Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program stručnih predmeta srednjeg stručnog obrazovanja u području rada Geodezija i građevinarstvo za obrazovni profil geodetski tehničar - geometar.
Nastavni plan stručnih predmeta srednjeg stručnog obrazovanja u području rada Geodezija i građevinarstvo za obrazovni profil geodetski tehničar - geometar i nastavni program prvog razreda za taj obrazovni profil odštampani su uz ovaj pravilnik i čine njegov sastavni deo.
Član 2
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaju da važi:
1. Pravilnik o nastavnom planu i programu za sticanje obrazovanja u trogodišnjem i četvorogodišnjem trajanju u stručnoj školi za područje rada - geodezija i građevinarstvo ("Prosvetni glasnik", br. 8/93, 1/94, 6/95, 5/98, 4/02, 5/03, 6/05 i 3/08) u delu koji se odnosi na nastavni plan i nastavni program stručnih predmeta prvog razreda za obrazovni profil geodetski tehničar - geometar;
2. Pravilnik o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovne profile geodetski tehničar - geometar i monter suve gradnje ("Prosvetni glasnik" br. 12/04, 11/05, 8/06 i 3/07) u delu koji se odnosi na nastavni plan i nastavni program stručnih predmeta prvog razreda za obrazovni profil geodetski tehničar - geometar.
Član 3
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".
NASTAVNI PLAN
I PROGRAM STRUČNIH PREDMETA ZA OBRAZOVNI PROFIL GEODETSKI TEHNIČAR - GEOMETAR
1. CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
Područje rada: Geodezija i građevinarstvo
Oblast: Geodezija
Obrazovni profil: Geodetski tehničar - geometar
Trajanje obrazovanja: četiri godine
CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA:
Cilj stručnog obrazovanja za obrazovni profil geodetski tehničar - geometar je osposobljavanje učenika za premer i obradu podataka premera s ciljem formiranja i održavanja podloga, katastara i primene u inženjersko-tehničkim oblastima.
S obzirom na neophodnost stalnog prilagođavanja promenljivim zahtevima tržišta rada, potrebama kontinuiranog obrazovanja, stručnog usavršavanja, razvoja karijere, unapređenja mogućnosti zaposlenja, učenici se osposobljavaju za:
- primenu teorijskih znanja u praktičnom kontekstu;
- efikasan rad u timu;
- preuzimanje odgovornosti za vlastito kontinuirano učenje i napredovanje u poslu i karijeri;
- blagovremeno reagovanje na promene u radnoj sredini;
- prepoznavanje poslovnih mogućnosti u radnoj sredini i širem socijalnom okruženju;
- primenu sigurnosnih i zdravstvenih mera u procesu rada;
- primenu mera zaštite životne sredine u procesu rada;
- upotrebu informatičke tehnologije u prikupljanju, organizovanju i korišćenju informacija u radu i svakodnevnom životu.
Ove multifunkcionalne sposobnosti rezultat su:
- fleksibilne i na kvalitet učeničkih postignuća usmerene školske ustanove;
- zajedničkog rada nastavnika i učenika u svim predmetima i modulima;
- primene strategija, metoda i tehnika aktivnog učenja i usvajanja znanja i veština u nastavi.
OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA:
Stručne kompetencije
Znanja
Veštine
Stavovi
Po završenom programu obrazovanja za ovaj profil, učenik će biti osposobljen da:
izvrši katastarski, komasacioni i topografski premer i obradu podataka premera
• objasni principe korišćenja referentne geodetske mreže za horizontalno i vertikalno pozicioniranje
• navede sadržaj katastarskog premera
• objasni geodetske radove u postupku uređenja zemljišne teritorije komasacijom
• navede sadržaj topografskog premera
• navede sadržaj i objasni principe izrade skice premera
• objasni metode snimanja detalja: polarna, globalnog pozicioniranja, ortogonalna i fotogrametrijska
• koristi instrumente i pribor za premer različitim metodama
• obradi podatke geodetskih merenja
• izradi skicu katastarskog premera
• savesno, odgovorno, uredno i precizno obavlja poverene poslove
• ispolji ljubaznost, komunikativnost, preduzimljivost, nenametljivost
i fleksibilnost u odnosu prema klijentima i saradnicima
• efikasno organizuje vreme
• razvije osećaj za prostor i njegov prikaz
• ispolji pozitivan odnos prema značaju funkcionalne i tehničke ispravnosti instrumenata i pribora
• ispolji pozitivan odnos prema profesionalno-etičkim normama i vrednostima
izradi geodetske planove
• objasni primenu metode kartiranja detalja
• objasni principe podele na listove detalja
• koristi instrumente i pribor za kartiranje
• nanosi koordinatne mreže
• kartira geodetske mreže
• kartira detalje
• iscrtava horizontalne i vertikalne predstave terena
• računa površine
• koristi adekvatan softver za izradu baze digitalnog plana
osniva katastar nepokretnosti
• razlikuje vrste upisa u katastar nepokretnosti
• objasni način osnivanja katastra nepokretnosti
• koristi adekvatan softver za formiranje baze katastarskog operata katastra nepokretnosti
održava katastarske planove i katastar nepokretnosti
• navede sadržaj i objasni principe izrade skice održavanja premera
• primeni proceduru unošenja podataka održavanja
izvrši premer vodova, izradi katastarske planove vodova, osniva i održava katastar vodova
• objasni značaj snimanja vodova
• navede sadržaj skice premera vodova
• objasni pravila iscrtavanja vodova na planovima
• objasni principe sprovođenja promena u katastru vodova
• izradi skice premera vodova
• koristi adekvatan softver za izradu baze podataka katastarskog plana vodova
• ucrta vodove na planovima
• izvrši upis u katastar vodova
• koristi adekvatan softver za formiranje baze podataka katastra vodova
izradi i održava adresni registar
• objasni značaj formiranja i održavanja adresnog registra
• navede sadržaj adresnog registra
• koristi adekvatan softver za formiranje baze adresnog registra
obavi geodetske radove u inženjersko-tehničkim oblastima
• navede i objasni osnovne geodetske radove u inženjersko-tehničkim oblastima: prostornog planiranja, urbanizma, građevinarstva, saobraćaja, rudarstva i geologije, energetike, poljoprivrede, šumarstva, vodoprivrede i mašinstva
• objasni metode geodetskog obeležavanja u horizontalnom i vertikalnom smislu
• tumači projekat geodetskog obeležavanja
• računa elemente za prenos projekta na teren
• računa kubature zemljanih masa
• koristi različite softvere za obradu i prezentaciju geoprostornih podataka
• koristi softver za plotovanje
planira i organizuje sopstvene geodetske poslove
• navede principe i elemente planiranja i organizacije rada
• objasni značaj zakonske regulative u oblasti geodezije
• objasni značaj primene propisa iz oblasti bezbednosti, zaštite zdravlja na radu, normi ekološke zaštite i propisa iz oblasti protivpožarne zaštite
• čita tehničku dokumentaciju
• utvrdi dinamiku i proces izvršenja zadatka
• pripremi pribor, instrumente i dokumentaciju za rad
• radi u timu
• komunicira sa saradnicima i strankama u birou i na terenu
• primeni zaštitna sredstva i opremu pri radu
obavi administrativne i komercijalne geodetske poslove
• objasni pravila formiranja, zavođenja i arhiviranja predmeta
• navede stavke pri izradi obračuna, na osnovu važećih uredbi o taksama i cenovnika usluga
• objasni osnovne principe preduzetništva
• obračuna naknade za takse na osnovu važećih uredbi
• obračuna usluge na osnovu cenovnika
osigura kvalitet geodetskih poslova
• objasni značaj i principe kontrolnih merenja
• objasni značaj i principe kontrolnih računanja
• objasni značaj i pravila ispitivanja instrumenata i pribora
• objasni značaj primene propisa kojima se uređuje metrologija
• izvrši kontrolna merenja
• izvrši kontrolna računanja
• izvrši ispitivanje instrumenata i pribora
• koristi opremu po uputstvu proizvođača
2. NASTAVNI PLAN
Nedeljni i godišnji fond časova stručnih predmeta za obrazovni profil: GEODETSKI TEHNIČAR - GEOMETAR
I RAZRED
II RAZRED
III RAZRED
IV RAZRED
UKUPNO
nedeljno
godišnje
nedeljno
godišnje
nedeljno
godišnje
nedeljno
godišnje
godišnje
T
V
PN
T
V
PN
B
T
V
PN
T
V
PN
B
T
V
PN
T
V
PN
B
T
V
PN
T
V
PN
B
T
V
PN
B
S
B1: OBAVEZNI STRUČNI PREDMETI
6
7
0
210
245
0
60
5
12
0
175
420
0
60
9
10
0
315
350
0
60
8
9
0
256
288
0
60
956
1303
0
240
2499
1.
Primenjena geografija
2
70
70
70
2.
Nacrtna geometrija
1
1
35
35
35
35
70
3.
Tehničko crtanje
2
70
2
70
140
140
4.
Geodezija
3
105
5
175
3
105
2
64
449
449
5.
Geodetska merenja i računanja
4
140
60
8
280
60
6
210
60
4
128
60
758
240
998
6.
Tehnička obrada u premeru
2
70
2
70
2
64
204
204
7.
Primenjena geodezija
3
105
3
96
201
201
8.
Geodetski planovi
1
1
35
35
1
1
32
32
67
67
134
9
Katastar nepokretnosti i uređenje zemljišne teritorije
2
1
70
35
70
35
105
10.
Fotogrametrija
2
64
64
64
11.
Preduzetništvo
2
64
64
64
B2: IZBORNI PREDMETI PREMA PROGRAMU OBRAZOVNOG PROFILA
0
0
0
0
0
0
0
2
0
0
70
0
0
0
2
0
0
70
0
0
0
2
0
0
64
0
0
0
204
0
0
0
204
1. Izborni predmeti prema programu obrazovnog profila
2
70
2
70
2
64
204
Ukupno B1+B2
6
7
0
210
245
0
60
7
12
0
245
420
0
60
11
10
0
385
350
0
60
10
9
0
320
288
0
60
1160
1303
0
240
2703
Ukupno
13
515
19
725
21
795
19
668
2703
Lista izbornih predmeta prema programu obrazovnog profila
Rb
Lista izbornih predmeta*
RAZRED
I
II
III
IV
1.
Osnovi građevinarstva
2
2.
Organizacija geodetskih radova
2
3.
Kartografija
2
4.
Geodezija u inženjerskim radovima
2
Napomena: * Obavezno se bira bar u jednom razredu.
Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine
I RAZRED
II RAZRED
III RAZRED
IV RAZRED
UKUPNO
časova
časova
časova
časova
časova
Čas odeljenskog starešine
do 74
do 70
do 70
do 64
do 278
Dodatni rad *
do 30
do 30
do 30
do 30
do 120
Dopunski rad *
do 30
do 30
do 30
do 30
do 120
Pripremni rad *
do 30
do 30
do 30
do 30
do 120
Napomena: *Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada.
Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima
I RAZRED
II RAZRED
III RAZRED
IV RAZRED
Ekskurzija
2-3 dana
2-3 dana
3-4 dana
do 5 dana
Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture
2 časa nedeljno
Treći strani jezik
2 časa nedeljno
Drugi predmeti *
1 - 2 časa nedeljno
Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo)
30 - 60 časova godišnje
Društvene aktivnosti - učenički parlament, učeničke zadruge
15 - 30 časova godišnje
Kulturna i javna delatnost škole
2 radna dana
Napomena: *Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.
Ostvarivanje školskog programa po nedeljama
I RAZRED
II RAZRED
III RAZRED
IV RAZRED
Razredno-časovna nastava
35
35
35
32
Mentorski rad (nastava u bloku, praksa)
2
2
2
2
Obavezne vannastavne aktivnosti
2
2
2
2
Maturski ispit
3
Ukupno radnih nedelja
39
39
39
39
Podela odeljenja u grupe
razred
predmet / modul
godišnji fond časova
broj učenika u grupi - do
vežbe
praktična nastava
nastava u bloku
I
Nacrtna geometrija
35
12
Tehničko crtanje
70
12
Geodetska merenja i računanja
140
60
12
II
Tehničko crtanje
70
12
Geodetska merenja i računanja
280
60
12
Tehnička obrada u premeru
70
12
III
Geodetska merenja i računanja
210
60
12
Tehnička obrada u premeru
70
12
Geodetski planovi
35
12
Katastar nepokretnosti i uređenje zemljišne teritorije
35
12
IV
Geodetska merenja i računanja
128
60
12
Tehnička obrada u premeru
64
12
Geodetski planovi
32
12
Preduzetništvo
64
12
3. NASTAVNI PROGRAM
Naziv predmeta:
Primenjena geografija
Godišnji fond časova:
70
Razred:
prvi
Ciljevi predmeta:
- razvijanje kartografske pismenosti;
- osposobljavanje učenika da koriste GPS, GIS i da ih primenjuju u procesu učenja i istraživanja;
- sticanje znanja iz oblasti prostornog i urbanističkog planiranja;
- osposobljavanje učenika za uočavanje povezanosti geografskih elemenata i razumevanje njihovog uticaja na prostorno planiranje i urbane procese;
- osposobljavanje učenika da primenjuju geografsko znanje u daljem obrazovnom i profesionalnom razvoju;
- osposobljavanje učenika za odgovorno ophođenje prema sebi i okruženju i za aktivno učestvovanje u zaštiti, obnovi i unapređivanju životne sredine.
TEMA
CILJ
ISHODI
Po završetku teme učenik će biti u stanju da:
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA
Kartografija i Kartografija i geografski informacioni sistemi
• Razvijanje kartografske pismenosti
• koristi geografski koordinatni sistem za određivanje položaja mesta i tačaka na Zemlji
• koristi geografske karte različitog razmera i sadržaja
• koristi razmer i razmernik za određivanje rastojanja na kartama
• imenuje vrste i osobine geografskih informacija
• navede vrste geografskih informacionih tehnologija
• koristi informacije sa Interneta
• razlikuje pojmove vezane za digitalnu kartografiju
• koristi GPS
• definiše pojam GIS-a
• objasni strukturu i primenu GIS-a
• pojam, svojstva i elementi geografske karte
• Klasifikacija karata
• Tematska kartografija
• Pojam i karakteristike geografskih informacija
• Geografske informacione tehnologije: sistem za globalno pozicioniranje (GPS) i daljinska detekcija
• Internet - izvor informacija
• Digitalna kartografija
• Sistem za globalno pozicioniranje (GPS)
• Geografski informacioni sistem (GIS) - pojam, struktura i primena
na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja
Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• teorijska nastava (60 časova)
• kabinetske vežbe (10 časova)
Mesto realizacije nastave
• teorijska nastava se realizuje u učionici opšte namene
• kabinetske vežbe - informatička laboratorija
Preporuke za realizaciju nastave
• korišćenje savremenih elektronskih pomagala i digitalnih karata
• korišćenje analognih geografskih karata različitog razmera i sadržaja
• korišćenje informacija sa Interneta
• korišćenje interaktivnih metoda rada
• korišćenje postojeće literature uz upotrebu savremenih tehnologija za prezentovanje, analizu i manipulaciju prostornim planovima
• preporučujemo terenski rad -GPS
Okvirni broj časova po temama
• kartografija i geografski informacioni sistemi (18 časova)
• fizička geografija (20 časova)
• stanovništvo i naselja (14 časova)
• prostorno planiranje (18 časova)
Fizička geografija
• Sticanje znanja o fizičko-geografskim pojavama, procesima i odnosima
• objasni sastav i građu Zemljine kore
• objasni postanak makro oblika reljefa
• navede, opiše i identifikuje na geografskoj karti i u geografskoj sredini makro oblike reljefa
• objasni uticaj egzogenih (spoljašnjih) sila na makro oblike reljefa
• navede, opiše i identifikuje na geografskoj karti i u geografskoj sredini oblike reljefa koji su nastali delovanjem egzogenih (spoljašnjih) sila
• navede klimatske faktore
• imenuje osnovne tipove klime i opiše njihove odlike
• objasni interaktivne odnose između čoveka i klime
• navede, opiše i identifikuje na geografskoj karti i u geografskoj sredini hidrološke oblike
• objasni rezerve, načine korišćenja, zagađivanje i zaštitu voda na Zemlji
• razlikuje osnovne tipove tla (zemljišta) i navede njihovu rasprostranjenost
• obrazloži procese degradacije tla i da predloži načine za njegovo očuvanje, zaštitu i unapređivanje
• objasni uticaj prirodnih faktora na biogeografsku zonalnost na Zemlji
• identifikuje biogeografske zone na geografskoj karti
• obrazloži uticaje i posledice čovekovog delovanja u geografskoj sredini
• Geološki razvoj i građa Zemljine kore
• Geotektonski pokreti i procesi na Zemlji i oblici reljefa
• Egzogene (spoljašnje) sile i oblici reljefa nastali njihovim delovanjem
• Klima i vreme, faktori, elementi, tipovi, vremenske nepogode
• Čovek i klima (globalno zagrevanje, kisele kiše, fenomen staklene bašte...)
• Vode na Zemlji: oblici pojavljivanja, rezerve, načini korišćenja, zagađivanje i zaštita voda
• Tlo (zemljište): tipovi, rasprostranjenost, degradacija tla, zaštita i unapređivanje
• Biogeografska zonalnost na Zemlji
• Čovek i geografska sredina
Stanovništvo i naselja
• Sticanje znanja o stanovništvu i naseljima i njihovom razvoju
• objasni rast i raspored stanovništva
• objasni pojam demografske eksplozije na Zemlji
• upoređuje prirodno i mehaničko kretanje stanovništva u našoj zemlji i u ostalim zemljama sveta
• upoređuje strukture stanovništva
• poštuje prava ljudi bez obzira na rasnu, nacionalnu, vesku, socijalnu i drugu pripadnost
• poštuje istoriju, tradiciju, jezik, kulturu i umetnost svog naroda i drugih naroda
• nenasilno rešava i prevazilazi konflikte u odnosima među pojedincima, grupama, narodima i zajednicama
• objasni demografski razvoj Republike Srbije
• objasni intraktivne odnose između stanovništva i privrednog razvoja
• predvidi razvoj stanovništva na regionalnom i globalnom nivou i promene koje će nastati u geografskoj sredini
• opiše položaj, tipove i funkcionalnu klasifikaciju naselja
• navede faktore razvoja naselja
• obrazloži uzroke, vrste i posledice urbanizacije
• objasni odnos grada i ruralnog okruženja
• predvidi promene u geografskoj sredini i u društvu koje će nametnuti urbanizacija
• navede najveće konurbacije i megalopolise u svetu
• objasni posledice čovekovih intervencija u naseljima i da predloži mere za unapređivanje lokalne sredine
• Stanovništvo: rast, raspored i demografska eksplozija
• Prirodno i mehaničko kretanje, razvoj, strukture stanovništva
• Demografski razvoj Republike Srbije
• Stanovništvo i društveno-ekonomski razvoj
• Naselja: položaj, tipovi, funkcionalna klasifikacija, faktori razvoja
• Urbanizacija: uzroci, vrste i posledice
• Konurbacije i megalopolisi u svetu
• Zagađivanje i zaštita ruralnih i urbanih prostora
Prostorno planiranje
• Sticanje znanja o prostornim planiranju
• definiše pojmove: prostorni plan i prostorno planiranje
• nabroji vrste prostornih planova
• navede ciljeve i zadatke u prostornom planiranju
• navede zakonske osnove za izradu prostornih planova
• navede osnovne geografske faktore koji utiču na proces prostornog planiranja i izradu prostornih planova
• dovede u vezu zaštitu životne sredine sa prostornim planiranjem
• navede tipove namene površina u prostornom planiranju
• opiše urbanističko planiranje gradskih površina
• opiše prostorno planiranje industrijskih, ruralnih i područja posebne namene
• definiše pojmove: regija i regionalni razvoj
• objasni hijerarhijsku mrežu naselja i odnos prema regionalnom razvoju
• Pojam, vrste, ciljevi i zadaci prostornog plana i planiranja
• Zakonska regulativa i prostorni planovi
• Opšti faktori prostornog plana i planiranja
• Geografska sredina kao faktor urbanističkog planiranja
• Geografski faktori u prostornom planiranju
• Zaštita životne sredine i prostorno planiranje
• Struktura namene površina u prostornom planiranju
• Regija i regionalni razvoj
• Naselja i regionalni razvoj
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Računarstvo i informatika
- Geodezija
NACRTNA GEOMETRIJA
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED
NASTAVA
PRAKSA
UKUPNO
Teorijska nastava
Vežbe
Praktična nastava
Nastava u bloku
I
35
35
70
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA
- Osposobljavanje učenika da oblike i predmete iz prostora prikazuju crtežima u ravni (njihovim projekcijama), kao i da na osnovu crteža formiraju prostornu predstavu o projektovanim oblicima
- Osposobljavanje učenika za orijentaciju u ravni i prostoru, radi primene u stručnim predmetima i praksi
- Razvijanje sistematičnosti, preciznosti i urednosti kod učenika
- Osposobljavanje za primenu principa nacrtne geometrije pri izradi geodetskih podloga
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Razred: prvi
NAZIV MODULA
Trajanje modula (časovi)
T
V
Ortoganalna projekcija
12
12
Transformacija i rotacija
4
4
Kotirana projekcija
7
7
Rešavanje putnog pojasa -plato- i - put -
12
12
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI PO MODULIMA
Naziv modula: Ortogonalna projekcija
Trajanje modula: 24 časa
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
• Sticanje znanja o vrstama projekcija
• Osposobljavanje za ortogonalno projektovanje geometrijskih likova i tela na jednu, dve i tri ravni
• razlikuje vrste projekcija
• projektuje geometrijske likove na jednu, dve i tri ravni u ortogonalnoj projekciji
• projektuje geometrijska tela na jednu, dve i tri ravni (prizma, valjak, kupa...) u ortogonalnoj projekciji
• identifikuje orijentisanu ravan i orijentisani prostor
• odredi dimenzije projektovanog tela i dimenzije projekcija
• Pojam i vrste projekcija
• Ortoganalna projekcija tačke, prave i duži na jednu ravan, prava veličina duži i nagibnog ugla
• Ortoganalna projekcija tačke na dve ravni
• Koordinatni triedar
• Tačka u oktantima i njene projekcije
• Ortogonalna projekcija prave i duži, prodori prave, vidljivost
• Ortogonalna projekcija geometrijskih likova
• Ortogonalna projekcija geometrijskih tela
• Ravan u ortogonalnoj projekciji
• Tačka, karakteristične prave, geometrijski lik na zadatoj ravni
na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja
stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave
Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• teorijska nastava (12 časova)
• vežbe (12 časova)
Mesto realizacije nastave
• teorijska nastava se realizuje u učionici opšte namene
• vežbe se realizuju u učionici opšte namene
Specifičnosti u realizaciju nastave
• u izlaganju materije o vrstama projekcije definisati pojam ortogonalne projekcije (primer sa senkom objekta na ravni stola)
• definisati pojam koordinatnog sistema u ravni i prostoru i naglasiti povezanost sa matematikom i geodezijom
• definisati projekcije tačke, prave i duži u oktantima
• demonstrirati na grafoskopu projekcije geometrijskih tela u oktantima
• demonstrirati model oktanta i na njemu pokazati kako izgledaju ortogonalne projekcije tačke, prave, duži i tela
• sa učenicima obraditi elementarne primere
• prezentirati formu kontrolne vežbe i kriterijum ocenjivanja
Naziv modula: Transformacija i rotacija
Trajanje modula: 8 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
• Sticanje znanja o vrstama transformacija i rotacija
• primeni transformacije u zadacima
• odredi nagibni ugao prema ravni projektovanja
• definiše rotaciju i ugao za koji se ona vrši
• rešava zadatke iz transformacije i rotacije
• Pojam transformacije
• Određivanje prave veličine i nagibnog ugla duži prema projekcijskoj ravni
• Pojam rotacije
• Rotacija ravni
na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja.
stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave.
Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• teorijska nastava (4 časa)
• vežbe (4 časa)
Mesto realizacije nastave
• teorijska nastava se realizuje u učionici opšte namene
• vežbe se realizuju u učionici opšte namene
Specifičnosti u realizaciji nastave
• definisati vrste transformacija
• definisati nagibni ugao duži prema projekcijskoj ravni
• definisati pojam rotacije i ugla za koji se vrši rotacija
• sa učenicima obraditi elementarne primere
• prezentirati formu kontrolne vežbe i kriterijum ocenjivanja
Naziv modula: Kotirana projekcija
Trajanje modula: 14 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
• Sticanje znanja o kotiranoj projekciji
• graduira pravu, odredi pad prave i interval
• odredi međusobni položaj dve prave
• predstavi presek dve ravni u kotiranoj projekciji
• rešava zadataka iz kotirane projekcije
• Kotirana projekcija, pojam
• Graduiranje prave, pad prave i interval
• Međusobni položaj dve prave
• Ravan u kotiranoj projekciji
• Međusobni položaj dve ravni, presek ravni
• Topografska površ, izohipse terena, linija najvećeg pada na terenu
• Presek ravni i terena
na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanje
stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave
Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• teorijska nastava (7 časova)
• vežbe (7 časova)
Mesto realizacije nastave
• teorijska nastava se realizuje u učionici opšte namene
• vežbe se realizuju u učionici opšte namene
Specifičnosti u realizaciji nastave
• definisati pojam kotirane projekcije
• definisati kako se graduira prava i određuje pad prave (povezati sa merenjem dužina na terenu)
• definisati međusobni položaj dve prave i povezati sa matematikom
• definisati pojam ravni u kotiranoj projekciji
• definisati pojam preseka dve ravni
• sa učenicima obraditi elementarne primere
• prezentirati formu kontrolne vežbe i kriterijum ocenjivanja
Naziv modula: Rešavanje putnog pojasa -plato- i -put-
Trajanje modula: 24 časa
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
• Osposobljavanje za rešavanje platoa i puta u nagibu i krivini na pravilnom i nepravilnom terenu
• definiše pojam platoa i puta
• rešava zadatke platoa
• rešava zadatke puta
• Pojam platoa, plato na pravilnom i nepravilnom terenu, njegovo rešavanje
• Horizontalni put u pravcu i krivini, njegovo rešavanje
• Put u padu, pravcu i krivini, njegovo rešavanje
na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja
stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave.
Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• teorijska nastava (12 časova)
• vežbe (12 časova)
Mesto realizacije nastave
• teorijska nastava se realizuje u učionici opšte namene
• vežbe se realizuju u učionici opšte namene
Specifičnosti u realizaciji nastave
• definisati pojam platoa i šta znači rešiti plato putem grafičke vežbe
• definisati pojam put i šta znači rešiti put putem grafičkih vežbi
• povezati sa primerima iz Primenjene geodezije
• prezentirati formu testova i kriterijum ocenjivanja
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED
NASTAVA
PRAKSA
UKUPNO
Teorijska nastava
Vežbe
Praktična nastava
Nastava u bloku
I
70
70
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA
- Osposobljavanje za korišćenje pribora za tehničko crtanje (rapidografi i šabloni za ispisivanje slova i brojeva, lenjiri, hamer i paus papir)
- Osposobljavanje za čitanje tehničkih crteža kao načina komuniciranja i sporazumevanja u tehničkoj struci
- Razvijanje sistematičnosti, preciznosti i urednosti kod učenika
- Osposobljavanje za izradu grafičkog prikaza u zadatom vremenskom roku
- Osposobljavanje za izradu grafičkog prikaza detalja i celine u zadatim razmerama
- Pripremanje za izradu geodetskih podloga i planova
- Upoznavanje sa izgledom geodetskog plana i geodetske skice i iscrtavanje delova geodetskog plana i skice po zadatom uglednom primerku
- Osposobljavanje za Korišćenje "Geodetskog ključa" pri crtanju
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Razred: prvi
NAZIV MODULA
Trajanje modula (časovi)
V
Prave i kružne linije
14
Redis pismo i brojevi
18
Kaligrafsko pismo
10
Pisanje teksta pomoću šablona
10
Topografski znaci objekata i graničnih linija
18
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI PO MODULIMA
Naziv modula: Prave i kružne linije
Trajanje modula: 14 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
• Upoznavanje sa priborom za crtanje
• Osposobljavanje za izvlačenja pravih i krivih linija u olovci i u tušu
• crta prave, izlomljene i kružne linije različitih debljina i vrsta grafitnim olovkama
• tušira prave, izlomljene i kružne linije različitih debljina i vrsta
• Upoznavanje sa priborom za crtanje i načinom njegove upotrebe
• Iscrtavanje pravih i izlomljenih linija različitih debljina i odstojanja
• Tuširanje pravih i izlomljenih linija različitih debljina i odstojanja
• Crtanje koncentričnih krugova nultim i običnim šestarom
• Izrada radnih listova
na početku modula učenike upoznati sa ciljem, odnosno ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja
stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave
Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• vežbe (14 časova)
Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije vežbi
Mesto realizacije nastave
• vežbe se realizuju u kabinetu
Specifičnosti u realizaciji nastave
• prikazati sav pribor i definisati tačne nazive
• objasniti potrebu da se radi u olovci i u tušu
• proveriti svakog učenika koliko je u stanju da rukuje priborom
• objasniti sadržaj prvog radnog lista i način izrade, kao i kriterijume za ocenjivanje testa
Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
• praćenje praktičnog rada
• samostalan praktični rad
• test
Naziv modula:
Redis pismo i brojevi
Trajanje modula:
18 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
• Upoznavanje sa karakteristikama i potrebom korišćenja "redis" pisma i brojeva
• Stvaranje navike da u skladu sa važećim normama u geodeziji koristi "redis" pismo
• Ovladavanje veštinom slobodoručnog ispisivanja cifara u olovci i u tušu prema normama koje važe u geodeziji
• koristi "redis" kao i kada treba slobodoručno da ispisuje cifre
• piše "redis" pismom slova i brojeve u olovci i u tušu
• piše slobodnom rukom cifre u olovci
• Upoznavanje sa karakteristikama "redis" pisma
• "Redis" pismo, vežbanje u olovci
• "Redis" pismo, vežbanje u tušu
• Ispisivanje cifara slobodnom rukom u olovci
• Brojevi: prav i kosi "redis" u olovci
• Brojevi: prav i kosi "redis" u tušu
• Izrada radnih listova
na početku modula učenike upoznati sa ciljem/ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja
stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave
Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• vežbe (18 časova)
Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na dve grupe prilikom realizacije vežbi
Mesto realizacije nastave
• vežbe se realizuju u kabinetu
Specifičnosti u realizaciji nastave
• prikazati ugledni primer slova i brojeva ispisanih "redis" pismom
• proveriti svakog učenika da li je shvatio izgled i formu ispisivanja "redis" pisma u olovci i u tušu
• zadatu rečenicu ispisati slovima pravog i kosog "redisa" u određenom vremenskom roku
• zadati da samostalno ispišu geodetskim ciframa deo telefonskog imenika
• obratiti pažnju na izgled slobodoručno ispisanih cifara, kao i ispisanih "redisom"
• objasniti sadržaj četvrtog radnog lista i način izrade, kao i kriterijum ocenjivanja testa
Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
• praćenje praktičnog rada
• samostalan praktični rad
Naziv modula: Kaligrafsko pismo
Trajanje modula: 10 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
• Osposobljavanje za upotrebu kaligrafskog pisma
• ispiše ćirilični i latinični tekst kaligrafskim pismom u olovci i tušu
• primeni odgovarajuću vrstu pisma kod geodetskih crteža
• Upoznavanje sa kaligrafijom kao pismom
• Pisanje kaligrafijom ćirilice i latinice u olovci
• Pisanje kaligrafijom ćirilice i latinice u tušu
• Izrada radnih listova
na početku modula učenike upoznati sa ciljem/ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja
stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave.
Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• vežbe (10 časova)
Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije vežbi
Mesto realizacije nastave
• vežbe se realizuju u kabinetu
Specifičnosti u realizaciji nastave
• prikazati ugledni primer kaligrafije
• proveriti svakog učenika da li je shvatio izgled i formu ispisivanja kaligrafije u olovci i u tušu
• objasniti sadržaj trećeg radnog lista i način izrade, kao i kriterijum ocenjivanja testa
• zadati da na času oblikuju naslovnu stranu knjige sa zadatim tekstom na osnovu uglednog primerka starih i savremenih knjiga
Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
• praćenje praktičnog rada
• samostalan praktični rad
• grafički rad
Naziv modula:
Pisanje teksta pomoću šablona
Trajanje modula:
10 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
• Osposobljavanje za korišćenje svih vrsta šablona za ispisivanje teksta u olovci i u tušu
• koristi sve vrste šablona za ispisivanje slova i brojeva u tušu
• odredi odgovarajuću debljinu linije tuširanja za svaki šablon
• Upotreba šablona
• Ispisivanje teksta šablonom u olovci
• Ispisivanje teksta šablonom u tušu
• Izrada radnih listova
na početku modula učenike upoznati sa ciljem, odnosno ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja
stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave
Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• vežbe (10 časova)
Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije vežbi
Mesto realizacije nastave
• vežbe se realizuju u kabinetu
Specifičnosti u realizaciji nastave
• pokazati različite vrste šablona i demonstrirati pisanje pomoću olovke
• proveriti svakog učenika da li pravilno koristi šablon prilikom ispisivanja u olovci i u tušu
• objasniti sadržaj drugog radnog lista i način izrade, kao i kriterijum ocenjivanja testa
Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
• praćenje praktičnog rada
• samostalan praktični rad
• test
Naziv modula: Topografski znaci objekata i graničnih linija
Trajanje modula: 18 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
• Osposobljavanje za crtanje topografskih znakova svih elemenata u geodeziji
• primeni topografske znake geodetskih tačaka, repera objekata i graničnih linija
• čita sve topografske znake
• crta sve topografske znake
• Vrste topografskih znakova
• Topografski znaci geodetskih tačaka i repera u olovci
• Topografski znaci geodetskih tačaka i repera u tušu
• Topografski znaci objekata u olovci
• Topografski znaci objekata u tušu
• Topografski znaci graničnih linija u olovci
• Topografski znaci graničnih linija u tušu
• Izrada radnih listova
na početku modula učenike upoznati sa ciljem, odnosno ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanje
stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave
Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• vežbe (18 časova)
Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije vežbi
Mesto realizacije nastave
• vežbe se realizuju u kabinetu
Specifičnosti u realizaciji nastave
• prikazati ugledni primer topografskih znakova geodetskih tačaka, repera i graničnih linija
• proveriti svakog učenika da li je shvatio izgled i formu topografskih znakova u olovci i u tušu
• objasniti sadržaj petog radnog lista i način izrade, kao i kriterijum ocenjivanja testa
Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
• praćenje praktičnog rada
• samostalan praktični rad
• grafički rad
5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Geodezija
- Geodetska merenja i računanja
- Nacrtna geometrija
Naziv predmeta:
Geodezija
Godišnji fond časova:
105
Razred:
prvi
Ciljevi predmeta:
- upoznavanje sa poslovima geometra;
- sticanje znanja iz oblasti geodezije;
- priprema za izučavanje i usvajanje znanja iz drugih stručnih oblasti geodezije;
- osposobljavanje za rukovanje instrumentima;
- osposobljavanje za merenja uglovnih i linearnih veličina;
- osposobljavanje za primenu formula za obradu podataka merenja;
- osposobljavanje za izradu horizontalne i vertikalne predstave terena.
TEMA
CILJ
ISHODI
Po završetku teme učenik će biti u stanju da:
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA
Opšti pojmovi u geodeziji
• Sticanje znanja o opštim geodetskim pojmovima i terminima
• Sticanje znanja o geodetskim mrežama, razmeri, planovima, kartama i vertikalnoj predstavi terena
• navede vrste geodetskih mreža i objasni čemu služe
• objasni metode koje se koriste za snimanje detalja
• navede prednosti i nedostatke numeričkih metoda
• definiše koordinatni sistem i koordinate
• navede podelu geodetskih podloga u zavisnosti od razmere
• navede sadržaj i karakteristike geodetskog plana i karte
• izračuna dužine na planu ili u prirodi za odgovarajuću razmeru
• Pojam, zadatak i značaj geodezije
• Oblik i dimenzije Zemlje
• Nivoska površ, normala, vertikala, visina, visinska razlika
• Geodetske mreže
• Jedinice za merenje uglova, dužina i površina, pretvaranje jednih u druge
• Koordinatni sistem
• Metode snimanja
• Plan, karta i razmera
na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja
Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• teorijska nastava (105 časova)
Mesto realizacije nastave
• Teorijska nastava se realizuje u kabinetu
Preporuke za realizaciju nastave
• obnoviti osnovne jedinice mere za dužine i uglove
• ne raditi na časovima zadatke sa uglovima u kojima se osnovna jedinica ne sadrži ceo broj puta
• definisati koordinatni sistem
• prikazati plan i kartu i na njima definisati pojam razmere
• uraditi što veći broj zadataka iz razmere povezujući sa jedinicama za merenje uglova i dužina
• na teodolitu pokazati i opisati sve njegove delove i objasniti kako se koriste
• omogućiti učenicima da samostalno obave radnje sa kojima su upoznati
• praktično, na teodolitu, pokazati ispitivanje uslova i zahtevati da samostalno ponovi što veći broj učenika
• istaći zbog čega se proveravaju uslovi i zašto teodolit mora biti centrisan
• objasniti obradu podataka merenja horizontalnih uglova na kraćem primeru
• pokazati na teodolitu kako se ispituju uslovi za vertikalne uglove i tražiti da što veći broj učenika ponovi postupak
• ukazati na povezanost durbina i vertikalnog limba
• obnoviti metode merenja horizontalnih uglova
• dati za domaći primere za računanje visinskih uglova bez obrasca
• insistirati na crtanju profila duži
• uraditi što više primera za određivanje visinske razlike potrebne za redukciju
• uraditi primere za redukciju
• ukazivati na izvore grešaka, vrste grešaka i mogućnost njihovog otklanjanja
• pokazati poligonsku mrežu jedne KO
• obnoviti osnovne pojmove o poligonskoj mreži
• pokazati različite tipove belega
• uraditi što više primera za opis položaja
• dati za domaći da samostalno skiciraju položaj nekoliko tačaka u ulici gde žive
• na primeru što većeg broja vlakova definisati elemente i zahtevati da svaki učenik ponovi
• za sve teme zadati što veći broj domaćih zadataka
• izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja
Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
• test
• usmeno izlaganje
• domaći zadatak
Okvirni broj časova po temama
• opšti pojmovi u geodeziji (18 časova)
• priprema instrumenta za merenje i metode merenja horizontalnih uglova (36 časova)
• priprema instrumenta za merenje i metode merenja vertikalnih uglova uglova (18 časova)
• obrada podataka merenih poljskom pantljikom (12 časova)
• terenski radovi u poligonskoj mreži (21 čas)
Priprema instrumenta za merenje i metode merenja horizontalnih uglova
• Osposobljavanje za rukovanje instrumentumentom i njegovog korišćenja pri merenju horizontalnih uglova različitim metodama
• Osposobljavanje za unos podataka merenja i njihovu obradu
• objasni funkcije teodolita
• nabroji delove teodolita, objasni čemu služe i kako se koriste
• objasni kako se ispituju uslovi teodolita i vrši rektifikacija instrumenta
• centriše instrument
• navede redosled radnji potrebnih za sprovođenje postupka merenja horizontalnih uglova
• upiše i obradi podatke merenja u TO1
• objasni načine kontrole merenja i kontrole računanja
• Delovi teodolita
• Libele
• Durbin
• Limb i alhidada
• Sprave za čitanje podele limba
• Viziranje
• Uslovi za merenje horizontalnih uglova
• Centrisanje teodolita
• Prosta metoda merenja horizontalnih uglova
• Girusna metoda
• Obrada podataka u TO1
Priprema instrumenta za merenje i metode merenja vertikalnih uglova
• Osposobljavanje za rukovanje instrumentumentom i njegovog korišćenja pri merenju vertikalnih uglova različitim metodama
• Osposobljavanje za unos podataka merenja i njihovu obradu
• objasni kako se određuju i otklanjaju greške merenja
• objasni postupak ispitivanja uslova instrumenta
• opiše prostu i girusnu metodu merenja uglova
• izabere metode merenja u zavisnosti od tačnosti
• objasni postupak merenja uglova u vertikalnoj ravni
• samostalno izvrši obradu podataka merenja
• Pojam vertikalnog ugla i zenitne daljine
• Instrumenti za merenje vertikalnih uglova i zenitnih daljina
• Uslovi teodolita sa visinskom libelom, bez libele na durbinu
• Uslovi teodolita sa kompenzatorom
• Prosta metoda merenja
• Girusna metoda merenja
• Računanje visinskih uglova iz rezultata merenja
Obrada podataka merenih poljskom pantljikom
• Osposobljavanje za određivanje horizontalnih dužina na osnovu merenja poljskom pantljikom
• izvede formule po kojima se određuje horizontalna vrednost dužine
• objasni uticaj visinske razlike na horizontalnu dužinu
• objasni princip proračuna visinske razlike potrebne za redukciju dužine
• nabroji greške koje nastaju pri merenju dužina i objasni njihov uticaj
• Komparisanje pantljike
• Popravka za redukciju koso merenih dužina
• Određivanje visinske razlike potrebne za redukciju
• Popravke za dužine
• Kategorije terena i dozvoljeno odstupanje
• Greške pri merenju dužina pantljikom
Terenski radovi u poligonskoj mreži
• Sticanje znanja o poligonskim mrežama i obeležavanju poligonskih
tačaka
• Osposobljavanje za merenja u poligonskoj mreži
• Sticanje znanja o principu određivanja položaja poligonskih tačaka
• klasifikuje poligonsku mrežu i nabroji osnovne propise koji se odnose na projektovanje poligonske mreže
• objasni rekognosciranje poligonske mreže
• opiše postupak stabilizacije belega poligonskih tačaka
• objasni postupak opisa položaja poligonskih tačaka
• definiše i nacrta elemente vlaka potrebne za određivanje koordinata tačaka
• objasni princip po kome se određuje položaj poligonskih tačaka
• objasni postupak merenja elemenata vlaka
• Osnovni pojmovi o poligonskoj mreži
• Klasifikacija poligonske mreže
• Projektovanje i rekognosciranje poligonske mreže
• Vrste belega
• Stabilizacija belega
• Opis položaja poligonskih tačaka
• Princip određivanja položaja poligonskih tačaka
• Elementi slepog, umetnutog i zatvorenog vlaka
• Određivanje merenih elemenata vlaka
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Matematika
- Primenjena geografija
- Tehničko crtanje
- Geodetska merenja i računanja
GEODETSKA MERENJA I RAČUNANJA
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED
NASTAVA
PRAKSA
UKUPNO
Teorijska nastava
Vežbe
Praktična nastava
Nastava u bloku
I
140
60
200
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA
- Primenjivanje znanja iz oblasti geodezije
- Osposobljavanje za korišćenje instrumenata i pribora pri merenju uglovnih i linearnih veličina
- Osposobljavanje za primenu različitih metoda merenja uglovnih i linearnih veličina
- Osposobljavanje za obradu podataka merenja
- Osposobljavanje učenika za izradu horizontalne i vertikalne predstave terena
- Razvijanje sposobnosti povezivanja znanja iz različitih oblasti
- Osposobljavanje učenika za uključivanje u proces rada
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Razred: prvi
NAZIV MODULA
Trajanje modula (časovi)
V
B
Merenje dužina pantljikom
16
Očitavanje pravaca teodolitom i računske operacije sa uglovnim merama
28
Izračunavanje horizontalnih i vertikalnih uglova i upis u TO 1 i TO 1v
40
Merenje horizontalnih i vertikalnih uglova
36
Računanje redukcije i redukovanih dužina
20
Formiranje skice terena
60
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI PO MODULIMA
Naziv modula: Merenje dužina pantljikom
Trajanje modula: 16 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
• Osposobljavanje za merenje dužina na terenu pantljikom i evidentiranje rezultata merenja
• definiše i koristi merne jedinice za dužine
• koristi pantljiku i pribor za merenje dužina
• odredi vertikalnost značke pomoću viska
• obeleži pravac na terenu kada se krajnje tačke dogledaju i kada se ne dogledaju
• meri dužine poligonskih strana od preloma do preloma i neprekidno
• izmerene podatke upiše u TO18
• Pribor za merenje dužina pantljikom
• Merne jedinice i način merenja dužina pantljikom
• Materijalizacija pravca vertikale i dovođenje značke u vertikalan položaj pomoću viska
• Obeležavanje pravca duži na terenu kada se krajnje tačke dogledaju i ne dogledaju
• Merenje dužina poligonskih strana po ravnom terenu sa upisom u TO18
• Merenje dužina poligonskih strana od preloma do preloma
• Merenje dužina poligonskih strana neprekidno
na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja
stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave
Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• vežbe (16 časova)
Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na dve grupe prilikom realizacije vežbi
Mesto realizacije nastave
• vežbe se realizuju na terenu i u učionici opšte namene
Specifičnosti u realizaciji nastave
• na 8 časova u učionici opisati pribor za merenje dužina i objasniti postupak merenja, kako bi pre praktičnog dela učenici bili upoznati sa kompletnim postupkom
• insistirati na tome da svaki učenik izmeri zadatu dužinu na terenu i unese podatke merenja u odgovarajući obrazac
• na kontrolnoj vežbi, pored primera merenja koje treba uvesti u TO18, dati i teorijska pitanja u vezi sa priborom i postupkom merenja
• izložiti formu kontrolne vežbe i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja
Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
• samostalni praktični rad
• kontrolna vežba
• aktivnost na času
Naziv modula: Očitavanje pravaca teodolitom i računske operacije sa uglovnim merama
Trajanje modula: 28 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
• Osposobljavanje za upotrebu teodolita na terenu
• Osposobljavanje za primenu računskih operacija sa uglovnim merama pri geodetskom merenju
• navede delove teodolita i objasni njihovu funkciju
• pripremi teodolit za rad i rukuje njime
• vizira tačke
• otkloni končaničnu paralaksu
• očita vrednost pravca na limbu
• izmeri zadati ugao i da ga izrazi u različitim mernim jedinicama
• pretvori vrednost ugla iz jedne podele u drugu
• primeni osnovne računske operacije sa uglovima
• izračuna dužinu na planu kada je data u prirodi i obrnuto
• Teodolit, sastavni delovi teodolita, rukovanje teodolitom
• Viziranje, dovođenje končanice na daljinu jasnog vida
• Poništavanje končanične paralakse
• Očitavanje podele limba pomoću mikroskopa sa crtom i skalom crtica
• Pojam ugla
• Merne jedinice za uglove
• Osnovne računske operacije sa uglovima uz pretvaranje iz seksagezimalne u centezimalnu i obrnuto
• Pretvaranje ugla iz radijana u seksagezimalnu podelu i obrnuto
• Određivanje vrednosti ugla u različitim mernim jedinicama preko luka i poluprečnika
na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja
stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave
Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• vežbe (28 časova)
Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na dve grupe prilikom realizacije vežbi
Mesto realizacije nastave
• vežbe se realizuju u učionici opšte namene i na terenu
Specifičnosti u realizaciji nastave
• insistirati na tome da svaki učenik ume da postavi i koristi teodolit
• proveriti da li svaki učenik zna da vizira i očitava vrednost pravca
• na što većem broju zadataka povezati znanja iz sprava za čitanje podele limba, osnovnih računskih operacija sa uglovima, pretvaranja ugla iz jedne podele u drugu i razmere
• zadatke raditi bez računara
• izložiti formu kontrolne vežbe i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja
Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
• domaće zadatke
• kontrolnu vežbu
• aktivnost na času
Naziv modula: Izračunavanje horizontalnih i vertikalnih uglova i upis u TO1 i TO1v
Trajanje modula: 40 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
• Osposobljavanje za izračunavanje horizontalnih i vertikalnih uglova i upis u TO1 i TO1v
• unese podatke merenja u TO1
• izračuna sredine, redukovane sredine i da izvrši kontrolu računanja
• izračuna sredinu uglova iz dva i više girusa
• sprovede kontrolu računanja
• upiše podatke merenja u TO1v i izračuna konačne vrednosti visinskih uglova
• Upis podataka merenja u zapisnik TO1 i pravila upisivanja
• Računanje sredina, redukovanih sredina i kontrola računanja
• Računanje sredina uglova iz dva i više girusa
• Upis podataka merenja u obrazac TO1v i pravila upisa
• Računanje sredina iz opažanja u jednom girusu i kontrola računanja
• Računanje sredina iz opažanja u tri girusa i kontrola računanja
na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja
stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave
Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• vežbe (40 časova)
Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na dve grupe prilikom realizacije vežbi
Mesto realizacije nastave
• vežbe se realizuje u učionici opšte namene
Specifičnosti u realizaciji nastave
• uraditi kompletan ugledni primer unošenja podataka sa izračunavanjem i predviđenim kontrolama računanja u TO1 i TO1v
• učenici samostalno i uz pomoć nastavnika obrađuju svoje primere sa terena
• izložiti formu kontrolne vežbe i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja
Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
• domaće zadatke
• kontrolnu vežbu
• aktivnost na času
Naziv modula: Merenje horizontalnih i vertikalnih uglova
Trajanje modula: 36 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
• Osposobljavanje za merenje horizontalnih i vertikalnih uglova
• Osposobljavanje za samostalnu proveru ispravnosti instrumenata
• ispita i rektifikuje teodolit
• centriše teodolit
• meri uglove prostom i girusnom metodom
• upiše rezultate merenja i izračuna konačne vrednosti uglova
• kontroliše merenje pravaca na terenu
• Ispitivanje teodolita i rektifikacija prvog uslova
• Centrisanje teodolita običnim i optičkim viskom
• Opažanje pravaca prostom metodom i upisivanje podataka
• Opažanje pravaca girusnom metodom, upisivanje u zapisnik i računanje redukovanih sredina pravaca
• Ispitivanje uslova teodolita za merenje vertikalnih uglova
• Opažanje pravaca u jednom girusu, upisivanje u zapisnik i računanje zenitnih daljina
• Opažanje pravaca u tri girusa, upisivanje u zapisnik i računanje sredina vertikalnih uglova
na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja
stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave
Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• vežbe 36 časova
Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na dve grupe prilikom realizacije vežbi
Mesto realizacije nastave
• Vežbe se realizuju na terenu
Specifičnosti u realizaciji nastave
• pokazati postupak ispitivanja i rektifikacije i zahtevati da svaki učenik ponovi
• zadati da svaki učenik opaža različite tačke i samostalno obradi podatke merenja
• na primeru trougla obeleženog na terenu i izmerenih unutrašnjih uglova i zenitnih daljina na svakoj stanici proveriti veštinu učenika i objasniti kriterijum ocenjivanja
Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
• test praktičnih veština
• samostalni praktični rad
• aktivnost na času
Naziv modula: Računanje redukcije i redukovanih dužina
Trajanje modula: 20 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
• Osposobljavanje za računanje redukcije i redukovanih dužina
• izračuna redukovane dužine bez preloma sa i bez izdizanja pantljike
• izračuna redukovane dužine merene od preloma do preloma
• izračuna redukovane dužine merene neprekidno
• Računanje redukcije i redukovanih dužina bez preloma i bez izdizanja pantljike
• Računanje redukcije i redukovanih dužina bez preloma sa izdizanjem pantljike
• Računanje redukcije i redukovanih dužina od preloma do preloma
• Računanje redukcije i redukovanih dužina merenih neprekidno
na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja
stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave
Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• vežbe 20 časova
Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na dve grupe prilikom realizacije vežbi
Mesto realizacije nastave
• vežbe se realizuju u učionici opšte namene
Specifičnosti u realizaciji nastave
• uraditi kompletne ugledne primere redukovanja dužina za različite situacije na terenu (sa i bez preloma, sa i bez izdizanja pantljike)
• učenici samostalno ili uz pomoć nastavnika obrađuju svoje primere sa terena
• izložiti formu kontrolne vežbe i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja
Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
• domaći zadatak
• kontrolnu vežbu
• aktivnost na času
Naziv modula:
Formiranje skice terena
Trajanje modula:
60 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
• Unapređivanje znanja i veština merenja, obrade podataka merenja i formiranja skice terena u odgovarajućoj razmeri
• ispita i rektifikuje teodolit
• centriše teodolit
• primeni metode merenja uglova, upiše rezultate i izračuna konačne vrednosti uglova
• izmeri dužine pantljikom i sračuna redukovane dužine
• nacrta skicu u zadatoj razmeri
• Ispitivanje i rektifikacija uslova teodolia
• Centrisanje teodolita običnim i optičkim viskom
• Opažanje pravaca girusnom metodom, upisivanje u zapisnik i računanje redukovanih sredina pravaca
• Merenje vertikalnih uglova girusnom metodom i obrada podataka merenja
• Merenje dužina pantljikom sa obradom podataka merenja
• Računanje visinske razlike potrebne za redukciju
• Razmera
na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja
stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave
Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• nastava u bloku (60 časova)
Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na dve grupe prilikom realizacije nastave u bloku
Mesto realizacije nastave
• Nastava u bloku se realizuje u učionici opšte namene i na terenu
Specifičnosti u realizaciji nastave
• realizovati blok u drugom polugodištu
• formirati svesku za svakog učenika u kojoj će evidentirati aktivnosti u toku dana
• grupu podeliti u dva tima
• svi učenici ispituju uslove teodolita i rezultate ispitivanja evidentiraju
• obeležiti četvorougao u kojem učenici samostalno mere uglove u dva girusa
• izmeriti zenitne daljine obostrano u jednom girusu koristeći letvu kao signal
• izmeriti stranice četvorougla pantljikom jedinstveno za grupu
• zadati razmeru u kojoj će učenici nacrtati skicu
• izložiti kriterijum ocenjivanja
Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
• samostalni praktični rad
• aktivnost na času
5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Geodezija
- Tehnička obrada u premeru
- Matematika
- Geodetski planovi
- Primenjena geodezija