LOKALNI AKCIONI PLAN

ZAPOŠLJAVANJA GRADA NOVOG PAZARA ZA 2011. GODINU

("Sl. list grada Novog Pazara", br. 8/2010)

 

UVOD

Lokalnim akcionim planom zapošljavanja grada Novog Pazara za 2011. godinu (u daljem tekstu: LAPZ) definišu se ciljevi i prioriteti politike zapošljavanja u 2011. godini i utvrđuju program i mere koje će se realizovati, kako bi se dostigli postavljeni ciljevi i omogućilo povećanje zaposlenosti na teritoriji grada Novog Pazara (u daljem tekstu: grad).

Pravni osnov za donošenje LAPZ je odredba člana 41. stav 1. Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti ("Službeni glasnik RS", broj 36/09) kojom je utvrđeno da nadležni organ lokalne samouprave može po pribavljenom mišljenju Lokalnog saveta za zapošljavanje usvojiti Lokalni akcioni plan zapošljavanja.

U skladu sa odredbom člana 41. stav 3. Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti LAPZ je u saglasnosti sa Nacionalnim akcionim planom zapošljavanja.

Članom 60. istog zakona utvrđena je mogućnost da lokalna samouprava koja u okviru svog lokalnog akcionog plana zapošljavanja obezbeđuje više od polovine sredstava potrebnih za finansiranje određenog programa ili mera aktivnog programa zapošljavanja može podneti zahtev Ministarstvu za učešće u finansiranju predviđenih programa i mera.

Uslov za odobravanje sufinansiranja programa ili mera aktivne politike zapošljavanja je da lokalna samouprava ima:

- formiran Lokalni savet za zapošljavanje,

- donet Lokalni akcioni plan zapošljavanja (LAPZ),

- obezbeđeno više od polovine potrebnih sredstava za finansiranje određenog programa ili mera i

- usklađene programe i mere sa prioritetima i ciljevima lokalnog ekonomskog razvoja i lokalnog tržišta rada.

Akcioni plan sadrži sve elemente predviđene članom 39. Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti:

- makroekonomski okvir za otvaranje i primenu politike zapošljavanja,

- stanje i tokove na tržištu rada za narednu godinu,

- ciljeve i prioritete zapošljavanja,

- programe i mere aktivne politike zapošljavanja za narednu godinu, sa odgovornostima za njihovo sprovođenje i potrebnim sredstvima,

- finansijski okvir za politiku zapošljavanja i izvore finansiranja,

- nosioce poslova realizacije Akcionog plana,

- kategorije teže zapošljivih lica koji imaju prioritet u uključivanju u mere aktivne politike zapošljavanja,

- indikatore uspešnosti realizacije programa i mera i

- druge elemente.

Ciljevi aktivne politike zapošljavanja u 2011. godini usmereni su na:

1. povećanje zaposlenosti,

2. ulaganje u ljudski kapital,

3. socijalnu inkluziju.

Akcionim planom se utvrđuju prioriteti aktivne politike zapošljavanja za 2011. godinu i to su:

1. usklađivanje ponude i potražnje radne snage na tržištu rada,

2. sprovođenje stručnog usavršavanja i sticanja dodatnih znanja i veština u cilju dobijanja kvalifikovane radne snage,

3. otvaranje novih radnih mesta,

4. realizovanje programa stručnog osposobljavanja mladih koji prvi put zasnivaju radni odnos,

5. podsticanje zapošljavanja teže zapošljivih grupa nezaposlenih lica i ranjivih kategorija,

6. unapređenje socijalnog dijaloga na teritoriji grada.

Uspešno ostvarivanje LAPZ i predviđenih prioriteta i mera podrazumeva aktivno učešće i saradnju svih institucija i socijalnih partnera. Iz tog razloga u pripremi i izradi LAPZ su učestvovali LER, Odeljenje za finansije, Odeljenje za privredu, Nacionalna služba za zapošljavanje i druge relevantne institucije.

Na Lokalni akcioni plan zapošljavanja prethodno mišljenje je dao Savet za zapošljavanje grada Novog Pazara, koji je osnovan 09.11.2009. godine (Službeni list br. 11/09).

1. ANALIZA STANJA U LOKALNOJ ZAJEDNICI

1.1. Kratak opis ekonomske situacije

Novi Pazar je ekonomski i kulturni centar Sandžaka. Nalazi se na deonici Ibarske magistrale koja vodi ka Jadranskom moru. Lociran je u dolini reka Raške, Jošanice, Ljudske i Deževske, na nadmorskoj visini 496 m. Okružen je planinama Golijom, Rogoznom i Pešterskom visoravni.

Ukupna površina zajedno sa 100 naseljenih mesta iznosi 742 km2. Još od samog osnivanja Novi Pazar predstavlja važan privredni i trgovinski centar, zbog svog položaja na tromeđi Crna Gora, Bosna, Srbija. Društveni proizvod po stanovniku u RSD u 2005. godini je iznosio 53640 (Izvor: RZS za 2005. godinu) što iznosi 37.22% u odnosu na prosek RS. Prosečna neto zarada po zaposlenom za Novi Pazar (Izvor: RZS za 2008. godinu) iznosi 25.154,00, dok je prosečna zarada na nivou Srbije 32.746.00 din (Izvor: RZS za 2008. god.) što predstavlja oko 76% u odnosu na RS. Ukupna dužina puteva iznosi 762 km (2008.), od toga je savremeni kolovoz 192 km ili 25.19%. Izuzetno nepovoljna struktura puteva je kod lokalnih puteva gde od ukupno 582 km samo 62 km su savremeni ili 10.65%, takođe i regionalni putevi su sa nepovoljnom strukturom od 122 km samo 72 km savremeni ili 59.01%, što sve nameće veliku potrebu za ulaganja u putnu infrastrukturu kao osnov za razvoj privrede.

Dužina puteva 2008 km

 

ukupno

savremeni kolovoz

magistralni

regionalni

lokalni

svega

savremeni kolovoz

svega

savremeni

svega

savremeni

Novi Pazar

762

192

58

58

122

72

582

62

Izvor: Republički zavod za statistiku

Privreda

Privredna struktura se kreće u pravcu dominantne uloge industrije (tekstila, kožne obuće, drvne industrije) i jako opadanje učešća poljoprivrede uz pojačano učešće tercijarnih delatnosti i usluga i to u privatnom sektoru. Uvođenjem tržišnih principa privređivanja i svojinskim prestruktuiranjem, razvoj privatnog sektora dobija sve više na značaju tako da privatni kapital ulazi polako u sve privredne delatnosti.

Počev od 1990. godine dolazi do naglog razvoja privatnog sektora. Osniva se veliki broj privatnih preduzeća, radnji, agencija i slično. Ulaganjem u razvoj industrije i drugih oblasti postignuti su krupni rezultati na privrednom jačanju Grada Novog Pazara koji će kroz program održivog razvoja i stvaranje povoljne klime za investitore postići očekivane rezultate u privrednom razvoju. Razvoj privrede omogućio je brži porast zaposlenosti, ali istovremeno Novi Pazar ima 21219 mladih ispod 15 godina (popis 2002.), a 53937 stanovnika od 15-60 godina (popis 2002.) što nameće potrebu konstantnog zapošljavanja, jer se na NSZ uvek nalazi najveći broj onih koji prvi put traže posao 10813 (2005. god.) ili 79.7% od ukupno nezaposlenih (2005. god.). Takođe, do povećanja nezaposlenosti dolazi zbog propadanja velikih privrednih sistema: TK "Raška", Holding "Vojin Popović", FO "Ras", DP "Iskra", "Sandžaktrans", ali je privatni sektor apsorbovao jedan deo viška radnika iz tih velikih sistema, ali je konstantno velika stopa nezaposlenosti koja se mora značajno umanjiti jer je trenutno 48.15%.

U Novom Pazaru je registrovano 883 preduzeća (Izvor: Razvojni atlas Srbije 2008.), od toga 2 javna preduzeća, 3 društvena a 878 je registrovano kao DOO, AD, Zadruge. Od ovog ukupnog broja preovlađuju mala preduzeća ukupno 852, srednja 29, velika 2. Mala preduzeća čine 96.48% preduzeća u sektoru malih i srednjih preduzeća. Relativno visoko učešće sektora trgovine, kako u stvaranju narodnog dohotka tako i u ukupnom broju malih i srednjih preduzeća, pre svega je posledica niskog nivoa ukupne privredne aktivnosti, a ne objektivnog rasta i modernizacije privredne strukture. Privatna preduzeća na teritoriji grada Novog Pazara su prosečne starosti 10-15 godina i sa jednostavnom organizacionom strukturom - vlasnik je ujedno i menadžer. Na osnovu analiza potreba fokus grupe najveći problemi u poslovanju su nedostatak stručne radne snage i menadžerskog kadra kao i komplikovane administrativne procedure za izvoz i uvoz robe. Najveći broj posluje na domaćem tržištu i ima oblik organizovanja DOO i OD. U Novom Pazaru ima oko 2900 preduzetnika, najviše u oblasti trgovine, što predstavlja nastavak tradicije trgovinskog centra.

U regionu ima preko 400 radnji i preduzeća koja se bave proizvodnjom odeće i drugih odevnih predmeta za decu i odrasle, a koja raspolažu modernom i savremenom opremom. Takođe je zastupljena proizvodnja muške, ženske i dečje obuće, kao i proizvodnja tapaciranog nameštaja.

Takođe su iskazane potrebe u pružanju nefinansijskih usluga: istraživanje i analiza tržišta, poslovno povezivanje i marketinška podrška za nove proizvode. Evidentna je potreba za institucionalnom podrškom u cilju formiranja različitih oblika udruživanja, razmene iskustava i zajedničkih nastupa na tržištu, imajući u vidu izvoznu orijentisanost većine preduzeća. Određene oblike podrške kao što su: izrada biznis planova i konsultacije opšteg tipa, mala i srednja preduzeća mogu dobiti od Agencija za ekonomski razvoj Sandžaka (SEDA), koja pruža kosultantsku podršku na teritorijama Novi Pazar, Sjenica i Tutin.

Ostvarene investicije u nova osnovna sredstva po karakteru izgradnje i tehničkoj strukturi 2008.1(nastavak)

u hilj. rsd

ukupno

Karakter izgradnje

Tehnička struktura

novi kapaciteti

rekonstr. moderniz. dogradnja i proš.

održ. nivoa postoj. kapacit.

građevinski radovi

oprema sa montažom

ostalo

domaća oprema

uvozna oprema

630236

378673

168814

82749

271198

167705

185398

5935

Visina ostvarenih investicija iskazano u procentima po karakteru izgradnje pokazuje visok procenat od 60.08% u nove kapacitete, a u rekonstrukciju postojećih kapaciteta 26.79%.

Ostvarene investicije u nova osnovna sredstva, po delatnostima, 2008.1) (nast)

Ukupno

Prerađivačka industrija

Građevinarstvo

Trg. na vel. i malo, opravka mot. vozila itd.

Državna uprava i odbrana, obavezno socij. osig.

Zdrav. i socijalni radnici

Obrazovanje

Ostale komunal., društvene i lične usluž.a kt.

Proiz. i snab. el. ener. gasom i vodom

Fin. posred.

Saobraćaj, skladiš. i veze

630236

217029

115046

76987

116064

57781

32639

11837

1630

1192

31

Izvor: Republički zavod za statistiku

Visina ostvarenih investicija u nova osnovna sredstva iskazano u procentima iznosi u prerađivačku industriju 34.44%, u građevinarstvo 18.25%, u trgovine na veliko i malo 12.21%, što odražava pravo stanje na tržištu i potvrđuje dominantnu ulogu prerađivačke industrije.

Poljoprivreda

Gotovo polovinu teritorije opštine Novi Pazar (36.270 ha), čini poljoprivredno zemljište. S obzirom na dominantno planinski karakter prostora, u ukupnim poljoprivrednim površinama preovlađuju prirodni travnjaci (70,85%), od kojih livade čine 29,55% ili 10.717 ha, a pašnjaci 41,3% ili 14.981 ha. Oranice čine relativno visokih 23,77% ili 8. 620 ha, a voćnjaci 1. 952 ha.

Broj poljoprivrednih gazdinstava na početku 2007. godine iznosio je 2.148. Osnovni cilj registracije poljoprivrednih gazdinstava je sa jedne strane mogućnost apliciranja za pre svega kratkoročne kredite Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede. Drugi razlog je novčana podrška nekomercijalnim poljoprivrednim gazdinstvima. Stručnu pomoć poljoprivrednim gazdinstvima pruža Poljoprivredna stručna služba.

Šumarstvo

Ukupna površina pod šumom je 31.365 ha, te je šumovitost područja grada 42,3%, šume u državnom vlasništvu pokrivaju 8.933 ha tj. 28.5%, a šume u privatnom vlasništvu 22.432 ha tj. 71,5%.

Turizam

Novi Pazar ima izuzetno bogatu floru i faunu, obilje čiste vode, geotermalne i mineralne vode (Novopazarska i Rajčinovića banja, Slatinski i Deževski kiseljak). Takođe, uz prirodne i ljudske resurse ima veliki broj kulturno-istorijskih spomenika i verskih objekata što sve predstavlja veliki potencijal za održivi razvoj - proizvodnja zdrave hrane i razvoj svih vidova turizma (banjskog, verskog, itd.).

Perspektive novopazarske privrede su:

• Tekstilna, obućarska i drvna industrija (kvalifikovana radna snaga sa dugogodišnjim iskustvom i tradicijom i postojeći kapaciteti za braunfild investicije),

• Proizvodnja zdrave hrane,

• Intenzivan razvoj poljoprivrede i stočarstva,

• Razvoj svih vidova turizma.

2. STANJE NA TRŽIŠTU RADA

Čitavu 2009. i 2010. godinu je obeležila svetska ekonomska kriza, koja za posledicu ima značajno pogoršanje na tržištu rada.

Opšte karakteristike tržišta rada do 2010. godine ostaju nepromenjene u odnosu na prethodni period: neusaglašenost ponude i potražnje radne snage, visoka nezaposlenost, veliko učešće dugoročno nezaposlenih lica, nepovoljna starosna struktura nezaposlenih, visoka stopa nezaposlenih mladih, niska mobilnost radne snage, veliki broj nezaposlenih koji pripadaju teže zapošljivim kategorijama, kao i veliki broj angažovanih lica u sivoj ekonomiji.

2.1. Demografska statistika

Po popisu iz 2002. godine Novi Pazar je imao 85.966 stanovnika, procenjen broj stanovnika za 2008. godinu je 95239 stanovnika (Izvor: Republički zavod za statistiku, stanje 30.06.). Po podacima zvaničnih statistika evidentan je porast stanovništva što se može objasniti intenzivnim demografskim rastom Novog Pazara kao gradskog centra tokom 80-tih godina. Radno aktivno stanovništvo (15-64 god) je 63232, što predstavlja 66.39% u odnosu na ukupno procenjen broj stanovnika, broj dece predškolskog uzrasta (0-6 god.) je 11749 ili 12.34%, a broj školoobavezne dece (7-14 god.) je 11527 ili 12.10%. Na osnovu ovoga vidimo da je ukupan broj dece od 0 do 14 godina je 23276 ili 24.43% od ukupnog broja stanovnika.

2.2. Zaposlenost

Prosečan broj zaposlenih u Novom Pazaru u 2008. godini je iznosio 18912 ili 19.85% u odnosu na ukupan broj stanovnika. Broj preduzetnika, lica koja samostalno obavljaju delatnost i zaposlenih kod njih je 8324 ili 44.01% od ukupnog broja zaposlenih.

ZAPOSLENI, 2008. Godišnji prosek1)

 

Zaposleni2)

Zaposleni u priv. druš., ustanovama, zadrugama i organizacijama3)

Preduzetnici, lica koja samostalno obavljaju delatnost i zaposleni kod njih

Broj zaposlenih na 1000 stanovnika

ukupno

Od toga žene %

ukupno

Zaposl. u privred. društ., ustan., zadrug. i dr. org.

Novi Pazar

18912

40.60

10589

8324

199

111

1) Godišnji prosek izračunat je na bazi dva stanja: 31.03. i 30.09.

2) Obuhvaćeni su: zaposleni u privrednim društvima, ustanovama, zadrugama, organizacijama i preduzetnici i lica koja samostalno obavljaju delatnost i zaposleni kod njih.

3) Uključeni su zaposleni u malim privrednim društvima (do 50 zaposlenih), koji nisu obuhvaćeni redovnim polugodišnjim istraživanjem, a koji su dobijeni ocenom iz ankete za dopunu polugodišnjeg istraživanja o zaposlenima.

ZAPOSLENI1) PO SEKTORIMA DELATNOSTI,

2008. Godišnji prosek2)

ukupno

polj. šumarstvo i vodopriv.

ribarstvo

vađenje ruda i kamena

Prerađ. ind.

Proiz. el. ener.

Građev.

Trg. na vel. i malo

Hoteli i restorani

Saobrać.

Finan. posred.

Poslov. sa nekret.

Drž. upravi soc. osig.

Ob raz.

Zdrav. i soc. rad

Dr. kom. Druš. i lične

10589

61

38

71

2600

338

850

1873

95

510

70

136

611

144 4

1434

462

1) Uključeni su zaposleni u privrednim društvima, ustanovama, zadrugama, organizacijama i malim privrednim društvima (do 50 zaposlenih) koji nisu obuhvaćeni redovnim polugodišnjim istraživanjem, a koji su dobijeni ocenom iz ankete za dopunu polugodišnjeg istraživanja o zaposlenima

2) Godišnji prosek izračunat je na bazi dva stanja: 31.03. i 30.09.

Ako pogledamo strukturu zaposlenih po sektorima delatnostima vidimo da je najveći broj zaposlen u prerađivačkoj industriji 2600 ili 24.55%, trgovina na vel. i malo 1873 ili 17.69%.

2.3 Nezaposlenost

Nacionalna služba za zapošljavanje je pravno lice, sa statusom organizacije za obavezno socijalno osiguranje koja obavlja poslove zapošljavanja, osiguranja za slučaj nezaposlenih, ostvarivanje prava iz osiguranja za slučaj nezaposlenosti i drugih prava u skladu sa zakonom kao i vođenje evidencije u oblasti zapošljavanja.

Nacionalna služba za zapošljavanje Filijala Novi Pazar, je moderan javni servis koji pruža usluge nezaposlenim licima i poslodavcima u opštini. Zaposleni su potpuno osposobljeni za nove modele rada službe, a to se postiglo kroz više dodatnih obuka i treninga u oblasti rada sa klijentima. Većina zaposlenih poseduje visoku stručnu spremu.

Na teritoriji opštine Novi Pazar se u proteklih 20 godina broj stanovnika stalno povećavao. U periodu od 1991. do 2000. godine je doseljen i veliki broj izbeglih i interno raseljenih lica. Prema podacima s poslednjeg popisa u opštini Novi Pazar živi preko 120.000 stanovnika.

2.3.1. Struktura nezaposlenih lica u novembru 2010. godine

Ukupan broj nezaposlenih lica na teritoriji opštine Novi Pazar je 20.157, a od tog broja je 11.429 žena.

Na evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje se nalazi sa prvim stepenom ukupno 9.866 lica od čega su 5.998 žene. Sa drugim stepenom je na evidenciji 867 lica od toga 417 čine žene, sa trećim stepenom na evidenciji se nalazi 5.052 lica, od toga 2.449 su žene, sa četvrtim stepenom 3.516, od toga su 2.135 žene, sa petim stepenom ima 70 lica, od toga 11 čine žene, sa šestim stepenom ima 242 lica od čega su 122 žene. Sa sedmim stepenom, trenutno imamo na evidenciji 528 lica od toga 295 čine žene.

Pregled nezaposlenih lica po godinama života izgleda ovako: 660 nezaposlenih lica imaju od 15-18 godina života, 2.565 lica ima od 19-25 godina, 3.010 lica ima od 26-30 godina, 2.813 lica ima od 31-40 godina, 4.878 lica ima od 41-50 godina i 3.213 lica je starije od 50 godina.

Nezaposlena lica na evidenciji po dužini traženja posla tj. trajanju nezaposlenosti mogu se rasporediti tako da do jedne godine traži zaposlenje 3.976 nezaposlenih lica, od jedne do dve godine zaposlenje traži 2.512 lica, od dve do tri godine 2.127 lica, od tri do pet godina, posao traži 2.805 lica, od pet do osam godina na posao čeka 3.235 lica, od osam do deset godina na posao čeka 1.686 lica i duže od deset godina posao traži 3.816 lica.

Na evidenciji nacionalne službe za zapošljavanje je 6.235 (3.525 žena) nezaposlenih lica do 30 godina života.

Struktura aktivnih nezaposlenih lica u 2010. godini se ogleda u većem učešću lica sa srednjom stručnom spremom u ukupnoj nezaposlenosti.

2.4. Nezaposlenost žena

Iz strukture nezaposlenih lica u 2010. godini, jasno se vidi da je i dalje izraženija nezaposlenost žena od nezaposlenosti muškaraca u Opštini. Takođe je važno istaći da su žene obrazovanije, odnosno njihovo učešće u stručnom kadru od III i IV stepena stručne spreme je mnogo veće od muškaraca.

Iz tih razloga se nastoji i sprovođenje rodno ravnopravnih mera aktivne politike zapošljavanja sa posebnom pažnjom na uključivanje žena u mere, pri čemu prednost u uključivanje u mere treba da imaju žene mlađe od 30 godina, bez iskustva u struci, žene - izbegla i raseljena lica, Romkinje, samohrane majke, žene-žrtve porodičnog nasilja i trgovine ljudima, korisnice materijalnog obezbeđenja i slično.

2.5. Položaj Roma na tržištu rada

Na evidenciji nezaposlenih u opštini Novi Pazar se izjasnilo samo 106 lica da pripadaju Romskoj populaciji. Oni predstavljaju posebno osetljivu grupu na tržištu rada. Najvećem broju radno sposobnih Roma nedostaje adekvatno obrazovanje kako bi uspešno učestvovali na tržištu rada.

Opština i Nacionalna služba za zapošljavanje posebnu pažnju posvećuju društvenoj enkluziji ove grupe i to organizovanjem javnih radova svake godine usmerenih na romsku populaciju, zatim uključivanjem Roma u mere aktivne politike zapošljavanja i boljeg informisanja o njihovim pravima, aktuelnim konkursima za zapošljavanje, podsticanje preduzetništva i slično.

2.6. Slobodna radna mesta i zapošljavanje

Do 10.12.2010. godine je prijavljeno 2.433 slobodnih radnih mesta, a od tog broja je zaposleno 1.011 žena.

Prema delatnosti i području rada najviše zaposlenih je bilo u oblasti tekstila, proizvodnje obuće, proizvodnje nameštaja, trgovine i u oblasti građevine, što i ne čudi obzirom da je Novi Pazar tradicionalno trgovački grad sa razvijenom tekstilnom, obućarskom industrijom i proizvodnjom nameštaja.

2.7. Korisnici novčane naknade

Veliki broj prestanka radnog odnosa u 2010. godini je uslovio i veliki broj korisnika novčane naknade. Do decembra 2010. godine je doneto ukupno 1.309 rešenja o korišćenju novčane naknade, od toga 534 za žene koje su ostale bez posla.

2.8. Siva ekonomija

Rad u sivoj ekonomiji karakterišu niske zarade i niska produktivnost, nizak nivo zaštite na radu, loši uslovi rada, neplaćanje osnovnog zdravstvenog i socijalnog osiguranja.

Tržište rada u neformalnoj ekonomiji u 2010. godini ne beleži velike promene u odnosu na 2008. i 2009. godinu, osim što je u blažem padu zbog nedostatka posla.

2.9. Mere aktivne politike zapošljavanja

Prema podacima iz decembra 2010. godine u okviru mera za očuvanje radnih mesta u Novom Pazaru je zaposleno 4321 lica sa evidencije Nacionalne službe za zapošljavanje. Merama je zaposleno 366 lice u svojstvu pripravnika kroz program "Prva šansa 2010", 99 lica u okviru Novog zapošljavanja, 40 lica kroz program samozapošljavanja.

Na realizaciji projekta javnih radova, ukupno je uključeno 78 lica a uz korišćenje Aktivne mere zapošljavanja, subvencija doprinosa čl. 45, zaposleno je 21 lice.

Tokom 2010. godine aktuelni su bili i projekti "Zapošljavanja mladih" i "Soroš" koji su finansirale Međunarodna organizacija rada i Nacionalna služba za zapošljavanje. Usled odlične saradnje između Nacionalne službe za zapošljavanje i poslodavaca, došlo je do velikog odaziva poslodavaca na pomenute pozive za izvođenje obuka a kroz koje su prošla 130 lica koja su prošla obuke za tržište rada. Nakon završetka navedenih obuka zaposlenje je našlo 26 lica.

3. POLITIKA ZAPOŠLJAVANJA U NOVOM PAZARU

Ključni elementi politike zapošljavanja usmerene su ka rastu zapošljavanja kroz: podršku privatnom sektoru, samozapošljavanju, privlačenje stranih direktnih investicija, podršku unapređenju sistema obrazovanja. Takva politika treba da dovede do održivog povećanja zaposlenosti, posebno u privatnom sektoru, do otvaranja novih radnih mesta, do povećanja ulaganja u ljudski kapital i podsticanje socijalne inkluzije na tržištu rada, kao i do usklađivanja ponude i tražnje na tržištu rada.

Prioritet za zapošljavanje i uključivanje u mere aktivne politike zapošljavanja u 2011. godini će imati kategorije mladi visokoobrazovani kadrovi i teže zapošljiva lica kao što su osobe sa invaliditetom, samohrani roditelji, Romi, dugoročno nezaposlena lica, nezaposleni bez kvalifikacija i oni sa niskom kvalifikacijom, viškovi zaposlenih, lica mlađa od 30 godina kao i lica starija od 50 godina, žene žrtve porodičnog nasilja, korisnici materijalnog obezbeđenja.

Skupština grada Novog Pazara je na sednici održanoj 09.11.2009. godini donela Odluku o formiranju Saveta za zapošljavanje koji će da priprema i prati stanje, obim i kretanje nezaposlenosti u gradu, on će se baviti koordinacijom i sprovođenjem aktivnih mera politike zapošljavanja, Savet će davati mišljenja i preporuke organima grada Novog Pazara u vezi sa donošenjem programa, organizovanjem javnih radova, dodatnim obrazovanjem i drugim pitanjima od interesa za zapošljavanje. Savet će koordinirati sa Nacionalnom službom za zapošljavanje, filijala Novi Pazar, koja je nosilac politike zapošljavanja na teritoriji grada, kao i sa nevladinim sektorom, sindikatima i poslodavcima a sve u cilju dugoročnijeg održivog povećanja zaposlenosti, odnosno smanjenja nezaposlenosti.

4. PROGRAM I MERE POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA

U skladu sa Zakonom na predlog Saveta za zapošljavanje Gradonačelnik grada Novog Pazara je doneo Program aktivne politike zapošljavanja grada Novog Pazara za 2011. godinu kojima su definisani prioriteti politike zapošljavanja, mere za ostvarivanje prioriteta, nosioci poslova zapošljavanja, izvori finansiranja i rok realizacije pojedinačnih mera.

Formiranjem Saveta za zapošljavanje i donošenjem Programa aktivne politike zapošljavanja, Gradska uprava je prepoznala mogućnost da utiče na politiku zapošljavanja na svojoj teritoriji i da planira i utvrdi mere za smanjenje nezaposlenosti i povećanje zaposlenosti.

Za sprovođenje mera iz Programa, u 2011. godini je opredeljeno 9.900.000,00 dinara sredstava budžeta Grada, a realizovaće se sledeće mere aktivne politike zapošljavanja:

1. Novo zapošljavanje, kroz davanje subvencija poslodavcima za otvaranje novih radnih mesta u iznosu od 7.020.000,00 dinara

2. Samozapošljavanje, sredstva u iznosu od 2.880.000,00 dinara

Br.

Mere aktivne politike zapošljavanja

Sredstva u din.

Lica

1.

Novo zapošljavanje, subvencije za novot. r.m

7.020.000,00

54

2.

Samozapošljavanje

2.880.000,00

18

 

Ukupna sredstva i obuhvat lica u 2011. god.

9.900.000,00

72

 

5. FINANSIJSKI OKVIR POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA I IZVORI FINANSIRANJA

Za realizaciju mera aktivne politike zapošljavanja iz LAPZ planirana su sredstva Odlukom o budžetu grada Novog Pazara za 2011. godinu u ukupnom iznosu od 9.900.000,00 dinara.

Predlog rasporeda sredstava za realizaciju mera aktivne politike zapošljavanja Grada za 2011. godinu:

Br.

Mere aktivne politike zapošljavanja

Sredstva u din.

Lica

1.

Novo zapošljavanje, subvencije za novot. r.m.

7.020.000,00

54

2.

Samozapošljavanje

2.880.000,00

18

 

Ukupna sredstva i obuhvat lica u 2011. god.

9.900.000,00

72

Odredbom 60. Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti utvrđeno je da lokalna samouprava može da aplicira za sredstva kod Ministarstva ekonomije i regionalnog razvoja. S obzirom na trenutnu ekonomsku situaciju i slab priliv sredstava u budžet Grada, kao i izuzetno visoku stopu nezaposlenosti u iznosu od 48.15%, Grad će aplicirati za dodatna sredstva kod Ministarstva u skladu sa Zakonom.

Predlog rasporeda sredstava za učešće Ministarstva u finansiranju mera aktivne politike zapošljavanja iz Akcionog plana u 2011. godini:

Br.

Mere aktivne politike zapošljavanja

Sredstva u din.

Lica

1.

Novo zapošljavanje, subvencije za novot. r.m.

7.410.000,00

57

2.

Samozapošljavanje

3.520.000,00

22

 

Ukupna sredstva i obuhvat lica u 2011. god.

10.930.000,00

79

 

6. NOSIOCI POSLOVA REALIZACIJE AKCIONOG PLANA

Mere predviđene u Akcionom planu realizovaće Gradonačelnik, Odeljenje za finansije, Odeljenje za privredu, Odeljenje za LER i Savet za zapošljavanje u saradnji sa Nacionalnom službom za zapošljavanje i ostalim ustanovama, organizacijama i udruženjima iz oblasti zapošljavanja, kao i socijalnim parametrima. Izveštaj o realizaciji Lokalnog akcionog plana zapošljavanja podnosi se po potrebi, a najmanje jednom godišnje Skupštini grada.