PRAVILNIK
O IZDAVANJU DOZVOLE ZA KORIŠĆENJE AERODROMA

("Sl. glasnik RS", br. 2/2011)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Sadržina pravilnika

Član 1

Ovim pravilnikom uređuju se uslovi koji moraju biti ispunjeni da bi se izdala dozvola za korišćenje aerodroma, posebnog aerodroma, letilišta ili terena, da bi se izdala privremena dozvola, izmenili ili dopunili podaci u dozvoli, da bi važila dozvola, poništila dozvola i prenela, suspendovala i stavila van snage dozvola za korišćenje aerodroma, posebnog aerodroma, letilišta ili terena.

Ovim pravilnikom uređuju se i sadržina aerodromskog priručnika i obaveze operatera aerodroma, posebnog aerodroma, letilišta ili terena koje su vezane za bezbednost i obezbeđivanje vazdušnog saobraćaja.

Značenje izraza

Član 2

Pojedini izrazi koji se koriste u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:

1) aerodrom je svako definisano područje (uključujući sve objekte, instalacije i opremu), na kopnu ili na vodi ili na fiksnoj, fiksnoj priobalnoj ili plutajućoj strukturi, koje je u celini ili delimično namenjeno za sletanje, poletanje ili kretanje vazduhoplova; u ovom pravilniku izraz "aerodrom" koristi se samo za aerodrome koji se koriste za javni avio-prevoz;

2) vazduhoplovna studija je studija o nekom problemu koju izrađuje podnosilac zahteva za izdavanje dozvole za korišćenje aerodroma, posebnog aerodroma, letilišta ili terena ili imalac dozvole, a radi pronalaženja prihvatljivog rešenja koje neće nepovoljno uticati na bezbednost i obezbeđivanje saobraćaja uprkos odstupanja od pojedinih propisa, standarda i preporučene prakse;

3) letilište je određena kopnena ili vodena površina koja ispunjava uslove koji su propisani za bezbedno poletanje i sletanje vazduhoplova koji se, po pravilu, koriste u poljoprivredi i šumarstvu, za sportske aktivnosti, za sopstvene i slične potrebe, a koje je osposobljeno za poletanje i sletanje vazduhoplova čija maksimalna masa na poletanju (MTOM) ne prelazi 5700 kg;

4) manevarska površina je deo aerodroma, posebnog aerodroma ili letilišta određen za poletanje i sletanje vazduhoplova i kretanje vazduhoplova u vezi s poletanjem i sletanjem, isključujući platforme;

5) operater aerodroma, posebnog aerodroma, letilišta i terena je privredno društvo, drugo pravno lice ili preduzetnik koji koristi aerodrom, poseban aerodrom, letilište ili teren, registrovan je da pruža odgovarajuće usluge i ima dozvolu za korišćenje aerodroma, posebnog aerodroma, letilišta ili terena koji su upisani u Registar aerodroma;

6) platforma je deo aerodroma, posebnog aerodroma i letilišta određen za prihvat i otpremu vazduhoplova, putnika i stvari, snabdevanje vazduhoplova gorivom i mazivom i parkiranje, boravak i održavanje vazduhoplova;

7) poletno-sletna staza je površina na zemlji, vodi ili objektu namenjena za poletanje i sletanje vazduhoplova;

8) poseban aerodrom je aerodrom koji se ne koristi za javni avio-prevoz, već za sportsko i amatersko letenje, letenje za sopstvene potrebe i za pružanje usluga iz vazduha, a osposobljen je za poletanje i sletanje vazduhoplova čija maksimalna masa na poletanju (MTOM) ne prelazi 5700 kg;

9) prepreka je svaki fiksni (privremeni ili stalni) ili pokretni objekat ili deo objekta koji se nalazi u oblasti površina za kretanje vazduhoplova ili koji se prostire iznad površina namenjenih zaštiti vazduhoplova u letu, koje su definisane međunarodnim standardima i preporučenom praksom, koja može da utiče ili koja ugrožava bezbednost vazdušnog saobraćaja;

10) ravni za ograničavanje prepreka su skup ravni koje definišu onaj deo vazdušnog prostora na i oko aerodroma, posebnog aerodroma i letilišta koji mora biti bez prepreka, kako bi se omogućilo bezbedno odvijanje vazdušnog saobraćaja i sprečilo da aerodrom, poseban aerodrom ili letilište postanu neupotrebljivi zbog povećanog broja prepreka;

11) sistem upravljanja bezbednošću (SMS) obuhvata organizaciju, procedure i sistem odgovornosti kojim operater aerodroma i posebnog aerodroma uspostavlja i održava prihvatljiv nivo bezbednosti korišćenja aerodroma ili posebnog aerodroma;

12) standardi i preporučena praksa jesu standardi i preporučena praksa koji su sadržani u Aneksu 14 Međunarodne organizacije za civilno vazduhoplovstvo, kao i domaći standardi;

13) teren je kopnena površina koja zadovoljava uslove za povremeno obavljanje sportskih aktivnosti zmajem bez motora, paraglajderom, padobranom i balonom, kao i za poletanje i sletanje vazduhoplova radi intervencije i pružanja pomoći.

II DOZVOLA

Vrste dozvola

Član 3

Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije (u daljem tekstu: Direktorat) može, pod uslovima određenim zakonom kojim se uređuje vazdušni saobraćaj i ovim pravilnikom, da izda:

1) dozvolu za korišćenje aerodroma;

2) dozvolu za korišćenje posebnog aerodroma;

3) dozvolu za korišćenje letilišta;

4) dozvolu za korišćenje terena.

Primena zakona kojim se uređuje opšti upravni postupak

Član 4

U postupcima koji se vode na osnovu ovog pravilnika primenjuje se zakon kojim se uređuje opšti upravni postupak, ako zakonom kojim se uređuje vazdušni saobraćaj nije drukčije određeno.

Protiv akata kojim Direktorat odlučuje o zahtevu za izdavanje dozvole, privremene dozvole, izmenu ili dopunu podataka koji su navedeni u dozvoli, prenosu dozvole i poništenju dozvole, kao i protiv dozvole koja se izdaje na osnovu tog akta, može se izjaviti žalba ministru nadležnom za poslove saobraćaja.

Podnošenje zahteva za izdavanje dozvole za korišćenje aerodroma

Član 5

Privredno društvo, drugo pravno lice ili preduzetnik koji namerava da postane operater aerodroma podnosi zahtev za izdavanje dozvole za korišćenje aerodroma Direktoratu, 90 dana pre dana planiranog početka korišćenja aerodroma.

Kao prilozi uz zahtev moraju da se dostave:

1) dva primerka aerodromskog priručnika koji je pripremljen prema Prilogu 2. ovog pravilnika;

2) podaci o rukovodećim i odgovornim licima;

3) dokaz o uplati propisanih taksi i naknada za vođenje postupka u kome se odlučuje o zahtevu za izdavanje dozvole.

Ako podnosilac zahteva predlaže da mu Direktorat odredi neko odstupanje od pojedinih propisa, standarda i preporučene prakse, dužan je da uz zahtev dostavi i vazduhoplovnu studiju.

Obrazac zahteva za izdavanje dozvole za korišćenje aerodroma sadržan je u Prilogu 1. ovog pravilnika.

Podnošenje zahteva za izdavanje dozvole za korišćenje posebnog aerodroma, letilišta i terena

Član 6

Zahtev za izdavanje dozvole za korišćenje posebnog aerodroma podnosi se Direktoratu 45 dana pre planiranog početka korišćenja posebnog aerodroma, a zahtev za izdavanje dozvole za korišćenje letilišta i terena 30 dana pre planiranog početka korišćenja letilišta ili terena.

Kao prilog uz zahtev mora da se dostavi dokaz o uplati propisanih taksi i naknada za vođenje postupka u kome se odlučuje o zahtevu za izdavanje dozvole, a kao prilog uz zahtev za izdavanje dozvole za korišćenje posebnog aerodroma i dokumentacija kojom se dokazuje postojanje prihvatljivog sistema upravljanja bezbednošću na posebnom aerodromu.

Ako podnosilac zahteva predlaže da mu Direktorat odredi neko odstupanje od pojedinih propisa, standarda i preporučene prakse, dužan je da uz zahtev dostavi i vazduhoplovnu studiju.

Podnosilac zahteva dužan je i da dokaz o uplati odgovarajuće naknade za vođenje postupka kojim se odlučuje o zahtevu za izdavanje dozvole priloži uz zahtev.

Obrasci zahteva za izdavanje dozvola za korišćenje posebnog aerodroma, letilišta i terena sadržani su u Prilogu 1a. ovog pravilnika.

Obaveza podnosioca zahteva da dostavi sve potrebne dokaze

Član 7

Podnosilac zahteva dužan je da Direktoratu, na njegov zahtev, dostavi i drugu dokumentaciju i dokaze koji su potrebni da bi Direktorat odlučio o zahtevu za izdavanje dozvole.

Ispitivanje potpunosti zahteva za izdavanje dozvole

Član 8

Direktorat najpre ispituje da li je zahtev razumljiv i potpun i da li su uz zahtev dostavljeni svi potrebni prilozi.

Ako zahtev nije razumljiv ili ako zahtev ili prilozi uz zahtev nisu potpuni, Direktorat podučava podnosioca zahteva kako da otkloni nedostatke, određuje primereni rok da se nedostaci otklone i upozorava podnosioca zahteva na posledice neotklanjanja nedostataka.

Ako podnosilac zahteva ne otkloni nedostatke u roku koji je odredio Direktorat, Direktorat donosi zaključak kojim odbacuje zahtev za izdavanje dozvole.

Protiv zaključka kojim Direktorat odbacuje zahtev za izdavanje dozvole posebna žalba se može izjaviti ministru nadležnom za poslove saobraćaja.

Komisija za vođenje postupka u kome se utvrđuje ispunjenost uslova za izdavanje dozvole

Član 9

Kad je zahtev razumljiv i zahtev i prilozi uz zahtev potpuni, direktor Direktorata određuje, iz reda zaposlenih u Direktoratu, komisiju za vođenje postupka u kome se utvrđuje ispunjenost uslova za izdavanje dozvole (u daljem tekstu: komisija).

Komisiju čine predsednik i članovi.

Broj članova i sastav komisije određuje se zavisno od klase i namene aerodroma, posebnog aerodroma, letilišta ili terena.

Delovi postupka u kome se utvrđuje ispunjenost uslova za izdavanje dozvole

Član 10

Postupak u kome se utvrđuje ispunjenost uslova za izdavanje dozvole sastoji se od preliminarne procene zahteva i dokumentacije i od neposrednog pregleda infrastrukture i službi aerodroma, odnosno infrastrukture posebnog aerodroma, odnosno neposrednog pregleda letilišta i terena (u daljem tekstu: neposredni pregled).

Komisija je dužna da direktoru Direktorata dostavi pismeni izveštaj o sprovedenom postupku utvrđivanja ispunjenosti uslova za izdavanje dozvole, s dokazima i celokupnom dokumentacijom postupka, u roku od 15 dana od okončanja neposrednog pregleda ili, ako prekorači taj rok, da direktoru Direktorata obrazloži razloge zbog kojih postupak nije okončan na vreme.

Preliminarna procena zahteva i dokumentacije

Član 11

Preliminarnom procenom zahteva i dokumentacije otkrivaju se nedostaci, propusti ili kritične situacije koje neposredno mogu da utiču na pravilno obavljanje predloženih operacija na aerodromu, posebnom aerodromu, letilištu ili terenu, kao i na odvijanje neposrednog pregleda.

Preliminarna procena obuhvata:

1) procenu statusa podnosioca zahteva i zemljišta na i oko aerodroma, posebnog aerodroma, letilišta ili terena i procenu uticaja na životnu sredinu, ako ona ranije nije sačinjena;

2) procenu mogućih odstupanja od pojedinih propisa, standarda i preporučene prakse pri korišćenju aerodroma, posebnog aerodroma, letilišta ili terena i, shodno tome, procenu o tome da li podnosilac zahteva treba da izradi vazduhoplovnu studiju;

3) procenu izrađene vazduhoplovne studije, ako je ona priložena uz zahtev za izdavanje dozvole za korišćenje aerodroma, posebnog aerodroma, letilišta ili terena.

Kad je podnesen zahtev za izdavanje dozvole za korišćenje aerodroma, preliminarna procena obuhvata i procenu aerodromskog priručnika, a kad je podnesen zahtev za izdavanje dozvole za korišćenje posebnog aerodroma i procenu sistema upravljanja bezbednošću na posebnom aerodromu.

Komisija može odlučiti da se u preliminarnu procenu uključe i druga pitanja od kojih zavise bezbedno odvijanje i obezbeđivanje saobraćaja na aerodromu, posebnom aerodromu, letilištu ili terenu.

Procena aerodromskog priručnika

Član 12

Procena aerodromskog priručnika obuhvata:

1) procenu usklađenosti forme i sadržine aerodromskog priručnika sa zahtevima koji su sadržani u Prilogu 2. ovog pravilnika;

2) procenu tačnosti svih podataka o objektima, opremi i aerodromskim službama, kao i procenu tačnosti podataka koji treba da se objave u Zborniku vazduhoplovnih informacija (AIP);

3) procenu pravilnosti i prilagođenosti operativnih procedura aerodroma za redovne i vanredne situacije i njihovu usklađenost sa standardima i preporučenom praksom;

4) procenu strukture uprave i organizacije aerodroma i iskustva, opisa dužnosti i odgovornosti rukovodećeg osoblja;

5) procenu sistema upravljanja bezbednošću aerodroma.

Ishod preliminarne procene

Član 13

Komisija sačinjava pismeni izveštaj o preliminarnoj proceni i dostavlja ga podnosiocu zahteva.

Ako izveštaj o preliminarnoj proceni ne sadrži ozbiljnije primedbe, prelazi se na neposredni pregled, a ako izveštaj sadrži ozbiljnije primedbe - Direktorat podučava podnosioca zahteva kako da otkloni nepravilnosti, određuje rok za to koji ne sme biti duži od 30 dana i upozorava podnosioca zahteva na posledice neotklanjanja nepravilnosti.

Ako podnosilac zahteva ne otkloni nepravilnosti u roku koji je odredio Direktorat, Direktorat donosi rešenje kojim odbija zahtev za izdavanje dozvole.

Neposredni pregled

Član 14

Neposredni pregled aerodroma, posebnog aerodroma, letilišta ili terena sastoji se od pregleda objekata i opreme, a kod aerodroma - i od pregleda aerodromskih službi.

Neposrednim pregledom utvrđuje se usaglašenost objekata, opreme i aerodromskih službi s propisanim uslovima, standardima i preporučenom praksom, da bi se potom na licu mesta utvrdila tačnost podataka o aerodromu, posebnom aerodromu, letilištu ili terenu koji su dostavljeni Direktoratu prilikom njihove izgradnje ili rekonstrukcije ili tokom postupka za utvrđivanje ispunjenosti uslova za izdavanje dozvole.

Obim pregleda

Član 15

Pregled objekata i opreme, uključujući i pregled izveštaja o odgovarajućim proverama objekata i opreme obuhvata, zavisno od vrste dozvole čije se izdavanje zahteva, pregled:

1) dimenzija i stanja: poletno-sletne staze; zaštitnog pojasa poletno-sletne staze; osnovne staze; pretpolja i produžetka za zaustavljanje; rulnih staza; zaštitnih pojaseva rulnih staza; platforme;

2) postojanja prepreka iznad ravni za ograničenje prepreka i u blizini aerodroma, posebnog aerodroma, letilišta ili terena;

3) svetla na zemlji: svetla poletno-sletnih staza i rulnih staza; prilazna svetla; PAPI/APAPI; reflektori na platformi; svetla na preprekama; svetla koja aktivira pilot, ako postoje; sistem za vizuelno vođenje vazduhoplova;

4) opreme za održavanje aerodroma, posebnog aerodroma, letilišta i terena; opreme za održavanje manevarskih površina na aerodromu, posebnom aerodromu i letilištu, naročito u zimskim uslovima; opreme za merenje koeficijenta trenja na aerodromskim površinama;

5) rezervnog napajanja;

6) pokazivača pravca vetra;

7) osvetljenja pokazivača pravca vetra;

8) znakova u oblasti kretanja vazduhoplova na zemlji i markera;

9) parking pozicija za vazduhoplove;

10) spasilačke i vatrogasne opreme i uređaja;

11) opreme za prihvat i otpremu vazduhoplova, ukrcavanje i iskrcavanje putnika, utovar i istovar prtljaga i prihvat i otpremu pošte i robe;

12) objekata i opreme za snabdevanje vazduhoplova gorivom i mazivom;

13) opreme za uklanjanje vazduhoplova;

14) procedura i opreme za rad službe hitne medicinske pomoći;

15) procedura i opreme za pregled obezbeđivanja putnika, ručnog prtljaga, predatog prtljaga, robe i pošte i procedura i opreme za kontrolu pristupa lica i vozila u obezbeđivano-restriktivnu zonu;

16) procedura i opreme za sprečavanje ulaska životinja unutar aerodroma, posebnog aerodroma, letilišta ili terena;

17) procedura i opreme za osmatranje i rasterivanje ptica;

18) dvosmernih radio stanica instaliranih u vozilima koje operater aerodroma koristi u zonama kretanja;

19) postojanja svetala koja mogu uticati na bezbednost vazduhoplova.

Nalog za izradu vazduhoplovne studije

Član 16

Komisija može da odluči da se u neposredni pregled uključe i drugi objekti i oprema i druga pitanja od kojih zavise bezbedno odvijanje i obezbeđivanje saobraćaja.

Podnosilac zahteva dužan je da komisiji omogući nesmetan pristup objektima i opremi i da joj dostavi sve podatke koje ona od njega zatraži u vezi s neposrednim pregledom.

Ako komisija smatra da aerodrom, poseban aerodrom, letilište ili teren mogu da se koriste samo uz odgovarajuća odstupanja od pojedinih propisa, standarda i preporučene prakse, dužna je da podnosiocu zahteva naloži izradu vazduhoplovne studije.

Izveštaj o neposrednom pregledu

Član 17

Po okončanju neposrednog pregleda, komisija sastavlja pismeni izveštaj u kome ocenjuje da li su ispunjeni propisani uslovi, standardi i preporučena praksa za odvijanje vazdušnog saobraćaja na aerodromu, posebnom aerodromu, letilištu ili terenu.

Ako izveštaj o neposrednom pregledu aerodroma, posebnog aerodroma, letilišta ili terena sadrži ozbiljnije primedbe, Direktorat podučava podnosioca zahteva kako da otkloni nepravilnosti, određuje u dogovoru s njime primereni rok za to i upozorava ga na posledice neotklanjanja nepravilnosti.

Ako podnosilac zahteva ne otkloni nepravilnosti u roku koji je dogovoren, Direktorat donosi rešenje kojim odbija zahtev za izdavanje dozvole.

Odobravanje aerodromskog priručnika

Član 18

Ako je podnesen zahtev za izdavanje dozvole za korišćenje aerodroma, a izveštaj ne sadrži ozbiljnije primedbe, komisija konstatuje da su podaci u aerodromskom priručniku tačni i da je podnosilac zahteva osposobljen da primenjuje aerodromski priručnik.

Direktorat tada odobrava aerodromski priručnik i odobrenje unosi u izreku akta o dozvoli za korišćenje aerodroma.

Izdavanje dozvole

Član 19

Direktorat izdaje odgovarajuću dozvolu ako iz izveštaja o sprovedenom postupku u kome je utvrđivana ispunjenost uslova za izdavanje dozvole, priloženih dokaza i celokupne dokumentacije postupka utvrdi:

1) da podnosilac zahteva i njegovo osoblje imaju neophodnu stručnost i iskustvo za pravilno korišćenje i održavanje aerodroma, posebnog aerodroma, letilišta ili terena;

2) da je aerodromu, posebnom aerodromu, letilištu i terenu na kojima nije organizovana kontrola letenja, pružalac usluga kontrole letenja izradio navigacione postupke i druge postupke za bezbedno prilaženje, dolazak i odlazak vazduhoplova za određeni aerodrom;

3) da su objekti i oprema i aerodromske službe i objekti i oprema na posebnom aerodromu, letilištu ili terenu usklađeni s propisanim uslovima, standardima i preporučenom praksom.

Za izdavanje dozvole za korišćenje aerodroma ili posebnog aerodroma potrebno je i da njihove operativne procedure osiguravaju bezbednu i blagovremenu primenu usvojenih tehnologija rada i time omogućavaju bezbedno i obezbeđivano odvijanje vazdušnog saobraćaja; za izdavanje dozvole za korišćenje aerodroma potrebno je i da je Direktorat odobrio aerodromu aerodromski priručnik, a za izdavanje dozvole za korišćenje posebnog aerodroma i da na posebnom aerodromu postoji prihvatljiv sistem upravljanja bezbednošću.

Odbijanje zahteva za izdavanje dozvole

Član 20

Direktorat donosi rešenje kojim odbija zahtev za izdavanje dozvole ako posle svestrane ocene utvrđenih činjenica ustanovi da podnosilac zahteva neće biti u mogućnosti da na zadovoljavajući način koristi i održava aerodrom, poseban aerodrom, letilište ili teren prema propisanim uslovima, standardima i preporučenoj praksi.

Važenje dozvole

Član 21

Dozvola za korišćenje aerodroma izdaje se na neodređeno vreme.

Dozvola važi ukoliko aerodrom, posebni aerodrom, letilište ili teren neprekidno ispunjavaju uslove za bezbedno i obezbeđivano odvijanje vazdušnog saobraćaja prema propisanim uslovima, standardima i preporučenoj praksi, što se utvrđuje periodičnom proverom koju sprovode ovlašćena lica Direktorata.

Dozvola

Član 22

Imaocu rešenja o izdavanju dozvole za korišćenje aerodroma Direktorat po službenoj dužnosti izdaje dozvolu za korišćenje aerodroma, posebnog aerodroma, letilišta ili terena.

Dozvola sadrži:

1) naziv organa koji je izdao dozvolu;

2) vrstu dozvole;

3) naziv i adresu aerodroma, posebnog aerodroma, letilišta ili terena;

4) pravni osnov za izdavanje dozvole;

5) napomenu da je dozvola prenosiva;

6) datum izdavanja dozvole.

Dozvola se izdaje na obrascu koji je sadržan u prilozima 3. i 4. ovog pravilnika, zavisno od vrste dozvole.

Specifikacija

Član 23

Kao deo dozvole izdaje se specifikacija uslova za korišćenje aerodroma, posebnog aerodroma, letilišta ili terena, koje imalac dozvole mora da se pridražava.

Specifikacija se sastoji od standardnih i dopunskih uslova za korišćenje aerodroma, posebnog aerodroma, letilišta ili terena, od odstupanja pri njihovom korišćenju ako ih je Direktorat odredio (član 24. ovog pravilnika), a u njoj se navode i sedište i adresa imaoca dozvole. Standardni i dopunski uslovi i odstupanja, zavisno od vrste dozvole, sadržani su u prilozima 3a, 4a, 4b. i 4v. ovog pravilnika.

S promenom uslova za izdavanje dozvole kojima se menja stanje na aerodromu, posebnom aerodromu, letilištu ili terenu ili imalac dozvole moraju da se izmene ili dopune uslovi i odstupanja pri njihovom korišćenju.

Odstupanja

Član 24

Na zahtev podnosioca zahteva za izdavanje dozvole, imaoca dozvole ili po službenoj dužnosti Direktorat može odrediti odgovarajuća odstupanja pri korišćenju aerodroma, posebnog aerodroma, letilišta ili terena.

Odstupanje se određuje ako imalac dozvole može da odstupi od pojedinih standarda i preporučene prakse i pojedinih propisa, ali tako da se njihovo dejstvo postigne na drugi način i time ne naruše bezbednost i obezbeđivanje saobraćaja.

Pre određivanja odstupanja, podnosilac zahteva za izdavanje dozvole odnosno imalac dozvole izrađuje vazduhoplovnu studiju i dostavlja je Direktoratu na procenu.

Imalac dozvole dužan je da primenjuje odstupanja koja je odredio Direktorat.

Odstupanja koja je pri korišćenju aerodroma odredio Direktorat moraju da se nalaze u aerodromskom priručniku i da budu objavljena u Zborniku vazduhoplovnih informacija (AIP).

Privremena dozvola

Član 25

Dok traje postupak za izdavanje ili prenošenje dozvole Direktorat može, na predlog podnosioca zahteva za izdavanje dozvole odnosno prenosioca dozvole, izdati privremenu dozvolu za korišćenje aerodroma, posebnog aerodroma, letilišta ili terena ako izdavanje privremene dozvole ne utiče na bezbednost i obezbeđivanje vazdušnog saobraćaja i ako je:

1) počeo postupak za utvrđivanje ispunjenosti uslova za izdavanje ili prenos dozvole;

2) izdavanje privremene dozvole, kad je reč o aerodromima, od javnog značaja.

S aktom o izdavanju privremene dozvole Direktorat izdaje po službenoj dužnosti i privremenu dozvolu.

Kao deo privremene dozvole izdaje se, zavisno od vrste privremene dozvole, specifikacija o standardnim uslovima za korišćenje aerodroma, posebnog aerodroma, letilišta ili terena.

Važenje privremene dozvole

Član 26

Privremena dozvola važi najduže jednu godinu.

Ona prestaje da važi kad se izda dozvola ili odbije zahtev za izdavanje dozvole ili kad nastupi dan koji je u privremenoj dozvoli naveden kao dan prestanka njenog važenja.

Odredbe ovog pravilnika o uslovima pod kojima je operater dužan da koristi aerodrom, poseban aerodrom, letilište ili teren primenjuju se i na imaoca privremene dozvole.

Obaveštavanje Direktorata o promeni uslova pod kojima je izdata dozvola

Član 27

Imalac dozvole dužan je da obavesti Direktorat o promeni bilo kog uslova pod kojim je izdata dozvola, a posebno o:

1) promeni u rukovodećoj ili vlasničkoj strukturi aerodroma, posebnog aerodroma, letilišta ili terena;

2) promeni u nameni ili načinu korišćenja aerodroma, posebnog aerodroma, letilišta ili terena;

3) nameri da se promeni operater ili podoperater;

4) promeni granica aerodroma, posebnog aerodroma, letilišta ili terena.

Izmena ili dopuna podataka koji su navedeni u dozvoli

Član 28

Imalac dozvole dužan je da zahteva izmenu ili dopunu podataka koji su navedeni u dozvoli ako namerava da promeni stanje koje je značajno za bezbedno i obezbeđeno odvijanje vazdušnog saobraćaja na aerodromu, posebnom aerodromu, letilištu ili terenu (ako namerava da mu Direktorat odredi odgovarajuća odstupanja od pojedinih propisa, standarda i preporučene prakse, da promeni namenu ili način korišćenja aerodroma i sl).

Zahtev za izmenu ili dopunu podataka koji su navedeni u dozvoli mora da se podnese Direktoratu na odobrenje najmanje 30 dana pre planirane promene stanja.

Sve odobrene izmene ili dopune podataka koji su navedeni u aktu o izdavanju dozvole unose se u dozvolu, a kad je reč o aerodromima - unose se i u aerodromski priručnik.

Odredbe ovog pravilnika koje se odnose na akt o izdavanju dozvole i dozvoli shodno se primenjuju i na postupak koji se vodi po zahtevu za izmenu ili dopunu podataka navedenih u aktu o izdavanju dozvole i dozvoli.

Prenos dozvole

Član 29

Imalac dozvole može da prenese dozvolu (prenosilac dozvole) na drugo privredno društvo, drugo pravno lice ili preduzetnika (primalac dozvole).

Prenos dozvole podleže odobrenju Direktorata.

Primalac dozvole dužan je Direktoratu podnese pismeni zahtev za odobrenje prenosa dozvole, u roku od najmanje 90 dana pre nego što prenosilac dozvole prestane da koristi aerodrom, poseban aerodrom, letilište ili terena, a prenosilac dozvole dužan je da u istom roku pismeno obavesti Direktorat da planira da prenese dozvolu na primaoca dozvole.

Direktorat odobrava prenos dozvole ako primalac dozvole ispunjava uslove za izdavanje dozvole (član 19. ovog pravilnika).

Ako se aerodrom, poseban aerodrom, letilište ili teren koriste u toku prenosa dozvole, prenosilac dozvole snosi svu odgovornost za njihovo korišćenje sve dok Direktorat ne odobri prenos dozvole.

Kad odobri prenos dozvole Direktorat po službenoj dužnosti ukida akt o izdavanju dozvole prenosioca dozvole, izdaje novi akt primaocu dozvole i u dozvolu unosi sedište i adresu novog imaoca dozvole.

Stavljanje dozvole van snage na zahtev imaoca

Član 30

Imalac dozvole dužan je da pismeno obavesti Direktorat o danu kada namerava da se njegov akt o izdavanju dozvole stavi van snage, u roku od 90 dana pre stavljanja dozvole van snage.

Istovremeno s aktom o izdavanju dozvole, Direktorat po službenoj dužnosti stavlja van snage i dozvolu i tome dostavlja informaciju za objavljivanje u Zborniku vazduhoplovnih informacija (AIP).

Suspenzija korišćenja dozvole

Član 31

Imalac dozvole mora neprekidno da ispunjava uslove pod kojima je izdata dozvola.

Ako on prestane da ispunjava neki uslov pod kojim je izdata dozvola, Direktorat može doneti rešenje kojim potpuno ili delimično suspenduje korišćenje dozvole.

Posledice suspenzije korišćenja dozvole i stavljanja van snage dozvole

Član 32

Rešenjem o potpunoj suspenziji korišćenja dozvole imaocu dozvole se se zabranjuje da koristi aerodrom, poseban aerodrom, letilište ili teren, a rešenjem o delimičnoj suspenziji - njemu se ograničava korišćenje aerodroma, posebnog aerodroma, letilišta ili terena.

Rešenjem o suspenziji dozvole imaocu dozvole nalaže se da u određenom roku ispuni odgovarajuće obaveze.

Potpuna ili delimična suspenzija korišćenja dozvole ukida se ako imalac dozvole, pre isteka određenog roka, ispuni obaveze koje su mu naložene rešenjem o suspenziji.

Direktorat stavlja van snage akt o izdavanju dozvole ili uvodi trajna ograničenja pri korišćenju aerodroma, posebnog aerodroma, letilišta ili terena, ako imalac dozvole do isteka određenog roka ne ispuni obaveze koje su mu naložene rešenjem o suspenziji.

Istovremeno sa suspenzijom akta o izdavanju dozvole, Direktorat suspenduje i dozvolu.

Ako akt o izdavanju dozvole bude stavljen van snage ili se uvedu trajna ograničenja pri korišćenju aerodroma, posebnog aerodroma, letilišta ili terena, Direktorat po službenoj dužnosti stavlja van snage dozvolu ili u nju unosi trajna ograničenja.

Objavljivanje podataka o aerodromu

Član 33

Posle izdavanja dozvole, Direktorat je dužan da pružaocu usluga vazduhoplovnog informisanja (AIS) dostavi sve potrebne podatke o aerodromu, radi njihovog objavljivanja u Zborniku vazduhoplovnih informacija (AIP).

III AERODROMSKI PRIRUČNIK

Svrha aerodromskog priručnika

Član 34

Aerodromski priručnik sadrži sve značajne podatke o lokaciji aerodroma, o objektima, opremi i službama na aerodromu, operativnim procedurama, organizaciji i rukovođenju aerodromom, uključujući i sistem upravljanja bezbednošću (SMS).

Podaci koje su sadržani u aerodromskom priručniku moraju uvek da dokažu da operater aerodroma koristi i održava aerodrom prema propisanim uslovima, standardima i preporučenoj praksi, bez nedostataka koji bi nepovoljno uticali na bezbednost i obezbeđivanje vazdušnog saobraćaja na aerodromu.

Struktura i sadržina aerodromskog priručnika

Član 35

Struktura i sadržina aerodromskog priručnika dati su u Prilogu 2. ovog pravilnika.

Aerodromski priručnik mora da sadrži podatke koji mogu da se primene na aerodromu, i to:

Deo 1 - Podatke o vođenju i kontroli aerodromskog priručnika;

Deo 2 - Podatke o položaju aerodroma;

Deo 3 - Podatke o aerodromu koji se unose u Zbornik vazduhoplovnih informacija (AIP);

Deo 4 - Podatke o aerodromskim operativnim procedurama;

Deo 5 - Podatke o organizaciji i sistemu upravljanja bezbednošću aerodroma.

Ako je Direktorat odredio operateru aerodroma određeno odstupanje od pojedinih propisa, standarda i preporučene prakse, u aerodromskom priručniku mora biti upisan referentni broj odstupanja, datum kad je odstupanje stupilo na snagu ili bilo koji uslov ili procedura pod kojima se odstupanje sprovodi.

Čuvanje i dostupnost aerodromskog priručnika

Član 36

Operater aerodroma mora da kompletnu i važeću kopiju aerodromskog priručnika čuva na aerodromu, kao i u svom sedištu ako je ono izvan aerodroma.

Kopija aerodromskog priručnika mora biti dostupna ovlašćenim licima Direktorata, odnosno inspektorima, za potrebe provere, odnosno nadzora koje oni sprovode.

Operater aerodroma dužan je da za svakog člana operativnog osoblja aerodroma sačini dostupnu kopiju aerodromskog priručnika ili dela aerodromskog priručnika koji se odnosi na dužnosti operativnog osoblja i da se stara da operativno osoblje obavlja svoje dužnosti prema procedurama predviđenim u aerodromskom priručniku.

Delovi aerodromskog priručnika koji se odnose na podoperatere, moraju da se i njima dostave, a oni su dužni da ih se pridržavaju.

Izmene i dopune aerodromskog priručnika

Član 37

Operater aerodroma mora da izmeni ili dopuni aerodromski priručnik uvek kad je potrebno da se održi tačnost podataka u aerodromskom priručniku ili da se održi bezbedno i obezbeđivano odvijanje saobraćaja na aerodromu.

Operater aerodroma obaveštava Direktorat o izmenama i dopunama aerodromskog priručnika.

IV OBAVEZE OPERATERA AERODROMA, POSEBNOG AERODROMA, LETILIŠTA I TERENA

Sticanje obaveza

Član 38

Operater je dužan da osigura pravilno, bezbedno, obezbeđivano i efikasno odvijanje vazdušnog saobraćaja, da omogući ovlašćenim licima Direktorata, odnosno inspektorima pristup aerodromu, posebnom aerodromu, letilištu ili terenu radi sprovođenja provere (odita), inspekcije i drugih radnji na koje su ovlašćeni i da primenjuje aktivnosti obaveštavanja i izveštavanja kako je to određeno ovim pravilnikom.

Pridržavanje propisa, standarda i prakse

Član 39

Operater je dužan da se pridržava zakona kojim se uređuje vazdušni saobraćaj i drugih propisa, kao i standarda i preporučene prakse i da tako obezbedi da se aerodrom, poseban aerodrom, letilište ili teren koriste pod uslovima pod kojima je izdata dozvola.

Stručnost osoblja

Član 40

Operater je dužan da obezbedi odgovarajući broj kvalifikovanog i stručno obučenog osoblja podobnog da bezbedno i kvalitetno koristi i održava aerodrom, poseban aerodrom, letilište i teren.

Kao stručno obučeno osoblje iz stava 1. ovog člana smatra se osoblje koje je steklo odgovarajuće potvrde o obučenosti u ovlašćenim centrima za obuku vazduhoplovnog osoblja.

Korišćenje i održavanje aerodroma, posebnog aerodroma, letilišta i terena

Član 41

Operater aerodroma dužan je da koristi i održava aerodrom prema procedurama i pravilima koji su predviđeni aerodromskim priručnikom, a operater letilišta i terena - prema propisima o letilištima i terenima.

Operater aerodroma i posebnog aerodroma dužan je da aerodrom ili poseban aerodrom održava i koristi prema propisima o korišćenju i održavanju objekata, opreme i instalacija na aerodromu, odnosno posebnom aerodromu.

Operater aerodroma i kontrola letenja na aerodromu (ATC) dužni su da uspostave i održe odgovarajući nivo bezbednog i kvalitetnog pružanja usluga u vazdušnom saobraćaju.

Saradnja mora da obuhvati i druge pružaoce usluga čije usluge utiču na bezbednost vazdušnog saobraćaja na aerodromu, kao što su pružaoci usluga vazduhoplovnog informisanja, vazduhoplovno meteoroloških usluga i sl.

Sistem upravljanja bezbednošću (SMS) na aerodromu i posebnom aerodromu

Član 42

Operater aerodroma i posebnog aerodroma dužan je da uspostavi i održava sistem upravljanja bezbednošću.

Operater je dužan da obaveže sve korisnike aerodroma ili posebnog aerodroma, uključujući i pružaoce usluga zemaljskog opsluživanja koji nezavisno pružaju usluge vezane za bezbedan let vazduhoplova ili prihvat i otpremu vazduhoplova, ukrcavanje i iskrcavanje putnika, utovar i istovar prtljaga ili prihvat i otpremu pošte i robe, da ispunjavaju uslove koje odredi operater, a tiču se bezbednosti na aerodromu ili posebnom aerodromu.

Podoperateri aerodroma ili posebnog aerodroma obavezni su da operatera odmah obaveste o bilo kakvoj nezgodi, incidentu, kvaru ili grešci koji mogu uticati na bezbednost na aerodromu ili posebnom aerodromu.

Unutrašnje provere i izveštavanje o bezbednosti i obezbeđivanju na aerodromu

Član 43

Operater aerodroma mora da obezbedi kontrolu svojih aktivnosti na aerodromu, kao i kontrolu objekata, opreme i instalacija koji su značajni za bezbedno i obezbeđivano odvijanje vazdušnog saobraćaja na aerodromu.

Zavisno od obima i značaja poslova na aerodromu, kontrole se odvijaju svakodnevno i periodično, o čemu se sačinjavaju izveštaji, koji moraju da se pruže na uvid ovlašćenom licu Direktorata na njegov zahtev, kao i vazduhoplovnom inspektoru.

Operater aerodroma dužan je da kontroliše i bezbednosne mere i mere obezbeđivanja podoperatera, kao i ostale organizacije koje sprovode aktivnosti na aerodromu, i da izveštaje o tome čuva u periodu koji dogovori s Direktoratom.

Direktorat može da zahteva pregled ovih izveštaja.

Obaveštavanje i izveštavanje

Član 44

Operater aerodroma i posebnog aerodroma dužan je da se pridržava propisa o obaveštavanju i izveštavanju Direktorata i aerodromske kontrole letenja.

Operater aerodroma i posebnog aerodroma mora da proverava ispravnost i tačnost podataka koji se objavljuju u Zborniku vazduhoplovnih informacija (AIP), u NOTAM i cirkularnim pismima koje izdaje pružalac usluga vazduhoplovnog informisanja (AIS) i da, ako utvrdi nepravilnosti koje se tiču aerodroma ili posebnog aerodroma, odmah o tome obavesti pružaoca usluga vazduhoplovnog informisanja (AIS).

Uklanjanje prepreka sa aerodromskih površina, površina posebnog aerodroma, letilišta i terena

Član 45

Operater aerodroma, posebnog aerodroma, letilišta i terena dužan je da uklanja sva vozila, objekte ili druge prepreke koje se smatraju opasnim po bezbednost vazdušnog saobraćaja.

Vozila i druge prepreke mogu da se na aerodromskim površinama, površinama posebnog aerodroma, letilišta i terena nalaze uz odgovarajuća odobrenja i moraju da budu pod punom kontrolom operatera i nadležnih organa.

Znakovi upozorenja

Član 46

Ako vazduhoplov leti na maloj visini iznad aerodroma ili oko aerodroma ili se kreće po zemlji i predstavlja potencijalnu opasnost za ljude ili vozila, operater aerodroma dužan je da postavi znakove upozorenja na svakom javnom putu koji se nalazi u blizini manevarskih površina aerodroma ili, ako javni put nije pod kontrolom operatera aerodroma - da o tome obavesti organe koji su nadležni za postavljanje znakova upozorenja.

Statistički izveštaji

Član 47

Operater aerodroma dužan je da dostavlja statističke izveštaje Direktoratu, prema proceduri koju je Međunarodna organizacija za civilno vazduhoplovstvo propisala u priručniku za statistiku (ICAO dokument broj 9060 "Manual on the Statistics ICAO Programme").

V PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 48

Dozvole za korišćenje aerodroma, posebnih aerodroma, letilišta i terena koje su izdate pre stupanja na snagu ovog pravilnika važe do isteka roka važenja koji je naveden u dozvoli.

Prestanak važenja drugih propisa

Član 49

Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o izdavanju dozvole za korišćenje aerodroma ("Službeni glasnik RS", broj 71/09).

Stupanje ovog pravilnika na snagu

Član 50

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Prilog 1.

 

ZAHTEV ZA IZDAVANJE DOZVOLE ZA KORIŠĆENJE AERODROMA ZA JAVNI AVIO-PREVOZ

 

1. Podaci o podnosiocu zahteva

Podnosilac zahteva:

 

Adresa:

 

Broj telefona:

 

Broj faksa:

 

Elektronska pošta:

 

 

2. Podaci o aerodromu

Naziv aerodroma:

 

Adresa aerodroma:

 

Broj telefona:

 

Broj faksa:

 

Pozicija aerodroma u zavisnosti od najbližeg grada:

 

Geografske koordinate referente tačke u sistemu WGS 84:

 

 

3. Odgovorno lice

Ime i prezime:

 

Funkcija:

 

Adresa:

 

Broj faksa:

 

Elektronska pošta:

 

 

4. Korišćenje aerodroma

4.1. Period za koji se zahteva izdavanje dozvole

 

4.2. Klasifikacija kritičnog vazduhoplova na aerodromu:

 

 

4.3. Podaci o kritičnom vazduhoplovu:

Tip vazduhoplova:

 

Maksimalna masa na poletanju (MTOM):

 

Dužina vazduhoplova:

 

Razmah krila:

 

Raspon stajnog trapa:

 

4.4. Očekivani prosek broja avio-operacija u toku tri najopterećenija meseca u godini
(jedna avio-operacija podrazumeva jedno poletanje ili jedno sletanje):

Tip vazduhoplova:

 

Broj avio-operacija:

 

 

5. Službe i usluge

Operater aerodroma je obezbedio sledeće službe na aerodromu:

 

Služba kontrole letenja

DA c NE c

Služba Ministarstva unutrašnjih poslova - pogranične policije

DA c NE c

Služba Uprave carine

DA c NE c

Usluge (prihvata i otpreme vazduhoplova, putnika, prtljaga, pošte i robe)

DA c NE c

Spasilačko-vatrogasna služba

DA c NE c

Služba hitne medicinske pomoći na aerodromu

DA c NE c

Usluge snabdevanja vazduhoplova gorivom i mazivom

DA c NE c

Služba obezbeđivanja na aerodromu

DA c NE c

 

Ostale službe i usluge:

 

 

- ........................................................................................................................

 

- ........................................................................................................................

 

- ........................................................................................................................

 

- ........................................................................................................................

 

- ........................................................................................................................

 

6. Upravljanje aerodromom

Podnosilac zahteva je vlasnik aerodroma

DA c NE c

Podnosilac zahteva namerava da bude operater aerodroma

DA c NE c

 

 

 

7. Prilozi

- Original i jedna kopija aerodromskog priručnika
- Podaci o rukovodećem osoblju
- Ostala dokumentacija koju podnosilac zahteva smatra važnom za proces izdavanja dozvole za korišćenje aerodroma
- Dokaz o uplati propisanih taksi i naknada za izdavanje dozvole za korišćenje aerodroma

 

8. Izjava i potpis odgovornog lica

Ovim izjavljujem da su podaci navedeni u ovom formularu tačni i verodostojni.

Ime i prezime (štampanim slovima):

 

Funkcija:

 

Potpis:

 

Datum:

 

 

 

Prilog 1a.

 

ZAHTEV ZA IZDAVANJE DOZVOLE ZA KORIŠĆENJE POSEBNOG AERODROMA/LETILIŠTA/TERENA

 

1. Podaci o podnosiocu zahteva

Podnosilac zahteva:

 

Adresa:

 

Broj telefona:

 

Broj faksa:

 

Elektronska pošta:

 

 

2. Podaci o posebnom aerodromu/letilištu/terenu

Naziv posebnog aerodroma/letilišta/terena:

 

Adresa posebnog aerodroma/letilišta/terena:

 

Broj telefona:

 

Broj faksa:

 

Pozicija posebnog aerodroma/letilišta/terena u zavisnosti od najbližeg grada:

 

Geografske koordinate referentne tačke u sistemu WGS 84:

 

 

3. Odgovorno lice

Ime i prezime:

 

Funkcija:

 

Adresa:

 

Broj faksa:

 

Elektronska pošta:

 

 

4. Korišćenje posebnog aerodroma/letilišta/terena

4.1. Period za koji se zahteva izdavanje dozvole:

 

4.2. Namena

Poseban aerodrom
Letilište
Teren

 

4.3. Klasifikacija kritičnog vazduhoplova na posebnom aerodromu/letilištu/terenu:

 

4.4. Podaci o kritičnom vazduhoplovu:

Tip vazduhoplova:

 

Maksimalna masa na poletanju (MTOM):

 

Dužina vazduhoplova:

 

Razmah krila:

 

Raspon stajnog trapa:

 

 

5. Upravljanje posebnim aerodromom/letilištem/terenom

Podnosilac zahteva je vlasnik posebnog aerodroma/letilišta/terena

DA c NE c

Podnosilac zahteva namerava da bude operater posebnog aerodroma/letilišta/terena

DA c NE c

 

 

 

6. Prilozi

- Dokumentacija koju podnosilac zahteva smatra važnom u procesu izdavanja dozvole za korišćenje posebnog aerodroma/letilišta/terena
- Dokaz o uplati propisanih taksi i naknada za izdavanje dozvole za korišćenje posebnog aerodroma/letilišta/terena

 

7. Izjava i potpis odgovornog lica

Ovim izjavljujem da su podaci navedeni u ovom formularu tačni i verodostojni.

Ime i prezime (štampanim slovima): 

 

Funkcija:

 

Potpis:

 

Datum:

 

 

Prilog 2.

 

SADRŽINA AERODROMSKOG PRIRUČNIKA

Operater aerodroma mora obezbediti da aerodromski priručnik overi odgovorno lice operatera aerodroma.

Aerodromski priručnik mora da sadrži podatke koji mogu da se primene na aerodromu, i to:

Deo 1 - Vođenje i kontrola aerodromskog priručnika

1.1. Opšte

Opšte informacije, uključujući:

a) svrhu i delokrug aerodromskog priručnika;

b) propise o zakonskoj obavezi izdavanja dozvole za korišćenje aerodroma i postojanja aerodromskog priručnika;

v) uslove za korišćenje aerodroma - izjava koja ukazuje da aerodrom mora da u svakom trenutku, tokom perioda kad je otvoren za poletanje i sletanje vazduhoplova, bude dostupan svim licima pod jednakim uslovima;

g) dostupnost sistema vazduhoplovnih informacija i objavljenih procedura;

d) sistem vođenja podataka o saobraćaju na aerodromu;

đ) obaveze operatera aerodroma.

1.2. Sistem dopuna i izmena

a) distribucija i dostupnost aerodromskog priručnika;

b) dopunjavanje i ažuriranje aerodromskog priručnika;

v) zapis dopuna i izmena s datumom unosa i datumom početka važenja dopuna i izmena;

g) izjava da nisu dopuštene nikakve rukom pisane izmene i dopune;

d) opis načina označavanja stranica i početak njihovog važenja;

đ) popis sadržine na označenim drugim stranicama;

e) privremene ispravke;

ž) opis sistema distribucije dopuna i izmena.

1.3. Odstupanja

Ako su operateru aerodroma određena pojedina odstupanja od standarda i preporučene prakse i od pojedinih propisa navesti referentni broj odstupanja i datum kad je odstupanje stupilo na snagu ili ili bilo koji uslov ili proceduru pod kojim se odstupanje sprovodi.

Deo 2 - Položaj aerodroma

Opšte informacije, uključujući:

a) plan aerodroma koji obuhvata najvažnije objekte pri korišćenju aerodroma;

b) plan udaljenosti aerodroma od najbližeg grada ili naseljenog područja i lokaciju bilo kog aerodromskog objekta van graničnog pojasa aerodroma;

v) podatke o vlasništvu lokacije na kojoj se nalazi aerodrom. Ako granice aerodroma nisu definisane u dokumentima o vlasništvu, potrebno je navesti pojedinosti o vlasništvu nad zemljištem i plan koji pokazuje granice i poziciju aerodroma;

g) podatke o registraciji operatera aerodroma za obavljanje delatnosti i ovlašćenja odgovornog i rukovodećeg osoblja aerodroma;

d) plan graničnog pojasa aerodroma;

đ) popis objekata visokogradnje i niskogradnje koji omogućavaju obavljanje delatnosti.

Napomena:

Tačke iz prethodnog dela priloga označene pod a), b) i d) treba da budu prikazane na karti-šemi u razmeri 1:10000.

Za tačke v) i g) potrebni su adekvatni izvodi i dokazi (imovinsko-pravni, sudski, ovlašćenja i imenovanja).

Deo 3 - Podaci o aerodromu koji se unose u Zbornik vazduhoplovnih informacija (AIP)

3.1. Opšte informacije

a) naziv aerodroma;

b) lokacija aerodroma;

v) geografske koordinate referentne tačke aerodroma određene u skladu sa sistemom WGS-84;

g) nadmorska visina aerodroma i magnetna varijacija;

d) nadmorska visina svakog praga i magnetne varijacije, nadmorska visina kraja poletno-sletne staze (PSS) i svih važnih tačaka PSS, kao i najviša tačka zone dodira na PSS s preciznim prilazom;

đ) referentna temperatura aerodroma;

e) podaci o radio navigacionim sredstvima na aerodromu;

ž) naziv, adresa, telefonski brojevi operatera aerodroma, na koje je on uvek dostupan.

3.2. Dimenzije aerodroma i druge informacije

Opšte informacije, uključujući:

a) PSS - položaj, broj, dužina, širina, položaj pragova, nagib, tip površinskog materijala, postojanje zone bez prepreka za piste s preciznim instrumentalnim prilazom;

b) dužinu, širinu i tip površinskog materijala osnovne staze, zaštitne zone kraja PSS, produžetaka za zaustavljanje;

v) dužinu, širinu i tip površinskog materijala rulnih staza;

g) tip površinskog materijala platforme i pozicija za parkiranje;

d) profil i dužinu predpolja;

đ) vizuelna sredstva za procedure prilaza, tip osvetljenja i sisteme za pokazivanje nagiba (PAPI/APAPI i T-VASIS/AT-VASIS); oznake i svetla PSS, rulnih staza i platformi; druga vizuelna sredstva na rulnim stazama (uključujući pozicije za čekanje i zaustavna svetla) i platformama, lokaciju i tip sistema za parkiranje; dostupnost rezervnog napajanja sistema osvetljenja;

e) lokaciju i radio frekvenciju tačaka za proveru VOR;

ž) lokaciju i položaj rulnih staza;

z) geografske koordinate svakog praga PSS;

i) geografske koordinate odgovarajućih tačaka osa rulnih staza;

j) geografske koordinate svake pozicije na platformi;

k) geografske koordinate i najviši nivo nadmorske visine značajnih prepreka u zonama prilaza i poletanja, zonama kruženja, na aerodromu i u blizini aerodroma;

l) tip površinskog materijala i nosivost određena korišćenjem ACN-PCN metoda;

lj) lokaciju i nadmorsku visinu jedne ili više tačaka za proveru visinomera na platformi;

m) deklarisane dužine (TORA, TODA, ASDA i LDA);

n) plan uklanjanja oštećenih vazduhoplova: telefon, faks i e-mail adresa koordinatora za uklanjanje oštećenih vazduhoplova na/u okolini zona za kretanje vazduhoplova; informacije o mogućnostima za uklanjanje vazduhoplova, izražene prema najvećem vazduhoplovu koga je operater aerodroma osposobljen da ukloni;

nj) spasilačko-vatrogasnu službu: nivo obezbeđene zaštite, izražen kao kategorija spasilačko-vatrogasne službe usklađene s najvećim vazduhoplovom koji koristi aerodrom i tipu i količini sredstava za gašenje požara dostupnih na aerodromu.

Napomena:

Tačnost informacija iz ovog dela je od bitnog značaja za bezbednost i obezbeđivanje vazdušnog saobraćaja. Informacije koje zahtevaju tehnički pregled i procenu trebaju da budu sakupljene i da ih potvrdi stručno-tehničko osoblje.

Deo 4 - Aerodromske operativne procedure

4.1. Aerodromski izveštaji

Procedure izrade izveštaja o promenama informacija o aerodromu navedenih u Zborniku vazduhoplovnih informacija (AIP) i procedura za uslov izdavanja NOTAM, uključujući:

a) obaveštavanje Direktorata o tim promenama i arhiviranje izveštaja;

b) imena i funkcije osoba koje obaveštavaju o promenama i njihovi brojevi telefona na koje su dostupni u toku radnog vremena aerodroma i van radnog vremena aerodroma;

v) adrese i brojevi telefona Direktorata na koje treba poslati izveštaje o promenama.

4.2. Pristup zonama za kretanje vazduhoplova na aerodromu

Procedure koje je potrebno slediti u saradnji sa službama obezbeđivanja na aerodromu i sprečavanja neovlašćenog ulaska osoba, vozila, opreme i životinja u zone za kretanje vazduhoplova, uključujući:

a) funkcije operatera aerodroma, avio-prevozioca, službe obezbeđivanja na aerodromu, Direktorata i ostalih nadležnih organa;

b) imena i funkcije osoblja zaduženog za kontrolisanje pristupa na aerodromu, kao i njihove telefonske brojeve.

4.3. Plan za vanredne situacije na aerodromu

Plan za vanredne situacije na aerodromu, uključuje:

a) planove za delovanje u vanrednim situacijama na aerodromu ili u blizini aerodroma, uključujući kvarove vazduhoplova u letu, požar na objektima na aerodromu, sabotažu, pretnje bombama, otmicu vazduhoplova i nezgode na aerodromu pre i posle vanrednih situacija;

b) informacije o ispitivanju objekata i opreme na aerodromu koja se koristi u vanrednim situacijama, uključujući i učestalost ispitivanja;

v) informacije o vežbama koje se odvijaju prema planovima za vanredne situacije na aerodromu, kao i učestalost vežbi;

g) listu organizacija, službi i osoblja, na aerodromu i van aerodroma, obuhvaćenih planom za delovanje u vanrednim situacijama na aerodromu, njihove telefonske brojeve, faksove, e-mail i SITA adrese, kao i radio frekvencije njihovih kancelarija;

d) uspostavljanje odbora za vanredne situacije na aerodromu, radi organizovanja obuke i drugih aktivnosti za rešavanje vanrednih situacija;

đ) određivanje osobe zadužene za sprovođenje plana za vanredne situacije na aerodromu.

4.4. Vatrogasno-spasilačka služba

Informacije o objektima, opremi, osoblju i procedurama namenjenim za ispunjavanje propisa o vatrogasno-spasilačkoj službi, uključujući imena i funkcije lica zaduženih za pružanje vatrogasno-spasilačkih usluga na aerodromu.

Napomena:

Ove informacije treba da budu uključene, u odgovarajućem obimu, i u plan za vanredne situacije na aerodromu.

4.5. Pregledi zone za kretanje vazduhoplova i ravni za ograničavanje prepreka koje obavlja operater aerodroma

Procedure za preglede koje uključuju:

a) pripremu za izvršavanje pregleda PSS, rulnih staza i platforme, a posebno merenje koeficijenta trenja i količine vode, leda i snega na manevarskim površinama;

b) način i sredstva za komuniciranje s kontrolom letenja za vreme pregleda;

v) način čuvanja dokumentacije o pregledima;

g) učestalost i vreme pregleda;

d) liste pregleda zona za kretanje vazduhoplova;

đ) način izveštavanja o rezultatima pregleda i sprovođenja odgovarajućih aktivnosti za ispravljanje uočenih nedostataka;

e) imena i funkcije osoba zaduženih za sprovođenje pregleda, kao i brojeve telefona na koje su one dostupne tokom radnog vremena i posle radnog vremena.

4.6. Vizuelna sredstva i električni sistemi na aerodromu

Procedure za pregled i održavanje svetala (uključujući i svetla na preprekama), oznaka, markera i električnog sistema na aerodromu, uključujući:

a) informacije o sprovođenju pregleda tokom radnog vremena i posle radnog vremena aerodroma, kao i liste provere koje se koriste pri tim pregledima;

b) informacije o beleženju rezultata pregleda i korektivnim merama za ispravljanje uočenih nedostataka;

v) informacije o sprovođenju rutinskog i vanrednog održavanja;

g) informacije o rezervnom napajanju i informacije o drugim metodama rešavanja problema delimičnog ili potpunog kvara na sistemu;

d) imena i funkcije osoba zaduženih za pregled i održavanje svetala, kao i brojeve telefona na koje su one dostupne tokom radnog vremena i posle radnog vremena.

4.7. Održavanje površina za kretanje vazduhoplova

Informacije o objektima i procedurama za održavanje površina za kretanje, uključujući:

a) procedure za održavanje asfaltiranih površina;

b) procedure za održavanje neasvaltiranih PSS i rulnih staza;

v) procedure za održavanje osnovne staze PSS i rulnih staza;

g) procedure za održavanje sistema za odvodnjavanje na aerodromu;

d) procedure za održavanje površina zona za kretanje vazduhoplova u zimskim uslovima.

4.8. Radovi na aerodromu - bezbednost

Procedure planiranja i sprovođenja radova izgradnje i održavanja na aerodromu ili u blizini aerodroma ili površina za kretanje vazduhoplova, uključujući:

a) postupke komunikacije sa kontrolom letenja tokom odvijanja ovih radova;

b) imena, telefonske brojeve i funkcije osoba i organizacija zaduženih za planiranje i sprovođenje ovih poslova, kao i informacije o kontaktiranju ovih osoba i organizacija;

v) listu distribucije plana radova, ako je potrebno.

4.9. Usluge zemaljskog opsluživanja

a) popis poslova/usluga koje će obavljati operater aerodroma (Ground services);

b) tip najvećeg vazduhoplova koji će biti predmet zemaljskog opsluživanja;

v) procedure prihvata i otpreme vazduhoplova, ukrcavanja i iskrcavanja putnika, utovara i istovara prtljaga i prihvata i otpreme pošte i robe;

g) popis opreme za prihvat i otpremu vazduhoplova, ukrcavanje i iskrcavanje putnika, utovar i istovar prtljaga i prihvat i otpremu pošte i robe, uključujući i tehničke karakteristike.

4.10. Upravljanje aktivnostima na platformi

Procedure upravljanja aktivnostima na platformi, uključujući:

a) koordinaciju između kontrole letenja i sektora (odeljenja) zaduženog za upravljanje aktivnostima na platformi;

b) način odabira parking pozicija;

v) pripreme za startovanje motora i izdavanje dozvole za vuču vazduhoplova;

g) usluge parkera signaliste;

d) FOLLOW ME vozila.

4.11. Upravljanje bezbednošću na platformi

Procedure omogućavanja bezbednosti na platformi, uključujući:

a) zaštitu od udara mlaza;

b) preduzimanje zaštitnih mera prilikom snabdevanja vazduhoplova gorivom;

v) čišćenje platforme;

g) način izveštavanja o udesima i nezgodama na platformi;

d) način procene pridržavanja bezbednosnih standarda osoblja koje radi na platformi.

4.12. Kontrola kretanja vozila u obezbeđivano-restriktivnoj zoni aerodroma

Procedure za kontrolu kretanja vozila koja saobraćaju u zoni za kretanje vazduhoplova ili u blizini nje, uključujući:

a) informacije o primenljivim saobraćajnim propisima (uključujući ograničenja brzine i načine primene propisa);

b) metode izdavanja vozačkih dozvola za upravljanje vozilima u zoni za kretanje vazduhoplova.

4.13. Kontrola ulaska životinja u obezbeđivano-restriktivnu zonu aerodroma

Procedure za otklanjanje opasnosti nastalih zbog ptica ili drugih životinja u zoni za kretanje vazduhoplova ili na definisanim putanjama leta, uključujući:

a) informacije o proceni opasnosti nastalih usled prisustva životinja;

b) informacije o implementaciji programa za kontrolu ulaska životinja;

v) imena i funkcije osoba zaduženih za otklanjanje opasnosti nastalih usled prisustva divljih životinja, kao i brojeve telefona na koje su te osobe dostupne tokom radnog vremena i posle radnog vremena.

4.14. Kontrola prepreka

Procedure za:

a) kontrolu ravni za ograničavanje prepreka;

b) kontrolu prepreka pod nadležnošću operatera;

v) kontrolu visine objekata u okviru ravni za ograničavanje prepreka;

g) kontrolu izgradnje novih objekata u blizini aerodroma;

d) obaveštavanje Direktorata o prirodi i lokaciji prepreka, kao i o svim naknadnim izmenama prepreka, radi sprovođenja daljih aktivnosti, uključujući tu i publikovanje izmena u Zborniku vazduhoplovnih informacija (AIP).

4.15. Uklanjanje oštećenih vazduhoplova

Procedure za uklanjanje oštećenih vazduhoplova iz zone za kretanje vazduhoplova ili u blizini nje, uključujući:

a) dužnosti operatera aerodroma;

b) način obaveštavanja operatera aerodroma;

v) način komuniciranja s kontrolom letenja;

g) vrstu i popis opreme i način angažovanja osoblja za uklanjanje vazduhoplova;

d) imena, uloge i brojevi telefona osoblja zaduženog za uklanjanje vazduhoplova.

4.16. Rukovanje opasnim materijama

Procedure za sigurno rukovanje opasnim materijama i čuvanje opasnih materija na aerodromu, uključujući:

a) podatke o definisanju posebnih oblasti na aerodromu za skladištenje zapaljivih tečnosti (uključujući gorivo za avione) i drugih opasnih materija;

b) procedure koje treba slediti prilikom dopremanja, skladištenja, otpremanja i rukovanja opasnim materijama.

Napomena:

U plan za vanredne situacije na aerodromu potrebno je da se uključe procedure za slučaj curenja opasnih materija.

4.17. Korišćenje aerodroma u uslovima smanjene vidljivosti

Procedure koje se koriste u uslovima smanjene vidljivosti, uključujući merenje i izveštavanje o vidljivosti duž PSS, kao i imena i telefonske brojeve osoba zaduženih za merenje vidljivosti duž PSS.

4.18. Zaštita lokacija radara i navigacionih sredstava

Procedure zaštite lokacije radara i navigacionih sredstava, koja ne smeju biti degradirana, a locirana su na aerodromu, uključujući:

a) vrstu, lokaciju i karakteristike sredstava;

b) kontrolu aktivnosti u okolini radara i navigacionih sredstava;

v) održavanje mesta lokacije;

g) označavanje mesta znacima opasnosti od zračenja.

Napomena:

U procedure za svaku od navedenih kategorija uključuju se detaljne informacije o tome:

- kada ili pod kojim okolnostima se primenjuju operativne procedure;

- kako se operativne procedure primenjuju;

- koje aktivnosti se preduzimaju;

- koje osobe sprovode aktivnosti;

- koja je oprema neophodna za sprovođenje aktivnosti, kao i njena dostupnost.

Deo 5 - Organizacija i sistem upravljanja bezbednošću aerodroma

5.1. Administracija aerodroma

Informacije o administraciji aerodroma, uključujući:

a) organizacionu šemu aerodroma sa imenima i funkcijama odgovornog osoblja, uključujući i njihova zaduženja;

b) ime, funkciju i telefonski broj osobe koja je zadužena za celokupnu bezbednost na aerodromu;

v) aerodromske komitete (odbore) i druge organe.

5.2. Organizacija i sistem upravljanja bezbednošću na aerodromu (SMS)

Podaci o sistemu upravljanja bezbednošću na aerodromu uspostavljenom radi omogućavanja usaglašenosti sa svim bezbednosnim propisima i kontinuiranog povećanja bezbednosti, čije su osnovne osobine:

a) politika bezbednosti u procesu upravljanja bezbednošću i veza sa operativnim procesima i procesima održavanja;

b) struktura ili organizacija sistema upravljanja bezbednošću na aerodromu, uključujući određivanje osoblja i raspodelu pojedinačnih i grupnih zaduženja vezanih za bezbednost;

v) strategija i planiranje sistema upravljanja bezbednošću na aerodromu, kao što su definisanje ciljeva, određivanje prioriteta pri implementaciji ideja i inicijativa i obezbeđivanje okvira za kontrolisanje rizika na najmanjem mogućem nivou u skladu sa standardima i preporučenom praksom, kao i s propisima Republike Srbije;

g) implementacija sistema upravljanja bezbednošću na aerodromu, uključujući objekte, metode i procedure za efikasnu komunikaciju bezbednosnih mera i propisa;

d) sistem za implementaciju kritičnih bezbednosnih elemenata koji zahtevaju veći stepen angažovanja (bezbednosni programi), kao i aktivnosti u vezi s tim;

đ) mere za promociju bezbednosti i prevenciju udesa, kao i sistem za kontrolu rizika koji obuhvata analizu udesa, ozbiljnih nezgoda, nezgoda, žalbi, nedostataka, prekršaja, neslaganja i kvarova, i kontinuirano praćenje parametara bezbednosti;

e) unutrašnji bezbednosni pregledi i detaljan pregled sistema i programa bezbednosti;

ž) sistem za dokumentovanje svih kapaciteta aerodroma važnih za bezbednost, kao i izveštaja o operativnim aktivnostima i održavanju, uključujući informacije o projektovanju i konstrukciji aerodromskih površina i svetala; ovaj sistem treba da omogući lak pregled izveštaja i dosijea;

z) obuka i stručnost osoblja, uključujući pregled i procenu adekvatnosti obuke osoblja zaduženog za bezbednost, kao i sistem provere njihove stručnosti;

i) uključivanje bezbednosnih klauzula u ugovore o izvođenju radova na aerodromu.

 

Prilog 3.

 

 

DIREKTORAT CIVILNOG VAZDUHOPLOVSTVA REPUBLIKE SRBIJE
CIVIL AVIATION DIRECTORATE OF THE REPUBLIC OF SERBIA

 

Na osnovu člana 161. Zakona o opštem upravnom postupku ("Službeni list SRJ", broj 33/97 i 31/01 i "Službeni glasnik RS", broj 30/10), izdaje se:
In accordance with Article 161 of the Law on General Administrative Procedure ("Official Gazette of FR of Yugoslavia" No 33/97, 31/01 and "Official Gazette of Republic of Serbia" No 30/10), we hereby issue

DOZVOLA ZA KORIŠĆENJE AERODROMA
ZA JAVNI AVIO-PREVOZ

Public Use Aerodrome Certificate

 

Broj:

 

 

Number: ___________________

 

Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije ovim potvrđuje da je
The Civil Aviation Directorate of the Republic of Serbia hereby certifies that

_______________________________________
Naziv aerodroma za javni avio-prevoz
Name of Aerodrome

 

_________________________________
Adresa
Address

Zadovoljio propisane uslove i da je utvrđena sposobnost za izvođenje operacija na aerodromu za javni avio-prevoz, pod uslovima koji su navedeni u specifikaciji uslova za korišćenje aerodroma za javni avio-prevoz.
the above-named aerodrome has satisfied the Operator Certification requirements and therefore has been found competent to conduct operations on the aerodrome available for public use subject to conditions of the attached Operations Specifications.

Ova dozvola je prenosiva pod propisanim uslovima.
This Certificate is transferable under the appropriate conditions.

 

Datum izdavanja

 

Direktor

Date of Issue

 

Director

 

Prilog 3a.

 

DIREKTORAT CIVILNOG VAZDUHOPLOVSTVA REPUBLIKE SRBIJE
CIVIL AVIATION DIRECTORATE OF THE REPUBLIC OF SERBIA

 

Specifikacija uslova za korišćenje aerodroma za javni avio-prevoz

Operations Specifications for Public Use Aerodromes

____________________________________
Naziv aerodroma za javni avio-prevoz
Name of Aerodrome

U skladu sa Zakonom o vazdušnom saobraćaju ("Službeni glasnik RS", broj 73/10) i Pravilnikom o izdavanju dozvole za korišćenje aerodroma, Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije izdaje dozvolu za korišćenje aerodroma klase __________, vatrogasne kategorije _________, za vazduhoplove maksimalne mase na poletanju (MTOM) do/preko 5700 kg i za upotrebu u uslovima danju/noću/smanjene vidljivosti, pod sledećim uslovima:
The Civil Aviation Directorate of the Republic of Serbia in exercise of its powers under the Air Transport Law ("Official gazette RS", No. 73/10) and Regulation on Certification of Aerodromes issues the Aerodrome Certificate for class __________ aerodrome, rescue and firefighting category __________, for aircraft MTOM up to/exceeding 5700 kg, for use by day/ at night/in low visibility, subject to the following conditions:

a) STANDARDNI USLOVI:
Terms of Use:

1. Dozvola je izdata za korišćenje aerodroma za javni avio-prevoz i u toku vremena otvorenosti aerodroma za poletanje i sletanje vazduhoplova aerodrom će biti dostupan svim korisnicima pod istim uslovima.
The aerodrome certificate is issued for pubilc use and shall at all times when open to take-off or landing of aircraft be so available to all persons on equal terms and conditions.

2. Aerodrom može da se koristi samo pod uslovima pod kojima je izdata dozvola za korišćenje aerodroma za javni avio-prevoz i standardima, praksi i procedurama koji su sadržani u aerodromskom priručniku.
The aerodrome shall be used under the conditions endorsed on the Public Use Aerodrome Certificate, and standards, practices and procedures contained within the Aerodrome Manual.

3. Aerodrom ne sme da se koristi ako na njemu nije obezbeđeno pružanje usluga zemaljskog opsluživanja i ako vatrogasno-spasilačka služba i služba hitne medicinske pomoći na aerodromu nisu spremne za rad.
The aerodrome shall not be used unless ground handling services, firefighting and rescue services and medical services are kept fit and ready for immediate turn-out.

4. Promene u fizičkim karakteristikama aerodroma, uključujući i izgradnju novih objekata koji mogu uticati na bezbednost i obezbeđivanje vazdušnog saobraćaja, odnosno dograđivanje postojećih objekata ne mogu da se izvrše bez prethodnog odobrenja Direktorata civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije.
Changes in the physical characteristics of the aerodrome including the erection of new buildings and alterations to existing buildings that may have adverse effect on safety, shali not be made without prior approval of the Civil Aviation Directorate of the Republic of Serbia.

5. Bilo kakvo javno pravo prolaska ispod ili pored zone za sletanje mora biti adekvatno označeno znacima upozorenja od opasnosti vazduhoplova.
Any public right of way crossing or bordering the landing area shall be adequately sign-posted with notices warning the public of danger from aircraft.

6. Aerodrom će biti dostupan za poletanje i sletanje u vremenu otvorenosti i ne može biti otvoren izvan tog vremena, izuzev u propisanim slučajevima.
The aerodrome shall be kept available for take-off or landing of aircraft during the aerodrome opening hours and shall not be open for the operations at any other time, unless otherwise stipulated.

7. Ova dozvola ne omogućava drugim licima da koriste aerodrom bez saglasnosti imaoca dozvole.
The aerodrome is certified for use only by the certificate holder and by persons specifically authorized by him.

b)  

DOPUNSKI USLOVI I ODSTUPANJA

 

 

 

Additional Terms of Use and Other Means of Compliance:

 

 

 

 

1.

Dopunski uslovi

 

 

 

Additional Terms of Use

 

 

 

 

2.

Ostali načini za ispunjenje uslova

 

 

 

Other Means of Compliance:

Podaci o imaocu dozvole
Certificate holder details

___________________
(sedište i adresa)
(Address)

___________________
(sedište i adresa)
(Address)

___________________
(sedište i adresa)
(Address)

 

Datum izdavanja

 

Direktor

Date of Issue

 

Director

 

 

Prilog 4.

 

DIREKTORAT CIVILNOG VAZDUHOPLOVSTVA REPUBLIKE SRBIJE
CIVIL AVIATION DIRECTORATE OF THE REPUBLIC OF SERBIA

Na osnovu člana 161. Zakona o opštem upravnom postupku ("Službeni list SRJ", broj 33/97 i 31/01 i "Službeni glasnik RS", broj 30/10), izdaje se
In accordance with Article 161 of the Law on General Administrative Procedure ("Official Gazette of FR of Yugoslavia" No 33/97, 31/01 and "Official Gazette of Republic of Serbia" No 30/10), we hereby issue

DOZVOLA ZA KORIŠĆENJE POSEBNOG AERODROMA/LETILIŠTA/TERENA

Ordinary Use Aerodrome Certificate

 

Broj:

 

 

Number: ___________________

 

Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije ovim potvrđuje da je
The Civil Aviation Directorate of the Republic of Serbia hereby certifies that

_______________________________________
Naziv posebnog aerodroma/letilišta/terena
Name of Aerodrome

_________________________________
Adresa
Address

zadovoljio propisane uslove i da je utvrđena sposobnost za izvođenje operacija na posebnom aerodromu/letilištu/terenu, pod uslovima koji su navedeni specifikaciji uslova za korišćenje posebnog aerodroma/letilišta/terena.
the above-named arerodrome has satisfied the Operator Certification requirements and has been found competent to conduct operations on the aerodrome, subject to conditions of the attached Operations Specifications.

Ova dozvola je prenosiva pod propisanim uslovima.
This Certificate is transferable under the appropriate conditions.

 

Datum izdavanja

 

Direktor

Date of Issue

 

Director

 

 

Prilog 4a.

 

DIREKTORAT CIVILNOG VAZDUHOPLOVSTVA REPUBLIKE SRBIJE
CIVIL AVIATION DIRECTORATE OF THE REPUBLIC OF SERBIA

 

Specifikacija uslova za korišćenje posebnog aerodroma

Aerodrome Operations Specifications for Ordinary Use

_______________________________________
Naziv posebnog aerodroma
Name of Aerodrome

U skladu sa Zakonom o vazdušnom saobraćaju ("Službeni glasnik RS", broj 73/10) i Pravilnikom o izdavanju dozvole za korišćenje aerodroma, Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije izdaje dozvolu za korišćenje posebnog aerodroma klase ________, vatrogasne kategorije ________, za vazduhoplove maksimalne mase na poletanju (MTOM) do 5700 kg i za upotrebu danju/noću, pod sledećim uslovima:
The Civil Aviation Directorate of the Republic of Serbia in exercise of its powers under the Air Transport Law ("Official gazette RS", No. 73/10) and Regulation on Certification of Aerodromes issues the Aerodrome Certificate for aerodrome class __________, rescue and firefighting category __________, for aircraft MTOM up to 5700 kg, for use by day/at night subject to the following conditions:

a) STANDARDNI USLOVI:
Terms of Use:

1. Poseban aerodrom može da se koristi samo pod uslovima pod kojima je izdata dozvola za korišćenje posebnog aerodroma i standardima, praksi i odobrenim procedurama.
The aerodrome shall be used under the conditions endorsed on the Aerodrome Certificate for ordinary use and standards, practices and approved procedures.

2. Namena posebnog aerodroma:
Type of use of the aerodrome:

- sportska delatnost;
sport aviation aerodrome;

- sopstvene potrebe;
private use;

- obuka vazduhoplovnog osoblja;
training;

- ostalo

 

 

other

   

3. Poseban aerodrom ne sme da se koristi bez spasilačko-vatrogasnog obezbeđenja i hitne medicinske pomoći.
The aerodrome shall not be used unless firefighting, rescue services and medical services are kept fit and ready for immediate turn-out.

4. Promene u fizičkim karakteristikama posebnog aerodroma, uključujući i izgradnju novih objekata koji mogu uticati na bezbednost i obezbeđivanje vazdušnog saobraćaja, odnosno dograđivanje postojećih objekata ne mogu da se izvrše bez prethodnog odobrenja Direktorata civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije.
Changes in the physical characteristics of the aerodrome including the erection of new buildings and alterations to existing buildings that may have adverse affect on safety, shall not be made without prior approval of Civil Aviation Directorate of the Republic of Serbia.

5. Ova dozvola ne omogućava drugim licima da koriste aerodrom bez saglasnosti imaoca dozvole.
The aerodrome is certified for use by the certificate holder only and persons specifically authorized by him.

b) DOPUNSKI USLOVI I ODSTUPANJA
Additional Terms of Use and Other Means of Compliance:

1.

Dopunski uslovi

 

 

 

Additional Terms of Use:

 

 

 

 

2.

Odstupanja

 

 

 

Other Means of Compliance:

Podaci o imaocu dozvole
Certificate holder details

___________________
(sedište i adresa)
(Address)

___________________
(sedište i adresa)
(Address)

___________________
(sedište i adresa)
(Address)

 

Datum izdavanja

 

Direktor

Date of Issue

 

Director

 

 

Prilog 4b.

 

DIREKTORAT CIVILNOG VAZDUHOPLOVSTVA REPUBLIKE SRBIJE
CIVIL AVIATION DIRECTORATE OF THE REPUBLIC OF SERBIA

 

Specifikacija uslova za korišćenje letilišta

Aerodrome Operations Specifications for Ordinary Use

_________________________________________
Naziv letilišta
Name of Aerodrome

U skladu sa Zakonom o vazdušnom saobraćaju ("Službeni glasnik RS", broj 73/10) i Pravilnikom o izdavanju dozvole za korišćenje aerodroma, Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije izdaje dozvolu za korišćenje letilišta, klase ________, vatrogasne kategorije _______, za vazduhoplove maksimalne mase na poletanju (MTOM) do 5700 kg i za upotrebu danju/noću, pod sledećim uslovima:
The Civil Aviation Directorate of the Republic of Serbia in exercise of its powers under the Air Transport Law ("Official gazette RS", No. 73/10) and Regulation on Certification of Aerodromes issues the Aerodrome Certificate to the aerodrome class __________, rescue and firefighting category __________, for aircraft MTOM up to 5700 kg, for use by day/ at night subject to the following conditions:

a) STANDARDNI USLOVI:
Terms of Use:

1. Letilište može da se koristi samo pod uslovima pod kojima je izdata dozvola za korišćenje letilišta i standardima, praksi i odobrenim procedurama.
The aerodrome shall be used under conditions endorsed on Aerodrome Certificate for ordinary use and standards, practices and approved procedures.

2. Namena letilišta:
Type of use of the aerodrome;

- sportska delatnost;
sport aviation aerodrome;

- sopstvene potrebe;
private use;

- poljoprivredna delatnost;
agricultural aviation aerodrome:

-

 

 ostalo

other  

3. Letilište ne sme da se koristi bez spasilačko-vatrogasnog obezbeđenja i hitne medicinske pomoći.
The aerodrome shall not be used unless firefighting and rescue services and medical services are kept fit and ready for immediate turnout.

4. Promene u fizičkim karakteristikama letilišta, uključujući i izgradnju novih objekata koji mogu uticati na bezbednost i obezbeđivanje vazdušnog saobraćaja, odnosno dograđivanje postojećih objekata ne mogu da se izvrše bez prethodnog odobrenja Direktorata civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije.
Changes in the physical characteristics of the aerodrome including the erection of new buildings and alterations to existing buildings that may have adverse effect on safety, shall not be made without prior approval of the Civil Aviation Directorate of the Republic of Serbia.

5. Ova dozvola ne omogućava drugim licima da koriste letilište bez saglasnosti imaoca dozvole.
The aerodrome is certified for use only by the certificate holder and by persons specifically authorized by him.

b) DOPUNSKI USLOVI I ODSTUPANJA
Additional Terms of Use and Other Means of Compliance:

1.

Dopunski uslovi

 

 

 

Additional Terms of Use:

 

 

 

 

2.

Odstupanja

 

 

 

Other Means of Compliance:

Podaci o imaocu dozvole
Certificate holder details

___________________
(sedište i adresa)
(Address)

___________________
(sedište i adresa)
(Address)

___________________
(sedište i adresa)
(Address)

 

Datum izdavanja

 

Direktor

Date of Issue

 

Director

 

Prilog 4v.

 

DIREKTORAT CIVILNOG VAZDUHOPLOVSTVA REPUBLIKE SRBIJE
CIVIL AVIATION DIRECTORATE OF THE REPUBLIC OF SERBIA

 

Specifikacija uslova za korišćenje terena

Aerodrome Operations Specifications for Ordinary Use

_________________________________________
Naziv terena
Name of Aerodrome

U skladu sa Zakonom o vazdušnom saobraćaju ("Službeni glasnik RS", broj 73/10) i Pravilnikom o izdavanju dozvole za korišćenje aerodroma, Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije izdaje dozvolu za korišćenje terena, pod sledećim uslovima:
The Civil Aviation Directorate of the Republic of Serbia in exercise of its powers under the Air Transport Law ("Official gazette RS", No. 73/10) and Regulation on Certification of Aerodromes issues the Aerodrome Certificate subject to the following conditions:

a) STANDARDNI USLOVI:
Terms of Use

1. Teren može da se koristi samo pod uslovima pod kojima je izdata dozvola za korišćenje terena i standardima, praksi i odobrenim procedurama.
The aerodrome shall be used under conditions endorsed on Aerodrome Certificate for ordinary use and standards, practices and approved procedures.

2. Namena terena:
Type of use of the aerodrome

- paraglajding;
paragliding

-

 

 ostalo

other  

 

b) DOPUNSKI USLOVI I ODSTUPANJA
Additional Terms of Use and Other Means of Compliance

1.

Dopunski uslovi

 

 

 

Additional Terms of Use

 

 

 

 

2.

Odstupanja

 

 

 

Other Means of Compliance

Podaci o imaocu dozvole
Certificate holder details

___________________
(sedište i adresa)
(Address)

___________________
(sedište i adresa)
(Address)

___________________
(sedište i adresa)
(Address)

 

Datum izdavanja

 

Direktor

Date of Issue

 

Director

 

 

Prilog 5.

 

DIREKTORAT CIVILNOG VAZDUHOPLOVSTVA REPUBLIKE SRBIJE
CIVIL AVIATION DIRECTORATE OF THE REPUBLIC OF SERBIA

Na osnovu člana 161. Zakona o opštem upravnom postupku ("Službeni list SRJ", broj 33/97 i 31/01 i "Službeni glasnik RS", broj 30/10), izdaje se
In accordance with Article 161 of the Law on General Administrative Procedure ("Official Gazette of FR of Yugoslavia" No 33/97, 31/01 and "Official Gazette of Republic of Serbia" No 30/10), we hereby issue

PRIVREMENA DOZVOLA ZA KORIŠĆENJE AERODROMA ZA JAVNI AVIO-PREVOZ /POSEBNOG AERODROMA

Temporary Aerodrome Operations Certificate

 

Broj:

 

 

Number: ___________________

 

Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije ovim potvrđuje da je
The Civil Aviation Directorate of the Republic of Serbia hereby certifies that

_______________________________________
Naziv aerodroma za javni avio-prevoz/posebnog aerodroma
Name of Aerodrome

_________________________________
Adresa
Address

zadovoljio propisane uslove i da je utvrđena sposobnost za izvođenje operacija na aerodromu za javni avio-prevoz/posebnom aerodromu, pod uslovima koji su navedeni u specifikaciji uslova za korišćenje aerodroma za javni avio-prevoz/posebnog aerodroma.
The above-named aerodrome has satisfied the Operator Certification requirements and has been found competent to conduct operations on the aerodrome, subject to conditions of the attached Operations Specifications.

Ova dozvola je prenosiva pod propisanim uslovima, a ako ne bude suspendovana ili poništena ostaje da važi do (dan/mesec/godina).
This Certificate is transferable under appropriate conditions and shall remain in effect until (day/month/year) unless suspended or revoked.

 

Datum izdavanja

 

Direktor

Date of Issue

 

Director

 

Prilog 5a.

 

DIREKTORAT CIVILNOG VAZDUHOPLOVSTVA REPUBLIKE SRBIJE
CIVIL AVIATION DIRECTORATE OF THE REPUBLIC OF SERBIA

 

Specifikacija uslova za korišćenje aerodroma za javni avio-prevoz sa privremenom dozvolom za korišćenje

Temporary Aerodrome Operations Specifications for Public Use

_______________________________________
Naziv aerodroma za javni avio-prevoz
Name of Aerodrome

U skladu s Pravilnikom o izdavanju dozvole za korišćenje aerodroma, Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije izdaje privremenu dozvolu za korišćenje aerodroma za javni avio-prevoz, klase ________, vatrogasne kategorije __________, za vazduhoplove maksimalne mase na poletanju (MTOM) do/preko 5700 kg i za upotrebu u uslovima danju/noću/smanjene vidljivosti, pod sledećim uslovima:
The Civil Aviation Directorate of the Republic of Serbia in exercise of its powers under the Regulation on Certification of Aerodromes issues the Temporary Aerodrome Certificate to aerodrome class __________, rescue and firefighting category __________, for aircraft MTOM up to/exceeding 5700 kg, for use at day/ night/low visibility, subject to the following conditions:

a) STANDARDNI USLOVI:
Terms of Use

1. Privremena dozvola je izdata za korišćenje aerodroma za javni avio-prevoz i u toku otvorenosti aerodroma za poletanje i sletanje vazduhoplova aerodrom će biti dostupan svim korisnicima pod istim uslovima.
The Temporary Aerodrome Certificate is issued for public use and shall at all times when it is available for take-off or landing of aircraft be so available to all persons on equal terms and conditions.

2. Aerodrom može da se koristi samo pod uslovima pod kojima je izdata privremena dozvola za korišćenje aerodroma za javni avio-prevoz i standardima, praksi i procedurama koji su sadržani u aerodromskom priručniku.
The aerodrome shall be used under conditions endorsed on the Temporary Aerodrome Certificate for public use and standards, practices and procedures contained in Aerodrome Manual.

3. Aerodrom ne sme da se koristi ako na njemu nije obezbeđeno pružanje usluga zemaljskog opsluživanja i ako vatrogasno-spasilačka služba i služba hitne medicinske pomoći na aerodromu nisu spremne za rad.
The aerodrome shall not be used unless ground handling services, firefighting and rescue services and medical services are kept fit and ready for immediate turn-out.

4. Promene u fizičkim karakteristikama aerodroma, uključujući i izgradnju novih objekata koji mogu uticati na bezbednost i obezbeđivanje vazdušnog saobraćaja, odnosno dograđivanje postojećih objekata ne mogu da se izvrše bez prethodnog odobrenja Direktorata civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije.
Changes in the physical characteristics of the aerodrome including the erection of new buildings and alterations to existing buildings that may have adverse affect on safety, shall not be made without prior approval of the Civil Aviation Directorate of the Republic of Serbia.

5. Bilo kakvo javno pravo prolaska ispod ili pored zone za sletanje mora biti adekvatno označeno znacima upozorenja od opasnosti vazduhoplova.
Any public right of way crossing or bordering the landing area shall be adequately sign-posted with notices warning the public of danger from aircraft.

6. Aerodrom će biti dostupan za poletanje i sletanje u vremenu otvorenosti i ne može biti otvoren izvan tog vremena, izuzev u propisanim slučajevima.
The aerodrome shall be kept available for take-off and landing of aircraft during the aerodrome opening hours and shall not be open for the operations at any other time, unless otherwise stipulated.

7. Ova privremena dozvola ne omogućava drugim licima da koriste aerodrom bez saglasnosti imaoca privremene dozvole.
The aerodrome is certified for use only by temporary certificate holder and by persons specifically authorized by him.

b) DOPUNSKI USLOVI I ODSTUPANJA
Additional Terms of Use and Other Means of Compliance

1.

Dopunski uslovi

 

 

 

Additional Terms of Use

 

 

 

 

2.

Odstupanja

 

 

 

Other Means of Compliance

Podaci o imaocu privremene dozvole
Temporary Certificate holder details

___________________
(sedište i adresa)
(Address)

___________________
(sedište i adresa)
(Address)

___________________
(sedište i adresa)
(Address)

 

Datum izdavanja

 

Direktor

Date of Issue

 

Director

 

Prilog 5b.

 

DIREKTORAT CIVILNOG VAZDUHOPLOVSTVA REPUBLIKE SRBIJE
CIVIL AVIATION DIRECTORATE OF THE REPUBLIC OF SERBIA

 

Specifikacija uslova za korišćenje posebnog aerodroma sa privremenom dozvolom za korišćenje

Temporary Aerodrome Operations Specifications for Ordinary Use

_______________________________________
Naziv posebnog aerodroma
Name of Aerodrome

U skladu s Pravilnikom o izdavanju dozvole za korišćenje aerodroma, Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije izdaje privremenu dozvolu za korišćenje posebnog aerodroma, klase ________, vatrogasne kategorije __________, za vazduhoplove maksimalne mase na poletanju (MTOM) do 5700 kg i za upotrebu u uslovima danju/noću, pod sledećim uslovima:
The Civil Aviation Directorate of the Republic of Serbia in exercise of its powers under the Regulation on Certification of Aerodromes issues the Temporary Aerodrome Certificate to aerodrome class __________, rescue and firefighting category __________, for aircraft MTOM up to 5700 kg, for use by day/night subject to the following conditions:

a) STANDARDNI USLOVI:
Terms of use

1. Poseban aerodrom može da se koristiti samo pod uslovima pod kojima je izdata privremena dozvola za korišćenje posebnog aerodroma i standardima, praksi i odobrenim procedurama.
The aerodrome shall be used under conditions endorsed on the Temporary Aerodrome Certificate for ordinary use and standards practices and approved procedures.

2. Namena posebnog aerodroma:
Type of use of the aerodrome:

- sportska delatnost;
sport aviation aerodrome:

- sopstvene potrebe;
private use;

- obuka vazduhoplovnog osoblja;
training;

- ostalo

 

 

other

   

3. Poseban aerodrom ne sme da se koristi bez spasilačko-vatrogasnog obezbeđenja i hitne medicinske pomoći.
The aerodrome shall not be used unless fire fighting and rescue services and medical services are kept fit and ready for immediate turnout.

4. Promene u fizičkim karakteristikama posebnog aerodroma, uključujući i izgradnju novih objekata koji mogu uticati na bezbednost i obezbeđivanje vazdušnog saobraćaja, odnosno dograđivanje postojećih objekata ne mogu da se izvrše bez prethodnog odobrenja Direktorata civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije.
Changes in the physical characteristics of the aerodrome including the erection of new buildings and alterations to existing buildings that may have adverse affect on safety, shall not be made without prior approval of Civil Aviation Directorate of the Republic of Serbia.

5. Ova privremena dozvola ne omogućava drugim licima da koriste poseban aerodrom bez saglasnosti imaoca privremene dozvole.
The aerodrome is certified for use only by temporary certificate holder and by persons specifically authorized by him.

b) DOPUNSKI USLOVI I ODSTUPANJA
Additional Terms of Use and Other Means of Compliance

1.

Dopunski uslovi

 

 

 

Additional Terms of Use

 

 

 

 

2.

Odstupanja

 

 

 

Other Means of Compliance

Podaci o imaocu privremene dozvole
Temporary Certificate holder details

___________________
(sedište i adresa)
(Address)

___________________
(sedište i adresa)
(Address)

___________________
(sedište i adresa)
(Address)

 

Datum izdavanja

 

Direktor

Date of Issue

 

Director