Prethodni

POSLOVNA KOMUNIKACIJA

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

II

 

74

 

 

 

74

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

• Upoznavanje učenika sa načinima i sredstvima interne i eksterne komunikacije
• Upoznavanje učenika sa pravilima poslovnog bon-tona
• Osposobljavanje učenika za komuniciranje sa predstavnicima raznih naroda
• Osposobljavanje učenika za uspešno obavljanje telefonskog razgovora i pravilno sastavljanje e-mail poruka
• Osposobljavanje učenika za aktivno slušanje i prevazilaženje konfliktnih situacija
• Osposobljavanje učenika za obavljanje prodajnog razgovora

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred: drugi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Vrste komunikacije

6

Poslovni bonton

12

Kulturološke različitosti naroda

15

Telefoniranje i elektronska komunikacija

12

Barijere u komunikaciji

14

Prodajni razgovor

15

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Vrste komunikacije

Trajanje modula:            

6 časova

 

CILJ MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

• Upoznavanje učenika sa načinima i sredstvima interne i eksterne komunikacije

• razlikuje vrste komunikacije
• objasni prednosti i nedostatke usmene i pismene komunikacije
• objasni razliku između verbalne i neverbalne komunikacije
• razlikuje namenu sredstava komunikacije (telefon, faks, kompjuter) i koristi ih

• Vrste komunikacije
• Prednosti i nedostaci usmene i pismene komunikacije
• Verbalna i neverbalna komunikacija
• Sredstva komunikacije - vrste i način korišćenja

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

Mesto realizacije nastave
• Učionica opremljena projektorom, moderacijskom tablom, flip čartom, telefonom sa faks mašinom

Preporuke za realizaciju nastave
• Modul se realizuje kroz metode aktivno orijentisane nastave

Preporučene metode:
- Igra uloga
- Projekat
- Studija slučaja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

*

*

 

 

 

*

*

 

*

 

 

 

Naziv modula:

Poslovni bonton

Trajanje modula:            

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

• Upoznavanje
učenika sa
pravilima
poslovnog
bon-tona

• ponaša se u skladu sa pravilima poslovnog bon-tona
• primeni pravila horizontalne i vertikalne komunikacije u preduzeću i konkretnoj službi
• primeni pravila eksterne komunikacije

• Pravila poslovnog ponašanja (poslovni bon-ton)
• Formalna i neformalna interna komunikacija
• Funkcionalne fraze i izrazi koji se upotrebljavaju u eksternoj komunikaciji

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

Mesto realizacije nastave
• Učionica opremljena projektorom, moderacijskom tablom, flip čartom, telefonom sa faks mašinom

Preporuke za realizaciju nastave
• Modul se realizuju kroz metode aktivno orijentisane nastave

Preporučene metode:
- Igra uloga
- Projekat
- Studija slučaja
• Za realizaciju ovog modula poželjno je koristiti organizacionu šemu preduzeća sa odeljenjima/službama

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

*

*

 

 

 

*

*

 

*

 

 

 

Naziv modula:

Kulturološke različitosti naroda

Trajanje modula:            

15 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

• Osposobljavanje
učenika za
komuniciranje
sa predstavnicima
raznih naroda

• odabere prikladne teme za razgovor pri prvom susretu sa poslovnim partnerom
• sarađuje sa poslovnim partnerima iz raznih sredina, poštujući njihove kulturološke specifičnosti
• neguje i održava odnose sa već stečenim poslovnim partnerima

• Kulturološke karakteristike različitih naroda i oblici ponašanja u određenim poslovnim situacijama
• Međunarodni poslovni kalendar

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

Mesto realizacije nastave
• Učionica opremljena projektorom, moderacijskom tablom, flip čartom, telefonom sa faks mašinom

Preporuke za realizaciju nastave
• Modul se realizuje kroz metode aktivno orijentisane nastave

Preporučene metode:
- Igra uloga
- Projekat
- Studija slučaja
• Za realizaciju ovog modula poželjna je upotreba video materijala (npr. inserti iz filmova...)
• Učenički projekti (istraživanje specifičnih vidova ponašanja pripadnika drugih naroda i poređenje sa našim narodom) i studije slučaja
• Poželjna saradnja sa nastavnicima stranog jezika i ekonomske geografije

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

*

*

 

 

 

*

*

 

*

 

 

 

Naziv modula:

Telefoniranje i elektronska komunikacija

Trajanje modula:            

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

• Osposobljavanje
učenika za
uspešno
obavljanje
telefonskog
razgovora i
pravilno
sastavljanje
e-mail poruka

• razlikuje elemente razgovora vođenog u ličnom kontaktu i preko telefona
• pripremi se za uspešno obavljanje telefonskog razgovora
• primi i ostavi poruku preko telefona
• uspostavi odnose sa novim poslovnim partnerom
• razjasni eventualne nesporazume sa poslovnim partnerom preko telefona
• ugovori poslovni sastanak preko telefona
• daje uputstva za pronalaženje sedišta preduzeća
• sastavi e-mail poruke različitih namena

• "Zlatna" pravila vođenja telefonskog razgovora
• Funkcionalne fraze i izrazi koji se koriste prilikom telefoniranja
• Simulacija telefonskog razgovora
• Elektronska komunikacija - pravila za pisanje e-mail poruka

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

Mesto realizacije nastave
• Učionica opremljena projektorom, moderacijskom tablom, flip čartom, telefonom sa faks mašinom

Preporuke za realizaciju nastave
• Modul se realizuje kroz metode aktivno orijentisane nastave

Preporučene metode:
- Igra uloga
- Projekat
- Studija slučaja
• Za ovaj modul preporučuje se metoda igre uloga

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičkih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

*

*

 

 

 

*

*

 

*

 

 

 

Naziv modula:

Barijere u komunikaciji

Trajanje modula:            

14 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

• Osposobljavanje
učenika za
aktivno
slušanje i
prevazilaženje
konfliktnih
situacija

• prepozna moguće barijere u komunikaciji
• primeni pravila za aktivno slušanje
• primeni različite metode rešavanja konfliktnih situacija

• Moguće barijere u komunikaciji
• Metode rešavanja konfliktnih situacija
• Uobičajene fraze i izrazi koji su prikladni za razjašnjavanje nesporazuma

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

Mesto realizacije nastave
• Učionica opremljena projektorom, moderacijskom tablom, flip čartom, telefonom sa faks mašinom

Preporuke za realizaciju nastave
• Modul se realizuje kroz metode aktivno orijentisane nastave

Preporučene metode:
- Igra uloga
- Projekat
- Studija slučaja
• Za ovaj modul preporučuje se metoda igre uloga

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

*

*

 

 

 

*

*

 

*

 

 

 

Naziv modula:

Prodajni razgovor

Trajanje modula:            

15 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

• Osposobljavanje
učenika za
obavljanje
prodajnog
razgovora

• predstavi sebe i svoje preduzeće i opiše njegovu delatnost
• planira i priprema prodajni razgovor
• razlikuje faze prodajnog razgovora
• razlikuje i primeni opšta pravila ponašanja prodavca
• razlikuje i primeni najvažnije prodajne veštine
• primeni pravila argumentacije za kupca
• odgovori na prigovore kupca
• prilagodi pristup kupcu u zavisnosti od tipa potrošača
• razlikuje fraze i izraze koje treba izbegavati u prodajnom razgovoru

 

• Faze prodajnog razgovora (pozdrav, predstavljanje, uspostavljanje odnosa, otkrivanje potrebe, demonstracija robe, argumentacija, tretman, odgovori na prigovore kupca, zaključak prodajnog razgovora, pojačavanje odluke kupca, oproštaj od kupca)
• Opšta pravila ponašanja prodavca (ne krasti vreme - iskoristiti ga, biti tačan, verovati u proizvod, pokazati interes za probleme kupca, dobro slušati kupca, kupcu davati ciljane informacije, izbegavati nezgode pri demonstraciji proizvoda, ostati miran u svakoj situaciji itd.)
• Prodajne veštine (jezik prodavca, šta treba izbegavati, negativni i pozitivni argumenti, pravila argumentacije za kupca, pravila i metode argumentacije cene robe, pravila i metode za tretman i odgovore na prigovore kupca, pravila i tehnike komunikacije kod zaključivanja prodajnog razgovora, opšta pravila ponašanja prodavca, tehnike komunikacije sa različitim tipovima potrošača)
• Tipovi potrošača i reagovanje na različite tipove potrošača

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

Mesto realizacije nastave
• Učionica opremljena projektorom, moderacijskom tablom, flip čartom, telefonom sa faks mašinom

Preporuke za realizaciju nastave
• Modul se realizuje kroz metode aktivno orijentisane nastave

Preporučene metode:
- Igra uloga
- Projekat
- Studija slučaja

Za ovaj modul preporučuje se metoda igre uloga

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

*

*

 

 

 

*

*

 

*

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

1. Poslovni bonton
2. Komunikativna moć prodaje - Lična prodaja i integrisane marketinške komunikacije, Galjina Ognjanov
3. Poslovna komunikacija (KLIO) - Marina Marković
4. www.ekof.bg.ac.yu - dr Goran Petković: Prodaja profesionalnim kupcima, Ekonomski fakultet Beograd
5. Materijal sa seminara ECONET-a za pripremu sajma virtuelnih preduzeća

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

1. Srpski jezik i književnost
2. Strani jezik
3. Kancelarijsko poslovanje
4. Psihologija - izborni
5. Sociologija - izborni
6. Organizacija nabavke i prodaje
7. Obuka u virtuelnom preduzeću
8. Marketing
9. Menadžment - izborni
10. Preduzetništvo

ORGANIZACIJA NABAVKE I PRODAJE

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

II

 

111

 

 

 

111

III

 

108

 

 

 

108

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

• Osposobljavanje učenika za poslove kupoprodaje
• Osposobljavanje učenika za skladišno poslovanje
• Razumevanje poslova uvoza i izvoza kao i osposobljavanje učenika za izradu poslovnih pisama i popunjavanje dokumenata koji prate ove poslove
• Osposobljavanje učenika za praćenje zakonske regulative koja prati poslove uvoza i izvoza
• Osposobljavanje učenika za vođenje evidencija poslova uvoza i izvoza
• Osposobljavanje učenika za obavljanje poslova plaćanja
• Osposobljavanje učenika za pribavljanje dozvola, saglasnosti, potvrda i kontaktiranje sa kompetentnim ustanovama i institucijama
• Razumevanje poslova špedicije i carinske procedure i osposobljavanje učenika za popunjavanje dokumentacije koja prati ove poslove
• Osposobljavanje učenika za zaključivanje uvoznog i izvoznog posla

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

 

Razred: drugi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Kupoprodajni procesi

66

Skladišno poslovanje

45

 

Razred: treći

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Uvoz i izvoz, poslovna pisma i dokumenti koji ih prate

35

Zakonska regulativa poslova uvoza i izvoza

5

Evidencije poslova uvoza i izvoza

15

Poslovi plaćanja

10

Uloga nadležnih institucija i ustanova u poslovima uvoza i izvoza

8

Poslovi špedicije i carine i dokumentacija u vezi sa poslovima špedicije i carine

30

Zaključivanje uvoznog posla

5

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA U DRUGOM RAZREDU

Naziv modula:

Kupoprodajni poslovi

Trajanje modula:            

66 časova

 

CILJ MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

• Osposobljavanje
učenika za
poslove
kupoprodaje

• objasni mesto i ulogu nabavne i prodajne službe u organizacionoj šemi preduzeća i povezanost sa ostalim službama
• objasni procedure nabavke i prodaje
• objasni značaj plana nabavke i prodaje
• razlikuje i izradi sva poslovna pisma i dokumenta u vezi sa nabavkom i prodajom na osnovu zadatih elemenata
• objasni potrebu primene pozitivne zakonske regulative
• objasni neophodne evidencije u nabavci robe i prodaji robe
• razlikuje vrste trgovačkih popusta
• razlikuje modalitete plaćanja u zemlji
• objasni izbor transportnog sredstva u zavisnosti od vrste robe
• objasni značaj ugovaranja mesta i vremena isporuke robe
• objasni ulogu vozara
• razlikuje kriterijume za izbor vozara
• objasni značaj kompletiranja dokumenata u vezi sa obavljenim poslom nabavke i prodaje
• objasni značaj utvrđivanja uspešnosti prodaje u određenom vremenskom periodu

• Organizaciona šema preduzeća
• Procedure nabavke i prodaje robe i usluga u zemlji
• Plan nabavke i prodaje
• Poslovna pisma i dokumenta u vezi sa nabavkom i prodajom (upit, ponuda, porudžbenica, profaktura, faktura, urgencija, reklamacija, rešenje reklamacije, interna dokumenta: interni nalog za pokretanje plaćanja, nalog skladištu za primanje robe, nalog skladištu za izdavanje robe, nalog skladištu da pripremi robu za izdavanje, interni nalog za knjiženje i sl.)
• Uputstva za primenu zakonske regulative u trgovini (Zakon o trgovini, Zakon o obligacionim odnosima. Zakon o PDV, Zakon o javnim nabavkama)
• Transportna dokumenta
• Evidencije u nabavci i prodaji: komercijalna evidencija (kopije svih dokumenata vezanih za konkretnu nabavku i prodaju), KEPU knjiga, knjiga ulaznih i izlaznih faktura, baza podataka o partnerima (naziv dobavljača/kupca, sedište, obim, dinamika, urednost u izvršavanju rokova isporuke i sl.)
• Trgovački popusti
• Modaliteti plaćanja (avansno, po isporuci, odloženo)
• Kriterijumi za izbor vozara
• Mesto i vreme isporuke robe
• obračun obavljenog posla (kopije profakture, fakture, faktura zavisnih troškova)

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije vežbi (3+0)

Mesto realizacije nastave
• Vežbe se realizuju u specijalizovanoj učionici (kabinet opremljen računarima)

Preporuke za realizaciju nastave
• Na početku modula poželjno je nacrtati šemu procesa nabavke i prodaje u zemlji (sa svim učesnicima) i nastavu realizovati kroz praćenje ovih procesa.
• Modul se realizuje kroz metode aktivno orijentisane nastave
• Koristiti situacijske zadatke i studije slučaja
• Za sva poslovna pisma i dokumenta koje učenici izrade i popune tokom časova poželjno je da formiraju sopstvenu evidenciju (štampaju i odlažu u svoju fasciklu) zato što će im koristiti u drugim modulima i predmetima

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

 

*

 

 

 

*

*

 

*

 

 

 

Naziv modula:

Skladišno poslovanje

Trajanje modula:            

45 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

• Osposobljavanje
učenika za
skladišno
poslovanje

• objasni mesto i ulogu skladišta u organizacionoj šemi preduzeća
• razlikuje vrste skladišta
• razlikuje transportne uređaje i opremu skladišta
• razlikuje uslove predviđene za čuvanje određenih vrsta roba
• razlikuje funkcije i vrste ambalaže
• razlikuje oznake robe pri pakovanju
• objasni uzroke nastajanja gubitaka na robi u skladištu
• objasni osnovne mere bezbednosti u skladištu
• objasni proceduru kretanja dokumentacije između skladišta i nabavne odnosno prodajne službe
• razlikuje vrste dokumenata vezanih za prijem i izdavanje robe u skladište
• izradi otpremnicu-prijemnicu, komisijski zapisnik i prijemni list na osnovu zadatih elemenata
• objasni proceduru prijema robe u skladište
• unese potrebne podatke o primljenoj i izdatoj robi u odgovarajuću elektronsku i štampanu magacinsku evidenciju i dokumentaciju na osnovu zadatih parametara
• objasni potrebu sprovođenja vanrednog popisa u skladištu
• objasni proceduru izdavanja robe iz skladišta

• Organizaciona šema preduzeća
• Skladišna funkcija (pojam, značaj, zadaci)
• Vrste skladišta
• Transportni uređaji i oprema skladišta
• Principi skladištenja robe
• Uslovi skladištenja robe
• Gubici na robi (kalo, rastur, kvar i lom)
• Ambalaža - funkcija, vrste i oznake robe na pakovanju
• Mere bezbednosti u skladištu: sigurnosni izlazi, protivpožarne mere, dezinfekcija, dezinsekcija i deratizacija skladišta
• Dokumentacija prijema i izdavanja robe u skladištu (nalog za prijem, nalog za izdavanje, parking lista, carinska faktura za uvezenu robu, obaveštenje o specijalnim uslovima čuvanja, otpremnica-prijemnica robe, prijemni list, komisijski zapisnik)
• Procedura prijema robe uskladište (priprema skladišnog prostora prema vrsti robe, preuzimanje dokumenata od vozara, prijem robe: kvantitativan i kvalitativan, prevoz prispele robe od prijemnog do skladišnog mesta)
• Kompletiranje dokumentacije
• Evidencije: elektronska i štampana
• Procedura izdavanja robe (priprema robe za utovar, redosled ulaska i izlaska robe iz skladišta, organizacija utovara robe)
• Različite situacije u kojima se javlja potreba da se izvrši vanredan popis u skladištu
• Izveštaj o stanju robe u skladištu

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije vežbi (3+0)

Mesto realizacije nastave
• Vežbe se realizuju u specijalizovanoj učionici (kabinet opremljen računarima)

Preporuke za realizaciju nastave
• Pratiti šemu procesa nabavke i prodaje robe u zemlji
• Modul se realizuje kroz metode aktivno orijentisane nastave
• Koristiti situacijske zadatke i studije slučaja
• Za sva poslovna pisma i dokumenta koje učenici izrade i popune tokom časova poželjno je da formiraju sopstvenu evidenciju (štampaju i odlažu u svoju fasciklu) zato što će im koristiti u drugim modulima i predmetima

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

 

*

 

 

 

*

*

 

*

 

 

5. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA U TREĆEM RAZREDU

 

Naziv modula:

Uvoz i izvoz i poslovna pisma i dokumenti koji ih prate

Trajanje modula:            

35 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

• Razumevanje poslova uvoza i izvoza kao i osposobljavanje učenika za izradu poslovnih pisama i popunjavanje dokumenata koji prate ove poslove

• objasni proceduru nabavke robe u inostranstvu
• objasni proceduru prodaje robe u inostranstvu
• razlikuje i izradi poslovna pisma i dokumenta u vezi sa nabavkom i prodajom robe u inostranstvu na osnovu zadatih elemenata na odgovarajućem jeziku
• razlikuje vrste i oblike izvoznih poslova
• objasni elemente plana prodaje u inostranstvu
• razlikuje pravila INCOTERMS-a
• objasni elemente plana nabavke u inostranstvu

• Procedura nabavke i prodaje robe i usluga u inostranstvu (šematski prikaz)
• Poslovna pisma i dokumenta u vezi sa nabavkom i prodajom u inostranstvu
• upit
• ponuda
• čvrsta ponuda (QUOTATION / proforma INVOICE)
• čvrsta porudžbina
• faktura
• reklamacija
• rešenje reklamacije
• interna dokumenta
• Plan nabavke i prodaje
• Vrste izvoznih poslova
INCOTERMS
• Tarifiranje; tarifni broj

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije vežbi (3+0)

Mesto realizacije nastave
• Vežbe se realizuju u specijalizovanoj učionici (kabinet opremljen računarima)

Preporuke za realizaciju nastave
• Na početku modula poželjno je nacrtati šemu procesa nabavke i prodaje u inostranstvu (sa svim učesnicima) i nastavu realizovati kroz praćenje ovih procesa. Kod realizacije svih ostalih modula u predmetu vraćati se na ovu šemu radi boljeg praćenja od strane učenika
• Modul se realizuje putem metoda aktivno orjentisane nastave
• Za sva poslovna pisma i dokumenta koje učenici izrade i popune tokom časova poželjno je da formiraju sopstvenu evidenciju (štampaju je i odlažu u svoju fasciklu) zato što će im koristiti u drugim modulima i predmetima
• Poslovnu korespondenciju sa partnerima u inostranstvu kao i popunjavanje dokumenata i formulara realizovati na srpskom i stranom jeziku

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

 

*

 

 

 

*

*

 

*

 

 

 

Naziv modula:

Zakonska regulativa poslova uvoza i izvoza

Trajanje modula:            

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

• Osposobljavanje učenika za praćenje zakonske regulative koja prati poslove uvoza i izvoza

• objasni potrebu stalnog praćenja i primene pozitivne zakonske regulative u poslovima uvoza i izvoza
• tumači uobičajene skraćenice međunarodne trgovine u poslovnoj korespondenciji osiguranja i saobraćaja

• Uputstva za primenu zakonske i druge regulative u spoljnoj trgovini
- Zakon o spoljnotrgovinskom poslovanju,
- Carinski zakon,
- Zakon o carinskoj tarifi,
- Zakon o deviznom poslovanju
- priručnik međunarodnih privrednih termina
- uobičajene skraćenice međunarodne trgovine

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije vežbi (3+0)

Mesto realizacije nastave
• Vežbe se realizuju u specijalizovanoj učionici (kabinet opremljen računarima)

Preporuke za realizaciju nastave
• Pratiti šemu procesa nabavke i prodaje u inostranstvu
• Modul se realizuje putem metoda aktivno orjentisane nastave
• Za sva poslovna pisma i dokumenta koje učenici izrade i popune tokom časova poželjno je da formiraju sopstvenu evidenciju (štampaju je i odlažu u svoju fasciklu) zato što će im koristiti u drugim modulima i predmetima.
• Poslovnu korespondenciju sa partnerima u inostranstvu kao i popunjavanje dokumenata i formulara realizovati na srpskom i stranom jeziku.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

 

*

 

 

 

*

*

 

*

 

 

 

Naziv modula:

Evidencije poslova uvoza i izvoza

Trajanje modula:            

15 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

• Osposobljavanje učenika za vođenje evidencija poslova uvoza i izvoza

• objasni vrste i značaj evidencija uvoznog i izvoznog posla
• popuni kontrolnik na osnovu zadatih elemenata

• Evidencije uvoznog i izvoznog posla:
- baza podataka o inopartnerima (naziv dobavljača/kupca, sedište, kvalitet, poštovanje rokova isporuke, dinamika - stalni i povremeni inopartneri...)
• Kontrolnik uvoznog posla(opšti i poseban deo)

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije vežbi (3+0)

Mesto realizacije nastave
• Vežbe se realizuju u specijalizovanoj učionici (kabinet opremljen računarima)

Preporuke za realizaciju nastave
• Pratiti šemu procesa nabavke i prodaje u inostranstvu
• Modul se realizuje putem metoda aktivno orjentisane nastave
• Za sva poslovna pisma i dokumenta koje učenici izrade i popune tokom časova poželjno je da formiraju sopstvenu evidenciju (štampaju je i odlažu u svoju fasciklu) zato što će im koristiti u drugim modulima i predmetima
• Poslovnu korespondenciju sa partnerima u inostranstvu kao i popunjavanje dokumenata i formulara realizovati na srpskom i stranom jeziku

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

 

*

 

 

 

*

*

 

*

 

 

 

Naziv modula:

Poslovi plaćanja

Trajanje modula:            

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

• Osposobljavanje učenika za poslove plaćanja

• razlikuje pravila PAYTERMS-a
• razlikuje uobičajene modalitete plaćanja u poslovima sa inostranstvom
• objasni značaj praćenja toka plaćanja i naplate i prikupljanja dokaza o izvršenom plaćanju SWIFT

Poslovi plaćanja:
PAYTERMS - uslovi plaćanja
• modaliteti plaćanja
• elektronski zapis o obavljenom transferu novca - SWIFT

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije vežbi (3+0)

Mesto realizacije nastave
• Vežbe se realizuju u specijalizovanoj učionici (kabinet opremljen računarima)

Preporuke za realizaciju nastave
• Pratiti šemu procesa nabavke i prodaje u inostranstvu
• Modul se realizuje putem metoda aktivno orjentisane nastave
• Za sva poslovna pisma i dokumenta koje učenici izrade i popune tokom časova poželjno je da formiraju sopstvenu evidenciju (štampaju je i odlažu u svoju fasciklu) zato što će im koristiti u drugim modulima i predmetima
• Poslovnu korespondenciju sa partnerima u inostranstvu kao i popunjavanje dokumenata i formulara realizovati na srpskom i stranom jeziku

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

 

*

 

 

 

*

*

 

*

 

 

 

Naziv modula:

Uloga nadležnih institucija i ustanova u poslovima uvoza i izvoza

Trajanje modula:            

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

• Osposobljavanje učenika za pribavljanje dozvola, saglasnosti, potvrda i kontaktiranje sa kompetentnim ustanovama i institucijama

• objasni razloge kontaktiranja administrativnih službi nadležnih ministarstava i određenih stručnih službi, radi obezbeđenja zahtevanih formulara za uvoz i izvoz robe
• objasni proceduru pribavljanje dozvola, saglasnosti, potvrda, rešenja i mišljenja od odgovarajućih ustanova i institucija
• objasni i popuni formulare za uvoz i izvoz robe na osnovu zadatih elemenata i prati promene njihove forme
• objasni značaj registrovanja uvoznog posla kod Narodne banke Srbije u slučaju sklapanja kreditnog posla sa inostranstvom (kreditna prijava)

• Zahtevi za dobijanje saglasnosti, dozvola, rešenja, mišljenja i potvrda neophodnih za uvoz: dozvola za uvoz i izvoz robe na posebnom režimu, potvrde o ispunjenju sanitarnih, tržišnih i tehničkih uslova neophodnih za uvoz i izvoz robe, saglasnost i mišljenje za uvoz i izvoz robe, potvrde od Privredne komore Srbije za ostvarivanje carinske povlastice (ako ima osnova) i sl.

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije vežbi (3+0)

Mesto realizacije nastave
• Vežbe se realizuju u specijalizovanoj učionici (kabinet opremljen računarima)

Preporuke za realizaciju nastave
• Pratiti šemu procesa nabavke i prodaje u inostranstvu
• Modul se realizuje putem metoda aktivno orijentisane nastave
• Za sva poslovna pisma i dokumenta koje učenici izrade i popune tokom časova poželjno je da formiraju sopstvenu evidenciju (štampaju je i odlažu u svoju fasciklu) zato što će im koristiti u drugim modulima i predmetima
• Poslovnu korespondenciju sa partnerima u inostranstvu kao i popunjavanje dokumenata i formulara realizovati na srpskom i stranom jeziku

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

 

*

 

 

 

*

*

 

*

 

 

 

Naziv modula:

Poslovi špedicije i carine i dokumentacija u vezi sa ovim poslovima

Trajanje modula:            

30 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

• Razumevanje poslova špedicije i carinske procedure i osposobljavanje učenika za popunjavanje dokumentacije koja prati ove poslove.

• objasni parametre na osnovu kojih se vrši izbor špeditera i vozara
• objasni dužnosti špeditera u postupku carinjenja
• objasni i kompletira dokumentaciju za uvozno carinjenje
• objasni i kompletira dokumentaciju za izvozno carinjenje
• objasni razloge dostavljanja izvoznih dokumenata angažovanom špediteru
• kompletira dokumentaciju o izvršenom izvoznom carinjenju robe (overena carinska faktura i jedinstvena carinska isprava-JCI koju dostavlja špediter)
• objasni značaj provere isporuke robe u zavisnosti od ugovorenog pariteta
• objasni situacije kada se obavlja prethodni carinski pregled kod uvoza robe i izradi zahtev za pokretanje postupka na osnovu zadatih elemenata
• objasni postupak preuzimanja i korišćenja overenih carinskih dokumenata (JCI i overena carinska faktura)

• Uloga špeditera u postupku carinjenja uvoza
• izbor vozara
• potreba stalnog kontakta sa vozarom
• transportna dokumenta (otpremnica, tovarni list, parking lista)
• Obaveštenje inodobavljaču o špediteru
• AVIZO - obaveštenje o isporuci robe
• Poslovi i dokumentacija za uvozno carinjenje
• potpisano i overeno ovlašćenje za rad odabranom špediteru
• Nalog za rad špediteru - dispozicija
• originalna faktura isporučioca sa prevodom /
• izjava uvoznika o krajnjoj nameni robe
• deklaracije o carinskoj vrednosti (DCV) za pošiljke preko 5000 €
• potrebne saglasnosti
• Zahtev za prethodni carinski pregled
• Zapisnik carine o obavljenom prethodnom carinskom pregledu
• Jedinstvena carinska isprava (JCI)
• Uvozna kalkulacija
• Dokumentacija za izvozno carinjenje: original fakture, prevod fakture na srpskom jeziku, overen i potpisan kontrolnik izvoza, sertifikat o poreklu robe, dokumenta o ispravnosti i kvalitetu robe, uputstva za upotrebu robe.

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije vežbi (3+0)

Mesto realizacije nastave
• Vežbe se realizuju u specijalizovanoj učionici (kabinet opremljen računarima)

Preporuke za realizaciju nastave
• Pratiti šemu procesa nabavke i prodaje u inostranstvu
• Modul se realizuje putem metoda aktivno orjentisane nastave
• Za sva poslovna pisma i dokumenta koje učenici izrade i popune tokom časova poželjno je da formiraju sopstvenu evidenciju (štampaju je i odlažu u svoju fasciklu) zato što će im koristiti u drugim modulima i predmetima
• Poslovnu korespondenciju sa partnerima u inostranstvu kao i popunjavanje dokumenata i formulara realizovati na srpskom i stranom jeziku

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

 

*

 

 

 

*

*

 

*

 

 

 

Naziv modula:

Zaključivanje uvoznog i izvoznog posla

Trajanje modula:            

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

• Osposobljavanje učenika za zaključivanje uvoznog i izvoznog posla

• objasni značaj kompletiranja dokumenata u vezi sa obavljenim poslom nabavke i prodaje u inostranstvu
• objasni proceduru pravdanja obavljenog uvoznog posla Ministarstvu finansija
• objasni značaj utvrđivanja uspešnosti prodaje u inostranstvu u određenom vremenskom periodu

Aktivnosti zaključivanja uvoznog i izvoznog posla:
• Izveštaj Ministarstvu finansija (kopija fakture, kopija naloga banke o plaćanju, kopija JCI, potpisan i overen kontrolnik uvoza)
• Konačni obračun obavljenog uvoznog i izvoznog posla (kopije svih prispelih dokumenata prethodno dostavljenih knjigovodstvu i originali svih novoprispelih dokumenata)

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije vežbi (3+0)

Mesto realizacije nastave
• Vežbe se realizuju u specijalizovanoj učionici (kabinet opremljen računarima)

Preporuke za realizaciju nastave
• Pratiti šemu procesa nabavke i prodaje u inostranstvu
• Modul se realizuje putem metoda aktivno orjentisane nastave
• Za sva poslovna pisma i dokumenta koje učenici izrade i popune tokom časova poželjno je da formiraju sopstvenu evidenciju (štampaju je i odlažu u svoju fasciklu) zato što će im koristiti u drugim modulima i predmetima
• Poslovnu korespondenciju sa partnerima u inostranstvu kao i popunjavanje dokumenata i formulara realizovati na srpskom i stranom jeziku

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

 

*

 

 

 

*

*

 

*

 

 

6. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

1. Udžbenici za kancelarijsko poslovanje: Kancelarijsko poslovanje za prvi razred pravnih i ekonomskih škola - B. Subotić i dr S. Rajković, Savremena poslovna korespondencija - E. Šarković, 2004. god., Kancelarijsko poslovanje za drugi razred - S. Đukić.
2. Poslovna ekonomija za drugi razred ekonomske škole - dr B. Stavrić, dr B. Paunović, mr P.S. Bojović
3. Komercijalno poslovanje sa korespondencijom za 3. razred ekonomske škole - Aleksandar Jovanović
4. Zakon o trgovini
5. Zakon o javnim nabavkama
6. Uvoz i izvoz robe - dr Jelena Kozomara
7. Međunarodna trgovina - dr Mlađen Kovačević
8. Zakon o carinskoj tarifi
9. Zakon o spoljnotrgovinskom poslovanju
10. Carinski zakon
11. Zakon o deviznom poslovanju
12. Međunarodna pravila i konvencije, opšti uslovi i dobri poslovni običaji - Mladen Kosovac
13. Stručne publikacije: časopis za finansijsko pravni konsalting "Informator CEKOS IN", časopis za poslovne finansije "Privredni savetnik"

7. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

1. Obuka u virtuelnom preduzeću
2. Trgovina
3. Spoljna trgovina
4. Međunarodna špedicija
5. Pravo u trgovini
6. Kancelarijsko poslovanje
7. Poslovna komunikacija
8. Računarstvo i informatika
9. Pravo u trgovini
10. Računovodstvo u trgovini
11. Menadžment - izborni

SPOLJNOTRGOVINSKO POSLOVANJE

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

III

72

 

 

 

 

72

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

• Upoznavanje učenika sa osnovnim pojmovima u spoljnoj trgovini
• Osposobljavanje učenika za devizno poslovanje
• Upoznavanje učenika sa platnim bilansom
• Upoznavanje učenika sa međunarodnim kretanjem kapitala
• Upoznavanje učenika sa ulogom međunarodnih finansijskih organizacija
• Upoznavanje učenika sa osnovnim pojmovima vezanim za carine
• Upoznavanje učenika sa ulogom države u regulisanju spoljne trgovine i merama koje donosi

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred: treći

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Spoljna trgovina

20

Devizno poslovanje

15

Platni bilans i međunarodna razmena

8

Međunarodno kretanje kapitala

10

Međunarodne finansijske organizacije

10

Carine

6

Uloga države u regulisanju spoljnotrgovinskog poslovanja

3

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Spoljna trgovina

Trajanje modula:            

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

• Upoznavanje učenika sa osnovnim pojmovima u spoljnoj trgovini

• definiše spoljnu trgovinu i nabroji njene karakteristike
• objasni ulogu i značaj spoljne trgovine
• objasni značaj spoljne trgovine za Republiku Srbiju
• nabroji i objasni argumente za ograničenje trgovine
• objasni principe spoljnotrgovinskog poslovanja
• razlikuje subjekte spoljnotrgovinskog poslovanja u zemlji i inostranstvu
• objasni karakteristike preduzeća i društva za uvoz i izvoz
• razlikuje i objasni vrste spoljnotrgovinskih poslova
• razlikuje oblike spoljnotrgovinskih poslova
• objasni režime spoljne trgovine
• razlikuje organizacije za pružanje trgovinskih usluga u spoljnom prometu i objasni ih
• objasni vezu između spoljne i unutrašnje trgovine

• Spoljna trgovina - pojam i karakteristike
• Ukupan privredni značaj spoljne trgovine
• Trgovinski bilans - poređenje u odnosu na predhodne periode
• Izvozni potencijal naše zemlje - geografski položaj, snabdevenost sirovinama, struktura privrede
• Argumenti u korist ograničenja spoljne trgovine (o radnim mestima, nacionalnoj bezbednosti, mladoj industriji, nelojalnoj konkurenciji...)
• Principi spoljnotrgovinskog poslovanja (poslovni i proizvodni standardi, ekonomski interes, sigurnost posla, čuvanje ugleda i poverenja, zaštita poslovne tajne, sprečavanje nelojalne konkurencije)
• Subjekti spoljnotrgovinskog poslovanja u zemlji i inostranstvu (preduzeća, banke, organizacije itd)
• Spoljnotrgovinski poslovi - oblici (trgovina u svoje ime i svoj račun, trgovina u tuđe ime i za tuđ račun - komision)
• Vrste (izvoz i uvoz robe, redovan uvoz i izvoz robe, vezani poslovi, lizing, franšizing i dr.)
• Režimi spoljne trgovine (opšti - slobodan uvoz i izvoz LB, posebni - kontigenti po količini Kk, dozvole D)
• Trgovinske usluge u spoljnom prometu i organizacije koje ih vrše - međunarodni transport i međunarodna špedicija
• Veza između spoljne i unutrašnje trgovine

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

Mesto realizacije nastave
• Učionica

Preporuke za realizaciju nastave
• Modul se realizuje putem metoda aktivno orijentisane nastave.
Preporučene metode:
- Studije slučaja
- Projekat

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Devizno poslovanje

Trajanje modula:            

15 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

• Sticanje znanja o deviznom poslovanju

• razlikuje sisteme međunarodnih plaćanja
• razlikuje sredstva međunarodnih plaćanja valute i devize
• definiše devizni kurs i razlikuje vrste
• definiše devizno tržište
• razlikuje vrste deviznog tržišta i subjekte koji posluju na njemu
• razlikuje instrumente platnog prometa sa inostranstvom i objasni ih
• objasni oblike plaćanja prema inostranstvu
• objasni posebne rizike kod spoljnotrgovinskog poslovanja i preduzimanje preventivnih mera

• Međunarodna plaćanja (multilaterizam, bilaterizam)
• Sredstva međunarodnih plaćanja - pojam valuta i deviza, valutni paritet,
• Devizni kurs - vrste (fiksni i fleksibilni)
• Devizno tržište (pojam, vrste i subjekti)
• Platni promet sa inostranstvom
• Oblici plaćanja (roba, novac, kredit)
• Instrumenti platnog prometa sa inostranstvom (bankarska garancija, bankarska doznaka, nalog za plaćanje, međunarodni dokumentarni akreditiv, međunarodna menica, međunarodni ček, međunarodno kreditno pismo, Kreditna kartica, međunarodni inkaso)
• Rizici spoljnotrgovinskog poslovanja (rizik cena, monetarni rizik, fakturisanje u EUR, devizni terminski poslovi, klauzula klizne cene, hečing)

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

Mesto realizacije nastave
• Učionica

Preporuke za realizaciju nastave
• Modul se realizuje putem metoda aktivno orijentisane nastave.
Preporučene metode:
- Studije slučaja
- Projekat
• Pribaviti originalne instrumente platnog prometa kao očigledno nastavno sredstvo

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Platni bilans i međunarodna razmena

Trajanje modula:            

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

• Sticanje znanja o platnom bilansu

• definiše platni bilans
• objasni sadržaj platnog bilansa i razlikuje vrste
• objasni trgovinski bilans
• razlikuje transakcije u platnom bilansu
• objasni promene u strukturi međunarodne razmene
• objasni ulogu i razvoj multinacionalnih i TNK
• objasni značaj i posledice globalizacije svetske privrede

• Platni bilans (pojam, vrste, transakcije)
• Dinamika i struktura međunarodne razmene
• TNK i multinacionalne kompanije
• Globalizacija svetske privrede

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

Mesto realizacije nastave
• Učionica

Preporuke za realizaciju nastave
• Modul se realizuje putem metoda aktivno orijentisane nastave.
Preporučene metode:
- Studije slučaja
- Projekat
• Seminarski rad iz oblasti TNK, multinacionalnih kompanija i direktnog stranog investiranja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Međunarodno kretanje kapitala

Trajanje modula:            

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

• Sticanje znanja o međunarodnom kretanju kapitala

• definiše međunarodno kretanje kapitala i njegov značaj
• razlikuje oblike međunarodnog kretanja kapitala
• objasni pozitivne i negativne efekte uvoza kapitala
• objasni značaj izvoza kapitala
• objasni ulogu kredita kao oblik međunarodnog kretanja kapitala
• objasni akcije (pojam, vrste i prava koja donose)
• objasni obveznice (pojam, sadržaj i vrste)
• objasni direktne strane investicije i njihov značaj
• objasni zajednička ulaganja kao oblik direktnih investicija i njegove dobre i loše strane

• Međunarodno kretanje kapitala - pojam i oblici (krediti, portfolio plasmani i direktne strane investicije)
• Efekti uvoza i izvoza kapitala
• Zajednička ulaganja

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

Mesto realizacije nastave
• Učionica

Preporuke za realizaciju nastave
• Modul se realizuje putem metoda aktivno orijentisane nastave.
Preporučene metode:
- Studije slučaja
- Projekat

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Međunarodne finansijske organizacije

Trajanje modula:            

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

• Upoznavanje učenika sa ulogom međunarodnih finansijskih organizacija

• razlikuje međunarodne finansijske organizacije i objasni njihovu ulogu
• razlikuje trgovinske sporazume
• objasni ulogu WTO
• objasni argumente pristupa slobodne trgovine
• prati savremene trendove u svetskoj privredi

• Međunarodne finansijske organizacije (MMF, MBOR, IDA, MIGA, IFC, EIB, EBOR)
• Međunarodni sporazumi i WTO
• Evropska unija - osnivanje, razvoj, cilj
• Ostale integracije u svetskoj privredi (NAFTA, CEFTA, OECD, EFTA)

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

Mesto realizacije nastave
• Učionica

Preporuke za realizaciju nastave
• Modul se realizuje putem metoda aktivno orijentisane nastave.
Preporučene metode:
- Studije slučaja
- Projekat
• Seminarski rad na temu međunarodnih finansijskih organizacija

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Carine

Trajanje modula:            

6 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

• Upoznavanje učenika sa osnovnim pojmovima vezanim za carine

• objasni ulogu i značaj carine
• razlikuje vrste carina i argumente za njihovo uvođenje
• razlikuje osnovne pojmove vezane za carinjenje robe

• Carine - pojam, vrste, argumenti za uvođenje, osnovni pojmovi (carinska tarifa, carinska osnovica...)

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

Mesto realizacije nastave
• Učionica

Preporuke za realizaciju nastave
• Modul se realizuje putem metoda aktivno orijentisane nastave.
Preporučene metode:
- Studije slučaja
- Projekat

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Uloga države u regulisanju spoljnotrgovinskog poslovanja

Trajanje modula:            

3 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

• Upoznavanje učenika sa ulogom države u regulisanju spoljne trgovine i merama koje donosi

• objasni ulogu države u spoljnoj trgovini

• Uloga države u spoljnoj trgovini - regulativna i operativna

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

Mesto realizacije nastave
• Učionica

Preporuke za realizaciju nastave
• Modul se realizuje putem metoda aktivno orijentisane nastave.
Preporučene metode:
- Studije slučaja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

1. Spoljnotrgovinsko i devizno poslovanje za IV razred ekonomske škole - Milorad Unković
2. Osnovi ekonomije za IV razred ekonomske škole - Milorad Unković
3. Principi ekonomije - G. Mankju
4. Uvod u međunarodnu ekonomiju - dr Branislav Pelević
5. Spoljnoekonomska ravnoteža i privredni rast - dr Oskar Kovač
6. Međunarodna trgovina - dr Mlađen Kovačević
7. Međunarodno poslovno finansiranje - dr Predrag Gavrilović Jovanović

5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

1. Organizacija nabavke i prodaje
2. Trgovina
3. Međunarodna špedicija
4. Poslovne finansije
5. Obuka u virtuelnom preduzeću
6. Pravo u trgovini
7. Ekonomska geografija - izborni

MEĐUNARODNA ŠPEDICIJA

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

III

72

 

 

 

 

72

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

• Upoznavanje učenika sa osnovnim pojmovima međunarodnog transporta
• Upoznavanje učenika sa poslovima međunarodne špedicije
• Osposobljavanje učenika za korišćenje odgovarajuće dokumentacije u transportu i špediciji
• Upoznavanje učenika sa osnovnim pojmovima transportnog osiguranja

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred: treći

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Međunarodni transport

17

Poslovi međunarodne špedicije

30

Dokumentacija u transportu i špediciji

14

Transportno osiguranje

10

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Međunarodni transport

Trajanje modula:            

17 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

• Upoznavanje učenika sa osnovnim pojmovima međunarodnog transporta

• objasni pojam, ulogu i značaj međunarodne špedicije u spoljnoj trgovini
• razlikuje poslove međunarodne špedicije i međunarodnog transporta
• objasni prava i obaveze pošiljaoca i vozara i posebne odgovornosti vozara iz ugovora o prevozu u različitim vidovima transporta
• identifikuje specifičnosti carinjenja kod različitih vidova transporta
• navede postupke manipulisanja robom
• objasni paletizaciju i kontejnere
• objasni transportne sisteme i kombinovani transport
• objasni posebnu proceduru kod transporta opasnih materija

• Pojam, uloga i značaj međunarodne špedicije
• Odnos međunarodne špedicije, međunarodne trgovine i međunarodnog transporta
• Prevoz robe u međunarodnom kopnenom (železničkom i drumskom), vodnom (pomorskom i rečnom), vazdušnom i poštanskom transportu:
- međusobna prava i obaveze strana iz govora o prevozu
- posebne odgovornosti vozara
- postupak carinjenja
- specifičnosti ugovora o pomorskom transportu
• Postupci manipulisanja robom (utovar, pretovar, istovar, smeštaj, skladištenje, i skladištenje, punjenje i pražnjenje kontejnera)
• Paletizacija
• Kontejneri - vrste i tehnički uslovi
• Transportni sistemi "RO - RO" i "LO - LO"
• Kombinovani transport - karakteristike i prednosti
• Procedura postupanja sa opasnim materijama (obeležavanje i posebno pakovanje procena uslova za prijem ili isključenje od prevoza opasne robe, otklanjanje opasnosti koje nastaju njenim prevozom)

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

Mesto realizacije nastave
• Učionica

Preporuke za realizaciju nastave
• Svi ishodi se realizuju kroz dvočas
• Modul se realizuje kroz metode aktivno orijentisane nastave
• preporučene metode: studija slučaja, projekti, igra uloga
• Poželjno je da učenici popunjavaju dokumentaciju uz primenu zakonskih i ugovornih odredbi. Kroz igru uloga, sagledavaju potrebe klijenata za transportom, savetuju ih kod izbora vrste transporta, uzimajući u obzir saobraćajno - političke, ekološke, geografske, privredne specifičnosti, informišu svoje klijente o mogućnostima obezbeđenja od rizika. Pri tome vode računa o pravilima INKOTERMS-a

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Poslovi međunarodne špedicije

Trajanje modula:            

30 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

• Upoznavanje učenika sa poslovima međunarodne špedicije

• navede pravnu regulativu međunarodnog transporta i međunarodne špedicije
• klasifikuje špediterske poslove
• objasni osnovne špediterske poslove
• objasni predradnje špediterskog posla
• odredi naimenovanje robe po carinskoj tarifi - tarifiranje
• objasni izvršenje špediterskog posla izvoza
• objasni izvršenje špediterskog posla uvoza
• objasni specijalne špediterske poslove

• Pravna regulativa međunarodnog transporta i međunarodne špedicije
• Konvencije (Međunarodna konvencija o prevozu robe na železnicama, Briselska konvencija....)
• Zakoni (Zakon o spoljnotrgovinskom poslovanju, Zakon o obligacionim odnosima...)
• Trgovačke uzanse (Opšti uslovi poslovanja međunarodnih špeditera)
• Običaji
• Sudska praksa
• Vrste špediterskih poslova prema različitim kriterijumima
• Osnovni špediterski poslovi (konsultativni, projektni, kontrolni, informativni)
• Predradnje špediterskog posla (određivanje naimenovanja po carinskoj tarifi, pretkalkulacija transportnih troškova, analiza elemenata kupoprodajnog ugovora koji su značajni za transport robe, špediterska ponuda i zaključenje ugovora o špediciji)
• Izvršenje izvoznog špediterskog posla (prijem, dispozicija, otvaranje predmeta, zaključenje ugovora o prevozu, prijem robe radi otpreme, organizacija inspekcijskog pregleda robe, zaključenje ugovora o osiguranju robe, organizacija izvoznog carinjenja, aviziranje pošiljke, praćenje izvršenja transporta, polaganje računa komitentu, naplata poslova i zaključenje predmeta)
• Izvršenje uvoznog špediterskog posla (prijem, dispozicija, otvaranje predmeta, opoziv robe, zaključenje ugovora o prevozu, organizacija usputnog pretovaranja i skladištenja, organizacija inspekcijskog pregleda robe, organizacija izvoznog carinjenja, predaja robe primaocu, praćenje izvršenja transporta, polaganje računa komitentu, naplata troškova poslova i zaključenje predmeta)
• Specijalni špediterski poslovi (organizacija zbirnog transporta, pakovanje i markiranje, vaganje i sortiranje, uzorkovanje, doleđivanje, hranjenje i pojenje živih životinja, kontrola kvaliteta i kvantiteta robe, izdavanje FIATA dokumenata, izdavanje garantnih pisama, zastupanje i kreditiranje dokumenata, sajamski poslovi, saobraćajno-agencijski poslovi itd.)

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

Mesto realizacije nastave
• Učionica

Preporuke za realizaciju nastave
• Svi ishodi se realizuju kroz dvočas
• Modul se realizuje kroz metode aktivno orijentisane nastave
• Preporučene metode: studija slučaja, projekti, igra uloga.
• U nastavi koristiti svu pravnu regulativu vezanu za poslove međunarodne špedicije
• Poželjno je da učenici popunjavaju dokumentaciju uz primenu zakonskih i ugovornih odredbi, Kroz igru uloga, sagledavaju potrebe klijenata za transportom, savetuju ih kod izbora vrste transporta, uzimajući u obzir saobraćajno - političke, ekološke, geografske, privredne specifičnosti, informišu svoje klijente o mogućnostima obezbeđenja od rizika. Pri tome vode računa o pravilima INKOTERMS-a

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Dokumentacija i transport u špediciji

Trajanje modula:            

14 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

• Osposobljavanje učenika za korišćenje odgovarajuće dokumentacije u transportu i špediciji

• objasni i popuni transportna dokumenta
• objasni i popuni špediterska dokumenta

• Pojam, elementi, delovi i uloga dokumenata (tovarni list u železničkom prevozu - CIM, tovarni list u drumskom prevozu robe - CMR, karnet - TIR, skladišnica, teretnica - konosman - B/L, rečni tovarni list, vazduhoplovni tovarni list)
• Špediterska FIATA dokumenta (FCR, RCT, FBL, FWR)

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

Mesto realizacije nastave
• Učionica

Preporuke za realizaciju nastave
• Svi ishodi se realizuju kroz dvočas
• Modul se realizuje kroz metode aktivno orijentisane nastave
• Preporučene metode: studija slučaja, projekti, igra uloga
• Učenici popunjavaju dokumentaciju uz primenu zakonskih i ugovornih odredbi

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Transportno osiguranje

Trajanje modula:            

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

• Upoznavanje učenika sa osnovnim pojmovima transportnog osiguranja

• objasni značaj osiguranja robe
• nabroji vrste osiguranja robe
• objasni transportno osiguranje
• navede rizike u međunarodnom transportu robe
• objasni ugovaranje osiguranja i naknadu štete
• objasni reosiguranje

• Osiguranje - pojam, značaj i subjekti
• Vrste osiguranja prema predmetu osiguranja, pokriću rizika, području delatnosti
• Transportno osiguranje (kargo i kasko)
• Rizici u međunarodnom transportu robe (osnovni, dopunski, ratni, politički...)
• Ugovaranje osiguranja (upit, kvotacija, prijava za osiguranje)
• Ugovaranje naknade štete (nastupanje osiguranog slučaja i naknada štete)
• Reosiguranje

• Na početku modula učenika upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

Mesto realizacije nastave
• Učionica

Preporuke za realizaciju nastave
• Svi ishodi se realizuju kroz dvočas
• Modul se realizuje kroz metode aktivno orijentisane nastave
• Preporučene metode: studija slučaja, projekti, igra uloga.
• Poželjno je da učenici popunjavaju dokumentaciju uz promenu zakonskih i ugovornih odredbi. Kroz igru uloga, sagledavaju potrebe klijenata za transportom, savetuju ih kod izbora vrste transporta, uzimajući u obzir saobraćajno - političke, ekološke, geografske, privredne specifičnosti, informišu svoje klijente o mogućnostima obezbeđenja od rizika. Pri tome vode računa o pravilima INKOTERMS-a

Preporučeni način ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

1. Miodrag Stanković: Međunarodna špedicija
2. Olga Lapčević Veljković, Vukan Vujačić: Međunarodna špedicija
3. Zakon o obligacionim odnosima
4. Zakon o spoljnotrgovinskom poslovanju
5. Međunarodne konvencije o prevozu robe
6. Opšti uslovi poslovanja međunarodnih špeditera (trgovinska uzansa)
7. Stručne publikacije: časopisi za finansijsko pravni konsalting "Informator CEKOS IN", časopis za poslovne finansije "Privredni savetnik"

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

1. Pravo u trgovini
2. Organizacija nabavke i prodaje
3. Obuka u virtuelnom preduzeću
4. Spoljna trgovina
5. Poslovna komunikacija
6. Kancelarijsko poslovanje
7. Komercijalno poznavanje robe - izborni

Sledeći