PRAVILNIK
O VRSTI I USLOVIMA GARANCIJE PUTOVANJA, NAČINU AKTIVIRANJA I DRUGIM USLOVIMA KOJE MORA DA ISPUNI ORGANIZATOR PUTOVANJA U ZAVISNOSTI OD VRSTE ORGANIZOVANOG PUTOVANJA

("Sl. glasnik RS", br. 38/2011)

 

I UVODNA ODREDBA

Član 1

Ovim pravilnikom bliže se propisuju vrste i uslovi garancije putovanja, način aktiviranja, kao i drugi uslovi koje mora da ispuni organizator putovanja u zavisnosti od vrste organizovanog putovanja.

II VRSTE GARANCIJA PUTOVANJA I USLOVI GARANCIJE PUTOVANJA

1. Garancija putovanja za slučaj insolventnosti

Član 2

Garancijom putovanja za slučaj insolventnosti organizatora putovanja obezbeđuju se troškovi nužnog smeštaja, ishrane i povratka putnika sa putovanja u mesto polaska u zemlji i inostranstvu, kao i sva nastala potraživanja putnika, u skladu sa zakonom kojim se uređuje turizam.

Garancija putovanja iz stava 1. ovog člana može da bude polisa osiguranja potraživanja ili garancija banke.

Član 3

Ugovarač osiguranja za slučaj insolventnosti je organizator putovanja.

Korisnik osiguranja je lice koje snosi troškove ili ima potraživanja iz člana 2. stav 1. ovog pravilnika.

Član 4

Bankarsku garanciju za slučaj insolventnosti organizatoru putovanja kao nalogodavcu izdaje banka kao garant.

Bankarska garancija za slučaj insolventnosti mora da sadrži "klauzulu bez prigovora" ili "naplativa na prvi poziv".

Član 5

Garancija putovanja za slučaj insolventnosti mora biti na osnovu ostvarenog poslovnog prihoda organizatora putovanja u prethodnoj poslovnoj godini i to:

- na poslovni prihod od 500.000 evra na iznos od 10.000 evra

- na poslovni prihod od 501.000 evra do 1.000.000 evra iznos od 50.000 evra

- na poslovni prihod od 1.000.001 do 5.000.000 evra na iznos od 100.000 evra

- na poslovni prihod od 5.000.001 do 10.000.000 evra na iznos od 150.000 evra

- na poslovni prihod preko 10.000.001 evra na iznos od 200.000 evra.

Organizatori putovanja mogu da pribave garanciju putovanja za slučaj insolventnosti od više osiguravača i banaka. Ukupan iznos garancija mora da bude u visini propisanog iznosa iz stava 1. ovog člana.

Visina garancije putovanja za slučaj insolventnosti za novoosnovane turističke agencije ugovara se na iznos od najmanje 10.000 evra, uz obavezu kvartalnog usklađivanja visine garancije putovanja shodno stavu 1. ovog člana.

Iznos garancije putovanja za slučaj insolventnosti utvrđuje se u dinarskoj protivvrednosti po srednjem kursu Narodne banke Srbije na dan zaključenja ugovora odnosno realizacije garancije.

2. Garancija putovanja radi naknade štete

Član 6

Garancijom putovanja radi naknade štete obezbeđuje se naknada štete koja je prouzrokovana putniku neispunjenjem, delimičnim ispunjenjem ili neurednim ispunjenjem obaveza organizatora putovanja, koje su određene opštim uslovima i programom putovanja, u skladu sa zakonom kojim se uređuje turizam.

Garancija putovanja iz stava 1. ovog člana može da bude polisa osiguranja od odgovornosti, garancija banke za dobro izvršenje posla ili novčani depozit radi naknade štete.

Član 7

Ugovarač osiguranja od odgovornosti za naknadu štete je organizator putovanja.

Član 8

Bankarsku garanciju za dobro izvršenje posla organizatoru putovanja kao nalogodavcu izdaje banka kao garant.

Korisnik garancije iz stava 1. je imenovano pravno lice a za račun putnika iz odgovarajućeg turističkog aranžmana.

Član 9

Novčani depozit je ugovoreni namenski depozit u dinarskoj protivvrednosti po srednjem kursu Narodne banke Srbije na dan otvaranja depozita.

Član 10

Garancija putovanja radi naknade štete mora da bude ugovorena na najmanji iznos od:

- 30.000 evra za organizatore putovanja koji su u prethodnoj godini realizovali putovanja za preko 30.000 putnika;

- 15.000 evra za organizatore putovanja koji su u prethodnoj godini realizovali putovanja od 10.000 do 30.000 putnika;

- 7.000 evra za organizatore putovanja koji su u prethodnoj godini realizovali putovanja do 10.000 putnika.

Visina garancije putovanja radi naknade štete za novoosnovane turističke agencije ugovara se na iznos od najmanje 7.000 evra, uz obavezu kvartalnog usklađivanja visine garancije putovanja shodno stavu 1. ovog člana.

Iznos garancije putovanja radi naknade štete utvrđuju se u dinarskom protivvrednosti po srednjem kursu Narodne banke Srbije na dan zaključenja ugovora odnosno realizacije garancije.

Član 11

Visina garancija putovanja iz čl. 5. i 10. ovog pravilnika može se ugovoriti u većem iznosu u zavisnosti od obima ostvarenog poslovnog prihoda organizatora u prethodnoj godini ili planiranog kod novoosnovanih turističkih agencija, vrste i destinacija organizovanih turističkih putovanja, kreditne zaduženosti organizatora putovanja, mogućih rizika i drugih relevantnih činjenica koje će uticati na visinu ugovorenog iznosa.

III NAČIN AKTIVIRANJA GARANCIJA PUTOVANJA

Član 12

Garancija putovanja od insolventnosti aktivira se na zahtev lica koje je snosilo troškove i ima potraživanja iz člana 2. stav 1, a na osnovu priloženih dokaza.

U cilju utvrđivanja insolventnosti organizatora putovanja pribavlja se rešenje nadležnog Privrednog suda o otvaranju stečajnog postupka, potvrda Narodne banke Srbije o insolventnosti, odnosno zapisnik ili drugi akt turističkog inspektora ili druga verodostojna isprava državnog organa kojom se konstatuje privremena nelikvidnost odnosno nemogućnost izmirenja ugovornih obaveza od strane organizatora putovanja.

Član 13

Garancija putovanja radi naknade štete aktivira se na osnovu pravosnažne i izvršne sudske presude, odnosno odluke arbitražnog suda, odnosno odluke kojom je okončan vansudski potrošački spor kao i drugog sudskog i vansudskog poravnanja.

IV DRUGI USLOVI

Član 14

Iznos garancije putovanja iz čl. 5. i 10. ovog pravilnika mora da bude obezbeđen za sve vreme trajanja licence.

Ako je garancija putovanja izdata sa rokom važenja kraćim od roka važenja licence, nova garancija putovanja za naredni period dostavlja se nadležnom organu najkasnije 15 dana pre isteka roka važenja postojeće garancije.

V ZAVRŠNA ODREDBA

Član 15

Ovaj pravilnik stupa na snagu 1. juna 2011. godine.