PRAVILNIKO USLOVIMA KONKURISANJA I KRITERIJUMIMA ZA IZBOR REALIZATORA PROJEKATA KOJI SE FINANSIRAJU IZ BUDŽETSKIH SREDSTAVA I FONDOVA SA VEĆINSKIM DRŽAVNIM VLASNIŠTVOM("Sl. glasnik RS", br. 16/2011) |
Ovim pravilnikom uređuju se uslovi konkurisanja na inovacionim i razvojnim projektima i kriterijumi za izbor realizatora projekata koji se finansiraju iz budžetskih sredstava i fondova sa većinskim državnim vlasništvom.
Inovacioni projekat jeste dokument kojim se predlaže način realizacije programa inovacione delatnosti, a koji za rezultat ima stvaranje novih proizvoda, tehnologija, procesa i usluga ili značajnu izmenu postojećih u skladu sa potrebama tržišta.
Inovacioni projekat, u smislu ovog pravilnika, po svojoj sadržini može biti inovacioni projekat u užem smislu (inovacioni projekat tip 1) i inovacioni infrastrukturni projekat (inovacioni projekat tip 2).
Inovacioni projekat tip 1, u smislu ovog pravilnika, jeste onaj inovacioni projekat koji za neposredan rezultat ima stvaranje novih proizvoda, tehnologija, procesa i usluga ili značajnu izmenu postojećih u skladu sa potrebama tržišta.
Inovacioni projekat tip 2, u smislu ovog pravilnika, jeste onaj inovacioni projekat koji za neposredan rezultat ima izgradnju inovacione infrastrukture namenjene realizaciji inovacionih i razvojnih projekata. Inovaciona infrastruktura jeste okruženje stvoreno u oblasti informacionih i komunikacionih tehnologija, tehničko-tehnološkog opremanja, fizičke infrastrukture (prostorne, transportne, internet i intranet), kao i infrastrukture znanja (resursi naučnoistraživačkih organizacija i drugi obrazovni i konsalting resursi), koje je u funkciji pokretača restrukturiranja poslovnog sektora i umrežavanja subjekata inovacione delatnosti iz akademskog sektora i sektora privrede.
Inovacioni projekat se, po pravilu, realizuje u periodu do jedne godine. Izuzetno, finansiranje realizacije inovacionog projekta može se odobriti u dužem periodu, pod uslovima propisanim za finansiranje inovacionih i razvojnih projekata.
Razvojni projekat jeste dokument kojim se predlaže način realizacije programa inovacione delatnosti, a koji objedinjuje primenjena i razvojna istraživanja u određenoj naučnoj i tehnološkoj oblasti.
Razvojni projekti se, po pravilu, realizuju u periodu do dve godine. Izuzetno, finansiranje realizacije razvojnog projekta može se odobriti u dužem periodu, pod uslovima propisanim za finansiranje inovacionih i razvojnih projekata.
Ministarstvo nadležno za nauku i tehnološki razvoj (u daljem tekstu: Ministarstvo) upućuje javni poziv za podnošenje zahteva za dodelu budžetskih sredstava za finansiranje inovacionih i razvojnih projekata (u daljem tekstu: Projekat) kojima se realizuju programi inovacione delatnosti utvrđeni za narednu budžetsku godinu.
Javni poziv iz stava 1. ovog člana sadrži uslove konkurisanja na projektima koji se finansiraju iz budžetskih sredstava i fondova sa većinskim državnim vlasništvom.
Uz prijavu na javni poziv iz člana 4. ovog pravilnika, dostavljaju se sledeći dokazi o ispunjavanju uslova konkurisanja, i to:
1) dokaz da su za finansiranje Projekta obezbeđena sredstva u visini od najmanje 50% ukupnih sredstava neophodnih za njegovu realizaciju;
2) opšti podaci o svim pravnim licima - realizatorima učesnicima na prijavljenom Projektu, uključujući i:
(1) potvrdu nadležnog organa kojom se dokazuje da realizator nije u postupku stečaja, likvidacije ili blokade računa, te mu nije izrečena mera zabrane obavljanja delatnosti,
(2) odgovarajuću finansijsku dokumentaciju kao dokaz o poslovanju realizatora (bilans stanja, bilans uspeha, završni račun);
3) spisak svih fizičkih lica - članova Projektnog tima, sa odgovarajućim ličnim i profesionalnim podacima;
4) tekst predloga Projekta sa opisom predmeta, sadržaja, cilja i plana aktivnosti realizacije, kao i pregled sadržine i vreme postizanja očekivanih međurezultata, odnosno krajnjih rezultata;
5) ukupan iznos sredstava neophodnih za realizaciju Projekta iskazan kao cena Projekta koju čini zbir dinarske vrednosti troškova planiranog rada (proračunati na osnovu broja angažovanih "inovator-meseca" koji je određen uslovima konkursa) i dinarske vrednosti direktnih materijalnih troškova realizatora Projekta (troškovi nabavke materijala, komponenata, nabavke ili izrade opreme, alata i neophodnih softvera; troškovi izrade prototipa proizvoda; troškovi nabavke potrošnog materijala i sitnije opreme; troškovi službenih putovanja učesnika Projektnog tima realizacije projektnih zadataka u zemlji ili inostranstvu; novčana sredstva potrebna za izradu prijave i dokumentacije koja se podnosi nadležnom organu u svrhu prijave patenta ukoliko je isti rezultat predloženog Projekta; ostali troškovi neophodni za realizaciju predloženog Projekta);
6) procena ekonomskih efekata realizacije predloženog Projekta za pojedine subjekte inovacione delatnosti i ekonomiju zemlje (biznis plan koji obuhvata: ukupna ulaganja u realizaciju Projekta, tj. ukupnu cenu Projekta; vreme povraćaja ulaganja, uključujući i investicije koje su povezane sa realizacijom, a koje nisu obuhvaćene Projektom; analizu plasmana rezultata Projekta na tržištu; analizu moguće dobiti; analizu rizika u realizaciji Projekta i druge relevantne analize zavisno od vrste Projekta kojim se konkuriše);
7) pismeni ugovor ili sporazum, kojim se:
(1) određuje nosilac realizacije Projekta, a to je onaj realizator koji objedinjuje i koordinira inovacione aktivnosti sufinansirane budžetskim sredstvima. Ako je jedan realizator Projekta, on je istovremeno nosilac realizacije Projekta,
(2) određuje fizičko lice koje će rukovoditi Projektom. Ako je jedan realizator, rukovodilac Projekta se imenuje pismenim sporazumom rukovodioca realizatora i odnosnog fizičkog lica, a ako je više realizatora, rukovodilac projekta se određuje pismenim sporazumom svih realizatora i odnosnog fizičkog lica,
(3) utvrđuje konkretan sadržaj, oblici i dinamika saradnje, kao i odnosi između svih (pravnih i fizičkih) lica koja učestvuju na pripremi i realizaciji prijavljenog Projekta. Taj pismeni akt (sporazum ili ugovor) sadrži i odredbe kojim svi učesnici na Projektu usaglašavaju obaveze u odnosu na sprečavanje sukoba interesa i obezbeđivanje poverljivosti u toku pripreme i realizacije Projekta. Taj akt potpisuju rukovodioci svih realizatora, nosilac realizacije Projekta, rukovodilac Projekta i svi članovi Projektnog tima, uključujući i ona radno angažovana fizička lica koja nisu zaposlena kod realizatora. Ako je jedan realizator Projekta, sporazum potpisuje rukovodilac realizatora, rukovodilac Projekta i sva fizička lica radno angažovana u Projektnom timu, uključujući i ona koja nisu zaposlena kod realizatora Projekta,
(4) uređuju prava na intelektualnu svojinu koja može nastati kao rezultat Projekta, u skladu sa zakonom;
8) pismeno obaveštenje o projektnoj ili drugoj inovacionoj delatnosti za koje su pravna lica realizatori Projekta već finansirani budžetskim sredstvima, odnosno o aktuelnim projektima ili drugoj inovacionoj delatnosti finansiranoj iz drugih izvora.
Uslovi iz člana 5. ovog pravilnika primenjuju se i na konkurisanje na Projektu koji fondovi sa većinskim državnim vlasništvom finansiraju iz prihoda ostvarenog iz budžetskih sredstava.
Kriterijumi za izbor realizatora
Projekti pravnih lica (inovacioni, razvojni projekti i projekti tehnoloških privrednih društava) i projekti fizičkih lica (projekti registrovanih inovatora) finansiraju se iz budžetskih sredstava, u skladu sa Zakonom.
Nosioci inovacionih i razvojnih projekata mogu biti privredna društva, visokoškolske ustanove, naučnoistraživačke i inovacione organizacije, nosioci realizacije projekata tehnoloških privrednih društava mogu biti tehnološka privredna društva, a nosioci realizacije projekata fizičkih lica mogu biti inovatori upisani u Registar inovacione delatnosti (u daljem tekstu: realizatori).
Izbor realizatora se vrši u odnosu na predlog projekta koji ispunjava uslove konkurisanja, kao i uslove finansiranja budžetskim sredstvima projekata ili izgradnje infrastrukture namenjene realizaciji inovacionih i razvojnih projekata.
Izbor realizatora projekta pravnog lica
Pravo učešća u realizaciji projekta finansiranog budžetskim sredstvima ima pravno lice na osnovu sledećih opštih uslova:
1) da mu dve godine pre objavljivanja javnog poziva nije izrečena pravnosnažna sudska ili upravna mera zabrane obavljanja delatnosti koja je u vezi sa sadržinom projektnih aktivnosti za koje se prijavljuje;
2) da je izmirio dospele poreze i druge javne dažbine u skladu sa propisima Republike Srbije;
3) da raspolaže finansijskim i poslovnim kapacitetom koji je u skladu sa obimom i kvalitetom očekivanog angažovanja u prijavljenim projektnim aktivnostima;
4) da raspolaže tehničkim i kadrovskim kapacitetom koji je u skladu sa obimom i kvalitetom očekivanog angažovanja u prijavljenim projektnim aktivnostima.
Kriterijumi za izbor realizatora projekta pravnog lica
Pravo učešća u realizaciji projekta finansiranog budžetskim sredstvima ima pravno lice na osnovu sledećih kriterijuma:
1) uspešnost u dosadašnjem radu - koja se ceni na osnovu podnetog izveštaja o radu, stanju opreme i resursa, kao i plana njihovog korišćenja sa stanovišta obavljanja aktivnosti iz domena inovativne delatnosti;
2) uspešnost u radu na već usvojenim inovacionim i razvojnim projektima ili drugim projektima inovacione delatnosti - koja se ceni na osnovu rezultata postignutih u ostvarivanju razvoja novih proizvoda ili tehnoloških rešenja i njihove ponude na tržištu ili primene kod tog realizatora ili drugog korisnika rezultata projekta;
3) značaj neposrednog doprinosa u realizaciji predloženog projekta - koji se ceni na osnovu priloženog biznis plana sa opisom originalnosti i inovativnosti očekivanog rezultata predloženog projekta, sa procenom očekivanih mogućnosti i efekata plasmana, kao i na osnovu obrazloženog neposrednog efekta koji se očekuje doprinosom realizatora uspešnoj realizaciji predloženog projekta imajući u vidu tehničko - tehnološku opremu i kvalifikacije, reference i kompetentnost lica predloženih za neposredno učešće u pojedinim aktivnostima projekta kod tog realizatora.
Posebni kriterijumi za izbor realizatora projekta pravnog lica
Ukoliko u realizaciji projekta učestvuje više pravnih lica koja ispunjavaju kriterijume iz člana 10. ovog pravilnika, prednost kod izbora ima onaj prijavljeni realizator koji ispunjava sledeće posebne kriterijume:
1) koji je određen za nosioca realizacije projekta, u skladu sa članom 2. tačka 7) Zakona;
2) koji je sopstvenim sredstvima ili iz drugih izvora obezbedio najveće dinarsko učešće u ukupnim sredstvima neophodnim za realizaciju projekta;
3) kod koga je u projektnom timu radno angažovano fizičko lice predloženo za rukovodioca projekta;
4) kod koga je u projektnom timu radno angažovano fizičko lice registrovano u svojstvu subjekta inovacione delatnosti.
Jedan realizator projekta pravnog lica
U slučaju da je jedini prijavljeni realizator pravno lice koje je registrovani subjekt inovacione delatnosti, pored kriterijuma iz čl. 10. i 11. ovog pravilnika, njegov izbor za realizatora ceni se i na osnovu:
1) odnosa visine zahtevanog procenta učešća budžetskih sredstava u finansiranju projekta i visine i strukture sredstava koja realizator obezbeđuje iz drugih izvora;
2) mogućnosti ostvarivanja nedostajućih sredstava za finansiranje projekta kod međunarodnih organizacija.
Kriterijumi za izbor realizatora projekata tehnoloških privrednih društava koji se finansiraju iz budžetskih sredstava utvrđuju se u skladu sa Zakonom i ovim pravilnikom.
Izbor realizatora projekta fizičkog lica
Pravo učešća u realizaciji projekta finansiranog budžetskim sredstvima ima fizičko lice koje je nosilac realizacije iz člana 7. stav 2. ovog pravilnika.
Izbor realizatora vrši se u odnosu na predlog projekta koji ispunjava uslove konkurisanja, kao i uslove finansiranja budžetskim sredstvima projekata ili izgradnje infrastrukture namenjene realizaciji inovacionih i razvojnih projekata.
Fizičko lice kao nosilac realizacije projekta
Nosilac realizacije projekta iz člana 14. ovog pravilnika je fizičko lice koje predlaže projektne aktivnosti koje:
1) imaju visok nivo inovativnosti proizvoda ili tehnološkog rešenja, tj. stepen učešća originalnih rešenja kojima se postiže specifičnost i unikatnost rezultata projekta;
2) postižu značajne rezultate sa stanovišta kvaliteta i konkurentnosti proizvoda, odnosno sistema koji je rezultat projekta;
3) imaju izvesnu ekonomsku efektivnost primene očekivanih rezultata projektnih aktivnosti;
4) obezbeđuju značajan stepen učešća neposrednih korisnika rezultata projekta u pokrivanju ukupnih troškova projekta;
5) imaju pouzdanu procenu rizika uspešne realizacije projekta (raspoloživi kadrovski i ostali resursi, faktori rizika, kompetentnost registrovanog inovatora, odnosno iskustvo i uspešnost u sličnim projektima);
6) imaju mogućnost povratka investicije i obezbeđen brzi razvoj novog proizvoda ili tehnoloških rešenja i njihove ponude na tržištu ili neposredne primene kod realizatora - korisnika rezultata projekta;
7) imaju prihvatljivost ukupne cene projekta vrednovane, kako kroz realnu i ekonomski opravdanu procenu ukupnih planiranih troškova, učešće materijalnih troškova (oprema, repromaterijal) u formiranju ukupne cene projekta sa aspekta planiranih aktivnosti, tako i kroz brojčanu i kvalifikacionu strukturu ljudskih resursa angažovanih na projektnim aktivnostima;
8) sadrže potencijal na osnovu kojeg rezultati projektnih aktivnosti doprinose uvećanju izvoza, odnosno smanjenju uvoza;
9) sadrže dokaze o uspešnosti u dosadašnjem radu realizatora u oblasti inovacione delatnosti, i to kako na osnovu podataka iz već podnetih godišnjih izveštaja Ministarstvu, tako i na osnovu podataka o rezultatima koji su, već realizovanim inovacionim aktivnostima, postignuti u ostvarivanju razvoja novih proizvoda ili tehnoloških rešenja i njihove ponude na tržištu ili primene kod tog realizatora ili drugog korisnika rezultata tih aktivnosti.
Kriterijumi iz čl. 9 - 15. ovog pravilnika primenjuju se i na izbor realizatora projekata koje fondovi sa većinskim državnim vlasništvom finansiraju iz prihoda ostvarenog iz budžetskih sredstava.
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika, prestaje da važi Pravilnik o uslovima konkurisanja, kriterijumima za izbor realizatora projekata i uslovima finansiranja projekata ili izgradnje infrastrukture namenjene realizaciji inovacionih projekata ("Službeni glasnik RS", broj 59/06).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".