ODLUKA
O ORGANIZACIJI I FUNKCIONISANJU CIVILNE ZAŠTITE NA TERITORIJI GRADA NIŠA

("Sl. list grada Niša", br. 38/2011)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom određuju se subjekti zaštite i spasavanja na teritoriji Grada Niša, uređuju nadležnosti organa Grada, obrazuju jedinice civilne zaštite opšte namene, uređuje finansiranje civilne zaštite i druga pitanja od značaja za organizaciju i funkcionisanje civilne zaštite.

Član 2

Subjekti zaštite i spasavanja na teritoriji Grada Niša su:

1. Skupština Grada;

2. Gradsko veće;

3. Gradonačelnik;

4. gradske uprave i službe;

5. osposobljena pravna lica od značaja za zaštitu i spasavanje na teritoriji Grada;

6. građani i udruženja građana i druge organizacije.

II NADLEŽNOSTI ORGANA GRADA

1. Skupština Grada

Član 3

U ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva i dobara na teritoriji Grada Niša, Skupština Grada Niša vrši sledeće poslove:

- donosi odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji Grada Niša i obezbeđuje njeno sprovođenje u skladu sa jedinstvenim sistemom zaštite i spasavanja;

- donosi plan i program razvoja sistema zaštite i spasavanja na teritoriji Grada Niša, u skladu sa Dugoročnim planom razvoja zaštite i spasavanja Republike Srbije;

- planira i utvrđuje izvore finansiranja za razvoj, izgradnju i izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja i razvoj civilne zaštite i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite na teritoriji Grada Niša;

- obrazuje Gradski štab za vanredne situacije;

- utvrđuje štete nastale od posledica elementarnih nepogoda i drugih nesreća i u roku od 60 dana od dana nastanka posledica dostavlja izveštaj Vladi;

- obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.

2. Gradsko veće

Član 4

U ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva i dobara na teritoriji Grada Niša Gradsko veće vrši sledeće poslove:

- donosi Procenu ugroženosti za teritoriju Grada;

- donosi Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;

- određuje osposobljena pravna lica od značaja za zaštitu i spasavanje na teritoriji Grada, u skladu sa zakonom;

- obrazuje Komisiju za procenu štete nastale od elementarnih nepogoda, na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije;

- donosi odluku o naknadi štete nastale od posledica elementarnih nepogoda i drugih nesreća;

- prati realizaciju preventivnih mera zaštite;

- obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.

3. Gradonačelnik

Član 5

Gradonačelnik je komandant Gradskog štaba za vanredne situacije po položaju i obavlja sledeće poslove:

- predlaže Skupštini Grada zamenika komandanta, načelnika, i članove Gradskog štaba za vanredne situacije;

- donosi odluku o proglašenju vanredne situacije na teritoriji Grada Niša na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije;

- stara se o organizaciji i sprovođenju mobilizacije građana, pravnih lica i materijalnih sredstava za izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja;

- aktivira osposobljena pravna lica od značaja za zaštitu i spasavanje na teritoriji Grada, na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije;

- obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.

4. Gradske uprave i službe

Član 6

Gradske uprave i službe, u okviru svojih nadležnosti, u sistemu zaštite i spasavanja obavljaju sledeće poslove:

- prate stanje u vezi sa zaštitom i spasavanjem u vanrednim situacijama i preduzimaju mere za zaštitu i spasavanje;

- učestvuju u izradi Procene ugroženosti teritorije Grada Niša i Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;

- poslove u vezi sa privremenim pomeranjem i evakuacijom stanovništva;

- učestvuju u pripremi i sprovođenju zbrinjavanja nastradalog stanovništva;

- organizuju, razvijaju i vode ličnu i kolektivnu zaštitu;

- ostvaruju saradnju sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije - Upravom za vanredne situacije u Nišu;

- obavljaju i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Član 7

Stručni, operativni, planski i organizacioni poslovi u vezi zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama za teritoriju Grada Niša obavljaju se u gradskoj upravi nadležnoj za poslove zaštite i spasavanja.

Gradska uprava nadležna za poslove zaštite i spasavanja obavlja sledeće poslove:

- izrađuje predlog Procene ugroženosti teritorije Grada Niša u saradnji sa Sektorom za vanredne situacije - Upravom za vanredne situacije u Nišu, Gradskim štabom za vanredne situacije i drugim stručnim organima Grada i predlaže Gradskom veću njegovo donošenje;

- izrađuje Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama u saradnji sa Sektorom za vanredne situacije - Upravom za vanredne situacije u Nišu i predlaže Gradskom veću njegovo donošenje;

- nosilac je aktivnosti na izradi Plana funkcionisanja civilne zaštite i sistema osmatranja i obaveštavanja (kao deo Plana odbrane Grada Niša);

- poslove u vezi popune, opremanja i obučavanja jedinica civilne zaštite opšte namene;

- planira zbrinjavanje ugroženih, postradalih, izbeglih i evakuisanih lica u vanrednim situacijama u saradnji sa Gradskim štabom za vanredne situacije i u skladu sa Planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;

- vodi evidenciju o pripadnicima jedinica civilne zaštite i sredstvima i opremi u civilnoj zaštiti;

- prati opasnosti, obaveštava stanovništvo o opasnostima i preduzima druge preventivne mere za smanjenje rizika od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;

- poslove u vezi sa nabavljanjem i održavanjem sredstava za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji, učestvuje u izradi studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za teritoriju Grada Niša;

- organizuje, razvija i vodi ličnu i kolektivnu zaštitu na teritoriji Grada;

- usklađuje planove zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama sa susednim jedinicama lokalne samouprave;

- ostvaruje neposrednu saradnju sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije - Upravom za vanredne situacije u Nišu;

- izrađuje plan mobilizacije i organizuje izvršenje mobilizacije jedinica civilne zaštite opšte namene;

- obavlja stručne i administrativno tehničke poslove potrebne za rad Gradskog štaba za vanredne situacije;

- obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Gradski štab za vanredne situacije

Član 8

Za koordinaciju i rukovođenje zaštitom i spasavanjem u vanrednim situacijama, kao operativno-stručno telo, Skupština Grada obrazuje Gradski štab za vanredne situacije.

Gradski štab za vanredne situacije čine komandant štaba, zamenik komandanta štaba, načelnik i članovi štaba.

Komandant Gradskog štaba je Gradonačelnik, a zamenik komandanta je zamenik Gradonačelnika, odnosno član Gradskog veća.

Načelnik Gradskog štaba je rukovodilac Sektora za vanredne situacije - Uprave za vanredne situacije u Nišu ili jedan od rukovodioca koga on predloži za postavljenje.

Članovi Gradskog štaba su:

1) članovi Gradskog veća u čijem delokrugu su poslovi iz oblasti: zdravlja, poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva, rada i socijalne politike, zaštite životne sredine;

2) predstavnici uprava u čijem delokrugu su poslovi iz oblasti: saobraćaja, građevine, energetike, informisanja, trgovine i usluga;

3) rukovodioci javnih preduzeća, privrednih društava, rukovodioci organizacionih jedinica odbrane, policije, humanitarnih organizacija, udruženja građana, drugih pravnih lica i ustanova u čijem delokrugu su poslovi od značaja za zaštitu i spasavanje u vanrednim situacijama.

Gradski štab za vanredne situacije obrazuje, po potrebi, pomoćne stručno-operativne timove za specifične zadatke zaštite i spasavanja.

Član 9

Gradski štab za vanredne situacije obavlja sledeće poslove:

1) rukovodi i koordinira rad subjekata sistema zaštite i spasavanja i snaga zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama na sprovođenju utvrđenih zadataka;

2) rukovodi i koordinira sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite;

3) razmatra i daje mišljenje na predlog Procene ugroženosti i predlog Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;

4) prati stanje i organizaciju zaštite i spasavanja i predlaže mere za njihovo poboljšanje;

5) naređuje upotrebu snaga zaštite i spasavanja, sredstava pomoći i drugih sredstava koja se koriste u vanrednim situacijama;

6) stara se o redovnom informisanju i obaveštavanju stanovništva o rizicima i opasnostima i preduzetim merama;

7) razmatra organizaciju, opremanje i obučavanje jedinica civilne zaštite, osposobljenih pravnih lica;

8) sarađuje sa nadležnim organima zaštite i spasavanja susednih država u vanrednim situacijama;

9) procenjuje ugroženost od nastanka vanredne situacije;

10) sarađuje sa štabovima susednih jedinica lokalne samouprave;

11) imenuje poverenike i zamenike poverenika u naseljenim mestima;

12) razmatra i predlaže donošenje odluke o organizaciji zaštite i spasavanja na teritoriji Grada;

13) naređuje evakuaciju stanovništva i donosi odluku o obimu evakuacije i kategorijama stanovništva koje se evakuiše;

14) angažuje osposobljena pravna lica od značaja za zaštitu i spasavanje na teritoriji Grada;

15) donosi naredbe, zaključke i preporuke;

16) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.

III CIVILNA ZAŠTITA

Član 10

Civilnu zaštitu čine lična, uzajamna i kolektivna zaštita, mere i zadaci, poverenici civilne zaštite, zamenici poverenika i jedinice civilne zaštite, sistem osmatranja, obaveštavanja i uzbunjivanja, ovlašćena i osposobljena pravna lica, humanitarne i druge organizacije opremljene i osposobljene za zaštitu i spasavanje i, s tim u vezi, skup aktivnosti koje se odnose na popunu, materijalno opremanje, obučavanje, osposobljavanje, mobilizaciju i aktiviranje civilne zaštite.

Član 11

U ostvarivanju zakonom utvrđenih zadataka civilne zaštite subjekti sistema zaštite i spasavanja na teritoriji Grada Niša u skladu sa zakonom i drugim propisima pripremaju i sprovode mere civilne zaštite, a naročito:

1) preventivne mere;

2) mere zaštite u slučaju neposredne opasnosti od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;

3) mere zaštite kada nastupe elementarne nepogode i druge nesreće;

4) mere ublažavanja i otklanjanja neposrednih posledica od elementarnih nepogoda i drugih nesreća.

Poverenici civilne zaštite

Član 12

Za obavljanje poslova zaštite i spasavanja na teritoriji Grada postavljaju se poverenici civilne zaštite i njihovi zamenici i to:

Gradska opština Medijana

1. MK "Brzi Brod" - 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

2. MK "Ćele Kula" - 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

3. MK "Medijana" - 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

4. MK "Božidar Adžija" - 4 poverenika i 4 zamenika poverenika;

5. MK "Mija Stanimirović" - 4 poverenika i 4 zamenika poverenika;

6. MK "Braća Tasković" - 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

7. MK "Filip Kljajić" - 4 poverenika i 4 zamenika poverenika;

8. MK "Stanko Paunović" - 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

9. MK "Čair" - 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

10. MK "Duško Radović" - 3 poverenika i 3 zamenika poverenika;

Gradska opština Palilula

1. MK "Palilula" - 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

2. MK "Gavrilo Princip" - 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

3. MK "Rasadnik" - 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

4. MK "Bubanj" - 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

5. MK "Ledena stena" - 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

6. MK "Milka Protić" - 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

7. MK "Crvena Zvezda" - 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

8. MK "Delijski Vis" - 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

9. MK "Obilićev venac" - 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

10. MK "Đuka Dinić" - 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

11. MK "Lalinac" - 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

12. MK "Čokot" - 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

13. MK "Mramor" - 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

14. MK "9. Maj" - 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

15. MK "D. Međurovo" - 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

16. MK "G. Međurovo" - 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

17. MK "Pasi Poljana" - 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

18. MK "Gabrovac" - 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

Gradska opština Crveni Krst

1. MK "12. Februar" - 4 poverenika i 4 zamenika poverenika;

2. MK "Ratko Jović" - 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

3. MK "Branko Bjegović" - 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

4. MK "Vele Polje" - 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

5. MK "Miljkovac" - 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

6. MK "Kravlje" - 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

7. MK "Gornja Toponica" - 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

8. MK "Donja Trnava" - 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

9. MK "Trupale" - 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

10. MK "Vrtište" - 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

11. MK "Donji Komron" - 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

12. MK "Hum" - 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

13. MK "Medoševac" - 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

14. MK "Popovac" - 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

15. MK "Sečanica" - 1 poverenik i 1 zamenik poverenika.

Gradska opština Pantalej

1. MK "Branko Mišić Kamenko" - 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

2. MK "Ratko Pavlović" - 3 poverenika i 3 zamenika poverenika;

3. MK "Moše Pijade" - 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

4. MK "Donja Vrežina" - 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

5. MK "Gornja Vrežina" - 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

6. MK "Malča" - 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

7. MK "Oreovac" - 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

8. MK "Knez Selo" - 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

9. MK "Gornji Matejevac" - 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

10. MK "Donji Matejevac" - 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

11. MK "Kamenica" - 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

Gradska opština Niška Banja

1. MK "Niška Banja" - 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

2. MK "Nikola Tesla" - 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

3. MK "Jelašnica" - 2 poverenika i 2 zamenika poverenika;

4. MK "Donja Studena" - 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

5. MK "Sićevo" - 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

6. MK "Ostrovica" - 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

7. MK "Prva Kutina" - 1 poverenik i 1 zamenik poverenika.

Poverenike i zamenike poverenika postavlja Gradski štab za vanredne situacije na predlog gradske uprave nadležne za poslove zaštite i spasavanja.

Poverenici i zamenici poverenika u naseljima preduzimaju neposredne mere za učešće građana u sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite, lične, uzajamne i kolektivne zaštite i rukovode jedinicama civilne zaštite opšte namene.

Građani na ugroženim i nastradalim područjima dužni su da postupaju po uputstvima poverenika, odnosno zamenika poverenika.

Jedinice civilne zaštite opšte namene

Član 13

Za izvršavanje zadataka civilne zaštite, kao operativne snage, obrazuju se, opremaju i osposobljavaju jedinice civilne zaštite opšte namene.

Jedinice civilne zaštite opšte namene osposobljavaju se za izvršavanje obimnih i manje složenih zadataka, a naročito lokalizovanje i gašenje početnih i manjih požara i šumskih požara, učešće u zaštiti od poplava, ukazivanje prve pomoći, održavanje reda, učešće u zbrinjavanju ugroženog stanovništva, pomoć u asanaciji terena i obavljanje drugih aktivnosti po proceni Gradskog štaba za vanredne situacije.

Član 14

Na teritoriji Grada Niša obrazuju se sledeće jedinice civilne zaštite opšte namene:

- devet jedinica jačine voda u mesnim kancelarijama Božidar Adžija, Mija Stanimirović, Filip Kljajić, Stanko Paunović, 9. Maj (Novo Selo), Gavrilo Princip, 12. Februar, Branko Mišić-Kamenko i Niška Banja sa ukupno 279 obveznika civilne zaštite i

- šest jedinica jačine odeljenja u mesnim kancelarijama, Brzi Brod, Delijski Vis, Branko Bjegović, Popovac, Gornji Matejevac i Nikola Tesla sa ukupno 90 obveznika civilne zaštite.

Na teritoriji Grada Niša obrazuje se petnaest jedinica civilne zaštite opšte namene jačine voda i odeljenja sa ukupno 369 obveznika civilne zaštite.

Poslove u vezi popune, opremanja i obuke jedinica civilne zaštite opšte namene vrši gradska uprava nadležna za poslove zaštite i spasavanja.

Osposobljena pravna lica za zaštitu i spasavanje

Član 15

Osposobljena pravna lica od značaja za zaštitu i spasavanje na teritoriji Grada Niša određuje posebnim aktom Gradsko veće Grada Niša.

Osposobljena pravna lica vrše zaštitu i spasavanje građana, materijalnih i drugih dobara u slučaju opasnosti i nesreća izazvanih elementarnim nepogodama i drugim nesrećama u skladu sa svojom delatnošću, kao i zadacima koje im naredi Gradski štab za vanredne situacije.

Aktiviranje osposobljenih pravnih lica nalaže Gradonačelnik, na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije.

Gradsko veće Grada Niša pravnim licima iz stava 1. ovog člana ugovorom obezbeđuje naknadu stvarnih troškova za sprovođenje priprema i angažovanje u izvršavanju mera i zadataka civilne zaštite.

Ugovor iz stava 4. ovog člana zaključuje Gradonačelnik, ili lice koje on ovlasti.

Lična, uzajamna i kolektivna zaštita

Član 16

Radi ostvarivanja lične, uzajamne i kolektivne zaštite organi Grada, privredna društva i druga pravna lica obezbeđuju i drže u ispravnom stanju potrebna sredstva i opremu za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu i vrše obuku zaposlenih iz oblasti civilne zaštite.

Građani i vlasnici stambenih zgrada, odnosno kuća, dužni su da nabave i drže u ispravnom stanju potrebna sredstva i opremu za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Gradska uprava nadležna za poslove zaštite i spasavanja, u saradnji sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije - Upravom za vanredne situacije u Nišu, priprema uputstva i druge publikacije kojima će se vršiti edukacija stanovništva o postupcima u mogućoj ili nastaloj situaciji.

U realizaciju navedenih aktivnosti uključuju se i poverenici civilne zaštite.

IV FINANSIRANJE SISTEMA ZAŠTITE I SPASAVANJA

Član 17

Sistem zaštite i spasavanja finansira se iz budžeta Grada i drugih izvora u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Iz budžeta Grada finansira se:

1) pripremanje, opremanje i obuka Gradskog štaba za vanredne situacije, jedinica civilne zaštite, poverenika i zamenika poverenika i troškovi sprovođenja mera zaštite i spasavanja;

2) troškovi angažovanja osposobljenih pravnih lica u skladu sa ugovorom za izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja;

3) izgradnja sistema za uzbunjivanje na teritoriji Grada;

4) prilagođavanje podzemnih objekata (podzemni prolazi, tuneli i drugi) za sklanjanje i njihovo održavanje, kao i održavanje drugih zaštitnih objekata u skladu sa zakonom;

5) obuka stanovništva iz oblasti zaštite i spasavanja;

6) saniranje šteta nastalih prirodnom i drugom nezgodom, u skladu sa materijalnim mogućnostima;

7) druge potrebe zaštite i spasavanja, u skladu sa zakonom i drugim propisima.

V PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 18

Postavljenje poverenika i zamenika poverenika izvršiće Gradski štab za vanredne situacije u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.

Gradsko veće Grada Niša će doneti akt o određivanju osposobljenih pravnih lica od značaja za zaštitu i spasavanje na teritoriji Grada Niša u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.

Član 19

Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o zaštiti građana i materijalnih dobara u kriznim situacijama i obrazovanju Gradskog štaba za upravljanje u kriznim situacijama ("Službeni list Grada Niša", broj 23/2004).

Član 20

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Niša".