STRATEGIJA

RAZVOJA SPORTA U GRADU POŽAREVCU 2011 - 2013.

("Sl. glasnik grada Požarevca", br. 1/2011)

UVOD

Strategija se kao definisan pojam, prvobitno koristio isključivo u vojnim naukama i terminologiji. Koreni reči su u grčkom jeziku, strategos znači general, stratos armija, a agein znači voditi. U bukvalnom značenju, strategija predstavlja vođenje vojske sa jasnim pravcima akcije. U sportskom rečniku se često koristi i reč taktika, koja je takođe preuzeta iz vojne terminologije i predstavlja nauku i veštinu manevrisanja u prisustvu neprijatelja. Rat se vodi da bi se neprijatelj porazio, zauzele nove teritorije i novi resursi i bogatstva. Postoje pobednici i poraženi. Veoma je slično u životu, a tako i u sportu. Istorija je pokazala, dokazuje se i danas da najčešće ne pobeđuje jači, već onaj koji je spremniji, tehnički, taktički, sa unapred predviđenim odgovorima na poteze protivnika.

Nikada ranije nije postojala ovako izražena potreba za definisanjem pravaca akcije, kao što je to slučaj danas. Globalizacija kao svetski fenomen je dovela do toga da uticaj velikih svetskih kompanija nikada nije bio prisutniji na bilo kojoj tački zemaljske kugle. Ovaj uticaj može biti pozitivan, ali i negativan. Nikada nisu bile dostupnije informacije, nove tehnologije, znanja, ali takođe i uticaj negativnih faktora nije zanemarljiv. Vodi se rat svetskih razmera za nova tržišta, brzina kojom se razvijaju nove tehnologije je gotovo fantastična. Sve ovo nameće neophodnost uvođenja strateškog načina razmišljanja u sportu, definisanja strateških pravaca akcije i kontrolu realizovanja zacrtanih ciljeva. Hiperprodukcija i globalizacija su doveli do toga da su mladima moderne tehnologije postale nikad dostupnije (mobilni telefoni, video igrice, digitalna tv, internet tehnologija...), dok je roditeljima to omogućilo da svoje slobodno vreme koriste u iznalaženju dodatnih izvora prihoda, što za posledicu ima sve manje vremena provedeno sa decom. To nadalje dovodi do otuđenja, socijalnih problema, nasilja, pa i ulaska u sferu bolesti zavisnosti. U "najboljem" slučaju, ova situacija dovodi "samo" do raznih oblika deformiteta kičme, mišićne atrofije i opadanja stepena duhovnog razvoja.

Zbog toga je Strategija neophodna i ogromna je odgovornost na sportu i sportskim radnicima kako bi se ovaj već uveliko uočen trend, zaustavio. Tome u mnogome doprinosi i činjenica da su objekti infrastrukture generalno u veoma lošem stanju, ali i to da su nepristupačni iz raznih razloga, ne samo u gradu Požarevcu, već i širom Srbije. Ekonomska kriza dodatno otežava inače tešku materijalnu situaciju u sportu i ulaganje u sportske objekte, a naročito u obrazovanje sportskih radnika.

Ipak, kako je sport od najvišeg društvenog interesa Republike Srbije, lokalna samouprava i njeni organi kao i svi sportski radnici imaju ne samo pravo, već i dužnost da se u narednom periodu maksimalno angažuju na sprovođenju ciljeva donetih Strategijom razvoja sporta grada Požarevca i da ih u kontinuitetu unapređuju. To podrazumeva racionalnost i doslednost u sprovođenju, kako sport ne bi postao teret, već pokretačka snaga društvenoj zajednici.

Tako je Strategijom definisano nekoliko prioriteta od kojih izdvajamo pre svega sport mladih. Pod tim podrazumevamo sport dece predškolskog i školskog uzrasta, kao i omladine. Činjenica je da su starosne granice za početak bavljenja sportom pomerene i da danas, ukoliko se organizovano ne počne sa telesnim aktivnostima u najranijem uzrastu i ne steknu osnovne navike u tom pogledu, kasnije je sve uzalud. Kao drugi prioritet Strategije, nameće se ulaganje u objekte sportske infrastrukture, u ovom trenutku izuzetno racionalno, što će reći, u obnavljanje i revitalizaciju postojećih, kao i u izgradnju manjih sportskih terena i dvorana. Vrhunski sport i afirmacija vrhunskih sportista u svakom pogledu bi bio takođe jedan od prioriteta ove Strategije. Mladima su potrebni uzori sa kojima će se oni poistovećivati. Veoma nam je važno da ti idoli mladih ponovo postanu naši istaknuti sportisti, sa kojima će se oni identifikovati i vredno trenirati da ih dostignu. Vrhunski sport promoviše veliku upornost, rad, borbenost, timski duh, tj. sve one vrednosti od javnog interesa i životnog značaja.

U prioritete od ne manjeg značaja bismo naveli i rekreativni sport, veće uključenje žena u sport, sport invalida, borbu protiv nasilja, rasizma i verskih netrpeljivosti, borbu protiv bolesti zavisnosti i dopinga u sportu itd.

1. STANJE SPORTA U GRADU POŽAREVCU

Kada govorimo o stanju sporta u Požarevcu, ne možemo a da ne budemo zadovoljni rezultatima i ostvarenjima naših klubova i pojedinaca u prethodnom, a naročito u sadašnjem vremenu. Situacija je još povoljnija ako posmatrane rezultate stavimo u relativan odnos, tj. uporedno, sa gradovima sličnih karakteristika (broj stanovnika, budžet, teritorija, položaj, itd.). Možemo slobodno reći da je Grad Požarevac, jedan od gradova koji veoma veliku pažnju posvećuje sportu, ali i to da je po rezultatima jedan od najsportskijih gradova u Republici Srbiji. U kontinuitetu od dvadesetak godina imamo po nekoliko superligaša, pojedinačno, u mnogim sportovima osvajamo medalje evropskog, pa i svetskog sjaja.

Mišljenja smo da je takva situacija, plod neizmernog rada entuzijasta, kojih je na žalost, iz dana u dan sve manje. Na tom radu, koji je utemeljio sve ove rezultate, je Grad Požarevac zahvalan. Vremena koja su došla i koja su pred nama zahtevaju drugačiji pristup, a pre svega korišćenje naučnih metoda i principa. Donošenje Strategije je samo prvi korak ka utemeljenju novog pristupa ovako važnoj materiji.

Sport dece i i omladine je uopšteno i veoma grubo rečeno u nikad lošijem stanju. Podaci koje dobijamo su poražavajući. Deca sve sporije trče, nikada manje zainteresovana za sport, a pri tom, već u tom uzrastu sa ozbiljnim problemima vezanim za oboljenja kostiju, kičme, vida...

Savremen način života i napredak tehnologije kao i svih segmenata društva, neminovno su doveli do ranijeg sazrevanja dečije populacije, pa je potrebno uraditi sve da se ona što ranije uključe u svet sporta. Nekada su sportski sadržaji bili relativno retka vrsta gradskih događaja i mesta gde se omladina mogla okupljati i družiti. Danas, u eri kompjutera, tv zabava, žurki u kafićima... sport je negde u zapećku, i omladina mu se retko okreće. Nekada su deca kasnije sazrevala, pa je bilo dovoljno da prvi pravi, obavezni kontakt sa fizičkom kulturom imaju u petom razredu osnovne škole, a danas su u to vreme oni već upoznati sa drugim sadržajima, pa je za sport već kasno. Nekada je sistem vrednosti bio drugačiji, pa je uspešan sportista bio idol, a mediji su više vremena posvećivali njima, danas su nam mediji puni tekstova o pevačima, učesnicima rijalitijima... svime, samo ne nosiocima pravih vrednosti.

Deca koja se nedovoljno bave fizičkom kulturom i koja su fizički neaktivna, odlična su baza za pojavu koštanih deformiteta (kriva kičma skolioza, kifoza, lordoza..., ravnih tabana), kao i gojaznosti. Svake godine se u požarevačkom školskom dispanzeru obavljaju sistematski pregledi u osnovnim i srednjim školama, gde se ove pojave konstatuju i prate, a utvrđeno je da su poslednjih godina u porastu. Uzrok tome su preteške torbe, sedenje za kompjuterima, nepravilno držanje, brza hrana, fizička neaktivnost...Zato je potrebno da se u ovu problematiku uključi što više faktora, kako poremećaji ne bi uzeli maha.

Prema prošlogodišnjem izveštaju sa sistematskih pregleda, u osnovnim, kao i u srednjim školama u Požarevcu, procenat dece sa deformitetima kičme je veliki, čak 20%. Ovaj podatak je u najmanju ruku veoma zabrinjavajući. Neophodno je podići na viši nivo bazne sportove, koje deca mogu upražnjavati od malih nogu.

1. Atletika...zašto atletika? Zato što ne treba mnogo ulaganja, zato što se može svuda izvoditi...u prirodi, po školama, na ulici, a još ponajbolje u dvoranama i atletskim stazama za koje imamo uslove...

2. Gimnastika (zastupljena u odličnoj meri u Kostolcu, ali u Požarevcu praktično ne postoji još od gašenja nekadašnjeg gimnastičkog kluba),

3. Plivanje (ne postoji zatvoreni bazen u gradu, koji bi mogao da uključi plivanje u fizičko vaspitanje, odnosno da omogući konstantno godišnje korišćenje).

Tako dolazimo do problema objekata sportske infrastrukture. Tu se ne možemo baš pohvaliti. Školske dvorane su nepodobne. Veliki je nedostatak rekvizita i opreme. Zahvaljujući pojedinim klubovima, održavaju se mokri čvorovi i osvetljenje i minimalna čistoća. Sve ovo je dobro, ali je ipak nesistematično i neplanski, što dugoročno ne treba da postane pravilo. Uvažavajući problem nedonošenja Zakona o sportu i ne ulazeći u razloge, mišljenja smo da bi lokalna samouprava morala sa više odgovornosti da se odnosi prema ovom problemu.

Šta ovo konkretno znači? Znači da su upravo oni sportovi koji su najznačajniji za rano uključivanje dece u sportski život, za njihov pravilan i zdrav razvoj u našem gradu onemogućeni ili nedovoljno omogućeni. Tako da i pored toga što su zatvoreni bazeni, atletske staze, kao i gimnastičke sprave veoma skupi, mora se u dogledno vreme iznaći rešenje za njihovu izgradnju ili nabavku kako u našem gradu tako i u celoj Srbiji, jer su, dugoročno gledano, posledice, mnogo skuplje.

Kvalitetan i vrhunski sport su samo posledica dobre strategije razvoja sporta. Ukoliko se samo delimično realizuju strateška načela i pravci razvoja sporta Grada, rezultati će za kratko vreme biti vidljivi i na dugi rok neizmerno isplativi. Nema gotovo niti jedan grad u Srbiji, koji se objektivno može pohvaliti boljim vrhunskim rezultatima (odbojka, rukomet, fudbal, gimnastika u Kostolcu, pojedinačno atletika itd...). Na žalost, za te rezultate ni građani Požarevca nisu obavešteni. Za to krivimo medije i apelujemo da u svoje programske šeme uvrste i sport na listu prioriteta.

Takođe, ne postoji mnogo gradova koji imaju mogućnost da za vrlo kratko vreme i na jednoj zaokruženoj celini (potez Sportskog centra i Hipodroma-52 hektara površine na upravljanju KD "Knez Mihailo") oforme sportsko-razvojno-trenažni centar, koji bi bio na raspolaganju sportistima i sportskim radnicima iz cele Srbije. Nauka i obrazovanje u sportu su neodvojive premise Strategije. Ekonomska kriza je neopravdano, pre svega, zaustavila ulaganja u sport. Permanentno ulaganje u ljudske resurse i licenciranje trenerskog kadra bi trebalo da postane takođe jedan od prioriteta grada Požarevca, kao i izgradnje jedinstvene baze podataka.

1.1. ZAPAŽANJA I PREPORUKE

- Podrška svim dečijim sportskim programima koji imaju masovnost,

- Podrška klubovima koji uključuju veliki broj gradske dece i sistematski ih prate i dovode do seniorskog uzrasta (odnosno koji se orijentišu na gradske igrače u svojim ekipama),

- Stalno edukovanje postojećeg i povećanje broja stručnog kadra u svim vidovima sportskog rada, a posebno u radu sa decom, kao i kontrola stručnosti osoba koje organizuju sportske škole,

- Definisanje i sistemsko finansiranje dečijeg i školskog sporta,

- Rad na povećanju broja škola koje učestvuju u školskim takmičenjima (nastavnici i profesori moraju biti adekvatno nagrađeni za te aktivnosti),

- Sistematsko regulisanje finansiranja putovanja učenika-sportista, vangradskih škola,

- Uspostavljanje kontinuiranog sistema takmičenja za sve uzraste, pogotovo za bazične sportove (u praksi se uglavnom takmiče završni školski razredi),

- Afirmisanje značaja dečjeg i školskog sporta i takmičenja u školama, kao i kontinuirano vrednovanje, motivisanje i praćenje školskih takmičenja,

- Organizovana i konstantna prevencija pojave svih deformiteta koji mogu da se izbegnu ili olakšaju fizičkim vežbanjem (saradnja svih stručnih kadrova),

- Statističko i funkcionalno definisanje svih dečijih i školskih objekata i terena

- Kontinuirano opremanje istih, spravama i rekvizitima,

- Izgradnja i opremanje novih a posebno objekata i terena za bazične sportove.

2. SISTEM FINANSIRANJA SPORTA

Kao i kod svih ostalih sfera ljudskih aktivnosti, oblast finansija je najosetljivija sfera. Komisija za sport i Sportski savez grada Požarevca, kontinuirano vrši kontrolu korišćenja budžetski odobrenih sredstava, a inače sredstava prikupljenih od poreskih obveznika. Iz tog razloga, kontrolna funkcija je od izuzetnog značaja. Finansijski izveštaji klubova su polazna osnova za uporedbu sa planskim veličinama, dok su finansijski planovi polazna osnova za odobrenje sredstava za narednu takmičarsku godinu.

Grad Požarevac se može pohvaliti da je jedan od prvih gradova u Republici Srbiji, koji je usvojio dokumenta pod nazivom "Kategorizacija sportova u Gradu Požarevcu" i "Kriterijumi za raspodelu budžetskih sredstava namenjenih sportu Grada Požarevca", tako da po jedinstvenom sistemu finansiranja i nagrada, funkcioniše. Otežavajuća okolnost je svakako, i nedonošenje Zakona o sportu, koji bi nadamo se u mnogome definisalo i ovu tako suptilnu oblast. Trenutno, budžet Grada finansira sport sa preko 80% sportskih aktivnosti, iako je ovo samo statistički podatak. Činjenice govore da Grad finansira mnogo više. Utisak je da bi jedna stručna analiza doprinela tome da se za mnogo manja sredstva, postignu značajno veći efekti. Očekivanja idu u tom pravcu da će Republika konačno doneti Zakon o sportu i da će mnoge dileme biti rešene. Privatni preduzetnici, koji su trenutno u sportu isključivo iz personalnih interesa, će takođe biti u sportu, a biće ih u značajnoj meri više, ali iz razloga poslovne prirode. Sve velike kompanije u svetu ne žale novca za ulaganje u sport, ali iz razloga što im se na taj način najviše isplati, a sportistima i sportskim kolektivima omogućava nesmetan rad.

3. VIZIJA I MISIJA

Vizija Strategije je da Grad Požarevac do 2013. godine postane:

- grad u kojem je sport dostupan svakome, a naročito deci i omladini;

- grad sa razvijenom sportskom infrastrukturom;

- grad vrhunskih sportskih dostignuća;

- grad u kojem je sport činilac razvoja;

- grad gde se neguju sportski talenti;

- grad u kojem su prava i obaveze sportskih subjekata garantovani pravnim normama;

- grad koji zauzima bitno mesto na sportskoj mapi Republike Srbije.

Iz vizije Strategije proizlazi i misija koja glasi:

"Požarevac - Grad sporta"

4. STRATEŠKA NAČELA

Polazeći od činjenice da je strateški razvoj i unapređenje sistema sporta i sa njim povezanih aktivnosti složen i dugoročan proces, ovaj dokument kao osnovu za unapređenje sistema usvaja sledeća načela, i to:

- učešće dece i omladine u sportskim aktivnostima preduslov je njihovog fizičkog i mentalnog razvoja;

- sportom se razvija i jača demokratska praksa, tolerancija i promoviše jednakost svih građana;

- polne, verske, nacionalne, rasne kao i razlike koje među ljudima postoje po osnovu invalidnosti, zajedno sa svim ostalim različitostima pojedinca, ne smeju biti prepreka za bavljenje sportom;

- sport podstiče i razvija sve oblike sloboda;

- svi učesnici sportskih aktivnosti imaju pravo na odgovarajuću zdravstvenu zaštitu;

- razvoj i primena naučnih saznanja doprinose razvoju sporta;

- finansiranje sporta mora biti sistematski sprovođeno, pravno utemeljeno, transparentno, ekonomski racionalno i društveno opravdano.

5. STRATEŠKI CILJEVI

Strategija definiše 16 strateških ciljeva, koji predstavljaju ideje vodilje Akcionog plana:

- razvoj i unapređenje fizičkog vežbanja dece u predškolskim ustanovama, jačanje školskog i univerzitetskog sporta i uspostavljanje funkcionalnog sistema školskih i univerzitetskih sportskih takmičenja;

- sistemsko planiranje izgradnje i održavanja sportskih objekata i uspostavljanje pravnog mehanizma za očuvanje namene postojećih sportskih objekata;

- stvaranje uslova za vrhunsko sportsko postignuće;

- uspostavljanje transparentnog sistema finansiranja sporta iz javnih i privatnih izvora i kontrola korišćenja dodeljenih sredstava;

- uspostavljanje mehanizama za povećanje obima bavljenja sportom svih građana u okviru i van sportskih organizacija;

- depolitizaciju sporta;

- unapređenje stručnog rada u sportu;

- unapređenje zdravstvene zaštite svih učesnika u sportu;

- ustanovljenje sistema praćenja razvoja sporta;

- unapređenje postojećeg sistema obrazovanja stručnog i naučnog kadra za potrebe sporta i podsticanje primene naučnih rezultata u sportskoj praksi;

- unapređenje uslova za masovnije učešće osoba sa invaliditetom u sportskim aktivnostima;

- unapređenje prostornih, stručnih i administrativnih kapaciteta zavoda za sport;

- podsticanje masovnosti ženskog sporta kroz maksimalno poštovanje rodne i polne ravnopravnosti;

- smanjenje svih oblika nasilja u sportu i povećanje bezbednosti na sportskim priredbama;

- jačanje uloge javnih glasila u promociji bavljenja sportom;

- promovisanje volonterizma u sportu.

6. KOORDINACIJA AKTIVNOSTI ZA SPROVOĐENJE STRATEGIJE

"Sportom se predstavlja država u svetu, afirmiše njeno kulturno bogatstvo i jača nacionalna kohezija.

Sport je u Ustavu Republike Srbije definisan kao kategorija od posebnog društvenog interesa i velikim delom se finansira iz budžeta Republike Srbije. Usled takvog pravnog rešenja, država, tj. njeni nadležni organi imaju pravo i dužnost da odrede i osmisle ciljeve, kriterijume i prioritete za ulaganje budžetskih sredstava u sport.

Strategija razvoja sporta pruža odgovor na pitanje na koji način, i u koje segmente sporta, je najefikasnije i najprimerenije uložiti novac poreskih obveznika, i kako na osnovu tog ulaganja na najbolji način ostvariti javni interes u oblasti sporta..." (izvod iz Strategije razvoja sporta Republike Srbije).

Iz ovog navoda je potpuno jasno koliko je sport neizostavan faktor kohezije, integrativnih procesa i kao što smo nebrojeno puta do sada naveli, opšteg stanja zdravlja nacije. Izlišno je govoriti i pisati o tome koliko je važna koordinacija svih aktivnosti na sprovođenju Strategije.

7. MERE ZA OSTVARIVANJE CILJEVA

 

OBLASTI

CILJEVI

AKTIVNOSTI

NOSILAC AKTIVNOSTI

IZVOR FINANSIRANJA

SPORT DECE I OMLADINE

Uspostaviti stabilan sistem sporta u predškolskim, školskim i visokoškolskim ustanovama

Formiranje radne grupe koja će se baviti sistemom sporta u predškolskim, školskim i visokoškolskim ustanovama
Analiziranje stanja u predškolskom, školskom i visokoškolskom sportu
Analiziranje sportske opreme i rekvizita, sportskih terena i sala u predškolskim, školskim i visokoškolskim ustanovama
Izrada predloga jedinstvenog sistema takmičenja u školskom sportu u skladu sa republičkim preporukama
Izrada predloga za unapređenje sporta u predškolskim ustanovama u skladu sa republičkim preporukama
Izrada predloga za unapređenje visokoškolskog sporta u skladu sa republičkim preporukama

MOS, MP, UPFK, AVU, SSP, KSP

MOS, MP, JLS

ŽENE U SPORTU

Razviti sistem istraživanja o ženskom sportu

Sprovođenje istraživanja o ženskom sportu i procentualnom učešću žena u sportskim aktivnostima

MOS, SSP

MOS, JLS

ŽENE U SPORTU

Ostvariti ravnopravnost i masovnost ženskog sporta

Afirmacija ženskih klubova i podsticaj žena za bavljenje sportom
Izrada analize zastupljenosti i angažovanja žena u sportskim udruženjima i institucijama

MOS, SSP

MOS, JLS

Podržati ženske klubove i sportistkinje u pojedinačnim sportovima

Obezbeđivanje boljih uslova za obavljanje sportskih aktivnosti i sufinansiranje troškova takmičenja

MOS, SSP

MOS, JLS

VRHUNSKI I KVALITETNI SPORT

Ustanoviti sistem podrške vrhunskom sportu

Stipendiranje vrhunskih sportista
Program nagrada i priznanja za poseban doprinos razvoju i afirmaciji sporta
Program finansiranja sporta kroz budžetski fond

MOS, SSP, KSP

MOS, JLS

Uspostaviti sistem podrške, kontrole i relativnog usmeravanja u kvalitetnom sportu

Izrada programa podrške, kontrole i relativnog usmeravanja klubova koji se takmiče u republičkom rangu takmičenja

MOS, SSP, KSP

MOS, JLS

REKREATIVNI SPORT

Definisati i sistematizovati potrebe rekreativnog sporta

Formiranje radne grupe za unapređenje rekreativnog sporta
Istraživanje o stanju rekreativnog sporta
Definisanje i sistematizovanje potrebe rekreativnog sporta

MOS, SSP, KSP

MOS, JLS

Promovisati rekreativni sport

Podrška organizaciji akcija i kampanja koje služe aktiviranju pojedinaca u rekreativnom vežbanju
Priprema godišnjeg kalendara rekreativnih manifestacija
Izrada nacrta memoranduma o saradnji sa medijima

MOS, SSP, KSP, MK

MOS, JLS

SPORT OSOBA SA INVALIDITETOM

Stvoriti uslove za masovnije učešće osoba sa invaliditetom u sportskim aktivnostima

Analiza postojećeg stanja sporta osoba sa invaliditetom
Utvrđivanje broja sportista i rekreativaca osoba sa invaliditetom
Rad na preporukama za efikasnije funkcionisanje udruženja iz oblasti sporta osoba sa invaliditetom (vrhunski i rekreativni sport)

MOS, MZ, SSP, Udruženja osoba sa invaliditetom iz oblasti sporta

MOS, JLS

Stvoriti uslove za uključenje većeg broja stručnjaka iz oblasti sporta - trenera, u rad sa sportistima osoba sa invaliditetom

Organizovanje edukativnih aktivnosti za trenere-sportske stručnjake osoba sa invaliditetom

MOS, SSP, KSP

MOS, JLS

FINANSIRANJE SPORTA

Stvoriti uslove za uspostavljanje efikasnog sistema finansiranja sporta

Analiza postojećeg stanja finansiranja sporta
Izrada nacrta propisa iz oblasti finansiranja organizacija u oblasti sporta

MOS, SSP, KSP, JLS

MOS, JLS

Stvoriti uslove za uspostavljanje sistema kontrole utroška budžetskih sredstava sportskih organizacija

Izrada internih akata dokumenta kojim će se sportska udruženja navesti da na kraju svake budžetske godine dostave izveštaj o pravdanju budžetskih sredstava, urađen i overen od strane ovlašćene revizorske institucije

MOS, SSP, KSP, JLS, MF

MOS, JLS

MEDICINA U SPORTU I DOPING U SPORTU

Napraviti uvid u stanje zdravstvene zaštite sportista i rekreativaca

Izrada analize o dostupnosti usluga sportske medicine i kvalitetu istih

MOS, UMSS, SSP, KSP

MOS, JLS

Povećati broj sportista i rekreativaca koji se redovno podvrgavaju sportskom lekarskom pregledu

Uključivanje obaveze redovnog sportskog lekarskog pregleda za sve učesnike u sportu u interne pravilnike nacionalnih sportskih saveza, usklade sa propisima MZ koji regulišu ovu oblast

MOS, SSP

MOS, JLS

Edukovati sportske radnike o dopingu i suplementaciji

Edukacija sportskih radnika o štetnosti i neželjenim efektima dopinga i o alternativama dopingu - suplementaciji

ADAS, MZ, UMSS, SSP

MOS, JLS

OBRAZOVANJE I NAUKA U SPORTU

Povećati broj sportskih stručnjaka i stručnjaka u sportu u klubovima na svim nivoima

Izrada predloga izmene pravilnika o licenciranju kadra u sportskim klubovima u skladu sa modernizacijom obrazovnog sistema
Usavršavanje postojećeg kadra koji obavlja aktivnost u sportu, kroz stručne seminare i druge edukativne programe

SSP, KSP

MOS, JLS

Uspostaviti uvid i kontrolu kadrova koji obavljaju stručni rad u sportu

Izrada analize stanja u klubovima vezane za kadar koji obavlja stručni rad, i šestomesečna kontrola od strane SSP

SSP

JLS

Unaprediti sistem podrške obrazovanja-stipendiranja zaslužnih sportista

Izrada predloga za unapređenje sistema obrazovanja-stipendiranja zaslužnih sportista

 

Izrada predloga za unapređenje sistema obrazovanja-stipendiranja zaslužnih sportista

Uspostaviti sistem podrške stručnom i naučnom radu

Raspisivanje konkursa za stručne i naučne programe u oblasti sporta

MOS, KSP

MOS, JLS

SPREČAVANJE NASILJA U SPORTU

Pokrenuti aktivnosti na sprečavanju nasilja na sportskim terenima

Organizacija konferencije o sprečavanju nasilja na sportskim terenima
Praćenje i analiza pojava nasilja na sportskim terenima

MOS, MUP, JLS, SSP

MOS, JLS

Pružiti adekvatnu alternativu nasilnom navijanju

Edukacija navijača i navijačkih grupa
Kampanja afirmacije pozitivnog klupskog navijanja

MOS, JLS, SSP, OKS

MOS, JLS, OKS

JAVNA GLASILA I SPORT

Obezbediti dostupnost podataka o radu i planovima saveza i klubova

Organizovati radne sastanke generalnih sekretara saveza i klubova sa predstavnicima medija, na šestomesečnom nivou
Obavezati saveze i klubove da jednom mesečno organizuju "otvorena vrata" za medije i pripremaju mesečne izveštaje za medije
Obavezati saveze da vode ažurne internet sajtove i propisati minimum podataka koji moraju biti redovno ažurirani

MOS, JLS, SSP, KSP

MOS, JLS

JAVNA GLASILA I SPORT

Omogućiti veću promociju sporta kao zdravog načina života i približiti sport građanima

Obavezati saveze i klubove da jednom mesečno organizuju "otvorena vrata" za medije i pripremaju mesečne izveštaje za medije

MOS, JLS, SSP, KSP, TVS

MOS, JLS

SPORTSKI OBJEKTI

Stvoriti uslove za sistemsko planiranje izgradnje i adaptacije sportskih objekata i njihovo finansiranje

Analiza stanja sportskih objekata u Gradu Požarevcu
Kategorizacija sportskih objekata
Definisanje prioriteta u adaptaciji sportskih objekata, na osnovu kategorizacije i priprema plana izgradnje sportskih objekata za period od pet godina

MOS, MP, JLS, SSP, KSP

MOS, JLS

VOLONTERIZAM U SPORTU

Promovisati volonterizam u sportu

Promovisanje ideje volonterizma kroz edukaciju i promotivne kampanje i podsticanje učešća dece, omladine i starih u sportu kroz volonterski rad

MOS, JLS, SSP, KzM

MOS, JLS

Uspostaviti jedinstvenu volontersku mrežu za oblast sporta

Povezivanje sistema školstva, omladinskih organizacija i privrednog sektora sa sportskim organizacijama
Sprovesti istraživanje o potrebama za volonterima u sportu u periodu 2011-2013.
Formiranje jedinstvene baze podataka volontera u sportu

MOS, JLS, SSP, KzM

MOS, JLS

SKRAĆENICE

JLS

Jedinica lokalne samouprave

MOS

Ministarstvo omladine i sporta

SSP

Sportski savez Požarevca

KSP

Komisija za sport Požarevca

KzM

Kancelarija za mlade

MP

Ministarstvo prosvete

TVS

Televizijske stanice

OKS

Olimpijski komitet Srbije

MUP

Ministarstvo unutrašnjih poslova

AVU

Akreditovane visokoškolske ustanove

ADAS

Antidoping agencija Srbije

UPFK

Udruženje pedagoga fizičke kulture

UMSS

Udruženje za medicinu sporta Srbije

MZ

Ministarstvo zdravlja

MF

Ministarstvo finansija

MK

Medijske kuće

SPISAK UČESNIKA U PROCESU IZRADE STRATEGIJE RAZVOJA SPORTA U GRADU POŽAREVCU ZA PERIOD 2011-2013.

1. Aleksandar Đokić, član gradskog Veća, predsednik Komisije za sport Grada Požarevca,

2. Vojislav Pejić, član Komisije za sport Grada Požarevca, Koordinator tima za izradu Strategije i Akcionog plana,

3. Margita Marković, član tima, prof. fizičke kulture,

4. Slavko Korint, član Komisije za sport grada Požarevca,

5. Jovo Budimir, prof. fiz. kulture,

6. Marija V. Milošević, direktorica Sportskog centra Požarevac,

7. Petar Urošević, generalni sekretar Sportskog saveza,

8. Radiša Jotić, direktor Konjičkog Društva "Knez Mihailo",

9. Novica Živković, savetnik Sportskog saveza,

10. Milan Pantić, sekretar Odbojkaškog saveza Braničevskog okruga,

11. Ćerimović Branislav, trener fudbala i sportski menadžer,

12. Dragan Ćirić, prof. fiz. kulture,

13. Slobodan Jović, predsednik Sportskog saveza,

14. Darko Račić, Komisija za sport,

15. Zoran Stijaković, savetnik Sportskog saveza za školski sport,

16. Bogić Anđelić, Komisija za sport,

17. Ratomir Marković, Komisija za sport i

18. Toplica Ilić, Komisija za sport, članovi tima.

KORIŠĆENA LITERATURA

1. Republika Srbija, Ministarstvo omladine i sporta "Strategija razvoja sporta u Republici Srbiji 2009-2013.", JP Službeni glasnik, Beograd, 2009.

2. Fakultet za sport i turizam Novi Sad, "Strategija razvoja sporta Zrenjanina 2009-2013." Novi Sad, 2008.

3. Kostić D., prof. dr, "Međunarodno poslovanje II", DVD, 2010.

4. Krause D., "Umeće ratovanja za menadžere", Algoritam, Beograd, 2004.

5. Milisavljević M., prof. dr, "Savremeni strategijski menadžment", Šesto izmenjeno i dopunjeno izdanje, Megatrend univerzitet, Beograd, 2007.

6. Milisavljević M., prof. dr, "Strategijski marketing".