ODLUKA

O OBAVLJANJU EKSTERNE REVIZIJE I SADRŽINI IZVEŠTAJA EKSTERNOG REVIZORA

("Sl. glasnik RS", br. 60/2011 i 61/2011 - ispr.)

1. Ovom odlukom propisuju se uslovi obavljanja eksterne revizije, kao i osnovna sadržina izveštaja eksternog revizora o obavljenoj reviziji finansijskih izveštaja društva za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondom (u daljem tekstu: društvo) i finansijskih izveštaja dobrovoljnog penzijskog fonda (u daljem tekstu: fond).

2. Društvo je dužno da izabere eksternog revizora:

1) koji će da obezbedi da bar jedan njegov zaposleni koji će učestvovati u reviziji društva ima najmanje tri godine iskustva u obavljanju poslova revizije finansijskih izveštaja finansijskih institucija;

2) kome Narodna banka Srbije nije u prethodnoj kalendarskoj godini, odnosno poslednjih godinu dana odbila da prihvati izveštaj, niti je odbila njegov izbor, odnosno njegovo stavljanje na listu spoljnih revizora;

3) koji nije povezano lice s društvom, niti su njegovi zaposleni koji učestvuju u reviziji društva povezana lica s društvom.

3. Predmet revizije eksternog revizora su svi finansijski izveštaji društva, odnosno fonda.

Izveštaji eksternog revizora o obavljenoj reviziji iz stava 1. ove tačke (u daljem tekstu: izveštaj o reviziji) sačinjavaju se u skladu sa zakonom kojim se uređuje revizija finansijskih izveštaja, Međunarodnim standardima revizije i ovom odlukom.

Izveštaj o reviziji sadrži:

1) izveštaj i mišljenje eksternog revizora;

2) finansijske izveštaje društva i fonda koji su bili predmet ispitivanja i ocene;

3) pismo o prezentaciji finansijskih izveštaja društava, odnosno fonda;

4) analize eksternog revizora.

4. Izveštaj eksternog revizora sadrži njegovo mišljenje o tome da li finansijski izveštaji koji su bili predmet revizije po svim materijalno značajnim pitanjima istinito i objektivno, u skladu sa zakonom kojim se uređuju računovodstvo i revizija, propisima Narodne banke Srbije i Međunarodnim standardima finansijskog izveštavanja, iskazuju rezultate poslovanja i finansijski položaj društva, odnosno fonda.

5. Izveštaj o reviziji sadrži i pismo o prezentaciji finansijskih izveštaja društva, odnosno fonda, koje potpisuju odgovorno lice društva i lice odgovorno za sastavljanje finansijskih izveštaja.

Pismom iz stava 1. ove tačke društvo daje pismeno uveravanje eksternom revizoru da je ispunilo sve zahteve koji se odnose na sastavljanje finansijskih izveštaja društva, odnosno fonda, u skladu s računovodstvenim propisima i standardima, da su eksternom revizoru pružene sve relevantne informacije, da su informacije koje su pružene istinite i verodostojne, kao i da su sve nastale transakcije evidentirane i prikazane u tim finansijskim izveštajima.

6. Eksterni revizor je dužan da u izveštaju o reviziji finansijskih izveštaja fonda posebno iskaže usklađenost strukture ulaganja imovine fonda s kriterijumima utvrđenim odlukom kojom se uređuju maksimalne visine, uslovi i način ulaganja imovine fonda, kao i sa investicionom politikom fonda.

7. Analize eksternog revizora obuhvataju najmanje: analizu sistema unutrašnjih kontrola, analizu računovodstvenog sistema i urednosti vođenja poslovnih knjiga, analizu informacionog sistema i analizu nalaza eksternih kontrola.

Analiza sistema unutrašnjih kontrola podrazumeva procenu eksternog revizora da li je društvo uspostavilo odgovarajuće procedure za odvijanje poslovnih aktivnosti koje se odnose na upravljanje imovinom fonda i odnose s povezanim licima na način koji odgovara prirodi, složenosti i rizičnosti posla, kao i da li se uspostavljene procedure primenjuju.

Analiza računovodstvenog sistema i urednosti vođenja poslovnih knjiga sadrži procenu eksternog revizora o tome da li poslovne knjige društva i fonda vodi, odnosno finansijske izveštaje sastavlja i prezentuje stručno lice i da li društvo poslovne knjige vodi uredno i ažurno i na način koji omogućava kontrolu ispravnosti knjiženja, čuvanja i korišćenja podataka, uvid u hronologiju izvršenih knjiženja i sagledavanje svih promena na računima tih knjiga, kao i procenu da li su poslovne knjige fonda dnevno ažurne i da li su dobra osnova za pripremu svih finansijskih i drugih izveštaja na dnevnoj osnovi, tj. da li su sve transakcije valjano priznate i procenjene, te da li su prikazane na odgovarajućim računima.

Analiza informacionog sistema sadrži procenu eksternog revizora o stanju informacionog sistema društva, procenu uspostavljenosti odgovarajućih internih kontrola u vezi sa ovim sistemom, kao i procenu adekvatnosti upravljanja tim sistemom, s posebnim osvrtom na usklađenost sistema s propisima.

Analiza nalaza eksternih kontrola sadrži pregled svih eksternih kontrola koje su obavljene u toku perioda za koji se izrađuju finansijski izveštaji, kao i komentar eksternog revizora o tim nalazima.

8. Uz izveštaj o reviziji, društvo je dužno da Narodnoj banci Srbije dostavi i pismo rukovodstvu koje je eksterni revizor dostavio društvu posle završetka revizije. U pismu rukovodstvu revizor navodi nepravilnosti, slabosti i propuste društva utvrđene tokom revizije i daje preporuke za njihovo otklanjanje.

9. Društvo je dužno da na svojoj Internet stranici, uz finansijske izveštaje, objavi izveštaj o reviziji.

10. Predstavnici Narodne banke Srbije i eksterni revizori mogu održavati sastanke u vezi sa obavljanjem poslova revizije finansijskih izveštaja društva i fonda - i to pre početka revizije, u toku revizije i nakon obavljene revizije.

11. Izveštaj eksternog revizora može sadržati i dopunske podatke i informacije ako to posebno zahteva društvo kod koga se revizija obavlja.

12. Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o sadržini izveštaja o obavljenoj reviziji finansijskih izveštaja društva za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondom i dobrovoljnog penzijskog fonda ("Službeni glasnik RS", broj 27/2006).

13. Ova odluka objavljuje se u "Službenom glasniku RS" i stupa na snagu 1. januara 2012. godine.