AKCIONI PLAN
ZAPOŠLJAVANJA GRADA NOVOG SADA ZA 2011. GODINU

("Sl. list Grada Novog Sada", br. 61/2010 i 22/2011)

 

1. UVOD

Akcioni plan zapošljavanja Grada Novog Sada za 2011. godinu (u daljem tekstu: Akcioni plan) predstavlja osnovni instrument sprovođenja aktivne politike zapošljavanja u 2011. godini. Akcionim planom se utvrđuju prioriteti, ciljevi i mere za unapređenje zaposlenosti i smanjenje nezaposlenosti na teritoriji Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Grad).

Interes je lokalne samouprave da donese lokalni akcioni plan zapošljavanja, jer se time obezbeđuju uslovi za veći lokalni uticaj na tržištu rada, uključuju se predstavnici svih relevantnih institucija, socijalnih partnera i stručnjaka iz oblasti zapošljavanja i drugih oblasti, podstiče se razvoj novih aktivnih mera zapošljavanja, zasnivaju se odluke na postojećim činjenicama i analizama o prioritetima u oblasti zapošljavanja, obezbeđuje se razvoj odgovarajućih inicijativa i projekata, obezbeđuje se uslov za pristup sredstvima fondova Evropske unije i pristup sredstvima za sufinansiranje mera lokalne politike zapošljavanja od strane Ministarstva ekonomije i regionalnog razvoja.

Pravni osnov za donošenje Akcionog plana je odredba 41. stav 1. Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti kojom je utvrđeno da nadležni organ lokalne samouprave može po pribavljenom mišljenju Lokalnog saveta za zapošljavanje usvojiti lokalni akcioni plan zapošljavanja.

Akcioni plan sadrži sve elemente predviđene članom 39. Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti:

- makroekonomski okvir za stvaranje i primenu politike zapošljavanja,

- stanje i tokove na tržištu rada za narednu godinu,

- ciljeve i prioritete politike zapošljavanja,

- programe i mere aktivne politike zapošljavanja za narednu godinu, sa odgovornostima za njihovo sprovođenje i potrebnim sredstvima,

- finansijski okvir za politiku zapošljavanja i izvore finansiranja,

- nosioce poslova realizacije Akcionog plana,

- kategorije teže zapošljivih lica koja imaju prioritet u uključivanju u mere aktivne politike zapošljavanja,

- indikatore uspešnosti realizacije programa i mera i

- druge elemente.

Uspešno ostvarivanje Akcionog plana i predviđenih prioriteta i mera podrazumeva aktivno učešće i saradnju svih institucija i socijalnih partnera. Iz tog razloga Gradska uprava za privredu Grada Novog Sada, (u daljem tekstu: Gradska uprava za privredu) u pripremi i izradi Akcionog plana koristila je podatke Nacionalne službe za zapošljavanje - Filijala Novi Sad (u daljem tekstu: Nacionalna služba za zapošljavanje) i Kancelarije za lokalni ekonomski razvoj Grada Novog Sada.

Takođe podršku u izradi Akcionog plana pružili su predstavnici Ministarstva ekonomije i regionalnog razvoja putem organizovanja obuka za pripremu i izradu lokalnih akcionih planova.

U skladu sa odredbom 41. stav 3. Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti Akcioni plan je u saglasnosti sa republičkim akcionim planom zapošljavanja.

Na Akcioni plan prethodno mišljenje dao je Savet za zapošljavanje Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Savet za zapošljavanje).

Najznačajniji akti iz oblasti zapošljavanja i privrednog razvoja koji su korišćeni pri izradi Akcionog plana su:

- Zakon o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti,

- Zakon o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba sa invaliditetom,

- Strategija privrednog razvoja Grada Novog Sada za period 2010 - 2014. godine,

- Nacionalna strategija zapošljavanja,

- Nacionalni akcioni plan zapošljavanja za 2011. godinu i

- Akcioni plan Grada Novog Sada koji je izrađen u okviru projekta "Zapošljavanje mladih i migracija".

Akcioni plan se sastoji iz sledećih poglavlja:

1. Uvod

2. Ekonomska situacija na teritoriji Grada

3. Stanje na tržištu rada na teritoriji Grada

4. Politika zapošljavanja Grada

5. Realizovani projekti u Novom Sadu

6. Problemi u sprovođenju politike zapošljavanja na teritoriji Grada

7. Teže zapošljive kategorije

8. Ciljevi politike zapošljavanja za 2011. godinu

9. Prioriteti politike zapošljavanja za 2011. godinu

10. Programi i mere politike zapošljavanja za 2011. godinu

11. Sredstva za realizaciju mera

12. Nosioci sprovođenja mera.

2. EKONOMSKA SITUACIJA NA TERITORIJI GRADA

Opis lokalne ekonomske situacije prikazan je kroz kratku analizu ključnih oblasti privrednog razvoja Grada Novog Sada, a koje su identifikovane u Strategiji privrednog razvoja Grada Novog Sada. Ovaj strateški dokument pripreman je u skladu sa vizijom privrednog razvoja i potrebama stanovništva Grada Novog Sada, a izrađen je za period od 2010. do 2014. godine.

Osnovni pravci razvoja su:

1. Privlačenje investicija i stvaranje pozitivne poslovne klime

Novi Sad kao najveći grad u Pokrajini i pokretač razvoja regiona, ima potencijal da ponudi investitorima brojne pogodnosti za poslovanje, kao što su visoko kvalifikovana radna snaga, dobar geografski položaj, bescarinski pristup tržištu od oko milijardu potrošača. Međutim, broj potencijalnih stranih i domaćih investicija nije na zadovoljavajućem nivou.

Problemi koji se pojavljuju u vezi sa privlačenjem investicija i stvaranjem pozitivne poslovne klime su: cena građevinskog zemljišta, dug period za izdavanje potrebnih dozvola i nedostatak povoljnih lokacija. Ne treba zanemariti ni nepovoljan uticaj svetske ekonomske krize.

Privlačenje stranih i domaćih investicija podrazumeva stabilnu političku klimu, kako u zemlji, tako i u regionu, i tu jedinice lokalne samouprave ne mogu mnogo da urade, ali je njihova uloga dominantna u stvaranju uslova za razvoj investicija u lokalnoj sredini, između ostalog i kroz finansijske olakšice koje su u njihovom domenu.

U Novom Sadu već postoji institucionalni preduslov dobre saradnje privrednog sektora i lokalne samouprave, a to je urađeno obrazovanjem Privrednog saveta Grada Novog Sada koga čine predstavnici privrede, Univerziteta i Nacionalne službe za zapošljavanje. Uloga Privrednog saveta je da ukazuje na probleme sa kojima se susreće privredni sektor i daje predloge za njihovo prevazilaženje.

2. Podrška i razvoj malih i srednjih preuzeća

Analiza nivoa razvijenosti malih i srednjih preduzeća i preduzetništva pokazuje da ovaj sektor predstavlja najvitalniji i ekonomski najefikasniji deo privrede i da ima sve značajniju ulogu u sprovođenju strukturnih reformi, posebno u funkciji otvaranja novih radnih mesta. Stoga je potrebno pružiti odgovarajuću podršku ovom sektoru primenom politike koja će podstaći njegov dalji napredak, posebno onih MSP koja imaju najveće potencijale za razvoj inovativnosti i internacionalizaciju poslovanja.

Podrška sektoru malih i srednjih preduzeća je limitirana ograničenim raspoloživim resursima za pružanje značajnije pomoći na lokalnom nivou. Bez obzira na to, potrebno je stvoriti uslove neophodne za razvoj sektora malih i srednjih preduzeća, jer je upravo taj sektor pokretač razvoja.

Prema podacima Agencije za privredne registre, 7.591 preduzeće iz Novog Sada je predalo izveštaj o završnom računu za 2009. godinu u skladu sa Zakonom o računovodstvu i reviziji. Važnost sektora malih i srednjih preduzeća ilustruje podatak da mala preduzeća učestvuju sa 95,10%, srednja sa 3,86%, dok sa druge strane, velika preduzeća čine samo 1,04%. Pri tome, najveću stopu finansijskog rezultata beleže upravo mala preduzeća (2,13%).

U 2010. godini sa sedištem u Novom Sadu posluju 23.643 aktivna privredna subjekta: 9.914 privrednih društava i 13.729 preduzetnika.

3. Razvoj plasmana visokih tehnologija i unapređenja obrazovnog sistema

Postojanje velikog broja preduzeća koje se uspešno bave softverskim inženjeringom, predstavlja potencijal za dalji razvoj te oblasti i upošljavanje mladih kompjuterskih stručnjaka sa Univerziteta u Novom Sadu. Istraživanja u oblasti visokih tehnologija se izvode na više instituta i fakulteta u Novom Sadu, pri čemu su stvarani uslovi za razvoj malih i srednjih preduzeća.

Korak u tom pravcu je i osnivanje Poslovnog inkubatora u Novom Sadu koji će pomoći početak poslovanja do 15 novoosnovanih i mladih IT preduzeća. Ceo projekat osnivanja poslovnog inkubatora, Grad realizuje u saradnji sa VIP fondom, Univerzitetom i JKP Informatikom, a uz značajnu pomoć domaćih i stranih donatora.

4. Unapređenje turizma

Grad Novi Sad sa svim svojim fizičko-geografskim, društveno-geografskim, infrastrukturnim karakteristikama i resursima, pruža mogućnost za razvoj mnogih oblika turizma.

Mada statistički podaci ukazuju na porast broja turista, neophodno je da se pospeši dužina njihovog boravka, kontinuitet novih poseta i objedini ponuda smeštajnih kapaciteta, uz podizanje nivoa kvaliteta smeštaja i usluga.

Novi Sad je od 2006. godine član Evropskih gradova turizma. Tokom 2009. godine posetilo ga je 83.981 turista, a više od polovine bili su strani gosti. Na pristanima u Novom Sadu, samo u 2009. godini pristao je 161 brod sa oko 15.230 putnika.

5. Razvoj poljoprivrede

U Novom Sadu postoji veliki broj poljoprivrednih gazdinstava, kao i privrednih subjekata koji se bave preradom primarnih poljoprivrednih proizvoda. Privredne aktivnosti u ruralnom području vezane su za ratarstvo, povrtarstvo, voćarstvo i stočarstvo. Institucionalnu podršku poljoprivrednim proizvođačima predstavljaju Institut za ratarstvo i povrtarstvo i Poljoprivredni fakultet u Novom Sadu. I pored toga što u Novom Sadu postoje svi preduslovi za razvoj poljoprivrede, proizvođači se susreći sa određenim poteškoćama: zastarele tehnologije proizvodnje i procesa dorade, dug i skup proces sertifikacije zemljišta za proizvodnju organske hrane i nedovoljna informisanost o tome, nepostojanje distributivnih centara.

Prema podacima za 2010. godinu, od ukupne teritorije koju pokriva Grad Novi Sad, poljoprivredna površina se prostire na 60,8% zemljišta. Od toga, obradivo je 92,9% ukupne poljoprivredne površine.

Osnovni statistički pokazatelji

Prosečna bruto zarada u Novom Sadu po zaposlenom za mesec oktobar 2010. godine iznosila je 55.495,00 dinara (bez poreza i doprinosa: 39.904,00 dinara). Ukupan broj nezaposlenih lica u Novom Sadu je 28.467 (oktobar 2010.). Lica sa visokom stručnom spremom čine 15,2% od ukupnog broja nezaposlenih Novosađana.

3. STANJE NA TRŽIŠTU RADA NA TERITORIJI GRADA

Nacionalna služba za zapošljavanje - Filijala Novi Sad je moderan javni servis koji pruža usluge nezaposlenim licima i poslodavcima u Gradu. U 2010. godini Nacionalna služba je dobila novi kvalitet, odnosno, postala je nosilac novih aktivnosti i mera (pojačala svoju ulogu u sprovođenju već postojećih), predviđenih Zakonom o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba sa invaliditetom, kao što su:

1) utvrđivanje statusa i procena radne sposobnosti;

2) podsticanje zapošljavanja, radne i socijalne uključenosti i afirmacija jednakih mogućnosti na tržištu rada;

3) mere i aktivnosti profesionalne rehabilitacije;

4) zapošljavanje pod opštim uslovima;

5) zapošljavanje pod posebnim uslovima;

6) mere aktivne politike zapošljavanja;

7) zapošljavanje u posebnim organizovanim oblicima zapošljavanja i radnog angažovanja osoba sa invaliditetom.

Zaposleni u Nacionalnoj službi su potpuno osposobljeni za nove modele rada službe a to se postiglo kroz više dodatnih obuka i treninga u oblasti rada sa klijentima. Većina zaposlenih poseduje visoku stručnu spremu.

Na teritoriji Grada je pozitivan demografski trend i relativno stara starosna struktura stanovništva zbog mehaničke migracije (blizu 40 godina).

Ukupan broj nezaposlenih lica na teritoriji Grada je 28.776 lica od toga je 4.368 sa VII stepenom stručne spreme, 2.018 sa VI, 343 sa V, 8.877 sa IV, 6.068 sa III, 1.505 sa II i 5.525 sa I stepenom stručne spreme.

Najugroženije grupe nezaposlenih lica su osobe sa invaliditetom, Romi, izbegla i raseljena lica i korisnici socijalnih davanja.

Nezaposlenih lica do 30 godina tj. lica koji prvi put treba da zasnuju radni odnos u svojstvu pripravnika kako bi se obučili i osposobili za samostalan rad u struci na evidenciji je 3.966 od čega je 1.535 sa visokom, 422 sa višom i 1.997 sa srednjom stručnom spremom.

Nezaposleni na evidenciji po dužini čekanja posla tj. trajanju nezaposlenosti mogu se svrstati u tri grupe, tako da do jedne godine čeka 11.979 lica, od jedne do dve godine čeka 4.980 a preko dve godine oko 11.817 nezaposlenih lica.

Poslodavci na teritoriji Grada su iskazali potrebu za radnicima koji poseduju potrebne dodatne veštine za:

- praktična znanja u proizvodnim zanimanjima što ukazuje na nedostatak praktičnih znanja koji se stiču u srednjem obrazovanju,

- elektronsko poslovanje,

- osnovni nivo poznavanja računara (uočava se nedostatak kod starijih od 50 godina posebno kod žena),

- višeg nivoa znanja stranih jezika kod starijih od 35 godina posebno žena,

- posedovanje sertifikata kao što su atest kod zavarivača, sertifikat za ovlašćene knjigovođe, sertifikat za ovlašćene revizore, stručni ispit za protivpožarnu zaštitu, ispit iz bezbednosti i zdravlja na radu i ispit za nošenje vatrenog oružja,

- kurs za rukovanje životnim namirnicama,

- sertifikat za ovlašćene menjače i

- vozački ispit.

Kvalifikacije i veštine nezaposlenih su takvi da u rangu srednjeg, višeg i visokog obrazovanja mlađi od 35 godina vladaju upotrebom računara i bar početnim znanjem engleskog jezika.

Deficitarna zanimanja su: mesari-prodavci, ovlašćene računovođe, diplomirani farmaceuti sa položenim stručnim ispitom, armirači, tesari, diplomirani defektolozi, socijalni radnici i geodetski inženjeri.

Izrazito suficitarna zanimanja su: maturanti gimnazije, pravni tehničari, ekonomski tehničari, poljoprivredni tehničari, diplomirani pravnici, diplomirani turizmolozi, turistički tehničari, sva zanimanja iz oblasti kulture i prosvete osim profesora matematike i fizike.

S obzirom na ekonomsku krizu teško je davati prognoze za sledeći period ali prevladalo je mišljenje kod poslodavaca o verovatnom smanjenju broja radnika ili u najboljem slučaju o stagnaciji broja zaposlenih.

Prema podacima s početka decembra 2010. godine u okviru mera aktivne politike zapošljavanja koje su finansirane iz republičkih i pokrajinskih sredstava, u Filijali Novi Sad je zaposleno je preko 500 pripravnika u okviru "Prve šanse 2010.", 254 lica putem samozapošljavanja, 725 uz subvencionisanje otvaranja novih radnih mesta i 164 lica putem javnih radova.

Regionalne Službe još nisu predložile planove sprovođenja mera aktivne politike zapošljavanja za 2011. godinu, jer je u toku Poziv lokalnim samoupravama da se uključe u sufinansiranje programa i mera aktivne politike zapošljavanja u 2011. godini, od čijeg će ishoda, verovatno, zavisiti i kvote za okruge u opsegu mera koje će Nacionalna služba za zapošljavanje, samostalno finansirati preko svojih organizacionih jedinica.

4. POLITIKA ZAPOŠLJAVANJA GRADA

Osnovni cilj strategije politike zapošljavanja Grada je povećanje zaposlenosti, odnosno uspostavljanje stabilnog i održivog trenda rasta zaposlenosti praćenom rastom učešća odraslog stanovništva na tržištu rada. Ključni elementi politike zapošljavanja usmerene ka povećanju zaposlenosti su: podrška stranim direktnim investicijama, podrška preduzetništvu i unapređenje finansijskih podsticaja da bi se rad više isplatio. Takva politika treba da dovede do stabilnog rasta zaposlenosti, povećanja produktivnosti, sprečavanja isključenosti sa tržišta rada, otvaranje novih radnih mesta, veće ulaganje u ljudski kapital, podsticanje socijalne inkluzije na tržištu rada i povećanje produktivnosti. Kategorije teže zapošljivih lica kao što su osobe sa invaliditetom, Romi, izbegla i interno raseljena lica, dugoročno nezaposlena lica i nekvalifikovana i niskokvalifikovana lica u 2011. godini će imati prioritet za zapošljavanje i uključivanje u mere aktivne politike zapošljavanja.

Pored Nacionalne službe za zapošljavanje koja je nosilac politike zapošljavanja na teritoriji Grada Gradska uprava za privredu obavlja poslove praćenja stanja u oblasti politike zapošljavanja, unapređenja i sprovođenja mera za podsticanje zaposlenosti, izrade i pripreme Akcionog plana, utvrđivanja delatnosti i kriterijuma za sprovođenje javnih radova od interesa za Grad i vrši stručne i administrativno-tehničke poslove za potrebe Saveta za zapošljavanje.

Savet za zapošljavanje osnovan je 15.11.2006. godine Rešenjem o obrazovanju Saveta za zapošljavanje Grada Novog Sada, koje je doneo Gradonačelnik Grada Novog Sada, (u daljem tekstu: Gradonačelnik).

Radi usklađivanja sa odredbama novog Zakona Gradonačelnik je u julu 2009. godine doneo Rešenje o obrazovanju Saveta za zapošljavanje Grada Novog Sada ("Službeni list Grada Novog Sada", br. 32/2009 i 33/2009) i Rešenje o imenovanju članova Saveta za zapošljavanje Grada Novog Sada ("Službeni list Grada Novog Sada", broj: 36/2009) kojim je imenovao deset članova Saveta i sekretara.

Članom 29. Zakona uređeno je da je savet za zapošljavanje savetodavno telo koje osnivaču daje mišljenje i preporuke u vezi pitanja od interesa za unapređenje zapošljavanja i to:

- planovima zapošljavanja,

- programima i merama aktivne politike zapošljavanja,

- propisima iz oblasti zapošljavanja i

- drugim pitanjima od interesa za zapošljavanje.

Savet za zapošljavanje čine pet predstavnika Grada Novog Sada i po jedan predstavnik Nacionalne službe za zapošljavanje - Filijala Novi Sad, Savez samostalnih sindikata Grada Novog Sada, Unija poslodavaca Srbije - poslodavci Novog Sada, Međuopštinsko udruženje samostalnih privrednika Novi Sad, Regionalna agencija za razvoj malih i srednjih preduzeća "Alma Mons".

Gradska uprava za privredu obavlja stručne i administrativno-tehničke poslove za potrebe Saveta.

U želji da se unapredi saradnja u oblasti zapošljavanja i efikasnije realizuju utvrđeni ciljevi politike zapošljavanja i prilagode potrebama privrede na teritoriji Grada, Savet za zapošljavanje je predložio da se zaključi sporazum o saradnji između Nacionalne službe za zapošljavanje i Grada Novog Sada. Sporazum o saradnji potpisan je dana 13.02.2008. godine, nakon čega je usledila zajednička realizacija predviđenih mera.

U skladu sa zakonom na predlog Saveta za zapošljavanje Gradonačelnik je doneo Program aktivne politike zapošljavanja Grada Novog Sada za 2007, 2008. i 2009. godinu, a za 2010. godinu doneo je Akcioni plan.

Za sprovođenje mera za protekle 4 godine Grad je obezbedio oko 100.000.000,00 dinara i realizovao sledeće mere aktivne politike zapošljavanja:

- finansiranje zapošljavanja pripravnika, (zaposleno ukupno oko 400 pripravnika na teritoriji Grada i utrošeno 60.000.000,00 dinara),

- organizovanje javnih radova od interesa za Grad (preko javnih radova zaposleno je oko 150 nezaposlenih lica iz teže zapošljivih kategorija nezaposlenih lica i utrošeno 15.000.000,00 dinara),

- dodatna obuka i obrazovanje, (obuka za 20 lica za poslove konkretnog radnog mesta kod poznatog poslodavca, obuka za 90 žena budućih preduzetnica za otpočinjanje privatnog biznisa, početni informatički kurs za oko 150 žena iz grupe od 35 do 50 godina, početni kurs engleskog jezika za 150 žena iz grupe od 35 do 50 godina i obuka za deficitarna zanimanja - stari i umetnički zanati i domaća radinost za 40 nezaposlena lica, a utrošeno je oko 8.000.000,00 dinara),

- podsticanje zapošljavanja osoba sa invaliditetom (odobrene subvencije od 100.000,00 dinara za zapošljavanje osoba sa invaliditetom ukupno 2.000.000,00 dinara i odobrena sredstva od 800.000,00 dinara specijalizovanom preduzeću za zapošljavanje osoba sa invaliditetom),

- za organizovanje sajmova za zapošljavanje utrošeno je 1.000.000,00 dinara,

- samozapošljavanje (davanje subvencija od 130.000,00 dinara za 10 samohranih majki, za otpočinjanje sopstvenog biznisa i

- davanje subvencija za otvaranje novih radnih mesta kod poslodavca za 15 lica, u jednokratnom iznosu od 100.000,00 dinara, što ukupno iznosi 1.500.000,00 dinara.

5. REALIZOVANI PROJEKTI U NOVOM SADU

- Projekat Švedskog ministarstva za rad i socijalnu politiku u okviru koga je obučeno 50 nezaposlenih lica sa teritorije Grada za zanimanja koja su deficitarna,

- Učešće u programu "Integrisana kvalifikaciona šema" čiji je nosilac Pokrajinski sekretarijat za rad, zapošljavanje i ravnopravnost polova a na osnovu ugovora o Strateškom partnerstvu između Izvršnog veća Autonomne Pokrajine Vojvodine i Austrijske agencije za evropske integracije a u vezi obuke za efikasno i aktivno sprovođenje mera zapošljavanja na lokalnom nivou,

- učestvovanje u Twining projektu "Podrška razvoju nacionalne politike zapošljavanja"

Ministarstva ekonomije i regionalnog razvoja i Saveznog ministarstva rada i socijalnih pitanja Nemačke putem obuke članova Saveta za rad i pripremu lokalnog akcionog plana za zapošljavanje,

- projekat obuke žena budućih preduzetnica za vođenje sopstvenog posla koji su sproveli Gradska uprava za privredu, Međuopštinsko udruženje samostalnih privrednika i Agencija za razvoj malih i srednjih preduzeća "Alma Mons",

- projekat stručnog osposobljavanja i zapošljavanja pripravnika u okviru koga je do do sada zaposleno oko 400 pripravnika koji je sprovela gradska uprava za privredu, Savet za zapošljavanje u saradnji sa Nacionalnom službom za zapošljavanje,

- projekat obuke nezaposlenih lica za veštine deficitarnih zanimanja,

- projekat organizovanja javnih radova od interesa za Grad u okviru kojeg je od strane Grada do sada finansirano 50 projekata. Neki od njih su "Dnevni boravak za telesno invalidna lica" Udruženja obolelih od cerebralne paralize "Sunce" Novi Sad, "Servis personalnih asistenata za osobe sa invaliditetom" Udruženja "Živeti uspravno", "Statistička baza podataka o Romima u Velikom ritu" Centra za socijalni rad, "Servis za podršku porodici osoba sa invaliditetom" i "Servis za personalnu asistenciju" Škole za osnovno i srednje obrazovanje "Milan Petrović"...

- projekat koji je imao za cilj da se pomogne rešavanje problema zapošljavanja lica sa invaliditetom u okviru kojeg je Grad odobrio pomoć preduzećima specijalizovanim za zapošljavanje lica sa invaliditetom, za finansiranje subvencija za zapošljavanje osoba sa invaliditetom nezaposlenih lica. Savet za zapošljavanje je na osnovu Programa doneo odluku da se pomoć odobri Društvenom preduzeću za profesionalnu rehabilitaciju, osposobljavanje za rad i zapošljavanje invalida "DES" iz Novog Sada.

U poslednje dve godine u Nacionalnoj službi za zapošljavanje između ostalih sprovodio se Twining projekat koji je finansiralo Nemačko ministarstvo rada koji se odnosio na podizanje kapaciteta rada u Nacionalnoj službi za zapošljavanje i imao je 5 komponenti koje su se odnosile na razne oblasti u okviru rada Nacionalne službe za zapošljavanje. Može se konstatovati da je projekat dao pozitivne efekate i da je podignut nivo kompetentnosti u radu Nacionalne službe za zapošljavanje u svim komponentama koje su bile u projektu što je i konstatovano na završnoj sednici održanoj povodom okončanja projekta.

U okviru "Susedskog programa Mađarska-Srbija", lokalna samouprava grada Bačalmaš i Pokrajinski sekretarijat za rad, zapošljavanje i ravnopravnost polova, zajednički realizuju projekat pod nazivom "Rehabilitacija i razvoj ljudskih resursa na integrisanom srpsko-mađarskom tržištu rada". Kao produkt ovog zajedničkog projekta nastao je Uslužni centar. Izrada programa profesionalnog osposobljavanja je jedna od aktivnosti u okviru projekta "Rehabilitacija i razvoj ljudskih resursa na integrisanom srpsko-mađarskom tržištu rada" i namenjena je za stručnu obuku osoba sa faktorom otežane zapošljivosti osobe sa invaliditetom. Projekat je finansirala Evropska unija, putem Evropske agencije za rekonstrukciju. Kao produkt projekta nastao je Uslužni centar u realizacije škole za osnovno i srednje obrazovanje "Milan Petrović".

6. PROBLEMI U SPROVOĐENJU POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA NA TERITORIJI GRADA

Problemi koji se pojavljuju u oblasti zapošljavanja na teritoriji Grada su:

- nedostatak poslova kao posledica nedovoljne privredne aktivnosti i nedovoljno direktnih investicija,

- niska zaposlenost,

- nezaposlenost mladih, stopa nezaposlenih mladih od 15 do 24 godine je 37,4% i znatno je iznad opšte stope nezaposlenosti koja za lica radnog uzrasta (15-64) iznosi 14,7% i izražen je rad u sivoj ekonomiji kao i prihvatanje poslova ispod nivoa kvalifikacija koje poseduju,

- neusaglašenost ponude i potražnje radne snage ogleda se u činjenici da određeni broj slobodnih radnih mesta za kojim postoji potreba poslodavaca ostaje nepopunjen a da sa druge strane postoji veliki broj lica sa zanimanjima za koja ne postoji potreba na tržištu rada a takođe radna mesta ostaju nepopunjena zbog izrazito slabe teritorijalne mobilnosti radne snage,

- dugoročna nezaposlenost jer prosečna dužina traženja posla nezaposlenih lica iznosi oko 4 godine a dugo čekanje na zaposlenje dovodi do gubitka motivacije, znanja i smanjenja mogućnosti za zapošljavanje,

- višak zaposlenih je i dalje veliki problem jer proces privatizacije preduzeća o javnih ustanova još nije završen a tome doprinosi svetska ekonomska kriza jer poslodavci zbog ekonomskih teškoća pribegavaju smanjenju broja zaposlenih,

- starosna struktura zaposlenih je nepovoljna jer je prosečna starost nezaposlenog lica oko 40 godina, a tome doprinose i viškovi zaposlenih jer poslodavci uglavnom starije radnike proglašavaju tehnološkim viškom,

- kvalifikaciona struktura nezaposlenih lica je nepovoljna jer u ukupnoj nezaposlenosti nestručna lica učestvuju sa oko 37% a prevazilaženje postojeće situacije zastarelih zanimanja i neadekvatnih sposobnosti podrazumeva reformu sistema obrazovanja,

- lica sa invaliditetom zastupljena su na evidenciji sa velikim brojem najviše u kategoriji invalida rada oko 52% a zatim sledi kategorisana omladina sa oko 19% i ratni vojni invalidi sa oko 17%,

- siva ekonomija je u veoma visokom procentu izražena što je posledica nedostatka određenih mera kako bi se smanjio rad na crno i promovisanja među poslodavcima i zaposlenih o prednostima legalnog i prijavljenog rada.

7. TEŽE ZAPOŠLJIVE KATEGORIJE

Pregled stanja nezaposlenih lica I i II stepena stručne spreme starosti do 30 godina u Gradu Novom Sadu

Ukupno nezaposlenih navedene kategorije 1700 od toga žene 1048

Poseban osvrt na posebne teže zapošljive grupe i to:

- Invalidna lica

106 od toga žene - 49

- Romske nacionalnosti

44 od toga žene - 24

- Interno raseljena i prognana lica

87 od toga žene - 43

- Izbeglice

5 od toga žene - 1

- Korisnici materijalnog obezbeđenja porodice

463 od toga žene 299

Projekat "Zapošljavanje mladih i migracije" sprovode 4 međunarodne agencije: Međunarodna organizacija rada, Program ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP), Fond Ujedinjenih nacija za decu (UNICEF) i Međunarodna organizacija za migracije u saradnji sa nacionalnim i lokalnim partnerima, Ministarstvom ekonomije i regionalnog razvoja i Nacionalnom službom za zapošljavanje.

Program zapošljavanja mladih ima za cilj da pomogne mladim nezaposlenim licima, kroz programe obuke i pomoći u traženju zaposlenja. Sprovodi se u opštinama tri regiona: Južno-Bačkom, Beogradskom i Pčinjskom i pružaće podršku mladim nezaposlenim ljudima.

Program se sprovodi na tri nivoa sa ciljem poboljšanja stanja u kome se nalaze mladi ljudi u Srbiji i to kroz:

1. Podizanje nivoa znanja o situaciji i potrebama mladih u cilju formulisanja politika i akcionih planova za mlade;

2. Poboljšanje integrisanih usluga tržišta rada i socijalnih usluga za mlade;

3. Direktna podrška nezaposlenim mladima kroz obuke, zapošljavanje i otpočinjanje samostalnog biznisa.

Program je usmeren na nezaposlena lica sa I i II stepenom stručne spreme, sa ili bez radnog iskustva.

Prioritete za uključivanje u programe za zapošljavanje imaju osobe sa invaliditetom, Romi, izbegla i interno raseljena lica, povratnici u postupku readmisije i korisnici usluga centara za socijalni rad.

S obzirom da su u pitanju teže zapošljive kategorije Grad se uključio u projekat "Zapošljavanje mladih i migracije" i u okviru sprovođenja projekta Savet za zapošljavanje je sa proširenim članstvom (iz relevantnih institucija koje su nadležne za navedene grupe teže zapošljivih mladih lica) izradio tekst Narativnog izveštaja o grupama obuhvaćenim projektom, a na osnovu njega i Akcioni plan zapošljavanja Grada Novog Sada za navedene grupe nezaposlenih.

8. CILJEVI POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA NA TERITORIJI GRADA ZA 2011. GODINU

Ciljevi politike zapošljavanja na teritoriji Grada Novog Sada za 2011. godinu su:

a) povećanje zaposlenosti,

b) povećanje nivoa obrazovanja nezaposlenih,

v) socijalna inkluzija.

Ova tri najvažnija cilja predstavljaju težnju Grada da svoje ciljeve politike zapošljavanja uskladi sa ciljevima iz Nacionalnog akcionog plana za 2011. godinu.

Ostali ciljevi politike zapošljavanja Grada su:

- smanjenje efekata ekonomske krize na postojeća radna mesta i podsticanje formalne zaposlenosti,

- uspostavljanje stabilnog i održivog trenda rasta zaposlenosti,

- podrška pomoći nezaposlenim licima u aktivnom traženju posla,

- uključivanje nezaposlenih lica u programe dodatnog obrazovanja i obuke,

- podsticanje zapošljavanja mladih,

- podrška smanjenju neformalnog rada,

- podsticaji poslodavcima da zapošljavaju nezaposlena lica,

- unapređenje sistema obrazovanja i obuka i usklađivanja sa potrebama tržišta rada,

- unapređenje socijalnog dijaloga i jačanje uloge socijalnih partnera,

- podrška ravnopravnosti polova u pogledu zapošljavanja i zarada,

- podsticanje zapošljavanja teže zapošljivih kategorija,

- borba protiv diskriminacije posebno pogođenih grupa prilikom zapošljavanja,

- otvaranje novih radnih mesta i podsticanje preduzetništva i samozapošljavanja,

- promocija i organizovanje javnih radova,

- aktivan pristup Grada u oblasti zapošljavanja,

- sprovođenje mera iz Akcionog plana i jačanje uloge Saveta za zapošljavanje,

- uspostavljanje komunikacije sa Sektorom za zapošljavanje u Ministarstvu ekonomije i regionalnog razvoja i proširivanje saradnje sa Nacionalnom službom za zapošljavanje kao i sa ostalim lokalnim savetima za zapošljavanje,

- učestvovanje na obukama namenjenim članovima lokalnih saveta za zapošljavanje.

a) Povećanje zaposlenosti na teritoriji Grada

Grad je u skladu sa Nacionalnim Akcionim planom zapošljavanjem za 2011. godinu uvrstio kao cilj povećanje zaposlenosti. Rast zapošljavanja zavisi od jačanja ekonomije i značajan rast investicija, uključujući i investicije u infrastrukturu. Povećanje zaposlenosti ostvariće se unapređenjem privrednog ambijenta, naročito stvaranjem uslova za podsticanje privatnog sektora i privlačenjem investicija, kao i realizacijom niza neposrednih podsticaja za zapošljavanje.

b) Povećanje nivoa obrazovanja nezaposlenih

Imajući u vidu pojavljivanje novih poslova i novih oblika rada, koji nameću potrebnu za neprekidnim usavršavanjem i doživotnim učenjem, poslodavci sve više zahtevaju kvalifikovanu radnu snagu i visoke kompetencije radnika. U tim uslovima znanje nezaposlenih, a naročito dugoročno nezaposlenih postaju zastarela i nedovoljna. Iz tog razloga Grad će dodatnim obukama i obrazovanjem omogućiti nezaposlenim licima da steknu savremena znanja i obrazovanje koje će biti verifikovane odgovarajućim sertifikatima.

v) Socijalna inkluzija

Socijalna uključenost definiše se kao proces koji omogućava na one koji su u riziku od siromaštva i društvene isključenosti dobiju mogućnost i sredstva koja su potrebna za puno učešće u ekonomskom, društvenom i kulturnom životu i postizanju životnog standarda, koji se smatra normalnim u društvu u kojem žive. Socijalna isključenost na nivou zemalja članica EU definisana je kao proces, kojim su određeni pojedinci gurnuti na ivicu društva i sprečeni u punom učestvovanju u društvu zbog svog siromaštva, ili nedostatka osnovnih znanja i mogućnosti za doživotno učenje, ili kao rezultat diskriminacije. Ovakve pojave pojedinca ili grupe stanovništva udaljavaju od mogućnosti za zaposlenje, ostvarivanje prihoda i mogućnosti obrazovanja. Zato je potrebno preduzeti određene mere koje će doprineti poboljšanju kvaliteta života marginalizovanih grupa na lokalnom nivou, poštovanje ljudskih prava i uključenošću u okviru postojećih institucija.

9. PRIORITETI POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA ZA 2011. GODINU

Podsticanje zapošljavanja, povećanja nivoa obrazovanja nezaposlenih, socijalna uključenost marginalizovanih grupa, kao i drugih ciljeva ostvaruju se realizacijom prioriteta aktivne politike zapošljavanja, odnosno mera aktivne politike zapošljavanja.

Akcionim planom se utvrđuju prioriteti aktivne politike zapošljavanja za 2011. godinu i to su:

- usklađivanje ponude i tražnje na tržištu rada,

- otvaranje novih radnih mesta,

- ustanovljavanje mera za smanjenje nezaposlenosti,

- sprovođenje stručnog usavršavanja i sticanja dodatnih znanja radi usklađivanja ponude i potražnje radne snage na tržištu rada,

- podsticanje zapošljavanja teže zapošljivih grupa nezaposlenih lica kroz javne radove,

- realizovanje programa stručnog osposobljavanja mladih koji prvi put zasnivaju radni odnos i

- unapređenje socijalnog dijaloga na teritoriji Grada.

10. MERE AKTIVNE POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA GRADA NOVOG SADA ZA 2011. GODINU

Utvrđeni prioriteti i ciljevi postižu se sprovođenjem mera aktivne politike zapošljavanja.

Akcionim planom za 2011. godinu predviđene su sledeće mere aktivne politike zapošljavanja:

1. Podsticanje zapošljavanja mladih finansiranjem stručnog osposobljavanja i zapošljavanja pripravnika

2. Novo zapošljavanje

3. Programi dodatne obuke i obrazovanja

4. Organizovanje javnih radova od interesa za Grad

5. Organizovanje i učestvovanje na sajmovima zapošljavanja

6. Izrada baze podataka za preduzetništvo i zapošljavanje

1. Podsticanje zapošljavanja mladih finansiranjem stručnog osposobljavanja i zapošljavanja pripravnika

Podsticanje zapošljavanja mladih putem finansiranja stručnog osposobljavanja i zapošljavanja pripravnika za samostalan rad u struci, namenjeno je za sve poslodavce čije je sedište na teritoriji Grada koji će zaposliti lica koja se nalaze na evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje. Time je pripravnicima omogućeno da prvi put zasnuju radni odnos u okviru svog zanimanja i da na taj način steknu uslov za polaganje pripravničkog ili stručnog ispita. Zapošljavanje se odnosi na pripravnike sa najmanje četvorogodišnjim visokim obrazovanjem i za pripravnike sa srednjom stručnom spremom.

Sredstva planirana za realizaciju ove mere u iznosu od 17.400.000,00 dinara namenjena su za finansiranje mesečne bruto zarade pripravnika.

Prioritet prilikom izbora za dodelu sredstava za zapošljavanje pripravnika imaće poslodavci koji iskažu potrebu da nakon osposobljavanja pripravnika i položenog pripravničkog ispita zasnuju radni odnos na neodređeno vreme sa pripravnikom.

Javni poziv za zapošljavanje i stručno osposobljavanje pripravnika raspisaće Gradonačelnik na koji će se prijavljivati poslodavci i iskazati potrebe za zapošljavanje pripravnika. Javni poziv će sadržati uslove koje poslodavci i nezaposlena lica treba da ispune. Javni poziv se objavljuje u oglasnom časopisu Nacionalne službe za zapošljavanje "Poslovi" i na sajtu Grada.

Odluku o izboru poslodavaca kojima se odobravaju sredstva za zapošljavanje pripravnika donosi Gradonačelnik na predlog posebne komisije za razmatranje prijava poslodavaca.

Komisiju za razmatranje prijava poslodavaca čine tri člana koje imenuju Gradonačelnik, Nacionalna služba za zapošljavanje i Savet za zapošljavanje čije je zadatak da razmotri blagovremene prijave poslodavaca i sačiniti predlog odluke.

Na osnovu Odluke o izboru poslodavaca kojima se odobravaju sredstva za zapošljavanje pripravnika Nacionalna služba za zapošljavanje zaključiće ugovor sa poslodavcima i pripravnikom kojim se uređuju međusobna prava i obaveze. Ugovor će se zaključiti u roku od 30 dana od dana donošenja odluke.

Obaveza poslodavca je:

- da sa pripravnikom zasnuje radni odnos na određeno vreme sa punim radnim vremenom,

- da redovno isplaćuje zaradu i doprinose za obavezno socijalno osiguranje,

- da do 5-og u mesecu redovno dostavlja Nacionalnoj službi za zapošljavanje dokaze o isplati zarada i doprinosa pripravnicima, za prethodni mesec na propisanim obrascima.

Nacionalna služba za zapošljavanje dužna je da o realizaciji ove mere podnese izveštaj Savetu za zapošljavanje.

S obzirom, da je Grad izdvojio sredstva za stručno osposobljavanje i zapošljavanje 50 pripravnika, očekuje se, u okviru sufinansiranja mera i programa lokalnih samouprava, da se od strane Ministarstva ekonomije i regionalnog razvoja odobre sredstva za stručno osposobljavanje i zapošljavanje još 50 pripravnika.

2. Novo zapošljavanje

Subvencije za otvaranje novih radnih mesta namenjene su poslodavcima koji će zaposliti lica sa evidencije Nacionalne službe za zapošljavanje na neodređeno vreme sa punim radnim vremenom.

Grad se opredelio da prvenstvo u dodeli subvencija za otvaranje i opremanje radnog mesta u 2011. godini imaju poslodavci koji će zaposliti osobe sa invaliditetom, koja se nalaze na evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje i to sledećih kategorija: ratni vojni invalidi, mirnodopski vojni invalidi, civilni invalidi rata, lice kome je izvršena kategorizacija i drugo lice kome je izvršena invalidnost, u skladu sa zakonom, lice kome je u skladu sa propisima o penzijskom i invalidskom osiguranju utvrđena kategorija invalidnosti, odnosno preostala radna sposobnost i lice kome se, u skladu sa Zakonom o zapošljavanju osoba sa invaliditetom i profesionalne rehabilitacije, proceni radna sposobnost saglasno o kojoj ima mogućnost zaposlenja ili održanja zaposlenja, odnosno radnog angažovanja.

Subvencije se odobravaju poslodavcima za otvaranje novog radnog mesta u jednokratnom iznosu od 200.000,00 dinara, po licu.

Za realizaciju ove mere sredstva su planirana u budžetu Grada za 2011. godinu u iznosu od 5.000.000,00 dinara.

Subvencije može ostvariti poslodavac pod uslovom da nije smanjio broj zaposlenih za poslednja tri meseca koja predhode mesecu u kome je podnet zahtev.

Javni poziv poslodavcima za dodelu subvencije za otvaranje novih radnih mesta na teritoriji Grada za 2011. godinu raspisaće Gradonačelnik.

Odluku o dodeli subvencije poslodavcima za otvaranje novih radnih mesta na teritoriji Grada doneće Gradonačelnik na predlog posebne komisije za novo zapošljavanje.

Komisiju za novo zapošljavanje čine tri člana koje imenuju Gradonačelnik, Nacionalna služba za zapošljavanje i Savet za zapošljavanje i njen zadatak je da razmotri prijave poslodavaca za dodelu subvencije za otvaranje radnog mesta i da sačini predlog odluke.

Na osnovu Odluke Gradonačelnika, Nacionalna služba za zapošljavanje i poslodavac kome su sredstva odobrena u roku od 30 dana od dana donošenja Odluke zaključuju ugovor, kojim se uređuju međusobna prava i obaveze i na osnovu kojeg se vrši isplata subvencije.

Pre zaključenja ugovora poslodavac kome su odobrena sredstva na ime subvencije dužan je da dostavi:

- dokaz o zasnivanju radnog odnosa na neodređeno radno vreme za lica koja se zapošljavaju (ugovor o radu, prijava na obavezno socijalno osiguranje),

- sredstva obezbeđenja ugovornih obaveza (2 istovetne blanko solo menice za pravna lica i dve istovetne lične blanko menice za preduzetnike).

Obaveza poslodavca je:

- da zasnuje radni odnos na neodređeno vreme sa punim radnim vremenom sa novozaposlenim radnicima u minimalnom trajanju od 2 godine počev od dana zasnivanja radnog odnosa,

- da redovno isplaćuje zaradu i doprinose za obavezno socijalno osiguranje i da istekom kalendarske godine dostavi dokaz o godišnjoj uplati doprinosa za lica iz ugovora,

- ukoliko licima koja su obuhvaćena ovom merom prestane radni odnos, poslodavac je dužan da zasnuje radni odnos sa drugim nezaposlenim licem sa evidencije za preostalo vreme utvrđeno ugovorom,

- ako poslodavac licima obuhvaćenim ugovorom otkaže ugovor o radu bez krivice zaposlenih, dužan je da vrati celokupan iznos subvencije uz pripadajuću zakonsku kamatu i

- da obavesti Nacionalnu službu za zapošljavanje o svakoj promeni koja je od uticaja na realizaciju ugovornih obaveza.

Nacionalna služba za zapošljavanje dužna je da podnese izveštaj o realizaciji ove mere Savetu za zapošljavanje.

S obzirom, da je Grad izdvojio sredstva za dodelu subvencija za 25 nezaposlenih lica, očekuje se, u okviru sufinansiranja mera i programa lokalnih samouprava, da se od strane Ministarstva ekonomije i regionalnog razvoja odobre sredstva za dodelu subvencija za još 25 lica.

3. Programi dodatne obuke i obrazovanja

Obrazovni sistem karakteriše nedovoljna usklađenost sa stvarnim potrebama na tržištu rada. S toga je osnovni cilj realizacije ove mere da se poveća zapošljivost i produktivnost nezaposlenih lica, kroz prilagođavanje ponude rada sa zahtevima poslodavaca. Ciljne grupe se često mladi, dugoročno nezaposleni i viškovi zaposlenih sa neodgovarajućim znanjima i veštinama.

Obuka je dominantna aktivna mera zapošljavanja koju koristi služba za zapošljavanje za unapređenje veština radnika svih godišta. Novi podaci pokazuju da programi koji su planirani, tako da kombinuju različite oblike obuka, imaju veću verovatnoću da dovedu do pozitivnih rezultata na tržištu rada na zapošljavanje i zaradu učesnika. Postoje 3 karakteristike koje su od suštinske važnosti za planiranje programa obuke. Prva, da ponuđena obuka mora da se odnosi na oblasti koje se najviše traže na tržištu rada i mora uspostaviti ravnotežu između opštih veština i stručnih kompetencija radi što bolje zapošljivosti. Druga da obuka za poznatog poslodavca može se pokazati kao uspešnija zašto što je usko povezana sa lokalnom potražnjom i po ovom pristupu prvi korak je identifikacija prilike za posao kod lokalnog poslodavca, a drugi je subvencionisanje obuke. Treće je kombinovanje obuke u učionici sa obukom na radu koja pruža priliku za maksimalno povećanje veština i znanja.

Kako Nacionalna služba za zapošljavanje trenutno sprovodi program obuke mladih nezaposlenih lica I i II stepena stručne spreme za zapošljavanje, samozapošljavanje i traženje posla i obuke koje su navedene u poglavlju "Teže zapošljive kategorije" a rukovodeći se potrebama poslodavaca na teritoriji Grada Akcionim planom su predviđeni određeni vidovi obuke određenih kategorija nezaposlenih lica i to:

- informatička obuka za nezaposlene sa evidencije, a prioritet imaju dugoročno nezaposleni za 200 lica,

- osnovni kurs engleskog jezika za nezaposlene sa evidencije, a prioritet imaju dugoročno nezaposleni za 200 lica,

- viši početni kurs engleskog jezika za kategoriju nezaposlenih žena od 35 do 50 godina koje su u 2010. godini završile početni kurs engleskog jezika za 120 lica,

- obuka za deficitarna zanimanja na teritoriji Grada, (kao što su: stari i umetnički zanati i domaća radinost, zavarivači, monteri, pekari, mesari …),

- obuka za započinjanje sopstvenog biznisa,

- obuka za povećanje zapošljivosti osoba sa invaliditetom - prvenstveno žena starosti od 18 do 40 godina.

Za realizaciju ove mere planirana su sredstva u budžetu Grada za 2011. godinu u iznosu od 10.000.000,00 dinara.

Nosioci realizacije dodatne obuke i obrazovanja odrediće se u sprovedenom postupku javnih nabavki, koji će sprovesti Gradska uprava za privredu.

4. Organizovanje javnih radova od interesa za Grad

Javni radovi od interesa za Grad su mera aktivne politike zapošljavanja koja se organizuje u cilju postizanja zapošljavanja i poboljšanja materijalnog položaja teže zapošljivih kategorija nezaposlenih lica, koja se nalaze na evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje.

Javni radovi na teritoriji Grada u 2011. godine organizovaće se u oblastima:

- socijalnim, humanitarnim, kulturnim i drugim delatnostima,

- održavanja i obnavljanja javne infrastrukture,

- održavanja i zaštite životne sredine i prirode,

- od opšteg interesa koji ne spadaju u redovnu delatnost javnog preduzeća, odnosno javno preduzeće nije u mogućnosti da ih obavi.

Pravo učestvovanja u postupku sprovođenja javnih radova imaju: javno komunalna i druga javna preduzeća i ustanove, privredna društva, preduzetnici, zadruge, društvene organizacije i udruženja građana.

Udruženja građana imaju pravo učestvovanja na javnom pozivu kao podnosioci prijave uz uslov da obezbede poslodavca izvođača javnog rada registrovanog za obavljanje delatnosti koja je predmet javnog rada.

Sredstva namenjena za organizovanje javnih radova koriste se za zarade lica uključenih u javne radove, za naknadu troškova dolaska i odlaska sa rada i za troškove sprovođenja javnih radova.

Prioritet pri odobravanju za sprovođenje javnih radova imaće poslodavci koji obezbeđuju zapošljavanje teže zapošljivih nezaposlenih lica, nezaposlenih u stanju socijalne potrebe i korisnici materijalnog obezbeđenja.

Javni poziv za organizovanje javnih radova od interesa za Grad uputiće Gradonačelnik kojim će se odrediti oblasti u kojima se organizuju javni radovi, ko može da učestvuje, namena sredstava, rokovi i prioriteti kao i obaveze izvođača radova. Javni poziv se objavljuje u oglasnom časopisu Nacionalne službe za zapošljavanje "Poslovi" i na sajtu Grada.

Odluku o odobravanju sprovođenja javnih radova od interesa za Grad donosi Gradonačelnik na predlog posebne komisije. Komisiju za javne radove čine tri člana koje imenuju Gradonačelnik, Nacionalna služba za zapošljavanje i Savet za zapošljavanje, čiji je zadatak da razmotri pristigle projekte i sačini predlog odluke.

Javni radovi mogu najduže trajati četiri meseca.

Nakon donošenja Odluke Gradonačelnika, Gradska uprava za privredu po ovlašćenju Gradonačelnika zaključiće ugovor sa podnosiocima prijava kojima su sredstva odobrena, odnosno izvođačima javnih radova, kojim se uređuju međusobna prava i obaveze u vezi sprovođenja konkretnog javnog rada. Sredstva za organizovanje javnih radova od interesa za Grad planirana su u budžetu Grada za 2011. godinu u iznosu od 6.000.000,00 dinara.

Obaveza podnosioca prijava kojima su sredstva odobrena su:

- da zasnuje radni odnos na određeno vreme sa putnim radnim vremenom sa zaposlenima u dužini trajanja javnog rada,

- da redovno isplaćuje zaradu i doprinose za obavezno socijalno osiguranje,

- da do 5-og u mesecu redovno dostavlja Gradskoj upravi za privredu obrazac zahteva za prenos sredstava za zarade, prevoz i troškove sprovođenja javnog rada za prethodni mesec na propisanim obrascima,

- ukoliko nekom od radnika angažovanom na radnom radu prestane radni odnos pre isteka vremena za koje je angažovan, sa ili bez njegove krivice, podnosilac prijave je dužan da umesto njega zaposli drugo lice sa evidencije za preostalo vreme,

- da obavesti Gradsku upravu za privredu o svakoj promeni od uticaja na izvođenje javnog rada i realizaciju ugovorne obaveze,

- da po završetku javnog rada Gradskoj upravi za privredu dostavi izveštaj o završenoj realizaciji javnog rada.

Izvršilac javnih radova dužan je da podnese izveštaj o realizaciji ove mere Gradskoj upravi za privredu.

5. Organizovanje i učestvovanje na sajmovima zapošljavanja

S obzirom da se na sajmovima zapošljavanja ostvaruje neposredan kontakt poslodavaca i nezaposlenih lica Grad će i ove godine učestvovati na sajmovima koje organizuje Nacionalna služba za zapošljavanje.

Pored toga, Grad će održati dva sajma za zapošljavanje u sopstvenoj organizaciji a u saradnji sa Nacionalnom službom za zapošljavanje jer se time omogućava da poslodavci dobiju kvalitetne radnike s obzirom da imaju kontakte sa većim brojem nezaposlenih lica na jednom mestu. Statistike pokazuju da se po održanom sajmu zapošljavanja u periodu od 3 do 6 meseci zaposli svaki četvrti radnik koji je posetio sajam i kontaktirao sa poslodavcima.

Na sajmovima koje organizuje Grad održaće se i tribine posvećene oblasti zapošljavanja a biće organizovano i upoznavanje učesnika i posetioca sajmova sa merama aktivne politike zapošljavanja koje se preduzimaju na teritoriji Grada radi smanjenja nezaposlenosti i povećanja zaposlenosti.

Za realizaciju ove mere planirana su sredstva u budžetu Grada za 2011. godinu u iznosu od 350.000,00 dinara.

Glavni nosilac poslova oko organizovanja sajmova, tribina i kontakata sa socijalnim partnerima, koji će takođe učestvovati, biće Savet za zapošljavanje.

6. Izrada baze podataka za preduzetništvo i zapošljavanje

Ove godine po prvi put kao deo Akcionog plana predviđena je i mera izrade baze podataka za preduzetništvo i zapošljavanje. Konkretno, ideja je da se izradi baza podataka za preduzetništvo na teritoriji Grada u smislu tačnog broja malih, srednjih i velikih preduzeća, kao i preduzetničkih radnji. Naime, od 01. januara 2006. godine, poslove registracije preduzetničkih radnji iz nadležnosti lokalnih samouprava preuzela je Agencija za privredne registre sa sedištem u Beogradu. Prethodno je registrovanje preduzeća od trgovinskih sudova, takođe preuzela Agencija. To je dovelo do toga da Grad nema relevantnu bazu podataka o privrednim subjektima iz privatnog sektora na svojoj teritoriji. Izrada ove baze podataka pomogla bi Gradu da kroz preciznu strukturu privatnog sektora spozna slabosti i probleme tog sektora, a na osnovu toga definiše određene mere za podsticaj razvoja malih i srednjih preduzeća i preduzetničkih radnji, čime bi se stvorili uslovi za otvaranje novih radnih mesta, kao i za povećanje zaposlenosti na teritoriji Grada.

Pored navedene baze podataka, planirano je i sprovođenje ankete među poslodavcima na teritoriji Grada o potrebnim znanjima i veštinama radi identifikacije novonastalih privrednih sektora i zanimanja za kojima postoji potreba na tržištu rada, a u cilju određivanja potrebnih i efikasnih programa dodatne obuke i obrazovanja.

Za realizaciju ove mere sredstva su planirana u ukupnom iznosu od 1.250.000,00 dinara. U okviru tog iznosa 250.000,00 dinara je predviđeno za rad članova Saveta za zapošljavanje, a 1.000.000,00 dinara za izradu baze podataka i sprovođenje ankete.

Nosioci organizacije izrade baze podataka i sprovođenje ankete biće određeni u postupku javnih nabavki koji će sprovesti Gradska uprava za privredu.

11. SREDSTVA ZA REALIZACIJU MERA

Ukupna sredstva Budžetskog fonda za finansiranje aktivne politike zapošljavanja na teritoriji Grada Novog Sada za 2011. godinu, planirana su u iznosu od 55.900.000,00 dinara.

Za realizaciju mera aktivne politike zapošljavanja, koje su predviđene Akcionim planom za 2011. godinu, sredstva su planirana u iznosu od 40.000.000,00 dinara.

Za nastavak realizacije mera aktivne politike zapošljavanja iz Akcionog plana zapošljavanja Grada Novog Sada za 2010. godinu i Programa aktivne politike zapošljavanja Grada Novog Sada za 2009. godinu planirana su sredstva u iznosu od 15.900.000,00 dinara i to za mere: javne radove u iznosu od 2.000.000,00 dinara i finansiranje stručnog osposobljavanja i zapošljavanja pripravnika u iznosu od 13.900.000,00 dinara.

Na osnovu člana 59. Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti ("Službeni glasnik RS", br. 39/09 i 88/10) a u skladu sa odredbom 64. Zakona o budžetskom sistemu ("Službeni glasnik RS", br. 54/09 i 73/10) Gradonačelnik je doneo Rešenje o otvaranju budžetskog fonda za finansiranje aktivne politike zapošljavanja u cilju evidentiranja sredstava namenjenih za finansiranje aktivne politike zapošljavanja i obezbeđivanje njihovog namenskog korišćenja na osnovu utvrđenog programa u skladu sa Zakonom o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti. Budžetskim fondom upravlja Gradska uprava za privredu i vrši stručne i administrativno-tehničke poslove za fond.

Članom 60. istog zakona utvrđena je mogućnost da lokalna samouprava koja u okviru svog lokalnog akcionog plana zapošljavanja obezbeđuje više od polovine sredstava potrebnih za finansiranje određenog programa ili mere aktivne politike zapošljavanja može podneti zahtev Ministarstvu za učešće u finansiranju predviđenih programa i mere.

Uslov za odobravanje sufinansiranja programa ili mera aktivne politike zapošljavanja je da lokalna samouprava ima formiran lokalni savet za zapošljavanje, donet lokalni akcioni plan zapošljavanja, obezbeđeno više od polovine potrebnih sredstava za finansiranje određenog programa ili mera i usklađene programe i mere sa prioritetima i ciljevima lokalnog ekonomskog razvoja i lokalnog tržišta rada.

Predlog rasporeda sredstava za realizaciju mera aktivne politike zapošljavanja Grada Novog Sada za 2011. godinu

Br.

Mere aktivne politike zapošljavanja

Sredstva u dinarima

Lica

1

Podsticanje zapošljavanja mladih finansiranjem zapošljavanja i stručnog osposobljavanja pripravnika

17.400.000,00

50

2

Novo zapošljavanje

5.000.000,00

25

3

Programi dodatne obuke i obrazovanja

10.000.000,00

700

4

Organizovanje javnih radova od interesa za Grad

6.000.000,00

100

5

Organizovanje i učestvovanje na sajmovima zapošljavanja

350.000,00

300
po sajmu

6

- Izrada baze podataka za preduzetništvo i zapošljavanje

- Naknade članovima Saveta za zapošljavanje

1.000.000,00

250.000,00
1.250.000,00

-

 

Ukupna sredstva i planiran obuhvat lica

40.000.000,00

1.175

Rukovodeći se članom 60. Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti kome je utvrđeno da lokalna samouprava može da podnese zahtev za sredstva Ministarstvu ekonomije i regionalnog razvoja, Grad sa Akcionim planom aplicira za sredstva koja bi bila namenjena za realizaciju mera:

- podsticanje zapošljavanja mladih finansiranjem stručnog osposobljavanja i zapošljavanja pripravnika i

- novog zapošljavanja.

Predlog rasporeda sredstava za učešće Ministarstva u finansiranju mera iz Akcionog plana

Br.

Mere aktivne politike zapošljavanja

Sredstva u dinarima

Lica

1

Podsticanje zapošljavanja mladih finansiranjem zapošljavanja i stručnog osposobljavanja pripravnika

17.400.000,00

50

2

Novo zapošljavanje

5.000.000,00

25

Grad je za stručno osposobljavanje i zapošljavanje pripravnika sa visokom stručnom spremom izdvojio 17.400.000,00 dinara. S obzirom da se na evidenciji Novosadske filijale za zapošljavanje nalazi veliki broj mladih nezaposlenih lica sa visokom stručnom spremom (oko 1800) i potrebe Grad su iskazane u pravcu finansiranja mesečne bruto zarade u iznosu od 29.000,00 dinara (sa sadašnjom cenom rada) za zapošljavanje 50 pripravnika sa visokom stručnom spremom.

Imajući u vidu veliku nezaposlenost na teritoriji Grada (oko 30.000) Grad je izdvojio 5.000.000,00 dinara za realizaciju mere novog zapošljavanja dodelom subvencija za otvaranje novih radnih mesta u cilju povećanja zaposlenosti, prvenstveno lica sa invaliditetom, kao i svih ostalih nezaposlenih lica.

12. NADLEŽNOSTI

Mere predviđene Akcionim planom realizovaće Gradska uprava za privredu i Savet za zapošljavanje, a u saradnji sa Nacionalnom službom za zapošljavanje i ostalim socijalnim partnerima.

Gradska uprava za privredu je u obavezi da o sprovođenju Akcionog plana dostavi izveštaj Gradonačelniku, po potrebi, a najmanje jedanput godišnje.

13. "Tabela mera i programa za realizaciju APZ-a Grada Novog Sada za 2011. godinu" sastavni je deo Akcionog plana.

14. Ovaj akcioni plan objaviće se u "Službenom listu Grada Novog Sada".

 

TABELA MERA I PROGRAMA ZA REALIZACIJU APZ-a GRADA NOVOG SADA ZA 2011. GODINU

Mera

Očekivani rezultati

Indikator

Nosioci aktivnosti

Potrebna sredstva u dinarima

Izvori finansiranja

Budžet Grada

Budžet RS

1.

Podsticanje zapošljavanja mladih finansiranjem stručnog osposobljavanja i zapošljavanja pripravnika

Povećan broj zaposlenih pripravnika i osposobljenih za samostalan rad u struci

Broj pripravnika koji su položili pripravnički ispit i ostali u stalnom radnom odnosu

Gradska uprava za privredu, Savet za zapošljavanje i Nacionalna služba za zapošljavanje

34.800.000,00

17.400.000,00

17.400.000,00

2.

Novo zapošljavanje

Povećano zapošljavanje dodelom subvencija poslodavcima, prvenstveno osoba sa invaliditetom

Broj i struktura lica zaposlenih uz subvenciju poslodavcu iz kategorije teže zaposlivih lica. Broj i struktura lica zaposlenih uz subvenciju poslodavcu.

Gradska uprava za privredu, Savet za zapošljavanje i Nacionalna služba za zapošljavanje

10.000.000,00

5.000.000,00

5.000.000,00

3.

Programi dodatne obuke i obrazovanja

Organizovanje obuka u skladu sa potrebama poslodavaca i potrebama tržišta rada

Broj definisanih programa i broj realizovanih programa

Gradska uprava za privredu, Savet za zapošljavanje

10.000.000,00

10.000.000,00

 

4.

Organizovanje javnih radova od interesa za Grad

Organizovanje i sprovođenje javnih radova od interesa za Grad

Broj i struktura lica angažovanih na javnim radovima iz kategorije teže zaposlivih lica

Gradska uprava za privredu, Savet za zapošljavanje

6.000.000,00

6.000.000,00

 

5.

Organizovanje i učestvovanje na sajmovima zapošljavanja

Organizovanje i finansiranje sajmova za zapošljavanje od strane

Grada Broj zaposlenih na sajmovima za zapošljavanje

Gradska uprava za privredu, Savet za zapošljavanje i Nacionalna služba za zapošljavanje

350.000,00

350.000,00

 

6.

Izrada baze podataka za preduzetništvo i zapošljavanje

Promocija preduzetništva kroz izradu baze podataka

Broj zaposlenih u privatnom sektoru

Gradska uprava za privredu, Savet za zapošljavanje

1.250.000,00

1.250.000,00