PRAVILNIK

O NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU OGLEDA ZA OBRAZOVNI PROFIL TURISTIČKI TEHNIČAR

("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 11/2007, 3/2010 i 5/2011)

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program ogleda za obrazovni profil turistički tehničar, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Član 2

Program ogleda iz člana 1. ovog pravilnika ostvaruje se u skladu sa:

1. Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik SRS - Prosvetni glasnik", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/02, 5/03, 10/03, 24/04, 3/05, 6/05, 11/05, 6/06 i 12/06), iz sledećih predmeta:

1) Srpski jezik i književnost;

2) Srpski jezik kao nematernji jezik;

3) Strani jezik;

4) Drugi i treći strani jezik;

5) Fizičko vaspitanje;

6) Građansko vaspitanje;

2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta Verska nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", br. 6/03, 23/04 i 9/05).

Član 3

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku", a primenjivaće se od školske 2007/2008. godine.

 

Samostalni član Pravilnika o dopunama
Pravilnika o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovni profil turistički tehničar

("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 3/2010)

Član 3

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku", a primenjivaće se od školske 2010/2011. godine.

 

Samostalni član Pravilnika o dopuni
Pravilnika o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovni profil turistički tehničar

("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 5/2011)

Član 2

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".

 

 

NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA

 

Područje rada: TRGOVINA, UGOSTITELJSTVO I TURIZAM

 

Oblast: TURIZAM

 

Obrazovni profil: TURISTIČKI TEHNIČAR - ogled

 

Trajanje obrazovanja: četiri godine

Cilj ogleda:

- razvoj i primena modularnih programa stručnog obrazovanja koji su zasnovani na standardima zanimanja i potrebama tržišta rada za znanjima i veštinama;

- razvoj obrazovnih programa koji zadovoljavaju razvojne potrebe i potrebe za generičkim i životnim veštinama učenika;

- zasnivanja programa obrazovanja, nastave i učenja na precizno definisanim ciljevima i ishodima koji omogućuju individualan pristup učenju i koji uvažavaju razvojne potencijale i mogućnosti učenika;

- uspostavljanje funkcionalne veze između sadržaja obaveznih predmeta i stručnih modula kako bi se podržalo i omogućilo uspešno sticanje stručnih znanja i veština;

- provera stručno teorijskih znanja i radnih kompetencija u okviru stručne mature.

Uvođenje organizacionih novina:

- prilagođavanje organizacije nastave i uslova rada u školi modularnoj programskoj strukturi i uspešnom dosezanju ishoda obrazovanja;

- razvoj modela socijalnog partnerstva putem programskog i organizacionog povezivanja srednjih stručnih škola sa kompanijama, tržištem rada i lokalnom zajednicom;

- realizacija modularnih programa kroz različite organizacione oblike nastave (teorijsku nastavu, vežbe, praktičan rad i nastavu u bloku);

- razvoj kriterijuma i standarda evaluacije i ocenjivanja zasnovanih na projektovanim ishodima obrazovanja;

- unapređenje stručnih i pedagoških kompetencija nastavnika;

- modernizovanje školske infrastrukture i unapređenje uslova za rad i učenje.

Očekivani ishodi ogleda:

- unapređene mogućnosti za zapošljavanje i sticanje kompetencija neophodnih za kvalitetan rad u zanimanju i obavljanje određenih poslova;

- sticanje uslova za nastavak školovanja i osposobljavanje za dalje celoživotno učenje;

- sticanje ključnih (generičkih) kompetencija i životnih veština neophodnih za dalje učenje i profesionalni razvoj;

- efikasnije i podsticajnije metode rada sa učenicima primenjene u svakodnevnoj obrazovnoj praksi;

- ocenjivanje učenika u odnosu na očekivane ishode;

- razvijanje sistema praćenja ostvarenosti nastavnog programa na nivou škole i na nivou Republike;

- provera radnih kompetencija učenika na stručnoj maturi.

Trajanje ogleda

Ogled se sprovodi od 1. septembra 2007. godine kroz najmanje tri generacije upisanih učenika. Odluku o prestanku ogleda doneće, nakon procene rezultata, ministar prosvete.

Način ostvarivanja ogleda

Ogled se ostvaruje na osnovu ovog nastavnog plana i programa u području rada Trgovina, ugostiteljstvo i turizam. U cilju uspešnog sprovođenja ogleda za nastavnike i direktore srednjih stručnih škola u kojima se ostvaruje program ovog ogleda, organizuje se obuka u oblastima koje su bitne za unapređenje kvaliteta obrazovnog rada.

Način polaganja stručne mature biće propisan posebnim podzakonskim aktom.

Uslovi ostvarivanja programa ogleda

Ogled će se ostvarivati u uslovima svakodnevnog obrazovno - vaspitnog rada u školama.

Njegovo ostvarivanje podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika i pomoćnih nastavnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.

Ministarstvo prosvete i Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje pružiće savetodavnu podršku direktorima i nastavnicima za realizaciju programa, razvoj materijala za rad, praćenje i vrednovanje ogleda.

Praćenje i vrednovanje ogleda

Praćenje i vrednovanje ogleda obavljaće Ministarstvo prosvete i Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i prosvetni savetnik, a na osnovu posebnog uputstva za praćenje realizacije oglednih programa koje će biti naknadno publikovano.

Primena ogleda će biti praćena kontinuirano u toku školske godine.

Na kraju školske godine, na osnovu različitih upitnika i izveštaja, biće ispitani ishodi obrazovno - vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja, mišljenja učenika i nastavnika.

Rezultate ogleda objaviće Ministarstvo prosvete na način dostupan široj stručnoj javnosti.

CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA

za obrazovni profil: TURISTIČKI TEHNIČAR - ogled

CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA:

Cilj stručnog obrazovanja za obrazovni profil Turistički tehničar je osposobljavanje učenika za rad u turističkoj organizaciji i rad na recepciji.

S obzirom na neophodnost stalnog prilagođavanja promenljivim zahtevima tržišta rada, potrebu kontinuiranog obrazovanja, stručnog usavršavanja, razvoj karijere, unapređenje zapošljivosti, učenici će biti osposobljavani za:

- primenu teorijskih znanja u praktičnom kontekstu

- efikasan rad u grupnim situacijama

- preuzimanje odgovornosti za vlastito kontinuirano učenje i napredovanje u poslu i karijeri

- blagovremeno reagovanje na promenu u radnoj sredini

- prepoznavanje poslovnih mogućnosti u radnoj sredini i širem socijalnom okruženju

- primenu sigurnosnih i zdravstvenih mera u procesu rada

- upotrebu informatičke tehnologije u prikupljanju, organizovanju i korišćenju informacija u radu i svakodnevnom životu.

OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA:

radne kompetencije

znanja

veštine

stavovi

Po završenom obrazovanju za ovaj profil, učenik će biti u stanju da:

  • izvršava poslove u turističkoj agenciji i
  • radi poslove na recepciji.
  • objasni načine i postupke kreiranja turističke usluge
  • objasni organizaciju rada recepcijske službe
  • prepoznaje zakonske propise u turizmu i u ugostiteljstvu
  • opiše način i postupke pripreme ugovora koje će sklapati sa partnerima u okruženju
  • navede karakteristike poznatih turističkih destinacija kod nas i u svetu
  • koristi vokabular jednog stranog jezika neophodan za komunikacijsku situaciju u turizmu.
  • priprema turističke usluge
  • izrađuje turističke usluge
  • plasira na tržište turističke usluge
  • prodaje turističke usluge
  • prati realizaciju turističkih usluga
  • obračunava turističke usluge
  • usluži goste u hotelu
  • komunicira sa gostima i klijentima na stranim jezicima
  • savesno, odgovorno i uredno obavlja poverene mu poslove
  • ispolji ljubaznost, komunikativnost, preduzimljivost, nenametljivost i fleksibilan u odnosu prema klijentima i saradnicima
  • efikasno organizuje vreme
  • prevazilazi stereotipe i predrasude o pojedincima i grupama različitog nacionalnog i kulturološkog identiteta
  • ispolji pozitivan odnos prema svetskoj i evropskoj kulturološkoj i lingvističkoj raznolikosti
  • ispolji pozitivan odnos prema profesionalno-etičkim normama i vrednostima.

Ove multifunkcionalne veštine i sposobnosti su rezultat:

- fleksibilne i na kvalitet učeničkih postignuća usmerene školske organizacije

- zajedničkog rada nastavnika i učenika u svim modulima i predmetima

- primene strategija, metoda i tehnika aktivnog učenja i usvajanja znanja i veština u nastavi.

Nastavni plan i program za ogled - Turistički tehničar

 

I RAZRED

II RAZRED

III RAZRED

IV RAZRED

UKUPNO

nedeljno

godišnje

nedeljno

godišnje

nedeljno

godišnje

nedeljno

godišnje

godišnje

T

V

PN

T

V

PN

B

T

V

PN

T

V

PN

B

T

V

PN

T

V

PN

B

T

V

PN

T

V

PN

B

T

V

PN

B

S

A: OBAVEZNI PREDMETI

12

2

0

408

68

0

0

12

0

0

384

0

0

0

12

0

0

384

0

0

0

12

0

0

348

0

0

0

1524

68

0

0

1560

1. Srpski jezik i književnost

3

 

 

102

 

 

 

3

 

 

96

 

 

 

3

 

 

96

 

 

 

3

 

 

87

 

 

 

381

0

0

0

390

1.1 _____________ jezik i književnost

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0

0

0

0

0

2. Srpski jezik kao nematernji jezik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0

0

0

0

0

3. Strani jezik I

2

 

 

68

 

 

 

2

 

 

64

 

 

 

2

 

 

64

 

 

 

2

 

 

58

 

 

 

254

0

0

0

260

4. Strani jezik II

3

 

 

102

 

 

 

3

 

 

96

 

 

 

3

 

 

96

 

 

 

3

 

 

87

 

 

 

381

0

0

0

390

5. Fizičko vaspitanje

2

 

 

68

 

 

 

2

 

 

64

 

 

 

2

 

 

64

 

 

 

2

 

 

58

 

 

 

254

0

0

0

260

6. Matematika

2

 

 

68

 

 

 

2

 

 

64

 

 

 

2

 

 

64

 

 

 

2

 

 

58

 

 

 

254

0

0

0

260

7. Računarstvo i informatika

 

2

 

 

68

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0

68

0

0

0

B: OPŠTE STRUČNI PREDMETI

9

2

0

306

68

0

0

6

0

0

192

0

0

0

7

0

0

224

0

0

0

2

2

0

58

58

0

0

780

126

0

0

795

1. Zdravstveno vaspitanje

2

 

 

68

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

68

0

0

0

68

2. Poslovna korespondencija

 

2

 

 

68

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0

68

0

0

0

3. Psihologija

2

 

 

68

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

68

0

0

0

68

4. Istorija

2

 

 

68

 

 

 

2

 

 

64

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

132

0

0

0

134

5. Turistička geografija

2

 

 

68

 

 

 

2

 

 

64

 

 

 

2

 

 

64

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

196

0

0

0

200

6. Finansijsko poslovanje

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

96

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

96

0

0

0

99

7. Sociologija

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

64

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

64

0

0

0

66

8. Istorija umetnosti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

64

 

 

 

2

 

 

58

 

 

 

122

0

0

0

126

9. Osnove turizma

1

 

 

34

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

34

0

0

0

34

10. Preduzetništvo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

58

 

 

0

58

0

0

0

V: STRUČNI PREDMETI

6

6

0

68

68

0

90

4

6

12

64

96

192

150

6

12

0

96

192

0

150

6

12

12

87

174

174

150

315

530

366

540

331

1. Ophođenje sa gostima

2

2

 

10

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

10

0

0

10

2. Organizovanje usluga prevoza

2

2

 

20

20

 

30

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20

20

0

30

20

3. Plasiranje lokalnih turističkih ponuda

2

2

 

38

38

 

60

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

38

38

0

60

38

4. Recepcijsko poslovanje

 

 

 

 

 

 

 

2

3

6

32

48

96

90

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

32

48

96

90

34

5. Komunikacija sa turistima tokom boravka u hotelu

 

 

 

 

 

 

 

2

3

6

32

48

96

60

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

32

48

96

60

34

6. Organizovanje usluga smeštaja u domaćinstvu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

6

 

60

120

 

90

 

 

 

 

 

 

 

60

120

0

90

63

7. Organizovanje skupova

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

6

 

36

72

 

60

 

 

 

 

 

 

 

36

72

0

60

39

8. Formiranje i plasman turističkog putovanja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

6

6

57

114

114

90

57

114

114

90

60

9. Realizacija i obračun turističkog putovanja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

6

6

30

60

60

60

30

60

60

60

33

G: IZBORNI PREDMETI

3

0

0

102

0

0

0

3

0

0

96

0

0

0

3

0

0

96

0

0

0

3

0

0

87

0

0

0

381

0

0

0

390

1. Građansko vaspitanje / Verska nastava

1

 

 

34

 

 

 

1

 

 

32

 

 

 

1

 

 

32

 

 

 

1

 

 

29

 

 

 

127

0

0

0

130

2. Izborni predmeti prema programu ogleda

2

 

 

68

 

 

 

2

 

 

64

 

 

 

2

 

 

64

 

 

 

2

 

 

58

 

 

 

254

0

0

0

260

Ukupno A+B+V+G:

30

10

0

884

204

0

90

25

6

12

736

96

192

150

28

12

0

800

192

0

150

23

14

12

580

232

174

150

3000

724

366

540

3076

 

S

4630

* Nedeljni broj časova stručnih predmeta prikazan je u gantogramu

 

Gantogram stručnih predmeta po razredima za ogled - Turistički tehničar

 

Predmeti / Radne nedelje

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

T

V

PN

B

Σ

Prvi

Ophođenje sa gostima

T

2

2

2

2

2

                                                               

10

10

0

0

20

V

2

2

2

2

2

                                                               

PN

                                                                         

B

                                                                         

Organizovanje usluga prevoza

T

         

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

                                           

20

20

0

30

70

V

         

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

                                           

PN

                                                                         

B

                             

30

                                         

Plasiranje lokalnih turističkih ponuda

T

                               

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

   

38

38

0

60

136

V

                               

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

   

PN

                                                                         

B

                                                                     

30

30

 

Σ

4

4

4

0

0

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

30

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

30

30

68

68

0

90

226

 

Predmeti / Radne nedelje

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

T

V

PN

B

Σ

Drugi

Recepcijsko poslovanje

T

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

                                         

32

48

96

90

266

V

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

                                         

PN

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

                                         

B

                               

30

30

30

                                   

Komunikacija sa turistima tokom boravka u hotelu

T

                                     

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

   

32

48

96

60

236

V

                                     

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

   

PN

                                     

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

   

B

                                                                     

30

30

 

Σ

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

30

30

30

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

30

30

64

96

192

150

502

 

Predmeti / Radne nedelje

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

T

V

PN

B

Σ

Treći

Organizovanje usluga smeštaja u domaćinstvu

T

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

                                 

60

120

0

90

270

V

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

                                 

PN

                                                                         

B

                                       

30

30

30

                           

Organizovanje skupova

T

                                             

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

   

36

72

0

60

168

V

                                             

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

   

PN

                                                                         

B

                                                                     

30

30

 

Σ

9

9

9

9

9

9

9

9

9

9

9

9

9

9

9

9

9

9

9

9

30

30

30

9

9

9

9

9

9

9

9

9

9

9

9

30

30

96

192

0

150

438

 

Predmeti / Radne nedelje

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

T

V

PN

B

Σ

Četvrti

Formiranje i plasman turističkog putovanja

T

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

                                   

57

114

114

90

375

V

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

                                   

PN

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

                                   

B

                                     

30

30

30

                             

Realizacija i obračun turističkog putovanja

T

                                           

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

         

30

60

60

60

210

V

                                           

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

         

PN

                                           

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

         

B

                                                               

30

30

     
 

Σ

15

15

15

15

15

15

15

15

15

15

15

15

15

15

15

15

15

15

15

30

30

30

15

15

15

15

15

15

15

15

15

15

30

30

0

0

0

87

174

174

150

585

 

 

Σ=

315

530

366

540

1751

 

Fond časova izbornih predmeta po razredima

IZBORNI PREDMETI

I

II

III

IV

Izborni predmet predviđen Zakonom

 

 

 

 

1. Građansko vaspitanje / Verska nastava

34

32

32

29

Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda

 

 

 

 

1. Treći strani jezik

68

64

64

58

2. Istorija srednjevekovne Srbije

68

64

 

 

3. Istorija svakodnevnog života

68

64

 

 

4. Geografija

 

 

64

58

5. Geografija kulture

 

 

64

58

6. Poslovna informatika u turizmu i ugostiteljstvu

 

64

64

58

7. Računarstvo i informatika 2

 

64

64

58

8. Marketing u turizmu

 

 

 

58

9. Ekologija i zaštita životne sredine

68

 

 

 

 

Izborna nastava sastoji se svake školske godine iz 3 (tri) časa i to:

- obavezni izborni predmet predviđen Zakonom - Građansko vaspitanje ili Verska nastava, 1 čas nedeljno tokom školske godine;

- jedan izborni predmet predviđen Programom ogleda, pri čemu su svi ponuđeni predmeti sa fondom 2 časa nedeljno.

Učenici mogu da se opredele za strani jezik kao izborni predmet samo u prvom razredu i mogu ga slušati u kontinuitetu do kraja školovanja ili kraće. To znači da ukoliko odustanu u nekom razredu ne mogu ga ponovo birati u narednim.

Lista izbornih predmeta nije konačna i može se dopuniti na predlog škole koja sprovodi ogled, programom koji je prethodno odobrilo Ministarstvo prosvete. Ostvaruje se iz onih predmeta za koji se izjasni najmanje 30 % učenika oglednog odeljenja.

Ukoliko je isti nastavni predmet ponuđen kao izborni u različitim razredima u toku školovanja, učenik može da bira ponuđeni predmet samo jedanput.

Ocena izbornih predmeta predviđenih Programom ogleda je numerička i ulazi u prosek ocena na kraju godine.

Ostvarivanje Programa ogleda

Predviđen broj učenika u odeljenju je 24.

Nastava iz sledećih predmeta odvija se po grupama kroz vežbe (V), praktičnu nastavu (PN) i nastavu u bloku (B):

 

razred

predmet

godišnji fond časova

broj učenika u
grupi

V

PN

B

I

Računarstvo i informatika

68

 

 

12

Poslovna korespondencija

68

 

 

12

Ophođenje sa gostima

10

 

 

12

Organizovanje usluga prevoza

20

 

30

12

Plasiranje lokalnih turističkih usluga

38

 

60

12

II

Recepcijsko poslovanje

48

96

90

12

Komunikacija sa turistima tokom boravka u hotelu

48

96

60

12

III

Organizovanje usluga smeštaja u domaćinstvu

12

 

90

12

Organizovanje skupova

72

 

60

12

IV

Preduzetništvo

58

 

 

12

Formiranje i plasman turističkog putovanja

60

60

60

12

Realizacija i obračun turističkog putovanja

114

114

90

12

Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine

 

I RAZRED
časova

II RAZRED
časova

III RAZRED
časova

IV RAZRED
časova

UKUPNO
časova

Čas odeljenskog starešine

do 68

do 64

do 64

do 58

do 254

Dodatni rad *

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

Dopunski rad *

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

Pripremni rad *

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

*Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada.

Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima

 

I

II

III

IV

Ekskurzija

1-2
dana

2-3
dana

3-4
dana

do 5
dana

Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture

2 časa nedeljno

Drugi predmeti *

1 - 2 časa nedeljno

Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo)

30 - 60 časova godišnje

Društvene aktivnosti - učenički parlament, učeničke zadruge

15 - 30 časova godišnje

Kulturna i javna delatnost škole

2 radna dana

* Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.

Ostvarivanje školskog programa po nedeljama

razred

razredno-časovna
nastava

mentorski rad
(nastava u bloku)

obavezne
vannastavne
aktivnosti

ostalo
(maturski ispit)

ukupno radnih
nedelja

I

34

3

2

 

39

II

32

5

2

 

39

III

32

5

2

 

39

IV

29

5

2

3

39

 

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA (UPUTSTVO)

Nastavni plan i program za obrazovni profil Turistički tehničar - ogled ostvaruje se u školama gde su školski prostor, oprema i nastavna sredstva propisani:

- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje plana i programa zajedničkih predmeta u stručnim školama za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme ("Prosvetni glasnik", broj 7/91).

- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja i vaspitanja za stručne predmete za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme u stručnim školama područja rada Trgovina, ugostiteljstvo i turizam ("Prosvetni glasnik", broj 9/91).

Nastavnici sami pripremaju potrebna nastavna sredstva (dijapozitive, grafofolije, šeme i Power Point prezentacije) u skladu sa ovim nastavnim programom, koristeći:

- publikovana multimedijalna nastavna sredstva (štampana literatura, različite publikacije, zbirke dijapozitiva, odgovarajuće video kasete i elektronske publikacije);

- odgovarajuće softverske pakete;

- Internet.

Nastava se realizuje uz korišćenje dostupnih nastavnih sredstava (računara i projektora, dijaprojektora, grafoskopa, televizora i video rekordera i sl).

Naziv predmeta:              

MATEMATIKA

Godišnji fond časova:

68 časova

Razred:

Prvi

Ciljevi predmeta:

1. Razvijanje sposobnosti jasnog i preciznog izražavanja i korišćenja osnovnog matematičko-logičkog jezika

2. Razvijanje sposobnosti određivanja i procene kvantitativnih veličina i njihovog odnosa

3. Razvijanje osećaja za prostor, razlikovanje geometrijskih figura i njihovi uzajamni odnosi i transformacije

4. Razumevanje funkcionalnih zavisnosti, njihovo predstavljanje i primena

 

TEMA

CILJEVI

ISHODI
Po završetku teme učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI
PO TEMAMA

NAČIN OSTVARIVANJA
PROGRAMA

Realni brojevi

  • Obnavljanje i proširivanje znanja o skupu realnih brojeva
  • Razlikuje osnovne podskupove skupa realnih brojeva (N, Z, Q, I) i razlikovati njihove elemente na primerima
  • Odredi NZS i NZD prirodnih brojeva
  • Vrši računske operacije sa razlomcima i decimalnim brojevima, prevoditi decimalne brojeve u razlomke i obrnuto
  • Izračuna vrednost jednostavnog racionalnog brojevnog izraza poštujući prioritet računskih operacija i upotrebu zagrada, znati da delilac mora biti različit od nule
  • Odredi apsolutnu vrednost realnog broja i grafički interpretira na brojevnoj osi
  • odredi apsolutnu i relativnu grešku i zaokruži broj na određeni broj decimala
  • Uvidi razliku između racionalnog i iracionalnog broja.
  • Pregled brojeva, operacije sa realnim brojevima
  • Približna vrednost realnih brojeva, greška
  • Racionalni i iracionalni brojevi
  • Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

  • teorijska nastava (68 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se ne deli na grupe

Mesto realizacije nastave

  • Teorijska nastava se realizuje u učionici

Preporuke za realizaciju nastave

  • Na prvom času uraditi ulazni test
  • Realni brojevi: sadržaje o greškama povezati sa praktičnom nastavom, izračunavati apsolutnu i relativnu grešku konkretnih merenja
  • Matematička logika i skupovi posebnu pažnju obratiti na jasno i precizno izražavanje, razumevanje i pravilno korišćenje matematičkih simbola. Insistirati na uočavanju veza logičkih sa odgovarajućim skupovnim operacijama, uz primenu prvenstveno na podskupove realne prave. Koristiti venove dijagrame
  • Proporcionalnost: razmeru vezati za konkretne primene npr. kod planova i geografskih karata; davati što više raznovrsnih primera (primena u kalkulacijama) kroz ove sadržaje se mogu obnoviti neka minimalna znanja iz linearnih jednačina i funkcija iz osnovne škole i povezati sa novim sadržajima iz tih oblasti
  • Polinomi i racionalni algebarski izrazi insistirati na preciznom izražavanju, uraditi test po završetku racionalnih algebarskih izraza
  • Osnove geometrije insistirati na izvođenju precizne i uredne konstrukcije jednostavnih figura. Ishode postizati kroz što veći broj konstruktivnih zadataka
  • Linearne jednačine i nejednačine istaći povezanost između analitičkog i grafičkog prikaza funkcije, sadržaje povezati sa odgovarajućim sadržajima fizike, hemije i praktične nastave

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja
3. testove praktičnih veština

Okvirni broj časova po temama

  • Realni brojevi 6 časova
  • Matematička logika i skupovi 5 časova
  • Proporcionalnost 10 časova
  • Polinomi i racionalni algebarski izrazi 14 časova
  • Osnove geometrije 12 časova
  • Linearne jednačine i nejednačine 13 časova
  • Za realizaciju 4 pismena zadatka sa ispravkama planirano je 8 časova.

Matematička logika i skupovi

  • Sticanje osnovnih znanja iz matematičke logike i teorije skupova
  • Prepozna iskaz i utvrdi njegovu istinost
  • Objasni oznake i značenje logičkih veznika i umeti da ispita tačnost iskazne formule
  • Izračuna vrednost skupovnog izraza i da ispita tačnost skupovnih relacija na jednostavnim primerima
  • Objasni šta je funkcija, vrste i osobine funkcija i prepozna primere
  • Matematičko-logički jezik
  • Osnovne logičke i skupovne operacije
  • Iskazne formule i tauologije
  • Kvantifikatori
  • Funkcija, vrste funkcija

Proporcionalnost

  • Sticanje osnovnih znanja o proporcijama i procentnom računu i njihova primena
  • Izračuna određen deo neke veličine
  • Objasni šta je razmera, umeti da je proširi ili skrati i primeni u rešavanju problema podele,
  • Reši prostu i produženu proporciju
  • Prepozna direktnu ili obrnutu proporcionalnost dve veličine i prikaže je grafički
  • Reši problem koji se odnosi na smešu dve ili više komponenti
  • Reši osnovne probleme procentnog i promilnog računa (određivanja nepoznate glavnice, ili procenta - promila ili procentni - promilni iznos)
  • Objasni osnovne pojmove vezane za kamatni račun i izračuna potrebne veličine u kamatnom računu
  • Razmera i proporcija
  • Direktna i obrnuta proporcionalnost
  • Prost i složen srazmerni račun
  • Račun podele
  • Račun mešanja
  • Procentni i promilni račun
  • Prost i složen kamatni račun

Polinomi i racionalni algebarski izrazi

  • Sticanje osnovnih znanja o polinomima i racionalnim algebarskim izrazima
  • Sredi polinom dobijen sabiranjem, oduzimanjem i množenjem polinoma
  • Odredi količnik i ostatak prilikom deljenja polinoma direktno ili koristeći teoreme
  • Primeni distributivni zakon množenja prema sabiranju i formule za kvadrat i kub binoma, razliku kvadrata, zbir i razliku kubova pri transformaciji polinoma
  • Rastavi polinom na činioce
  • Odredi NZD i NZS polinoma
  • Transformiše jednostavniji racionalni algebarski izraz
  • Polinomi
  • Rastavljanje polinoma na činioce
  • NZD i NZS polinoma
  • Transformacije racionalnih algebarskih izraza

Osnove geometrije

  • Sticanje osnovnih znanja i veština iz geometrije
  • Objasni i nacrta duž, polupravu, ugao, trougao, krug
  • Razlikuje međusobni odnos uglova (susedni, komplementni, suplementni, naporedni, unakrsni)
  • Objasni šta su uglovi sa paralelnim (normalnim) kracima i veze između njih
  • Odredi relacije vezane za unutrašnje i spoljašnje uglove trougla
  • Primeni svojstva simetrale duži i njenu konstrukciju na konstrukciju centra opisane i upisane kružnice oko trougla
  • Primeni osobine elemenata trougla u konstruktivnim zadacima i izračunavanjima u trouglu (visina, srednja linija, težišna duž, težište)
  • Poznaje osnovne relacije u jednakokrakom, odnosno jednakostraničnom trouglu
  • Razlikuje vrste četvorouglova i njihove osobine
  • Poznaje i primenjuje osnovne teoreme o paralelogramu i umeti da ih primeni
  • Poznaje i primenjuje osobine specijalnih četvorouglova
  • Poznaje Talesovu teoremu i njenu primenu na podelu duži na n jednakih delova
  • Geometrijski pojmovi i veze između njih
  • Trougao
  • Značajne tačke trougla
  • Četvorougao
  • Talesova teorema

Linearne jednačine i nejednačine

  • Usvajanje pojmova i rešavanje linearnih jednačina i nejednačina, sistema linearnih jednačina i grafički prikaz linearne funkcije
  • Reši linearne jednačine
  • Reši probleme koji se svode na linearne jednačine
  • Prikaže analitički, tabelarno i grafički linearnu funkciju
  • Analizirati grafik linearne funkcije
  • Rešavati linearne nejednačine i grafički prikazivati skup rešenja
  • Reši sistem linearnih nejednačina sa jednom nepoznatom i grafički prikazivati skup rešenja
  • Reši sistem linearnih jednačina sa dve nepoznate
  • Linearna jednačina i njene primene
  • Linearna funkcija i njen grafik
  • Linearna nejednačina
  • Sistem linearnih nejednačina sa jednom nepoznatom
  • Sistem linearnih jednačina

 

Naziv predmeta:             

MATEMATIKA

Godišnji fond časova:

64 časa

Razred:

Drugi

Ciljevi predmeta:

1. Razvijanje sposobnosti jasnog i preciznog izražavanja i korišćenja osnovnog matematičko-logičkog jezika

2. Razvijanje sposobnosti određivanja i procene kvantitativnih veličina i njihovog odnosa

3. Razvijanje osećaja za prostor, razlikovanje geometrijskih figura i njihovi uzajamni odnosi i transformacije

4. Razumevanje funkcionalnih zavisnosti, njihovo predstavljanje i primena

 

TEMA

CILJEVI

ISHODI
Po završetku teme učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI
PO TEMAMA

NAČIN OSTVARIVANJA
PROGRAMA

Trigonometrija pravouglog trougla

  • Sticanje početnih znanja iz trigonometrije pravouglog trougla
  • Odredi (izračuna) sinus, kosinus, tangens i kotangens oštrog ugla u pravouglom trouglu
  • objasni trigonometrijske identičnosti i umeti da ih primeni u izračunavanju
  • izračuna sve tražene elemente trougla
  • Definicija trigonometrijskih funkcija u pravouglom trouglu
  • Vrednosti trigonometrijskih funkcija karakterističnih uglova (300, 450, 600)
  • Osnovne trigonometrijske identičnosti
  • Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

  • teorijska nastava (64 časa)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se ne deli na grupe

Mesto realizacije nastave

  • Teorijska nastava se realizuje u učionici

Preporuke za realizaciju nastave

  • Stepenovanje i korenovanje Naglasiti i dalje važenje osobina stepenovanja pri proširivanju skupa iz koga je izložilac
  • Kvadratne jednačine i kvadratna funkcija Istaći povezanost između analitičkog i grafičkog prikaza kvadratne funkcije
  • Eksponencijalna i logaritamska funkcija Istaći povezanost između analitičkog i grafičkog prikaza eksponencijalne i logaritamske funkcije. Obratiti pažnju na uslove pri transformacijama eksponencijalnih i logaritamskih jednačina i
  • Analitička geometrija tačke i prave Istaći povezanost grafičkog i analitičkog pristupa u analitičkoj geometriji. Razvijati sistematičnost, urednost i preciznost
  • Uvod u statistiku Bazirati ostvarivanje ishoda na primerima iz društvene i turističke prakse

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

  • praćenje ostvarenosti ishoda
  • testove znanja
  • testove praktičnih veština

Okvirni broj časova po temama

  • Trigonometrija pravouglog trougla 5 časova
  • Stepenovanje i korenovanje 10 časova
  • Kvadratne jednačine i kvadratna funkcija 18 časova
  • Eksponencijalna i logaritamska funkcija 8 časova
  • Analitička geometrija tačke i prave 7 časova
  • Uvod u statistiku 8 časova
  • Za realizaciju 4 pismena zadatka sa ispravkama planirano je 8 časova.

Stepenovanje i korenovanje

  • Sticanje osnovnih znanja i veština stepenovanja i korenovanja
  • Vrši stepenovanje sa celim eksponentom i primeni ih u transformacijama izraza
  • Definiše n - ti koren (n - paran broj; n - neparan broj)
  • Primeni osobine korenovanja i stepenovanja u transformacijama izraza
  • Pretvara korene u stepene i obrnuto u cilju efikasnijeg izračunavanja algebarskih izraza
  • Racionališe imenilac razlomka u jednostavnim slučajevima
  • Pojam stepena
  • Operacije sa stepenima
  • Stepen sa celim izložiocem
  • Pojam korena
  • Operacije sa korenima
  • Stepen sa racionalnim izložiocem
  • Racionalisanje imenioca razlomka

Kvadratne jednačine i kvadratna funkcija

  • Sticanje osnovnih znanja i veština potrebnih za rešavanje kvadratnih jednačina i nejednačina i skiciranje i analizu grafika kvadratnih funkcija
  • rešava nepotpune kvadratne jednačine u skupu R
  • Ilustruje primerom kvadratne jednačine koja nema rešenja u skupu R i objasni pojam imaginarne jedinice
  • Prepoznaje kompleksne brojeve i vrši operacije sa njima
  • Poznaje obrazac za rešavanje kvadratne jednačine i primenjuje ga na različite slučajeve
  • Određuje prirodu rešenja kvadratne jednačine
  • Rastavlja kvadratni trinom na činioce
  • Poznaje Vijetova pravila i koristi ih
  • Rešavati najjednostavnije iracionalne jednačine
  • Rešava jednačine koje se smenom svode na kvadratne
  • Skicira i analizira grafik kvadratne funkcije
  • Razlikuje šest mogućih tipova grafika kvadratne funkcije i primenjuje ih
  • Rešava sistem od jedne linearne i jedne kvadratne jednačine
  • Kvadratna jednačina
  • Pojam kompleksnog broja i operacije sa njima
  • Obrazac za rešavanje kvadratne jednačine
  • Diskriminanta i priroda rešenja kvadratne jednačine
  • Rastavljanje kvadratnog trinoma na linearne činioce
  • Vijetova pravila
  • Jednačine koje se smenom svode na kvadratne
  • Kvadratna funkcija i njen grafik
  • Kvadratna nejednačina
  • Sistem od jedne kvadratne i jedne linearne jednačine

Eksponencijalna i logaritamska funkcija

  • Sticanje osnovnih znanja i veština za razumevanje eksponencijalnih i logaritamskih funkcija i rešavanje jednostavnih eksponencijalnih i logaritamskih jednačina i nejednačina
  • Prikaže analitički, tabelarno i grafički eksponencijalnu funkciju i znati njene osobine
  • Rešava jednostavne eksponencijalne jednačine i nejednačine
  • Prikaže analitički, tabelarno i grafički logaritamsku funkciju kao inverznu funkciju eksponencijalne i znati njene osnovne osobine
  • Poznaje pravila logaritmovanja i primenjuje ih pri transformaciji jednostavnih izraza
  • Rešava jednostavne logaritamske jednačine i nejednačine
  • Eksponencijalna funkcija i njen grafik
  • Eksponencijalne jednačine i nejednačine
  • Logaritamska funkcija i njen grafik
  • Pravila logaritmovanja i primena
  • Logaritamske jednačine i nejednačine

Analitička geometrija tačke i prave

  • Sticanje osnovnih znanja i veština iz analitičke geometrije tačke i prave
  • Poznaje Dekartov koordinatni sistem i kako se u njemu predstavlja tačka, odredi rastojanje između tačaka
  • Izvrši podelu duži u datom odnosu
  • Izračunavati površinu trougla ako su date koordinate njegovih temena
  • Razlikuje implicitni, eksplicitni i segmentni oblik jednačine prave i umeti da ih koristi
  • Odredi jednačinu prave kroz jednu (pramen) i dve tačke
  • Primenjuje osobine duži i trougla na izračunavanje elemenata geometrijskih figura u ravni
  • Rastojanje između dve tačke
  • Središte duži
  • Površina trougla
  • Implicitni, eksplicitni i segmentni oblik jednačine prave
  • Jednačina pramena pravih kroz jednu tačku
  • Jednačina prave kroz dve tačke

Uvod u statistiku

  • Sticanje osnovnih znanja iz statistike
  • Prepoznaje karakteristike statističkih metoda
  • Razlikuje jedinice posmatranja, njihova obeležja i karakteristike
  • Poznaje vrste i osobine statističkih serija
  • Razlikuje način obuhvatanja jedinica posmatranja (anketa, uzorak, popisni i izveštajni metod)
  • Izračunava različite srednje vrednosti u zavisnosti od problema koji se ispituje
  • Identifikuje srednje vrednosti koje se ne moraju izračunavati (modus i medijana)
  • Prepozna i izračuna disperziju statističke serije, varijaciju i standardnu devijaciju
  • Statističke serije
  • Metode obuhvatanja jedinica posmatranja
  • Osobine jedinica posmatranja
  • Aritmetička sredina
  • Geometrijska sredina
  • Harmonijska sredina
  • Disperzija i standardna devijacija

 

Naziv predmeta:              

MATEMATIKA

Godišnji fond časova:

64 časa

Razred:

Treći

Ciljevi predmeta:

1. Razvijanje sposobnosti jasnog i preciznog izražavanja i korišćenja osnovnog matematičko-logičkog jezika

2. Razvijanje sposobnosti određivanja i procene kvantitativnih veličina i njihovog odnosa

3. Razvijanje osećaja za prostor, razlikovanje geometrijskih figura i njihovi uzajamni odnosi i transformacije

4. Razumevanje funkcionalnih zavisnosti, njihovo predstavljanje i primena

 

TEMA

CILJEVI

ISHODI
Po završetku teme učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI
PO TEMAMA

NAČIN OSTVARIVANJA
PROGRAMA

Trigonometrija

  • Sticanje početnih znanja iz trigonometrije, neophodnih za primenu u daljem obrazovanju i svakodnevnom životu
  • Poznaje merenje uglova u stepenima i radijanima (uopšteni pojam ugla)
  • Odredi vrednosti trigonometrijskih funkcija proizvoljnog ugla pomoću kalkulatora
  • Predstavi ugao na trigonometrijskom krugu i očita vrednosti trigonometrijskih funkcija sa trigonometrijske kružnice
  • Svede vrednosti trigonometrijskih funkcija uglova iz drugog, trećeg i četvrtog kvadranta na vrednost trigonometrijske funkcije ugla iz prvog kvadranta
  • Objasni periodičnost osnovnih trigonometrijskih funkcija i umeti da je primeni
  • Objasni sinusnu i kosinusnu teoremu i umeti da ih primeni
  • Svede trigonometrijski izraz na najjednostavniji oblik
  • Stepen - radijan
  • Trigonometrijske funkcije ugla na trigonometrijskoj kružnici
  • Svođenje na prvi kvadrant
  • Periodičnost
  • Sinusna teorema i kosinusna teorema
  • Trigonometrijska transformacija
  • Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

  • teorijska nastava (64 časa)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se ne deli na grupe

Mesto realizacije nastave

  • Teorijska nastava se realizuje u učionici

Preporuke za realizaciju nastave

  • Trigonometrija: ponoviti definiciju trigonometrijskih funkcija oštrih uglova pravouglog trougla. Pomoći učenicima da ovladaju tehnikom korišćenja kalkulatora. Ponoviti pravila zaokruživanja brojeva i primenjivati ih
  • Poliedri: insistirati na samostalnom pravljenju modela poliedara. Koristiti simulacije preseka na računaru. Istaći problem udvostručenja kocke. Zahtevati da pravilne poliedre učenici obrade samostalno uz korišćenje literature. Insistirati na primeni trigonometrije kroz zadatke
  • Obrtna tela: insistirati na samostalnom pravljenju modela obrtnih tela. Koristiti simulacije na računaru. Sadržaje povezati sa stručnim predmetima i problemima iz svakodnevnog života. Insistirati na primeni trigonometrije kroz zadatke
  • Nizovi: nizove zadavati kako formulom, tako i svojim članovima i rekurzivno i u svakom od slučajeva kod učenika stvarati predstavu o ponašanju niza

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

  • praćenje ostvarenosti ishoda
  • testove znanja
  • testove praktičnih veština

Okvirni broj časova po temama

  • Trigonometrija 14 časova
  • Poliedri 14 časova
  • Obrtna tela 12 časova
  • Nizovi 8 časova
  • Korelaciona analiza i analiza vremenskih serija 8 časova
  • Za realizaciju 4 pismena zadatka sa ispravkama planirano je 8 časova.

Poliedri

  • sticanje znanja o poliedrima
  • Izračuna obim i površinu figura u ravni
  • Razlikuje pet pravilnih poliedara
  • izračuna površinu i zapreminu prizme
  • Izračuna površinu i zapreminu piramide
  • Izračuna površinu i zapreminu zarubljene piramide
  • Površinu ravnih preseka poliedara
  • Izračuna površinu i zapreminu složenih figura nastalih od poliedara
  • Obim i površina figura u ravni
  • Pojam, vrste i osobine poliedra
  • Pravilni poliedri
  • Pojam prizme, vrste
  • Površina i zapremina prizme
  • Pojam piramide, vrste
  • Površina i zapremina piramide
  • Pojam zarubljene piramide
  • Površina i zapremina zarubljene piramide
  • Ravni preseci poliedara
  • Površina i zapremina složenih figura

Obrtna tela

  • sticanje znanja o obrtnim telima
  • izračuna obim i površinu kruga, znati šta je Ludolfov broj i njegovu približnu vrednost
  • Objasni cilindrična i konusna površ i kako one nastaju
  • izračuna površinu i zapreminu valjka
  • izračuna površinu i zapreminu kupe
  • izračuna površinu i zapreminu zarubljene kupe
  • izračuna površinu sfere, kalote i sfernog pojasa
  • izračuna zapreminu lopte
  • izračuna površinu ravnih preseka obrtnih tela
  • izračuna površinu i zapreminu složenih figura nastalih od poliedara i obrtnih tela
  • Obim i površina kruga, Ludolfov broj
  • Cilindrična i konusna površ
  • Pojam i vrste obrtnih tela
  • Pojam valjka
  • Površina i zapremina valjka
  • Pojam kupe
  • Površina i zapremina kupe
  • Pojam zarubljene kupe
  • Površina i zapremina zarubljene kupe
  • Pojam sfere i lopte
  • Pojam kalote i sfernog pojasa
  • Površina i zapremina lopte i njenih delova
  • Ravni preseci obrtnih tela
  • Površina i zapremina složenih figura

Nizovi

  • sticanje osnovnih znanja o nizovima i graničnim vrednostima nizova
  • Poznaje osnovne pojmove o nizovima - zadavanje, monotonost, ograničenost niza
  • Prepozna šta je aritmetički niz
  • Prepozna šta je geometrijski niz
  • primeni nizove u rešavanju različitih problema
  • Prepozna beskonačni geometrijski niz i odredi sumu beskonačnog opadajućeg geometrijskog niza
  • izračuna graničnu vrednost niza na jednostavnim primerima
  • Osnovni pojmovi o nizovima
  • Granična vrednost niza
  • Aritmetički niz
  • Geometrijski niz
  • Beskonačni geometrijski niz

Korelaciona analiza i analiza vremenskih serija

  • sticanje osnovnih znanja o povezanosti statističkih veličina i njihovom kvantitativnom izražavanju
  • Analizira i predstavi u koordinatnom sistemu vezu između različitih statističkih serija
  • Izračuna koeficijent proste linearne korelac.
  • Tumači grafički predstavljene podatke i izračuna vrednost određene statističke pojave
  • Izračuna ostale veličine kojima se može definisati korelacija
  • Analizira vremenske serije sa njihovim bitnim pokazateljima
  • Razlikuje linearni i eksponencijelni trend u analizi pojava
  • Koeficijent linearne korelacije
  • Korelacija ranga
  • Spirmanov i Kendalov test
  • Dvodimenzionalni linearni regresioni model
  • Linearni trend
  • Eksponencijalni trend

 

Naziv predmeta:              

MATEMATIKA

Godišnji fond časova:

58 časova

Razred:

Četvrti

Ciljevi predmeta:

1. Razvijanje sposobnosti jasnog i preciznog izražavanja i korišćenja osnovnog matematičko-logičkog jezika

 

2. Razvijanje sposobnosti određivanja i procene kvantitativnih veličina i njihovog odnosa

 

3. Razvijanje osećaja za prostor, razlikovanje geometrijskih figura i njihovi uzajamni odnosi i transformacije

 

4. Razumevanje funkcionalnih zavisnosti, njihovo predstavljanje i primena

 

TEMA

CILJEVI

ISHODI
Po završetku teme učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI
PO TEMAMA

NAČIN OSTVARIVANJA
PROGRAMA

Elementi privredne matematike

  • Sticanje novih znanja o kamatnom računu
  • Prepozna razlike između prostog i složenog kamatnog računa
  • Izračuna veličine vezane za složen kamatni račun
  • Prepozna promenu kamate u odnosu na intervale na koje se računa kamata
  • Prost kamatni račun
  • Složeni kamatni račun
  • Veza geometrijskog niza i složenog kamatnog računa
  • Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

  • teorijska nastava (58 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se ne deli na grupe

Mesto realizacije nastave

  • Teorijska nastava se realizuje u učionici

Preporuke za realizaciju nastave

  • Elementi privredne matematike: Koristiti što više primera iz klasične finansijske matematike (pozajmice, krediti)
  • Funkcije: ponoviti pojam bijekcije na konačnom skupu iz prvog razreda. Insistirati na samostalnom i grupnom radu učenika kod ponavljanja elementarnih funkcija. Napraviti paralelu između granične vrednosti funkcije i granične vrednosti niza
  • Izvod funkcija: povezivati pojam izvoda sa problemom tangente i brzine. Pre ispitivanja funkcije zasebno izvežbati monotonost i konveksnost funkcije primenom izvoda. Insistirati na samostalnom radu učenika pri ispitivanju funkcija i skiciranju njihovih grafika
  • Statistički uzorak i analiza uzorka: insistirati na problemima iz svakodnevnog života i planiranja procesa rada

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

  • praćenje ostvarenosti ishoda
  • testove znanja
  • testove praktičnih veština

Okvirni broj časova po temama

  • Elementi privredne matematike 5 časova
  • Funkcije 12 časova
  • Izvod funkcija 15 časova
  • Statistički uzorak i analiza uzorka 12 časova
  • Kombinatorika 6 časova
  • Za realizaciju 4 pismena zadatka sa ispravkama planirano je 8 časova.

Funkcije

  • sticanje osnovnih znanja o pojmu i osobinama funkcije
  • Poznaje svojstva elementarnih funkcija (nule, parnost, monotonost, periodičnost)
  • skicira grafike elementarnih funkcija
  • pročita osobine funkcije sa grafika
  • odredi oblast definisanosti funkcije
  • odredi nule funkcije
  • ispita parnost funkcije
  • odredi inverznu funkciju date funkcije
  • odredi graničnu vrednost funkcije na jednostavnim primerima i to primenjuje kod određivanja asimptota funkcije
  • Ispita da li funkcija ima asimptotu i razlikuje vrste asimptota
  • Pojam funkcije
  • Elementarne funkcije (linearna, kvadratna, stepena, eksponencijalna, logaritamska, trigonometrijske) i njihove osobine i grafici
  • Oblast definisanosti funkcije
  • Nule funkcije
  • Parnost i neparnost funkcije
  • Inverzna i složena funkcija
  • Granična vrednost funkcije
  • Asimptote funkcije

Izvod funkcija

  • sticanje znanja o izvodu funkcije i znanja neophodnih za ispitivanje i crtanje grafika jednostavnih funkcija
  • Definiše izvod funkcije i njegovu geometrijsku i mehaničku interpretaciju
  • izračuna izvod funkcije po definiciji
  • Odredi izvode elementarnih funkcija (tablica izvoda)
  • izračuna izvod zbira, proizvoda i količnika
  • odredi izvod složene funkcije
  • odredi izvode drugog, trećeg i višeg reda elementarnih i složenih funkcija
  • ispita monotonost i ekstremne vrednosti funkcije primenom izvoda
  • ispita na jednostavnim primerima konkavnost i konveksnost funkcije primenom izvoda
  • ispita na jednostavnim primerima i grafički prikaže funkciju
  • Priraštaj funkcije
  • Izvod funkcije po definiciji
  • Geometrijska i mehanička interpretacija izvoda
  • Izvodi elementarnih funkcija (tablica izvoda)
  • Osnovne teoreme o izvodu (izvod zbira, proizvoda i količnika)
  • Izvod složene funkcije
  • Izvodi drugog, trećeg i višeg reda
  • Monotonost i ekstremne vrednosti funkcije
  • Konveksnost i konkavnost funkcije, prevojne tačke
  • Ispitivanje funkcija i skiciranje njihovih grafika

Statistički uzorak i analiza uzorka

  • Sticanje osnovnih znanja o statističkom uzorku i njegovoj analizi
  • Definiše normalnu i binomnu raspodelu i koristi statističke tablice
  • Razlikuje prost i stratifikovan uzorak i njihove osobine
  • Izračuna aritmetičku sredinu i disperziju uzorka
  • Izvrši analizu i proceni intervalnu vrednost za aritmetičku sredinu
  • Izvrši analizu i oceni proporciju osnovnog skupa na osnovu slučajnog uzorka
  • Normalna i binomna raspodela
  • Aritmetička sredina uzorka
  • Dispezija uzorka
  • Intervalna ocena aritmetičke sredine uzorka
  • Ocena proporcije osnovnog skupa na osnovu uzorka

Kombinatorika

  • Sticanje i primena osnovnih znanja iz kombinatorike
  • Rešava jednostavne kombinatorne probleme primenom pravila zbira i proizvoda
  • Definiše pojam faktorijela i izračunava vrednost izraza u kom se javlja faktorijal
  • Razlikuje permutacije bez ponavljanja, varijacije bez i sa ponavljanjem, kombinacije bez ponavljanja i ume da ih primeni
  • Poznaje binomni obrazac i primenjuje ga
  • Osnovna pravila kombinatorike
  • Permutacije bez ponavljanja
  • Varijacije bez ponavljanja
  • Varijacije sa ponavljanjem
  • Kombinacije bez ponavljanja
  • Binomni obrazac

 

PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

1. Despotović Radivoje, Tošić Ratko, Šešelja Branimir, Matematika za prvi razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
2. Vojvodić Gradimir, Despotović Radivoje, Petrović Vojislav, Tošić Ratko, Šešelja Branimir, Matematika za drugi razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
3. Milošević Vladislav, Ivović Miodrag, Nenadović Ratko, Simić Krstomir, Matematika sa zbirkom zadataka za treći razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
4. Pap Endre, Tošić Ratko, Lozanov-Crvenković Zagorka, Matematika sa zbirkom zadataka za četvrti razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
5. Dr Mileva Žižić, Statistika za treći i četvrti razred ekonomske i turističke struke, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
6. Dr Violeta Tošić, Poslovna statistika
7. Ivanović Živorad, Ognjanović Srđan, Matematika 1, zbirka zadataka i testova za prvi razred gimnazija i tehničkih škola, Krug, Beograd
8. Ivanović Živorad, Ognjanović Srđan, Matematika 2, zbirka zadataka i testova za drugi razred gimnazija i tehničkih škola, Krug, Beograd
9. Ognjanović Srđan, Ivanović Živorad, Matematika 3, zbirka zadataka i testova za treći razred gimnazija i tehničkih škola, Krug, Beograd
10. Ognjanović Srđan, Ivanović Živorad, Matematika 4, zbirka zadataka i testova za četvrti razred gimnazija i tehničkih škola, Krug, Beograd
11. Bogoslavov Vene, Zbirka rešenih zadataka iz matematike 1, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
12. Bogoslavov Vene, Zbirka rešenih zadataka iz matematike 2, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
13. Bogoslavov Vene, Zbirka rešenih zadataka iz matematike 3, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
14. Bogoslavov Vene, Zbirka rešenih zadataka iz matematike 4, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd

KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

1. Stručni moduli
2. Finansijsko i devizno poslovanje
3. Računarstvo i informatika
4. Preduzetništvo

 

Naziv predmeta:              

RAČUNARSTVO I INFORMATIKA

Godišnji fond časova:

68 časova

Razred:

Prvi

Ciljevi predmeta:

1. Sticanje osnovne računarske pismenosti;

2. Usvajanje osnova za dalje samostalno sticanje znanja i usavršavanje u računarskoj tehnici

 

TEMA

CILJEVI

ISHODI
Po završetku teme učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI
PO TEMAMA

NAČIN OSTVARIVANJA
PROGRAMA

Uvod u informatiku

  • Upoznavanje učenika sa osnovnim konceptom informatike.
  • razlikuje pojmove "podatak" i "informacija"
  • objasni pojam bita i bajta
  • objasni tok obrade podataka
  • navede uređaje za obradu podataka
  • navede neke primere primene računara u svakodnevnom životu
  • Informatika i društvo
  • Podatak i informacija
  • Bit i bajt
  • Obrada podataka
  • Uređaji za obradu podataka
  • Primena računara u svakodnevnom životu
  • Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

  • vežbe (68 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se ne deli na grupe.
Ako škola nije u mogućnosti da obezbedi dovoljan broj kompleta, predvideti rad u grupama tako da najviše dva učenika rade zajedno.

Mesto realizacije nastave

  • Teorijska nastava se realizuje u kabinetu za informatiku

Preporuke za realizaciju nastave

  • Uvod u informatiku: U uvodnom delu treba povezati objekte i procese u prirodi sa računarom, tj. kako se formalno predstavljaju u računaru veličine iz realnog sveta i ukazati na prednosti korišćenja računara. Pojam bita i bajta obraditi informativno. Obradu podataka obraditi kroz blok šemu.
  • Računarski sistem: U uvodnom delu dvočasa nastavnik ističe cilj i zadatke odgovarajuće nastavne jedinice, zatim realizuje teorijski deo naophodan za rad učenika na računarima. U okviru softvera upoznati učenika sa ulogom programa u radu računarskog sistema.
  • Operativni sistemi: Pri realizaciji teme operativni sistemi akcenat je na načinu komunikacije računara i korisnika. Posebnu pažnju treba posvetiti karakteristikama i elementima grafičkog okruženja i postupcima rada u grafičkom okruženju. Za najčešće korišćene aplikativne programe (tekst procesore, radne tabele, grafičke pakete, sisteme za upravljanje bazama,...) prikazati u kratkim crtama osnovnu namenu. Od uslužnih programa prikazati nekoliko najčešće korišćenih (kompresiju podataka, narezivanje diskova, zaštitu od virusa,...). Imajući u vidu široku rasprostranjenost operativnog sistema Windows, preporuka je da se koristi neka od poslednjih verzija ovog operativnog sistema.
  • Obrada teksta: Praktičnu realizaciju programa ilustrovati nekom od poslednjih verzija programa Word. Izvođenje nastave podrazumeva neophodna objašnjenja nastavnika a zatim samostalno vežbanje učenika. Poželjno je da ne bude više od dva učenika za računarom. Učenici treba da shvate principe rada u grafičkom okruženju, da je dovoljno da znaju da neka komanda postoji i kako i gde je mogu pronaći.
  • Rad sa tabelama: Praktičnu realizaciju programa ilustrovati nekom od poslednjih verzija programa Excel. Izvođenje nastave podrazumeva neophodna objašnjenja nastavnika a zatim samostalno vežbanje učenika. Poželjno je da ne bude više od dva učenika za računarom. Učenici treba da shvate principe rada u grafičkom okruženju, da je dovoljno da znaju da neka komanda postoji i kako i gde je mogu pronaći.
  • Izrada prezentacija: Praktičnu realizaciju programa ilustrovati nekom od poslednjih verzija programa Power Point. Izvođenje nastave podrazumeva neophodna objašnjenja nastavnika, i samostalnu vežbu učenika na praktičnom primeru iz struke. Poželjno je da ne bude više od dva učenika za računarom. Učenici treba da savladaju osnove iz pravljenja prezentacije.
  • Računarske komunikacije: Akcenat nastave je na važnosti primene komunikacije između računara u svakodnevnom životu. Koristiti različite programe - pretraživače. Učenike osposobiti za osnovno korišćenje elektronske pošte i rad u mrežnom okruženju.

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja
3. testove praktičnih veština

Okvirni broj časova po temama
Uvod u informatiku 4 časa
Računarski sistem 10 časova
Operativni sistemi 12 časova
Obrada teksta 16 časova
Rad sa tabelama 12 časova
Izrada prezentacija 6 časova
Računarske komunikacije 10 časova

Računarski sistem

 

 

  • Upoznavanje učenika sa unutrašnjom organizacijom računarskih sistema.

 

 

  • navede osnovne delove računarskog sistema
  • uključi, isključi, restartuje računar koristeći standardnu proceduru za to
  • detektuje osnovne informacije o računarskom sistemu (operativni sistem i verzija, brzina procesora, veličina RAM memorije)
  • obavlja osnovne operacije: menja desktop konfiguraciju, postavlja i menja važeći jezik tastature, koristi help, instalira, deinstalira aplikativni softver
  • navede osnovne komponente u strukturi hardvera
  • objasni funkciju mikroprocesora u okviru računarskog sistema
  • objasni ulogu memorije u računarskom sistemu i navede vrste memorija
  • poredi uređaje za skladištenje podataka po kapacitetu, ceni i brzini
  • identifikuje uređaje za unošenje podataka
  • identifikuje uređaje za prikazivanje rezultata obrade izvedene na računaru
  • uradi instalaciju novog štampača u sistemu
  • izvrši podešavanje difoltnog štampača
  • pusti na štampu tekstualni fajl
  • izvrši analizu statusa štampača koristeći desktop print manager
  • restartuje, izbriše ili privremeno zaustavi trenutni posao štampača koristeći desktop print menager
  • objasni pojam i podelu softvera
  • razlikuje operativni sistem od aplikativnog softvera
  • objasni razloge za postojanje verzija u softveru
  • nabroji najzastupljenije operativne sisteme u svetu računara
  • nabroji neke aplikativne programe i navede primere njihove primene
  • objasni pojam licence, objasni potrebu za zaštitu softvera i hardvera
  • objasni razloge za back up podataka
  • uradi back up podataka
  • Struktura računarskog sistema
  • Hardver, softver. Odnos hardvera i softvera
  • Struktura hardvera
  • Memorija, ROM, RAM, uloga memorije. Hijerarhija memorijskog sistema. Operativna memorija
  • Medijumi za čuvanje podataka. Magnetna traka i kaseta. Disketa. Čvrsti disk. Optički disk. Višenamenski digitalni disk - DVD
  • Ulazno - izlazni podsistem
  • Struktura softvera
  • Operativni sistemi, razvojni softver, korisnički softver
  • Licence, zaštita softvera i hardvera

 

 

Operativni sistemi

  • Osposobljavanje učenika za korišćenje operativnog sistema.
  • objasni hijerarhijsku organizaciju datoteka, fascikli, drive-ova
  • otvori, kreira, sačuva na određenom drive-u, kopira, premešta, promeni naziv, zatvori, briše file i folder
  • prepoznaje osnovne tipove file-ova
  • menja status file-a (read only / locked, read - write), sortira file-ove
  • pronalazi file-ove koristeći find alatku po različitim ključevima
  • objasni pojam kompresije file-ova i koristi alate za ekstrakciju i kompresiju
  • identifikuje i koristi različite ikone na desktop-u, reorganizuje desktop ikone
  • napravi prečicu na desktop-u
  • identifikuje različite delove prozora: traka sa natpisom, traka glavnog menija, traka sa alatkama, statusna traka, dugme upravljačkog menija, dugme za zatvaranje prozora, dugme za maksimiziranje prozora, dugme za minimiziranje prozora
  • proširi, smanji, pomeri, zatvori prozor, prelazi sa jednog otvorenog prozora na drugi.
  • koristi programe: kalkulator, beležnica, crtanje, program za kompresiju podataka, program za narezivanje diskova...
  • objasni pojam virusa u računarskom sistemu i navede neke od načina ulaska u računarski sistem
  • koristi softver za otkrivanje virusa
  • objasni potrebu za redovnim up date-om programa za skeniranje virusa
  • Osnovni pojmovi (datoteka, fascikla, prečica, ikona, prozor, meni)
  • Upotreba miša i tastature
  • Pokretanje aplikacija operativnog sistema
  • Rad sa prozorima. Komponente prozora i njihova uloga
  • Organizacija podataka na disku. Pokretanje programa
  • Rad sa datotekama i fasciklama (kreiranje novog objekta, kopiranje i premeštanje, brisanje, promena naziva)
  • Korišćenje dodatnih programa (beležnica, crtanje, igre, kalkulator,...)
  • Podešavanje parametara radnog okruženja
  • Održavanje računarskog sistema (interventno, preventivno i kombinovano održavanje)

Obrada teksta

  • Upoznavanje i osposobljavanje učenika za korišćenje programa za obradu teksta.
  • podesi radno okruženje
  • umetne, selektuje, duplira, briše, pomera tekst ili deo teksta
  • izvrši formatiranje paragrafa, teksta i celog dokumenta
  • kreira i modifikuje tabele
  • umetne u tekst i modifikuje: sliku, crtež, grafikon
  • pretražuje tekst po zadatom ključu koristeći search komandu
  • izvrši pripremu i pusti dokument na štampu
  • Osnovni pojmovi (pasus, margina, zaglavlje, podnožje)
  • Struktura teksta
  • Podešavanje radnog okruženja
  • Unošenje teksta
  • Učitavanje dokumenta i izmena u dokumentu
  • Rad sa blokovima (označavanje, kopiranje, isecanje, lepljenje), rad sa više dokumenata
  • Nabrajanje u tekstu. Rad sa tabelama. Umetanje slika u tekst
  • Obeležavanje stranica. Kreiranje zaglavlja i podnožja. Fusnote
  • Oblikovanje dokumenta. Stilovi. Štampanje dokumenta

Rad sa tabelama

  • Upoznavanje i osposobljavanje učenika za korišćenje programa za rad sa tabelama.
  • podesi radno okruženje
  • otvara radnu svesku i podesi broj radnih listova
  • manipuliše radnim listovima: menja redosled radnih listova u radnoj svesci, menja ime radnog lista, dodaje radni list, briše radni list
  • manipuliše ćelijama: unosi tekst u ćeliju, vrši formatiranje teksta u ćeliji, unosi brojčane podatke u ćeliju, vrši formatiranje numeričkih oznaka, selektuje ćeliju, kopira sadržaj ćelije, briše sadržaj ćelije, unosi podatke u ćelije kopiranjem i premeštanjem ...
  • manipuliše sa vrstama i kolonama: selekcija, umetanje, brisanje...
  • koristi elementarne formule i funkcije za zadata izračunavanja (sum, min, max, average, product).
  • kreira i modifikuje elementarne grafikone
  • ne izlazeći iz programa za rad sa tabelama napravi dokument u programu za obradu teksta i smesti ga u radnu svesku
  • izvrši pripremu i pusti dokument na štampu
  • Osnovni pojmovi o radu sa tabelama
  • Osnovni pojmovi o programima za rad sa tabelama
  • Unošenje podataka u tabelu. Manipulacije podacima
  • Transformacije tabele. Formatiranje tabele
  • Formule. Adrese ćelija, reference. Imena. Funkcije
  • Automatsko unošenje serija podataka
  • Prethodni pregled tabele i grafikona. Štampanje
  • Povezivanje programa za obradu teksta i programa za rad sa tabelama

Izrada prezentacija

  • Upoznavanje osnova za korišćenje programa za izradu prezentacija
  • poznaje pravila pravljenja prezentacije s obzirom na cilj prezentacije
  • podesi radno okruženje u programu za pravljenje prezentacija
  • formatira slajdove
  • podešava prelaz sa slajda na slajd i način prikazivanja
  • izrađuje prezentaciju
  • izvrši pripremu dokumenta i pusti na štampu
  • Pojam prezentacije (količina informacija na jednom slajdu, naslov, boje)
  • Slajd. Podloga. Forma
  • Prikazivanje prezentacija

 

  • Upoznavanje učenika sa načinima komunikacije između računara.
  • objasni pojmove lan (local area network), man (metropolitan area network), wan (wide area network), klijent - server
  • nabroji prednosti rada u mreži
  • poznaje pojmove: www (world wide web), url (uniform resource locator), ftp (file transfer protocol), http (Hyper Text Transfer Protocol), isp (Internet Sevice Provider)
  • koristi programe čitače interneta
  • koristi pretraživače interneta i manipuliše sa web stranama
  • izvrši podešavanja vezana za postavljanje elektronske adrese
  • manipuliše sa elektronskim porukama: prijem, slanje, brisanje
  • radi u mrežnom okruženju
  • Načini komunikacije između računara, pojam računarske mreže, Internet i Intranet
  • Povezivanje računara i Interneta. Uspostavljanje veze, podešavanje parametara i prekidanje veze
  • Servisi Interneta (WWW, e-mail, FTP...), rad sa čitačima interneta. Otvaranje Web strana, korišćenje pretraživača
  • Snimanje Web strana. Snimanje slika. Prebacivanje sadržaja Web strane u tekst procesor. Štampanje
  • Elektronska pošta (pokretanje programa, postavljanje elektronske adrese, prijem i slanje elektronske pošte, pravljenje i korišćenje adresara)
  • Rad u mreži, deljenje mrežnih resursa

 

PREPORUČENA LITERATURA

1. N. Klem Računarstvo i informatika za prvi razred gimnazije, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd 2006.
2. N. Klem Računarstvo i informatika za drugi razred gimnazije, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd 2006.
3. Čabarkapa, Nešić, Računarstvo i informatika za drugi razred gimnazije, Krug, 2006.

KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

1. Matematika
2. Poslovna komunikacija
3. Poslovna informatika u turizmu i ugostiteljstvu

 

Naziv predmeta:              

ZDRAVSTVENO VASPITANJE

Godišnji fond časova:

68 časova

Razred:

Prvi

Ciljevi predmeta

1. Sticanje znanja o važnosti zdravog života i negovanju ličnog zdravlja

2. Osposobljavanje za samostalnu brigu o svom zdravlju, i zdravlju drugih

 

TEMA

CILJEVI

ISHODI
Po završetku teme učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI
PO TEMAMA

NAČIN OSTVARIVANJA
PROGRAMA

Zdravlje i zdrav život

  • Usvajanje odgovornosti i doslednosti prema ličnom i zdravlju drugih
  • navede definiciju zdravlja SZO (svetske zdravstvene organizacije)
  • objasni pojam duševnog i telesnog zdravlja
  • objasni principe zdravog života
  • navede posledice nezdravog života
  • objasni značaj redovnog lekarskog pregleda
  • Predmet izučavanja
  • Definicija zdravlja SZO
  • Principi zdravog života
  • Značaj prevencije u zdravlju
  • Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

  • teorijska nastava 68 časova

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se ne deli na grupe

Mesto realizacije nastave

  • Teorijska nastava se realizuje u učionici

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja
3. testove praktičnih veština

Okvirni broj časova po temama

  • Zdravlje i zdrav život - 5 časova
  • Higijena tela, zuba, odeće i obuće - 10 časova
  • Zarazne bolesti - 10 časova
  • Intimna higijena - 9 časova
  • Mentalno zdravlje - 12 časova
  • Radna sredina - 12 časova
  • Uticaj okoline na zdravlje ljudi - 10 časova

 

 

 

Higijena tela, zuba, odeće i obuće

  • Sticanje pozitivnih stavova i navika u ličnoj higijeni
  • objasni načine i značaj nege pojedinih delova tela
  • prepozna osnovne simptome kožnih bolesti
  • održava pravilnu higijenu ruku i noktiju
  • nabroji uslove pod kojima se prenose bolesti prljavih ruku
  • primeni mere kojima se sprečavaju bolesti prljavih ruku
  • navede osobine materijala za izbor odeće i obuće i načine održavanja tih materijala
  • Građa i uloge kože
  • Osnovne kožne bolesti kao posledica nedovoljne higijene
  • Higijena tela, kože, kose, ruku i nogu
  • Bolesti koje nastaju usled nedovoljne higijene
  • Higijena usne duplje
  • Higijena obuće i odeće

Zarazne bolesti

  • Osposobljavanje za primenu higijenskih standarda u životu i radu
  • nabroji osnovne karakteristike mikroorganizama, gljivica, parazita i plesni
  • nabroji i klasifikuje zarazne bolesti prema načinu njihovog prenošenja
  • objasni uslove pri kojima se razvijaju prenosive bolesti (prepozna moguće situacije visokog rizika)
  • pravilno reaguje pri pojavi pojedinih znakova bolesti
  • primeni mere za sprečavanje zaraznih bolesti u svakodnevnom životu i na radnom mestu
  • planira i organizuje mere zaštite
  • objasni značaj redovnog obavljanja sanitarnog pregleda
  • Izazivači zaraznih bolesti
  • Putevi prenošenja zaraznih bolesti
  • Mere zaštite za sprečavanje zaraznih bolesti - opšte i posebne
  • Sadržaj sanitarnog pregleda

Intimna higijena

  • Razvijanje pozitivnih stavova i navika u polnom životu
  • objasni građu i funkciju polnih organa
  • klasifikuje sredstva za kontracepciju i objasni dejstvo
  • poznaje uzročnike i uslove prenošenja polno prenosivih bolesti (PPB)
  • prepozna simptome PPB
  • Anatomija i fiziologija polnih organa
  • Metode kontracepcije
  • PPB

Mentalno zdravlje

  • Sticanje osnovnih znanja o faktorima koji utiču na mentalno zdravlje čoveka
  • objasni koji faktori utiču na duševno zdravlje čoveka
  • objasni karakteristike bolesti zavisnosti
  • nabroji vrste toksikomanija
  • poznaju uzroke, razvoj i posledice zloupotrebe psihoaktivnih supstanci
  • Faktori koji unapređuju i opredeljuju duševno zdravlje
  • Adolescencija i pubertet
  • Bolesti zavisnosti
  • Psihoaktivne supstance

Radna sredina

  • Sticanje znanja o najčešćim štetnim uticajima u radnoj sredini i načinima njihovog sprečavanja
  • pravilno rasporedi vreme rada i odmora
  • poznaje posledice dejstva štetnih faktora u radnoj sredini
  • nabroji najčešće uzroke povreda na radu
  • primeni osnovne principe pružanja prve pomoći kod povreda na radu
  • nabroji mere zaštite na radu
  • Nefiziološki uslovi rada
  • Zamor, premor
  • Odmor
  • Profesionalne bolesti
  • Povrede na radu
  • Mere zaštite

Uticaj okoline na zdravlje ljudi

  • Sticanje osnovnih znanja o značaju zdravog životnog prostora
  • poznaje sastav vazduha, izvore zagađenja i mere zaštite
  • poznaje značaj zdrave vode, izvore zagađenja i mere zaštite
  • poznaje načine zagađenja zemljišta i načine uklanjanja otpadnih materija
  • Normalni sastav vazduha
  • Aerozagađenje
  • Mere zaštite od aerozagađenja
  • Značaj i uloge vode
  • Ispravnost vode za piće i načini ispitivanja
  • Zagađivači vode
  • Mere zaštite od zagađenja vode
  • Zagađenje zemljišta
  • Otpadne materije i načini njihovog uklanjanja

 

PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

1. M. Savićević i saradnici, Higijena, Medicinska knjiga, Beograd, Zagreb, 1989.
2. M. Stoiljković, Psihijatrija, Medicinska knjiga, Beograd, Zagreb, 1986.
3. M. Nikolić, R. Kocijančić, Higijena sa zdravstvenim vaspitanjem za stručne škole - medicinske, prehrambene i srednje u delatnosti ličnih usluga, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1998.
4. K. Paunović, Biologija za 2. razred srednjih škola
5. G. Đurić, Lj. Petrović, Zagađenje životne sredine i zdravlja čoveka, Velarta, Beograd, 1996.
6. Lj. Grlić, Enciklopedija jestivog i samoniklog bilja, August Cesarec, Zagreb, 1990.

KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

1. Nauka o ishrani
2. Kuvarstvo i poslastičarstvo
3. Osnovi ugostiteljstva
4. Psihologija

Naziv predmeta:              

POSLOVNA KORESPONDENCIJA

Godišnji fond časova:

68 časova

Razred:

Prvi

Ciljevi predmeta:

1. Osposobljavanje učenika za poslovnu korespondenciju u turizmu

 

2. Osposobljavanje učenika za desetoprstno slepo kucanje, samostalno oblikovanje i pisanje tekstova i poslovnih pisama

 

TEMA

CILJEVI

ISHODI
Po završetku teme učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI
PO TEMAMA

NAČIN OSTVARIVANJA
PROGRAMA

Pravila slepog kucanja

  • Upoznavanje učenika sa pravilima slepog kucanja
  • poznaje pravila slepog kucanja
  • zauzme pravilan položaj tela prilikom kucanja
  • poznaje delove računara
  • poznaje komandne i funkcionalne tastere
  • Pravila slepog kucanja
  • Delovi računara (kućište monitor, miš...)
  • Tastatura - komandni i funkcionalni tasteri
  • Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

  • Vežbe (68 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije vežbi

Mesto realizacije nastave

  • Vežbe se realizuju u informatičkom kabinetu

Preporuke za realizaciju nastave

  • Pravila slepog kucanja: Postupnost u savladavanju tehnike desetoprstnog kucanja Praktične vežbe u kucanju na prilagođenim tekstovima
  • Tehnika slepog kucanja: Savladavanje znakova na alfanumeričkom i numeričkom delu tastature prekucavanjem prilagođenih tekstova
  • Forme oblikovanja tekstova: Savladavanje različitih formi oblikovanja tekstova kroz praktično vežbanje
  • Poslovna pisma (forma i vrste): Izrada praktičnih primera pisama
  • Poslovna korespondencija: Vežbanje poslovne korespondencije na različitim vrstama poslovnih pisama i obrazaca

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja
3. testove praktičnih veština

Okvirni broj časova po temama

  • Pravila slepog kucanja 2 časa
  • Tehnika slepog kucanja 26 časova
  • Forme oblikovanja tekstova 10 časova
  • Poslovna pisma (forma i vrste) 20 časova
  • Poslovna korespondencija 10 časova

Tehnika slepog kucanja

  • Osposobljavanje učenika za desetoprstno slepo kucanje
  • koristi desetoprstno kucanje bez gledanja u tastaturu
  • ispuni standard brzine i tačnosti u kucanju zadatog teksta
  • Obrada brojeva i slova kroz zadate tekstove

Forme oblikovanja tekstova

  • Upoznavanje učenika sa različitim formama oblikovanja tekstova
  • prepiše tekst za ograničeno ili najkraće vreme
  • oblikuje tekst u američkoj - blok formi
  • oblikuje tekst u francuskoj - zupčastoj formi
  • Obrada teksta u francuskoj i američkoj formi

Poslovna pisma (forma i vrste)

  • Osposobljavanje učenika za samostalno pisanje poslovnih pisama
  • poznaje formu i vrste poslovnih pisama
  • navede elemente poslovnog pisma
  • oblikuje poslovna pisma
  • sastavi poslovna pisma na osnovu (za)datih elemenata
  • poznaje forme i elemente ino-korespondencije
  • Elementi i forme poslovnih pisama
  • Oblikovanje poslovnih pisama

Poslovna korespondencija

  • Osposobljavanje učenika za poslovnu korespondenciju
  • sastavi kratko poslovno pismo
  • sastavi zahtev za ponudu
  • napiše program turističkog aranžmana
  • napiše potvrdu rezervacije
  • ispostavi gostu račun
  • napiše izveštaj o radu
  • Pojam i elementi poslovne korespondencije
  • Kratka poslovna pisma

 

PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

1. M., Grujić, M., Stegenšek, E., Šarković, Savremena poslovna korespondencija za prvi razred ekonomske škole i treći razred turističko ugostiteljskih škola, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd 2003.
2. B., Subotić, S., Rajković, Kancelarijsko poslovanje za prvi razred srednjih škola, Stručna knjiga Beograd, 2004.
3. M., Rajković, B., Subotić, Kancelarijsko poslovanje, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd 2006.
4. S., Rajković, Poslovna i službena korespondencija za četvrti razred pravne i birotehničke škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd 2006.

KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

1. Komunikacija sa gostima
2. Plasiranje lokalne turističke ponude
3. Doček i ispraćaj gosta u hotelu
4. Boravak gosta u hotelu
5. Formiranje i plasman turističkog putovanja
6. Realizacija i obračun turističkog putovanja
7. Srpski jezik i književnost
8. Strani jezik
9. Računarstvo i informatika

Naziv predmeta:              

PSIHOLOGIJA

Godišnji fond časova:

68 časova

Razred:

Drugi

Ciljevi predmeta

1. Sticanje znanja o prirodi osnovnih psiholoških procesa i ličnosti
2. Razumevanje principa i zakonitosti ljudskog ponašanja u procesu rada
3. Razvijanje veština u ophođenju s gostom/potrošačem usluga

 

TEMA

CILJEVI

ISHODI
Po završetku teme učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI
PO TEMAMA

NAČIN OSTVARIVANJA
PROGRAMA

Psihologija kao nauka

  • Upoznavanje sa predmetom psihologije i njenom primenom u ugostiteljstvu i turizmu
  • objasni predmet izučavanja psihologije i oblast njene primene u ugostiteljstvu/turizmu
  • ukaže na organsku osnovu psihičkog života
  • Predmet, značaj i oblasti primene psihologije u ugostiteljstvu i turizmu
  • Organski osnovi psihičkog života
  • Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

  • teorijska nastava (68 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se ne deli na grupe

Mesto realizacije nastave

  • Teorijska nastava se realizuje u učionici

Preporuke za realizaciju nastave

  • Međuljudski odnosi u radu: Za postizanje ishoda koristite simulacije realnih radnih situacija. Preporučeno je da učenici kroz igranje uloga shvate važnost svoje uloge (vežbanje samoodgovornosti)
  • Komunikacija: Na primeru simulacije radne situacije, učenik aktivno sluša, govori jasno i sažeto i upotrebljava neverbalnu komunikaciju da bi podržao poruku.
  • Psihologija ophođenja sa gostima: Preporuka je da se ishodi postižu na vežbama u simulacijama radne situacije u kojima pomenute osobine turističkog radnika mogu biti prikazane.
  • Psihologija reklame: Temu povezati sa znanjima iz oblasti opažanja, emocija, motivacije i ličnosti. Podsticati samostalni rad malih grupa ili pojedinaca sa zadatkom da osmisle reklamne poruke za promociju (npr.) lokalnih turističkih resursa.

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja
3. testove praktičnih veština

Okvirni broj časova po temama

  • Psihologija kao nauka 4 časa
  • Psihički procesi 10 časova
  • Ličnost 6 časova
  • Međuljudski odnosi na radu 10 časova
  • Komunikacija 8 časova
  • Psihologija ophođenja sa gostima 20 časova
  • Psihologija reklame 10 časova

Psihički procesi

  • Sticanje osnovnih znanja o prirodi psihičkih procesa
  • opiše proces opažanja drugih osoba i faktore od kojih taj proces zavisi
  • poznaje pojam pažnje i činioce od kojih ona zavisi
  • poznaje osnove procesa učenja i zaboravljanja
  • poznaje osnove o pojmovima mišljenja i inteligencije
  • poznaje pojmove i značenje mišljenja i inteligencije
  • navede šta su emocije, vrste i osnovne karakteristike i opiše značaj emocija za duševno zdravlje čoveka
  • objasni šta su motivi i navede vrste i karakteristike motiva
  • objasni pojam i vrste frustracija, konflikata i načine reagovanja na njih
  • Opažanje
  • Pažnja i faktori koji je izazivaju
  • Učenje, vrste učenja instrumentalno, verbalno, učenje po modelu; sticanje motornih veština
  • Pamćenje i zaboravljanje
  • Mišljenje stvaralačko, imaginarno; inteligencija
  • Emocije pojam i vrste, značaj za duševno zdravlje; stres
  • Motivacija /pojam i vrste; frustracije i konflikti, načini reagovanja - realističko i odbrambeno

Ličnost

  • Sticanje opštih znanja o psihologiji ličnosti: struktura, dinamika i razvoj ličnosti
  • navede definiciju pojma ličnosti
  • razlikuje osnovne pojmove strukture ličnosti
  • poznaje pojam tipa ličnosti i karakteristike tipova ličnosti prema Jungu
  • objasni proces formiranja zrele ličnosti kroz razdoblja psihofizičkog života
  • Pojam ličnosti (jedinstvo, osobenost i doslednost)
  • Struktura ličnosti (crte ličnosti, temperament, karakter, sposobnosti, i svest o sebi)
  • Tipologija ličnosti: (Jungova)
  • Razvoj ličnosti: faze i faktori koji utiču na razvoj ličnosti (zrela ličnost)

Međuljudski odnosi na radu

  • Upoznavanje principa i zakonitosti ljudskog ponašanja i ponašanja u grupi u procesu rada
  • Razvijanje svesti o ličnoj odgovornosti za međuljudske odnose
  • Usvajanje socijalnih veština za konstruktivno rešavanje konflikata
  • razlikuje osnovne vrste grupa i njihovu strukturu
  • objasni razliku između grupe i tima
  • razlikuje i navodi različite uloge koje imaju članovi tima
  • razlikuje vođstvo od rukovođenja
  • razlikuje i opiše tipove konflikata u grupi
  • objasni na primeru važnost pozitivne psihološke klime u grupi/organizaciji
  • Pojam, vrste i struktura grupe/tima (formalne, neformalne, kohezivne, refernentne)
  • Određivanje uloga pojedinaca u timu (prema R. Belbinu, Le Bon-u itd.)
  • Tipovi vođenja i rukovođenja
  • Saradnja i takmičenje
  • konflikti u grupi (pojam, vrste i način rešavanja)
  • Međuljudski odnosi kao faktor uspeha u radu (organizaciona kultura)

Komunikacija

  • Sticanje opštih znanja o komunikaciji
  • razlikuje osnovne elemente komunikacionog procesa
  • razlikuje verbalnu od neverbalne komunikacije
  • navodi faktore nesporazuma i objasni načine njihovog negativnog delovanja
  • demostrira tehnike uspešne komunikacije
  • Komunikacioni proces (pošiljalac – primalac, jednosmerna i dvosmerna, sadržaj i forma poruke)
  • Verbalna i neverbalna komunikacija
  • Izvori nesporazuma u komunikaciji (značenja, nejasne i duple poruke itd.)
  • Tehnike uspešne komunikacije: aktivno slušanje, jasan govor, itd.

Psihologija ophođenja sa gostima

  • Usvajanje znanja i veština u ophođenju sa gostom/korisnikom usluga
  • objasni i demonstrira osobine turističkog radnika potrebne za uspešno obavljanje posla
  • objasni i demonstrira posledice dobre i loše prve impresije koju turistički radnik ostavlja na gosta
  • objasni i demonstrira opšta i specifična pravila ophođenja sa gostima
  • objasni i demonstrira osnovne principe prodaje turističkih usluga na primeru
  • opiše i demonstrira na primeru kako se stvara poverenje kod gosta / klijenta
  • razlikuje i objasni motive kupovine koji opredeljuju gosta / korisnika usluga
  • razlikuje vrste gostiju/ korisnika usluga s obzirom na svojstva i osobenosti njihovog ponašanja
  • Osobine ugostiteljskog radnika (sposobnosti, osobine ličnosti, znanja, veštine, motivacija, interesovanja, stavovi) iz analize i opisa posla i radnih zadataka
  • Pravila ophođenja sa gostima: komunikativnost, odmerenost, asertivnost, srdačnost, taktičnost, ljubaznost, poletnost, strpljivost
  • Nediskriminativnost (u odnosu na rasu, pol, veru, invaliditet, seksualno opredeljenje itd.)
  • Osnovni principi prodaje turističkih usluga: ostvarivanje povoljne atmosfere prodaje, uvažavanje ličnosti gosta / klijenta
  • Stvaranje poverenja kod gosta / klijenta
  • Motivi za korišćenjem usluga
  • Stvaranje odluke o kupovini-korišćenju usluga i opažanje rizika
  • Vrste gostiju/ korisnika usluga: odlučan/ neodlučan, strpljiv/ nestrpljiv, osećajan/ razuman, skroman/ razmetljiv, ugodan/ neugodan itd.

Psihologija reklame

  • Razvijanje svesti o neophodnosti planiranja marketinške strategije u turističko ugostiteljskim poslovima
  • poznaje koje osnovne psihološke principe treba da zadovolji reklamna poruka
  • poznaje osnovne principe delovanja reklame
  • demonstrira primer reklame prema zadatoj ciljnoj grupi korisnika
  • Predmet, ciljevi i uloga oglašavanja
  • Delovanje reklame
  • Psihološki uslovi oglašavanja /reklamne poruke
  • Uticaj autoriteta u kupovini / korišćenju usluga
  • Slika proizvoda / usluge
  • Reklama - Od usta, do usta
  • Vrste promotivnih sredstava, njihove prednosti i mane

 

PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

1. Kuzmanović, B.; Štajnberger, I.: Psihologija za III i IV razred ugostiteljsko-turističkih i škola za lične usluge, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 2003.
2. Bojanović, R.: Psihologija međuljudskih odnosa, Nolit, Beograd, 1979.
3. Havelka, N.: Socijalna percepcija, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1992.
4. Rot, N.: Znakovi i značenja, Nolit, Beograd, 1982.
5. Belić, Š.: Gostoljubivost u ugostiteljstvu i turizmu, Otokar Keršovani, Rijeka, 1983.
6. Stari, D.: Osnove poslovne psihologije za ugostitelje i hotelijere, Školska knjiga, Zagreb, 1981.
7. Nikolić, R.: Psihologija poslovnog bontona, Udruženje pisaca Srbije, Beograd
8. Lončar, M.: Korisnici ugostiteljskih usluga i njihove karakterne osobine, /članak/ Viša hotelijerska škola, 2004.
9. Đorđević, M.: Poslovna psihologija za specijalističko obrazovanje, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 2005.
10. Čizmić, S.: Psihologija i menadžment, Filozofski fakultet, Institut za psihologiju, Beograd, 1995.
11. Rot, N. Psihologija grupa, ZUNS, Beograd, 1988.
12. Havelka, N. Psihološke osnove grupnog rada, naučna knjiga Beograd, 1988.
13. Rot, N. Radonjić S. Udžbenik za gimnazije

KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

1. Svi stručni moduli u profilima Turistički tehničar i Konobar
2. Zdravstveno vaspitanje
3. Preduzetništvo
4. Sociologija
5. Građansko vaspitanje

Sledeći