ODLUKA
O BEZBEDNOSTI I TEHNIČKOM REGULISANJU SAOBRAĆAJA NA JAVNIM PUTEVIMA NA TERITORIJI GRADA VRANJA

("Sl. glasnik Grada Vranja", br. 12/2010 i 3/2011 - dr. odluka)

 

I OPŠTA ODREDBA

Član 1

Ovom odlukom uređuju se, u skladu sa zakonom, uslovi i mere u pogledu bezbednosti i tehničkog regulisanja saobraćaja na javnim putevima na teritoriji grada Vranja.

Član 2

Javni putevi utvrđeni su posebnom odlukom Skupštine grada Vranja (u daljem tekstu: Skupština).

Javni putevi moraju biti projektovani, izgrađeni, rekonstruisani i održavani tako da se saobraćaj na njima može odvijati nesmetano i bezbedno i moraju ispunjavati propisane uslove.

U poslovima upravljanja javnim putevima, Direkcija prati stanje bezbednosti saobraćaja na putevima, u skladu sa zakonom i drugim propisima kojima se uređuje oblast saobraćaja.

II OSNOVNA NAČELA BEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA NA JAVNIM PUTEVIMA

Član 3

Privredna društva, druga pravna lica, preduzetnici, fizička lica i učesnici u saobraćaju dužni su da doprinose bezbednom odvijanju saobraćaja.

Privredno društvo, drugo pravno lice ili preduzetnik koji projektuje, gradi, rekonstruiše, održava i upravlja javnim putevima, dužno je da to čini na način kojim omogućava bezbedno odvijanje saobraćaja.

Svaki učesnik u saobraćaju dužan je da se ponaša na način kojim neće ometati, ugroziti ili povrediti druge učesnike, kao i da preduzme sve potrebne mere radi izbegavanja ili otklanjanja opasnih situacija nastalim ponašanjem drugih učesnika u saobraćaju, ako sebe ili drugog time ne dovodi u opasnost.

Član 4

Radi usklađivanja poslova u funkciji unapređenja bezbednosti saobraćaja na javnim putevima Gradsko veće Grada Vranja (u daljem tekstu: Gradsko veće) osniva telo za koordinaciju - Komisiju.

Aktom Gradskog veća utvrđuje se struktura i broj članova tela za koordinaciju iz stava 1. ovog člana, mandat članova tela za koordinaciju, organizacija i način rada i odlučivanja istog.

Posebnim aktom Gradskog veća mogu se obrazovati stručne radne grupe za potrebe tela za koordinaciju.

Član 5

Skupština grada Vranja, na predlog tela za koordinaciju, donosi strategiju i godišnji plan bezbednosti saobraćaja na javnim putevima, u skladu sa zakonom.

Član 6

U cilju praćenja bezbednosti saobraćaja na putevima, Gradsko veće podnosi Skupštini izveštaj o stanju bezbednosti saobraćaja na putevima, najmanje dva puta godišnje.

Član 7

Grad Vranje, u okviru svojih prava i dužnosti, obezbeđuje sredstva za finansiranje unapređenja bezbednosti saobraćaja, u skladu sa zakonom.

III TEHNIČKO REGULISANJE SAOBRAĆAJA NA JAVNIM PUTEVIMA

Član 8

Tehničko regulisanje saobraćaja na opštinskim putevima i ulicama u naseljima na teritoriji grada Vranja obavlja JP "Direkcija za razvoj i izgradnju grada Vranja" (u daljem tekstu: Direkcija).

Pod tehničkim regulisanjem saobraćaja, u smislu ove odluke, podrazumevaju se sve mere i akcije kojima se utvrđuje režim saobraćaja u redovnim uslovima i u uslovima radova na putu, a naročito: usmeravanje i vođenje saobraćaja; upravljanje brzinama u funkciji brzine saobraćajnog toka; ograničenje brzine u funkciji stanja kolovoza i vremenskih uslova; određivanje jednosmernih puteva i ulica; utvrđivanje puteva i ulica u kojima se zabranjuje saobraćaj ili saobraćaj određene vrste vozila; ograničenje brzine kretanja za sve ili pojedine kategorije vozila; određivanje prostora za parkiranje i zaustavljanje vozila; snabdevanje; usmeravanje i preusmeravanje korisnika; određivanje bezbednog i efikasnog načina regulisanja saobraćaja na raskrsnicama; lokacija autobuskih stajališta; dozvoljena osovinska opterećenja radi zaštite životne sredine i druge mere i akcije u skladu sa zakonom.

Član 9

Režim saobraćaja u redovnim uslovima i u toku radova na putevima uređuje se saobraćajno-tehničkim merama.

Pod saobraćajno-tehničkim merama, u smislu ove odluke, podrazumeva se, naročito: usmeravanje tranzitnog, teretnog, biciklističkog i pešačkog saobraćaja; utvrđivanje puteva i ulica namenjenim javnom prevozu putnika; način korišćenja saobraćajnih traka za vozila javnog prevoza putnika; ograničenje brzine za sve ili pojedine kategorije vozila; određivanje jednosmernih ulica, pešačkih zona, zona usporenog saobraćaja, zona "30", zona škole, zona zaštite životne sredine; određivanje bezbednog i efikasnog načina regulisanja saobraćaja na raskrsnicama i druge mere u skladu sa zakonom.

Za sprovođenje utvrđenog režima saobraćaja mora se izraditi saobraćani projekat i na putu postaviti saobraćajna signalizacija prema projektu.

Saglasnost na projekat iz stava 3. ovog člana daje Direkcija.

Član 10

Utvrđeni režim saobraćaja može se privremeno izmeniti ili privremeno obustaviti saobraćaj, radi održavanja sportskih i drugih priredbi na putu, pod uslovima i na način utvrđenim zakonom.

Član 11

Pešačka zona je deo puta, ulice ili deo naselja po kome je dozvoljen isključivo saobraćaj pešaka.

Pešačka zona mora biti obeležena propisnom saobraćanom signalizacijom.

U pešačkoj zoni, u određenom vremenskom periodu, Direkcija može dozvoliti kretanje određenih vozila brzinom kretanja pešaka, tako da ne ugrožavaju pešake.

Član 12

Zona usporenog saobraćaja vozila je deo puta, ulice ili deo naselja u kome kolovoz koriste pešaci i vozila.

Vozač je obavezan da se u zoni usporenog saobraćaja kreće tako da ne ometa kretanje pešaka i biciklista, brzinom kretanja pešaka, a najviše 10 km/h.

Zona usporenog saobraćaja može biti obeležena propisnom saobraćajnom signalizacijom.

Član 13

Zona "30" je deo puta, ulice ili naselja u kojoj je brzina kretanja vozila ograničena na 30 km/h.

Zona "30" mora biti obeležena propisnom saobraćajnom signalizacijom.

Član 14

Zona škole je deo puta ili ulice koja se nalazi u neposrednoj blizini škole i dečjeg vrtića i kao takva obeležena je odgovarajućom saobraćajnom signalizacijom.

Brzina kretanja vozila u zoni škole u naselju ograničena je do 30 km/h, a van naselja do 50 km/h, u vremenu od 7,00 do 21,00 čas, osim ako saobraćajnim znakom vreme zabrane nije drukčije određeno.

Član 15

Na putu u naselju, vozač ne sme da se kreće brzinom većom od 50 km/h, odnosno brzinom većom od brzine dozvoljene postavljenim saobraćajnim znakom za celo naselje ili njegov deo.

Izuzetno, na putu u naselju, čiji saobraćajno-tehnički uslovi to omogućavaju, može se saobraćajnim znakom dozvoliti kretanje vozila brzinom i do 80 km/h.

Član 16

Tehničkim sredstvima za usporavanje saobraćaja učesnicima u saobraćaju se fizički ograničava brzina kretanja vozila.

Tehnička sredstva za usporavanje saobraćaja su fizičke prepreke, vibracione i šušteće trake.

Fizičke prepreke za usporavanje saobraćaja dozvoljeno je postavljati samo na opštinskim putevima u naselju.

Izuzetno, fizičke prepreke za usporavanje saobraćaja mogu se postaviti na državnim putevima u zonama škola, vrtića i drugih objekata pored kojih je radi bezbednosti svih učesnika u saobraćaju dodatno ograničena dozvoljena brzina u naselju, uz pribavljanje prethodne saglasnosti, u skladu sa zakonom.

Tehnička sredstva za usporavanje saobraćaja moraju biti obeležena propisanom saobraćajnom signalizacijom.

Član 17

Ograničenje osovinskog opterećenja javnih puteva određuje Direkcija, na osnovu mišljenja odgovarajućih stručnih institucija.

Član 18

Na trotoarima ulica izrađuju se propisne rampe sa nagibom 5-8% i ostala propisna sredstva za bezbedno kretanje lica sa invaliditetom.

Član 19

Za ulice sa jednosmernim saobraćajem određuju se, po pravilu, ulice čija je širina kolovoza manja od pet metara, po proceni organa Direkcije nadležnog za poslove saobraćaja.

Zbog bezbednosti saobraćaja i ukazane potrebe, za ulice sa jednosmernim saobraćajem mogu se odrediti i ulice čija je širina veća od pet metara.

Član 20

Snabdevanje prodajnih objekata i skladišta može se vršiti u toku 24 časa, bez vremenskog ograničenja.

Izuzev iz stava 1. ovog člana, snabdevanje prodajnih objekata u užem centru grada, obuhvaćenog zonskim parkiranjem, ne može se vršiti u terminu od 07,00 do 09,00 časova, od 13,00 do 16,00 časova i od 18,00 do 21,00 čas.

Ukoliko se prodajni objekti nalaze u ulicama u kojima je zabranjen saobraćaj za vrstu vozila kojim se vrši snabdevanje, isti se snabdevaju iz najbliže sporedne ulice.

Izuzev iz stava 3. ovog člana, snabdevanje prodajnih objekata može da se vrši i iz ulice u kojoj je zabranjen saobraćaj, uz odobrenje Direkcije, u terminu od 09,00 do 11,00 časova, ukoliko se proceni da se snabdevanje ne može vršiti iz sporedne ulice.

IV SAOBRAĆAJNA SIGNALIZACIJA

Član 21

Javni putevi moraju da se obeleže zakonom propisanom saobraćajnom signalizacijom (vertikalnom i horizontalnom), kojom se učesnici u saobraćaju upozoravaju na opasnost koja im preti na putu, odnosno delu puta, stavljaju do znanja ograničenja, zabrane i obaveze kojih se učesnici u saobraćaju moraju pridržavati i daju potrebna obaveštenja za bezbedno i nesmetano odvijanje saobraćaja.

Za postavljanje, uklanjanje i održavanje saobraćajne signalizacije nadležna je Direkcija.

Član 22

Saobraćajna signalizacija se postavlja i održava tako da učesnici u saobraćaju mogu na vreme i lako da ih uoče danju i noću i da blagovremeno postupe u skladu sa njihovim značenjem.

Saobraćajna signalizacija mora se ukloniti, dopuniti ili zameniti, ako njeno značenje ne odgovara izmenjenim uslovima saobraćaja na putu ili zahtevima bezbednosti saobraćaja.

Horizontalna saobraćajna signalizacija na javnim putevima, autobuskim i drugim stajalištima, parkinzima, poligonu i drugim sličnim saobraćajnim površinama, zamenjuje se, odnosno obnavlja najmanje jednom godišnje.

Član 23

Direkcija je dužna da redovno vrši pregled ispravnosti svetlosne saobraćajne signalizacije i odmah otklanja kvarove, radi bezbednosti svih učesnika u saobraćaju.

Član 24

Na javnim saobraćajnim površinama, osim propisane saobraćane signalizacije mogu se postavljati i reklamni panoi, uz prethodno odobrenje Direkcije.

Član 25

Na saobraćajnu signalizaciju i na njenom nosaču zabranjeno je postavljanje bilo čega što nije u vezi sa značenjem same signalizacije.

Zabranjeno je neovlašćeno postavljanje, uklanjanje, oštećivanje i izmena značenja saobraćajne signalizacije, kao i opreme puta.

Zabranjeno je postavljanje tabli, znakova, svetla, stubova ili drugih sličnih predmeta kojima se zaklanja ili umanjuje uočljivost postavljene saobraćajne signalizacije.

Zabranjeno je postavljanje predmeta koji svojim oblikom, bojom, izgledom ili mestom postavljanja podržavaju ili liče na saobraćajnu signalizaciju, zaslepljuju učesnike u saobraćaju ili odvraćaju njihovu pažnju u meri koja može biti opasna za bezbednost saobraćaja.

V OSNOVNA PRAVILA SAOBRAĆAJA

Član 26

Učesnici u saobraćaju dužni su da postupaju u skladu sa propisima o pravilima saobraćaja, saobraćajnoj signalizaciji i znacima i naredbama koje daje ovlašćeno službeno lice nadležnog organa.

Član 27

Za kretanje vozila vozač mora da koristi površinu namenjenu za saobraćaj one vrste vozila kojom upravlja, osim ako za pojedine slučajeve zakonom ili drugim propisima nije drukčije određeno.

Zabranjena je vožnja bicikla i motornih vozila na pešačkim stazama, trotoarima, trgovima, platoima namenjenim pešacima, parkovima, travnjacima i ostalim zelenim javnim površinama.

Član 28

Zaustavljanje vozila vrši se na način i pod uslovima propisanim zakonom.

Na gradskim autobuskim stajalištima određenim od strane Direkcije, autobusi se mogu zadržavati samo za vreme dok prime putnike.

Član 29

Parkiranje vozila vrši se na javnim parkinzima, utvrđenim posebnom skupštinskom odlukom.

Parkiranje teretnih vozila vrši se na posebnim parkinzima određenim od strane Direkcije.

Privredno društvo, odnosno drugo pravno lice koje obavlja javni prevoz putnika i stvari, u skladu sa zakonom, dužno je da autobuse parkira na svojim obezbeđenim parking prostorima u krugu tog privrednog društva, odnosno drugog pravnog lica, ili na parking prostoru koje odredi Direkcija, uz nadoknadu.

Član 30

Zabranjeno je zaustavljanje i parkiranje motornih vozila na pešačkim stazama, trotoarima, trgovima, platoima namenjenim pešacima, parkovima, travnjacima, ostalim javnim zelenim površinama, kao i ostalim kolovoznim površinama utvrđenim zakonom, osim ako je za pojedine javne saobraćajne površine saobraćajnim znacima drukčije određeno.

Zabranjeno je parkiranje vozila za prevoz opasnih materija na ulicama i platoima u naseljenim mestima.

Vozila iz stava 2. ovog člana mogu se zaustaviti na platoima benzinskih pumpi, naftnih terminala i registrovanih skladišta u vreme istakanja prevoznog tereta.

Član 31

Odbačena vozila ne smeju se ostavljati na putu, drugoj javnoj površini ili na prostoru na kome je dozvoljeno zaustavljanje i parkiranje vozila.

Uklanjanje odbačenih vozila vrši se na način i po postupku utvrđenim skupštinskom odlukom kojom se uređuje javno parkiranje.

Član 32

Na javnom putu i na njegovom zaštitnom pojasu nije dozvoljeno podizati spomenike, postavljati krajputaše i druge spomen-znakove, prodavati proizvode, odnosno preduzimati druge radnje kojima se ugrožava bezbednost saobraćaja.

Na putu se ne smeju stavljati predmeti, odnosno materije koje mogu da ugroze, odnosno ometaju bezbednost saobraćaja.

Član 33

Učesnici u saobraćaju ne smeju na putu ili pored njega da ispuštaju, odnosno odlažu materije, otpad kojim se ugrožava život i zdravlje ljudi, životinja, biljaka ili zagađuje životna sredina.

VI OSTALE ODREDBE

Član 34

Održavanje i zaštita javnih puteva uređeni su posebnom skupštinskom Odlukom o javnim i nekategorisanim putevima na teritoriji grada Vranja.

Član 35

Obavljanje javnog prevoza i prevoza za sopstvene potrebe lica i stvari na teritoriji grada Vranja uređuje se posebnom skupštinskom odlukom.

Član 36

Obavljanje auto-taksi prevoza na teritoriji grada Vranja uređuje se posebnom skupštinskom odlukom.

Član 37

Parkiranje vozila uređuje se posebnom skupštinskom Odlukom o javnim prevozima.

VII NADZOR

Član 38*

Nadzor nad sprovođenjem odredaba ove odluke vrši saobraćajna Policija policijske uprave Vranje.

U vršenju nadzora nad sprovođenjem odredaba ove odluke, neposredno se primenjuju kaznene odredbe Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima.

U vršenju inspekcijskog nadzora, saobraćajni inspektor sarađuje sa Komunalnom policijom, u skladu sa zakonom i gradskim propisima.

Komunalni policajac obavlja poslove u skladu sa ovlašćenjima propisanim zakonom i Odlukom o obrazovanju i unutrašnjem uređenju Komunalne policije.

VIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 39

Gradsko veće imenovaće telo za koordinaciju iz člana 4. ove odluke, u roku od tri meseca od stupanja na snagu Odluke.

Član 40

Skupština će doneti strateški i godišnji plan bezbednosti saobraćaja u roku od šest meseci od stupanja na snagu akta o imenovanju tela za koordinaciju iz člana 4. ove odluke.

Član 41

Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o uređenju saobraćaja na teritoriji opštine Vranje ("Opštinski službeni glasnik", broj 14/91).

Član 42

Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Vranja".

Napomene

* Ova odluka je izmenjena i dopunjena Odlukom o izmeni i dopuni odluka kojima su utvrđene novčane kazne za prekršaje ("Sl. glasnik Grada Vranja", br. 3/2011).