ODLUKAO JAVNOM LINIJSKOM PREVOZU PUTNIKA NA TERITORIJI GRADA BEOGRADA("Sl. list grada Beograda", br. 61/2009 i 10/2011) |
Ovom odlukom propisuju se način organizovanja, uslovi obavljanja i uslovi korišćenja javnog linijskog prevoza putnika (u daljem tekstu: linijski prevoz) na teritoriji grada Beograda (u daljem tekstu: grad), a naročito:
1. organizacija linijskog prevoza,
2. uslovi za obavljanje linijskog prevoza,
3. prava i obaveze prevoznika i korisnika prevoza,
4. sredstva za obavljanje linijskog prevoza na teritoriji grada Beograda,
5. način obezbeđivanja kontinuiteta u obavljanju linijskog prevoza,
6. način postupanja i ovlašćenja grada u slučaju prekida obavljanja linijskog prevoza, nepredviđenih okolnosti (havarija, elementarne nepogode, prekid isporuke energenata za rad ili štrajk), kao i red prvenstva u linijskom prevozu kad usled više sile dođe do smanjenog obima u vršenju linijskog prevoza,
7. izrada i kontrola ostvarenja reda vožnje,
8. organizacija sistema praćenja i upravljanja vozilima linijskog prevoza,
9. organizacija sistema naplate usluge prevoza, prodaje voznih isprava, kontrole putnika i dr.
Organizaciona jedinica Gradske uprave nadležna za poslove saobraćaja (u daljem tekstu: nadležna organizaciona jedinica) obezbeđuje organizovano i trajno obavljanje i razvoj linijskog prevoza, stara se o obezbeđivanju ugovorom preuzetih obaveza, organizuje i vrši nadzor nad obavljanjem linijskog prevoza, kao i nad korišćenjem ove komunalne usluge.
Nadležna organizaciona jedinica utvrđuje obim i kvalitet usluge linijskog prevoza u skladu sa materijalnim mogućnostima grada, posebnim pravilnikom.
Linijski prevoz je komunalna delatnost od opšteg interesa.
Pojedini izrazi u smislu ove odluke imaju sledeća značenja:
1. "linijski prevoz" jeste javni prevoz koji se obavlja na određenoj liniji po redu vožnje;
2. "linija" je određeni prevozni put od početnog do krajnjeg stajališta, terminusa, odnosno stanice (u daljem tekstu: odredište) sa jednim ili više polazaka;
3. "plan linija" je pregled postojećih i planiranih linija sa prikazom elemenata za svaku liniju, koji se donosi za jednu kalendarsku godinu;
4. "trasa linije" je put kojim se kreću vozila od početnog do krajnjeg odredišta i određuje se nazivima ulica i puteva;
5. "autobuska stanica" je objekat u kome se vrši prijem i otprema autobusa, prtljaga i stvari, ulaz i izlaz putnika, izdavanje voznih karata, davanje obaveštenja o prevozu i pružanje drugih usluga u vezi sa prevozom;
6. "stajalište" je unapred utvrđeno i obeleženo mesto gde se zaustavljaju vozila za ulazak i izlazak putnika;
7. "terminus" je posebno izgrađena i uređena površina na krajnjim tačkama linije, na kojima se obavlja prijem i otprema vozila i putnika;
8. "registar linija" je evidencija elemenata linije sa tekućim izmenama;
9. "red vožnje" je akt kojim se utvrđuje plan obavljanja prevoza na liniji;
10. "tarifni sistem" podrazumeva skup načela i principa po kojima se organizuje prodaja voznih isprava i sistem naplate usluge prevoza, kao i uslove korišćenja linijskog prevoza;
11. "gradska železnica" jeste železnica sa posebnim saobraćajno-tehničkim osobinama, kojom se vrši javni prevoz na teritoriji grada, odnosno mesta, ili između grada odnosno mesta i njegove bliže okoline (elektromotorni i motorni vozovi, uspinjača i žičara).
Tarifni sistem obuhvata:
- načela, principe i dr.;
- područje primene (granice zona, relacije i dr.);
- sistem karata u linijskom prevozu (pojedinačne, pretplatne, vremenske i dr.);
- uslove korišćenja prevoza, kategorije korisnika usluge, način i postupak plaćanja cene voznih isprava;
- sistem naplate i kontrole putnika (mehanički, elektronski u skladu sa uređajem koji se koristi) i
- sistem prodaje usluge (prodajna mreža i dr.).
Tarifni sistem linijskog prevoza na teritoriji grada utvrđuje se posebnim aktom koji donosi Gradsko veće.
II - ORGANIZACIJA LINIJSKOG PREVOZA
Linijski prevoz se obavlja autobusima, trolejbusima, tramvajima i drugim šinskim vozilima (u daljem tekstu: vozila) na unapred utvrđenim linijama i prema utvrđenom redu vožnje, uz unapred utvrđenu tarifu i ostale uslove prevoza u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Nadležna organizaciona jedinica organizuje i usklađuje obavljanje autobuskog, trolejbuskog, tramvajskog i šinskog prevoza.
Linijski prevoz na teritoriji grada Beograda u smislu odredaba ove odluke obavlja se kao:
- gradski prevoz na području koje obuhvata gradske opštine: Voždovac, Vračar, Zvezdara, Zemun, Novi Beograd, Palilula, Rakovica, Savski venac, Stari grad, Čukarica i Surčin,
- prigradski prevoz između naseljenih mesta na području gradskih opština iz alineje 1. ovog člana i naseljenih mesta sa područja gradskih opština: Barajevo, Grocka, Lazarevac, Mladenovac, Obrenovac i Sopot ili između naseljenih mesta na području dve ili više tih gradskih opština i
- lokalni prevoz između naseljenih mesta na području gradske opštine: Barajevo, Grocka, Lazarevac, Mladenovac, Obrenovac i Sopot.
Nadležna organizaciona jedinica posebnim aktom uređuje saobraćajno-tehničke uslove za obavljanje linijskog prevoza na određenoj trasi.
Linijski prevoz koji se obavlja šinskim vozilima (u daljem tekstu: Gradska železnica) se obavlja u skladu sa zakonom kojim se uređuje upravljanje javnom železničkom infrastrukturom i obavljanje prevoza u železničkom saobraćaju.
Linije se utvrđuju u skladu sa potrebama stanovništva, razvojem grada i saobraćajno-tehničkim uslovima.
Linije se određuju godišnjim planom linija koji priprema organizaciona jedinica Gradske uprave nadležna za poslove javnog linijskog prevoza, a donosi ga gradonačelnik grada Beograda u poslednjem tromesečju tekuće za narednu godinu.
Plan linija sadrži:
- broj i naziv linije,
- dužina linije,
- trasa linije,
- stajališta i
- vrstu linijskog prevoza (G - gradski, P - prigradski L - lokalni).
Izmena i dopuna plana vrši se po potrebi, po postupku predviđenom za njegovo donošenje, uz analizu opravdanosti.
Uspostavljanje linije vrši se aktom o uspostavljanju, koji u formi rešenja donosi nadležna organizaciona jedinica.
Grad Beograd može sporazumom s drugim zainteresovanim jedinicama lokalne samouprave uspostaviti linije linijskog prevoza koje obuhvataju i područja van grada Beograda.
Sporazumom iz stava 1. ovog člana uređuju se naročito: međusobna prava i obaveze u obezbeđivanju uslova za obavljanje javnog prevoza putnika, posebno način finansiranja, učešće u investicijama, utvrđivanje cena prevoza, održavanju autobuskih stajališta i dr.
Linijski prevoz u skladu sa zakonom obavlja javno komunalno preduzeće koje je osnovao grad i druga privredna društva, kojima grad može poveriti ugovorom obavljanje ovog prevoza (u daljem tekstu: prevoznik).
Poveravanje linijskog prevoza vrši se na osnovu javnog konkursa (u daljem tekstu: konkurs), na period od pet godina.
Ukoliko prevoznik preuzme obavezu ulaganja sredstava u ovu delatnost, period na koji se poveravanje vrši može se produžiti za period povraćaja uloženih sredstava ali ne duže od pet godina.
Gradonačelnik donosi odluku za koje se linije linijskog prevoza raspisuje konkurs.
Konkurs raspisuje nadležna organizaciona jedinica, a sprovodi je komisija koju obrazuje gradonačelnik.
Konkurs obuhvata javni oglas kao opšti deo i konkursnu dokumentaciju kao poseban deo.
Javni oglas se oglašava u dnevno-informativnom listu i obavezno sadrži:
- linije koje se poveravaju,
- vreme za koje se poverava prevoz,
- ko ima pravo učešća na konkursu,
- način i rok za podnošenje prijave,
- obavezu podnošenja dokaza o uplati takse za učešće na konkursu,
- mesto i vreme javnog otvaranja prijava prispelih na konkurs i dr.
Konkursna dokumentacija iz stava 2. ovoga člana sadrži:
- podatke o obaveznoj sadržini prijave,
- uslove za obavljanje linijskog prevoza,
- izvod iz važećeg plana linija za linije koje su predmet konkursa,
- isprave kojima podnosilac prijave dokazuje da ispunjava uslove za obavljanje javnog linijskog prevoza,
- broj i vrstu vozila potrebnih za obavljanje prevoza na linijama koje su predmet konkursa,
- dokaze da vozila kojima će obavljati prevoz ispunjavaju tehničke uslove za obavljanje javnog linijskog prevoza,
- kriterijume za vrednovanje ponude,
- upozorenje da će se prevozniku koji odustane od obavljanja prevoza naplatiti garancija za učešće na konkursu,
- način vrednovanja ponuda,
- predlog ugovora i dr.
Komisija iz člana 9. ove odluke ima predsednika i četiri člana. Članovi komisije imaju zamenike.
Komisija vodi zapisnik o bitnim činjenicama i toku postupka koji potpisuju predsednik i članovi Komisije.
Komisija je dužna da u roku do 45 dana od dana otvaranja prijava, razmotri prispele prijave, utvrdi predlog rang liste i sačini izveštaj.
Izveštaj Komisije sadrži:
1. tekst odluke o raspisivanju konkursa,
2. broj i sadržinu prispelih prijava,
3. podatke o neblagovremenim i nepotpunim prijavama,
4. način primene kriterijuma za vrednovanje prijave,
5. predlog rang liste sa obrazloženjem.
Zapisnik, izveštaj i predlog rang liste iz stava 3. ovog člana Komisija dostavlja rukovodiocu nadležne organizacione jedinice koji donosi odluku o izvršenom izboru.
Nadležna organizaciona jedinica je dužna da odluku o izvršenom izboru u roku od osam dana dostavi svim učesnicima konkursa i objavi na oglasnoj tabli zgrade Gradske uprave.
Učesnik konkursa može preko nadležne organizacione jedinice podneti prigovor Gradskom veću grada Beograda, u roku od osam dana od dana prijema odluke iz stava 1. ovog člana.
Odluka doneta po prigovoru je konačna i objavljuje se na oglasnoj tabli zgrade Gradske uprave.
Na osnovu konačne odluke iz člana 11. stav 3. ove odluke rukovodeći radnik nadležne organizacione jedinice i učesnik koji je izabran na konkursu najkasnije u roku od 15 dana od dana prijema odluke zaključuju ugovor.
Ugovor se zaključuje i u drugim slučajevima iz člana 14. st. 1. i 2. ove odluke.
Ugovor, pored elemenata utvrđenih zakonom, obavezno sadrži: linije koje se poveravaju i uslove pod kojima se iste poveravaju, vremenski period na koji se vrši poveravanje, rok otpočinjanja obavljanja linijskog prevoza, međusobna prava i obaveze ugovornih strana, visinu naknade za obavljanje linijskog prevoza, način rešavanja sporova između ugovornih strana, uslove raskida ugovora pre vremena na koji je zaključen i prava i obaveze koje iz toga proističu.
Kada se učesnik koji je izabran na konkursu ne odazove pozivu za zaključenje ugovora, smatraće se da je odustao.
Ugovor se može jednostrano raskinuti pre vremena na koji je zaključen u slučaju da prevoznik ne ispunjava svoje ugovorne obaveze.
U slučaju kada na konkurs nije podneta nijedna prijava odnosno kada od prispelih prijava nijedna ne ispunjava uslove konkursa, kao i u slučaju raskida ugovora pre isteka ugovorenog roka, rukovodilac nadležne organizacione jedinice će u skladu sa zakonom privremeno, a najduže na period do šest meseci, izvršiti poveravanje linijskog prevoza prikupljanjem ponuda ili neposrednom pogodbom.
Privremeno poveravanje linijskog prevoza se može vršiti i u slučaju prekida u obavljanju delatnosti zbog drugih nepredviđenih okolnosti kao i u slučaju uvođenja probnih linija.
Nadležna organizaciona jedinica poslove od značaja za obavljanje i funkcionisanje linijskog prevoza iz člana 1. stav 1. tač. 7, 8. i 9. ove odluke može poveriti drugom pravnom licu, odnosno privrednom društvu na osnovu javnog konkursa.
Sadržinu konkursa iz stava 1. ovog člana utvrđuje nadležna organizaciona jedinica a sprovodi se na način i po postupku utvrđenim čl. 9, 10, 11. i 12. ove odluke.
Registraciju linija linijskog prevoza vrši nadležna organizaciona jedinica.
Promene na uspostavljenim linijama linijskog prevoza kao što su: produženje, skraćenje, izmena trase, uspostavljanje i ukidanje stajališta i dr. odobrava nadležna organizaciona jedinica.
Registar linija linijskog prevoza sadrži:
1. akt o uspostavljanju linije,
2. podatke o prevozniku (naziv prevoznika, izvod iz registra o vršenju delatnosti javnog linijskog prevoza putnika, i važeće rešenje za otpočinjanje i obavljanje javnog linijskog prevoza putnika nadležnog ministarstva Republike Srbije) i
3. podatke o terminusu.
Akt o uspostavljanju linije iz stava 1. ovog člana obavezno sadrži:
1. broj i naziv linije,
2. vrstu linije,
3. trasu i dužinu linije,
4. naziv i lokacije stajališta na liniji u oba smera,
5. međustajališna rastojanja,
6. naziv terminusa odnosno autobuske stanice,
7. tarifni sistem u kojem se obavlja prevoz na liniji,
8. napomene (datum promene elemenata linije sa datumom primene, promene tarifne zone, datum primene reda vožnje i sl.).
Podaci o terminusu sadrže:
1. naziv terminusa,
2. elemente iz čl. 26. i 27. ove odluke,
3. naziv linija koje koriste terminus, odnosno vrše promenu smera kretanja.
Promene u planu linija nadležna organizaciona jedinica unosi u registar iz stava 1. ovog člana.
Akt o odobravanju obavljanja linijskog prevoza (u daljem tekstu: rešenje) na određenoj liniji osim elemenata linije iz člana 17. stav 2. ove odluke obavezno sadrži i:
- naziv prevoznika,
- datum početka rada na liniji,
- red vožnje, vrstu, tip i broj vozila koji će opsluživati određenu liniju i dr.
Red vožnje je akt kojim se utvrđuje plan obavljanja prevoza na liniji i sadrži:
- broj i naziv linije,
- vrstu linije (G - gradski P - prigradski, L - lokal),
- naziv sezonskog reda vožnje sa periodom važenja (letnji od 1. jula do 31. avgusta i zimski od 1. septembra tekuće do 30. juna naredne godine),
- početak važenja reda vožnje,
- vreme polaska sa terminusa u gradskom (radni dan, subota, nedelja i u dane praznika), odnosno vreme polaska, dolaska i prolazna vremena sa svih stajališta u prigradskom i lokalnom linijskom prevozu (radni dan, subota, nedelja i u dane praznika),
- vreme rada linije,
- oznaka tarifnog sistema,
- broj vozila na radu i
- napomene.
Izuzetno, nadležna organizaciona jedinica može izmeniti akt iz stava 1. ovog člana u skladu sa članom 1. stav 3. ove odluke.
Prevoznik započinje obavljanje linijskog prevoza po prijemu rešenja o odobravanju rada na liniji za period važenja plana linija.
Prevoznik ne može obavljati linijski prevoz bez izdatog i overenog reda vožnje koji čini sastavni deo rešenja iz stava 1. ovog člana.
Overa reda vožnje podrazumeva stavljanje pečata, datum overe i potpis ovlašćenog lica nadležne organizacione jedinice.
III - USLOVI ZA OBAVLJANJE LINIJSKOG PREVOZA
Linijski prevoz se obavlja na:
- stalnim linijama - svakodnevno, u toku godine,
- sezonskim linijama - u određenom periodu u toku godine (izletnička i sl.),
- privremenim linijama - za vreme održavanja sajmova, manifestacija iz oblasti sporta i kulture, vanrednih događaja, prekida saobraćaja zbog više sile, izvođenja radova zbog rekonstrukcije puta i sl.
Probne linije su linije privremenog karaktera koje se uspostavljaju u skladu sa potrebama linijskog prevoza i zahtevima stanovništva. Period testiranja opravdanosti uvođenja probne linije ne može biti duži od šest meseci. O potrebi uspostavljanja probne linije odlučuje gradonačelnik. Po isteku probnog perioda i utvrđivanja opravdanosti pokreće se postupak za unošenje u plan linija.
Izuzetno period testiranja probne linije može se produžiti za dodatnih šest meseci, do okončanja postupka za poveravanje prevoza na ovoj liniji u skladu sa odredbama ove odluke.
Objekti infrastrukture u linijskom prevozu
Objekti infrastrukture neophodni za obavljanje linijskog prevoza, koji se vrši autobusima, trolejbusima i tramvajima su: stajališta, terminusi i stanice.
Gradska železnica u skladu sa zakonom koristi železničku infrastrukturu koja je dobro u opštoj upotrebi i nalazi se u svojini Republike.
Stajalište mora biti vidno obeleženo stajališnom oznakom, a na kolovozu oznakom: "BUS".
Stajališna oznaka sadrži: naziv stajališta, broj linije i izvod iz važećeg reda vožnje linije.
Stajališna oznaka, pored podataka iz stava 2. ovog člana, može da sadrži i druge podatke od interesa za bolje informisanje putnika.
O uspostavljanju, ukidanju i održavanju stajališta stara se nadležna organizaciona jedinica.
Stajalište može biti opremljeno i drugim sadržajima za potrebe putnika kao što su:
- nadstrešnice,
- informacioni panoi - koji se mogu postaviti na važnijim saobraćajnim čvorovima (terminusima više linija, tačke presecanja na mreži gde se susreće više linija, stajališta sa značajnom izmenom putnika i frekvencijom vozila javnog prevoza), mogu biti štampanog ili izmenjivog sadržaja, kao nezavisna konstrukcija ili u sklopu stajališnih oznaka, odnosno nadstrešnica, sadrže podatke od interesa za bolje informisanje putnika,
- ostala saobraćajna oprema i druga oprema (automati za prodaju karata, zaštitna ograda, itd.).
Na pojedinim stajalištima nadstrešnica može da sadrži i objekat za prodaju autobuskih karata, novina, cigareta i pratećeg pribora.
O postavljanju i održavanju opreme stajališta stara se nadležna organizaciona jedinica.
Ulazak i izlazak putnika iz vozila vrši se na označenim i registrovanim stajalištima.
Ulaz i izlaz putnika dopušten je na stajalištu dok vozilo stoji, osim u slučaju većih zastoja kada se može, na bezbedan način, vršiti i izvan stajališta.
Terminus može biti zajednički za veći broj linija.
Terminus mora imati prostor za vozila i površinu za ulazak i izlazak putnika iz vozila.
Prostor za vozila sadrži: površinu za kretanje i promenu smera kretanja vozila (okretnicu) i površinu za zaustavljanje vozila.
Terminus može imati površinu za stajanje vozila u rezervi.
O izgradnji i održavanju terminusa stara se nadležna organizaciona jedinica.
Za održavanje stajališta i terminusa u zimskim uslovima - čišćenje snega i leda nadležan je upravljač javnog puta.
Na terminusima više linija, sa značajnom izmenom putnika i frekvencijom vozila javnog prevoza, može se postaviti terminusni objekat koji sadrži:
- sanitarni čvor,
- prostor za saobraćajno-tehničko osoblje, i dr.
Terminusni objekat može imati prostoriju za prodaju karata i druge sadržaje od interesa za prevoznika i putnike.
Nadležna organizaciona jedinica aktom iz člana 4. stav 4. ove odluke bliže uređuje saobraćajno-tehničke uslove za izgradnju, održavanje i eksploataciju stajališta i terminusa linijskog prevoza.
Autobuska stanica je objekat u kome se vrši prijem i otprema autobusa, prtljaga i stvari, ulaz i izlaz putnika, izdavanje voznih karata, davanje obaveštenja o prevozu i pružanje drugih usluga u vezi sa prevozom.
Vozila kojima se obavlja linijski prevoz moraju ispunjavati uslove propisane zakonom kojim se reguliše obavljanje prevoza u drumskom saobraćaju i železničkom saobraćaju.
Vozila kojima se obavlja linijski prevoz moraju biti pre upućivanja u saobraćaj čista i provetrena i obojena prepoznatljivom bojom prevoznika, ako ugovorom kojim se prevoz poverava nije drugačije određeno.
Vozila tokom obavljanja linijskog prevoza u zimskom periodu, kada je spoljna temperatura ispod 10°C, moraju biti zagrejana dok u letnjem periodu provetrena i rashlađena, ukoliko poseduju sisteme za rashlađivanje.
Vozilo kojim se vrši prevoz mora biti vidno obeleženo oznakama od značaja za informisanje putnika, i to:
1. na prednjoj strani ispisan broj linije i naziv terminusa u smeru kretanja, a na zadnjoj i ulaznoj strani vozila ispisan broj linije,
2. na bočnoj strani vozila ispisan naziv i sedište prevoznika (dimenzija 800 x 550 mm, slova visine 100 mm) i stiliziran grb grada Beograda,
3. na desnoj prednjoj i zadnjoj strani vozila (na sredini između branika i vetrobranskog stakla) identifikacioni broj vozila koji izdaje nadležna organizaciona jedinica.
Garažni broj vozila mora biti naznačen sa desne bočne i zadnje strane vozila.
Kada se vozilom ne vrši redovan prevoz ili se ne primaju putnici, na prednjoj strani vozila postavlja se odgovarajuća oznaka "vanredna vožnja", "za garažu", "u kvaru" (kod tramvaja "za depo" i sl.).
Oznake iz stava 1. tačka 1. i stava 3. ovog člana postavljaju se u obliku pokretnih traka ili displeja.
U zoni svih vrata vozila moraju biti opremljena uređajima za poništavanje karata odnosno za validaciju.
Uređaji iz člana 30. stav 3. i stava 5. ovog člana moraju biti ispravni i u funkciji.
Vozila mogu biti oslikana reklamnim porukama.
Reklame i drugi natpisi, ne smeju se nalaziti na staklenim površinama ili mestima na kojima zaklanjaju vidik ili prekrivaju propisane oznake i obaveštenja o prevozu.
IV - PRAVA I OBAVEZE PREVOZNIKA I KORISNIKA PREVOZA
Prevoznik je dužan:
- da linijski prevoz vrši u svemu prema elementima linije sadržanim u registru i redu vožnje, osim u slučajevima da je aktom nadležne organizacione jedinice određeno drugačije u skladu sa odredbom člana 46. stav 2. i člana 47. ove odluke,
- da prilikom obavljanja linijskog prevoza u svakom vozilu poseduje fotokopiju izdatog i overenog reda vožnje, sa pečatom i potpisom ovlašćenog lica prevoznika,
- da u obavljanju linijskog prevoza primenjuje tarifni sistem iz člana 3. i cenu usluge prevoza iz člana 42. ove odluke i
- da postupa u skladu sa odlukama nadležne organizacione jedinice donetim na osnovu člana 19. stav 3. ove odluke.
Vozač je dužan:
- da vozilo zaustavlja na svim stajalištima prema registrovanom redu vožnje i da prilikom zaustavljanja otvori vrata (smatra se da je vozilo zaustavljeno na stajalištu kada je prednji deo vozila poravnat sa stajališnom oznakom),
- da dozvoli ulazak i izlazak putnika samo iz prva dva vozila, ukoliko dužina stajališta omogućava istovremeno zaustavljanje više vozila,
- da omogući izlazak putnika iz vozila na bezbedan način i izvan stajališta u slučaju dužeg zastoja,
- da vozilo zaustavi na posebno određenoj i obeleženoj površini na terminusu i da omogući putnicima ulazak u vozilo odmah po pristajanju, osim u vozilu koje je u rezervi ili u kvaru i zaustavljeno na za to rezervisanoj površini,
- da za vreme stajanja na terminusu preduzme odgovarajuće radnje u cilju obezbeđenja vozila od nekontrolisanog kretanja,
- da se pridržava reda vožnje na liniji, osim u slučajevima predviđenim čl. 46. i 47. ove odluke,
- da pokrene vozilo tek kada se uveri da su sva vrata zatvorena,
- da za vreme rada nosi oznaku sa nazivom prevoznika i identifikacionim brojem i službeno odelo,
- da ne puši u vozilu,
- da se prema putnicima ophodi sa pažnjom i predusretljivo i
- da se stara o održavanju reda u vozilu.
Vozač neće dozvoliti ulazak u vozilo:
- licu koje je vidljivo pod uticajem alkohola,
- licu obolelom od zarazne bolesti,
- detetu do šest godina starosti ako nije u pratnji odrasle osobe i
- licu čiji prtljag može izazvati povredu putnika ili oštećenja autobusa.
Vozač ne sme dozvoliti boravak drugih lica u prostoru izdvojenom i namenjenom vozaču.
Za vreme vožnje vozač ne sme razgovarati sa putnicima niti koristiti mobilni telefon.
Korisnik usluge - putnik je lice koje se zatekne u vozilu linijskog prevoza, osim voznog osoblja.
Za korišćenje usluge prevoza putnik je dužan da u vozilu ima važeću i ispravnu voznu ispravu koju je radi kontrole na zahtev kontrolora ili drugog ovlašćenog lica dužan da pokaže. Ukoliko putnik ne poseduje odgovarajuću voznu ispravu, odnosno odbije da je pokaže, dužan je da ovlašćenom licu pruži podatke o svom identitetu.
Ovlašćeno lice se po ulasku u vozilo linijskog prevoza predstavlja legitimacijom.
Putnik koji je u vozilu zatečen bez isprave ili sa neispravnom voznom ispravom dužan je da na zahtev kontrolora plati doplatnu kartu, u visini utvrđenoj cenovnikom i potom nastavi započetu vožnju.
Putniku iz stava 4. ovog člana koji ne postupi po zahtevu kontrolora, kontrolor će uručiti opomenu koja obavezno sadrži:
- podatke o putniku (ime, prezime, matični broj i sl.),
- visinu naknade utvrđene cenovnikom iz stava 4. ovog člana,
- datum dospeća,
- liniju javnog prevoza, garažni broj i vrstu vozila,
- datum izdavanja i
- potpis i službeni broj kontrolora.
Putnik je po uručenju opomene iz stava 5. ovog člana dužan da se udalji iz vozila na prvom narednom stajalištu.
Aktom iz člana 3. stav 2. ove odluke utvrđuje se način i uslovi pod kojima pojedine kategorije putnika mogu koristiti javni prevoz bez naknade, odnosno uz umanjenje naknade (povlašćene kategorije).
Invalidi, starije osobe i trudnice imaju prednost pri ulasku u vozilo i prilikom zauzimanja mesta za sedenje.
Putnik može u vozilo uneti ručni prtljag, dečja kolica, invalidska kolica, lovačku ili sportsku opremu (pušku u futroli bez naboja, skije, pribor za ribolov i slično) i drugi prtljag koji svojim dimenzijama i svojstvima ne ugrožava sigurnost putnika.
Putnik je dužan voditi brigu o svom prtljagu. Prtljag iz stava 1. ovog člana potrebno je smestiti na način da zauzima što manje prostora u vozilu, da ne ometa niti da na bilo koji način ugrožava ostale putnike i saobraćajno osoblje.
U vozilo nije dozvoljeno unositi:
- vatreno oružje, eksplozivne lakozapaljive predmete i tekućine;
- predmete koji mogu ugroziti život, zdravlje i imovinu putnika i vozno osoblje;
- predmete koji mogu ozlediti, isprljati, oštetiti ili uznemiriti putnike u vozilu ili vozno osoblje.
Izuzetno od stava 1. alineje 1. ovog člana dozvoljeno je pripadnicima policije i Vojske Srbije kada su na službenom zadatku nošenje ličnog naoružanja i to na način utvrđen posebnim propisima.
Putnicima je zabranjeno:
1. unositi u vozilo prtljag, stvari i životinje, suprotno odredbama ove odluke, osim specijalno dresiranih pasa vodiča slepih lica;
2. ometati vozača, odnosno drugo ovlašćeno lice u vozilu u obavljanju službe;
3. bacati otpatke ili na drugi način zagađivati i uništavati vozilo i njegove oznake;
4. pušiti u vozilu;
5. zadržavati se u delu vozila na način kojim se ometa naplata vozne karte, onemogućuje ili otežava pravilan raspored putnika u vozilu, odnosno ulazak ili izlazak iz vozila;
6. onemogućavati otvaranje i zatvaranje vrata kao i nasilno otvarati vrata na vozilu;
7. ulaziti i izlaziti iz vozila u pokretu, hvatati se ili voziti na spoljnom delu vozila;
8. prosjačenje, prodaja proizvoda, svako ponašanje u smislu držanja manifestacija i sl. u vozilu.
Vozač, odnosno ovlašćeno lice u vozilu dužno je opomenuti putnika koji postupa suprotno odredbama iz stava 1. ovog člana a ukoliko i pored opomene putnik izvrši koju od navedenih radnji, vozač će pozvati putnika da napusti vozilo.
Stvari nađene u vozilu predaju se vozaču ili ovlašćenom licu koji su dužni da nalazaču izdaju potvrdu u kojoj će upisati ime i prezime, odnosno naziv prevoznika, broj linije, registarski broj vozila, vreme pronalaska stvari, opis stvari i ime, prezime i adresa nalazača.
Ako se za vreme vožnje ne javi vlasnik nađene stvari, službeno lice kojem je ta stvar predata, je dužan po završetku vožnje odmah predati službi prevoznika.
Prevoznik je dužan da nađene stvari preda u roku od sedam dana ustanovi koja se stara o nađenim stvarima.
Sa nađenim stvarima postupaće se prema propisima o nađenim stvarima.
V - SREDSTVA ZA OBAVLJANJE LINIJSKOG PREVOZA
Sredstva za obavljanje linijskog prevoza obezbeđuju se iz prihoda od prodaje usluge prevoza i iz budžeta grada.
Cena usluge prevoza iz stava 1. ovog člana utvrđuje se Cenovnikom na osnovu elemenata za obrazovanje cena komunalnih usluga propisanih Zakonom o komunalnim delatnostima, na predlog javnog komunalnog preduzeća uz saglasnost gradonačelnika.
VI - OBEZBEĐIVANJE KONTINUITETA U OBAVLJANJU LINIJSKOG PREVOZA
Prevoznik je dužan da svoj rad i poslovanje organizuje u skladu sa odredbama ove odluke tako da kontinuirano i nesmetano pruža uslugu linijskog prevoza korisnicima, u skladu sa odredbama ove odluke obezbedi propisan obim, vrstu i kvalitet usluge.
Prevoznik je dužan da na osnovu pisanog naloga nadležne organizacione jedinice vrši i vanredne poslove u vezi sa obavljanjem linijskog prevoza, za koje se obezbeđuju dodatna novčana sredstva.
U slučaju iznenadnog zastoja ili kraćeg poremećaja u saobraćaju prevoznik je dužan da organizuje prevoz na način da putnici u najmanjoj mogućoj meri osete posledice poremećaja odnosno da u što kraćem roku preduzme mere za ponovno uspostavljanje redovnog prevoza.
U slučaju prekida saobraćaja zbog kvara vozila prevoznik je dužan da putnicima omogući da istim kartama nastave započetu vožnju drugim vozilom.
Prevoznik se obavezuje da u slučaju neispravnosti vozila isto ukloni sa linije u roku od 90 minuta.
Odstupanja od registrovanog reda vožnje na liniji u smislu skraćenja, produženja, delimične izmene trase i izmene u ponuđenom kapacitetu linije kao i zamene vrste i tipa vozila mogu se vršiti izuzetno, iz opravdanih razloga.
Pod opravdanim razlozima u smislu stava 1. ovog člana smatraju se elementarne nepogode (snežni nanosi, posledice poplava i sl.), znatna oštećenja ulica, puteva i putnih objekata, tramvajskih pruga, kontaktnih vodova, saobraćajne nezgode, manifestacije, radovi na putu i sl. čime je onemogućeno redovno odvijanje prevoza na liniji i preraspodela kapaciteta na druge linije zbog izmene saobraćajne situacije u gradu usled mera nadležnog organa dok ti razlozi postoje.
Prevoznik je dužan da o odstupanju i razlozima odstupanja obavesti organizacionu jedinicu Gradske uprave nadležnu za inspekcijske poslove, komunalnu policiju, nadležnu organizacionu jedinicu i blagovremeno informiše korisnike usluga.
Organizaciona jedinica Gradske uprave nadležna za inspekcijske poslove, utvrđuje da li je prevoznik morao odstupiti od registrovanog reda vožnje.
Kad organizaciona jedinica iz stava 4. ovog člana utvrdi da prevoznik nije morao odstupiti od registrovanog reda vožnje, postupiće u skladu sa propisanim ovlašćenjima.
Ako usled više sile ili drugih razloga koji se nisu mogli predvideti odnosno sprečiti da dođe do poremećaja ili prekida u obavljanju linijskog prevoza, prevoznik mora bez odlaganja preduzeti mere na otklanjanju uzroka poremećaja odnosno prekida.
Mere koje prevoznik preduzima u slučajevima iz stava 1. ovog člana su:
1. radno angažovanje zaposlenih na otklanjanju uzroka poremećaja, tj. razloga zbog kojih je došlo do prekida u pružanju usluge linijskog prevoza,
2. hitne popravke vozila i sistema za napajanje vozila sa električnom vučom kojima se obezbeđuje obavljanje linijskog prevoza i
3. preduzima i druge mere koje utvrdi nadležna organizaciona jedinica.
VII - NAČIN POSTUPANJA I OVLAŠĆENJA GRADSKE UPRAVE U SLUČAJU PREKIDA U OBAVLJANJU LINIJSKOG PREVOZA
Prevoznik je dužan da u slučaju prekida u obavljanju linijskog prevoza nastalog u slučaju nepredviđenih okolnosti (havarija, elementarne nepogode i dr.) ili štrajka kao i kad usled više sile dođe do smanjenog obima linijskog prevoza, o tome obavesti organizacione jedinice Gradske uprave iz člana 45. stav 3. ove odluke.
Kada nadležna organizaciona jedinica iz člana 45. stav 3. ove odluke primi obaveštenje o prekidu, odnosno smanjenom obimu linijskog prevoza, dužna je da bez odlaganja:
1. odredi red prvenstva i način obavljanja linijskog prevoza u skladu sa potrebama,
2. preduzme mere za otklanjanje nastalih posledica i druge potrebne mere za pružanje usluge,
3. angažuje drugog prevoznika za obavljanje linijskog prevoza neposrednom pogodbom, do otklanjanja poremećaja i
4. utvrdi razloge i eventualno odgovornost za prekid odnosno poremećaj nastao iz drugih razloga u pružanju usluge, kao i odgovornost za naknadu učinjene štete.
U slučaju prekida linijskog prevoza usled štrajka prevoznika, prevoznik je obavezan da obezbedi minimalno 75% od planiranog obima rada u obavljanju linijskog prevoza u skladu sa aktom osnivača odnosno zaključenim ugovorom.
Nadzor nad sprovođenjem odredaba ove odluke vrši organizaciona jedinica Gradske uprave nadležna za poslove saobraćaja.
Inspekcijski nadzor vrši inspektor za drumski saobraćaj organizacione jedinice Gradske uprave nadležne za inspekcijske poslove.
U skladu sa zakonom, inspektor za drumski saobraćaj ima pravo i dužnost da u vršenju inspekcijskog nadzora:
1. pregleda vozila kojima se obavlja linijski prevoz,
2. kontroliše važeće i overene redove vožnje,
3. utvrđuje identitet prevoznika, vozača i drugih odgovornih lica za obavljanje linijskog prevoza kontrolom ličnih karata i drugih odgovarajućih isprava,
4. kontroliše prevozna dokumenta u obavljanju linijskog prevoza i
5. pregleda opšte i pojedinačne akte, evidencije i drugu dokumentaciju prevoznika.
Kontrolu primene ove odluke i komunalno-policijske poslove, u skladu sa Zakonom o komunalnoj policiji i drugim propisima vrši Komunalna policija.
U skladu sa zakonom, u vršenju inspekcijskog nadzora inspektor za drumski saobraćaj je ovlašćen, u skladu sa zakonom, da:
1. kontroliše da li se delatnost linijskog prevoza obavlja na način i pod uslovima utvrđenim zakonom, ovom odlukom i propisima donetim na osnovu istih,
2. naredi izvršavanje utvrđenih obaveza i preduzimanje mera za otklanjanje nedostataka i
3. preduzima druge mere utvrđene zakonom.
Novčanom kaznom od 50.000,00 do 1.000.000,00 dinara kazniće se za prekršaj prevoznik:
1. ukoliko otpočne sa obavljanjem linijskog prevoza suprotno odredbi člana 20. stav 2. ove odluke,
2. ukoliko postupa suprotno odredbama člana 25. ove odluke,
3. ako linijski prevoz obavlja vozilima koja ne ispunjavaju uslove propisane odredbama člana 30. ove odluke,
4. ako vozilo ne obeleži i opremi na način predviđen članom 31. ove odluke,
5. ako reklame i druge natpise postavi suprotno odredbi člana 31. stav 8. ove odluke,
6. ako linijski prevoz ne obavlja prema elementima linije iz registra (član 32. stav 1. alineja 1. ove odluke),
7. ne poseduje u vozilu fotokopiju izdatog i overenog reda vožnje sa pečatom i potpisom ovlašćenog lica prevoznika prilikom obavljanja linijskog prevoza (član 32. stav 1. alineja 2. ove odluke),
8. ukoliko ne obavlja prevoz u skladu sa tarifnim sistemom iz člana 3. i ne primenjuje cenu iz člana 42. stav 2. ove odluke (član 32. stav 1. alineja 3. ove odluke),
9. ukoliko ne postupa u skladu sa odlukama nadležne organizacione jedinice donetim na osnovu člana 19. stav 2. ove odluke (član 32. stav 1. alineja 4),
10. ako linijski prevoz obavlja suprotno članu 43. ove odluke,
11. ukoliko prevoz ne organizuje na način propisan članom 44. stav 1. ove odluke,
12. ako ne omogući putnicima da u slučaju prekida saobraćaja ili kvara vozila započetu vožnju nastave drugim vozilom (član 44. stav 2. ove odluke),
13. ukoliko ne postupi shodno članu 44. stav 3. ove odluke,
14. o odstupanjima i razlozima odstupanja od registrovanog reda vožnje ne obavesti nadležne organizacione jedinice Gradske uprave (član 45. stav 3. ove odluke),
15. ako ne preduzme mere shodno odredbama člana 46. ove odluke,
16. ne postupa u skladu sa odredbama člana 48. ove odluke.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se i odgovorno lice novčanom kaznom od 2.500,00 do 75.000,00 dinara.
Novčanom kaznom od 50.000,00 do 1.000.000,00 dinara kazniće se za prekršaj prevoznik i drugo pravno lice ako onemogući ili ometa inspektora za drumski saobraćaj u vršenju službene dužnosti, ili ne dostavi tražene podatke u određenom roku, ili dostavi netačne podatke i ako ne izvrši - ili u određenom roku ne izvrši rešenje inspektora za drumski saobraćaj.
Za radnje iz prethodnog stava kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu, novčanom kaznom u iznosu od 2.500,00 do 75.000,00 dinara.
Novčanom kaznom na licu mesta od 2.500 dinara kazniće se za prekršaj vozač ako postupa u suprotnosti sa odredbama čl. 33, 34. i 35, člana 40. stav 2. i člana 41. stav 1. i ove odluke.
Novčanom kaznom na licu mesta od 2.500,00 dinara kazniće se za prekršaj putnik ako u vozilu nema važeću i ispravnu voznu ispravu (član 36. stav 2.).
Novčanu kaznu na licu mesta naplaćuje inspektor za drumski saobraćaj i komunalni policajac.
Novčanom kaznom od 2.500,00 do 75.000,00 dinara kazniće se za prekršaj putnik ako se ponaša suprotno odredbama čl. 36. i 38. člana 39. stav 1. i člana 40. stav 1. ove odluke.
X - PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Ugovori zaključeni između grada i prevoznika, pre stupanja na snagu ove odluke, ostaju na snazi do isteka vremena na koje su zaključeni.
U roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ove odluke:
- Gradsko veće će doneti akta iz člana 3. stav 2. ove odluke,
- gradonačelnik će doneti akt iz člana 5. stav 2. ove odluke i
- nadležna organizaciona jedinica će doneti akta iz člana 1. stav 3. i člana 4. stav 4. ove odluke.
Organizaciona jedinica gradske uprave nadležna za poslove javnog linijskog prevoza preuzeće od organizacionih jedinica uprave gradskih opština: Barajevo, Grocka, Lazarevac, Mladenovac, Obrenovac, Sopot i Surčin poslove registracije linija između naseljenih mesta na području tih opština u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.
Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Beograda ("Službeni list grada Beograda", broj 24/06) i sva druga akta doneta na osnovu te odluke.
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Beograda".