ODLUKA
O USLOVIMA I NAČINU DAVANJA U ZAKUP POSLOVNIH PROSTORIJA

("Sl. glasnik grada Požarevca", br. 1/2011)

 

OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom utvrđuju se način, uslovi i postupak davanja u zakup poslovnih prostorija u državnoj svojini na kojima je Grad Požarevac, kao teritorijalna jedinica, u smislu odredbi člana 1. stav 1. tačka 2) podtačka (2) Zakona o sredstvima u svojini Republike Srbije ("Službeni glasnik RS", broj 53/95, 3/96, 54/96 i 32/97), nosilac prava korišćenja.

Član 2

Poslovne prostorije u državnoj svojini koje ne služe neposredno ostvarivanju funkcija Grada Požarevca predmet su sticanja prihoda, davanjem u zakup.

Član 3

Pravo učešća u postupku usmenog javnog nadmetanja ili izbora najpovoljnije ponude imaju sva pravna i fizička lica.

Lica sa kojima je Grad Požarevac u sporu, u pogledu vršenja stvarnih i obligacionih prava na poslovnim prostorijama, nemaju pravo učešća u postupku usmenog javnog nadmetanja ili izbora najpovoljnije ponude, radi ostvarivanja prava na zakup.

NAČIN DAVANJA U ZAKUP POSLOVNIH PROSTORIJA

Član 4

Poslovne prostorije daju se u zakup javnim oglašavanjem u postupku usmenog javnog nadmetanja ili u postupku prikupljanja ponuda izborom najboljeg ponuđača.

Član 5

Izuzetno, poslovne prostorije se mogu dati u zakup neposrednom pogodbom, i to samo u sledećim slučajevima:

1. kada se i treći put, po ponovljenom javnom oglasu, ne prijavi ovom odlukom određen broj lica, neophodan za sprovođenje postupka usmenog javnog nadmetanja ili izbora najpovoljnije ponude;

2. udruženjima i organizacijama čiji se rad delimično finansira iz sredstava budžeta Grada;

3. udruženjima i organizacijama građana iz oblasti kulture, obrazovanja, socijalne i dečije zaštite, pod uslovom da taj prostor ne koriste za ostvarivanje prihoda i

4. za potrebe državnih organa i organizacija, kao i u drugim slučajevima kada postoji interes Grada.

POSTUPAK DAVANJA U ZAKUP POSLOVNIH PROSTORIJA

Član 6

Organ uprave nadležan za imovinsko pravne poslove na osnovu evidencije o poslovnim prostorijama obaveštava Gradsko veće grada Požarevca o ispunjenosti uslova za pokretanje postupka za davanje u zakup poslovnih prostorija.

Član 7

Sprovođenje postupka usmenog javnog nadmetanja ili izbora najpovoljnije ponude radi davanja u zakup poslovnih prostorija u nadležnosti je Komisije za građevinsko zemljište (u daljem tekstu: Komisija), kao stalnog radnog tela Skupštine grada Požarevca.

Komisija odlučuje u sednici, većinom glasova prisutnih članova, u formi predloga odluke.

Član 8

Gradsko veće grada Požarevca, na osnovu obaveštenja nadležnog organa iz člana 6. ove odluke, donosi odluku o raspisivanju javnog oglasa.

Oglas za javno nadmetanje ili prikupljanje ponuda sadrži:

- vrstu postupka;

- podatke o poslovnim prostorijama koje se izdaju u zakup - adresa, površina, zona;

- dozvoljenu delatnost, početnu cenu zakupnine i garantni iznos;

- vreme na koje se poslovne prostorije daju u zakup;

- rok za dostavljanje ponuda ili prijava;

- adresu na koju se ponude ili prijave dostavljaju;

- uslove u pogledu učešća u postupku, blagovremenosti i urednosti ponude ili prijave;

- datum, mesto i vreme otvaranja pismenih ponuda ili postupka javnog nadmetanja;

- kriterijum za izbor najpovoljnijeg ponuđača;

- pravne posledice propuštanja radnji u postupku;

- način obaveštavanja o izboru zakupca.

Javni oglas objavljuje se u lokalnom glasilu "Reč naroda" i na drugi način koji odredi Gradsko veće grada Požarevca.

Član 9

Prijavu za usmeno javno nadmetanje, odnosno ponudu kod postupka izbora najboljeg ponuđača, zainteresovana lica podnose u pisanoj formi u zatvorenoj koverti sa naznakom "ponuda (prijava) za poslovne prostorije - ne otvaraj", neposredno na pisarnicu Gradske uprave grada Požarevca ili poštanskom pošiljkom, u određenom roku od dana objavljivanja javnog oglasa.

Uz prijavu za javno nadmetanje, odnosno ponudu, zainteresovana lica dužna su da dostave:

- podatke o podnosiocu prijave ili ponude (za preduzetnike: ime i prezime, adresu i matični broj, kopiju rešenja o obavljanju delatnosti, poreski identifikacioni broj; a za pravna lica: naziv i sedište, kopiju rešenja o upisu u registar kod nadležnog organa; poreski identifikacioni broj), punomoćje za lice koje zastupa podnosioca ponude ili prijave;

- delatnost koja će se u poslovnim prostorijama obavljati;

- ponuđeni mesečni iznos zakupnine koji ne može biti manji od početne visine zakupnine iz oglasa o prikupljanju ponuda;

- dokaz o uplati garantnog iznosa (depozita) u visini punog iznosa početne cene zakupa poslovnih prostorija na koje je zahtev opredeljen, a preduzetnici i pravna lica i javnu ispravu o registraciji, poreski identifikacioni broj i izveštaj o likvidnosti u poslednjih šest meseci.

Pravna posledica neblagovremenih i nepotpunih prijava i ponuda jeste gubitak mogućnosti nadmetanja radi ostvarivanja prava na zakup.

Član 10

Neophodan uslov za sprovođenje postupka usmenog javnog nadmetanja ili postupka prikupljanja ponuda jeste da na pisarnicu Gradske uprave grada Požarevca stignu najmanje 3 (tri) prijave ili ponude opredeljenih na istu poslovnu prostoriju.

Ukoliko su ispunjeni uslovi iz prethodnog stava Komisija je dužna da u što kraćem roku, a najkasnije za 8 (osam) dana od isteka roka za podnošenje prijava ili ponuda, održi javnu sednicu i sprovede postupak usmenog javnog nadmetanja ili otvaranja ponuda.

O datumu, času i mestu održavanja sednice Komisije, podnosioci prijava i ponuda obaveštavaju se pisanim pozivom.

Član 11

Osnovni kriterijum za izbor najpovoljnijeg ponuđača je visina zakupnine.

Član 12

U postupku usmenog javnog nadmetanja, ili otvaranja ponuda, ponuđači ili podnosioci prijava učestvuju neposredno ili preko punomoćnika. Fizička lica identitet dokazuju ličnom ispravom, a punomoćnici sa ovlašćenjem overenim kod suda.

Pravna lica i preduzetnici učestvuju u postupku preko zastupnika određenog osnivačkim aktom ili punomoćnika po ovlašćenju zastupnika pravnog lica.

Pravna posledica propuštanja identifikacionih radnji jeste gubitak mogućnosti nadmetanja radi ostvarivanja prava na zakup.

Član 13

Predsednik Komisije u prisustvu članova Komisije i ponuđača otvara ponude ili prijave u vreme i na mestu označenom za otvaranje ponuda ili javnog nadmetanja.

Ukoliko niko od ponuđača ne prisustvuje otvaranju ponuda, Predsednik Komisije u prisustvu članova Komisije otvara ponude.

Ponude ili prijave prispele posle isteka roka za dostavljanje smatraju se neblagovremenim i ne otvaraju se.

Ponude ili prijave dostavljene u ne zatvorenoj koverti i koje ne sadrže sve podatke iz člana 9. ove odluke neće se razmatrati.

Član 14

Pravo na povraćaj sredstava uplaćenih na ime depozita nemaju lica koja i pored uredno dostavljenog poziva, neposredno ili posredno preko ovlašćenog zastupnika, nisu uzela učešće u postupku usmenog javnog nadmetanja ili otvaranja ponuda.

Član 15

Poslovne prostorije daju se u zakup licu koje je u postupku usmenog javnog nadmetanja ponudilo najveću cenu mesečnog zakupa, odnosno ponuđaču za čiju se ponudu utvrdi da je najpovoljnija u pogledu cene zakupa.

Ukoliko se u postupku otvaranja ponuda utvrdi da su dva ili više ponuđača dala ponude nominalno jednakog iznosa, Komisija će ponuđačima čije su ponude identične dati mogućnost da na istoj sednici daju nove ponude, koje u nominalnom iznosu ne mogu biti niže od prethodno date ponude, i na taj način izvršiti izbor najpovoljnijeg ponuđača.

Najuspešniji ponuđač (licitant) obavezan je da, najkasnije u roku od 24 časa od okončanja postupka usmenog javnog nadmetanja ili otvaranja ponuda, na račun za polaganje depozita, uplati razliku do visine ponuđene (izlicitirane) cene zakupa, koju obavezu preuzima izjavom datom i potpisanom na zapisnik Komisije. Pravne posledice propuštanja roka jesu gubitak prava na zakup i prava na povraćaj novčanog iznosa uplaćenog na ime depozita.

Komisija donosi obrazloženi predlog odluke koji sadrži: predmet zakupa, ime ili naziv najuspešnijeg ponuđača (licitanta), visinu iznosa najbolje ponude kao cene mesečnog zakupa, vreme za koje se zaključuje ugovor o zakupu, pravnu pouku. Komisija obrazloženi predloga odluke dostavlja svim ponuđačima (licitantima).

Zakonitost predloga odluke pobija se prigovorom. Rok za izjavljivanje prigovora je 8 (osam) dana od dana prijema predloga odluke.

Odlučivanje po prigovoru u nadležnosti je Gradskog veća grada Požarevca.

Član 16

Po isteku roka za podnošenje prigovora, odnosno po donošenju odluke o odbacivanju ili odbijanju prigovora, Gradsko veće grada Požarevca donosi konačnu odluku o davanju u zakup poslovnih prostorija. Uručenjem konačne odluke, za zakupca počinje da teče rok, od 8 (osam) dana, za zaključenje ugovora o zakupu.

Propuštanjem roka iz prethodnog stava, zakupac gubi pravo na zasnivanje zakupodavnog odnosa i pravo na povraćaj sredstava uplaćenih na ime depozita i na ime razlike do visine ponuđene (izlicitirane) cene zakupa, odnosno date ponude, u kojem slučaju će Gradsko veće grada Požarevca posebnim aktom staviti van snage odluku o davanju u zakup poslovnih prostorija.

Član 17

Ugovor o zakupu poslovnih prostorija, u ime zakupodavca Grada Požarevca, zaključuje predsednik Gradskog veća grada Požarevca.

Ugovor o zakupu poslovnih prostorija zaključuje se na period od 2 (dve) godine i prestaje samim protekom vremena za koje je zaključen.

Ukoliko je zakupac u ugovorenom periodu redovno namirivao dospele obaveze po osnovu zakupa, zakupodavac ima pravo da produži zakupodavni odnos, zaključenjem novog ugovora o zakupu za period i za obavljanje delatnosti iz prethodnog ugovornog odnosa.

OSTALE ODREDBE

Član 18

Ugovor o zakupu poslovnih prostorija prestaje i otkazom pre proteka vremena za koje je ugovor zaključen uz poštovanje ugovorenog otkaznog roka, u slučajevima predviđenim ugovornim odredbama i odredbama Zakona o obligacionim odnosima ("Službeni list SFRJ", broj 29/78, 39/85, 57/89 i "Službeni list SRJ", broj 31/93).

Po prestanku zakupa zakupac je dužan da poslovne prostorije, koju je držao po osnovu zakupa, vrati zakupodavcu u stanju u kojem je bila kad mu je predata u zakup.

U situaciji kada je u toku zakupa zakupac izvršio promene na poslovnim prostorijama, uz saglasnost zakupodavca i nadoknadu troškova izvršenih promena, zakupac je dužan da poslovne prostorije preda zakupodavcu u stanju u koje su promenom dovedene.

Zakupac ne odgovara za istrošenost stvari koja nastaje njenom redovnom upotrebom, kao ni za oštećenja koja potiču od njene dotrajalosti.

Član 19

Ugovor o zakupu poslovnih prostorija pre proteka vremena za koje je zaključen, u subjektivnom smislu, može se izmeniti samo u sledećim slučajevima:

1. zbog smrti zakupca, sa njegovim naslednicima:

2. zbog odlaska zakupca u penziju, sa bračnim drugom ili punoletnom decom zakupca; i

3. usled statusnih promena zakupca kao pravnog lica, samo u odnosu na pravnog sledbenika.

Član 20

Gradsko veće grada Požarevca formira komisiju sa zadatkom da utvrđuje stanje poslovnih prostorija, predmer i predračun radova na dovođenju poslovnih prostorija u ispravno stanje i daje mišljenje o opravdanosti i visini sredstava po zahtevima zakupaca za ulaganje sopstvenih sredstava u izvođenju radova na objektima i poslovnim prostorijama na kojima pravo korišćenja ima Grad Požarevac, u postupku predaje poslovnih prostorija zakupcu, predaji poslovnih prostorija po isteku roka ugovora o zakupu i u drugim situacijama kada se ukaže potreba za proverom stanja poslovnih prostorija.

Načini, uslovi i postupanje komisije iz stava 1. ovog člana u postupku utvrđivanja stanja poslovnih prostorija regulišu se odredbama Pravilnika o postupanju Komisije za utvrđivanje stanja na objektima i poslovnim prostorijama na kojima je nosilac prava korišćenja Grad Požarevac.

Pravilnik iz prethodnog stava ovog člana donosi Gradsko veće grada Požarevca.

Član 21

Gradsko veće grada Požarevca, u svojstvu zakupodavca, u postupku odlučivanja po zahtevu zakupaca za davanje saglasnosti za izvođenje određenih radova u poslovnim prostorijama ili priznavanja novčanih sredstava uloženih u izvođenju radova u poslovnim prostorijama, a u slučajevima utvrđenim Pravilnika o postupanju Komisije za utvrđivanje stanja na objektima i poslovnim prostorijama na kojima je nosilac prava korišćenja Grad Požarevac, pribavlja mišljenje i drugu dokumentaciju od komisije iz člana 20. ove odluke.

Gradsko veće grada Požarevca po prethodnoj saglasnosti komisije iz stava 1. ovog člana, može dati saglasnost da se određena novčana ulaganja u izvođenju odobrenih radova u poslovnim prostorijama, priznaju zakupcu, tako što će se mesečna cena zakupa umanjiti maksimalno za 80% do namirenja utvrđenog iznosa za izvođenje odobrenih radova.

Ako Gradsko veće grada Požarevca da saglasnost o priznavanju troškova zakupcu iz prethodnog stava ovog člana, a umanjenje zakupa do namirenja priznatih ulaganja je duže od 2 godine kao perioda na koji se zaključuje ugovor o zakupu, u tom opravdanom slučaju Gradsko veće grada Požarevca može odlučiti da se ugovor zaključi na duži period do namirenja priznatih ulaganja zakupca.

Član 22

Zakupnina utvrđena ugovorom o zakupu poslovnih prostorija usklađuje se mesečno sa stopom rasta cena na malo, koju objavljuje republički organ nadležan za statistiku.

U visinu zakupnine ne uračunavaju se ostali troškovi korišćenja poslovnih prostorija i to: utrošena električna energija, voda, grejanje, telefon, iznošenje smeća, osiguranje i drugo.

U slučaju da zakupac u toku korišćenja poslovnih prostorija ne plaća redovno troškove iz stava 2. ovog člana, to će biti razlog za otkaz ugovora o zakupu poslovnih prostorija.

Član 23

Novčana sredstva ostvarena po osnovu davanja u zakup poslovnih prostorija prihod su budžeta Grada Požarevca.

Član 24

Stručne i administrativne poslove za potrebe komisije i Gradskog veća grada Požarevca (izrada oglasa, predloga odluke, konačne odluke, ugovora o zakupu poslovnih prostorija, vođenje zapisnika komisije i drugo) obavlja organ uprave nadležan za imovinsko pravne poslove.

Član 25

Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o uslovima i načinu davanja u zakup poslovnih prostorija ("Službeni glasnik grada Požarevca", broj 4/09).

Član 26

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Požarevca".