ENGLESKI JEZIK
drugi strani jezik
(prva, druga, treća i četvrta godina učenja)
Cilj
Usvajanje drugog stranog jezika obezbeđuje sticanje novih znanja i ovladavanje novim jezičkim sistemom, što doprinosi proširivanju i bogaćenju opštih izražajnih i intelektualnih sposobnosti učenika, upoznavanju kulture, običaja i načina života naroda čiji se jezik uči kao i razvijanju etičkih i moralnih vrednosti.
Zadaci učenja drugog stranog jezika:
• upoznavanje osnovnih karakteristika sistema jezika i jezičkih struktura i usvajanje oko 1200 najfrekventnijih reči i izraza;
• usvajanje korektnog izgovora i intonacije;
• razumevanje sagovornika i usmenog izlaganja o temama iz svakodnevnog života;
• ovladavanje tehnikom glasnog čitanja i čitanja u sebi;
• razumevanje jednostavnih tekstova o temama iz svakodnevnog života i tekstova sa naučno-popularnim sadržajima;
• savladavanje osnova ortografije radi korektnog pismenog izražavanja u okvirima usvojene leksike i jezičkih struktura;
• osposobljavanje za davanje informacija o sebi, svom domu, o našoj zemlji, njenim prirodnim lepotama i kulturno-istorijskim tekovinama;
• upoznavanje sa načinom života naroda čiji jezik uče i tekovinama njihove kulture i civilizacije;
• razvijanje intelektualnih sposobnosti i izgrađivanje svesti o potrebi saradnje i tolerancije među narodima;
• ovladavanje metodama za dalji samostalan rad na usavršavanju stečenog jezičkog znanja.
(2 časa nedeljno, 74 časa godišnje)
SADRŽAJI PROGRAMA
Tematika
Porodica:
članovi porodice, njihova interesovanja i svakodnevne navike i obaveze u kući; porodica na okupu; proslave;
dom, prostorije u stanu;
identifikacija osoba i predmeta i opisivanje njihovih osobina i svojstava;
Škola:
život u školi; situacije na času;
Život mladih:
oblačenje, slobodno vreme; sportske aktivnosti; muzika; druženje, zajednički izlasci; odlazak na izlet; saobraćajna sredstva;
Svakodnevni život:
mesto u kome učenik živi; kupovina; praznici; obroci i karakteristična jela;
Priroda:
klima i godišnja doba; orijentacija u vremenu i prostoru; vreme na časovniku.
* Navedene teme po razredima odnose se na život i situacije u zemlji/zemljama čiji se jezik uči i u našoj zemlji i mogu se proširiti i ponoviti i u sledećim razredima.
Školski pismeni zadaci:
- po jedan pismeni zadatak u svakom polugodištu.
(2 časa nedeljno, 74 časa godišnje)
SADRŽAJI PROGRAMA
Tematika
Svakodnevni život u porodici i školi.
Poseta pozorištu, muzeju i drugim kulturnim i istorijskim znamenitostima.
Društvena zbivanja u svetu i u našoj zemlji.
Opšta geografska obeležja zemlje/zemalja čiji se jezik uči i naše zemlje: glavni grad, prirodne lepote, turistički centri i prirodna bogatstva. Karakteristični običaji.
Školski pismeni zadaci:
- po jedan pismeni zadatak u svakom polugodištu.
(2 časa nedeljno, 72 časa godišnje)
SADRŽAJI PROGRAMA
Tematika
Svakodnevni život u zemlji/zemljama čiji se jezik uči i u našoj zemlji.
Kulturni i istorijski spomenici i druge znamenitosti karakteristične za razumevanje kulture i običaja naroda čiji se jezik uči.
Primeri ljudske solidarnosti.
Odnos prema okruženju: zaštita čovekove sredine.
Nacionalni praznici i običaji.
Putovanje: informacije na stanici, aerodromu, u turističkoj agenciji, hotelu i restoranu.
Školski pismeni zadaci:
- po jedan pismeni zadatak u svakom polugodištu.
(2 časa nedeljno, 64 časa godišnje)
SADRŽAJI PROGRAMA
Tematika
Život i rad učenika u školi i van nje.
Priprema za dalje školovanje i izbor zanimanja.
Aktuelne teme iz društvenog života u zemljama čiji se jezik uči i u našoj zemlji.
Sredstva javnog informisanja.
Dostignuća savremene nauke i tehnike.
Iz života i rada znamenitih ljudi.
Školski pismeni zadaci:
- po jedan pismeni zadatak u svakom polugodištu.
Komunikativne jedinice
• predstavljanje sebe i drugih; oslovljavanje poznate i nepoznate osobe; iskazivanje dopadanja ili nedopadanja, slaganja ili neslaganja s mišljenjem sagovornika;
• traženje i davanje dozvole; traženje i davanje obaveštenja;
• čestitanje i iskazivanje dobrih želja;
• pozivanje u goste, prihvatanje ili neprihvatanje poziva;
• izražavanje mogućnosti/nemogućnosti, obaveze ili nepostojanja obaveze da se nešto uradi;
• privlačenje pažnje;
• predlaganje da se nešto uradi;
• odobravanje ili neodobravanje nečijih postupaka;
• izražavanje zadovoljstva i nezadovoljstva;
• izricanje zabrane, naredbe;
• izražavanje čuđenja, uverenosti, pretpostavke ili sumnje;
• iskazivanje fizičkih tegoba, raspoloženja, radosti, zabrinutosti;
• davanje saveta.
SADRŽAJI PROGRAMA
I REČENICA
Prosta rečenica: potvrdna, upitna, odrična.
John buys newspapers every day.
Is he going to finish the work soon? When did you arrive home?
Tom wasn’t at home. I don’t like milk.
Pitanja
a. Yes/No questions
b. "WH" questions
Red reči u rečenici. Mesto priloga i priloških odredbi.
The train arrived late this morning.
II IMENIČKA GRUPA
Član
Neodređeni član:
- u prvom pominjanju nekoga ili nečega;
- u značenju broja jedan;
- uz nazive zanimanja;
- generička upotreba: A cat is an animal.
Određeni član:
- uz zajedničke imenice u jednini i množini;
- uz redne brojeve, superlativ, nazive reka, mora i okeana;
the second, the tallest, the Danube, the Adriatic, the Pacific
- u predloškim frazama (izrazi sa delovima dana)
in the morning / in the evening
- uz nazive muzičkih instrumenata.
Nulti član:
- uz nebrojive imenice i uz brojive imenice u množini;
- uz vlastita imena, nazive obeda, dana u nedelji, meseca i godišnjih doba;
- uz imena gradova i zemalja;
- uz nazive praznika i sportova;
- u izrazima: go by car / by plane; go home / to school; be at home/ at school;
have breakfast/lunch.
Imenice
- Brojive i nebrojive imenice;
- Pravilna množina imenice
book/books, box/boxes, lady/ladies, shelf/shelves
- Najčešći primeri nepravilne množine
man/men, woman/women, child/children, foot/feet, tooth/teeth
- Izražavanje pripadanja i svojine
sintetički genitiv: Tom’s dog; our neighbours’ car
analitički genitiv: The leg of the table is broken.
Zamenički oblici
a) Zamenice
- Lične zamenice u funkciji subjekta i objekta
I meet him at school every day.
- Pokazne zamenice
This is my book and these are Peter’s books.
- Upitne zamenice
Who is he? What is your father? Which of the boys is your brother?
b) Determinatori
- Pokazni determinatori: This book is Mary’s.
- Prisvojni determinatori: My books are on the shelf.
- Neodređeni determinatori some, any, uz nebrojive i brojive imenice
Some boys are playing in the park. There isn’t any flour in the house.
Kvantifikatori brojivih i nebrojivih imenica
much / many; a lot of, lots of
I don’t have much time now. He doesn’t have many friends.
Pridevi
- Najfrekventniji opisni pridevi
I’ve got yellow tulips in my garden.
- Sintetički komparativ i superlativ
Dick’s brother is younger than Peter.
Brojevi
Prosti brojevi do 100. Redni brojevi do 30.
Prosti brojevi u značenju rednih brojeva: page ten; line four; room 23
III GLAGOLSKA GRUPA
Glagoli
a) vreme
The Simple Present Tense za opšte tvrdnje, bez ukazivanja na vremenske odrednice i za izražavanje uobičajene ili stalne radnje i pojave.
John always gets up late. It rains a lot in winter.
The Simple Past Tense pravilnih i najfrekventnijih nepravilnih glagola
b) aspekt
The Present Continuous za radnju koja je u toku i za planiranu buduću radnju:
John is singing now. Andrew is leaving Belgrade tomorrow.
BE GOING TO za izražavanje namere.
Zapovedni način - drugo lice jednine i prvo lice množine
Come here! Don’t stay too late, John. Let’s go out.
Nepotpuni glagoli
can
- u značenju sposobnosti i mogućnosti
She can speak English well. She can’t come today.
- u značenju dozvole:
Can I take your book?
must
- u značenju obaveze:
You must work hard.
must not u značenju zabrane:
You mustn’t do it again.
BE kao vezivni i kao pomoćni glagol
I’m happy. He’s cleaning his shoes.
HAVE kao punoznačni glagol za izražavanje pripadanja i posedovanja i u izrazima
have breakfast/dinner; have fun.
DO kao punoznačni glagol i kao pomoćni glagol
He’s doing his homework. Do you like to sing?
Prilozi
Vrste priloga (za način, mesto i vreme)
He works hard. The bus stops here. He is working now.
Predlozi
Najčešći predlozi za orijentaciju u vremenu i prostoru.
Veznici and, or
IV TVORBA REČI
Izvođenje imenica sufiksom
V LEKSIKOLOGIJA
Najjednostavniji idiomi i fraze
VI LEKSIKOGRAFIJA
Struktura i korišćenje dvojezičnih rečnika.
SADRŽAJI PROGRAMA
I REČENICA
Upitno-odrična rečenica
Složena rečenica sa veznicima and, but, or, neither... nor
Philip went to the theatre and I stayed at home. She can neither sing nor dance.
Pitanja
- Kratka pitanja i pitanja sa predlogom na kraju: When? Where? Who with?
- Pitanja sa upitnim priveskom (Question tags)
Neupravni govor
- Izjave - uvodni glagol u sadašnjem vremenu
"Tom will meet you at the station". He says that Tom will meet me at the station.
- Molbe, zahtevi, naredbe
"Give me the book". She told me to give her the book.
"Sign the papers, please". He asked me to sign the papers.
- Pitanja - uvodni glagol u sadašnjem vremenu
Yes/No questions
"Can you do it later?" He asks if we can do it later.
"WH" questions
"Where does Peter live?" She wants to know where Peter lives.
II IMENIČKA GRUPA
Član
Neodređeni član:
- uz gradivne imenice i uz nazive bolesti
A coffee, please. I’ve got a bad headache.
- uz dozen, hundred, thousand: She bought a dozen eggs.
- u izrazima have a party, go for a walk
- u izrazima za meru, količinu i vreme.
He drove 90 km an hour. The apples are 40p a kilo. He will come in a day or two.
Određeni član:
- generička upotreba: The cow is an animal.
- uz nazive planinskih venaca, imena zemalja: the Alps, the Netherlands
- uz imenice koje su jedine u svojoj vrsti (the sun, the earth i dr.)
- uz vlastita imena da označi porodicu ili skupinu ljudi
the Browns, the Beatles
- uz zanimanja: You must see the doctor. Call the plumber.
Nulti član
- uz nazive kontinenata, jezera, planina i ostrva.
Africa, Lake Michigan, England, Ben Navis, Greenland
- uz delove dana: at noon / midnight
Imenice
- Množina najčešćih složenih imenica: armchairs, postmen, passers- by
- Imenice sa glagolom u jednini
I’ve got some very useful information. What’s the news?
- Imenice sa glagolom u množini
There were many people at the meeting. The cattle are in the barn.
Drugi nominali - gerund
- u funkciji subjekta i u funkciji objekta
Painting is a nice hobby. I like reading.
Zamenički oblici
a) Zamenice
- Povratne zamenice: John has hurt himself.
- Prisvojne zamenice: The book I found was hers.
- Neodređene zamenice (složenice sa some i any)
somebody, someone, something; anybody, anyone, anything
Something very interesting happened to him last night.
Anyone can do that. He didn’t see anything.
b) Determinatori
- Upitni determinatori:
What books do you read? Whose daughter is she?
- Odrični determinator no:
There’s no butter in the fridge. He has no friends.
Pridevi
- Analitički komparativ i superlativ
She is more popular than her sister. She is the most popular girl in her class.
- Nepravilno poređenje
He is better than Paul. Is he really the worst pupil in his school?
- Pridevi za izražavanje pripadnosti nekoj naciji: She’s British.
Brojevi
Prosti brojevi preko 100.
Kvantifikatori
- Partitivni kvantifikatori; a slice of bread, a bottle of wine i dr.
- Kvantifikatori uz brojive i nebrojive imenice: few/a few; little/a little
III GLAGOLSKA GRUPA
Glagoli
a) vreme
- Future simple
Will you be at home tonight? John will be 16 next year.
Leave the old bread in the garden. The birds will eat it.
b) aspekt
The Present Perfect
- za radnju koja se upravo završila
Mary has just arrived. He has finished it at last.
- u rezultativnom značenju: Who has broken the glass?
- uz priloge already, yet/not yet
The Past Continuous
- za isticanje dužeg trajanja jedne prošle radnje u odnosu na drugu prošlu radnju:
He was sitting in a cafe when I saw him.
- za isticanje trajnosti radnje:
They were training all afternoon yesterday.
Zapovedni način - prvo i treće lice jednine i treće lice množine
Let me do it! Let them go!
Nepotpuni glagoli
- could u značenju mogućnosti i molbe
I couldnt’t come earlier. Could you tell me where the bus stop is, please?
- have to u značenju obaveze
I have to see him. Why did you have to leave so early?
- may u značenju dozvole
May I take your pen, please? You may go now.
- will u značenju molbe i namere
Will you do it for me, please? I’ll have a Coke, and you?
Prilozi
- Prilozi i priloške odredbe za mesto, vreme i učestalost
- Izvođenje priloga nastavkom - ly, bez promene značenja
She always drives slowly.
- Prilog well: You have done it well.
Veznici but, neither... nor
IV TVORBA REČI
Najčešći prefiksi i sufiksi za izvođenje prideva.
V LEKSIKOLOGIJA
Najčešći idiomi i fraze
VI LEKSIKOGRAFIJA
Upotreba dvojezičnih rečnika.
SADRŽAJI PROGRAMA
I REČENICA
Složena rečenica
a) Relativne klauze
Is this the girl whose mother is a famous painter?
The man (that) you saw yesterday is my father.
b) Adverbijalne klauze
- za poređenje: He runs faster than I do.
- za mesto: I don’t know where she he lives.
- za vreme: I haven’t seen him since he left school.
Uzvične rečenice:
What a lovely day! What beautiful weather!
Slaganje vremena
I know that he likes/liked/ will like you. He was sure I would come again.
Neupravni govor
- Izjavna rečenica - glagol glavne rečenice u jednom od prošlih vremena
"I’ll meet him tomorrow." She said she would meet him the following day.
- Upitna rečenica - glagol glavne rečenice u jednom od prošlih vremena.
"Have you ever been to London?" He asked me if I had ever been to London.
"Where does Peter live?" He wanted to know where Peter lived.
Pitanja
- Učtiva pitanja i zahtevi: Would you open the window, please?
II IMENIČKA GRUPA
Član
Neodređeni član u uzvičnim rečenicama
What a day! What a mess!
Određeni član
- uz gradivne i apstraktne imenice, uz nazive obeda
The milk I bought yesterday turned sour.
The breakfast she prepared this morning was delicious.
Nulti član
- uz nazive igara: He plays chess. Waltz is her mother’s favourite dance.
- uz nazive ulica, parkova, mostova.
Imenice
- Adjektivalna upotreba imenica
She likes cheese pie. Who has seen the film "Love Story?"
- Pluralia tantum: scissors, spectacles, trousers
Zamenički oblici
Zamenice
- Uzajamno povratne zamenice - each other, one another
Tom and Mary have known each other for years.
We must understand one another if we want to live together.
- Relativne zamenice - who, which, whose, what, that
This is the man who you met last night.
The book which I brought this morning is Mary’s.
- Odrične zamenice (složenice sa no; none)
nobody, no one, nothing
Nobody saw him. I saw nothing. None of us is getting any younger.
Pridevi
- Pridevi u nominalnoj funkciji (deadjektivalni nominali)
the rich, the poor i dr.
He’s collecting money for the blind.
- well u funkciji prideva
I’m very well, thank you (= I’m in good health)
- Mesto prideva u rečenici
Brojevi
Osnovne računske radnje
III GLAGOLSKA GRUPA
Glagoli
aspekt glagola
The Present Perfect
- uz priloge ever, never, since, for, lately
Have you ever been to London? I have never seen a mummy.
I haven’t seen him since his birthday.
He has been ill for two weeks now.
Have you seen a god film lately?
- u kontinuativnom značenju:
Have you been to the cinema this week?
The Past Perfect
After I had heard the news I hurried to see him.
Pasiv
English is spoken all over the world. This book was published last year.
Nepotpuni glagoli
- should, ought to u značenju saveta
You should go to the dentist. Would you do me a favour?
You ought to finish it on time.
- would u značenju molbe: Would you do me a favour?
DO za isticanje:
Do come again! I do like him.
Gerund
- posle predloga:
She is fond of reading. She left without saying a word.
- posle nekih glagola:
She ewoys painting. She prefers reading to walking.
Prilozi
Poređenje priloga
fast - faster - fastest; cleverly - more cleverly - most cleverly
IV TVORBA REČI
Najčešći prefiksi i sufiksi za građenje glagola
V LEKSIKOLOGIJA
Idiomi i fraze
VI LEKSIKOGRAFIJA
Upotreba jednojezičkih rečnika
SADRŽAJI PROGRAMA
I REČENICA
Složena rečenica
a) adverbijalne klauze
- namerna: He went to the airport to see Mary off.
- uzročna: We camped there because it was too dark to go on.
b) Pogodbene rečenice
- realna: I shall understand you better if you speak slowly.
- potencijalna: If I had the book, I would give it to you.
- irealna (R)*: If I had seen him, I would have told him to come.
II IMENIČKA GRUPA
Član
- Određeni član uz nazive godišnjih doba i uz nazive institucija, hotela
I’ll always remember the spring of 1995. He booked a room at the Metropol.
Imenice
genitiv mere: a two miles’s walk, a day’s work
Zamenički oblici
a) Zamenice
- Bezlična upotreba ličnih zamenica množine (we, you, they)
They say she left him years ago.
- Neodređeno ONE: I needed a pen and he gave me one.
- Opšte zamenice (složenice sa every; each; all)
everybody, everyone, everything
Everybody liked him. He knew everyone. I know everything.
Each had a book. He was sorry for them all.
b) Determinatori
- Opšti determinatori: every, each, all
He comes here every day. Each boy got an apple. He works all day.
Pridevi
- Pridevi u funkciji priloga (perceptivni glagoli praćeni pridevima)
The dinner smells good. She looks nice.
Brojevi
Decimali, razlomci
* na receptivnom nivou
III GLAGOLSKA GRUPA
Glagoli
aspekt glagola
The Present Continuous
- za izražavanje radnje koja se ponavlja
He’s always making the same mistake.
- The Present Perfect za izražavanje radnje koja se dogodila jednom ili više puta u okviru govornikovog iskustva:
I’ve been to England only once/several times.
The Present Perfect Continuous
She has been living here since 1980.
Pasiv
Your letter will be delivered tomorrow. His books have been translated into English.
Gerund
- posle prideva worth, busy
She was busy peeling potatoes.
Is the exibition worth seeing?
Infinitiv
- bez TO (bare infinitive)
I must finish this homework. I saw him cross the street.
He makes us work very hard.
- posle upitnih reči
I don’t know how to open this box. I’ve no idea which bus to take.
- posle prideva
I’m glad to have met you. This bag is too heavy to carry.
Participi
Participi kao adjektivali: stolen money, running water
Prilozi
- Konverzija prideva i priloga: early, fast, pretty i dr.
She’s a pretty girl. It’s pretty hard for us to understand him.
This is a fast car. He runs fast.
- Izvedeni sa - ly, uz promenu značenja.
He works hard. He hardly works at all.
IV TVORBA REČI
Građenje složenih imenica i deminutiva
V LEKSIKOLOGIJA
Idiomi i fraze
VI LEKSIKOGRAFIJA
Upotreba jednojezičnih rečnika
Način ostvarivanja programa
U nastavi drugog stranog jezika prožimaju se obrazovni i vaspitni ciljevi i zadaci. Četvorogodišnji period učenja omogućuje učeniku poznavanje i vladanje stranim jezikom do nivoa tzv. osnovne komunikacije; učeći strani jezik učenik istovremeno stiče i znanje o kulturi i civilizaciji zemlje/zemalja čiji jezik uči i time proširuju svoju opštu kulturu.
Jezički program je kumulativan što znači da se u svakom razredu nova građa nadovezuje na ranije stečena znanja. Neki jezički sadržaji obrađuju se koncentrično, odnosno uvode se u manjem obimu u jednom razredu, a kasnije se proširuju. Usvajanje novih jezičkih sadržaja ne sme da potisne ranije stečena znanja. Stupnjevi usvojenosti pojedinih jezičkih sadržaja idu od prepoznavanja do automatizacije.
Program je utemeljen na dostignućima savremene razvojne psihologije i metodike nastave stranog jezika, odnosno na principima koji podrazumevaju komunikativnu ili praktičnu orijentaciju nastave, uz uvažavanje psihofizičkih karakteristika učenika na ovom uzrasnom nivou.
Programski zahtevi obuhvataju četiri jezičke veštine: razumevanje govora, usmeno izražavanje, razumevanje pisanog teksta i pismeno izražavanje. U toku procesa učenja i usvajanja stranog jezika učenik stiče i razvija te veštine po redosledu koji je naveden. On, dakle, prvo treba da razume sadržaj iskaza, a potom da ga reprodukuje da bi usvojio pravilan akcenat, intonaciju i ritam i da se kasnije, putem vežbanja, osposobi da i sam korektno učestvuje u razgovoru i iznosi svoje stavove i potrebe.
Težište učenja u početnoj fazi je na razumevanju govora i usmenom izražavanju, a kasnije značajno mesto dobijaju razumevanje pisanog teksta i pismeno izražavanje. Prema tome, usmeno izražavanje prethodi pismenom izražavanju, ide se od govorne komunikacije ka pisanoj, a gramatika je u funkciji govornog i pisanog jezika.
Nastava drugog stranog jezika nosi odlike početne nastave s tim što je ona, s obzirom na uzrast i iskustva učenika stečena tokom učenja prvog stranog jezika, intenzivnija i efikasnija.
Tematika se zasniva na ciljevima i zadacima nastave stranog jezika i u skladu je sa interesovanjima učenika. Za obradu pojedinih tema i kao povod za razgovor, pored tekstova iz udžbenika, mogu da posluže i drugi izvori informacija (TV emisije, film i sl.).
Komunikativne funkcije navedene su na kraju opšteg dela programa i date su celovito za ukupan period učenja drugog stranog jezika.
Stalna intelektualna aktivnost učenika podstiče se:
• vođenjem razgovora o poznatim temama, koristeći znanja stečena u drugim nastavnim oblastima;
• rezimiranjem sadržaja teksta ili poruke i povezivanjem manjih tematskih delova u logičnu celinu;
• čitanjem jednostavnih autentičnih ili adaptiranih tekstova i odlomaka iz književnih dela koji jezički i tematski odgovaraju uzrastu i znanju učenika.
Pismeno izražavanje neguje se pisanjem rezimea, kraćih neformalnih pisama i sl.
Gramatika nije sama sebi cilj, ali je neophodna za shvatanje zakonitosti jezika i za korektnu usmenu i pisanu komunikaciju. Uvežbava se primenom različitih tipova manipulativnih i komunikativnih vežbanja: supstitucija, dopunjavanje, variranje, sažimanje, odgovori na pitanja, prestilizacija prema datom zahtevu, pisanje dijaloga i sl.
Po pravilu, dve trećine raspoloživog vremena treba predvideti za uvežbavanje jezičkih struktura i razvijanje jezičkih veština, odnosno za aktivan rad učenika na času. Učenik treba da bude subjekat u nastavnom procesu, odgovaran za svoje učenje i napredovanje, a nastavnik je u sve većoj meri samo koordinator učeničkih aktivnosti.
Očekivana postignuća učenika
Od učenika se očekuje da na kraju prve godine:
• upozna i usvoji fonološki sistem jezika i one prozodijske elemente koji su bitni u svakodnevnoj komunikaciji;
• upozna i usvoji osnovna pravila grafije i ortografije;
• opisuje predmete i lica;
• osposobi se za osnovnu usmenu i pisanu komunikaciju.
Od učenika se očekuje da na kraju druge godine:
• usavrši izgovor i intonaciju;
• razume sagovornika i učestvuje u razgovoru, sam ili uz pomoć nastavnika;
• samostalno ili uz manju pomoć, izlaže kraće celine u okviru usvojene leksike i morfosintaksičkih struktura;
• prepoznaje naučene strukture u pisanom jeziku i čita jednostavne, kratke tekstove poznate sadržine, sa razumevanjem smisla celine i značenja poznatih reči u novom kontekstu;
• piše kratke, jednostavne poruke i sažetke.
Od učenika se očekuje da na kraju treće godine:
• razume, uz manju pomoć, kratka izlaganja sagovornika; opisuje situacije i događaje, u okviru stečenih jezičkih znanja;
• izražava potrebe, osećanja, dopadanja/ nedopadanja;
• osposobi se za razumevanje jednostavnog nepoznatog teksta, uz korišćenje rečnika;
• osposobi se za pisanje kraćih sastava na osnovu datih teza ili drugih podsticaja kao i kratkih neformalnih pisama.
Od učenika se očekuje da na kraju četvrte godine:
• iznosi svoje stavove, slaganja ili neslaganja sa sagovornikom;
• osposobi se za davanje informacija o sebi i drugima i o našoj zemlji;
• osposobi se za globalno razumevanje lakših tekstova bez rečnika, uz prepoznavanje značenja nepoznatih reči na osnovu datog konteksta.
NEMAČKI JEZIK
kao drugi strani jezik
Učenici obrazovnog profila Komercijalista uče dva strana jezika.
Cilj nastave drugog stranog jezika za obrazovni profil Komercijalista je da:
• osposobi učenika da komunicira u usmenom i pisanom obliku o temama iz svakodnevnog života (relevantnih kako za stranca koji boravi kod nas, tako i za našeg čoveka koji poslovno boravi u zemljama određenog govornog područja), koristeći frekventne reči i izraze u jednostavnijim oblicima interakcije.
• osposobi učenika da komunicira u usmenom obliku sa klijentima o temama vezanim za komercijalno poslovanje, koristeći frekventne reči i izraze u jednostavnijim oblicima interakcije.
• osposobi učenika da razume tekstove iz oblasti trgovine kao i stručnog jezika vezanog za javne aktivnosti i poslovanje
• razvija svest o značaju višejezičnosti u savremenom društvu, odnosno svest da uspešno ovladavanje jezičkim kompetencijama doprinosi ličnoj afirmaciji i optimalnom profesionalnom razvoju.
Nastava nemačkog jezika je bazirana na interkulturalnom pristupu pri čemu se učenici, radeći sa autentičnim tekstovima, upoznaju sa običajima, načinom života, kulturom i svakodnevnim životom zemalja nemačkog govornog područja što će im svakako omogućiti i da već stečena znanja iz drugih oblasti prepoznaju u sadržajima nastave drugog stranog jezika.
ISHODI
Veštine | Na kraju prvog razreda | Na kraju drugog razreda | Na kraju trećeg razreda | Na kraju četvrtog razreda |
Razumevanje na sluh | • razume rečenice svakodnevnog govora (kratka uputstva, izgovorena razgovetno i sporo) | • razume kraće iskaze koji sadrže frekventne reči i strukture (informacije o ličnostima, porodici, kupovini, školi, bližem okruženju...) | • razume osnovne poruke i zahteve na standardnom i jasnom jeziku kad je reč o bliskim temama (škola, posao, hobi) | • razume suštinu nekih informacija sa radija ili televizije o aktuelnim zbivanjima ili o stvarima koje se njega tiču na privatnom i profesionalnom planu, ukoliko se govori polako i razgovetno |
Razumevanje pročitanog | • u nepoznatom tekstu prepoznaje poznate reči, izraze i rečenice (npr. u oglasima, plakatima) | • čita i razume različite vrste kratkih i prilagođenih tekstova prepoznajući osnovna značenja i relevantne detalje | • uoči predvidljive informacije u svakodnevnim tekstovima(reklame, oglasi, jelovnici, prospekti) kao i jednostavnijim stručnim tekstovima (formulari, šeme, izveštaji) | • razume jednostavnije tekstove koji su pisani običnim jezikom ili jezikom struke |
Usmena produkcija Učenik može da: | • upotrebljava jednostavne izraze i rečenice da bi predstavio svakodnevne, sebi bliske ličnosti, aktivnosti, situacije i događaje | • opisuje situacije, priča o događajima i argumentuje stavove koristeći jednostavne izraze i rečenice | • jednostavnim sredstvima opiše status i obrazovanje, buduće zapošljenje | • na izrazitiji način vodi monološki tip izlaganja |
Pismena produkcija Učenik može da: | • sastavlja kratak tekst o odgovarajućoj temi | • piše kratak tekst u različite svrhe | • zapisuje zabeleške | • napiše jednostavno poslovno pismo prema određenom šablonu |
Interakcija Učenik može da: | • se na jednostavan način sporazumeva sa sagovornikom koji govori sporo i razgovetno | • komunicira u svakodnevnim situacijama i razmenjuje informacije, bliske njegovim interesovanjima (pismeno i usmeno) | • povede, nastavi i završi neki jednostavan razgovor, pod uslovom da je lice u lice sa sagovornikom | • ostvari komunikaciju o osnovnim temama, pod uslovom da je u stanju da traži pomoć od sagovornika |
Medijacija Učenik može da: | • na ovom nivou nije predviđena | • prevodi usmeno ili pismeno kratke poruke u skladu sa potrebama komunikacije | • sažima sadržaj teksta, filma, razgovora i sl. | • prepričava sadržaj teksta, razgovora, dogovora. |
Znanja o jeziku Učenik može da: | • prepoznaje i pravilno koristi osnovne fonološke (intonacija, prozodija, ritam) i morfosintaksičke kategorije (imenički i glagolski nastavci, osnovni red reči) | • prepoznaje osnovne gramatičke kategorije i može da poredi sa svojim maternjim jezikom | • korektno upotrebljava jednostavne strukture pravilno koristeći vremena (uz određene sistemske elementarne greške koje globalni smisao ne dovode u pitanje) | • korektno upotrebljava jednostavne strukture koristeći zavisne rečenice (uz određene sistemske elementarne greške koje globalni smisao ne dovode u pitanje) |
Medijska pismenost Učenik može da: | • koriste sadržaje medijske produkcije namenjen učenju stranih jezika (štampani mediji, audio/video zapisi, kompakt disk, internet) | • argumentuje svoj stav o medijskom tekstu | • identifikuje različita gledišta o istoj temi | • poredi različite prikaze istog događaja u različitim medijima |
PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME
KOMUNIKATIVNE FUNKCIJE
Funkcije | Primeri za nemački jezik |
1. Predstavljanje sebe i drugih | Ich bin.....Ich heiße.... Mein Name ist... Das ist Frau/Herr... |
2. Pozdravljanje (sastajanje, rastanci, formalno, neformalno, specifično po regionima) | Guten Morgen/Tag/Abend. Auf Wiedersehen/Auf Wiederhören. Hallo.Grüß Gott! Servus! Tschüss. |
3. Identifikacija i imenovanje osoba, objekata, boja, brojeva, itd. (u vezi sa temama) | Das ist...Das sind.....Es gibt drei Bankautomaten dort. |
4. Razumevanje i davanje jednostavnih uputstava i komandi | Kommen Sie an den Schalter 4! Füllen Sie das Formular aus!..... |
5. Postavljanje i odgovaranje na pitanja | Wo kann ich mein Gepäck abgeben? Wie ist Ihre Telefonnummer? |
6. Molbe i izrazi zahvalnosti | Vielen Dank! Danke sehr! Könnten Sie..... |
7. Izražavanje izvinjenja, potvrde i negiranje | Entschuldigung! Verzeihung! Entschuldigen Sie bitte! Nein, das stimmt nicht! |
8. Izražavanje dopadanja/nedopadanja | Das gefällt mir (nicht)! Ich finde das gut/nicht so gut. |
9. Izražavanje fizičkih senzacija i potreba | Ich habe Hunger/Durst. Ich brauche..... |
10. Iskazivanje prostornih odnosa i veličina (Idem, dolazim iz..., Levo, desno, gore, dole...) | Ich gehe nach/in/zu.....Ich komme aus, von.....Links oben, rechts unten..... |
11. Davanje i traženje informacija o sebi i drugima |
|
12. Traženje i davanje obaveštenja | Ich arbeite bei der Volksbank. Sie ist Bankkauffrau. |
13. Opisivanje i upoređivanje lica i predmeta | Hier können Sie Geld wechseln. Der Geldautomat funktioniert nicht. |
14. Izricanje zabrane i reagovanje na zabranu | Er ist fleißig und zuverlässig. Er ist unser guter Kunde. |
15. Izražavanje pripadanja i posedovanja | Das ist verboten/nicht erlaubt. |
16. Traženje i davanje obaveštenja o vremenu na časovniku | Das gehört mir. Das ist die Rechnung von der Firma Siemens. |
17. Skretanje pažnje | Wie spät ist es? Um wieviel Uhr? Um halb zwei./Viertel vor 10/ Kurz nach halb sieben. |
18. Traženje mišljenja i izražavanje slaganja/neslaganja | Sieh mal! Hör aufmerksam zu! |
19. Telefoniranje (povezivanje preko centrale, identifikacija osobe, poziv informativne službe, ostavljanje poruke osobi koja nije tu) | Wie finden Sie....? Ich bin damit (nicht) einverstanden. |
20. Traženje dozvole | Kann ich Herrn/Frau.....sprechen? Können Sie mich mit Herrn/Frau.....verbinden?-Er hat leider eine Besprechung.- Kann ich eine Nachricht hinterlassen? |
21. Upućivanje pozdrava | Darf ich.....? Kann ich....? |
22. Traženje i davanje informacije o snalaženju u prostoru | Bestellen Sie Grüsse an.....Grüssen Sie Herr/Frau ....von mir! |
23. Iskazivanje čestitki | Wie komme ich zu.....? Wo ist, bitte,.....? |
24. Iskazivanje preporuke i porudžbine | Alles Gute zu.....! Ich gratuliere zu.....! |
25. Upoređivanje podataka sa šema, formulara | Das ist gut. Ich empfehle das.....Bestellen Sie ....! |
26. Izražavanje hitnosti i obaveznosti | Das ist besser/teuerer/ günstiger als....Im Vergleich zu....ist das..... |
27. Ugovaranje, pomeranje i otkazivanje termina | Das ist dringend/nötig/ wichtig. |
| Ich möchte einen Termin vereinbaren/ verschieben / absagen. |
PREPORUČENE TEME
OPŠTE | STRUČNE |
1. opis lica | 1. uspostavljanje kontakta |
2. kuća, dom i okruženje | 2. planiranje poslova i termina |
3. svakodnevne životne aktivnosti (zabava, interesovanja, mediji, izlasci, štampa, sport) | 3. organizacija firme i preduzeća |
4. odmor i zabava | 4. vođenje poslova i proizvodne aktivnosti |
5. putovanja | 5. administrativne procedure |
6. odnosi sa drugima | 6. prevoz robe i ljudi |
7. zdravlje i dobrobit | 7. komercijalizacija |
8. obrazovanje | 8. primena informacionih tehnologija |
9. kupovina | 9. bankarsko poslovanje |
10. hrana i piće | 10. bilansi, izveštaji i privredne novine |
11. javne službe | 11. aplikovanje na radno mesto |
12. strani jezik |
|
13. vremenske prilike |
|
1. CILJEVI PREDMETA:
• Dobijanje temeljnih teoretskih znanja
• Razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja
• Razvijanje sistematičnosti i urednosti u radu
• Dobijanje znanja potrebnih za rešavanje problema i simulaciju procesa rada
• Osposobljavanje za planiranje rada i preuzimanje odgovornosti za sopstveno učenje
• Sticanje sposobnosti za primenu znanja u stručno-teoretskim predmetima
• Sticanje sposobnosti za pravilnu upotrebu poslovne dokumentacije uz korišćenje računara
• Formiranje osnova za nastavak obrazovanja
• Sticanje sposobnosti za primenu računara u obradi podataka
• Podsticanje stručnog razvoja i usavršavanje u skladu sa individualnim sposobnostima i potrebama društva
• Formiranje matematičke kulture koja podrazumeva svest o univerzalnosti i primeni matematike i matematičkog načina
mišljenja
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
• Zbirke zadataka
• Udžbenici
• Priručnici
1. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Godišnji fond časova: | 111 časova |
CILJEVI | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje novih znanja iz elemenata matematičke logike i teorije skupova | • znati šta su znaci konstanti, promenljive, brojevni izrazi | Logika i skupovi | • Sadržaje povezati sa jezikom i komunikacijom |
• Upoznavanje skupa realnih brojeva • Sticanje osnovnih znanja i veština o polinomima i racionalnim izrazima | • znati da odradi NZS i NZD brojeva | Realni brojevi i izrazi | • Uraditi jedan test iz realnih brojeva |
• Sticanje novih znanja i veština iz geometrije | • znati šta je duž, poluprava, ugao i krug | Uvod u geometriju | • Insistirati na izvođenju precizne i uredne konstrukcije jednostavnih figura |
• Pravilno rešavanje linearnih jednačina, nejednačina i usvajanje pojma linearne funkcije | • rešavati linearne jednačine | Linearne jednačine, nejednačine i funkcije | • Istaći povezanost između analitičkog i grafičkog prikaza funkcije |
• Sticanje osnovnih znanja iz proporcija, procenat kamatnog računa i njihova primena | • znati šta je razmera i ume da je proširi i skrati | Proporcionalnost veličina | • Insistirati na potpunom razumevanju i efikasnoj primeni znanja o procentu |
Godišnji fond časova: | 111 časova |
CILJEVI | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje novih znanja i veština iz stepenovanja i korenovanja | • znati osobine operacija stepenovanja sa celim eksponentom i primenjuje u transformacijama izraza | Stepenovanje i korenovanje | • Naglasiti i dalje važenje osobina stepenovanja pri proširivanju skupa iz koga je izložilac |
• Sticanje osnovnih znanja i veština iz kvadratnih jednačina, nejednačina i funkcija • Sticanje osnovnih znanja i veština iz eksponencijalnih i logaritamskih funkcija
| • rešavati nepotpune kvadratne jednačine u skupu R | Kvadratna, eksponencijalna i logaritamska jednačina, nejednačina i funkcija | • Istaći povezanost između analitičkog i grafičkog prikaza funkcije |
• Sticanje osnovnih znanja i veština iz trigonometrije | • znati da reši pravougli trougao | Elementi trigonometrije | • Koristiti grafičku interpretaciju na trigonometrijskoj kružnici |
• Sticanje osnovnih znanja i veština iz površina i zapremina geometrijskih tela | • imati osnovnu predstavu o poliedrima i obrtnim telima i ume da ih prikaže crtežom | Geometrijska tela | • Koristiti modele i simulacije na računaru |
• Sticanje osnovnih znanja i veština iz aritmetičkog i geometrijskog niza | • znati osobine aritmetičkog niza i primenjivati ih u određivanju niza | Nizovi | • Razvijati sistematičnost i istrajnost u radu |
Godišnji fond časova: | 108 časova |
CILJEVI | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje osnovnih znanja iz kombinatorike i teorije verovatnoće | • primenjivati pravilo zbira i proizvoda i osnovne kombinatorne konfiguracije | Kombinatorika | • Ne insistirati isključivo na primeni obrazaca (vežbati i kombinovane zadatke) |
• Sticanje osnovnih znanja iz matričnog računa • Primena matrica i ostalih metoda u rešavanju sistema jednačina | • znati da izračuna vrednost determinante drugog i trećeg reda | Sistemi jednačina | • Razvijati tačnost, urednost i sistematičnost u radu |
• Upoznavanje sa elementima analitičke geometrije prave u ravni i krivih drugog reda | • znati da koristi Dekartov pravougli koordinatni sistem i da odredi dužinu duži, površinu trougla i koordinate tačke koja deli duž u datom odnosu | Analitička geometrija tačke, prave i krivih drugog reda | • Insistirati da pripadnost tačke krivoj znači da njene koordinate zadovoljavaju jednačinu krive |
• Grafičko prikazivanje jednostavnih funkcija • Primena znanja o funkcijama na rešavanje problema iz oblasti ekonomskih funkcija | • znati karakteristike elementarnih funkcija | Funkcije | • Razvijati istrajnost, preciznost, sistematičnost i urednost u radu |
Godišnji fond časova: | 96 časova |
CILJEVI | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje osnovnih znanja i primena prostog kamatnog računa • Sticanje osnovnih znanja iz složenog kamatnog računa • Primena složenog kamatnog računa u računu uloga • Primena složenog kamatnog računa u računu rente | • poznavati i primenjivati osnovnu proporciju prostog kamatnog računa za vreme dato u godinama, mesecima, danima | Elementi privredne matematike | • Insistirati na raznovrsnim primerima iz područja rada |
• Sticanje osnovnih znanja o elementima zajma • Ovladavanje postupkom amortizacije postupkom zajma • Sticanje osnovnih znanja o konverziji zajma | • razumeti pojam i vrste zajmova | Zajam | • Insistirati na raznovrsnim primerima iz područja rada |
• Primena elemenata privredne i finansijske matematike u praktičnim zadacima iz oblasti poslovne administracije | • znati da obračuna plate za sve radnike u preduzeću na osnovu poznatih podataka | Primeri praktične primene privredne i finansijske matematike | • Insistirati na raznovrsnim primerima iz područja rada |
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
Teorijska | Vežbe | Praktična | Nastava u | |||
I |
| 74 |
|
|
| 74 |
II |
| 74 |
|
|
| 74 |
III |
| 72 |
|
|
| 72 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
• Shvatanje značaja informacione tehnologije u društvu
• Upoznavanje strukture hardware-a i software-a
• Osposobljavanje za korišćenje grafičke operativne sredine
• Shvatanje značaja programa za obradu tekstova
• Osposobljavanje za formatiranje tekstova
• Povezivanje sa ostalim aplikacijama
• Integracija sa okruženjem
• Osposobljavanje učenika za korišćenje internet resursa
• Osposobljavanje učenika za tabelarna izračunavanja
• Osposobljavanje učenika za obradu slika
• Osposobljavanje za izradu multimedijalnih prezentacija
• Osposobljavanje učenika za kreiranje publikacija
• Osposobljavanje učenika za rad sa bazama podataka
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula |
Osnove informacionih tehnologija | 14 |
Upotreba računara i upravljanje datotekama pomoću grafičkog korisničkog interfejsa (GUI) | 18 |
Obrada teksta | 42 |
NAZIV MODULA | Trajanje modula |
Internet | 10 |
Rad sa tabelama | 48 |
Obrada slika i izrada prezentacija | 16 |
NAZIV MODULA | Trajanje modula |
Izrada publikacija | 16 |
Baze podataka | 56 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA U PRVOM RAZREDU
Naziv modula: | Osnove informacionih tehnologija |
Trajanje modula: | 14 časova |
CILJ MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Shvatanje značaja informacione tehnologije u društvu • Upoznavanje strukture hardware-a i software-a | • objasni značaj pravilnog korišćenja računara | • Osnovni pojmovi (hardver, softver i informacione tehnologije. Vrste i tipovi računara. Glavni delovi računara. Rad računara) | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave • Preporučena literatura za nastavnike: ECDL4 udžbenik za kurs Microsoft Office XP; Autori: Brendan Munnelly, Paul Holden |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
| * |
|
|
| * |
|
|
|
|
|
Naziv modula: | Upotreba računara i upravljanje datotekama pomoću grafičkog korisničkog interfejsa (GUI) |
Trajanje modula: | 18 časova |
CILJ MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Osposobljavanje
| • razlikuje osnovne pojmove i karakteristike grafičke operativne sredine | • Početni koraci: | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave • Preporučena literatura za nastavnike: ECDL4 udžbenik za kurs Microsoft Office XP; Autori: Brendan Munnelly, Paul Holden |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
| * |
|
|
| * |
|
|
|
|
|
Naziv modula: | Obrada teksta |
Trajanje modula: | 42 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Shvatanje značaja programa za obradu tekstova • Osposobljavanje za formatiranje tekstova • Povezivanje sa ostalim aplikacijama • Integracija sa okruženjem
| • dizajnira radno okruženje
| • Osnovni pojmovi (pasus, margine, zaglavlje, podnožje,..., otvaranje/zatvaranje dokumenta) | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave • Preporučena literatura za nastavnike: ECDL4 udžbenik za kurs Microsoft Office XP; Autori: Brendan Munnelly, Paul Holden
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
| * |
|
|
| * |
|
|
|
|
|
5. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA U DRUGOM RAZREDU
Naziv modula: | Internet |
Trajanje modula: | 10 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Osposobljavanje učenika za korišćenje internet resursa | • objasni specifičnosti prezentacije na internetu | • Osnove Interneta (koncepti, pojmovi, odredbe o sigurnosti) | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
| * |
|
|
| * |
|
|
|
|
|
Naziv modula: | Rad sa tabelama |
Trajanje modula: | 48 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Osposobljavanje učenika za tabelarna izračunavanja | • otvori jednu i više radnih knjiga | • Pokretanje programa za rad sa tabelama (početni koraci i menjanje osnovnih postavki) | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
| * |
|
|
| * |
|
|
|
|
|
Naziv modula: | Obrada slika i izrada prezentacija |
Trajanje modula: | 16 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Osposobljavanje učenika za obradu slika • Osposobljavanje za izradu multimedijalnih prezentacija | • objasni principe predstavljanja slika u računaru (rasterski, vektorski) | • Predstavljanje slika u računaru | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
| * |
|
|
| * |
|
|
|
|
|
6. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA U TREĆEM RAZREDU
Naziv modula: | Izrada publikacija |
Trajanje modula: | 16 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Osposobljavanje učenika za kreiranje publikacija | • objasni značaj publikacije | • Kreiranje proste publikacije (pozivnica, rezime, vizit karta, flajer, katalog...) | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
| * |
|
|
| * |
|
|
|
|
|
Naziv modula: | Osposobljavanje učenika za rad sa bazama podataka |
Trajanje modula: | 56 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Osposobljavanje učenika za rad sa bazama podataka | • razlikuje osnovne pojmove o bazama podataka | • Baza podataka - pojam | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
| * |
|
|
| * |
|
|
|
|
|
7. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
1. Računarstvo i informatika za prvi razred srednje škole - Nikola Klem
2. Excel 2003. korak po korak, grupa autora
3. Power Point 2003. korak po korak, grupa autora
4. Publisher 2003. korak po korak, grupa autora
5. Access 2003. korak po korak, grupa autora
8. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
1. Kancelarijsko poslovanje
2. Organizacija nabavke i prodaje
3. Obuka u virtuelnom preduzeću
4. Statistika
5. Poslovna komunikacija
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
Teorijska | Vežbe | Praktična | Nastava | |||
I | 148 |
|
|
|
| 148 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
• Sticanje znanja o potrebama, tržištu i novcu
• Sticanje znanja o vrstama delatnosti u privredi
• Sticanje znanja o elementima privredne aktivnosti (radnoj snazi, predmetima rada i sredstvima za rad)
• Sticanje osnovnih znanja o finansiranju i ulaganju
• Sticanje znanja o značaju i važnosti procesa organizovanja
• Sticanje znanja o troškovima i kalkulaciji cene koštanja
• Sticanje znanja o vrstama rezultata privredne aktivnosti i njihovom iskazivanju i merenju
• Sticanje znanja o važnosti plaćanja poreza i koristi za preduzeće
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula |
Potrebe, tržište i novac | 20 |
Privredna društva prema vrsti delatnosti | 12 |
Elementi privređivanja | 14 |
Finansiranje i ulaganje | 20 |
Organizacija privredne aktivnosti | 18 |
Troškovi i utvrđivanje cene koštanja pomoću kalkulacije | 24 |
Rezultati poslovanja i njihovo merenje | 22 |
Porezi i budžet | 18 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Potrebe, tržište i novac |
Trajanje modula: | 20 časova |
CILJ MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje znanja o potrebama, tržištu i novcu | • objasni pojmove potreba i dobara i njihovu povezanost | • Potrebe | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije Preporuke za realizaciju nastave |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * | * |
|
| * |
|
|
|
|
|
Naziv modula: | Privredna društva prema vrsti delatnosti |
Trajanje modula: | 12 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje znanja o vrstama delatnosti u privredi | • objasni pojam privređivanja | • Privređivanje | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije Preporuke za realizaciju nastave |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * | * |
|
| * |
|
|
|
|
|
Naziv modula: | Elementi privređivanja |
Trajanje modula: | 14 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje znanja o elementima privredne aktivnosti (radnoj snazi, predmetima rada i sredstvima za rad) | • razlikuje elemente neophodne za organizovanje privredne aktivnosti | • Pojam elemenata privređivanja | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije Preporuke za realizaciju nastave |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * | * |
|
| * |
|
|
|
|
|
Naziv modula: | Finansiranje i ulaganje |
Trajanje modula: | 20 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje osnovnih znanja o finansiranju i ulaganju | • objasni razliku između finansiranja i ulaganja | • Finansiranje i ulaganje | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije Preporuke za realizaciju nastave |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * | * |
|
| * |
|
|
|
|
|
Naziv modula: | Organizacija privredne aktivnosti |
Trajanje modula: | 18 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje znanja o značaju i važnosti procesa organizovanja | • objasni značaj i potrebu podele rada u privrednom društvu | • Pojam organizacije | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije Preporuke za realizaciju nastave |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * | * |
|
| * |
|
|
|
|
|
Naziv modula: | Troškovi i utvrđivanje cene koštanja pomoću kalkulacije |
Trajanje modula: | 24 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje znanja o troškovima i kalkulaciji cene koštanja | • razlikuje utroške i troškove | • Utrošci | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije Preporuke za realizaciju nastave |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * | * |
|
| * |
|
|
|
|
|
Naziv modula: | Rezultati poslovanja i njihovo merenje |
Trajanje modula: | 22 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje znanja o vrstama rezultata privredne aktivnosti i njihovom iskazivanju i merenju
| • objasni fizički obim proizvodnje ili prometa i kako se u praksi iskazuje
| • Fizički obim aktivnosti | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije Preporuke za realizaciju nastave
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * | * |
|
| * |
|
|
|
|
|
Naziv modula: | Porezi i budžet |
Trajanje modula: | 18 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje znanja o važnosti plaćanja poreza i koristi za preduzeće | • objasni pojam neprivrednih delatnosti | • neprivreda kao davalac usluga | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije Preporuke za realizaciju nastave |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * | * |
|
| * |
|
|
|
|
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
1. Poslovna ekonomija za prvi i drugi razred ekonomskih škola
2. Principi ekonomije - Gregori Mankju
5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
1. Osnovi prava
2. Pravo u trgovini
3. Osnovi računovodstva
4. Računovodstvo u trgovini
5. Trgovina
6. Organizacija nabavke i prodaje
7. Obuka u virtuelnom preduzeću
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
Teorijska | Vežbe | Praktična | Nastava | |||
I | 111 |
|
|
|
| 111 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
• Sticanje osnovnih znanja o državi i pravu
• Praćenje stručne literature i propisa
• Sticanje znanja o vrstama, položaju i nastanku i prestanku privrednih subjekata
• Praćenje pozitivno važećih propisa
• Sticanje znanja o pravima i obavezama iz radnog odnosa
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula |
Osnovni pravni pojmovi | 45 |
Privredni subjekti | 30 |
Prava i obaveze iz radnog odnosa | 36 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Osnovni pravni pojmovi |
Trajanje modula: | 45 časova |
CILJ MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje osnovnih znanja o državi i pravu • Praćenje stručne literature i propisa
| • definiše državu | • Pojam države | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * | * | * |
| * |
|
|
|
|
|
Naziv modula: | Privredni subjekti |
Trajanje modula: | 30 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje znanja o vrstama, položaju i nastanku i prestanku privrednih subjekata • Sticanje znanja o neophodnosti praćenja pozitivno važećih propisa i stručne literature i propisa | • definiše pojam preduzetnika | • Pojam preduzetnika i preduzetničke aktivnosti | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * | * | * |
| * |
|
|
|
|
|
Naziv modula: | Prava i obaveze iz radnog odnosa |
Trajanje modula: | 36 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje znanja o pravima i obavezama iz radnog odnosa | • definiše radni odnos | • Pojam radnog odnosa | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * | * | * |
| * |
|
|
|
|
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
1. Budimir Košutić, Uvod u pravo
2. Momčilo Dimitrijević, Uvod u pravo
3. Radomir Lukić, Budimir Košutić, Uvod u pravo
4. Ustav Republike Srbije
5. dr Aleksandar Baltić, Radno pravo
6. dr Aleksandar Baltić, Radni odnosi u teoriji i praksi
7. dr Vlajko Brajić, Radno pravo
8. dr Borivoje Šunderić, Radni odnosi
9. Zakon o radu "Službeni glasnik RS", br. 24/05 i 61/05
10. Zakon o evidencijama u oblasti rada "Službeni list SRJ", broj 46/96 i "Službeni glasnik RS", broj 101/95
11. Opšti kolektivni ugovor - "Službeni glasnik RS", broj 22/97
12. Ljiljana Antonić, Dragica Klipa - Praktikum za predmet radnog prava
13. dr Mirko Vasiljević, Poslovno pravo
14. Mirko Vasiljević, Privredna društva
15. Jovan Slavnić, Stevan Milićević, Privredno pravo sa osnovama građanskog prava
16. Ivica Jankovec, Privredno pravo
17. Zakon o obligacionim odnosima "Službeni list SFRJ", br. 29/78, 39/85, 45/89, 57/89 i "Službeni list SRJ", br. 31/93, 22/99 i 44/99
18. Zakon o privrednim društvima "Službeni glasnik RS", broj 125/04
19. Zakon o stečaju i likvidaciji banaka i društava za osiguranje "Službeni glasnik RS", broj 61/05
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
1. Uvod u ekonomiju
2. Pravo u trgovini
3. Preduzetništvo
4. Obuka u virtuelnom preduzeću
5. Organizacija nabavke i prodaje
6. Menadžment - izborni