ODLUKAO NAČINU ZAŠTITE PRAVA I INTERESA KLIJENATA DRUŠTAVA ZA OSIGURANJE I DRUŠTAVA ZA UPRAVLJANJE DOBROVOLJNIM PENZIJSKIM FONDOVIMA ("Sl. glasnik RS", br. 60/2011) |
1. Ovom odlukom propisuje se način zaštite prava i interesa osiguranika, korisnika osiguranja, trećih oštećenih lica i članova dobrovoljnih penzijskih fondova, odnosno obveznika uplate (u daljem tekstu: klijenti).
2. Klijent može na rad društva za osiguranje i društva za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondom (u daljem tekstu: društvo) podneti prigovor.
Prigovor iz stava 1. ove tačke (u daljem tekstu: prigovor) podnosi se Narodnoj banci Srbije - u pismenoj formi.
3. Klijent može podneti prigovor Narodnoj banci Srbije samo ako se pre toga pismenim prigovorom obraćao društvu i nije bio zadovoljan odgovorom ili društvo o njegovom prigovoru nije odlučilo u roku od 30 dana od dana prijema ovog prigovora.
4. Ako klijent uputi prigovor a prethodno se nije obratio društvu - Narodna banka Srbije neće razmatrati navode iz prigovora, već će ga odmah proslediti društvu, radi razmatranja i upućivanja odgovora klijentu.
5. Klijent uz prigovor Narodnoj banci Srbije dostavlja prigovor koji je uputio društvu, odgovor društva ako ga je društvo dostavilo i dokumentaciju na osnovu koje se može razmatrati prigovor.
Postupanje Narodne banke Srbije po prigovoru klijenata
6. Narodna banka Srbije će, najkasnije u roku od osam dana od dana prijema prigovora, dopisom zatražiti od društva da se izjasni o navodima iz prigovora i istovremeno će o tome obavestiti klijenta.
Društvo je dužno da se o navodima iz stava 1. ove tačke izjasni u roku od osam dana od dana prijema dopisa iz tog stava, kao i da dostavi dokaze kojima se potvrđuju ti navodi.
7. Narodna banka Srbije će pismeno obavestiti klijenta o izjašnjenju društva, kao i o predlogu društva za rešenje spornog odnosa ako je takav predlog dat - najkasnije u roku od osam dana od dana prijema izjašnjenja.
8. Ako izjašnjenje društva ne sadrži predlog za rešenje spornog odnosa ili klijent ne prihvati dati predlog a Narodna banka Srbije oceni da je moguće mirno rešenje spornog odnosa - obavestiće klijenta o tome da može staviti predlog za posredovanje radi mirnog rešavanja spornog odnosa i sprečavanja nastanka sudskog spora.
Predlog za posredovanje Narodne banke Srbije u smislu stava 1. ove tačke može dati i društvo.
Posredovanje Narodne banke Srbije
9. Kad klijent ili društvo daju predlog za pokretanje postupka posredovanja pred Narodnom bankom Srbije - Narodna banka Srbije će odmah pismeno zatražiti saglasnost druge strane za sprovođenje ovog postupka. Ako se i druga strana pismeno izjasni o tome da je saglasna sa ovim predlogom, Narodna banka Srbije će obavestiti klijenta i društvo o mestu, datumu i času održavanja postupka posredovanja.
Smatraće se da je predlog za sprovođenje postupka posredovanja odbijen ako se strana koja ga je primila ne izjasni o tom predlogu u roku od 15 dana od dana njegovog prijema ili u roku koji je naveden u samom predlogu.
10. Postupak posredovanja sprovode zaposleni u Narodnoj banci Srbije - posrednici, koji su za posrednike imenovani odlukom ovlašćenog organa u Republici Srbiji, odnosno koji imaju licencu posrednika i nalazi se na spisku posrednika (u daljem tekstu: posrednik).
11. Sve informacije, predlozi i izjave u vezi s postupkom posredovanja su tajni - osim ako se strane u tom postupku drukčije ne dogovore, ili je zakonom drukčije propisano, ili se moraju otkriti radi primene ili sprovođenja sporazuma o poravnanju, kao i kad to nalaže javni interes.
Informacije, predlozi i izjave iz stava 1. ove tačke, kao i predlozi dati isključivo radi izmirenja, ne mogu se koristiti u parničnom, arbitražnom ili drugom postupku, ni saopštavati na drugi način, a nadležni organi koji vode ovaj postupak neće ih prihvatiti ako budu ponuđeni.
12. Posrednik je dužan da posreduje na neutralan način, ne može stranama u postupku posredovanja (u daljem tekstu: strane) nametati rešenje spornog odnosa, niti može davati obećanja, odnosno garantovati određeni rezultat postupka.
Posrednik je dužan da postupak posredovanja vodi i okonča bez odugovlačenja.
Postupak posredovanja može se odložiti - da bi se pribavili odgovarajući dokazi, stručno mišljenje, zvaničan stav povodom spornog odnosa ili iz drugih razloga uz saglasnost strana.
Postupak posredovanja nastaviće se na predlog jedne od strana - utvrđivanjem i zakazivanjem novog termina za održavanje tog postupka.
Trajanje postupka posredovanja može se produžiti iz opravdanih razloga - na zahtev posrednika ili strane, uz prethodno pribavljenu saglasnost druge strane.
13. Postupak posredovanja može se okončati zaključivanjem sporazuma između strana, ili obaveštenjem posrednika da se postupak obustavlja jer nastavak postupka nije opravdan, ili, a posle konsultacija sa stranama ili izjavom jedne od strana, odustajanjem od daljeg postupka.
14. Sporazum postignut u postupku posredovanja (u daljem tekstu: sporazum) ima snagu vansudskog poravnanja ako je sastavljen u pismenoj formi i nije protivan javnom poretku.
Posrednik je dužan da obavesti strane o mogućim dejstvima sporazuma, kao i o načinu i rokovima ispunjenja obaveza koje su sporazumom preuzete.
Ako to strane zahtevaju, posrednik će učestvovati u sačinjavanju i izradi sporazuma.
Strane saglasno utvrđuju formu sporazuma, od koje zavisi i njegovo dejstvo.
15. Klijent i društvo mogu u toku postupka posredovanja odustati od predloga za pokretanje ovog postupka, u kom slučaju će posrednik konstatovati odustanak.
16. O sprovedenom postupku posredovanja, posrednik sačinjava zapisnik, koji sadrži podatke o mestu, danu i času održavanja posredovanja, ime i prezime, odnosno poslovno ime strana, ime i prezime posrednika, konstataciju da su strane upoznate s postupkom posredovanja i propisima kojima se uređuje taj postupak, ishod postupka posredovanja ili razloge za odlaganje ako se postupak posredovanja odlaže.
Pre započinjanja postupka posredovanja, posrednik će pribaviti saglasnost strana da rukovodi tim postupkom koja se konstatuje u zapisniku iz stava 3. ove tačke.
Zapisnik sačinjen u postupku posredovanja potpisuju svi učesnici u ovom postupku.
17. Postupak posredovanja pred Narodnom bankom Srbije sprovodi se bez naknade, s tim što eventualne troškove koji mogu nastati u tom postupku snose same strane (troškovi putovanja, smeštaja, neplaćeno odsustvo s posla, itd.).
Obaveštavanje
18. O aktivnostima preduzetim u smislu ove odluke - Narodna banka Srbije vodi evidenciju, a izveštaj o rezultatima tih aktivnosti tromesečno objavljuje na svojoj Internet stranici.
19. Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o načinu zaštite prava i interesa osiguranika, korisnika osiguranja i trećih oštećenih lica i postupku posredovanja radi mirnog rešavanja spornih odnosa nastalih iz osnova osiguranja ("Službeni glasnik RS", br. 46/2005).
20. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku RS".