PRAVILNIKO NORMATIVIMA I STANDARDIMA ZA OBAVLJANJE DELATNOSTI I KRITERIJUMIMA I MERILIMA ZA UTVRĐIVANJE CENE USLUGE DNEVNOG BORAVKA ZA ODRASLA I STARA LICA("Sl. list Grada Novog Sada", br. 18/2010 i 19/2011) |
Ovim pravilnikom se utvrđuju normativi i standardi za obavljanje delatnosti dnevnog boravka za odrasla i stara lica u ustanovi socijalne zaštite (u daljem tekstu: dnevni boravak), kriterijumi i merila za utvrđivanje cene usluge dnevnog boravka i učešće korisnika, odnosno srodnika u troškovima dnevnog boravka.
Dnevni boravak obezbeđuje se hronično obolelim licima, odraslim i ostarelim licima sa invaliditetom i licima sa početnim stadijumom demencije (u daljem tekstu: korisnici).
U dnevnom boravku, u zavisnosti od interesovanja i potreba korisnika, korisnicima se obezbeđuju sledeće usluge:
- prevoz od stana do dnevnog boravka i nazad,
- ishrana (doručak, ručak i, po nalogu lekara, užina),
- održavanje lične higijene,
- usluge zdravstvene zaštite (merenje vitalnih funkcija, davanje oralne terapije, fizikalna terapija - kinezi terapija i, po nalogu lekara specijaliste, elektroterapija),
- radna i okupaciona terapija, kulturno-zabavne i sportsko-rekreacione aktivnosti,
- kontakt i saradnja sa Centrom za socijalni rad Grada Novog Sada, zdravstvenim ustanovama i porodicom korisnika.
II NORMATIVI I STANDARDI ZA OBAVLJANJE DELATNOSTI DNEVNOG BORAVKA
Objekat u kome se organizuje dnevni boravak treba da ispunjava sledeće građevinsko-tehničke uslove:
- da je građen od materijala koji obezbeđuje zvučnu i termičku izolaciju;
- da je priključen na električnu i telefonsku mrežu;
- da je priključen na javnu vodovodnu i kanalizacionu mrežu, odnosno da je obezbeđeno snabdevanje higijenski ispravnom toplom i hladnom vodom putem hidrofora, i da ima propisano izgrađenu septičku jamu;
- da je obezbeđeno odgovarajuće grejanje i provetravanje prostorija;
- da su podovi u prostorijama izrađeni od materijala koji nije klizav, ne upija vlagu i lako se održava;
- da je prostorijama dnevnog boravka obezbeđen nesmetan prilaz prevoznim sredstvom;
- da su vrata na prostorijama za boravak korisnika bez pragova, širine najmanje jedan metar i sa zaštitom ukoliko su zastakljena;
- da je širina hodnika najmanje 1,8 m;
- da objekat, kada ima više od jednog sprata i preko 20 korisnika, ima lift;
- da ima izgrađenu ulaznu rampu za kretanje invalidskim kolicima, čiji nagib ne sme biti veći od 15 stepeni.
Dnevni boravak, u pogledu prostora i opreme, treba da ima po jednu prostoriju za dnevni boravak, sa najmanje 3 m2 po korisniku, za radnu terapiju i obedovanje, sa najmanje 1,5 m2 po korisniku, kuhinju, sanitarni čvor za korisnike, sanitarni čvor za zaposlene, ostavu, garderobu, sa najmanje 1,5 m2 po korisniku, i prijemnu kancelariju.
Prozori u dnevnom boravku treba da imaju zaklone od sunca.
Kuhinja treba da ima odvojen deo:
1. za pranje belog posuđa
2. za odlaganje priručnog sitnog inventara.
Zidovi u kuhinji treba da su obloženi keramičkim pločicama u visini najmanje 1,5 m od poda.
Sanitarno-higijenski čvor za korisnike sa odvojenim delovima za korisnike muškog i ženskog pola, treba da ima:
1. najmanje jednu WC kabinu na 20 korisnika u koju se može ući invalidskim kolicima ili posebnim pomagalima,
2. jednu tuš kabinu ili kupatilo sa kadom okrenutom zidu svojom užom stranom kako bi se obezbedio nesmetan pristup sa tri strane, i
3. jedan umivaonik sa toplom i hladnom vodom na 20 korisnika.
Sanitarno-higijenski čvor za osoblje treba da ima:
1. dve WC kabine,
2. jedan umivaonik sa toplom i hladnom vodom,
3. tuš kabinu, i
4. sobu za garderobu sa odvojenim delovima za korisnike muškog i ženskog pola, opremljenu metalnim plakarima za odlaganje garderobe.
Oprema u dnevnom boravku treba da odgovara nameni i da se može lako održavati.
Prostorija za dnevni boravak treba da ima sledeću opremu:
- trosed 4 kom.
- fotelju na razvlačenje ili drugu vrstu ležaja prema potrebi korisnika 4 kom.
- sto (80 x 160 x 75 cm) 2 kom.
- stolice 12 kom.
- set-stolove 2 kom.
- police za knjige 2 kom.
- komode 2 kom.
- zavese 15 m
- televizor 1 kom.
- muzičku liniju 1 kom.
- klima-uređaj 1 kom.
- invalidska kolica 1 kom.
- društvene igre: šah, domine, pikado, karte po 2 kom.
- posteljinu, peškire i drugi pribor i inventar.
Kuhinja treba da ima sledeću opremu:
- frižider 1 kom.
- rešo sa dve ringle 1 kom.
- sudoper dvodelni 1 kom.
- vitrinu-ormar za posuđe 2 kom.
- viseći element (trodelni) 1 kom.
- radni sto 1 kom.
- stolice za osoblje 4 kom.
- bojler 1 kom.
- pribor za jelo (escajg, tanjiri, čaše, šolje, činije i dr.)
Prostorija za radnu terapiju i obedovanje treba da ima sledeću opremu:
- stolice 20 kom.
- sto (80 x 160 x 75 cm) 2 kom.
- kolica za posluživanje 1 kom.
- lavabo 1 kom.
- držač za peškire 1 kom.
Prijemna kancelarija treba da ima sledeću opremu:
- radni sto 1 kom.
- ormar (80 x 190 x 42 cm) dvokrilni 1 kom.
- stolice 20 kom.
- telefon 1 kom.
- kompjuter i štampač 1 kom.
Korisnicima se obezbeđuje ishrana u skladu sa principima zdrave ishrane u starosti, i normativima ishrane u ustanovama socijalne zaštite za smeštaj korisnika, zavisno od njihovog zdravstvenog stanja, potreba, navika i verskih opredeljenja, i to kroz najmanje dva obroka dnevno.
Ukupne dnevne potrebe za hranom raspoređuju se u dva obroka dnevno: doručak i ručak, a u zavisnosti od zdravstvenog stanja korisniku se može obezbediti i užina.
Namirnice predviđene normativima i standardima iz člana 9. stav 1. ovog pravilnika, raspoređuju se na obroke po unapred utvrđenom jelovniku, koji se sastavlja za određeni vremenski period (nedelju dana, mesec dana) i od koga se samo izuzetno može odstupiti.
Korisnik ima pravo da, u skladu sa svojim verskim opredeljenjem, u dane određenih verskih praznika dobije hranu u skladu sa verskim običajima.
U slučaju potrebe, korisniku se obezbeđuje neophodna pomoć pri hranjenju.
Korisnicima se, po potrebi, pružaju usluge lične higijene (kupanje, šišanje, pranje i sušenje kose, sečenje noktiju).
Sve prostorije u kojima borave korisnici čiste se svakodnevno.
Krečenje prostorija se obavlja jednom u tri godine.
Bojenje stolarije se obavlja jednom u šest godina, a po potrebi i češće.
Za dnevni boravak treba obezbediti sredstva i pribor za higijenu prostorija u skladu sa normativima u ustanovama socijalne zaštite za smeštaj korisnika.
Za organizaciju i realizaciju stručnog rada, za kapacitet od 20 korisnika, dnevni boravak treba da ima:
- jednu višu medicinsku sestru na poslovima rukovođenja, sa višom školom u trajanju od dve godine,
- dve negovateljice sa osnovnom školom i kursom za negovateljice,
- jednog zaposlenog na poslovima fizioterapeuta sa srednjom školom u trajanju od četiri godine, medicinskog smera,
- jednog zaposlenog na poslovima animatora slobodnog vremena sa srednjom školom u trajanju od četiri godine, i
- jednu spremačicu sa osnovnom školom.
Za zaposlene iz člana 17. ovog pravilnika, treba obezbediti sledeću zaštitnu odeću i obuću:
1. radni mantil - uniformu za: zaposlenog na poslovima rukovođenja, negovateljice, fizioterapeuta, zaposlenog na poslovima animatora slobodnog vremena i spremačicu - dva kom. na 24 meseca;
2. zaštitna obuća za: zaposlenog na poslovima rukovođenja, negovateljice, fizioterapeuta, zaposlenog na poslovima animatora slobodnog vremena i spremačicu - dva para na 12 meseci.
III KRITERIJUMI I MERILA ZA UTVRĐIVANJE CENE USLUGE DNEVNOG BORAVKA I UČEŠĆA KORISNIKA I NJEGOVIH SRODNIKA U TROŠKOVIMA DNEVNOG BORAVKA
Cena usluge dnevnog boravka, za korisnike kojima se dnevni boravak obezbeđuje u ustanovi sa kojom Grad Novi Sad ima zaključen ugovor o obavljanju poslova dnevnog boravka, utvrđuje se primenom normativa i standarda za obavljanje delatnosti utvrđenih ovim pravilnikom, u ukupnom mesečnom iznosu, i po korisniku.
Cenu usluge dnevnog boravka u ukupnom mesečnom iznosu čine:
- zarade zaposlenih, socijalni doprinosi na teret poslodavca, naknade troškova prevoza na posao i sa posla, i ostala davanja zaposlenima u skladu sa propisima kojima se uređuju primanja zaposlenih u oblasti socijalne zaštite;
- materijalni troškovi za utrošenu električnu energiju, grejanje, vodu, odvođenje otpadnih voda, radio i televizijsku pretplatu;
- sredstva za tekuće popravke, održavanje i opremanje;
- troškovi ishrane korisnika;
- ostali materijalni i nematerijalni troškovi (kancelarijski materijal, štampa, sanitarni pregled radnika, sredstva za održavanje higijene, sredstva za zaštitnu odeću i obuću i dr.);
- usluge komunikacija, troškovi platnog prometa i bankarskih usluga, kao i drugih usluga.
Cena usluge dnevnog boravka po korisniku utvrđuje se deljenjem cene iz člana 19. stav 2. ovog pravilnika, sa brojem korisnika, za pun kapacitet dnevnog boravka.
Dnevna cena usluge dnevnog boravka po korisniku utvrđuje se deljenjem cene po korisniku sa brojem radnih dana u mesecu.
Cenu usluge dnevnog boravka po korisniku utvrđuje Gradsko veće Grada Novog Sada.
Cena usluge dnevnog boravka menjaće se ukoliko se promene elementi cene iz člana 19. stav 2. ovog pravilnika.
Za dane odsustva korisnika iz dnevnog boravka dnevna cena usluge obračunava se u visini od 60% dnevne cene po korisniku.
Regresiranje cene usluge dnevnog boravka utvrđuje se u zavisnosti od odnosa prosečnog prihoda po članu porodice korisnika, ostvarenog tokom tri meseca koji prethode mesecu u kome je podnet zahtev za korišćenje usluge, i iznosa novčane socijalne pomoći za pojedinca utvrđenog Zakonom o socijalnoj zaštiti (u daljem tekstu: Zakon), prema sledećoj skali:
Red. |
Prosečan mesečni prihod po članu porodice |
% učešća korisnika |
% učešća budžeta Grada |
1. |
Do 3,5 iznosa novčane socijalne pomoći za pojedinca |
30,00 |
70,00 |
2. |
Preko 3,5 iznosa novčane socijalne pomoći za pojedinca |
40,00 |
60,00 |
Ukupan prihod porodice i iznos novčane socijalne pomoći za pojedinca utvrđuju se na način predviđen odredbama Zakona.
Preispitivanje uslova za korišćenje usluge dnevnog boravka vrši se jednom godišnje, u drugom kvartalu tekuće godine, na osnovu prihoda po članu porodice ostvarenog u četvrtom kvartalu prethodne godine i nominalnog iznosa novčane socijalne pomoći za pojedinca, objavljenog u "Službenom glasniku Republike Srbije", a usklađenog sa osnovicom za utvrđivanje visine novčane socijalne pomoći od 1. aprila tekuće godine.
Ukoliko korisnik usluga dnevnog boravka nema prihoda ili su njegovi prihodi nedovoljni za izmirenje troškova pruženih usluga, a ima srodnike koji su po propisima o braku i porodici obavezni da učestvuju u njegovom izdržavanju, učešće srodnika utvrđuje se na isti način kao i za korisnika.
Ukoliko je korisnik usluga dnevnog boravka sklopio ugovor o doživotnom izdržavanju, davalac izdržavanja ima u pogledu obaveza učešća u finansiranju troškova usluga isti položaj kao i srodnik.
Fizička i pravna lica koja ne prikažu svoje prihode, plaćaju cenu usluge dnevnog boravka u iznosu od 100%.
U ukupan prihod porodice računa se i dodatak za negu i pomoć drugog lica.
Učešće u troškovima dnevnog boravka korisnici, odnosno njihovi srodnici uplaćuju na račun ustanove koja pruža usluge, najkasnije do 10. u narednom mesecu.
U slučaju neizmirenja obaveza u utvrđenim rokovima zaračunava se zakonska zatezna kamata.
Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Novog Sada".