Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program stručnih predmeta srednjeg stručnog obrazovanja u području rada Elektrotehnika za obrazovni profil autoelektričar.
Nastavni plan stručnih predmeta srednjeg stručnog obrazovanja u području rada Elektrotehnika za obrazovni profil autoelektričar i nastavni program prvog razreda za taj obrazovni profil odštampani su uz ovaj pravilnik i čine njegov sastavni deo.
Član 2
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaju da važe:
1. Pravilnik o nastavnom planu i programu za sticanje obrazovanja u trogodišnjem i četvorogodišnjem trajanju u stručnoj školi za područje rada elektrotehnika ("Prosvetni glasnik", br. 4/93, 1/94, 1/95, 7/95, 7/96, 3/01, 8/02, 3/03, 1/05, 7/05, 2/07, 4/07, 10/07 i 7/09) u delu koji se odnosi na nastavni plan i nastavni program stručnih predmeta prvog razreda za obrazovni profil autoelektričar;
2. Pravilnik o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovne profile elektrotehničar za elektroniku na vozilima i autoelektričar ("Prosvetni glasnik", br. 13/04, 12/05, 8/06 i 3/07) u delu koji se odnosi na nastavni plan i nastavni program stručnih predmeta prvog razreda za obrazovni profil autoelektričar.
Član 3
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".
NASTAVNI PLAN I PROGRAM STRUČNIH PREDMETA ZA OBRAZOVNI PROFIL AUTOELEKTRIČAR
1. CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
Područje rada: Elektrotehnika
Obrazovni profil: autoelektričar
Trajanje obrazovanja: tri godine
CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA:
Cilj stručnog obrazovanja za obrazovni profil autoelektričar je osposobljavanje učenika za servisiranje, održavanje, proveru ispravnosti, popravku i zamenu električnih i elektronskih uređaja i sistema na vozilima.
S obzirom na neophodnost stalnog prilagođavanja promenljivim zahtevima tržišta rada, potrebama kontinuiranog obrazovanja, stručnog usavršavanja, razvoja karijere, unapređenja mogućnosti zaposlenja, učenici se osposobljavaju za:
- primenu teorijskih znanja u praktičnom kontekstu;
- efikasan rad u timu;
- preuzimanje odgovornosti za vlastito kontinuirano učenje i napredovanje u poslu i karijeri;
- blagovremeno reagovanje na promene u radnoj sredini;
- prepoznavanje poslovnih mogućnosti u radnoj sredini i širem socijalnom okruženju;
- primenu sigurnosnih i zdravstvenih mera u procesu rada;
- primenu mera zaštite životne sredine u procesu rada;
- upotrebu informatičke tehnologije u prikupljanju, organizovanju i korišćenju informacija u radu i svakodnevnom životu.
Ove multifunkcionalne sposobnosti rezultat su:
• fleksibilne i na kvalitet učeničkih postignuća usmerene školske ustanove;
• zajedničkog rada nastavnika i učenika u svim predmetima i modulima;
• primene strategija, metoda i tehnika aktivnog učenja i usvajanja znanja i veština u nastavi.
OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA:
Stručne kompetencije
Znanja
Veštine
Stavovi
Po završenom programu obrazovanja za ovaj profil, učenik će biti osposobljen da:
postavlja električne instalacije i mrežnu opremu na vozilima
• navede vrste i elemente električnih instalacija i mrežne opreme
• razlikuje vrste električnih simbola
• objasni način postavljanja električne instalacije na vozila
• razlikuje vrste i objasni načine upotrebe alata i uređaja za izradu i postavljanje električnih instalacija i mrežne opreme
• objasni postupke i pravila povezivanja električnih i elektronskih uređaja na instalacije
• izrađuje električne instalacije na osnovu električnih šema
• postavi i poveže električne i elektronske uređaje na instalacije
• proveri ispravnost postavljene električne instalacije
• upotrebi odgovarajući alat i uređaje za izradu i postavljanje električnih instalacija i mrežne opreme
• savesno, odgovorno, uredno i precizno obavlja poverene poslove
• ispolji ljubaznost, komunikativnost, preduzimljivost, nenametljivost i fleksibilnost u odnosu prema klijentima i saradnicima
• efikasno organizuje vreme
• ispolji pozitivan odnos prema značaju funkcionalne i tehničke ispravnosti alata, instrumenata, pribora i opreme
• se pridržava uputstava i procedura proizvođača pri ugradnji i održavanju
• ispolji pozitivan odnos prema profesionalno-etičkim normama i vrednostima
pronalazi i otklanja kvarove na instalacijama i mrežnoj opremi vozila
• razlikuje vrste i objasni indikatore neispravnosti na električnoj instalaciji i mrežnoj opremi
• obrazloži moguće uzroke neispravnosti instalacija i mrežne opreme
• utvrđuje neispravnosti na električnoj instalaciji i mrežnoj opremi korišćenjem specijalizovanih softvera
• otklanja neispravnosti na električnoj instalaciji i mrežnoj opremi po proceduri iz softvera
• primeni ispitne i merne tehnike
• upotrebi odgovarajući alat i opremu za rad na električnoj instalaciji i mrežnoj opremi
• rukuje vozilom na propisan način u toku izvođenja popravke
održava, ispituje, popravlja i zamenjuje električne i elektronske uređaje na vozilima
• navede vrste i objasni način rada električnih i elektronskih uređaja na vozilima
• objasni postupke utvrđivanja neispravnosti i načine njihovog otklanjanja
• objasni procedure skidanja i postavljanja električnih i elektronskih uređaja na vozila
• objasni značaj periodičnosti i zahtevnosti održavanja električnih i elektronskih uređaja na vozilima
• skine i postavi električne i elektronske uređaje na vozila
• utvrdi i otkloni kvar na električnim uređajima vozila
• rukuje vozilom na propisan način u toku izvođenja popravke
modifikuje i nadograđuje električne i elektronske sisteme na vozilima
• odredi vrste električnih i elektronskih sistema za modifikaciju ili nadogradnju na vozilima
• objasni način rada i postupaka ugradnje, povezivanja i podešavanja dodatne električne opreme
• objasni postupke utvrđivanja neispravnosti na dodatnoj opremi i načine njihovog otklanjanja
• odredi način i mesto za modifikaciju, odnosno nadogradnju električnih i elektronskih sistema na vozilima prema tehničkom uputstvu proizvođača
• ugradi, poveže i podesi dodatnu električnu i elektronsku opremu na vozilima
• utvrdi i otkloni kvar na dodatnoj električnoj i elektronskoj opremi
obavi kontrolu kvaliteta izvršenih autoelektričarskih radova u skladu sa normativima i drugim propisima
• navede standarde kvaliteta koji se primenjuju u autoelektričarskoj praksi i objasni njihov značaj
• obrazloži značaj provere kvaliteta urađenog posla
• razlikuje propise o garanciji izvršene usluge
• objasni značaj primene propisa iz oblasti zaštite životne sredine
• ispituje i kalibriše uređaje i opremu prema utvrđenim propisima i dinamici
• proveri funkcije svih uređaja nakon intervencije
• obavi probnu vožnju
• vodi propisanu dokumentaciju o izvršenim radovima
• sortira i odlaže otpatke na odgovarajući način u procesu rada
planira i organizuje autoelektričarske poslove
• objasni principe organizacije rada
• opiše organizacione šeme proizvodnih pogona, autokuća i autoservisa
• navede principe i elemente planiranje sopstvenog rada
• objasni načine skladištenja rezervnih delova, osnovne i dodatne elektro opreme
• razlikuje vrste tehničke dokumentacije
• navede vrste i objasni namenu i mogućnosti sredstava za rad (instrumenata i alata)
• navede elemente i obrazloži način obračuna cena usluga
• objasni osnovne principe preduzetništva
• objasni pravila pružanja prve pomoći
• objasni značaj primene propisa iz oblasti bezbednosti, zaštite zdravlja na radu, protivpožarne zaštite
• komunicira sa klijentom o neispravnosti na vozilu
• otvara radni nalog
• utvrdi proceduru rada na osnovu ispitnog protokola iz informacionog sistema, za konkretno vozilo
• pripremi radno mesto i tehničku dokumentaciju
• odredi potreban materijal, rezervne delove i vreme izrade
• obračuna uslugu
• primeni savremena sredstva komunikacije
• radi u timu
• održava sredstva za rad
• primeni zaštitna sredstva i opremu pri radu
vodi dokumentaciju autoelektričarskih radova
• razlikuje vrste radne i servisne dokumentacije
• popunjava radni nalog, izveštaj o kvarovima, izveštaj o utrošku materijala, rezervnih delova
• popunjava servisne knjige korisnika i garancije
• popunjava dnevnik rada
• koristi informatička sredstva
2. NASTAVNI PLAN
Nedeljni i godišnji fond časova stručnih predmeta za obrazovni profil: AUTOELEKTRIČAR
I RAZRED
II RAZRED
III RAZRED
UKUPNO
nedeljno
godišnje
nedeljno
godišnje
nedeljno
godišnje
godišnje
T
V
PN
T
V
PN
B
T
V
PN
T
V
PN
B
T
V
PN
T
V
PN
B
T
V
PN
B
S
B1: OBAVEZNI STRUČNI PREDMETI
9
2
7
333
74
259
0
9
1
12
315
35
420
60
7
2
12
217
62
372
90
865
171
1051
150
2237
1.
Fizika
2
74
74
74
2.
Tehnički materijali
2
74
74
74
3.
Tehničko crtanje
1
37
37
37
4.
Osnove praktičnih veština
6
222
222
222
5.
Osnove elektrotehnike
3
1
111
37
2
70
181
37
218
6.
Motori sa unutrašnjim sagorevanjem
2
1
74
37
74
37
111
7.
Motorna vozila 1
1
35
35
35
8.
Električna merenja i elektronika
2
1
70
35
70
35
105
9.
Električni i elektronski sistemi na vozilima
4
12
140
420
60
7
12
217
372
90
357
792
150
1299
10.
Preduzetništvo
2
62
62
62
B2: IZBORNI PREDMETI PREMA PROGRAMU OBRAZOVNOG PROFILA
0
0
0
0
0
0
0
1
0
0
35
0
0
0
1
0
0
31
0
0
0
66
0
0
0
66
1.
Izborni predmeti prema programu obrazovnog profila
1
35
1
31
66
66
Ukupno B1+B2
9
2
7
333
74
259
0
10
1
12
350
35
420
60
8
2
12
248
62
372
90
931
171
1051
150
2303
Ukupno
18
666
23
865
22
772
2303
Lista izbornih predmeta prema programu obrazovnog profila
Rb
Lista izbornih predmeta*
RAZRED
I
II
III
1.
Motorna vozila 2
1
2.
Nove tehnologije u automobilskoj industriji
1
Napomena:* Obavezno se bira bar u jednom razredu.
Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine
I RAZRED
časova
II RAZRED
časova
III RAZRED
časova
UKUPNO
časova
Čas odeljenskog starešine
do 74
do 70
do 62
do 198
Dodatni rad *
do 30
do 30
do 30
do 120
Dopunski rad *
do 30
do 30
do 30
do 120
Pripremni rad *
do 30
do 30
do 30
do 120
Napomena:* Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada.
Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima
I RAZRED
II RAZRED
III RAZRED
Ekskurzija
2-3 dana
2-3 dana
3-4 dana
Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture
2 časa nedeljno
Treći strani jezik
2 časa nedeljno
Drugi predmeti *
1-2 časa nedeljno
Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo)
30-60 časova godišnje
Društvene aktivnosti - učenički parlament, učeničke zadruge
15-30 časova godišnje
Kulturna i javna delatnost škole
2 radna dana
Napomena:* Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.
Ostvarivanje školskog programa po nedeljama
I RAZRED
II RAZRED
III RAZRED
Razredno-časovna nastava
37
35
31
Mentorski rad (nastava u bloku, praksa)
2
3
Obavezne vannastavne aktivnosti
2
2
2
Završni ispit
3
Ukupno radnih nedelja
39
39
39
Podela odeljenja u grupe
razred
predmet / modul
godišnji fond časova
broj učenika u grupi - do
vežbe
praktična nastava
nastava u bloku
I
Tehničko crtanje
37
12
Osnove praktičnih veština
222
12
Osnove elektrotehnike
37
12
Motori sa unutrašnjim sagorevanjem
37
12
II
Električna merenja i elektronika
35
12
Električni i elektronski sistemi na vozilima
420
60
12
III
Električni i elektronski sistemi na vozilima
372
90
12
Preduzetništvo
62
12
3. NASTAVNI PROGRAM
Naziv predmeta:
FIZIKA
Godišnji fond časova:
74
Razred:
prvi
Ciljevi predmeta:
- sticanje znanja o fizičkim pojavama i procesima;
- razvijanje radnih navika i tehničke kulture;
- formiranje materijalističke slike sveta;
- razvijanje logičkog zaključivanja i kritičkog mišljenja;
- razvijanje radoznalosti, samostalnosti i sposobnosti primene znanja;
- formiranje osnove za dalje obrazovanje;
- razvijanje pravilnog odnosa učenika prema zaštiti životne okoline.
TEMA
CILJ
ISHODI
Po završetku teme učenik će biti u stanju da:
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA
Kinematika
• Razvijanje sposobnosti uviđanja značaja i mesta fizike kao naučne discipline i njenih veza sa matematikom i ostalim prirodnim i tehničkim naukama
• Unapređivanje znanja o vektorima
• Upoznavanje sa kinematičkim veličinama i vrstama kretanja
• objasni značaj fizike kao fundamentalne nauke i korelaciju sa drugim prirodnim i tehničkim naukama
• razlikuje osnovne i izvedene fizičke veličine i odgovarajuće merne jedinice
• opiše i navede primer referentnog sistema
• vrši osnovne operacije sa vektorima
• definiše i koristi pojmove brzine i ubrzanja
• objasni različite vrste kretanja i izračunava veličine vezane za njih
• Fizika - oblast i priroda naučne discipline
• Fizičke veličine i formule. Osnovne fizičke veličine (međunarodni SI sistem)
• Podela fizičkih veličina. Skalarne i vektorske fizičke veličine
• Osnovne operacije sa vektorima, sabiranje, oduzimanje i razlaganje vektora
• Referentni sistem. Vektor položaja
• Kretanje. Podela kretanja.
• Ravnomerno i neravnomerno kretanje
• Brzina i ubrzanje
• Kružno kretanje
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• teorijska nastava (74 časa)
Mesto realizacije nastave
• nastava se realizuje u učionici ili u odgovarajućem kabinetu
Preporuke za realizaciju nastave
• koristiti sva dostupna nastavna sredstva
• koristiti multimedijalne prezentacije
• upućivati učenike da koriste internet
• primenjivati rad u parovima i rad u manjim grupama
• motivisati učenike da rade samostalne radove
• kontinuirano upućivati učenike na primenu fizike u budućem pozivu i svakodnevnom životu kroz primere iz tehničke prakse
• Razvijanje svesti o primeni fizičkih zakona u tehnici
• Sticanje osnovnih znanja iz dinamike i razumevanje dinamičkih procesa i veličina
• razlikuje pojam mase od pojma težine tela
• formuliše i primenjuje Njutnove zakone
• objasni gravitaciju i njen uticaj na kretanje tela
• opiše mehanički rad, snagu i energiju
• objasni značaj zakona održanja i opiše ih
• uvidi postojanje analogije veličina i jednačina u translaciji i rotaciji
• razlikuje tipove sudara
• navede primere primene fizičkih zakona u tehnici
• Pojam sile i impulsa.
• Njutnovi zakoni (I, II, III)
• Njutnov zakon gravitacije
• Skalarni i vektorski proizvod
• Rad sile. Snaga. Mehanička energija. Ukupna energija u mehanici
• Moment sile
• Moment inercije
• Moment impulsa
• Sile kod kružnog kretanja
• Elastični i neelastični sudar
Statika
• Sticanje osnovnih znanja o statici i ravnoteži
• opiše princip rada i primenu prostih mašina (poluga, strma ravan, kotur, itd.)
• razjasni pojam sprega sila i njihov moment
• navede uslove i vrste ravnoteže
• navede primere
• Ravnoteža materijalne tačke
• Slaganje dveju paralelnih sila istih i suprotnih smerova
• Spreg sila, moment sprega
• Ravnoteža čvrstog tela. Vrsta ravnoteže
• Ravnoteža tela na strmoj ravni
• Poluga
Termodinamika
• Obogaćivanje znanja o termodinamičkim procesima
• opiše gasne zakone
• definiše pojmove količina toplote, unutrašnja energija, toplotni kapacitet
• objašnjava termodinamičke principe
• objasni princip rada toplotnih motora
• Bojl-Mariotov zakon; Gej-Lisakov zakon
• Šarlov zakon
• Količina toplote. Unutrašnja energija
• Promena unutrašnje energije
• Toplotni kapacitet
• Adijabatski proces
• I i II princip termodinamike
• Koeficijent korisnog dejstva toplotne mašine
Čvrsta tela i tečnosti
• Unapređivanje znanja o molekulskoj strukturi supstancije i razlikama između čvrstog i tečnog agregatnog stanja
• opiše molekul i međumolekulske interakcije
• opiše sva tri agregatna stanja
• navede razlike, osobine i primere čvrstih tela u kristalnom i amorfnom obliku
• definiše površinski napon
• objasni kapilarnost i navede primere
• Molekuli. Veličina molekula. Uzajamno delovanje molekula
• Čvrsta tela, kristali, elastičnost čvrstih tela
• Hukov zakon
• Tečnosti. Površinski napon, kapilarne pojave
• Osobine tečnosti. Viskoznost
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA
- Motori sa unutrašnjim sagorevanjem
- Tehnički materijali
TEHNIČKI MATERIJALI
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED
NASTAVA
PRAKSA
UKUPNO
Teorijska nastava
Vežbe
Praktična nastava
Nastava u bloku
I
74
74
2. CILJEVI PREDMETA
- da učenici ovladaju osnovnim znanjima o strukturi materije radi boljeg razumevanja osobina tehničkih materijala
- sticanje osnovnih znanja o tehničkim materijalima, njihovoj građi, osobinama, vrstama i mogućnostima praktične primene, radi osposobljavanja učenika za dalje usavršavanje ili specijalizaciju u praksi
- razvijanje logičkog razmišljanja i rasuđivanja pri sagledavanju i rešavanju tehničkog problema u praksi
- podsticaj svesnosti o životnoj sredini i neophodnosti upotrebe samo onih materijala koji nisu štetni za okolinu i živi svet u njoj, uključujući i čoveka
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Razred: prvi
NAZIV MODULA
Trajanje modula (časovi)
T
Struktura i osobine materijala
12
Konstrukcioni materijali
24
Elektrotehnički materijali
38
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI PO MODULIMA
Naziv modula: Struktura i osobine materijala
Trajanje modula: 12 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
• Osposobljavanje učenika za razumevanje osobina tehničkih materijala
• objasni prirodu materije
• objasni građu materije
• objasni hemijsku aktivnost elemenata
• objasni razlike između metala i nemetala
• objasni nastanak hemijskih veza
• navede osobine materijala koje su posledica određene vrste veze
• razlikuje agregatna stanja materije
• razlikuje kristale i fluide
• definiše i navede osnovne osobine tehničkih materijala
• objasni svrhu poznavanja određenih veličina materijala
• navede standardne metode ispitivanja
• Osnovni pojmovi o građi materije
• Periodičnost osobina elemenata
• Hemijske veze i njihov uticaj na osobine materijala
• Agregatna stanja materije
• Osobine materijala
• Osnovne fizičke i mehaničke veličine materijala
• Osnovni načini ispitivanja materijala
na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja
Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• teorijska nastava (12 časova)
Mesto realizacije nastave
• učionica
Preporuke za realizaciju nastave
• proširiti ranije stečena znanja o strukturi materije (građi atoma, hemijskim vezama, agregatnim stanjima), s posebnim osvrtom na njen uticaj na električne, magnetne, mehaničke i druge osobine materijala
• ukazati na neophodnost ispitivanja strukture i osobina materijala, da bi se na osnovu toga mogli dobiti i novi materijali boljih, unapred zadatih karakteristika za određenu primenu u praksi
• koristiti stručnu literaturu, modele, video zapise
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
• praćenje ostvarenosti ishoda
• testove znanja
• aktivnost na času
Naziv modula: Konstrukcioni materijali
Trajanje modula: 24 časa
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
• Sticanje znanja o osnovnim karakteristikama konstrukcionih materijala i zahtevima koje oni zavisno od primene moraju da ispune
• Osposobljavanje učenika za razlikovanje konstrukcionih materijala, načinima njihove obrade, uticaju spoljašnjih faktora na osobine ovih materijala, kao i mogućnostima njihove praktične primene
• Osposobljavanje učenika za logičko sagledavanje i rešavanje tehničkog problema u praksi
• objasni zadatak konstrukcionih materijala
• navede različite vrste konstrukcionih materijala
• razlikuje različite vrste konstrukcionih materijala
• razjasni neophodnost usaglašavanja zahteva u pogledu funkcije i načina obrade materijala sa osobinama materijala, koji stoje na raspolaganju, pri rešavanju praktičnog tehničkog problema
• opiše uticaj ekonomskog faktora pri izboru materijala
• objasni uticaj legiranja, obrade i termičke obrade na osobine materijala
• definiše sastav čelika i livenog gvožđa
• prepozna razlike u sastavu i osobinama različitih vrsta čelika i livenog gvožđa
• prepoznaje razlike u označavanju različitih vrsta čelika i livenog gvožđa
• definiše sastav aluminijuma i njegovih legura
• navede osobine, označavanje i primenu aluminijuma i njegovih legura
• navede primere praktične primene aluminijuma i njegovih legura
• objasni nastanak (dobijanje) polimera
• prepozna razlike u strukturi polimera
• navede primere praktične primene polimera
• navodi i upoređuje najčešće korišćene polimere u praksi
• objasni upotrebu lepkova za sastavljanje složenih konstrukcija
• objasni nastajanje, osobine i upotrebu gume kao konstrukcionog materijala
• Osnovni pojmovi
• Pregled konstrukcionih materijala
• Zahtevi od konstrukcionih materijala
• Metali kao konstrukcioni materijali
• Nemetalni konstrukcioni materijali
na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave učenja, planom rada i načinima ocenjivanja
Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• teorijska nastava (24 časa)
Mesto realizacije nastave
• učionica
Preporuke za realizaciju nastave
• gradivo izlagati jasno i konkretno na jednostavnijim primerima
• koristiti šeme, modele, video zapise, originalne delove
• učenike upućivati na uočavanje grubih razlika između pojedinih materijala, s amo opšte karakteristike materijala i mogućnosti njihove primene
• učenike uputiti da detaljnije informacije o materijalima i veličinama koje ih opisuju potraže u literaturi
• skrenuti pažnju učenicima da pri izučavanju stručnih predmeta obrate pažnju na materijale koji se u određenim prilikama koriste, jer od kvaliteta materijala zavisi i kvalitet komponenti, elemenata, sklopova, uređaja
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
• praćenje ostvarenosti ishoda
• testove znanja
• aktivnost na času
Naziv modula: Elektrotehnički materijali
Trajanje modula: 38 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
• Osposobljavanje učenika za primenu elektrotehničkih materijala
Provodnici
• definiše pojam provodnika
• navede i objasni koji materijali mogu biti provodnici
• objasni uticaj pojedinih faktora na električnu provodnost
• razlikuje karakteristike najboljih provodnika Cu, Al, Ag i Au
• navodi primere praktične primene Cu, Al, Ag i Au
• objasni primenu metala i njihovih legura koji nemaju veliku provodnost (otporni materijali)
• objasni koje su specifične primene provodnika i koji materijali se koriste u te svrhe
• objasni princip prenosa signala u optičkom vlaknu, način izgradnje optičkog vlakna i navede materijale od kojih se izrađuju Poluprovodnici
• definiše poluprovodnike
• razume i objasni uticaj primesa na nastanak i način provođenja kod poluprovodnika, kao i uticaj drugih faktora na provodnost poluprovodnika
• prepozna i objasni razlike između provodnika i poluprovodnika
• opiše koje specifične osobine poluprovodnika omogućuju njihovu široku primenu u praksi
• razlikuje osobine i primenu Si, Ge i Ga, As
• navede razloge zašto se elektronika danas zasniva na silicijumskoj tehnologiji Izolacioni materijali i dielektrici
• objasni koji se materijali u električnom polju ponašaju kao izolacioni materijali i dielektrici
• navede i objasni dielektrične osobine koje određuju kvalitet i mogućnosti praktične primene izolacionih materijala i dielektrika
• objasni dielektrične osobine izolacionih materijali u zavisnosti od njihove primene u praksi
• uporedi karakteristike najčešće korišćenih izolacionih materijala i navede primere njihove primene
• objasni dielektrične osobine kondenzatorskih materijala
• uporedi karakteristike najčešće korišćenih kondenzatorskih materijala i navede primere njihove primene
• navede i objasni specifične osobine dielektrika, kao i mogućnosti praktične primene Magnetni materijali
• objasni koje su osobine najvažnije za određivanje kvaliteta jednog magnetnog materijala
• navede koje su to osobine magnetnih materijala o kojima treba voditi računa prilikom izbora za njihovu praktičnu primenu
• definiše magnetno meke i magnetno tvrde materijale i uoči razlike između njih
• prepozna karakteristike najboljih magnetno mekih materijala i navede primere njihove praktične primene
• prepozna karakteristike najboljih magnetno tvrdih materijala i navede primere njihove praktične primene
• Podela elektrotehničkih materijala
• Provodnici
• Poluprovodnici
• Izolacioni materijali i dielektrici
• Magnetni materijali
na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja
Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• teorijska nastava (38 časova)
Mesto realizacije nastave
• učionica
Preporuke za realizaciju nastave
• učenike postupno uvoditi u sadržaj modula
• prvo izvršiti podelu elektrotehničkih materijala prema veličini specifične električne otpornosti i prema veličini energetskog procepa
• naglasiti da postoji veliki broj elektrotehničkih materijala, vrlo različitih osobina; zato ukazati samo na opšte karakteristike pojedinih grupa materijala, a detaljnije izložiti samo karakteristike tipičnih predstavnika pojedinih grupa materijala i onih materijala koji se najviše koriste u praksi
• učenike uputiti da detaljnije informacije o materijalima, kao i brojne vrednosti pojedinih veličina koje opisuju osobine materijala potraže u literaturi
• pri obradi pojedinih poglavlja modula slediti princip: uvod - definisati materijal - opšte karakteristike materijala - zahtevi od materijala - pregled materijala - primeri upotrebe materijala
Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
• praćenje ostvarenosti ishoda
• testove znanja
• aktivnost na času
5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Fizika
- Motori sa unutrašnjim sagorevanjem
- Osnove elektrotehnike
TEHNIČKO CRTANJE
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED
NASTAVA
PRAKSA
UKUPNO
Teorijska nastava
Vežbe
Praktična nastava
Nastava u bloku
I
37
37
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA
- Ovladavanje potrebnim veštinama za korišćenje pribora za tehničko crtanje pri realizaciji različitih tehničkih crteža
- Ovladavanje potrebnim veštinama za korišćenje različitih programskih paketa u ostvarivanju delova sadržaja modula
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: prvi
NAZIV MODULA
Trajanje modula (časovi)
V
Tehničko crtanje bez primene računara
12
Tehničko crtanje sa primenom računara
25
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI PO MODULIMA
Naziv modula: Tehničko crtanje bez primene računara
Trajanje modula: 12 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
• Ovladavanje potrebnim veštinama za korišćenje pribora za tehničko crtanje pri realizaciji različitih tehničkih crteža
• koristi pribor za tehničko crtanje
• koristi različite vrste linija
• navede vrste tehničkih crteža, kao i formate na kojima se isti rade
• formira zaglavlje i sastavnicu
• izvede različite konstrukcije pravilnih poligona i krivih linija
• skicira ravanske i prostorne oblike
• Osnovni pojmovi o tehničkim crtežima
• Konstrukcije i projekcije
na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja
Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• vežbe (12 časova)
Mesto realizacije nastave
• učionica
Preporuke za realizaciju nastave
• pri izvođenju vežbi odeljenje se deli u dve grupe
• insistirati na preciznosti i urednosti u radu
• insistirati na raznovrsnim primerima iz područja rada
• insistirati na logičkom zaključivanju i kritičkom mišljenju
• insistirati na raznovrsnim primerima iz područja rada
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
• praćenje ostvarenosti ishoda
• testove znanja
• aktivnost na času
• samostalan praktičan rad
• domaći zadatak
Naziv modula: Tehničko crtanje sa primenom računara
Trajanje modula: 25 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
• Osposobljavanje učenika za korišćenje programskih paketa za crtanje različitih tehničkih crteža i električnih šema
• koristi odgovarajuće programske pakete (AutoCAD, Orcad i CorelDRAW) pri realizaciji sadržaja modula
• nacrta različite vrste linija i druge geometrijske oblike
• nacrta jednostavnije tehničke crteže i električne šeme na različitim formatima
• formira zaglavlje i sastavnicu
• nacrta različite konstrukcije pravilnih poligona i krivih linija
• Crtanje osnovnih geometrijskih oblika
• Konstrukcije i projekcije
• Crtanje električnih šema
na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja
Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• vežbe (25 časova)
Mesto realizacije nastave
• računarski kabinet
Preporuke za realizaciju nastave
• pri izvođenju vežbi odeljenje se deli u dve grupe
• insistirati na preciznosti i urednosti u radu
• insistirati na raznovrsnim primerima iz područja rada
• ne zahtevati ovladavanje određenim računarskim programom, nego samo korišćenjem delova programa koji omogućuju realizaciju vežbi
• uraditi grafički rad na kraju modula
Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
• praćenje ostvarenosti ishoda
• testove znanja
• aktivnost na času
• samostalan praktičan rad
• domaći zadatak
5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Osnove elektrotehnike
- Osnove praktičnih veština
- Matematika
- Računarstvo i informatika
- Motori sa unutrašnjim sagorevanjem
OSNOVE PRAKTIČNIH VEŠTINA
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED
NASTAVA
PRAKSA
UKUPNO
Teorijska nastava
Vežbe
Praktična nastava
Nastava u bloku
I
222
222
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA
- Razvijanje navika za čuvanje zdravlja i pridržavanja mera zaštite na radu
- Osposobljavanje učenika za organizovanje rada i racionalno korišćenje energije i materijala
- Osposobljavanje učenika da koriste standarde, normative, kataloge, kao i tehničko tehnološku dokumentaciju
- Osposobljavanje učenika da pravilno koriste uređaj, alat, merni alat i pribor
- Osposobljavanje učenika da vrše mašinske i ručne operacije na materijalima, kao što su: obeležavanje, rezanje, turpijanje, bušenje, urezivanje i narezivanje navoja
- Osposobljavanje učenika da izvode radove u elektrotehničkoj struci (priprema krajeva provodnika, izrada kablovskih snopića, montaža i povezivanje elektrotehničkog pribora, merenja i ispitivanja)
- Razvijanje odgovornosti prema rokovima, kvalitetu i preciznosti datog posla
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Razred: prvi
NAZIV MODULA
Trajanje modula (časovi)
PN
Osnove praktičnih veština u mašinstvu
111
Osnove praktičnih veština u elektrotehnici
111
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI PO MODULIMA
Naziv modula: Osnove praktičnih veština u mašinstvu
Trajanje modula: 111 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
• Osposobljavanje učenika za čuvanje zdravlja i pridržavanje mera zaštite na radu
• primenjuje zaštitne mere od mehaničkih povreda
• primenjuje zaštitne mere od požara
• koristi zaštitnu opremu
• Pravilnik kojim se uređuje zaštita na radu
• Mere zaštite od požara
• Zaštitna oprema
Preporuke za realizaciju nastave
• koristiti zakon i pravilnike koji uređuju zaštitu na radu
• koristiti pravilnik koji uređuje protivpožarnu zaštitu
• demonstrirati upotrebu zaštitne opreme
• preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 6 časova
• koristiti stručnu literaturu
• koristiti standarde, propise i kataloge
• koristiti uzorke metala, legura i izolacionog materijala
• demonstrirati metode radioničkog ispitivanja mehaničkih i tehnoloških svojstava materijala
• preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 10 časova
• koristiti stručnu literaturu
• koristiti kataloge proizvođača uređaja i alata
• demonstrirati upotrebu uređaja i alata
• demonstrirati postupak merenja mernim alatima
• demonstrirati način održavanja uređaja i alata
• preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 21 čas
• koristiti stručnu literaturu
• objasniti kako se koristi tehničko-tehnološka dokumentacija
• demonstrirati kako se pravilno obeležava predmet pri obradi
• demonstrirati kako se učvršćuje predmet
• demonstrirati pravilan položaj tela i pravilno vođenje alata pri obradi materijala
• objasniti kako se ostvaruje organizacija radnog mesta i značaj higijene rada
• preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 62 časa
• koristi stručnu literaturu
• demonstrira metode zavarivanja, tvrdog i mekog lemljenja
• preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 12 časova
na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja
Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• praktična nastava (ukupno 111 časova)
• pri izvođenju praktične nastave odeljenje se deli u dve grupe
Mesto realizacije nastave
• radionica
Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
• praćenje ostvarenosti ishoda
• praćenje praktičnog rada
• test praktičnih veština
• aktivnost na času
• Sticanje znanja o karakteristikama materijala
• Osposobljavanje učenika za korišćenje standarda, normativa i tehničko tehnološke dokumentacije
• prepozna metale i legure
• prepozna izolacioni materijal
• koristi radioničke metode za utvrđivanje mehaničkih i tehnoloških svojstava materijala: koristi standarde, kataloge proizvoda (limova, profila, žica, ležaja)
• Tehničke karakteristike materijala (gvožđe, čelik, bakar, aluminijum, bronza)
• Izolacioni materijali (pertinaks, krilit, guma, prešpan)
• Radioničke metode za utvrđivanje mehaničkih i tehnoloških svojstava materijala (putem savijanja, utiskivanja kuglice, brušenjem itd.)
• Poluproizvodi i proizvodi koji se koriste u mašinstvu (ploče, limovi, trake, profili, cevi, ležajevi, itd.)
• Radionički alat
• Alat za merenje (obeleživač, lenjir, šestar, pomično merilo, mikrometar, dubinomer, čvrsta merila (šabloni))
• Primena i održavanje alata (alat, bušilice, testere, turpije, ureznice, nareznice, čekić, ključevi itd.)
• Higijena rada
• Mere zaštite na radu
• Čitanje tehničko-tehnološke dokumentacije
• Obeležavanje materijala
• Tehnološki postupak pri obradi materijala: sečenjem, turpeisanjem, bušenjem, urezivanjem i narezivanjem navoja
• Osposobljavanje učenika za pravilnu primenu i održavanje radioničkog alata
• koristi uređaje za obradu materijala
• koristi alat za obeležavanje
• koristi merni alat
• koristi ručni alat
• održava uređaje i alat
•
primenjuje mere zaštite na radu
• Osposobljavanje učenika za organizovanje rada i racionalno korišćenje energije i materijala
• Osposobljavanje učenika za izvođenje mašinskih operacija
• koristi tehničko-tehnološko uputstvo
• obeleži predmet rada
• izvede mašinske operacije
• Osposobljavanje učenika za tvrdo i meko lemljenje
• odabere opremu i materijal
• izvede pripremu za tvrdo lemljenje
• izvrši tvrdo lemljenje
• izvrši meko lemljenje
• Tvrdo i meko lemljenje
Naziv modula:
Trajanje modula:
Osnove praktičnih veština u elektrotehnici 111 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da:
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
• Osposobljavanje učenika za čuvanje zdravlja i pridržavanja mera zaštite na radu
• primenjuje zaštitne mere od štetnog uticaja električne energije
• koristi zaštitnu opremu
• pruži prvu pomoć unesrećenom od udara električne energije
• Uticaj električne energije na čoveka
• Mere zaštite na radu
• Pružanje prve pomoći
Preporuke za realizaciju nastave
• demonstrirati rad zaštitne strujne sklopke
• demonstrirati pružanje prve pomoći
• preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 6 časova
• Osposobljavanje učenika za čitanje projekata i šema
• prepozna simbole u tehničko-tehnološkoj dokumentaciji
• odabere potreban pribor na osnovu simbola
• nacrta simbole u dokumentaciju
• Simboli i oznake u elektrotehnici
• koristiti stručnu literaturu, standarde i propise
• koristiti tehničke planove i projekte elektrotehničkih instalacija
• veći deo vremena posvetiti simbolima i šemama u automobilu
• preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 6 časova
• Osposobljavanje učenika za korišćenje radioničkog alata
• Osposobljavanje učenika za održavanje alata
• odabere i koristi alat
• održava alat
• Alati koji se koriste u elektrotehnici
• Održavanje alata
• koristiti kataloge uređaja i alata
• demonstrirati primenu uređaja i alata
• demonstrirati način održavanja uređaja i alata
• posvetiti više vremena rada sa alatom koji se koristi u autoelektrici
• preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 6 časova
• Osposobljavanje učenika za prepoznavanje provodnika koji se koriste u elektrotehnici
• Osposobljavanje učenika za pripremu i nastavljanje kabla i provodnika
• prepozna auto-, optičke-, elektroinstalacione-, telekomunikacione kablove i dinamo žice
• otvori kabl, pravilno skine plašt i izolaciju provodnika
• nastavi (poveže) i izoluje nastavak
• napravi okce u zavisnosti od zavrtnja
• zalemi krajeve i postavlja kabl papučice i fastone
• skine izolaciju, nastavi i izoluje dinamo žicu
• koristiti kataloge proizvođača kablova i dinamo žica
• koristiti kablove i dinamo žice
• demonstrirati otvaranje kablova, pripremu krajeva i nastavljanje
• demonstrirati šemiranje provodnika i izradu snopića
• intezivnije raditi sa autokablovima
• preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 24 časa
• Osposobljavanje učenika za povezivanje pribora koji se koristi u elektro, telekomunikacionim i auto instalacijama
• poveže pomoću autokabla osnovni auto pribor
• poveže pomoću provodnika osnovni elektro-instalacioni pribor
• poveže pomoću provodnika telekomunikacioni pribor
• koristiti kataloge proizvođača
• demonstrirati montažu i povezivanje opreme u strujno kolo
• demonstrirati metode za utvrđivanje ispravnosti pribora
• napraviti vežbe na montažnim pločama
• vežbe raditi u ciklusu
• preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 36 časova
• Osposobljavanje učenika za rad sa instrumentom
• podesi instrument (jednosmerna, naizmenična struja)
• odabere područje i odredi konstantu
• izmeri osnovne električne veličine napon, struju i otpor
• Univerzalni instrument
• demonstrirati rad sa instrumentom
• preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 24 časa
• Osposobljavanje učenika za priključenje potrošača na izvor električne energije
• razlikuje sisteme naizmenične i jednosmerne struje
• priključi potrošače na izvore električne energije
• Izvori jednosmerne struje (akumulator, punjač akumulatora)
• Izvori naizmenične struje (trofazni i monofazni sistem)
• prikazati izvore jednosmerne struje
• demonstrirati povezivanje potrošača na izvor
• demonstrirati povezivanje potrošača na sisteme naizmenične struje
• preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 3 časa
• Osposobljavanje učenika za ispitivanje i ugradnju pasivnih elemenata
• odabere na osnovu oznake otpornik i kondenzatora
• ispita ispravnost elemenata
• zameni i ugradi pasivne elemente u odgovarajuće strujno kolo
• Otpornici
• Kondenzatori
• koristiti kataloge proizvođača
• demonstrirati proveru ispravnosti pasivnih elemenata
• demonstrirati ugradnju i povezivanje elemenata u strujno kolo
• preporučeno vreme za reazlicaziju ovih sadržaja: 6 časova
na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja
Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• praktična nastava (111 časova)
• pri izvođenju praktične nastave odeljenje se deli u dve grupe
Mesto realizacije nastave
• radionica
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
• praćenje ostvarenosti ishoda
• praćenje praktičnog rada
test praktičnih veština aktivnost na času
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED
NASTAVA
PRAKSA
UKUPNO
Teorijska nastava
Vežbe
Praktična nastava
Nastava u bloku
I
111
37
148
2. CILJEVI PREDMETA
- Sticanje osnovnih znanja iz teorijske elektrotehnike
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: prvi
NAZIV MODULA
Trajanje modula (časovi)
T
V
Elektrostatika
21
9
Jednosmerne struje
60
20
Elektromagnetizam
30
8
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI PO MODULIMA
Naziv modula:
Elektrostatika
Trajanje modula:
30 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
• Upoznavanje učenika sa osnovama građe materije i osnovnim veličinama kao što su elektricitet, električno polje, potencijal, kondenzatori i sl.
• definiše osnovna i električna svojstva materije, kao i pojam elektriciteta; poznaje, preračunava i upotrebljava jedinice
• objasni količinu elektriciteta, naelektrisano telo, način delovanja i jedinice
• objasni i grafički prikaže vektor polja u nekoj tački polja
• objasni Kulonov zakon i izračuna silu između dva naelektrisana tela
• objasni pojam potencijala i napona
• objasni polarizaciju i proboj dielektrika
• objasni pojam kapacitivnosti
• izračuna kapacitivnost pločastog kondenzatora
• izračuna ekvivalentnu kapacitivnost paralelne, redne i mešovite veze kondenzatora
• Struktura materije. Osnovni pojmovi o elektricitetu i električnim svojstvima materije
• Provodnici, poluprovodnici i izolatori
• Pojam jedinica. Međunarodni sistem jedinica
• Pojam naelektrisanog tela. Količina elektriciteta, definicija i jedinice
• Pojam električnog polja. Grafičko prikazivanje električnog polja. Homogeno električno polje. Vektor električnog polja. Sile u električnom polju
• Kulonov zakon. Elektrostatička indukcija
• Polarizacija dielektrika. Električni potencijal i električni napon
• Dielektrična čvrstoća. Materijali za dielektrike
• Pojam kapacitivnosti. Kapacitivnost pločastog kondenzatora. Paralelno, redno i mešovito vezivanje kondenzatora
na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja
Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• teorijska nastava (21 čas)
• vežbe (9 časova)
Mesto realizacije nastave
• učionica i laboratorija
Preporuke za realizaciju nastave
• na početku nastave dati kratak uvod u istorijat razvoja elektrotehnike
• strukturu materije obraditi kao nastavak na prethodno znanje iz fizike i hemije
• električno polje i pojave u njemu obraditi prvenstveno grafički i opisno
• uz kondenzatore uraditi velik broj prostih zadataka
• vežbe organizovati tako da se odeljenje deli na dve grupe
• po mogućnosti, u jednom terminu raditi jednu vežbu, a najviše pet vežbi u jednom ciklusu
• jedna vežba se radi dva spojena školska časa i za to vreme treba da se urade sva merenja i obrade rezultati
• u laboratoriji treba da bude dovoljno radnih mesta da za jednim stolom budu dva do tri učenika
• početak vežbi se može odložiti neko vreme dok se ne pređe potrebno gradivo
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
• praćenje ostvarenosti ishoda
• testove znanja
• pismene zadatke
• aktivnost na času
• praćenje praktičnog rada
•
samostalni praktični rad
• Osposobljavanje učenika za praktičnu proveru pojava i zakona u osnovama elektrotehnike
• demonstrira ponašanje naelektrisanih tela
• demonstrira punjenje i pražnjenje kondenzatora
• izračuna i izmeri ekvivalentnu kapacitivnost veza kondenzatora
• Naelektrisano telo
• Kondenzatori, punjenje i pražnjenje
• Veze kondenzatora
Naziv modula:
Trajanje modula:
Jednosmerne struje
80 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
• Osposobljavanje učenika za rešavanje prostih i složenih električnih kola različitim metodama
• definiše jednosmernu struju i pojmove kao što su pozitivna i negativna struja, fizički i tehnički smer struje
• izračuna jačinu struje
• objasni i izračuna gustinu struje
• definiše električno kolo i uslov da u kolu bude struje
• objasni elemente električnog kola,
• objasni elektromotornu silu generatora
• objasni princip rada i glavna svojstva elektrohemijskih generatora
• objasni i izračuna električnu otpornost
• navede vrste otpornika
• objasni električnu provodnost
• primenjuje Omov zakon
• definiše Prvi i Drugi Kirhofov zakon
• definiše i objasni Džulov zakon
• izračuna snagu i rad pomoću Džulov zakon
• objasni merenje struje, napona, snage i rada
• rešava prosta kola s jednim generatorom i jednim prijemnikom
• izračunava snagu generatora i snagu prijemnika
• objasni režime rada generatora
• rešava različite veze generatora
• izračunava ekvivalentnu otpornost različitih veza otpornika
• rešava kola pomoću uopštenog Omovog zakona
• rešava složena kola pomoću Prvog i Drugog Kirhofovog zakona
• Pojam jednosmerne struje. Jačina električne struje. Gustina struje
• Pojam električnog kola. Elementi električnog kola
• Elektromotorna sila generatora. Elektrohemijski generatori
• Električna otpornost. Otpornost provodnika. Zavisnost otpornosti od temperature. Električna provodnost. Materijali za otpornike. Vrste otpornika
• Omov zakon. Referentni smer struje i napona
• Prvi Kirhofov zakon
• Električne sile u kolu. Drugi Kirhofov zakon
• Džulov zakon. Električni rad i električna snaga
• Merenje struje i napona. Vezivanje amper-metra i voltmetra
• Rešavanje prostog kola sa jednim generatorom i jednim prijemnikom
• Određivanje napona na krajevima realnog generatora. Snaga generatora i snaga prijemnika. Režim praznog hoda i kratkog spoja. Redno i paralelno vezivanje generatora
• Redno, paralelno i mešovito vezivanje otpornika
• Uopšten Omov zakon
• Složeno električno kolo. Drugi Kirhofov zakon za složeno kolo. Rešavanje složenih kola pomoću prvog i drugog Kirhofovog zakona
na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja
Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• teorijska nastava (60 časova)
• vežbe (20 časova)
Mesto realizacije nastave
• učionica i laboratorija
Preporuke za realizaciju nastave
•na početku ovog modula objasniti fizičku suštinu struje, fizički i tehnički smer, pozitivnu i negativnu struju itd; Gustinu struje objasniti grafički i dati praktične vrednosti koje se susreću kod električnih instalacija, transformatora i sl.
• električno kolo uporediti sa nekim mehaničkim sistemom u kojem se vrši dvostruka konverzija energije, gde se energija nepodesna za direktnu upotrebu (na primer potencijalna energija vode) pretvara u električnu, zatim prenosi do potrošača i tu se pretvara u energiju pogodnu za korišćenje (na primer u svetlosnu)
• uz standardne vrednosti za specifičnu otpornost dati i vrednosti sa površinom preseka provodnika izraženu u mm2.
• kod generatora obraditi i praktični način merenja njihove unutrašnje otpornosti
• uz električne sile u kolu uvek dati njihov smer u odnosu na smer struje; u ovom slučaju dati i smer napona na otporniku
• drugi Kirhofov zakon dati kao opšti zakon ravnoteže sila i primeniti ga na električno kolo ili konturu.
• prilikom obrade ovog modula uraditi veliki broj prostih zadataka; za složeno kolo pokazati na primeru kako se rešava ali od učenika tražiti samo da napišu potrebne jednačine za njegovo rešavanje
• vežbe organizovati tako da se odeljenje deli na dve grupe
• po mogućnosti, u jednom terminu raditi jednu vežbu, a najviše pet vežbi u jednom ciklusu
• jedna vežba se radi dva spojena školska časa i za to vreme treba da se urade sva merenja i obrade rezultati
• u laboratoriji treba da bude dovoljno radnih mesta da za jednim stolom budu dva do tri učenika
• početak vežbi se može odložiti neko vreme dok se ne pređe potrebno gradivo
Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
• praćenje ostvarenosti ishoda
• testove znanja
• pismene zadatke
• aktivnost na času
• praćenje praktičnog rada
• samostalni praktični rad
• Praktično proveravanje pojava i zakona u osnovama elektrotehnike
• pokaže dejstva električne struje
• izmeri napon i struju u kolu
• proveri Omov zakon
• proveri Prvi Kirhofov zakon
• proveri Drugi Kirhofov zakon
• izmeri elektromotornu silu, napon na opterećenom generatoru i unutrašnju otpornost generatora
• izračuna i izmeri ekvivalentnu otpornost veza otpornika
• Dejstva električne struje
• Električno kolo
• Merenje napona i struje
• Zavisnost otpornosti od dimenzija i temperature
• Omov zakon
• Prvi Kirhofov zakon
• Drugi Kirhofov zakon
• Merenja na generatorima
• Veze otpornika
Naziv modula: Elektromagnetizam
Trajanje modula: 38 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
• Upoznavanje učenika sa elektromagnetnim pojmovima i veličinama, kao i principom rada elektromotora, generatora itd.
• objasni pojam magneta, magnetnog polja
• grafički predstavi magnetno polje
• izračuna jačinu magnetnog polja oko pravog provodnika kroz koji protiče struja
• objasni magnetna svojstva materije
• navede podelu magnetnih i feromagnetnih materijala
• objasni magnećenje feromagnetnih materijala i magnetni histerezis
• objasni i izračuna magnetnu indukciju od struje u pravom provodniku i da odredi njen smer
• objasni magnetnu indukciju u navojku i navoju i odredi njen smer
• objasni magnetno kolo i Kap-Hopkinsov zakon i izračuna veličine vezane za magnetno kolo
• objasni i izračuna elektromagnetnu i elektrodinamičku silu i odredi njihov smer
• objasni primenu elektromagnetne i elektrodinamičke sile kod elektromotora
• objasni Lencov zakon i njegovu primenu kod pravog provodnika, navojka i navoja u magnetnom polju
• odredi smer indukovane elektromotorne sile
• objasni princip rada generatora
• objasni kontraelektromotornu silu motora
• objasni vrtložne struje
• objasni samoindukciju i izračuna induktivnost navoja
• objasni uzajamnu indukciju
• rešava proste zadatke
• Pojam magnetnog polja. Grafičko predstavljanje magnetnog polja. Magnetna svojstva materije
• Magnetna indukcija. Magnetna propustljivost. Fluks vektora magnetne indukcije
• Magnećenje feromagnetnih materijala. Magnetni histerezis
• Magnetno polje struje u pravom provodniku. Magnetno polje struje u navojku i navoju
• Magnetomotorna sila. Magnetna otpornost
• Pojam magnetnog kola. Kap-Hopkinsov zakon
• Elektromagnetna sila. Elektrodinamička sila. Navojak i navoj u magnetnom polju
• Princip rada elektromotora jednosmerne struje
• Elektromagnetna indukcija. Lencov zakon
• Indukovana elektromotorna sila u pravom provodniku, navojku i navoju
• Princip rada generatora jednosmerne struje
• Sopstveno magnetno polje. Sopstveni fluks
• Koeficijent samoindukcije (induktivnost)
• Energija kalema. Elektromotorna sila samoindukcije
• Međusobna indukcija. Elektromotorna sila međusobne indukcije
• Vrtložne struje
na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja
Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• teorijska nastava (30 časova)
• vežbe (8 časova)
Mesto realizacije nastave
• učionica i laboratorija
Preporuke za realizaciju nastave
• pojam magnetnog polja obraditi oslanjajući se na prethodno znanje iz osnovne škole; po mogućnosti pokazati njegov oblik pomoću gvozdene piljevine
• smerove veličina u magnetizmu prikazivati pomoću pravila desne i leve ruke ili levog i desnog zavrtnja
• uz indukovanu elektromotornu silu dati i smer mehaničke sile koja potiče od indukovane struje, a uz elektromagnetnu silu objasniti indukovanu elektromotornu silu koja se u elektromotoru naziva kontraelektromotorna sila
• princip rada elektromotora i generatora jednosmerne struje obraditi na realnim primerima sa više od dva segmenta
• međusobnu indukciju i vrtložne struje obraditi prvenstveno opisno
• Praktično proveravanje pojava i zakona u osnovama elektrotehnike
• pokaže međusobno ponašanje magneta, magneta i mekog gvožđa, kao i elektromagneta
• izmeri induktivnost kalema, kao i menjanje sa promenom broja navoja, dimenzija i jezgra
• pokaže primere samoindukcije i objasni primere iz prakse
• Magneti i elektromagneti
• Kalemovi
• Samoindukcija
• vežbe organizovati tako da se odeljenje deli na dve grupe
• po mogućnosti, u jednom terminu raditi jednu vežbu, a najviše pet vežbi u jednom ciklusu
• jedna vežba se radi dva spojena školska časa i za to vreme treba da se urade sva merenja i obrade rezultati
• u laboratoriji treba da bude dovoljno radnih mesta da za jednim stolom budu dva do tri učenika
• početak vežbi se može odložiti neko vreme dok se ne pređe potrebno gradivo
Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
• praćenje ostvarenosti ishoda
• testove znanja
• pismene zadatke
• aktivnost na času
• praćenje praktičnog rada
• samostalni praktični rad
5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Matematika
- Fizika
MOTORI SA UNUTRAŠNJIM SAGOREVANJEM
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED
NASTAVA
PRAKSA
UKUPNO
Teorijska nastava
Vežbe
Praktična nastava
Nastava u bloku
I
74
37
111
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA
- Sticanje teorijskih znanja o osnovnim sistemima na motorima sa unutrašnjim sagorevanjem
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Razred: prvi
NAZIV MODULA
Trajanje modula (časovi)
T
V
Podela motora sa unutrašnjim sagorevanjem i njihovi glavni delovi i sklopovi
9
8
Način rada motora sa unutrašnjim sagorevanjem, goriva i maziva
29
15
Kretanje motornog mehanizma
8
6
Sistemi na motoru sa unutrašnjim sagorevanjem
28
8
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI PO MODULIMA
Naziv modula: Podela motora sa unutrašnjim sagorevanjem i njihovi glavni delovi i sklopovi
Trajanje modula: 17 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
• Sticanje teoretskih znanja o osnovnim delovima motora sa unutrašnjim sagorevanjem
• objasni primenu motora, osnovnih delova i sklopova motora i sistema na motoru sa unutrašnjim sagorevanjem
Teorija
• Primena i podela motora sa unutrašnjim sagorevanjem
• Nepokretni delova motora sa unutrašnjim sagorevanjem
• Pokretni delovi motora sa unutrašnjim sagorevanjem
• Osnovni pojmovi o sistemima na motoru sa unutrašnjim sagorevanjem
na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja
• Osposobljavanje učenika za korišćenje osnovnih mehaničarskih alata i razlikovanje oto i dizel motora, kao i pokretnih i nepokretnih delova motora sa unutrašnjim sagorevanjem
• koristi osnovni mehaničarski alat
• navodi razlike između oto i dizel motora
• razlikuje osnovne pokretne i nepokretne delove motora sa unutrašnjim sagorevanjem
Vežbe
• Upoznavanje sa osnovnim vrstama mehaničarskog alata i njihovom primenom
• Praktično upoznavanje sa oto i dizel motorima
• Praktično upoznavanje sa pokretnim i nepokretnim delovima motora sa unutrašnjim sagorevanjem
Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• teorijska nastava (9 časova)
• praktična nastava (8 časova)
Mesto realizacije nastave
kabinet za motore sa unutrašnjim sagorevanjem, radionica
Preporuke za realizaciju nastave
• pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže, simulacije
• u toku izlaganja koristiti dostupne delove i preseke motora sa unutrašnjim sagorevanjem
• učenike podeliti u dve grupe
• u radionici upoznati učenike sa osnovnim mehaničarskim alatima i njihovoj upotrebi
• razlike između oto i dizel motora pokazati na različitim vozilima, presecima, modelima i rasklopljenim elementima motora
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
• praćenje ostvarenosti ishoda
• testove znanja
• test praktičnih veština
• samostalan praktičan rad
Naziv modula:
Način rada motora sa unutrašnjim sagorevanjem, goriva i maziva
Trajanje modula:
44 časa
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
• Sticanje osnovnih teoretskih znanja o načinu rada motora sa unutrašnjim sagorevanjem, svojstvima goriva i maziva i njihovoj primeni
• objasni principe rada oto i dizel motora i primenu goriva i maziva
• Način rada četvorotaktnog oto i dizel motora
• Način rada dvotaktnog oto i dizel motora
• Teorijski i stvarni ciklus u motoru
• Goriva i njihova svojstva
• Maziva i njihova svojstva
na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja
Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• teorijska nastava (29 časova)
• praktična nastava (15 časova)
Mesto realizacije nastave
• kabinet za motore sa unutrašnjim sagorevanjem, radionica
Preporuke za realizaciju nastave
• pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže
• koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada motora sa unutrašnjim sagorevanjem
• u toku izlaganja koristiti dostupne delove i preseke motora sa unutrašnjim sagorevanjem
• Sticanje praktičnih znanja o sklopovima i elementima motora sa unutrašnjim sagorevanjem, stanju motora prema istrošenosti elemenata u zajedničkom sklopu
• Sticanje praktičnog znanja o pravilnoj zameni ulja i prečistača za ulje
• rasklopi i sklopi motor
• proceni ispravnost zazora između klipa i cilindra i ležaja na kolenastom vratilu
• proveri nivo ulja u motoru
• promeni ulje i prečistač za ulje
• Rasklapanje i sklapanje oto i dizel motora
• Merenja prečnika cilindra, ovalnost i koničnost cilindra
• Merenje prečnika klipa, izračunavanje zazora između klipa i cilindra
• Merenje ležećih i letećih rukavaca kolenastog vratila i ležišta letećih i ležećih rukavaca
• Izračunavanje zazora sklopa ležaja letećih i ležećih rukavaca
• Rasklapanje veze klipe i osovinice kliša sa klipnjačom
• Kontrola nivoa ulja u kućištu motora, zamena ulja i prečistača za ulje
• učenike podeliti u dve grupe
• u radionici rasklopiti i sklopiti oto i dizel motor, izvršiti potrebna merenja
• sastaviti izveštaj o tehničkoj ispravnosti motora i dati preporuke za potrebne radove za mašinsku obradu pokretnih i nepokretnih delova i ugradnju novih elemenat
• svaki učenik treba samostalno da zameni ulje i prečistač za ulje
Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
• praćenje ostvarenosti ishoda
• testove znanja
• test praktičnih veština
• samostalan praktičan rad
Naziv modula: Kretanje motornog mehanizma
Trajanje modula: 14 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
• Sticanje osnovnih teoretskih znanja o radnim procesima u motoru i načinu razvođenja radne materije
• objasni procese u toku rada motora
• Procesi u toku rada motora (kretanje motornog mehanizma i principe razvođenja radne materije)
• Radni parametri
• Sistemi razvoda radne materije
• Ventilski mehanizmi
na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja
Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• teorijska nastava (8 časova)
• praktična nastava (6 časova)
Mesto realizacije nastave
• kabinet za motore sa unutrašnjim sagorevanjem, radionica
Preporuke za realizaciju nastave
• pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže
• koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i uređaja
• prilikom teorijske obrade koristiti uređaje i opremu iz radionice
• insistirati na povezivanju prethodno stečenih znanja iz osnova mašinstva
• Osposobljavanje učenika za podešavanja i merenja vezana za mehanizam razvoda
• Osposobljavanje učenika za određivanje tehničke ispravnosti cilindra motora prema zaptivenosti - produvavanju motora
• dovede u fazu razvoda bregasto vratilo sa kolenastim vratilom i ostvari propisanu zategnutost zupčastog kaiša razvoda, odnosno lanca razvoda
• izvrši proveru i podešavanje zazora ventila u zavisnosti od konstrukcije ventilskog sklopa
• izmeri kompresiju motora manometrom
• ispita zaptivenost cilindra
• Uvođenje u fazu razvoda radnog tela, kolenastog vratila sa bregastim vratilom, odnosno osovinom
• Podešavanje zazora ventila
• Merenje kompresije motora manometrom
• Merenje zaptivenosti cilindra uređajem za ispitivanje propusnosti cilindra
• učenike podeliti u dve grupe
• u radionici pokazati uvođenje u fazu razvoda radnog tela, kolenastog vratila sa bregastim vratilom, odnosno osovinom, kontrola i podešavanje zazora
• pokazati ispravan postupak merenja kompresije motora manometrom i definisanje uslova za merenje
• pokazati ispravan postupak merenja zaptivenosti cilindra uređajem za ispitivanje propusnosti cilindra
• sastaviti pisani izveštaj o tehničkom stanju motora sa izmerenim mernim vrednostima i preporukama za dalji postupak ako motor treba dovesti u ispravno stanje
Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
• praćenje ostvarenosti ishoda
• testove znanja
• test praktičnih veština
• samostalan praktičan rad
Naziv modula:
Sistemi na motoru sa unutrašnjim sagorevanjem
Trajanje modula:
36 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
• Sticanje osnovnih teoretskih znanja o sistemima na motoru i njihovim konstrukcionim rešenjima
• objasni sisteme i elemente sistema na motoru sa unutrašnjim sagorevanjem
• objasni način rada pojedinih uređaja i konstrukciona rešenja sistema
• Sistem za napajanje gorivom oto i dizel motora
• Sistem za hlađenje motora sa unutrašnjim sagorevanjem
• Sistem za podmazivanje motora
• Sistem za paljenje smeše kod oto motora
• Način paljenja smeše kod dizel motora
na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja
Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• teorijska nastava (28 časova)
• praktična nastava (8 časova)
Mesto realizacije nastave
• kabinet za motore sa unutrašnjim sagorevanjem, radionica
Preporuke za realizaciju nastave
• pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže
• koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema
• prilikom teorijske obrade koristiti uređaje i opremu iz radionice
• Osposobljavanje učenika za merenje pritiska goriva, ulja i podešavanje ugla predpaljenja i predubrizgavanja
• izmeri pritisak goriva kod oto i dizel motora
• proveri zaptivenost i stanje sistema za hlađenje motora
• proveri pritisak ulja i funkcionalnost sistema za odvođenje uljnih para
• podesi ugao pretpaljenja i predubrizgavanja motora
• Merenje pritiska goriva na niskopritisnoj strani kod oto i dizel motora
• Pregled i provera zaptivenosti sistema za hlađenje motora, provera nivoa u ekspanzionom sudu i koncentracije rashladne tečnosti prema temperaturi zamrzavanja
• Merenje pritiska ulja, provera zaptivenosti, stanje izdvajača ulja iz sistema za odvođenje uljnih para iz kućišta motora
• Podešavanje ugla pretpaljenja kod oto motora i ugla predubrizgavanja kod dizel motora
• učenike podeliti u dve grupe
• u radionici pokazati pravilno merenje pritiska ulja isključivo na niskopritisnoj strani kod dizel motora, detaljan pregled i utvrđivanje stanja sistema za hlađenje i podmazivanje motora
• svaki učenik treba da samostalno podesi ugao pretpaljenja kod oto motora, a kod dizel motora pokazati postupak podešavanja ugla predubrizgavanja
• sastaviti pisani izveštaj o izvedenim merenjima i podešavanjima sa zaključkom o zatečenom stanju i izvršenim podešavanjima
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
• praćenje ostvarenosti ishoda
• testove znanja
• test praktičnih veština
• samostalan praktičan rad
5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Tehnički materijali
- Osnove praktičnih veština
- Fizika