ODLUKAO BLIŽOJ SADRŽINI I STANDARDIZOVANOM FORMATU PROSPEKTA I SKRAĆENOG PROSPEKTA DOBROVOLJNOG PENZIJSKOG FONDA ("Sl. glasnik RS", br. 60/2011) |
1. Ovom odlukom propisuje se bliža sadržina i standardizovani format prospekta i skraćenog prospekta dobrovoljnog penzijskog fonda.
2. Prospekt dobrovoljnog penzijskog fonda (u daljem tekstu: prospekt) sadrži podatke utvrđene Zakonom o dobrovoljnim penzijskim fondovima i penzijskim planovima (u daljem tekstu: Zakon), s tim da se na početku prospekta navode sledeći podaci:
1) naziv društva za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondom (u daljem tekstu: društvo za upravljanje) i naziv i registracioni broj dobrovoljnog penzijskog fonda (u daljem tekstu: fond);
2) datum rešenja Narodne banke Srbije o davanju saglasnosti na prospekt i datum rešenja Narodne banke Srbije o davanju dozvole za upravljanje fondom.
Društvo za upravljanje može na početku prospekta navesti i način na koji se objavljuju podaci o vrednosti investicionih jedinica fonda.
3. Nakon navođenja podataka iz tačke 2. ove odluke, navode se podaci o fondu, i to:
1) trenutna neto vrednost imovine fonda (poznata na dan podnošenja prospekta Narodnoj banci Srbije na saglasnost ili sa stanjem na kraju meseca koji prethodi danu podnošenja prospekta, odnosno, u slučaju iz člana 38. stav 5. Zakona - sa stanjem na dan 31. decembra prethodne godine) i s njom uporediva vrednost neto imovine fonda iz prethodne godine;
2) podaci koji se odnose na investicionu politiku i glavne rizike u vezi s njom, koji obuhvataju:
- način na koji se sprovode načela ulaganja imovine fonda utvrđena članom 30. stav 1. Zakona,
- elemente investicione politike fonda, odnosno ciljeve investiranja imovine fonda, prihvatljiv nivo rizika pri investiranju, vrste, kao i najveće i najmanje udele sredstava u portfoliju u koje će se investirati imovina fonda, postupke i odgovornosti organa društva za upravljanje kod donošenja odluka o ulaganjima, način merenja performansi portfolija u smislu prinosa i rizika, kao i način i učestalost izmene investicione politike fonda,
- vrste rizika kojima se izlaže imovina fonda, kao i kratak opis procesa upravljanja tim rizicima,
- ograničenja ulaganja u povezana lica koja su propisana Zakonom i odlukom kojom se uređuju bliži uslovi i maksimalne visine ulaganja imovine fonda, kao i način ulaganja te imovine u inostranstvu;
3) podaci o visini i načinu obračuna svih vrsta naknada društva za upravljanje, kao i podaci o svim vrstama troškova koje društvo za upravljanje naplaćuje iz imovine fonda, uključujući i visinu i iznose tih troškova koje je društvo za upravljanje naplatilo iz imovine fonda za prethodnu godinu i koji su izraženi kao procenat vrednosti te imovine;
4) podaci o neto prinosima fonda, koji se obračunavaju u skladu s članom 48. Zakona, dvanaestomesečni neto prinos obračunat na kraju tromesečja koje prethodi danu izdavanja prospekta, grafički prikazani dvanaestomesečni neto prinosi od početka poslovanja, kao i napomena da iznosi prinosa nisu garantovani i da, nezavisno od posmatranja rizičnosti ulaganja fonda, ne pružaju potpunu informaciju o uspešnosti poslovanja fonda;
5) podaci o strukturi imovine fonda, koji obuhvataju:
- procentualno učešće hartija od vrednosti u imovini fonda prema vrsti ovih hartija, nazivu i sedištu njihovog izdavaoca i nazivu i sedištu organizovanog tržišta na kome se trguje tim hartijama - kad takve hartije od vrednosti čine više od 1% ukupne vrednosti imovine fonda,
- procentualno učešće novčanih depozita u imovini fonda prema nazivu i sedištu finansijske organizacije kod koje su deponovana novčana sredstva, kad depoziti u tim organizacijama čine više od 1% ukupne vrednosti imovine fonda,
- procentualno učešće nepokretnosti u imovini fonda, prema vrsti i mestu gde se nepokretnost nalazi,
- procentualno učešće investicionih jedinica u imovini fonda, prema nazivu i vrsti otvorenog investicionog fonda,
- procentualno učešće depozitnih potvrda koje izdaju banke u imovini fonda, prema vrsti hartija na koje glase i banci izdavaocu,
- procentualno učešće imovine fonda uložene u inostranstvu.
4. U prospektu je potrebno bliže navesti prava i obaveze članova fonda i društva za upravljanje, a naročito:
1) ko može uplaćivati penzijske doprinose, minimalni iznos doprinosa, pravo na izbor visine uplate iznad minimalnog iznosa doprinosa, pravo na samostalno određivanje dinamike uplate penzijskog doprinosa, vreme, mesto i način uplate penzijskih doprinosa, kao i dan i način konverzije uplata u investicione jedinice;
2) pravo u slučaju prestanka uplaćivanja doprinosa;
3) pravo na uvid u vrednost investicione jedinice navođenjem podatka o vremenu i mestu objavljivanja podataka o vrednosti investicionih jedinica i načinu obračunavanja tih jedinica;
4) pravo na poreske olakšice, odnosno poreski tretman fonda, odnosno članova fonda - poreske stope i osnovice, kao i način njihovog obračunavanja;
5) prava i obaveze društva za upravljanje i članova fonda u slučaju prenosa računa u drugi fond;
6) osnovi za raskid ugovora o članstvu, kao i prava i obaveze društva za upravljanje i članova fonda u slučaju raskida ugovora o članstvu;
7) pravo na raspolaganje sredstvima u slučaju smrti člana fonda;
8) pravo na raspolaganje sredstvima sa individualnog računa - u vezi sa isplatama akumuliranih sredstava, i to:
- uslove koji se moraju ispuniti za sticanje prava na povlačenje akumuliranih sredstava i raspolaganje tim sredstvima za sve članove fonda,
- način povlačenja akumuliranih sredstava i njihovo objašnjenje, uključujući i navođenje najvećeg iznosa akumuliranih sredstava koji se može povući jednokratnom isplatom, navođenje najkraćeg perioda za koji se programirane isplate mogu ugovoriti, kao i navođenje dinamike i načina obračuna programiranih isplata,
- način na koji i rokovi u kojima društvo za upravljanje obračunava i ispunjava obavezu isplate sredstava,
- starosnu granicu za najkasniji početak povlačenja akumuliranih sredstva i raspolaganja tim sredstvima;
9) pravo na prevremeno povlačenje akumuliranih sredstva i raspolaganje tim sredstvima;
10) posebna prava članova penzijskog plana u slučaju prestanka radnog odnosa, odnosno članstva i sl.;
11) pravo na informacije, i to o:
- pravu člana fonda na prigovor ako smatra da se društvo za upravljanje ne pridržava obaveza iz zaključenog ugovora,
- dokumentaciji potrebnoj za zaključenje ugovora o članstvu,
- postupku podnošenja zahteva za povlačenje, odnosno prenos sredstava u drugi fond, uključujući i potrebnu dokumentaciju,
- obaveštenju članova fonda o podacima iz člana 52. Zakona,
- načinu na koji su finansijski izveštaji dostupni članovima fonda,
- posrednicima društva za upravljanje, a najmanje poslovno ime i sedište posrednika i imena i prezimena fizičkih lica koja imaju dozvolu Narodne banke Srbije za obavljanje poslova informisanja o članstvu u fondu i o poslovanju fonda, i to onih koje društvo za upravljanje smatra značajnim za kontakt, kao i o poslovima koje mogu/ne mogu obavljati fizička lica koja to društvo za upravljanje angažuje,
- načinu obaveštavanja članova fonda o izmenama prospekta i skraćenog prospekta i o situacijama u kojima se ovi prospekti moraju izmeniti,
- načinu i rokovima obaveštavanja članova fonda o promenama pravila poslovanja i pravilnika o tarifi društva za upravljanje.
5. Prospekt sadrži podatke koji se odnose na društvo za upravljanje, i to:
1) poslovno ime, sedište i matični broj društva za upravljanje;
2) adresu sedišta i Internet adresu društva za upravljanje, kao i broj telefona korisničkog servisa;
3) ukupni kapital društva za upravljanje prema podacima iz poslednjeg revidiranog finansijskog izveštaja;
4) poslovno ime i sedište, odnosno imena i adrese akcionara koji poseduju 10% ili više učešća u kapitalu društva za upravljanje;
5) imena članova uprave (upravnog, odnosno izvršnog odbora, odnosno direktora društva za upravljanje) i njihova ovlašćenja;
6) imena portfolio menadžera, kao i članova investicionog odbora;
7) spisak i vrstu fondova kojima upravlja - ako društvo za upravljanje upravlja s više fondova;
8) poslovno ime i sedište brokersko-dilerskog društva s kojim društvo za upravljanje ima zaključen ugovor;
9) poslovno ime i sedište preduzeća koje vrši eksternu reviziju finansijskih izveštaja društva za upravljanje i fonda;
10) vreme u koje se i mesto gde se može izvršiti uvid u opšte akte i finansijske izveštaje društva za upravljanje i fonda.
6. Prospekt sadrži poslovno ime i sedište kastodi banke s kojom društvo za upravljanje ima zaključen ugovor, kao i podatke o kastodi uslugama koje ta banka vrši.
7. U prospektu je potrebno istaći i sledeće:
1) da je prospekt dokument koji potencijalnom članu fonda treba da pruži sve neophodne informacije na osnovu kojih zainteresovana lica mogu steći jasnu predstavu o fondu i doneti razboritu odluku o učlanjenju u fond;
2) da je organizovanje fonda isključiva delatnost društva za upravljanje;
3) da su sredstva fonda odvojena od sredstava društva za upravljanje, odnosno da je imovina fonda u svojini članova fonda, srazmerno njihovom udelu u toj imovini;
4) da društvo za upravljanje pri uplati, isplati i prenosu sredstava iz fonda primenjuje postupke sprečavanja pranja novca i finansiranja terorizma;
5) da je članstvo u fondu dobrovoljno, da član ima slobodu odlučivanja o izboru fonda i njegovom napuštanju, kao i mogućnost članstva u više fondova.
8. Skraćeni prospekt fonda (u daljem tekstu: skraćeni prospekt) sadrži najmanje sledeće podatke:
1) naziv fonda;
2) naziv društva za upravljanje;
3) poslovno ime i sedište kastodi banke koja vodi račun fonda;
4) datum rešenja Narodne banke Srbije o davanju saglasnosti na skraćeni prospekt;
5) neto vrednost imovine fonda;
6) ciljeve investiranja imovine fonda, prihvatljiv nivo rizika pri investiranju, vrste i udele sredstava u portfoliju u koje se investira imovina fonda;
7) strukturu imovine fonda;
8) podatke o visini naknada za usluge društva za upravljanje i naknade za prenos računa člana fonda;
9) podatke o neto prinosima;
10) minimalni iznos penzijskih doprinosa.
U skraćenom prospektu potrebno je istaći napomenu da je neophodno da sva zainteresovana lica, pre donošenja odluke o učlanjivanju u fond, pročitaju prospekt (u kome su navedene detaljnije informacije na osnovu kojih se može steći jasna predstava o fondu), te navesti vreme u koje se i mesto gde se može izvršiti uvid u prospekt fonda.
9. Prospekt i skraćeni prospekt moraju biti pregledni i jasni, nedvosmisleni i jednostavni za razumevanje i moraju sadržati relevantne i potpune informacije o fondu i društvu za upravljanje.
Prospekt i skraćeni prospekt ne smeju sadržati neistinite podatke, kao ni podatke kojima se stvara lažan ili pogrešan utisak o fondu, o društvu za upravljanje ili o penzijskom sistemu.
Prospekt i skraćeni prospekt štampaju se u jednom od standardnih formata.
Prospekt i skraćeni prospekt moraju biti dostupni na Internet stranici društva za upravljanje.
10. Prospekt i skraćeni prospekt mogu sadržati i druge podatke koji se tiču poslovanja fonda a za koje društvo za upravljanje proceni da su korisni za potpunije informisanje o fondu, o društvu za upravljanje, odnosno o penzijskom sistemu.
11. Podaci sadržani u prospektu prikazuju se sa stanjem poznatim na dan podnošenja prospekta Narodnoj banci Srbije na saglasnost ili sa stanjem na kraju meseca koji prethodi ovom danu, odnosno, u slučaju iz člana 38. stav 5. Zakona - sa stanjem na dan 31. decembra prethodne godine.
12. Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o bližoj sadržini i standardizovanom formatu dobrovoljnog penzijskog fonda ("Službeni glasnik RS", broj 9/2009).
13. Ova odluka objavljuje se u "Službenom glasniku RS" i stupa na snagu 1. januara 2012. godine.