ODLUKAO ORGANIZACIJI I NAČINU OBAVLJANJA GRADSKOG I PRIGRADSKOG LINIJSKOG PREVOZA PUTNIKA NA TERITORIJI GRADA LOZNICE("Sl. list Grada Loznice", br. 7/2009 i 1/2011) |
Ovom Odlukom uređuje se gradski i prigradski linijski prevoz putnika na teritoriji grada Loznice, kao i uslovi u pogledu organizacije i načina obavljanja tog prevoza.
Gradski i prigradski linijski prevoz putnika na teritoriji grada Loznice je komunalna delatnost i od opšteg je interesa.
Organizacija i način obavljanja uređuju se u skladu sa Zakonom o komunalnim delatnostima, Zakonom o prevozu u drumskom saobraćaju i aktima donetih na osnovu Zakona.
Gradski i prigradski linijski prevoz putnika može da obavlja preduzeće ili drugo pravno lice registrovano za obavljanje te vrste prevoza i ako ispunjava uslove utvrđene Zakonom o bezbednosti saobraćaja i Zakonom o prevozu u drumskom saobraćaju u pogledu opremljenosti, obezbeđenja odgovarajućeg parking prostora i kadrova koji vrše poslove redovnog održavanja vozila i kontrolu njihove tehničke ispravnosti.
Gradski i prigradski linijski prevoz putnika može obavljati preduzeće ili drugo pravno lice koje je vlasnik najmanje tri registrovana autobusa.
II OBEZBEĐENJE USLOVA ZA OBAVLJANJE DELATNOSTI
Grad obezbeđuje organizovano i trajno obavljanje i razvoj komunalne delatnosti javnog prevoza putnika koji je uslov života i rada građana i drugih subjekata na području grada.
Grad je dužan da obezbedi potreban obim i kvalitet komunalne delatnosti javnog prevoza u zavisnosti od potreba i materijalnih mogućnosti korisnika usluga i materijalnih mogućnosti grada.
Potreban obim prevoza utvrđuje se mrežom linija sa minimalnim brojem polazaka na istim.
Obavljanje delatnosti prevoza putnika poverava se prevozniku zaključivanjem ugovora nakon sprovedenog javnog konkursa ili izuzetno, neposrednom pogodbom u skladu sa odredbama Zakona i ove Odluke.
Ugovorom se određuju bliži uslovi za obavljanje delatnosti, prava i obaveze prevoznika i Grada, vreme na koje se poverava delatnost, uslovi za raskid, prava i obaveze ugovornih strana u slučaju raskida ugovora pre isteka roka za koji je zaključen, neophodan minimalni proces rada u slučaju štrajka i dr.
Potreban broj linija u gradsko-prigradskom saobraćaju utvrđuje Gradonačelnik na predlog organa Gradske uprave nadležnog za saobraćaj i prevoznika kojem se dodeljuje prevoz na celokupnoj mreži linija, odnosno grupi linija, odnosno liniji.
Poveravanje delatnosti vrši se na vreme do 5 (pet) godina, što će se preciznije odrediti zaključivanjem ugovora između Gradonačelnika i prevoznika.
Odluku o raspisivanju javnog konkursa za poveravanje prevoza putnika donosi Gradonačelnik.
Javni konkurs se može raspisati za poveravanje prevoza na svim linijama ili grupi linija ili na pojedinoj liniji.
Javni konkurs se objavljuje u "Službenom glasniku Republike Srbije" i otvoren je 30 dana od dana objavljivanja.
Javni konkurs sprovodi Komisija od 5 članova koju obrazuje Gradonačelnik.
Javni poziv za prikupljanje ponuda za izbor najpovoljnijeg prevoznika sa konkursa sadrži:
- predlog linija sa minimalnim brojem polazaka;
- pravo učešća na konkursu;
- potrebnu dokumentaciju koju treba dostaviti na konkurs;
- preuzimanje konkursne dokumentacije i
- poziv učesnicima konkursa da i sami predlože nove linije i polaske, a u cilju kvalitetnije i racionalnije organizacije prevoza.
U roku od 15 dana od dana zaključenja konkursa, na predlog Komisije za sprovođenje konkursa, Gradonačelnik odlučuje kome će se poveriti prevoz i donosi Odluku o izboru prevoznika.
Odluka iz prethodnog stava objavljuje se "Službenom listu grada Loznice".
Sa izabranim prevoznikom, odnosno prevoznicima, Gradonačelnik zaključuje ugovor o poveravanju delatnosti javnog prevoza putnika.
Ugovorne strane mogu raskinuti ugovor pod uslovom da jedna drugu, kao i korisnike usluga prevoza o tome obaveste, najkasnije 30 dana pre raskida ugovora, odnosno prestanka obavljanja delatnosti.
Ako dođe do poremećaja ili prekida u pružanju komunalnih usluga javnog prevoza putnika usled više sile ili drugih razloga koji se nisu mogli predvideti, moraju se preduzeti mere radi otklanjanja poremećaja ili prekida ili na drugi način obezbediti zadovoljenje potreba korisnika usluga.
U slučajevima iz stava 1. ovog člana, Gradonačelnik može privremeno a najduže do 6 meseci angažovati drugog prevoznika i neposrednom pogodbom zaključiti ugovor o privremenom poveravanju delatnosti.
U slučaju da se ne donese Odluka iz člana 10. stav 1. ove Odluke o izboru prevoznika (zbog neispunjavanja uslova i sl.), Gradonačelnik će privremeno a najduže do jedne godine poveriti obavljanje prevoza prevozniku neposrednom pogodbom i zaključiti privremeni ugovor.
Sredstva za obavljanje gradskog i prigradskog linijskog prevoza putnika obezbeđuju se iz cene usluge i iz budžeta Grada.
Gradsko veće će za svaku godinu utvrditi kategoriju lica koja će ostvariti pravo na povlašćenu vožnju, kao i visinu subvencije.
Cene komunalne usluge iz stava 1. ovog člana obrazuju se na osnovu elemenata za obrazovanje cena komunalnih usluga propisanih odgovarajućim zakonom, uz saglasnost Gradskog veća.
III USLOVI I NAČIN OBAVLJANJA DELATNOSTI
Gradski i prigradski linijski prevoz putnika vrši se radi zadovoljenja potreba u prevozu zaposlenih, učenika i drugih građana i to na:
- stalnim linijama na kojima se prevoz vrši svakodnevno u toku cele godine;
- sezonskim linijama na kojima se prevoz vrši u određenom periodu godine (školske linije, izletničke i dr.);
- vanrednim linijama na kojima se prevoz vrši u posebnim prilikama (sportske manifestacije, sajmovi, proslave i sl.).
Gradske i prigradske linije određuje organ gradske uprave nadležan za poslove saobraćaja na osnovu iskazanih potreba za prevozom mesnih zajednica, škola, preduzeća i dr., odnosno u skladu sa potrebama naseljenog mesta u uslovima za bezbedno odvijanje saobraćaja na predmetnom pravcu linije (širina kolovoza, veličina nagiba, nosivosti kolovoza puta i mostova, poluprečnika krivina i dr.) uz saglasnost organa unutrašnjih poslova nadležnog za bezbednost saobraćaja.
Inicijativu za otvaranje linija može dati i prevoznik.
Prevoznik može početi linijski prevoz putnika tek po upisu reda vožnje u Registar reda vožnje kod nadležnog organa uprave za poslove saobraćaja.
Red vožnje se registruje na određeno ili neodređeno vreme s tim što se mora svake godine, a najkasnije do 15. juna tekuće godine, podneti na overu organu koji ga je registrovao.
Red vožnje mora da sadrži: trasu linije, redosled stanica i stajališta i njihovu udaljenost od početne stanice, odnosno stajališta, vreme polaska i dolaska na svaku stanicu i stajalište, vremenski period održavanja linije, rok važenja reda vožnje i prostor za napomenu.
Red vožnje mora da odgovara minimalnom vremenu koje je na toj liniji potrebno za bezbedno odvijanje saobraćaja s obzirom na dozvoljenu brzinu i gustinu saobraćaja na putu, tehničko-saobraćajne karakteristike i stanje puta, uključujući i vreme ukrcavanja i iskrcavanja putnika na stajalištima.
Organ uprave iz stava 1. ovog člana registruje i overava red vožnje u roku od 15 dana od dana dostavljanja istog.
Organ uprave nadležan za poslove saobraćaja dužan je da vodi Registar za upis linija u gradskom i prigradskom prevozu putnika.
Registar linija sadrži:
1. Broj i naziv linije;
2. Trasu linije i dužinu u km;
3. Broj polazaka i povrataka dnevno;
4. Naziv preduzeća ili drugog pravnog lica koje obavlja prevoz;
5. Broj odobrenja odnosno overe;
6. Vreme važenja reda vožnje;
7. Vreme ukidanja linije;
8. Prostor za napomenu.
Red vožnje prevoznik mora objaviti u lokalnim sredstvima informisanja, odnosno publikaciji koju izdaje prevoznik najkasnije 8 dana pre početka njegove primene.
Prevoznik se mora pridržavati registrovanog i overenog reda vožnje.
Izuzetno, mogu se privremeno, iz opravdanih razloga, vršiti odstupanja od registrovane linije u pogledu skraćenja, produženja ili delimične izmene trase linije.
Pod opravdanim razlozima u smislu stava 2. ovog člana, smatraju se:
- elementarne nepogode (snežni nanosi, poledica, poplave i sl.);
- znatna oštećenja ulica i puteva i putnih objekata koji ne omogućavaju bezbedan prevoz;
- izvođenje radova na rekonstrukciji puta, ulice ili putnog objekta;
- zbog mera nadležnog organa koje neposredno utiču na ograničenje saobraćaja, dok te mere traju.
Prevoznik je dužan da o odstupanju i razlozima za isto od registrovane linije i reda vožnje blagovremeno obaveste nadležnog inspektora i korisnike usluga prevoza.
Red vožnje, odnosno polazak iz reda vožnje brisaće se iz registra ako prevoznik:
1. ne počne obavljati prevoz po registrovanom redu vožnje u roku od tri dana od dana početka važenja reda vožnje;
2. prestane obavljati prevoz po registrovanom redu vožnje duže od pet dana uzastopno;
3. prestane obavljati prevoz po registrovanom redu vožnje u ukupnom trajanju dužem od deset dana u toku važenja reda vožnje.
Red vožnje, odnosno polazak iz reda vožnje brisaće se iz registra i u slučaju kad Sud časti Privredne komore utvrdi da je prevoznik povredio dobre poslovne običaje u prevozu.
Brisanje reda vožnje, odnosno polaska iz registra u slučajevima iz stava 1. i 2. ovog člana vrši organ nadležan za registraciju i overu reda vožnje.
Prevoznik kome je brisan red vožnje, odnosno polazak iz registrovanog reda vožnje, u slučajevima iz stava 1. i stava 2. ovog člana ne može na toj relaciji u sledeća dva registraciona roka registrovati redove vožnje sa većim brojem polazaka od broja polazaka koje ima po izvršenom brisanju.
Vozila kojima se obavlja prevoz moraju se redovno održavati i kontrolisati radi obezbeđenja njihove stalne tehničke ispravnosti i bezbednog korišćenja u saobraćaju.
Redovno održavanje vozila može vršiti preduzeće, drugo pravno lice ili preduzetnik ako ima:
1) najmanje 1 kanal ili dizalicu koja zamenjuje kanal za pregled vozila;
2) najmanje jednog automehaničara i jednog autoelektričara;
Kontrolu tehničke ispravnosti vozila može vršiti i overiti u putnom nalogu lice koje ima najmanje treći stepen stručne spreme saobraćajne ili mašinske struke, sa najmanje godinu dana radnog iskustva u struci.
U vozilu kojim se obavlja prevoz mora se nalaziti:
1) akt o ispunjenosti uslova za obavljanje javnog linijskog prevoza:
2) putni nalog popunjen na propisan način i overen i potpisan od strane ovlašćenog lica odgovornog za kontrolu tehničke ispravnosti vozila;
3) važeći red vožnje, odnosno fotokopija važećeg reda vožnje overena pečatom i potpisom ovlašćenog lica prevoznika;
4) važeći i overen cenovnik;
5) opšti uslovi prevoza;
6) istaknut, u donjem delu vetrobranskog stakla i sa strane pored ulaznih vrata, naziv linije sa naznačenjem najmanje jednog usputnog stajališta koji bliže određuju pravac linije;
7) vidljivo istaknute određene zabrane (zabrana pušenja, razgovora sa vozačem za vreme vožnje i sl.);
8) vidljivo istaknute obaveze putnika (obavezno držanje za vreme vožnje zbog mogućnosti kočenja i dr.);
9) ispravan aparat za gašenje požara;
10) priručnu apoteku.
Reklame i drugi natpisi u vozilu ne smeju se postavljati tako da zaklanjaju vidik vozaču ili obavezne natpise i oznake.
Ne može se koristiti vozilo koje je u vršenju inspekcijskog nadzora isključeno iz saobraćaja, za vreme trajanja isključenja.
Izdavanje i vođenje putnih naloga i evidencija o putnim nalozima mora se vršiti na propisan način.
Prevoznik u linijskom prevozu putnika je dužan da primi svakog putnika u granicama raspoloživih mesta za putnike i izdati voznu kartu.
Prevoznik je dužan obezbediti prevoz ručnog prtljaga istovremeno sa prevozom putnika kome prtljag pripada.
Stvari koje se ne smatraju ručnim prtljagom ne mogu se smestiti u delu vozila u kome se nalaze mesta za prevoz putnika.
U vozilu kojim se obavlja prevoz putnika ne mogu se prevoziti:
- putnici oboleli od zaraznih bolesti:
- putnici u napitom stanju;
- putnici koji svojom odećom mogu oštetiti i uprljati unutrašnjost vozila;
- posmrtni ostaci;
- eksploziv i eksplozivna sredstva:
- lako zapaljive, otrovne, radioaktivne, nagrizajuće, zarazne materije i organski peroksidi;
- životinje;
- predmeti sa kojima se može izvršiti povreda putnika ukoliko nisu propisno zaštićeni.
Ukrcavanje i iskrcavanje putnika vrši se na autobuskim stanicama i stajalištima.
Vozila u gradskom i prigradskom prevozu putnika mogu pristajati na autobuskim stanicama i stajalištima koja su određena i registrovana za gradski i prigradski saobraćaj i uneti u red vožnje.
Registar autobuskih stajališta vodi gradski organ uprave nadležan za poslove saobraćaja.
Autobusko stajalište je izgrađen prostor van kolovoza puta ili ulice ili propisno obeležena površina na kolovozu namenjena za zaustavljanje autobusa radi ukrcavanja i iskrcavanja putnika.
Autobusko stajalište mora da bude propisno obeleženo saobraćajnom signalizacijom, a prevoznik bi trebalo da istakne naziv stajališta i izvod iz reda vožnje.
Autobuska stajališta na saobraćajnim površinama određuje gradski organ uprave za poslove saobraćaja uz saglasnost gradskog organa uprave za poslove urbanizma, javnog preduzeća koje upravlja saobraćajnim površinama i organa unutrašnjih poslova za bezbednost saobraćaja.
Lokaciju za izgradnju stajališta određuje javno preduzeće ili direkcija koja upravlja saobraćajnim površinama uz saglasnost gradskog organa uprave za poslove urbanizma, gradskog organa uprave za poslove saobraćaja i organa unutrašnjih poslova za bezbednost saobraćaja.
Prevoznici u gradskom i prigradskom linijskom prevozu putnika ne moraju da koriste autobusku stanicu ako je to u interesu bolje organizacije prevoza, o čemu će odlučivati gradski organ uprave nadležan za poslove saobraćaja u postupku registracije linija i overe redova vožnje.
Prevoznici koji obavljaju prevoz na gradskim i prigradskim linijama u čijem redu vožnje je naznačena autobuska stanica, dužni su da sa preduzećem koje upravlja autobuskom stanicom sačine sporazum o korišćenju autobuske stanice u skladu sa opštim uslovima prevoza u drumskom saobraćaju i opštim uslovima poslovanja autobuskih stanica.
Prevoznik u čijem redu vožnje stoji autobuska stanica dužan je da dostavi 10 dana pre početka obavljanja prevoza preduzeću koje upravlja autobuskom stanicom registrovan i overen red vožnje radi blagovremenog obaveštavanja putnika.
Prevoznici i putnici u gradskom i prigradskom linijskom prevozu putnika dužni su da se pridržavaju propisanih opštih uslova prevoza i odredaba Zakona o ugovorima u prevozu u drumskom saobraćaju.
Preduzeće koje upravlja autobuskom stanicom koja se koristi za gradski i prigradski linijski prevoz putnika mora sačiniti izvod iz reda vožnje i istaći ga na vidnom mestu dan pre stupanja na snagu reda vožnje, kao i opšte uslove prevoza i opšte uslove poslovanja autobuskih stanica.
Preduzeće koje upravlja autobuskom stanicom dužno je da vodi tačnu evidenciju polazaka i dolazaka na propisanom obrascu i iste dostavlja gradskom inspektoru nadležnom za drumski saobraćaj kao i Izveštaj o neobavljanju polazaka na registrovanim linijama i overenim redovima vožnje najkasnije do 15-og u mesecu za prethodni mesec.
Inspekcijski nadzor nad odredbama ove Odluke vrši gradski inspektor nadležan za drumski saobraćaj.
Gradski inspektor nadležan za drumski saobraćaj ima pravo i dužnost da u vršenju inspekcijskog nadzora:
1) pregleda autobuse kojima se obavlja prevoz u gradskom i prigradskom saobraćaju i kontroliše potrebnu dokumentaciju za vozila (putne naloge za vozila, saobraćajne dozvole, ugovore o zakupu i drugo);
2) pregleda autobuske stanice i autobuska stajališta koja se koriste za gradski i prigradski prevoz putnika;
3) kontroliše važeće i overene redove vožnje;
4) utvrđuje identitet prevoznika, voznog osoblja i drugih odgovornih lica za obavljanje prevoza kontrolom ličnih karata i drugih odgovarajućih isprava;
5) kontroliše prevozna dokumenta i drugu dokumentaciju u obavljanju gradskog i prigradskog prevoza.
U vršenju inspekcijskog nadzora, gradski inspektor nadležan za drumski saobraćaj je ovlašćen i da:
1) podnosi zahtev za brisanje reda vožnje, odnosno polaska iz reda vožnje, kada utvrdi da prevoznik ne obavlja linijski prevoz u skladu sa overenim redom vožnje;
2) naredi otklanjanje nedostataka ili prosledi zapisnik nadležnom Republičkom inspektoru u pogledu:
1. ispunjenosti propisanih uslova i načina za obavljanje linijskog prevoza;
2. propisanih uslova za rad autobuskih stanica i autobuskih stajališta za gradski i prigradski prevoz putnika;
3. uredne kontrole tehničke ispravnosti vozila;
4. pridržavanja reda vožnje;
5. izvršenja zadataka i poslova propisanih za prevoznika, posadu vozila i autobuske stanice u delu koji se odnosi na gradski i prigradski linijski prevoz;
3) zabrani prevoz i upotrebu autobusa u gradskom i prigradskom prevozu ako se prevoz obavlja, odnosno sredstva upotrebljavaju protivno propisima;
4) isključi autobus kojim se vrši gradski i prigradski prevoz protivno propisanim odredbama, odredi mesto za parkiranje i oduzme saobraćajnu dozvolu i registarske tablice u trajanju od 48 sati, a u slučaju ponovnog isključenja vozila istog prevoznika u trajanju od 5 dana.
Prevoznik kome je isključeno vozilo, dužan je da na mestu parkiranja koje mu je određeno, obezbedi vozilo.
Protiv rešenja gradskog inspektora za saobraćaj može se izjaviti žalba Gradskom veću grada Loznice, u roku od osam dana od dana dostavljanja.
Žalba ne odlaže izvršenje.
Novčanom kaznom od 50.000 dinara do 500.000 dinara kazniće se preduzeće i drugo pravno lice ako:
1) obavlja prevoz, a ne ispunjava uslove iz člana 3. ove Odluke;
2) obavlja prevoz bez zaključenog ugovora sa gradom Loznica (član 6.);
3) obustavi prevoz suprotno članu 11. ove Odluke;
4) otpočne linijski prevoz bez registrovanog i overenog reda vožnje (član 15.);
5) u vozilu nema putni nalog popunjen, overen i potpisan na propisan način (član 22. stav 1. tačka 2.);
6) koristi vozilo koje je u vršenju inspekcijskog nadzora isključeno iz saobraćaja, za vreme trajanja isključenja (član 22. stav 3.);
7) ne prima putnike i ručni prtljag u granicama raspoloživih mesta (član 24.);
8) sa preduzećem koje upravlja autobuskom stanicom ne sačini sporazum o korišćenju autobuske stanice i istoj ne dostavlja registrovane i overene redove vožnje (član 30.);
9) preduzeće koje upravlja autobuskom stanicom ne sačini izvod iz reda vožnje i ne istakne ga na vidnom mestu (član 32. stav 1.);
10) preduzeće koje upravlja autobuskom stanicom ne vodi tačnu evidenciju polazaka i dolazaka na propisan način (član 32. stav 2.).
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se novčanom kaznom od 2.500 dinara do 25.000 dinara i odgovorno lice u preduzeću i drugom pravnom licu.
Novčanom kaznom od 50.000 dinara do 500.000 dinara kazniće se preduzeće i drugo pravno lice ako:
1) red vožnje ne objavi shodno članu 17. ove Odluke;
2) o odstupanju i razlozima od registrovane linije i reda vožnje ne obavesti korisnike usluga i nadležnog inspektora (član 18.);
3) u vozilu kojim obavlja prevoz nema važeći akt o ispunjenosti uslova za obavljanje javnog linijskog prevoza, važeći red vožnje, važeći i overen cenovnik, opšte uslove prevoza, istaknut naziv linije na propisan način (član 22. stav 1. tačka 1, 3, 4, 5, 6.);
4) izdavanje i vođenje putnih naloga i evidenciju o putnim nalozima ne vrši na propisan način (član 23.);
5) ukrcavanje i iskrcavanje putnika ne vrši na autobuskim stanicama i autobuskim stajalištima koje su unete u red vožnje (član 26.);
6) autobuskoj stanici ne dostavi registrovane i overene redove vožnje u roku propisano članom 30. stav 2.;
7) ako se ne pridržava propisanih opštih uslova prevoza i iste ne da na uvid korisniku usluga (član 31.);
8) izveštaj o neobavljanju polazaka i dolazaka na registrovanim gradskim i prigradskim linijama ne dostavi gradskom inspektoru nadležnom za drumski saobraćaj (član 32. stav 2.).
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se novčanom kaznom od 2.500 dinara do 25.000 dinara i odgovorno lice u preduzeću i drugom pravnom licu.
Danom stupanja na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o organizaciji i načinu obavljanja gradskog i prigradskog linijskog prevoza putnika na teritoriji opštine Loznica ("Sl. list opštine Loznica", broj 3/2002 i 1/2006).
Ova Odluka stupa na snagu 8 (osmog) dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Loznice".