ZAKONO POPISU POLJOPRIVREDE 2012. GODINE("Sl. glasnik RS", br. 104/2009 i 24/2011) |
Ovim zakonom utvrđuje se pravni okvir kojim se obuhvataju: sadržaj, priprema, organizacija i sprovođenje Popisa poljoprivrede 2012. godine u Republici Srbiji (u daljem tekstu: popis), kao i obaveze državnih organa i drugih organa i organizacija u popisu, obaveze i dužnosti davalaca popisnih podataka i lica koja vrše poslove popisa, objavljivanje popisnih rezultata i finansiranje popisa.
Popis se sprovodi od 1. oktobra do 15. decembra 2012. godine.
Neposredno po završetku popisa vrši se kontrola kvaliteta podataka prikupljenih popisom na uzorku radi ocenjivanja obuhvata i kvaliteta prikupljenih podataka.
Popis i kontrola kvaliteta podataka prikupljenih popisom sprovode se prema stanju na dan 30. septembra 2012. godine u 24,00 sata.
Povezanost popisa poljoprivrede i popisa stanovništva
U Popisu stanovništva, domaćinstava i stanova 2011. godine, pored osnovnih podataka o stanovništvu, domaćinstvima i stanovima prikupljaju se i podaci o poljoprivrednim aktivnostima koje se odvijaju u domaćinstvima.
Prikupljeni podaci iz stava 1. ovog člana koriste se za identifikaciju porodičnih poljoprivrednih gazdinstava i na osnovu njih izrađuje se lista domaćinstava koja će biti obuhvaćena popisom poljoprivrede.
Koordinacija aktivnosti između popisa stanovništva i popisa poljoprivrede treba da doprinese uštedi u finansijskim sredstvima, kao i povećanju korisnosti podataka iz ova dva popisa. Upotreba zajedničkih statističkih standarda, definicija i klasifikacija obezbeđuje konzistentnost i uporedivost podataka i njihovu lakšu interpretaciju i analizu.
Popis poljoprivrede sprovodi se posle popisa stanovništva, tako da se za njegovo sprovođenje koriste organi zaduženi za organizaciju i sprovođenje popisa stanovništva.
Skice i opisi granica popisnih krugova koje je Republički geodetski zavod izradio za potrebe Popisa stanovništva, domaćinstava i stanova 2011. godine koriste se i za Popis poljoprivrede 2012. godine.
Pojedini izrazi upotrebljeni u ovom zakonu imaju sledeće značenje:
1) poljoprivredna proizvodnja jeste proces proizvodnje biljnih i stočarskih proizvoda, uzgoj ribe, pčela, odnosno drugi oblici poljoprivredne proizvodnje (gajenje pečuraka, puževa, staklenička, plastenička proizvodnja, gajenje začinskog i lekovitog bilja, proizvodnja semena povrća i cveća, ukrasnog bilja, sadnica četinara, proizvodnja sadnog materijala, voća i vinove loze, proizvodnja rasada povrća i drugo), koja se obavlja na poljoprivrednom zemljištu, kao i na drugom zemljištu;
2) poljoprivredno gazdinstvo jeste tehnički i ekonomski samostalna proizvodna jedinica koja ima jedinstveno upravljanje i na kojoj privredno društvo, zemljoradnička zadruga, ustanova ili drugo pravno lice, preduzetnik ili porodično poljoprivredno gazdinstvo obavlja poljoprivrednu proizvodnju;
3) porodično poljoprivredno gazdinstvo jeste svaka porodična ili druga zajednica lica koja zajedno stanuju i zajednički troše svoje prihode za podmirivanje osnovnih životnih potreba (uključujući i samačko domaćinstvo), čiji se članovi (jedan ili više) bave poljoprivrednom proizvodnjom bilo kao primarnom bilo kao sekundarnom aktivnošću, koja ima jedinstveno upravljanje, zajednički koristi sredstva za proizvodnju (zemljište, mašine, objekte) i rad svojih članova, bez obzira na to da li oni proizvode samo za svoje potrebe (nekomercijalno poljoprivredno gazdinstvo) ili za svoje potrebe i prodaju (komercijalno poljoprivredno gazdinstvo).
Jedinice koje se obuhvataju popisom
Popisom se obuhvataju:
1) porodična poljoprivredna gazdinstva koja imaju najmanje 0,5 hektara poljoprivrednog zemljišta na kojem obavljaju poljoprivrednu proizvodnju;
2) porodična poljoprivredna gazdinstva koja imaju manje od 0,5 hektara poljoprivrednog zemljišta na kojem obavljaju ratarsku, stočarsku, voćarsku, vinogradarsku, povrtarsku proizvodnju, proizvodnju cveća (staklenici i plastenici), odnosno bave se drugim oblicima poljoprivredne proizvodnje, koja je namenjena tržištu, kao i uzgoj ribe, gajenje pečuraka, puževa, pčela i dr.;
3) privredna društva, zemljoradničke zadruge, preduzetnici i drugi oblici organizovanja sa statusom pravnog lica koji su registrovani da pretežno obavljaju delatnosti poljoprivredne proizvodnje, i
4) privredna društva, ustanove i druga pravna lica registrovana u drugoj delatnosti koja imaju organizovane ogranke ili druge organizacione delove u kojima se obavlja delatnost poljoprivredne proizvodnje.
Podaci o poljoprivrednim gazdinstvima
U popisu se prikupljaju podaci o strukturi poljoprivrednih gazdinstava: lokacija, zemljišni fond i kategorija korišćenja poljoprivrednog zemljišta, površine pod usevima, površine voćnjaka i broj stabala, površine vinograda i broj čokota vinove loze, navodnjavanje, upotreba organskih i mineralnih đubriva kao i sredstava za zaštitu bilja, broj stoke - po vrstama i kategorijama, broj živine, broj ostalih životinja, košnice pčela, podaci o poljoprivrednoj mehanizaciji i objektima, radnoj snazi, prodaji poljoprivrednih proizvoda, organskoj poljoprivrednoj proizvodnji, dopunskim delatnostima, kao i podaci o ribnjacima i površinama pod šumama.
Podaci o porodičnim poljoprivrednim gazdinstvima prikupljaju se metodom intervjua, od lica koje je nosilac porodičnog poljoprivrednog gazdinstva ili od punoletnog člana porodičnog poljoprivrednog gazdinstva kome su podaci najviše poznati, uz uvid u odgovarajuću dokumentaciju.
Podaci o privrednim društvima, ustanovama i drugim pravnim licima prikupljaju se izveštajnim metodom - putem pošte.
II OBAVEZE DRŽAVNIH I DRUGIH ORGANA I ORGANIZACIJA U PRIPREMAMA, ORGANIZACIJI I SPROVOĐENJU POPISA
Uloga Republičkog zavoda za statistiku, popisnih komisija i jedinica lokalne samouprave u izvršenju popisa
Popis priprema, organizuje i sprovodi Republički zavod za statistiku.
Određene poslove pripreme, organizacije i sprovođenje popisa na teritoriji opština, gradova i grada Beograda Republički zavod za statistiku obavlja preko popisnih komisija, u skladu sa ovim zakonom.
Popisne komisije iz stava 2. ovog člana imenuje Republički zavod za statistiku.
Jedinice lokalne samouprave su obavezne da pruže pomoć Republičkom zavodu za statistiku i popisnim komisijama u izvršenju popisa.
Poslovi Republičkog zavoda za statistiku
Republički zavod za statistiku vrši sledeće poslove: izrađuje metodologiju za popis i sadržaj svih popisnih i pomoćnih obrazaca i ostalih instrumenata popisa, izrađuje i štampa upitnike, uputstva i drugo; stara se o blagovremenom i potpunom izvršenju ovog zakona; utvrđuje jedinstvenu i međunarodnu uporedivu metodologiju popisa, sa jedinstvenim definicijama jedinica i obeležja, jedinstvenim klasifikacijama i sadržajem obradnih i publikacionih tabela po jedinstvenom programu obrade podataka, sprovodi statističku kontrolu kvaliteta podataka prikupljenih na terenu; sarađuje s drugim organima državne uprave i organizacijama i jedinicama lokalne samouprave i koordinira zajedničke aktivnosti u vezi sa pripremama, organizacijom i sprovođenjem popisa, daje instrukcije, pruža stručnu pomoć, traži izveštaje, podatke i obaveštenja; obezbeđuje potpuno, tačno i blagovremeno obaveštavanje stanovništva i poljoprivrednih gazdinstava o značaju i ciljevima popisa, načinu i vremenu njegovog sprovođenja, raspoređuje i dostavlja popisne obrasce i uputstva popisnim komisijama; određuje instruktore popisa; vrši stručnu obuku članova popisnih komisija, instruktora i kontrolora; donosi uputstva za organizaciju i izvršenje popisa; izdaje popisna ovlašćenja za rad učesnicima u popisu; sastavlja predračun troškova popisa; raspoređuje finansijska sredstva popisnim komisijama; prikuplja podatke, vrši kontrolu i pripremu popisne građe za obradu; obrađuje prikupljene podatke i objavljuje rezultate popisa; stara se o smeštaju i čuvanju popisne građe po prijemu od popisnih komisija i obezbeđuje zaštitu prikupljenih podataka, u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Popisne komisije rukovode pripremama, organizacijom i sprovođenjem popisa na teritoriji opština, gradova i grada Beograda i odgovorne su za blagovremeno preduzimanje potrebnih mera radi obezbeđenja svih priprema za popis, organizaciju i kvalitetno i pravovremeno izvršenje popisa.
Popisne komisije obavljaju sledeće poslove: organizuju i sprovode popis na teritoriji opština, gradova i grada Beograda; obaveštavaju stanovništvo i poljoprivredna gazdinstva o značaju popisa, načinu i vremenu njegovog sprovođenja, o pravima i dužnostima učesnika u popisu i načinu izvršavanja njihovih obaveza, određuju i imenuju potreban broj opštinskih, odnosno gradskih instruktora, popisivača i kontrolora i organizuju obuku učesnika u popisu; vrše raspoređivanje popisivača, instruktora i kontrolora; preduzimaju mere radi obezbeđenja potpunog obuhvata jedinica popisa; preuzimaju popisni materijal od Republičkog zavoda za statistiku i raspoređuju ga popisivačima, izdaju učesnicima u popisu propisana ovlašćenja za rad; kontrolišu rad popisivača, instruktora i kontrolora i pružaju im pomoć; posebno se staraju o pravilnoj primeni metodoloških i organizacionih uputstava; preuzimaju od opštinskih instruktora popisnu građu i kontrolišu njenu potpunost i njen kvalitet; izrađuju prve rezultate popisa za naselja i opštinu i dostavljaju ih Republičkom zavodu za statistiku u roku od 10 dana po završenom popisivanju; dostavljaju popisnu građu Republičkom zavodu za statistiku u propisanom roku; utvrđuju naknade za rad učesnicima u popisu i staraju se o pravilnom rasporedu i racionalnoj upotrebi finansijskih sredstava određenih za popis; izrađuju obračun utrošenih sredstava i vrše druge poslove u vezi s pripremama i sprovođenjem popisa, u skladu sa uputstvima Republičkog zavoda za statistiku.
Popisne komisije imaju najmanje pet članova.
Poslovi ministarstava i posebnih organizacija
U obavljanju pojedinih poslova u vezi s popisom, a u okviru svog delokruga iz zadataka utvrđenih zakonom, pored Republičkog zavoda za statistiku učestvuju:
1) Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, i
2) ostala ministarstva i posebne organizacije.
Ministarstvo poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva
Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede daje mišljenje o metodologiji popisa poljoprivrede, sadržaju popisnih obrazaca i pruža podršku Republičkom zavodu za statistiku preko svojih organa u toku sprovođenja popisa na terenu.
Ostala ministarstva i posebne organizacije
Ministarstva i posebne organizacije, iz člana 10. tačka 2) ovog zakona obavezni su da, u slučaju potrebe, pruže pomoć Republičkom zavodu za statistiku u izvršenju popisa u okviru svog delokruga utvrđenog zakonom.
Poslovi opštinskih uprava, gradskih uprava i gradske uprave grada Beograda
Opštinske uprave, gradske uprave i gradska uprava grada Beograda obavljaju poslove utvrđene ovim zakonom i organizaciono-metodološkim uputstvom Republičkog zavoda za statistiku i prate sprovođenje popisa na teritoriji jedinica lokalne samouprave.
Sredstva za finansiranje poslova Republičkog zavoda za statistiku u popisu utvrđuju se u iznosu od 1.498.680.546 dinara i obezbeđuju se iz donacija i u budžetu Republike Srbije, i to:
1) za 2010. godinu |
22.533.222 dinara |
2) za 2011. godinu |
1.260.937.358 dinara |
3) za 2012. godinu |
180.160.434 dinara |
4) za 2013. godinu |
35.049.532 dinara |
Sredstva iz stava 1. ovog člana planiraju se u Budžetu, u okviru razdela Republičkog zavoda za statistiku.
Deo sredstava iz stava 1. ovog člana Republički zavod za statistiku prenosi popisnim komisijama za sprovođenje popisa, preko opštinskih uprava, gradskih uprava i gradske uprave grada Beograda.
Opštinske uprave, gradske uprave i gradska uprava grada Beograda vode evidenciju o utrošku sredstava iz stava 2. ovog člana i dostavljaju izveštaj Republičkom zavodu za statistiku, na njegov zahtev.
Valorizacija i korišćenje finansijskih sredstava
Sredstva za finansiranje poslova u popisu, iz člana 14. ovog zakona, predviđena su na bazi tekućih cena iz meseca aprila 2009. godine.
Sredstva predviđena za pojedine godine valorizuju se u skladu sa visinom planiranih sredstava u budžetu za tekuću godinu.
Periodika izveštavanja o utrošku sredstava i izvršenim poslovima
Republički zavod za statistiku obaveštava Vladu, do 31. marta svake godine, o utrošku sredstava obezbeđenih iz budžeta Republike Srbije u prethodnoj godini i o izvršenim poslovima u vezi sa popisom predviđenim u toj godini.
Naknade licima koja učestvuju u popisu
Na naknade koje isplaćuje Republički zavod za statistiku za rad lica koja učestvuju u pripremama, organizovanju i sprovođenju popisa utvrđuju se poreska obaveza i plaćanje doprinosa za obavezno socijalno osiguranje u skladu sa zakonima kojima se uređuju porez na dohodak građana i doprinosi za obavezno socijalno osiguranje.
IV OBAVEZE I DUŽNOSTI DAVALACA PODATAKA I LICA KOJA VRŠE POSLOVE POPISA
Dužnosti privrednih subjekata i organizacionih jedinica drugih subjekata
Privredna društva, zemljoradničke zadruge, preduzetnici i drugi oblici organizovanja koji pretežno obavljaju delatnost poljoprivredne proizvodnje, kao i ogranci ili drugi organizacioni delovi u kojima se obavlja poljoprivredna proizvodnja, a nalaze se u sastavu privrednog društva ili drugog oblika organizovanja registrovanog u drugoj delatnosti, dužni su da do 15. decembra 2012. godine popune popisne obrasce i poštom dostave Republičkom zavodu za statistiku.
Popisni obrazac popunjava ovlašćeno lice prema metodološkom uputstvu Republičkog zavoda za statistiku.
Lice koje daje podatke o jedinici popisa, dužno je da na bazi raspoložive dokumentacije, u roku i bez naknade popuni odgovore na sva pitanja u popisnom obrascu.
Dužnosti popisivača i drugih neposrednih izvršilaca poslova u popisu
Popisivači, instruktori i druga lica koja vrše poslove u vezi s popisom dužni su da blagovremeno i na propisan način obavljaju poslove popisa.
Zaštita podataka prikupljenih u popisu
Lica iz člana 19. ovog zakona dužna su da čuvaju kao službenu tajnu sve podatke prikupljene od jedinica koje se obuhvataju popisom a koji se odnose na lične, porodične, imovinske i ekonomske prilike.
Podaci prikupljeni u skladu s ovim zakonom mogu se koristiti isključivo u statističke svrhe, a diseminiraju se u zbirnom (agregiranom) obliku.
Pismeno obaveštavanje domaćinstava o vremenu dolaska popisivača
Ako popisivač u vreme popisa ne zatekne u stambenom objektu nijednog člana domaćinstva, ostaviće pismeno obaveštenje da je nosilac porodičnog poljoprivrednog gazdinstva dužan da se do 15. decembra 2012. godine javi nadležnom organu radi davanja podataka u vezi s popisom.
Novčanom kaznom od 100.000 do 1.000.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice (privredno društvo, zemljoradnička zadruga i drugi oblik organizovanja) koje pretežno obavlja delatnost poljoprivredne proizvodnje ako ne dostavi podatke u propisanom roku, odnosno ako dostavi netačne i nepotpune podatke koji se prikupljaju u skladu sa ovim zakonom (član 18. stav 1).
Novčanom kaznom u iznosu od 30.000 do 50.000 dinara kazniće se za prekršaj odgovorno lice u pravnom licu iz stava 1. ovog člana.
Novčanom kaznom od 20.000 do 50.000 dinara kazniće se za prekršaj preduzetnik iz člana 18. stav 1. ovog zakona.
Novčanom kaznom od 20.000 do 50.000 dinara kazniće se za prekršaj nosilac porodičnog poljoprivrednog gazdinstva ako odbije da popisivaču da podatke o gazdinstvu ili mu da netačne ili nepotpune podatke koji se prikupljaju u skladu sa ovim popisom (član 6. stav 1).
Novčanom kaznom od 20.000 do 50.000 dinara kazniće se za prekršaj popisivač, instruktor i druga lica ako poslove u vezi sa popisom ne vrše blagovremeno i na propisan način (član 19).
Propisivanje i objavljivanje metodoloških instrumenata popisa
Direktor Republičkog zavoda za statistiku propisuje popisne obrasce i metodološka uputstva za organizovanje i sprovođenje popisa.
Obrasci iz stava 1. objavljuju se u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Objavljivanje prvih i konačnih rezultata popisa
Republički zavod za statistiku objavljuje:
1) prve rezultate popisa u roku od 30 dana od dana završetka popisa, i
2) konačne rezultate popisa u periodu od 1. januara 2013. do 31. decembra 2014. godine.
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".