Prethodni
PRVA POMOĆ
Treći razred
Naziv predmeta: | PRVA POMOĆ |
Trajanje predmeta: | 72 časa |
Razred: | treći |
CILJ | ISHODI Po završetku teme učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Razvijanje sposobnosti za razumevanje osnovnih elemenata pružanja prve pomoći unesrećenima na aerodromu | • opiše vrste udesa u vazduhoplovstvu • opiše osnovna pravila u pružanju prve pomoći • poznaje osnovna pravila u pružanju prve pomoći i trijaže • demonstrira prvu pomoć pri gušenju i zastoju u disanju • demonstrira prvu pomoć pri trovanju gasovima • demonstrira prvu pomoć pri krvarenju • demonstrira prvu pomoć pri šoku • demonstrira prvu pomoć pri traumatskom šoku • demonstrira prvu pomoć pri opekotinama i oparotinama • demonstrira prvu pomoć pri iščašenju zglobova i prelomu kostiju • demonstrira prvu pomoć pri povredi kičme • demonstrira prvu pomoć pri povredi glave • demonstrira reanimaciju • poznaje sredstva i pribor za pružanje prve pomoći • sprovede koordinaciju sa službom hitne pomoći • poznaje organizaciju službe hitne pomoći mesta i aerodroma • razlikuje pomoćne instrumente na vazduhoplovu | • Uvod • Osnovi vazduhoplovne medicine i udesi u vazduhoplovstvu • Prva pomoć • Osnovna pravila u pružanju prve pomoći • spašavanje života unesrećenih (pravila prioriteta i trijaže) • Gušenje i zastoj u disanju i prva pomoć • Trovanje gasovima (ugljen - dioksid, ugljen - monoksid) i prva pomoć • Krvarenje i prva pomoć • Šok i prva pomoć • Traumatski šok, kraš, povrede i prva pomoć • Opekotine i oparotine (termičke, hemijske) i prva pomoć • Iščašenje zglobova, prelomi kostiju i prva pomoć • Povrede kičme i prva pomoć • Povrede glave (traumatske, termičke, hemijske) i prva pomoć • Reanimacija - oživljavanje unesrećenog, masaža srca i veštačko disanje, metode za jednog i dva spasioca • Sredstva i pribor za pružanje prve pomoći, zavoji, bandaže i imobilizacija povređenih • Evakuacija i transport unesrećenih • Koordinacija i organizacija rada sa službom hitne pomoći mesta i aerodroma | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja • Nedeljni prikaz broja časova dat je u gantogramu Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (18 časova) • kabinetske vežbe (18 časova) • praktičan rad (18 časova) • nastava u bloku (18 časova) Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije: • kabinetskih vežbi • praktičnog rada • nastave u bloku Mesto realizacije nastave • Teorijska nastava se realizuje u učionici • Kabinetske vežbe se realizuju u kabinetu • Praktičan rad se realizuje u kabinetu • Nastava u bloku se realizuje u službi prve pomoći na aerodromu i u Gradskom zavodu za hitnu medicinsku pomoć Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. praćenje ostvarenosti ishoda 2. testove znanja 3. testove praktičnih veština |
PREPORUČENA LITERATURA
1. Z. Veža: Prva pomoć za medicinske škole
2. Pisana predavanja
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. Specijalno fizičko vaspitanje
2. Zaštita životne sredine
3. Poznavanje vazduhoplova
4. Aerodromi
5. Bezbednost prevoza putnika
6. Aerodromski saobraćaj
7. Opasne materije
8. Opasna sredstva
9. Vanredne situacije
10. Bezbednost civilnog vazduhoplovstva
OPASNE MATERIJE
Treći razred
Naziv predmeta: | OPASNE MATERIJE |
Trajanje predmeta: | 84 časa |
Razred: | treći |
CILJ | ISHODI Po završetku teme učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Osposobljavanje za razlikovanje opasnih materija • Osposobljavanje za korišćenje uređaja za otkrivanje opasnih materija | • razlikuje podelu i međunarodnu klasifikaciju • razlikuje eksplozivne materije • koristi uređaje za detekciju eksplozivnih materija • razlikuje zapaljive materije • koristi uređaje za detekciju zapaljivih materija • navede radioaktivne materije i sredstva • objasni posledice zračenja radioaktivnih materija • objasni načine zaštite od zračenja radioaktivnih materija • objasni mogućnosti detekcije toksičnih materija • objasni način zaštite od toksičnih materija • razlikuje biološke agense • prepoznaje načine zaštite od bioloških agenasa • objasni način identifikacije i detekcije bioloških agensa • prepoznaje nalepnice za opasnost i rukovanje • obeležava nalepnicama opasne materije | • Uvod: definicija opasnih i štetnih materija, podela opasnih materija i međunarodna klasifikacija, zakonska regulacija proizvodnje, upotrebe i transporta ovih materija • Eksplozivne materije: eksplozivne materije, deflagracija i detonacija, osetljivost eksplozivnih materija, efekti eksplozije, podela eksplozivnih materija, eksplozivi, baruti, mogućnosti korišćenja u terorističke i kriminalne svrhe, mogućnosti detekcije eksploziva • Zapaljive materije i sredstva: osnovni pojmovi o sagorevanju, zapaljivim materijama i požarima, podela zapaljivih materija, vrste pirotehničkih sredstava i potencijalna opasnost, zapaljiva teroristička sredstva, gasne eksplozije i teroristička sredstva na toj bazi, mogućnosti detekcije zapaljivih materija • Radioaktivne materije i sredstva: vrste radioaktivnih materija, osnovne karakteristike zračenja, spoljašnji i unutrašnji izvori zračenja, pojam doze zračenja, apsorbovana i ekspoziciona doza zračenja - jedinice i dozvoljene doze, biološki efekti zračenja, zaštita od zračenja, nuklearni terorizam, teroristička sredstva na bazi radioaktivnih materijala, detekcija zračenja i merenje doze zračenja • Toksične materije: definicija i podela toksičnih materija, dejstvo toksičnih materija na ljude, sredstva na bazi toksičnih materija i njihova primena, onesposobljavajući otrovi i njihova primena u suzbijanju nereda, mogućnosti detekcije toksičnih materija, načini zaštite od toksičnih materija • Biološki agensi: šta su biološki agensi, karakteristike bioloških agenasa, načini njihove primene, načini identifikacije i detekcije, načini zaštite, najznačajniji predstavnici • Označavanje: označavanje opasnih materija (nalepnice za opasnost i rukovanje) | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja • Nedeljni prikaz broja časova dat je u gantogramu Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (36 časova) • kabinetske vežbe (18 časova) • praktičan rad (18 časova) • nastava u bloku (12 časova) Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije: • kabinetskih vežbi • praktičnog rada • nastave u bloku Mesto realizacije nastave • Teorijska nastava se realizuje u učionici • Kabinetske vežbe se realizuju u kabinetima • Praktičan rad se realizuje u kabinetima • Nastava u bloku se realizuje u aerodromskim preduzećima i vazduhoplovnim kompanijama Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. praćenje ostvarenosti ishoda 2. testove znanja 3. testove praktičnih veština |
PREPORUČENA LITERATURA
1. Annex 18 - THE SAFE TRANSPORT OF DANGEROUS GOODS BY AIR
2. Dangerous goods, regulation IATA
3. JAR OPS 1 Subpart R transport of dangerous goods by air
4. Danilo Stajin: Zbirka vazduhoplovnih propisa, Finansijski vodič, Beograd, 2006.
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. Fizika
2. Zaštita životne sredine
3. Vazduhoplovno pravo
4. Osnovi bezbednosti
5. Poznavanje vazduhoplova
6. Aerodromi
7. Bezbednost prevoza robe
8. Bezbednost prevoza putnika
9. Aerodromski saobraćaj
10. Protivdiverzioni uređaji i pregledi
11. Elektronski uređaji
12. Vanredne situacije
13. Preventivna fizičkotehnička zaštita
14. Bezbednost civilnog vazduhoplovstva
OPASNA SREDSTVA
Treći razred
Naziv predmeta: | OPASNA SREDSTVA |
Trajanje predmeta: | 57 časova |
Razred: | treći |
CILJ | ISHODI Po završetku teme učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Osposobljavanje za razlikovanje opasnih sredstava • Osposobljavanje za otkrivanje opasnih sredstava | • razlikuje klasifikaciju opasnih predmeta po stepenu opasnosti • navede vrste hladnog oružja • navede vrste vatrenog oružja • navede vrste hemijskog oružja • navede predmete koji predstavljaju potencijalnu opasnost • navede listu opasnih i zabranjenih predmeta za određene zone pod zaštitom • otkriva skriveni prenos opasnih predmeta • otkriva oružje maskirano u predmete opšte upotrebe • objasni pojam opasnog sredstva i njegove osnovne elemente • objasni način otkrivanja opasnog sredstva • navede formacijska minsko-eksplozivna sredstva • otkriva improvizovana opasna sredstva • otkriva način prenosa skrivenog opasnog sredstva • objasni pojam hemijskog i zapaljivog sredstva • navede hemijska i zapaljiva sredstva koja su u svakodnevnoj upotrebi • otkriva hemijska i zapaljiva sredstava • reaguje prema proceduri na uočena opasna sredstva | • Opasni predmeti - klasifikacija opasnih predmeta po stepenu opasnosti - hladna oružja - vatrena oružja - hemijska oružja - predmeti koji predstavljaju potencijalnu opasnost - spiskovi opasnih i zabranjenih predmeta za određene zone pod zaštitom - skriveni prenos opasnih predmeta - oružja maskirana u predmete opšte upotrebe - reagovanje na uočene opasne predmete • Opasna sredstva - pojam opasnog sredstva i osnovni elementi sredstava - formacijska ili vojna minsko eksplozivna sredstva - pojam improvizovanih sredstava - načini skrivenog prenosa opasnih sredstava - načini otkrivanja opasnih sredstava - upoznavanje sa nekim do sada otkrivenim sredstvima • Hemijska i zapaljiva sredstva - pojam hemijskog i zapaljivog sredstva - zapaljive i hemijske materije u svakodnevnoj upotrebi - skriveni prenos hemijskih i zapaljivih sredstava - načini otkrivanja hemijskih i zapaljivih sredstava - reagovanje na uočena opasna sredstva na bazi hemijskih i zapaljivih sredstava u svakodnevnoj upotrebi | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja • Nedeljni prikaz broja časova dat je u gantogramu Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (17 časova) • kabinetske vežbe (17 časova) • praktičan rad (17 časova) • nastava u bloku (6 časova) Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije: • kabinetskih vežbi • praktičnog rada • nastave u bloku Mesto realizacije nastave • Teorijska nastava se realizuje u učionici • Kabinetske vežbe se realizuju u kabinetima • Praktičan rad se realizuje u kabinetima • Nastava u bloku se realizuje u aerodromskim preduzećima i vazduhoplovnim kompanijama Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. praćenje ostvarenosti ishoda 2. testove znanja 3. testove praktičnih veština |
PREPORUČENA LITERATURA
1. Annex 18 - THE SAFE TRANSPORT OF DANGEROUS GOODS BY AIR
2. Dangerous goods, regulation IATA
3. JAR OPS 1 Subpart R transport of dangerous goods by air
4. J. Mitrović i Ž. Petrović: Oružje energija i treći svetski rat
5. Zakon o vazdušnom saobraćaju ("Službeni list SRJ", br. 12/98, 5/99, 38/99, 44/99, 73/00 i 70/01 i "Službeni glasnik RS", broj 101/05)
6. Danilo Stajin: Zbirka vazduhoplovnih propisa, Finansijski vodič, Beograd, 2006.
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. Fizika
2. Zaštita životne sredine
3. Vazduhoplovno pravo
4. Poznavanje vazduhoplova
5. Aerodromi
6. Bezbednost prevoza robe
7. Bezbednost prevoza putnika
8. Aerodromski saobraćaj
9. Opasna sredstva
10. Protivdiverzioni uređaji i pregledi
11. Elektronski uređaji
12. Vanredne situacije
13. Preventivna fizičkotehnička zaštita
14. Bezbednost civilnog vazduhoplovstva
PROTIVDIVERZIONI UREĐAJI I PREGLEDI
Treći razred
Naziv predmeta: | PROTIVDIVERZIONI UREĐAJI I PREGLEDI |
Trajanje predmeta: | 92 časa |
Razred: | treći |
CILJ | ISHODI Po završetku teme učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Osposobljavanje za razlikovanje opasnih materija • Osposobljavanje za korišćenje uređaja za otkrivanje opasnih materija • Osposobljavanje za prepoznavanje uređaja za protivdiverzione preglede • Osposobljavanje za primenu procedura u protivdiverzionim pregledima • Osposobljavanje za korišćenje protivdiverzionih uređaja • Osposobljavanje za vršenje protivdiverzionih pregleda
| • razlikuje podelu i međunarodnu klasifikaciju opasnih materija • razlikuje eksplozivne materije • koristi uređaje za detekciju eksplozivnih materija • razlikuje zapaljive materije • koristi uređaje za detekciju zapaljivih materija • navede radioaktivne materije i sredstva • objasni posledice zračenja radioaktivnih materija • objasni načine zaštite od zračenja radioaktivnih materija • objasni mogućnosti detekcije toksičnih materija • objasni način zaštite od toksičnih materija • razlikuje biološke agense • prepoznaje načine zaštite od bioloških agenasa • objasni način identifikacije i detekcije bioloških agenasa • prepoznaje nalepnice za opasnost i rukovanje • obeležava nalepnicama opasne materije • objasni pojam i podelu protivdiverzionih pregleda • primeni princip rada na elektronskim uređajima protivdiverzione zaštite • primeni princip rada mehaničkih uređaja protivdiverzione zaštite i pomoćni alat • objasni rad uređaja za otkrivanje oružja i opasnih sredstava • objasni rad uređaja za pregled ljudi • koristi uređaje za pregled ljudi • navede osnovne karakteristike rendgenskih uređaja • navede osnovne karakteristike detektora eksploziva • navede osnovne karakteristike detektora metala • navede osnovne karakteristike stetoskopa • navede osnovne karakteristike uniskopa • sprovodi procedure redovnih protivdiverzionih pregleda • organizuje redovne protivdiverzione preglede • izvrši protivdiverzioni pregled robe • izvrši pripremu za vanredni protivdiverzioni pregled • izvrši vanredni protivdiverzioni pregled • izvrši protivdiverzioni pregled ljudi • izvrši protivdiverzioni pregled zgrade • objasni proceduru protivdiverzionih pregleda po najavi • objasni proceduru za slučaj telefonske najave • izvrši protivdiverzioni pregled aviona • izvrši protivdiverzioni pregled aviona • izvrši protivdiverzioni pregled otvorenih terena, puteva i okoline objekta | • Uvod definicija opasnih i štetnih materija, podela opasnih materija i međunarodna klasifikacija, zakonska regulacija proizvodnje, upotrebe i transporta ovih materija • Eksplozivne materije eksplozivne materije, deflagracija i detonacija, osetljivost eksplozivnih materija, efekti eksplozije, podela eksplozivnih materija, eksplozivi, baruti, mogućnosti korišćenja u terorističke i kriminalne svrhe, mogućnosti detekcije eksploziva • Zapaljive materije i sredstva osnovni pojmovi o sagorevanju, zapaljivim materijama i požarima. podela zapaljivih materija, vrste pirotehničkih sredstava i potencijalna opasnost, zapaljiva teroristička sredstva, gasne eksplozije i teroristička sredstva na toj bazi, mogućnosti detekcije zapaljivih materija • Radioaktivne materije i sredstva vrste radioaktivnih materija, osnovne karakteristike zračenja, spoljašnji i unutrašnji izvori zračenja, pojam doze zračenja, apsorbovana i ekspoziciona doza zračenja - jedinice i dozvoljene doze, biološki efekti zračenja, zaštita od zračenja, nuklearni terorizam, teroristička sredstva na bazi radioaktivnih materijala, detekcija zračenja i merenje doze zračenja • Toksične materije definicija i podela toksičnih materija, dejstvo toksičnih materija na ljude, sredstva ka bazi toksičnih materija i njihova primena, onesposobljavajući otrovi i njihova primena u suzbijanju nereda, mogućnosti detekcije toksičnih materija, načini zaštite od toksičnih materija • Biološki agensi šta su biološki agensi, karakteristike bioloških agenasa, načini njihove primene, načini identifikacije i detekcije, načini zaštite, najznačajniji predstavnici • Označavanje označavanje opasnih materija (nalepnice za opasnost i rukovanje) • Pojam i podela protivdiverzionih pregleda - vrste uređaja koji se koriste za protivdiverzione preglede, - organizacija protivdiverzionih pregleda, - procedure za protivdiverzione preglede, • Uređaji za protivdiverzione preglede - elektronski uređaji protivdiverzione zaštite, - mehanički uređaji i pomoćni alati, - uređaji za detekciju opasnih materija, - uređaji za otkrivanje oružja i opasnih sredstava, - uređaji za preglede ljudi, - osnovne karakteristike rendgenskih uređaja, - osnovne karakteristike detektora eksploziva, - osnovne karakteristike detektora metala, - osnovne karakteristike stetoskopa, - osnovne karakteristike uniskopa. • Protivdiverzioni pregledi - pojam i procedure redovnih protivdiverzionih pregleda, - organizacija redovnih protivdiverzionih pregleda na aerodromima, - karakteristike protivdiverzionih pregleda robe, - karakteristike i procedure protivdiverzionih pregleda poštanskihpošiljki, - pojam i procedure vanrednih protivdiverzionih pregleda, - priprema za vanredni protivdiverzioni pregled, - protivdiverzioni pregledi ljudi, - protivdiverzioni pregledi zgrade, - pojam i procedure protivdiverzionih pregleda po najavi, - procedura za slučaj telefonske najave, - protivdiverzioni pregledi aviona, - protivdiverzioni pregledi vozila, - protivdiverzioni pregledi otvorenih terena, puteva i okoline objekta, - protivdiverzioni pregledi u funkciji zaštite ličnosti | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave /učenja, planom rada i načinima ocenjivanja • Nedeljni prikaz broja časova dat je u gantogramu Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (34 časa) • kabinetske vežbe (17 časova) • praktičan rad (17 časova) • nastava u bloku (24 časa) Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije: • kabinetskih vežbi • praktičnog rada • nastave u bloku Mesto realizacije nastave • Teorijska nastava se realizuje u učionici • Kabinetske vežbe se realizuju u kabinetima • Praktičan rad se realizuje u kabinetima • Nastava u bloku se realizuje u aerodromskim preduzećima i vazduhoplovnim kompanijama Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. praćenje ostvarenosti ishoda 2. testove znanja 3. testove praktičnih veština |
PREPORUČENA LITERATURA
1. Annex 18 - THE SAFE TRANSPORT OF DANGEROUS GOODS BY AIR
2. Dangerous goods, regulation IATA
3. JAR OPS 1 Subpart R transport of dangerous goods by air
4. Danilo Stajin: Zbirka vazduhoplovnih propisa, Finansijski vodič, Beograd, 2006.
5. Lj. Pejanović: Otmica vazduhoplova i mere zaštite
6. R. Gaćinović: Kako protiv terorizma
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. Fizika
2. Specijalno fizičko vaspitanje
3. Računari
4. Elektrotehnika i elektronika
5. Vazduhoplovno pravo
6. Osnovi bezbednosti
7. Poznavanje vazduhoplova
8. Sistemi vazduhoplova
9. Aerodromi
10. Bezbednost prevoza robe
11. Bezbednost prevoza putnika
12. Aerodromski saobraćaj
13. Prva pomoć
14. Opasne materije
15. Opasna sredstva
16. Protivdiverzioni uređaji i pregledi
17. Elektronski uređaji, Vanredne situacije
18. Preventivna fizičkotehnička zaštita
19. Bezbednost civilnog vazduhoplovstva
ELEKTRONSKI UREĐAJI
Četvrti razred
Naziv predmeta: | ELEKTRONSKI UREĐAJI |
Trajanje predmeta: | 84 časa |
Razred: | četvrti |
CILJ | ISHODI Po završetku teme učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Sticanje znanja o elektronskim uređajima koji se koriste za kontrolu putnika na aerodromu • Osposobljavanje za korišćenje uređaja za kontrolu putnika na aerodromu | • razlikuje senzore koji su u upotrebi u sistemima za obezbeđenje aerodroma • koristi video nadzor • razlikuje detektore metala • koristi detektore metala • demonstrira korišćenje detektora eksploziva • demonstrira korišćenje IC senzora • demonstrira korišćenje geofonske senzore • demonstrira korišćenje detektor čestica eksploziva • demonstrira korišćenje detektora radioaktivnih materija • demonstrira korišćenje detektora toksičnih materija • demonstrira korišćenje detektor zapaljivih materija • razlikuje pomoćne naprave za pregled prtljaga • razlikuje alarmne sisteme • objasni principe rada alarmnih sistema | • Senzori koji su u upotrebi u sistemima za obezbeđenje aerodroma • Tehničko obezbeđenje-video nadzor (kamerama, običnim i infracrvenim) principi rada, direktan nadzor, multipleks nadzor, prednosti i mane, uticaj ljudskog faktora • Bezkontaktni pregled prtljaga (x zračenjem) princip rada sistema, emiter, detektor, obrada signala, blok šema, prednosti i mane, pouzdanost • Detektor metala - "metalna vrata" i ručni detektor metala, princip rada, senzor, obrada informacije sa senzora, alarm, blok šema, prednosti i mane • Detektori eksploziva princip rada sistema, emiter, detektor, obrada signala, blok šema, prednosti i mane, pouzdanost • Senzori ic - za automatski i vizuelni nadzor terena noću senzori, eo pojačivači, princip rada, obrada informacije, alarm, prednosti i mane, ljudski faktor • Senzori geofonski - dopunsko obezbeđenje za zaštitu od upada, senzor, obrada signala, blok šema, alarm, prednosti i mane • Detektor čestica eksploziva način detekcije, senzor, obrada signala, blok šema, osetljivost • Detektori radioaktivnih materija senzori, obrada signala, blok šema, fon, princip rada • Detektori toksičnih materija način detekcije, senzor, obrada signala, blok šema, osetljivost • Detektori zapaljivih materija način detekcije, senzor, obrada signala, blok šema, osetljivost • Razne pomoćne naprave za pregled EO uređaji za pregled prtljaga-endoskop sa izvorom svetlosti, stetoskop • Alarmni sistemi, sastavni delovi sistema za obezbeđenje tipovi alarma (zvučni, vizuelni-bezvučni, kombinovani), principi rada, blok šema | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja • Nedeljni prikaz broja časova dat je u gantogramu Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (36 časova) • kabinetske vežbe (18 časova) • praktičan rad (18 časova) • nastava u bloku (12 časova) Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije: • kabinetskih vežbi • praktičnog rada • nastave u bloku Mesto realizacije nastave • Teorijska nastava se realizuje u učionici • Kabinetske vežbe se realizuju u kabinetima • Praktičan rad se realizuje u kabinetima • Nastava u bloku se realizuje u aerodromskim preduzećima i vazduhoplovnim kompanijama Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. praćenje ostvarenosti ishoda 2. testove znanja 3. testove praktičnih veština |
PREPORUČENA LITERATURA
1. ANNEX 17 (SECURITY)
2. Dangerous goods, regulation IATA
3. Lj. Pejanović: Otmica vazduhoplova i mere zaštite
4. Danilo Stajin: Zbirka vazduhoplovnih propisa, Finansijski vodič, Beograd, 2006.
5. R. Gaćinović: Kako protiv terorizma
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. Fizika
2. Računari
3. Elektrotehnika i elektronika
4. Aerodromi
5. Bezbednost prevoza robe
6. Bezbednost prevoza putnika
7. Aerodromski saobraćaj
8. Opasne materije
9. Opasna sredstva
10. Protivdiverzioni uređaji i pregledi
11. Preventivna fizičkotehnička zaštita
12. Bezbednost civilnog vazduhoplovstva
VANREDNE SITUACIJE
Četvrti razred
Naziv predmeta: | VANREDNE SITUACIJE |
Trajanje predmeta: | 90 časova |
Razred: | četvrti |
CILJ | ISHODI Po završetku teme učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Upoznavanje sa vanrednim situacijama na aerodromu • Upoznavanje sa planom za vanredne situacije na aerodromu
| • opiše pojam vanredne situacije • opiše vrste vanrednih situacija • navede radnje ili pokušaje radnji koje mogu ugroziti bezbednost saobraćaja • opiše vanredne situacije sa avionima • opiše vanredne situacije bez aviona • navede osnov za izradu plana za vanredne situacije • navede cilj izrade plana • navede odgovornost za izradu i aktuelnost plana i uvežbavanje primene • sprovede postupke pre vanredne situacije • sprovede postupke tokom vanredne situacije • sprovede postupke nakon vanredne situacije • opiše zadatke službi i organa koji su obuhvaćeni planom • učestvuje u izradi plana • učestvuje u ažuriranju plana • definiše pojmove koji se koriste u planu • opiše predmet i područje primene plana • opiše ovlašćenja i odgovornosti odgovornih lica za sprovođenje plana • opiše prostorije predviđene za primenu plana • komunicira u primeni plana • koristi karte područja na kojima se primenjuje plan • upotrebljava opremu potrebnu za realizaciju plana | • Uvodni deo pojam vanredne situacije, vrste vanrednih situacija, radnje ili pokušaji radnji koje mogu ugroziti bezbednost saobraćaja • Vrste vanrednih situacija na aerodromu vanredne situacije sa avionima (avionska nesreća, incident sa avionom, sabotaža i pretnja bombom, otmica), vanredne situacije bez aviona (požar objekata, sabotaža i pretnja bombom, prirodne katastrofe) • Planiranje operacija osnov za izradu plana za vanredne situacije, cilj izrade plana, odgovornost za izradu i aktuelnost plana i uvežbavanje primene (komandovanje, komunikacija koordinacija), postupci službi i organa pre vanredne situacije, postupci službi i organa tokom odvijanja vanredne situacije, postupci službi i organa nakon vanredne situacije • Zadaci službi i organa koji su obuhvaćeni planom aerodromska uprava, aerodromske službe, vazduhoplovne kompanije, kontrola letenja, spasilačko-vatrogasna služba, medicinska služba, bolnice, policija, i službe bezbednosti, civilna zaštita, vojska, državni organi, sudski organi, zakupci poslovnog prostora na aerodromu, centar za komunikaciju, centar za koordinaciju spašavanja, službe uzajamne pomoći, sveštenstvo, centar za informisanje javnosti • Aerodromski plan za vanredne situacije nosilac izrade, ažuriranja, i sprovođenja plana, definicija pojmova koji se koriste u planu, skraćenice koje se koriste u planu, predmet plana, područje primene plana, rukovođenje, ovlašćenja i odgovornosti odgovornih lica za sprovođenje plana, postupci službi za vanredne situacije predviđene planom, prostorije predviđene za primenu plana, komunikacija i koordinacija za primenu plana, dokumenta potrebna za primenu plana, karte područja na kojima se primenjuje plan, oprema potrebna za realizaciju plana | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja • Nedeljni prikaz broja časova dat je u gantogramu Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (36 časova) • kabinetske vežbe (18 časova) • praktičan rad (18 časova) • nastava u bloku (18 časova) Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije: • kabinetskih vežbi • praktičnog rada • nastave u bloku Mesto realizacije nastave • Teorijska nastava se realizuje u učionici • Kabinetske vežbe se realizuju u kabinetima • Praktičan rad se realizuje u kabinetima • Nastava u bloku se realizuje u aerodromskim preduzećima i vazduhoplovnim kompanijama Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. praćenje ostvarenosti ishoda 2. testove znanja 3. testove praktičnih veština |
PREPORUČENA LITERATURA
1. ICAO ANNEX 14 (AERODROMES)
2. ICAO ANNEX 17 (SECURITY)
3. Model plana za vanredne situacije na aerodromu
4. Lj. Pejanović: Otmica vazduhoplova i mere zaštite
5. Danilo Stajin: Zbirka vazduhoplovnih propisa, Finansijski vodič, Beograd, 2006.
6. R. Gaćinović: Kako protiv terorizma
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. Specijalno fizičko vaspitanje
2. Vazduhoplovno pravo
3. Osnovi bezbednosti
4. Psihologija sa psihologijom ličnosti
5. Sistem bezbednosti i protivdiverziona zaštita
6. Aerodromi
7. Bezbednost prevoza robe
8. Bezbednost prevoza putnika
9. Aerodromski saobraćaj
10. Prva pomoć
11. Opasne materije
12. Opasna sredstva
13. Protivdiverzioni uređaji i pregledi
14. Elektronski uređaji
15. Preventivna fizičkotehnička zaštita
16. Bezbednost civilnog vazduhoplovstva
PREVENTIVNA FIZIČKOTEHNIČKA ZAŠTITA
Četvrti razred
Naziv predmeta: | PREVENTIVNA FIZIČKOTEHNIČKA ZAŠTITA |
Trajanje predmeta: | 74 časa |
Razred: | četvrti |
CILJ | ISHODI Po završetku teme učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Osposobljavanje za prepoznavanje potrebe za preventivnom fizičko tehničkom zaštitom • Osposobljavanje za sprovođenje fizičko-tehničkog obezbeđenja • Osposobljavanje za sprovođenje organizacije službe fizičko-tehničkog obezbeđenja | • navede vrste i karakteristike bezbednosti • navede nivoe organizacije bezbednosti • objasni pojam i predmet samozaštite • navede subjekte zaštite • objasni organizacione oblike zaštite • objasni funkcionisanje sistema zaštite u lokalnoj samoupravi • organizuje funkcionisanje sistema zaštite u lokalnoj samoupravi • objasni funkcionisanje sistema zaštite u preduzeću, ustanovi ili drugoj organizaciji • organizuje funkcionisanje sistema zaštite u preduzeću, ustanovi ili drugoj organizaciji • razlikuje oblike organizovanja privrednih, uslužnih i javnih preduzeća i ustanova prema ustavu i zakonu u različitim uslovima organizacije rada • navede vrste zaštite zaposlenih po kolektivnim ugovorima • objasni pojam fizičkog obezbeđenja • objasni funkcionisanje službe fizičko-tehničkog obezbeđenja aerodroma • demonstrira fizičko obezbeđenje u objektu • objasni pojam zaštite poslovne tajne • demonstrira prijem stranaka • demonstrira korišćenje video nadzora • objasni način kontrole kretanja stranih lica po aerodromu i platformi aerodroma • opiše organizacija i funkcionisanje službe protiv-požarne zaštite • organizuje zaštitu na radu • organizuje zaštitu životne sredine • objasni načine saradnje službe bezbednosti aerodroma i pogranične policije | • Uvod vrste bezbednosti, karakteristike fizičke i tehničke bezbednosti, organizacija bezbednosti po nivoima • Samozaštita pojam zaštite, predmet zaštite, nastanak i razvoj zaštite u savremenoj organizaciji vlasti i tržišnim uslovima privređivanja, subjekti zaštite • Sistem zaštite organizacioni oblici zaštite, funkcionisanje sistema zaštite u lokalnoj samoupravi, preduzeću, ustanovi ili drugoj organizaciji. • Organizacija samozaštite oblici organizovanja privrednih, uslužnih i javnih preduzeća i ustanova prema ustavu i zakonu u različitim uslovima organizacije rada • Normativno regulisanje sistema obezbeđenja vrste zaštite zaposlenih po kolektivnim ugovorima, međunarodne norme zaštite čoveka i građanina prema međunarodnim standardima, normativno regulisanje obaveze obezbeđenja protiv-požarne zaštite • Fizičko - tehničko obezbeđenje pojam fizičkog obezbeđenja, organizacija i funkcionisanje službe fizičko-tehničkog obezbeđenja aerodroma, zaštita poslovne tajne (pojam, vrste i oblici zaštite), organizacija prijema stranaka u sistemu obezbeđenja, način kontrole kretanja stranih lica po aerodromu i platformi aerodroma, organizacija i funkcionisanje službe protiv-požarne zaštite • Organizacija zaštite organizacija i sprovođenje zaštite na radu, organizacija i sprovođenje zaštite životne sredine, uspostavljanje saradnje službe bezbednosti aerodroma i pogranične policije | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja • Nedeljni prikaz broja časova dat je u gantogramu Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (28 časova) • kabinetske vežbe (14 časova) • praktičan rad (14 časova) • nastava u bloku (18 časova) Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije: • kabinetskih vežbi • praktičnog rada • nastave u bloku Mesto realizacije nastave • Teorijska nastava se realizuje u učionici • Kabinetske vežbe se realizuju u kabinetima • Praktičan rad se realizuje u kabinetima • Nastava u bloku se realizuje u aerodromskim preduzećima i vazduhoplovnim kompanijama Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. praćenje ostvarenosti ishoda 2. testove znanja 3. testove praktičnih veština |
PREPORUČENA LITERATURA
1. ICAO ANNEX 14 (AERODROMES)
2. ICAO ANNEX 17 (SECURITY)
3. Dr M. Bošković: Služba obezbeđenja
4. Danilo Stajin: Zbirka vazduhoplovnih propisa, Finansijski vodič, Beograd, 2006.
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. Specijalno fizičko vaspitanje
2. Vazduhoplovno pravo
3. Osnovi bezbednosti
4. Psihologija sa psihologijom ličnosti
5. Sistemi bezbednosti i protivdiverziona zaštita
6. Terorizam
7. Aerodromi
8. Bezbednost prevoza putnika
9. Aerodromski saobraćaj
10. Opasne materije
11. Opasna sredstva
12. Protivdiverzioni uređaji i pregledi
13. Elektronski uređaji
14. Vanredne situacije
15. Bezbednost civilnog vazduhoplovstva
BEZBEDNOST CIVILNOG VAZDUHOPLOVSTVA
Četvrti razred
Naziv predmeta: | BEZBEDNOST CIVILNOG VAZDUHOPLOVSTVA |
Trajanje predmeta: | 68 časova |
Razred: | četvrti |
CILJ | ISHODI Po završetku teme učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Upoznavanje sa osnovama bezbednosti civilnog vazduhoplovstva • Razvijanje svesti o značaju bezbednosti i njenoj ulozi u savremenom društvu • Osposobljavanje za primenu bezbedonosnih mera na aerodromu | • objasni strukturu bezbednosti civilnog vazduhoplovstva • navede terorističke i kriminalne akte • opiše huligansko, vandalsko i neadekvatno ponašanje na aerodromu • objasni terorizam prema civilnom vazduhoplovstvu • opiše način procene rizika • navede službe koje učestvuju u proceni rizika • demonstrira način procene rizika • navede službe zaštite • opiše bezbednosne mere na aerodromu • demonstrira primenu bezbednosnih mera na aerodromu • opiše način obuke ljudstva • objasni procedure u rukovanju opremom • objasni kontrolu pristupa • demonstrira kontrolu pristupa • objasni način rada na video nadzoru • demonstrira način rada na video nadzoru • opiše način obavljanja protivdiverzione kontrole ljudi, prtljaga, robe i pošte • demonstrira protivdiverzionu kontrolu putnika • demonstrira protivdiverzionu kontrolu prtljaga • demonstrira protivdiverzionu kontrolu robe i pošte • opiše bezbednosne mere koje se primenjuju kod avioprevozioca • opiše obuku posada • opiše zaštitu objekata za navigaciju • opiše zaštitu ketering službi • opiše proceduru aktiviranja sistema bezbednosti u slučaju terorističkog napada • demonstrira aktiviranje sistema bezbednosti u slučaju terorističkog napada • opiše proceduru reagovanja na telefonsku najavu o podmetnutom terorističkom sredstvu ili terorističkoj akciji • opiše sistem veza i odlučivanja • opiše uviđaj ili istragu koja se vodi o događaju nezakonitog ometanja • demonstrira uviđaj ili istragu koja se vodi o događaju nezakonitog ometanja | • Sistem bezbednosti civilnog vazduhoplovstva struktura bezbednosti civilnog vazduhoplovstva, pravna osnova razvoja sistema bezbednosti, programi bezbednosti civilnog vazduhoplovstva, veza sa bezbednosnim strukturama u drugim zemljama, neophodne službe bezbednosti civilnog vazduhoplovstva • Akti nezakonitog ometanja u civilnom vazduhoplovstvu teroristički akti, kriminalni akti, huligansko i vandalsko ponašanje, neadekvatno ponašanje • Terorizam u civilnom vazduhoplovstvu istorija i razvoj terorizma prema civilnom vazduhoplovstvu, savremeni trenutak razvoja terorizma, perspektive razvoja • Procena rizika u civilnom vazduhoplovstvu načini procene rizika, službe koje učestvuju u proceni rizika, veza procene rizika sa radom službi bezbednosti • Upravljanje rizikom u civilnom vazduhoplovstvu službe zaštite, bezbednosne mere, obuka ljudi u civilnom vazduhoplovstvu, oprema za kontrolu, standardizacija opreme, procedura i obuke, sistem kontrole kvaliteta, unapređenje sistema bezbednosti • Sistem kontrole i zaštite na aerodromu kontrola pristupa, video nadzor, protivdiverziona kontrola ljudi, prtljaga, robe i pošte • Sistem kontrole i zaštite kod avioprevozioca bezbednosne mere u aviokompaniji, obuka posade • Sistem kontrole i zaštite kod drugih subjekata u civilnom vazduhoplovstvu zaštita objekata za navigaciju, zaštita kod ketering službi • Nastanak vanrednog događaja teroristički napad i mogući odgovori na taj napad, aktiviranje sistema bezbednosti • Najava o podmetnutom terorističkom sredstvu ili terorističkoj akciji telefonska najava, reagovanje na telefonsku najavu • Upravljanje krizom organizacija sistema za slučaj najave ili nastanka vanrednog događaja, sistem veza i odlučivanja • Upravljanje posledicama posledice i postupci za smanjenje moguće štete, rad specijalizovanih službi • Uviđaj ili istraga o događaju nezakonitog ometanja ispitivanje posledica, skupljanje tragova, analiza događaja i zaključci | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja • Nedeljni prikaz broja časova dat je u gantogramu Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (28 časova) • kabinetske vežbe (14 časova) • praktičan rad (14 časova) • nastava u bloku (12 časova) Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije: • kabinetskih vežbi • praktičnog rada • nastave u bloku Mesto realizacije nastave • Teorijska nastava se realizuje u učionici • Kabinetske vežbe se realizuju u kabinetima • Praktičan rad se realizuje u kabinetima • Nastava u bloku se realizuje u aerodromskim preduzećima i vazduhoplovnim kompanijama Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. praćenje ostvarenosti ishoda 2. testove znanja 3. testove praktičnih veština |
PREPORUČENA LITERATURA
1. ANNEX 17 (SECURITY)
2. ICAO ANNEX 14 (AERODROMES)
3. B. Filipović: Otmica vazduhoplova u svetlu normi međunarodnog vazduhoplovnog prava
4. B. Zlatarić: Otmica aviona i drugi oblici ugrožavanja međunarodnog zračnog prometa
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. Specijalno fizičko vaspitanje
2. Vazduhoplovno pravo
3. Osnovi bezbednosti
4. Psihologija sa psihologijom ličnosti
5. Sistem bezbednosti i protivdiverziona zaštita
6. Terorizam
7. Poznavanje vazduhoplova
8. Sistemi vazduhoplova
9. Aerodromi
10. Bezbednost prevoza robe
11. Bezbednost prevoza putnika
12. Aerodromski saobraćaj
13. Prva pomoć
14. Opasne materije
15. Opasna sredstva
16. Protivdiverzioni uređaji i pregledi
17. Elektronski uređaji
18. Vanredne situacije
19. Preventivna fizičkotehnička zaštita
V. IZBORNI PREDMETI
STRUČNI ENGLESKI JEZIK
Prvi razred
Naziv predmeta: | STRUČNI ENGLESKI JEZIK |
Godišnji fond: | 70 časova |
Razred: | prvi |
TEMA | CILJ | ISHODI Po završetku teme učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Avion | • Sticanje znanja o nazivima osnovnih delova aviona • Upoznavanje učenika sa terminologijom vezanom za avion | • imenuje vrste i tipove vazduhoplova • imenuje materijale koji se koriste u gradnji vazduhoplova • imenuje osnovne delove aviona • imenuje vrste pogonskih grupa • prevede termine u vezi sa avionom • navede osnovne obaveze pilota • razlikuje dokumenta vazduhoplova i letačka dokumenta • koristi stručnu terminologiju u pisanju i usmenom izražavanju | • Travelling by Air • Materials Used in Construction of Aeroplanes • JAA Theoretical Training Manual - Aircraft General Knowledge | • Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (70 časova) Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave • Teorijska nastava se realizuje u učionici Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. praćenje ostvarenosti ishoda 2. testove znanja Okvirni broj časova po temama • Avion (25 časova) • Civilno vazduhoplovstvo (15 časova) • Aerodrom (30 časova) |
Civilno vazduhoplovstvo | • Upoznavanje sa terminologijom vezanom za civilno vazduhoplovstvo | • definiše način na koji je regulisan avio saobraćaj u svetu • kratko opiše teorije čikaške konvencije • navede najvažnije avio organizacije u Evropi • opiše prvi let u našoj zemlji • prevede termine u vezi sa civilnim vazduhoplovstvom • koristi stručne termine u pisanju i usmenom izražavanju | • Civil Aviation • The International Civil Aviation Organisation • Civil Aviation in Our Country |
Aerodrom | • Upoznavanje sa terminologijom vezanom za aerodrom | • definiše aerodrom • navede osnovne delove vazduhoplovnog pristaništa • objasni osnovne faktore koji određuju položaj aerodroma • nabroji vrste poletno sletnih staza • navede vrste platformi i kratko ih opiše • opiše pristanišnu zgradu • prevede termine u vezi sa aerodromom • koristi stručne termine u pisanju i usmenom izražavanju | • Airport Design • Airports • At the Airport • Air Traffic Control |
PREPORUČENA LITERATURA
1. JAA Theoretical Training Manual - AIR LAW - Oxford Aviation Training
2. JAA Theoretical Training Manual - Aircraft General Knowledge - Airframes and Systems, Electrics and Electronics, Powerplant, Instrumentation, Navigation, Flight Performance, Human Performance and Limitations, Operational Procedures, Principles of Flight, Communications
3. Milica Zarić i Slobodanka Labudović: Engleski jezik za 1. razred srednje škole
4. Campaign Dictionary of Military Terms and Workbook, Richard Bowyer
5. Thank You For Flying With Us, John G. Beech, Air Service Training Limited, Perth, Scotland
6. Sajtovi: www.bestaviationsites.com www.myaviationsearch.com www.aviationweek.com www.fligftglobal.com
Drugi razred
Naziv predmeta: | STRUČNI ENGLESKI JEZIK |
Godišnji fond: | 70 časova |
Razred: | drugi |
TEMA | CILJ | ISHODI Po završetku teme učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Istorija vazduhoplovstva | • Sticanje teoretskih znanja o istoriji vazduhoplovstva i upoznavanje sa odgovarajućom tehnologijom | • navede ko su bili pioniri avijacije • opiše razliku između prvih aviona i ovih danas • navede probleme sa kojima su se susretali piloti • imenuje navigaciona sredstva • prevede termine u vezi sa istorijom vazduhoplovstva • koristi stručne termine u pisanju i usmenom izražavanju | • Travelling by Air • A Brief Review of the History of Aviation Technology | • Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (70 časova) Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave • Teorijska nastava se realizuje u učionici Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. praćenje ostvarenosti ishoda 2. testove znanja Okvirni broj časova po temama • Istorija vazduhoplovstva (10 časova) • Aerodromi (20 časova) • Prevoz putnika u vazdušnom saobraćaju (20 časova) • Prihvat i otprema vazduhoplova, putnika i stvari (20 časova) |
Aerodromi | • Upoznavanje učenika sa terminologijom vezanom za aerodrom | • razume terminologiju vezanu za aerodrome: lokaciju, klasifikaciju, osnovne karakteristike, i koristi je u usmenom i pismenom izražavanju • razume i upotrebljava u odgovarajućem kontekstu terminologiju vezanu za prtljag i robu na aerodromu • navede službe na aerodromu • nabroji vozila na aerodromu | • ICAO ANNEX (Aerodromes) • Airport classification |
Prevoz putnika u vazdušnom saobraćaju | • Upoznavanje učenika sa terminologijom vezanom za prevoz putnika u vazdušnom saobraćaju | • navede kategorije putnika u vazdušnom saobraćaju • opiše putničku kartu i navede podatke koji se u nju unose • opiše uslove za prevoz prtljaga • pruža informacije putnicima u vezi sa važećim vazduhoplovnim propisima | • Reservations Unir • A Sales Agent • Passenger Ticket and Baggage Check |
Prihvat i otprema vazduhoplova, putnika i stvari | • Upoznavanje učenika sa terminologijom vezanom za prihvat i otpremu vazduhoplova, putnika i stvari | • navede službe prihvata i otpreme vazduhoplova na aerodromu • opiše tok putnika na aerodromu • razume i upotrebljava u odgovarajućem kontekstu terminologiju vezanu za prihvat i otpremu putnika i stvari na aerodromu • koristi uputstva i priručnike | • ICAO (Aerodromes) • Airport Staff • At the Airport • Airport Check-in |
PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
1. JAA Theoretical Training Manual - AIR LAW - Oxford Aviation Training
2. JAA Theoretical Training Manual - Aircraft General Knowleddge - Airframes and Systems, Electrics and Electronics, Powerplant, Instrumentation, Navigation, Flight Performance, Human Performance and Limitations, Operational Procedures, Principles of Flight, Communications
3. Milica Zarić i Slobodanka Labudović: Engleski jezik za 2. razred srednje škole
4. Campaign Dictionary of Military Terms and Workbook, Richard Bowyer
5. Thank You For Flying With Us, John G. Beech, Air Service Training Limited, Perth, Scotland
6. Sajtovi: www.bestaviationsites.com www.myaviationsearch.com www.aviationweek.com www. fligftglobal.com
Treći razred
Naziv predmeta: | STRUČNI ENGLESKI JEZIK |
Godišnji fond: | 70 časova |
Razred | treći |
TEMA | CILJ | ISHODI Po završetku teme učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Navigacija | • Upoznavanje sa terminologijom vezanom za navigaciju | • nabroji vrste, metode i principe navigacije • opiše osnovne elemente radio i radarske vazduhoplovne navigacije • upotrebljava u odgovarajućem kontekstu terminologiju vezanu za navigaciju | • JAA Theoretical Training Manual - Aircraft General Knowledge - Navigation | • Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (70 časova) Podela odeljenja na grupe Odeljenje se ne deli na grupe Mesto realizacije nastave • Teorijska nastava se realizuje u učionici Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. praćenje ostvarenosti ishoda 2 testove znanja Okvirni broj časova po temama • Navigacija (20 časova) • Meteorologija (10 časova) • Kontrola letenja (25 časova) • Prevoz robe (15 časova) |
Meteorologija | • Upoznavanje sa terminologijom vezanom za meteorologiju | • razume meteorološke podatke koji se odnose na let • razlikuje i objasni meteorološke pojave (vetar, oblake, maglu i padavine) • objasni zaleđivanje vazduhoplova • upotrebljava u odgovarajućem kontekstu terminologiju vezanu za meteorologiju | • ANNEX 3 (Meteorological Service For International Air Navigation) |
Kontrola letenja | • Upoznavanje sa terminologijom vezanom za kontrolu letenja | • opiše procedure i pravila sistema kontrole letenja • pravilno upotrebljava terminologiju vezanu za kontrolu letenja | • ANNEX 4 (AERONAUTICAL CHARTS) • ANNEX 10 (AERONAUTICAL TELECOMMUNICATIONS) • ANNEX 11 (AIR TRAFFIC SERVICES) • ANNEX 12 (SEARCH AND RESCUE) • ANNEX 15 (AERONAUTICAL INFORMATION SERVICES) |
Prevoz robe | • Upoznavanje sa terminologijom vezanom za robu u vazdušnom saobraćaju | • nabroji vrste robe u vazdušnom saobraćaju • imenuje ambalažu za robu u vazdušnom saobraćaju • opiše način transportovanja neuobičajene robe • razume i popuni odgovarajuću dokumentaciju vezanu za slanje i prijem robe • upotrebljava u odgovarajućem kontekstu terminologiju vezanu za prevoz robe | • ANNEX 9 (FACILITATION) • ANNEX 17 (SECURITY) • ANNEX 18 (THE SAFE TRANSPORT OF DANGEROUS GOODS BY AIR) • JAR-OPS 1 (PART R - TRANSPORT OF DANGEROUS GOODS BY AIR) |
PREPORUČENA LITERATURA
1. JAA Theoretical Training Manual - AIR LAW - Oxford Aviation Training
2. JAA Theoretical Training Manual - Aircraft General Knowleddge - Airframes and Systems, Electrics and Electronics, Powerplant, Instrumentation, Navigation, Flight Performance, Human Performance and Limitations, Operational Procedures, Principles of Flight, Communications
3. Milica Zarić i Slobodanka Labudović: Engleski jezik za 3. razred srednje škole
4. Campaign Dictionary of Military Terms and Workbook, Richard Bowyer
5. Thank You For Flying With Us, John G. Beech, Air Service Training Limited, Perth, Scotland
6. Irena Pavlović, Dragoslava Mićović: Izbor engleskih testova sa vežbanjima, Policijska akademija, 2006.
7. Sajtovi: www.bestaviationsites.com www.myaviationsearch.com www.aviationweek.com www. fligftglobal.com
Četvrti razred
Naziv predmeta: | STRUČNI ENGLESKI JEZIK |
Godišnji fond: | 64 časa |
Razred: | četvrti |
TEMA | CILJ | ISHODI Po završetku teme učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Ljudski faktor | • Usvajanje terminologije u vezi sa temom ljudski faktor | • opiše slučajeve udesa nastalih usled ljudske greške • navede kako mogu da se izbegnu greške • diskutuje na teme vezane za ljudski faktor | • Human Factor in Aviation | • Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (64 časa) Podela odeljenja na grupe Odeljenje se ne deli na grupe Mesto realizacije nastave • Teorijska nastava se realizuje u učionici Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. praćenje ostvarenosti ishoda 2. testove znanja Okvirni broj časova po temama • Ljudski faktor (10 časova) • Aerodromska oprema (15 časova) • Masa i centraža vazduhoplova (9 časova) • Putnik (20 časova) • Bezbednost na aerodromu (10 časova) |
Aerodromska oprema | • Usvajanje terminologije vezane za aerodromsku opremu | • razlikuje vrste opreme za prihvat i otpremu vazduhoplova, putnika i stvari • navede opremu službe prihvata i otpreme putnika i prtljaga • popuni dokumentaciju u vezi sa prihvatom i otpremom putnika i prtljaga | • Aerodrome Equipment |
Masa i centraža vazduhoplova | • Upoznavanje sa terminologijom vezanom za masu i centražu vazduhoplova | • upotrebljava terminologiju u vezi sa masom i centražom vazduhoplova • popuni odgovarajuću dokumentaciju u u vezi sa masom i centražom vazduhoplova | • JAR-OPS 1 (PART J - MASS AND BALANCE) |
Putnik | • Komunikacija sa putnikom | • pruži putniku potrebne informacije u vezi sa letom (putnička karta, procedure za ukrcavanje putnika) • razgovara sa putnikom u avionu (u vezi sa potencijalnim problemima, specijalnim željama putnika, hranom, vremenom, bolestima) • saopšti razne vrste objava | • Thank You For Flying With Us |
Bezbednost na aerodromu | • Sticanje znanja o bezbednosti na aerodromima | • navede mere bezbednosti na aerodromima • pravilno upotrebljava terminologiju vezanu za bezbednost na aerodromima | • Security Rules At Airports |
PREPORUČENA LITERATURA
1. JAA Theoretical Training Manual - AIR LAW - Oxford Aviation Training
2. JAA Theoretical Training Manual - Aircraft General Knowleddge - Airframes and Systems, Electrics and Electronics, Powerplant, Instrumentation, Navigation, Flight Performance, Human Performance and Limitations, Operational Procedures, Principles of Flight, Communications
3. Milica Zarić i Slobodanka Labudović: Engleski jezik za 4. razred srednje škole
4. Campaign Dictionary of Military Terms and Workbook, Richard Bowyer
5. Thank You For Flying Wiht Us, John G. Beech, Air Service Training Limited, Perth, Scotland
6. Irena Pavlović, Dragoslava Mićović: Izbor engleskih testova sa vežbanjima, Policijska akademija, 2006.
6. Sajtovi: www.bestaviationsites.com www.myaviationsearch.com www.aviationweek.com www. fligftglobal.com
PSIHOLOGIJA ADOLESCENCIJE
Drugi razred
Naziv predmeta: | PSIHOLOGIJA ADOLESCENCIJE |
Godišnji fond: | 70 časova |
Razred: | drugi |
TEMA | CILJ | ISHODI Po završetku teme učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Uvod | • Upoznavanje sa psihologijom kao naukom | • objasni šta proučava psihologija kao nauka | • Psihologija kao nauka | • Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (70 časova) Podela odeljenja na grupe Odeljenje se ne deli na grupe Mesto realizacije nastave • Teorijska nastava se realizuje u učionici Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. praćenje ostvarenosti ishoda 2. testove znanja Okvirni broj časova po temama • Uvod (1 čas) • Čovek u društvu (9 časova) • Učenje (12 časova) • Odrastanje (12 časova) • Frustracije i konflikti (4 časa) • Komunikacija (14 časova) • Mentalno zdravlje (6 časova) • Psihološki problemi (12 časova) |
Čovek u društvu | • Upoznavanje sa pojmom socijalizacije i činiocima socijalizacije | • objasni šta je samoopažanje • objasni šta je prva impresija i do kojih grešaka dovodi u opažanju drugih osoba • objasni šta je socijalizacija • objasni kako porodica utiče na formiranje i razvoj ličnosti • objasni kako škola utiče na razvoj ličnosti • objasni kako vršnjaci utiču na razvoj ličnosti • objasni kako sredstva masovnih komunikacija utiču na razvoj ličnosti | • Samoopažanje • Prva impresija • Pojam socijalizacije • Porodica (odnosi u porodici) • Škola - obaveze • Vršnjaci • Sredstva masovnih komunikacija |
Učenje | • Upoznavanje sa procesom učenja | • objasni šta je učenje i u kakvom je odnosu sa pamćenjem • navede metode učenja • objasni proces donošenja odluke • objasni način definisanja cilja • objasni način ostvarenja cilja • napravi individualni plan učenja • objasni osobenosti učenja kroz grupni rad • objasni šta je i navede vrste socijalnog učenja • objasni šta je klasično uslovljavanje • objasni šta je instrumentalno učenje • objasni šta je učenje po modelu i navede vrste tog učenja (imitacija, identifikacija, učenje uloga) | • Učenje i pamćenje • Metode učenja • Donošenje odluke • Definisanje cilja • Ostvarenje cilja • Plan učenja • Učenje kroz grupni rad • Socijalno učenje i vrste • Klasično uslovljavanje • Instrumentalno učenje • Učenje po modelu |
Odrastanje | • Upoznavanje sa osobenostima adolescencije | • objasni karakteristike adolescencije • navede koje su biološke promene u adolescenciji • navede koje su promene u načinu razmišljanja adolescenta • navede socijalne promene u adolescenciji • navede značaj fizičkog izgleda adolescenta • navede koje obaveze i prava ima adolescent • navede pravila sigurnosti tokom izlazaka sa vršnjacima | • Adolescencija kao razvojni period • Biološke promene u adolescenciji • Promene u načinu razmišljanja • Socijalne promene • Izgled-oblačenje, frizura • Obaveze i prava • Izlasci-pravila sigurnosti |
Frustracije i konflikti | • Upoznavanje sa pojmom frustracija i konflikt | • objasni šta su frustracije • objasni šta su konflikti • navede vrste konflikata • navede i objasni reakcije na frustracije i konflikte (mehanizme odbrane) | • Frustracije • Konflikti • Vrste konflikata • Reakcija na frustracije i konflikte |
Komunikacija | • Upoznavanje sa procesom komunikacije | • objasni važnost učenja komunikacije • objasni šta je govor tela • navede prepreke uspešne komunikacije ("opasne rečenice") • navede uticaj svađe na dalji tok komunikacije • objasni ćutanje kao poruku sagovorniku • objasni šta je empatija u komunikaciji • navede šta su i kako se saopštavaju potrebe i želje • primeni "ja - poruke" na primerima • navede koja su pravila komunikacije ("čarobne reči") • navede i objasni osnovne emocije • navede kako fizički izgled, boje i garderoba utiču na komunikaciju | • Neophodnost učenja komunikacije • Govor bez reči • Prepreke uspešne komunikacije • Svađe • Ćutanje • Aktivno slušanje • Aktivan govor • Ja - poruke • Pravila komunikacije • Emocionalni profil ličnosti • Kreiranje imidža |
Mentalno zdravlje | • Upoznavanje sa pojmom stresa i traume i sa tehnikama prevladavanja stresa | • objasni šta je stres i trauma • navede tehnike prevladavanja stresa | • Stres i trauma • Tehnike prevladavanja stresa |
Psihološki problemi | • Upoznavanje sa najčešćim psihološkim problemima u adolescenciji i kako ih prevazići | • objasni šta je i koje su vrste agresivnosti • objasni koji su uzroci i posledice depresije, kao i mehanizme prevladavanja depresije • objasni šta je kompleks niže vrednosti i načine postizanja samopouzdanja • navede i objasni najčešće poremećaje ishrane u adolescenciji • objasni vrste zavisnosti i posledice • navede vrste zlostavljanja, posledice i strategije suočavanja • navede reakcije na gubitak voljene osobe i strategije suočavanja • navede i objasni poremećaje ponašanja (laž, krađa, delikvencija) | • Agresivnost • Depresija • Kompleks niže vrednosti • Poremećaji ishrane • Zavisnost • Zlostavljanje • Gubitak voljene osobe • Poremećaji ponašanja |
PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
1. Dr Nikola Rot: Osnovi socijalne psihologije
2. Tijana Mandić: Komunikologija
3. Dr Nikola Rot i Slavoljub Radonjić: Psihologija za drugi razred srednje škole
4. Dr Vera Smiljanić: Razvojna psihologija
5. Josip Berger, Mikloš Biro, Sulejman Hrnjica: Klinička psihologija
KOORDINATNA GEOMETRIJA
Treći razred
Naziv predmeta: | KOORDINATNA GEOMETRIJA |
Godišnji fond: | 70 časova |
Razred: | treći |
TEMA | CILJ | ISHODI Po završetku teme učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Analitička geometrija | • sticanje znanja o rešavanju elementarnih problema sa krivim i pravim linijama u koordinatnoj ravni | • odredi rastojanje između dve tačke • odredi težište trougla • odredi površinu trougla • postavi jednačinu prave iz zadatih uslova • odredi preseke linija, kao i uglove preseka • postavi jednačinu kruga iz zadatih uslova • postavi jednačinu elipse iz zadatih uslova • postavi jednačinu parabole iz zadatih uslova • postavi jednačinu hiperbole iz zadatih uslova • postavi tangentu na krivu • odredi ugao između dve krive • rešava i druge elementarne konstruktivne zadatke alatom analitičke geometrije | • Rastojanje između dve tačke • Podela duži u datom odnosu • Površina trougla • Jednačine pravih u ravni • Odnos dve prave, uslov paralelnosti, uslov normalnosti, ugao između dve prave • Jednačina kruga • Odnos kruga i prave, uslov dodira prave i kruga • Odnos dva kruga • Jednačina elipse • Uslov dodira prave i elipse • Jednačina hiperbole • Uslov dodira prave i hiperbole • Jednačina parabole • Uslov dodira prave i parabole • Ugao između dve krive drugog reda • Grafičko rešavanje sistema jednačina | • Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (70 časova) Podela odeljenja na grupe Odeljenje se ne deli na grupe Mesto realizacije nastave • Teorijska nastava se realizuje u učionici Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. praćenje ostvarenosti ishoda 2. testove znanja Okvirni broj časova po temama • Analitička geometrija (50 časova) • Kompleksni brojevi (20 časova) |
Kompleksni brojevi | • sticanje znanja o rešavanju elementarnih problema u kompleksnoj ravni | • odredi trigonometrijski oblik datog kompleksnog broja • odredi modul i argument kompleksnog broja • obavlja osnovne računske operacije sa kompleksnim brojevima • odredi stepen kompleksnog broja primenom Moavrovog obrasca • odredi sve vrednosti korena kompleksnog boja • rešava kvadratne jednačine sa kompleksnim koeficijentima | • Trigonometrijski oblik kompleksnog broja • Stepen kompleksnog broja, Moavrov obrazac • Koren kompleksnog broja • Ojlerova formula • Kompleksne jednačine |
PREPORUČENA LITERATURA
1. Vene Bogoslavov: Zbirka zadataka iz matematike za treći razred srednje škole
2. Srđan Ognjanović i Živorad Ivanović: Zbirka zadataka iz matematike za treći razred srednje škole
3. Dr Jovan D. Kečkić: Matematika sa zbirkom zadataka za treći razred srednje škole
SOCIOLOGIJA
Treći razred
Naziv predmeta: | SOCIOLOGIJA |
Godišnji fond: | 70 časova |
Razred: | treći |
TEMA | CILJ | ISHODI Po završetku teme učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Sociološka perspektiva | • Upoznavanje sa sociologijom kao naučnom i praktičnom disciplinom | • primeni sociološku imaginaciju • objasni koje je mesto sociologije i sociologa u modernim društvima • objasni koji su centralni koncepti sociologije • navede ključne teorijske pristupe u sociologiji | • Sociološka imaginacija • Čemu sociologija? • Centralni koncepti sociologije: struktura, promena i interakcija • Sociologija kao teorija | • Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (70 časova) Podela odeljenja na grupe Odeljenje se ne deli na grupe Mesto realizacije nastave • Teorijska nastava se realizuje u učionici Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. praćenje ostvarenosti ishoda 2. testove znanja Okvirni broj časova po temama • Sociološka perspektiva (4 časa) • Socijalizacija (5 časova) • Porodica (5 časova) • Kultura (9 časova) • Religija (6 časova) • Socijalna patologija i kriminal (7 časova) • Društvena struktura i društvene nejednakosti (12 časova) • Rad i privredni život (6 časova) • Pravo i politika (7 časova) • Društvene organizacije (5 časova) • Društvene promene (4 časa) |
Socijalizacija | • Upoznavanje sa pojmom i agensima socijalizacije | • objasni pojam socijalizacije • objasni kako utiču pojedini agensi na formiranje ličnosti • imenuje faktore koji utiču na njegov razvoj i formiranje • objasni razliku između pola i roda • otkrije značaj kontinuiranog učenja | • Pojam socijalizacije • Agensi socijalizacije: porodica, religija, vršnjaci, škola, mediji • Ko sam ja? • Polna socijalizacija • Učenje za ceo život: socijalizacija odraslih |
Porodica | • Upoznavanje sa porodicom, oblicima porodičnog života, brakom, razvodom i porodičnom patologijom | • objasni šta je porodica • razlikuje različite vrste srodstva • objasni promene u razvoju porodice • diskutuje o braku i razvodu • objasni nasilje u porodici | • Pojam porodice • Vrste srodstva • Promene u oblicima porodičnog života • Brak i razvod • Nasilje u porodici |
Kultura | • Upoznavanje sa kulturom kao ljudskom prirodom i kulturnom fenomenologijom | • objasni značaj kulture kao čovekove prirode • objasni kulturni identitet • razlikuje norme i vrednosti • napravi kontrast između tradicije i inovacije • objasni značaj kulturnih obrazaca za kulturnu raznolikost • objasni šta su narodna, popularna i masovna kultura • razlikuje subkulture i kontrakulture • objasni šta je medijska kultura • diskutuje o omladinskim subkulturama u Republici Srbiji | • Kulturni identitet • Norme i vrednosti • Tradicija i inovacija • Kulturni obrasci i kulturna raznolikost • Narodna, popularna i masovna kultura • Subkulture, kontrakulture • Medijska kultura • cyber kultura • Omladinska kultura u Republici Srbiji |
Religija | • Upoznavanje sa religijom, magijom i mitom, tipovima i oblicima religioznosti | • objasni šta su mit i magija • objasni šta je religija • razlikuje tipove religioznosti • razlikuje različite religijske zajednice • napravi pregled religijske karte sveta • objasni šta je sekularizacija, a šta religijski fanatizam | • Mit i magija • Pojam religije • Tipovi religioznosti • Religijski oblici • Religijska karta sveta • Sekularizacija i religijski fanatizam |
Socijalna patologija i kriminal | • Upoznavanje sa pojmovima normalno i patološko, devijantnim ponašanjem, vrstama devijantnog ponašanja, društvenom stigmom i društvenom kontrolom | • objasni razliku između normalnog i patološkog • objasni šta je devijantno ponašanje • diskutuje o udelu mladih u devijantnom ponašanju i kriminalitetu • objasni uzroke kriminaliteta • objasni koji su uzroci samoubistva • objasni šta je društvena stigma • objasni šta je društvena kontrola | • Normalno i patološko u društvu • Pojam i tipovi devijantnog ponašanja • Mladi, devijantno ponašanje i kriminal • Uzroci i vrste kriminaliteta • Samoubistvo, pojam i uzroci • Društvena stigma • Društvena kontrola: kazne i zatvori |
Društvena struktura i društvene nejednakosti | • Upoznavanje sa društvenom strukturom, društvenom stratifikacijom, oblicima i uzrocima društvenih nejednakosti | • objasni šta je društvena struktura • objasni šta su društvena uloga i društveni status • razlikuje oblike društvene stratifikacije • objasni klasnu strukturu u Republici Srbiji • objasni šta je socijalna mobilnost • objasni značaj siromaštva kao uzroka nejednakosti • objasni značaj rase i nacionalnosti kao uzroka nejednakosti • objasni značaj starosne dobi kao uzrok nejednakosti • objasni uzroke polne segregacije • objasni šta su stereotipi i predrasude • objasni šta je diskriminacija, a šta tolerancija | • Pojam društvene strukture • Društvena uloga, društveni status • Sistemi društvene stratifikacije • Klasna struktura u Republici Srbiji • Socijalna mobilnost • Siromaštvo i nejednakost • Rasa i nacionalnost kao uzroci nejednakosti • Ejdžizam kao društvena nejednakost • Polna segregacija • Stereotipi i predrasude • Diskriminacija i tolerancija |
Rad i privredni život | • Upoznavanje sa pojmom rada, društvenom i prirodnom podelom rada, nezaposlenošću, tendencijama i razvojem rada | • objasni šta su prirodna i društvena podela rada • objasni značaj industrijske revolucije za razvoj rada • objasni promene u modernom svetu vezane za rad • predvidi tendencije razvoja sistema zanimanja • diskutuje o nezaposlenosti • predvidi budućnost rada | • Prirodna i društvena podela rada • Industrijska revolucija i podela rada • Rad u modernom svetu: periferija i centar globalnog razvoja • Tendencije u sistemu zanimanja • Nezaposlenost • Budućnost rada |
Pravo i politika | • Upoznavanje sa osnovnim pojmovima prava i politike | • razlikuje moralne i pravne norme • objasni šta su ljudska prava • objasni vezu između autoriteta, moći i vlasti • objasni šta su politika i država • objasni šta je politička participacija • objasni šta je demokratija • razlikuje demokratske od nedemokratskih političkih sistema | • Moralne i pravne norme • Ljudska prava • Moć, autoritet i vlast • Pojam politike i države • Politička participacija • Demokratija • Nedemokratski politički sistemi |
Društvene organizacije | • Upoznavanje sa društvenim organizacijama i institucijama | • objasni šta su društvene organizacije i institucije • razlikuje organsku od mehaničke solidarnosti • objasni šta je birokratija • objasni kako funkcionišu moderne organizacije • objasni značaj socijalne mreže i socijalnog kapitala | • Društvene organizacije i institucije • Organska i mehanička solidarnost • Birokratija • Moderne organizacije • Socijalne mreže i socijalni kapital |
Društvene promene | • Upoznavanje sa pojmom i načinima društvenih promena | • objasni šta je to društvena promena • objasni dilemu evolutivni ili revolucioni model promene • objasni značaj populacije u društvenim promenama • objasni moderne društvene promene kao što su: urbanizacija, globalizacija | • Pojam društvene promene • Revolucija vs. evolucija • Populacija i društvene promene • Društvene promene u modernom svetu: urbanizacija, globalizacija |
PREPORUČENA LITERATURA
1. Entoni Gidens: Sociologija, Ekonomski fakultet Univerziteta u Beogradu, Beograd, 2005.
2. http://www.asanet.org/cs/root/topnav/sociology_depts/an_aptype_sociology_high_school_curse
INTEGRALNI RAČUN SA PRIMENAMA
Četvrti razred
Naziv predmeta: | INTEGRALNI RAČUN SA PRIMENAMA |
Godišnji fond: | 64 časa |
Razred: | četvrti |
TEMA | CILJ | ISHODI Po završetku teme učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Neodređeni integral | • Sticanje znanja o rešavanju neodređenih integrala | • reši primenom tabličnih integrala i pravila integracije neodređene integrale • primeni metodu zamene pri rešavanju neodređenog integrala • reši jednostavnije integrale parcijalnom integracijom • reši integral ma koje racionalne funkcije • reši i druge jednostavnije integrale | • Definicija primitivne funkcije, pravila integracije, tablica integrala • Rešavanje integrala metodom zamene • Rešavanje integrala metodom parcijalne integracije • Integracija racionalnih funkcija | • Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (64 časa) Podela odeljenja na grupe Odeljenje se ne deli na grupe Mesto realizacije nastave • Teorijska nastava se realizuje u učionici Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. praćenje ostvarenosti ishoda 2. testove znanja Okvirni broj časova po temama • Neodređeni integral (20 časova) • Određeni integral (30 časova) • Diferencijalne jednačine (14 časova) |
Određeni integral | • Sticanje znanja o rešavanju i primeni određenih integrala | • izračuna određene integrale primenom Njutn-Lajbnicove formule • izračuna određene integrale metodom zamene • izračuna određene integrale metodom parcijalne integracije • izračuna određene integrale metodom integracija racionalnih funkcija • odredi površinu između krivih linija u ravni • odredi zapreminu rotacionog tela • izračuna dužinu luka krive u ravni | • Izračunavanje određenog integrala (Njutn-Lajbnicova formula, osnovne osobine određenog integrala) • Integracija određenog integrala metodom zamene • Metod parcijalne integracije • Integracija racionalnih funkcija • Površina ravne figure • Zapremina rotacionog tela • Dužina luka krive |
Diferencijalne jednačine | • Sticanje znanja o osnovnim tipovima diferencijalnih jednačina | • reši jednostavnije homogene diferencijalne jednačine prvog reda • reši jednostavnije linearne diferencijalne jednačine • reši jednostavnije Bernulijeve jednačine • reši jednostavnije homogene diferencijalne jednačine drugog reda sa konstantnim koeficijentima | • Jednačina koja razdvaja promenljive • Homogena jednačina prvog reda • Linearna jednačina • Bernulijeva jednačina • Homogena jednačina drugog reda sa konstantnim koeficijentima |
PREPORUČENA LITERATURA
1. Dr Milutin Obradović i dr Dušan Georgijević: Matematika sa zbirkom zadataka za gimnazije i stručne škole sa četiri časa nedeljno
2. Vene Bogoslavov: Zbirka zadataka iz matematike za četvrti razred srednje škole
3. Srđan Ognjanović i Živorad Ivanović: Zbirka zadataka iz matematike za četvrti razred srednje škole
PREVENTIVNA PROTIVPOŽARNA ZAŠTITA
Četvrti razred
Naziv predmeta: | PREVENTIVNA PROTIVPOŽARNA ZAŠTITA |
Godišnji fond: | 64 časa |
Razred: | četvrti |
TEMA | CILJ | ISHODI Po završetku teme učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Osnovni pojmovi preventive u zaštiti od požara | • Sticanje znanja o pojmu i značaju preventive u zaštiti od požara | • objasni pojam preventivne zaštite od požara • objasni značaj preventivne zaštite od požara | • Pojam i značaj preventive u zaštiti od požara • Istorija razvoja zaštite od požara i zavisnost od razvoja drugih naučnih oblasti (pre svega, prirodnih nauka: fizike, hemije, fizičke hemije itd.) | • Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rala i načinima ocenjivanja Oblici nastave Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (64 časa) Podela odeljenja na grupe Odeljenje se ne deli na grupe Mesto realizacije nastave • Teorijska nastava se realizuje u učionici Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: 1. praćenje ostvarenosti ishoda 2. testove znanja Okvirni broj časova po temama • Osnovni pojmovi (4 časa) • Osnovi teorije gorenja (10 časova) • Uzroci požara (10 časova) • Mere zaštite od požara (10 časova) • Znaci i upozorenja na aerodromu (14 časova) • Planovi zaštite od požara (16 časova) |
Osnovi teorije gorenja | • Sticanje znanja o teoriji gorenja | • navede osnovne elemente procesa sagorevanja • objasni princip sagorevanja • navede uslove za nastajanje procesa sagorevanja • objasni razliku između potpunog i nepotpunog sagorevanja • navede produkte sagorevanja • objasni temperature i brzine sagorevanja | • Osnovni principi sagorevanja • Početak gorenja i prateće pojave sa posledicama • Potpuno i nepotpuno sagorevanje i prateće pojave • Temperatura i brzina sagorevanja, produkti sagorevanja |
Uzroci požara | • Sticanje znanja o uzrocima koji dovode do požara | • razlikuje otvoreni plamen i užarena tela • navede uzroke požara • razlikuje uzroke požara • opiše opasnosti od požara i eksplozije na aerodromu | • Otvoreni plamen i užarena tela • Toplota trenja, prirodne pojave eksplozije, hemijske reakcije, elektricitet i električna energija, statički elektricitet, samozagrevanje i samopaljenje • Opšte opasnosti od požara i eksplozije na aerodromu odnosno letilištu |
Mere zaštite od požara | • Upoznavanja sa potrebnim elementima za sprovođenje mera zaštite od požara | • navede mere zaštite od požara i eksplozije • opiše elemente za automatsko otkrivanje • navede sisteme za automatsko gašenje požara na aerodromu • objasni proceduru dojave požara • objasni proceduru gašenja požara • opiše mere zaštite pri izvođenju radova na privremenim lokacijama | • Mere zaštite od požara i eksplozija • Sistemi za automatsko otkrivanje i dojavu požara • Sistemi za automatsko gašenje požara na aerodromu • Mere zaštite pri zavarivanju, rezanju i lemljenju na privremenim mestima za izvršenje ovih radova |
Znaci i upozorenja na aerodromu | • Razvijanje sposobnosti za razlikovanje znakova i upozorenja na aerodromu | • prepoznaje znake koji se upotrebljavaju za dojavu požara na aerodromu • objasni proceduru upozorenja za dojavu požara na aerodromu | • Znaci i upozorenja koji se upotrebljavaju za dojavu požara |
Planovi zaštite od požara | • Razjašnjenje planova zaštite od požara na aerodromu | • razlikuje stepen ugroženosti od požara • proceni stepen ugroženosti od požara • opiše elemente plana zaštite od požara | • Procena stepena ugroženosti od požara • Elementi plana zaštite od požara |
PREPORUČENA LITERATURA
1. Pisana predavanja
2. Zakon o zaštiti od požara ("Službeni glasnik SRS", broj 37/88 i "Službeni glasnik RS", br. 53/93, 67/93, 48/94 i 101/05)
3. Podzakonska akta o zaštiti od požara
4. Zakon o vazdušnom saobraćaju ("Službeni list SRJ", br. 12/98, 5/99, 38/99, 44/99, 73/00 i 70/01 i "Službeni glasnik RS", broj 101/05)
PROGRAM MATURSKOG ISPITA ZA OGLEDNI OBRAZOVNI PROFIL TEHNIČAR VAZDUŠNOG SAOBRAĆAJA ZA BEZBEDNOST
CILJ MATURSKOG ISPITA
Maturskim ispitom proverava se da li je učenik, po uspešno završenom obrazovanju za odgovarajući obrazovni profil, stekao programom propisana znanja, veštine i glavne stručne kompetencije za zanimanja za koja se školovao u okviru obrazovnog profila po programu ogleda.
Nastavni plan i program ogleda usklađen je sa zahtevima EASA (European Aviation Safety Agency) PART-147 standarda koji se odnosi na školovanje vazduhoplovno tehničkog osoblja i Pravilnikom o obezbeđivanju kontinuirane plovidbenosti vazduhoplova i vazduhoplovnih proizvoda, delova i uređaja i o odobravanju organizacija i osoblja koji se bave ovim poslovima ("Službeni glasnik RS", br. 14/10 i 68/10).
Maturski ispit za ovaj obrazovni profil je u saglasnosti sa navedenim standardom i Pravilnikom.
STRUKTURA MATURSKOG ISPITA
Maturski ispit za učenike koji su se školovali po oglednom programu za obrazovni profil tehničar vazdušnog saobraćaja za bezbednost, sastoji se od tri nezavisna ispita:
- ispit iz srpskog jezika, odnosno jezika nacionalne manjine;
- ispit za proveru stručno-teorijskih znanja;
- maturski praktični rad.
PREDUSLOVI ZA POLAGANJE MATURSKOG ISPITA
Učenik polaže maturski ispit u skladu sa Zakonom. Maturski ispit može da polaže učenik koji je uspešno završio četiri razreda srednje škole po programu ogleda za ovaj obrazovni profil.
Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centar za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih (u daljem tekstu: Centar) u Priručniku o polaganju maturskog ispita za obrazovni profil tehničar vazdušnog saobraćaja za bezbednost - ogled (u daljem tekstu: Priručnik):
- određuje posebne preduslove za polaganje maturskog ispita;
- utvrđuje listu tema za pismeni ispit iz srpskog jezika, odnosno jezika nacionalne manjine, sa uputstvima za organizaciju ispita i ocenjivanje;
- priprema zbirku zadataka za završni test provere stručno-teorijskih znanja sa uputstvima za strukturiranje testa i njegovo ocenjivanje;
- priprema listu standardizovanih radnih zadataka i kombinacija za maturski praktični rad i liste za ocenjivanje sa uputstvima za organizaciju i realizaciju ispita.
Jedinstvenu listu tema određuju nastavnici srpskog jezika, odnosno jezika nacionalne manjine iz svih škola u kojima se ostvaruje ogled za dati obrazovni profil.
Zbirku zadataka za završni test i praktične radne zadatke pripremaju nastavnici stručnih predmeta iz svih škola u kojima se ostvaruje ogled, u saradnji sa Centrom.
Centar dostavlja priručnik svakoj školi koja ostvaruje nastavni plan i program ogleda.
Priručnik se može dopunjavati svake školske godine.
ORGANIZACIJA MATURSKOG ISPITA
Maturski ispit sprovodi se u školi i prostorima gde se nalaze radna mesta i uslovi za koje se učenik obrazovao.
Za svakog učenika direktor škole određuje mentore. Mentori su nastavnici stručnih predmeta koji su obučavali učenika u toku školovanja. Oni pomažu učeniku u pripremama za polaganje testa za proveru stručno-teorijskih znanja i maturskog praktičnog rada.
U okviru perioda planiranog programom ogleda za pripremu i polaganje maturskog ispita, škola organizuje konsultacije i dodatnu pripremu učenika za polaganje ispita, obezbeđujući dodatne uslove u pogledu prostora, opreme i vremenskog rasporeda.
Maturski ispit za učenika može da traje najviše sedam radnih dana. U istom danu učenik može da polaže samo jedan deo maturskog ispita.
Za svaki deo maturskog ispita direktor škole određuje članove ispitne komisije, koju čine tri člana i tri zamenika.
Svaki deo maturskog ispita se ocenjuje i na osnovu tih ocena utvrđuje se opšti uspeh na maturskom ispitu.
Ispit iz srpskog jezika, odnosno jezika nacionalne manjine
Cilj ispita iz srpskog jezika, odnosno jezika nacionalne manjine je provera jezičke pismenosti, poznavanja književnosti, kao i opšte kulture.
Ispit se polaže pismeno i traje tri sata.
Na pismenom ispitu iz srpskog jezika, odnosno jezika nacionalne manjine učenik obrađuje jednu od četiri ponuđene teme, koje utvrđuje ispitni odbor škole, na predlog stručnog veća nastavnika srpskog jezika, odnosno jezika nacionalne manjine, sa jedinstvene liste tema.
Ocenu pisanog rada utvrđuje ispitna komisija na osnovu pojedinačnih ocena svakog člana ispitne komisije.
Ispit za proveru stručno-teorijskih znanja
Cilj ovog dela maturskog ispita je provera stručno-teorijskih znanja neophodnih za obavljanje poslova i zadataka za čije se izvršenje učenik osposobljava tokom školovanja. Ova znanja stiču se zavisno od obrazovnog profila, kroz sledeće predmete:
- Opasne materije;
- Vanredne situacije;
- Bezbednost civilnog vazduhoplovstva;
- Terorizam;
- Sistem bezbednosti i protivdiverziona zaštita.
Ispit se polaže pismeno, rešavanjem testa za proveru stručno-teorijskih znanja, koji sadrži 50 zadataka, a vrednuje se sa ukupno 100 bodova. Bodovi se prevode u uspeh. Skala uspešnosti je petostepena.
Ukupan broj bodova ostvaren na testu | USPEH |
do 50 | nedovoljan (1) |
51 - 63 | dovoljan (2) |
64 - 75 | dobar (3) |
75 - 87 | vrlo dobar (4) |
88 - 100 | odličan (5) |
Test priprema Centar, na osnovu zbirke zadataka za završno testiranje koja je sastavni deo Priručnika, i to tako da se iz zbirke preuzimaju zadaci koji ukupno nose 50 bodova, dok preostalih 50 bodova nose zadaci koji nisu objavljeni u zbirci.
Ispitnu komisiju za pregled testova čine tri nastavnika stručnih predmeta.
Maturski praktični rad
Cilj maturskog praktičnog rada je provera glavnih stručnih kompetencija propisanih planom i programom ogleda za obrazovni profil tehničar vazdušnog saobraćaja za bezbednost:
- kontrola kretanja vazduhoplova, putnika i stvari na aerodromu;
- zaštita vazduhoplova, lica i stvari po propisanim bezbednosnim procedurama.
Maturski praktični rad sprovodi se u kompaniji i prostorima gde se nalaze radna mesta i uslovi za koje se učenik obrazovao.
Ocenu o stečenim propisanim kompetencijama daje ispitna komisija, koju čine:
- dva nastavnika stručnih predmeta za obrazovni profil, od kojih je jedan predsednik komisije;
- predstavnik poslodavaca iz PART-145 ovlašćene organizacije - stručnjak u datoj oblasti koga predlaže Unija poslodavaca Srbije u saradnji sa odgovarajućim poslovnim udruženjima, Privrednom komorom Srbije i Centrom. Bazu podataka o članovima ispitnih komisija vodi Centar.
Na maturskom praktičnom radu učenik izvršava dva radna zadatka. Broj radnih zadataka odgovara broju propisanih glavnih stručnih kompetencija, a svaka kompetencija proverava se jednim radnim zadatkom.
Od standardizovanih radnih zadataka sačinjava se odgovarajući broj kombinacija radnih zadataka za maturski praktični rad. Broj kombinacija mora biti za 10% veći od broja učenika koji polažu maturski ispit u jednoj školi. Učenik izvlači kombinaciju radnih zadataka.
Svaki radni zadatak može da se oceni sa najviše 100 bodova. Uspeh na maturskom praktičnom radu zavisi od ukupnog broja bodova koje je učenik stekao izvršavanjem svih propisanih radnih zadataka.
Svaki član ispitne komisije unosi ocene u svoj obrazac za ocenjivanje, koji sadrži standarde za dati radni zadatak.
Na osnovu pojedinačnog ocenjivanja svih članova, ispitna komisija utvrđuje prosečan broj bodova za svaki radni zadatak i taj podatak unosi u Zbirni obrazac za ocenjivanje radnih zadataka na maturskom praktičnom radu, koji je sastavni deo zapisnika o polaganju maturskog ispita, i koji je dat u Priručniku.
Ukupan broj bodova koji učenik ostvari na maturskom praktičnom radu, jednak je zbiru postignutih bodova na svim radnim zadacima. Ukupan broj bodova prevodi se u uspeh. Skala uspešnosti je petostepena.
UKUPAN BROJ BODOVA | USPEH |
2 radna zadatka |
do 101 | nedovoljan (1) |
102 - 126 | dovoljan (2) |
127 - 150 | dobar (3) |
151 - 174 | vrlo dobar (4) |
175 - 200 | odličan (5) |
DIPLOMA I UVERENJE
Učenik koji je položio maturski ispit, stiče pravo na izdavanje Diplome o stečenom srednjem obrazovanju.
Uz Diplomu učenik dobija i Uverenje o položenim ispitima u okviru savladanog programa ogleda za obrazovni profil.