PRAVILNIK
O PRENOSIVOSTI BROJA U JAVNIM TELEFONSKIM MREŽAMA NA FIKSNOJ LOKACIJI

("Sl. glasnik RS", br. 52/2011)

 

I UVODNE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom propisuju se uslovi koje treba da ispune operatori javne telefonske mreže na fiksnoj lokaciji (u daljem tekstu: operatori), pretplatnici i Republička agencija za elektronske komunikacije (u daljem tekstu: Agencija), u pogledu prenosivosti nacionalnog broja za javno dostupne telefonske usluge na fiksnoj lokacija i nacionalnog broja za ostale negeografske usluge iz Plana numeracije.

Odredbe ovog pravilnika ne odnose se na operatore javne mobilne komunikacione mreže i nacionalne brojeve za usluge javne mobilne komunikacione mreže iz Plana numeracije.

Član 2

Pojedini izrazi upotrebljeni u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:

- prenosivost broja je mogućnost da pretplatnik, na svoj zahtev, prilikom promene operatora, zadrži dodeljeni broj, iz Plana numeracije;

- prenos broja je skup tehničkih i administrativnih postupaka, koji se sprovode u toku realizacije usluge prenosivosti broja, na način propisan ovim pravilnikom;

- pretplatnik je fizičko ili pravno lice koje koristi javno dostupne telefonske usluge po osnovu zaključenog pretplatničkog ugovora ili na drugi predviđeni način, a kome je za ostvarivanje ovih usluga dodeljen nacionalni broj za usluge javne fiksne komunikacione mreže ili nacionalni broj za ostale negeografske usluge iz Plana numeracije;

- operator primalac broja je operator u čiju mrežu se broj prenosi i čije će usluge pretplatnik koristiti nakon što se izvrši prenos broja;

- operator davalac broja je operator iz čije mreže se broj prenosi i čije je usluge pretplatnik koristio do trenutka prenosa broja;

- matični operator broja je operator kome je broj iz Plana numeracije dodeljen na korišćenje na osnovu primarne dodele, odnosno dozvole za korišćenje numeracije;

- centralna baza podataka prenetih brojeva (u daljem tekstu: centralna baza) predstavlja referentnu bazu podataka koja sadrži sve podatke potrebne za usmeravanje poziva prema prenetim brojevima i omogućava pravovremeno ažuriranje lokalne baze podataka prenetih brojeva i sadrži zapise o svim obavljenim radnjama u postupku prenosa broja;

- lokalna baza podataka prenetih brojeva (u daljem tekstu: lokalna baza) se nalazi kod operatora i predstavlja operativnu bazu podataka koja sadrži podatke potrebne za usmeravanje poziva prema prenetim brojevima i redovno se ažurira podacima iz centralne baze;

- predbroj za usmeravanje (routing number) je broj koji služi za usmeravanje poziva prema prenetim brojevima, a nalazi se u centralnoj i lokalnim bazama;

- vremenski okvir je interval u trajanju između 12,00 i 15,00 sati radnim danom, u toku koga se broj koji se prenosi isključuje iz mreže operatora davaoca broja i uključuje u mrežu operatora primaoca broja;

- "All Call Query" je metod usmeravanja poziva prema prenetom broju gde operator kod koga je započet poziv, pre uspostavljanja svakog poziva, proverava u svojoj lokalnoj bazi da li je pozvani broj prenet. U slučaju da je pozvani broj prenet, na osnovu predbroja za usmeravanje, uspostavlja se poziv direktno prema mreži operatora primaoca broja;

- "Query on Release" je metod usmeravanja poziva prema prenetom broju gde operator kod koga je započet poziv, signalizacionom porukom, od strane matičnog operatora broja, biva obavešten da je broj prenet. Po prijemu ove poruke, operator kod koga je započet poziv, usmerava poziv direktno prema mreži operatora primaoca broja, na osnovu predbroja za usmeravanje, koji dobija upitom u svoju lokalnu bazu.

Član 3

Operator je u obavezi da omogući svom pretplatniku, prilikom promene operatora na njegov zahtev, zadržavanje dodeljenog nacionalnog broja za usluge javne fiksne komunikacione mreže iz Plana numeracije na određenoj lokaciji, na koju se odnosi geografski pristupni kod, odnosno nacionalnog broja za ostale negeografske usluge iz Plana numeracije na bilo kojoj lokaciji, ako pristupni kod nije geografski, osim u slučajevima predviđenim u članu 10. ovog pravilnika.

U cilju realizacije prenosivosti broja operatori su u obavezi da usklade svoje opšte uslove kojima regulišu pružanje usluga sa ovim pravilnikom.

Operator davalac broja i operator primalac broja dužni su da ostvare međusobnu saradnju, kao i saradnju sa Agencijom, u postupku prenosa broja i da se uzdrže od postupanja usmerenog na otežavanje ili sprečavanje prenosa broja.

Pretplatnik koji je izvršio prenos broja ne može ponovo da traži prenos istog broja u periodu kraćem od šest meseci od dana kada je izvršen prenos tog broja između operatora.

Pretplatnik ne može od operatora primaoca broja da zahteva prenošenje dodatnih usluga koje je imao kod operatora davaoca broja.

Matični operator broja ima pravo da menja pretplatničku numeraciju u skladu sa Planom numeracije uz saglasnost Agencije.

II PODNOŠENJE ZAHTEVA ZA PRENOS BROJA

Član 4

Postupak prenosa broja počinje podnošenjem zahteva za prenos broja operatoru primaocu broja. Ovaj zahtev ujedno se smatra i zahtevom za raskid ugovora između pretplatnika i operatora davaoca broja, o korišćenju svih usluga koje se koriste preko telefonskog broja za koji se zahteva prenos. Ugovor se raskida trenutkom isključenja broja iz mreže operatora davaoca broja.

Ukoliko je zahtev za prenos broja pridružen zahtevu za potpuni raščlanjeni pristup lokalnoj petlji, operatori su u obavezi da istovremeno izvrše ova dva zahteva u roku ne dužem od 30 dana.

Član 5

Zahtev za prenos broja podnosi fizičko lice, a u pravnom licu predmetni zahtev podnosi lice ovlašćeno za zastupanje, odnosno lice koje on ovlasti.

Obrazac zahteva za prenos broja nalazi se kod operatora primaoca broja i isti mora da sadrži sledeće podatke:

- podatke o pretplatniku (za fizička lica: ime, prezime, JMBG i adresu; za pravna lica: poslovno ime, sedište-adresu, matični broj i PIB);

- adresu na kojoj se nalazi telefonski priključak (terminalna tačka mreže) za dati broj;

- broj ili grupu brojeva koji se prenose;

- vrsta pretplatničkog odnosa u mreži operatora davaoca broja;

- naziv operatora davaoca broja;

- naziv operatora primaoca broja;

- datum i vreme podnošenja zahteva;

- datum zahtevanog prenosa unutar propisanog vremenskog okvira realizacije usluge;

- izjavu pretplatnika da se ovaj zahtev ujedno smatra i zahtevom za raskid pretplatničkog odnosa sa operatorom davaocem broja, odnosno zahtevom za prestanak obaveza između operatora davaoca broja i pretplatnika prema opštim uslovima kojima je bio regulisan njihov međusobni odnos;

- izjavu pretplatnika da se obavezuje da će izmiriti sve obaveze prema operatoru davaocu broja, nastale do trenutka prenosa broja, kao i obaveze nastale u toku postupka prenosa broja i sva naknadno dospela potraživanja koja su nastala pre podnošenja zahteva za prenos broja;

- izjavu pretplatnika da prihvata da mu operator primalac broja suspenduje pozive na rok od 30 dana, a potom da ga na zahtev operatora davaoca broja isključi, ukoliko nije izmirio zaostala dugovanja prema operatoru davaocu broja, nastala do trenutka raskida ugovora;

- saglasnost pretplatnika da se njegovi lični podaci prikupljaju, obrađuju i razmenjuju između operatora i centralne baze samo u svrhu realizacije prenosa broja.

U slučaju da broj koji se prenosi pripada neprekidnom nizu sukcesivnih brojeva, a pretplatniku su potrebni dodatni brojevi koji slede u odnosu na brojeve koje pretplatnik već ima, pretplatnik može zahtevati prenos dodatnih sukcesivnih brojeva u nizu, pod uslovom da su ti brojevi slobodni u mreži operatora davaoca.

Obrazac zahteva za prenos broja potpisuju pretplatnik i službeno lice operatora primaoca broja u najmanje tri primerka. Zahtev se može potpisati kvalifikovanim elektronskim potpisom.

U slučaju pisanog zahteva jedan primerak zadržava pretplatnik, a druga dva se dostavljaju operatoru davaocu broja i operatoru primaocu broja.

Lice koje podnosi zahtev za prenos broja u obavezi je da se identifikuje davanjem na uvid važeće lične karte ili putne isprave.

U toku postupka prenosa broja operatori primalac i davalac broja po pravilu razmenjuju informacije elektronskim putem.

III POSTUPAK PRENOSA BROJA

Član 6

Operator primalac broja, zahtev za prenos broja, bez odlaganja, elektronskim putem prosleđuje centralnoj bazi i obavezno šalje sledeće podatke o:

- pretplatniku iz člana 5. stav 2. alineja 1.;

- broju ili brojevima koji se prenose;

- vrsti pretplatničkog odnosa;

- adresi na kojoj se nalazi telefonski priključak;

- nazivima operatora davaoca i primaoca broja.

Po prijemu navedenih podataka, centralna baza odgovara operatoru primaocu broja, potvrdom o započetom postupku prenosa broja.

Po dobijanju potvrde o započetom postupku prenosa broja, operator primalac broja prosleđuje operatoru davaocu broja zahtev pretplatnika za prenos broja.

Član 7

Po prijemu zahteva operator davalac broja proverava da li su ispunjeni uslovi za prenos broja i o tome obaveštava operatora primaoca broja i centralnu bazu.

Postupak provere ispunjenosti uslova i slanja obaveštenja iz prethodnog stava ne može trajati duže od tri radna dana od dana kada je operator davalac broja primio zahtev za prenos broja, pri čemu ovaj rok počinje da teče od prvog sledećeg radnog dana od dana prijema zahteva za prenos broja. Ukoliko je zahtev za prenos broja pridružen zahtevu za potpuni raščlanjeni pristup lokalnoj petlji, postupak provere ispunjenosti zahteva za prenos broja može trajati duže od tri radna dana i, u tom slučaju, određen je rokom provere ispunjenosti uslova za potpuni raščlanjeni pristup lokalnoj petlji, a ne duže od roka utvrđenog u članu 4. stav 2. ovog pravilnika.

Član 8

Ukoliko su uslovi za prenos broja ispunjeni, operator davalac broja obaveštava operatora primaoca broja i centralnu bazu o prihvatanju zahteva za prenos broja na dan i u vremenskom okviru koji su određeni u zahtevu.

Od trenutka kada je operator davalac broja prihvatio prenos broja, do izvršenja ovog prenosa ne može proći više od tri radna dana. Ukoliko je zahtev za prenos broja pridružen zahtevu za potpuni raščlanjeni pristup lokalnoj petlji, postupak izvršenja zahteva za prenos broja, može trajati duže od tri radna dana i, u tom slučaju, određen je rokom izvršenja za potpuni raščlanjeni pristup lokalnoj petlji, a ne duže od roka utvrđenog u članu 4. stav 2. ovog pravilnika.

Operator davalac broja i operator primalac broja će osigurati i obezbediti prenos broja uz istovremeno pružanje usluga tokom postupka prenosa kada je to neophodno i kada to zahtevaju nadležni državni organi, bolnice i druge ustanove. Operator davalac broja i operator primalac broja će, ako to zahteva priroda delatnosti koju obavlja pretplatnik, unapred odrediti vreme kada će se započeti sa postupkom prenosa broja, tako da se prenos broja izvrši u vreme najmanje poslovne aktivnosti pretplatnika.

Operator davalac broja nakon isključenja broja iz zahteva, iz svoje mreže, o tome odmah obaveštava centralnu bazu, nakon čega centralna baza obaveštava primaoca broja.

Operator primalac broja po uključenju broja iz zahteva, u svoju mrežu, o tome odmah obaveštava centralnu bazu.

Po prijemu potvrde da je broj iz zahteva uključen u mrežu primaoca broja, centralna baza se automatski ažurira i podaci su dostupni svim lokalnim bazama.

Član 9

Operator davalac broja po utvrđivanju neizmirenih obaveza dostavlja zahtev za plaćanje istih korisniku sa rokom dospeća ne kraćem od osam dana i o tome istovremeno obaveštava operatora primaoca broja.

Ako korisnik u ostavljenom roku ne izmiri svoje obaveze, korisniku će se suspendovati korišćenje broja na 30 dana.

U slučaju da korisnik izmiri svoje obaveze pre isteka roka suspenzije, aktiviraće se korišćenje broja.

Ukoliko korisnik nije izmirio svoje obaveze u toku trajanja suspenzije od 30 dana, broj će se isključiti trajno. Po isključenju broja u mreži operatora primaoca broja, isti će odmah, bez odlaganja, biti vraćen matičnom operatoru. Postupak vraćanja broja se obavlja preko centralne baze.

Član 10

Operator davalac broja može da odbije zahtev za prenos broja ako je:

- podnet od neovlašćenog lica;

- netačan ili nepotpun;

- utvrđeno da postoje neispunjena dospela dugovanja pretplatnika;

- broj već u postupku prenosa;

- pretplatnik u mreži davaoca broja kraće od šest meseci;

- broj nepostojeći, privremeno ili trajno isključen iz mreže davaoca broja;

- zahtev za prenos broja istovremeno i zahtev za promenu geografskog pristupnog koda;

- tražen prenos broja koji je jedan iz vezane serije brojeva (pojedinačni brojevi u ISDN seriji ili jedan od brojeva u PBX seriji) ili pripada korisničkoj grupi brojeva u mreži operatora davaoca broja;

- broj na sistemu koji ne omogućava prenos broja.

U slučaju da se zatraženi broj ne može preneti, operator davalac broja će o razlozima odbijanja prenosa broja obavestiti centralnu bazu, operatora primaoca broja i pretplatnika u roku od tri radna dana od dana prijema zahteva.

Član 11

U slučaju da dođe do nepredviđenog kašnjenja u postupku prenosa broja, operator kod koga je došlo do kašnjenja će odmah pristupiti otklanjanju uzroka kašnjenja i o tome obavestiti drugog operatora i centralnu bazu.

Svi operatori su dužni da odmah po uočavanju bilo koje greške u sistemu prenosivosti broja, uključujući i greške u sinhronizaciji, o tome odmah obaveste sve operatore i centralnu bazu i da odmah pristupe otklanjanju uzroka greške.

IV BAZE PODATAKA PRENETIH BROJEVA

Član 12

Bazu podataka prenetih brojeva čini referentna centralna baza za koju je odgovorna Agencija.

Agencija je odgovorna za postavljanje, razvoj, održavanje i finansiranje centralne baze.

Agencija određuje sadržaj i formu podataka, kao i postupak čuvanja i ažuriranja podataka koji se nalaze u centralnoj bazi.

Agencija utvrđuje način razmene podataka (pristup, interfejse i protokole) između centralne i lokalnih baza, a operatori su dužni da obezbede ispravno i pravovremeno usklađivanje svojih lokalnih baza sa sadržajem centralne baze.

Član 13

Centralna baza sadrži spisak svih prenetih brojeva. Uz svaki preneti broj pridružuje se predbroj za usmeravanje.

Predbroj za usmeravanje služi za usmeravanje poziva prema prenetim brojevima. Sastoji se od prefiksa koji označava da se radi o prenetom broju i ima heksadecimalnu vrednost D, zatim od oznake operatora i oznake čvora. Oznaka operatora, sastoji se od dve decimalne cifre i predstavlja broj koji Agencija dodeljuje operatorima. Oznaka čvora predstavlja broj, koji operator određuje sam, sastoji od dve decimalne cifre i bliže određuje lokaciju prenetog broja unutar mreže operatora primaoca broja.

Obaveza svakog operatora je da u slučaju lokalnog prenosa broja (preseljenja broja sa jednog komutacionog sistema na drugi, u okviru istog geografskog pristupnog koda) o tome, bez odlaganja, obavesti centralnu bazu. Podaci iz centralne baze se automatski prosleđuju ostalim operatorima.

Centralna baza sadrži zapise o svim obavljenim radnjama u postupku prenosa broja iz ovog pravilnika.

V USMERAVANJE POZIVA PREMA PRENETIM BROJEVIMA

Član 14

Pri uspostavljanju telefonske veze koju inicira pretplatnik fiksne telefonije prema prenetom broju fiksne telefonije, koristi se metod "Query on Release" ili "All Call Query", u skladu sa svojim tehničkim mogućnostima operatora, tehničkim rešenjima dogovorenim između operatora i u skladu sa odgovarajućim međunarodnim preporukama.

Pri uspostavljanju telefonske veze koju inicira pretplatnik mobilne telefonije, prema prenetom broju fiksne telefonije, koristi se metod "All Call Query".

Prilikom prosleđivanja dolaznog međunarodnog poziva, prema prenetom broju fiksne telefonije, koristi se metod "Query on Release", u skladu sa odgovarajućim međunarodnim preporukama, ili metod "All Call Query".

"All Call Query" metod primenjivaće se u skladu sa preporukom ETSI 123 066 (3GPP TS 23.066).

Ukoliko se koristi metod "Query on Release" operator fiksne telekomunikacione mreže koji primi signalizacioni zahtev za uspostavljanje poziva prema prenetom broju, odbiće zahtev za uspostavljanje takvog poziva u skladu sa ITU-T preporukom Q.769.1, signalizacionom porukom s uzročnom vrednošću #14 (Release cause value #14) određenom ITU-T preporukom Q.850.

Član 15

Operator kod koga je započet poziv, odnosno operator koji je prihvatio dolazni međunarodni ili nacionalni poziv prema prenetom broju, odgovoran je za ispravno usmeravanje tog poziva direktno prema operatoru kod koga se preneti broj nalazi u skladu sa metodama usmeravanja iz člana 14. ovog pravilnika.

Operatori su obavezni da pozive prema prenetim brojevima usmeravaju na isti način kao i pozive prema neprenetim brojevima operatora primaoca broja.

Agencija ne snosi odgovornost za pogrešno usmerene pozive prema prenetim brojevima.

VI NAKNADE I PRAVA OPERATORA

Član 16

Pretplatnik je u obavezi da plati naknadu za uslugu prenosa broja u iznosu ne većem od 165,00 dinara bez PDV-a operatoru primaocu broja. Operator davalac broja ne može zahtevati od pretplatnika naknadu troškova za prenos broja.

Operator primalac broja dužan je da plati naknadu u iznosu od 1.000,00 dinara bez PDV-a, operatoru davaocu broja po izvršenom prenosu broja, osim u slučaju kada je zahtev za prenos broja pridružen zahtevu za potpuni raščlanjeni pristup lokalnoj petlji i kada ova naknada iznosi 500,00 dinara.

Član 17

Operatori ne mogu pozive prema prenetim brojevima naplaćivati više od poziva prema neprenetim brojevima u istoj telefonskoj mreži, koji se upotrebljavaju za pružanje istih telefonskih usluga.

Ugovorom o interkonekciji operatori ne mogu određivati veće cene za pozive prema prenetim brojevima, u odnosu na pozive prema neprenetim brojevima, koji se upotrebljavaju za pružanje istih telefonskih usluga.

Član 18

Matični operator broja ostaje zadužen za dodeljeni broj i kada se taj broj prenese kod operatora primaoca broja i plaća za to odgovarajuću naknadu koja je propisana opštim aktom Agencije.

Operator primalac broja dužan je da matičnom operatoru broja plaća godišnju naknadu u iznosu koji je određen opštim aktom Agencije koji uređuje visinu godišnje naknade za korišćenje numeracije, za svaki broj koji je prenet u njegovu mrežu, srazmerno broju dana u godini koliko se dugo taj preneti broj koristi u telefonskoj mreži primaoca broja.

U slučaju prekida korišćenja prenetog broja, operator primalac broja je dužan da u roku ne dužem od sedam radnih dana od dana deaktiviranja broja, obavesti centralnu bazu i matičnog operatora broja, čime je taj broj vraćen matičnom operatoru broja.

VII OBAVEŠTAVANJE PRETPLATNIKA

Član 19

Operatori su dužni da učine javno dostupnim, objavljivanjem u sredstvima javnog informisanja, na svojim Internet stranicama i slično, adrese i radno vreme korisničkih centara (poslovnica) u kojima se primaju zahtevi za prenos brojeva i način primanja zahteva u elektronskom obliku, kada isti bude realizovan.

Operatori su dužni da informacije o prenetim brojevima i cenama poziva prema tim brojevima učine dostupnim na upit svojim pretplatnicima preko Internet stranica i davanjem informacija preko pozivnih centara, a mogu se koristiti i drugi vidovi javnog obaveštavanja.

Operatori treba da, u skladu sa svojim tehničkim mogućnostima, obezbede automatsku govornu poruku sledećeg sadržaja: "Broj je prenet kod operatora X ". Ova poruka se ne tarifira.

Poruku iz prethodnog stava operator može na zahtev pretplatnika da aktivira ili deaktivira.

VIII PRELAZNA I ZAVRŠNA ODREDBA

Član 20

Obavezuju se operatori da obezbede uslove za pružanje usluge prenosivosti broja u javnim telefonskim mrežama na fiksnoj lokaciji do početka primene ovog pravilnika.

Član 21

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjivaće se od 1. decembra 2012. godine.