PROGRAMRAZVOJA TURIZMA GRADA NOVOG SADA("Sl. list Grada Novog Sada", br. 61/2010) |
Strane reči, skraćenice i pojmovi
Strane reči, skraćenice i pojmovi koje se koriste u tekstu Programa imaju sledeće značenje:
Touroperator - turoperator, organizator putovanja
Charter - iznajmljivanje broda
Bed&Breakfast - noćenje sa doručkom
Self-catering - smeštaj s kuhinjom
River crousing - rečna krstarenja
Low cost - niskobudžetne avio-kompanije
Touring - kružne ture (turing)
Incentive - motivaciona putovanja
Convention biro - kongresni biro
Team building - timski rad
MICE - skupovi, posebna interesovanja, kongresi i izložbe
Gradska uprava za privredu Grada Novog Sada raspisala je javni konkurs za izradu Programa razvoja turizma Grada Novog Sada. Javni poziv objavljen je u Službenom glasniku Republike Srbije broj 97 od 27.11.2009.
Horwath i Horwath Consulting Zagreb d.o.o. je 7. decembra 2009. godine predao ponudu za izradu navedenog programa razvoja turizma, koji je odobren od strane Grada Novog Sada, te je potpisan Ugovor o izradi ovog projekta 19. januara 2010. godine.
Cilj Programa razvoja turizma Grada Novog Sada je da na bazi analize i dijagnoze trenutnog stanja i turističkog potencijala formuliše strateške smernice, predloži turističko strukturisanje Grada, identifikuje ključne razvojno-investicione projekte, predloži marketing plan turizma i formuliše adekvatan upravljački model turizma Grada Novog Sada.
U izradi Programa razvoja turizma Grada Novog Sada, identifikovana je potreba za definisanjem Operativnog Marketing Plana, koji se, iako nije bio predmet Ugovora, predaje Naručiocu kao dodatna vrednost ovom projektu.
Procedure u ovom projektu su u skladu sa standardnom internacionalnom konsultantskom praksom, standardnim pristupom i metodologijom Horwath HTL za ovakvu vrstu poslova, te su sprovedene kako bi se kroz zadovoljavanje internih standarda kvaliteta i zahteva klijenta projekat izradio na najbolji način.
Ovaj dokumenat predstavlja rezime konačnog predloga finalnog izveštaja Programa razvoja turizma Grada Novog Sada.
Novi Sad danas
• Novi Sad je strateški dobro pozicioniran Grad, sa pozicijom na koridorima VII i X. Upravno je, privredno, kulturno i naučno središte Vojvodine. Novi Sad je u potrazi za evropskim identitetom, novim projektima i internacionalnom saradnjom.
• Novi Sad sa svojih 320 hiljada stanovnika beleži pozitivan demografski trend, a njegovo stanovništvo čini uglavnom mlada populacija (više od 40% stanovnika je ispod 30 godina), te više i visoko obrazovano stanovništvo. Multietničnost i multikonfesionalnost su ključne karakteristike celokupnog stanovništva Grada.
• Ključne karakteristike ekonomije Novog Sada ukazuju na preovladavanje malih preduzeća, koja uglavnom posluju u sektoru trgovine. Vodeće delatnosti Novog Sada su trgovina, industrija i saobraćaj, a hoteli i restorani čine tek 1% učešća u narodnom dohotku i ukupnom broju zaposlenih.
• Analize prostorno-planskih dokumenata, odnosno, Generalnog urbanističkog plana Grada, ukazuju na nastojanje Grada da redefinisanjem razvoja urbane strukture Grada čini pomak ka tercijarnom sektoru. Nadalje, kroz prostorno-planske dokumente naglašena je zaštita i regulacija starog gradskog jezgra, Petrovaradinske tvrđave sa Podgrađem, a takođe su definisani potencijalni sportski centri i rekreacione zone.
• Sve ovo upućuje na nastojanje Grada da iznađe svoju novu poziciju, pa je u tom smislu u Strategiji privrednog razvoja Grada Novog Sada (2009.) načinjen prvi korak u procesu objektivizacije razvojnih i investicijskih inicijativa i predloga. Takođe je definisana vizija privrednog razvoja, dok je u oblasti turizma identifikovan ukupno 61 projekat. Ambicije i želje Grada su velike, pa je stoga potrebno sublimirati potencijale i mogućnosti privrednog razvoja Grada, a upravo se ovim programom razvoja turizma sagledavaju realne i objektivne razvojne mogućnosti u turizmu Grada i daju pragmatični predlozi za efikasno upravljanje njegovim razvojem.
Turizam Novog Sada
• Ključne atrakcije Grada Novog Sada sa značajnim razvojnim potencijalom i atraktivnošću uključuju kulturno-istorijske celine, muzeje i galerije, prirodne resurse i događaje, a to konkretno uključuje Petrovaradinsku tvrđavu, staro gradsko jezgro, Dunav, podzemne vojne galerije, kuću Mileve Ajnštajn, EXIT, salaše, NP Fruška gora i sajamske manifestacije. Međutim, ove atrakcije danas nisu u funkciji i u skladu globalno proverenim, odnosno uspešnim primerima.
• Ukupni smeštajni kapaciteti Novog Sada su 2.603 ležaja, od čega je 58% u hotelima, 14% u hostelima, a 28% u ostalim smeštajnim kapacitetima. Ključne karakteristike smeštajne ponude Grada su trenutni fokus na srednji kvalitet hotelskog smeštaja sa rascepkanosti na mnogo subjekata, nedostatak međunarodnih standarda kvaliteta u hotelskoj industriji, nizak stepen popunjenosti smeštajnih kapaciteta na godišnjem nivou i generalno usporena rehabilitacija turističke industrije Grada.
• Grad Novi Sad od 2005. godine beleži pozitivan trend rasta turističkog prometa, i ostvaruje oko 20% učešća u ukupnom broju turističkih noćenja Vojvodine. Gosti Novog Sada su uglavnom sa regionalnog tržišta, a prosečno borave u Gradu 1,9 dana. Turističku tražnju Novog Sada, karakteriše organski rast sa visokim rizikom drastičnog pada u slučaju gubitka jedne od dve ključne poluge (EXIT ili Sajam).
Organizacija i upravljanje turizmom Novog Sada
• Krajem 2008. godine doneta je odluka o osnivanju Turističke organizacije Novog Sada (TONS), koja se finansira iz budžeta Grada Novog Sada, prihoda ostvarenih obavljanjem delatnosti i iz drugih sopstvenih prihoda, donacija, iz prihoda i sponzorstava domaćih i stranih pravnih i fizičkih lica, kao i drugih izvora u skladu sa zakonom. TONS je započeo sa radom u julu 2009. Godine, i trenutno zapošljava 12 radnika. Struktura TONS-a, raspodela uloga i odgovornosti, i opisi poslova pokazuju da je ovde reč o tradicionalnom pristupu organizaciji i upravljanju. S obzirom da je TONS na samom početku rada, može se očekivati da će se interna organizacija prilagoditi potrebama moderne turističke destinacije i njenih gostiju, i na taj način biti u stanju da u potpunosti preuzme svoju ulogu u turizmu Novog Sada. Struktura budžeta TONS-a ne korespondira sa današnjim zahtevima i izazovima marketing organizacije glavnog grada Pokrajine i ključne destinacije Srbije, što znači da se struktura budžeta mora prilagoditi konkurentskom načinu planiranja budžeta, odnosno, mora se znatno izmeniti i orijentisati prema marketinškim aktivnostima.
• Analiza Web stranice, koja je kreirana u aprilu 2010. godine, upućuje na potrebu usklađivanja Web stranice sa ključnim faktorima uspeha za sticanje konkurentskih prednosti, kao npr. osvežavanje sadržaja, kontinuirana aktivnost i komunikacija sa korisnicima; tehnološko, logičko, vizuelno prilagođavanje Web stranice za širi spektar uređaja (mobilni aparati, i sl.); bolje povezivanje sa društvenim mrežama i aktivna participacija; otvaranje stranica korisnicima (blog / forum); razvoj mobilnih aplikacija sa mogućnosti osveženja.
Primarno istraživanje o trenutnoj poziciji Novog Sada kao turističke destinacije
• Horwath HTL sproveo je primarno istraživanje od tri dela:
○ istraživanje inostranih turoperatora koji u svojoj ponudi nemaju Novi Sad
○ istraživanje inostranih turoperatora koji u svojoj ponudi imaju Novi Sad
○ istraživanje domaćih turističkih agencija
• Istraživanje je sprovedeno sa ciljem da se utvrdi poznavanje turističke ponude i imidž Novog Sada kao turističke destinacije, a rezultati ukazuju na sledeće:
○ Novi Sad nema izgrađen imidž kao turistička destinacija
○ Nema znanja i informacija o destinaciji Novi Sad
○ Nerazvijeni su marketinški kanali i pristup turoperatorima
○ Slabi su promotivni materijali i nedostaju marketinške aktivnosti
○ Nema jasno definisanih turističkih proizvoda ni paketa proizvoda
○ Ne valorizuje se kulturno nasleđe u turizmu
○ Opšta i turistička infrastruktura je nerazvijena
○ Trenutno postoje barijere ulaska u zemlju
Zaključak
• Novi Sad ima jake adute u smislu turističkog potencijala, koje trenutno ne koristi, pa je stoga danas neostvarena turistička destinacija.
• Novi Sad želi da se ostvari kroz Strategiju privrednog razvoja, ali trenutno nema snažan upravljački kapacitet.
• Novi Sad kao turistička destinacija trenutno se ostvaruje individualnim naporima, pa je stoga situacija bolja nego što se u nju uložilo.
• Novi Sad ima prostora za razvoj u odmorišnom turizmu, odnosno veća je razvojna perspektiva u odmorišnom nego u poslovnom turizmu.
• Novi Sad se odmah mora fokusirati na marketing i destinacijski menadžment, što mu daje šansu na kratki rok.
• Novi Sad mora profesionalno podstaći investicije u turističke atrakcije i infrastrukturu kao i smeštaj, za budući rast.
Strateške prednosti i nedostaci
Na osnovu kompletne analize trenutne situacije pristupa se formulaciji strateških prednosti i nedostataka kao početnog koraka u procesu formulisanja strateškog konteksta razvoja turizma Grada Novog Sada.
Strateške prednosti:
1. Dunav kao argument privlačenja kapitala
Dunav je vodeća evropska kruzing reka koja Novi Sad povezuje sa devet evropskih zemalja, i prvi impulsi turističke komercijalizacije Dunava u ovom delu Jugoistočne Evrope dolaze od strane kruzing kompanija koje uključuju posetu Novom Sadu kao itinerer u okviru dunavskih kruzing tura. Kao "faktor integracije" Dunav predstavlja kapitalni argument za privlačenje međunarodnih fondova za izgradnju infrastrukture, i privatnog međunarodnog i domaćeg kapitala za turističke projekte. Grad Novi Sad ima mogućnost da strateški uobličenim procesima, koristeći primere uspešne turističke komercijalizacije Dunava u drugim zemljama, izgradi jedinstven podunavski turistički identitet.
2. Jak identitet Petrovaradinske tvrđave
Tvrđava Petrovaradin, izuzetno dostignuće evropskog fortifikacijskog graditeljstva XVIII veka, predstavlja najvredniji kulturni resurs Grada, i daje jak centralni identitet Gradu. Značaj Petrovaradina u evropskoj istoriji graditeljstva podunavskih utvrđenja predstavlja ključni element izgradnje turističkog identiteta Grada i pozicioniranja na međunarodnoj turističkoj mapi. Sa druge strane, hronološka i tematska raznovrsnost kulturnih resursa Grada utiče na jačanje "kulturnog identiteta" Grada i pruža mogućnosti kreiranja različitih turističkih proizvoda (tematske ture i proizvodi specijalnih interesa).
3. Stvaralačka i kreativna energija mladih
Kreativna energija mladih iznedrila je EXIT festival kao vodeći muzički festival Jugoistočne Evrope. EXIT festival kao događaj međunarodnog nivoa, snažan je podstrek Gradu Novom Sadu da pristupi procesu profesionalnog razvoja i komercijalizacije turističkih proizvoda na domaćem i stranom tržištu.
4. Bogatstvo resursa za kreiranje celokupnog lanca vrednosti
Gradsko područje Novog Sada i šire okruženje karakteriše raznovrsnost atrakcija i resursa, što predstavlja osnovu za formiranje integralne turističke ponude tj. celokupnog lanca vrednosti. Celokupan lanac vrednosti je pretpostavka za dostizanje konkurentnog turističkog razvojnog modela i ključ za maksimalizaciju efekata turističke komercijalizacije Grada.
Strateški nedostaci:
1. Nedostatak investicija
Izolacija Srbije u odnosu na međunarodno okruženje i negativne posledice ekonomske krize u zemlji i okruženju zaustavile su investicioni priliv u razvoj turizma Srbije, a i u Grada Novog Sada. Turistička industrija Grada započela je procese rehabilitacije i postepenog unapređenja kvaliteta usluga, ali još čeka stimulativnu poslovnu klimu za intenzivniji i dinamičniji razvoj.
2. Upravljački mehanizam turizma Grada
Gradu Novom Sadu nedostaju menadžment strukture koje mogu da odgovore savremenim zahtevima u upravljanju razvojem turističkih destinacija. Interesi pojedinačnih relevantnih turističkih subjekata nisu harmonizovani, tako da nije izvršena identifikacija i odabir prioriteta ključnih razvojnih turističkih projekata. Intenzivan i dinamičan razvoj turizma zahteva izgradnju snažnog vođstva sa jasno određenom ulogom i odgovornostima. Dodatno, marketing destinacije proizlazi iz upravljačkog mehanizma u turizmu Grada i nedovoljan kapacitet TONS-a ističe neophodnost paralelne izgradnje upravljačkog kapaciteta i za implementaciju marketing plana Grada.
3. Dostupnost
Bitna pretpostavka za izgradnju međunarodne konkurentnosti turističke destinacije je kvalitetna putna mreža i blizina aerodroma. Nedovoljni kvalitet putne mreže čini Grad Novi Sad teško dostupnim regionalnim tržištima, a udaljenost aerodroma i odsustvo low cost avio-saobraćaja, čini ga nekonkurentnim za međunarodna tržišta.
Izgradnja kvalitetne putne mreže i low cost avio-saobraćaja bila bi snažan podstrek integraciji regije Jugoistočne Evrope i samim tim većoj turističkoj fluktuaciji ljudi na ovim prostorima.
Evaluacija modela razvoja turizma konkurentskih gradskih destinacija se procenjuje kroz korist / korisnost koje gosti destinacije dobijaju spletom turističke ponude gradske destinacije kao i objektivnim / fizičkim rezultatima / parametrima.
Konkurenciju Novom Sadu predstavljaju gradske destinacije Jugoistočne Evrope sa uporedivom atrakcijskom / proizvodnom strukturom i rangom ambicija u razvoju turizma.
Ključni elementi analize konkurentskog kruga su struktura ponude, karakteristike tražnje i hotelsko tržište.
Opšte karakteristike konkurentskih gradskih destinacija su:
Pregled ključnih pokazatelja konkurencije |
||||
|
Temišvar, Rumunija |
Pečuj, Mađarska |
Segedin, Mađarska |
Osijek, Hrvatska |
Pozicioniranje |
"Mali Beč" |
"Grad bez granica" |
"Grad sunca" - grad kulture i festivala |
"Najzeleniji grad Hrvatske" |
Ključni proizvodi |
Obilasci grada, muzički i pozorišni događaji tokom cele godine, turing u okolini grada |
Specijalizovane ture, događaji i festivali, etnogastronomija, itd. |
Jednodnevni program, tura kroz županiju, obilasci, izleti sa degustacijom vina, festivali i događaji |
Obilasci grada, lov i ribolov, događaji, gastronomija, ture, pešačke ture u Kopačkom ritu, itd. |
Turizam |
||||
Ponuda |
||||
Ukupni kapacitet |
3.752 kreveta |
4.905 kreveta |
7.266 kreveta |
874 kreveta |
Kvalitet smeštaja |
3* i 4* (najzastupljeniji) |
Nije navedeno |
3* najzastupljeniji |
Nije navedeno |
Hotelski brendovi |
NH Hotels i Best Western |
Nema prisutnih brendova |
Novotel (Accor) |
Nema prisutnih brendova |
Potražnja |
||||
Turisti |
230.701 |
98.813 |
112.108 |
46.320 |
Noćenja |
396.595 |
187.179 |
189.188 |
96.793 |
Izvor: Horwath Consulting Zagreb, 2010. |
|
|
|
Zaključak
• Kao potencijalni konkurenti Novom Sadu u obzir su uzeti panonski gradovi veličine Novog Sada (npr. Temišvar) ili manji
• Turistički proizvodi kroz koje konkurentski gradovi realizuju turistički promet su većinom specijalizovani događaji, ture i gastronomija
• Mada nije reč o turističkim destinacijama najvišeg internacionalnog nivoa, sve one ostvaruju znatno više parametre noćenja po stanovniku (više od 1) na km2 (između 500 i 1.000) od Novog Sada
• Novi Sad ima povoljnu smeštajnu strukturu u odnosu na konkurente s obzirom na udeo hotelskih u ukupnim kapacitetima, ali navedeni kapaciteti još uvek ne dostižu dovoljnu iskorišćenost
• Nijedna od navedenih destinacija nema jaču resursnu bazu od Novog Sada, niti je rast ostvarila kroz značajnija ulaganja u turističku infrastrukturu, već kroz poboljšanje upravljanja destinacijom, a pre svega kroz profesionalniju prodaju i marketing
• Analiza konkurenata pokazuje da Novi Sad ima priliku za barem udvostručenje turističkog prometa samo kroz optimizaciju marketinga, prodaje i celokupne organizacije, a uz minimalne investicije.
Uzevši u obzir da se ovde radi o gradskoj turističkoj destinaciji koja je na početku profesionalne izgradnje marketing sistema kao i u procesu restrukturiranja i repozicioniranja svoje urbane strukture, analiza primera najbolje prakse ima za zadatak da utvrdi ključne faktore uspeha najboljih evropskih gradskih destinacija i modele putem kojih su napravili iskorak.
Destinacije koje su analizirane su Salcburg, Linc, Bratislava i Pasau, a izabrane su prema sledećim kriterijumima:
1. Gradovi evropskih država koji se nalaze na reci
2. Vrlo razvijene gradske destinacije sa posebnim fokusom na:
a. KULTURU
b. ORGANIZACIJU FESTIVALA
Pregled ključnih pokazatelja oglednih destinacija |
||||
|
Salcburg |
Linc |
Bratislava |
Pasau |
Slogan |
Mocartov grad |
Linz.changes |
Little Big City |
Blue Danube, the green Inn and the black Ilz |
Ključni proizvodi |
Kultura i događaji, poslovni turizam, porodični odmor |
Kultura i događaji, kratki odmor, specijalni interesi |
Kultura i događaji, poslovni turizam, kratki odmor |
Kultura i događaji, poslovni turizam |
Marketing |
|
|
|
|
Godišnji budžet |
€ 4.000.000 |
€ 1.300.000 |
€ 2.600.000 |
€ 740.000 |
Euro po noćenju |
1,94 |
1,92 |
1,68 |
1,80 |
Turizam |
|
|
|
|
Ponuda |
|
|
|
|
Ukupni kapaciteti |
14.000 kreveta |
5.705 kreveta |
12.257 kreveta |
3.036 kreveta |
Kvalitet smeštaja |
4* i 5* (65%) |
3* i 4* (66%) |
3* i 4* (70%) |
3* i 4* većina |
Samostalni konferencijski centri |
DA |
NE |
DA |
NE |
Maks kapaciteta |
2.500 osoba |
- |
3.500 osoba |
3.500 osoba |
Potražnja |
|
|
|
|
Turisti |
1.131.114 |
422.262 |
759.813 |
233.143 |
Noćenja |
2.060.192 |
675.834 |
1.549.094 |
411.177 |
Top tržišta |
Austrija, Nemačka i USA |
Nemačka, Italija i Holandija |
Nemačka, Češka i Austrija |
Austrija, Holandija i Švajcarska |
Upravljanje |
|
|
|
|
Organizacija |
Društvo sa ograničenom odgovornošću |
Fondacije |
Nema formalne turističke organizacije, operativno se vodi preko kabineta gradonačelnika |
Turistička organizacija |
Vlasništvo |
100% grad |
grad Linc, Privredne komore Austrije i ključni interesni subjekti turizma u gradu |
- |
100% grad |
Izvor: Horwath Consulting Zagreb, 2010. |
|
|
|
Zaključak
Analiza oglednih primera u praksi pokazala je da su ključni faktori uspeha uspešnih gradskih destinacija:
1. Jasna vizija razvoja turizma
2. Dostupnost
3. Fokusirani razvoj proizvoda - brze poluge rasta
4. Fokus na potrebe tržišta potražnje
Na bazi ove analize, jasno je da se uspešne destinacije neprestano inoviraju u smislu:
1. Profesionalnog upravljanja destinacijom
2. Iskorišćavanja specifičnih tema destinacije u promociji
3. Saradnje sa stanovništvom kao promoterom destinacije
I na kraju, ključne operativne aktivnosti uspešnih gradskih destinacija podrazumevaju:
1. Znanje o emitivnim tržištima i kretanjima na tržištu
2. Aktivno oblikovanje novih proizvoda
3. Evaluaciju efekata turizma na ekonomiju Grada
Strateška uporišta
Svaki uspešan grad svoj turistički razvoj bazira na strateškim uporištima koji su izvedeni iz njegovih nasleđenih vrednosti i objektivne pozicije u procesu privrednog i društvenog razvoja.
Na bazi obavljenih istraživanja turizam Novog Sada može se realno osloniti na sledeća strateška uporišta:
1. Važan regionalni i evropski grad
Kao deo Srbije i regiona, Novi Sad prolazi poslednju fazu tranzicije i učvršćuje identitetsku poziciju u svom okruženju. Koristi svoje istorijske znamenitosti srednjoevropskog nasleđa i gradi svoju ulogu relevantnog regionalnog i evropskog grada. Iako su druge slične destinacije kroz ovakve procese izgradile vezu svog identiteta sa turističkim proizvodima koje nude, Novi Sad tek sada dobija šansu da zaigra na turističkom tržištu regiona i Evrope, koristeći svoje ključne atribute. Da bi to i postigao Novi Sad mora profesionalizovati svoj turizam i ponuditi zadovoljavajuće odgovore na zahteve modernog turističkog tržišta.
2. Skriveno blago Evrope
Novi Sad poseduje kombinaciju prirodnih i kulturnih vrednosti - Dunav, bogatstvo i vrednost dunavskog biodiverziteta s jedne strane, te snažnu kulturno-istorijsku komponentu sa druge strane. Ova kombinacija prirodnih (npr. Dunav, Ribarsko ostrvo, Petrovaradinska Ada, Sremska Kamenica) i kulturnih vrednosti i atrakcija (npr. Petrovaradin, staro gradsko jezgro) snažna su osnova za moguću ubrzanu valorizaciju Novog Sada. Novi Sad se s pravom shvata kao "skriveno blago Evrope".
3. Multikulturalnost i potencijal duhovne kulturne proizvodnje
Multikulturalnost Novog Sada kao i cele Vojvodine, uporište je na koje se Grad mora izdašno osloniti. Multikulturalnost je izvor snažne duhovne kulturne proizvodnje na kojoj Novi Sad može kreativno izazvati brojne druge gradske destinacije koje su na istom atributu izgradile svoje snažne pozicije u evropskom sistemu turističkih gradova. To će činiti tako da profesionalizuje kulturna događanja (EXIT i drugo), tako da se na turističkom tržištu pozicionira kao destinacija koja nudi jedinstvene i raznolike doživljaje i iskustva utemeljene na nasleđenim i novim duhovnim i kulturnim vrednostima.
4. Mlad, kreativan i ambiciozan grad
Kreativnost, snaga, odvažnost, razigranost, mladost i ambicioznost Novog Sada prepoznate su karakteristike Grada koje su baza za kreiranje modernog turističkog identiteta i kompletne turističke ponude ove destinacije. Osim toga, nastojanje da Novi Sad raste kao Grad edukacije, inovacija i razvoja, ove karakteristike uzima kao preduslov za izgradnju moderne urbane zajednice, što utiče na podizanje nivoa kvaliteta života i za lokalno stanovništvo.
5. Predstavnik ključnih vrednosti Vojvodine
Novi Sad integriše sve kreativne i produktivne potencijale Vojvodine, a svojom valorizacijom kroz spoj vojvođanskog urbanog i ruralnog identiteta približava globalnom turističkom tržištu. Globalni procesi i trendovi koji su iskustveno orijentisani diktiraju način života i potrebe za putovanjima modernog gosta. Stoga Novi Sad ima šansu da integracijom iskustava vode / reke, kulture i urbanog nasleđa sa doživljajem ruralne Vojvodine - panonske ravnice, salašima, vinogradima Fruške gore i drugim atrakcijama, snažno izgradi lojalnost gostiju na primereno kratak rok.
U skladu s time:
□ Izazov je Novog Sada da na definisanim strateškim uporištima definiše primerenu i realističnu turističku viziju;
□ Izazov je Novog Sada da profesionalno razvije svoje turističke proizvode i da se profiliše u prepoznatljiv turistički grad i stane uz etablirane turističke gradove Srednje i Jugoistočne Evrope;
□ Na tom putu Novi Sad ima šansu da koristi pozitivna ali i negativna iskustva drugih;
□ Za nadolazeću valorizaciju Novi Sad mora postaviti jasan rang ambicija i tome prilagoditi upravljačke i druge resurse.
Vizija i pozicioniranje
Vizija predstavlja objektivnu sliku budućnosti turizma i sveukupnog razvoja Novog Sada i stoga ima zadatak da kreira pozitivnu sinergiju između lokalnog konteksta (ljudi, prostora i turističkih proizvoda), i globalnih pravila igre turističke industrije (standardi, obrazovanje ljudskih resursa, upravljanje poslovnim subjektima, marketing itd.) čime Novi Sad, uz usaglašene interese i želje lokalnih subjekata, dobija smernice za unapređenja života i održivog turističkog razvoja.
Na bazi svih sprovedenih istraživanja i intervjua sa ključnim subjektima Grada, i rezultata interaktivne radionice, smatramo da su temeljni principi za kreiranje vizije turističkog razvoja Novog Sada sledeći:
□ Stanovništvo i politička elita Novog Sada prihvataju turizam kao jedan od ključnih pokretača ekonomskog razvoja Grada
□ Novi Sad kreće u razvoj proaktivne i inovativne politike razvoja turizma
□ Novi Sad izražava i čuva svoje kulturno-istorijske, identitetske, kao i prirodne vrednosti
□ Novi Sad je predan u izgradnji znanja, edukaciji i transferu novih tehnologija svim ključnim subjektima u turističkoj industriji
□ Novi Sad nastavlja da razvija opštu, a posebno i turističku infrastrukturu
□ Novi Sad nudi ključne turističke proizvode vezane za staro gradsko jezgro, Petrovaradin, Dunav i EXIT, ali tome dodaje i ponudu iskustava u okruženju i celoj Vojvodini
□ Novi Sad želi dobrodošlicu gostima sa domaćeg i regionalnog tržišta, a uz to značajno povećava broj dolazaka stranih gostiju. U percepciji svih gostiju Novi Sad je zanimljiva, atraktivna, uzbudljiva i jedinstvena destinacija
Predlog izjave o viziji
U periodu od 10 do 15 godina, Novi Sad postaje atraktivna turistička destinacija koja svoje kulturne, istorijske i tradicionalne vrednosti nudi kroz kvalitetne i profesionalno oblikovane proizvode, doživljaje i aktivnosti.
Inovativnim uređenjem gradskog jezgra, Petrovaradina i prostora uz Dunav, kreira "svetove doživljaja" i njima vodi svoje goste kroz iskustva svojih kulturnih, istorijskih i prirodnih vrednosti.
Domaćini Novog Sada su širom sveta poznati po svojoj gostoljubivosti, načinu života, kreiranju jedinstvenih događaja i po svom multikulturalnom duhu i mentalitetu.
Ključne fascinacije (utisci)
Da bi pronašla ishodišnu tačku tržišnog pozicioniranja na kojoj će se graditi željena slika o destinaciji u svesti budućih gostiju, Novi Sad se mora osloniti na ključne fascinacije koje su, s jedne strane osnova dugoročne izgradnje imidža, dok s druge strane imaju spoj s procesima specijalizacije i tržišne segmentacije.
Turistički utisci Novog Sada posmatraju se kao okvir za izgradnju dugoročnih jedinstvenih prodajnih predloga koje zajednička turistička politika destinacije mora da prihvati i isporuči tržištu u realno sagledivom vremenskom okviru.
Na bazi sprovedenih analiza prostora, literature i sprovedenih intervjua sa ključnim subjektima turizma Grada, ključni turistički utisci za Novi Sad se definišu sledećim redosledom:
○ Petrovaradin
○ EXIT
○ Dunav
○ Multikulturalnost
Pozicioniranje
Predlog izjave o pozicioniranju:
Novi Sad je atraktivna gradska turistička destinacija, koja:
□ Nudi jedinstveni doživljaj reke i kulturnog nasleđa kroz inovativnu tematizaciju i revitalizaciju ovog visokovrednog prostora
□ Svoj urbani prostor revitalizuje i interpretira, sledeći relevantna globalna iskustva, gde se na najbolji način i u skladu prepliću kultura / istorija i panonski način života sa modernim urbanim identitetom
□ Iskustvo destinacije obogaćuje ponudom lokalnih doživljaja lokalne gastronomije i vina, i aktivnog života u prirodi
□ Nudi jedinstvene međunarodne događaje u jedinstvenom okruženju
Stubovi pozicioniranja
Pozicioniranje Novog Sada oslanja se na šest stubova koji predstavljaju iskustvenu tematizaciju celokupnog prostora Grada i služe kao okosnica za definisanje proizvoda koje će turistička destinacija Novi Sad nuditi svojim gostima:
Stubovi pozicioniranja |
|||||
Doživljaj reke |
Doživljaj kulture, umetnosti i istorije |
Doživljaj prirode |
Doživljaj Vojvodine a la carte |
Doživljaj mladosti, aktivnosti, kreativnosti i zabave |
Biznis |
Iskustveno strukturiranje
□ Prethodno definisani predlog pozicioniranja služi kao baza za razvoj proizvoda i kao okosnica iskustvenom strukturisanju prostora Novog Sada. Vođeni principima racionalnog upravljanja ekonomijom iskustva, koji nalažu potrebu diferencijacije doživljaja (odnosno koristi) gostiju zbog kojih oni biraju određenu destinaciju, potrebno je jasno uspostaviti vezu između iskustvenog sklopa doživljaja (odnosno koristi zbog kojih gosti dolaze) i temeljne atrakcijske strukture, kao i sadržaja i usluga područja.
□ Iskustva i doživljaji koje će Novi Sad pružati svojim gostima smeštaju se u prostor, a na bazi njih se kasnije oblikuju i razvijaju profesionalni, konkurentni turistički proizvodi.
□ Sagledavanjem prostora i uvidom u prostorne i urbanističke planove Grada, na bazi rezultata dobijenih na održanoj radionici kao i intervjua sa ključnim subjektima, naš predlog iskustvenog strukturisanja Novog Sada, predlog iskustvenih zona i njihovih karaktera prikazano je na sledećoj slici:
Iskustvene zone |
Petrovaradin |
Centar |
Dunav |
Sajam /SPENS/Liman |
Sremska Kamenica |
Lajt motiv |
"ponos" |
"varoš" |
"život koji buja" |
"inkubator" |
"dašak vazduha" |
Koristi |
Zaštita/zaštitnik |
Zajedništvo |
Suživot |
Mesto susreta |
Opuštenost/uživanje |
Edukacija |
Pokretljivost |
Aktivnost |
Preduzetništvo |
Duhovnost |
|
Zabava |
Razodana |
Romatinka |
Obrazovanje |
Kreativnost |
|
Karakter |
Istorija susreće modernu |
Istorija susreće modernu |
Grad se spušta na reku |
Budućnost počinje ovde |
Bekstvo iz grada |
Portfolio turističkih proizvoda
Strategija portfolia turističkih proizvoda zasniva se na sledećim pretpostavkama:
• Novi Sad kao turistička destinacija je još uvek nepoznata destinacija Evrope i na početku je procesa izgradnje imidža
• Konkurentski gradovi imaju sličan portfolio proizvoda, baziran na specifičnostima pojedinog grada
• Primeri uspešnih gradskih destinacija pokazuju da se fokus razvoja proizvoda od samog početka razvoja destinacija bazirao na dva do tri ključna turistička proizvoda koje su razvijali do nivoa izvrsnosti
• U sledećih nekoliko godina očekuje se smanjeni broj investicija privatnog sektora u turističku industriju, kao i manji broj investicija javnog sektora u infrastrukturu (opštu i turističku)
Sledom ovih faktora, predlaže se fokus na razvoj dva ključna turistička proizvoda destinacije Novi Sad - Događaji i kultura i Poslovna putovanja, jer ovi proizvodi dobro operativno funkcionišu, postoji elementarna turistička infrastruktura i u ovom trenutku ne zahtevaju velika investiciona ulaganja. Za dalju profesionalizaciju ovog proizvoda ključan je dobar strateški i operativni marketing.
Drugi set proizvoda uključuje Kratki (gradski) odmor, Turing i Nautiku, koji su sada na početku razvoja, a za profesionalni uzlet potrebno je dvosmerno dejstvovanje na dodatnom razvoju opšte i turističke infrastrukture i kreiranje snažnih marketinških i promotivnih programa.
Treći set proizvoda uključuje Gastronomiju i Rekreaciju u prirodi, koji predstavljaju podršku i dopunu turističkim proizvodima prvog i drugog nivoa, jer daju dodatnu vrednost primarnom motivu dolaska.
U nastavku se daje opis svakog proizvoda sa njegovim ključnim oblicima, sadržajima i aktivnostima, elementima upravljanja, diferencijacije, dok će se operativne aktivnosti za dalji razvoj formulisati na interaktivnim radionicama sa timom TONS-a.
a) Ključni proizvodi (nosioci)
DOGAĐAJI I KULTURA |
OPIS PROIZVODA |
Događaji su kontinuirane aktivnosti koje se uglavnom događaju jednom godišnje, a koje promovišu turizam određene destinacije putem autonomne privlačne snage samog događaja, te podstiču goste na direktno učestvovanje i uključenost. Da bi postali deo turističke ponude neke destinacije, događaji, po pravilu, moraju da privlače učesnike i/ili posmatrače koji nisu deo lokalne zajednice. Događaji imaju neobično jak uticaj na kreiranje imidža o nekoj destinaciji. Nadalje, sve razvijene turističke destinacije intenzivno rade na kreiranju celogodišnjeg kalendara različitih događaja kako bi svoju ponudu učinile što atraktivnijom i u svim ostalim mesecima u godini. Događaj za turiste predstavlja obično treće ili četvrto putovanje u godini i traje, u proseku, od jednog do tri dana. |
OBLICI PROIZVODA |
• Festivali, karnevali, verske proslave, parade, komemoracije |
SADRŽAJI, USLUGE I OPREMA |
• Dobar pristup i mobilnost |
ELEMENTI DIFERENCIJACIJE |
• Festivali: EXIT, Baby Exit, Sterijino pozorje, Jazz festival, Novosadske muzičke svečanosti |
POSLOVNA PUTOVANJA |
OPIS PROIZVODA |
Turistički proizvod poslovnih putovanja podrazumeva putovanja u određene destinacije iz profesionalnih razloga (individualna ili organizovana putovanja). |
OBLICI PROIZVODA |
• konferencije, konvencije, seminari |
SADRŽAJ, USLUGE I OPREMA |
• Dostupnost (saobraćajna) |
ELEMENTI DIFERENCIJACIJE |
• Sajmovi: Novosadski sajam |
b) Proizvodi za srednjoročni razvoj
KRATKI (GRADSKI) ODMORI |
OPIS PROIZVODA |
Kratki (gradski) odmor je kratki odmor, koji obično traje između jednog i četiri dana, a predstavlja drugi, treći ili četvrti odmor u godini. |
OBLICI PROIZVODA |
• organizovani paketi (prevoz, smeštaj) |
SADRŽAJI, USLUGA I OPREMA |
• Dostupnost |
ELEMENTI DIFERENCIJACIJE |
• Vikend u Novom Sadu |
TOURING |
OPIS PROIZVODA |
Touring je jedan od najznačajnijih proizvoda u receptivnom turizmu. Uobičajena praksa je da se u željenu destinaciju dolazi autobusom, automobilom ili avionom, nakon čega započinje određena tema ture. |
OBLICI PROIZVODA |
• Ture scenografije |
SADRŽAJI, USLUGE I OPREMA |
• Raznovrsnost ponude (kultura, istorija, gastronomija sl.) |
• Restorani, barovi, ponuda aktivnosti |
ELEMENTI DIFERENCIJACIJE |
• Ture Dunavom (Novi Sad - Beograd) |
NAUTIKA |
OPIS PROIZVODA |
Nautički proizvod za Novi Sad podrazumeva plovidbu Dunavom, koji osim glavnog motiva plovidbe uključuje i korišćenje svih objekata nautičke infrastrukture i komplementarnih proizvoda i usluga u funkciji turizma (marine, pristaništa i vezovi, smeštaj, prehrana, zabava, kultura). Ovaj proizvod predstavlja drugi ili treći odmor u godini. U Evropi, prema procenama, a uključujući i kanale, ima preko 15 hiljada plovnih kilometara. Najpopularnije reke u Evropi su Dunav, Rajna, Neva i Volga u Rusiji, Elba, Sena, Rona te Po u Italiji. |
OBLICI PROIZVODA |
• Individualna plovidba vlasnika brodova na Dunavu (mali brodovi za 2 - 4 osobe) |
SADRŽAJI, USLUGE I OPREMA |
• Za individualne korisnike važno je postojanje kvalitetne infrastrukture (marine, benzinske stanice, privezišta i pristaništa na mestima od interesa) |
ELEMENTI DIFERENCIJACIJE |
• Kružna putovanja (rečni kruzing Dunavom) - Novi Sad ključna tačka interesa |
c) Proizvodi / podrška nosiocima razvoja
GASTRONOMIJA |
OPIS PROIZVODA |
Gastronomija je turistički proizvod koji integriše tradicionalni način pripreme i usluživanja lokalnih specijaliteta sa sofisticiranijim pristupom komercijalizaciji za potrebe turista. Gastronomsku ponudu Vojvodine i Novog Sada karakteriše bogatstvo kulinarskih znanja i međusobnih uticaja srpske, mađarske, rumunske ili slovačke kuhinje, a mnogobrojna jela su izvedena iz nemačke, ruske, orijentalne ili neke druge kuhinje iz okruženja. Gastronomska ponuda Novog Sada mora objediniti sve specijalitete ovog kraja: vojvođanska šunka, kobasica, kulen, slanina, supe, čorbe, gulaš, paprikaš, perkelt, itd. stoga je važno da se kreiraju tržišne marke specifičnih tradicionalnih gastronomskih proizvoda ovog kraja. Izuzetno je važno objedinjavanje lokalnih vina i gastronomije - u Vojvodini, pa tako i u okruženju Novog Sada na tradicionalan način se proizvode kvalitetna bela, crvena i crna vina. |
OBLICI PROIZVODA |
• Dani posvećeni određenoj vrsti jela, pića, voću, povrću |
SADRŽAJI, USLUGE I OPREMA |
• Prostor za prihvat grupa |
ELEMENTI DIFERENCIJACIJE |
• Katalog / brošura najboljih gastronomskih specijaliteta destinacije |
REKREACIJA U PRIRODI |
OPIS PROIZVODA |
Rekreacija u prirodi sastoji se od nekoliko segmenata koji su identifikovani na temelju postojeće resursno-atrakcijske osnove. Prema tome, ovde će se razvijati (i dodatno profesionalno oblikovati oni segmenti koji se danas u manjoj meri komercijaliziuju). Oblici proizvoda rekreacije u prirodi uključuju aktivnosti na Dunavu i Fruškoj gori - pešačenje, jahanje, biciklizam, rafting, ribolov, kajak i kanuu, veslanje na Dunavu i mnoge druge aktivnosti. |
OBLICI PROIZVODA |
• Pešačenje, biciklizam, šetnja, jahanje, itd. |
SADRŽAJ, USLUGE I OPREMA |
• Sadržaji i oprema za sportske / rekreacijske aktivnosti |
ELEMENTI DIFERENCIJACIJE |
• Mogućnost učestvovanja grupa različitih sposobnosti i mogućnosti (početnici, deca i slično). |
Strategija konkurentnosti
U svrhu poboljšanja uslova za razvoj turizma Novog Sada, ovim planom se predlaže implementacija deset ključnih programa konkurentnosti, sa ciljem poboljšanja konkurentskih nedostataka (identifikovanih u Finalnom izveštaju ovog plana) koji negativno utiču na konkurentnost privatnog i javnog sektora uključenog u razvoj turizma.
KLJUČNI PROGRAMI KONKURENTNOSTI |
Revitalizacija starog gradskog jezgra Novog Sada |
Program Hotel Plus |
Program razvoja privatnog smeštaja |
Program razvoja gastronomske ponude |
Uređenje pešačkih i biciklističkih staza |
Integrisani plan edukacije |
Zaštita i očuvanje istorijskih građevina |
Modernizacija muzeja |
Klubovi konkurentnosti |
Drumsko i turističko označavanje |
REVITALIZACIJA STAROG GRADSKOG JEZGRA |
Staro gradsko jezgro je najatraktivniji urbani deo i centar Novog Sada smešten preko puta Petrovaradinske tvrđave. Trg slobode na čijem centralnom delu se nalazi skulptura Svetozara Miletića (gradonačelnika, poete i borca za slobodu) je centralno sastajalište Novosađana. Spomenik kulture i najimpozantniji objekat na trgu je Gradska kuća, sagrađena u neorenesansnom stilu 1895. godine. Preko puta Gradske kuće nalazi se rimokatolička župna crkva Imena Marijina (popularno zvana katedrala) sagrađena 1896. godine. |
Zmaj Jovina ulica naziva se još glavnom ulicom iz vremena Austrije. Prostire se od Trga slobode do Vladičanskog dvora. U ovoj ulici oduvek su se nalazile trgovine i ugostiteljski objekti. Arhitektura zgrada u ulici varira od baroka preko klasicizma do neorenesanse, a većina fasada je nedavno renovirana. U ulici se nalazi pravoslavna crkva Sv. Đorđa. |
||
CILJ PROGRAMA |
||
Staro gradsko jezgro Novog Sada je srce urbanog dela i glavno mesto okupljanja, i stoga predstavlja centralno mesto za kreiranje "sveta doživljaja" za posetioce kroz bogatstvo arhitekture, nasleđa, kulture i istorije. Uređenje ovog dela grada je već započeto (uređenje fasada i sl.), ali kao nezaobilazni punkt za sve posetioce i turiste Novog Sada, potrebno je uz to i strukturisati / klasterisati ovaj prostor na konkurentan način koji omogućuje gostima Novog Sada da uživaju u različitim iskustvima glavnog urbanog centra Vojvodine. Osim što se kreira dodata vrednost za posetioce, revitalizacijom srca grada podiže se kvaliteta života za lokalno stanovništvo jača lokalni identitet. |
||
OPIS PROGRAMA |
||
Revitalizacija starog gradskog jezgra uključuje aktivnosti u okviru nekoliko segmenata - uređenje celokupnog prostora starog gradskog jezgra (fasade, urbana galanterija i sl.), i kreiranje ključnih klastera / zona unutar celog područja. Ovaj program podrazumeva sledeće: |
||
AKTIVNOSTI/KORISNICI |
||
Revitalizacija i uređenje celog područja gradskog jezgra |
||
• Uređenje postojećeg pristaništa na Dunavu uz Kej žrtava racije, kojim se jača upotreba pristaništa u turističke svrhe. Potrebni su manji izletnički brodovi kojima se omogućava obilazak ključnih mesta vidljivih sa Dunava. Takođe, sistemom pristaništa koji su planirani (Ribarsko ostrvo, Kamenička ada, Petrovaradinska ada, tvrđava) Dunavom se povezuju ključne iskustvene zone Grada. |
||
PRIORITET |
||
NIZAK |
SREDNJI |
VISOK |
PROGRAM - HOTEL PLUS |
||
CILJ PROGRAMA |
||
Podizanje nivoa kvaliteta i restrukturisanje smeštajnih kapaciteta sledeći najbolje internacionalne standarde. Ovaj program treba da se implementirati u hotelima na rok od tri do pet godina. |
||
OPIS PROGRAMA |
||
Ovaj program podrazumeva sledeće elemente: |
||
• Poboljšanje trenutne ponude u hotelima (wellness, konferencijski sadržaji, sport, usluge, itd.) |
||
AKTIVNOSTI/KORACI |
||
• U generalnom smislu, da bi se poboljšao nivo kvaliteta hotelske ponude u Novom Sadu, neke od aktivnosti su: |
||
PRIORITET |
||
NIZAK |
SREDNJI |
VISOK |
PROGRAM RAZVOJA PRIVATNOG SMEŠTAJA |
||
CILJ PROGRAMA |
||
|
||
S obzirom na sve veću tražnju za privatni smeštajem, a posebno u vreme održavanja festivala (EXIT), u Novom Sadu je potrebno voditi brigu o razvoju kvalitetnih privatnih smeštajnih kapaciteta. Ovim programom osigurava se podizanje nivoa kvaliteta i restrukturisanje, sledeći najbolje internacionalne standarde za kapacitete privatnog smeštaja. Cilj programa je: |
||
OPIS PROGRAMA |
||
Ovaj program podrazumeva sledeće elemente: |
||
AKTIVNOSTI/KORACI |
||
• Kreiranje oznaka za različite vrste privatnog smeštaja: |
||
PRIORITET |
||
NIZAK |
SREDNJI |
VISOK |
PROGRAM RAZVOJA GASTRONOMSKE PONUDE |
CILJ PROGRAMA |
• Mnoge destinacije na turističkom tržištu takmiče se da bi ponudile što raznovrsnija iskustva / doživljaje svojim posetiocima. Lokalna gastronomija (hrana i vino) integralni su deo iskustva / doživljaja destinacije. Osim toga, identitet lokalnog stanovništva reflektira se i jača kroz gastronomska iskustva koja destinacija nudi svojim gostima. |
OPIS PROGRAMA |
||
• Obogaćivanje iskustava / doživljaja Novog Sada kreiranjem gastronomskih iskustava |
||
AKTIVNOSTI/KORISNICI |
||
Kreiranje atributa sa dodatnom vrednošću u sklopu gastronomske ponude Novog Sada - kreiranjem odabranih specijalnih oznaka Novi Sad uspostaviće vlastitu diferencijaciju konkurentskih područja Vojvodine. |
||
PRIORITET |
||
NIZAK |
SREDNJI |
VISOK |
UREĐENJE PEŠAČKIH I BICIKLISTIČKIH STAZA |
||
CILJ PROGRAMA |
||
Za potpuno upoznavanje sa gradom i njegovim kulturnim i prirodnim atrakcijama potrebno je kreirati sistem staza za pešake i vožnju biciklom u Novom Sadu. Uz to, Novi Sad je sa svojim prirodnim lepotama u okruženju (Fruška gora, Dunav) atraktivna destinacija za osmišljavanje različitih aktivnosti u prirodi. Rekreacija, zdrav način života, užitak u prirodi, i sl. trendovi su koji podržavaju ovu mogućnost razvoja raznovrsne ponude aktivnosti, pa se ovim programom kreira sistem pešačkih / biciklističkih ruta u gradu i okolini (ponajpre Fruškoj gori i uz Dunav). Dakle, osim aktiviranja rekreativnih zona u okruženju, u samom je gradu potrebno kreirati područja za šetnju i vožnju biciklom, a prvi je korak uređenje staza uz Dunav. |
||
OPIS PROGRAMA |
||
Staze za pešake i bicikliste u gradu potrebno je označiti (putokazi, informacijski punktovi na ključnim tačkama interesa, mape, itd.) i organizacijski sigurnosno urediti za pešake i bicikliste (reorganizacija automobilskog saobraćaja, gde je potrebno). Atraktivne pešačke i biciklističke staze u okruženju moraju biti markirane, različitih nivoa zahtevnosti, sa svim potrebnim oznakama i putokazima, a ceo sistem potrebno je označiti na mapama pešačko-biciklističkih ruta. |
||
AKTIVNOSTI/KORISNICI |
||
Da bi sistem pešačkih i biciklističkih tura bio konkurentan i atraktivan, potrebno je osigurati sledeće elemente: |
||
PRIORITET |
||
NIZAK |
SREDNJI |
VISOK |
INTEGRISANI PLAN EDUKACIJE |
||
CILJ PROGRAMA |
||
• Za poboljšanje celokupne konkurentnosti turističkih aktivnosti u Novom Sadu, ključno je da se poveća profesionalnost i ljudi zaposlenih u turizmu. Prema tome, edukacija i trening su ključni faktor uspeha u zadovoljavanju očekivanja i potreba gostiju, pružanju odgovarajuće vrednosti za novac i na taj način podizanje nivoa njihovog zadovoljstva i lojalnosti. Uz sve to, profesionalnost ljudskih kadrova zaposlenih u turizmu značajno utiče na kvalitet imidža destinacije |
||
OPIS PROGRAMA |
||
Cilj ovog programa je integrisanje i unapređenje edukacije i treninga u školama turizma, kao i kreiranje trening programa za zaposlene u sektoru turizma. Programi treninga biće fokusirani na specifična kritična područja i teme unutar sektora smeštaja, putničkih agencija, ugostiteljskih objekata, lokalnih preduzetnika i zaposlenih u javnom sektoru. |
||
AKTIVNOSTI/KORACI |
||
• Obrazovanje komisije za procenu potreba edukacije i treninga zaposlenih u turizmu, koja će imati odgovornost za sledeće: |
||
PRIORITETI |
||
NIZAK |
SREDNJI |
VISOK |
ZAŠTITA I OČUVANJE ISTORIJSKIH GRAĐEVINA |
||
CILJ PROGRAMA |
||
Poboljšanje stanja istorijskih građevina i njihova zaštita ključni su fokus ovog programa, a radi naglašavanja kulturno-istorijskih elemenata identiteta grada kreiranja imidža i pozicioniranja Novog Sada. Uz istorijske građevine u starom gradskom jezgru, ovim programom obuhvata se i deo grada koji se naziva Podgrađe / Gradić na Petrovaradinskoj strani Novog Sada, a predstavlja ambijentalnu celinu koja se harmonično nastavlja na ambijentalnu celinu Petrovaradinske tvrđave, i zajedno sa njom čini jedinstveno područje na desnoj obali Dunava. Podgrađe ili Gradić sa svojim uskim, krivudavim i kaldrmisanim ulicama i prelepim građevinama nosi šarm starih vremena, ali zbog trenutnog stanja velikog broja njegovih građevina, prioritet je njegova zaštita i uređenje. |
||
OPIS PROGRAMA |
||
Program zaštite i očuvanja istorijskih građevina u starom gradskom jezgru Novog Sada i Podgrađu podrazumeva sledeće: |
||
AKTIVNOSTI/KORACI |
||
Prvi korak u implementaciji ovog programa je obrazovanje komisije eksperata (istoričara, arhitekata, prostornih i urbanih planera, dizajnera, i ostalih stručnjaka) koji će identifikovati potrebe i daljnje korake za zaštitu i očuvanje istorijskih građevina. Komisija ima odgovornost za sledeće: |
||
PRIORITET |
||
NIZAK |
SREDNJI |
VISOK |
MODERNIZACIJA MUZEJA |
||
CILJ PROGRAMA |
||
Muzeji kao javne ustanove odgovorne za očuvanje, istraživanje, dokumentaciju, "čuvari" istorijskog i kulturnog nasleđa, imaju primarni cilj povećanja vrednosti nasleđa u materijalnom i u simboličkom smislu, omogućujući turistima da ga otkrivaju, zatim da ga turistima interpretiraju. Značajni elementi i građevine ove kolektivne istorije moraju se zato očuvati, istražiti i učiniti poznatijima. |
||
OPIS PROGRAMA |
||
Modernijim pristupom Muzeji se usmeravaju na učenje i zabavu aktivnosti za goste sa različitim motivima putovanja / dolaska u Novi Sad, kao na primer, izložbenu galeriju, video / interaktivnu multimedijalnu zonu, edukacione sadržaje koji daju mogućnost učenja o Gradu, Pokrajini, istoriji i društvenom razvoju, lokalnoj zajednici, itd. |
||
AKTIVNOSTI/KORACI |
||
Uz osnovne aktivnosti Muzeja (istraživanje, dokumentaciju, očuvanje, restauraciju, povećanje vrednosti kulturno-istorijskog nasleđa), aktivnosti Muzeja odnose se i na sledeće: |
PRIORITET |
||
NIZAK |
SREDNJI |
VISOK |
KLUBOVI KONKURENTNOSTI |
||
CILJ PROGRAMA |
||
Trenutna situacija u turizmu Novog Sada pokazuje nizak nivo saradnje ključnih subjekata u turizmu (intersektoralno i intrasektoralno). Jedan od koraka za poboljšanje saradnje, a time i za izgradnju konkurentnosti u turizmu Grada je potreba za formiranjem klubova konkurentnosti. Ove klubove treba da formiraju interesne grupe Novog Sada - hotelijeri, ugostitelji, putničke agencije, sportski klubovi i savezi, muzeji i galerije, kultura, događaji i sl. |
||
OPIS PROGRAMA |
||
Glavni cilj misija klubova konkurentnosti jeste sprovođenje aktivnosti koje podižu nivo konkurentnosti interesnih grupa Grada Novog Sada na duži rok, i na taj način ostvarenje potrebne sinergije i veću ukupnu konkurentnost Grada na turističkom tržištu. |
||
AKTIVNOSTI/KORACI |
||
Klubovi konkurentnosti su otvoreni za sve subjekte involvirane u razvoj turizma, kao i za privatni i javni sektor. Ključne aktivnosti klubova konkurentnosti: |
||
PRIORITET |
||
NIZAK |
SREDNJI |
VISOK |
DRUMSKO TURISTIČKO OZNAČAVANJE |
CILJ PROGRAMA |
Grad Novi Sad je u saradnji sa međunarodnim organizacijama započeo projekte turističkog označavanja. Ovaj prvi korak potrebno je nastaviti daljnjom izgradnjom integriranog sistema označavanja unutar same destinacije, ali i na putu do destinacije. |
Putevi do Novog Sada oskudevaju u saobraćajnim znakovima i oznakama o turističkoj destinaciji Novi Sad, što turistima koji dolaze drumskim putem ne uliva poverenje. |
||
OPIS PROGRAMA |
||
Cilj ovog programa je da se definiše, osmisli, dizajnira i organizuje koherentan i homogen sistem drumskog i turističkog označavanja, koji uključuje putokaze do destinacije, resurse, atrakcije i turističke usluge (hrana i piće, smeštaj, šoping, itd.). Sistem označavanja može se kreirati prema prioritetima i lokalnim karakteristikama destinacije (mesta koja treba posetiti, odabir materijala, boja i informacija koje se daju posetiocima). Implementacija programa turističkog označavanja rezultira: |
||
AKTIVNOSTI/KORACI |
||
Saradnja sa pokrajinskim i državnim institucijama odgovornim za označavanje na saobraćajnicama u smislu intenzifikacije oznaka na drumskim prilazima Novom Sadu |
||
PRIORITET |
||
NIZAK |
SREDNJI |
VISOK |
Strategija investicija
Strategija investicija formulisana je s obzirom na predloženo iskustveno strukturiranje Grada, a ovde definisani projekti su nužna pretpostavka za turističku revitalizaciju i razvoj Grada.
S obzirom da se ovde radi o strateškom dokumentu, mreža projekata koja se predlaže predstavlja okvir za investicije, a nezavisno od prioriteta, oni predstavljaju nužnost za profesionalan turistički razvoj Grada. Cilj ove strategije investicija je da se definisanim projektima stvori logičan sistem stvaranja dodatnih vrednosti putem novog turističkog menadžmenta Grada koji se uspostavlja.
Projekti koji se ovde predlažu, prva su skica mogućih projekata koji podržavaju turističko pozicioniranje i restrukturisanje Novog Sada, a u skladu su sa definisanim iskustvenim zonama Novog Sada (kako je prikazano na karti).
Prihvatanjem i usvajanjem ovog programa razvoja turizma Grada Novog Sada, njegovom implementacijom i daljim razvojem upravljačkog mehanizma turizma Novog Sada, postavlja se pitanje odgovornosti za planiranje, iniciranje i razvoj projekata, a što može preuzeti potencijalna buduća Investiciono-razvojna agencija Novog Sada ili TONS u koordinaciji sa Gradskom upravom za privredu, odnosno ostalim zainteresovanim subjektima.
Lista projekata koji se predlažu sledi u tabeli, a njihova detaljna elaboracija predstavlja sledeći korak u implementaciji ovog programa razvoja turizma Grada Novog Sada:
PETROVARADIN - "ISTORIJA SUSREĆE MODERNU" |
|||
PROJEKAT |
OPIS |
CILJ |
POSLOVNA STRATEGIJA |
Sistem označavanja |
Sistem drumskog i turističkog označavanja pruža informacije o destinaciji, turističkim atrakcijama, resursima, uslugama, tematskim turama i itinerarima, itd. |
Standardizacija i izgradnja konkurentnosti destinacije |
Javni projekat |
Modernizacija muzeja i galerija na području Petrovaradina |
Inovativan i modernizovan pristup prikazu kulturno-istorijskog nasleđa i kulturne produkcije Grada |
Podrška pozicioniranju Novog Sada kao kulturnog centra Vojvodine i Srbije |
Javni projekat |
Projekat zaštite i očuvanja Podgrađa |
Poboljšanje stanja i zaštita građevina (Preoblikovanje i rehabilitacija tradicionalne arhitekture, obnova i rekonstrukcija građevina, uređenje fasada i urbane galanterije, uređenje prilaza i sl.) |
Podsticaj održanju tradicionalnog nasleđa i izgradnja imidža Novog Sada |
Podsticaji javnog sektora privatnim inicijativama |
Petrovaradinska tvrđava |
Interpretacija / tematizacija Tvrđave i organizacija događaja |
Podsticaj održanju tradicionalnog nasleđa, konkurentskom pozicioniranju Novog Sada kao kulturne gradske destinacije i izgradnja imidža |
Master-plan - međunarodni konkurs |
Petrovaradinsko podgrađe |
Revitalizacija Podgrađa, kreiranje kulturne zone |
Podsticaj održanju tradicionalnog nasleđa, konkurentskom pozicioniranju Novog Sada kao kulturne gradske destinacije i izgradnja imidža |
Privatno-javni projekat |
Petrovaradinska ada |
Multimediji, zabava i rekreacija |
Podsticaj održanju tradicionalnog nasleđa, konkurentskom pozicioniranju Novog Sada kao kulturne gradske destinacije i izgradnja imidža |
Master-plan - međunarodni konkurs |
Turistička valorizacija domova poznatih ličnosti |
Uređenje građevina u kojima su boravile poznate ličnosti novosadske / petrovaradinske istorije i konkurentskom pozicioniranju Novog Sada kao njihova tematizacija, kreiranje turističkih atrakcija |
Podsticaj održanju tradicionalnog nasleđa, kulturne gradske destinacije i izgradnja imidža |
Privatno-javni projekat |
"Viewpoint" hotel |
Izgradnja "viewpoint" hotela na lokaciji Mišeluk (nekadašnji kompleks televizije) |
Podizanje atraktivnosti područja i kreiranje "landmark" smeštajnog objekta za modernu urbanu destinaciju Novi Sad |
Master-plan - međunarodni konkurs |
STARO GRADSKO JEZGRO - "KULTURA ŽIVOTA U GRADU" |
|||
PROJEKAT |
OPIS |
CILJ |
POSLOVNA STRATEGIJA |
Kreiranje Kulturne četvrti |
Područje starog gradskog jezgra koji sinergijski obuhvata elemente kulture, umetnosti, istorije, nasleđa, muzike, arhitekture i sl. |
Prikaz kulture Novog Sada |
Priprema projekta i podsticaj Grada Novog Sada za investicije sa privatnim sektorom |
Kreiranje Šoping četvrti |
Kreiranje područja sa raznovrsnim prodavnicama, uključujući robu poznatih i popularnih robnih maraka, nezavisnih manjih butika, urbanih kafe barova i sl. |
Podsticaj konkurentskom pozicioniranju u odnosu na evropske urbane destinacije |
Priprema projekta i podsticaj Grada Novog Sada za investicije sa privatnim sektorom |
Kreiranje Gastro četvrti |
Sistem od 20 do 30 restorana |
Prikaz vojvođanskog / srpskog nacionalnog kulinarstva i podsticaj konkurentskom pozicioniranju |
Priprema projekta i podsticaj Grada Novog Sada za investicije sa privatnim sektorom |
Kreiranje Eko-etno četvrti |
Uređenje lokalnog displeja etno nasleđa i lokalne eko proizvodnje na lokaciji Riblje pijace |
Prikaz etno nasleđa i lokalne eko proizvodnje |
Priprema projekta i podsticaj Grada Novog Sada za investicije sa privatnim sektorom |
Kreiranje Zabavne četvrti |
Kvalitativna i kvantitativna nadogradnja barova i klubova raznih muzičkih tema na već postojeće zabavno područje Ulice Laze Telečkog i oblikovanje tematske celine |
Podsticaj konkurentskom pozicioniranju u odnosu na evropske urbane destinacije |
Priprema projekta i podsticaj Grada Novog Sada za investicije sa privatnim sektorom |
STARO GRADSKO JEZGRO - "KULTURA ŽIVOTA U GRADU" |
|||
PROJEKAT |
OPIS |
CILJ |
POSLOVNA STRATEGIJA |
Uređenje fasada u starom gradskom jezgru |
Revitalizacija urbane arhitekture |
Podsticaj konkurentskom pozicioniranju u odnosu na evropske urbane destinacije |
Javno - privatni projekat |
Regulacija izloga i standardizacija poslovnih označavanja i osvetljenja |
Standardizacija izloga, dizajn, upotreba i vrste materijala i kreativna estetska rešenja |
Podsticaj konkurentskom pozicioniranju u odnosu na evropske urbane destinacije |
Javno - privatni projekat |
Proširenje pešačke zone |
Proširenje pešačke zone u starom gradskom jezgru, regulacija prometa |
Podrška pozicioniranju Grada kao centra života po meri čoveka (život na otvorenom, itd.) |
Javni projekat |
Pešačke i biciklističke staze |
Uređenje i hortikulturalno opremanje šetališta, i uređenje staza za bicikle |
Podsticaj rastu kvaliteta turističke zone |
Javni projekat |
Sistem označavanja |
Oznake, putokazi, tabele, info-punktovi, info-paneli, itd. |
Standardizacija i izgradnja konkurentnosti destinacije |
Javni projekat |
Modernizacija muzeja i galerija u starom gradskom jezgru |
Inovativan i modernizovan pristup prikazu kulturno-istorijskog nasleđa i kulturne produkcije Grada |
Podrška pozicioniranju Novog Sada kao kulturnog centra Vojvodine i Srbije |
Javni projekat |
Zaštita i očuvanje istorijskih građevina |
Poboljšanje stanja i zaštita građevina (Preoblikovanje i rehabilitacija tradicionalne arhitekture, obnova i rekonstrukcija građevina, uređenje fasada i urbane galanterije, uređenje prilaza i sl.) |
Podsticaj održanju tradicionalnog nasleđa i izgradnja imidža Novog Sada |
Javni projekat |
DUNAV - "GRAD SE SPUŠTA NA REKU" |
|||
PROJEKAT |
OPIS |
CILJ |
POSLOVNA STRATEGIJA |
Štrand |
|
Podrška pozicioniranju Novog Sada kao zabavne i aktivne destinacije na reci |
Master plan - međunarodni konkurs |
Ribarsko ostrvo |
Izgradnja marine sa svim pripadajućim sadržajima, kreiranje prostora za rekreaciju i aktivnosti uz Dunav (ribolov, kanu/kajak, vožnja biciklom, jahanje, itd.) |
Podrška razvoju turističkog proizvoda nautike i pozicioniranju Grada kao destinacije na reci |
Master plan - međunarodni konkurs |
Kamenička ada |
Razvoj centara za aktivnosti na vodi (Veslački klub, ostale aktivnosti na vodi), ugostiteljskih sadržaja, uređenje i održavanje parkova |
Podrška pozicioniranju Novog Sada kao destinacije za iskustvo reke i rekreaciju na reci |
Master plan - međunarodni konkurs |
Pristanište za rečne brodove za krstarenje Dunavom |
Uređenje pristaništa za rečne kruzing brodove sa svim popratnim sadržajima (za prihvat gostiju sa brodova, tur. info centar, prodavnice sa suvenirima i lokalnim proizvodima, objekti hrane i pića) |
Pozicioniranje Novog Sada kao druge glavne luke na Dunavu u Srbiji (uz Beograd) i nezaobilazne tačke na krstarenju Dunavom |
Javno - privatni projekat |
Uređenje šetališta i staze za bicikliste uz Dunav |
Uređenje i hortikulturalno opremanje šetališta, i uređenje staza za bicikliste |
Podsticaj rastu kvaliteta turističke zone |
Javni projekat |
Marketinška strategija
S obzirom na konstantne promene u ponašanju gostiju i kontinuiranim promenama trendova, marketing strategija za Novi Sad mora se kontinuirano prilagođavati i biti fleksibilna. To znači da svi ključni subjekti u turizmu Grada moraju biti predati korišćenju najmodernijih marketinških alata i aktivnosti. Turistička Organizacija Novog Sada kao ključni subjekt, ima zadatak da razvija i unapređuje turističke marketinške programe, i što je još važnije, mora da ojača svoju poziciju kao informaciona i komunikacijska platforma za privatni i javni sektor.
Stoga ova marketinška strategija stavlja naglasak na poboljšanje marketinške komunikacije i sistema prodaje, kao i profesionalnog oblikovanja turističkih proizvoda Novog Sada.
S tim u vezi, ključni marketinški ciljevi Novog Sada su:
1. Povećanje udela odmorišnog turizma
• Razvoj atraktivnih turističkih proizvoda za relevantno tržište tražnje
• Kreiranje novih iskustava kroz "lifestyle" marketinške programe i inicijative
2. Povećanje turističkih dolazaka iz stranih zemalja
• Ciljanje novih segmenata tržišta kao prioritet
• Širenje i poboljšanje geo marketinga
• Fokus na online booking i e-marketing
• Kreiranje paketa, programa i itinerara koji se mogu uvrstiti u programe i inicijative turoperatora
3. Kreiranje e-marketinga "nove generacije"
• Daljnji razvoj turističke Internet stranice Novog Sada kroz pristupačan, funkcionalan i profesionalan sadržaj i rezervacijski sistem
• Početak prisustva na društvenim internetskim mrežama poput Facebook-a, Twitter-a, TripAdvisor-a, Flickr-a i slično
• Preusmeravanje budžeta TONS-a prema e-marketingu
4. Početak razvoja brenda (robna marka) Novog Sada
• Razvoj brenda Novog Sada neizostavan je kako bi se kreirala, odnosno povećala svest o Novom Sadu kao turističkoj destinaciji u percepciji postojećih i potencijalnih tržišta i gostiju
• Brend Novog Sada omogućuje jaču komunikaciju jedinstvenih prodajnih predloga destinacije i oslobađa emocije, kredibilitet i simpatije od strane potencijalnog gosta
• Upotreba brenda u internom marketingu je takođe važna, zbog toga što na taj način svi ključni subjekti privatnog i javnog sektora koriste iste komunikacijske linije i slede jedinstveni korporativni identitet
Ključne pretpostavke
1. Turistička infrastruktura
• Revitalizacija i tematizacija Petrovaradina
• Kreiranje "sveta doživljaja" u starom gradskom jezgru i Petrovaradinu
• Revitalizacija Dunava sa Ribarskim ostrvom, Štrandom i Petrovaradinskom adom
• Dalji razvoj SPENS-a kao mesta događaja i rekreacije
• Modernizacija muzeja i galerija
• Razvoj nove marine po internacionalnim standardima
• Razvoj novih i poboljšanje postojećih vinskih / biciklističkih / pešačkih tura (takođe u saradnji sa AP Vojvodina)
2. Smeštajni kapaciteti
• Izgradnja nekoliko novih hotela po internacionalnim standardima i hotela sa internacionalnim hotelskim brendovima
• Brendiranje postojećih hotela za "niche" tržišta (npr. "boutique" hotel, porodični hotel, "gourmet" hotel, itd.)
• Modernizacija postojećih kapaciteta prema internacionalnim standardima
• Standardizacija i klasifikacija kapaciteta privatnog smeštaja
• Intenzifikacija korišćenja internacionalnih rezervacionih sistema za hotele i internet rezervacionih sistema
3. Upravljanje
• Kreiranje poslovnih sektora turističkih proizvoda, a da se pritom omogući bolja saradnja ključnih subjekata sa istim ili sličnim proizvodom
• Zajedničke marketinške kampanje TONS-a i različitih partnera (hotela, pokrajine, NTO-a, itd.)
• Fokus TONS-a na profesionalno planiranje budžeta i korišćenje marketinških alata, sa posebnim naglaskom na internet.
Strategija portfelja proizvoda
Dobar marketing sistem će pomoći turizmu Novog Sada u optimizaciji postojećih proizvoda, ali i u razvoju novih, kako bi se povećao broj, raznolikost, kvalitet i vrsta ponude koja je preduslov za rast turističkih prihoda.
Ključne pretpostavke za razvoj portfelja proizvoda su:
Kratki odmori:
• Razvoj paketa sa različitih temama - Kultura (istorijske četvrti, Tvrđava, muzeji); Šoping i restorani; Noćni život i zabava.
• Paketi uključujući let i transfer
• Kreiranje ponude za vikend-odmor u Novom Sadu
• Posebne teme za vansezonske periode
Turing:
• Saradnja sa internacionalnim auto-klubovima (OAMTC; ADAC) za kreiranje posebne ponude za njihove članove
• Ponuda relevantnih paketa autobuskim kompanijama i turoperatorima
Nautika:
• Oglašavanje nautičkih putovanja Dunavom iz Beograda i ostalih gradova u regiji, iz kojih je relativno lako doći do Novog Sada sportskim brodovima
• Paketi sa parkiranjem brodova, smeštajem, gastro-ponudom i noćnim životom
• Snažne inicijative i strategija za razvoj nautičkog turizma na Dunavu
• Potrebni pregovori sa rečnim kruzing-kompanijama za uključivanje Novog Sada u programe i pakete
• Kreiranje različitih izletničkih paketa u trajanju od tri časa, šest časova, sa ponudom sa noćenjem. Takođe je potrebno uključiti Frušku goru u ovakve programe
Rekreacija u prirodi:
• Razvoj paketa za različite aktivnosti (biciklizam, pešačenje, itd.)
• Integracija Fruške gore u ponudu paketa
Događaji i kultura:
• Razvoj novih paketa za EXIT za povećanje prosečne dužine boravka gostiju
• Razvoj novih, snažnih događaja za podršku u periodima van sezone
Poslovna putovanja (MICE):
• Promocija preko "sektora za sastanke/konvencije" u TONS-u, gde bi se sve aktivnosti vezane za upravljanje ovim proizvodom trebale fokusirati, a sa snažnim fokusom na internacionalna tržišta
• Organizacija većih kongresa tokom cele godine
• Kreiranje kluba proizvoda sa svim relevantnim subjektima u okviru ovog sektora
Gastronomija i vino:
• Klubovi proizvoda u saradnji sa Pokrajinom (ruralni, gastronomija i vino, itd.)
Segmentacija
Potreba i tražnja različitih ciljnih grupa gostiju treba da odgovara trenutnoj i budućoj ponudi i ključnim vrednostima u turizmu Novog Sada. Veoma je važno da se marketinški napori usmere najviše na generisanje svesti o destinaciji, tako što će se identifikovati različite vrednosti za svaku ciljnu grupu, a što omogućuje početak izgradnje lojalnosti Novom Sadu.
Možemo definisati nekoliko tradicionalnih ciljnih grupa po proizvodu:
|
Kratki odmori |
Turing |
Nautika |
Spec. interesi |
Događaji |
MICE |
Gastro i vino |
Porodice |
|
|
* |
* |
|
|
* |
Mladi |
* |
* |
|
* |
* |
|
|
Parovi |
* |
* |
* |
* |
* |
|
* |
Seniori |
* |
* |
* |
|
|
|
* |
Grupe prijatelja |
* |
|
|
* |
* |
|
* |
Poslovni gosti |
|
|
|
|
|
* |
* |
Strategija geo tržišta
Budžet TONS-a za 2010. godinu iznosi 58 miliona dinara, te je stoga jasno da je promocija na različitim tržištima prilično limitirana. Ipak, uspešan marketing na relevantnim tržištima tražnje je moguć uz sledeće uslove:
• TONS će snažno participirati u zajedničkim marketinškim kampanjama zajedno sa ključnim lokalnim subjektima, Vojvodinom i Nacionalnom turističkom organizacijom
• E-marketing će predstavljati značajan element u celokupnoj kampanji
Sa ciljem da se marketinški budžet koristi efikasno, neophodno je da se prepoznaju ključna tržišta tražnje. Ključan pristup za osvajanje novih tržišta oslanja se na kooperaciju sa niskobudžetnim aviokompanijama koje lete u Beograd i Osijek:
Avio kompanije |
Destinacije |
Dani u nedelji |
German wings |
Keln/Bon |
1,3,5,7 |
Štutgart |
2,4,7 |
|
Niki |
Beč |
1,2,3,4,5,6,7 |
Norwegian Air Shuttle |
Oslo |
1,4 |
Štokholm |
subota |
|
Wizz Air |
Dortmund |
2,4,6 |
London-Luton |
2,4,6 |
Iz primera mnogih evropskih destinacija vidi se da su zajednički napori saradnje sa niskobudžetnim aviokompanijama dali rezultate i omogućili turističkim organizacijama da kreiraju svest na novim tržištima sa limitiranim marketinškim budžetom.
Uzimajući sve to u obzir, odabrana su sledeća geo tržišta za Novi Sad:
Zemlja |
Regija |
Prioritetni grad |
Srbija |
Cela država |
Beograd |
Slovenija |
Cela država |
Ljubljana |
Nemačka |
Nordrhein-Westfalen, Baden-Wurttemberg |
Keln, Bon, Dortmund, Štutgart |
Hrvatska |
Centralni deo |
Zagreb |
Velika Britanija |
London sa okolinom |
London |
Rusija |
Moskva |
Moskva |
Mađarska |
Jugoistočni deo |
Budimpešta |
Austrija |
Sever i istok |
Beč |
Švedska |
Štokholm sa okolinom |
Štokholm |
Norveška |
Oslo sa okolinom |
Oslo |
Proces brendiranja Novog Sada je potrebno započeti što pre, jer u ovim vremenima globalizacije, konkurencija Novom Sadu je svuda. Dakle, rezultat ovog procesa će dati jasne odgovore u smeru:
Imidža
Diferencijacije
Vrednosti
Prema tome, koncepcijski model za razvoj brenda Novog Sada je:
Identitet brenda Novog Sada |
Ključne komponente: |
Komunikatori brenda |
Ključne komponente: |
Imidž brenda Novog Sada |
Ključne komponente: |
Model rasta
Model rasta turističkog prometa i kapaciteta u Novom Sadu zasniva se na sledećim pretpostavkama:
□ Regija će u periodu od 2011. godine nadalje imati stabilan ekonomski rast, koji će u slučaju Srbije iznositi prosečno 4 do 5% na godišnjem nivou
□ Nastaviće se pozitivni pomaci u međunarodnom pozicioniranju Srbije, izgradnji njenog pozitivnog imidža i pozicioniranju kao sve snažnije turističke destinacije
□ IPA programi za Srbiju i slični programi će dati značajne rezultate u povećanju konkurentnosti i kapaciteta za razvoj turizma i pratećih industrija
□ Isti programi će značajno podići sposobnost Srbije da na najbolji način koristi različite pretpristupne EU fondove i time otvori mogućnost finansiranja velikih investicijskih projekata
□ Na srednji rok će doći do faze konkretne realizacije Dunavske strategije, što će stvoriti dodatni turistički potencijal i pojačati saobraćajni pristup Novom Sadu
□ Srbija će nastaviti pristupni put u EU s potpunom integracijom do 2018. godine
Model rasta - razvojne faze
□ 1. FAZA - do 2015. godine
• Rast turističkog prometa ostvaruje se kroz optimalizaciju sistema upravljanja destinacijom Novi Sad, i profesionalizaciju marketinga i prodaje
• Pakovanje proizvoda i bolja integracija sa agencijama i turoperatorima
• Intenzivnija promocija destinacije
• Ostvarivanje 350 do 400 hiljada noćenja u 2015.
• Smanjenje udela hotela s 1* i 2* sa 35% na 20% ukupnim kapacitetima i povećanje udela hotela s 4* na 20% uz 10% povećanje ukupnog hotelskog kapaciteta
□ 2. FAZA - do 2018. godine
• Završetak investicionih projekata vezanih uz zonu Petrovaradin
• Javni sektor završava s programima povećanja konkurentnosti vezanim uz zonu Dunav i Dunavska ada
• Srbija ulazi u EU što uzrokuje dodatan skok turističkog prometa
• Ostvarivanje 550 do 600 hiljada noćenja u 2018.
• Povećanje smeštajnih kapaciteta na 4.000 kreveta kroz porast hotelskog, hotelskog i privatnog smeštaja (objekti ruralnog smeštaja u okolini Novog Sada)
□ Ostvarivanje konačne vizije razvoja - do 2025. godine
• Sprovođenjem predloženih investicionih projekata i programa povećanja konkurentnosti, Novi Sad se do 2025. repozicionira kao jedna od najjačih regionalnih odmorišnih destinacija
• U oko 7.000 kreveta, od čega 4.000 u hotelima, ostvaruje se između 1 i 1,2 miliona turističkih noćenja
Procena kretanja broja noćenja u Novom Sadu u periodu 2010 - 2016. |
|||||||||
Vrsta sm. kapaciteta |
2009* |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
Hoteli |
132.000 |
160.000 |
177.216 |
198.736 |
219.901 |
249.807 |
283.781 |
322.375 |
366.218 |
Hosteli |
20.000 |
26.000 |
34.080 |
38.715 |
43.980 |
49.961 |
56.756 |
64.475 |
73.244 |
Ostalo |
10.000 |
14.000 |
15.904 |
20.648 |
29.320 |
33.308 |
37.837 |
42.983 |
48.829 |
UKUPNO: |
162.000 |
200.000 |
227.200 |
258.099 |
293.201 |
333.076 |
378.374 |
429.833 |
488.291 |
* Procena tur. noćenja prema sm. kapacitetima Horwath HTL 2010. |
Procena kretanja broja noćenja u Novom Sadu u periodu 2017 -2025. |
||||||||
Vrsta sm. kapaciteta |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
Hoteli |
452.400 |
491.260 |
526.350 |
578.985 |
636.884 |
700.572 |
770.629 |
847.692 |
Hosteli |
87.000 |
95.700 |
105.270 |
108.077 |
118.885 |
121.432 |
123.301 |
129.979 |
Ostalo |
40.600 |
51.040 |
70.180 |
84.918 |
93.410 |
112.091 |
133.576 |
152.585 |
UKUPNO: |
580.000 |
638.000 |
701.800 |
771.980 |
849.178 |
934.096 |
1.027.505 |
1.130.256 |
Procena rasta smeštajnih kapaciteta i ekonomskih efekata razvoja
• Hoteli ostaju dominantan tip smeštaja kroz ceo razvojni period, u prvoj fazi pojačan rast hostelskog smeštaja, a kasnije ostalih oblika smeštaja kroz rast inicijativa u SME-u
• Rast trenutne potrošnje po noćenju od oko 60 € na 80 € u 2015. i 120 € u 2025.
Očekivani rast smeštajnih kapaciteta i ekonomski efekti razvoja |
||||||||
Vrsta sm. kapaciteta |
2009 |
2011 |
2013 |
2015 |
2018 |
2020 |
2023 |
2025 |
Hoteli |
1.894 |
1.950 |
2.083 |
2.083 |
2.400 |
2.700 |
3.400 |
4.000 |
Hosteli |
358 |
450 |
550 |
650 |
800 |
950 |
1.050 |
1.200 |
Ostalo |
700 |
700 |
750 |
850 |
950 |
1.200 |
1.500 |
1.800 |
UKUPNO: |
2.952 |
3.100 |
3.383 |
3.583 |
4.150 |
4.850 |
5.950 |
7.000 |
Ekonomski efekti |
|
|||||||
Dir. tur prihod (mil. €) |
10,00 |
14,31 |
19,06 |
26,49 |
43,50 |
56,14 |
84,07 |
113,03 |
Ukupan tur. prihod (mil. €) |
22,00 |
31,49 |
41,93 |
58,27 |
95,70 |
123,52 |
184,95 |
248,66 |
Zaposleni u turizmu |
1.498 |
2.065 |
2.932 |
4.204 |
7.250 |
10.026 |
13.344 |
17.389 |
Zap. u pov. delatnosti |
1.798 |
2.479 |
3.518 |
5.045 |
8.700 |
12.031 |
16.013 |
20.866 |
Ukupna tur. zaposlenost |
3.296 |
4.544 |
6.450 |
9.249 |
15.950 |
22.057 |
29.357 |
38.255 |
Organizacija i upravljanje
□ Sprovedena analiza trenutne situacije upućuje na to da Novom Sadu nedostaje upravljačka struktura koja u ovom času može odgovoriti savremenim zahtevima u upravljanju razvojem turističkih destinacija.
□ S obzirom na opredeljenje Grada Novog Sada prema intenzivnom i dinamičnom razvoju turizma, jasno je da je prvi potrebni korak izgradnja snažnog vođstva sa jasno određenim ulogama i odgovornostima.
□ Na bazi plana konkurentnosti i marketinške strategije, Novi Sad donosi stratešku odluku o turizmu kao jednoj od poluga razvoja Grada.
□ Na osnovu takvih opredeljenja i odluka, pretpostavka je da će trebati najmanje dve godine za kreativni razvoj novog modela upravljanja, a koji proizilazi iz razvojne strategije i marketing plana turizma Novog Sada.
□ U tom smislu, Horwath Consulting Zagreb predlaže organizacionu strukturu TONS-a sa ključnim sektorima, a koja će takvom raspodelom funkcija i odgovornosti efikasnije odgovarati na zahteve u razvoju moderne gradske turističke destinacije. Ova organizaciona struktura je usaglašena sa klijentom i zaposlenima TONS-a, i deo je Operativnog marketing plana turizma Novog Sada u narednom periodu.
□ Detaljan opis funkcija i odgovornosti predložene organizacione strukture TONS-a nalazi se u Operativnom marketing planu turizma Novog Sada (dodatni Izveštaj ovom Programu razvoja turizma).
Razvoj ljudskih resursa
□ Trenutna situacija u strukturi, organizaciji i aktivnostima Turističke organizacije Grada Novog Sada indicira potrebu za daljnjim razvojem i usavršavanjem ljudskih resursa, a prema predlogu organizacione strukture, uloga i odgovornosti TONS-a u prethodnoj tački i Operativnom marketing planu turizma Novog Sada (dodatni Izveštaj ovom Programu razvoja turizma).
□ Zaposleni u TONS-u trenutno učestvuju u nekoliko edukacijskih trening programa, no izuzetno je bitno da se ovom procesu pristupa fokusirano.
□ Vezano uz to, u procesu izrade Programa razvoja turizma Grada Novog Sada identifikovana je potreba za definisanjem operativnih marketinških aktivnosti, te je stoga sproveden trodnevni trening zaposlenih u TONS-u, uz prisustvo predstavnika Gradske uprave za turizam. Kompletni materijali, rezultati i zaključci treninga predstavljeni su u Operativnom marketing planu turizma Novog Sada (dodatni Izveštaj ovom Programu razvoja turizma).
□ Za uspešnu implementaciju plana i za dalju profesionalizaciju turizma Novog Sada, postoje mnogi novi zadaci i aktivnosti TONS-a. Na primer, potrebno je kreirati nove proizvode i pakete proizvoda koji će se komercijalizovati na turističkom tržištu, razvijati i implementirati nove marketinške alate i aktivnosti, a koji moraju biti orijentisani prema novoj marketinškoj strategiji. Uz to, svakodnevne operativne aktivnosti TONS-a moraju se transformisati i prilagoditi.
□ Da bi destinacija Novi Sad sve elemente turističkog lanca vrednosti mogla kreirati, integrisati i implementirati, potreban je sistem obrazovnih programa (za lokalno stanovništvo i za zaposlene u turizmu i povezanim delatnostima), kao i dobro strukturirani upravljački sistem. Ključni projekti vezani uz izgradnju upravljačkog sistema i edukaciju su:
PROJEKT EDUKACIJE I UPRAVLJANJA |
OPIS |
Destinacijska menadžment organizacija |
Novi Sad treba jedinstvenu destinacijsku menadžment organizaciju koja se kao javno-privatno partnerstvo, koja treba da brine za razvoj konkurentnosti i upravljanje marketingom turizma Grada. Ovo je jedan od koraka koji predstoji TONS-u u narednom periodu. |
Projekt edukacije u turizmu |
Edukacija i trening su ključni faktor uspeha u zadovoljavanju očekivanja i potreba gostiju, pružanju odgovarajuće vrednosti za novac i na taj način podizanja nivoa njihovog zadovoljstva i lojalnosti. Uz sve to, profesionalnost ljudskih kadrova zaposlenih u turizmu značajno utiče na izgradnju pozitivnog imidža destinacije. |
Tour Future (projekt edukacije lokalnog stanovništva o turizmu) |
Cilj ovog projekta je podizanje svesti i podsticanje posvećenosti novom razvojnom modelu turizma destinacije Novog Sada, kao i podizanje nivoa svesti o značaju turizma za ekonomiju Grada. Predanost i posvećenost lokalne zajednice turizmu je ključ zdravog i kvalitetnog razvoja turizma, jer na taj način celokupna destinacija gradi imidž o sebi u umovima svojih gostiju. |
□ Horwath HTL je identifikovao dalje korake koje je potrebno preduzeti u smislu razvoja ljudskih resursa, a koji su neophodni i za uspešnu implementaciju ovog programa razvoja turizma, a koji su detaljnije elaborirani u Operativnom marketing planu, koji je dodatni dokument ovom izveštaju.
Priprema i dovođenje ovog programa razvoja turizma projekta do faze realizacije u današnjoj situaciji u Srbiji pre svega su povezani sa kapacitetom Grada Novog Sada da obezbedi sve neophodne uslove, pa stoga ovaj plan aktivnosti daje samo okvir ključnih koraka za ostvarenje postavljene vizije. Radi se, pre svega, o uspostavljanju četiri fundamentalne poluge na nivou upravljanja razvojem turizma Novog Sada:
□ Nova odgovornost za budućnost turizma Novog Sada - uključivanje u proces razvoja i usklađivanje interesa svih relevantnih subjekata
□ Nova svest o turizmu - bolje razumevanje turizma u interesu stvaranja održivog dugoročnog blagostanja putem turizma
□ Nova interna organizacija - novi model upravljanja destinacijom
□ Novi imidž turizma Novog Sada - novi interni i globalni turistički marketing Novog Sada
Uspostavljanje novih nivoa odgovornosti i brzina promena na sva četiri područja utiče i na brzinu aktiviranje rešenja koja su predložena ovim programom razvoja turizma.
Ključne aktivnosti za operacionalizaciju Programa razvoja turizma Novog Sada su:
Ključne aktivnosti |
Odgovornost |
Prioritet |
Vremenski okvir |
Usvajanje Programa razvoja turizma Grada Novog Sada i njegova interna promocija |
Grad Novi Sad, Gradska uprava za privredu, TONS |
Visok |
Septembar 2010. |
Osnivanje koordinacijskog tela u formi Konkurentskog kluba turizma Novog Sada |
Grad Novi Sad, Gradska uprava za privredu, TONS |
Visok |
Septembar 2010. |
Turistički PR program Novog Sada putem javnih medija i radionica, a na bazi nalaza i predloga Programa razvoja turizma Grada Novog Sada |
Grad Novi Sad, Gradska uprava za privredu, TONS, TOV |
Visok |
Opšti programi u trajanju od dve godine Specijalni programi za ciljano određena kraća razdoblja |
Restrukturiranje TONS-a prema predlogu Programa razvoja turizma Grada Novog Sada |
Grad Novi Sad, Gradska uprava za privredu, TONS |
Visok |
Od oktobra 2010. |
Početak pripreme i izvođenje ključnih programa konkurentnosti prema Programu razvoja turizma Grada Novog Sada |
Grad Novi Sad, Gradska uprava za privredu, TONS, privatni subjekti |
Visok |
U kontinuitetu |
Izrada master planova za ključne turističke projekte Grada Novog Sada |
Grad Novi Sad, Gradska uprava za privredu, TONS u saradnji sa inostranim konsultantima |
Visok |
Od septembra 2010. |
Odabir, elaboracija i priprema ključnih turističkih razvojnih projekata prema Programu razvoja turizma Grada Novog Sada |
Grad Novi Sad, Gradska uprava za privredu, TONS u saradnji sa inostranim konsultantima |
Visok |
Od januara 2011. |
Sprovođenje marketinških aktivnosti prema Operativnom marketing planu Novog Sada |
TONS (uz podršku internacionalnih konsultanata u prvoj fazi sprovođenja) |
Visok |
Odmah |
Monitoring procesa implementacije plana |
TONS (uz podršku internacionalnih konsultanata u prvoj fazi sprovođenja) |
Visok |
Odmah |
Započet proces brendinga turizma Novog Sada |
TONS, Grad Novi Sad (uz podršku internacionalnih konsultanata) |
Visok |
Odmah |
MIS (upravljanje informacionim sistemom) |
TONS, Grad Novi Sad (uz podršku internacionalnih konsultanata) |
Visok |
Odmah |
Ovaj program objaviti u "Službenom listu Grada Novog Sada".