ODLUKA

O BLIŽIM USLOVIMA I NAČINU VRŠENJA KONTROLE BANAKA

("Sl. glasnik RS", br. 43/2011)

1. Ovom odlukom propisuju se bliži uslovi i način vršenja kontrole boniteta i zakonitosti poslovanja banaka (u daljem tekstu: kontrola banaka), koju vrši Narodna banka Srbije, kao i preduzimanje mera prema bankama u postupku vršenja kontrole banaka, u skladu sa Zakonom o bankama (u daljem tekstu: Zakon).

Kontrolom banaka Narodna banka Srbije ceni sigurnost i stabilnost poslovanja banke, a naročito:

- rizike kojima je banka izložena ili može biti izložena u svom poslovanju, kao i obuhvatnost i pouzdanost uspostavljenog sistema upravljanja tim rizicima;

- finansijsko stanje i adekvatnost kapitala banke u odnosu na rizike kojima je banka izložena ili može biti izložena u svom poslovanju i na uspostavljeni sistem upravljanja tim rizicima;

- adekvatnost upravljanja bankom i organizacionu strukturu, kao i adekvatnost i pouzdanost sistema unutrašnjih kontrola banke, u odnosu na rizike kojima je banka izložena ili može biti izložena u svom poslovanju;

- adekvatnost i pouzdanost procesa interne procene adekvatnosti kapitala banke, njegovo dosledno sprovođenje i rezultate te procene;

- proverava tačnost i adekvatnost podataka i informacija koje je banka dužna da javno objavljuje;

- da li banka posluje u skladu sa Zakonom i propisima Narodne banke Srbije donetim na osnovu Zakona, kao i sa standardima opreznog bankarskog poslovanja;

- da li banka posluje u skladu sa zakonom kojim se uređuju računovodstvo i revizija i propisima Narodne banke Srbije donetim na osnovu tog zakona.

2. Kontrolu banaka Narodna banka Srbije vrši posredno i neposredno.

Posrednu kontrolu banke Narodna banka Srbije vrši kontrolom izveštaja i druge dokumentacije koju banka dostavlja Narodnoj banci Srbije na osnovu Zakona i propisa Narodne banke Srbije, kao i drugih podataka o poslovanju banke kojima Narodna banka Srbije raspolaže, a neposrednu kontrolu - uvidom u poslovne knjige i drugu dokumentaciju banke.

3. Kad utvrdi da je banka učinila nepravilnosti u smislu tačke 27. ove odluke, Narodna banka Srbije pokrenuće postupak posredne kontrole banke - sačinjavanjem zapisnika o nalazima te kontrole.

Na dalji postupak posredne kontrole banke primenjuju se odredbe koje se odnose na postupak neposredne kontrole BANKE.

4. Neposrednu kontrolu banke vrše zaposleni u Narodnoj banci Srbije koje rešenjem za to odredi guverner Narodne banke Srbije (u daljem tekstu: guverner) ili lice koje on ovlasti.

U rešenju iz stava 1. ove tačke navode se banka, odnosno druga lica kod kojih se vrši neposredna kontrola i predmet te kontrole.

Donošenjem rešenja iz stava 2. ove tačke pokrenut je postupak neposredne kontrole banke.

Guverner ili lice koje on ovlasti može u toku neposredne kontrole banke dopuniti, odnosno izmeniti rešenje iz stava 3. ove tačke.

U postupku neposredne kontrole banke mogu učestvovati i ovlašćena lica stranog regulatornog tela koje kontroliše, odnosno nadzire poslovanje članova iste bankarske grupe u kojoj je i ta banka, u skladu sa sporazumom o saradnji zaključenim između Narodne banke Srbije i tog tela.

Zaposleni u Narodnoj banci Srbije iz stava 1. ove tačke, kao i ovlašćena lica iz stava 5. te tačke (u daljem tekstu: ovlašćena lica) dužni su da o nalazima izvršene neposredne kontrole banke sačine zapisnik.

5. Zapisnike iz tačke 3. stav 1. i tačke 4. stav 6. ove odluke, Narodna banka Srbije dostavlja banci čije je poslovanje bilo predmet kontrole, na koje ona može staviti primedbe u roku utvrđenom Zakonom.

Banka dostavlja Narodnoj banci Srbije dokaz da su članovi izvršnog i upravnog odbora banke upoznati sa sadržinom zapisnika iz stava 1. ove tačke, kao i objedinjene primedbe ovih odbora na te zapisnike koje su potpisali predsednici tih odbora.

Narodna banka Srbije proverava navode sadržane u primedbama iz stava 2. ove tačke i o tome sačinjava belešku, koju dostavlja banci.

6. Ako Narodna banka Srbije donese rešenje o privremenoj meri u skladu s članom 109. Zakona - to rešenje traje do izricanja mera iz člana 112. stav 1. Zakona, ili do donošenja zaključka o obustavljanju postupka kontrole banke.

7. Pismena opomena iz člana 114. Zakona (u daljem tekstu: pismena opomena) upućuje se banci u čijem su poslovanju utvrđene nepravilnosti koje nisu bitno ni neposredno uticale na njeno finansijsko stanje ali bi mogle imati takav uticaj ako se ne bi otklonile.

Pismena opomena sadrži rok za otklanjanje nepravilnosti i rok u kome je banka dužna da Narodnoj banci Srbije dostavi izveštaj o otklonjenim nepravilnostima, s priloženim dokazima.

Narodna banka Srbije kontroliše da li je banka otklonila utvrđene nepravilnosti posle isteka roka iz stava 2. ove tačke, ili pre isteka tog roka ako dobije obaveštenje banke da su nepravilnosti otklonjene.

Narodna banka Srbije obustaviće postupak kontrole banke kojoj je uputila pismenu opomenu kad utvrdi da su, u roku predviđenom u pismenoj opomeni, utvrđene nepravilnosti otklonjene, odnosno u velikoj meri otklonjene, a ako nisu otklonjene - preduzeće prema toj banci novu meru iz člana 112. stav 1. Zakona, u skladu s kriterijumima iz člana 120. Zakona.

8. Nalogodavno pismo iz člana 115. Zakona (u daljem tekstu: nalogodavno pismo) upućuje se banci u čijem su poslovanju kontrolom utvrđena postupanja, odnosno nepostupanja suprotna propisima ili standardima savesnog bankarskog poslovanja koja bi mogla ugroziti njeno finansijsko stanje.

Narodna banka Srbije, nakon dobijanja plana aktivnosti banke za otklanjanje utvrđenih nepravilnosti, utvrđuje da li je ovaj plan dostavljen u roku iz nalogodavnog pisma i ceni da li će banka tim aktivnostima otkloniti utvrđene nepravilnosti - radi davanja saglasnosti.

Narodna banka Srbije kontroliše da li je banka utvrđene nepravilnosti otklonila posle isteka roka predviđenog u nalogodavnom pismu ili pre isteka tog roka ako dobije obaveštenje banke da su nepravilnosti otklonjene.

Narodna banka Srbije obustaviće postupak kontrole banke kojoj je uputila nalogodavno pismo kad utvrdi da su, u roku predviđenom u nalogodavnom pismu, utvrđene nepravilnosti otklonjene, odnosno da su preostale samo manje značajne nepravilnosti, a ako nisu otklonjene - preduzeće prema toj banci novu meru iz člana 112. stav 1. Zakona, u skladu s kriterijumima iz člana 120. Zakona.

9. Narodna banka Srbije donosi rešenje kojim izriče naloge i mere u skladu s članom 116. Zakona.

Banka je dužna da Narodnu banku Srbije obavesti o izvršenju naloga i mera iz stava 1. ove tačke, na način i u rokovima utvrđenim rešenjem iz te tačke.

Narodna banka Srbije kontroliše sprovođenje naloga i mera iz rešenja iz stava 1. ove tačke posle isteka roka za njihovo izvršenje, ili pre isteka tog roka ako dobije obaveštenje banke da su nalozi izvršeni.

Guverner ili lice koje on ovlasti može rešenjem ovlastiti pojedine zaposlene u Narodnoj banci Srbije da u banci dnevno proveravaju i prate izvršenje naloga i mera izrečenih rešenjem iz stava 1. ove tačke.

10. Ako Narodna banka Srbije utvrdi da je banka izvršila sve naloge i mere iz rešenja iz tačke 9. stav 1. ove odluke ili da su nepravilnosti na osnovu kojih su izrečeni ti nalozi i te mere otklonjene u toj meri da su preostale samo manje značajne nepravilnosti - obustaviće postupak kontrole, a ako nisu otklonjene - preduzeće prema toj banci novu meru iz člana 112. stav 1. Zakona, u skladu s kriterijumima iz člana 120. Zakona.

11. Ako, na osnovu podataka o poslovanju banke kojima raspolaže, oceni da je banka kojoj je izrečena neka od mera iz člana 112. stav 1. tač. od 1. do 3. Zakona učinila nove nepravilnosti u smislu tačke 27. ove odluke, da ne postupa po nalozima iz izrečene mere ili joj se u toku roka za sprovođenje naloga iz izrečene mere finansijsko stanje pogoršalo - Narodna banka Srbije može izvršiti odmah novu kontrolu te banke ili preduzeti prema toj banci novu meru iz člana 112. stav 1. Zakona, u skladu s kriterijumima iz člana 120. Zakona.

Ako Narodna banka Srbije odluči da izvrši novu kontrolu banke u skladu sa stavom 1. ove tačke - obustaviće tekući postupak kontrole istovremeno s pokretanjem novog postupka kontrole ili istovremeno sa izricanjem neke od mera iz člana 112. stav 1. Zakona, a na osnovu nalaza sprovedene nove kontrole.

12. Rešenjem o uvođenju prinudne uprave iz člana 117. Zakona (u daljem tekstu: prinudna uprava), Narodna banka Srbije:

- imenuje dva prinudna upravnika;

- određuje rok trajanja prinudne uprave u skladu sa Zakonom;

- utvrđuje visinu naknade za rad prinudnih upravnika.

Narodna banka Srbije može prinudne upravnike razrešiti dužnosti ako oceni da posao koji im je poveren ne obavljaju na zadovoljavajući način ili iz drugih opravdanih razloga.

13. Uvođenje prinudne uprave u banci upisuje se u registar privrednih subjekata danom donošenja rešenja iz tačke 12. stav 1. ove odluke, koje Narodna banka Srbije dostavlja agenciji nadležnoj za vođenje tog registra.

Podaci o prinudnim upravnicima kao licima ovlašćenim za zastupanje i njihovi overeni potpisi dostavljaju se agenciji iz stava 1. ove tačke radi upisivanja u registar iz tog stava istovremeno s rešenjem iz tačke 12. stav 1. ove odluke.

Pri preduzimanju pravnih radnji u ime i za račun banke, neophodni su potpisi oba prinudna upravnika.

14. Prinudni upravnici su dužni da izvrše procenu finansijskog stanja banke na dan uvođenja prinudne uprave i dostave je Narodnoj banci Srbije i Agenciji za osiguranje depozita (u daljem tekstu: Agencija).

15. Prinudni upravnici su dužni da sazovu skupštinu banke bez odlaganja nakon uvođenja prinudne uprave, radi održavanja sednice u roku koji ne može biti kraći od pet niti duži od deset dana od dana uvođenja prinudne uprave.

Prinudni upravnici su dužni da na sednici iz stava 1. ove tačke obaveste akcionare banke o pravnim posledicama uvođenja prinudne uprave i da većinske akcionare obavežu da sačine plan aktivnosti i dostave ga prinudnim upravnicima u roku od 20 dana od dana uvođenja prinudne uprave u banci.

Plan aktivnosti iz stava 2. ove tačke usvajaju akcionari koji imaju vlasništvo u banci koje im omogućava preko 50% glasačkih prava.

Plan aktivnosti iz stava 3. ove tačke sadrži aktivnosti banke neophodne za otklanjanje nepravilnosti u njenom poslovanju i za poboljšanje njenog finansijskog stanja uz obezbeđenje interesa deponenata, kao i rokove za sprovođenje tih aktivnosti.

Aktivnosti iz stava 4. ove tačke mogu obuhvatiti povećanje kapitala banke, odnosno dokapitalizaciju koju vrše akcionari ili druga lica, spajanje ili pripajanje banke drugoj banci i dr.

16. Prinudni upravnici dostavljaju Narodnoj banci Srbije i Agenciji procenu iz tačke 14. ove odluke, kao i plan aktivnosti iz tačke 15. stav 2. te odluke, najkasnije u roku od mesec dana od dana uvođenja prinudne uprave.

Narodna banka Srbije je dužna da u roku od 15 dana od dana prijema plana aktivnosti iz stava 1. ove tačke obavesti prinudne upravnike da li je saglasna s tim planom.

Narodna banka Srbije daće saglasnost na plan aktivnosti iz stava 1. ove tačke ako oceni da se predloženim aktivnostima mogu otkloniti nepravilnosti u poslovanju banke i poboljšati njeno finansijsko stanje.

Ako Narodna banka Srbije odbije da dâ saglasnost na plan aktivnosti iz stava 1. ove tačke, doneće rešenje o oduzimanju dozvole za rad banci i Agenciju imenovati za administratora.

17. Skupština i odbori banke, lica s posebnim ovlašćenjima i odgovornostima u banci, kao i zaposleni u banci, dužni su da prinudnim upravnicima omoguće pristup dokumentaciji i da zajedno sastave izveštaj o primopredaji poslova.

18. Prinudni upravnici su dužni da Narodnu banku Srbije obaveštavaju o sprovođenju plana aktivnosti iz tačke 16. stav 1. ove odluke i da joj najmanje jednom mesečno dostavljaju:

- podatke o poslovanju banke;

- izveštaje o sprovođenju tog plana i njegovom uticaju na finansijski položaj banke;

- pregled donetih akata iz delokruga upravnog i izvršnog odbora banke;

- pregled odluka skupštine banke po kojima nisu postupili, s navođenjem razloga nepostupanja.

Prinudni upravnici su dužni da Narodnu banku Srbije odmah obaveste:

- o svojoj nameri da sazovu sednicu skupštine banke i o odlukama koje nameravaju da predlože na toj sednici, kao i o njenom ishodu;

- o donetim odlukama skupštine banke;

- o tome da su ocenili da se sprovođenjem prinudne uprave neće otkloniti utvrđene nepravilnosti ni poboljšati finansijsko stanje banke - ako to ocene;

- o drugim slučajevima, ako procene da je to neophodno.

19. Prinudni upravnici mogu da sazovu skupštinu banke po hitnom postupku, radi održavanja sednice skupštine u roku koji ne može biti kraći od pet dana od dana sazivanja, kao i da predlože donošenje određenih odluka.

Prinudni upravnici mogu, uz saglasnost Narodne banke Srbije, doneti i odluke koje su predložili skupštini banke a ona je odbila da ih donese.

Odluke donete uz dobijenu saglasnost iz stava 2. ove tačke, prinudni upravnici odmah dostavljaju skupštini banke, uz obaveštenje da one imaju isto pravno dejstvo kao i odluke skupštine banke.

20. Tokom prinudne uprave Narodna banka Srbije može, na predlog prinudnih upravnika, rešenjem naložiti privremenu obustavu ispunjenja obaveza banke na vreme do 30 dana, u skladu s članom 117b. Zakona.

21. Prinudna uprava može trajati najduže šest meseci, i u tom roku moraju se imenovati organi banke.

Narodna banka Srbije može rešenjem produžiti trajanje prinudne uprave u banci za još tri meseca ako proceni da je to potrebno da bi se okončale započete aktivnosti radi ostvarivanja ciljeva prinudne uprave.

22. Narodna banka Srbije obustavlja prinudnu upravu u banci:

- posle isteka roka na koji je prinudna uprava uvedena;

- pre isteka roka na koji je prinudna uprava uvedena - ako prinudni upravnici ili Narodna banka Srbije ocene da uvođenje prinudne uprave nije dovelo do poboljšanja finansijskog stanja banke;

- pre isteka roka na koji je prinudna uprava uvedena - ako prinudni upravnici ili Narodna banka Srbije ocene da se finansijsko stanje banke popravilo u meri da prinudna uprava više nije potrebna.

23. Narodna banka Srbije donosi rešenje o oduzimanju dozvole za rad banke u slučajevima propisanim članom 130. stav 1. Zakona, odnosno ovo rešenje može doneti u slučajevima iz stava 2. tog člana.

24. Radi izricanja novčane kazne članu upravnog, odnosno izvršnog odbora banke u skladu s članom 113. stav 1. Zakona, banka je dužna da Narodnoj banci Srbije, na njen zahtev, u ostavljenom roku dostavi podatke o visini zarade lica kojima će se izreći novčana kazna, kao i podatke o otvorenim tekućim računima tih lica kod banaka.

25. Banka je dužna da Narodnoj banci Srbije dostavi dokaz o uplati na žiro-račun Narodne banke Srbije novčanih kazni iz člana 113. stav 1. Zakona - najkasnije u roku od 15 dana od dana prijema rešenja o izricanju novčane kazne.

Ako banka ili član upravnog, odnosno izvršnog odbora banke ne uplate novčane kazne iz stava 1. ove tačke, Narodna banka Srbije će pristupiti prinudnoj naplati.

26. Smatra se da banka nije Narodnoj banci Srbije omogućila da izvrši kontrolu ako ne postupi u skladu s članom 104. Zakona, kao i u sledećim slučajevima:

- ako u određenom roku nije dostavila sve tražene podatke ni dokaze, a naročito podatke kojima je banka dužna da raspolaže prema zakonu, podzakonskim aktima ili standardima opreznog bankarskog poslovanja;

- ako namerno ili grubom nepažnjom dostavi podatke koji nisu tačni, odnosno nisu potpuni;

- ako ovlašćenim licima ne obezbedi uslove neophodne za vršenje kontrole banke, odnosno ne obezbedi da ih ne ometaju zaposleni u banci i druga lica;

- ako ne dostavi tri uzastopna izveštaja koje je dužna da periodično dostavlja u skladu sa zakonom ili podzakonskim aktima i ako ni na ponovljeni zahtev Narodne banke Srbije u za to određenom roku ne dostavi tražene izveštaje ili podatke.

27. Nepravilnostima u poslovanju banke smatra se postupanje banke suprotno odredbama Zakona, propisima Narodne banke Srbije i drugim propisima, kao i standardima opreznog bankarskog poslovanja, odnosno na drugi način koji ugrožava njen bonitet.

28. Narodna banka Srbije može, radi prikupljanja, obrade i analize potrebnih podataka, vršiti dijagnostičko ispitivanje poslovanja banke neposrednim uvidom u njene poslovne knjige i drugu dokumentaciju, o čemu sačinjava izveštaj koji se ne dostavlja banci.

29. Odredbe ove odluke shodno se primenjuju i na kontrolu banke koju Narodna banka Srbije vrši na osnovu ovlašćenja iz drugih zakona, kao i na kontrolu banke koju vrši na zahtev i za potrebe postupaka drugih ovlašćenih domaćih državnih organa i institucija.

30. Postupci kontrole banke započeti do dana primene ove odluke okončaće se prema odredbama Zakona i te odluke.

31. Danom primene ove odluke prestaje da važi Odluka o bližim uslovima i načinu vršenja kontrole Narodne banke Srbije nad bankama ("Službeni glasnik RS", broj 51/2006).

32. Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku RS".