PRAVILNIKO NADZORU NAD RADOM ZAVODA U UPRAVI ZA IZVRŠENJE KRIVIČNIH SANKCIJA("Sl. glasnik RS", br. 49/2011) |
Ovim pravilnikom bliže se uređuje nadzor nad radom zavoda u Upravi za izvršenje krivičnih sankcija.
II SADRŽINA I OBAVLJANJE NADZORA
Nadzorom se proverava zakonitost i pravilnost rada zavoda.
Nadzor u zavodu, u skladu sa Zakonom o izvršenju krivičnih sankcija (u daljem tekstu: Zakon), obuhvata:
1) status i zaštitu prava lica lišenih slobode;
2) tretman lica lišenih slobode;
3) obezbeđenje zavoda i bezbednost zavoda;
4) materijalno-finansijsko poslovanje zavoda;
5) obuku i upošljavanje lica lišenih slobode;
6) upravljanje zavodom i rad zaposlenih;
7) bezbednost lica lišenih slobode.
Nadzor nad radom zavoda obavlja se redovno najmanje jednom u dve godine, po utvrđenom planu (redovan nadzor).
Plan nadzora iz stava 1. ovog člana sastavni je deo godišnjeg plana rada Uprave za izvršenje krivičnih sankcija (u daljem tekstu: Uprava).
O obavljanju nadzora iz stava 1. ovog člana obaveštavaju se zavodi najmanje 15 dana pre obavljanja nadzora.
Nadzor nad radom zavoda obavlja se i radi kontrole postupanja po merama naloženim u zapisniku o izvršenom nadzoru (kontrolni nadzor).
Nadzor iz stava 1. ovog člana obavlja se najkasnije u roku od dva meseca od dana dobijanja obaveštenja o postupanju po naloženim merama.
Nadzor nad radom zavoda obavlja se vanredno kada Uprava proceni da nastale okolnosti u funkcionisanju zavoda zahtevaju njegovo obavljanje (vanredni nadzor).
Nadzor iz stava 1. ovog člana obavlja se bez odlaganja.
Nadzorom nad radom zavoda proverava se i osnovanost pritužbe osuđenog lica ili informacije koja ukazuje na nezakonitost ili nepravilnost u obavljanju službenih dužnosti.
Nadzor iz stava 1. ovog člana obavlja se bez odlaganja.
Nadzor nad radom zavoda, u skladu sa Zakonom, obavlja organizaciona jedinica u sastavu Uprave nadležna za nadzor, preko ovlašćenih lica.
Za nadzor nad stručnim radom mogu se angažovati naučne i stručne ustanove i pojedinci, u skladu sa Zakonom.
Ovlašćeno lice u obavljanju nadzora poštuje dostojanstvo lica lišenih slobode.
Nadzor, u okviru ovlašćenja utvrđenih Zakonom, obavlja ovlašćeno lice.
Lice iz stava 1. ovog člana samostalno je u obavljanju nadzora, u granicama utvrđenim Zakonom.
Ovlašćeno lice u obavljanju nadzora postupa po najvišim standardima struke, odgovorno i profesionalno.
O nastanku razloga zbog kojih ne bi moglo objektivno i nepristrasno da obavi nadzor, ovlašćeno lice bez odlaganja obaveštava rukovodioca organizacione jedinice u sastavu Uprave nadležne za nadzor.
Plan nadzora sadrži: naziv zavoda, datum početka obavljanja nadzora, vreme trajanja nadzora, vrstu i sadržinu nadzora.
Nadzor nad radom zavoda obavlja se na osnovu pismenog ili usmenog naloga direktora Uprave, na predlog rukovodioca organizacione jedinice u sastavu Uprave nadležne za nadzor.
Nadzor iz člana 3. stav 1. ovog pravilnika obavlja se isključivo na osnovu pismenog naloga.
Pismeni nalog za nadzor sadrži: naziv zavoda, sadržinu nadzora, ime i prezime ovlašćenog lica, ime i prezime drugih lica uključenih u nadzor, datum početka obavljanja nadzora, vreme trajanja nadzora, rok za izradu zapisnika i materijalno-tehničke uslove (prevoz, smeštaj, oprema i dr.).
Po dobijanju naloga za nadzor, ovlašćeno lice:
1) izvršava uvid u podatke iz službenih evidencija dostavljenih Upravi;
2) izvršava uvid u planske dokumente, godišnje i periodične izveštaje zavoda;
3) prikuplja i upoznaje se sa sadržinom dokumentacije o izvršenim nadzorima i inspekcijama od strane nadležnih državnih organa, prispelim u periodu od poslednjeg redovnog nadzora;
4) prikuplja i upoznaje se sa sadržinom izveštaja o obavljenim posetama zavodu od strane zaštitnika građana, pokrajinskog ombudsmana, odgovarajuće komisije Narodne skupštine, međunarodnih organizacija za zaštitu ljudskih prava i udruženja građana;
5) prikuplja podneske i pritužbe osuđenih lica;
6) prikuplja druge podatke koji ukazuju na nezakonitost ili nepravilnost u obavljanju službenih dužnosti.
Nadzor se, po pravilu, obavlja preko dana u radno vreme.
Ukoliko nadzor nije obavljen do kraja radnog vremena, može se nastaviti i po isteku radnog vremena.
Izuzetno, kada se nadzorom proverava zakonitost i pravilnost rada zaposlenih u smenama, nadzor se obavlja u svako doba dana i noći.
U slučaju obavljanja nadzora noću, kućni red se može narušiti samo u meri koja je neophodna za uspešno obavljanje nadzora.
Po dolasku u zavod ovlašćeno lice uručuje pismeni nalog upravniku zavoda i upoznaje ga sa planom obavljanja nadzora.
Upravnik zavoda usmeno izveštava ovlašćeno lice o aktuelnom stanju u zavodu i obaveštava ga o podacima značajnim za obavljanje nadzora.
Upravnik zavoda ovlašćenom licu omogućava nesmetan rad i čini dostupnim sve tražene podatke za obavljanje nadzora.
Ovlašćeno lice prikuplja podatke neposrednim opažanjem, uvidom u službenu dokumentaciju i evidencije, pojedinačnim i grupnim razgovorima.
Ovlašćeno lice sa osuđenim licem može da razgovara bez prisustva zaposlenih lica u zavodu, u skladu sa Zakonom.
Ovlašćeno lice u obavljanju nadzora proverava zakonitost i pravilnost rada zavoda i sastavlja zapisnik o: statusu i zaštiti prava lica lišenih slobode; tretmanu lica lišenih slobode; obezbeđenju zavoda i bezbednosti zavoda; materijalno-finansijskom poslovanju zavoda; obuci i upošljavanju lica lišenih slobode; upravljanju zavodom i radu zaposlenih i o bezbednosti lica lišenih slobode.
1. Status i zaštita prava lica lišenih slobode
U okviru statusa i zaštite prava lica lišenih slobode, proveravaju se: status osuđenih lica; uslovi smeštaja; ishrana (nabavka namirnica, uslovi za čuvanje namirnica, priprema i servisiranje hrane, kvalitet ishrane i mogućnost samostalnog pripremanja i nabavke hrane); uslovi za ostvarivanje lične higijene; zdravstvena zaštita; informisanje; postupanje po pritužbama osuđenih lica; pružanje pravne pomoći; izricanje disciplinskih mera i utvrđivanje materijalne odgovornosti; raspored dnevnih aktivnosti; ostvarivanje prava na kontakte sa spoljnom sredinom.
Status osuđenih lica proverava se uvidom u:
1) tip zavoda i odeljenja u zavodu (ukupan broj lica lišenih slobode svih kategorija);
2) usklađenost kapaciteta (popunjenost i prenaseljenost);
3) izdvajanje po polu i uzrastu ili drugim karakteristikama;
4) broj stranih državljana.
Uslovi smeštaja proveravaju se uvidom u:
1) spavaonice (veličina, broj smeštenih lica lišenih slobode);
2) osvetljenje, provetrenost, grejanje, nameštaj, posteljina, sanitarije;
3) dnevni boravak (veličina, broj lica, oprema);
4) higijenske uslove u svim prostorijama u kojima borave lica;
5) dostupnost i ispravnost vode za piće;
6) sredstva za održavanje higijene.
Nabavka namirnica, uslovi za čuvanje namirnica, priprema i servisiranje hrane proveravaju se uvidom u:
1) kuhinju i trpezariju, higijenu, opremljenost, nameštaj, posuđe;
2) angažovanje zaposlenih i pomoćnog osoblja (kvalifikovanost, sanitarni pregledi);
3) nabavku i čuvanje namirnica;
4) kontrolu bakteriološkog pregleda hrane, vode, bris posuđa;
5) čuvanje uzoraka podeljene hrane 24 časa;
6) evidenciju knjiga, kontrolu hrane, nalog o robi i izdavanju hrane, trebovanje, utrošak namirnica i dr.
Kvalitet ishrane proverava se uvidom u:
1) jelovnik;
2) obroke (planiranje jelovnika, način pripreme, kvalitet, količina, raznovrsnost, zastupljenost voća i svežeg povrća);
3) posebne režime ishrane (iz medicinskih, kulturnih ili verskih razloga);
4) lekarsku kontrolu zdravstvene ispravnosti, količine i kvaliteta hrane.
Mogućnost samostalnog pripremanja i nabavke hrane utvrđuju se uvidom u:
1) organizaciju prodavnice - kantine (snabdevenost, radno vreme, cene);
2) uslove za samostalnu pripremu (čajna kuhinja i dr.).
Uslovi za ostvarivanje lične higijene utvrđuju se uvidom u:
1) sanitarne uređaje (stanje i ispravnost sanitarija, topla voda, broj WC-a, pristup, urednost);
2) opremljenost posteljinom (kvalitet, čistoća, učestalost menjanja, ćebad);
3) odeću i obuću (broj, adekvatnost, izgled i uslovi održavanja);
4) kupanje (zagrejanost prostorije za kupanje, broj tuševa, učestalost kupanja, privatnost);
5) dostupnost sredstava za ličnu higijenu i mogućnost pranja i sušenja veša.
Zdravstvena zaštita proverava se uvidom u organizaciju zdravstvene zaštite i ostvarivanje prava na zdravstvenu zaštitu.
Organizacija zdravstvene zaštite proverava se uvidom u:
1) broj i specijalnost stalno zaposlenih lekara i drugog medicinskog osoblja;
2) broj i specijalnost spoljnih konsultanata - lekara;
3) realizaciju dodatne edukacije iz oblasti zatvorske patologije, prevencije zaraznih bolesti i prevencije samoubistava;
4) broj drugog zatvorskog osoblja osposobljenog za pružanje prve pomoći;
5) ostvarivanje kontakata sa zaposlenima u nadležnim zdravstvenim ustanovama.
Ostvarivanje zdravstvene zaštite utvrđuje se uvidom u:
1) lekarski pregled po prijemu (u kom roku je obavljen, temeljnost, otvaranje zdravstvenog kartona);
2) proceduru prijavljivanja za lekarski pregled i preglede (čekanje na pregled, broj i vrsta pregleda, upućivanje na preglede i lečenje van zavoda, privatnost, poštovanje ličnosti i dostojanstva, poštovanje tajnosti podataka i prava na uvid u ličnu medicinsku dokumentaciju);
3) stomatološku i psihijatrijsku zaštitu (opremljenost ordinacije, broj pregleda);
4) dostupnost specijalističkih pregleda;
5) postupanje u hitnim slučajevima;
6) ambulantu i stacionar (opremljenost, broj kreveta, materijalni i higijenski uslovi);
7) zdravstveno zbrinjavanje van zavoda (broj, procedura, ustanova, nedostaci i problemi);
8) apoteku (snabdevenost lekovima, čuvanje, procedure za ordiniranje terapija, evidencija);
9) vođenje zdravstvene dokumentacije i evidencije (povreda, smrti i dr.);
10) postupke u prevenciji zaraznih bolesti, hepatitisa, tuberkoloze, polno prenosivih bolesti i HIV/AIDS;
11) postupanje lekara u obezbeđivanju opštih zdravstvenih i higijenskih uslova u zavodu i zdravstveno prosvećivanje.
Zaštita prava lica lišenih slobode proverava se uvidom u:
1) informisanje;
2) postupanje po pritužbama osuđenih lica;
3) pružanje pravne pomoći osuđenim licima;
4) izricanje disciplinskih mera i utvrđivanje materijalne odgovornosti;
5) raspored dnevnih aktivnosti;
6) ostvarivanje prava na neposredni kontakt sa spoljnom sredinom.
Informisanje se utvrđuje uvidom u:
1) informisanje o pravima i obavezama po prijemu u zavod (u kom roku i od koga dobijaju informacije, informisanje stranaca i osoba sa posebnim potrebama);
2) mogućnost javljanja porodici odmah nakon prijema u zavod;
3) dostupnost Zakona i akta o kućnom redu (dovoljan broj primeraka i primerci na jezicima, u skladu sa Zakonom).
Postupanje po pritužbama osuđenih lica utvrđuje se uvidom u:
1) broj i vrstu pritužbi i kome su upućene;
2) pritužbe zbog mučenja, zlostavljanja, ponižavanja ili eksperimentisanja;
3) pritužbe (broj usvojenih, odbijenih, u postupku).
Pružanje pravne pomoći proverava se uvidom u:
1) broj i vrstu pravne pomoći i ko je pruža;
2) broj kontakata sa nadležnim sudovima u predmetima spajanja kazni, uslovnog otpusta i dr.;
3) dostupnost spiska advokata;
4) odgovarajuću evidenciju.
Izricanje disciplinskih mera i utvrđivanje materijalne odgovornosti proveravaju se uvidom u:
1) vrste disciplinskih prestupa, broj postupaka i izrečenih mera;
2) tok žalbenog postupka (rokovi, broj izjavljenih, usvojenih, odbijenih i odbačenih žalbi);
3) slučajeve utvrđene materijalne odgovornosti, visinu štete i način naknade;
4) dokumentaciju i evidenciju.
Raspored dnevnih aktivnosti utvrđuje se uvidom u:
1) raspodelu vremena (vreme provedeno u spavaonici, van spavaonice, dužina šetnje, vreme provedeno na radu);
2) slobodne aktivnosti (obrazovanje, slobodno vreme, biblioteka, sportske aktivnosti, verske aktivnosti).
Ostvarivanje prava na kontakt sa spoljnom sredinom proverava se uvidom u:
1) telefoniranje (broj govornica, dužina razgovora, privatnost, dostupnost telefonskih kartica);
2) realizaciju poseta (učestalost, trajanje i vrste poseta, izgled prostorija za posete, odnos prema posetiocima);
3) dopisivanje (nadziranje);
4) prijem paketa odnosno način obavljanja pregleda sadržaja.
Ostali kontakti sa spoljnom sredinom utvrđuju se uvidom u:
1) praćenje TV i radio programa, štampe, korišćenje DVD - videa (broj, dostupnost);
2) druge kontakte sa spoljnom sredinom (državni organi i institucije, udruženja građana, biblioteke, sportska društva i dr.).
U okviru tretmana osuđenih lica proveravaju se: postupci prijema, upoznavanja ličnosti i raspoređivanje osuđenih lica; postupci u tretmanu prema osuđenim licima i realizaciji programa postupanja; vođenje evidencija o postupanju prema osuđenim licima; organizacija službe za tretman.
Postupci prijema, upoznavanja ličnosti i raspoređivanja osuđenih lica utvrđuju se uvidom u:
1) organizaciju i uslove smeštaja osuđenih lica u prijemnom odeljenju;
2) upoznavanje osuđenih sa pravima i obavezama;
3) formiranje dosijea i formiranje evidencija neophodnih za rad sa osuđenim licima;
4) timski rad i tehnike upoznavanja ličnosti;
5) primenu i popunjavanje upitnika za procenu rizika;
6) program postupanja i odluku o programu postupanja;
7) kriterijume za raspoređivanje u grupe i odeljenja;
8) određivanje individualnih ciljeva i specijalizovane programe.
Postupci u tretmanu prema osuđenim licima i realizacija programa postupanja proveravaju se uvidom u:
1) način sprovođenja programa postupanja;
2) metode i oblike rada lica zaposlenih u službi za tretman, primenjene prema osuđenim licima;
3) obrazovanje i radno angažovanje osuđenih i maloletnika;
4) način i rokove realizacije individualnih ciljeva;
5) način i rokove realizacije specijalizovanih programa;
6) dostupnost zaposlenih u službi za tretman, osuđenim licima;
7) učešće zaposlenih u službi za tretman u zaštiti prava osuđenih lica;
8) rokove za preispitivanje programa postupanja;
9) kriterijume za izmenu programa postupanja i naknadno razvrstavanje;
10) intervencije u tretmanu;
11) organizaciju i sprovođenje slobodnih aktivnosti;
12) izradu programa za otpust i način saradnje sa nadležnim ustanovama u postpenalnoj zaštiti osuđenih lica.
Vođenje evidencija o postupanju prema osuđenim licima utvrđuju se uvidom u:
1) mišljenja stručnog tima za uslovni i prevremeni otpust, pomilovanje i druge pogodnosti;
2) evidentiranje programa postupanja i pravilno i redovno evidentiranje liste praćenja svih individualnih i grupnih aktivnosti;
3) dokumentaciju osuđenih i maloletnika (dosije).
Vođenje matične evidencije proverava se uvidom u:
1) usklađenost sa propisom kojim je uređeno vođenje evidencije;
2) primenu rasporednog akta (broj i struktura lica koja bi kaznu trebalo da izdržavaju u drugom zavodu);
3) obaveštavanje i prepisku sa nadležnim organima.
Organizacija službe za tretman proverava se uvidom u raspoložive podatke potrebne za nadzor, koji se odnose na:
1) rukovođenje službom;
2) koordiniranje učesnika u tretmanu;
3) saradnju sa ostalim službama u zavodu;
4) edukaciju zaposlenih u službi za tretman.
3. Obezbeđenje zavoda i bezbednost zavoda
U okviru obezbeđenja zavoda i bezbednosti zavoda proveravaju se: materijalno-tehničko obezbeđenje; sprovođenje bezbednosnih procedura; vođenje statistike i analize incidenata, preduzete mere i dokumentacije; postupci u incidentima i preduzimanje disciplinskih mera; primene mera prinude.
Materijalno-tehničko obezbeđenje proverava se uvidom u:
1) primenu podzakonskog akata kojim su uređene uniforme, oznake, svečano odelo, naoružanje, specijalna vozila i druga oprema;
2) planske dokumente i realizaciju plana materijalno-tehničkog obezbeđenja;
3) obučenost i uvežbanost u rukovanju materijalno-tehničkim sredstvima;
4) realizaciju i ocenu upotrebe materijalno-tehničkih sredstava;
5) ocenu i rezultate kontrolnih pregleda u zavodu od strane ovlašćenih lica u zavodu;
6) ocenu održavanja poverenih materijalno-tehničkih sredstava;
7) planove popune materijalno-tehničkih sredstava;
8) popunjenost opremom i sredstvima od interesa za bezbednost zavoda;
9) razvijenost objedinjenog sistema tehničkog obezbeđenja i ispravnost pojedinih segmenata obezbeđenja;
10) smeštaj, čuvanje i rashodovanje naoružanja i opreme;
11) opremljenost uniformom, održavanje i rokove obnove;
12) popunjenost inventarom, odećom i potrošnim materijalom;
13) kompletnost opreme;
14) organizaciju i korišćenje voznog parka.
Sprovođenje bezbednosnih procedura utvrđuje se uvidom u:
1) sprovođenje rasporeda dana (postrojavanja, brojanja, kretanja lica lišenih slobode, obedovanja, uređenje prostora i dr.);
2) pretrese i preglede prostorija (učestalost, povod, način);
3) pretrese i preglede tela (učestalost, povod, način);
4) otkrivanje nedozvoljenih predmeta i supstanci (droga, alkohol, mobilni telefoni, oružje i dr.);
5) otkrivanje nedozvoljenog držanja i razmene predmeta i supstanci unutar zavoda (escajg, oruđe iz radionica, hemikalije i dr.).
Vođenje statistike i analize incidenata, preduzete mere i dokumentacija proveravaju se uvidom u slučajeve:
1) bekstva i pokušaja bekstva;
2) napada na lica lišena slobode i tuče;
3) napada na osoblje;
4) silovanja i seksualnog zlostavljanja;
5) krađa i uništavanja lične imovine i imovine zavoda;
6) paljevina;
7) samopovređivanja (način, broj pokušaja i broj izvršenih slučajeva);
8) samoubistva (preduzete mere i lekarska dokumentacija);
9) ubistava i druge smrtne slučajeve;
10) organizovanja pobuna;
11) štrajkova;
12) drugih incidenata kojima se ugrožava bezbednost.
Postupci u incidentima i preduzimanje disciplinskih mera proveravaju se uvidom u evidencije, u slučajevima:
1) zloupotrebe psihoaktivnih supstanci;
2) nekontrolisane komunikacije lica lišenih slobode sa spoljašnjom sredinom;
3) aktivnosti neformalnog sistema.
Primene mera prinude proverava se uvidom u:
1) slučajeve kada je primenjena prinuda;
2) razlog i opravdanost primene sredstava prinude;
3) primerenost i efikasnost primenjenih sredstava prinude;
4) izveštavanje o primeni sredstava prinude i lekarsku dokumentaciju;
5) slučajeve neopravdane primene mera prinude, prekoračenja i preduzete mere u tim slučajevima (disciplinski postupci i podnete krivične prijave).
4. Materijalno-finansijsko poslovanje zavoda
Materijalno-finansijsko poslovanje zavoda proverava se uvidom u:
1) dokumente o obračunima i osnovama za obračun svih ličnih primanja zaposlenih i angažovanih lica, i to:
(1) plate zaposlenih (evidencije prisustva, rešenja za obračun plate, posebno rešenja za isplatu dodataka),
(2) troškove službenih putovanja, prevoza, naknade za odvojeni život i druga primanja zaposlenih,
(3) obračune i osnove za isplatu primanja van radnog odnosa (ugovori o delu, privremenim poslovima i dr.);
2) dokumente i evidencije o nabavkama, a posebno:
(1) postupke javnih nabavki za dobra, usluge i radove (evidencije i dosledna primena propisa i kontrolnih procedura),
(2) dokumente za nabavke, na koje se ne primenjuju propisi o javnim nabavkama za dobra, usluge i radove,
(3) procedure kontrole realizacije sklopljenih ugovora o nabavkama;
3) dokumente o materijalnom poslovanju celog zavoda, i to:
(1) redovne i vanredne popise zaliha potrošnog materijala, repromaterijala, nedovršene proizvodnje, gotovih proizvoda, sitnog inventara i osnovnih sredstava,
(2) druge dokaze i evidencije o kontroli potrošnje i čuvanja materijalnih zaliha i osnovnih sredstava (normativi i praćenje potrošnje hrane, goriva, ogreva i dr.),
(3) dokumente, evidencije i poslovne knjige magacinskog poslovanja, osnovnih sredstava i sitnog inventara;
4) dokumente i evidencije o finansijskom poslovanju, i to:
(1) interni akt o organizaciji računovodstva po važećim propisima,
(2) interne pisane procedure, odluke i naredbe o finansijskom poslovanju,
(3) predlog finansijskog plana i dokaze o racionalnom iskazivanju potreba u finansijskom planu (proračuni, planovi, profakture korišćene za procene, stručni nalazi i dr.),
(4) glavnu knjigu i pomoćne knjige i evidencije finansijskog računovodstva imovine, obaveza, prihoda i rashoda iz svih izvora (ažurnost i zasnovanost knjiženja),
(5) evidencije namenskog trošenja budžeta, sopstvenih prihoda i donacija,
(6) popise potraživanja, obaveza i gotovine, odluke o godišnjem popisu, manjkovima i viškovima,
(7) završni račun,
(8) dokumente o poslovanju sa gotovinom, potraživanjima i obavezama:
− blagajničke dokumente, osnove isplate i dnevnik blagajne, izvode podračuna trezora,
− ugovore, fakture prema kupcima, naplate, otpis potraživanja i utuženja kupaca, posebno potraživanja od zaposlenih, od sudova i drugih kupaca,
− način rada likvidature, procedure i sisteme kontrole plaćanja obaveza dobavljačima (overe, potpisi, odobrenja i dr.);
5) dokumente i evidencije o depozitu osuđenih lica i prodavnici - kantini, i to:
(1) blagajničko poslovanje depozita i račun depozita,
(2) depozit stranih valuta, plemenitih metala i drugi stvarni depozit,
(3) obračun i isplata naknade za rad osuđenih,
(4) glavnu knjigu i kartoteku depozita (ažurnost i osnov knjiženja),
(5) popis depozita osuđenih,
(6) poslovanje kantine: cenovnik, ulazi, pazari, snabdevenost kantine;
6) dokumente i evidencije o prodaji proizvoda i usluga iz oblasti upošljavanja osuđenika, i to:
(1) dokumente i obračune o praćenju cene koštanja proizvoda i usluga (kalkulacije, normativi, tehnička priprema, radni nalozi, obračuni),
(2) dokumente o uslužnom poslovanju prodavnica, restorana i hotela (trgovačke knjige, fiskalne kase, knjige šanka, noćenja i dr.),
(3) dokumente o poslovanju poljoprivrede i drugih specifičnih oblasti rada,
(4) dokaze o postojanju i primeni redovne kontrole proizvodnje i prodaje (procedure odobrenja, protok dokumenata, ovlašćenja, odvojenost izvršenja i kontrole, organizacija kontrolnih evidencija),
(5) formiranje cenovnika proizvoda i usluga, politika prodaje (rokovi naplate, popusti i dr.),
(6) izveštaje o sopstvenim prihodima po delatnostima, mesečni, kvartalni i godišnji;
7) dokumentovane rizike poslovanja i druge dokumente važne za ocenu materijalno-finansijskog poslovanja (krađe, manjkovi, viškovi, značajni otpisi, značajna dugovanja i potraživanja, disciplinske prijave, veliki gubici iz poslovanja, vanredni događaji, zapisnici o nadzoru i drugih inspekcija, komisijski zapisnici, stručni nalazi i dr.).
U okviru obuke i upošljavanja proverava se: organizacija službe za obuku i upošljavanje; sprovođenje obuke; proces rada; prava na osnovu rada.
Organizacija službe za obuku i upošljavanje proverava se uvidom u raspoložive podatke potrebne za nadzor, koji se odnose na:
1) organizaciju službe;
2) rukovođenje službom;
3) organizacione jedinice;
4) broj i stručne kvalifikacije zaposlenih;
5) edukaciju zaposlenih;
6) plan rada službe, organizacionih jedinica i zaposlenih;
7) saradnju sa drugim službama;
8) izveštaje o radu.
Sprovođenje obuke proverava se uvidom u:
1) program obuke;
2) zasnovanost programa na potrebama lica lišenih slobode, objektivnim mogućnostima realizacije i potrebama zavoda;
3) samostalnost u izvođenju programa, kontinuitet i povezanost sa spoljnim subjektima u cilju stručnog osposobljavanja;
4) povezanost obuke sa uposlenjem unutar i izvan zavoda;
5) sertifikate obuke.
Proces rada proverava se uvidom u:
1) akt o radu osuđenih lica i njihovim pravima na osnovu rada u zavodu;
2) broj uposlenih lica;
3) mesto rada (u zavodu, izvan zavoda, sa ili bez obezbeđenja);
4) ugovore o upošljavanju izvan zavoda;
5) organizaciju radnog vremena (raspored, smenski rad);
6) uslove rada;
7) odmor i ishranu u toku rada;
8) rad duži od punog radnog vremena;
9) materijalno tehničku zaštitu na radu;
10) normative u procesu rada;
11) liste upošljavanja.
Prava na osnovu rada lica lišenih slobode proveravaju se uvidom u:
1) određivanje i isplaćenost naknade za rad;
2) postupke u slučaju sprečenosti za rad;
3) godišnji odmor u zavodu i izvan zavoda.
6. Upravljanje zavodom i rad zaposlenih
U okviru upravljanja zavodom i rada zaposlenih, proverava se: upravljanje zavodom, raspoređivanje i rad zaposlenih; radno vreme, odmori i odsustva; odgovornost zaposlenih; kontinuitet i kvalitet edukacije.
Upravljanje zavodom utvrđuje se uvidom u:
1) program rada zavoda i postojeće planove rada službi;
2) organizaciju i metode rada;
3) planiranje i popunjenost kadrovima;
4) analizu planova i utvrđivanje kvaliteta;
5) planove i projekte za uređenje zavoda;
6) koordinaciju rada službi u zavodu;
7) realizaciju posebnih mera bezbednosti;
8) planove uzbunjivanja i pripravnosti;
9) funkcionisanje dežurne službe;
10) razvijenost informatičkog sistema i sredstava veze unutar zavoda;
11) sistem operativnih evidencija i korišćenje informatičkih sistema u upravljanju;
12) saradnju i odnos sa Upravom;
13) uticaj neformalnog sistema na upravljanje;
14) saradnju sa spoljnim institucijama i organizacijama;
15) uslove rada zaposlenih (radni prostor, opremljenost, higijenske, tehničke i zaštitne mere);
16) ocenjivanje zaposlenih i postupak ocenjivanja (merila, ocene, razgovor sa zaposlenim koji se ocenjuje, vanredno ocenjivanje);
17) nagrađivanje zaposlenih (broj, razlog i vrsta nagrade);
18) ostvarivanje prava po osnovu rada i prava na sindikalno organizovanje;
19) osećanje sigurnosti i zadovoljnosti poslom;
20) međusobnu komunikaciju zaposlenih.
Raspoređivanje i rad zaposlenih proverava se uvidom u:
1) broj zaposlenih na određeno vreme (broj, razlog prijema, koliko dugo rade, po kom osnovu);
2) slučajeve zaposlenih upućenih na rad iz drugih zavoda (broj, poslovi, vreme, smeštaj);
3) personalni dosije (osnovni dokumenti, rešenje o raspoređivanju, stručni ispit, primena propisa kojim se uređuju koeficijenti za obračun i isplatu plata zaposlenih).
Radno vreme, odmori i odsustva zaposlenih proveravaju se uvidom u:
1) radno vreme (dužina, trajanje, ko radi u smenama i trajanje smena);
2) preraspodelu vremena na godišnjem nivou (sezonski);
3) prekovremeni rad (ko radi, ko odobrava);
4) plaćena i neplaćena odsustva (broj, vreme i razlozi);
5) evidenciju prisutnosti na radu;
6) evidenciju godišnjih odmora;
7) odsustva zbog bolesti (broj, vreme, bolest, kontrola).
Odgovornost zaposlenih lica utvrđuje se uvidom u:
1) broj podnetih disciplinskih i krivičnih prijava i drugih postupaka;
2) trajanje i ishod postupka;
3) broj zastarelih i neblagovremenih zahteva za pokretanje disciplinskog postupka;
4) udaljenja sa rada (broj, dužina i razlozi);
5) vrstu povreda radnih dužnosti;
6) žalbe i odluke po žalbi;
7) odgovarajuće evidencije.
Kontinuitet i kvalitet edukacije zaposlenih utvrđuje se uvidom u:
1) učešće zaposlenih u edukaciji u Centru za obuku i stručno osposobljavanje Uprave;
2) programe edukacije (tema, struktura zaposlenih, broj, dinamika);
3) redovne i vanredne provere stečenih znanja;
4) školovanje uz rad;
5) specijalizaciju;
6) realizaciju kurseva;
7) učešće zaposlenih na seminarima i savetovanjima;
8) stečene licence i sertifikate.
7. Bezbednost lica lišenih slobode
Fizička bezbednost lica lišenih slobode utvrđuje se uvidom u:
1) odnos broja lica lišenih slobode i pripadnika službe za obezbeđenje;
2) procenu o dovoljnom broju zaposlenih i angažovanih u službi za obezbeđenje, za bezbednost zaposlenih i lica lišenih slobode;
3) odnos zaposlenih u službi za obezbeđenje prema licima lišenim slobode;
4) doživljaj sigurnosti i nesigurnosti lica lišenih slobode;
5) odnos i saradnju sa drugim službama u zavodu;
6) kvalitet kontrole u pojedinim delovima zavoda i u različito vreme (najkritičnija mesta i najkritičnije vreme).
IV POSTUPANJE PO IZVRŠENOM NADZORU
Ovlašćeno lice sastavlja zapisnik po izvršenom nadzoru, a najduže u roku od osam dana od izvršenog nadzora.
Zapisnik o izvršenom redovnom i kontrolnom nadzoru sadrži: naziv zavoda, sadržinu nadzora, ime i prezime ovlašćenih lica koja su vršila nadzor, ime i prezime drugih lica uključenih u nadzor, datum početka nadzora, vreme trajanje nadzora, nalaze, druge relevantne dokumente, potpise ovlašćenih lica i drugih lica uključenih u nadzor.
Zapisnik sadrži mere i rokove za otklanjanje uočenih nedostataka u funkcionisanju zavoda, koje je u skladu sa Zakonom naložilo ovlašćeno lice, a može sadržati i predlog mera za poboljšanje rada zavoda.
Dostavljanje zapisnika, postupanje po naloženim merama, odnosno izjavljivanje prigovora vrši se na način propisan Zakonom.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".