član 3

Za obavljanje poslova tehničkog osoblja lice mora da bude odgovarajuće stručno obučeno, da poseduje potvrdu o obučenosti u koju je upisano ovlašćenje imaoca potvrde, odnosno posebno ovlašćenje instruktora i da ispunjava druge uslove propisane zakonom kojim se uređuje vazdušni saobraćaj i ovim pravilnikom.

II. Pojam i vrste stručne obuke

Stručna obuka

Član 4

Stručnom obukom se stiču i održavaju znanja i sposobnosti neophodni za obavljanje poslova tehničkog osoblja.

Stručna obuka može da bude:

1) Početna (osnovna) obuka na osnovu koje kandidat stiče osnovna stručna znanja i sposobnosti za sticanje potvrde o obučenosti tehničkog osoblja, a sastoji se od teorijske i praktične obuke;

(1) teorijski deo početne obuke tehničkog osoblja obuhvata sledeće predmete:

a) vazduhoplovni propisi,

b) osnove kontrole letenja,

v) tehnički sistemi i uređaji pružalaca usluga u vazdušnoj plovidbi - osnovni principi,

g) engleski jezik sa stručnom terminologijom,

d) profesionalno okruženje,

đ) vazduhoplovna bezbednost i kvalitet (Safety & Quality),

e) ljudski faktor (HUMF);

(2) praktični deo početne obuke je specijalizovana obuka u jednoj od disciplina CNS (SUR, NAV, COM, FAC, DP) i sastoji se od sticanja praktičnih znanja i sposobnosti i njihove primene u praktičnom radu na tehničkom sistemu i uređaju;

2) obuka za sticanje ovlašćenja Tip 1 ili ovlašćenja Tip 2 je obuka koja se sprovodi sa ciljem ispunjavanja uslova za sticanje potvrde o obučenosti tehničkog osoblja, obuhvata obuku za određeni tehnički sistem ili uređaj i sastoji iz teorijske obuke i praktične obuke na radnom mestu;

3) posebna obuka je obuka za sticanje posebnog ovlašćenja instruktora;

4) kontinuirana obuka je obuka koja se sprovodi sa ciljem održavanja i unapređenja već stečenih znanja i ovlašćenja.

Pristupanje obuci

Član 5

Početnoj (osnovnoj) obuci može da pristupi lice koje ima najmanje četvrti stepen srednje stručne spreme, tehničkog smera.

Za pristupanje obuci za sticanje ovlašćenja kandidat mora prethodno da završi početnu (osnovnu obuku).

Priznavanje obuke obavljene u inostranstvu

Član 6

Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije (u daljem tekstu: Direktorat) može priznati stručnu obuku koja je obavljena u inostranstvu, u centrima za obuku koji su ovlašćeni od nadležnog organa strane države, ukoliko uslovi pod kojim je obuka obavljena nisu blaži od uslova propisanih ovim pravilnikom.

III. Sprovođenje ispita

Uslovi za pristupanje polaganju ispita

Član 7

Za pristupanje polaganju ispita za sticanje potvrde o obučenosti i prvog ovlašćenja, kandidat mora da ima odgovarajuće radno iskustvo, i to:

1) za ovlašćenje Tip 1 da ima najmanje tri meseca, a najviše šest meseci rada pod nadzorom na poslovima tehničke kontrole i praćenja rada sistema/uređaja pružaoca usluga u vazdušnoj plovidbi;

2) za ovlašćenje Tip 2 da ima najmanje šest meseci, a najviše 12 meseci rada pod nadzorom na poslovima tehničkog osoblja, na analizi rada i završnom podešavanju (kalibraži) tehničkih sistema/uređaja pružaoca usluga u vazdušnoj plovidbi.

Za polaganje ispita za sticanje novih ovlašćenja kandidat mora da ima radno iskustvo od najviše šest meseci rada pod nadzorom na sistemu ili uređaju za koji stiče ovlašćenje.

Teorijski deo ispita

Član 8

Za polaganje teorijskog dela ispita potrebno je da kandidat prethodno uspešno završi praktičnu obuku u operativnim jedinicama pružaoca usluga u vazdušnoj plovidbi, o čemu podnosi odgovarajući dokaz.

Teorijski deo ispita za sticanje potvrde o obučenosti obuhvata predmete iz stava 2. člana 4. ovog pravilnika i polaže se pismeno ili usmeno.

Ispit za sticanje ovlašćenja

Član 9

Ispit za sticanje ovlašćenja Tip 1 i Tip 2 sastoji se iz teorijskog i praktičnog dela.

Teorijski deo ispita iz stava 1. ovog člana polaže se pismeno ili usmeno.

Praktičnom delu ispita za sticanje ovlašćenja se pristupa nakon položenog teorijskog dela ispita, a praktični deo ispita sastoji se od praktičnog pokazivanja stečenog znanja i sposobnosti na sistemu ili uređaju za koji se polaže ispit.

Član 10

Teorijski deo ispita za sticanje ovlašćenja Tip 1 obuhvata:

1) međunarodne standarde i preporučenu praksu sadržane u Aneksu 10 uz Čikašku konvenciju;

2) tehničke karakteristike instalacija sistema ili uređaja za koji se stiče ovlašćenje;

3) tehničku kontrolu i podešavanje sistema ili uređaja za koji se stiče ovlašćenje;

4) postupke preventivnog i korektivnog održavanja sistema ili uređaja manje složenosti.

Praktični deo ispita sastoji se od praktičnog pokazivanja kontrole rada i podešavanja instalacija sistema ili uređaja za koji se stiče ovlašćenje.

Član 11

Teorijski deo ispita za sticanje ovlašćenja Tip 2 obuhvata:

1) međunarodne standarde i preporučenu praksu sadržane u Aneksu 10 uz Čikašku konvenciju;

2) način rada, električnu šemu i instalacije sistema ili uređaja za koji se stiče ovlašćenje;

3) postupke preventivnog i korektivnog održavanja sistema ili uređaja;

4) podešavanje sklopova, konfigurisanje, modifikacija sistema ili uređaja i postupke završnog podešavanja (kalibraže) sistema ili uređaja.

Praktični deo ispita sastoji se od praktičnog pokazivanja podešavanja sklopova, postupaka konfigurisanja i modifikacija, završnog podešavanja (kalibraže) sistema/ uređaja, postupka postavljanja sistema/uređaja i izrade uputstva za rad sistema/uređaja pružaoca usluga u vazdušnoj plovidbi.

Izuzetno, imaocu potvrde o obučenosti (koji je bio član projektnog tima), ovlašćenje Tip 2 se upisuje bez obaveze pohađanja praktične obuke na radnom mestu za sticanje tog ovlašćenja iz člana 4. stav 2. tačka 2) ovog pravilnika, pod uslovom da uz zahtev za upis ovlašćenja Tip 2 podnese dokaz/sertifikat proizvođača opreme o uspešno završenoj obuci za održavanje tehničkog sistema/uređaja pružaoca usluga u vazdušnoj plovidbi.

Podnošenje prijave za polaganje ispita

Član 12

Pismenu prijavu za polaganje ispita za sticanje potvrde o obučenosti i ovlašćenja kandidat podnosi centru za obuku.

Uz pismenu prijavu za polaganje ispita za sticanje potvrde i prvog ovlašćenja kandidat podnosi dokaze da ispunjava propisane uslove, i to:

1) da ima odgovarajuću stručnu spremu:

2) da je uspešno završio osnovnu obuku;

3) da je uspešno završio obuku za sticanje ovlašćenja.

Uz pismenu prijavu za sticanje svakog narednog ovlašćenja kandidat podnosi dokaze da ispunjava sledeće uslove:

1) da poseduje važeću potvrdu;

2) da je uspešno završio obuku za sticanje ovlašćenja, za koje polaže ispit.

Pismenu prijavu kandidat podnosi i kada polaže popravni ispit.

Član 13

Centar za obuku po prijemu prijave za polaganje ispita, proverava da li kandidat ispunjava sve propisane uslove za polaganje ispita.

Ako utvrdi da kandidat ispunjava propisane uslove, centar za obuku, u roku od 30 dana od dana prijema prijave, donosi rešenje o formiranju komisije za polaganje ispita (u daljem tekstu: komisija), kojim se određuje predsednik i članovi komisije, dan, čas i mesto polaganja ispita.

Dan polaganja ispita ne može da bude određen u roku kraćem od 15 dana od dana dostavljanja rešenja kandidatu, osim ako kandidat zahteva da ispit polaže pre tog roka.

Ako centar za obuku utvrdi da kandidat ne ispunjava propisane uslove za polaganje ispita, o tome donosi rešenje.

Ispitna komisija

Član 14

Ispitnu komisiju sačinjavaju predsednik i potreban broj članova.

Broj članova komisije utvrđuje se zavisno od broja predmeta, odnosno obima praktičnog dela ispita, pri čemu jedan član komisije može da bude ispitivač najviše za tri predmeta.

Za člana komisije za teorijski deo ispita može da bude imenovano samo lice koje ima najmanje isti stepen stručne spreme kao i kandidat, a član komisije za praktični deo ispita mora da ima i odgovarajuće važeće ovlašćenje za koje kandidat polaže ispit.

Za člana komisije, po pravilu imenuje se lice koje kandidata nije obučavalo za ispit.

Izuzetno od stava 3. ovog člana, ako se u eksploataciju uvodi novi sistem, oprema ili uređaj, za člana komisije za praktični deo ispita može da bude imenovano i lice koje ima ovlašćenje za sistem, opremu ili uređaj koji su po karakteristikama najsličniji novom sistemu, opremi ili uređaju koji se uvode u eksploataciju.

Centar za obuku organizuje, sprovodi ispit i obavlja druge administrativno-tehničke poslove u vezi sa organizacijom i sprovođenjem ispita.

Član 15

Predsednik komisije ispituje kandidata iz oblasti za koju je imenovan rešenjem, stara se o zakonitosti i pravilnosti sprovođenja ispita, zajedno sa ostalim članovima komisije priprema ispitni materijal, vrši identifikaciju prijavljenih kandidata, ocenjuje njihov uspeh i rezultate upisuje u ispitnu listu.

Član komisije ispituje kandidata iz oblasti za koju je imenovan rešenjem, ocenjuje njegov uspeh i rezultat upisuje u ispitnu listu.

Zapisnik o radu komisije

Član 16

O radu komisije i sprovođenju ispita vodi se zapisnik.

Zapisnik vodi član komisije koga odredi predsednik, a potpisuju ga predsednik i svi članovi komisije.

Rezultati ispita

Član 17

Teorijski deo ispita smatra se položenim ako je kandidat dao najmanje 80% tačnih odgovora iz svakog predmeta.

Kandidat koji na ispitu za sticanje potvrde o obučenosti tehničkog osoblja, odnosno na teorijskom delu ispita za sticanje ovlašćenja ne položi najviše polovinu propisanih predmeta, može da polaže popravni ispit (iz predmeta koje nije položio) u roku koji odredi komisija, a koji ne može biti kraći od sedam, ni duži od 30 dana, od dana saopštavanja rezultata ispita.

Ako kandidat ne položi popravni ispit iz stava 2. ovog člana, smatra se da nije položio teorijski deo ispita i mora ga ponovo polagati u celini.

Član 18

Ako kandidat ne položi praktični deo ispita za sticanje ovlašćenja Tip 1 i Tip 2, može ga ponovo polagati, s tim da vreme između dva polaganja nije kraće od sedam, ni duže od 30 dana.

Ako kandidat ne položi praktični deo ispita iz drugog puta, u periodu navedenom u stavu 1. ovog člana, smatra se da ispit nije položio u celini.

Ocena kandidata

Član 19

Komisija ocenjuje kandidata za celokupan ispit za sticanje ovlašćenja ocenom "položio" ili "nije položio".

IV. Izdavanje potvrde o obučenosti i upis odgovarajućeg ovlašćenja, odnosno posebnog ovlašćenja

Član 20

Na zahtev kandidata koji je uspešno završio početnu (osnovnu) obuku i položio sve teorijske ispite i praktični deo ispita za sticanje ovlašćenja Tip 1 ili Tip 2, centar za obuku izdaje potvrdu o obučenosti tehničkog osoblja.

Potvrda o obučenosti tehničkog osoblja se izdaje na neodređeno vreme.

Na zahtev kandidata koji je uspešno završio posebnu obuku za sticanje posebnog ovlašćenja instruktora centar za obuku u potvrdu o obučenosti upisuje posebno ovlašćenje - instruktor tehničkog osoblja.

Uz zahtev iz stava 1. i 3. ovog člana, kandidat je obavezan da dostavi dokaz o završenoj stručnoj obuci i položenim ispitima.

Potvrda o obučenosti

Član 21

Potvrda o obučenosti mora da sadrži najmanje jedno ovlašćenje.

Tehničko osoblje može da obavlja samo one operativne poslove za koje ima upisano važeće ovlašćenje, odnosno posebno ovlašćenje instruktora.

Imalac potvrde o obučenosti je dužan da prilikom obavljanja poslova ima kod sebe potvrdu o obučenosti.

Dok su ovlašćenja u potvrdi o obučenosti na redovnom produženju, tehničko osoblje je dužno da umesto obrasca potvrde kod sebe ima kopiju zahteva za upis ili produženje ovlašćenja.

Obrazac potvrde o obučenosti

Član 22

Obrazac potvrde o obučenosti je dimenzija (29,5 cm x 15,5 cm), štampa se obostrano, dvojezično, na srpskom i engleskom jeziku.

Obrazac zahteva za izdavanje potvrde o obučenosti, upis odgovarajućeg stepena obučenosti, odnosno ovlašćenja utvrđuje i obezbeđuje centar za obuku.

Centar za obuku obezbeđuje i obrazac prijave za polaganje ispita, kao i obrazac zahteva za produženje roka važenja i obnovu važenja ovlašćenja i posebnog ovlašćenja instruktora.

Sadržina obrasca potvrde o obučenosti

Član 23

Obrazac potvrda o obučenosti sadrži:

1) naziv centra za obuku koji izdaje potvrdu o obučenosti;

2) naziv potvrde o obučenosti: POTVRDA O OBUČENOSTI TEHNIČKOG OSOBLJA PRUŽALACA USLUGA U VAZDUŠNOJ PLOVIDBI (TEHNIČKO OSOBLJE KONTROLE LETENJA);

3) broj potvrde o obučenosti;

4) lični podaci imaoca potvrde o obučenosti (ime i prezime, datum i mesto rođenja, adresa, stručna sprema);

5) mesto za fotografiju imaoca potvrde o obučenosti;

6) mesto za potpis imaoca potvrde o obučenosti;

7) datum izdavanja potvrde o obučenosti;

8) potpis ovlašćenog lica centra za obuku;

9) mesto za pečat.

Promenljivi podaci koji su obavezno sadržani u obrascu potvrde o obučenosti:

1) mesto za upis odgovarajućeg ovlašćenja odnosno posebnog ovlašćenja instruktora imaoca potvrde o obučenosti;

2) mesto za upis produženja važenja, odnosno obnove ovlašćenja i posebnog ovlašćenja instruktora;

3) primedbe.

U slučaju promene ličnih podataka, oštećenja ili gubitka potvrde, centar za obuku će izdati novu potvrdu.

V. Rok važenja, produženje važenja, obnova važenja, mirovanje i suspenzija ovlašćenja i posebnog ovlašćenja instruktora

Rok važenja i produženje važenja ovlašćenja

Član 24

Ovlašćenje Tip 1 i Tip 2 važi dve godine od dana kada je ovlašćenje upisano u potvrdu.

Posebno ovlašćenje instruktora važi tri godine od dana njegovog upisa u potvrdu.

Zahtev za produženje roka važenja ovlašćenja podnosi se najkasnije 30 dana pre isteka roka njegovog važenja.

Uz zahtev za produženje važenja ovlašćenja Tip 1 i ovlašćenja Tip 2 imalac ovlašćenja mora da podnese dokaz da je u toku njegovog važenja radio na tehničkom sistemu ili uređaju za koji poseduje ovlašćenje, najmanje 18 meseci, u toku važenja ovlašćenja.

Prilikom svakog drugog produženja važenja ovlašćenja, imalac ovlašćenja mora da podnese dokaz da je završio kurs osveženja znanja za svako ovlašćenje koje poseduje, osim posebnog ovlašćenja instruktora.

Posebno ovlašćenje instruktora produžava se po automatizmu, ukoliko imalac posebnog ovlašćenja instruktora poseduje minimum jedno ovlašćenje Tip 2.

Prekid u radu

Član 25

Ako u toku važenja ovlašćenja, imalac ovlašćenja ima prekid u radu duži od 12 meseci, ovlašćeni instruktor je dužan da izvrši proveru stručne obučenosti imaoca ovlašćenja.

Obnova ovlašćenja

Član 26

Ako je rok važenja ovlašćenja istekao, lice mora da podnese zahtev za obnovu važenja ovlašćenja.

Zahtev za obnovu ovlašćenja lice može podneti ako od dana isteka važenja ovlašćenja nije proteklo više od godinu dana, uz obavezu podnošenja sledećih dokaza:

- da je pre isteka roka važenja ovlašćenja na poslovima za koje poseduje ovlašćenje proveo najmanje 18 meseci u toku važenja ovlašćenja;

- izveštaj o izvršenoj proveri stručne obučenosti od strane ovlašćenog instruktora.

Ako je od isteka roka važenja ovlašćenja proteklo više od godinu dana imalac potvrde o obučenosti mora ponovo polagati ispite iz teorijskog dela početne obuke.

Mirovanje ovlašćenja

Član 27

Pružalac usluge u vazdušnoj plovidbi može imaocu ovlašćenja odobriti mirovanje ovlašćenja, za vreme za koje je imalac raspoređen na obavljanje poslova na neoperativnim radnim mestima.

Tokom mirovanja ovlašćenja, imaocu ovlašćenja miruju sva prava koja proističu iz upisanog ovlašćenja.

Nakon isteka odobrenog mirovanja, imalac podnosi zahtev za aktiviranje prava koja proističu iz upisanog ovlašćenja, uz obavezno podnošenje izveštaja o izvršenoj proveri njegove stručne obučenosti od strane ovlašćenog instruktora.

VI. Centri za obuku

Član 28

Stručnu obuku tehničkog osoblja sprovodi centar za obuku tehničkog osoblja koji ima potvrdu o pravu na obučavanje tehničkog osoblja.

Obuka se sprovodi prema nastavnim programima koji su usklađeni s međunarodnim standardima i preporučenom praksom i koje odobrava Direktorat.

Nastavni programi obuke i nastavni planovi moraju da sadrže: ciljeve obuke, sadržaj po temama, taksonomske nivoe, trajanje obuke i način provere znanja po završetku pojedinih faza obuke, kao i način provere znanja posle završene kompletne obuke.

Uslovi za sticanje potvrde o pravu na obučavanje tehničkog osoblja

Član 29

Potvrdu o pravu na obučavanje tehničkog osoblja može da stekne domaća organizacija koja je kod nadležnog organa registrovana za obavljanje delatnosti i koje raspolaže dovoljnim finansijskim sredstvima za sprovođenje obuke prema odobrenom programu obuke.

Pored toga, organizacija mora da:

1) poseduje odgovarajuće prostorije, opremu, učila i literaturu koji omogućavaju uspešno izvođenje obuke, zavisno od vrste obuke za koju se koriste;

2) ima odgovarajuću rukovodeću strukturu;

3) poseduje pravilnik o radu i unutrašnjoj organizaciji centra za obuku;

4) poseduje priručnik o sistemu kvaliteta centra za obuku;

5) obezbedi odgovarajući broj nastavnika teorijske nastave i instruktora praktične obuke;

6) ima utvrđene kriterijume, odobrene od strane Direktorata, po kojima obrazuje listu nastavnika teorijske nastave i listu instruktora praktične obuke;

7) poseduje nastavne programe za svaku vrstu obuke;

8) poseduje nastavne planove usklađene sa odobrenim programima obuke.

Podnošenje zahteva za izdavanje potvrde o pravu na obučavanje tehničkog osoblja

Član 30

Zahtev za izdavanje potvrde o pravu na obučavanje tehničkog osoblja podnosi se Direktoratu.

Po prijemu zahteva, Direktorat proverava da li podnosilac zahteva ispunjava propisane uslove za izdavanje potvrde o pravu na obučavanje tehničkog osoblja.

Podnosilac zahteva dužan je da proverivačima Direktorata omogući pristup prostorijama, opremi, uređajima, dokumentaciji, evidencijama, podacima, procedurama i drugom materijalu koji se proveravaju da bi se utvrdilo da li podnosilac zahteva ispunjava uslove za izdavanje potvrde o pravu na obučavanje tehničkog osoblja.

Izdavanje potvrde o pravu na obučavanje tehničkog osoblja

Član 31

Na zahtev pravnog lica koje ispunjava propisane uslove Direktorat izdaje potvrdu o pravu na obučavanje tehničkog osoblja na period od pet godina.

Potvrda o pravu na obučavanje tehničkog osoblja sadrži:

1) puno ime Direktorata;

2) naziv i adresu centra za obuku;

3) vrstu obuke za koju se izdaje potvrda;

4) datum izdavanja potvrde i vreme na koje se potvrda izdaje.

Za svaku promenu uslova rada centar za obuku mora da pribavi saglasnost Direktorata.

Važenje potvrde

Član 32

Potvrda važi ukoliko centar za obuku tehničkog osoblja kontinuirano ispunjava uslove pod kojima je potvrda izdata.

Ako centar za obuku prestane da ispunjava neki od uslova pod kojima je potvrda izdata, Direktorat će preduzeti odgovarajuće mere, koje mogu uključiti suspenziju potvrde ili stavljanje potvrde van snage.

Dužnosti centra za obuku

Član 33

Centar za obuku je dužan da:

1) vodi registar kandidata na obuci, u koji se unose lični podaci kandidata, podaci o trajanju obuke, kao i podaci o nastavniku, odnosno instruktoru praktične obuke, položenim ispitima, stepenu obučenosti kandidata, ovlašćenjima, odnosno vrsti poslova za koje se kandidat obučava;

2) vodi lična dosijea kandidata koja sadrže: prijavu za obuku; rešenje o prijemu na obuku; prijavu za polaganje praktičnog ispita; rešenje o sprovođenju ispita, odnosno rešenje o odbijanju prijave za polaganje ispita; potvrdu o završenoj stručnoj obuci i položenim ispitima; ispitnu listu kandidata; ispitni materijal; zahtev za izdavanje potvrde o obučenosti, upis stepena obučenosti/ovlašćenja; kopiju potvrde o obučenosti; obrazac zahteva za produženje važenja /obnovu potvrde o obučenosti; izveštaj o izvršenoj proveri stručne obučenosti od strane instruktora; potvrdu o vremenu provedenom na odgovarajućim poslovima i druga dokumenta, ako je primenljivo;

3) vodi dnevnike nastave;

4) vodi dnevnike realizacije planova obuke.

VII. Obaveze pružaoca usluga u vazdušnoj plovidbi

Član 34

Pružalac usluga u vazdušnoj plovidbi je dužan da obezbedi dovoljan broj odgovarajuće obučenog osoblja za obavljanje svojih poslova, analizira potrebe za obukom tehničkog osoblja, da planira obuku i da utvrdi postupke i procedure:

1) za redovnu proveru stručne obučenosti i zdravstvene sposobnosti osoblja, ukoliko je ta zdravstvena sposobnost zahtevana drugim propisima i aktima pružaoca usluga u vazdušnoj plovidbi;

2) koje se primenjuju kada postoji opravdana sumnja u stručnu obučenost i zdravstvenu sposobnost osoblja, ukoliko je ta zdravstvena sposobnost zahtevana drugim propisima i aktima pružaoca usluga u vazdušnoj plovidbi;

3) koje se primenjuju kada postoji potreba za dodatnom obukom;

4) koje se primenjuju kada osoblje učestvuje u događaju;

5) koje se primenjuju na rad lica koje nije zaposleno kod pružaoca usluga u vazdušnoj plovidbi, a privremeno obavlja poslove na CNS opremi;

6) koje se primenjuju za nadziranje osoblja koje ne poseduje potvrdu o obučenosti, a čiji bi rad mogao da utiče na CNS opremu;

7) za planiranje dnevnih obaveza.

Evidencije

Član 35

Pružalac usluga u vazdušnoj plovidbi je dužan da vodi evidenciju CNS opreme i sistema koje koristi u radu, plan potreba za osobljem koje prati rad i redovno i korektivno održava CNS opremu i sistema, kao i da u toj evidenciji navede broj lica koji je potreban za održavanje CNS opreme i sistema i vrstu ovlašćenja koja su za to potrebna.

Pružalac usluga u vazdušnoj plovidbi je dužan da vodi evidenciju i za svako lice koje obavlja poslove na osnovu potvrde o obučenosti, a u tu evidenciju se upisuju i podaci o dodeljenim poslovima i sprovedenoj obuci.

Pružalac usluga u vazdušnoj plovidbi je dužan da evidencije iz st. 1. i 2. ovog člana usklađuje, najmanje jednom u tri godine ili prilikom svake promene u sistemu rada, bilo zbog uvođenja novih sistema i opreme, novih procedura, promene u okruženju ili drugih uzroka.

VIII. Prelazne i završne odredbe

Usklađivanje sa odredbama Pravilnika

Član 36

Centri za obuku koji sprovode obuku tehničkog osoblja dužni su da se usklade sa odredbama ovog pravilnika u roku od 18 meseci od datuma stupanja na snagu ovog pravilnika.

Važenje potvrda o obučenosti izdatih po važećim propisima

Član 37

Privremene potvrde o obučenosti izdate na osnovu propisa koji su važili do stupanja na snagu ovog pravilnika, važe do isteka roka koji je u njima naveden, a najduže 18 meseci od dana stupanja na snagu ovog pravilnika, do kada će biti zamenjene u skladu sa odredbama ovog pravilnika.

Licima iz stava 1. ovog člana potvrda o obučenosti izdaće se sa upisanim ovlašćenjem (Tip 1 ili Tip 2) koje poseduje u trenutku zamene potvrde o obučenosti.

Primena ovog pravilnika na započetu obuku

Član 38

Stručna obuka koja je započeta pre stupanja na snagu ovog pravilnika završiće se u skladu sa propisima koji su važili do stupanja na snagu ovog pravilnika.

Prestanak važenja drugih propisa

Član 39

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o stručnoj spremi, stručnoj obuci, ispitima, dozvolama i ovlašćenjima tehničkog osoblja kontrole letenja ("Službeni list SRJ", broj 55/93).

Stupanje ovog pravilnika na snagu

Član 40

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".