PRAVILNIK

O NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU OGLEDA ZA OBRAZOVNI PROFIL TEHNIČAR VAZDUŠNOG SAOBRAĆAJA ZA BEZBEDNOST

("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 15/2007 i 5/2011)

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program ogleda za obrazovni profil Tehničar vazdušnog saobraćaja za bezbednost, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Član 2

Program ogleda iz člana 1. ovog pravilnika ostvaruje se i u skladu sa:

1. Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik SRS - Prosvetni glasnik", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/02, 5/03, 10/03, 24/04, 3/05, 6/05, 11/05, 6/06 i 12/06), i to sa nastavnim planom i programom:

1) srpskog jezika i književnosti;

2) srpskog jezika kao nematernjeg jezika;

3) jezika nacionalnih manjina;

4) fizičkog vaspitanja;

5) istorije;

6) hemije;

7) građanskog vaspitanja;

2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta Verska nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", br. 6/03, 23/04 i 9/05).

Član 3

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".

NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA

 

Područje rada: SAOBRAĆAJ

 

Obrazovni profil: TEHNIČAR VAZDUŠNOG SAOBRAĆAJA ZA BEZBEDNOST - ogled

 

Trajanje obrazovanja: četiri godine

Cilj ogleda:

Uvođenje programskih novina:

• razvoj i primena oglednih programa stručnog obrazovanja koji su zasnovani na standardima zanimanja i potrebama tržišta rada za znanjima i veštinama;

• razvoj obrazovnih programa koji zadovoljavaju razvojne potrebe i potrebe za generičkim i životnim veštinama učenika;

• zasnivanje programa obrazovanja, nastave i učenja na precizno definisanim ciljevima i ishodima koji omogućuju individualan pristup učenju i koji uvažavaju razvojne potencijale i mogućnosti učenika;

• uspostavljanje funkcionalne veze između sadržaja obaveznih predmeta i užestručnih predmeta, kako bi se podržalo i omogućilo uspešno sticanje stručnih znanja i veština;

• provera stručno teorijskih znanja i radnih kompetencija u okviru stručne mature.

Uvođenje organizacionih novina:

• prilagođavanje organizacije nastave i uslova rada u školi oglednoj programskoj strukturi i uspešnom dosezanju ishoda obrazovanja;

• razvoj modela socijalnog partnerstva putem programskog i organizacionog povezivanja srednjih stručnih škola sa kompanijama, tržištem rada i lokalnom zajednicom;

• realizacija modularnih programa kroz različite organizacione oblike nastave (teorijsku nastavu, vežbe, praktičan rad i nastavu u bloku);

• razvoj kriterijuma i standarda evaluacije i ocenjivanja zasnovanih na projektovanim ishodima obrazovanja;

• unapređenje stručnih i pedagoških kompetencija nastavnika;

• modernizovanje školske infrastrukture i unapređenje uslova za rad i učenje.

Očekivani ishodi ogleda:

Unapređen i kvalitetan obrazovno-vaspitni rad kroz:

• unapređene mogućnosti za zapošljavanje i uspešan nastavak obrazovanja - univerzitetsko obrazovanje i kontinuirano stručno obrazovanje i usavršavanje

• efikasnije i podsticajnije metode rada sa učenicima primenjene u svakodnevnoj obrazovnoj praksi;

• ocenjivanje učenika u odnosu na očekivane ishode;

• razvijanje sistema praćenja ostvarenosti nastavnog programa na nivou škole i na nivou Republike;

• proveru koncepta stručne mature.

Ovaj program ogleda omogućuje učenicima:

• sticanje kompetencija neophodnih za kvalitetan rad u zanimanju i obavljanje određenih poslova;

• sticanje uslova za nastavak školovanja i osposobljavanje za dalje celoživotno učenje;

• sticanje ključnih (generičkih) kompetencija i životnih veština neophodnih za dalje učenje i profesionalni razvoj.

Trajanje ogleda

Ogled se sprovodi od 1. septembra 2007. godine kroz, najmanje tri generacije upisanih učenika. Odluku o prestanku ogleda donosi, nakon procene rezultata, ministar prosvete.

Način ostvarivanja ogleda

Ogled se ostvaruje na osnovu ovog nastavnog plana i programa u području rada Saobraćaj. U cilju uspešnog sprovođenja ogleda za nastavnike i direktore srednjih stručnih škola, u kojima se ostvaruje program ovog ogleda, organizuje se obuka u oblastima koje su bitne za unapređenje kvaliteta obrazovnog rada.

Način polaganja stručne mature biće propisan posebnim podzakonskim aktom.

Uslovi ostvarivanja programa ogleda

Ogled će se ostvarivati u uslovima svakodnevnog obrazovno - vaspitnog rada u školama.

Njegovo ostvarivanje podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika i pomoćnih nastavnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.

Vrsta stručne spreme nastavnika i pomoćnih nastavnika za ostvarivanje oglednog programa propisana je posebnim pravilnikom.

Ministarstvo prosvete, Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje, pružaće konsultantsku podršku direktorima i nastavnicima za realizaciju programa, razvoj materijala za rad, praćenje i vrednovanje ogleda.

Praćenje i vrednovanje ogleda

Praćenje i vrednovanje ogleda obavljaće Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i prosvetni savetnik, a na osnovu posebnog uputstva za praćenje realizacije oglednih programa koje će biti naknadno publikovano.

Primena ogleda će biti praćena kontinuirano u toku školske godine.

Na kraju školske godine, na osnovu različitih upitnika i izveštaja, biće ispitani ishodi obrazovno - vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja, mišljenja učenika i nastavnika.

Rezultati ogleda biće objavljeni na način dostupan široj stručnoj javnosti.

CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA

za ogledni obrazovni profil: TEHNIČAR VAZDUŠNOG SAOBRAĆAJA ZA BEZBEDNOST

CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA:

• Cilj stručnog obrazovanja za ogledni obrazovni profil TEHNIČAR VAZDUŠNOG SAOBRAĆAJA ZA BEZBEDNOST je osposobljavanje učenika da obavlja: protivdiverzionu zaštitu aerodroma i pratećih objekata; obavlja protivdiverzionu zaštitu vazduhoplova; obavlja protivdiverzionu zaštitu lica i stvari. S obzirom na neophodnost stalnog prilagođavanja promenljivim zahtevima tržišta rada, potrebu kontinuiranog obrazovanja, stručnog usavršavanja, razvoja karijere, unapređenja mogućnosti zaposlenja, učenici će biti osposobljeni za:

- primenu teorijskih znanja u praktičnom kontekstu

- efikasan samostalni i timski rad

- preuzimanje odgovornosti za vlastito učenje i napredovanje u poslu i karijeri

- blagovremeno reagovanje na promenu u radnoj sredini

- prepoznavanje poslovnih mogućnosti u radnoj sredini i širem socijalnom okruženju

- primenu sigurnosnih i zdravstvenih mera u procesu rada

- rad u skladu sa principima održanja životne sredine

- upotrebu informatičke tehnologije u prikupljanju, organizovanju i korišćenju informacija u radu i svakodnevnom životu.

 

Ove multifunkcionalne veštine i sposobnosti su rezultat:

- fleksibilne i na kvalitet učeničkih postignuća usmerene školske organizacije

- zajedničkog rada nastavnika i učenika u svim modulima i predmetima

- primene strategija, metoda i tehnika aktivnog učenja i usvajanja znanja i veština u nastavi.

OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA

Radne kompetencije

Znanja

Veštine

Stavovi

Po završenom obrazovanju za ovaj profil, učenik će biti u stanju da:

• obavlja protivdiverzionu zaštitu aerodroma i pratećih objekata
• obavlja protivdiverzionu zaštitu vazduhoplova
• obavlja protivdiverzionu zaštitu lica i stvari

• objasni način funkcionisanja sistema vazdušnog saobraćaja
• navede elemente strukture vazduhoplova
• razlikuje osnovnu opremu, sisteme i instrumente vazduhoplova
• objasni principe kretanja po aerodromskim površinama
• objasni strukturu bezbednosti civilnog vazduhoplovstva
• opiše zaštitu od ugrožavanja bezbednosti
• objasni načine pružanja prve pomoći
• razlikuje vrste opasnih materija
• razlikuje opasna sredstava
• opiše princip rada i korišćenje uređaja za protivdiverzionu zaštitu
• objasni principe organizacije službe fizičko - tehničkog obezbeđenja
• objasni karakteristike terorizma u savremenim uslovima
• opiše načine zaštite od terorizma u savremenim uslovima
• opiše načine međunarodne saradnje u borbi protiv terorizma
• objasni značaj bezbednosti i njenu ulogu u savremenom društvu
• opiše vanredne situacije na aerodromu
• opiše plan za vanredne situacije na aerodromu
• opiše princip rada i korišćenje elektronskih uređaja koji se koriste za kontrolu putnika, prtljaga i stvari na aerodromu

• izvodi kretanje po aerodromskim površinama
• pruža prvu pomoć unesrećenima
• prepoznaje opasne materije pri skening pregledu
• otkriva skriveni prenos opasnih predmeta
• otkriva oružje maskirano u predmete opšte upotrebe
• reaguje prema proceduri na uočena opasna sredstva
• koristi protivdiverzione uređaje
• vrši protivdiverzione preglede
• vrši procenu i razumevanje doživljaja, reakcija i ponašanja ličnosti u specifičnim situacijama
• vrši fizičko-tehničko obezbeđenje
• priprema plan za vanredne situacije
• sprovede postupke tokom i nakon vanredne situacije na aerodromu
• upotrebljava opremu potrebnu za realizaciju plana tokom i nakon vanredne situacije na aerodromu
• upotrebljava uređaje za kontrolu putnika, prtljaga i stvari na aerodromu

• savesno, odgovorno i uredno obavlja poverene mu poslove
• pozitivno se odnosi prema primeni zaštitnih mera na radnom mestu
• ispoljava ljubaznost, komunikativnost, preduzimljivost, nenametljivost i fleksibilnost u odnosu prema klijentima i saradnicima
• ispolji pozitivan odnos prema značaju funkcionalne i tehničke ispravnosti opreme i sredstava za rad
• efikasno organizuje vreme
• ispoljava pozitivan odnos prema profesionalno-etičkim normama i vrednostima

 

Nastavni plan za ogled - TEHNIČAR VAZDUŠNOG SAOBRAĆAJA ZA BEZBEDNOST

 

 

I RAZRED

II RAZRED

III RAZRED

IV RAZRED

UKUPNO

nedeljno

godišnje

nedeljno

godišnje

nedeljno

godišnje

nedeljno

godišnje

godišnje

T

V

PN

T

V

PN

B

T

V

PN

T

V

PN

B

T

V

PN

T

V

PN

B

T

V

PN

T

V

PN

B

T

V

PN

B

A: OBRAZOVNI PREDMETI

                                                               

1. Srpski jezik i književnost

3

   

105

     

3

   

105

     

3

   

105

     

3

   

96

     

411

     

2. Engleski jezik

3

   

105

     

3

   

105

     

3

   

105

     

3

   

96

     

411

     

3. Fizičko vaspitanje

 

2

   

70

     

2

   

70

     

2

   

70

     

2

   

64

     

274

   

4. Matematika

4

   

140

     

4

   

140

     

3

   

105

     

3

   

96

     

481

     

5. Istorija

2

   

70

                                               

70

     

6. Računarstvo i informatika

 

3

   

105

                                               

105

   

7. Sistem vazdušnog saobraćaja

1

1

 

35

35

 

24

                                         

35

35

 

24

8. Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom

 

2

   

70

                                               

70

   

9. Fizika

2

   

70

                                               

70

     

10. Specijalno fizičko vaspitanje

 

2

   

70

     

2

   

70

     

2

   

70

     

2

   

64

     

274

   

11. Istorija vazduhoplovstva

             

2

   

70

                                 

70

     

12. Računari

               

2

   

70

                                 

70

   

13. Zaštita životne sredine

             

2

   

70

                                 

70

     

14. Elektrotehnika i elektronika

             

1

1

 

35

35

                                 

70

   

15. Bezbednost informacionih sistema

                             

2

   

70

                   

70

   

16. Vazduhoplovno pravo

                           

2

   

70

                   

70

     

17. Osnovi bezbednosti

                           

2

   

70

                   

70

     

18. Preduzetništvo

                             

2

   

70

                   

70

   

19. Psihologija sa psihologijom ličnosti

                                         

2

   

64

     

64

     

20. Sistemi bezbednosti i protivdiverziona zaštita

                                         

1

2

 

32

64

   

32

64

   

21. Terorizam

                                         

2

   

64

     

64

     

B: UŽESTRUČNI PREDMETI

                                                               

1. Poznavanje vazduhoplova

1

2

 

18

36

 

18

                                         

18

36

 

18

2. Sistemi vazduhoplova

1

2

 

17

34

 

18

                                         

17

34

 

18

3. Aerodromi

             

2

1

1

36

18

18

18

                           

36

18

18

18

4. Bezbednost prevoza robe

             

1

1

 

18

18

 

12

                           

18

18

 

12

5. Bezbednost prevoza putnika

             

1

1

 

17

17

 

18

                           

17

17

 

18

6. Aerodromski saobraćaj

             

2

1

1

34

17

17

12

                           

34

17

17

12

7. Prva pomoć

                           

1

1

1

18

18

18

18

             

18

18

18

18

8. Opasne materije

                           

2

1

1

36

18

18

12

             

36

18

18

12

9. Opasna sredstva

                           

1

1

1

17

17

17

6

             

17

17

17

6

10. Protivdiverzioni uređaji i pregledi

                           

2

1

1

34

17

17

24

             

34

17

17

24

11. Elektronski uređaji

                                         

2

1

1

36

18

18

12

36

18

18

18

12. Vanredne situacije

                                         

2

1

1

36

18

18

18

36

18

18

12

13. Preventivna fizičkotehnička zaštita

                                         

2

1

1

28

14

14

18

28

14

14

18

14. Bezbednost civilnog vazduhoplovstva

                                         

2

1

1

28

14

14

12

28

14

14

12

V: IZBORNI PREDMETI

                                                               

1. Građansko vaspitanja / Verska nastava

1

   

35

     

1

   

35

     

1

   

35

     

1

   

32

     

137

     

2. Stručni engleski jezik / Hemija

2

   

70

                                               

70

     

3. Stručni engleski jezik / Psihologija adolescencije

             

2

   

70

                                 

70

     

4. Stručni engleski jezik / Koordinatna geometrija / Sociologija

                           

2

   

70

                   

70

     

5. Stručni engleski jezik / Integralni račun sa primenama / Preventivna protivpožarna zaštita

                                         

2

   

64

     

64

     

Ukupno A+B+V:

18

13

 

630

455

 

60

21

9

1

735

315

35

60

19

10

2

665

350

70

60

21

8

2

672

256

64

60

2702

1375

169

180

                            

Σ

4427

 

Gantogram užestručnih predmeta po razredima za ogled - TEHNIČAR VAZDUŠNOG SAOBRAĆAJA ZA BEZBEDNOST

 

Predmeti / Nastavne nedelje

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

T

V

PN

B

Σ

Prvi razred

Poznavanje vazduhoplova

T

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

                                     

18

36

0

18

72

V

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

                                     

PN

                                                                         

B

                                   

18

                                   

Sistemi vazduhoplova

T

                                     

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

17

34

0

18

69

V

                                     

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

 

PN

                                                                         

B

                                                                     

 

18

 

Σ

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

18

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

18

35

70

0

36

141

 

Predmeti / Nastavne nedelje

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

T

V

PN

B

Σ

Drugi razred

Aerodromi

T

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

                                     

36

18

18

18

90

V

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

                                     

PN

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

                                     

B

                               

 

 

18

                                   

Bezbednost prevoza robe

T

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

                                     

18

18

0

12

48

V

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

                                     

PN

                                                                         

B

                                   

12

                               

 

 

Bezbednost prevoza putnika

T

                                     

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

17

17

0

18

52

V

                                     

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

PN

                                                                         

B

                                                                     

 

18

Aerodromski saobraćaj

T

                                     

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

 

34

17

17

12

80

V

                                     

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

PN

                                     

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

B

                                                                     

 

12

 

Σ

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

30

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

30

105

70

35

60

270

 

Predmeti / Nastavne nedelje

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

T

V

PN

B

Σ

Treći razred

 

Prva pomoć

T

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

 

                                 

18

18

18

18

72

V

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

 

                                 

PN

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

                                     

B

                                   

18

                                   

Opasne materije

T

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

 

                                   

36

18

18

12

84

V

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

                                   

PN

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

                                     

B

                                   

12

                                   

Opasna sredstva

T

                                     

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

17

17

17

6

57

V

                                     

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

PN

                                     

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

B

                                                                       

6

Protivdiverzioni uređaji i pregledi

T

                                     

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

 

34

17

17

24

92

V

                                     

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

PN

                                     

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

B

                                                                       

24

 

Σ

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

30

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

30

105

70

70

60

305

 

Predmeti / Nastavne nedelje

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

T

V

PN

B

Σ

Četvrti razred

Elektronski uređaji

T

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

 

                                   

36

18

18

12

84

V

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

                                   

PN

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

                                     

B

                                   

12

                                   

Vanredne situacije

T

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

 

                                   

36

18

18

18

90

V

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

                                   

PN

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

                                     

B

                                   

18

                                   

Preventivno fizičkotehnička zaštita

T

                                   

 

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

 

     

28

14

14

18

74

V

                                   

 

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

     

PN

                                   

 

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

       

B

                                                                 

18

     

Bezbednost civilnog vazduhoplovstva

T

                                     

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

       

28

14

14

12

68

V

                                     

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

       

PN

                                     

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

       

B

                                                                 

12

     
 

Σ

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

30

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

30

0

0

0

128

64

64

60

316

 

 

Σ=

373

274

169

216

1032

 

Lista ponuđenih izbornih predmeta po razredima

 

G: IZBORNI PREDMETI

I

II

III

IV

Izborni predmet predviđen Zakonom

 

 

 

 

1. Građansko vaspitanje / Verska nastava

*

*

*

*

Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda

       

1. Stručni engleski jezik / Hemija

*

     

2. Stručni engleski jezik / Psihologija adolescencije

 

*

   

3. Stručni engleski jezik / Koordinatna geometrija/ Sociologija

   

*

 

4. Stručni engleski jezik / Integralni račun sa primenama / Protivpožarna zaštita

     

*

Izborna nastava sastoji se svake školske godine iz 3 (tri) časa i to:

obavezni izborni predmet predviđen Zakonom - Građansko vaspitanje ili Verska nastava, 1 čas nedeljno tokom školske godine;

jedan izborni predmet predviđen Programom ogleda, pri čemu su svi ponuđeni predmeti sa fondom 2 časa nedeljno.

Učenici mogu da se opredele za strani jezik kao izborni predmet samo u prvom razredu i mogu ga slušati u kontinuitetu do kraja školovanja ili kraće. Ukoliko odustanu u nekom od razreda, ne mogu ga ponovo birati u narednim.

Lista izbornih predmeta nije konačna i može se dopuniti na predlog škole koja sprovodi ogled, programom koji je prethodno odobrilo Ministarstvo prosvete. Ostvaruje se iz onih predmeta za koji se izjasni najmanje 30 % učenika oglednog odeljenja.

Ukoliko je isti nastavni predmet ponuđen kao izborni u različitim razredima u toku školovanja, učenik može da bira ponuđeni predmet samo jedanput.

Ocena izbornih predmeta predviđenih Programom ogleda je numerička i ulazi u prosek ocena na kraju godine.

Ostvarivanje programa ogleda

Predviđen broj učenika u odeljenju je 24.

Nastava iz sledećih predmeta odvija se po grupama kroz vežbe (V), praktičnu nastavu (PN) i nastvu u bloku (B):

razred

predmet

godišnji fond časova

broj učenika u grupi

V

PN

B

I

Računarstvo i informatika

105

   

12

Sistem vazdušnog saobraćaja

35

 

24

12

Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom

70

   

12

Specijalno fizičko vaspitanje

70

   

12

Poznavanje vazduhoplova

36

 

18

12

Sistemi vazduhoplova

34

 

18

12

II

Specijalno fizičko vaspitanje

70

   

12

Računari

70

   

12

Elektrotehnika i elektronika

35

     

Aerodromi

18

18

18

12

Bezbednost prevoza robe

18

 

12

12

Bezbednost prevoza putnika

17

 

18

12

Aerodromski saobraćaj

17

17

12

12

III

Specijalno fizičko vaspitanje

70

   

12

Bezbednost informacionih sistema

70

   

12

Prva pomoć

18

18

18

12

Opasne materije

18

18

12

12

Omasna sredstva

17

17

6

12

Protivdiverzioni uređaji i pregledi

17

17

24

12

 

IV

Specijalno fizičko vaspitanje

64

   

12

Sistemi bezbednosti i protivdiverziona zaštita

64

   

12

Elektronski uređaji

18

18

12

12

Vanredne situacije

18

18

18

12

Preventivna fizičkotehnička zaštita

14

14

18

12

Bezbednost civilnog vazduhoplovstva

14

14

12

12

 

Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine

*Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada

 

I RAZRED
časova

II RAZRED
časova

III RAZRED
časova

IV RAZRED
časova

UKUPNO
časova

Čas odeljenskog starešine

70

70

70

64

274

Dodatni rad *

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

Dopunski rad *

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

Pripremni rad *

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

Društveno korisni rad *

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

 

Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima

 

 

I

II

III

IV

Ekskurzija

2-3 dana

2-3 dana

do 5 dana

do 7 dana

Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture

2 časa nedeljno

Drugi strani jezik

2 časa nedeljno

Drugi predmeti *

1 - 2 časa nedeljno

Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo)

30 - 60 časova godišnje

Društvene aktivnosti - đački parlament, učeničke zadruge

15 - 30 časova godišnje

Kulturna i javna delatnost škole

2 radna dana

* Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.

Ostvarivanje školskog programa po nedeljama

 

razred

razredno
časovna nastava

mentorski rad
(nastava u bloku, praksa)

obavezne vannastavne
aktivnosti

ostalo
(matura)

ukupno radnih
nedelja

I

37

2

 

 

39

II

37

2

 

 

39

III

37

2

 

 

39

IV

34

2

 

3

39

 

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA (UPUTSTVO)

Nastavni plan i program za obrazovni profil TEHNIČAR VAZDUŠNOG SAOBRAĆAJA ZA BEZBEDNOST - ogled ostvaruje se u školama gde su školski prostor, oprema i nastavna sredstva propisani:

• Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje plana i programa zajedničkih predmeta u stručnim školama za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme ("Prosvetni glasnik", broj 7/91) i

• Pravilnik o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja i vaspitanja za stručne predmete za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme u stručnim školama za područje rada saobraćaj ("Prosvetni glasnik", br. 8/91, 5/98, 8/98, 4/02 i 11/03)

Nastavnici sami pripremaju potrebna nastavna sredstva (dijapozitive, grafofolije, šeme i Power Point prezentacije) u skladu sa ovim nastavnim programom, koristeći:

• publikovana multimedijalna nastavna sredstva (štampana literatura, različite publikacije, zbirke dijapozitiva, odgovarajuće video kasete i elektronske publikacije);

• odgovarajuće softverske pakete;

• internet.

Nastava se realizuje uz korišćenje dostupnih nastavnih sredstava (računara i projektora, dijaprojektora; grafoskopa, televizora i video rekordera i sl).

 

A: OBAVEZNI PREDMETI

 

ENGLESKI JEZIK

 

Prvi razred

 

Naziv predmeta:

ENGLESKI JEZIK

Godišnji fond:

105 časova

Razred:

prvi

 

TEMA

CILJ

ISHODI
Po završetku teme učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

Getting to know you

• Upoznavanje učenika sa osnovama komunikacije

• se predstavi
• postavi pitanja u vezi sa životom druge osobe
• odgovori na pitanja i kaže osnovne stvari o sebi
• nabroji različite vrste komunikacije
• upotrebi izraze koji se koriste u svakodnevnoj komunikaciji

• Two Students
• People, the great communicators
• Social expressions

• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• teorijska nastava (105 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se ne deli na grupe

Mesto realizacije nastave
• Teorijska nastava se realizuje u učionici

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja

Okvirni broj časova po temama
Getting to know you (18 časova)
Worldmap (25 časova)
News and Headlines (16 časova)
Shopping (16 časova)
Hopes and Ambitions (12 časova)
Famous couples (18 časova)

Worldmap

• Upoznavanje učenika sa stranim zemljama i njihovim kulturama

• navede nazive nekih stranih zemalja i imenuje njihove glavne gradove
• kratko opiše osnovne odlike i klimu
• okarakteriše kulturu i odlike određenih nacija
• definiše i ukratko objasni pojam multikulturalnosti
• pravilno upotrebljava sadašnje prosto i trajno vreme
• pravilno upotrebljava komparativ i superlativ prideva
• priča o životu u svojoj zemlji i uporedi ga sa načinom življenja u nekoj drugoj zemlji

• People and places
• Living in the USA
• World travel
• Living in another country
• Workbook (grammar exercises)

News and Headines

• Upoznavanje učenika sa stilom novinskih članaka
• Osposobljavanje učenika za pravilnu upotrebu prošlih vremena

• prepozna i reprodukuje različite tipove vesti
• kratko opiše razliku između novinskih i tv vesti
• prevede vesti
• pravilno upotrebljava u usmenom i pismenom izražavanju prosto prošlo i trajno prošlo vreme
• prepriča događaj iz prošlosti
• formira imenicu, glagol i pridev
• pravilno izgovara i piše datume

The burglars' friend
Newspaper stories

Shopping

• Upoznavanje sa terminologijom i idiomatskim izrazima koji su vezani za moderno potrošačko društvo

• prepozna i klasifikuje vrste prodavnica
• diskutuje i uspešno komunicira sa osobljem u različitim prodavnicama
• imenuje i opiše najbolju ulicu na svetu za kupovinu
• pravilno upotrebljava kvantifikatore
• pravilno izgovara cene

• The weekend shop
• My uncle's shopkeeper
• The best shopping street in the world
• Buying things
• Prices and shopping

Hopes and Ambitions

• Upoznavanje sa izrazima pomoću kojih se izražavaju želje i planovi za budućnost

• izrazi želje i planove za budućnost
• diskutuje o problemima mladih u našoj zemlji
• uporedi probleme mladih u našoj zemlji i drugim zemljama
• pravilno upotrebljava različite načine za izražavanje budućnosti
• pravilno upotrebljava izraze sa glagolima: have, go i come

• Hopes and ambitions
• Future intentions
• Hollywood kids

Famous couples

• Obnavljanje: Present Perfect Tense, for & since, adverbs, short answers

• pravi razliku u upotrebi između present perfect tense-a i past simple tense-a
• postavlja pitanja u prošlom vremenu
• razlikuje for i since

• Famous writers
• Celebrity interview

PREPORUČENA LITERATURA

1. New Headway English Course, Pre-Intermediate, John and Liz Soars (student's book and workbook)
2. Tech Talk, Elementary, Vicki Hollett, Oxford University Pres
3. Bilo koji drugi udžbenik istog nivoa odobren od strane Ministarstva prosvete
3. Sajtovi: (http://www.bestaviationsites.com, http:// www.cad.gov.yu/links.htm...)

KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

1. Računarstvo i informatika
2. Sistem vazdušnog saobraćaja
3. Istorija vazduhoplovstva
4. Računari
5. Bezbednost informacionih sistema
6. Vazduhoplovno pravo
7. Terorizam
8. Aerodromi
9. Bezbednost civilnog vazduhoplovstva

Drugi razred

 

Naziv predmeta:

ENGLESKI JEZIK

Godišnji fond:

105 časova

Razred:

drugi

 

TEMA

CILJ

ISHODI
Po završetku teme učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

Work

• Usvajanje nove terminologije vezane za temu posla

• vodi konverzaciju na temu posla i zapošljavanja
• nabroji različita zanimanja i kratko ih opiše
• pravilno upotrebljava should i must

• Work, work
• Problems, problems

• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
teorijska nastava (105 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se ne deli na grupe

Mesto realizacije nastave
• Teorijska nastava se realizuje u učionici

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja

Okvirni broj časova
Work (15 časova)
Future (15 časova)
Adventures and Expeditions (15 časova)
Things that changed the world (15 časova)
Dreams and reality (15 časova)
Earning a Living (15 časova)
A Love Story (15 časova)

Future

• Pravilna upotreba kondicionalnih rečenica (I)

• pravilno upotrebljava kondicionalne rečenice prvog tipa
• opiše jedno svoje putovanje
• diskutuje na temu budućnosti
• razgovara sa recepcionerom u hotelu (rezerviše hotelsku sobu, uputi zahtev ili se žali na uslugu)

• The gap year
• What will you do?
• Life in 2050
• In a hotel

Adventures and Expeditions

• Proširivanje vokabulara

• definiše i opiše uz pomoć medija i popularnih tv programa istraživanja nepoznatih i nedostupnih prostranstava
• piše o naučnicima koji su vodili poznate ekspedicije
• opiše nešto što je nekad radio uz upotrebu used to
• pravilno upotrebi - ed / -i ng prideve
• opiše događaj iz prošlosti

• A walk with death
• Into the wild
• It was just a joke
• Work book

Things that changed the world

• Pravilna upotreba pasivnih rečenica

• opiše istorijat nastanka koka-kole, hamburgera i žvake
• diskutuje o promenama koje su donele biljke: duvan, šećer i pamuk
• prepozna i objasni različite natpise koji se nalaze na javnim mestima
• pravilno upotrebljava pasivne rečenice

• Things go better with Coca-Cola
• The history of the hamburger
• Three plants that changed the world
• Notices
• Workbook

Dreams and reality

• Pravilna upotreba kondicionalnih rečenica (II)

• pravilno upotrebljava kondicionalne rečenice drugog tipa
• diskutuje o stvarima koje će se sigurno / možda dogoditi u budućnosti
• raspravlja o različitim pričama o duhovima
• pravilno upotrebljava izraze koji se koriste u svakodnevnoj komunikaciji

• Sweet dreams
• Who knows?
• Ghost stories
• Social expressions 2
• Workbook

Earning a Living

• Pravilna upotreba vremena - The Present Perfect Continuous Tense

• pravilno upotrebljava "the present perfect continuous tense"
• diskutuje na temu zarađivanja novca na različite načine
• koristi fraze koje se koriste u svakodnevnom telefonskom razgovoru

• Street life
• What have they been doing?
• A funny way to earn a living
• Telephoning

A Love Story

• Pravilna upotreba vremena - The Past Perfect Tense

• pravilno upotrebljava davno prošlo vreme
• ispriča priču pomoću slika
• pravilno upotrebljava indirektan govor
• prepriča i dovrši priču
• se na različite načine pozdravi sa nekim

• A love story
• What did she say?

PREPORUČENA LITERATURA

1. New Headway English Course, Pre-Intermediate, John and Liz Soars (student's book and workbook)
2. Tech Talk, Pre-Intermediate, Vicki Hollett and John Sydes, Oxford University Press
3. Bilo koji drugi udžbenik istog nivoa odobren od strane Ministarstva prosvete
3. Sajtovi: (http://www.bestaviationsites.com, http://www.cad.gov.yu/links.htm ...)

KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

1. Računarstvo i informatika
2. Sistem vazdušnog saobraćaja
3. Istorija vazduhoplovstva
4. Računari
5. Bezbednost informacionih sistema
6. Vazduhoplovno pravo
7. Terorizam
8. Aerodromi
9. Bezbednost civilnog vazduhoplovstva

Treći razred

 

Naziv predmeta:

ENGLESKI JEZIK

Godišnji fond:

105 časova

Razred:

treći

 

TEMA

CILJ

ISHODI
Po završetku teme učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

Technology

• Revizija obrađenih gramatičkih oblasti

• pravilno upotrebljava ranije obrađene gramatičke jedinice - tenses: present, past, present perfect; auxiliary do, be, have; questions and negatives, short answers
• diskutuje o uticaju tehnološkog napretka na moderan život
• opiše i ukratko okarakteriše neka tehnološka dostignuća: mobilni telefon, kompjuter, internet itd.

• Test your grammar
• Wonders of the modern world

• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
teorijska nastava (105 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se ne deli na grupe

Mesto realizacije nastave
• Teorijska nastava se realizuje u učionici

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja

Okvirni broj časova po temama
Technology (20 časova)
Sports and acitivities (15 časova)
Money (5 časova)
Art (15 časova)
Books and Films (15 časova)
Travelling and Holidays (20 časova)
Food (15 časova)

Sports and acitivities

• Obnavljanje: sadašnja vremena aktiva i pasiva

• navede, opiše, prevede i klasifikuje razne vrste sportova
• prati rezultate sportskih takmičenja
• diskutuje o rezultatima sportskih takmičenja i sportovima uopšte
• delimično razume novinske članke i TV prenose i prepozna njihovu terminologiju
• samostalno objasni i da uputstva za izradu određenih aktivnosti i vežbi vezanih za sport
• pravilno upotrebljava sadašnja vremena aktiva i pasiva

• Sport and leisure

Money

• Osposobljavanje učenika za uspešnu komunikaciju u banci, menjačnici, pošti i sl.

• kratko objasni i prepozna termine vezane za razne vrste plaćanja: čekovi, kreditne kartice, razne vrste računa itd.
• popunjava razne formulare i narudžbenice na stranom jeziku
• imenuje valute raznih zemalja

• Numbers and dates

Art

• Osposobljavanje učenika za komunikaciju na temu umetnosti

• diskutuje o umetnosti i umetnicima koji su imali velikog uticaja na razvoj čovečanstva
• komunicira i diskutuje sa osobljem muzeja, galerija itd.
• pravilno upotrebljava prošla vremena aktiva i pasiva

• Art and literature
• The painter and the writer

Books and Films

• Osposobljavanje učenika za komunikaciju na temu: knjiga i film

• prepozna, ukratko objasni i navede vrste filmova i diskutuje o njima
• ukratko objasni vezu između literature i filma
• navede primere vezane za literaturu i film i diskutuje o njima

• Books and films

Travelling and Holidays

• Osposobljavanje učenika za komunikaciju na temu putovanja
• Sticanje znanja o upotrebi modalnih glagola i oblicima za buduće vreme

• razlikuje običaje i prihvaćene norme ponašanja u različitim zemljama
• navede nazive zemalja i različite nacionalnosti
• prepozna i objasni različite vrste odmora
• uspešno komunicira i diskutuje sa osobljem u turističkim agencijama, hotelima i sl. kako pismenim tako i usmenim putem
• prepozna i reprodukuje sadržaje raznih brošura i prospekata vezanih za ovu oblast
• pravilno upotrebljava modalne glagole (can, should, must, have to)
• pravilno upotrebljava oblike za budućnost

• Planning a trip
• How to behave abroad
• Nationality words
• Requests and offers
• Hotels with a difference
• Travelling around
• New York and London

Food

• Osposobljavanje učenika za komunikaciju na temu hrane

• navede i prepozna vrste restorana
• uspešno komunicira sa osobljem u raznim vrstama restorana
• kratko objasni osnovne termine vezane za ishranu
• kratko objasni najosnovnije recepte za kuvanje
• prepozna i objasni terminologiju vezanu za kulinarstvo i ishranu uopšte
• pravilno upotrebljava pitanja sa - like

• The world's favourite food
• A student visitor

PREPORUČENA LITERATURA

1. New Headway Intermediate, Liz and John Soars (student's book and workbook)
2. Irena Pavlović, Dragoslava Mićović: Izbor engleskih tekstova sa vežbanjima, Policijska akademija, 2006.
3. Bilo koji drugi udžbenik istog nivoa odobren od strane Ministarstva prosvete
4. Sajtovi: (http://www.bestaviationsites.com, http://www.cad.gov.yu/links.htm, http://www.usdoj.gov/criminal ...)

KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

1. Računari
2. Bezbednost informacionih sistema
3. Vazduhoplovno pravo
4. Terorizam
5. Aerodromi
6. Bezbednost civilnog vazduhoplovstva

Četvrti razred

 

Naziv predmeta:

ENGLESKI JEZIK

Godišnji fond:

96 časova

Razred:

četvrti

 

TEMA

CILJ

ISHODI
Po završetku teme učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

Career opportunities

• Obnavljanje: Present Perfect active and passive
• Osposobljavanje učenika za komunikaciju u vezi sa zapošljavanjem

• prevede oglas za posao
• napiše biografiju (cv)
• javi se na oglas za posao i obavi intervju
• diskutuje i komunicira sa budućim poslodavcem pismenim (elektronskim) putem ili telefonom
• pravilno upotrebljava present perfect tense aktiva i pasiva i neke frazalne glagole

• The job interview
• Dream jobs
• The busy life of a retired man

• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
teorijska nastava (96 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se ne deli na grupe

Mesto realizacije nastave
• Teorijska nastava se realizuje u učionici

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja

Okvirni broj časova po temama
Career Opportunities (18 časova)
Who Wants to be a Millionaire? (18 časova)
Relationships (20 časova)
Celebrities (20 časova)
Life's Great Events! (20 časova)

Who Wants to be a Millionaire?

• Obnavljanje: kondicionalne rečenice, pridevi

• pravilno upotrebljava prvi i drugi kondicional
• razlikuje osnovne prideve od naglašenih
• diskutuje na temu: šta bi radio kada bi postao milioner

• Wining in the lottery
• Who wants to be a millionaire
• Base and strong adjectives

Relationships

• Osposobljavanje učenika za komunikaciju na temu različitih odnosa između ljudi

• definiše rodbinske odnose
• diskutuje o problemima između dece i roditelja u modernom društvu
• poredi i pravi razlike između roditelja i dece u različitim kulturama
• navede primere rodbinskih okupljanja

• I need help
• A holiday with friends
• A father and daughter

Celebrities

• Obnavljanje: Present Perfect Continuous

• definiše pojam celebrity
• opiše uticaj šou biznisa i žute štampe na život tinejdžera
• navede primere i kratko opiše primere reality show programa
• pravilno upotrebi present perfect continuous
• pravilno postavi indirektna pitanja
• postavi ljubazna pitanja

• A big name in Hollywood
• Finding out about Madonna

Life's Great Events!

• Obnavljanje: Indirektan govor
• Komunikacija na temu važnih trenutaka u životu

• pravilno upotrebljava indirektan govor
• diskutuje na teme: venčanje, rođenje i smrt

• The wedding
• A birth
• A death

PREPORUČENA LITERATURA

1. New Headway Intermediate, Liz and John Soars (student's book and workbook)
2. Irena Pavlović, Dragoslava Mićović: Izbor engleskih tekstova sa vežbanjima, Policijska akademija, 2006.
3. Bilo koji drugi udžbenik istog nivoa odobren od strane Ministarstva prosvete
4. Sajtovi: (http:///www.bestaviationsites.com, http://www.cad.gov.yu/links.htm, http:///www.usdoj.gov/ciminal ...)

KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

1. Računari
2. Bezbednost informacionih sistema
3. Vazduhoplovno pravo
4. Terorizam
5. Aerodromi
6. Bezbednost civilnog vazduhoplovstva
7. Vanredne situacije

MATEMATIKA

 

Prvi razred

 

Naziv predmeta:

MATEMATIKA

Godišnji fond:

140 časova

Razred:

prvi

 

TEMA

CILJ

ISHODI
Po završetku teme učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

Vektori

• Osposobljavanje za izvođenje osnovnih računskih operacija sa vektorima u ravni

• objasni šta je vektor i kada su dva vektora jednaka
• sabere i oduzme vektore metodama trougla i paralelograma
• izvodi osnovne računske operacije sa vektorima u ravni
• izračuna rastojanje dve tačke, intenzitet vektora, odredi nepoznato teme mnogougla
• rešava zadatke korišćenjem operacija sa koordinatno zadatim vektorima u ravni
• rešava zadatke korišćenjem operacija sa vektorima u ravni na zadatim slikama

• Sabiranje, oduzimanje vektora i množenje skalarom
• Lakši dokazni zadaci
• Koordinatno zadavanje vektora u ravni
• Osnovne računske operacije sa koordinatno zadatim vektorima

• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
teorijska nastava (140 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se ne deli na grupe

Mesto realizacije nastave
• Teorijska nastava se realizuje u učionici

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja

Okvirni broj časova po temi
• Vektori (12 časova)
• Trigonometrijske funkcije (14 časova)
• Logika i skupovi (10 časova)
• Racionalni algebarski izrazi (39 časova)
• Proporcionalnost i sličnost (14 časova)
• Podudarnost (26 časova)
• Linearne jednačine, nejednačine i funkcija (25 časova)

Trigonometrijske funkcije

• Osposobljavanje za rešavanje pravouglog trougla, kao i za izračunavanje vrednosti osnovnih trigonometrijskih funkcija na trigonometrijskoj kružnici

• objasni šta su sinus, kosinus, tangens i kotangens oštrog ugla u pravouglom trouglu, izračuna ih ako su date stranice (ili se mogu izračunati) i obrnuto, konstruiše oštar ugao ako je poznata jedna njegova trigonometrijska funkcija
• odredi vrednosti trigonometrijskih funkcija uglova 30°, 45°, 60°
• odredi vrednost svake trigonometrijske funkcije ugla u pravouglom trouglu i na kružnici
• navede i primeni osnovne trigonometrijske identičnosti u određivanju vrednosti trigonometrijskih funkcija na osnovu poznavanja samo jedne
• odredi ugao ako je poznata vrednost jedne trigonometrijske funkcije
• "reši" pravougli trougao
• upotrebi elemente trigonometrije pravouglog trougla, pri rešavanju praktičnih problema
• prepozna i proveri lakše trigonometrijske identitete
• odredi vrednosti trigonometrijsknh funkcija proizvoljnog ugla preko vrednosti funkcije ugla u prvom kvadrantu

• Definicije trigonometrijskih funkcija oštrog ugla u pravouglom trouglu
• Vrednosti trigonometrijskih funkcija karakterističnih uglova (od 30°, 45°, 60°)
• Definicije trigonometrijskih funkcija oštrog ugla
• Osnovni trigonometrijski identiteti
• Uopštenje pojma ugla na kružnici (stepen, radijan)
• Definicije trigonometrijskih funkcija proizvoljnog ugla
• Svođenje vrednosti trigonometrijskih funkcija proizvoljnog ugla na vrednost funkcije ugla u prvom kvadrantu

Logika i skupovi

• Sticanje znanja o iskazima i obavljanju osnovnih logičkih operacija

• određuje istinitosnu vrednost logičke formule
• korektno se služi kvantifikatorima i razume njihova značenja
• poznaje osnovne skupovne jednakosti
• navede osnovne podskupove skupa realnih brojeva (N, Z, Q, I) i razlikuje njihove elemente na primerima
• odredi približnu vrednost realnog broja

• Iskazi i operacije sa njima
• Istinitosna vrednost formule
• Osnovne operacije sa skupovima
• Dokazivanje lakših skupovnih jednakosti
• Skupovi brojeva N, Z, Q, I, R
• Brojevna osa
• Približne vrednosti realnih brojeva

Racionalni algebarski izrazi

• Sticanje znanja o radu sa razlomcima

• objasni šta je monom, binon, trinom, polinom, prepozna slične monome, sabira ih i oduzima
• sređuje polinome i obavlja osnovne računske operacije sa njima
• objasni šta je polinom, njegov opšti oblik i stepen, sredi polinom dobijen sabiranjem, oduzimanjem, množenjem polinoma
• podeli dva polinoma
• koristi Bezuov stav pri deljenju polinoma i određivanju ostatka
• navede i primeni formule za kvadrat i kub binoma, razliku kvadrata i zbir i razliku kubova
• rastavi polinom na činioce primenom osnovnih formula (distributivni zakon množenja prema sabiranju, kvadrat binoma, razlika kvadrata, kub binoma, zbir i razlika kubova)
• odredi NZS i NZD datih polinoma
• objasni kada je algebarski razlomak definisan i kada je jednak nuli, skrati ga (proširi) i navede uslove pod kojim to važi
• transformiše racionalni algebarski izraz

• Sređivanje, sabiranje i množenje polinoma
• Deljenje polinoma
• Rastavljanje polinoma na činioce metodama grupisanja članova, razlike kvadrata, kvadrata binoma, razlike i zbira kubova i kuba zbira i razlike
• NZS polinoma
• Množenje i deljenje razlomaka
• Sabiranje razlomaka

Proporcionalnost i sličnost

• Sticanje osnovnih znanja iz rešavanja i primena proporcija

• samostalno postavlja i rešava proporcije
• prepozna direktnu ili obrnutu proporcionalnost dve veličine i primeni ih u rešavanju jednostavnih problema
• rešava jednostavnije procentne jednačine
• poznaje stavove sličnosti trouglova i koristi ih u dokazivanju
• pronalazi nepoznate elemente sličnih trouglova na slici i da ih izračuna
• primeni stavove sličnosti na pravougli trougao (dokazni i računski zadaci)

• Rešavanje proporcije
• Direktna i obrnuta proporcionalnost
• Račun podele
• Račun mešanja
• Procentni račun
• Sličnost figura i trouglova
• Stavovi sličnosti trouglova i primene u dokazivanju
• Primena sličnosti na pravougli trougao
• Krug i sličnost

Podudarnost

• Sticanje osnovnih znanja o mnogouglovima i kružnici uz elementarne konstrukcije

• konstruiše i prenosi uglove
• odredi obim, stranice, visine, simetrale strana, simetrale uglova, težišne duži trougla
• odredi obim, stranice, visine, simetrale strana, simetrale uglova, težišne duži četvorougla
• odredi prečnik, poluprečnik, tetivu, tangentu i sečicu kruga
• prepoznaje podudarne figure
• upotrebi jednakost elemenata u dokazivanju podudarnosti trouglova i četvorouglova
• prepozna osnovne osobine trougla
• izvodi elementarne konstrukcije lenjirom i šestarom
• odredi značajne tačke trougla
• prepozna osnovne osobine četvorougla
• vlada osnovnim pojmovima vezanim za ugao, trougao, četvorougao i krug
• navede i koristi stavove podudarnosti trouglova
• izračuna nepoznate elemente trougla i četvorougla
• rešava lakše zadatke sa tangentnim i tetivnim četvorouglovima

• Osnovne osobine trougla
• Osnovne osobine četvorougla
• Osnovne osobine kruga
• Stavovi podudarnosti trouglova i lakši dokazi
• Elementarne konstrukcije lenjirom i šestarom
• Lakši primeri konstrukcije trougla
• Izometrijske transformacije

Linearne jednačine, nejednačine i funkcija

• Obnavljanje i dopunjavanje osnovnih znanja o rešavanju jednačina, nejednačina i sistema jednačina

• rešava linearne jednačine
• rešava sistem jednačina sa dve nepoznate
• rešava sistem linearnih jednačina u koordinatnoj ravni
• rešava linearne nejednačine
• rešava nejednačine sa proizvodom i količnikom linearnih izraza
• rešava sistem linearnih nejednačina u koordinatnoj ravni
• prepozna i opiše osnovne elemente grafika linearne funkcije

• Rešavanje linearnih jednačina
• Rešavanje sistema linearnih jednačina
• Apsolutna vrednost
• Koordinatna ravan
• Jednačina prave linije u ravni
• Rešavanje linearnih nejednačina
• Linearne nejednačine u koordinatnoj ravni
• Apsolutna vrednost u jednačinama i nejednačinama

PREPORUČENA LITERATURA

1. Đorđe Dugošija i Marko Šegrt: Matematika
2. Dr Pavle Miličić: Matematika za gimnazije i stručne škole sa četiri časa nedeljno
3. Vene Bogoslavov: Zbirka iz matematike za prvi razred srednje škole
4. Srđan Ognjanović i Živorad Ivanović: Zbirka iz matematike za prvi razred srednje škole

KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

1. Računarstvo i informatika
2. Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom
3. Fizika
4. Računari

Drugi razred

 

Naziv predmeta:

MATEMATIKA

Godišnji fond:

140 časova

Razred:

drugi

 

TEMA

CILJ

ISHODI
Po završetku teme učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

Stepenovanje i korenovanje

• Sticanje znanja o stepenima i korenima i operacijama sa njima

• definiše stepen i operacije sa stepenima
• navede osobine operacija stepenovanja sa celim izložiocem i primeni ih u transformacijama izraza
• uprosti i sredi izraz sa celim izložiocem
• uprosti i sredi izraz sa racionalnim izložiocem
• racionališe razlomke

• Pojam stepena
• Operacije sa stepenima
• Stepen sa celim izložiocem
• Pojam korena
• Operacije sa korenima
• Stepen sa racionalnim izložiocem
• Racionalisanje imenioca razlomka
• Grafik stepene i korene funkcije
• Izrazi sa racionalnim izložiocem

• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
teorijska nastava (140 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se ne deli na grupe

Mesto realizacije nastave
• Teorijska nastava se realizuje u učionici

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja

Okvirni broj časova po temi
• Stepenovanje i korenovanje (18 časova)
• Kompleksni brojevi (9 časova)
• Kvadratna funkcija (40 časova)
• Trigonometrijske funkcije (46 časova)
• Eksponencijalna i logaritamska funkcija (27 časova)

Kompleksni brojevi

• Sticanje osnovnih znanja o kompleksnim brojevima i operacijama sa njima

• definiše kompleksan broj u algebarskom obliku i odredi realni i imaginarni deo kompleksnog broja
• predstavi kompleksan broj u kompleksnoj ravni
• obavlja osnovne računske operacije sa kompleksnim brojem u algebarskom obliku
• odredi modul kompleksnog broja
• odredi konjugovano kompleksne brojeve
• rešava jednostavne jednačine sa kompleksnim brojevima

• Algebarski oblik kompleksnog broja i osnovne operacije
• Kompleksna ravan
• Jednačine sa kompleksnim brojevima

Kvadratna funkcija

• Sticanje znanja o rešavanju kvadratnih jednačina i nejednačina

• objasni šta je diskriminanta i odredi prirodu rešenja kvadratne jednačine
• rešava kvadratne jednačine
• napiše Vietova pravila i primeni ih
• rastavi kvadratni trinom na činioce
• reši jednačine koje se smenom svode na kvadratne
• reši sistem linearne i kvadratne jednačine i karakteristične sisteme dve kvadratne jednačine
• razlikuje šest mogućih tipova grafika kvadratne funkcije i primeni ih pri određivanju znaka kvadratnog trinoma i rešavanju kvadratne nejednačine
• reši bikvadratnu jednačinu
• rešava jednačine koje se svode na kvadratne
• rešava kvadratne nejednačine
• rešava nejednačine u kojima se javljaju razlomci sa kvadratnim trinomima
• nacrta grafik kvadratne funkcije i opiše njene osobine
• odredi teme kvadratne funkcije
• rešava iracionalne jednačine

• Kvadratna jednačina
• Rastavljanje kvadratnog trinoma na činioce
• Priroda rešenja kvadratne jednačine
• Vijetove veze
• Kvadratne nejednačine
• Kvadratna funkcija
• Bikvadratna jednačina
• Jednačine koje se smenom svode na kvadratne
• Sistem kvadratnih jednačina
• Iracionalne jednačine

Trigonometrijske funkcije

• Rešavanje trigonometrijskih jednačina i obavljanje elementarnih transformacija trigonometrijskih izraza

• predstavi vrednosti trigonometrijskih funkcija na trigonometrijskoj kružnici
• izvodi transformacije na trigonometrijskoj kružnici
• dokaže lakše trigonometrijske identičnosti
• navede i primeni adicione teoreme
• navede i primeni formule za dvostruki ugao
• navede i primeni formule za poluugao
• izvodi elementarne transformacije trigonometrijskih izraza
• reši elementarne trigonometrijske jednačine
• rešava i druge jednostavnije trigonometrijske jednačine
• skicira grafik trigonometrijskih funkcija i sa grafika čita osnovne osobine
• koristi sinusnu i kosinusnu teoremu pri rešavanju trougla

• Trigonometrijska kružnica
• Transformacije trigonometrijskih funkcija i izraza
• Adicione teoreme
• Formule za dvostruki ugao
• Formule za poluugao
• Transformacije zbira u proizvod i obrnuto
• Trigonometrijske jednačine
• Grafici trigonometrijskih funkcija
• Sinusna i kosinusna teorema

Eksponencijalna i logaritamska funkcija

• Sticanje znanja o rešavanju jednačina i nejednačina sa eksponencijalnim i logaritamskim izrazima

• izvede elementarne transformacije eksponencijalnih izraza
• skicira i daje opis grafika eksponencijalne funkcije
• reši lakše eksponencijalne jednačine
• reši lakše eksponencijalne nejednačine
• skicira i daje opis grafika logaritamske funkcije
• izvede elementarne transformacije logaritamskih izraza
• reši lakše logaritamske jednačine
• reši lakše logaritamske nejednačine
• reši jednostavnije sisteme eksponencijalnih i logaritamskih jednačina

• Eksponencijalna funkcija i njen grafik i osobine
• Eksponencijalni i logaritamski izrazi
• Eksponencijalne jednačine i nejednačine
• Inverzna funkcija
• Logaritamska funkcija i njen grafik i osobine
• Pravila logaritmovanja
• Logaritamske jednačine i nejednačine
• Sistem eksponencijalnih i logaritamskih jednačina

PREPORUČENA LITERATURA

1. Dr Branimir Šešelja: Matematika za opštu gimnaziju i gimnaziju društvenog smera i četvorogodišnje stručne škole sa četiri časa nedeljno
2. Vene Bogoslavov: Zbirka iz matematike za drugi razred srednje škole
3. Srđan Ognjanović i Živorad Ivanović: Zbirka iz matematike za drugi razred srednje škole

KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

1. Računarstvo i informatika
2. Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom
3. Fizika
4. Računari
5. Elektronski uređaji

Treći razred

 

Naziv predmeta:

MATEMATIKA

Godišnji fond:

105 časova

Razred:

treći

 

TEMA

CILJ

ISHODI
Po završetku teme učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

Poliedri

• Obnavljanje i upotpunjavanje znanja o obimu i površini mnogouglova, površini i zapremini poliedara i primena

• primeni formule za izračunavanje obima i površine: pravougaonika, kvadrata, paralelograma, trougla, četvorougla sa normalnim dijagonalama, jednakostraničnog trougla, trapeza, pravilnog šestougla
• izračuna površinu i zapreminu prizme
• izračuna površinu i zapreminu piramide
• izračuna površinu i zapreminu složenog tela
• pronalazi ravne preseke poliedra i izračunava im površinu
• razlikuje pet pravilnih poliedara
• primeni stečeno znanje u rešavanju praktičnih problema

• Površine ravnih figura
• Površina i zapremina prizme
• Površina i zapremina piramide
• Površina i zapremina zarubljene piramide
• Ravni preseci poliedara
• Pravilni poliedri

• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
teorijska nastava (105 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se ne deli na grupe

Mesto realizacije nastave
• Teorijska nastava se realizuje u učionici

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja

Okvirni broj časova po temi
• Poliedri (23 časa)
• Obla tela (23 časa)
• Sistem jednačina (20 časova)
• Vektori (16 časova)
• Nizovi (23 časa)

Obla tela

• Upotpunjavanje znanja o obimu i površini kruga i delova kruga, površini i zapremini oblih tela i primena

• napiše i primeni formule za izračunavanje obima i površine kruga i delova kruga
• pronalazi ravne preseke oblih tela i izračunava im površinu
• izračuna površinu i zapreminu valjka
• izračuna površinu i zapreminu kupe
• izračuna površinu i zapreminu zarubljene kupe
• izračuna površinu i zapreminu rotacionog tela
• izračuna površinu i zapreminu lopte i delova lopte
• izračuna površinu i zapreminu složenog tela

• Površina kruga i delova kruga
• Površina i zapremina valjka
• Površina i zapremina kupe i zarubljene kupe
• Površina i zapremina lopte i delova lopte
• Rotaciona tela

Sistemi jednačina

• Sticanje znanja o rešavanju i diskusiji po parametru sistema linearnih jednačina

• izračuna determinantu trećeg reda
• reši sistem linearnih jednačina Gausovim metodom
• reši sistem linearnih jednačina Kramerovim pravilom
• diskutuje sistem linearnih jednačina sa parametrom

• Determinante drugog i trećeg reda
• Rešavanje sistema linearnih jednačina Gausovim metodom
• Rešavanje sistema linearnih jednačina Kramerovim pravilom
• Rešavanje homogenog i nehomogenog sistema linearnih jednačina sa parametrom

Vektori

• Sistematizacija stečenog znanja o vektorima i primena

• odredi vektor položaja tačke u prostoru
• određuje linearnu kombinaciju zadatih vektora
• odredi skalarni proizvod vektora po definiciji i koordinatno
• odredi vektorski i proizvod vektora po definiciji i koordinatno
• odredi mešoviti proizvod vektora po definiciji i koordinatno
• odredi zapreminu i površinu baze koordinatno zadate prizme i piramide

• Osnovne računske operacije sa koordinatno zadatim vektorima u ravni i prostoru
• Linearna zavisnost vektora
• Skalarni proizvod vektora
• Vektorski proizvod vektora
• Mešoviti proizvod vektora
• Primena mešovitog proizvoda vektora

Nizovi

• Sticanje osnovnih znanja o nizovima i primena

• izvodi lakše dokaze matematičkom indukcijom
• odredi aritmetički niz iz zadatih uslova
• odredi geometrijski niz iz zadatih uslova
• odredi sumu geometrijskog reda
• primeni geometrijski red u geometriji
• izračuna graničnu vrednost niza

• Matematička indukcija
• Aritmetički niz
• Geometrijski niz
• Geometrijski red
• Granična vrednost niza
• Definicija broja e

PREPORUČENA LITERATURA

1. Dr Dušan Georgijević i dr Dušan Obradović: Matematika za četvorogodišnje stručne škole mašinsku, elektrotehničku, saobraćajnu, građevinsku, rudarsku, drvoprerađivačku i hemijsku
2. Vene Bogoslavov: Zbirka iz matematike za treći razred srednje škole
3. Srđan Ognjanović i Živorad Ivanović: Zbirka iz matematike za treći razred srednje škole

KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

1. Računarstvo i informatika
2. Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom
3. Fizika
4. Računari
5. Bezbednost informacionih sistema
6. Elektronski uređaji

Četvrti razred

 

Naziv predmeta:

MATEMATIKA

Godišnji fond:

96 časova

Razred:

četvrti

 

TEMA

CILJ

ISHODI
Po završetku teme učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

Funkcija

• Sistematizacija znanja o funkcijama datim analitičkim izrazom

• odredi domen, kodomen, nule, znak, parnost racionalne funkcije
• slaže preslikavanja i rešava lakše funkcionalne jednačine
• izračuna lakše granične vrednosti
• odredi asimptote funkcije
• ispita ponašanje funkcije u okolini vertikalnih asimptota

• Domen, kodomen, nule, znak, parnost
• Granična vrednost funkcije
• Asimptote funkcije
• Slaganje preslikavanja
• Funkcionalne jednačine
• Inverzna funkcija

• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/ učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
teorijska nastava (96 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se ne deli na grupe

Mesto realizacije nastave
• Teorijska nastava se realizuje u učionici

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja

Okvirni broj časova po temi
• Funkcija (40 časova)
• Izvod funkcije (40 časova)
• Kombinatorika (16 časova)

Izvod funkcije

• Sticanje znanja o izvodu funkcije i znanja neophodnih za ispitivanje i crtanje grafika jednostavnih funkcija

• izračuna izvod ma koje kombinacije elementarnih funkcija primenom pravila za izračunavanje izvoda
• izračuna izvod višeg reda
• odredi ekstremne vrednosti funkcije
• odredi konkavnost funkcije
• izračuna složenije granične vrednosti primenom Lopitalovog pravila
• ispita tok i skicira grafik racionalne funkcije

• Izračunavanje izvoda funkcije
• Određivanje monotonosti i konkavnosti funkcije
• Primene monotonosti funkcije
• Grafik funkcije
• Lopitalovo pravilo

Kombinatorika

• Sticanje osnovnih znanja o načinima prebrojavanja skupova i primeni binomnog obrasca

• razlikuje varijacije od kombinacija
• rešava elementarne zadatke prebrojavanja primenom pravila zbira i proizvoda i formula za permutacije, varijacije i kombinacije
• odredi permutacije u leksikografskom poretku
• primeni binomni obrazac

• Permutacije, varijacije, kombinacije
• Binomni obrazac
• Kombinatorni identiteti

PREPORUČENA LITERATURA

1. Dr Endre Pap, dr Ratko Tošić, dr Zagorka Lozanov-Crvenković: Matematika sa zbirkom zadataka za stručne škole sa tri časa nedeljno
2. Dr Milutin Obradović i dr Dušan Georgijević: Matematika sa zbirkom zadataka za gimnazije i stručne škole sa četiri časa nedeljno
3. Vene Bogoslavov: Zbirka iz matematike za četvrti razred srednje škole
4. Srđan Ognjanović i Živorad Ivanović: Zbirka iz matematike za četvrti razred srednje škole

KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

1. Računari
2. Bezbednost informacionih sistema
3. Elektronski uređaji

RAČUNARSTVO I INFORMATIKA

 

Prvi razred

 

Naziv predmeta:

RAČUNARSTVO I INFORMATIKA

Godišnji fond:

105 časova

Razred:

prvi

 

TEMA

CILJ

ISHODI
Po završetku teme učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

Uvod u informatiku

• Upoznavanje učenika sa značajem i ulogom informatike u savremenom društvu

• shvati značaj i primenu informatike
• razlikuje osnovne pojmove: bit, bajt, podatak i obrada podataka
• pretvara podatke iz jednog u drugi brojčani sistem

• Predmet izučavanja informatike
• Značaj informatike u savremenom društvu
• Osnovni pojmovi: bit, bajt, podatak i obrada podataka
• Binarno predstavljanje podataka
• Brojčani sistemi (binarni, dekadni, oktalni i heksadecimalni)
• Pretvaranje iz jednog brojčanog sistema u drugi

• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
kabinetske vežbe (105 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije:
• kabinetskih vežbi

Mesto realizacije nastave
• Kabinetske vežbe se realizuje u kabinetima za računare

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja
3. testove praktičnih veština

Okvirni broj časova po temi
• Uvod u informatiku (18 časova)
• Računarski sistemi i operativni sistemi (36 časova)
• Aplikativni softver (51 čas)

Računarski sistemi i operativni sistemi

• Upoznavanje učenika sa osnovnim delovima računarskih sistema i njihovom funkcijom

• razlikuje osnovne elemente računarskog sistema i njihovu ulogu
• poznaje komponente hardvera personalnog računara i njihovu ulogu
• bezbedno startuje, koristi i isključuje računarski sistem
• razlikuje računarske softvere i poznaje njihovu namenu
• poznaje aktuelni grafički operativni sistem i podešava njegove parametre

• Računarski sistemi i njihovi elementi
• Računarski softver
• Komponente hardvera personalnog računara
• Operativni sistemi

Aplikativni softver

• Osposobljavanje učenika da koriste programe za obradu teksta i korišćenje interneta

• kreira željeni tekstualni dokument
• koristi internet i njegove osnovne servise (WWW, e-mail, FTP)

• Program za obradu teksta
• Internet i njegovi mrežni servisi

PREPORUČENA LITERATURA

1. Nikola Klem, Nikola Perin, Nataša Praščević: Informatika i računarstvo za gimnazije i stručne škole
2. Ron White: Kako rade računari
3. Grupa autora: Excel - korak po korak
4. Grupa autora: Access - korak po korak

KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

1. Računari
2. Bezbednost informacionih sistema
3. Elektronski uređaji

Sledeći