ODLUKAO KOMUNALNOM UREĐENJU NA PODRUČJU GRADA VRANJA("Sl. glasnik Grada Vranja", br. 7/2011 - prečišćen tekst, 11/2011 i 18/2011 - ispr.) |
Ovom Odlukom se utvrđuju uslovi i način održavanja i korišćenja javnih površina i komunalnih objekata na javnim površinama na području grada Vranja, odnosno uslovi i način obavljanja komunalnih delatnosti: održavanje čistoće, uređenje i održavanje javnih zelenila i rekreacionih površina i održavanje deponija; naknada za pružanje komunalnih usluga, kao i drugi uslovi za opšte komunalno uređenje.
Pod javnim površinama u smislu Odluke smatraju se:
- ulice, trotoari, trgovi i skverovi, putevi, staze i prolazi, parking prostori, mostovi, nadvožnjaci i podvožnjaci;
- parkovi, park šume, uređene zelene površine - travnjaci, spomen parkovi;
- sportski i zabavni tereni;
- autobuske, železničke i taksi stanice;
- benzinske stanice - pumpe;
- pijace;
- dvorišta u zgradama kolektivnog stanovanja, otvoreni prostori između stambenih zgrada;
- neizgrađeno-gradsko građevinsko zemljište, i
- druge površine koje služe javnoj upotrebi.
Pod komunalnim objektima, u smislu Odluke, smatraju se:
- objekti za snabdevanje vodom, fontane, javne česme i bunari;
- objekti i uređaji za odvođenje otpadnih i atmosferskih voda;
- objekti i uređaji za snabdevanje toplotnom energijom;
- elektrodistributivni objekti:
- objekti javne rasvete;
- telefonske govornice i poštanski sandučići;
- nadstrešnice za autobuska stajališta;
- ulični otvori - poklopci na otvorima šahti;
- oglasni stubovi i table, panoi, reklamne oznake;
- klupe, žardinjere i drvoredi;
- firme, svetleći i drugi natpisi;
- table sa nazivima ulica i brojevima;
- kontejneri, tipizirane posude za smeće i korpe za otpadke;
- deponije;
- spomen obeležja i biste;
- javna kupatila i javni klozeti;
- stočno groblje, i
- drugi objekti koji služe za proizvodnju komunalnih proizvoda i pružanje komunalnih usluga.
II ODRŽAVANJE I KORIŠĆENJE JAVNIH POVRŠINA I KOMUNALNIH OBJEKATA
Pod održavanjem javnih površina i komunalnih objekata u smislu ove odluke smatra se njihovo redovno održavanje - popravka, modernizovanje, opremanje i obnavljanje, kao i zaštita od svih vrsta ugrožavanja i oštećenja, a u cilju stvaranja uslova za nesmetano korišćenje javnih površina i funkcionisanje komunalnih objekata.
O održavanju javnih površina i komunalnih objekata staraju se nadležna javna komunalna preduzeća.
Neposredna zaštita javnih površina i komunalnih objekata, a posebno parkova, park šuma, drvoreda, fontana i javnih česmi, obavlja se preko službenih lica - čuvara javnih površina.
Službu iz stava 1. ovog člana organizuje Javno komunalno preduzeće "Komrad" - Vranje (u daljem tekstu: JKP "Komrad").
Službena lica iz stava 1. ovog člana moraju biti uniformisana sa legitimacijom čuvara javnih službi, koju izdaje JKP "Komrad".
Sredstva za opremanje službenih lica - čuvara javnih površina u smislu stava 3. ovog člana delimično se isplaćuju iz budžeta grada Vranja.
Održavanje i korišćenje javnih površina i komunalnih objekata iz člana 2. i 3. Odluke, vrši se pod uslovima i na način propisan Zakonom i Odlukom.
Pod održavanjem čistoće smatra se čišćenje i pranje ulica i drugih javnih površina, sakupljanje smeća i drugih prirodnih i veštačkih otpadaka iz stambenih, poslovnih i drugih objekata, osim industrijskog otpada i opasnih materija, njihovo odvoženje i odlaganje, uklanjanje otpada iz posuda za otpatke na javnim mestima, kao i smeća i drugog otpada sa ulica i javnih površina.
Održavanje čistoća na javnim površinama obezbeđuje i vrši JKP "Komrad", u skladu sa programom održavanja javne higijene i javnog zelenila, a na osnovu zaključenog ugovora.
Program iz stava 1. ovog člana donosi JKP "Komrad", uz saglasnost JP-Direkcija za razvoj i izgradnju grada Vranja i JP - Uprava Banje.
Odluku o davanju saglasnosti za donošenje Programa održavanja javne higijene i javnog zelenila, kao i za zaključivanje ugovora o održavanju čistoće na javnim površinama u smislu stava 1. ovog člana, donosi Upravni odbor JP - Direkcija za razvoj i izgradnju grada Vranja, odnosno Upravni odbor JP - Uprava Banje.
Ukoliko se ne donese Odluka u smislu stava 3. ovog člana, Odluku o tome doneće Gradsko veće Grada Vranja.
Program iz stava 1. ovog člana donosi se na period od godinu dana i sadrži: tehnologiju rada, pregled poslova na održavanju čistoće, cenu koštanja ugovornih poslova, naziva ulica koje se čiste, njihovu površinu i drugo.
JKP "Komrad" je dužno da preko sredstava javnog informisanja ili na drugi pogodan način upozna korisnike usluga sa programom iz stava 1. ovog člana, najkasnije do 31. decembra tekuće godine za narednu godinu.
Redovno čišćenje javnih površina vrše:
- preduzeća koja obavljaju gradski saobraćaj - autobusku stanicu i autobuska stajališta, a preduzeća koja obavljaju železnički saobraćaj - železničku stanicu,
- vlasnici kioska i sličnih objekata - javne površine oko ovih objekata,
- preduzeće koje se stara o parkiralištima - parkiralište,
- preduzeće koje upravlja benzinskim stanicama - prostor koji služi benzinskoj stanici i površinu oko ovih prostora,
- preduzeće koje upravlja grobljima - groblja i prostor oko groblja,
- preduzeće koje upravlja sportskim terenima i bazenima za kupanje - terene, bazene i prostor oko njih,
- preduzeće koje izvodi građevinske i komunalne radove, površine gde se ti radovi izvode i prostor oko ovih površina,
- industrijska, trgovinska, ugostiteljska i zanatska preduzeća, samostalne zanatlije i ugostitelji, javne površine oko objekata,
- preduzeća za promet otpadnog, ogrevnog i građevinskog materijala i njihova stovarišta, površine oko prodavnica, stovarišta i magacine,
- preduzeća za prikazivanje filmova i pozorišnih predstava - javne površine oko zgrada u kojima se nalaze bioskopske i pozorišne sale,
- ustanove iz oblasti obrazovanja i vaspitanja, kulture i fizičke kulture, zdravstva i socijalne zaštite - javne površine oko ovih ustanova,
- priređivači zabavnih igara, zabavna strelišta, luna parkovi, cirkuske predstave, koncertne i druge predstave - prostore oko ovih objekata.
Odobrenje za postavljanje objekata zabavnih igara ne može se izdati od strane nadležnog gradskog organa, ukoliko prethodno nije sačinjen ugovor sa JKP "Komrad" o čišćenju javnih površina oko objekata - iznošenjem smeća i drugih otpadnih materijala koje stvaraju u vreme i posle nastupa, kao i uklanjanje reklamnih panoa i plakata.
JKP "Komrad" vrši čišćenje ostalih javnih površina, koje nisu obuhvaćene stavom 1. ovog člana.
Naknadu za pružanje komunalnih usluga čišćenja ostalih javnih površina, koje nisu obuhvaćene stavom 1. ovog člana, isplaćuje JP - Direkcija za razvoj i izgradnju grada Vranja, odnosno JP - Uprava Banje, na osnovu naloga organa osnivača - Gradskog veća Grada Vranja.
2. Pranje i polivanje ulica i drugih javnih površina
Pranje i polivanje ulica, trotoara, trgova, skverova i drugih javnih površina vrši se, po pravilu, prema rasporedu utvrđenim Programom održavanja čistoće na javnim površinama, u smislu člana 9. stav 1. ove Odluke.
Izuzetno, po nalogu Komunalne inspekcije, pranje i polivanje ulica i drugih javnih površina vrši se mimo utvrđenog rasporeda u smislu stava 1. ovog člana uz odgovarajuću naknadu.
Naknadu za pružanje komunalnih usluga pranja i polivanja ulica i drugih javnih površina, u smislu stava 2. ovog člana, isplaćuje osnivač, preko JP - Direkcija za razvoj i izgradnju grada Vranja, odnosno JP - Uprava Banje.
Pranje i polivanje ulica, trotoara, trgova, skverova i drugih javnih površina vrši se, po pravilu, noću i to od 21,00 do 05,00 časova, a u periodu od 16. novembra do 31. marta može se vršiti samo ako je dnevna temperatura viša od 5 stepena C.
Pranje i polivanje javnih površina iz stava 1. ovog člana može se vršiti i u drugom vremenu, uz saglasnost gradske komunalne inspekcije.
Prilikom pranja i polivanja javnih površina slivnici ne smeju biti zapušeni.
3. Sakupljanje, odvoženje i odlaganje komunalnog otpada
Pod komunalnim otpadom u smislu ove odluke, smatra se komunalno smeće, kabasto smeće, vrtno smeće i druge vrste prirodnog i veštačkog otpada, izuzev industrijskog otpada i opasnih materija.
U komunalno smeće spadaju: otpaci koji se stvaraju u stambenim, poslovnim, pogonskim i radnim prostorijama - otpaci životnih namirnica, pepeo iz peći na čvrsto gorivo, garež, ambalaže od mini pakovanja, kao i predmeti za opštu upotrebu, hartije i drugi sitni otpaci.
U kabasto smeće spadaju: delovi neupotrebljivog kućnog inventara (nameštaj, mašine i sl.), veći delovi od tkanina i drugog materijala (dušek, tepih i sl.), kao i drugi predmeti koji se ne mogu smeštati u sudove za komunalno smeće.
U vrtno smeće spadaju: trave, lišće, granje, nadzemni i podzemni delovi biljaka i drugo.
Redovno iznošenje komunalnog otpada sa javnih površina, iz individualnih domaćinstava, stambenih zgrada, poslovnih, pogonskih i radnih prostorija, kao i odlaganje komunalnog otpada vrši JKP "Komrad".
Iznošenje i odlaganje komunalnog otpada vrši se specijalnim vozilima.
Iznošenje i odlaganje smeća iz objekata snabdevenih kontejnerima, zapremine 1 m3, vrši se dva puta nedeljno, po potrebi i češće a iz objekata individualnih domaćinstava koja su snabdevena kantama ili kesama, vrši se jedanput nedeljno.
JKP "Komrad" je u obavezi da dva puta godišnje vrši uklanjanje kabastog smeća iz zgrada individualnog i kolektivnog stanovanja.
Ukoliko korisnici usluga imaju potrebe za češćim iznošenjem smeća mogu tražiti od JKP "Komrad" vanredno iznošenje smeća, uz plaćanje posebne naknade.
JKP "Komrad" je u obavezi da na početku svake godine sačini raspored iznošenja smeća i sa istim upozna korisnike usluga, preko sredstava javnog informisanja, mesnih zajednica, kao i na drugi pogodan način.
Komunalno smeće drži se u sudovima za smeće, propisani ovom odlukom.
Kabasto smeće odlaže se pored sudova za komunalno smeće, a prema rasporedu koji bude određen od strane JKP "Komrad" i objavljen preko sredstava javnog informisanja.
Korisnici usluga iznošenja smeća iz stava 1. i 2. ovog člana, na urbanizovanim područjima Vranja i Vranjske Banje, gde postoje uslovi za prilaz komunalnim vozilima, dužni su da JKP "Komrad" omoguće pružanje usluga iznošenja smeća.
U naseljima i ulicama gde ne postoje uslovi za prilaz komunalnih vozila nadležna komunalna inspekcija odrediće punktove za sakupljanje smeća.
Punktove za sakupljanje smeća iz stava 4. ovog člana uređuje JKP "Komrad", a prema uslovima koje utvrđuje gradski organ uprave nadležan za poslove urbanizma.
Korisnici usluga su u obavezi da sudove za smeće iznose na određene punktove iz stava 4. ovog člana, prema rasporedu koju utvrđuje, u smislu člana 17. ove Odluke, JKP "Komrad".
Korisnici usluga iz stava 4. i 5. ovog člana su dužni da JKP "Komrad" dostave spisak domaćinstava sa porodicama i površini stambenog objekta i dvorišta, radi obračuna i naplate naknade za pružanje komunalne usluge iznošenja smeća.
Komunalno smeće iz pogonskih prostorija preduzeća skladišti se na posebno određenim mestima u krugu Preduzeća.
Iznošenje smeća iz stava 1. ovog člana vrši JKP "Komrad" uz odgovarajuću naknadu.
Smeće i otpaci iz domaćinstava, preduzeća, ustanova i drugih organizacija, prikuplja se u tipskim sudovima (kante, kontejneri...) i u plastičnim vrećama.
Sudovi za smeće moraju biti takvi da onemogućavaju rasipanje smeća i širenje neprijatnog mirisa, te da se lako mogu oprati i dezinfikovati.
Stanari zgrade za kolektivno stanovanje obavezni su da komunalno smeće iznose i odlažu u kontejnere u plastičnim kesama - vrećama, koje moraju biti zatvorene.
Sudove za smeće za potrebe stambenih zgrada kolektivnog stanovanja, kao i ostalih objekata, obezbeđuju korisnici usluga.
Korisnici usluga iz stava 1. ovog člana dužni su da obezbede dovoljan broj propisanih sudova za smeće.
Broj i količinu sudova za smeće utvrđuje JKP "Komrad".
Broj sudova za smeće određuje se prema prostoru sa koga se vrši čišćenje i iznošenje smeće.
Kod preduzeća koja se bave proizvodnjom, trgovinskom i uslužnom delatnošću, postavlja se jedan kontejner od 7 m3, koji pokriva površinu od 1500 do 4000 m2, sa koje se čisti i iznosi smeće.
Kod stambenih zgrada kolektivnog stanovanja postavlja se jedan kontejner od 1 m3 na 15 stanova, a kod individualnih domaćinstava postavlja se jedna kanta od 0,75 m3 po domaćinstvu.
Ukoliko su sudovi za smeće dotrajali ili neispravni, te je u njima nemoguće vršiti odlaganje smeća, Komunalna inspekcija će korisnicima usluga iznošenja smeća naložiti da izvrše popravku i nabavku novih sudova.
Nabavka sudova naložiće se i ukoliko korisnici usluga ne poseduju sudove za smeće, ili ne poseduju odgovarajuće sudove u smislu člana 21. odluke.
U sudove za smeće zabranjeno je bacati žar, otpad od seče ogrevnog i drugog drveta (piljevina), šljaku, životinjske leševe, životinjske konfiskate, medicinski otpad, opasan otpad (medicinski zarazni otpad, gume, azbest, mulj iz kanalizacije, opasne tečnosti, boje i lakovi), otpadni građevinski materijal, kabaste predmete i druge čvrste predmete.
Sudovi za smeće drže se u prostru namenjenom za ove svrhe i određenom od strane gradskog organa uprave nadležnog za poslove urbanizma.
Sudovi za smeće kod individualnih stambenih objekata moraju biti postavljeni u dvorištu, do ulice kojom se kreće komunalno vozilo, a pod uslovima koje propiše nadležni gradski organ iz stava 1. ovog člana.
Prostor za pristup i smeštaj sudova za smeće i stambenih zgrada kolektivnog stanovanja i preduzeća mora biti betoniran sa izgrađenim parapetom i pristupačan komunalnim vozilima.
U objektima gde postoje prostorije za smeće koje se ne koriste prema projektovanoj nameni, po nalogu nadležne Komunalne inspekcije izvršiće se promena namene ovih prostorija, a mesto za smeće odrediti na otvorenom prostoru pored stambenih objekata, pod uslovima koje propiše organ iz stava 1. ovog člana.
Pri iznošenju komunalnog smeća JKP "Komrad" je dužan da sa prostora gde su smešteni sudovi pokupi svo rasuto smeće.
Sudovi za smeće se moraju vratiti na određeno mesto.
Zabranjeno je parkirati vozila ispred i oko sudova za smeće ili prostorija u kojima se nalaze sudovi za smeće.
Na ulicama, trgovima, parkovima i drugim javnim površinama za koje je ugovoreno čišćenje, moraju biti postavljene korpe za otpadke, koje se svakodnevno prazne.
Korpe za otpatke (đubrijere) obezbeđuje JKP "Komrad", prema programu za održavanje javne higijene i javnog zelenila.
Broj i mesta za postavljanje đubrijera određuje JKP "Komrad" uz saglasnost Komunalne inspekcije.
Na površinama iz člana 10. stav 1. ove Odluke, korpe za otpatke dužni su da obezbede korisnici tih površina.
JKP "Komrad" je u obavezi da korpe za otpatke održava u ispravnom stanju i da ih svakodnevno prazni.
Korpe za otpadke na području grada moraju biti uređene prema uslovima propisanim od strane nadležnog gradskog organa uprave za poslove urbanizma.
Komunalno i vrtno smeće, kao i smeće sa javnih površina, odvozi se i odlaže na gradsku deponiju određenu za tu vrstu.
Za odlaganje šuta, zemlje iz iskopa od građevinskih radova i drugog građevinskog otpada, kabastog smeća i drugog prirodnog i veštačkog otpada, izuzev industrijskog otpada i opasnih materija, određuje se posebna deponija na mesto zv "Gložje"- kat. parcela broj 143, KO Bunuševac.
O održavanju i uređenju deponija iz stava 1. i 2. ovog člana stara se JKP "Komrad".
Sredstva za održavanje i uređivanje deponija iz člana 28. stav 2. Odluke obezbeđuju se prema Odluci o posebnoj naknadi za zaštitu i unapređenje životne sredine.
Deponija za smeće mora biti izgrađena i uređena u skladu sa urbanističkim propisima i higijenskim normama, da raspolaže pratećim objektima, da je obezbeđeno vodosnabdevanje i snabdevanje električnom energijom, kao i da je ograđeno.
Pristupni put do deponije mora biti izgrađen od čvrstog materijala i redovno održavan.
Korišćenje deponije iz člana 28. stav 1. i 2. može se vršiti po osnovu zaključenog ugovora sa JKP "Komrad".
4. Poljski klozeti i septičke jame
Izvlačenje fekalnih i drugih otpadnih voda vrši isključivo JKP "Komrad", specijalnim vozilima opremljenim za ove poslove.
Ispuštanje fekalne i druge otpadne vode vrši se u mrežu gradske kanalizacije, uz prethodno odobrenje Komunalne inspekcije.
Septičke jame moraju se čistiti čim se napune dve trećine njihove zapremine, a čišćenje pada na teret korisnika.
JKP "Komrad" je u obavezi da, najkasnije u roku od osam dana od dana prijave i uplate naknade za pružanje komunalne usluge čišćenja septičke jame, izvrši traženu uslugu.
Zabranjena je izgradnja poljskih klozeta i septičkih jama na području obuhvaćenom Generalnim urbanističkim planom.
Izuzetno iz stava 1. ovog člana, izgradnja će se dozvoliti ukoliko nije izgrađena gradska kanalizaciona mreža.
Izgradnja higijenskih klozeta u smislu stava 2. ovog člana vrši se u skladu sa sanitarno-higijenskim uslovima i to:
- da je jama nepropusna,
- da je sprovedena ventilacija i onemogućen pristup insektima i glodarima,
- da je pristupačna i da se može lako čistiti prati i dezinfikovati.
Izgradnja objekta u smislu stava 3. ovog člana vrši se po prethodnom pribavljenom odobrenju za izgradnju od strane gradskog organa uprave nadležnog za poslove građevinarstva.
U ulicama u kojima je izgrađena kanalizaciona mreža zabranjuje se upotreba poljskih klozeta i septičkih jama.
Vlasnici objekata iz stava 1. ovog člana su dužni da po nalogu nadležne gradske inspekcije (Građevinske i Komunalne), odmah uklone objekte, jame očiste i zatrpaju, kao i da sanitarne uređaje priključe na gradsku kanalizacionu mrežu.
Javna kupatila i javni klozeti moraju ispunjavati sve sanitarno-higijenske uslove.
Održavanje čistoće objekata iz stava 1. ovog člana vrše vlasnici odnosno korisnici zgrada u čijem se sastavu nalaze ovi komunalni objekti.
5. Uklanjanje snega i ledenih naslaga sa javnih površina
Radi normalnog odvijanja saobraćaja u zimskom periodu vrši se redovno uklanjanje snega i ledenih naslaga sa kolovoza i trotoara.
Uklanjanje snega i leda sa kolovoza vrši JP "Vodovod" Vranje.
Uklanjanje snega i leda sa trotoara ispred stambenih zgrada za kolektivno stanovanje, individualnih stambenih objekata i poslovnih prostorija (zgrade), vrše stanari stambenih zgrada za kolektivno stanovanje, vlasnici odnosno, korisnici individualnih stambenih objekata i poslovnih prostorija.
Uklanjanje snega i leda sa ostalih javnih površina, koje nisu obuhvaćene stavom 2. i 3. ovog člana vrši JKP "Komrad", prema programu i ugovoru zaključenim sa JP - Direkcija za razvoj i izgradnju grada Vranja, odnosno sa JP - Uprava Banje.
Sneg i led sa kolovoza i trotoara uklanja se u što moguće kraćem roku.
Uklonjeni sneg i led sa trotoara sakuplja se u gomile na trotoaru ili ivici kolovoza, i to tako da ne zatvara oluke i slivnike, kao i da ne ometa prolaz vozila i pešaka i njihov pristup stambenim i poslovnim prostorijama.
Vlasnici vozila, koja su parkirana na ulicama, trotoarima i skverovima, kao i havarisanih vozila, dužni su da po nalogu Saobraćajne i Komunalne inspekcije, odmah uklone vozila sa tog prostora i omoguće čišćenje snega i leda.
Vlasnici, odnosno korisnici objekata su dužni da po nalogu Komunalne inspekcije odmah uklone nagomilani sneg i led na krovovima i drugim delovima objekata, koji predstavlja opasnost za prolaznike ili preti ugrožavanju drugih objekata.
Ukoliko se sneg i led ne ukloni u smislu člana 37. i člana 39. po nalogu komunalne inspekcije sneg i led uklanja JKP "Komrad", na teret fizičkih i pravnih lica, koja nisu postupila shodno propisanim obavezama.
a) Zaštita čistoće
U cilju opšteg uređenja i čistoće grada, na javnim i drugim površinama zabranjeno je:
1) prljanje i uništenje fasada i drugih spoljnih delova zgrada i drugih objekata;
2) prljanje i uništenje spomenika;
3) ispisivanje grafita na fasadi i drugim spoljnim delovima zgrada i drugih objekata;
4) prljanje i oštećenje gradskog mobilijara;
5) deponovanje smeća i otpada mimo mesta određenog za tu namenu;
6) bacanje hartija i drugih otpadaka van korpi za otpatke;
7) bacanje uginulih životinja u sudove za smeće, na ulice, parkove, rečna korita i druge javne površine;
8) uništavanje sudova za smeće i korpi za otpatke;
9) iz sudova za smeće raznositi otpadni materijal;
10) paljenje smeća i drugog otpadnog materijala na javnim površinama;
11) držanje smeća i drugih otpadaka u posudama koje ne ispunjavaju propisane uslove;
12) pomeranje posuda za smeće sa određenih mesta bez odobrenja nadležnog organa;
13) stvaranje otvorenih smetlišta na javnim površinama;
14) izlivanje otpadnih voda i druge nečistoće na javne površine;
15) vršenje prevoza otpadnih materijala u otvorenim sudovima;
16) pranje motornih vozila na ulicama i drugim javnim površinama, kao i ispuštanje vode od pranja vozila na javnim površinama;
17) popravljanje vozila na javnim površinama;
18) zauzeće i oštećenje javnih površina (ostavljanjem vozila, stvari i drugih predmeta, zapreka za vozila, postavljanjem privremenih montažnih objekata bez odobrenja nadležnog organa i slično);
19) ostavljanje šuta i drugog građevinskog materijala na javnim površinama;
20) postavljanje betonskih mešalica na trotoarima i ulicama;
21) držanje neispravnih hidranata za vodu na ulicama;
22) lepljenje plakata po zidovima zgrada i drugih objekata, izlozima lokala, uličnim drvoredima i stubovima električnih mreža, kao i postavljanje sredstava za oglašavanje na zelenim javnim površinama;
23) vršenje prodaje poljoprivrednih i dugih proizvoda izvan pijačnih prostora;
24) vršenje određenih delatnosti, odnosno radnji na javnim površinama (pečenje kestena, kikirikija, semenki, kukuruza, pomfrita i kokica i slično) i njihova prodaja bez odobrenja nadležnog organa;
25) postavljanje stolova i stolica na trotoarima bez odobrenja nadležnog organa;
26) uništavanje biciklističkih i pešačkih staza i njihovo korišćenje protivno određenoj nameni;
27) izgradnja i postavljanje nadgrobnih spomenika, nadgrobnih ploča i drugih nadgrobnih obeležja pored puteva i ulica;
28) vršenje drugih radnji kojima se narušava opšte uređenje i čistoća grada.
Ulični prilazi, dvorišta, smeštajni prostor, kružni utovarni i istovarni prostori, na kojima se rad obavlja motornim i drugim vozilima, moraju se nasuti šljunkom ili drugim pogodnim materijalom, raznošenje istog, s tim da prilazi na 10 m do ulice mora biti betoniran - asfaltiran.
Obezbeđenje površine u smislu stava 1. ovog člana vrše vlasnici odnosno korisnici tih površina.
Zabranjeno je na gradskim ulicama kretanje vozila čiji točkovi nisu očišćeni od blata, kao i delovi vozila od blatnjavih nanosa.
Motorna i zaprežna vozila, kojima se prevozi pesak, ugalj, zemlja i drugi rastresit materijal moraju biti obezbeđena od prosipanja prilikom prevoza.
Ukoliko prilikom prevoza dođe do prosipanja materijala iz stava 1. ovog člana, a čišćenje ne izvrši preduzeće ili pojedinac koji vrši prevoz, čišćenje vrši JKP "Komrad" na teret preduzeća odnosno lica koja su prouzrokovala prljanja javnih površina.
Dvorišta i drugi prostori u svojini građana moraju se držati uredno i u čistom stanju.
Održavanje čistoće prostora iz stava 1. ovog člana podrazumeva redovno čišćenje i smeštaj sakupljenog smeća u sudove za smeće, na određenom prostoru.
b) Raskopavanje javnih površina
Raskopavanje javnih površina može se vršiti radi izvođenja:
- investicionih radova na postavljanju novih, premeštaju ili uklanjanju postojećih podzemnih ili nadzemnih instalacija objekta, postrojenja i uređaja, glavnih i pomoćnih vodova javne komunalne mreže,
- radova na priključivanju i isključivanju pojedinih objekata sa javne komunalne mreže, pod uslovom da se ne presecaju javne saobraćajne površine,
- radova hitnih intervencija radi otklanjanja iznenadnog kvara na komunalnim objektima, a kada isti ne trpe odlaganje zbog mogućnosti nastajanja povećane materijalne štete odnosno opasnosti i sl.
Raskopavanje javnih površina može otpočeti nakon pribavljenog odobrenja, koje izdaje JP - Direkcija za razvoj i izgradnju grada Vranja i JP - Uprava Banje.
Izuzetno iz stava 1. ovog člana, raskopi radi hitnih intervencija mogu otpočeti i pre pribavljenog odobrenja, stim što je izvođač radova dužan da najkasnije prvog narednog dana podnese zahtev za izdavanje odobrenja za raskopavanje.
Sva pravna lica su dužna da najkasnije do 31. decembra tekuće godine dostave planove raskopavanja javnih površina radi izvođenja investicionih radova, za narednu godinu.
Planovi se dostavljaju preduzeću iz člana 47. koje izdaje odobrenje.
Planovi iz stava 1. ovog člana sadrže dinamiku i mesto izvođenja radova na raskopavanju javnih površina.
Zahtev za raskopavanje javnih površina podnosi investitor, najkasnije 10 dana pre početka izvođenja radova.
Zahtev iz stava 1. ovog člana sadrži:
- podatke o podnosiocu,
- svrhu raskopavanja,
- vreme početka i završetka radova na raskopavanju,
- odobrenje o promeni režima saobraćaja i za dovođenje raskopane površine u prvobitno stanje.
Odobrenje se izdaje u roku od sedam dana od dana podnošenja zahteva.
U odobrenju za raskopavanje javnih površina utvrdiće se: vreme početka i završetka radova, način izvođenja radova u pogledu održavanja čistoće, deponovanja zemlje i materijala, uslovi za bezbednost saobraćaja, uslovi i rok za dovođenje raskopanih javnih površina u tehnički ispravno stanje.
U određenim slučajevima, ukoliko to posebne situacije nalažu odobrenje za raskopavanje može se izdavati u etapama.
Raskopavanje javnih površina može se izvoditi u periodu od 1. marta do 1. novembra.
Izuzetno iz stava 1. ovog člana, ukoliko se iz nepredviđenih razloga mora vršiti raskopavanje u drugom periodu od određenog u stavu 1. ovog člana, u odobrenju za raskopavanje utvrdiće se posebni uslovi i način izvođenja radova u vezi održavanja javne čistoće, deponovanja zemlje, bezbednosti saobraćaja i drugo.
Ukoliko se prilikom raskopavanja, javni saobraćaj mora delimično ili potpuno zatvoriti, investitor je dužan da o tome pisanim putem obavesti MUP - Policijsku upravu u Vranju i mesnu zajednicu na čijoj se teritoriji vrši raskopavanje, u roku od sedam dana pre nameravanog zatvaranja saobraćaja.
Ukoliko usled raskopavanja ili radova vezanih za raskopavanje nastanu oštećenja na stambenim, komunalnim i drugim objektima, uređajima i instalacija, izvođač radova je dužan da o tome obavesti javno preduzeće iz člana 47. Odluke i vlasnika odnosno korisnika objekta, odmah ili najkasnije prvog narednog dana.
Troškove prouzrokovane oštećenjem iz stava 1. ovog člana snosi investitor.
Investitor je dužan da obezbedi nesmetano korišćenje prilaza stambenim i drugim objektima.
Raskopavanje javnih površina i radovi vezani na raskopavanju moraju se izvoditi u skladu sa odobrenjem.
Investitor je dužan da u ugovorenom roku javne površine dovede u tehnički ispravno stanje, kao i da izvrši čišćenje i pranje površina.
Gradilište za izvođenje građevinskih radova za investicione objekte formira se na osnovu odobrenja gradskog organa nadležnog za poslove građevinarstva, a izgradnji objekta se pristupa po dobijanju građevinske dozvole.
Za povećano angažovanje na čišćenju i pranju javnih površina pored gradilišta investitor je dužan da JKP "Komrad" plati posebnu naknadu.
Osnovica za utvrđivanje posebne naknade iz stava 2. ovog člana je: površina gradilišta, namena objekta i vrsta radova na gradilištu, vremenski interval izvođenja radova i vreme izvođenja radova.
Investitor izgrađenog objekta je dužan da ukloni otpadni građevinski materijal i zemljište očisti u roku od 15 dana od dana završetka objekta.
IV UREĐIVANJE I ODRŽAVANJE JAVNIH ZELENIH I REKREATIVNIH POVRŠINA
Pod uređivanjem i održavanjem javnih zelenih i rekreacionih površina smatra se zasađivanje drveća, zaštitnog zelenila i drugog rastinja i trave, kresanje drveća i košenje trave, održavanje, opremanje i čišćenje parkova, skverova i drugih javnih i zelenih površina, održavanje i čišćenje površina za rekreaciju.
Pod javnim zelenim i rekreativnim površinama, u smislu Odluke, smatraju se:
- parkovi i park šume,
- spomen parkovi i spomen groblja,
- skverovi,
- zelene površine duž saobraćajnica (ulični travnjaci, zelene trake duž staze, živa ograda i sl.),
- zelene površine posebne namene: u školskim dvorištima, u krugu preduzeća i drugih poslovnih objekata, u krugu zdravstvenih, prosvetnih, kulturnih i drugih objekata, u dvorištima stambenih zgrada, u sportskom centru.
Uređivanje i održavanje javnih zelenih površina vrši se prema godišnjem programu, a u skladu sa urbanističkim planovima.
Godišnji program uređivanja i održavanja zelenih površina donosi JKP "Komrad", najkasnije do kraja decembra za narednu godinu, uz saglasnost JP - Direkcije za razvoj i izgradnju grada Vranja odnosno JP - Uprava Banje.
Izvođači građevinskih i drugih radova na zelenoj i rekreativnoj površini dužni su da ih štite od oštećenja.
Izvođači radova su obavezni da odgovarajućom ogradom zaštite od oštećenja stabla kao i zelenu površinu.
Gradski organ uprave nadležan za građevinarstvo ne može izdati dozvolu za rad na zelenim površinama, bez prethodne saglasnosti JKP "Komrad".
Odobrenjem nadležnog organa iz stava 3. ovog člana propisuje se i obaveza izvođača radova da zelene površine, nakon izvedenih radova, vrati u prvobitno stanje.
U parkovima se mogu postavljati klupe, fontane, objekti za zabavu i igru dece, spomen obeležja i drugi objekti, u službi odmora i rekreacije, a u skladu sa urbanističkim uslovima, tako da se ne gubi funkcionalnost i namena prostora.
Drveće ili šiblje u dvorištima stambenih zgrada za kolektivno stanovanje, preduzeća i drugih poslovnih zgrada, individualnih stambenih i drugih objekata, koje svojim granama ugrožava prolaznike, bezbednost saobraćaja ili ometa normalan razvoj drvorednih i drugih sadnica, vlasnici odnosno korisnici su dužni da na odgovarajući način iste urede - formiraju ili uklone.
U dvorištima individualnih i drugih objekata ne smeju se saditi i podizati biljke, koje na bilo koji način mogu prouzrokovati oštećenja zgrada, narušiti njihov izgled ili im zaklanjati svetlost.
Na javnim zelenim površinama zabranjeno je:
- oštećenje objekta i rekvizita,
- gaženje trave na zelenim površinama i kretanje van označenih pešačkih staza,
- kidanje cveća, vađenje drveća, oštećenje trave i ostalog rastinja, kršenje i lomljenje grana, sadnica, šiblja i sl.,
- lepljenje plakata po drveću,
- vožnja biciklom, motorom ili drugim saobraćajnim sredstvom po zelenim površinama, kao i parkiranje motornih i drugih vozila na javnim zelenim površinama,
- ostavljanje havarisanih vozila,
- bacanje otpadaka van utvrđenog mesta,
- kopanje i vađenje humusa,
- ispuštanje otpadnih voda po parkovima i drugim zelenim površinama,
- neovlašćeno košenje trave i njeno uklanjanje sa zelenih javnih površina,
- istovar i deponovanje smeća, građevinskog i drugog materijala,
- uklanjanje, paljenje i oštećenje oznaka i natpisa postavljenih u cilju održavanja reda,
- napasanje stoke i živine,
- bacanje leševa uginulih životinja,
- raskopavanje javnih zelenih površina bez prethodnog odobrenja nadležnog organa,
- vršenje drugih radnji koje dovode do oštećenja zelenih površina.
V NAKNADA ZA PRUŽANJE KOMUNALNIH USLUGA
Sredstva za obavljanje i razvoj komunalnih delatnosti obezbeđuju se iz prihoda od prodaje komunalnih proizvoda, odnosno usluga, dela naknada za uređivanje i korišćenje građevinskog zemljišta, samodoprinosa, kao i dugih izvora u skladu sa zakonom.
JKP "Komrad" pripada naknada za izvršene komunalne usluge: čišćenje i pranje ulica i ostalih javnih površina, iznošenja i deponovanja kućnog smeća, smeća iz stambenih zgrada za kolektivno stanovanje, smeća iz poslovnih prostorija odnosno zgrada, smeća sa javnih površina, čišćenje poljskih klozeta odnosno septičke jame (izvlačenje fekalnih i drugih otpadnih voda) održavanje zelenih i rekreacionih površina kao i održavanje Gradske i Sobinske reke, kao i za druge komunalne usluge.
Naknada za čišćenje i pranje površina javnih saobraćajnica, iznošenje smeća sa javnih površina, održavanje zelenih i rekreacionih površina i održavanje gradske i sobinske reke, snosi JP - Direkcija za razvoj i izgradnju grada Vranja, odnosno JP - Uprava Banje, po 1 m2 površine koja se čisti, pere i održava, prema kalkulaciji po ispostavljenoj fakturi izvršenih poslova, a po osnovu zaključenih ugovora.
Naknadu za usluge iznošenja smeća sa javnih površina, koje nisu obuhvaćene stavom 3. ovog člana, plaćaju korisnici tih površina.
Naknadu za usluge iznošenja smeća iz poslovnih prostorija odnosno zgrada plaćaju vlasnici odnosno korisnici tih prostorija - zgrade.
Naknadu za iznošenje smeća iz individualnih stambenih zgrada i stambenih zgrada za kolektivno stanovanje, plaćaju vlasnici - korisnici zgrada, odnosno stanari stambenih zgrada.
Naknada za korišćenje gradskih deponija određuje se ugovorom zaključenim sa JKP "Komrad".
Na naplatu komunalnih usluga obavezani su i korisnici usluga koji odbijaju ponuđenu uslugu, odnosno koji onemogućavaju pružanje usluga (član 18. stav 3.).
Naknada za iznošenje komunalnog smeća utvrđuje se po m2 stambenog odnosno poslovnog prostora i plaća se mesečno.
Osnovica za obračun plaćanja naknade iz stava 1. ovog člana utvrđuje se na osnovu ukupne površine, do koje se dolazi na bazi katastarskih planova ili na osnovu druge dokumentacije.
Naknada za iznošenje smeća za preduzeća i druga pravna lica koja su pred postupkom otvaranja stečaja, u stečaju ne obavljaju delatnost, utvrđuje se u visini od 10% iznosa fakture, uvećana za iznos izvršenih usluga iznošenja komunalnog smeća u tekućem mesecu prema važećem cenovniku (vanredno iznošenje smeća).
Korisnici usluga iz stava 3. ovog člana su dužni da JKP "Komrad" Vranje obaveste o ustupanju svojih poslovnih, proizvodnih i drugih prostora, drugim fizičkim ili pravnim licima, radi fakturisanja usluga bez osnovice za umanjenje.
JKP "Komrad" je u obavezi da na najpovoljniji način utvrdi neto površinu novoizgrađenog stambenog i poslovnog prostora.
Ukoliko korisnici usluga smatraju da površina iz stava 1. ovog člana nije pravilno utvrđena, mogu uložiti prigovor JKP "Komrad", radi preispitivanja utvrđene neto površine objekta.
Korisnik komunalnih usluga dužan je da JKP "Komrad" u pisanoj formi obavesti o svakoj promeni koja utiče na odnose između korisnika usluga i JKP "Komrad" (pr. promena vlasništva objekta, promena adrese stanovanja) u roku od osam dana od dana nastale promene.
Ukoliko ne postupi u smislu stava 1. ovog člana, korisnik usluga je u obavezi da plaća naknadu usluge sve do prijavljivanja promene.
Nadležni organ gradske uprave je dužan da o svim promenama u vezi sa registracijom radnji u pisanoj formi obavesti JKP "Komrad" Vranje.
Od obaveze plaćanja naknade za izvršene usluge iznošenja smeća mogu biti oslobođeni korisnici socijalne pomoći, po predlogu Centra za socijalni rad.
Cene komunalnih usluga utvrđuje JKP "Komrad", uz saglasnost ovlašćenog organa u smislu Zakona o komunalnim delatnostima.
VI OSTALE ODREDBE O KOMUNALNOM UREĐENJU
Ulice i trgovi moraju imati nazive, ispisane na propisanim tablicama, a stambene i poslovne zgrade kućne brojeve.
Naziv ulice i trgova utvrđuje Skupština grada, uz saglasnost Ministarstva nadležnog za poslove urbanizama.
Inicijativu za određivanje naziva ulica i trgova odnosno za promenu naziva istih može pokrenuti Skupština grada i drugi organi i organizacije.
Ulici i trgu može se dati naziv koji ima geografska etnografska, istorijska i druga obeležja kao i ime umrle znamenite ličnosti.
Obeležavanje naziva ulica i trgova vrši JP - Direkcija za razvoj i izgradnju grada Vranja odnosno JP - Uprava Banje.
Javno preduzeće iz stava 1. ovog člana vodi registar ulica i trgova, sa nazivom i kućnim brojevima odnosno brojevima drugih objekata.
Naziv ulice obeležava se tablicama koje se postavljaju na zgradi, na početku i na kraju ulice sa obe strane, kao i na svakoj raskrsnici ulice.
Ukoliko na početku ili na kraju ulice nema zgrade, tabla sa nazivom ulice postavlja se na poseban stub ili na drugo pogodno vidno mesto.
Naziv trga obeležava se tablicom, koja se postavlja na ulazu svake ulice na trgu.
Tablice sa nazivima ulica i trgova moraju biti urađene od emajliranog lima, veličine 50 x 30 cm.
Naziv ulica i trgova ispisuje se belim slovima na svetloj plavoj osnovi, tako da bude lako čitljiv.
Na početku ulice ili trga može se pored tablica sa nazivom ulica odnosno trga postaviti i ploča sa podacima o ličnosti ili događaju, po kome ulica ili trg nosi naziv.
Na svakoj zgradi, na urbanizovanim područjima Vranja i Vranjske Banje, mora biti postavljena tablica sa kućnim brojem.
Tablica iz stava 1. ovog člana može imati i dodatni deo sa nazivom ulice odnosno trga.
U istoj ulici dve ili više zgrade ne mogu imati isti kućni broj.
Ukoliko se zgrada nalazi izvan izgrađenog - urbanističkog dela naseljenog mesta, tablica sa kućnim brojem mora imati i naziv naseljenog mesta.
Tablica sa kućnim brojem postavlja se iznad ulaza u zgradu ili sa desne strane ulaza odnosno na desnoj strani zgrade, gledano sa ulice, tako da bude lako vidljiv.
Ukoliko zgrada ima više ulaza svaki ulaz ima poseban kućni broj.
Izuzetno iz stava 6. ovog člana, ukoliko bi obeležavanje ulaza u zgradu posebnim kućnim brojem izazvalo potrebu promene kućnih brojeva na zgradama u ulici, ulazi u zgradu neće se obeležavati posebnim kućnim brojevima, već će se svi ulazi obeležiti istim kućnim brojem, kome se dodaju oznake "a", "b" i td.
Ukoliko bi obeležavanje novoizgrađene stambene zgrade posebnim kućnim brojem izazvalo potrebu promene kućnih brojeva na postojećim zgradama u ulici, novoizgrađena zgrada dobija broj prve susedne zgrade sa manjim brojem, sa dodatkom "a", "b" itd.
Tablica sa kućnim brojem mora biti urađena od emajliranog lima veličine 20 x 15 cm, a kućni broj ispisan belom bojom na svetlo plavoj osnovi.
Obeležavanje zgrada kućnim brojevima vrši se tako da zgrada sa leve strane ulice odakle počinje obeležavanje, dobijaju neparne brojeve počev od broja 1, a zgrade sa desne strane ulice parne brojeve počev od broja 2.
Obeležavanje zgrada na trgu vrši se redom, od broja 1.
Investitor novoizgrađene zgrade dužan je da, istovremeno, sa zahtevom da tehnički pregled zgrade, odnosno za izdavanje odobrenja za upotrebu zgrade, javnom preduzeću iz člana 77. podnese zahtev za obeležavanje zgrade kućnim brojem.
Zabranjeno je neovlašćeno postavljanje tablica sa nazivom ulica i trgova, kao i tablica sa kućnim brojem.
Spoljni izgled zgrade (fasade, balkoni, stolarija i dr.), bez obzira na namenu i vlasništvo zgrade, mora se održavati u skladu sa urbanističkim uslovima odnosno sa propisima o investicionom i tekućem održavanju zgrada.
Vlasnici odnosno korisnici zgrada dužni su da fasade i detalje fasada (lođe, terase, oluke, table sa kućnim brojevima i sl.) održavaju u skladu sa uslovima iz stava 1. ovog člana, tako da uvek budu u ispravnom stanju i imaju zadovoljavajući estetski izgled.
Radovi na održavanju fasade mogu otpočeti po pribavljenom odobrenju nadležnog organa za poslove građevinarstva.
Ukoliko se radovi na održavanju fasada ne izvode u skladu sa odobrenjem i pod uslovima iz člana 86. vlasnici odnosno korisnici zgrada su dužni da nedostatke otklone u određenom roku, po nalogu građevinske inspekcije.
3. Upotreba i isticanje zastave
Zastave se postavljaju na spoljnoj strani glavnog ulaza poslovnog objekta odnosno prostorije, ustanove i druge zgrade do ulice, na jarbolu.
Zastave moraju biti čiste i neoštećene.
Zastave se ističu u skladu sa propisima o njihovoj upotrebi, na dan uoči državnog praznika, a uklanjaju se prvog narednog dana po isteku praznika.
4. Istorijski spomenici i spomenici kulture
Istorijski spomenici i spomenici kulture održavaju se i štite od svakog oštećenja, kao i nedostojnog ponašanja kojim se na bilo koji način skrnavi njihova istorijska ili ambijentalna vrednost.
Na zgradama koje predstavljaju spomenike kulture, radovi na održavanju objekta mogu se preduzeti po pribavljenom mišljenju Zavoda za zaštitu spomenika kulture.
Vlasnici odnosno korisnici poslovnih prostorija odnosno zgrada ističu firme, na spoljnoj strani glavnog ulaza prostorije odnosno zgrade.
Ukoliko poslovna prostorija odnosno zgrada ima fasadu prema više ulica, firma se ističe na fasadu prema svakoj ulici.
Isticanje firme, reklame i dr. na ulazima u grad u parkovima i drugim mestima, može se vršiti po odobrenju javnog preduzeća iz člana 47. Odluke u skladu sa izdatim odobrenjem.
Firme i reklame mogu biti urađene od stakla, lima ili drugog sličnog materijala.
Oblik i veličina firme i reklame mora biti u skladu sa veličinom fasade i ulazom u poslovnu prostoriju odnosno zgradu.
Firme, reklame, transparenti i sl. projektuju se po prethodno pribavljenim uslovima od strane gradskog organa uprave nadležnog za poslove urbanizma.
Vlasnici odnosno korisnici poslovnih prostorija odnosno zgrada dužni su da svetleće firme održavaju u ispravnom stanju.
Neispravnim se smatraju firme na kojima je boja izbledela, ispucala, slova nečitljiva, koja ne svetli u celini ili delimično, sklone padu i slično.
Vlasnici odnosno korisnici firmi iz stava 2. ovog člana dužni su da ih oprave u roku od 30 dana od dana nastale neispravnosti.
U slučaju delimičnog kvara, firma se ne sme osvetljavati dok se kvar ne otkloni.
U slučaju preseljenja ili trajnog prestanka rada, vlasnici odnosno korisnici poslovnih prostorija odnosno zgrada su dužni da firmu uklone.
Odredbe prethodnih stavova ovog člana odnose se i na obične (neosvetljene) firme.
6. Izlozi, panoi i oglasne table
Vlasnici odnosno korisnici postojećih poslovnih prostorija - zgrada ili stambeno poslovnih zgrada dužni su da pre početka upotrebe poslovne prostorije izloge usaglase sa projektno-tehničkom dokumentacijom.
Vlasnici odnosno korisnici postojećih poslovnih prostorija - zgrada odnosno stambeno poslovnih zgrada dužni su da adaptiraju dotrajale izloge, koji narušavaju izgled zgrade.
Dotrajalost izloga, po službenoj dužnosti, utvrđuje građevinska inspekcija.
Adaptacija izloga vrši se u skladu sa odobrenjem, koje izdaje gradski organ uprave nadležan za poslove građevinarstva.
Korisnici poslovnih prostorija su dužni da izloge aranžiraju stručno i bez gomilanja robe u izlozima.
Predmeti koji služe za aranžiranje moraju biti čisti i neoštećeni, a cene ispisane jednoobraznim bojama na jednoobraznom materijalu, tako da budu lako vidljive.
U izlozima se mogu postavljati reklame proizvoda i usluga korisnika ili preduzeća odnosno organizacija sa kojima je korisnik u poslovnoj vezi.
Zabranjeno je da se u izlozima ističu objave ili obaveštenja.
Izlozi moraju biti osvetljeni od momenta paljenja do momenta gašenja uličnog svetla.
Korisnici poslovnih prostorija su dužni da izloge redovno čiste i održavaju u ispravnom stanju.
U slučaju adaptiranja poslovne prostorije, preseljenja ili slično izlozi moraju biti na odgovarajući način zaštićeni, tako da se ne gubi estetski izgled.
Oglasi, obaveštenja, plakate, smrtovnice, reklame i slično mogu se postavljati na panoima, određenim za te namene.
Javno preduzeće iz člana 47. Odluke određuje mesta za panoe i oglasne table.
Za manja obaveštenja i oglase, za potrebe i od interesa kulturnih, sportskih i drugih organizacija i ustanova mogu se postavljati vitrine ili oglasne table, na pogodnim mestima u blizini organizacija odnosno ustanova, a po odobrenju nadležnog organa za poslove urbanizam.
Privremeni pokretni reklamni panoi mogu se postavljati na javnim površinama samo po odobrenju Javnog preduzeća iz člana 47. Odluke i isti se moraju ukloniti po isteku roka, određenog u odobrenju.
Posmrtne plakate mogu se lepiti samo na tablama, postavljenim za ove namene, kao i na mestima koje odredi i posebno označi mesna zajednica.
Radi bezbednosti prolaznika i sigurnosti saobraćaja otvori na kolovozima, trotoarima i drugim javnim površinama moraju se održavati u ispravnom stanju i redovno držati zatvoreni.
Otvorima u smislu ove odluke smatraju se:
- otvori za vodovod, kanalizaciju, električne, telefonske kablove i sl. i
- otvor za ubacivanje ogrevnog i drugog materijala, podrumski otvori i dr.
O održavanju otvora iz člana 102. Odluke staraju se vlasnici odnosno nadležna preduzeća.
Za vreme upotrebe otvori se moraju ograditi zaštitnom ogradom i obeležiti vidljivim znacima, tako da se ne ugrožava bezbednost prolaznika ili sigurnost saobraćaja.
Zabranjeno je neovlašćeno otvaranje otvora.
Zatvarači odnosno poklopci otvora, koji služe za ubacivanje ogreva i drugog materijala za potrebe građana i preduzeća, moraju biti izgrađeni od rebrastog (rapavog) materijala, da bi se izbegla klizavost.
Zatvarači odnosno poklopci otvora moraju biti postavljeni u nivou površine u koju se utvrđuju.
Vlasnici, odnosno korisnici otvora dužni su da zatvarače odnosno poklopce otvora održavaju u stanju u smislu stava 1. i 2. ovog člana te da vrše zamenu dotrajalih zatvarača odnosno poklopca otvora.
Na delu ulice koja se ne koristi za saobraćaj motornih vozila, na delu trotoara ili trga, pod uslovom da se ne ometa prolaz pešaka, mogu se postavljati posude sa biljnim dekoracijama i klupe za sedenje.
Zabranjeno je prljati i oštećivati posude sa biljnim dekoracijama i klupe.
Pravna lica i građani, kojima je dozvoljeno zauzeće ulica i drugih javnih površina, u cilju smeštaja građevinskog i drugog materijala, dužni su da obezbede materijal od rasipanja, da isti ne zatvara ulične kanale i otvore, da ne sprečava oticanje vode i slično.
Nakon isteka roka za zauzeće prostora lica iz stava 1. ovog člana dužni su da prostor dovedu u prvobitno stanje i izvrše čišćenje istog.
Zauzeće javne površine građevinskim materijalom može se odobriti do 30 dana, a po potrebi zakup se može produžiti još za 30 dana.
Ne može se odobriti zauzeće javne površine ogrevnim materijalom.
Izuzetno iz stava 2. ovog člana, ukoliko građani i pravna lica ne poseduju dovoljan prostor za smeštaj ogrevnog materijala, mogu privremeno zauzeti javnu površinu najviše do 48 sati.
Pravna lica i građani, koji pored zgrada odnosno objekta i dvorišta kao i neizgrađenih površina, vrše utovar i istovar peska i šljunka, dužni su da po obavljenom poslu uklone ostatke materijala i prostor očiste.
Odobrenje za zauzeće javnih površina izdaje JP - Direkcija za razvoj i izgradnju grada Vranja odnosno JP - Uprava Banje.
Nadzor nad primenom ove Odluke vrši građevinska i komunalna inspekcija u saradnji sa Komunalnom policijom, u skladu sa zakonom i gradskim propisima.
U okviru utvrđenih ovlašćenja, komunalni policajac može podneti zahtev za pokretanje prekršajnog postupka i izreći mandatnu kaznu za prekršaje propisane ovom odlukom.
Građevinski inspektor nalaže mere i preduzima radnje u smislu odredaba ove odluke o izgradnji objekata građana.
U vršenju inspekcijskog nadzora komunalni inspektor je ovlašćen da:
- kontroliše da li se komunalna delatnost obavlja na način propisan Odlukom,
- kontroliše stanje komunalnih objekata,
- kontroliše da li se komunalne usluge pružaju u skladu sa utvrđenim uslovima,
- naredi uklanjanje stvari i drugih predmeta sa javne površine, ukoliko su ostavljene protivno utvrđenim propisima,
- naredi izvršavanje utvrđenih obaveza i preduzimanje mera za otklanjanje nedostataka,
- izriče i naplaćuje novčane kazne na licu mesta za određene prekršaje i
- preduzima druge mere utvrđene ovom odlukom.
Komunalni inspektor u vršenju inspekcijskog nadzora, kad utvrdi da se ometa korišćenje komunalnih objekata, ostavljanjem stvari ili drugih predmeta ili na drugi način, narediće korisniku odnosno sopstveniku, ukoliko je prisutan, da odmah ukloni te stvari odnosno predmete, pod pretnjom prinudnog izvršenja.
Ukoliko se lice iz stava 1. ovog člana ne nalazi na licu mesta, komunalni inspektor će bez saslušanja stranke, doneti rešenje kojim će naložiti da se stvari ili drugi predmeti uklone u određenom roku, koji se može odrediti i na časove.
Rešenje iz stava 2. ovog člana nalepljuje se na ostavljene stvari odnosno predmete, uz naznačenje dana i časa kada je nalepljeno i time se smatra da je dostavljanje izvršeno. Docnije oštećenje, uništenje ili uklanjanje rešenja ne utiče na valjanost dostavljanja.
Ukoliko lice iz stava 1. ovog člana ne postupi po datom nalogu, komunalni inspektor će odrediti da se te stvari uklone o trošku korisnika odnosno sopstvenika, preko drugog lica, na mesto koje je za to određeno, o čemu ga obaveštava ako postoji mogućnost.
Žalba protiv rešenja iz stava 1. i 2. ovog člana ne odlaže njegovo izvršenje.
Novčanom kaznom od 50.000,00 do 500.000,00 dinara kazniće se za prekršaj JKP "Komrad":
1) ako održavanje čistoće na javnim površinama ne vrši u smislu odredbe člana 9. stav 1.,
2) ako ne vrši redovno čišćenje javnih površina (član 10. stav 3),
3) ako pranje i polivanje ulica i drugih javnih površina ne vrši u smislu odredbe člana 11,
4) ako pružanje usluga iznošenja komunalnog otpada ne vrši u smislu odredbe člana 16,
5) ako ne sačini raspored iznošenja smeća u smislu odredbe člana 17,
6) ako pri iznošenju komunalnog smeća postupi suprotno odredbi člana 26. stav 1. i 2.
7) ako korpe za otpatke na javnim površinama ne održava i ne čisti u smislu odredbe člana 27. stav 5.
8) ako ne preduzima mere na uređivanju i održavanju deponije (član 28. stav 3.),
9) ako fekalne i druge otpadne vode iz poljskih klozeta i septičkih jama izvlači i ispušta suprotno odredbi člana 31.,
10) ako ne vrši čišćenje i pražnjenje septičke jame u smislu odredbe člana 32,
11) ako ne uklanja sneg i led sa javnih površina u smislu odredbe člana 36. stav 4. i
12) ako uređivanje i održavanje javnih zelenih površina ne vrši u smislu odredbe člana 59. stav 1.
Novčanom kaznom od 5.000,00 do 25.000,00 dinara, za prekršaj iz stava 1. ovog člana, kazniće se i odgovorno lice u JKP "Komrad".
Novčanom kaznom od 50.000,00 do 500.000,00 dinara kazniće se za prekršaj preduzeće ili drugo pravno lice:
- ako vrši deponovanje protivno odredbi člana 41. stav 1. tačka 1. Odluke.
Novčanom kaznom u iznosu od 25.000,00 do 250.000,00 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1. ovog člana preduzetnik.
Novčanom kaznom u iznosu od 7.500,00 do 25.000,00 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1. ovog člana fizičko lice.
Novčanom kaznom u iznosu od 2.500,00 dinara kazniće se na licu mesta i odgovorno lice u preduzeću ili drugom pravnom licu za prekršaj iz stava 1. ovog člana.
Novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 dinara kazniće se na licu mesta preduzetnik za prekršaj iz stava 1. ovog člana.
Novčanom kaznom u iznosu od 2.500,00 dinara kazniće se na licu mesta fizičko lice za prekršaj iz stava 1. ovog člana.
Novčanom kaznom od 50.000,00 do 500.000,00 dinara kazniće se za prekršaj preduzeće ili drugo pravno lice:
1) ako ne vrši redovno čišćenje javnih površina (član 10. stav 1.),
2) ako komunalno smeće iz pogonskih prostorija ne skladišti na određenom prostoru (član 19. stav 1.),
3) ako smeće prikuplja u sudovima koji ne ispunjavaju uslove iz člana 20. stav 2. i 3. Odluke,
4) ako ne obezbedi sudove za smeće (član 22. stav 1. i 2)
5) ako usled dotrajalosti ili neispravnosti sudova za smeće ne izvrši popravku ili nabavku novih sudova (član 23. stav 1.),
6) ako prostor za pristup i smeštaj sudova za smeće ne uređuje i održava u smislu odredbe člana 25. stav 3.
7) ako ne obezbedi korpe za otpatke i iste ne postavi na javnoj površini koju koristi (član 27. stav 4.),
8) ako ne održavaju čistoću javnih klozeta i javnih kupatila (član 35),
9) ako ne uklanja sneg i ledene naslage sa kolovoza (član 36. stav 2),
10) ako ne uklanja sneg i led sa trotoara (član 36. stav 3.).
11) ako se sakupljanje uklonjenog snega i leda sa trotoara vrši protivno odredbi člana 37,
12) ako ne uklanja sneg i led sa krovova i drugih delova stambenih odnosno poslovnih objekata (član 39),
13) ako postupi protivno odredbi člana 42,
14) ako raskopavanje javnih površina vrši protivno odredbi člana 47. i 51,
15) ako ne postupi u smislu odredbe člana 52,
16) ako postupi protivno odredbi člana 54,
17) ako raskopavanje javnih površina izvodi protivno izdatom odobrenju i u ugovorenom roku javnu površinu ne dovede u tehničko ispravno stanje (član 55),
18) ako gradilište za izvođenje građevinskih radova ne uredi odnosno formira u smislu odredbe člana 56. stav 1.,
19) ako izvođenje građevinskih i drugih radova na javnoj zelenoj i rekreacionoj površini izvodi protivno odredbi člana 60,
20) ako ne postupi u smislu odredbe člana 62,
21) ako postupi protivno odredbi člana 85,
22) ako radove na održavanju fasada i drugih spoljnih delova zgrada preduzima protivno odredbi člana 86,
23) ako upotrebljava i ističe zastave protivno odredbi člana 88,
24) ako firme i reklame postavlja, izrađuje i održava suprotno odredbi člana 91-94,
25) ako izloge poslovnih prostorija ne uredi i ne održava u smislu odredbe člana 95-99,
26) ako oglase, obaveštenja, plakate smrtovnice, reklame i dr. ne postavlja u smislu odredbe člana 100,
27) ako ulične i druge otvore na javnim površinama ne održava i ne koristi u smislu odredbe člana 101, 103. i 104,
28) ako zauzeće javnih površina vrši protivno odredbama člana 105-110,
29) ako ne postupi po nalogu komunalnog inspektora, i
30) ako se deponije koriste protivno odredbi člana 30. stav 3. Odluke.
Novčanom kaznom od 5.000,00 do 25.000,00 dinara, za prekršaj iz stava 1. člana kazniće se odgovorno lice u preduzeću ili drugom pravnom licu.
Novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 dinara kazniće se na licu mesta preduzetnik za prekršaj iz tačke 30. stav 1. ovog člana.
Novčanom kaznom od 10.000,00 dinara kazniće se za prekršaj na licu mesta preduzeće ili drugo pravno lice:
1) ako u sudove za smeće baca žar, životinjske leševe, otpadni građevinski materijal i dr. (član 24).
2) ako parkira vozilo ispred ili oko sudova za smeće ili prostorija u kojima se nalaze sudovi za smeće (član 26. stav 3),
3) ako postupi protivno odredbi člana 41.,
4) ako vozilo koje se kreće gradskim ulicama nije očišćeno u smislu odredbe člana 43.,
5) ako vozilo kojim se prevozi pesak, ugalj, zemlja i drugi rastresiti materijal nije obezbeđeno od prosipanja materijala prilikom prevoza (član 44. stav 1),
6) ako vrši radnje na oštećenju javnih zelenih i rekreacionih površina u smislu odredbe člana 64.
Novčanom kaznom od 2.000,00 dinara, za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se i odgovorno lice u preduzeću ili drugom pravnom licu.
Novčanom kaznom od 5.000,00 do 25.000,00 dinara kazniće se za prekršaj fizičko lice:
1) ako ne vrši redovno čišćenje javnih površina koje koristi (član 10. stav 1.),
2) ako ne omogući JKP "Komrad" pružanje usluga iznošenja smeća (član 18. stav 3),
3) ako sudove za smeće ne iznosi na određene punktove za sakupljanje smeća u smislu odredbe člana 18. stav 6,
4) ako smeće prikuplja u sudovima koji ne ispunjavaju uslove iz odredbe člana 20. stav 1. i 2.,
5) ako ne odlaže komunalno smeće u smislu odredbe člana 21,
6) ako ne obezbedi sudove za smeće (član 22. stav 2),
7) ako sudove za smeće ne postavljaju u smislu odredbe člana 25. stav 2,
8) ako ne obezbedi korpe za otpatke za javnu površinu koju koristi (član 27. stav 4)
9) ako poljske klozete i septičke jame gradi protivno odredbi člana 33. i 34,
10) ako ne uklanja sneg i led sa trotoara u smislu odredbe člana 36. stav 3,
11) ako uklonjen led i sneg sa trotoara sakuplja protivno odredbi člana 37. stav 2,
12) ako postupi protivno odredbi člana 39,
13) ako dvorište i druge prostore ne održava u smislu odredbe člana 45,
14) ako postupi protivno odredbi člana 62. i 63,
15) ako postupi protivno odredbi člana 85,
16) ako radove na održavanju fasada i drugih spoljnih delova zgrada vrši protivno odredbi člana 86,
17) ako postupi protivno odredbi člana 90,
18) ako firme i reklame postavlja, izrađuje i koristi protivno odredbi člana 91-94,
19) ako izloge ne uređuje i ne održava u smislu odredbe člana 95-99,
20) ako oglase, obaveštenja, smrtovnice i drugo ne postavlja u smislu odredbe člana 100. stav 1. tačka 2, 4. i 5,
21) ako postupi protivno odredbi člana 103. stav 3.
22) ako ne postupi po nalogu komunalnog inspektora,
23) ako ne postupa u skladu sa odredbom člana 18. stav 6. i 7. Odluke.
Novčanom kaznom u iznosu od 2.500,00 dinara kazniće se na licu mesta fizičko lice ako koristi deponiju suprotno odredbi člana 30. stav 3. Odluke.
Novčanom kaznom od 2.500,00 dinara kazniće se za prekršaj na licu mesta fizičko lice:
1) ako u sudove za smeće baca žar, životinjske leševe, otpadni građevinski materijal i dr. (član 24).
2) ako parkira vozilo ispred ili oko sudova za smeće ili prostorija u kojima se nalaze sudovi za smeće (član 26. stav 3),
3) ako postupi protivno odredbi člana 41.,
4) ako vozilo koje se kreće gradskim ulicama nije očišćeno u smislu odredbe člana 43.,
5) ako motorna i zaprežna vozila nisu obezbeđena od prosipanja prevoznog materijala (član 44. stav 1.)
6) ako postupi protivno odredbi člana 64,
7) ako preduzima radnje kojima se skrnavi istorijska ili ambijentalna vrednost istorijskih spomenika i spomenika kulture (član 89),
8) ako prlja i oštećuje posude sa biljnim dekoracijama i klupe (član 106).
Novčane kazne izrečene u prekršajnom postupku za prekršaje propisane ovom odlukom uplaćuju se na uplatni račun, broj: 840-743341843-40, poziv na broj odobrenja - broj modela: 97-47-114, i iste čine prihod budžeta grada Vranja.
Pitanja koja nisu obuhvaćena odredbama ove odluke regulišu se shodno odredbama Zakona o komunalnim delatnostima.
Odluku o komunalnom uređenju na području grada Vranja - prečišćen tekst objaviti u "Službenom glasniku grada Vranja".
Samostalni član Odluke
o izmeni
Odluke o komunalnom uređenju na području grada Vranja
("Sl. glasnik Grada Vranja", br. 11/2011)
Član 2
Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Vranja".
* Obzirom na to da je Odluku o komunalnom uređenju na području grada Vranja, Redakcija objavila počev od prečišćenog teksta ove odluke koji je utvrdila Komisija za propise Skupštine grada Vranja, na sednici održanoj 11. marta 2011. godine, izmena utvrđena odredbom člana 1. Odluke o izmeni Odluke o komunalnom uređenju na području grada Vranja ("Sl. glasnik Grada Vranja", br. 11/2011), izvršena je u članu 41. prečišćenog teksta, koji sadržinski odgovara tekstu pomenute odredbe odluke o izmeni.