PROGRAM

KONTROLE I SMANJENJA POPULACIJE NAPUŠTENIH PASA I MAČAKA NA TERITORIJI GRADA ŠAPCA

("Sl. list grada Šapca i opština: Bogatić, Vladimirci i Koceljeva", br. 5/2011)

Shodno članu 54. Zakona o dobrobiti životinja ("Sl. glasnik RS", br. 41/09) lokalne samouprave su dužne da izrade program kontrole i smanjenja populacije napuštenih pasa i mačaka, shodno specifičnostima sredine.

Grad Šabac, kao i gotovo sve lokalne samouprave u R. Srbiji, se suočava sa velikim brojem pasa i mačaka lutalica na ulicama. Trenutna metodologija rada JKP "Stari grad", čija je delatnost hvatanje i uništavanje pasa i mačaka lutalica, sastoji se u postupcima hvatanja, vakcinisanja, sterilisanja, čipovanja i ponovnog puštanja pasa, nakon trideset dana. Drugačije postupanje, koje je ranije bilo prisutno, a sastojalo se u vršenju eutanazije nad uhvaćenim psima i mačkama lutalicama više nije moguće, s obzirom na Krivični zakonik ("Sl. glasnik RS", br. 85/05, 88/05, 107/05, 72/09 i 111/09), koji članom 269. predviđa da ubijanje životinja predstavlja krivično delo.

Bez obzira na zakonske odredbe predstavnici grada Šapca su svesni da neselektivna eutanazija pasa i mačaka lutalica predstavlja čin koji nije u skladu sa civilizacijskim tekovinama i da, bez obzira što se populacija pasa i mačaka lutalica ovim kretala u prihvatljivim okvirima, ne bi trebala da se primenjuje. Međutim, postoji i svest da se aktuelnim metodama ne postiže potreban efekat.

Trenutna situacija je takva da se na području Šapca nalazi nešto manje od hiljadu pasa lutalica. Ovakva situacija je neprihvatljiva za građane, koji osećaju nelagodnost zbog prisustva čopora pasa, a neretko dožive, isprovocirane, ili neisprovocirane napade. S druge strane, takav tretman prema psima, koji su prepušteni sebi, bez sistema ishrane, lečenja i nege je, takođe, neprihvatljiv.

Stoga, ovim Pravilnikom je neophodno predvideti procese, koji bi, u okviru zakonskih okvira, doneli najbolje rezultate u kontekstu smanjenja, pasa i mačaka lutalica.

Sama strategija rešavanja problema pasa lutalica usmerena je u 4 pravca:

1. Registracija i obeležavanje svih pasa;

2. Izgradnja prihvatilišta, uz meru sterilizacije;

3. Izgradnja prihvatilišta, uz meru sterilizacije;

4. Udomljavanje i

5. Edukacija i informisanje.

1. Populacija pasa i mačaka lutalica se povećava najviše zbog nebrige vlasnika. Činjenica je da veliki broj građana nabavlja pse, ali ih nakon nekog vremena pušta na ulicu. Još češći slučaj je da se štenci puštaju na ulicu. Dakle, problem će postojati i povećavati se sve dok se ne sprovede registracija i obeležavanje svih pasa, tj. ne uspostavi sistem odgovornih vlasnika. Gradskim odlukama je potrebno propisati obavezu svih građana da svoje pse evidentiraju u centralni registar, kao i da se vodi uredna evidencija u pogledu vakcinacije pasa i da se sprovede mikročipovanje pasa. Navedena mera se može ostvariti samo uz saradnju sa veterinarskim stanicama na području Šapca i Veterinarskom inspekcijom. Prvi korak bi trebalo da bude upoznavanje građana sa navedenim obavezama i upoznavanje sa zaprećenim kaznama za suprotno postupanje. Upoznavanje bi se sprovelo putem medija, ali i aktivnostima Kancelarije za mlade Gradske uprave Šabac, kao i volonterskog rada pripadnika udruženja za zaštitu životinja, kroz podelu obaveštenja, razgovore sa građanima, tribine, edukacije u školama... Predviđene kazne za neprijavljivanje, nevakcinisanje, nečipovanje ili napuštanje pasa i mačaka moraju biti pooštrene, a nadzor nad primenom ovih odredbi pojačan. Jasno je da se obeležavanjem i registrovanjem pasa i mačaka stvaraju dovoljni uslovi za jednostavno pronalaženje vlasnika, koji će se s obzirom na pooštrene kazne ređe odlučivati na napuštanje svojih ljubimaca.

2. Izgradnja prihvatilišta predstavlja obavezu predviđenu čl. 66. Zakona o dobrobiti životinja, koji predviđa da je organ jedinice lokalne samouprave dužan da obezbedi prihvatilište ako na svojoj teritoriji ima napuštenih životinja. Organ jedinice lokalne samouprave dužan je, po istom Zakonu, da obezbedi prikupljanje, prevoz i zbrinjavanje napuštenih i izgubljenih životinja, kao i da im pruži pomoć, brigu i smeštaj u prihvatilište u skladu sa ovim zakonom. Dakle, izgradnja prihvatilišta predstavlja zakonsku obavezu za grad Šabac, ali i nužnost da bi se problem velikom broja pasa i mačaka lutalica sveo na prihvatljive okvire. Izgled, položaj, funkcije i način rada prihvatilišta moraju u svemu biti u skladu sa Pravilnikom o veterinarsko-sanitarnim uslovima koje moraju ispunjavati prihvatilišta za životinje.

Dakle, iz izvoda iz Pravilnika se može zaključiti da su uslovi prilično zahtevni i da su neophodna značajna ulaganja u ovakav objekat. Druga bitna kategorija koja zahteva definisanje je broj pasa koji će biti smešteni. S obzirom da je u Šapcu populacija pasa lutalica veoma velika i broji oko hiljadu jedinki, ni u kom slučaju smeštajni kapacitet ovog prihvatilišta ne bi smeo da bude ispod dvesta pedeset pasa. Poželjno bi bilo da ovaj broj bude i veći, ali s obzirom na troškove koji će nastati u kontekstu održavanja prihvatilišta, navedeni broj predstavlja nužni kompromis.

Sterilizacija je, svakako, jedna od najefikasnijih mera. Pored obavezne sterilizacije pasa i mačaka lutalica, koja se i sada sprovodi, neophodno je pospešiti i sterilizaciju vlasničkih pasa i mačaka, kroz omogućavanje jeftinijeg postupka sterilisanja uz subvencije iz budžeta grada.

3. Udomljavanje pasa iz prihvatilišta je najhumaniji način zbrinjavanja napuštenih životinja. Sve životinje koje se daju na udomljavanje moraju biti vakcinisane, sterilisane i obeležene (nadležnost JKP "Stari grad"). Neophodno je voditi urednu evidenciju udomljenih pasa i mačaka. Udomljavanje ne bi trebalo uslovljavati plaćanjem taksi, već bi ga trebalo pospešiti i medijski propratiti.

4 Ciljevi edukacije i informisanja su upoznavanje vlasnika pasa, kao i građana, sa osobinama, potrebama pasa, sopstvenim motivima držanja pasa, zakonskim obavezama vlasnika pasa. Pored toga građanstvo se mora upoznati sa elementima Programa kontrole i smanjenja populacije pasa lutalica u cilju boljeg razumevanja prava i odgovornosti svih učesnika u lancu rešavanja problema, a naročito obaveza vlasnika pasa.

RAZLOZI ZA PRIMENU PROGRAMA

Osnovni razlozi za primenu Programa su:

Socijalno-bezbednosni - smanjenje napada na građane kao i narušavanje javnog reda i mira.

Ekonomski - troškovi postojanja prihvatilišta vremenom će se isplatiti u odnosu na troškove koji se moraju platiti u slučaju odštetnih zahteva građana.

Zdravstveni - sprečava se širenje i prenošenje zaraznih bolesti kao i bolesti koje su zajedničke ljudima i životinjama (zoonoze).

Higijensko-ekološki - sprečava se rasturanje čvrstog otpada i smeća iz kontejnera, kanti i deponija, izbegava se prljanje javnih površina i dečijih igrališta.

Estetski - lepši izgled grada i naseljenih mesta, kako za građane tako i za turiste.

Edukativni - potreba da se stvori nova klima i propagiraju razni edukativni programi namenjeni podizanju ukupne svesti građana, naročito dece sa problemima pasa lutalica.

Humani odnos prema životinjama - humano postupanje sa životinjama je mera u interesu i ljudi i životinja.

U cilju rešavanja problema napuštenih pasa i mačaka neophodno jo ostvariti potpunu saradnju između nadležnog ministarstva, lokalne samouprave, komunalnog preduzeća, veterinarskih službi, udruženja za zaštitu životinja i građana.

Osnove za realizaciju programa čini: zakonska regulativa:

1. Zakon o veterinarstvu ("Sl. glasnik RS", br. 91/05)

2. Zakon o dobrobiti životinja ("Sl. glasnik RS", br. 41/09)

3. Pravilnik o načinu neškodljivog uklanjanja životinjskih leševa i otpadaka životinjskog porekla (iz 1989. god.)

4. Pravilnik o obeležavanju pasa i vođenju evidencije o obeleženim psima ("Sl. glasnik RS", br. 115/05)

5. Odluka o držanju domaćih životinja ("Sl. list grada Šapca", br. 4/95, 10/07 i 6/09).

Koja je propisala efektivne, preventivne mere koje se odnose na registraciju i obeležavanje pasa, vakcinaciju, odgovornost vlasnika, zabranu napuštanja kućnih ljubimaca i postupke sa napuštenim životinjama.

ZAKLJUČAK

Procenjeno je da na teritoriji Grada postoji veliki broj pasa od kojih su neki napušteni a neki se nalaze u domaćinstvima i nisu evidentirani.

Svaki neevidentirani pas ili štene koga vlasnik izbaci na ulicu postaje napušteni pas i predstavlja opasnost za građane a odgovornost za posledice njihovih napada na građane i imovinu pada na teret lokalne samouprave. Radi prevazilaženja navedene situacije a u skladu sa pozitivnim zakonskim propisima predložene su mere čiji je cilj rešavanje problema pasa lutalica odnosno njihovo uklanjanje sa javnih površina i to:

Registracija, obeležavanje i mikročipovanje svih pasa je ključna i preventivna mera kojom je olakšan nadzor nad njihovim kretanjem, trgovinom, prevozom, odnosno pronalaženjem izgubljenih, napuštenih i otuđenih ljubimaca. Na taj način svaki pas bi bio evidentiran i znao bi se njegov vlasnik čime bi se povećala odgovornost vlasnika, koji svoje ljubimce ne mogu olako izbaciti na ulicu, a neodgovorni vlasnici će snositi sve materijalne troškove za posledice dela koje napravi pas (napadne osobu, druge životinje...) kao i troškove hvatanja i zbrinjavanja pasa u prihvatilištu.

Uklanjanjem pasa sa javnih površina i smeštanjem u prihvatilište eliminiše se opasnost od ujedanja građana i plaćanja odštetnih zahteva ujedenim građanima, a udomljavanje pasa iz prihvatilišta je najhumaniji način zbrinjavanja napuštenih životinja.

Sterilizacijom vlasničkih i nevlasničkih pasa/mačaka, stavlja se pod kontrolu i smanjuje se brojnost populacije pasa/mačaka, broj novog ubijanja, koje je u Srbiji zabranjeno.

Eutanazija je lišavanje života životinja na human način i jedna je od mera kontrole i rešavanja ovog problema.

Obrazovanje i informisanje - ciljevi obrazovanja i informisanja su upoznavanje vlasnika pasa, kao i građana sa osobinama i potrebama pasa, sopstvenim motivima držanja pasa. Zakonskim obavezama vlasnika pasa. Pored toga građanstvo se mora upoznati sa elementima Programa kontrole i smanjenja populacije pasa lutalica u cilju boljeg razumevanja prava i odgovornosti učesnika u lancu rešavanja problema, a naročito obaveza vlasnika pasa.

Primenom svih ovih mera iz Programa značajniji rezultati se mogu očekivati za oko godinu dana. Sve gore navedene mere predviđene Programom su neophodne kako bi se kroz vreme i edukaciju podigla svest o shvatanju odgovornosti (lične i materijalne) vlasnika svakog psa i time otklonio uzrok problema.

Usvajanjem i realizacijom ovog Programa doprineće se značajnom smanjenju broja napuštenih pasa i pasa lutalica na teritoriji grada Šapca, čime će se smanjiti i broj oštećenih građana od ujeda pasa a što će direktno odraziti na smanjenje troškova po navedenom osnovu u budžetu grada Šapca.

Ovaj Program stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Šapca".