PRAVILNIKO NAČINU KORIŠĆENJA TAHOGRAFA("Sl. glasnik RS", br. 43/2011) |
Ovim pravilnikom uređuje se način upotrebe i korišćenja tahografa ugrađenih u motorna vozila.
Pojedini izrazi, u smislu ovog pravilnika, imaju sledeće značenje, i to:
1) "aktivnosti vozača" jesu radnje koje vozač obavlja tokom dnevnog vremena upravljanja, a obuhvataju upravljanje vozilom, ostale poslove, raspoloživost i odmor vozača;
2) "vreme upravljanja vozilom" je trajanje upravljanja motornim vozilom, odnosno skupom vozila koje se evidentira automatski, poluautomatski ili ručno na način utvrđen ovim pravilnikom;
3) "ostalo radno vreme" je vreme tokom koga vozač obavlja ostale poslove osim upravljanja vozilom;
4) "vreme raspoloživosti" je vreme tokom koga je vozač raspoloživ, odnosno u pripravnosti, tako da ne mora da bude na svom radnom mestu, dok čeka da započne ili da nastavi sa upravljanjem vozilom ili obavljanjem ostalih poslova, osim pauza, dnevnih i nedeljnih odmora, a obuhvata: vreme kada vozač prati vozilo koje se prevozi trajektom ili vozom, vreme čekanja na graničnim prelazima i prilikom zabrana kretanja vozila, a u slučaju višečlanih posada vreme provedeno na sedištu ili ležaju u kabini vozila u pokretu;
5) "vreme odmora" je neprekidni vremenski period tokom koga vozač koristi dnevni, nedeljni odmor ili nadoknadu skraćenog nedeljnog odmora, odnosno može slobodno da raspolaže svojim vremenom;
6) "dnevno vreme upravljanja" je ukupno vreme upravljanja vozilom između završetka jednog i početka narednog dnevnog odmora, odnosno između dnevnog i nedeljnog odmora;
7) "tahografski listić" je listić predviđen za evidentiranje i čuvanje evidentiranih zapisa, koji se postavlja u analogni tahograf i po kome se obavlja kontinualno beleženje predviđenih zapisa;
8) "memorijska kartica" je nosač podataka namenjen za evidentiranje, prenos i čuvanje podataka, koji se koristi u digitalnom tahografu, a može biti: kartica vozača, kartica nadzornih organa, kartica radionice i kartica prevoznika;
9) "kartica vozača" je memorijska kartica koja se izdaje vozaču i identifikuje vozača u komunikaciji sa digitalnim tahografom, a omogućava čuvanje podataka o aktivnostima vozača najmanje za tekući dan i prethodnih 28 dana u kojima je bilo aktivnosti vozača;
10) "nevažeća kartica" je neodgovarajuća kartica, koja nije predviđena u sistemu digitalnog tahografa, ili odgovarajuća kartica sa greškom ili kartica koja nije zadovoljila inicijalnu proveru, odnosno kartica čiji datum početka važnosti još nije nastupio ili čiji je rok važnosti istekao;
11) "preuzimanje podataka" je kopiranje sa digitalnim potpisom dela ili kompletnih podataka koji se nalaze u memoriji digitalnog tahografa ili memorijske kartice;
12) "događaj" je neuobičajena aktivnost koju registruje digitalni tahograf, a koja može biti posledica pokušaja zloupotrebe;
13) "greška" je neuobičajena aktivnost koju registruje digitalni tahograf, a koja može biti posledica neispravnosti ili otkaza kompletnog digitalnog tahografa ili nekog njegovog dela;
14) "ispis" je štampani izveštaj iz digitalnog tahografa, koji može da bude: dnevni ispis za vozilo, dnevni ispis sa kartice vozača, događaji i greške sa vozila, događaji i greške sa kartice vozača ili ispis prekoračenja brzine, kao i drugi izveštaji;
15) "konstanta tahografa" je numerička karakteristika koja daje vrednost ulaznog signala neophodnog za prikaz i evidentiranje zapisa pređenog puta od 1 kilometra; ova konstanta se izražava ili u broju obrtaja po kilometru (k = … obrt/km) ili u broju impulsa po kilometru (k = … imp/km);
16) "karakteristični koeficijent vozila" je numerička karakteristika koja daje vrednost izlaznog signala koji emituje deo vozila koji je povezan sa tahografom (glavno vratilo menjačkog prenosnika) dok vozilo prelazi put od jednog izmerenog kilometra u normalnim uslovima ispitivanja; ovaj koeficijent se izražava u broju obrtaja po kilometru (w = … obrt/km) ili broju impulsa po kilometru (w = … imp/km);
17) "efektivni obim točka" je prosečan pređeni put koji ostvare pogonski točkovi tokom jednog punog obrta. Merenje pređenog puta se obavlja u normalnim uslovima ispitivanja i izražava se na sledeći način: l = … mm;
18) "univerzalno vreme (UTC)" je vreme koje odgovara nultoj vremenskoj zoni, odnosno vremenu po meridijanu Griniča, a po kome se evidentiraju aktivnosti vozača.
Pod analognim tahografom, u smislu ovog pravilnika, podrazumeva se uređaj koji pokazuje i beleži:
1) pređeni put vozila;
2) brzinu vozila;
3) aktivnosti vozača;
4) otvaranje kućišta, odnosno vađenje tahografskog listića.
Ako analogni tahograf ima mogućnost beleženja aktivnosti višečlane posade, odnosno dva vozača, mora da postoji mogućnost da na dva odvojena tahografska listića, istovremeno ali odvojeno, zapisuje podatke o aktivnosti svakog od vozača.
Pod digitalnim tahografom podrazumeva se uređaj koji beleži, čuva, prikazuje, štampa podatke i omogućava preuzimanje podataka o:
1) pređenom putu vozila;
2) brzini vozila;
3) aktivnostima vozača;
4) ručnim unosima vozača (o mestima gde započinje odnosno završava dnevno vreme upravljanja, aktivnostima vozača i vanrednim okolnostima);
5) zaključavanju podataka od strane prevoznika;
6) obavljenim kontrolama;
7) događajima i/ili greškama;
8) internim proverama funkcionalnosti;
9) očitavanjima podataka iz sopstvene memorije;
10) beleženju i čuvanju podataka u sopstvenoj memoriji;
11) očitavanju podataka sa memorijskih kartica;
12) beleženju i čuvanju podataka u memoriji memorijske kartice;
13) prikazivanju podataka na displeju;
14) štampanju podataka;
15) upozorenjima;
16) preuzimanju podataka na eksterne medije;
17) slanju podataka na spoljne pokazne uređaje;
18) kalibraciji;
19) podešavanju vremena.
Korišćenje tahografa podrazumeva pravovremenu upotrebu:
1) preklopnika ili tastera kojima se evidentiraju aktivnosti vozača u vozilu u koje je ugrađen analogni tahograf, i to:
(1) za vreme upravljanja vozilom - pod oznakom ,
(2) za ostalo radno vreme - pod oznakom ,
(3) za vreme raspoloživosti - pod oznakom ,
(4) za pauze i odmore - pod oznakom ;
2) tastera kojima se evidentiraju aktivnosti vozača u vozilu u koje je ugrađen digitalni tahograf, i to:
(1) za vreme upravljanja vozilom - pod oznakom ,
(2) za ostalo radno vreme - pod oznakom ,
(3) za vreme raspoloživosti - pod oznakom ,
(4) za pauze i odmore - pod oznakom .
Ako je u vozilo ugrađen analogni tahograf u tahograf se pravilno umeće odgovarajući tahografski listić na početku dnevnog vremena upravljanja, tako da se pokazivanje sata i zapis vremena na listiću podudaraju i da su u realnom vremenu.
Kućište analognog tahografa u kome su smešteni tahografski listići i mehanizam za podešavanje sata, obezbeđuju se zaključavanjem brave po umetanju potrebnih tahografskih listića.
Ako analogni tahograf ima mogućnost evidentiranja podataka za dva vozača, odnosno za vozača i suvozača, vozač koji upravlja vozilom umeće svoj tahografski listić na mesto predviđeno za vozača 1, dok suvozač umeće svoj tahografski listić na mesto predviđeno za vozača 2, na odgovarajući način.
U vozilu u koje je ugrađen analogni tahograf koji ima mogućnost evidentiranja podataka za jednog vozača ne sme se nalaziti višečlana posada, odnosno taj tahograf i tahografski listić može da koristi samo jedan vozač.
Odgovarajući tahografski listić iz stava 1. ovog člana je listić koji ima:
1) odobrenje tipa;
2) odštampanu oznaku tipa tahografa ("e" oznaku i prve dve cifre u nastavku) u kojima listić može da se koristi;
3) gornju granicu mernog opsega brzine koja se poklapa sa najvećom dozvoljenom brzinom tahografa.
Ako je u vozilo ugrađen digitalni tahograf u tahograf se umeće kartica vozača na početku dnevnog vremena upravljanja.
Ako se u vozilu u koje je ugrađen digitalni tahograf nalazi višečlana posada, svaki od vozača umeće svoju karticu vozača u odgovarajući čitač kartica digitalnog tahografa.
Na početku i po završetku upravljanja vozilom, u koje je ugrađen digitalni tahograf, unosi se mesto, odnosno standardna slovna oznaka države u kojoj se vozilo u tom trenutku nalazi.
Unos mesta gde započinje odnosno završava dnevno vreme upravljanja može se izvršiti i bez korišćenja memorijske kartice, kao i u drugom trenutku - u odnosu na trenutak umetanja ili vađenja memorijske kartice.
Ako vozač započne i završi dnevno vreme upravljanja na jednom vozilu u koje je ugrađen analogni tahograf, na prednjoj strani tahografskog listića unose se sledeći podaci, i to:
1) na početku dnevnog vremena upravljanja:
(1) prezime i ime vozača,
(2) datum i mesto početka korišćenja listića,
(3) registarska oznaka vozila,
(4) stanje na odometru;
2) po završetku dnevnog vremena upravljanja zaključuje se ručni unos na prednjoj strani tahografskog listića, odnosno:
(1) datum i mesto završetka korišćenja listića,
(2) stanje na odometru,
(3) pređeni put (razlika stanja odometra po završetku i na početku dnevnog vremena upravljanja).
Ako vozač započne i završi dnevno vreme upravljanja na više od jednog vozila u koje su ugrađeni analogni tahografi, na isti tahografski listić, pod uslovom da ispunjeni uslovi iz člana 6. stav 5. unose se sledeći podaci, i to:
1) na početku dnevnog vremena upravljanja, na prednjoj strani tahografskog listića:
(1) prezime i ime vozača,
(2) datum i mesto početka korišćenja listića,
(3) registarska oznaka vozila,
(4) stanje na odometru;
2) po završetku upravljanja prvim vozilom, na prednjoj strani tahografskog listića:
(1) stanje na odometru,
(2) pređeni put (razlika stanja odometra po završetku upravljanja vozilom i na početku dnevnog vremena upravljanja);
3) na početku upravljanja svakim narednim vozilom, na zadnjoj strani tahografskog listića:
(1) vreme početka upravljanja vozilom,
(2) registarska oznaka vozila,
(3) stanje na odometru;
4) po završetku upravljanja svakim narednim vozilom na zadnjoj strani tahografskog listića:
(1) stanje na odometru,
(2) pređeni put (razlika stanja odometra po završetku upravljanja vozilom i na početku upravljanja vozilom).
Ako vozač započne dnevno vreme upravljanja na vozilu u kojem je ugrađen digitalni tahograf i nastavlja upravljanje vozilom u kojem je ugrađen analogni tahograf, prilikom završetka upravljanja vozilom sa digitalnim tahografom dužan je da odštampa dnevni ispis sa kartice vozača i nosi ga sa sobom do završetka dnevnog vremena upravljanja.
Ako vozač započne dnevno vreme upravljanja na vozilu u kojem je ugrađen analogni tahograf i nastavlja upravljanje vozilom u kojem je ugrađen digitalni tahograf, prilikom završetka upravljanja vozilom sa analognim tahografom dužan je da zaključi ručni unos na tahografskom listiću i nosi ga sa sobom.
Ako vozač započne i završi dnevno vreme upravljanja na jednom odnosno više vozila u koja je ugrađen digitalni tahograf, dužan je da na početku upravljanja vozilom pomoću aplikacije za ručni unos vozač unosi podatke o aktivnosti vozača (ostalo radno vreme, vreme raspoloživosti i vreme odmora) i to računajući od poslednjeg korišćenja kartice vozača.
Izuzetno od stava 1. ovog člana, vozač nije dužan da unese aktivnosti vozača ukoliko nije napuštao vozilo, odnosno vadio karticu vozača iz digitalnog tahografa.
Kada se vozilo pokrene, digitalni tahograf (koristi se tako da) neprekidno i automatski evidentira aktivnost upravljanja vozilom za vozača, odnosno raspoloživost za suvozača.
Za vreme upravljanja vozilom razlikuju se dva statusa, i to:
1) upravljanje vozilom višečlane posade koji se označava simbolom , ako se u čitačima kartica digitalnog tahografa nalaze dve kartice vozača;
2) samostalno upravljanje vozilom, u bilo kom drugom slučaju.
Vozač i suvozač samostalno, odnosno ručno biraju sledeće aktivnosti na digitalnom tahografu, i to:
1) ostale poslove;
2) raspoloživost;
3) pauze i odmore.
Kada se vozilo zaustavi, odnosno kada miruje, aktivnost koju će digitalni tahograf automatski izabrati za vozača je ostali poslovi.
Aktivnost koju vozač izabere u roku od 120 sekundi od zaustavljanja vozila evidentira se na digitalnom tahografu kao aktivnost koja traje od trenutka zaustavljanja vozila.
Po umetanju kartice vozača digitalni tahograf podseća vozača o datumu i vremenu njegovog poslednjeg vađenja kartice vozača i zahteva od njega izbor da li trenutno umetanje kartice vozača predstavlja nastavak dnevnog vremena upravljanja, odnosno omogućava vlasniku kartice da izvrši ručni unos aktivnosti vozača, po hronološkom redosledu i bez preklapanja od poslednjeg vađenja do trenutnog umetanja kartice.
Vozač, nadzorni organ ili preduzeće može da upotrebom sopstvene kartice, odnosno bez kartice da izvrši promenu univerzalnog vremena na digitalnom tahografu najviše za jedan minut u roku od sedam dana.
Vozač ili korisnik, odnosno drugo ovlašćeno lice može memorijsku karticu izvaditi iz digitalnog tahografa samo ukoliko vozilo miruje i pošto su na njoj sačuvani svi relevantni podaci.
Vađenje memorijske kartice vrši se na izričit zahtev - davanjem odgovarajućeg naloga, odnosno komande.
Nevažeću karticu vozač ili korisnik, odnosno drugo ovlašćeno lice mogu da koriste samo za prikazivanje, štampanje ili preuzimanje podataka koji su na njoj memorisani.
U vozilu se mora nalaziti dovoljan broj tahografskih listića ukoliko je u vozilo ugrađen analogni tahograf, odnosno dovoljno termalnog papira za ispis ako je u vozilo ugrađen digitalni tahograf.
Termalni papir koji se koristi za ispis mora biti odobrenog modela predviđenog za korišćenje u digitalnom tahografu ugrađenom u vozilo.
Zapis na tahografskom listiću mora biti čitljiv, razumljiv i neizbrisiv.
Tahografski listići i ispisi moraju se čuvati po hronološkom redu i u čitljivom obliku najmanje dve godine nakon datuma njihovog korišćenja.
Svi podaci sa tahografa vozila u koja je ugrađen digitalni tahograf i kartice vozača, moraju se redovno preuzimati i čuvati najmanje 24 meseca nakon njihovog evidentiranja.
Pod redovnim preuzimanjem podataka sa digitalnog tahografa smatra se preuzimanje podataka najmanje jednom u 60 dana, a sa kartica vozača najmanje jednom tokom 21 dana u kojima je vozač upravljao vozilom.
Nepropisno korišćenje analognog tahografa podrazumeva:
1) upravljanje vozilom bez tahografskog listića;
2) da se tahografski listić vozača nalazi na mestu predviđenom za drugog vozača, odnosno suvozača;
3) da se tahografski listić suvozača ili drugog lica koje nije prisutno u vozilu nalazi na mestu predviđenom za vozača;
4) falsifikovanje, brisanje ili uništavanje podataka evidentiranih na tahografskom listiću;
5) pokušaj zloupotrebe ili manipulacije.
Nepropisno korišćenje digitalnog tahografa podrazumeva:
1) upravljanje vozilom bez kartice ili sa nevažećom karticom vozača;
2) istovremeno korišćenje nedozvoljene kombinacije memorijskih kartica (kartica nadzornih organa i kartica prevoznika sa svim karticama osim sa karticom vozača);
3) umetanje memorijske kartice tokom upravljanja vozilom;
4) vađenje kartice pre nego što su svi relevantni podaci upisani/prebačeni na memorijsku karticu;
5) falsifikovanje, brisanje ili uništavanje podataka memorisanih u digitalnom tahografu ili na kartici vozača, kao i na ispisima iz digitalnog tahografa;
6) pokušaj sigurnosne zloupotrebe ili manipulacije.
Ne smeju se koristiti zaprljani ili oštećeni tahografski listići.
U slučaju oštećenja tahografskog listića koji na sebi ima evidentirane podatke, vozač prilaže oštećeni listić uz rezervni tahografski listić ili odgovarajući listić koji se koristi u svrhu zamene.
Tahografski listić ne vadi se iz tahografa pre završetka dnevnog vremena upravljanja osim ako to nije naloženo tokom kontrole nadzornih organa.
Tahografski listići smeju se koristiti najduže tokom vremenskog perioda za koji su predviđeni.
Ako vozač započinje korišćenje dnevnog ili nedeljnog odmora i postoji rizik da tokom ovog vremena odmora tahografski listić bude u analognom tahografu duže od 24 časa, da ne bi prekidao vreme odmora, promenu listića može da izvrši pre isteka 24 časa.
Ako, usled napuštanja i udaljenosti od vozila, vozač nije u stanju da koristi tahograf, aktivnosti vozača, osim upravljanja vozilom unose se na tahografski listić, ručno na poleđini tahografskog listića, čitko i bez prljanja listića - ako je u vozilo ugrađen analogni tahograf, ili na karticu vozača korišćenjem aplikacije za ručni unos - ako je u vozilo ugrađen digitalni tahograf.
Ako se u vozilu koristi tahografski listić sa mogućnošću zapisivanja broja obrtaja, tada se na poseban tahografski listić, koji ima tu mogućnost, nakon popunjavanja svih podataka, na poleđini, u za to predviđenoj rubrici, upisuju aktivnosti vozača i takav pomoćni listić vezuje se sa tahografskim listićem koji se koristi u vozilu.
Ako se kartica vozača ošteti, vozač je dužan da štampa i, uz oštećenu karticu, prilaži dnevni ispis za vozilo.
Nestanak (gubitak ili krađa) kartice vozača mora da se prijavi najbližoj policijskoj upravi u najkraćem mogućem roku.
U slučaju oštećenja, neispravnosti ili nestanka (gubitka ili krađe) memorijske kartice, vozač u roku od sedam dana podnosi zahtev za izdavanje duplikata Agenciji za bezbednost saobraćaja. U tom slučaju, vozač može da upravlja vozilom sa ugrađenim digitalnim tahografom bez kartice vozača najduže tokom 15 dana, pod uslovom da podnese dokaz da karticu vozača ne može da pruži na uvid niti da koristi tokom ovog perioda.
Kartica vozača sme da se koristi najduže tokom roka njene važnosti.
U toku korišćenja analognog tahografa korisnik je dužan da izvrši pregled tahografa u radionici ako uoči da je prekoračeno najveće dozvoljeno odstupanje:
1) pređenog puta od:
(1) ±40 m za put do 1000 m,
(2) ±4 % za put preko 1000 m;
2) brzine od ±6 km/h;
3) vremena od:
(1) ±2 min tokom 24 časa,
(2) ±10 min u toku sedam dana.
U toku korišćenja digitalnog tahografa korisnik je dužan da izvrši pregled tahografa 10 u radionici ako uoči da je prekoračeno najveće dozvoljeno odstupanje:
1) pređenog puta od najviše 0,1 km i na putu od najmanje 1000 m, koje iznosi najviše ±4 %;
2) intervala od najviše 1 km/h u opsegu od 0 do 220 km/h, koje iznosi najviše:
(1) ±6 km/h, u toku korišćenja, uzimajući u obzir odstupanje od:
- ±2 km/h zbog promene ulaznih parametara (dimenzija pneumatika i dr.),
- ±1 km/h zbog merenja tokom ugradnje i periodičnih pregleda;
Za brzine u opsegu od 20 do 180 km/h i za karakteristične koeficijente vozila u opsegu od 4 000 do 25 000 imp/km, digitalni tahograf, pri konstantnoj brzini, može najviše da odstupi ±1 km/h.
Izuzetno od st. 2. i 3. ovog člana, prilikom čuvanja podataka o brzini dozvoljeno je dodatno odstupanje brzine sačuvane uz pomoć digitalnog tahografa od ±0,5 km/h.
Merenje vremena na digitalnom tahografu mora da omogući evidentiranje intervala od najviše 1 s, i dozvoljeno je najveće vremensko odstupanje od ±2 sekunde u toku 24 časa, pod uslovima u kojima je dato odobrenje tipa.
Ako tahograf prestane da radi ili se utvrdi njegova neispravnost, tahograf se popravlja u ovlašćenoj radionici, najkasnije u roku od sedam dana od dana prestanka rada, odnosno utvrđivanja neispravnosti.
Tokom perioda u kom je analogni tahograf van upotrebe, odnosno neispravan, na poleđini tahografskog listića beleže se svi podaci o aktivnostima vozača koje tahograf više ne evidentira ili ne štampa na ispravan način.
Ako se u analognom tahografu iz stava 2. ovog člana koristi tahografski listić sa mogućnošću zapisa podataka o broju obrtaja, ti podaci evidentiraju se na način utvrđen u članu 18. stav 7. ovog pravilnika.
Tokom perioda u kom je digitalni tahograf van upotrebe, odnosno neispravan, na poleđini termalnog papira za ispis beleže se svi podaci o aktivnostima vozača koje tahograf više ne evidentira ili ne štampa na ispravan način i upisuju podaci iz kojih se utvrđuje identitet vozača (ime i prezime i broj vozačke dozvole ili broj kartice vozača), i potpis vozača.
Ako je kartica vozača oštećena, neispravna ili nestala (izgubljena ili ukradena), tada se:
1) na početku vremena upravljanja vozilom štampa dnevni ispis sa digitalnog tahografa (vozila) i na njegovoj pozadini upisuju lični podaci vozača (ime i prezime i broj vozačke dozvole ili broj kartice vozača), uključujući i potpis vozača;
2) po završetku vremena upravljanja vozilom štampa dnevni ispis sa digitalnog tahografa (vozila) i na njegovoj pozadini upisuju lični podaci vozača (ime i prezime i broj vozačke dozvole ili broj kartice vozača), uključujući i potpis vozača.
Korisnik tahografa ugrađenog u vozilo može da upotrebljava, odnosno koristi tahograf na kojem je sproveden postupak pregleda u radionici, i to:
1) u roku od jedne godine za analogne, odnosno dve godine za digitalne tahografe - od poslednjeg pregleda;
2) nakon ugradnje tahografa u vozilo;
3) nakon opravke tahografa;
4) nakon promene dimenzije pogonskih točkova;
5) nakon promene registracione oznake vozila;
6) nakon uočavanja bilo kakve neispravnosti rada tahografa;
7) nakon uočavanja odstupanja vremena na tahografu od univerzalnog vremena za više od 20 minuta (važi samo za digitalne tahografe);
8) nakon upućivanja na pregled od strane nadležnog nadzornog organa.
Za vreme upotrebe, odnosno korišćenja tahografa u vozilu mora da se nalazi:
1) uverenje o ispravnosti tahografa, koje izdaje ovlašćena radionica - radionica koja ima važeću dozvolu izdatu od strane Agencije za bezbednost saobraćaja;
2) odgovarajuća natpisna pločica ili nalepnica za tahograf, koja mora da sadrži, najmanje, sledeće podatke:
(1) ime i adresu proizvođača,
(2) serijski broj i godinu proizvodnje,
(3) oznaku tipa tahografa,
(4) konstantu tahografa u obliku "k = … obr/km" ili "k = … imp/km",
(5) dozvoljeni ugao nagiba ako je konstrukciono potreban (sa dozvoljenom donjom i gornjom granicom);
3) odgovarajuća informativna nalepnica, koja mora da sadrži, najmanje, sledeće podatke:
(1) ime, adresu i oznaku radionice, koja potvrđuje ispravnost tahografa i pravilnu ugradnju,
(2) efektivni obim pogonskih točkova u obliku "l = … mm",
(3) dimenzije pneumatika,
(4) konstantu tahografa u obliku "k = … obr/km" ili "k = … imp/km" (samo za digitalne tahografe),
(5) koeficijent vozila u obliku "w = … obr/km" ili "w = … imp/km",
(6) broj šasije vozila na digitalnom tahografu, odnosno poslednjih 8 alfanumeričkih karaktera broja šasije vozila na analognom tahografu,
(7) serijski broj tahografa,
(8) datum kada je određen koeficijent vozila w i efektivni obim pogonskih točkova,
(9) brzina na koju je podešen graničnik brzine (samo za analogne tahografe, ukoliko je graničnik ugrađen u vozilo).
Ako ovlašćeno službeno lice, prilikom nadzora na putu, zahteva otvaranje analognog tahografa i vađenje tekućeg tahografskog listića radi vizuelne kontrole, po završetku kontrole, dužno je da tu radnju overi, najmanje, potpisom na poleđini tahografskog listića.
Ako se u postupku nadzora utvrdi da je otvarano kućište tahografa tj. da su oštećene plombe sa originalnim žigom proizvođača tahografa ili sa žigom radionice koja ima dozvolu za opravku tahografa, ili se uoči postojanje naprave za manipulaciju tahograf se, radi sprovođenja pregleda, šalje u radionicu za opravku tahografa.
Analogni tahografi koji se nalaze u upotrebi sa nacionalnim oznakama odobrenja B-03-001, B-03-006, B-03-010, B-03-014 i B-03-016 mogu da se koriste do isteka uverenja, odnosno najkasnije do 31. decembra 2012. godine.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", osim odredaba koje se odnose na korišćenje kartica vozača i kartica prevoznika, kao i na preuzimanje podataka sa digitalnog tahografa, koje se primenjuju od 1. marta 2012. godine.