PRAVILNIKO OBRAZOVNIM STANDARDIMA ZA KRAJ PRVOG CIKLUSA OBAVEZNOG OBRAZOVANJA ZA PREDMETE SRPSKI JEZIK, MATEMATIKA I PRIRODA I DRUŠTVO("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 5/2011) |
Ovim pravilnikom utvrđuje se obrazovni standardi za kraj prvog ciklusa obaveznog obrazovanja za predmete srpski jezik, matematika i priroda i društvo.
Obrazovni standardi za kraj prvog ciklusa obaveznog obrazovanja za predmete srpski jezik, matematika i priroda i društvo odštampani su uz ovaj pravilnik i čine njegov sastavni deo.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
OPŠTI STANDARDI POSTIGNUĆA - OBRAZOVNI STANDARDI ZA KRAJ PRVOG CIKLUSA OBAVEZNOG OBRAZOVANJA
Opšti standardi postignuća - obrazovni standardi za kraj prvog ciklusa obaveznog obrazovanja za Srpski jezik sadrže standarde postignuća za oblasti: Govorna kultura, Veština čitanja i razumevanje pročitanog, Pisano izražavanje, Gramatika i leksikologija i Književnost. U okviru svake oblasti opisani su zahtevi na tri nivoa, osim u oblasti Govorna kultura.
U oblasti GOVORNA KULTURA učenik/učenica:
1SJ.0.1.1. poznaje osnovna načela vođenja razgovora: ume da započne razgovor, učestvuje u njemu i okonča ga; pažljivo sluša svoje sagovornike
1SJ.0.1.2. koristi forme učtivog obraćanja
1SJ.0.1.3. kazuje tekst prirodno, poštujući intonaciju rečenice/stiha, bez tzv. "pevušenja" ili "skandiranja"
1SJ.0.1.4. ume da prepriča izabrani narativni ili kraći informativni tekst na osnovu prethodne izrade plana teksta i izdvajanja značajnih delova ili zanimljivih detalja
1SJ.0.1.5. ume samostalno (svojim rečima) da opisuje i da priča na zadatu temu: drži se teme, jasno strukturira kazivanje (uvodni, središnji i završni deo kazivanja), dobro raspoređujući osnovnu informaciju i dodatne informacije
1SJ.0.1.6. ume na zanimljiv način da počne i završi svoje pričanje
1SJ.0.1.7. ume u kratkim crtama da obrazloži neku svoju ideju
1SJ.0.1.8. ume da odbrani svoju tvrdnju ili stav
Sledeći iskazi opisuju šta učenik/učenica zna i ume na osnovnom nivou.
2. VEŠTINA ČITANJA I RAZUMEVANJE PROČITANOG
U oblasti VEŠTINA ČITANJA I RAZUMEVANJE PROČITANOG učenik/učenica:
1SJ.1.2.1. vlada osnovnom tehnikom čitanja ćiriličkog i latiničkog teksta
1SJ.1.2.2. odgovara na jednostavna pitanja u vezi sa tekstom, pronalazeći informacije eksplicitno iskazane u jednoj rečenici, pasusu, ili u jednostavnoj tabeli (ko, šta, gde, kada, koliko i sl.)
1SJ.1.2.3. prepoznaje da li je tražena informacija, koja može da bude iskazana na različite načine (sinonimija, parafraza), sadržana u tekstu
1SJ.1.2.4. poznaje i koristi osnovne delove teksta i knjige (naslov, pasus, ime autora; sadržaj, rečnik)
1SJ.1.2.5. određuje osnovnu temu teksta
1SJ.1.2.6. razume doslovno značenje teksta
1SJ.1.2.7. razlikuje književnoumetnički od informativnog teksta
1SJ.1.2.8. procenjuje sadržaj teksta na osnovu zadatog kriterijuma: da li mu se dopada, da li mu je zanimljiv; da li postoji sličnost između likova i situacija iz teksta i osoba i situacija koje su mu poznate; izdvaja reči koje su mu nepoznate
U oblasti PISANO IZRAŽAVANJE učenik/učenica:
1SJ.1.3.1. piše pisanim slovima ćirilice
1SJ.1.3.2. ume da se potpiše
1SJ.1.3.3. počinje rečenicu velikim slovom, završava je odgovarajućim interpunkcijskim znakom
1SJ.1.3.4. upotrebljava veliko slovo prilikom pisanja ličnih imena, naziva mesta (jednočlanih), naziva škole
1SJ.1.3.5. piše kratkim potpunim rečenicama jednostavne strukture
1SJ.1.3.6. izdvaja naslov, uglavnom se drži teme
1SJ.1.3.7. prepričava kratak jednostavan tekst (do 400 reči)
1SJ.1.3.8. koristi skroman fond reči (u odnosu na uzrast); pravilno ih upotrebljava
1SJ.1.3.9. piše kratku poruku (o tome kuda ide, zašto kasni, i sl.)
1SJ.1.3.10. piše čestitku (za Novu godinu, rođendan), pozivnicu (za rođendansku proslavu, zabavu), razglednicu (sa letovanja, zimovanja, ekskurzije)
U podoblasti GRAMATIKA, u tipičnim školskim primerima, učenik/učenica:
1SJ.1.4.1. prepoznaje vrste reči (imenice, zamenice, prideve, brojeve i glagole)
1SJ.1.4.2. prepoznaje gramatičke kategorije promenljivih reči (rod i broj zajedničkih imenica) i glagolsko vreme (prezent, perfekat i futur)
1SJ.1.4.3. prepoznaje vrste rečenica po komunikativnoj funkciji (obaveštajne, upitne, uzvične, zapovedne) i po potvrdnosti/odričnosti (potvrdne i odrične)
U podoblasti LEKSIKOLOGIJA učenik/učenica:
1SJ.1.4.4. prepoznaje antonimiju
1SJ.1.4.5. poznaje značenja reči i frazeologizama koji se upotrebljavaju u svakodnevnoj komunikaciji (u kući, školi i sl.)
U oblasti KNJIŽEVNOST učenik/učenica:
1SJ.1.5.1. prepoznaje književne rodove na osnovu formalnih odlika poezije, proze i drame
1SJ.1.5.2. prepoznaje književne vrste (bajku i basnu)
1SJ.1.5.3. određuje glavni događaj i likove (koji su nosioci radnje) u književnoumetničkom tekstu
1SJ.1.5.4. određuje vreme i mesto dešavanja radnje u književnoumetničkom tekstu
Sledeći iskazi opisuju šta učenik/učenica zna i ume na srednjem nivou.
2. VEŠTINA ČITANJA I RAZUMEVANJE PROČITANOG
U oblasti VEŠTINA ČITANJA I RAZUMEVANJE PROČITANOG učenik/učenica:
1SJ.2.2.1. čita tekst prirodno, poštujući intonaciju rečenice/stiha; ume da odredi na kom mestu u tekstu je pauza, mesto logičkog akcenta; koji deo teksta treba pročitati brže, a koji sporije
1SJ.2.2.2. izvodi jednostavne zaključke u vezi sa tekstom, analizirajući i objedinjujući informacije iskazane u različitim delovima teksta (u različitim rečenicama, pasusima, poljima tabele)
1SJ.2.2.3. razdvaja bitne od nebitnih informacija; određuje sled događaja u tekstu
1SJ.2.2.4. uspostavlja vezu između informacija iskazanih u linearnom i nelinearnom tekstu (npr. pronalazi deo/detalj koji je prikazan na ilustraciji, u tabeli, ili na dijagramu)
1SJ.2.2.5. određuje osnovni smisao teksta i njegovu namenu
1SJ.2.2.6. prepoznaje figurativno značenje u tekstu
1SJ.2.2.7. izvodi jednostavne zaključke na osnovu teksta (predviđa dalji tok radnje, objašnjava rasplet, uočava međusobnu povezanost događaja, na osnovu postupaka junaka/aktera zaključuje o njihovim osobinama, osećanjima, namerama i sl.)
1SJ.2.2.8. iznosi svoj stav o sadržaju teksta i obrazlaže zašto mu se dopada/ne dopada, zbog čega mu je zanimljiv/nezanimljiv; da li se slaže/ne slaže sa postupcima likova
1SJ.2.2.9. izdvaja delove teksta koji su mu nejasni
1SJ.2.2.10. vrednuje primerenost ilustracija koje prate tekst; navodi razloge za izbor određene ilustracije
U oblasti PISANO IZRAŽAVANJE učenik/učenica:
1SJ.2.3.1. zna i koristi oba pisma (ćirilicu i latinicu)
1SJ.2.3.2. upotrebljava veliko slovo prilikom pisanja imena država i mesta i njihovih stanovnika; koristi navodnike pri navođenju tuđih reči; pravilno piše prisvojne prideve (-ov/-ev/-in, -ski/-čki/-ški); pravilno piše glasove ć, č, đ, x; pravilno piše suglasnik j u intervokalskoj poziciji; pravilno piše rečcu li i rečcu ne; upotrebljava zapetu pri nabrajanju
1SJ.2.3.3. piše jasnim i potpunim rečenicama; varira jezički izraz (red reči u rečenici, tipove rečenica, dužinu rečenice...)
1SJ.2.3.4. drži se teme; izlaganje organizuje oko osnovne ideje teksta koju potkrepljuje odgovarajućim detaljima
1SJ.2.3.5. jezički izraz prilagođava komunikativnoj situaciji (formalnoj/neformalnoj)
1SJ.2.3.6. sastavlja kratak narativni tekst
1SJ.2.3.7. sastavlja kratak deskriptivni tekst
1SJ.2.3.8. koristi fond reči primeren uzrastu; upotrebljava sinonime (npr. da izbegne ponavljanje)
1SJ.2.3.9. ispravlja svoj tekst (kritički čita napisano, popravlja tekst i ispravlja greške)
1SJ.2.3.10. ume da popuni jednostavan obrazac sa osnovnim podacima o sebi (ime, prezime, ime roditelja, godina rođenja, adresa, telefon; škola, razred, odeljenje)
1SJ.2.3.11. piše pismo (privatno) i ume da ga adresira
U podoblasti GRAMATIKA, u tipičnim školskim primerima, učenik/učenica:
1SJ.2.4.1. određuje vrste reči (imenice, zamenice, prideve, brojeve i glagole)
1SJ.2.4.2. prepoznaje podvrste reči (vlastite i zajedničke imenice; opisne, prisvojne i gradivne prideve; lične zamenice; osnovne i redne brojeve)
1SJ.2.4.3. prepoznaje lice, rod i broj ličnih zamenica u nominativu
1SJ.2.4.4. prepoznaje gramatičke kategorije glagola (lice, broj i rod) i ume da prebaci glagole iz jednog glagolskog vremena u drugo
1SJ.2.4.5. prepoznaje subjekat i glagolski predikat
1SJ.2.4.6. određuje vrste rečenica po komunikativnoj funkciji (obaveštajne, upitne, uzvične, zapovedne) i po potvrdnosti/odričnosti (potvrdne i odrične)
1SJ.2.4.7. sastavlja rečenice različite po komunikativnoj funkciji i obliku
U podoblasti LEKSIKOLOGIJA učenik/učenica:
1SJ.2.4.8. prepoznaje sinonimiju
1SJ.2.4.9. poznaje značenja reči i frazeologizama koji se javljaju u školskim tekstovima (u udžbenicima, knjigama iz lektire i sl.) i pravilno ih upotrebljava
U oblasti KNJIŽEVNOST učenik/učenica:
1SJ.2.5.1. razlikuje lirsku od epske pesme
1SJ.2.5.2. određuje folklorne forme (kratke narodne umotvorine - poslovice, zagonetke, brzalice)
1SJ.2.5.3. prepoznaje rimu, stih i strofu u lirskoj pesmi
1SJ.2.5.4. određuje karakteristične osobine, osećanja, izgled i postupke likova; i odnose među likovima u književnoumetničkom tekstu
1SJ.2.5.5. uočava veze među događajima (npr. određuje redosled događaja u književnoumetničkom tekstu)
1SJ.2.5.6. razlikuje pripovedanje od opisivanja i dijaloga
1SJ.2.5.7. razume figurativnu upotrebu jezika u književnoumetničkom tekstu
Sledeći iskazi opisuju šta učenik/učenica zna i ume na naprednom nivou.
2. VEŠTINA ČITANJA I RAZUMEVANJE PROČITANOG
U oblasti VEŠTINA ČITANJA I RAZUMEVANJE PROČITANOG učenik/učenica:
1SJ.3.2.1. izvodi složenije zaključke na osnovu teksta, objedinjujući informacije iz različitih delova dužeg teksta
1SJ.3.2.2. povezuje i objedinjuje informacije iskazane različitim simboličkim sistemima (npr. tekst, tabela, grafički prikaz)
1SJ.3.2.3. razlikuje različita gledišta zastupljena u informativnom tekstu (npr. mišljenje autora teksta vs. mišljenja učesnika u događaju)
1SJ.3.2.4. izvodi složenije zaključke na osnovu teksta i izdvaja delove teksta koji ih potkrepljuju; rezimira narativni tekst
1SJ.3.2.5. predstavlja tekst u odgovarajućoj nelinearnoj formi (unosi podatke iz teksta u datu tabelu ili dijagram)
1SJ.3.2.6. procenjuje svrhu informativnog teksta u odnosu na predviđenu namenu (npr. koji od dva teksta bolje opisuje datu sliku, da li je uputstvo za (poznatu) igru potpuno i sl.)
1SJ.3.2.7. objašnjava i vrednuje događaje i postupke likova u tekstu (npr. objašnjava zašto je lik postupio na određen način, ili vrednuje kraj priče u odnosu na svoja predviđanja tokom čitanja teksta, ili iznosi svoj stav o događajima iz teksta)
U oblasti PISANO IZRAŽAVANJE učenik/učenica:
1SJ.3.3.1. piše jasnim, potpunim, dobro oblikovanim rečenicama; koristi raznovrsne sintaksičke konstrukcije, uključujući i složene
1SJ.3.3.2. jasno strukturira tekst (uvodni, središnji i završni deo teksta); dobro raspoređuje osnovnu informaciju i dodatne informacije unutar teksta i pasusa
1SJ.3.3.3. prilagođava jezičko-stilski izraz tipu teksta
1SJ.3.3.4. sastavlja kratak ekspozitorni tekst
1SJ.3.3.5. koristi bogat fond reči (u odnosu na uzrast)
1SJ.3.3.6. izdvaja pasuse
U podoblasti GRAMATIKA, u tipičnim školskim primerima, učenik/učenica:
1SJ.3.4.1. imenuje vrste i podvrste reči (vlastite i zajedničke imenice; opisne, prisvojne i gradivne prideve; lične zamenice; osnovne i redne brojeve; glagole)
1SJ.3.4.2. ume da promeni oblik promenljivih reči prema zadatom kriterijumu: zajedničkih imenica prema broju, a glagola, prideva i zamenica prema rodu i broju
1SJ.3.4.3. prepoznaje pravi objekat (u akuzativu) i priloške odredbe za vreme, mesto i način
U podoblasti LEKSIKOLOGIJA učenik/učenica:
1SJ.3.4.4. određuje značenja nepoznatih reči i frazeologizama na osnovu situacije i teksta/konteksta u kojem su upotrebljeni
1SJ.3.4.5. upotrebljava reči u osnovnom i prenesenom/figurativnom značenju
U oblasti KNJIŽEVNOST učenik/učenica:
1SJ.3.5.1. tumači osobine, ponašanje i postupke likova pozivajući se na tekst
1SJ.3.5.2. uočava uzročno-posledične veze među događajima u tekstu
1SJ.3.5.3. tumači ideje u književnoumetničkom tekstu, argumentuje ih pozivajući se na tekst
OPŠTI STANDARDI POSTIGNUĆA - OBRAZOVNI STANDARDI ZA KRAJ PRVOG CIKLUSA OBAVEZNOG OBRAZOVANJA
Opšti standardi postignuća - obrazovni standardi za kraj prvog ciklusa obaveznog obrazovanja za predmet Matematika sadrže standarde postignuća za oblasti: Prirodni brojevi i operacije sa njima, Geometrija, Razlomci i Merenje i mere. U okviru svake oblasti opisani su zahtevi na tri nivoa.
Sledeći iskazi opisuju šta učenik/učenica zna i ume na osnovnom nivou.
1. PRIRODNI BROJEVI I OPERACIJE SA NJIMA
U oblasti PRIRODNI BROJEVI I OPERACIJE SA NJIMA učenik/učenica:
1MA.1.1.1. zna da pročita i zapiše dati broj, ume da uporedi brojeve po veličini i da prikaže broj na datoj brojevnoj polupravoj
1MA.1.1.2. računa vrednost brojevnog izraza sa najviše dve operacije sabiranja i oduzimanja u okviru prve hiljade
1MA.1.1.3. množi i deli bez ostatka (trocifrene brojeve jednocifrenim) u okviru prve hiljade
1MA.1.1.4. ume da na osnovu teksta pravilno postavi izraz sa jednom računskom operacijom
1MA.1.1.5. ume da rešava jednostavne jednačine u okviru prve hiljade
U oblasti GEOMETRIJA učenik/učenica:
1MA.1.2.1. ume da imenuje geometrijske objekte u ravni (kvadrat, krug, trougao, pravougaonik, tačka, duž, prava, poluprava i ugao) i uočava međusobne odnose dva geometrijska objekta u ravni (paralelnost, normalnost, pripadnost)
1MA.1.2.2. zna jedinice za merenje dužine i njihove odnose
1MA.1.2.3. koristi postupak merenja dužine objekta, prikazanog na slici, pri čemu je data merna jedinica
1MA.1.2.4. koristi postupak merenja površine objekta, prikazanog na slici, pri čemu je data merna jedinica
U oblasti RAZLOMCI učenik/učenica:
1MA.1.3.1. ume da pročita i formalno zapiše razlomak |
1 |
(n≤10) i prepozna njegov grafički prikaz |
n |
1MA.1.3.2. ume da izračuna polovinu, četvrtinu i desetinu neke celine
U oblasti MERENJE I MERE učenik/učenica:
1MA.1.4.1. ume da izrazi određenu sumu novca preko različitih apoena i računa sa novcem u jednostavnim situacijama
1MA.1.4.2. zna koju jedinicu mere da upotrebi za merenje zadate zapremine tečnosti (l, dl, ml)
1MA.1.4.3. zna koju jedinicu mere da upotrebi za merenje zadate mase (g, kg, t)
1MA.1.4.4. ume da čita jednostavnije grafikone, tabele i dijagrame
Sledeći iskazi opisuju šta učenik/učenica zna i ume na srednjem nivou.
1. PRIRODNI BROJEVI I OPERACIJE SA NJIMA
U oblasti PRIRODNI BROJEVI I OPERACIJE SA NJIMA učenik/učenica:
1MA.2.1.1. ume da primeni svojstva prirodnih brojeva (paran, neparan, najveći, najmanji, prethodni, sledeći broj) i razume dekadni brojni sistem
1MA.2.1.2. ume da odredi deseticu, stotinu i hiljadu najbližu datom broju
1MA.2.1.3. sabira i oduzima, računa vrednost izraza
1MA.2.1.4. računa vrednost izraza s najviše dve operacije
1MA.2.1.5. ume da rešava jednačine
U oblasti GEOMETRIJA učenik/učenica:
1MA.2.2.1. uočava međusobne odnose geometrijskih objekata u ravni
1MA.2.2.2. pretvara jedinice za merenje dužine
1MA.2.2.3. zna jedinice za merenje površine i njihove odnose
1MA.2.2.4. ume da izračuna obim trougla, kvadrata i pravougaonika kada su podaci dati u istim mernim jedinicama
1MA.2.2.5. ume da izračuna površinu kvadrata i pravougaonika kada su podaci dati u istim mernim jedinicama
1MA.2.2.6. prepoznaje mrežu kocke i kvadra i ume da izračuna njihovu površinu kada su podaci dati u istim mernim jedinicama
U oblasti RAZLOMCI učenik/učenica:
1MA.2.3.1. ume da prepozna razlomak |
a |
(b ≤ 10, a<b) kada je grafički prikazan na figuri podeljenoj na b delova |
b |
1MA.2.3.2. ume da izračuna n-ti deo neke celine i obrnuto, upoređuje razlomke oblika |
1 |
|
|
n |
(n≤ 10) |
U oblasti MERENJE I MERE učenik/učenica:
1MA.2.4.1. ume da izrazi određenu sumu novca preko različitih apoena i računa sa novcem u složenijim situacijama
1MA.2.4.2. zna jedinice za vreme (sekunda, minut, sat, dan, mesec, godina) i ume da pretvara veće u manje i poredi vremenske intervale u jednostavnim situacijama
1MA.2.4.3. pretvara jedinice za merenje zapremine tečnosti iz većih u manje
1MA.2.4.4. pretvara jedinice za merenje mase iz većih u manje
1MA.2.4.5. ume da koristi podatke prikazane grafički ili tabelarno u rešavanju jednostavnih zadataka i ume grafički da predstavi date podatke
Sledeći iskazi opisuju šta učenik/učenica zna i ume na naprednom nivou.
1. PRIRODNI BROJEVI I OPERACIJE SA NJIMA
U oblasti PRIRODNI BROJEVI I OPERACIJE SA NJIMA učenik/učenica:
1MA.3.1.1. ume da primeni svojstva prirodnih brojeva u rešavanju problemskih zadataka
1MA.3.1.2. zna svojstva operacija sabiranja i oduzimanja i ume da ih primeni.
1MA.3.1.3. ume da izračuna brojevnu vrednost izraza sa više operacija, poštujući prioritet
1MA.3.1.4. ume da rešava složenije problemske zadatke date u tekstualnoj formi
1MA.3.1.5. ume da odredi rešenja nejednačine sa jednom operacijom
U oblasti GEOMETRIJA učenik/učenica:
1MA.3.2.1. pretvara jedinice za merenje površine iz većih u manje
1MA.3.2.2. ume da izračuna obim trougla, kvadrata i pravougaonika
1MA.3.2.3. ume da izračuna površinu kvadrata i pravougaonika
1MA.3.2.4. ume da izračuna obim i površinu složenih figura u ravni kada su podaci dati u istim mernim jedinicama
1MA.3.2.5. ume da izračuna zapreminu kocke i kvadra kada su podaci dati u istim mernim jedinicama
U oblasti RAZLOMCI učenik/učenica:
1MA.3.3.1. ume da pročita, formalno zapiše i grafički prikaže razlomak |
a |
(b≤ 10, a<b) |
b |
1MA.3.3.2. zna da izračuna deo |
a |
(b≤ 10, a<b) |
neke celine i koristi to u zadacima |
b |
U oblasti MERENJE I MERE učenik/učenica:
1MA.3.4.1. zna jedinice za vreme (sekunda, minut, sat, dan, mesec, godina, vek) i ume da pretvara iz jedne jedinice u drugu i poredi vremenske intervale u složenijim situacijama
1MA.3.4.2. pretvara jedinice za merenje zapremine tečnosti
1MA.3.4.3. pretvara jedinice za merenje mase
OPŠTI STANDARDI POSTIGNUĆA - OBRAZOVNI STANDARDI ZA KRAJ PRVOG CIKLUSA OBAVEZNOG OBRAZOVANJA
Opšti standardi postignuća - obrazovni standardi za kraj prvog ciklusa obaveznog obrazovanja za predmet Priroda i društvo sadrže standarde postignuća za oblasti: Živa i neživa priroda, Ekologija, Materijali, Kretanje i orijentacija u prostoru i vremenu, Društvo i Država Srbija i njena prošlost. U okviru svake oblasti opisani su zahtevi na tri nivoa.
Sledeći iskazi opisuju šta učenik/učenica zna i ume na osnovnom nivou.
U oblasti ŽIVA I NEŽIVA PRIRODA učenik/učenica:
1PD.1.1.1. pravi razliku između prirode i proizvoda ljudskog rada
1PD.1.1.2. zna ko i šta čini živu i neživu prirodu
1PD.1.1.3. zna zajedničke karakteristike živih bića
1PD.1.1.4. ume da klasifikuje živa bića prema jednom od sledećih kriterijuma: izgledu, načinu ishrane, kretanja i razmnožavanja
1PD.1.1.5. prepoznaje i imenuje delove tela živih bića
1PD.1.1.6. razlikuje staništa prema uslovima života i živim bićima u njima
U oblasti EKOLOGIJA učenik/učenica:
1PD.1.2.1. prepoznaje i imenuje prirodne resurse
1PD.1.2.2. zna upotrebnu vrednost prirodnih resursa
1PD.1.2.3. razlikuje povoljno i nepovoljno delovanje čoveka po očuvanje prirode
U oblasti MATERIJALI učenik/učenica:
1PD.1.3.1. zna osnovna svojstva vode, vazduha i zemljišta
1PD.1.3.2. zna da su voda u prirodi, vazduh i zemljište sastavljeni od više materijala
1PD.1.3.3. zna da različite životne namirnice sadrže različite sastojke
1PD.1.3.4. zna osnovna svojstva materijala: tvrdoća, elastičnost, gustina, rastvorljivost, providnost, namagnetisanost
1PD.1.3.5. zna da svojstva materijala određuju njihovu upotrebu i prepoznaje primere u svom okruženju
1PD.1.3.6. zna promene materijala koje nastaju zbog promene temperature, usled mehaničkog uticaja i delovanja vode i vazduha
4. KRETANJE I ORIJENTACIJA U PROSTORU
U oblasti KRETANJE I ORIJENTACIJA U PROSTORU učenik/učenica:
1PD.1.4.1. ume da prepozna kretanje tela u različitim pojavama
1PD.1.4.2. zna pomoću čega se ljudi orijentišu u prostoru: leva i desna strana, strane sveta, adresa, karakteristični objekti
1PD.1.4.3. ume da odredi strane sveta pomoću Sunca
1PD.1.4.4. zna jedinice za merenje vremena: dan, nedelja, mesec, godina, decenija i vek
1PD.1.4.5. ume da pročita tražene informacije sa časovnika i kalendara
U oblasti DRUŠTVO učenik/učenica:
1PD.1.5.1. zna koje društvene grupe postoje i ko su njihovi članovi
1PD.1.5.2. zna osnovna pravila ponašanja u porodici, školi i naselju
1PD.1.5.3. zna koje ljudske delatnosti postoje i njihovu ulogu
1PD.1.5.4. zna koji su glavni izvori opasnosti po zdravlje i život ljudi i osnovne mere zaštite
1PD.1.5.5. zna postupke za očuvanje i unapređivanje ljudskog zdravlja
6. DRŽAVA SRBIJA I NJENA PROŠLOST
U oblasti DRŽAVA SRBIJA I NJENA PROŠLOST učenik/učenica:
1PD.1.6.1. zna osnovne oblike reljefa i površinskih voda
1PD.1.6.2. zna osnovne tipove naselja i njihove karakteristike
1PD.1.6.3. zna geografski položaj i osnovne odrednice države Srbije: teritorija, granice, glavni grad, simboli, stanovništvo
1PD.1.6.4. zna najvažnije događaje, pojave i ličnosti iz prošlosti
1PD.1.6.5. zna osnovne informacije o načinu života ljudi u prošlosti
1PD.1.6.6. zna šta su istorijski izvori i imenuje ih
Sledeći iskazi opisuju šta učenik/učenica zna i ume na srednjem nivou.
U oblasti ŽIVA I NEŽIVA PRIRODA učenik/učenica:
1PD.2.1.1. razume povezanost žive i nežive prirode na očiglednim primerima
1PD.2.1.2. zna osnovne razlike između biljaka, životinja i ljudi
1PD.2.1.3. primenjuje višestruke kriterijume klasifikacije živih bića
1PD.2.1.4. zna ulogu osnovnih delova živih bića
1PD.2.1.5. razume povezanost uslova života i živih bića u staništu
1PD.2.1.6. razume međusobnu zavisnost živih bića u životnoj zajednici
U oblasti EKOLOGIJA učenik/učenica:
1PD.2.2.1. razlikuje obnovljive i neobnovljive prirodne resurse
1PD.2.2.2. razume ekološku opravdanost upotrebe obnovljivih resursa i racionalnog korišćenja neobnovljivih resursa
1PD.2.2.3. zna osnovne mere zaštite žive i nežive prirode kao prirodnih resursa
1PD.2.2.4. zna šta je dobrobit životinja i postupke kojima se ona štiti
U oblasti MATERIJALI učenik/učenica:
1PD.2.3.1. zna složenija svojstva vode i vazduha: agregatno stanje i kretanje
1PD.2.3.2. zna da su različita svojstva vode, vazduha i zemljišta posledica njihovog različitog sastava
1PD.2.3.3. razlikuje materijale koji su dobri provodnici toplote i elektriciteta od onih koji to nisu
1PD.2.3.4. zna da toplotna i električna provodljivost materijala određuju njihovu upotrebu i prepoznaje primere u svom okruženju
1PD.2.3.5. razlikuje povratne i nepovratne promene materijala
1PD.2.3.6. razlikuje promene materijala pri kojima nastaju drugi materijali od onih promena materijala pri kojima ne nastaju drugi materijali
4. KRETANJE I ORIJENTACIJA U PROSTORU
U oblasti KRETANJE I ORIJENTACIJA U PROSTORU učenik/učenica:
1PD.2.4.1. zna da kretanje tela zavisi od sile koja na njega deluje, vrste podloge i oblika tela
1PD.2.4.2. zna da se svetlost kreće pravolinijski
1PD.2.4.3. ume da pronađe tražene ulice i objekte na planu naselja
1PD.2.4.4. ume da pronađe osnovne informacije na geografskoj karti Srbije: najveća i najvažnija naselja, oblike reljefa i površinskih voda
1PD.2.4.5. ume da pronađe i upiše tražene informacije na lenti vremena
U oblasti DRUŠTVO učenik/učenica:
1PD.2.5.1. zna koje su uloge različitih društvenih grupa i njihovih članova
1PD.2.5.2. zna koja su prava i obaveze članova u različitim društvenim grupama
1PD.2.5.3. razume povezanost i međuzavisnost različitih ljudskih delatnosti
6. DRŽAVA SRBIJA I NJENA PROŠLOST
U oblasti DRŽAVA SRBIJA I NJENA PROŠLOST učenik/učenica:
1PD.2.6.1. prepoznaje i imenuje oblike reljefa i površinskih voda u svom mestu i u okolini
1PD.2.6.2. zna osnovne odlike reljefa i voda u državi Srbiji
1PD.2.6.3. razume povezanost prirodno-geografskih faktora - reljefa, voda, klime - i delatnosti ljudi
1PD.2.6.4. zna redosled kojim su se javljali važni istorijski događaji, pojave i ličnosti
1PD.2.6.5. uočava sličnosti i razlike između načina života nekad i sad
1PD.2.6.6. prepoznaje osnovna kulturna i društvena obeležja različitih istorijskih perioda
1PD.2.6.7. prepoznaje na osnovu karakterističnih istorijskih izvora o kom istorijskom periodu ili ličnosti je reč
Sledeći iskazi opisuju šta učenik/učenica zna i ume na naprednom nivou.
U oblasti ŽIVA I NEŽIVA PRIRODA učenik/učenica:
1PD.3.1.1. razume povezanost žive i nežive prirode na manje očiglednim primerima
1PD.3.1.2. razume funkcionalnu povezanost različitih delova tela živih bića
U oblasti MATERIJALI učenik/učenica:
1PD.3.3.1. razume kako zagrevanje i hlađenje vode i vazduha utiču na pojave u prirodi
1PD.3.3.2. primenjuje znanje o promenama materijala za objašnjenje pojava u svom okruženju
4. KRETANJE I ORIJENTACIJA U PROSTORU
U oblasti KRETANJE I ORIJENTACIJA U PROSTORU učenik/učenica:
1PD.3.4.1. ume da čita geografsku kartu primenjujući znanja o stranama sveta i značenju kartografskih znakova
U oblasti DRUŠTVO učenik/učenica:
1PD.3.5.1. razume zajedničke karakteristike društvenih grupa i razlike među njima
1PD.3.5.2. razume da se prava i obaveze članova društvenih grupa međusobno dopunjuju
6. DRŽAVA SRBIJA I NJENA PROŠLOST
U oblasti DRŽAVA SRBIJA I NJENA PROŠLOST učenik/učenica:
1PD.3.6.1. zna šta je prethodilo, a šta je usledilo nakon važnih istorijskih događaja i pojava