POSLOVNIKO RADU("Sl. glasnik RS", br. 34/2011) |
(1) Ovim poslovnikom o radu (u daljem tekstu: Poslovnik) bliže se regulišu način rada i postupanja Poverenika, delokrug rada organizacionih jedinica, akti Poverenika, ostvarivanje saradnje i unapređivanje stručnog rada, javnost rada i zaštita podataka o ličnosti, način vođenja evidencija i dokumentacije, kao i druga pitanja od značaja za rad Poverenika za zaštitu ravnopravnosti.
(2) O primeni Poslovnika stara se Poverenik za zaštitu ravnopravnosti.
(1) Poverenik koristi pečat i štambilj.
(2) Način korišćenja pečata i štambilja reguliše se posebnim odlukom Poverenika.
(1) Poverenik ima logo, koji se koristi na svim aktima i prezentacijama Poverenika.
(2) Logo predstavljaju dve stilizovane ljudske figure ispod kišobrana.
(3) Logo se koristi u obojenom prikazu, koji čine dve stilizovane ljudske figure u plavoj i tamnoplavoj boji i kišobran u narandžastoj boji, ili u crno-belom prikazu.
Svi pojmovi upotrebljeni u Poslovniku u muškom gramatičkom rodu obuhvataju muški i ženski rod lica na koja se odnose.
(1) Radi razmatranja pitanja i zauzimanja stavova u vezi sa izvršavanjem poslova i zadataka iz nadležnosti Poverenika, obrazuje se Kolegijum Poverenika (u daljem tekstu: Kolegijum).
(2) Kolegijum čine Poverenik, pomoćnici Poverenika i šef Kabineta Poverenika.
(3) Sastancima Kolegijuma, prema potrebi, mogu prisustvovati i drugi zaposleni u stručnoj službi, na poziv Poverenika.
(1) Kolegijum pomaže Povereniku u rukovođenju i usklađivanju rada organizacionih jedinica, ujednačavanju načina njihovog postupanja, organizovanju rasporeda poslova i zadataka, staranju da se poslovi obave blagovremeno i uredno, utvrđuje opšte smernice za rad organizacionih jedinica i obavlja druge poslove propisane Poslovnikom.
(2) Kolegijum obavlja sledeće poslove:
1. Daje savetodavno mišljenje:
- o nacrtu godišnjeg i posebnog izveštaja (čl. 37);
- o predlogu upozorenja javnosti (član 40);
- o nacrtu analize sprovođenja zakona i drugih propisa u oblasti zaštite ravnopravnosti i zabrane diskriminacije (član 46);
- o predlogu za podnošenje inicijative radi usvajanja odnosno izmene i dopune propisa (član 48);
- o predlogu mišljenja o nacrtima zakona i drugih propisa koji se odnose na zabranu diskriminacije (član 50);
- o preporuci mera za ostvarivanje ravnopravnosti i unapređenja zaštite od diskriminacije (član 52);
2. Stara se o stručnom osposobljavanju i usavršavanju zaposlenih (član 56).
(1) Sednicu Kolegijuma saziva i radom kolegijuma rukovodi Poverenik, a u slučaju odsutnosti Poverenika, pomoćnik kojeg Poverenik odredi.
(2) O radu Kolegijuma Poverenika sačinjava se zapisnik.
Postupak pred Poverenikom sprovodi se u skladu sa načelima nezavisnosti i samostalnosti, slobodne ocene dokaza i nepristrasnosti, zakonitosti, istine, delotvornosti i ekonomičnosti, najboljeg interesa podnosioca pritužbe, odnosno oštećenog lica i poštovanja ličnog integriteta i dostojanstva ličnosti.
Načelo nezavisnosti i samostalnosti
(1) Poverenik postupa i odlučuje nezavisno i samostalno, u skladu sa Zakonom o zabrani diskriminacije.
(2) Poverenik, kao nezavisni organ, samostalno utvrđuje činjenice i okolnosti i na osnovu utvrđenih činjenica i okolnosti primenjuje propise na konkretan slučaj.
Načelo slobodne ocene dokaza i nepristrasnosti
Poverenik, prema svom uverenju i savesti, nepristrasno, u skladu sa sopstvenom savesnom i brižljivom procenom činjenica i tumačenjem prava, odlučuje koje će činjenice i okolnosti uzeti za dokazane u postupku pred Poverenikom.
Načelo zakonitosti
Poverenik postupa i odlučuje na osnovu i u okviru Ustava, opšteprihvaćenih pravila međunarodnog prava, potvrđenih međunarodnih ugovora i prakse međunarodnih tela koja nadziru poštovanje ljudskih prava, zakona i opštih akata Poverenika.
Načelo istine
(1) U postupku pred Poverenikom moraju se utvrditi pravilno i potpuno činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog akta.
(2) U postupku pred Poverenikom pribavljaju se dokazi potrebni za pravilno i potpuno utvrđivanje činjeničnog stanja i donošenje zakonitog i pravilnog akta.
Načelo delotvornosti i ekonomičnosti
(1) Postupak pred Poverenikom sprovodi se tako da se utvrde sve bitne činjenice i okolnosti što je moguće jednostavnije, bez odugovlačenja i sa što manje troškova.
(2) Za podnosioce pritužbi postupak pred Poverenikom je besplatan.
Načelo najboljeg interesa i poštovanja integriteta i dostojanstva ličnosti
Poverenik postupa poštujući najbolji interes podnosioca pritužbe, odnosno oštećenog lica, integritet i dostojanstvo ličnosti, moralna, kulturna i verska ubeđenja, kao i ljudska prava i slobode svih učesnika u postupku.
Lica ovlašćena na podnošenje pritužbe
(1) Pritužbu zbog diskriminacije može podneti:
1. Svako fizičko ili pravno lice ili grupa lica koja smatra da je pretrpela diskriminaciju;
2. Organizacija koja se bavi zaštitom ljudskih prava ili drugo lice, u ime i uz saglasnost lica koje smatra da je pretrpelo diskriminaciju;
3. U slučaju diskriminacije grupe lica, organizacija koja se bavi zaštitom ljudskih prava može podneti pritužbu u svoje ime, bez saglasnosti iz tačke 2. ovog člana.
Oblik i način podnošenja pritužbe
(1) Postupak zbog diskriminacije pokreće se pritužbom u pisanoj formi.
(2) Pritužba se šalje poštom, putem telefaksa i elektronskom poštom u obliku skeniranog dokumenta, a izuzetno se može podneti i usmeno na zapisnik.
(3) Pritužba mora biti potpisana. Može se koristiti elektronski potpis i kvalifikovani elektronski potpis, u skladu sa zakonom.
(4) Poverenik ne postupa po anonimnim pritužbama.
Sadržina pritužbe
(1) Pritužba treba da bude sažeta i razumljiva i da bi se po njoj postupalo treba da sadrži neophodne podatke o podnosiocu pritužbe, odnosno o diskriminisanom licu, opis diskriminatornog akta, kao i podatke o licu za koje se tvrdi da je ovaj akt izvršilo.
(2) U pritužbi se navode sredstva podesna za dokazivanje činjeničnih navoda (isprave, svedoci i dr.).
(3) Ako je u pritužbi kao dokazno sredstvo označena isprava, podnosilac pritužbe je prilaže, ako njome raspolaže, ili u pritužbi navodi kod koga se isprava nalazi.
Evidentiranje pritužbe
(1) Pritužbe i drugi akti upućeni Povereniku evidentiraju se u pisarnici danom prijema.
(2) Primljena pritužba se, nakon upisa u delovodnu evidenciju, unosi u posebnu evidenciju koja se u elektronskom obliku vodi u Sektoru za opšte poslove.
(3) U pogledu prijema i evidentiranja pritužbi i drugih akata, upisa u delovodnik, arhiviranja i čuvanja predmeta i drugih pitanja u vezi sa evidentiranjem predmeta, shodno se primenjuju pravila o kancelarijskom poslovanju organa državne uprave.
Raspoređivanje predmeta
(1) Prispele pritužbe sa spisima, pisarnica odmah dostavlja pomoćniku Poverenika koji rukovodi Sektorom za postupanje po pritužbama.
(2) Po prijemu pritužbe, pomoćnik ispituje da li je pritužba razumljiva i da li sadrži sve što je potrebno da bi se po njoj moglo postupati.
(3) Ako utvrdi da se po pritužbi može postupati, pomoćnik imenuje tim za postupanje po pritužbi, vodeći računa o prirodi i složenosti predmeta. Tim čine najmanje dva zaposlena lica u Sektoru za postupanje po pritužbama, od kojih se jedno imenuje za voditelja tima. Za voditelja tima može biti imenovan savetnik ili samostalni savetnik, a ako je predmet naročito složen, za voditelja tima imenuje se načelnik odeljenja. Izuzetno, u manje složenim predmetima, za postupanje u predmetu može biti imenovan načelnik odeljenja umesto tima.
(4) Poslove iz stava (2) i (3) ovog člana može, umesto pomoćnika koji rukovodi Sektorom za postupanje po pritužbama obavljati i zaposleno lice koje on odredi.
Otklanjanje nedostataka u pritužbi
Ako pomoćnik Poverenika koji rukovodi Sektorom za postupanje po pritužbama utvrdi da je pritužba nerazumljiva, nepotpuna ili sadrži nedostatke koji onemogućavaju postupanje, određuje zaposleno lice u Sektoru za postupanje po pritužbama koje podnosiocu o tome dostavlja obaveštenje, sa uputstvom o načinu otklanjanja nedostatka i određuje rok od 15 dana u kome je dužan da otkloni nedostatke. O tome zaposleno lice podnosioca pritužbe može obavestiti i telefonom ili elektronskim putem, o čemu sastavlja zabelešku na spisu.
Odbacivanje pritužbe
(1) Pritužba se odbacuje zaključkom:
1. ako Poverenik nije nadležan da odlučuje o povredi prava na koju podnosilac pritužbe ukazuje;
2. ako podnosilac pritužbe ne otkloni nedostatke u roku propisanom u članu 20. Poslovnika;
(2) Zaključak o odbacivanju pritužbe zbog nenadležnosti sadrži obaveštenje o organu nadležnom za postupanje.
Obustavljanje postupka
(1) Postupak po zahtevu iz pritužbe obustavlja se:
1. kad se utvrdi da je po istoj stvari pokrenut postupak pred sudom ili je postupak pred sudom pravnosnažno okončan;
2. kada je očigledno da nema diskriminacije na koju podnosilac pritužbe ukazuje;
3. kada o istoj stvari već sproveden postupak pred Poverenikom, a nisu podneti novi dokazi;
4. kada se utvrdi da je zbog proteka vremena od učinjene povrede prava nemoguće postići svrhu postupanja;
5. ako je podnosilac pritužbe odustao od pritužbe pre donošenja odluke.
(2) U slučajevima iz stava (1) ovog člana Poverenik donosi zaključak kojim obaveštava podnosioca o obustavljanju i razlozima za obustavljanje postupka.
Dostavljanje pritužbe na izjašnjenje
(1) Kada se utvrdi da su ispunjeni uslovi za postupanje po pritužbi, pritužba se zajedno sa svim prilozima dostavlja licu protiv koga je podneta, u roku od 15 dana od dana prijema pritužbe.
(2) Licu protiv koga je pritužba podneta ostavlja se rok od 15 dana radi izjašnjenja o navodima iz pritužbe.
Određivanje prioriteta
(1) Okolnosti koje se uzimaju u obzir pri određivanju prioriteta postupanja po pritužbi, jesu:
1. potreba za osiguranjem bezbednosti, uzrast, odnosno ranjivost lica za koje se u pritužbi navodi da je diskriminisano;
2. posebne odlike situacije u kojoj se nalazi lice za koje se u pritužbi navodi da je diskriminisano;
3. prethodna saznanja Poverenika o slučaju.
(2) Ceneći okolnosti slučaja iz stava (1) ovog člana, a u cilju efikasnog postupanja, predmeti se rangiraju prema stepenu hitnosti na:
1. "Neodložno" - kada prikupljeni podaci ukazuju da je lice usled diskriminacije u visokom riziku, zbog štetnih posledica, mogućnosti ponavljanja odnosno nastavljanja akta diskriminacije. Postupak u takvom predmetu započinje odmah i okončava se u najkraćem mogućem roku;
2. "Redovno" - kada prikupljeni podaci ne ukazuju da je lice usled diskriminacije u riziku. Postupak u predmetu sprovodi se u zakonskom roku od 90 dana od dana podnošenja pritužbe.
(3) Prioritet predmeta iz stava (1) ovog člana određuje pomoćnik Poverenika koji rukovodi Sektorom za postupanje po pritužbama.
Angažovanje stručnjaka
(1) Za razmatranje pojedinih pitanja od značaja za primenu zakona, sprovođenje istraživanja, analizu i davanje stručnih mišljenja, Poverenik može angažovati stručnjake koji nisu zaposleni u Stručnoj službi Poverenika, sa Liste stručnjaka iz člana 26. Poslovnika.
(2) Odluku o angažovanju stručnjaka donosi Poverenik.
(3) Opis posla, rok za njegovo obavljanje, visina naknade za rad i druga pitanja od značaja za obavljanje posla utvrđuju se ugovorom.
Lista stručnjaka
(1) Lista stručnjaka vodi se u Sektoru za postupanje po pritužbama.
(2) Kriterijume i bliže uslove koje stručnjaci sa Lista stručnjaka treba da ispunjavaju utvrđuje Poverenik.
(3) Predlog za stavljanje stručnjaka na Listu stručnjaka mogu dati pomoćnik Poverenika, načelnik odeljenja i samostalni savetnik.
(4) Odluku o stavljanju stručnjaka na Listu stručnjaka donosi Poverenik, po prethodno pribavljenoj saglasnosti stručnjaka.
Medijacija
(1) Voditelj tima koji postupa u predmetu dužan je da razmotri mogućnost sprovođenja medijacije i da o svom mišljenju obavesti pomoćnika Poverenika koji rukovodi Sektorom za postupanje po pritužbama.
(2) Po prethodno pribavljenom mišljenju voditelja tima, pomoćnik Poverenika upućuje stranama pisani predlog za sprovođenje medijacije i ostavlja im rok od 15 dana da se izjasne o predlogu, da sporazumno odrede jednog ili više medijatora sa Liste ovlašćenih medijatora ili da se saglase da medijatora odredi Poverenik.
(3) Ako se jedna ili obe strane, u ostavljenom roku, izjasne da ne žele sprovođenje medijacije ili rok za izjašnjenje bezuspešno protekne, pomoćnik Poverenika to konstatuje zabeleškom na spisu predmeta.
(4) Ako u ostavljenom roku strane prihvate sprovođenje medijacije, pomoćnik Poverenika donosi odluku o imenovanju medijatora.
(5) Odlukom o imenovanju medijatora određuju se: rok za sprovođenje medijacije koji ne može biti duži od 30 dana, način i rok u kome medijator obaveštava pomoćnika Poverenika o ishodu medijacije, visina naknade za rad i naknade za troškove puta i boravka medijatora i druga prava i dužnosti medijatora.
Lista ovlašćenih medijatora
(1) Lista ovlašćenih medijatora vodi se u Sektoru za postupanje po pritužbama.
(2) Kriterijume i bliže uslove koje treba da ispunjavaju medijatori sa Liste ovlašćenih medijatora utvrđuje Poverenik, u skladu sa zakonom kojim se uređuje postupak medijacije.
(3) Predlog za stavljanje medijatora na Listu ovlašćenih medijatora mogu dati pomoćnik Poverenika, načelnici odeljenja i samostalni savetnici u Sektoru za postupanje po pritužbama.
(4) Odluku o stavljanju medijatora na Listu ovlašćenih medijatora donosi Poverenik, po prethodno pribavljenoj saglasnosti medijatora.
Sprovođenje postupka medijacije
Postupak medijacije sprovodi se u skladu sa posebnim zakonom.
Ishodi medijacije
(1) Ako je u postupku medijacije postignut sporazum, medijator dostavlja sporazum pomoćniku Poverenika koji rukovodi Sektorom za postupanje po pritužbama.
(2) Ako u postupku medijacije nije postignut sporazum, medijator o tome sačinjava službenu belešku i dostavlja je pomoćniku Poverenika koji rukovodi Sektorom za postupanje po pritužbama.
(3) Ako u postupku medijacije nije postignut sporazum, postupak po pritužbi se nastavlja.
Analiza predmeta i utvrđivanje činjeničnog stanja
(1) Voditelj tima koji postupa po pritužbi zadužuje članove tima da izvrše potrebna istraživanja, da prikupe i prouče stavove u međunarodnoj i uporednoj praksi, prikupe statističke i druge podatke i izvrše druge zadatke u cilju celovite pravne analize predmeta.
(2) Tim koji postupa po pritužbi utvrđuje činjenično stanje uvidom u podnete isprave, uzimanjem izjave od podnosioca pritužbe, lica protiv koga je pritužba podneta i drugog lica, kao i na svaki drugi pogodan način, u skladu sa zakonom, a prema okolnostima slučaja.
Priprema akata koje donosi Poverenik
(1) Voditelj tima koji postupa po pritužbi zadužuje člana tima da pripremi nacrt mišljenja, preporuka, rešenja o izricanju opomene, zaključaka i drugih akata koje u postupku po pritužbama donosi Poverenik.
(2) Nacrt akata iz stava (1) ovog člana, voditelj tima po potrebi koriguje, verifikuje i dostavlja pomoćniku Poverenika, koji ga prosleđuje Povereniku radi donošenja.
Postupanje pisarnice
(1) Potpisani akt i spisi predmeta dostavljaju se pisarnici.
(2) Pisarnica overava, evidentira, ekspeduje i arhivira akt.
(3) Na postupanje pisarnice shodno se primenjuju pravila o kancelarijskom poslovanju organa državne uprave.
3. Postupanje u vezi sa podnošenjem tužbe i prekršajne prijave
Podnošenje tužbe i prekršajne prijave
(1) Kada se u postupku po pritužbi utvrdi da je došlo do diskriminacije, pomoćnik Poverenika koji rukovodi Sektorom za postupanje po pritužbama može predložiti Povereniku da podigne tužbu nadležnom sudu ako oceni da je to, s obzirom na okolnosti slučaja, celishodno radi ostvarivanja delotvorne zaštite od diskriminacije, unapređivanja sudske prakse u parnicama za zaštitu od diskriminacije, podizanja svesti javnosti i dr.
(2) Kada se u postupku po pritužbi ili na drugi način utvrdi da je učinjen prekršaj predviđen propisima o zabrani diskriminacije, pomoćnik Poverenika koji rukovodi Sektorom za postupanje po pritužbama može predložiti Povereniku da podnese prekršajnu prijavu.
(3) Odluku o podizanju tužbe i podnošenju prekršajne prijave donosi Poverenik.
(4) Radnje u vezi sa postupcima po tužbi i prekršajnoj prijavi preduzima tim za postupanje po pritužbi.
(5) Ako izvršenje prekršaja nije utvrđeno u toku postupka po pritužbi, za pripremu i podnošenje prekršajne prijave pomoćnik Poverenika određuje tim, saglasno pravilima iz člana 19. Pravilnika.
4. Postupanje u pripremanju i podnošenju izveštaja
Podnošenje izveštaja Narodnoj skupštini
Poverenik podnosi godišnji i poseban izveštaj Narodnoj skupštini o stanju u oblasti zaštite ravnopravnosti, u skladu sa Zakonom o zabrani diskriminacije.
Godišnji izveštaj Poverenika
(1) Godišnjim izveštajem Poverenik izveštava Narodnu skupštinu o stanju u oblasti zaštite ravnopravnosti.
(2) Godišnji izveštaj sadrži ocenu rada organa javne vlasti, pružalaca usluga i drugih lica, uočene propuste i preporuke za njihovo otklanjanje, ocenu sprovođenja zakona i drugih propisa i potrebe donošenja ili izmene propisa radi sprovođenja i unapređivanja zaštite od diskriminacije, kao i preporuke za unapređivanje ravnopravnosti i suzbijanje diskriminacije.
(3) Godišnji izveštaj sadrži informacije o postupanju Poverenika po pritužbama, uključujući broj i vrste pritužbi po oblicima i osnovu diskriminacije, broj, sadržinu i obeležja donetih mišljenja, preporuka i mera, broj podnetih tužbi i prekršajnih prijava, podatke o najčešćim, tipičnim i teškim slučajevima diskriminacije i dr, kao i informacije o ostvarivanju ovlašćenja Poverenika da upozorava javnost o slučajevima diskriminacije, prati sprovođenje zakona, inicira donošenja ili izmene propisa, daje mišljenja o nacrtima zakona i drugih propisa, preporučuje organima javne vlasti i drugim licima mere za ostvarivanje ravnopravnosti, ostvaruje saradnju sa organima nadležnim za ostvarivanje ravnopravnosti i zaštitu ljudskih prava na teritoriji autonomne pokrajine i lokalne samouprave i dr.
(4) Godišnji izveštaj objavljuje se na Internet stranici Poverenika.
(5) Sažetak godišnjeg izveštaja sadrži osnovne informacije o stanju u oblasti zaštite ravnopravnosti, najvažnije navode o radu Poverenika i osnovne preporuke za unapređivanje ravnopravnosti i suzbijanje diskriminacije.
(6) Sažetak godišnjeg izveštaja objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Pripremanje i podnošenje godišnjeg izveštaja
(1) Pomoćnici Poverenika i šef Kabineta Poverenika, pripremaju delove nacrta izveštaja za proteklu godinu u okviru svojih unutrašnjih jedinica.
(2) Pomoćnik Poverenika koji rukovodi Sektorom za postupanje po pritužbama, pomoćnik Poverenika koji rukovodi Sektorom za opšte poslove i šef Kabineta dostavljaju delove nacrta izveštaja iz stava (1) pomoćniku Poverenika koji rukovodi Sektorom za unapređenje zaštite ravnopravnosti, međunarodnu saradnju i projekte najkasnije do 15. decembra tekuće godine.
(3) Pomoćnik Poverenika koji rukovodi Sektorom za unapređenje zaštite ravnopravnosti, međunarodnu saradnju i projekte priprema nacrt godišnjeg izveštaja i dostavlja ga Kolegijumu radi davanja savetodavnog mišljenja, najkasnije do 20. januara naredne godine.
(4) Nakon razmatranja na Kolegijumu, pomoćnik Poverenika koji rukovodi Sektorom za unapređenje zaštite ravnopravnosti, međunarodnu saradnju i projekte priprema predlog godišnjeg izveštaja za proteklu godinu i dostavlja ga Povereniku najkasnije do 15. februara naredne godine.
(5) Poverenik podnosi godišnji izveštaj Narodnoj skupštini o stanju u oblasti zaštite ravnopravnosti, najkasnije do 15. marta naredne godine.
Poseban izveštaj Poverenika
(1) Poverenik može, po sopstvenoj inicijativi ili na zahtev Narodne skupštine, podneti poseban izveštaj Narodnoj skupštini, u skladu sa zakonom.
(2) Poverenik će po sopstvenoj inicijativi podneti poseban izveštaj, naročito u slučaju učestale višestruke diskriminacije, diskriminacije koju vrše organi javne vlasti i u drugim slučajevima vršenja teških oblika diskriminacije.
(3) Poseban izveštaj objavljuje se na Internet stranici Poverenika.
(4) Sažetak posebnog izveštaja objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Pripremanje i podnošenje posebnog izveštaja
(1) U pogledu pripremanja i podnošenja posebnog izveštaja shodno se primenjuju pravila o pripremi i podnošenju godišnjeg izveštaja.
(2) Rokove za pripremu i podnošenje posebnog izveštaja određuje Poverenik.
5. Postupanje radi upozoravanja javnosti
Priprema i izdavanje upozorenja javnosti
(1) Sektor za unapređenje zaštite ravnopravnosti, međunarodnu saradnju i projekte, prati i analizira najčešće, tipične i teške slučajeve diskriminacije, na osnovu saznanja iz podnetih pritužbi, sredstava javnog informisanja i iz drugih izvora.
(2) Sektor iz stava (1) ovog člana priprema predlog upozorenja javnosti i dostavlja ga Kolegijumu radi davanja savetodavnog mišljenja.
(3) Nakon davanja mišljenja Kolegijuma, Poverenik odlučuje da izda upozorenje javnosti.
Sadržina upozorenja javnosti
U upozorenju javnosti Poverenik ukazuje na:
1. oblik i način izvršenja diskriminacije;
2. izvršioce diskriminacije;
3. pojedince, odnosno grupe prema kojima su izvršeni najčešći, tipični i teški oblici diskriminacije, uz obaveznu zaštitu podataka o ličnosti;
4. odredbe o zabrani diskriminacije koje su povređene;
5. posledice ili moguće posledice najčešćih, tipičnih i teških oblika diskriminacije;
6. mere za otklanjanje diskriminacije.
Upoznavanje javnosti sa upozorenjem
(1) Upozorenje javnosti na najčešće, tipične i teške slučajeve diskriminacije, objavljuje se na Internet stranici Poverenika i dostavlja sredstvima javnog informisanja.
(2) Poverenik može sazvati konferenciju za štampu radi upoznavanja javnosti sa upozorenjem javnosti.
(3) Poverenik može upozorenje javnosti dostaviti elektronskom poštom i na drugi odgovarajući način organima i telima koja obavljaju srodne poslove ili se bave zaštitom ljudskih prava i sloboda odnosno zaštitom ravnopravnosti, organima javne vlasti i drugim organima i organizacijama.
6. Postupanje radi praćenja sprovođenja zakona
Praćenje sprovođenja zakona
Poverenik prati sprovođenje zakona i drugih propisa koji se tiču ostvarivanja i unapređivanja ravnopravnosti i zaštite od diskriminacije.
Prikupljanje informacija
(1) Za praćenje sprovođenja zakona i drugih propisa iz člana 43. Poslovnika odgovoran je pomoćnik Poverenika koji rukovodi Sektorom za unapređenje zaštite ravnopravnosti, međunarodnu saradnju i projekte.
(2) Pomoćnik Poverenika koji rukovodi Sektorom za postupanje po pritužbama, pomoćniku Poverenika iz stava (1) ovog člana dostavlja dvomesečne izveštaje o sprovođenju zakona i drugih propisa, sačinjene s obzirom na indikatore iz člana 45. stav (2) Poslovnika. U izveštajima se ukazuje na nedostatke u pravnoj regulativi koji su uočeni u radu po pritužbama, na probleme u primeni zakona i drugih propisa u oblasti sprovođenja i unapređivanja zaštite od diskriminacije i ostvarivanja ravnopravnosti i dr.
(3) Pomoćnik iz stava (1) ovog člana redovno upoznaje pomoćnika koji rukovodi Sektorom za postupanje po pritužbama o izmenama propisa i drugih akata koji se odnose na ostvarivanje ravnopravnosti i zaštitu od diskriminacije.
Indikatori problema u sprovođenju zakona
(1) Sektor za unapređenje zaštite ravnopravnosti, međunarodnu saradnju i projekte priprema analizu sprovođenja zakona i drugih propisa u oblasti zaštite ravnopravnosti i zabrane diskriminacije.
(2) Analiza iz stava (1) ovog člana zasnovana je, najmanje, na sledećim indikatorima:
1. broj pritužbi podnetih Povereniku u određenom periodu;
2. broj slučajeva diskriminacije prema obliku, tipu i osnovima diskriminacije;
3. lična svojstva žrtava diskriminacije u odnosu na: uzrast, pol, nacionalnu i versku pripadnost, invaliditet, seksualnu orijentaciju i dr.;
4. obeležja izvršilaca diskriminacije;
5. broj izdatih mišljenja i preporuka, opomena i obaveštenja javnosti o nepostupanju po preporukama;
6. broj podnetih tužbi i prekršajnih prijava i ishod pokrenutih postupaka;
7. broj preporuka organima javne vlasti i drugim licima za preduzimanje mera radi ostvarivanja ravnopravnosti;
8. broj podnetih obaveštenja o sprovođenju preporučenih mera organa javne vlasti i drugih lica;
9. broj obaveštenja koje Povereniku podnose organi, tela, udruženja, naučne i obrazovne institucije i druge organizacije koje obavljaju srodne poslove ili se bave zaštitom ljudskih prava i sloboda odnosno zaštitom ravnopravnosti;
10. broj i sadržina odluka Ustavnog suda, načelnih pravnih stavova i pravnih shvatanja Vrhovnog kasacionog suda u oblasti zaštite od diskriminacije, kao i odluka međunarodnih pravosudnih institucija donetih po predstavkama protiv Republike Srbije u ovoj oblasti.
Mišljenje o sprovođenju zakona
(1) Pomoćnik Poverenika koji rukovodi Sektorom za unapređenje zaštite ravnopravnosti, međunarodnu saradnju i projekte, nacrt analize iz člana 45. dostavlja Kolegijumu Poverenika radi davanja savetodavnog mišljenja.
(2) Analiza iz člana 45, mišljenje iz stava (1) ovog člana i analitički materijal koriste se u pripremi godišnjeg izveštaja Narodnoj skupštini o stanju u oblasti zaštite ravnopravnosti.
(3) Poverenik može odlučiti da se mišljenje o sprovođenju zakona odmah učini dostupnim javnosti, ukoliko oceni da je to celishodno.
7. Postupanje radi iniciranja izmene propisa i davanja mišljenja o nacrtima zakona i drugih propisa
Iniciranje donošenja ili izmene propisa
Poverenik inicira donošenje, kao i izmene i dopune zakona i drugih propisa koji se tiču zabrane diskriminacije i ostvarivanja ravnopravnosti.
Postupanje radi podnošenja inicijative
(1) Na potrebu podnošenja inicijative za donošenje ili izmenu i dopunu propisa, ukazuje pomoćnik Poverenika koji rukovodi Sektorom za unapređenje zaštite ravnopravnosti, međunarodnu saradnju i projekte, samostalno ili na inicijativu drugih pomoćnika Poverenika, nevladinih organizacija, strukovnih udruženja, sindikata i drugi organa i organizacija.
(2) Pomoćnik Poverenika iz stava (1) ovog člana podnosi Kolegijumu predlog za podnošenje inicijative radi donošenja, odnosno izmena i dopuna propisa koji o tome daje savetodavno mišljenje.
(3) Nakon davanja mišljenja Kolegijuma, Poverenik podnosi inicijativu ovlašćenom predlagaču u zakonodavnom i drugom postupku, odnosno organu nadležnom za donošenje propisa.
Davanje mišljenja o nacrtima zakona i drugih propisa
(1) Poverenik daje mišljenje o nacrtima zakona i drugih propisa koji se tiču zabrane diskriminacije.
(2) Mišljenje se daje na zahtev organa nadležnog za donošenje zakona i drugih propisa, samoinicijativno, na osnovu saznanja o nacrtu zakona i drugih propisa, kao i na inicijativu drugih organa javne vlasti, nevladinih organizacija, strukovnih udruženja i drugih organizacija.
Postupanje radi davanja mišljenja o nacrtima zakona i drugih propisa
(1) Sektor za unapređenje zaštite ravnopravnosti, međunarodnu saradnju i projekte priprema predlog mišljenja iz člana 49. Poslovnika.
(2) Pomoćnik Poverenika koji rukovodi Sektorom za unapređenje zaštite ravnopravnosti, međunarodnu saradnju i projekte podnosi Kolegijumu predlog mišljenja o nacrtu zakona odnosno drugog propisa radi davanja savetodavnog mišljenja.
(3) Nakon pribavljanja mišljenja Kolegijuma, Poverenik dostavlja mišljenje organu koji je sačinio nacrt zakona odnosno drugog propisa ili drugom nadležnom organu, u zavisnosti od faze postupka donošenja zakona ili drugog propisa.
8. Postupanje radi davanja preporuka
Preporuke organima javne vlasti i drugim licima
Poverenik preporučuje organima javne vlasti i drugim licima mere za ostvarivanje ravnopravnosti i unapređenje zaštite od diskriminacije.
Postupanje radi davanja preporuke
(1) Sektor za unapređenje zaštite ravnopravnosti, međunarodnu saradnju i projekte priprema predlog preporuke iz člana 51. Poslovnika.
(2) Pomoćnik Poverenika koji rukovodi Sektorom iz stava (1) ovog člana podnosi Kolegijumu predlog preporuke radi davanja savetodavnog mišljenja.
(3) Nakon pribavljanja mišljenja Kolegijuma, Poverenik donosi preporuku iz člana 51. Poslovnika.
Dostavljanje i praćenje sprovođenja preporuke
(1) Poverenik dostavlja preporuku mera za ostvarivanje ravnopravnosti i unapređenje zaštite od diskriminacije nadležnom organu, a može je dostaviti i drugim organima javne vlasti.
(2) Poverenik o preporuci može obavestiti javnost, osim ako okolnosti slučaja ukazuju da to nije celishodno.
(3) Poverenik prati sprovođenje preporuka iz stava (1) ovog člana.
(1) Poverenik donosi sledeća akta:
1. Mišljenje;
2. Preporuku;
3. Rešenje;
4. Zaključak;
5. Izveštaj;
6. Upozorenje javnosti;
7. Odluku;
8. Inicijativu;
(2) Akti Poverenika iz stava (1) tač. 1-4. sadrže uvod, izreku i obrazloženje.
(3) Akt Poverenika iz stava (1) tačka 5. ovog člana sadrži delove propisane u članu 36. Poslovnika.
(4) Akt Poverenika iz stava (1) tačka 6. ovog člana sadrži delove propisane u članu 41. Poslovnika.
(5) Akt Poverenika iz stava (1) tačka 7. ovog člana sadrži uvod i izreku.
(6) Akt Poverenika iz stava (1) tačka 8. ovog člana sadrži delove propisane u članu 48. Poslovnika.
V SARADNJA I UNAPREĐIVANJE STRUČNOG RADA
(1) Poverenik ostvaruje saradnju sa Narodnom skupštinom, organima i telima koja obavljaju srodne poslove ili se bave zaštitom ljudskih prava i sloboda, odnosno zaštitom ravnopravnosti, organima javne vlasti, nevladinim organizacijama, strukovnim udruženjima i drugim organima i organizacijama u zemlji i inostranstvu.
(2) Poverenik, nakon pribavljenog mišljenja Kolegijuma, može doneti odluku o učlanjenju u međunarodne i regionalne organizacije i mreže nezavisnih tela koja se bave zaštitom od diskriminacije i unapređivanjem ravnopravnosti.
U cilju unapređenja stručnog rada Poverenik, nakon pribavljenog mišljenja Kolegijuma, donosi program obuke zaposlenih za primenu propisa o zabrani diskriminacije.
Organizovanje stručnih skupova
Poverenik može, u okviru svoje nadležnosti, organizovati domaća i međunarodna stručna savetovanja, seminare, okrugle stolove, konferencije i druge oblike rada, s ciljem razmene stručnih stavova i unapređenja stručnog rada.
VI JAVNOST RADA, PRISTUP INFORMACIJAMA I ZAŠTITA PODATAKA O LIČNOSTI
Rad Poverenika je javan, u skladu sa zakonom.
Slobodan pristup informacijama
(1) Poverenik obezbeđuje slobodan pristup opštim aktima iz svoje nadležnosti, informacijama od javnog značaja i drugim informacijama koje omogućavaju građanima da budu upoznati sa radom Poverenika.
(2) Poverenik obezbeđuje slobodan pristup informacijama objavljivanjem informacija na svojoj Internet stranici, postupanjem po zahtevima za slobodan pristup informacijama od javnog značaja, u skladu sa zakonom, izveštavanjem Narodne skupštine, obaveštavanjem javnosti izdavanjem saopštenja, objavljivanjem publikacija, održavanjem konferencija za štampu, saradnjom sa predstavnicima sredstava javnog informisanja i na druge odgovarajuće načine.
(3) Poverenik se, po potrebi, susreće sa predstavnicima pisanih i elektronskih medija i drugih vidova javnog informisanja, da bi ih obavestio o svom radu u određenom periodu, kao i o pitanjima u oblasti zaštite ravnopravnosti od interesa za javnost.
(4) O slobodnom pristupu informacijama i saradnji sa predstavnicima sredstava javnog informisanja stara se zaposleno lice koje odredi Poverenik.
(1) Stranka u postupku pred Poverenikom ima pravo na poverljivost privatnih podataka koji su izneti u toku postupka po pritužbi.
(2) Privatnim podacima u smislu stava (1) ovog člana smatraju se podaci o ličnosti, ponašanju, sklonostima i porodičnim okolnostima.
(3) Zaposleni u službi Poverenika dužni su da kao poslovnu tajnu čuvaju privatne podatke iz stava (2) ovog člana.
(4) Odavanje privatnih podataka predstavlja težu povredu radne dužnosti.
(5) Od zabrane odavanja privatnih podataka odstupiće se u slučajevima saznanja o zlostavljanju, suicidu, nasilju, pretnji ili drugim okolnostima koje su određene zakonom ili drugim aktom ili dovode u opasnost nečiji život.
Objavljivanje akata Poverenika
(1) Mišljenja i preporuke doneti u postupku po pritužbama objavljuju se u celini na Internet stranici Poverenika, ali se podaci o strankama, njihovim zastupnicima ili punomoćnicima, na osnovu kojih ih je moguće identifikovati, zamenjuju ili izostavljaju (anonimizuju).
(2) U pogledu anonimizovanja podataka iz stava (1) ovog člana i načina na koji se ono vrši, shodno se primenjuju pravila o anonimizaciji podataka u sudskim odlukama koje se objavljuju na Internet stranici Vrhovnog kasacionog suda.
(3) Na Internet stranici Poverenika mogu se objaviti upozorenja javnosti, preporuke organima javne vlasti i drugim licima za preduzimanje mere za ostvarivanje ravnopravnosti i unapređenje zaštite od diskriminacije i druga akta, po odluci Poverenika.
Pristup podacima iz evidencije i dokumentacije
(1) Podaci iz evidencije i dokumentacije iz člana 63. od javnog značaja učiniće se dostupnim svakom licu u skladu sa zakonom.
(2) Pristup podacima iz evidencije i dokumentacije imaju i naučni radnici, istraživači i drugi stručnjaci, za potrebe analiza, izrade naučnih radova, studija, evaluacija i dr.
(3) Podaci iz stava (1) ovog člana prethodno se anonimizuju, saglasno članu 61. stav (2) Pravilnika.
VII EVIDENCIJA I DOKUMENTACIJA
Vođenje evidencije i čuvanje dokumentacije
(1) Poverenik vodi evidenciju i čuva dokumentaciju o svom radu, i to o:
1. podnetim pritužbama zbog povrede odredaba Zakona;
2. donetim mišljenjima i preporukama;
3. izrečenim merama opomene;
4. stručnjacima i medijatorima koji se nalaze na listi ovlašćenih stručnjaka, odnosno medijatora;
5. podnetim tužbama;
6. podnetim prekršajnim prijavama;
7. slučajevima u kojima je obaveštena javnost povodom nepostupanja lica po preporuci Poverenika;
8. donetim preporukama organima javne vlasti i drugim licima;
9. aktima donetim u vezi sa zakonodavnim postupkom;
10. podnetim godišnjim i posebnim izveštajima.
(2) O vođenju evidencije i čuvanju dokumentacije o radu Poverenika, stara se Sektor za opšte poslove.
(3) Evidencija i dokumentacija Poverenika čuvaju se u propisanim rokovima.
VIII IZMENE I DOPUNE POSLOVNIKA
Nadležnost i postupak za donošenje Poslovnika
(1) Izmene i dopune Poslovnika donosi Poverenik.
(2) Izmene i dopune Poslovnika može inicirati pomoćnik Poverenika, dostavljanjem obrazloženog nacrta izmena i dopuna Poslovnika.
Odredbe Poslovnika tumači Poverenik.
Poslovnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".