PRAVILNIK
O NADZORU NAD RADOM ZAVODA U UPRAVI ZA IZVRŠENJE KRIVIČNIH SANKCIJA

("Sl. glasnik RS", br. 49/2011)

 

I UVODNA ODREDBA

Član 1

Ovim pravilnikom bliže se uređuje nadzor nad radom zavoda u Upravi za izvršenje krivičnih sankcija.

II SADRŽINA I OBAVLJANJE NADZORA

Član 2

Nadzorom se proverava zakonitost i pravilnost rada zavoda.

Nadzor u zavodu, u skladu sa Zakonom o izvršenju krivičnih sankcija (u daljem tekstu: Zakon), obuhvata:

1) status i zaštitu prava lica lišenih slobode;

2) tretman lica lišenih slobode;

3) obezbeđenje zavoda i bezbednost zavoda;

4) materijalno-finansijsko poslovanje zavoda;

5) obuku i upošljavanje lica lišenih slobode;

6) upravljanje zavodom i rad zaposlenih;

7) bezbednost lica lišenih slobode.

Član 3

Nadzor nad radom zavoda obavlja se redovno najmanje jednom u dve godine, po utvrđenom planu (redovan nadzor).

Plan nadzora iz stava 1. ovog člana sastavni je deo godišnjeg plana rada Uprave za izvršenje krivičnih sankcija (u daljem tekstu: Uprava).

O obavljanju nadzora iz stava 1. ovog člana obaveštavaju se zavodi najmanje 15 dana pre obavljanja nadzora.

Član 4

Nadzor nad radom zavoda obavlja se i radi kontrole postupanja po merama naloženim u zapisniku o izvršenom nadzoru (kontrolni nadzor).

Nadzor iz stava 1. ovog člana obavlja se najkasnije u roku od dva meseca od dana dobijanja obaveštenja o postupanju po naloženim merama.

Član 5

Nadzor nad radom zavoda obavlja se vanredno kada Uprava proceni da nastale okolnosti u funkcionisanju zavoda zahtevaju njegovo obavljanje (vanredni nadzor).

Nadzor iz stava 1. ovog člana obavlja se bez odlaganja.

Član 6

Nadzorom nad radom zavoda proverava se i osnovanost pritužbe osuđenog lica ili informacije koja ukazuje na nezakonitost ili nepravilnost u obavljanju službenih dužnosti.

Nadzor iz stava 1. ovog člana obavlja se bez odlaganja.

Član 7

Nadzor nad radom zavoda, u skladu sa Zakonom, obavlja organizaciona jedinica u sastavu Uprave nadležna za nadzor, preko ovlašćenih lica.

Član 8

Za nadzor nad stručnim radom mogu se angažovati naučne i stručne ustanove i pojedinci, u skladu sa Zakonom.

Član 9

Ovlašćeno lice u obavljanju nadzora poštuje dostojanstvo lica lišenih slobode.

Član 10

Nadzor, u okviru ovlašćenja utvrđenih Zakonom, obavlja ovlašćeno lice.

Lice iz stava 1. ovog člana samostalno je u obavljanju nadzora, u granicama utvrđenim Zakonom.

Član 11

Ovlašćeno lice u obavljanju nadzora postupa po najvišim standardima struke, odgovorno i profesionalno.

O nastanku razloga zbog kojih ne bi moglo objektivno i nepristrasno da obavi nadzor, ovlašćeno lice bez odlaganja obaveštava rukovodioca organizacione jedinice u sastavu Uprave nadležne za nadzor.

III POSTUPAK NADZORA

Plan nadzora

Član 12

Plan nadzora sadrži: naziv zavoda, datum početka obavljanja nadzora, vreme trajanja nadzora, vrstu i sadržinu nadzora.

Nalog za nadzor

Član 13

Nadzor nad radom zavoda obavlja se na osnovu pismenog ili usmenog naloga direktora Uprave, na predlog rukovodioca organizacione jedinice u sastavu Uprave nadležne za nadzor.

Nadzor iz člana 3. stav 1. ovog pravilnika obavlja se isključivo na osnovu pismenog naloga.

Pismeni nalog za nadzor sadrži: naziv zavoda, sadržinu nadzora, ime i prezime ovlašćenog lica, ime i prezime drugih lica uključenih u nadzor, datum početka obavljanja nadzora, vreme trajanja nadzora, rok za izradu zapisnika i materijalno-tehničke uslove (prevoz, smeštaj, oprema i dr.).

Pripreme za nadzor

Član 14

Po dobijanju naloga za nadzor, ovlašćeno lice:

1) izvršava uvid u podatke iz službenih evidencija dostavljenih Upravi;

2) izvršava uvid u planske dokumente, godišnje i periodične izveštaje zavoda;

3) prikuplja i upoznaje se sa sadržinom dokumentacije o izvršenim nadzorima i inspekcijama od strane nadležnih državnih organa, prispelim u periodu od poslednjeg redovnog nadzora;

4) prikuplja i upoznaje se sa sadržinom izveštaja o obavljenim posetama zavodu od strane zaštitnika građana, pokrajinskog ombudsmana, odgovarajuće komisije Narodne skupštine, međunarodnih organizacija za zaštitu ljudskih prava i udruženja građana;

5) prikuplja podneske i pritužbe osuđenih lica;

6) prikuplja druge podatke koji ukazuju na nezakonitost ili nepravilnost u obavljanju službenih dužnosti.

Vreme obavljanja nadzora

Član 15

Nadzor se, po pravilu, obavlja preko dana u radno vreme.

Ukoliko nadzor nije obavljen do kraja radnog vremena, može se nastaviti i po isteku radnog vremena.

Izuzetno, kada se nadzorom proverava zakonitost i pravilnost rada zaposlenih u smenama, nadzor se obavlja u svako doba dana i noći.

U slučaju obavljanja nadzora noću, kućni red se može narušiti samo u meri koja je neophodna za uspešno obavljanje nadzora.

Način obavljanja nadzora

Član 16

Po dolasku u zavod ovlašćeno lice uručuje pismeni nalog upravniku zavoda i upoznaje ga sa planom obavljanja nadzora.

Upravnik zavoda usmeno izveštava ovlašćeno lice o aktuelnom stanju u zavodu i obaveštava ga o podacima značajnim za obavljanje nadzora.

Član 17

Upravnik zavoda ovlašćenom licu omogućava nesmetan rad i čini dostupnim sve tražene podatke za obavljanje nadzora.

Ovlašćeno lice prikuplja podatke neposrednim opažanjem, uvidom u službenu dokumentaciju i evidencije, pojedinačnim i grupnim razgovorima.

Ovlašćeno lice sa osuđenim licem može da razgovara bez prisustva zaposlenih lica u zavodu, u skladu sa Zakonom.

Član 18

Ovlašćeno lice u obavljanju nadzora proverava zakonitost i pravilnost rada zavoda i sastavlja zapisnik o: statusu i zaštiti prava lica lišenih slobode; tretmanu lica lišenih slobode; obezbeđenju zavoda i bezbednosti zavoda; materijalno-finansijskom poslovanju zavoda; obuci i upošljavanju lica lišenih slobode; upravljanju zavodom i radu zaposlenih i o bezbednosti lica lišenih slobode.

1. Status i zaštita prava lica lišenih slobode

Član 19

U okviru statusa i zaštite prava lica lišenih slobode, proveravaju se: status osuđenih lica; uslovi smeštaja; ishrana (nabavka namirnica, uslovi za čuvanje namirnica, priprema i servisiranje hrane, kvalitet ishrane i mogućnost samostalnog pripremanja i nabavke hrane); uslovi za ostvarivanje lične higijene; zdravstvena zaštita; informisanje; postupanje po pritužbama osuđenih lica; pružanje pravne pomoći; izricanje disciplinskih mera i utvrđivanje materijalne odgovornosti; raspored dnevnih aktivnosti; ostvarivanje prava na kontakte sa spoljnom sredinom.

Član 20

Status osuđenih lica proverava se uvidom u:

1) tip zavoda i odeljenja u zavodu (ukupan broj lica lišenih slobode svih kategorija);

2) usklađenost kapaciteta (popunjenost i prenaseljenost);

3) izdvajanje po polu i uzrastu ili drugim karakteristikama;

4) broj stranih državljana.

Član 21

Uslovi smeštaja proveravaju se uvidom u:

1) spavaonice (veličina, broj smeštenih lica lišenih slobode);

2) osvetljenje, provetrenost, grejanje, nameštaj, posteljina, sanitarije;

3) dnevni boravak (veličina, broj lica, oprema);

4) higijenske uslove u svim prostorijama u kojima borave lica;

5) dostupnost i ispravnost vode za piće;

6) sredstva za održavanje higijene.

Član 22

Nabavka namirnica, uslovi za čuvanje namirnica, priprema i servisiranje hrane proveravaju se uvidom u:

1) kuhinju i trpezariju, higijenu, opremljenost, nameštaj, posuđe;

2) angažovanje zaposlenih i pomoćnog osoblja (kvalifikovanost, sanitarni pregledi);

3) nabavku i čuvanje namirnica;

4) kontrolu bakteriološkog pregleda hrane, vode, bris posuđa;

5) čuvanje uzoraka podeljene hrane 24 časa;

6) evidenciju knjiga, kontrolu hrane, nalog o robi i izdavanju hrane, trebovanje, utrošak namirnica i dr.

Kvalitet ishrane proverava se uvidom u:

1) jelovnik;

2) obroke (planiranje jelovnika, način pripreme, kvalitet, količina, raznovrsnost, zastupljenost voća i svežeg povrća);

3) posebne režime ishrane (iz medicinskih, kulturnih ili verskih razloga);

4) lekarsku kontrolu zdravstvene ispravnosti, količine i kvaliteta hrane.

Mogućnost samostalnog pripremanja i nabavke hrane utvrđuju se uvidom u:

1) organizaciju prodavnice - kantine (snabdevenost, radno vreme, cene);

2) uslove za samostalnu pripremu (čajna kuhinja i dr.).

Član 23

Uslovi za ostvarivanje lične higijene utvrđuju se uvidom u:

1) sanitarne uređaje (stanje i ispravnost sanitarija, topla voda, broj WC-a, pristup, urednost);

2) opremljenost posteljinom (kvalitet, čistoća, učestalost menjanja, ćebad);

3) odeću i obuću (broj, adekvatnost, izgled i uslovi održavanja);

4) kupanje (zagrejanost prostorije za kupanje, broj tuševa, učestalost kupanja, privatnost);

5) dostupnost sredstava za ličnu higijenu i mogućnost pranja i sušenja veša.

Član 24

Zdravstvena zaštita proverava se uvidom u organizaciju zdravstvene zaštite i ostvarivanje prava na zdravstvenu zaštitu.

Član 25

Organizacija zdravstvene zaštite proverava se uvidom u:

1) broj i specijalnost stalno zaposlenih lekara i drugog medicinskog osoblja;

2) broj i specijalnost spoljnih konsultanata - lekara;

3) realizaciju dodatne edukacije iz oblasti zatvorske patologije, prevencije zaraznih bolesti i prevencije samoubistava;

4) broj drugog zatvorskog osoblja osposobljenog za pružanje prve pomoći;

5) ostvarivanje kontakata sa zaposlenima u nadležnim zdravstvenim ustanovama.

Član 26

Ostvarivanje zdravstvene zaštite utvrđuje se uvidom u:

1) lekarski pregled po prijemu (u kom roku je obavljen, temeljnost, otvaranje zdravstvenog kartona);

2) proceduru prijavljivanja za lekarski pregled i preglede (čekanje na pregled, broj i vrsta pregleda, upućivanje na preglede i lečenje van zavoda, privatnost, poštovanje ličnosti i dostojanstva, poštovanje tajnosti podataka i prava na uvid u ličnu medicinsku dokumentaciju);

3) stomatološku i psihijatrijsku zaštitu (opremljenost ordinacije, broj pregleda);

4) dostupnost specijalističkih pregleda;

5) postupanje u hitnim slučajevima;

6) ambulantu i stacionar (opremljenost, broj kreveta, materijalni i higijenski uslovi);

7) zdravstveno zbrinjavanje van zavoda (broj, procedura, ustanova, nedostaci i problemi);

8) apoteku (snabdevenost lekovima, čuvanje, procedure za ordiniranje terapija, evidencija);

9) vođenje zdravstvene dokumentacije i evidencije (povreda, smrti i dr.);

10) postupke u prevenciji zaraznih bolesti, hepatitisa, tuberkoloze, polno prenosivih bolesti i HIV/AIDS;

11) postupanje lekara u obezbeđivanju opštih zdravstvenih i higijenskih uslova u zavodu i zdravstveno prosvećivanje.

Član 27

Zaštita prava lica lišenih slobode proverava se uvidom u:

1) informisanje;

2) postupanje po pritužbama osuđenih lica;

3) pružanje pravne pomoći osuđenim licima;

4) izricanje disciplinskih mera i utvrđivanje materijalne odgovornosti;

5) raspored dnevnih aktivnosti;

6) ostvarivanje prava na neposredni kontakt sa spoljnom sredinom.

Član 28

Informisanje se utvrđuje uvidom u:

1) informisanje o pravima i obavezama po prijemu u zavod (u kom roku i od koga dobijaju informacije, informisanje stranaca i osoba sa posebnim potrebama);

2) mogućnost javljanja porodici odmah nakon prijema u zavod;

3) dostupnost Zakona i akta o kućnom redu (dovoljan broj primeraka i primerci na jezicima, u skladu sa Zakonom).

Član 29

Postupanje po pritužbama osuđenih lica utvrđuje se uvidom u:

1) broj i vrstu pritužbi i kome su upućene;

2) pritužbe zbog mučenja, zlostavljanja, ponižavanja ili eksperimentisanja;

3) pritužbe (broj usvojenih, odbijenih, u postupku).

Član 30

Pružanje pravne pomoći proverava se uvidom u:

1) broj i vrstu pravne pomoći i ko je pruža;

2) broj kontakata sa nadležnim sudovima u predmetima spajanja kazni, uslovnog otpusta i dr.;

3) dostupnost spiska advokata;

4) odgovarajuću evidenciju.

Član 31

Izricanje disciplinskih mera i utvrđivanje materijalne odgovornosti proveravaju se uvidom u:

1) vrste disciplinskih prestupa, broj postupaka i izrečenih mera;

2) tok žalbenog postupka (rokovi, broj izjavljenih, usvojenih, odbijenih i odbačenih žalbi);

3) slučajeve utvrđene materijalne odgovornosti, visinu štete i način naknade;

4) dokumentaciju i evidenciju.

Član 32

Raspored dnevnih aktivnosti utvrđuje se uvidom u:

1) raspodelu vremena (vreme provedeno u spavaonici, van spavaonice, dužina šetnje, vreme provedeno na radu);

2) slobodne aktivnosti (obrazovanje, slobodno vreme, biblioteka, sportske aktivnosti, verske aktivnosti).

Član 33

Ostvarivanje prava na kontakt sa spoljnom sredinom proverava se uvidom u:

1) telefoniranje (broj govornica, dužina razgovora, privatnost, dostupnost telefonskih kartica);

2) realizaciju poseta (učestalost, trajanje i vrste poseta, izgled prostorija za posete, odnos prema posetiocima);

3) dopisivanje (nadziranje);

4) prijem paketa odnosno način obavljanja pregleda sadržaja.

Ostali kontakti sa spoljnom sredinom utvrđuju se uvidom u:

1) praćenje TV i radio programa, štampe, korišćenje DVD - videa (broj, dostupnost);

2) druge kontakte sa spoljnom sredinom (državni organi i institucije, udruženja građana, biblioteke, sportska društva i dr.).

2. Tretman

Član 34

U okviru tretmana osuđenih lica proveravaju se: postupci prijema, upoznavanja ličnosti i raspoređivanje osuđenih lica; postupci u tretmanu prema osuđenim licima i realizaciji programa postupanja; vođenje evidencija o postupanju prema osuđenim licima; organizacija službe za tretman.

Član 35

Postupci prijema, upoznavanja ličnosti i raspoređivanja osuđenih lica utvrđuju se uvidom u:

1) organizaciju i uslove smeštaja osuđenih lica u prijemnom odeljenju;

2) upoznavanje osuđenih sa pravima i obavezama;

3) formiranje dosijea i formiranje evidencija neophodnih za rad sa osuđenim licima;

4) timski rad i tehnike upoznavanja ličnosti;

5) primenu i popunjavanje upitnika za procenu rizika;

6) program postupanja i odluku o programu postupanja;

7) kriterijume za raspoređivanje u grupe i odeljenja;

8) određivanje individualnih ciljeva i specijalizovane programe.

Član 36

Postupci u tretmanu prema osuđenim licima i realizacija programa postupanja proveravaju se uvidom u:

1) način sprovođenja programa postupanja;

2) metode i oblike rada lica zaposlenih u službi za tretman, primenjene prema osuđenim licima;

3) obrazovanje i radno angažovanje osuđenih i maloletnika;

4) način i rokove realizacije individualnih ciljeva;

5) način i rokove realizacije specijalizovanih programa;

6) dostupnost zaposlenih u službi za tretman, osuđenim licima;

7) učešće zaposlenih u službi za tretman u zaštiti prava osuđenih lica;

8) rokove za preispitivanje programa postupanja;

9) kriterijume za izmenu programa postupanja i naknadno razvrstavanje;

10) intervencije u tretmanu;

11) organizaciju i sprovođenje slobodnih aktivnosti;

12) izradu programa za otpust i način saradnje sa nadležnim ustanovama u postpenalnoj zaštiti osuđenih lica.

Član 37

Vođenje evidencija o postupanju prema osuđenim licima utvrđuju se uvidom u:

1) mišljenja stručnog tima za uslovni i prevremeni otpust, pomilovanje i druge pogodnosti;

2) evidentiranje programa postupanja i pravilno i redovno evidentiranje liste praćenja svih individualnih i grupnih aktivnosti;

3) dokumentaciju osuđenih i maloletnika (dosije).

Vođenje matične evidencije proverava se uvidom u:

1) usklađenost sa propisom kojim je uređeno vođenje evidencije;

2) primenu rasporednog akta (broj i struktura lica koja bi kaznu trebalo da izdržavaju u drugom zavodu);

3) obaveštavanje i prepisku sa nadležnim organima.

Član 38

Organizacija službe za tretman proverava se uvidom u raspoložive podatke potrebne za nadzor, koji se odnose na:

1) rukovođenje službom;

2) koordiniranje učesnika u tretmanu;

3) saradnju sa ostalim službama u zavodu;

4) edukaciju zaposlenih u službi za tretman.

3. Obezbeđenje zavoda i bezbednost zavoda

Član 39

U okviru obezbeđenja zavoda i bezbednosti zavoda proveravaju se: materijalno-tehničko obezbeđenje; sprovođenje bezbednosnih procedura; vođenje statistike i analize incidenata, preduzete mere i dokumentacije; postupci u incidentima i preduzimanje disciplinskih mera; primene mera prinude.

Član 40

Materijalno-tehničko obezbeđenje proverava se uvidom u:

1) primenu podzakonskog akata kojim su uređene uniforme, oznake, svečano odelo, naoružanje, specijalna vozila i druga oprema;

2) planske dokumente i realizaciju plana materijalno-tehničkog obezbeđenja;

3) obučenost i uvežbanost u rukovanju materijalno-tehničkim sredstvima;

4) realizaciju i ocenu upotrebe materijalno-tehničkih sredstava;

5) ocenu i rezultate kontrolnih pregleda u zavodu od strane ovlašćenih lica u zavodu;

6) ocenu održavanja poverenih materijalno-tehničkih sredstava;

7) planove popune materijalno-tehničkih sredstava;

8) popunjenost opremom i sredstvima od interesa za bezbednost zavoda;

9) razvijenost objedinjenog sistema tehničkog obezbeđenja i ispravnost pojedinih segmenata obezbeđenja;

10) smeštaj, čuvanje i rashodovanje naoružanja i opreme;

11) opremljenost uniformom, održavanje i rokove obnove;

12) popunjenost inventarom, odećom i potrošnim materijalom;

13) kompletnost opreme;

14) organizaciju i korišćenje voznog parka.

Član 41

Sprovođenje bezbednosnih procedura utvrđuje se uvidom u:

1) sprovođenje rasporeda dana (postrojavanja, brojanja, kretanja lica lišenih slobode, obedovanja, uređenje prostora i dr.);

2) pretrese i preglede prostorija (učestalost, povod, način);

3) pretrese i preglede tela (učestalost, povod, način);

4) otkrivanje nedozvoljenih predmeta i supstanci (droga, alkohol, mobilni telefoni, oružje i dr.);

5) otkrivanje nedozvoljenog držanja i razmene predmeta i supstanci unutar zavoda (escajg, oruđe iz radionica, hemikalije i dr.).

Član 42

Vođenje statistike i analize incidenata, preduzete mere i dokumentacija proveravaju se uvidom u slučajeve:

1) bekstva i pokušaja bekstva;

2) napada na lica lišena slobode i tuče;

3) napada na osoblje;

4) silovanja i seksualnog zlostavljanja;

5) krađa i uništavanja lične imovine i imovine zavoda;

6) paljevina;

7) samopovređivanja (način, broj pokušaja i broj izvršenih slučajeva);

8) samoubistva (preduzete mere i lekarska dokumentacija);

9) ubistava i druge smrtne slučajeve;

10) organizovanja pobuna;

11) štrajkova;

12) drugih incidenata kojima se ugrožava bezbednost.

Član 43

Postupci u incidentima i preduzimanje disciplinskih mera proveravaju se uvidom u evidencije, u slučajevima:

1) zloupotrebe psihoaktivnih supstanci;

2) nekontrolisane komunikacije lica lišenih slobode sa spoljašnjom sredinom;

3) aktivnosti neformalnog sistema.

Član 44

Primene mera prinude proverava se uvidom u:

1) slučajeve kada je primenjena prinuda;

2) razlog i opravdanost primene sredstava prinude;

3) primerenost i efikasnost primenjenih sredstava prinude;

4) izveštavanje o primeni sredstava prinude i lekarsku dokumentaciju;

5) slučajeve neopravdane primene mera prinude, prekoračenja i preduzete mere u tim slučajevima (disciplinski postupci i podnete krivične prijave).

4. Materijalno-finansijsko poslovanje zavoda

Član 45

Materijalno-finansijsko poslovanje zavoda proverava se uvidom u:

1) dokumente o obračunima i osnovama za obračun svih ličnih primanja zaposlenih i angažovanih lica, i to:

(1) plate zaposlenih (evidencije prisustva, rešenja za obračun plate, posebno rešenja za isplatu dodataka),

(2) troškove službenih putovanja, prevoza, naknade za odvojeni život i druga primanja zaposlenih,

(3) obračune i osnove za isplatu primanja van radnog odnosa (ugovori o delu, privremenim poslovima i dr.);

2) dokumente i evidencije o nabavkama, a posebno:

(1) postupke javnih nabavki za dobra, usluge i radove (evidencije i dosledna primena propisa i kontrolnih procedura),

(2) dokumente za nabavke, na koje se ne primenjuju propisi o javnim nabavkama za dobra, usluge i radove,

(3) procedure kontrole realizacije sklopljenih ugovora o nabavkama;

3) dokumente o materijalnom poslovanju celog zavoda, i to:

(1) redovne i vanredne popise zaliha potrošnog materijala, repromaterijala, nedovršene proizvodnje, gotovih proizvoda, sitnog inventara i osnovnih sredstava,

(2) druge dokaze i evidencije o kontroli potrošnje i čuvanja materijalnih zaliha i osnovnih sredstava (normativi i praćenje potrošnje hrane, goriva, ogreva i dr.),

(3) dokumente, evidencije i poslovne knjige magacinskog poslovanja, osnovnih sredstava i sitnog inventara;

4) dokumente i evidencije o finansijskom poslovanju, i to:

(1) interni akt o organizaciji računovodstva po važećim propisima,

(2) interne pisane procedure, odluke i naredbe o finansijskom poslovanju,

(3) predlog finansijskog plana i dokaze o racionalnom iskazivanju potreba u finansijskom planu (proračuni, planovi, profakture korišćene za procene, stručni nalazi i dr.),

(4) glavnu knjigu i pomoćne knjige i evidencije finansijskog računovodstva imovine, obaveza, prihoda i rashoda iz svih izvora (ažurnost i zasnovanost knjiženja),

(5) evidencije namenskog trošenja budžeta, sopstvenih prihoda i donacija,

(6) popise potraživanja, obaveza i gotovine, odluke o godišnjem popisu, manjkovima i viškovima,

(7) završni račun,

(8) dokumente o poslovanju sa gotovinom, potraživanjima i obavezama:

− blagajničke dokumente, osnove isplate i dnevnik blagajne, izvode podračuna trezora,

− ugovore, fakture prema kupcima, naplate, otpis potraživanja i utuženja kupaca, posebno potraživanja od zaposlenih, od sudova i drugih kupaca,

− način rada likvidature, procedure i sisteme kontrole plaćanja obaveza dobavljačima (overe, potpisi, odobrenja i dr.);

5) dokumente i evidencije o depozitu osuđenih lica i prodavnici - kantini, i to:

(1) blagajničko poslovanje depozita i račun depozita,

(2) depozit stranih valuta, plemenitih metala i drugi stvarni depozit,

(3) obračun i isplata naknade za rad osuđenih,

(4) glavnu knjigu i kartoteku depozita (ažurnost i osnov knjiženja),

(5) popis depozita osuđenih,

(6) poslovanje kantine: cenovnik, ulazi, pazari, snabdevenost kantine;

6) dokumente i evidencije o prodaji proizvoda i usluga iz oblasti upošljavanja osuđenika, i to:

(1) dokumente i obračune o praćenju cene koštanja proizvoda i usluga (kalkulacije, normativi, tehnička priprema, radni nalozi, obračuni),

(2) dokumente o uslužnom poslovanju prodavnica, restorana i hotela (trgovačke knjige, fiskalne kase, knjige šanka, noćenja i dr.),

(3) dokumente o poslovanju poljoprivrede i drugih specifičnih oblasti rada,

(4) dokaze o postojanju i primeni redovne kontrole proizvodnje i prodaje (procedure odobrenja, protok dokumenata, ovlašćenja, odvojenost izvršenja i kontrole, organizacija kontrolnih evidencija),

(5) formiranje cenovnika proizvoda i usluga, politika prodaje (rokovi naplate, popusti i dr.),

(6) izveštaje o sopstvenim prihodima po delatnostima, mesečni, kvartalni i godišnji;

7) dokumentovane rizike poslovanja i druge dokumente važne za ocenu materijalno-finansijskog poslovanja (krađe, manjkovi, viškovi, značajni otpisi, značajna dugovanja i potraživanja, disciplinske prijave, veliki gubici iz poslovanja, vanredni događaji, zapisnici o nadzoru i drugih inspekcija, komisijski zapisnici, stručni nalazi i dr.).

5. Obuka i upošljavanje

Član 46

U okviru obuke i upošljavanja proverava se: organizacija službe za obuku i upošljavanje; sprovođenje obuke; proces rada; prava na osnovu rada.

Član 47

Organizacija službe za obuku i upošljavanje proverava se uvidom u raspoložive podatke potrebne za nadzor, koji se odnose na:

1) organizaciju službe;

2) rukovođenje službom;

3) organizacione jedinice;

4) broj i stručne kvalifikacije zaposlenih;

5) edukaciju zaposlenih;

6) plan rada službe, organizacionih jedinica i zaposlenih;

7) saradnju sa drugim službama;

8) izveštaje o radu.

Član 48

Sprovođenje obuke proverava se uvidom u:

1) program obuke;

2) zasnovanost programa na potrebama lica lišenih slobode, objektivnim mogućnostima realizacije i potrebama zavoda;

3) samostalnost u izvođenju programa, kontinuitet i povezanost sa spoljnim subjektima u cilju stručnog osposobljavanja;

4) povezanost obuke sa uposlenjem unutar i izvan zavoda;

5) sertifikate obuke.

Član 49

Proces rada proverava se uvidom u:

1) akt o radu osuđenih lica i njihovim pravima na osnovu rada u zavodu;

2) broj uposlenih lica;

3) mesto rada (u zavodu, izvan zavoda, sa ili bez obezbeđenja);

4) ugovore o upošljavanju izvan zavoda;

5) organizaciju radnog vremena (raspored, smenski rad);

6) uslove rada;

7) odmor i ishranu u toku rada;

8) rad duži od punog radnog vremena;

9) materijalno tehničku zaštitu na radu;

10) normative u procesu rada;

11) liste upošljavanja.

Član 50

Prava na osnovu rada lica lišenih slobode proveravaju se uvidom u:

1) određivanje i isplaćenost naknade za rad;

2) postupke u slučaju sprečenosti za rad;

3) godišnji odmor u zavodu i izvan zavoda.

6. Upravljanje zavodom i rad zaposlenih

Član 51

U okviru upravljanja zavodom i rada zaposlenih, proverava se: upravljanje zavodom, raspoređivanje i rad zaposlenih; radno vreme, odmori i odsustva; odgovornost zaposlenih; kontinuitet i kvalitet edukacije.

Član 52

Upravljanje zavodom utvrđuje se uvidom u:

1) program rada zavoda i postojeće planove rada službi;

2) organizaciju i metode rada;

3) planiranje i popunjenost kadrovima;

4) analizu planova i utvrđivanje kvaliteta;

5) planove i projekte za uređenje zavoda;

6) koordinaciju rada službi u zavodu;

7) realizaciju posebnih mera bezbednosti;

8) planove uzbunjivanja i pripravnosti;

9) funkcionisanje dežurne službe;

10) razvijenost informatičkog sistema i sredstava veze unutar zavoda;

11) sistem operativnih evidencija i korišćenje informatičkih sistema u upravljanju;

12) saradnju i odnos sa Upravom;

13) uticaj neformalnog sistema na upravljanje;

14) saradnju sa spoljnim institucijama i organizacijama;

15) uslove rada zaposlenih (radni prostor, opremljenost, higijenske, tehničke i zaštitne mere);

16) ocenjivanje zaposlenih i postupak ocenjivanja (merila, ocene, razgovor sa zaposlenim koji se ocenjuje, vanredno ocenjivanje);

17) nagrađivanje zaposlenih (broj, razlog i vrsta nagrade);

18) ostvarivanje prava po osnovu rada i prava na sindikalno organizovanje;

19) osećanje sigurnosti i zadovoljnosti poslom;

20) međusobnu komunikaciju zaposlenih.

Član 53

Raspoređivanje i rad zaposlenih proverava se uvidom u:

1) broj zaposlenih na određeno vreme (broj, razlog prijema, koliko dugo rade, po kom osnovu);

2) slučajeve zaposlenih upućenih na rad iz drugih zavoda (broj, poslovi, vreme, smeštaj);

3) personalni dosije (osnovni dokumenti, rešenje o raspoređivanju, stručni ispit, primena propisa kojim se uređuju koeficijenti za obračun i isplatu plata zaposlenih).

Član 54

Radno vreme, odmori i odsustva zaposlenih proveravaju se uvidom u:

1) radno vreme (dužina, trajanje, ko radi u smenama i trajanje smena);

2) preraspodelu vremena na godišnjem nivou (sezonski);

3) prekovremeni rad (ko radi, ko odobrava);

4) plaćena i neplaćena odsustva (broj, vreme i razlozi);

5) evidenciju prisutnosti na radu;

6) evidenciju godišnjih odmora;

7) odsustva zbog bolesti (broj, vreme, bolest, kontrola).

Član 55

Odgovornost zaposlenih lica utvrđuje se uvidom u:

1) broj podnetih disciplinskih i krivičnih prijava i drugih postupaka;

2) trajanje i ishod postupka;

3) broj zastarelih i neblagovremenih zahteva za pokretanje disciplinskog postupka;

4) udaljenja sa rada (broj, dužina i razlozi);

5) vrstu povreda radnih dužnosti;

6) žalbe i odluke po žalbi;

7) odgovarajuće evidencije.

Član 56

Kontinuitet i kvalitet edukacije zaposlenih utvrđuje se uvidom u:

1) učešće zaposlenih u edukaciji u Centru za obuku i stručno osposobljavanje Uprave;

2) programe edukacije (tema, struktura zaposlenih, broj, dinamika);

3) redovne i vanredne provere stečenih znanja;

4) školovanje uz rad;

5) specijalizaciju;

6) realizaciju kurseva;

7) učešće zaposlenih na seminarima i savetovanjima;

8) stečene licence i sertifikate.

7. Bezbednost lica lišenih slobode

Član 57

Fizička bezbednost lica lišenih slobode utvrđuje se uvidom u:

1) odnos broja lica lišenih slobode i pripadnika službe za obezbeđenje;

2) procenu o dovoljnom broju zaposlenih i angažovanih u službi za obezbeđenje, za bezbednost zaposlenih i lica lišenih slobode;

3) odnos zaposlenih u službi za obezbeđenje prema licima lišenim slobode;

4) doživljaj sigurnosti i nesigurnosti lica lišenih slobode;

5) odnos i saradnju sa drugim službama u zavodu;

6) kvalitet kontrole u pojedinim delovima zavoda i u različito vreme (najkritičnija mesta i najkritičnije vreme).

IV POSTUPANJE PO IZVRŠENOM NADZORU

Zapisnik o izvršenom nadzoru

Član 58

Ovlašćeno lice sastavlja zapisnik po izvršenom nadzoru, a najduže u roku od osam dana od izvršenog nadzora.

Zapisnik o izvršenom redovnom i kontrolnom nadzoru sadrži: naziv zavoda, sadržinu nadzora, ime i prezime ovlašćenih lica koja su vršila nadzor, ime i prezime drugih lica uključenih u nadzor, datum početka nadzora, vreme trajanje nadzora, nalaze, druge relevantne dokumente, potpise ovlašćenih lica i drugih lica uključenih u nadzor.

Zapisnik sadrži mere i rokove za otklanjanje uočenih nedostataka u funkcionisanju zavoda, koje je u skladu sa Zakonom naložilo ovlašćeno lice, a može sadržati i predlog mera za poboljšanje rada zavoda.

Član 59

Dostavljanje zapisnika, postupanje po naloženim merama, odnosno izjavljivanje prigovora vrši se na način propisan Zakonom.

V ZAVRŠNA ODREDBA

Član 60

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".