Prethodni
POSLOVNA KOMUNIKACIJA
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
II | | 74 | | | | 74 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
• Upoznavanje učenika sa načinima i sredstvima interne i eksterne komunikacije
• Upoznavanje učenika sa pravilima poslovnog bon-tona
• Osposobljavanje učenika za komuniciranje sa predstavnicima raznih naroda
• Osposobljavanje učenika za uspešno obavljanje telefonskog razgovora i pravilno sastavljanje e-mail poruka
• Osposobljavanje učenika za aktivno slušanje i prevazilaženje konfliktnih situacija
• Osposobljavanje učenika za obavljanje prodajnog razgovora
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: drugi
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Vrste komunikacije | 6 |
Poslovni bonton | 12 |
Kulturološke različitosti naroda | 15 |
Telefoniranje i elektronska komunikacija | 12 |
Barijere u komunikaciji | 14 |
Prodajni razgovor | 15 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Vrste komunikacije |
Trajanje modula: | 6 časova |
CILJ MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Upoznavanje učenika sa načinima i sredstvima interne i eksterne komunikacije | • razlikuje vrste komunikacije • objasni prednosti i nedostatke usmene i pismene komunikacije • objasni razliku između verbalne i neverbalne komunikacije • razlikuje namenu sredstava komunikacije (telefon, faks, kompjuter) i koristi ih | • Vrste komunikacije • Prednosti i nedostaci usmene i pismene komunikacije • Verbalna i neverbalna komunikacija • Sredstva komunikacije - vrste i način korišćenja | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave • Učionica opremljena projektorom, moderacijskom tablom, flip čartom, telefonom sa faks mašinom Preporuke za realizaciju nastave • Modul se realizuje kroz metode aktivno orijentisane nastave Preporučene metode: - Igra uloga - Projekat - Studija slučaja |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | * | | * | | |
Naziv modula: | Poslovni bonton |
Trajanje modula: | 12 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Upoznavanje učenika sa pravilima poslovnog bon-tona | • ponaša se u skladu sa pravilima poslovnog bon-tona • primeni pravila horizontalne i vertikalne komunikacije u preduzeću i konkretnoj službi • primeni pravila eksterne komunikacije | • Pravila poslovnog ponašanja (poslovni bon-ton) • Formalna i neformalna interna komunikacija • Funkcionalne fraze i izrazi koji se upotrebljavaju u eksternoj komunikaciji | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave • Učionica opremljena projektorom, moderacijskom tablom, flip čartom, telefonom sa faks mašinom Preporuke za realizaciju nastave • Modul se realizuju kroz metode aktivno orijentisane nastave Preporučene metode: - Igra uloga - Projekat - Studija slučaja • Za realizaciju ovog modula poželjno je koristiti organizacionu šemu preduzeća sa odeljenjima/službama |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | * | | * | | |
Naziv modula: | Kulturološke različitosti naroda |
Trajanje modula: | 15 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za komuniciranje sa predstavnicima raznih naroda | • odabere prikladne teme za razgovor pri prvom susretu sa poslovnim partnerom • sarađuje sa poslovnim partnerima iz raznih sredina, poštujući njihove kulturološke specifičnosti • neguje i održava odnose sa već stečenim poslovnim partnerima | • Kulturološke karakteristike različitih naroda i oblici ponašanja u određenim poslovnim situacijama • Međunarodni poslovni kalendar | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave • Učionica opremljena projektorom, moderacijskom tablom, flip čartom, telefonom sa faks mašinom Preporuke za realizaciju nastave • Modul se realizuje kroz metode aktivno orijentisane nastave Preporučene metode: - Igra uloga - Projekat - Studija slučaja • Za realizaciju ovog modula poželjna je upotreba video materijala (npr. inserti iz filmova...) • Učenički projekti (istraživanje specifičnih vidova ponašanja pripadnika drugih naroda i poređenje sa našim narodom) i studije slučaja • Poželjna saradnja sa nastavnicima stranog jezika i ekonomske geografije |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | * | | * | | |
Naziv modula: | Telefoniranje i elektronska komunikacija |
Trajanje modula: | 12 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za uspešno obavljanje telefonskog razgovora i pravilno sastavljanje e-mail poruka | • razlikuje elemente razgovora vođenog u ličnom kontaktu i preko telefona • pripremi se za uspešno obavljanje telefonskog razgovora • primi i ostavi poruku preko telefona • uspostavi odnose sa novim poslovnim partnerom • razjasni eventualne nesporazume sa poslovnim partnerom preko telefona • ugovori poslovni sastanak preko telefona • daje uputstva za pronalaženje sedišta preduzeća • sastavi e-mail poruke različitih namena | • "Zlatna" pravila vođenja telefonskog razgovora • Funkcionalne fraze i izrazi koji se koriste prilikom telefoniranja • Simulacija telefonskog razgovora • Elektronska komunikacija - pravila za pisanje e-mail poruka | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave • Učionica opremljena projektorom, moderacijskom tablom, flip čartom, telefonom sa faks mašinom Preporuke za realizaciju nastave • Modul se realizuje kroz metode aktivno orijentisane nastave Preporučene metode: - Igra uloga - Projekat - Studija slučaja • Za ovaj modul preporučuje se metoda igre uloga |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičkih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | * | | * | | |
Naziv modula: | Barijere u komunikaciji |
Trajanje modula: | 14 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za aktivno slušanje i prevazilaženje konfliktnih situacija | • prepozna moguće barijere u komunikaciji • primeni pravila za aktivno slušanje • primeni različite metode rešavanja konfliktnih situacija | • Moguće barijere u komunikaciji • Metode rešavanja konfliktnih situacija • Uobičajene fraze i izrazi koji su prikladni za razjašnjavanje nesporazuma | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave • Učionica opremljena projektorom, moderacijskom tablom, flip čartom, telefonom sa faks mašinom Preporuke za realizaciju nastave • Modul se realizuje kroz metode aktivno orijentisane nastave Preporučene metode: - Igra uloga - Projekat - Studija slučaja • Za ovaj modul preporučuje se metoda igre uloga |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | * | | * | | |
Naziv modula: | Prodajni razgovor |
Trajanje modula: | 15 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za obavljanje prodajnog razgovora | • predstavi sebe i svoje preduzeće i opiše njegovu delatnost • planira i priprema prodajni razgovor • razlikuje faze prodajnog razgovora • razlikuje i primeni opšta pravila ponašanja prodavca • razlikuje i primeni najvažnije prodajne veštine • primeni pravila argumentacije za kupca • odgovori na prigovore kupca • prilagodi pristup kupcu u zavisnosti od tipa potrošača • razlikuje fraze i izraze koje treba izbegavati u prodajnom razgovoru | • Faze prodajnog razgovora (pozdrav, predstavljanje, uspostavljanje odnosa, otkrivanje potrebe, demonstracija robe, argumentacija, tretman, odgovori na prigovore kupca, zaključak prodajnog razgovora, pojačavanje odluke kupca, oproštaj od kupca) • Opšta pravila ponašanja prodavca (ne krasti vreme - iskoristiti ga, biti tačan, verovati u proizvod, pokazati interes za probleme kupca, dobro slušati kupca, kupcu davati ciljane informacije, izbegavati nezgode pri demonstraciji proizvoda, ostati miran u svakoj situaciji itd.) • Prodajne veštine (jezik prodavca, šta treba izbegavati, negativni i pozitivni argumenti, pravila argumentacije za kupca, pravila i metode argumentacije cene robe, pravila i metode za tretman i odgovore na prigovore kupca, pravila i tehnike komunikacije kod zaključivanja prodajnog razgovora, opšta pravila ponašanja prodavca, tehnike komunikacije sa različitim tipovima potrošača) • Tipovi potrošača i reagovanje na različite tipove potrošača | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave • Učionica opremljena projektorom, moderacijskom tablom, flip čartom, telefonom sa faks mašinom Preporuke za realizaciju nastave • Modul se realizuje kroz metode aktivno orijentisane nastave Preporučene metode: - Igra uloga - Projekat - Studija slučaja Za ovaj modul preporučuje se metoda igre uloga |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | * | | * | | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
1. Poslovni bonton
2. Komunikativna moć prodaje - Lična prodaja i integrisane marketinške komunikacije, Galjina Ognjanov
3. Poslovna komunikacija (KLIO) - Marina Marković
4. www.ekof.bg.ac.yu - dr Goran Petković: Prodaja profesionalnim kupcima, Ekonomski fakultet Beograd
5. Materijal sa seminara ECONET-a za pripremu sajma virtuelnih preduzeća
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
1. Srpski jezik i književnost
2. Strani jezik
3. Kancelarijsko poslovanje
4. Psihologija - izborni
5. Sociologija - izborni
6. Organizacija nabavke i prodaje
7. Obuka u virtuelnom preduzeću
8. Marketing
9. Menadžment - izborni
10. Preduzetništvo
ORGANIZACIJA NABAVKE I PRODAJE
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
II | | 111 | | | | 111 |
III | | 108 | | | | 108 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
• Osposobljavanje učenika za poslove kupoprodaje
• Osposobljavanje učenika za skladišno poslovanje
• Razumevanje poslova uvoza i izvoza kao i osposobljavanje učenika za izradu poslovnih pisama i popunjavanje dokumenata koji prate ove poslove
• Osposobljavanje učenika za praćenje zakonske regulative koja prati poslove uvoza i izvoza
• Osposobljavanje učenika za vođenje evidencija poslova uvoza i izvoza
• Osposobljavanje učenika za obavljanje poslova plaćanja
• Osposobljavanje učenika za pribavljanje dozvola, saglasnosti, potvrda i kontaktiranje sa kompetentnim ustanovama i institucijama
• Razumevanje poslova špedicije i carinske procedure i osposobljavanje učenika za popunjavanje dokumentacije koja prati ove poslove
• Osposobljavanje učenika za zaključivanje uvoznog i izvoznog posla
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: drugi
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Kupoprodajni procesi | 66 |
Skladišno poslovanje | 45 |
Razred: treći
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Uvoz i izvoz, poslovna pisma i dokumenti koji ih prate | 35 |
Zakonska regulativa poslova uvoza i izvoza | 5 |
Evidencije poslova uvoza i izvoza | 15 |
Poslovi plaćanja | 10 |
Uloga nadležnih institucija i ustanova u poslovima uvoza i izvoza | 8 |
Poslovi špedicije i carine i dokumentacija u vezi sa poslovima špedicije i carine | 30 |
Zaključivanje uvoznog posla | 5 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA U DRUGOM RAZREDU
Naziv modula: | Kupoprodajni poslovi |
Trajanje modula: | 66 časova |
CILJ MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za poslove kupoprodaje | • objasni mesto i ulogu nabavne i prodajne službe u organizacionoj šemi preduzeća i povezanost sa ostalim službama • objasni procedure nabavke i prodaje • objasni značaj plana nabavke i prodaje • razlikuje i izradi sva poslovna pisma i dokumenta u vezi sa nabavkom i prodajom na osnovu zadatih elemenata • objasni potrebu primene pozitivne zakonske regulative • objasni neophodne evidencije u nabavci robe i prodaji robe • razlikuje vrste trgovačkih popusta • razlikuje modalitete plaćanja u zemlji • objasni izbor transportnog sredstva u zavisnosti od vrste robe • objasni značaj ugovaranja mesta i vremena isporuke robe • objasni ulogu vozara • razlikuje kriterijume za izbor vozara • objasni značaj kompletiranja dokumenata u vezi sa obavljenim poslom nabavke i prodaje • objasni značaj utvrđivanja uspešnosti prodaje u određenom vremenskom periodu | • Organizaciona šema preduzeća • Procedure nabavke i prodaje robe i usluga u zemlji • Plan nabavke i prodaje • Poslovna pisma i dokumenta u vezi sa nabavkom i prodajom (upit, ponuda, porudžbenica, profaktura, faktura, urgencija, reklamacija, rešenje reklamacije, interna dokumenta: interni nalog za pokretanje plaćanja, nalog skladištu za primanje robe, nalog skladištu za izdavanje robe, nalog skladištu da pripremi robu za izdavanje, interni nalog za knjiženje i sl.) • Uputstva za primenu zakonske regulative u trgovini (Zakon o trgovini, Zakon o obligacionim odnosima. Zakon o PDV, Zakon o javnim nabavkama) • Transportna dokumenta • Evidencije u nabavci i prodaji: komercijalna evidencija (kopije svih dokumenata vezanih za konkretnu nabavku i prodaju), KEPU knjiga, knjiga ulaznih i izlaznih faktura, baza podataka o partnerima (naziv dobavljača/kupca, sedište, obim, dinamika, urednost u izvršavanju rokova isporuke i sl.) • Trgovački popusti • Modaliteti plaćanja (avansno, po isporuci, odloženo) • Kriterijumi za izbor vozara • Mesto i vreme isporuke robe • obračun obavljenog posla (kopije profakture, fakture, faktura zavisnih troškova) | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije vežbi (3+0) Mesto realizacije nastave • Vežbe se realizuju u specijalizovanoj učionici (kabinet opremljen računarima) Preporuke za realizaciju nastave • Na početku modula poželjno je nacrtati šemu procesa nabavke i prodaje u zemlji (sa svim učesnicima) i nastavu realizovati kroz praćenje ovih procesa. • Modul se realizuje kroz metode aktivno orijentisane nastave • Koristiti situacijske zadatke i studije slučaja • Za sva poslovna pisma i dokumenta koje učenici izrade i popune tokom časova poželjno je da formiraju sopstvenu evidenciju (štampaju i odlažu u svoju fasciklu) zato što će im koristiti u drugim modulima i predmetima |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | | | * | * | | * | | |
Naziv modula: | Skladišno poslovanje |
Trajanje modula: | 45 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za skladišno poslovanje | • objasni mesto i ulogu skladišta u organizacionoj šemi preduzeća • razlikuje vrste skladišta • razlikuje transportne uređaje i opremu skladišta • razlikuje uslove predviđene za čuvanje određenih vrsta roba • razlikuje funkcije i vrste ambalaže • razlikuje oznake robe pri pakovanju • objasni uzroke nastajanja gubitaka na robi u skladištu • objasni osnovne mere bezbednosti u skladištu • objasni proceduru kretanja dokumentacije između skladišta i nabavne odnosno prodajne službe • razlikuje vrste dokumenata vezanih za prijem i izdavanje robe u skladište • izradi otpremnicu-prijemnicu, komisijski zapisnik i prijemni list na osnovu zadatih elemenata • objasni proceduru prijema robe u skladište • unese potrebne podatke o primljenoj i izdatoj robi u odgovarajuću elektronsku i štampanu magacinsku evidenciju i dokumentaciju na osnovu zadatih parametara • objasni potrebu sprovođenja vanrednog popisa u skladištu • objasni proceduru izdavanja robe iz skladišta | • Organizaciona šema preduzeća • Skladišna funkcija (pojam, značaj, zadaci) • Vrste skladišta • Transportni uređaji i oprema skladišta • Principi skladištenja robe • Uslovi skladištenja robe • Gubici na robi (kalo, rastur, kvar i lom) • Ambalaža - funkcija, vrste i oznake robe na pakovanju • Mere bezbednosti u skladištu: sigurnosni izlazi, protivpožarne mere, dezinfekcija, dezinsekcija i deratizacija skladišta • Dokumentacija prijema i izdavanja robe u skladištu (nalog za prijem, nalog za izdavanje, parking lista, carinska faktura za uvezenu robu, obaveštenje o specijalnim uslovima čuvanja, otpremnica-prijemnica robe, prijemni list, komisijski zapisnik) • Procedura prijema robe uskladište (priprema skladišnog prostora prema vrsti robe, preuzimanje dokumenata od vozara, prijem robe: kvantitativan i kvalitativan, prevoz prispele robe od prijemnog do skladišnog mesta) • Kompletiranje dokumentacije • Evidencije: elektronska i štampana • Procedura izdavanja robe (priprema robe za utovar, redosled ulaska i izlaska robe iz skladišta, organizacija utovara robe) • Različite situacije u kojima se javlja potreba da se izvrši vanredan popis u skladištu • Izveštaj o stanju robe u skladištu | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije vežbi (3+0) Mesto realizacije nastave • Vežbe se realizuju u specijalizovanoj učionici (kabinet opremljen računarima) Preporuke za realizaciju nastave • Pratiti šemu procesa nabavke i prodaje robe u zemlji • Modul se realizuje kroz metode aktivno orijentisane nastave • Koristiti situacijske zadatke i studije slučaja • Za sva poslovna pisma i dokumenta koje učenici izrade i popune tokom časova poželjno je da formiraju sopstvenu evidenciju (štampaju i odlažu u svoju fasciklu) zato što će im koristiti u drugim modulima i predmetima |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | | | * | * | | * | | |
5. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA U TREĆEM RAZREDU
Naziv modula: | Uvoz i izvoz i poslovna pisma i dokumenti koji ih prate |
Trajanje modula: | 35 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Razumevanje poslova uvoza i izvoza kao i osposobljavanje učenika za izradu poslovnih pisama i popunjavanje dokumenata koji prate ove poslove | • objasni proceduru nabavke robe u inostranstvu • objasni proceduru prodaje robe u inostranstvu • razlikuje i izradi poslovna pisma i dokumenta u vezi sa nabavkom i prodajom robe u inostranstvu na osnovu zadatih elemenata na odgovarajućem jeziku • razlikuje vrste i oblike izvoznih poslova • objasni elemente plana prodaje u inostranstvu • razlikuje pravila INCOTERMS-a • objasni elemente plana nabavke u inostranstvu | • Procedura nabavke i prodaje robe i usluga u inostranstvu (šematski prikaz) • Poslovna pisma i dokumenta u vezi sa nabavkom i prodajom u inostranstvu • upit • ponuda • čvrsta ponuda (QUOTATION / proforma INVOICE) • čvrsta porudžbina • faktura • reklamacija • rešenje reklamacije • interna dokumenta • Plan nabavke i prodaje • Vrste izvoznih poslova • INCOTERMS • Tarifiranje; tarifni broj | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije vežbi (3+0) Mesto realizacije nastave • Vežbe se realizuju u specijalizovanoj učionici (kabinet opremljen računarima) Preporuke za realizaciju nastave • Na početku modula poželjno je nacrtati šemu procesa nabavke i prodaje u inostranstvu (sa svim učesnicima) i nastavu realizovati kroz praćenje ovih procesa. Kod realizacije svih ostalih modula u predmetu vraćati se na ovu šemu radi boljeg praćenja od strane učenika • Modul se realizuje putem metoda aktivno orjentisane nastave • Za sva poslovna pisma i dokumenta koje učenici izrade i popune tokom časova poželjno je da formiraju sopstvenu evidenciju (štampaju je i odlažu u svoju fasciklu) zato što će im koristiti u drugim modulima i predmetima • Poslovnu korespondenciju sa partnerima u inostranstvu kao i popunjavanje dokumenata i formulara realizovati na srpskom i stranom jeziku |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | | | * | * | | * | | |
Naziv modula: | Zakonska regulativa poslova uvoza i izvoza |
Trajanje modula: | 5 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za praćenje zakonske regulative koja prati poslove uvoza i izvoza | • objasni potrebu stalnog praćenja i primene pozitivne zakonske regulative u poslovima uvoza i izvoza • tumači uobičajene skraćenice međunarodne trgovine u poslovnoj korespondenciji osiguranja i saobraćaja | • Uputstva za primenu zakonske i druge regulative u spoljnoj trgovini - Zakon o spoljnotrgovinskom poslovanju, - Carinski zakon, - Zakon o carinskoj tarifi, - Zakon o deviznom poslovanju - priručnik međunarodnih privrednih termina - uobičajene skraćenice međunarodne trgovine | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije vežbi (3+0) Mesto realizacije nastave • Vežbe se realizuju u specijalizovanoj učionici (kabinet opremljen računarima) Preporuke za realizaciju nastave • Pratiti šemu procesa nabavke i prodaje u inostranstvu • Modul se realizuje putem metoda aktivno orjentisane nastave • Za sva poslovna pisma i dokumenta koje učenici izrade i popune tokom časova poželjno je da formiraju sopstvenu evidenciju (štampaju je i odlažu u svoju fasciklu) zato što će im koristiti u drugim modulima i predmetima. • Poslovnu korespondenciju sa partnerima u inostranstvu kao i popunjavanje dokumenata i formulara realizovati na srpskom i stranom jeziku. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | | | * | * | | * | | |
Naziv modula: | Evidencije poslova uvoza i izvoza |
Trajanje modula: | 15 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za vođenje evidencija poslova uvoza i izvoza | • objasni vrste i značaj evidencija uvoznog i izvoznog posla • popuni kontrolnik na osnovu zadatih elemenata | • Evidencije uvoznog i izvoznog posla: - baza podataka o inopartnerima (naziv dobavljača/kupca, sedište, kvalitet, poštovanje rokova isporuke, dinamika - stalni i povremeni inopartneri...) • Kontrolnik uvoznog posla(opšti i poseban deo) | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije vežbi (3+0) Mesto realizacije nastave • Vežbe se realizuju u specijalizovanoj učionici (kabinet opremljen računarima) Preporuke za realizaciju nastave • Pratiti šemu procesa nabavke i prodaje u inostranstvu • Modul se realizuje putem metoda aktivno orjentisane nastave • Za sva poslovna pisma i dokumenta koje učenici izrade i popune tokom časova poželjno je da formiraju sopstvenu evidenciju (štampaju je i odlažu u svoju fasciklu) zato što će im koristiti u drugim modulima i predmetima • Poslovnu korespondenciju sa partnerima u inostranstvu kao i popunjavanje dokumenata i formulara realizovati na srpskom i stranom jeziku |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | | | * | * | | * | | |
Naziv modula: | Poslovi plaćanja |
Trajanje modula: | 10 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za poslove plaćanja | • razlikuje pravila PAYTERMS-a • razlikuje uobičajene modalitete plaćanja u poslovima sa inostranstvom • objasni značaj praćenja toka plaćanja i naplate i prikupljanja dokaza o izvršenom plaćanju SWIFT | Poslovi plaćanja: • PAYTERMS - uslovi plaćanja • modaliteti plaćanja • elektronski zapis o obavljenom transferu novca - SWIFT | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije vežbi (3+0) Mesto realizacije nastave • Vežbe se realizuju u specijalizovanoj učionici (kabinet opremljen računarima) Preporuke za realizaciju nastave • Pratiti šemu procesa nabavke i prodaje u inostranstvu • Modul se realizuje putem metoda aktivno orjentisane nastave • Za sva poslovna pisma i dokumenta koje učenici izrade i popune tokom časova poželjno je da formiraju sopstvenu evidenciju (štampaju je i odlažu u svoju fasciklu) zato što će im koristiti u drugim modulima i predmetima • Poslovnu korespondenciju sa partnerima u inostranstvu kao i popunjavanje dokumenata i formulara realizovati na srpskom i stranom jeziku |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | | | * | * | | * | | |
Naziv modula: | Uloga nadležnih institucija i ustanova u poslovima uvoza i izvoza |
Trajanje modula: | 8 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za pribavljanje dozvola, saglasnosti, potvrda i kontaktiranje sa kompetentnim ustanovama i institucijama | • objasni razloge kontaktiranja administrativnih službi nadležnih ministarstava i određenih stručnih službi, radi obezbeđenja zahtevanih formulara za uvoz i izvoz robe • objasni proceduru pribavljanje dozvola, saglasnosti, potvrda, rešenja i mišljenja od odgovarajućih ustanova i institucija • objasni i popuni formulare za uvoz i izvoz robe na osnovu zadatih elemenata i prati promene njihove forme • objasni značaj registrovanja uvoznog posla kod Narodne banke Srbije u slučaju sklapanja kreditnog posla sa inostranstvom (kreditna prijava) | • Zahtevi za dobijanje saglasnosti, dozvola, rešenja, mišljenja i potvrda neophodnih za uvoz: dozvola za uvoz i izvoz robe na posebnom režimu, potvrde o ispunjenju sanitarnih, tržišnih i tehničkih uslova neophodnih za uvoz i izvoz robe, saglasnost i mišljenje za uvoz i izvoz robe, potvrde od Privredne komore Srbije za ostvarivanje carinske povlastice (ako ima osnova) i sl. | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije vežbi (3+0) Mesto realizacije nastave • Vežbe se realizuju u specijalizovanoj učionici (kabinet opremljen računarima) Preporuke za realizaciju nastave • Pratiti šemu procesa nabavke i prodaje u inostranstvu • Modul se realizuje putem metoda aktivno orijentisane nastave • Za sva poslovna pisma i dokumenta koje učenici izrade i popune tokom časova poželjno je da formiraju sopstvenu evidenciju (štampaju je i odlažu u svoju fasciklu) zato što će im koristiti u drugim modulima i predmetima • Poslovnu korespondenciju sa partnerima u inostranstvu kao i popunjavanje dokumenata i formulara realizovati na srpskom i stranom jeziku |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | | | * | * | | * | | |
Naziv modula: | Poslovi špedicije i carine i dokumentacija u vezi sa ovim poslovima |
Trajanje modula: | 30 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Razumevanje poslova špedicije i carinske procedure i osposobljavanje učenika za popunjavanje dokumentacije koja prati ove poslove. | • objasni parametre na osnovu kojih se vrši izbor špeditera i vozara • objasni dužnosti špeditera u postupku carinjenja • objasni i kompletira dokumentaciju za uvozno carinjenje • objasni i kompletira dokumentaciju za izvozno carinjenje • objasni razloge dostavljanja izvoznih dokumenata angažovanom špediteru • kompletira dokumentaciju o izvršenom izvoznom carinjenju robe (overena carinska faktura i jedinstvena carinska isprava-JCI koju dostavlja špediter) • objasni značaj provere isporuke robe u zavisnosti od ugovorenog pariteta • objasni situacije kada se obavlja prethodni carinski pregled kod uvoza robe i izradi zahtev za pokretanje postupka na osnovu zadatih elemenata • objasni postupak preuzimanja i korišćenja overenih carinskih dokumenata (JCI i overena carinska faktura) | • Uloga špeditera u postupku carinjenja uvoza • izbor vozara • potreba stalnog kontakta sa vozarom • transportna dokumenta (otpremnica, tovarni list, parking lista) • Obaveštenje inodobavljaču o špediteru • AVIZO - obaveštenje o isporuci robe • Poslovi i dokumentacija za uvozno carinjenje • potpisano i overeno ovlašćenje za rad odabranom špediteru • Nalog za rad špediteru - dispozicija • originalna faktura isporučioca sa prevodom / • izjava uvoznika o krajnjoj nameni robe • deklaracije o carinskoj vrednosti (DCV) za pošiljke preko 5000 € • potrebne saglasnosti • Zahtev za prethodni carinski pregled • Zapisnik carine o obavljenom prethodnom carinskom pregledu • Jedinstvena carinska isprava (JCI) • Uvozna kalkulacija • Dokumentacija za izvozno carinjenje: original fakture, prevod fakture na srpskom jeziku, overen i potpisan kontrolnik izvoza, sertifikat o poreklu robe, dokumenta o ispravnosti i kvalitetu robe, uputstva za upotrebu robe. | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije vežbi (3+0) Mesto realizacije nastave • Vežbe se realizuju u specijalizovanoj učionici (kabinet opremljen računarima) Preporuke za realizaciju nastave • Pratiti šemu procesa nabavke i prodaje u inostranstvu • Modul se realizuje putem metoda aktivno orjentisane nastave • Za sva poslovna pisma i dokumenta koje učenici izrade i popune tokom časova poželjno je da formiraju sopstvenu evidenciju (štampaju je i odlažu u svoju fasciklu) zato što će im koristiti u drugim modulima i predmetima • Poslovnu korespondenciju sa partnerima u inostranstvu kao i popunjavanje dokumenata i formulara realizovati na srpskom i stranom jeziku |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | | | * | * | | * | | |
Naziv modula: | Zaključivanje uvoznog i izvoznog posla |
Trajanje modula: | 5 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za zaključivanje uvoznog i izvoznog posla | • objasni značaj kompletiranja dokumenata u vezi sa obavljenim poslom nabavke i prodaje u inostranstvu • objasni proceduru pravdanja obavljenog uvoznog posla Ministarstvu finansija • objasni značaj utvrđivanja uspešnosti prodaje u inostranstvu u određenom vremenskom periodu | Aktivnosti zaključivanja uvoznog i izvoznog posla: • Izveštaj Ministarstvu finansija (kopija fakture, kopija naloga banke o plaćanju, kopija JCI, potpisan i overen kontrolnik uvoza) • Konačni obračun obavljenog uvoznog i izvoznog posla (kopije svih prispelih dokumenata prethodno dostavljenih knjigovodstvu i originali svih novoprispelih dokumenata) | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije vežbi (3+0) Mesto realizacije nastave • Vežbe se realizuju u specijalizovanoj učionici (kabinet opremljen računarima) Preporuke za realizaciju nastave • Pratiti šemu procesa nabavke i prodaje u inostranstvu • Modul se realizuje putem metoda aktivno orjentisane nastave • Za sva poslovna pisma i dokumenta koje učenici izrade i popune tokom časova poželjno je da formiraju sopstvenu evidenciju (štampaju je i odlažu u svoju fasciklu) zato što će im koristiti u drugim modulima i predmetima • Poslovnu korespondenciju sa partnerima u inostranstvu kao i popunjavanje dokumenata i formulara realizovati na srpskom i stranom jeziku |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | | | * | * | | * | | |
6. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
1. Udžbenici za kancelarijsko poslovanje: Kancelarijsko poslovanje za prvi razred pravnih i ekonomskih škola - B. Subotić i dr S. Rajković, Savremena poslovna korespondencija - E. Šarković, 2004. god., Kancelarijsko poslovanje za drugi razred - S. Đukić.
2. Poslovna ekonomija za drugi razred ekonomske škole - dr B. Stavrić, dr B. Paunović, mr P.S. Bojović
3. Komercijalno poslovanje sa korespondencijom za 3. razred ekonomske škole - Aleksandar Jovanović
4. Zakon o trgovini
5. Zakon o javnim nabavkama
6. Uvoz i izvoz robe - dr Jelena Kozomara
7. Međunarodna trgovina - dr Mlađen Kovačević
8. Zakon o carinskoj tarifi
9. Zakon o spoljnotrgovinskom poslovanju
10. Carinski zakon
11. Zakon o deviznom poslovanju
12. Međunarodna pravila i konvencije, opšti uslovi i dobri poslovni običaji - Mladen Kosovac
13. Stručne publikacije: časopis za finansijsko pravni konsalting "Informator CEKOS IN", časopis za poslovne finansije "Privredni savetnik"
7. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
1. Obuka u virtuelnom preduzeću
2. Trgovina
3. Spoljna trgovina
4. Međunarodna špedicija
5. Pravo u trgovini
6. Kancelarijsko poslovanje
7. Poslovna komunikacija
8. Računarstvo i informatika
9. Pravo u trgovini
10. Računovodstvo u trgovini
11. Menadžment - izborni
SPOLJNOTRGOVINSKO POSLOVANJE
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
III | 72 | | | | | 72 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
• Upoznavanje učenika sa osnovnim pojmovima u spoljnoj trgovini
• Osposobljavanje učenika za devizno poslovanje
• Upoznavanje učenika sa platnim bilansom
• Upoznavanje učenika sa međunarodnim kretanjem kapitala
• Upoznavanje učenika sa ulogom međunarodnih finansijskih organizacija
• Upoznavanje učenika sa osnovnim pojmovima vezanim za carine
• Upoznavanje učenika sa ulogom države u regulisanju spoljne trgovine i merama koje donosi
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: treći
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Spoljna trgovina | 20 |
Devizno poslovanje | 15 |
Platni bilans i međunarodna razmena | 8 |
Međunarodno kretanje kapitala | 10 |
Međunarodne finansijske organizacije | 10 |
Carine | 6 |
Uloga države u regulisanju spoljnotrgovinskog poslovanja | 3 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Spoljna trgovina |
Trajanje modula: | 20 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Upoznavanje učenika sa osnovnim pojmovima u spoljnoj trgovini | • definiše spoljnu trgovinu i nabroji njene karakteristike • objasni ulogu i značaj spoljne trgovine • objasni značaj spoljne trgovine za Republiku Srbiju • nabroji i objasni argumente za ograničenje trgovine • objasni principe spoljnotrgovinskog poslovanja • razlikuje subjekte spoljnotrgovinskog poslovanja u zemlji i inostranstvu • objasni karakteristike preduzeća i društva za uvoz i izvoz • razlikuje i objasni vrste spoljnotrgovinskih poslova • razlikuje oblike spoljnotrgovinskih poslova • objasni režime spoljne trgovine • razlikuje organizacije za pružanje trgovinskih usluga u spoljnom prometu i objasni ih • objasni vezu između spoljne i unutrašnje trgovine | • Spoljna trgovina - pojam i karakteristike • Ukupan privredni značaj spoljne trgovine • Trgovinski bilans - poređenje u odnosu na predhodne periode • Izvozni potencijal naše zemlje - geografski položaj, snabdevenost sirovinama, struktura privrede • Argumenti u korist ograničenja spoljne trgovine (o radnim mestima, nacionalnoj bezbednosti, mladoj industriji, nelojalnoj konkurenciji...) • Principi spoljnotrgovinskog poslovanja (poslovni i proizvodni standardi, ekonomski interes, sigurnost posla, čuvanje ugleda i poverenja, zaštita poslovne tajne, sprečavanje nelojalne konkurencije) • Subjekti spoljnotrgovinskog poslovanja u zemlji i inostranstvu (preduzeća, banke, organizacije itd) • Spoljnotrgovinski poslovi - oblici (trgovina u svoje ime i svoj račun, trgovina u tuđe ime i za tuđ račun - komision) • Vrste (izvoz i uvoz robe, redovan uvoz i izvoz robe, vezani poslovi, lizing, franšizing i dr.) • Režimi spoljne trgovine (opšti - slobodan uvoz i izvoz LB, posebni - kontigenti po količini Kk, dozvole D) • Trgovinske usluge u spoljnom prometu i organizacije koje ih vrše - međunarodni transport i međunarodna špedicija • Veza između spoljne i unutrašnje trgovine | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave • Učionica Preporuke za realizaciju nastave • Modul se realizuje putem metoda aktivno orijentisane nastave. • Preporučene metode: - Studije slučaja - Projekat |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Devizno poslovanje |
Trajanje modula: | 15 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje znanja o deviznom poslovanju | • razlikuje sisteme međunarodnih plaćanja • razlikuje sredstva međunarodnih plaćanja valute i devize • definiše devizni kurs i razlikuje vrste • definiše devizno tržište • razlikuje vrste deviznog tržišta i subjekte koji posluju na njemu • razlikuje instrumente platnog prometa sa inostranstvom i objasni ih • objasni oblike plaćanja prema inostranstvu • objasni posebne rizike kod spoljnotrgovinskog poslovanja i preduzimanje preventivnih mera | • Međunarodna plaćanja (multilaterizam, bilaterizam) • Sredstva međunarodnih plaćanja - pojam valuta i deviza, valutni paritet, • Devizni kurs - vrste (fiksni i fleksibilni) • Devizno tržište (pojam, vrste i subjekti) • Platni promet sa inostranstvom • Oblici plaćanja (roba, novac, kredit) • Instrumenti platnog prometa sa inostranstvom (bankarska garancija, bankarska doznaka, nalog za plaćanje, međunarodni dokumentarni akreditiv, međunarodna menica, međunarodni ček, međunarodno kreditno pismo, Kreditna kartica, međunarodni inkaso) • Rizici spoljnotrgovinskog poslovanja (rizik cena, monetarni rizik, fakturisanje u EUR, devizni terminski poslovi, klauzula klizne cene, hečing) | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave • Učionica Preporuke za realizaciju nastave • Modul se realizuje putem metoda aktivno orijentisane nastave. • Preporučene metode: - Studije slučaja - Projekat • Pribaviti originalne instrumente platnog prometa kao očigledno nastavno sredstvo |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Platni bilans i međunarodna razmena |
Trajanje modula: | 8 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje znanja o platnom bilansu | • definiše platni bilans • objasni sadržaj platnog bilansa i razlikuje vrste • objasni trgovinski bilans • razlikuje transakcije u platnom bilansu • objasni promene u strukturi međunarodne razmene • objasni ulogu i razvoj multinacionalnih i TNK • objasni značaj i posledice globalizacije svetske privrede | • Platni bilans (pojam, vrste, transakcije) • Dinamika i struktura međunarodne razmene • TNK i multinacionalne kompanije • Globalizacija svetske privrede | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave • Učionica Preporuke za realizaciju nastave • Modul se realizuje putem metoda aktivno orijentisane nastave. • Preporučene metode: - Studije slučaja - Projekat • Seminarski rad iz oblasti TNK, multinacionalnih kompanija i direktnog stranog investiranja |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Međunarodno kretanje kapitala |
Trajanje modula: | 10 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje znanja o međunarodnom kretanju kapitala | • definiše međunarodno kretanje kapitala i njegov značaj • razlikuje oblike međunarodnog kretanja kapitala • objasni pozitivne i negativne efekte uvoza kapitala • objasni značaj izvoza kapitala • objasni ulogu kredita kao oblik međunarodnog kretanja kapitala • objasni akcije (pojam, vrste i prava koja donose) • objasni obveznice (pojam, sadržaj i vrste) • objasni direktne strane investicije i njihov značaj • objasni zajednička ulaganja kao oblik direktnih investicija i njegove dobre i loše strane | • Međunarodno kretanje kapitala - pojam i oblici (krediti, portfolio plasmani i direktne strane investicije) • Efekti uvoza i izvoza kapitala • Zajednička ulaganja | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave • Učionica Preporuke za realizaciju nastave • Modul se realizuje putem metoda aktivno orijentisane nastave. • Preporučene metode: - Studije slučaja - Projekat |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Međunarodne finansijske organizacije |
Trajanje modula: | 10 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Upoznavanje učenika sa ulogom međunarodnih finansijskih organizacija | • razlikuje međunarodne finansijske organizacije i objasni njihovu ulogu • razlikuje trgovinske sporazume • objasni ulogu WTO • objasni argumente pristupa slobodne trgovine • prati savremene trendove u svetskoj privredi | • Međunarodne finansijske organizacije (MMF, MBOR, IDA, MIGA, IFC, EIB, EBOR) • Međunarodni sporazumi i WTO • Evropska unija - osnivanje, razvoj, cilj • Ostale integracije u svetskoj privredi (NAFTA, CEFTA, OECD, EFTA) | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave • Učionica Preporuke za realizaciju nastave • Modul se realizuje putem metoda aktivno orijentisane nastave. • Preporučene metode: - Studije slučaja - Projekat • Seminarski rad na temu međunarodnih finansijskih organizacija |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Carine |
Trajanje modula: | 6 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Upoznavanje učenika sa osnovnim pojmovima vezanim za carine | • objasni ulogu i značaj carine • razlikuje vrste carina i argumente za njihovo uvođenje • razlikuje osnovne pojmove vezane za carinjenje robe | • Carine - pojam, vrste, argumenti za uvođenje, osnovni pojmovi (carinska tarifa, carinska osnovica...) | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave • Učionica Preporuke za realizaciju nastave • Modul se realizuje putem metoda aktivno orijentisane nastave. • Preporučene metode: - Studije slučaja - Projekat |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Uloga države u regulisanju spoljnotrgovinskog poslovanja |
Trajanje modula: | 3 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Upoznavanje učenika sa ulogom države u regulisanju spoljne trgovine i merama koje donosi | • objasni ulogu države u spoljnoj trgovini | • Uloga države u spoljnoj trgovini - regulativna i operativna | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave • Učionica Preporuke za realizaciju nastave • Modul se realizuje putem metoda aktivno orijentisane nastave. • Preporučene metode: - Studije slučaja |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
1. Spoljnotrgovinsko i devizno poslovanje za IV razred ekonomske škole - Milorad Unković
2. Osnovi ekonomije za IV razred ekonomske škole - Milorad Unković
3. Principi ekonomije - G. Mankju
4. Uvod u međunarodnu ekonomiju - dr Branislav Pelević
5. Spoljnoekonomska ravnoteža i privredni rast - dr Oskar Kovač
6. Međunarodna trgovina - dr Mlađen Kovačević
7. Međunarodno poslovno finansiranje - dr Predrag Gavrilović Jovanović
5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
1. Organizacija nabavke i prodaje
2. Trgovina
3. Međunarodna špedicija
4. Poslovne finansije
5. Obuka u virtuelnom preduzeću
6. Pravo u trgovini
7. Ekonomska geografija - izborni
MEĐUNARODNA ŠPEDICIJA
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
III | 72 | | | | | 72 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
• Upoznavanje učenika sa osnovnim pojmovima međunarodnog transporta
• Upoznavanje učenika sa poslovima međunarodne špedicije
• Osposobljavanje učenika za korišćenje odgovarajuće dokumentacije u transportu i špediciji
• Upoznavanje učenika sa osnovnim pojmovima transportnog osiguranja
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: treći
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Međunarodni transport | 17 |
Poslovi međunarodne špedicije | 30 |
Dokumentacija u transportu i špediciji | 14 |
Transportno osiguranje | 10 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Međunarodni transport |
Trajanje modula: | 17 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Upoznavanje učenika sa osnovnim pojmovima međunarodnog transporta | • objasni pojam, ulogu i značaj međunarodne špedicije u spoljnoj trgovini • razlikuje poslove međunarodne špedicije i međunarodnog transporta • objasni prava i obaveze pošiljaoca i vozara i posebne odgovornosti vozara iz ugovora o prevozu u različitim vidovima transporta • identifikuje specifičnosti carinjenja kod različitih vidova transporta • navede postupke manipulisanja robom • objasni paletizaciju i kontejnere • objasni transportne sisteme i kombinovani transport • objasni posebnu proceduru kod transporta opasnih materija | • Pojam, uloga i značaj međunarodne špedicije • Odnos međunarodne špedicije, međunarodne trgovine i međunarodnog transporta • Prevoz robe u međunarodnom kopnenom (železničkom i drumskom), vodnom (pomorskom i rečnom), vazdušnom i poštanskom transportu: - međusobna prava i obaveze strana iz govora o prevozu - posebne odgovornosti vozara - postupak carinjenja - specifičnosti ugovora o pomorskom transportu • Postupci manipulisanja robom (utovar, pretovar, istovar, smeštaj, skladištenje, i skladištenje, punjenje i pražnjenje kontejnera) • Paletizacija • Kontejneri - vrste i tehnički uslovi • Transportni sistemi "RO - RO" i "LO - LO" • Kombinovani transport - karakteristike i prednosti • Procedura postupanja sa opasnim materijama (obeležavanje i posebno pakovanje procena uslova za prijem ili isključenje od prevoza opasne robe, otklanjanje opasnosti koje nastaju njenim prevozom) | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave • Učionica Preporuke za realizaciju nastave • Svi ishodi se realizuju kroz dvočas • Modul se realizuje kroz metode aktivno orijentisane nastave • preporučene metode: studija slučaja, projekti, igra uloga • Poželjno je da učenici popunjavaju dokumentaciju uz primenu zakonskih i ugovornih odredbi. Kroz igru uloga, sagledavaju potrebe klijenata za transportom, savetuju ih kod izbora vrste transporta, uzimajući u obzir saobraćajno - političke, ekološke, geografske, privredne specifičnosti, informišu svoje klijente o mogućnostima obezbeđenja od rizika. Pri tome vode računa o pravilima INKOTERMS-a |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Poslovi međunarodne špedicije |
Trajanje modula: | 30 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Upoznavanje učenika sa poslovima međunarodne špedicije | • navede pravnu regulativu međunarodnog transporta i međunarodne špedicije • klasifikuje špediterske poslove • objasni osnovne špediterske poslove • objasni predradnje špediterskog posla • odredi naimenovanje robe po carinskoj tarifi - tarifiranje • objasni izvršenje špediterskog posla izvoza • objasni izvršenje špediterskog posla uvoza • objasni specijalne špediterske poslove | • Pravna regulativa međunarodnog transporta i međunarodne špedicije • Konvencije (Međunarodna konvencija o prevozu robe na železnicama, Briselska konvencija....) • Zakoni (Zakon o spoljnotrgovinskom poslovanju, Zakon o obligacionim odnosima...) • Trgovačke uzanse (Opšti uslovi poslovanja međunarodnih špeditera) • Običaji • Sudska praksa • Vrste špediterskih poslova prema različitim kriterijumima • Osnovni špediterski poslovi (konsultativni, projektni, kontrolni, informativni) • Predradnje špediterskog posla (određivanje naimenovanja po carinskoj tarifi, pretkalkulacija transportnih troškova, analiza elemenata kupoprodajnog ugovora koji su značajni za transport robe, špediterska ponuda i zaključenje ugovora o špediciji) • Izvršenje izvoznog špediterskog posla (prijem, dispozicija, otvaranje predmeta, zaključenje ugovora o prevozu, prijem robe radi otpreme, organizacija inspekcijskog pregleda robe, zaključenje ugovora o osiguranju robe, organizacija izvoznog carinjenja, aviziranje pošiljke, praćenje izvršenja transporta, polaganje računa komitentu, naplata poslova i zaključenje predmeta) • Izvršenje uvoznog špediterskog posla (prijem, dispozicija, otvaranje predmeta, opoziv robe, zaključenje ugovora o prevozu, organizacija usputnog pretovaranja i skladištenja, organizacija inspekcijskog pregleda robe, organizacija izvoznog carinjenja, predaja robe primaocu, praćenje izvršenja transporta, polaganje računa komitentu, naplata troškova poslova i zaključenje predmeta) • Specijalni špediterski poslovi (organizacija zbirnog transporta, pakovanje i markiranje, vaganje i sortiranje, uzorkovanje, doleđivanje, hranjenje i pojenje živih životinja, kontrola kvaliteta i kvantiteta robe, izdavanje FIATA dokumenata, izdavanje garantnih pisama, zastupanje i kreditiranje dokumenata, sajamski poslovi, saobraćajno-agencijski poslovi itd.) | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave • Učionica Preporuke za realizaciju nastave • Svi ishodi se realizuju kroz dvočas • Modul se realizuje kroz metode aktivno orijentisane nastave • Preporučene metode: studija slučaja, projekti, igra uloga. • U nastavi koristiti svu pravnu regulativu vezanu za poslove međunarodne špedicije • Poželjno je da učenici popunjavaju dokumentaciju uz primenu zakonskih i ugovornih odredbi, Kroz igru uloga, sagledavaju potrebe klijenata za transportom, savetuju ih kod izbora vrste transporta, uzimajući u obzir saobraćajno - političke, ekološke, geografske, privredne specifičnosti, informišu svoje klijente o mogućnostima obezbeđenja od rizika. Pri tome vode računa o pravilima INKOTERMS-a |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Dokumentacija i transport u špediciji |
Trajanje modula: | 14 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za korišćenje odgovarajuće dokumentacije u transportu i špediciji | • objasni i popuni transportna dokumenta • objasni i popuni špediterska dokumenta | • Pojam, elementi, delovi i uloga dokumenata (tovarni list u železničkom prevozu - CIM, tovarni list u drumskom prevozu robe - CMR, karnet - TIR, skladišnica, teretnica - konosman - B/L, rečni tovarni list, vazduhoplovni tovarni list) • Špediterska FIATA dokumenta (FCR, RCT, FBL, FWR) | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave • Učionica Preporuke za realizaciju nastave • Svi ishodi se realizuju kroz dvočas • Modul se realizuje kroz metode aktivno orijentisane nastave • Preporučene metode: studija slučaja, projekti, igra uloga • Učenici popunjavaju dokumentaciju uz primenu zakonskih i ugovornih odredbi |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Transportno osiguranje |
Trajanje modula: | 10 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Upoznavanje učenika sa osnovnim pojmovima transportnog osiguranja | • objasni značaj osiguranja robe • nabroji vrste osiguranja robe • objasni transportno osiguranje • navede rizike u međunarodnom transportu robe • objasni ugovaranje osiguranja i naknadu štete • objasni reosiguranje | • Osiguranje - pojam, značaj i subjekti • Vrste osiguranja prema predmetu osiguranja, pokriću rizika, području delatnosti • Transportno osiguranje (kargo i kasko) • Rizici u međunarodnom transportu robe (osnovni, dopunski, ratni, politički...) • Ugovaranje osiguranja (upit, kvotacija, prijava za osiguranje) • Ugovaranje naknade štete (nastupanje osiguranog slučaja i naknada štete) • Reosiguranje | • Na početku modula učenika upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave • Učionica Preporuke za realizaciju nastave • Svi ishodi se realizuju kroz dvočas • Modul se realizuje kroz metode aktivno orijentisane nastave • Preporučene metode: studija slučaja, projekti, igra uloga. • Poželjno je da učenici popunjavaju dokumentaciju uz promenu zakonskih i ugovornih odredbi. Kroz igru uloga, sagledavaju potrebe klijenata za transportom, savetuju ih kod izbora vrste transporta, uzimajući u obzir saobraćajno - političke, ekološke, geografske, privredne specifičnosti, informišu svoje klijente o mogućnostima obezbeđenja od rizika. Pri tome vode računa o pravilima INKOTERMS-a |
Preporučeni način ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
1. Miodrag Stanković: Međunarodna špedicija
2. Olga Lapčević Veljković, Vukan Vujačić: Međunarodna špedicija
3. Zakon o obligacionim odnosima
4. Zakon o spoljnotrgovinskom poslovanju
5. Međunarodne konvencije o prevozu robe
6. Opšti uslovi poslovanja međunarodnih špeditera (trgovinska uzansa)
7. Stručne publikacije: časopisi za finansijsko pravni konsalting "Informator CEKOS IN", časopis za poslovne finansije "Privredni savetnik"
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
1. Pravo u trgovini
2. Organizacija nabavke i prodaje
3. Obuka u virtuelnom preduzeću
4. Spoljna trgovina
5. Poslovna komunikacija
6. Kancelarijsko poslovanje
7. Komercijalno poznavanje robe - izborni
Sledeći