PRAVILNIK
O USLOVIMA ZA ODRŽAVANJE I UNAPREĐENJE OBAVLJANJA UNIVERZALNE POŠTANSKE USLUGE

("Sl. glasnik RS", br. 6/2011)

1. Uvodna odredba

Član 1

Ovim pravilnikom propisuju se uslovi za održavanje i unapređenje obavljanja univerzalne poštanske usluge, koju pruža javni poštanski operator i drugi poštanski operatori na osnovu licence (u daljem tekstu: davalac univerzalne poštanske usluge), u skladu sa zakonom kojim se uređuje obavljanje poštanskih usluga.

2. Uslovi za održavanje obavljanja univerzalne poštanske usluge

Član 2

Uslovi za održavanje univerzalne poštanske usluge su:

1) uspostavljanje i održavanje efikasne poštanske mreže koja omogućava pokrivenost celokupne teritorije Republike Srbije;

2) pružanje univerzalne poštanske usluge pod istim uslovima i po pristupačnim cenama svim korisnicima poštanskih usluga;

3) obavljanje univerzalne poštanske usluge u skladu sa utvrđenim standardima kvaliteta, koje propisuje Republička agencija za poštanske usluge (u daljem tekstu: Agencija);

4) obezbeđivanje dostupnosti univerzalne poštanske usluge bez diskriminacije;

5) pružanje univerzalne poštanske usluge bez prekida ili obustave, izuzev u slučajevima utvrđenim zakonom kojim se uređuju poštanske usluge.

Član 3

U okviru uspostavljanja i održavanja univerzalne poštanske usluge, potrebno je da davalac univerzalne poštanske usluge ima dovoljan broj jedinica poštanske mreže i drugih pristupnih tačaka, kao i da vrši podelu dostavnih područja, obuhvatajući sva naseljena mesta na teritoriji Republike Srbije.

U cilju postizanja zadovoljavajućeg stepena pokrivenosti celokupne teritorije univerzalnom poštanskom uslugom, davalac ove usluge može da uspostavi i druge organizacione oblike poštanske mreže.

Član 4

U okviru pružanja univerzalne poštanske usluge pod istim uslovima i po pristupačnim cenama, potrebno je da davalac univerzalne poštanske usluge u skladu sa metodologijom formiranja cena za univerzalnu poštansku uslugu koju, u skladu sa zakonom kojim se uređuju poštanske usluge, propisuje Agencija, a na osnovu stvarnih troškova, utvrđuje jedinstvene i nediskriminatorske cene koje korisnik plaća za izvršenje univerzalne poštanske usluge.

Član 5

U pogledu dostupnosti univerzalne poštanske usluge, potrebno je da davalac univerzalne poštanske usluge korisnicima ovih usluga obezbeđuje njenu dostupnost, bez bilo kakve diskriminacije (posebno one koja bi poticala iz političkih, religioznih i ideoloških razloga).

Član 6

U pogledu pružanja univerzalne poštanske usluge, potrebno je da davalac univerzalne poštanske usluge pruža univerzalnu poštansku uslugu, bez obzira na geografske i vremenske uslove, tehničke mogućnosti, ekonomsku opravdanost, kao i druge objektivne mogućnosti, izuzev u slučajevima utvrđenim zakonom kojim se uređuju poštanske usluge.

3. Uslovi za unapređenje obavljanja univerzalne poštanske usluge

Član 7

Uslovi za unapređenje obavljanja univerzalne poštanske usluge su:

1) razvijanje poštanske mreže u kontinuitetu u cilju prilagođavanja stalnim promenama ekonomskih, tržišnih, demografskih i tehničko-tehnoloških faktora, koji utiču na stanje u oblasti poštanskih usluga;

2) planiranje i investiranje u izgradnju i opremanje glavnih preradnih poštanskih centara i regionalnih kapaciteta poštanskih operatora, kao i jedinica poštanske mreže i pristupnih tačaka;

3) uvođenje odgovarajućih tehničko-tehnoloških i kadrovsko-organizacionih rešenja, na osnovu kojih će se uspostaviti sistem za obezbeđivanje poštovanja propisanih standarda kvaliteta u oblasti poštanskih usluga u cilju unapređenja kvaliteta istih.

Član 8

U pogledu razvijanja poštanske mreže, potrebno je da davalac univerzalne poštanske usluge neprekidno razvija i unapređuje poštansku mrežu i da je prilagođava tržištu poštanskih usluga i svim promenama koje mogu imati uticaja na zadovoljenje potreba i zahteva korisnika univerzalne poštanske usluge.

Član 9

U skladu sa očekivanim tehničko-tehnološkim, društveno-ekonomskim i drugim promenama od uticaja na tržište poštanskih usluga, potrebno je da davalac univerzalne poštanske usluge planira i ulaže u izgradnju i modernizaciju glavnih preradnih centara, jedinica poštanske mreže i pristupnih tačaka.

Član 10

U cilju zadovoljenja potreba i očekivanja korisnika poštanske usluge, potrebno je da davalac univerzalne poštanske usluge unapređuje pružanje univerzalne poštanske usluge, tako što će uvoditi nova tehničko-tehnološka, organizaciona i kadrovska rešenja.

4. Završna odredba

Član 11

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".