ODLUKA

O NAČINU VRŠENJA NADZORA NAD DRUŠTVOM ZA UPRAVLJANJE DOBROVOLJNIM PENZIJSKIM FONDOM

("Sl. glasnik RS", br. 60/2011)

1. Ovom odlukom propisuje se način vršenja nadzora nad društvom za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondom (u daljem tekstu: društvo), postupak izdavanja naloga i preduzimanja mera u vršenju ovog nadzora, rokovi za izvršavanje naloga i trajanje mera, kao i druge aktivnosti koje društvo treba da sprovede na osnovu naloga za otklanjanje nepravilnosti.

2. Nadzor iz tačke 1. ove odluke (u daljem tekstu: nadzor) Narodna banka Srbije vrši posrednom i neposrednom kontrolom.

Posredna kontrola iz stava 1. ove tačke (u daljem tekstu: posredna kontrola) vrši se prikupljanjem, praćenjem, proveravanjem i analizom izveštaja i druge dokumentacije koju društvo dostavlja Narodnoj banci Srbije na osnovu Zakona o dobrovoljnim penzijskim fondovima i penzijskim planovima (u daljem tekstu: Zakon) i propisa Narodne banke Srbije, kontinuiranim praćenjem drugih podataka o poslovanju društva i dobrovoljnog penzijskog fonda (u daljem tekstu: fond) kojima Narodna banka Srbije raspolaže, kao i održavanjem sastanaka sa upravom društva, portfolio menadžerima fondova, internim i eksternim revizorima, a, po potrebi, i s drugim zaposlenima u društvu.

Neposredna kontrola iz stava 1. ove tačke (u daljem tekstu: neposredna kontrola) vrši se u prostorijama društva - i to uvidom u poslovne knjige, pomoćne i druge evidencije i obračune, izveštaje koje društvo sastavlja, interne odluke, pravilnike i akte poslovne politike i drugu dokumentaciju koja se odnosi na poslovanje lica nad kojima se vrši nadzor, koji su u papirnom obliku ili u obliku elektronskog zapisa, kao i razgovorom s članovima uprave, zaposlenima u društvu i drugim licima koja imaju saznanja od interesa za neposrednu kontrolu.

3. Narodna banka Srbije sastavlja zapisnik o posrednoj kontroli ako posrednom kontrolom utvrdi da je društvo učinilo nezakonitosti, odnosno nepravilnosti ili se nije pridržavalo pravila o upravljanju rizicima u smislu Zakona.

4. Neposrednu kontrolu vrše zaposleni u Narodnoj banci Srbije koje rešenjem za to odredi guverner ili lice koje on ovlasti (u daljem tekstu: ovlašćena lica).

U rešenju iz stava 1. ove tačke navodi se društvo kod koga se vrši neposredna kontrola, kao i predmet te kontrole. U toku neposredne kontrole ovo rešenje može se dopuniti, odnosno izmeniti.

Ovlašćena lica su dužna da o izvršenoj neposrednoj kontroli sačine zapisnik.

5. Društvo kod koga se vrši neposredna kontrola dužno je da ovlašćenim licima omogući nesmetano vršenje te kontrole i da sarađuje s njima, kao i da imenuje svog predstavnika koji će im pružiti svu pomoć neophodnu za vršenje kontrole.

Društvo je dužno da ovlašćenim licima, radi vršenja neposredne kontrole, stavi na uvid opšte akte, poslovne knjige, izvode s računa i drugu dokumentaciju koju ovlašćena lica budu zahtevala - u pismenoj ili elektronskoj formi, kao i da im, radi vršenja kontrole informacionog sistema, stavi na uvid detaljnu tehničku dokumentaciju i omogući adekvatan pristup bazama podataka, programskim rešenjima koja društvo koristi i drugim resursima informacionog sistema.

Pri vršenju neposredne kontrole ovlašćena lica mogu da:

- zahtevaju da im se stavi na raspolaganje zasebna prostorija za obavljanje poslova kontrole;

- pristupe svim organizacionim delovima i prostorijama društva, uz poštovanje bezbednosnih procedura;

- zahtevaju da im se obezbede kopije dokumenata koji su u vezi s predmetom kontrole;

- neposredno komuniciraju s članovima uprave društva i zaposlenima u društvu radi dobijanja neophodnih pojašnjenja.

Društvo je dužno da ovlašćenim licima, na njihov zahtev, pruži neophodnu tehničku podršku u kontroli knjiga, odnosno dokumentacije koji se vode u elektronskom obliku.

Članovi uprave društva, zaposleni u društvu i druga lica obavezna su da, u skladu sa ovom odlukom, ovlašćenim licima, na njihov zahtev, daju i pismene odgovore na pitanja koja im se postave, kao i da pruže dokaze u vezi s tim odgovorima.

Neposrednu kontrolu ovlašćena lica vrše radnim danom, u toku redovnog radnog vremena, a kada je to neophodno zbog obima i prirode kontrole - mogu je vršiti i van radnog vremena, kada je društvo dužno da im obezbedi sve uslove za vršenje kontrole.

6. Smatra se da društvo nije omogućilo Narodnoj banci Srbije da izvrši nadzor u smislu ove odluke ako ne postupi u skladu s tačkom 5. te odluke, kao i u sledećim slučajevima:

- ako u određenom roku nije dostavilo sve tražene podatke ili dokaze, a naročito podatke kojima je dužno da raspolaže prema zakonu i drugom propisu ili pravilima struke;

- ako namerno ili grubom nepažnjom dostavi podatke koji nisu tačni;

- ako ovlašćenim licima ne obezbedi neophodne uslove za vršenje nadzora, odnosno ne obezbedi da ih u toku nadzora ne ometaju zaposleni u društvu ili druga lica;

- ako ne dostavi dva uzastopna izveštaja koje je dužno da periodično dostavlja u skladu sa zakonom ili drugim propisom i ako ni na ponovljeni zahtev Narodne banke Srbije u za to određenom roku ne dostavi tražene izveštaje ili podatke, odnosno ako učestalo dostavlja netačne i nepotpune podatke u tim izveštajima.

7. Zapisnici iz tačke 3. i tačke 4. stav 3. ove odluke (u daljem tekstu: zapisnik) sadrže elemente određene zakonom kojim se uređuje opšti upravni postupak, a naročito: datum sačinjavanja zapisnika, predmet nadzora i značajne podatke koji se odnose na taj predmet, nalaz o utvrđenom činjeničnom stanju i potpis lica koje je sačinilo zapisnik.

Narodna banka Srbije zapisnik dostavlja društvu, na koji ono može staviti primedbe - u roku od osam dana od dana dostavljanja zapisnika.

Društvo dostavlja Narodnoj banci Srbije dokaz da su članovi uprave društva upoznati sa sadržinom zapisnika.

Narodna banka Srbije proverava navode društva sadržane u primedbama na zapisnik, pa ako utvrdi da je činjenično stanje bitno različito od onog koje je navedeno u zapisniku, sačinjava dopunu tog zapisnika (u daljem tekstu: dopuna zapisnika), koja se društvu dostavlja u roku od 15 dana od dana dostavljanja primedaba.

Društvo može dati primedbe i na dopunu zapisnika - u roku od tri dana od dana kad mu je dostavljena dopuna zapisnika.

8. Narodna banka Srbije donosi zaključak o obustavi postupka nadzora:

- ako zapisnikom nisu utvrđene nezakonitosti, odnosno nepravilnosti ili su utvrđene manje značajne nepravilnosti, ili

- ako društvo svojim primedbama osnovano ospori nalaze iz zapisnika, odnosno dopune zapisnika, ili ospori deo tih nalaza tako da preostale nepravilnosti predstavljaju manje značajne nepravilnosti.

Zaključak iz stava 1. ove tačke dostavlja se društvu.

9. Ako Narodna banka Srbije donese rešenje o privremenoj meri u skladu s članom 69a. Zakona - to rešenje traje do izricanja mera iz člana 69. stav 1. Zakona ili do donošenja zaključka iz tačke 8. ove odluke.

10. Ako društvo u rokovima propisanim ovom odlukom ne dostavi primedbe na zapisnik, odnosno dopunu zapisnika kojima su utvrđene nezakonitosti, odnosno nepravilnosti predviđene Zakonom ili drugim zakonom prema kome je Narodna banka Srbije nadležna da vrši nadzor, odnosno utvrđeno nepridržavanje pravila o upravljanju rizicima ili dostavljenim primedbama osnovano ne ospori nalaze o činjeničnom stanju iz zapisnika, odnosno dopune zapisnika - Narodna banka Srbije preduzima prema tom društvu jednu ili više mera iz člana 69. stav 1. Zakona, u skladu s kriterijumima iz stava 2. tog člana, i to:

1) izriče pismenu opomenu;

2) daje nalog za otklanjanje nepravilnosti;

3) povlači saglasnost na imenovanje člana uprave društva;

4) oduzima dozvolu za rad društvu.

Narodna banka Srbije rešenjem odlučuje o izricanju mera iz stava 1. ove tačke. To rešenje je konačno i protiv njega se može pokrenuti upravni spor.

11. Pismena opomena izriče se društvu zbog manje značajnih nepravilnosti učinjenih u njegovom poslovanju, odnosno nepravilnosti čija je priroda takva da bitno i neposredno ne utiču na poslovanje ovog društva, odnosno fonda kojim to društvo upravlja.

Ako pismena opomena iz stava 1. ove tačke sadrži nalog i rok do kog je društvo dužno da Narodnu banku Srbije obavesti o aktivnostima koje je preduzelo radi otklanjanja nepravilnosti - to obaveštenje treba da sadrži izveštaj o otklonjenim nepravilnostima, s priloženim dokazima.

Narodna banka Srbije obustaviće zaključkom postupak nadzora nad društvom kome je uputila pismenu opomenu kad utvrdi da su, u roku predviđenom u pismenoj opomeni, utvrđene nepravilnosti otklonjene, odnosno u velikoj meri otklonjene, a ako nisu otklonjene - preduzeće prema tom društvu novu meru iz člana 69. stav 1. Zakona, u skladu s kriterijumima iz stava 2. tog člana.

12. Nalog za otklanjanje nepravilnosti (u daljem tekstu: nalog) upućuje se društvu u čijem su poslovanju nadzorom utvrđene značajne nepravilnosti, odnosno nepridržavanje pravila o upravljanju rizicima.

Narodna banka Srbije nalogom nalaže društvu da u određenom roku sprovede jednu ili više aktivnosti iz člana 70a. stav 2. tač. od 1. do 15. Zakona, odnosno da preduzme ili obustavi druge aktivnosti u zavisnosti od utvrđene nepravilnosti, odnosno nezakonitosti ili nepridržavanja pravila o upravljanju rizicima u poslovanju tog društva, kao što je aktivnost da:

- poveća iznos kapitala;

- smanji stepen izloženosti rizicima imovine fonda;

- angažuje nezavisno stručno lice za sagledavanje i predlaganje unapređenja poslovanja u oblasti u kojoj su utvrđene nepravilnosti;

- objavi ispravku oglasa;

- objavi ispravku u obračunu naknada, investicionih jedinica, vrednosti imovine fonda, odnosno prinosa;

- utvrdi umanjenje vrednosti imovine fonda do kog je došlo usled nesavesnog postupanja društva, i to umanjenje pokrije iz svojih sredstava;

- pojača kontrolu nad vršenjem poslova i aktivnosti koje je poverilo drugom licu, u skladu sa Zakonom;

- učestvuje u radu skupštine akcionara akcionarskih društava koja su emitenti akcija koje se nalaze u imovini fonda.

Ako društvo u toku trajanja roka utvrđenog u nalogu podnese zahtev za produženje tog roka - Narodna banka Srbije ga može produžiti ako oceni da za to postoje osnovani razlozi.

Društvo je dužno da, posle isteka rokova utvrđenih u nalogu, Narodnoj banci Srbije dostavi izveštaj o otklonjenim nepravilnostima, s priloženim dokazima.

Ako Narodna banka Srbije utvrdi da je društvo izvršilo nalog ili da su nepravilnosti na osnovu kojih je izrečen nalog otklonjene u toj meri da su preostale samo manje značajne nepravilnosti - obustaviće zaključkom postupak nadzora nad društvom, a ako nisu otklonjene - preduzeće prema tom društvu novu meru iz člana 69. stav 1. Zakona, u skladu s kriterijumima iz stava 2. tog člana.

13. Ako, na osnovu novih podataka o poslovanju društva kojima raspolaže, oceni da je društvo kome je već izrečen nalog učinilo nove nepravilnosti, odnosno nezakonitosti ili da se ne pridržava pravila o upravljanju rizicima, odnosno ne postupa po izrečenim nalozima - Narodna banka Srbije može odmah izvršiti novi nadzor nad tim društvom ili prema njemu preduzeti novu meru iz člana 69. stav 1. Zakona, u skladu s kriterijumima iz stava 2. tog člana.

Ako Narodna banka Srbije odluči da izvrši novi nadzor nad društvom u skladu sa stavom 1. ove tačke - obustaviće tekući postupak nadzora istovremeno s pokretanjem novog postupka nadzora ili istovremeno sa izricanjem neke od mera iz člana 69. stav 1. Zakona, a na osnovu nalaza sprovedenog novog nadzora.

14. Narodna banka Srbije povlači saglasnost na imenovanje člana uprave društva u slučajevima propisanim članom 17. stav 1. Zakona.

15. Narodna banka Srbije oduzima dozvolu za rad društvu u slučajevima propisanim članom 71. stav 1. Zakona, odnosno može oduzeti tu dozvolu u slučajevima iz stava 2. tog člana.

16. Radi izricanja članu uprave društva novčane kazne u skladu s članom 69b. Zakona - društvo je dužno da Narodnoj banci Srbije, na njen zahtev, u ostavljenom roku dostavi podatke o visini zarade lica kojima će se izreći novčana kazna, kao i podatke o otvorenim tekućim računima tih lica kod banaka.

17. Društvo je dužno da Narodnoj banci Srbije dostavi dokaz o uplati na njen žiro-račun izrečenih novčanih kazni - najkasnije u roku od 15 dana od dana prijema rešenja o izricanju novčane kazne. U suprotnom, Narodna banka Srbije pristupiće prinudnoj naplati.

18. Narodna banka Srbije vrši nadzor i nad kastodi bankom, odnosno nad poslovima koje ova banka obavlja u skladu sa Zakonom, i to na način predviđen Zakonom i ovom odlukom.

19. Pri vršenju nadzora, Narodna banka Srbije ima pravo uvida u poslovne knjige i drugu dokumentaciju pravnih lica koja su povezana lica s društvom nad kojim se vrši nadzor - upravljanjem, kapitalom ili na drugi način, radi postizanja zajedničkih poslovnih ciljeva, tako da poslovanje ili rezultati poslovanja jednog lica mogu bitno uticati na poslovanje, odnosno rezultate poslovanja drugog lica (akcionari društva, lica kojima je društvo poverilo obavljanje određenih poslova u skladu s članom 5. stav 5. Zakona, posrednici društva, kao i lica koja su na drugi način povezana s društvom u skladu sa Zakonom), a može od tih lica zahtevati i da joj dostave druge podatke značajne za vršenje nadzora, u skladu sa Zakonom, u kom slučaju Narodna banka Srbije postupa na način predviđen Zakonom i ovom odlukom.

20. Postupci nadzora nad društvima započeti do dana stupanja na snagu ove odluke okončaće se prema odredbama propisa koji su važili u vreme započinjanja tih postupaka nadzora.

21. Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o načinu vršenja nadzora nad društvom za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondom ("Službeni glasnik RS", broj 27/2006).

22. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku RS".