ODLUKAO ORGANIZACIJI I FUNKCIONISANJU CIVILNE ZAŠTITE NA TERITORIJI GRADA VRANJA("Sl. glasnik Grada Vranja", br. 21/2011) |
Ovom Odlukom reguliše se organizacija i funkcionisanje civilne zaštite na teritoriji grada Vranja; dužnost gradskih organa u zaštiti i spasavanju i izradi Procene ugroženosti i plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama; obrazovanje štaba za vanredne situacije; formiranje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima; formiranje jedinica civilne zaštite opšte namene; određivanje osposobljenih pravnih lica za zaštitu i spasavanje; finansiranje i druga pitanja iz oblasti civilne zaštite.
Subjekti zaštite i spasavanja na teritoriji grada Vranja
1. Skupština grada;
2. Gradonačelnik;
3. Gradsko veće;
4. Veće gradske opštine Vranjska Banja;
5. Gradska uprava i njeni organi;
6. Opštinska upravna jedinica Vranjska Banja;
7. Osposobljena privredna društva i druga pravna lica značajna za zaštitu i spasavanje;
8. Građani i udruženja građana i druge organizacije.
Dužnosti-nadležnosti grada Vranja
U ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih dobara na teritoriji grada Vranja i odredbi Zakona o vanrednim situacijama (u daljem tekstu: Zakon) Skupština grada Vranja vrši sledeće poslove:
- donosi Odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Vranja i obezbeđuje njeno sprovođenje u skladu sa jedinstvenim sistemom zaštite i spasavanja u Republici Srbiji;
- donosi plan i program razvoja sistema zaštite i spasavanja na teritoriji jedinice lokalne samouprave, u skladu sa Dugoročnim planom razvoja zaštite i spasavanja Republike Srbije;
- planira i utvrđuje izvore finansiranja za razvoj, izgradnju i izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja i razvoj civilne zaštite i sprovođenja mera i zadataka civilne zaštite na teritoriji grada Vranja;
- obrazuje Gradski štab za vanredne situacije;
- određuje osposobljena pravna lica od značaja za zaštitu i spasavanje;
- razmatra visinu nastalih šteta od elementarnih nepogoda i dostavlja zahtev za pomoć od Vlade;
- razmatra izveštaje gradonačelnika o bitnim pitanjima za zaštitu i spasavanje i dr.
U ostvarivanju uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji grada Vranja i odredbi Zakona, Gradsko veće grada Vranja vrši sledeće poslove:
- usvaja Procenu ugroženosti na teritoriji grada Vranja;
- usvaja Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;
- obrazuje komisiju za procenu štete nastale od elementarnih nepogoda;
- donosi odluke o naknadi štete nastale od elementarnih nepogoda;
- prati realizaciju preventivnih mera zaštite;
- predlaže akta koja donosi Skupština grada Vranja.
Veće gradske opštine Vranjska Banja
- daje mišljenje na planove zaštite i spasavanja koji se odnose na područje gradske opštine;
- u saradnji sa Gradskim štabom za vanredne situacije i Zakonom, organizuje zaštitu od elementarnih nepogoda i drugih većih nepogoda i zaštitu od požara i stvara uslove za njihovo otklanjanje, odnosno ublažavanje njihovih posledica na teritoriji gradske opštine;
- stara se sprovođenju preventivnih mera zaštite;
- stara se i realizaciji planova zaštite i spasavanja u saradnji sa Gradskim štabom za vanredne situacije i poverenicima civilne zaštite na teritoriji gradske opštine;
- određuje osposobljena pravna lica od značaja za zaštitu i spasavanje;
- imenuje poverenike i zamenike poverenika u mesnim zajednicama gradske opštine;
- obrazuje komisije za procenu štete nastale od elementarnih nepogoda i drugih većih nepogoda;
- inicira aktivnosti na sprovođenju zadataka civilne zaštitite pred organima Skupštine grada i Gradski štab za vanredne situacije;
- obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i zaključcima Skupštine grada i Gradskog štaba za vanredne situacije.
- stara se o sprovođenju Zakona i drugih propisa iz oblasti zaštite i spasavanja;
- obavlja funkciju komandanta Gradskog štaba za vanredne situacije i rukovodi njegovim radom;
- u saradnji sa načelnikom štaba predlaže imenovanje ostalih članova štaba za vanredne situacije;
- donosi odluku o proglašenju vanredne situacije u gradu Vranju;
- rukovodi zaštitom i spasavanjem i naređuje mere utvrđene Zakonom i drugim propisima;
- usmerava i usklađuje rad Gradskih organa i pravnih lica čiji je grad Vranje osnivač u sprovođenju mera zaštite i spasavanja;
- predlaže gradskom veću Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama, na usvajanje;
- naređuje formiranje, opremanje i obuku jedinica civilne zaštite opšte namene;
- ostvaruje saradnju sa načelnikom upravnog okruga i okružnim štabom za vanredne situacije u cilju jedinstvenog i usklađenog delovanja u vanrednim situacijama;
- naređuje evakuaciju građana, pravnih lica i materijalnih dobara sa ugroženog područja i stara se o njihovom zbrinjavanju;
- stara se o organizaciji i sprovođenju mobilizacije građana, pravnih lica i materijalnih dobara u cilju uključenja istih u aktivnosti zaštite i spasavanja;
- odlučuje o organizovanju prevoza, smeštaja i ishrane pripadnika jedinica civilne zaštite opšte namene i građana koji učestvuju u zaštiti i spasavanju stanovništva i materijalnih dobara u gradu Vranju;
- odlučuje o uvođenju dežurstva gradskim organima i drugim pravnim licima u vanrednoj situaciji;
- odlučuje o dodeli pomoći građanima koji su pretrpeli štete u vanrednim situacijama;
- ostvaruje saradnju sa susednim opštinama, Ministarstvom unutrašnjih poslova i Vojskom Srbije u cilju usklađivanja aktivnosti u vanrednim situacijama; razmatra i odlučuje o drugim pitanjima iz oblasti zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti;
- izveštava Skupštinu grada o stanju na terenu i o preduzetim aktivnostima u vanrednoj situaciji.
Organi gradske uprave grada Vranja u okviru svojih nadležnosti u sistemu zaštite i spasavanja obavljaju sledeće poslove i zadatke:
- prate stanje u vezi sa zaštitom i spasavanjem u vanrednim situacijama i preduzimaju mere za zaštitu i spasavanje;
- učestvuju u izradi Procene ugroženosti teritorije grada Vranja;
- izrađuju pojedine delove Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;
- učestvuju u pripremama i izvođenju privremenog pomeranja ili evakuacije stanovništva;
- učestvuju u pripremama i sprovođenja zbrinjavanja nastradalog stanovništva;
- staraju se oko obezbeđenja neophodnih sredstava za rad Gradskog štaba za vanredne situacije;
- vrše poslove urbanističkih mera zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti;
- nabavljaju i održavaju sredstva za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji, učestvuje u izradi studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za teritoriju jedinice lokalne samouprave;
- staraju se o obezbeđenju telekomunikacione i informacione podrške za potrebe zaštite i spasavanja;
- organizuju, razvijaju i vode ličnu i kolektivnu zaštitu;
- učestvuju u organizaciji, formiranju i opremanju jedinica civilne zaštite opšte namene;
- ostvaruju saradnju sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije;
- obavljaju i druge poslove zaštite i spasavanja.
Nadležni organ Gradske uprave grada Vranja
Stručne, operativne, planske i organizacione poslove zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama za grad Vranje vršiće nadležni organ Gradske uprave u čijem sastavu su poslovi zaštite i spasavanja od elementarnih nepogoda i drugih većih nesreća (u daljem tekstu: nadležni organ gradske uprave).
Nadležni organ gradske uprave vrši sledeće poslove:
- obavlja stručno administrativne i tehničke poslove za potrebe Štaba za vanredne situacije;
- nosilac je aktivnosti na izradi Procene ugroženosti grada Vranja;
- nosilac je aktivnosti na izradi Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;
- nosilac je aktivnosti na izradi Plana funkcionisanja civilne zaštite i sistema osmatranja i obaveštavanja (u sklopu Plana odbrane grada Vranja);
- nosilac je aktivnosti na formiranju, opremanju i obučavanju jedinica civilne zaštite opšte namene;
- prati opasnosti, obaveštava stanovništvo o opasnostima i preduzima druge preventivne mere za smanjenje rizika od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;
- predlaže nabavku i održavanje sredstva za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji, učestvuju u izradi studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za teritoriju grada;
- ostvaruju neposrednu saradnju sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije;
- stara se o režimu rada protivgradnih stanica i predlaže mere za funkcionisanje sistema odbrane od grada;
- izrađuju Plan mobilizacije jedinica i organizuju izvršenje mobilizacije jedinica civilne zaštite opšte namene;
- vrše i druge poslove iz oblasti zaštite i spasavanja.
Opštinska upravna jedinica gradske opštine Vranjska Banja
- učestvuje u izradi jedinstvenih planova zaštite i spasavanje na teritoriji grada,
- prati realizaciju sprovođenja preventivnih mera zaštite na teritoriji gradske opštine,
- predlaže imenovanje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite za teritoriju gradske opštine,
- nosilac je aktivnosti na formiranju i opremanju jedinica civilne zaštite opšte namene u okviru sistema zaštite na teritoriji grada, obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i po zaključcima organa Skupštine grada.
Gradski štab za vanredne situacije
Objedinjavanje, koordinaciju i rukovođenje snagama za zaštitu i spasavanje, jedinicama civilne zaštite koje formira grad Vranje i aktivnostima koje se preduzimaju u zaštiti i spasavanju ljudi i materijalnih dobara, kao i sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite u slučaju elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i drugih opasnosti na teritoriji grada Vranja, sprovodi Gradski štab za vanredne situacije.
Gradski štab za vanredne situacije se formira na osnovu člana 33. Zakona i u skladu sa članom 8. Uredbe o sastavu i načinu rada štaba za vanredne situacije (u daljem tekstu: Uredba "Sl. glasnik RS", br. 98/2010), a nadležnost je definisana članom 34. i 35. Zakona.
Pored nadležnosti definisanih Zakonom, Gradski štab, u slučaju vanredne situacije može narediti i sledeće mere:
- mobilizaciju jedinica civilne zaštite opšte namene, građana i materijalnih sredstava;
- angažovanje osposobljenih pravnih lica;
- uvođenje dežurstva pravnim licima;
- poseban režim obavljanja određenih komunalnih delatnosti;
- posebne mere i postupke higijensko-profilaktičkog karaktera;
- poseban režim saobraćaja ili zabranu saobraćaja lokalnim putevima;
- evakuaciju stanovništva;
- određivanje drugačijeg rasporeda radnog vremena;
- posebne prioritete u isporuci komunalnih i drugih proizvoda i pružanju usluga (vode, grejanja, gasa, električne energije, gradskog prevoza, železnički i drumski prevoz i sl);
- privremenu zabranu pristupa i kretanja u pojedinim ugroženim područjima;
- privremenu zabranu korišćenja određenih pokretnih i nepokretnih stvari vlasnicima odnosno korisnicima;
- obezbeđenje obaveznog poštovanja naređenih mera od strane stanovništva i pravnih lica u organizovanju i sprovođenju evakuacije i drugih aktivnosti u zaštiti i spasavanju;
- korisnicima, odnosno vlasnicima stambenih zgrada, stanova, poslovnih prostorija i drugih zgrada da prime na privremeni smeštaj ugrožena lica iz ugroženog područja;
- i druge mere.
Za organizaciju i sprovođenje preventivnih mera zaštite i pokretanja početnih aktivnosti u slučaju pojave opasnosti po ljude i materijalna sredstva formiraće se poverenici civilne zaštite i njihovi zamenici u naseljenim mestima mesnim zajednicama i gradskom naselju Grada Vranja.
Poverenici i zamenici poverenika u mesnim zajednicama preduzimaju neposredne mere za učešće građana u sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite i lične, uzajamne i kolektivne zaštite i rukovode jedinicama civilne zaštite opšte namene.
Građani na ugroženim i nastradalim područjima dužni su da postupaju u skladu sa uputstvima poverenika, odnosno zamenika poverenika.
Imenovanje poverenika i zamenika poverenika izvršiće Gradski štab za vanredne situacije u roku od 30 dana od dana donošenja ove odluke.
Predloge za imenovanje poverenika i zamenika poverenika uradiće nadležni organ gradske uprave u saradnji sa savetima mesnih zajednica.
Osposobljena pravna lica za zaštitu i spasavanje
U skladu sa članom 15. tačka 8. Zakona o vanrednim situacijama ("Sl. glasnik RS", br. 111/2009. godine) a za potrebe zaštite i spasavanja građana i materijalnih dobara od elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i opasnosti na teritoriji grada Vranja, određuju se osposobljena privredna društva i druga pravna lica i to:
Red. broj |
Pun naziv pravnog lica |
Sedište i adresa |
Delatnost |
Zadatak - mera civilne zaštite |
1. |
Crveni krst Vranje |
Vranje, trg. Brat. i jedin 22 |
Pružanje prve pomoći |
Zbrinjavanje ugroženog stanovništva i pružanje pomoći |
2. |
Centar za socijalni rad |
Vranje, Zadarska br. 2 |
Pružanje socija. pom. |
|
3. |
JP "Direkcija za razvoj i izgradnju grada Vranja" |
Vranje, Ive Lole Ribara br. 1 |
Izgradnja i održavanje puteva |
Zaštita od rušenja i spasavanje iz ruševina, sklanjanje i urbanističke mere zaštite |
4. |
"Preduzeće za puteve" Vranje |
Vranje, Bore Stankovića br. 19 |
Izgradnja i Održavanje puteva |
Zaštita i spasavanje iz ruševina i održavanje infrastrukture |
5. |
DP "Vodogradnja" Vranje |
Vranje, Petra Lekovića br. 2 |
Održavanje vodotokova |
Zaštita od štetnog dejstva bujičnih voda |
6. |
JP "Vodovod " Vranje |
Vranje, Beogradska br. 63 |
Snabdevanje vodom |
Zaštita od štetnog dejstva atmosferskih voda i obezbeđenje građana zdravom pijaćom vodom |
7. |
JKP "Komrad" Vranje |
Vranje, Bore Stankovića br. 21 |
Komunalno uređenje |
Zaštita od štetnog dejstva vode u gradskom delu naselja i asanacija terena |
8. |
JP "Srbijašume" ŠG Vranje |
Vranje, Partizanska br. 15 |
Gazdovanje šumom |
Zaštita i spasavanje od požara i uklanjanje šumskih prepreka iz rečnih korita |
10. |
"Kavim-Jedinstvo" Vranje |
Vranje, Pariske Komune bb |
Prevoz putnika |
Evakuacija - prevoz |
11. |
URO "Vranje" Vranje |
Vranje, Partizanska br. 2 |
Hotelski smeštaj |
Zbrinjavanje |
12. |
Zdravstveni centar Vranje |
Vranje, J.J. Lunge br. 1 |
Zdravstvena zaštita stanovništva |
Prva medicinska pomoć i zdravstveno zbrinjavanje povređenih |
13. |
Zavod za javno zdravlje "Vranje" Vranje |
Vranje, J.J. Lunge br. 1 |
Higiensko-epidemološka zaš. stan. |
Epidemiološke mere zaštite i asanacija |
14. |
Veterinarska stanica Vranje |
Vranje, Marička br. 19 |
Zdravstvena zaštita životinja |
Zdravstvena zaštita životinja i zbrinjavanje stočnog fonda |
15. |
Poljoprivredna savetodavna i stručna služba Vranje DOO Vranje |
Vranje, Marička br. 1 |
Poljoprivredna zaštita |
Zaštita bilja, preduzimanje mera od prekomerne upotrebe pesticida i RHB zaštita |
Aktiviranje i upotrebu pravnih subjekata iz stava 2. ovog člana naređuje Gradski štab za vanredne situacije.
Ovlašćuje se Gradsko veće da sa pravnim licima iz stava 2. ovog člana sklopi Ugovor kojim će se urediti međusobna prava i obaveze.
Sredstva za nadoknadu troškova nastalih učešćem pravnih lica iz stava 2. ovog člana u zaštiti i spasavanju u vanrednim situacijama obezbeđuje se iz budžeta grada Vranja.
Jedinice civilne zaštite opšte namene osposobljavaju se za izvršavanje obimnih i manje složenih zadataka iz oblasti zaštite i spasavanja kao što su lokalizovanje i gašenje početnih i manjih požara i šumskih požara, učešće u zaštiti od poplava, ukazivanje prve pomoći, za održavanje reda, zatim učešće u zbrinjavanju ugroženog stanovništva, pomoć u sanaciji terena i druge aktivnosti po proceni Gradskog štaba za vanredne situacije.
U gradu Vranje formiraće se 4 jedinice civilne zaštite opšte namene jačine voda sa ukupno 208 obveznika civilne zaštite.
Popunu, opremanje i obuku jedinica izvršiće nadležni organ Gradske uprave.
Koordinaciju poslova iz stava 3. ovog člana vršiće Gradsko veće.
PROCENA UGROŽENOSTI PLAN ZAŠTITE I SPASAVANJA U VANREDNIM SITUACIJAMA I PLAN FUNKCIONISANJA CIVILNE ZAŠTITE
Nosilac izrade Procene ugroženosti grada Vranja od elementarnih nepogoda i drugih nesreća je nadležni organ Gradske uprave koji će u saradnji sa MUP-om R. Srbije - Sektor za vanredne situacije - Odeljenje za vanredne situacije u Vranju (u daljem tekstu: Odeljenje za vanredne situacije u Vranju) i drugim organizacionim jedinicama Gradske uprave u skladu sa Zakonom i metodologijom za izradu Procene ugroženosti i planova zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama sačiniti Procenu.
Nosilac izrade Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama za grad Vranje je nadležni organ koji će u saradnji sa Odeljenjem za vanredne situacije u Vranju i drugim organizacionim jedinicama Gradske uprave u skladu sa Zakonom i metodologijom za izradu Procene ugroženosti i planova zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama, sačiniti Plan.
Gradski štab za vanredne situacije će razmotriti Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama grada Vranja i dostaviti Gradskom veću na usvajanje.
Nosilac izrade Plana funkcionisanja sistema civilne zaštite kao sastavnog dela Plana odbrane grada Vranja je nadležni organ koja će u saradnji sa Odeljenjem za vanredne situacije u Vranju i drugim organizacionim jedinicama gradske uprave, u skladu sa Uputstvom o metodologiji za izradu planova odbrane i potrebnim izvodom i Plana odbrane Republike sačiniti Plan.
Ličnu i kolektivnu zaštitu u gradu organizovati po mestu rada i mestu stanovanja.
Građani vlasnici stambenih zgrada, odnosno kuća, dužni su da, za potrebe lične zaštite i spasavanja i zaštite i spasavanja članova porodičnog domaćinstva, kao i imovine, nabave i drže u ispravnom stanju sredstva i opremu kao što je predviđeno Uredbom o obaveznim sredstvima i opremi za ličnu i kolektivnu zaštitu od elementarnih nepogoda i drugih nesreća.
Obavezuje se nadležni organ Gradske uprave Grada Vranja da u saradnji sa Odeljenjem za vanredne situacije u Vranju pripremi uputstva i druge publikacije kojima će se vršiti edukacija stanovništva o postupcima u mogućoj ili nastaloj opasnosti. Poseban akcenat dati edukaciji stanovništva o reagovanju u zemljotresu, poplavama i požaru.
U realizaciji aktivnosti navedenih u stavu 3. ovog člana uključiti poverenike civilne zaštite.
Iz budžeta grada Vranja i iz sredstava Fonda za vanredne situacije, za potrebe zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih dobara od elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i opasnosti, finansiraće se sledeće:
- organizovanje, opremanje i obučavanje Gradskog štaba za vanredne situacije;
- organizovanje, opremanje i obučavanje jedinica civilne zaštite opšte namene;
- troškove angažovanja osposobljenih pravnih lica u skladu sa ugovorom za izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja;
- izgradnju sistema za uzbunjivanje na svojoj teritoriji;
- izgradnju i održavanje sistema zaštite od grada;
- nabavku, održavanje, smeštaj, čuvanje i osiguranje posebne opreme za jedinice civilne zaštite opšte namene;
- izgradnju, adaptaciju, održavanje, opremanje, osiguranje i čuvanje objekata za potrebe civilne zaštite;
- obuku iz oblasti civilne zaštite koju organizuje grad Vranje;
- organizaciju i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite iz delokruga grada;
- saniranje šteta nastalih prirodnom i drugom nezgodom, u skladu sa materijalnim mogućnostima;
- i druge poslove civilne zaštite koji su određeni pozitivnim propisima.
Za naročite uspehe u organizovanju i sprovođenju zadataka civilne zaštite i drugih poslova zaštite i spasavanja, u privrednim društvima i drugim pravnim licima, službama i organima gradske uprave, štaba za vanredne situacije, jedinicama civilne zaštite, poverenicima civilne zaštite, zamenicima poverenika, drugim pripadnicima i zaslužnim pojedincima na teritoriji grada Vranja, dodeljuju se priznanja i nagrade.
Priznanja i nagrade će se uručivati na dan grada Vranja i na Svetski dan civilne zaštite (1. mart).
Obavezuje se Gradsko veće da bliže uredi vrstu nagrada i priznanja kao i kriterijume za njihovu dodelu.
Sa donošenjem ove odluke prestaje da važi Odluka o zaštiti građana i materijalnih dobara u slučaju elementarnih i drugih većih nepogoda i obrazovanju Štaba za upravljanje i preduzimanje mera u slučaju elementarnih nepogoda i drugih većih nepogoda ("Sl. glasnik Pčinjskog okruga", br. 22 /2008).
Ova odluka stupa na snagu danom objavljivanja u "Službenom glasniku Pčinjskog okruga".