STATUTGRADA ZAJEČARA("Sl. list grada Zaječara", br. 1/2008, 3/2008 - ispr., 20/2009 i 21/2011) |
Ovim statutom, u skladu sa zakonom, uređuju se prava i dužnosti grada Zaječara (u daljem tekstu: Grad), način, uslovi i oblici njihovog ostvarivanja, oblici i instrumenti ostvarivanja ljudskih i manjinskih prava u Gradu, broj odbornika Skupštine grada, organizacija i rad organa i službi, način učešća građana u upravljanju i odlučivanju o poslovima iz nadležnosti Grada, osnivanje i rad mesne zajednice i drugih oblika mesne samouprave, uslovi za pokretanje građanske inicijative, kao i druga pitanja od značaja za Grad.
Grad je teritorijalna jedinica u kojoj građani ostvaruju pravo na lokalnu samoupravu u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim statutom.
Građani koji imaju biračko pravo i prebivalište na teritoriji Grada, upravljaju poslovima Grada u skladu sa zakonom i ovim statutom.
Građani učestvuju u ostvarivanju lokalne samouprave putem građanske inicijative, zbora građana, referenduma, drugih oblika učešća građana u obavljanju poslova Grada i preko svojih odbornika u Skupštini grada, u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim statutom.
Teritoriju Grada, utvrđenu zakonom, čine naseljena mesta, odnosno područja katastarskih opština koje ulaze u njen sastav, i to:
naseljeno mesto |
katastarska opština |
Borovac |
Borovac |
Brusnik |
Brusnik |
Velika Jasikova |
Velika Jasikova |
Veliki Izvor |
Veliki Izvor |
Veliki Jasenovac |
Veliki Jasenovac |
Vražogrnac |
Vražogrnac |
Vratarnica |
Vratarnica |
Vrbica |
Vrbica |
Gamzigrad |
Gamzigrad |
Glogovica |
Glogovica |
Gornja Bela Reka |
Gornja Bela Reka |
Gradskovo |
Gadskovo |
Grlište |
Grlište |
Grljan |
Grljan |
Dubočane |
Dubočane |
Zagrađe |
Zagrađe |
Zaječar |
Zaječar I |
|
Zaječar II |
Zvezdan |
Zvezdan |
Jelašnica |
Jelašnica |
Klenovac |
Klenovac |
Koprivnica |
Koprivnica |
Čokonjar |
|
Lasovo |
Lasovo |
Lenovac |
Lenovac |
Leskovac |
Leskovac |
Lubnica |
Lubnica |
Mala Jasikova |
Mala Jasikova |
Mali Izvor |
Mali Izvor |
Mali Jasenovac |
Mali Jasenovac |
Marinovac |
Marinovac |
Metriš |
Metriš |
Nikoličevo |
Nikoličevo |
Planinica |
Planinica |
Prlita |
Prlita |
Rgotina |
Rgotina |
Salaš |
Salaš - varoš |
|
Salaš - selo |
Selačka |
Selačka |
Tabakovac |
Tabakovac |
Trnavac |
Trnavac |
Halovo |
Halovo |
Šipikovo |
Šipikovo |
Šljivar |
Šljivar |
Grad ima svojstvo pravnog lica.
Sedište Grada je u Zaječaru, ulica Trg oslobođenja br. 1.
Na teritoriji Grada u službenoj upotrebi je srpski jezik i ćirilično pismo.
Simboli Grada su: grb i zastava.
Praznici Grada su: Dan Grada i gradska slava.
Dan Grada slavi se 10. maja, a gradska slava 21. septembra, na dan Rođenja Presvete Bogorodice (Mala Gospojina).
Za utvrđivanje izgleda grba i zastave raspisuje se javni konkurs.
Rešenjem o raspisivanju konkursa, koje donosi gradonačelnik, imenuje se komisija za sprovođenje konkursa i utvrđivanje predloga grba i zastave, sastavljena od stručnjaka iz određene oblasti.
Po završenom konkursu i utvrđivanju predloga od strane komisije, konačni izgled grba i zastave utvrđuje Skupština grada Zaječara posebnim rešenjem.
Zastava i grb Grada mogu se isticati samo uz državne simbole.
U službenim prostorijama organa Grada ističu se samo državni simboli i grb i zastava Grada.
Organi Grada imaju pečat.
Pečat je okruglog oblika sa ispisanim tekstom: Republika Srbija, Grad Zaječar, naziv organa ispisan na srpskom jeziku i ćiriličnim pismom i grbom Republike Srbije u sredini.
Grad ustanovljava nagrade i druga javna priznanja organizacijama i građanima za značajna ostvarenja u proizvodnji, nauci, umetnosti i drugim društvenim oblastima.
Grad dodeljuje zvanje počasnog građanina Grada.
Nagrade i druga javna priznanja i zvanje počasnog građanina dodeljuju se povodom Dana Grada.
Vrste nagrada i drugih javnih priznanja, uslovi i način njihovog dodeljivanja, kao i uslovi i način dodele zvanja počasnog građanina, uređuju se posebnom odlukom.
Utvrđivanje naziva delova naseljenih mesta
Grad utvrđuje nazive ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenih mesta na svojoj teritoriji posebnom odlukom, uz prethodnu saglasnost ministarstva nadležnog za poslove lokalne samouprave.
Rad organa Grada je javan.
Javnost rada, po pravilu, obezbeđuje se:
putem izdavanja biltena, informatora, saradnjom sa medijima, prezentovanjem odluka i drugih akata javnosti i postavljanjem internet prezentacije;
organizovanjem javnih rasprava u skladu sa zakonom, ovim statutom i odlukama organa Grada;
i u drugim slučajevima utvrđenim ovim statutom i drugim aktima organa Grada.
Grad ima svoju imovinu.
Imovinom Grada samostalno upravljaju i raspolažu organi Grada, u skladu sa zakonom.
Grad vrši nadležnosti opštine utvrđene Ustavom i zakonom, kao i druge nadležnosti i poslove državne uprave koji su mu zakonom povereni.
Nadležnosti utvrđene Ustavom, Zakonom o lokalnoj samoupravi, drugim zakonima i ovim Statutom
Grad, u vršenju svoje nadležnosti, preko svojih organa, u skladu sa Ustavom i zakonom:
1. donosi programe razvoja Grada i pojedinih delatnosti;
2. donosi prostorni plan Grada;
3. donosi urbanističke planove;
4. donosi budžet i usvaja završni račun;
5. utvrđuje stope izvornih prihoda Grada, kao i način i merila za određivanje visine lokalnih taksa i naknada;
6. uređuje i obezbeđuje obavljanje i razvoj komunalnih delatnosti (prečišćavanje i distribucija vode, prečišćavanje i odvođenje atmosferskih i otpadnih voda, proizvodnja i snabdevanje parom i toplom vodom, linijski gradski i prigradski prevoz putnika u drumskom saobraćaju, održavanje čistoće u Gradu, održavanje deponija, uređivanje, održavanje i korišćenje pijaca, parkova, zelenih, rekreacionih i drugih javnih površina, javnih parkirališta, javna rasveta, uređivanje i održavanje grobalja i sahranjivanje i dr.), kao i organizacione, materijalne i druge uslove za njihovo obavljanje; osniva javna preduzeća radi obavljanja komunalnih delatnosti na svojoj teritoriji;
7. stara se o održavanju stambenih zgrada i bezbednosti njihovog korišćenja i utvrđuje visinu naknade za održavanje stambenih zgrada;
8. sprovodi postupak iseljenja bespravno useljenih lica u stanove i zajedničke prostorije u stambenim zgradama;
9. donosi programe uređenja građevinskog zemljišta, uređuje i obezbeđuje vršenje poslova uređenja i korišćenja građevinskog zemljišta i utvrđuje visinu naknade za uređivanje i korišćenje građevinskog zemljišta;
10. donosi planove i programe i sprovodi projekte lokalnog ekonomskog razvoja, stara se o unapređenju opšteg okvira za privređivanje u Gradu, promoviše ekonomske potencijale Grada, inicira usklađivanje obrazovnih profila u školama sa potrebama privrede, olakšava poslovanje postojećih privrednih subjekata i podstiče osnivanje novih privrednih subjekata i otvaranje novih radnih mesta;
11. uređuje i obezbeđuje korišćenje poslovnog prostora kojim upravlja, utvrđuje visinu naknade za korišćenje poslovnog prostora i vrši nadzor nad korišćenjem poslovnog prostora;
12. stara se o zaštiti životne sredine, donosi programe korišćenja i zaštite prirodnih vrednosti i programe zaštite životne sredine, odnosno lokalne akcione i sanacione planove, u skladu sa strateškim dokumentima i svojim interesima i specifičnostima i utvrđuje posebnu naknadu za zaštitu i unapređenje životne sredine;
13. uređuje i obezbeđuje obavljanje poslova koji se odnose na izgradnju, rehabilitaciju i rekonstrukciju, održavanje, zaštitu, korišćenje, razvoj i upravljanje lokalnim i nekategorisanim putevima, kao i ulicama u naselju;
14. uređuje i obezbeđuje posebne uslove i organizaciju auto-taksi prevoza putnika;
15. određuje delove obale i vodenog prostora na kojima se mogu graditi hidrograđevinski objekti i postavljati plovni objekti;
16. osniva robne rezerve i utvrđuje njihov obim i strukturu, uz saglasnost nadležnog ministarstva, radi zadovoljavanja potreba lokalnog stanovništva;
17. osniva ustanove i organizacije u oblasti osnovnog obrazovanja, kulture, primarne zdravstvene zaštite, fizičke kulture, sporta, dečje zaštite i turizma, prati i obezbeđuje njihovo funkcionisanje;
18. osniva ustanove u oblasti socijalne zaštite, prati i obezbeđuje njihovo funkcionisanje, daje dozvole za početak rada ustanova socijalne zaštite, koje osnivaju druga pravna i fizička lica, utvrđuje ispunjenost uslova za pružanje usluga socijalne zaštite, utvrđuje normative i standarde za obavljanje delatnosti ustanova čiji je osnivač, donosi propise o pravima u socijalnoj zaštiti i obavlja poslove državnog staratelja;
19. organizuje vršenje poslova u vezi sa zaštitom kulturnih dobara od značaja za Grad, podstiče razvoj kulturnog i umetničkog stvaralaštva, obezbeđuje sredstva za finansiranje i sufinansiranje programa i projekata u oblasti kulture od značaja za Grad i stvara uslove za rad muzeja i biblioteka i drugih ustanova kulture čiji je osnivač;
20. organizuje zaštitu od elementarnih i drugih većih nepogoda i zaštitu od požara i stvara uslove za njihovo otklanjanje, odnosno ublažavanje njihovih posledica;
21. donosi osnove zaštite, korišćenja i uređenja poljoprivrednog zemljišta i stara se o njihovom sprovođenju, određuje erozivna područja, stara se o korišćenju pašnjaka i odlučuje o privođenju pašnjaka drugoj kulturi;
22. uređuje i utvrđuje način korišćenja i upravljanja izvorima, javnim bunarima i česmama, utvrđuje vodoprivredne uslove, izdaje vodoprivredne saglasnosti i vodoprivredne dozvole za objekte lokalnog značaja;
23. stara se i obezbeđuje uslove za očuvanje, korišćenje i unapređenje područja sa prirodnim lekovitim svojstvima;
24. podstiče i stara se o razvoju turizma na svojoj teritoriji i utvrđuje visinu boravišne takse;
25. stara se o razvoju i unapređenju ugostiteljstva, zanatstva i trgovine, uređuje radno vreme, mesta na kojima se mogu obavljati određene delatnosti i druge uslove za njihov rad;
26. upravlja imovinom Grada i koristi sredstva u državnoj svojini i stara se o njihovom očuvanju i uvećanju;
27. uređuje i organizuje vršenje poslova u vezi sa držanjem i zaštitom domaćih i egzotičnih životinja;
28. organizuje vršenje poslova pravne zaštite svojih prava i interesa;
29. obrazuje organe, organizacije i službe za potrebe Grada i uređuje njihovu organizaciju i rad;
30. stvara uslove za unapređivanje, ostvarivanje i zaštitu ljudskih prava;
31. donosi strategije i usvaja posebne mere u cilju otklanjanja nejednakosti i stvaranja jednakih mogućnosti ostvarivanja ljudskih i manjinskih prava, pomaže razvoj različitih oblika samopomoći i solidarnosti sa licima sa posebnim potrebama, kao i sa licima koja su suštinski u nejednakom položaju sa ostalim građanima i podstiče aktivnosti i pruža pomoć organizacijama invalida i drugim socijalno-humanitarnim organizacijama na svojoj teritoriji;
32. podstiče i pomaže razvoj zadrugarstva;
33. organizuje službu pravne pomoći građanima;
34. stara se o ostvarivanju, zaštiti i unapređenju ljudskih prava i individualnih i kolektivnih prava pripadnika nacionalnih manjina i etničkih grupa; stara se o ostvarivanju, zaštiti i unapređenju ravnopravnosti žena i muškaraca, usvaja strategije i posebne mere usmerene na stvaranje jednakih mogućnosti ostvarivanja prava i otklanjanje neravnopravnosti;
35. stara se o javnom informisanju od lokalnog značaja i obezbeđuje uslove za javno informisanje;
36. propisuje prekršaje za povrede gradskih propisa;
37. obrazuje inspekcijske službe i vrši inspekcijski nadzor nad izvršenjem propisa i drugih opštih akata iz nadležnosti Grada;
38. obrazuje komunalnu policiju, obezbeđuje i organizuje vršenje poslova komunalne policije;
39. uređuje organizaciju i rad mirovnih veća;
40. uređuje i obezbeđuje upotrebu imena, grba i drugog obeležja Grada;
41. pomaže rad organizacija i udruženja građana;
42. uređuje i stvara uslove za brigu o mladima, donosi i realizuje strategiju i akcioni plan politike za mlade i stvara uslove za omladinsko organizovanje i
43. obavlja i druge poslove od neposrednog interesa za građane, u skladu s Ustavom, zakonom i ovim Statutom.
Za ostvarivanje svojih prava i dužnosti i za zadovoljavanje potreba lokalnog stanovništva Grad može posebnom odlukom osnivati: preduzeća, ustanove i druge organizacije koje vrše javnu službu.
Imenovanje organa javnih službi Grada
Skupština Grada imenuje članove upravnih i nadzornih odbora i direktore javnih preduzeća, ustanova, organizacija i službi čiji je osnivač na period od četiri godine, osim kada je zakonom drugačije predviđeno.
Postupak imenovanja direktora javne službe
Ako zakonom nije uređen postupak izbora direktora javnih preduzeća, ustanova, organizacija i službi čiji je osnivač ili većinski vlasnik Grad, Skupština grada imenuje direktore.
Skupština grada, preko Komisije za izbor i imenovanja, nagrade i priznanja, može sprovesti i javni konkurs za imenovanje direktora javnih preduzeća, ustanova, organizacija i službi čiji je osnivač ili većinski vlasnik Grad Zaječar.
Izveštaj o rezultatima konkursa iz stava 2. ovog člana podnosi se Skupštini grada najmanje 15 dana pre donošenja odluke o imenovanju, osim ako zakonom nije drugačije uređeno.
Saglasnost na planove i program poslovanja javne službe
Preduzeća, ustanove i druge organizacije čiji je osnivač ili većinski vlasnik Grad dužni su da Skupštini grada dostavljaju na saglasnost višegodišnje planove rada i razvoja, kao i godišnji program poslovanja.
Poveravanje poslova pravnom ili fizičkom licu
Grad može ugovorom, na načelima konkurencije i javnosti, poveriti pravnom ili fizičkom licu obavljanje pojedinih poslova iz svoje nadležnosti.
Poveravanje poslova iz stava 1. ovog člana uređuje se odlukom Skupštine grada.
Podnošenje Skupštini grada izveštaja o radu javnih službi
Preduzeća, ustanove i druge organizacije koje vrše javnu službu dužne su da, najmanje jednom godišnje podnose Skupštini grada izveštaj o svom radu, najkasnije do 30. aprila tekuće godine za prethodnu godinu.
III FINANSIRANJE POSLOVA GRADA
Sredstva za obavljanje poslova i izvori sredstava
Za obavljanje poslova Grada utvrđenih Ustavom i zakonom, kao i za obavljanje zakonom poverenih poslova iz okvira prava i dužnosti Republike, Gradu pripadaju prihodi i primanja utvrđeni zakonom.
Poslovi Grada finansiraju se iz izvornih i ustupljenih prihoda, transfera, primanja po osnovu zaduživanja i drugih prihoda i primanja utvrđenih zakonom.
Svi prihodi Grada su opšti prihodi budžeta i mogu se koristiti za bilo koju namenu, osim onih prihoda čiji je namenski karakter utvrđen zakonom.
Skupština donosi budžet Grada za svaku kalendarsku godinu, u kojem se iskazuju svi prihodi i primanja, zaduživanja i druge finansijske transakcije, rashodi i drugi izdaci, u skladu sa zakonom.
Po isteku godine za koju je budžet donet sastavlja se završni račun o izvršenju budžeta Grada.
Odgovornost za izvršenje budžeta
Za izvršenje budžeta Grada gradonačelnik odgovara Skupštini grada.
Gradska uprava obavezna je da redovno prati izvršenje budžeta i po potrebi, a najmanje dva puta godišnje, informiše gradonačelnika.
Za zadovoljavanje potreba građana u Gradu ili njegovom delu, sredstva se mogu prikupljati samodoprinosom.
Skupština grada utvrđuje predlog odluke o samodoprinosu većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Organi Grada su: Skupština grada, Gradonačelnik, Gradsko veće i Gradska uprava.
Poslove Grada vrše organi Grada u okviru svoje nadležnosti utvrđene zakonom i ovim statutom.
Ako zakonom ili drugim propisom nije utvrđeno koji organ je nadležan za obavljanje poslova iz nadležnosti Grada, sve poslove koji se odnose na uređivanje odnosa iz nadležnosti Grada vrši Skupština grada, a poslove koji su po svojoj prirodi izvršni, vrši gradonačelnik.
Ako se prema prirodi posla ne može utvrditi nadležnost u skladu sa stavom 2. ovog člana, nadležna je Skupština grada.
Skupština grada je najviši organ Grada koji vrši osnovne funkcije lokalne vlasti, utvrđene Ustavom, zakonom i ovim Statutom.
Skupštinu grada čine odbornici koje biraju građani na neposrednim izborima, tajnim glasanjem, u skladu sa zakonom i ovim Statutom.
Sazivanje konstitutivne sednice
Sednicu novog saziva Skupštine grada saziva predsednik Skupštine prethodnog saziva, u roku od 15 dana od dana objavljivanja rezultata izbora.
Ukoliko predsednik Skupštine iz prethodnog saziva ne sazove sednicu novog saziva u roku iz stava 1. ovog člana, sednicu novog saziva sazvaće najstariji odbornik u roku od 15 dana od isteka roka iz stava 1. ovog člana.
Sednicom predsedava najstariji odbornik do izbora predsednika Skupštine grada.
Skupština grada se smatra konstituisanom izborom predsednika Skupštine i postavljenjem sekretara Skupštine.
Skupština grada ima 50 odbornika.
Odbornici se biraju na četiri godine.
Odborniku počinje i prestaje odbornički mandat pod uslovima i na način utvrđen zakonom.
Izabrani odbornici polažu zakletvu koja glasi: "Zaklinjem se da ću se u radu Skupštine grada Zaječara pridržavati Ustava, zakona i Statuta grada Zaječara, i da ću časno i nepristrasno vršiti dužnost odbornika, rukovodeći se interesima građana."
Odbornik ne može biti zaposlen u Gradskoj upravi i lice koje imenuje, odnosno postavlja Skupština grada u organima Grada, preduzećima i ustanovama čiji je osnivač.
Ako zaposleni u Gradskoj upravi bude izabran za odbornika, prava i obaveze po osnovu rada miruju mu dok traje njegov odbornički mandat.
Danom potvrđivanja odborničkog mandata licima koja je imenovala, odnosno postavila Skupština grada prestaje funkcija na koju su imenovana, odnosno postavljena.
Odbornik ne može biti pozvan na krivičnu odgovornost, pritvoren ili kažnjen zbog iznetog mišljenja ili davanja glasa na sednici Skupštine grada i radnih tela.
Pravo je i dužnost odbornika da učestvuje u radu Skupštine grada i njenih radnih tela, predlaže Skupštini grada raspravu o određenim pitanjima, podnosi predloge odluka i drugih akata iz nadležnosti Skupštine grada i daje amandmane na predloge propisa, postavlja pitanja vezana za rad organa Grada i učestvuje u drugim aktivnostima Skupštine grada.
Pravo je odbornika da bude redovno obaveštavan o pitanjima od uticaja na vršenje odborničke dužnosti, da od organa i službi traži podatke koji su mu potrebni za rad, kao i stručnu pomoć u pripremanju predloga za Skupštinu grada.
Prava i dužnosti odbornika bliže se određuju poslovnikom Skupštine grada.
Naknada i druga primanja odbornika
Pravo odbornika na izgubljenu zaradu, putne troškove za dolazak i odlazak na sednicu Skupštine i njenih radnih tela, dnevnice i na naknadu drugih troškova vezanih za vršenje odborničke funkcije uređuje se posebnom odlukom Skupštine grada.
Skupština grada, u skladu sa zakonom:
1. donosi Statut grada i poslovnik Skupštine grada;
2. donosi budžet i usvaja završni račun budžeta;
3. utvrđuje stope izvornih prihoda Grada, kao i način i merila za određivanje visine lokalnih taksa i naknada;
4. podnosi inicijativu za pokretanje postupka osnivanja, ukidanja ili promene teritorije Grada;
5. donosi program razvoja Grada i pojedinih delatnosti;
6. donosi prostorni plan i urbanističke planove i uređuje korišćenje građevinskog zemljišta;
7. donosi propise i druge opšte akte;
8. raspisuje gradski referendum i referendum na delu teritorije Grada, izjašnjava se o predlozima sadržanim u građanskoj inicijativi i utvrđuje predlog odluke o samodoprinosu;
9. osniva službe, javna preduzeća, ustanove i organizacije, utvrđene statutom Grada i vrši nadzor nad njihovim radom;
10. imenuje i razrešava upravni i nadzorni odbor, imenuje i razrešava direktore javnih preduzeća, ustanova, organizacija i službi, čiji je osnivač i daje saglasnost na njihove statute, imenuje i razrešava školske odbore, u skladu sa zakonom;
11. bira i razrešava predsednika Skupštine i zamenika predsednika Skupštine;
12. postavlja i razrešava sekretara i zamenika sekretara Skupštine;
13. bira i razrešava gradonačelnika i, na predlog kandidata za gradonačelnika, bira zamenika gradonačelnika i članove Gradskog veća;
14. utvrđuje gradske takse i druge lokalne prihode koji Gradu pripadaju po zakonu;
15. utvrđuje naknadu za uređivanje i korišćenje građevinskog zemljišta;
16. donosi akt o javnom zaduživanju Grada, u skladu sa zakonom kojim se uređuje javni dug;
17. donosi godišnji program pribavljanja nepokretnosti za potrebe organa Grada, uz saglasnost Vlade Republike Srbije i pokreće postupak otuđenja nepokretnosti pred nadležnim organima (dok je na snazi Zakon o sredstvima u svojini RS);
18. propisuje radno vreme ugostiteljskih, trgovinskih i zanatskih objekata;
19. daje mišljenje o republičkom, pokrajinskom i regionalnom prostornom planu;
20. osniva stalna i povremena radna tela za razmatranje pitanja iz njene nadležnosti;
21. daje mišljenje o zakonima kojima se uređuju pitanja od interesa za lokalnu samoupravu;
22. razmatra izveštaj o radu i daje saglasnost na program rada korisnika budžeta;
23. odlučuje o saradnji i udruživanju sa gradovima i opštinama, udruženjima, nevladinim organizacijama;
24. informiše javnost o svom radu;
25. pokreće postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti zakona ili drugog opšteg akta Republike Srbije kojim se povređuje pravo na lokalnu samoupravu;
26. daje saglasnost na upotrebu imena, grba i drugog obeležja Grada;
27. razmatra i usvaja godišnje izveštaje o radu javnih preduzeća, ustanova i drugih javnih službi čiji je osnivač ili većinski vlasnik Grad;
28. razmatra godišnji izveštaj zaštitnika građana o ostvarivanju ljudskih i manjinskih prava u Gradu;
29. donosi mere i usvaja preporuke za unapređenje ljudskih i manjinskih prava;
30. obavlja i druge poslove utvrđene zakonom i ovim Statutom.
Skupština grada odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja odbornika.
Skupština odlučuje većinom glasova prisutnih odbornika, ukoliko zakonom ili ovim statutom nije drukčije određeno.
Skupština grada većinom glasova od ukupnog broja odbornika:
1. donosi Statut;
2. donosi budžet;
3. donosi program razvoja Grada i pojedinih delatnosti;
4. donosi prostorni plan;
5. donosi urbanističke planove;
6. odlučuje i u drugim slučajevima utvrđenim zakonom i ovim statutom.
Sednicu Skupštine grada saziva predsednik Skupštine, po potrebi, a najmanje jednom u tri meseca.
Predsednik Skupštine je dužan da sednicu zakaže na zahtev gradonačelnika, Gradskog veća ili jedne trećine odbornika, u roku od sedam dana od dana podnošenja zahteva, tako da dan održavanja sednice bude najkasnije u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva.
Ako predsednik Skupštine ne zakaže sednicu u roku iz stava 2. ovog člana, sednicu može zakazati podnosilac zahteva, a predsedava odbornik koga odredi podnosilac zahteva.
Predsednik Skupštine može odložiti sednicu koju je sazvao samo u slučaju kada ne postoji kvorum potreban za rad, a u drugim slučajevima o odlaganju sednice odlučuje Skupština.
Sednice Skupštine grada su javne.
Za javnost rada Skupštine grada odgovoran je predsednik Skupštine grada.
Pozivi i materijal za sednice Skupštine grada dostavljaju se sredstvima informisanja radi upoznavanja javnosti.
Sednicama Skupštine grada mogu prisustvovati predstavnici sredstava javnog informisanja, ovlašćeni predstavnici predlagača i druga lica koja predsednik Skupštine pozove, u skladu sa poslovnikom Skupštine grada.
Skupština grada može odlučiti da sednica Skupštine ne bude javna zbog razloga bezbednosti i odbrane zemlje i drugih posebno opravdanih razloga koji se konstatuju pre utvrđivanja dnevnog reda.
Radi razmatranja pitanja iz svoje nadležnosti, Skupština obrazuje stalna radna tela, kao i povremena radna tela za obavljanje određenih zadataka
Radna tela daju mišljenje na predloge propisa i odluka koje donosi Skupština grada i obavljaju druge poslove utvrđene ovim Statutom i poslovnikom Skupštine grada.
Stalna radna tela Skupštine se obrazuju kao odbori i komisije.
Odbori imaju predsednika, zamenika predsednika i 7 članova, a komisije imaju predsednika, zamenika predsednika i 5 članova.
Članovi stalnih radnih tela biraju se za mandatni period za koji su izabrani odbornici Skupštine.
Skupština grada Zaječara ima jedanaest stalnih radnih tela.
Stalna radna tela Skupštine su:
1. Odbor za komunalne delatnosti,
2. Odbor za društvene delatnosti,
3. Odbor za privatno preduzetništvo,
4. Odbor za razvoj poljoprivrede i sela,
5. Odbor za omladinu i sport,
6. Odbor za administrativna pitanja,
7. Komisija za Statut grada Zaječara,
8. Komisija za zaštitu i unapređivanje životne sredine,
9. Komisija za budžet i finansije,
10. Komisija za izbor i imenovanja, nagrade i priznanja,
11. Komisija za predlaganje naziva ulica, trgova, škola, institucija i ustanova i drugih delova naseljenih mesta.
Izbor članova stalnih radnih tela
Članovi stalnih radnih tela biraju se iz reda odbornika i građana, po pravilu, na predlog odborničkih grupa, srazmerno broju odbornika koje imaju u Skupštini.
Predsednik i zamenik predsednika stalnog radnog tela biraju se iz reda odbornika.
Odbornik može biti član najviše dva stalna radna tela.
Članovi Gradskog veća ne mogu biti članovi radnih tela.
O predloženoj listi za izbor članova stalnih radnih tela Skupština odlučuje u celini, javnim glasanjem.
Stalno radno telo je izabrano ako je za njega glasala većina od prisutnih odbornika, a ako je predloženo više lista za isto radno telo, odbornik glasa samo za jednu listu.
Ako stalno radno telo ne bude izabrano, ceo postupak se ponavlja na narednoj sednici Skupštine.
Skupština, po potrebi, a na predlog gradonačelnika, osniva povremene komisije, radne grupe i druga povremena radna tela radi razmatranja određenih pitanja i izvršavanja posebnih zadataka iz nadležnosti Skupštine.
Povremena radna tela Skupština osniva aktom kojim se određuju: zadatak, sastav i broj članova, vreme na koje se obrazuje ili rok za završetak zadatka radnog tela.
Aktom o osnivanju uređuje se i obavljanje stručnih i administrativno-tehničkih poslova za to radno telo.
Predsednik i članovi povremenog radnog tela mogu biti birani iz sastava odbornika i građana.
Na obrazovanje i rad povremenih radnih tela shodno se primenjuju odredbe poslovnika Skupštine grada Zaječara o obrazovanju i radu stalnih radnih tela.
Ostala pitanja u vezi rada radnih tela
Pitanja razrešenja i pojedinačnog izbora predsednika, zamenika predsednika ili članova radnih tela, sazivanja sednica radnih tela, rada i odlučivanja na njima, podnošenja izveštaja o radu i obavljanja administrativno-tehničkih i stručnih poslova za potrebe radnih tela, bliže se uređuju Poslovnikom Skupštine grada Zaječara.
Službe i tela za potrebe Grada
Zbog specifičnosti poslova, zadataka i ciljeva koje treba ostvariti, Skupština osniva, odnosno obrazuje:
Agenciju za ruralni razvoj;
Komisiju za ravnopravnost polova.
Agencija za ruralni razvoj obavlja stručne, analitičke, organizacione, konsultantske, promotivne i druge delatnosti u oblasti poljoprivrede i ruralnog razvoja, u cilju unapređenja poljoprivredne proizvodnje i poboljšanja uslova života na selu, kojim bi se omogućio ostanak i povratak stanovništva u seoske sredine.
Naziv, organizacija, sedište, poslovi i zadaci i druga pitanja od značaja za funkcionisanje agencije za ruralni razvoj, uređuju se posebnom odlukom o osnivanju koju donosi Skupština.
Komisija za ravnopravnost polova
Komisija za ravnopravnost polova prati ostvarivanje ravnopravnosti polova, daje mišljenje o predlozima propisa i odluka koje donosi Skupština, a koji su vezani za ravnopravnost polova, predlaže aktivnosti i preduzimanje mera, posebno onih kojima se ostvaruje politika jednakih mogućnosti na nivou Grada.
U radu Komisije za ravnopravnost polova mogu, po pozivu, učestvovati i druga lica bez prava odlučivanja.
Komisija za ravnopravnost polova obrazuje se posebnom odlukom Skupštine.
Skupština grada ima predsednika Skupštine.
Predsednik Skupštine organizuje rad Skupštine grada, saziva i predsedava njenim sednicama, ostvaruje saradnju sa gradonačelnikom i Gradskim većem, stara se o ostvarivanju javnosti rada, potpisuje akte koje Skupština grada donosi i obavlja druge poslove utvrđene ovim Statutom i poslovnikom Skupštine grada.
Izbor i razrešenje predsednika Skupštine
Predsednik Skupštine se bira iz reda odbornika, na predlog najmanje trećine odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine grada.
Odbornik može da učestvuje u predlaganju samo jednog kandidata.
Skupština može razrešiti predsednika pre isteka vremena na koje je izabran, na način i po postupku predviđenim za njegov izbor.
Postupak izbora predsednika Skupštine, kao i drugi slučajevi prestanka funkcije predsednika, pored razrešenja, bliže se uređuju Poslovnikom Skupštine grada Zaječara.
Predsednik Skupštine ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.
Zamenik predsednika Skupštine bira se i razrešava na isti način kao i predsednik Skupštine.
Skupština grada ima sekretara koji se stara o obavljanju stručnih poslova u vezi sa sazivanjem i održavanjem sednica Skupštine i njenih radnih tela i rukovodi administrativnim poslovima vezanim za njihov rad.
Sekretar Skupštine se postavlja na četiri godine, na predlog predsednika Skupštine, i može biti ponovo postavljen.
Za sekretara Skupštine grada može biti postavljeno lice sa završenim pravnim fakultetom, položenim stručnim ispitom za rad u organima uprave i radnim iskustvom od najmanje tri godine.
Skupština grada može, na obrazložen predlog predsednika Skupštine grada, razrešiti sekretara i pre isteka mandata.
Sekretar ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti.
Zamenik sekretara Skupštine grada postavlja se i razrešava na isti način i pod istim uslovima kao i sekretar.
Sekretar Skupštine je odgovoran za blagovremeno dostavljanje podataka, spisa i isprava, kada to zahteva nadležni organ Republike koji vrši nadzor nad radom i aktima Skupštine grada.
Stručna služba za skupštinske poslove
Stručne i druge poslove za potrebe Skupštine Grada, njenih odbora i komisija, odbornika i odborničkih grupa vrši stručna služba za skupštinske poslove.
Stručnom službom za skupštinske poslove rukovodi sekretar Skupštine Grada.
Naziv, organizacija i rad stručne službe za skupštinske poslove uređuju se posebnom odlukom koju donosi Skupština, na predlog predsednika Skupštine.
Način pripreme, vođenje i rad sednice Skupštine grada i druga pitanja vezana za rad Skupštine uređuju se njenim poslovnikom.
Poslovnik donosi Skupština grada većinom od prisutnih odbornika na sednici Skupštine.
Izvršni organi Grada su gradonačelnik i Gradsko veće.
Gradonačelnika bira Skupština grada, iz reda odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine grada.
Gradonačelnik ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.
Predsednik Skupštine grada predlaže kandidata za gradonačelnika.
Kandidat za gradonačelnika predlaže kandidata za zamenika gradonačelnika iz reda odbornika, koga bira Skupština grada na isti način kao i gradonačelnika.
Gradonačelniku i zameniku gradonačelnika izborom na ove funkcije prestaje mandat odbornika u Skupštini grada.
Gradonačelnik i zamenik gradonačelnika na stalnom su radu u Gradu.
Gradonačelnik:
1. predstavlja i zastupa Grad;
2. predlaže način rešavanja pitanja o kojima odlučuje Skupština grada;
3. naredbodavac je za izvršenje budžeta;
4. osniva gradsku službu za inspekciju i reviziju korišćenja budžetskih sredstava;
5. daje saglasnost na opšte akte kojima se uređuju broj i struktura zaposlenih u ustanovama koje se finansiraju iz budžeta Grada i na broj i strukturu zaposlenih i drugih lica koja se angažuju na ostvarivanju programa ili dela programa korisnika budžeta Grada;
6. odlučuje o davanju na korišćenje, odnosno u zakup, kao i o otkazu ugovora o davanju na korišćenje, odnosno u zakup i stavljanju hipoteke na nepokretnosti koje koriste organi Grada, uz saglasnost Direkcije za imovinu Republike Srbije;
7. usmerava i usklađuje rad Gradske uprave;
8. donosi pojedinačne akte za koje je ovlašćen zakonom ovim statutom ili odlukom Skupštine grada;
9. informiše javnost o svom radu;
10. podnosi žalbu Ustavnom sudu Republike Srbije ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa ili organa Grada onemogućava vršenje nadležnosti Grada;
11. obrazuje stručna savetodavna radna tela za pojedine poslove iz svoje nadležnosti;
12. vrši i druge poslove utvrđene ovim statutom i drugim aktima Grada.
Gradonačelnik je odgovaran za blagovremeno dostavljanje podataka, spisa i isprava, kada to zahteva nadležni organ Republike, koji vrši nadzor nad radom i aktima izvršnih organa Grada i Gradske uprave.
Gradsko veće čine gradonačelnik, zamenik gradonačelnika i jedanaest članova Gradskog veća koje bira Skupština.
Gradonačelnik je predsednik Gradskog veća.
Zamenik gradonačelnika je član Gradskog veća po funkciji.
Članove Gradskog veća bira Skupština grada, na period od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom od ukupnog broja odbornika.
Kandidate za članove Gradskog veća predlaže kandidat za gradonačelnika.
Članovi Gradskog veća mogu biti na stalnom radu u Gradu.
Članovi Gradskog veća ne mogu istovremeno biti i odbornici, a mogu biti zaduženi za jedno ili više određenih područja iz nadležnosti Grada.
Odborniku koji bude izabran za člana Gradskog veća prestaje odbornički mandat.
Gradsko veće:
1. predlaže Statut, budžet i druge odluke i akte koje donosi Skupština;
2. neposredno izvršava i stara se o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine grada;
3. donosi odluku o privremenom finansiranju u slučaju da Skupština grada ne donese budžet pre početka fiskalne godine;
4. vrši nadzor nad radom Gradske uprave, poništava ili ukida akte Gradske uprave, koji nisu u saglasnosti sa zakonom, statutom i drugim opštim aktom ili odlukom, koje donosi Skupština grada;
5. rešava u upravnom postupku u drugom stepenu o pravima i obavezama građana, preduzeća i ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti Grada;
6. stara se o izvršavanju poverenih nadležnosti iz okvira prava i dužnosti Republike, odnosno autonomne pokrajine;
7. postavlja i razrešava načelnika i zamenika načelnika Gradske uprave;
8. obrazuje stručna savetodavna radna tela za pojedine poslove iz svoje nadležnosti;
9. informiše javnost o svom radu;
10. donosi poslovnik o radu Gradskog veća na predlog gradonačelnika;
11. vrši druge poslove koje utvrdi Skupština grada.
Položaj gradonačelnika u Gradskom veću
Gradonačelnik predstavlja Gradsko veće, saziva i vodi njegove sednice.
Gradonačelnik je odgovoran za zakonitost rada Gradskog veća.
Gradsko veće može da odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja njegovih članova.
Gradsko veće odlučuje većinom glasova prisutnih članova, ako zakonom ili ovim Statutom za pojedina pitanja nije predviđena druga većina.
Ostali propisi o Gradskom veću
Organizacija, način rada i odlučivanja Gradskog veća detaljnije se uređuju posebnom odlukom Skupštine o Gradskom veću i njegovim poslovnikom, u skladu sa zakonom i ovim Statutom.
Podnošenje izveštaja Skupštini grada
Gradonačelnik i Gradsko veće dužni su da redovno izveštavaju Skupštinu grada, po sopstvenoj inicijativi ili na njen zahtev, o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine grada.
Gradonačelnik može biti razrešen pre isteka vremena na koje je biran, na obrazložen predlog najmanje trećine odbornika, na isti način na koji je izabran.
O predlogu za razrešenje gradonačelnika mora se raspravljati i odlučivati u roku od 15 dana od dana dostavljanja predloga predsedniku Skupštine grada.
Ako Skupština ne razreši gradonačelnika, odbornici koji su podneli predlog za razrešenje ne mogu ponovo predložiti razrešenje gradonačelnika, pre isteka roka od šest meseci od odbijanja prethodnog predloga.
Dejstvo razrešenja gradonačelnika
Razrešenjem gradonačelnika prestaje mandat zamenika gradonačelnika i Gradskog veća.
Razrešenje zamenika gradonačelnika, odnosno člana Gradskog veća
Zamenik gradonačelnika, odnosno član Gradskog veća može biti razrešen pre isteka vremena na koje je biran, na predlog gradonačelnika ili najmanje jedne trećine odbornika, na isti način na koji je izabran.
Istovremeno sa predlogom za razrešenje zamenika gradonačelnika ili člana Gradskog veća, gradonačelnik je dužan da Skupštini grada podnese predlog za izbor novog zamenika gradonačelnika ili člana Gradskog veća, koja istovremeno donosi odluku o razrešenju i o izboru.
Gradonačelnik, zamenik gradonačelnika ili član Gradskog veća koji su razrešeni ili su podneli ostavku, ostaju na dužnosti i vrše tekuće poslove, do izbora novog gradonačelnika, zamenika gradonačelnika ili člana Gradskog veća.
Prestanak mandata izvršnih organa Grada zbog prestanka mandata Skupštine
Prestankom mandata Skupštine grada prestaje mandat gradonačelniku i Gradskom veću, s tim da oni vrše tekuće poslove iz svoje nadležnosti do stupanja na dužnost novog gradonačelnika i Gradskog veća, odnosno predsednika i članova privremenog organa ako je Skupštini mandat prestao zbog raspuštanja Skupštine.
Za vršenje upravnih poslova u okviru prava i dužnosti Grada i određenih stručnih poslova za potrebe Skupštine, gradonačelnika i Gradskog veća, obrazuje se Gradska uprava.
Gradska uprava:
1. priprema propise i druge akte koje donosi Skupština grada, gradonačelnik i Gradsko veće;
2. izvršava odluke i druge akte Skupštine grada, gradonačelnika i Gradskog veća;
3. rešava u upravnom postupku u prvom stepenu o pravima i dužnostima građana, preduzeća, ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti Grada;
4. obavlja poslove upravnog nadzora nad izvršavanjem propisa i drugih opštih akata Skupštine grada;
5. izvršava zakone i druge propise čije je izvršavanje povereno Gradu;
6. obavlja stručne i druge poslove koje utvrdi Skupština grada, gradonačelnik i Gradsko veće;
7. dostavlja izveštaj o svom radu na izvršenju poslova iz nadležnosti Grada i poverenih poslova, gradonačelniku, Gradskom veću i Skupštini grada po potrebi.
Načela delovanja gradske uprave
Gradska uprava postupa prema pravilima struke, nepristrasno i politički neutralno i dužna je da svakom omogući jednaku pravnu zaštitu u ostvarivanju prava, obaveza i pravnih interesa.
Gradska uprava je dužna da građanima omogući brzo i delotvorno ostvarivanje njihovih prava i pravnih interesa.
Gradska uprava je dužna da građanima daje potrebne podatke i obaveštenja i pruža pravnu pomoć.
Gradska uprava je dužna da sarađuje sa građanima i da poštuje ličnost i dostojanstvo građana.
Gradska uprava se obrazuje kao jedinstveni organ.
U Gradskoj upravi se obrazuju organizacione jedinice za vršenje srodnih upravnih, stručnih i drugih poslova, osim za obavljanje skupštinskih poslova, za koje se, u skladu sa članom 51a Statuta obrazuje posebna služba.
Gradskom upravom rukovodi načelnik.
Za načelnika Gradske uprave može biti postavljeno lice koje ima završen pravni fakultet, položen ispit za rad u organima državne uprave i najmanje pet godina radnog iskustva u struci.
Postavljenje načelnika i zamenika načelnika Gradske uprave
Načelnika Gradske uprave postavlja Gradsko veće, na osnovu javnog oglasa, na pet godina.
Načelnik Gradske uprave ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.
Zamenik načelnika Gradske uprave postavlja se na isti način i pod istim uslovima kao načelnik.
Rukovodioce organizacionih jedinica u upravi raspoređuje načelnik Gradske uprave.
Načelnik za svoj rad i rad Gradske uprave odgovara Skupštini grada i Gradskom veću u skladu sa ovim statutom i odlukom o Gradskoj upravi.
Gradsko veće može razrešiti načelnika, odnosno zamenika načelnika na osnovu obrazloženog predloga gradonačelnika ili najmanje dve trećine članova Gradskog veća.
Predlog za razrešenje načelnika, odnosno zamenika načelnika može podneti i najmanje trećina odbornika Skupštine grada.
Gradonačelnik postavlja svoje pomoćnike u Gradskoj upravi koji obavljaju poslove iz pojedinih oblasti.
U Gradskoj upravi Grada Zaječara postavlja se pet pomoćnika gradonačelnika.
Pomoćnici gradonačelnika pokreću inicijative, predlažu projekte i daju mišljenja u vezi sa pitanjima koja su od značaja za razvoj Grada u oblastima za koje su postavljeni i vrše i druge poslove utvrđene aktom o organizaciji Gradske uprave.
Odluku o Gradskoj upravi donosi Skupština grada na predlog Gradskog veća.
Pravilnik o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji Gradske uprave donosi načelnik uz saglasnost Gradskog veća.
Ovlašćenja u vršenju upravnog nadzora
Gradska uprava u obavljanju upravnog nadzora može:
1. naložiti rešenjem izvršenje mera i radnji u određenom roku;
2. izreći mandatnu kaznu;
3. podneti prijavu nadležnom organu za učinjeno krivično delo ili privredni prestup i podneti zahtev za pokretanje prekršajnog postupka;
4. izdati privremeno naređenje, odnosno zabranu;
5. obavestiti drugi organ, ako postoje razlozi, za preduzimanje mera za koje je taj organ nadležan;
6. preduzeti i druge mere za koje je ovlašćena zakonom, propisom ili opštim aktom.
Ovlašćenja i organizacija za obavljanje poslova iz stava 1. ovog člana bliže se uređuju odlukom Skupštine grada.
Primena propisa o upravnom postupku
U postupku pred Gradskom upravom, u kome se rešava o pravima, obavezama i interesima građana i pravnih lica primenjuju se propisi o upravnom postupku.
Gradsko veće rešava sukob nadležnosti između Gradske uprave i drugih preduzeća, organizacija i ustanova kad na osnovu odluke Skupštine grada odlučuju o pojedinim pravima građana, pravnih lica ili drugih stranaka.
Načelnik Gradske uprave rešava sukob nadležnosti između unutrašnjih organizacionih jedinica.
Uslovi za obavljanje upravnih poslova
Poslove Gradske uprave koji se odnose na ostvarivanje prava, obaveza i interesa građana i pravnih lica mogu obavljati lica koja imaju propisanu školsku spremu, položen stručni ispit za rad u organima državne uprave i odgovarajuće radno iskustvo, u skladu sa zakonom i drugim propisom.
O izuzeću načelnika Gradske uprave rešava Gradsko veće.
O izuzeću službenog lica u Gradskoj upravi rešava načelnik.
Gradsko javno pravobranilaštvo
Za poslove pravne zaštite imovinskih prava i interesa Grada, njegovih organa i organizacija i drugih pravnih lica čije se finansiranje vrši iz budžeta Grada, obrazuje se Gradsko javno pravobranilaštvo, kao posebna služba.
Organizacija, delokrug i rad Gradskog javnog pravobranilaštva uređuju se posebnom odlukom Skupštine grada.
V NEPOSREDNO UČEŠĆE GRAĐANA U OSTVARIVANJU LOKALNE SAMOUPRAVE
Oblici neposrednog učešća građana
Građani Grada neposredno učestvuju u ostvarivanju poslova Grada putem građanske inicijative, zbora građana i referendumom.
Građani putem građanske inicijative predlažu Skupštini grada donošenje akta kojim će se urediti određeno pitanje iz nadležnosti Grada, promenu statuta ili drugih akata i raspisivanje referenduma u skladu sa zakonom.
Gradska uprava ima obavezu da pruži stručnu pomoć građanima prilikom formulisanja predloga sadržanog u građanskoj inicijativi.
Građanska inicijativa punovažno je pokrenuta ako je lista potpisnika građanske inicijative sastavljena u skladu sa zakonom i ako je istu potpisalo najmanje pet odsto birača Grada, prema podatku Gradske uprave o broju birača u momentu podnošenja inicijative.
O predlogu iz stava 1. ovoga člana, Skupština grada je dužna da održi raspravu i da dostavi obrazložen odgovor građanima u roku od 60 dana od dana dobijanja predloga.
Postupak i procedura sprovođenja građanske inicijative urediće se posebnom odlukom Skupštine grada.
Zbor građana raspravlja i daje predloge o pitanjima iz nadležnosti organa Grada.
Zbor građana saziva se za naseljeno mesto ili deo naseljenog mesta, koji može biti: zaselak, ulica, deo gradskog naselja, područje mesne zajednice ili drugog oblika mesne samouprave.
Zbor građana saziva gradonačelnik, predsednik Skupštine grada, ovlašćeni predstavnik mesne zajednice ili drugog oblika mesne samouprave, najmanje 50 građana sa prebivalištem na području za koje se zbor saziva i najmanje jedna četvrtina odbornika, najmanje osam dana pre dana održavanja.
Gradska uprava ima obavezu da pruži pomoć sazivaču u sazivanju i pripremanju održavanja zbora građana.
Predlog za sazivanje zbora može uputiti organ grada nadležan za odlučivanje o pitanju koje se razmatra na zboru.
O sazvanom zboru, građani se obaveštavaju isticanjem akta o sazivanju zbora na oglasnoj tabli, preko sredstava informisanja ili na drugi uobičajen način.
Sazivač je obavezan da obavesti gradsku upravu o održavanju zbora.
Rad zbora i utvrđivanje stavova zbora
Zborom građana predsedava sazivač ili lice koje on ovlasti.
Zbor građana razmatra predloge i zauzima stavove o njima ako mu prisustvuje pet odsto birača prema podatku Gradske uprave o broju birača u momentu sazivanja zbora.
Pravo učešća u razmatranju pitanja, pokretanju inicijativa i predlaganju pojedinih rešenja imaju svi punoletni građani Grada.
Pravo odlučivanja na zboru građana imaju i građani čije je prebivalište ili imovina na području za koje je zbor sazvan.
Odluke na zboru građana donose se većinom prisutnih građana sa pravom odlučivanja.
Gradska uprava dužna je da pruži stručnu pomoć građanima prilikom formulisanja predloga, odnosno zahteva zbora građana, a pre njihovog upućivanja nadležnim organima Grada.
Način rada i način utvrđivanja stavova zbora uređuju se odlukom Skupštine grada.
Postupanje nadležnog organa Grada po održanom zboru
Organi grada dužni su da u roku od 60 dana od dana održavanja zbora građana, razmotre zahteve i predloge građana, zauzmu stav o njima, odnosno donesu odgovarajuću odluku ili meru i o tome obaveste građane.
Skupština grada može na sopstvenu inicijativu, većinom glasova od ukupnog broja odbornika, da raspiše referendum o pitanjima iz svoga delokruga.
Skupština grada dužna je da raspiše referendum o pitanju iz svoga delokruga na zahtev građana Grada.
Zahtev građana iz stava 2. ovog člana punovažan je ako je lista potpisnika zahteva sastavljena u skladu sa zakonom i ako je istu potpisalo najmanje 10 odsto birača Grada, prema podatku Gradske uprave o broju birača u momentu podnošenja zahteva.
Odluka putem referenduma doneta je ako se za nju izjasnila većina građana koja je glasala, pod uslovom da je glasalo više od polovine ukupnog broja građana Grada.
Odluka doneta na referendumu obavezujuća je.
Postupak i procedura sprovođenja referenduma urediće se posebnom odlukom Skupštine grada.
Referendum na delu teritorije Grada
Skupština grada dužna je da raspiše referendum na delu teritorije Grada o pitanju koje se odnosi na potrebe, odnosno interese stanovništva tog dela teritorije, ako je lista potpisnika zahteva za raspisivanje referenduma sastavljena u skladu sa zakonom i ako je istu potpisalo najmanje 10 odsto birača prema poslednjem zvanično objavljenom rešenju o zaključenju biračkog spiska za izbor odbornika Skupštine grada sa dela teritorije Grada za koju se traži raspisivanje referenduma.
Organi i službe Grada dužni su da građanima u ostvarivanju njihovih prava i obaveza daju potrebne podatke, objašnjenja i obaveštenja.
Organi i službe Grada dužni su da svima omoguće podnošenje pritužbi na svoj rad i na nepravilan rad i odnos zaposlenih u gradskoj upravi.
Organi i službe Grada dužni su da ispitaju navode istaknute u pritužbi koji ukazuju na propuste i nepravilnosti u njihovom radu i da u skladu sa zakonom pokrenu odgovarajući postupak za sankcionisanje i otklanjanje propusta i nepravilnosti.
Organi i službe Grada dužni su da daju podnosiocu pritužbe, odgovore i informacije o tome da li je i kako po pritužbi postupljeno u roku od 30 dana, ako podnosilac pritužbe to zahteva.
Radi zadovoljavanja potreba i interesa od neposrednog značaja za građane sa dela teritorije Grada, u Gradu se obrazuju mesne zajednice i drugi oblici mesne samouprave.
Mesna zajednica se obrazuje u gradskim naseljima (kvart, četvrt, rejon i sl.) i za jedno ili više sela.
Pravni status mesne samouprave
Mesna zajednica odnosno drugi oblik mesne samouprave ima svojstvo pravnog lica u okviru prava i dužnosti utvrđenih ovim statutom i odlukom o osnivanju.
Osnivanje, promena područja i ukidanje mesne samouprave
Predlog za osnivanje nove mesne zajednice, promenu područja i ukidanje mesne zajednice odnosno drugih oblika mesne samouprave mogu podneti gradonačelnik, najmanje četvrtina odbornika, Savet mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave ili građani sa prebivalištem na teritoriji na koju se predlog odnosi, putem građanske inicijative.
O osnivanju nove mesne zajednice, promeni područja i ukidanju mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave odlučuje Skupština grada većinom od ukupnog broja odbornika.
Skupština grada dužna je da pre donošenja odluke o osnivanju nove mesne zajednice, promeni područja i ukidanju mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave pribavi mišljenje građana sa dela teritorije Grada na koji se predlog odnosi. Skupština grada dužna je da pre donošenja odluke o promeni područja, odnosno ukidanju mesne zajednice ili drugog oblika mesne samouprave, pribavi i mišljenje Saveta mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave na koje se predlog odnosi.
Rad organa mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave, javan je.
Javnost rada i obaveštavanje građana naročito se obezbeđuju:
1. obaveznim javnim raspravama:
predlogu finansijskog plana mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave,
• o završnom računu mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave,
• o godišnjim izveštajima o radu mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave,
• u drugim prilikama kada organi Grada ili mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave to odluče;
2. isticanjem dnevnog reda i materijala za sednicu Saveta mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave, kao i predloga odluka mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave na oglasnoj tabli, odnosno, oglasnom prostoru koji je dostupan najvećem broju građana, isticanjem usvojenih odluka i drugih akata, kao i obaveštavanjem građana o sednicama Saveta mesne zajednice odnosno drugog oblika mesne samouprave, o zborovima građana i drugim skupovima od lokalnog interesa, najmanje osam dana pre dana njihovog najavljenog održavanja;
3. pravom građana da ostvaruju uvid u zapisnike i akte Saveta mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave i prisustvuju sednicama Saveta mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave.
Ukoliko se mesna zajednica osniva za više sela, Savet mesne zajednice dužan je da obezbedi postavljanje oglasne table, odnosno da obezbedi oglasni prostor za isticanje obaveštenja iz stava 2. u svakom od sela.
Javnost rada i obaveštavanje građana bliže se uređuju statutom mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave.
U mesnoj zajednici, odnosno drugom obliku mesne samouprave obrazuje se Savet mesne zajednice kao predstavničko telo građana.
Poslovi i zadaci Saveta, broj članova Saveta i način odlučivanja u Savetu uređuju se statutom mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave.
Izbore za Savet mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave raspisuje predsednik Skupštine grada.
Organi mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave biraju se neposrednim, tajnim glasanjem na osnovu opšteg i jednakog izbornog prava. Svaki građanin sa prebivalištem na području mesne zajednice ili drugog oblika mesne samouprave, koji je navršio 18 godina života ima pravo da bira i da bude biran u organe mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave.
Pravo predlaganja kandidata za člana Saveta mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave ima najmanje deset građana sa područja mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave sa biračkim pravom na tom području. Na glasačkom listiću upisuju se imena i prezimena svih kandidata, njihova godina rođenja i zanimanje.
Izabrani su oni kandidati koji su dobili najveći broj glasova do broja članova koji se biraju.
Članstvo u organima mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave prestaje ostavkom, zbog bezuslovne osude na kaznu zatvora, zbog potpunog ili delimičnog gubljenja poslovne sposobnosti, zbog gubljenja državljanstva Republike Srbije ili promene prebivališta van područja mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave, opozivom ili smrću.
Način izbora organa mesne zajednice ili drugog oblika mesne samouprave bliže se uređuje odlukom o mesnoj samoupravi.
Sredstva za rad mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave obezbeđuju se iz:
1. sredstava obezbeđenih u budžetu Grada;
2. sredstava koja građani obezbeđuju samodoprinosom;
3. donacija;
4. ustupljenih prihoda od naknade za korišćenje gradskog građevinskog zemljišta, koje Grad ostvaruje na području te mesne zajednice;
5. prihoda koje mesna zajednica ostvari svojom aktivnošću.
Sredstva koja Grad prenosi mesnoj zajednici, obezbeđuju se u budžetu Grada posebno za svaku mesnu zajednicu, po namenama:
1. sredstva za rad organa mesne zajednice za tekuće troškove;
2. sredstva za obavljanje poslova koji su povereni mesnoj zajednici;
3. sredstva za sufinansiranje programa samodoprinosa, koji je uveden za područje ili deo područja mesne zajednice;
4. sredstva za sufinansiranje programa izgradnje komunalne infrastrukture u kome građani učestvuju sa najmanje 50% sredstava;
5. sredstva za rad mesnih odbora.
Sredstva za finansiranje mesne samouprave obezbeđuju se u budžetu Grada u visini od najmanje 0,5% ukupno ostvarenih budžetskih prihoda u protekloj godini umanjenih za prihod od zaduživanja.
Iznos sredstava iz stava 3. ovog člana ne obuhvata sredstva koja se u budžetu Grada izdvajaju za kapitalna ulaganja na osnovu programa uređenja javnog i ostalog građevinskog zemljišta.
Mesna zajednica, odnosno drugi oblik mesne samouprave koristi sredstva u skladu sa finansijskim planom, na koji saglasnost daje gradonačelnik.
Poveravanje poslova mesnoj samoupravi
Odlukom Skupštine grada može se svim i pojedinim mesnim zajednicama, odnosno drugim oblicima mesne samouprave poveriti vršenje određenih poslova iz nadležnosti Grada, uz obezbeđivanje za to potrebnih sredstava.
Pri poveravanju poslova polazi se od toga da li su ti poslovi od neposrednog i svakodnevnog značaja za život stanovnika mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave.
Organizovanje rada Gradske uprave u mesnim zajednicama
Za obavljanje određenih poslova iz nadležnosti Gradske uprave, može se organizovati rad Gradske uprave u mesnim zajednicama.
Poslove iz stava 1. ovog člana određuje gradonačelnik na predlog načelnika Gradske uprave.
VII SARADNJA I UDRUŽIVANJE GRADA
Saradnja i udruživanje Grada sa opštinama i gradovima u zemlji
Grad, njegovi organi i službe, kao i preduzeća, ustanove i druge organizacije čiji je osnivač, udružuju se i ostvaruju saradnju sa drugim opštinama i gradovima i njihovim organima i službama u oblastima od zajedničkog interesa i radi njihovog ostvarivanja mogu udruživati sredstva i obrazovati zajedničke organe, preduzeća, ustanove i druge organizacije, u skladu sa zakonom i Statutom.
Saradnja sa teritorijalnim zajednicama i jedinicama lokalne samouprave drugih država
Grad može da ostvaruje saradnju u oblastima od zajedničkog interesa sa odgovarajućim teritorijalnim zajednicama i opštinama i gradovima u drugim državama, u okviru spoljne politike Republike Srbije, uz poštovanje teritorijalnog jedinstva i pravnog poretka Republike Srbije, u skladu sa Ustavom i zakonom.
Odluku o saradnji sa odgovarajućim teritorijalnim zajednicama, opštinama i gradovima donosi Skupština grada, uz saglasnost Vlade Republike Srbije.
Sporazum ili drugi akt o uspostavljanju saradnje potpisuje gradonačelnik ili lice koje on ovlasti.
Akt iz stava 3. ovog člana objavljuje se posle pribavljanja saglasnosti Vlade Republike Srbije.
Udruživanje u asocijacije opština i gradova
Grad može biti osnivač ili pristupati asocijacijama gradova i opština.
Grad osniva i pristupa asocijacijama gradova i opština radi unapređenja razvoja lokalne samouprave, njene zaštite i ostvarivanja zajedničkih interesa. Grad, takođe, kroz članstvo u asocijacijama, razmenjuje iskustva i ostvaruje saradnju sa gradovima i opštinama u zemlji i drugim državama, učestvuje u zastupanju sopstvenog i zajednički utvrđenog interesa pred državnim organima posebno u postupku donošenja zakona i drugih akata od značaja za zaštitu, unapređenje i finansiranje lokalne samouprave, kao i drugih propisa od značaja za ostvarivanje poslova gradova i opština.
Saradnja sa nevladinim i drugim organizacijama
Organi Grada mogu sarađivati sa nevladinim organizacijama, humanitarnim i drugim organizacijama, u interesu Grada i njegovih građana.
VIII ZAŠTITA LOKALNE SAMOUPRAVE
Zaštita prava Grada obezbeđuje se na način i po postupku utvrđenim zakonom.
Pokretanje postupka za ocenu ustavnosti i zakonitosti
Skupština grada pokreće postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti zakona ili drugog opšteg akta Republike Srbije, kojim se povređuje pravo na lokalnu samoupravu.
Gradonačelnik ima pravo žalbe Ustavnom sudu ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa ili organa Grada onemogućava vršenje nadležnosti Grada.
U Gradu se ustanovljava zaštitnik građana.
Zaštitnik građana štiti prava građana od povreda učinjenih od strane Gradske uprave kao i ustanova, organa i organizacija koji vrše javna ovlašćenja, a čiji osnivač je Grad; kontroliše rad Gradske uprave i štiti pravo građana na lokalnu samoupravu, ako je reč o povredi propisa i opštih akata Grada.
Zaštitnik građana može imati jednog ili više zamenika. Na predlog zaštitnika građana Skupština grada odlučuje o ustanovljenju, o broju zamenika i području njihovog rada, kao i o izboru zamenika.
Zaštitnik građana postupa i deluje na osnovu i u okviru Ustava, zakona, potvrđenih međunarodnih ugovora i opšteprihvaćenih pravila međunarodnog prava, kao i Statuta grada.
U svom delovanju zaštitnik građana se rukovodi principima zakonitosti, nepristrasnosti, nezavisnosti i pravičnosti.
Odlukom Skupštine grada bliže se uređuju način obraćanja zaštitniku građana i pravila postupanja i rada zaštitnika građana.
O pojavama nezakonitog i nepravilnog rada Gradske uprave i javnih službi koje vrše javna ovlašćenja, a čiji je osnivač Grad, kojima se krše prava ili interesi građana, zaštitnik građana upozorava ove organe i službe, upućuje im kritike, daje preporuke za rad, inicira pokretanje postupaka za otklanjanje povreda prava i o tome obaveštava javnost.
U domenu zaštite ljudskih i manjinskih prava, zaštitnik građana:
1. prati ostvarivanje ljudskih i manjinskih prava i daje preporuke za unapređenje ostvarivanja ljudskih i manjinskih prava;
2. prikuplja informacije o primeni zakona i drugih propisa iz oblasti ljudskih prava i prava na lokalnu samoupravu;
3. sastavlja godišnji izveštaj o ostvarivanju ljudskih i manjinskih prava;
4. obaveštava širu javnost o kršenju ljudskih i manjinskih prava;
5. prima i ispituje predstavke koje se odnose na povredu ljudskih i manjinskih prava;
6. posreduje u mirnom rešavanju sporova vezanih za kršenje ljudskih prava;
7. inicira pokretanje odgovarajućih postupaka pred nadležnim organima u slučaju kršenja ljudskih prava;
8. organizuje i učestvuje u organizovanju stručnih sastanaka, savetovanja i kampanja informisanja javnosti o pitanjima značajnim za ostvarivanje ljudskih i manjinskih prava;
9. inicira i podstiče obrazovanje o ljudskim i manjinskim pravima;
10. obavlja i druge poslove utvrđene zakonom, Statutom i odlukom Skupštine grada.
U obavljanju svojih nadležnosti zaštitnik građana sarađuje sa zaštitnicima građana u opštinama i gradovima, kao i sa Zaštitnikom građana u Republici.
Zaštitnik građana štiti pravo građana na lokalnu samoupravu u skladu sa odlukom Skupštine grada.
Zaštitnika građana bira i razrešava Skupština grada većinom od ukupnog broja odbornika.
Predlog za izbor zaštitnika građana podnosi odbornička grupa ili najmanje trećina odbornika.
Zaštitnik građana se bira na period od pet godina i može još jednom biti biran na taj položaj.
Za zaštitnika građana može biti birano lice koje, pored opštih uslova za sticanje biračkog prava (državljanstvo, punoletstvo, poslovna sposobnost, prebivalište na području Grada), ima najmanje pet godina profesionalnog iskustva na poslovima u oblasti zaštite ljudskih i manjinskih prava, uživa moralni integritet i nije osuđivano niti se protiv njega vodi krivični postupak.
Zaštitnik građana ne može biti član političke stranke i ne može obavljati nijednu javnu funkciju niti bilo koju profesionalnu delatnost.
Zaštitnik građana se razrešava dužnosti pre isteka mandata ako bude osuđen za krivično delo na kaznu zatvora, ako ne obavlja poslove iz svoje nadležnosti na stručan, nepristrasan, nezavisan i savestan način ili se nalazi na položajima (funkcijama), odnosno obavlja poslove koji su nespojivi sa položajem zaštitnika građana.
Predlog za razrešenje zaštitnika građana može podneti odbornička grupa ili najmanje trećina odbornika.
O razrešenju zaštitnika građana odlučuje Skupština grada većinom od ukupnog broja odbornika.
Na razrešenje zamenika zaštitnika građana shodno se primenjuju odredbe o razrešenju zaštitnika građana.
Podnošenje izveštaja Skupštini grada
Zaštitnik građana dostavlja godišnji izveštaj Skupštini grada.
Ako proceni da je to potrebno zbog razmatranja određenih pitanja, zaštitnik građana može Skupštini grada dostavljati i vanredne izveštaje.
Skupština grada razmatra izveštaje zaštitnika građana na prvoj narednoj sednici.
Pravo prisustvovanja sednicama Skupštine grada i njenih radnih tela
Zaštitnik građana ima pravo da prisustvuje sednicama Skupštine grada i radnih tela Skupštine grada, kao i da učestvuje u raspravi kada se raspravlja o pitanjima iz njegove nadležnosti.
Sredstva za rad zaštitnika građana
Sredstva za rad zaštitnika građana obezbeđuju se u budžetu Grada, a mogu se obezbeđivati i iz drugih izvora, u skladu sa zakonom.
U vršenju poslova iz svoje nadležnosti Grad donosi odluke, poslovnike i pravilnike kao opšte akte i naredbe, uputstva, rešenja, zaključke, preporuke, itd., kao pojedinačne akte.
Odluke i drugi opšti akti Skupštine grada moraju biti saglasni sa zakonom i ovim Statutom.
Akti gradonačelnika i Gradskog veća moraju biti saglasni sa zakonom, ovim Statutom, odlukama i opštim aktima Skupštine grada.
Akti Gradske uprave moraju biti saglasni sa zakonom, ovim Statutom, odlukama i opštim aktima organa Grada.
Odgovornost za pravovaljanost akata
Za pravovaljanost akata koje potpisuju gradonačelnik kao poseban organ i kao predsednik Gradskog veća i zamenik gradonačelnika odgovaraju načelnik Gradske uprave i gradski javni pravobranilac, a za pravovaljanost akata koje potpisuju predsednik Skupštine grada i zamenik predsednika Skupštine grada odgovara sekretar Skupštine.
Objavljivanje i stupanje na snagu opštih akata
Opšti akti organa Grada objavljuju se u "Službenom listu grada Zaječara".
Akti iz stava 1. ovog člana stupaju na snagu osmog dana od dana objavljivanja, osim ako donosilac u postupku donošenja ne utvrdi da postoje opravdani razlozi da isti stupi na snagu i ranije.
Ostali akti Grada objavljuju se u "Službenom listu grada Zaječara" kada je to tim aktima predviđeno.
X TUMAČENJE, DONOŠENJE I PROMENA STATUTA
Autentično tumačenje Statuta daje Skupština grada na predlog Gradskog veća.
Postupak za promenu ili donošenje Statuta
Predlog za donošenje ili promenu Statuta, u skladu sa zakonom, može podneti Gradsko Veće po sopstvenoj inicijativi, ili na inicijativu najmanje 10% birača Grada, trećine odbornika i gradonačelnika.
Predlog se podnosi u pisanom obliku, sa obrazloženjem.
O predlogu iz stava 1. ovog člana Skupština odlučuje većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Po donošenju odluke iz prethodnog stava, Komisija za statut grada Zaječara priprema nacrt Statuta grada Zaječara, odnosno akta o izmenama i dopunama Statuta grada Zaječara, stavlja nacrt na javnu raspravu koja ne može trajati manje od 10 dana i u roku od 7 dana po sprovođenju javne rasprave utvrđuje konačan tekst nacrta, koji dostavlja Gradskom veću na dalju nadležnost.
Prilikom utvrđivanja nacrta Statuta, odnosno akta o izmenama i dopunama Statuta, Komisija odlučuje većinom glasova od ukupnog broja članova.
Stručne i administrativno-tehničke poslove za potrebe Komisije pri izradi nacrta obavlja sekretar Skupštine.
Gradsko veće, na osnovu nacrta Komisije, utvrđuje predlog Statuta, odnosno akta o izmenama i dopunama Statuta, koji dostavlja Skupštini na usvajanje.
O predlogu iz prethodnog stava Skupština odlučuje većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Usklađivanje propisa sa ovim Statutom
Propisi opštine Zaječar ostaju na snazi do njihovog usklađivanja sa ovim Statutom.
Propisi opštine Zaječar uskladiće se sa odredbama ovog Statuta u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ovog Statuta.
Danom stupanja na snagu ovog statuta, prestaje da važi Statut opštine Zaječar ("Službeni list opština Boljevac, Bor, Zaječar, Kladovo, Knjaževac, Majdanpek, Negotin i Sokobanja", broj 14/02).
Ovaj Statut stupa na snagu danom donošenja, a biće objavljen u "Službenom listu Grada Zaječara".
Samostalni član Odluke o izmenama i dopunama
Statuta grada Zaječara
("Sl. list grada Zaječara", br. 20/2009)
Član 5
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Zaječara".