UREDBAO DECENTRALIZOVANOM SISTEMU UPRAVLJANJA SREDSTVIMA RAZVOJNE POMOĆI EVROPSKE UNIJE U OKVIRU INSTRUMENTA PRETPRISTUPNE POMOĆI (IPA)("Sl. glasnik RS", br. 70/2011) |
Ovom uredbom utvrđuje se način upravljanja sredstvima razvojne pomoći Evropske unije u Republici Srbiji, kao i odgovornosti i međusobni odnosi tela i za njih odgovornih lica, a u vezi pripreme, koordinacije, sprovođenja, praćenja i izveštavanja o sprovođenju programa i projekata koji se finansiraju iz IPA komponenti I, II, III i IV kroz decentralizovan sistem upravljanja.
Pojedini izrazi upotrebljeni u ovoj uredbi imaju sledeće značenje:
1) akreditacija; jeste formalno priznavanje da je neko telo ili skup tela ispunilo zadate kriterijume za akreditaciju od strane Evropske komisije u vezi sa upravljanjem IPA komponentama ili programima u okviru decentralizovanog sistema upravljanja.
2) grant; jeste ugovor prema pravilima EU kojim se dodeljuju bespovratna finansijska sredstva namenjena sprovođenju unapred definisanih aktivnosti.
3) decentralizovan sistem upravljanja; (Decentralisation Implementation System (DIS)) jeste jedan od načina upravljanja EU fondovima (u daljem tekstu: DIS).
4) instrument za pretpristupnu pomoć Evropske unije; (IPA) jeste finansijski instrument EU namenjen zemljama kandidatima i potencijalnim kandidatima (Instrument for Pre-accession Assistance (IPA)). Ovaj finansijski instrument sprovodi se kroz pet komponenti:
IPA komponenta I - Pomoć procesu tranzicije i izgradnji institucija,
IPA komponenta II - Prekogranična saradnja,
IPA komponenta III - Regionalni razvoj,
IPA komponenta IV - Razvoj ljudskih resursa,
IPA komponenta V - Ruralni razvoj;
5) IPA unutrašnja jedinica; jeste unutrašnja organizaciona jedinica odgovorna za proces programiranja, praćenja i sprovođenja projekata finansiranih iz IPA fondova u ministarstvu ili drugom organu državne uprave.
6) krajnji primalac; jeste telo koje po završetku projekta ima vlasništvo nad rezultatima operacije (finansirane od strane IPA) i odgovorno je za korišćenje i održavanje odnosnog vlasništva. (Eng. End Recipient (ER)).
7) krajnji korisnik; jeste telo odgovorno za planiranje ili za planiranje i sprovođenje projekata. U kontekstu IPA komponente I i II to su ministarstva, drugi organi državne uprave i druge organizacije koje su direktni korisnici razvojne pomoći. U kontekstu IPA komponenti III i IV to je Telo za ugovaranje.
8) mere; jesu mehanizmi za sprovođenje prioritetnih osa koje se mogu dalje podeliti na operacije u okviru operativnih programa IPA komponenti III i IV.
9) operativni program; jeste dokument kojim se utvrđuju pitanja, ciljevi, nastojanja i metode finansiranja i sprovođenja aktivnosti, koje izrađuje operativna struktura uz koordinaciju strateškog koordinatora i uz konsultovanje Evropske komisije.
10) operacija; jeste projekat ili skup projekata u okviru mera operativnih programa IPA komponenti III i IV.
11) okvir za strateško usklađivanje; jeste strateški dokument koji utvrđuje prioritete u IPA komponentama III i IV.
12) princip odgovornog finansijskog upravljanja; jeste obezbeđivanje tačnosti, transparentnosti, ekonomičnosti, efikasnosti i delotvornosti u postupanju sa operacijama, transakcijama, ugovorima i finansijskim sredstvima.
13) prioritetne ose; jesu osnovne oblasti intervencije u okviru operativnog programa i predstavljaju opšte definisane oblasti iz kojih se dalje definišu konkretne mere koje se realizuju kroz operacije.
14) paket za akreditaciju; jeste paket dokumenata koje država korisnica IPA fondova dostavlja Evropskoj komisiji prilikom podnošenja zahteva za prenošenje ovlašćenja za decentralizovano upravljanje IPA fondovima.
15) ugovarač; jeste izvršilac usluga, isporučilac dobara, izvođač radova ili korisnik bespovratnih sredstava koji zaključuje ugovor sa Telom za ugovaranje o sprovođenju projekata koji se finansiraju iz IPA fondova.
II TELA I ODGOVORNA LICA U OKVIRU DIS-a
U okviru decentralizovanog sistema sprovođenja finansijske pomoći prema IPA pravilima, imenuju se sledeća odgovorna lica i tela za upravljanje, sprovođenje i kontrolu IPA finansijske pomoći:
1) Nacionalni službenik za akreditaciju;
2) Nacionalni IPA koordinator (NIPAK);
3) Strateški koordinator za Komponente III i IV;
4) Nacionalni službenik za odobravanje;
5) Nacionalni fond;
6) Operativne strukture za svaku IPA komponentu ili program;
7) Revizorsko telo.
Međusobni odnosi, prava i obaveze tela i odgovornih lica iz stava 1. ovog člana, uređuju se sporazumima o sprovođenju, operativnim sporazumima i sporazumima sa krajnjim primaocima, kao i procedurama o načinu rada i obavljanju poverenih poslova u skladu sa članom 8. stav 3. Okvirnog sporazuma.
Nacionalni službenik za akreditaciju
Nacionalni službenik za akreditaciju odgovoran je za izdavanje, praćenje i suspenziju ili povlačenje akreditacije Nacionalnog službenika za odobravanje i Nacionalnog fonda, u skladu sa čl. 10. i 13. Okvirnog sporazuma.
Nacionalni službenik za akreditaciju utvrđuje procedure o obavljanju poslova iz svoje odgovornosti i načinu rada sa Nacionalnim službenikom za odobravanje, Nacionalnim fondom i Revizorskim telom u skladu sa članom 8. stav 3. Okvirnog sporazuma.
Nacionalni službenik za akreditaciju može imenovati svog zamenika i poveriti mu izvršenje određenih poslova. Poveravanje poslova ne isključuje odgovornost Nacionalnog službenika za akreditaciju.
Nacionalni službenik za akreditaciju jeste ministar nadležan za poslove finansija.
Nacionalni IPA koordinator obezbeđuje sveobuhvatnu koordinaciju finansijske pomoći u okviru IPA i blisku vezu između opšteg procesa pristupanja i korišćenja pretpristupne pomoći, u skladu sa članom 8. Okvirnog sporazuma.
Nacionalni IPA koordinator snosi ukupnu odgovornost za doslednost i koordinaciju programa koji se finansiraju iz sredstava IPA, kao i godišnje programiranje za IPA komponentu I na nacionalnom nivou i koordinaciju učestvovanja Republike Srbije u relevantnim programima prekogranične saradnje.
Nacionalni IPA koordinator može da potpisuje operativne sporazume sa telima i odgovornim licima koja su uključena u godišnje programiranje relevantnih komponenti IPA i praćenje i ocenu procesa realizacije IPA programa.
Nacionalni IPA koordinator jeste predstavnik Vlade ili državni službenik na položaju koji je nadležan za poslove koordinacije sa Evropskom unijom, odnosno poslove evropskih integracija, koga imenuje Vlada.
Tehnički sekretarijat Nacionalnog IPA koordinatora
Stručne i tehničko-administrativne poslove za Nacionalnog IPA koordinatora obavlja Tehnički sekretarijat Nacionalnog IPA koordinatora i to:
1) tehničku koordinaciju programiranja IPA sredstava, kao i identifikaciju i utvrđivanje prioriteta za finansiranje iz IPA sredstava;
2) praćenje realizacije IPA sredstava u svrhu ispunjavanja strateških razvojnih prioriteta;
3) pružanje tehničke pomoći Nacionalnom IPA koordinatoru u osnivanju, predsedavanju i organizovanju rada IPA odbora za praćenje, Odbora za praćenje IPA komponente I i njegovih pododbora i drugih relevantnih sektorskih odbora za praćenje;
4) pripremu, prikupljanje i analizu redovnih i godišnjih izveštaja o sprovođenju IPA programa u smislu ostvarenja svrhe i ciljeva, kao i dostavljanje izveštaja Evropskoj komisiji i Nacionalnom službeniku za odobravanje o tome;
5) obezbeđivanje i praćenje sprovođenja preporuka koje su rezultat procesa praćenja;
6) sprovođenje odgovarajućih mera u vezi sa obezbeđivanjem javnosti i vidljivosti finansijske pomoći IPA;
7) organizaciju procesa ocenjivanja sprovođenja IPA programa u smislu ostvarenja svrhe i ciljeva programa i obezbeđivanje i praćenje sprovođenja preporuka koje su rezultat procesa eksternih ocena sprovođenja IPA programa.
Tehnički sekretarijat Nacionalnog IPA koordinatora utvrđuje način rada za sprovođenje poverenih poslova, u skladu sa članom 8. stav 3. Okvirnog sporazuma.
Služba Vlade nadležna za poslove evropskih integracija obavlja poslove Tehničkog sekretarijata Nacionalnog IPA koordinatora iz stava 1. ovog člana.
Strateški koordinator za IPA komponente III i IV
Strateški koordinator za IPA komponente III i IV, pod odgovornošću Nacionalnog IPA koordinatora, obezbeđuje koordinaciju IPA komponente III i IPA komponente IV, priprema Okvir strateške usklađenosti i obezbeđuje koordinaciju sektorskih strategija i programa, a u skladu sa članom 8. Okvirnog sporazuma.
Strateški koordinator utvrđuje procedure o načinu rada za sprovođenje poverenih poslova iz stava 1. ovog člana u skladu sa članom 8. stav 3. Okvirnog sporazuma.
Služba Vlade nadležna za poslove evropskih integracija obavlja stručne i administrativno-tehničke poslove za potrebe Strateškog koordinatora.
Strateškog koordinatora za IPA komponente III i IV imenuje Vlada, na predlog Nacionalnog IPA koordinatora.
Nacionalni službenik za odobravanje
Nacionalni službenik za odobravanje odgovoran je za finansijsko upravljanje sredstvima EU u Republici Srbiji i delotvorno funkcionisanje sistema upravljanja i kontrole u okviru IPA, u skladu sa tačkom 4. Aneksa A Okvirnog sporazuma.
Nacionalni službenik za odobravanje odgovoran je za izdavanje, praćenje i suspenziju ili povlačenje akreditacije operativnih struktura za sve IPA komponente, u skladu sa čl. 11. i 14. Okvirnog sporazuma, kao i Tehničkog sekretarijata Nacionalnog IPA koordinatora za IPA komponentu I.
Nacionalni službenik za odobravanje utvrđuje procedure o obavljanju poslova iz svoje odgovornosti i načinu rada sa Nacionalnim službenikom sa akreditaciju, Nacionalnim IPA koordinatorom, Nacionalnim fondom, operativnim strukturama i Revizorskim telom u skladu sa članom 8. stav 3. Okvirnog sporazuma.
Nacionalni službenik za odobravanje daje obavezujuće instrukcije i uputstva operativnim strukturama za funkcionisanje sistema finansijskog upravljanja i kontrole sredstvima Evropske unije.
Nacionalni službenik za odobravanje može angažovati nezavisne vaninstitucionalne revizore u cilju sprovođenja dodatne revizije institucija uključenih u decentralizovani sistem upravljanja.
Nacionalni službenik za odobravanje ima zamenika i poverava mu izvršenje određenih poslova. Poveravanje poslova ne isključuje odgovornost Nacionalnog službenika za odobravanje za zakonitost i ispravnost svih transakcija i uspešno funkcionisanje sistema finansijskog upravljanja sredstvima IPA i sredstvima obezbeđenim kao nacionalno sufinansiranje IPA programa.
Nacionalnog službenika za odobravanje imenuje Vlada, na predlog Nacionalnog službenika za akreditaciju.
Nacionalni fond, obavlja poslove finansijskog upravljanja i kontrole sredstvima IPA, u skladu sa tačkom 5. Aneksa A Okvirnog sporazuma.
Nacionalni fond dužan je da:
1) sarađuje sa organima državne uprave nadležnim za pripremu budžeta, izvršenje budžeta, računovodstvo i finansijsko izveštavanje, kako bi sistem finansijskog upravljanja i računovodstva u okviru DIS-a u potpunosti zadovoljio zahteve Evropske komisije;
2) pruža podršku Nacionalnom službeniku za odobravanje u sprovođenju kontrole rada operativnih struktura, uključujući i kontrole na licu mesta;
3) pruža, po potrebi, podršku u radu IPA Odbora za praćenje;
4) daje preporuke Nacionalnom službeniku za odobravanje u vezi sa odobravanjem predloga projekata za IPA komponentu I;
5) obavlja poslove utvrđene odgovarajućim procedurama o načinu rada i obavljanju poverenih poslova iz člana 26. ove uredbe.
Nacionalni fond za svoj rad odgovara Nacionalnom službeniku za odobravanje.
Rukovodilac Nacionalnog fonda je zamenik Nacionalnog službenika za odobravanje.
Ministarstvo nadležno za poslove finansija obavlja poslove Nacionalnog fonda.
III OPERATIVNE STRUKTURE U OKVIRU DIS-a
Uspostavljanje operativnih struktura
Operativna struktura se uspostavlja za svaku IPA komponentu, odnosno program posebno, kao telo ili skup tela i odgovornih lica u okviru državne uprave zaduženih za upravljanje i sprovođenje programa pretpristupne pomoći u skladu sa principima odgovornog finansijskog upravljanja, u skladu sa članom 6. Okvirnog sporazuma.
Tela i odgovorna lica u okviru operativne strukture iz čl. 11-22. ove uredbe, dužna su da u obavljanju svojih poslova poštuju odgovarajuće odredbe finansijskih sporazuma, sporazuma o sprovođenju, operativnih sporazuma, sporazuma sa krajnjim primaocima i procedure o načinu rada i obavljanju poverenih poslova iz čl. 23-26. ove uredbe.
Tela i odgovorna lica za svako telo uključeno u operativne strukture IPA komponenti I, II, III i IV, imenuje Vlada.
Operativna struktura za sprovođenje programa IPA komponente I
Operativnu strukturu za sprovođenje programa IPA komponente I čine:
1) Službenik za odobravanje programa IPA komponente I, iz člana 15. ove uredbe;
2) Službenici za programe pomoći u ministarstvima i drugim organima državne uprave, iz člana 17. ove uredbe;
3) Telo za ugovaranje programa i projekata (u daljem tekstu: Telo za ugovaranje), iz člana 20. ove uredbe, kojim rukovodi Službenik za odobravanje programa iz tačke 1. ovog stava;
4) IPA unutrašnje jedinice iz člana 21. ove uredbe.
Operativna struktura za sprovođenje programa IPA komponente II
Operativnu strukturu za sprovođenje programa IPA komponente II čine:
1) Odgovorno lice za poslove operativne strukture IPA komponente II, iz člana 18. ove uredbe;
2) Službenik za odobravanje programa IPA komponente II, iz člana 16. ove uredbe;
3) Telo za programe prekogranične saradnje iz člana 22. ove uredbe;
4) Telo za ugovaranje, iz člana 20. ove uredbe, kojim rukovodi Službenik za odobravanje programa iz tačke 2. ovog stava.
Operativna struktura za sprovođenje programa IPA komponente III
Operativnu strukturu za sprovođenje programa IPA komponente III čine:
1) Odgovorno lice za poslove operativne strukture IPA komponente III, iz člana 19. ove uredbe;
2) Telo odgovorno za operativni program, iz člana 19. ove uredbe;
3) Tela odgovorna za prioritetne ose u okviru operativnog programa, iz člana 21. ove uredbe;
4) Tela odgovorna za mere u okviru operativnog programa, iz člana 21. ove uredbe;
5) Telo za ugovaranje, iz člana 20. ove uredbe.
Tela odgovorna za prioritetne ose i Tela odgovorna za mere u okviru operativne strukture i za njih odgovorna lica imenuje Vlada, u skladu sa članom 8. stav 3. Okvirnog sporazuma.
Operativna struktura za sprovođenje programa IPA komponente IV
Operativnu strukturu za sprovođenje programa IPA komponente IV čine:
1) Odgovorno lice za poslove operativne strukture IPA komponente IV, iz člana 19. ove uredbe;
2) Telo odgovorno za operativni program, iz člana 19. ove uredbe;
3) Tela odgovorna za prioritetne ose u okviru operativnog programa, iz člana 21. ove uredbe;
4) Tela odgovorna za mere u okviru operativnog programa, iz člana 21. ove uredbe;
5) Telo za ugovaranje, iz člana 20. ove uredbe.
Tela odgovorna za prioritetne ose i Tela odgovorna za mere u okviru operativne strukture i za njih odgovorna lica imenuje Vlada, u skladu sa članom 8. stav 3. Okvirnog sporazuma.
Službenik za odobravanje programa IPA komponente I
Službenik za odobravanje programa IPA komponente I, kao Odgovorno lice za poslove operativne strukture IPA komponente I, koordiniše rad svih učesnika u okviru relevantne operativne strukture i vrši kontrolu funkcionisanja sistema finansijskog upravljanja i kontrole.
Službenik za odobravanje programa IPA komponente I odgovoran je za zakonitost, regularnost i odgovorno finansijsko upravljanje u okviru relevantne operativne strukture.
Službenik za odobravanje programa IPA komponente I odgovoran je i za:
1) uspostavljanje sistema sprovođenja postupka javnih nabavki, postupka dodele grantova, sistema ugovaranja, upravljanja i sprovođenja ugovora, kontrole ugovornih obaveza, plaćanja, povraćaja sredstava od ugovarača i krajnjih korisnika u skladu sa čl. 23 - 26. Okvirnog sporazuma i važećim propisima;
2) zaključivanje ugovora, u ime korisnika, za sprovođenje projekata finansiranih iz IPA komponente I;
3) obezbeđivanje da tela koja čine operativnu strukturu postupaju i sprovode korektivne mere u skladu sa nalazima nacionalnih revizora i revizora Evropske komisije i izveštavanje o tome Nacionalnog službenika za odobravanje;
4) druge poslove utvrđene sporazumom o sprovođenju iz člana 23. ove uredbe, operativnim sporazumom iz člana 24. ove uredbe i procedurama o načinu rada i obavljanju poverenih poslova iz člana 26. ove uredbe.
Međusobna prava i obaveze Službenika za odobravanje programa i Nacionalnog službenika za odobravanje utvrđuju se sporazumom o sprovođenju iz člana 23. ove uredbe, u skladu sa članom 8. stav 3. Okvirnog sporazuma.
Službenik za odobravanje programa može, po prethodnom odobrenju Nacionalnog službenika za odobravanje, poveriti pojedine poslove i zadatke svom zameniku (najviše dvojici). Poveravanje poslova i zadataka ne isključuje odgovornost Službenika za odobravanje programa za njihovo izvršenje.
Službenika za odobravanje programa IPA komponente I imenuje Vlada, na predlog Nacionalnog službenika za odobravanje, po pribavljenom mišljenju Nacionalnog IPA koordinatora.
Službenik za odobravanje programa IPA komponente II
Službenik za odobravanje programa IPA komponente II odgovoran je za kontrolu funkcionisanja sistema finansijskog upravljanja i kontrole, zakonitost, regularnost i odgovorno finansijsko upravljanje za svaku transakciju kao rukovodilac Tela za ugovaranje u skladu sa članom 20. ove uredbe.
Službenik za odobravanje programa odgovoran je i za:
1) uspostavljanje sistema sprovođenja postupaka javnih nabavki, postupaka dodele grantova, sistema ugovaranja, upravljanja i sprovođenja ugovora, kontrole ugovornih obaveza, plaćanja, povraćaja sredstava od ugovarača i krajnjih korisnika u skladu sa čl. 23 - 26. Okvirnog sporazuma i važećim propisima;
2) zaključivanje ugovora, u ime korisnika, za sprovođenje projekata finansiranih iz IPA komponente II;
3) obezbeđivanje da Telo za ugovaranje postupa i sprovodi korektivne mere u skladu sa nalazima nacionalnih revizora i revizora Evropske komisije i izveštavanje Nacionalnog službenika za odobravanje;
4) razmatranje i odobravanje kriterijuma za izbor projekata koji se finansiraju sredstvima IPA komponente II i odobravanje izmene kriterijuma u skladu sa potrebama programa;
5) sprovođenje izbora projekata ili poveravanje ovih poslova Odboru za ocenu predloga projekata;
6) donošenje konačne odluke, nakon glasanja i konsultovanja sa ostalim članovima zajedničkih odbora za praćenje svakog programa prekogranične saradnje, u vezi sa utvrđivanjem kriterijuma za izbor projekata;
7) kontrolisanje rada i funkcionisanja sistema zajedničkih tehničkih sekretarijata iz člana 29. stav 3. ove uredbe, za svaki program prekogranične saradnje u vezi sa poverenim poslovima;
8) druge poslove utvrđene operativnim sporazumom iz člana 24. ove uredbe i procedurama o načinu rada i obavljanju poverenih poslova iz člana 26. ove uredbe.
Međusobni odnosi, prava i obaveze Službenika za odobravanje i Odgovornog lica za poslove operativne strukture IPA komponente II iz člana 18. ove uredbe, odgovornog lica za Telo za programe prekogranične saradnje iz člana 22. ove uredbe i Zajedničkog tehničkog sekretarijata odgovarajućeg programa prekogranične saradnje (gde je primenjivo), utvrđuju se operativnim sporazumom iz člana 24. ove uredbe, u skladu sa članom 8. stav 3. Okvirnog sporazuma.
Službenik za odobravanje programa može, po prethodnom odobrenju odgovornog lice za poslove operativne strukture za IPA komponentu II i Nacionalnog službenika za odobravanje, poveriti pojedine poslove i zadatke svom zameniku (najviše dvojici). Poveravanje poslova i zadataka ne isključuje odgovornost Službenika za odobravanje programa za njihovo izvršenje.
Službenika za odobravanje programa IPA komponente II imenuje Vlada, na predlog Nacionalnog službenika za odobravanje, po pribavljenom mišljenju Nacionalnog IPA koordinatora.
Službenici za programe pomoći u ministarstvima i drugim organima državne uprave, koji su korisnici projekata finansiranih iz IPA komponente I, odgovorni su za:
1) tehničku pripremu i sprovođenje operacija IPA komponente I koje se sprovode u odgovarajućem ministarstvu i drugom organu državne uprave;
2) pružanje podrške Službeniku za odobravanje programa IPA komponente I, u cilju blagovremenog i pravilnog pripremanja i sprovođenja operacija na tehničkom nivou;
3) koordinaciju u okviru prioritetnih osa predviđenih Nacionalnim programom IPA komponente I za odgovarajuće ministarstvo odnosno drugi organ državne uprave.
Službenici za programe pomoći odgovorni su i za:
1) uspostavljanje sistema upravljanja i kontrole projekta IPA komponente I, u skladu sa zahtevima Nacionalnog službenika za odobravanje i kriterijumima za akreditaciju operativnih struktura, kao i dostavljanje Službeniku za odobravanje programa informacija i dokumenata potrebnih za dobijanje i zadržavanje akreditacije;
2) pripremanje i dostavljanje Službeniku za odobravanje programa dokumentacije neophodne za sprovođenje postupka javnih nabavki, u skladu sa pravilima o nabavci iz člana 23. Okvirnog sporazuma;
3) pružanje podrške Službeniku za odobravanje programa u procesu ugovaranja;
4) planiranje sredstava za nacionalno sufinansiranje projekata iz IPA komponente I, u skladu sa članom 4. stav 3. Okvirnog sporazuma, sprovođenje tehničkih kontrola pre plaćanja (odobravanje faktura za plaćanje) i nakon plaćanja;
5) postupanje po nalazima interne i eksterne revizije, sprovođenje korektivnih mera i izveštavanje o tome Službenika za odobravanje programa i Nacionalnog službenika za odobravanje;
6) učestvovanje u organizaciji procesa ocenjivanja realizacije IPA programa u skladu sa zahtevima Nacionalnog IPA koordinatora;
7) druge poslove utvrđene operativnim sporazumom iz člana 24. ove uredbe i procedurama o načinu rada i obavljanju poverenih poslova iz člana 26. ove uredbe.
Međusobni odnosi, prava i obaveze Službenika za programe pomoći i Službenika za odobravanje programa IPA komponente I utvrđuju se operativnim sporazumom iz člana 24. ove uredbe, u skladu sa članom 8. stav 3. Okvirnog sporazuma.
Službenik za programe pomoći može, po prethodnom odobrenju Službenika za odobravanje programa IPA komponente I, poveriti pojedine poslove i zadatke svom zameniku (najviše dvojici). Poveravanje poslova i zadataka ne isključuje odgovornost Službenika za programe pomoći za njihovo izvršenje.
Službenik za odobravanje programa, uz saglasnost rukovodioca organa državne uprave u kome je lice zaposleno, imenuje (jednog ili više) i povlači imenovanje Službenika za programe pomoći IPA komponente I.
Odgovorno lice za poslove operativne strukture za IPA komponentu II
Odgovorno lice za poslove operativne strukture IPA komponente II dužno je da obezbedi koordinacije svih učesnika u okviru operativne strukture i kontrolu funkcionisanja sistema finansijskog upravljanja i kontrole.
Odgovorno lice za poslove operativne strukture IPA komponente II odgovara za zakonitost, ispravnost i odgovorno finansijsko upravljanje u okviru operativne strukture.
Odgovorno lice za poslove operativne strukture IPA komponente II odgovorno je za uspostavljanje zajedničkih tehničkih sekretarijata za programe prekogranične saradnje na teritoriji Republike Srbije (gde je primenljivo).
Odgovorno lice za poslove operativne strukture IPA komponente II odgovorno je Nacionalnom službeniku za odobravanje i Nacionalnom IPA koordinatoru za efikasno funkcionisanje odgovarajuće operativne strukture.
Međusobna prava i obaveze Odgovornog lica za poslove operativne strukture IPA komponente II i Nacionalnog službenika za odobravanje utvrđuju se sporazumom o sprovođenju iz člana 23. ove uredbe, u skladu sa članom 8. stav 3. Okvirnog sporazuma.
Međusobna prava i obaveze Odgovornog lica za poslove operativne strukture IPA komponente II i odgovornih lica za obavljanje poslova tela koja čine operativnu strukturu IPA komponente II, uređuju se operativnim sporazumom iz člana 24. ove uredbe, u skladu sa članom 8. stav 3. Okvirnog sporazuma.
Odgovorno lice za poslove operativne strukture IPA komponente II može, po prethodnom odobrenju Nacionalnog službenika za odobravanje i Nacionalnog IPA koordinatora, poveriti pojedine poslove i zadatke svom zameniku (najviše dvojici). Poveravanje odnosnih poslova i zadataka ne isključuje odgovornost Odgovornog lica za poslove operativne strukture IPA komponente II za njihovo izvršenje.
Odgovorno lice za poslove operativne strukture IPA komponente II imenuje Vlada.
Odgovorna lica za poslove operativne strukture IPA komponenti III i IV
Odgovorno lice za poslove operativne strukture IPA komponente III, odnosno IV, dužno je da obezbedi koordinaciju tela i odgovornih lica odgovarajuće operativne strukture i kontrolu funkcionisanja sistema finansijskog upravljanja i kontrole. Odgovorna lica za tela u okviru odgovarajuće operativne strukture za svoj rad odgovaraju Odgovornom licu za poslove operativnu strukturu IPA komponente III, odnosno IV.
Odgovorno lice za poslove operativne strukture IPA komponente III, odnosno IV, koordinira i vrši kontrolu poslova utvrđenih tačkom 6. Aneksa A Okvirnog sporazuma.
Odgovorno lice za poslove operativne strukture IPA komponente III, odnosno IV koordinira i vrši kontrolu poslova poverenih Telu odgovornom za operativni program, u skladu sa tačkom 6. podtačka v) Aneksa A Okvirnog sporazuma.
Telo odgovorno za operativni program obavlja stručne i administrativno-tehničke poslove za Odgovorno lice za poslove operativne strukture IPA komponente III, odnosno IV, uključujući i dostavljanje Nacionalnom službeniku za odobravanje svih informacija za davanje i zadržavanje akreditacije, kao i ispunjavanje svih zahteva u vezi sa izveštavanjem i dostavljanjem informacija Evropskoj komisiji, Nacionalnom IPA koordinatoru, Strateškom koordinatoru, Nacionalnom službeniku za odobravanje i Nacionalnom fondu, od strane operativne strukture.
Telo odgovorno za operativni program dužno je da izvršava poslove u skladu sa principom odgovornog finansijskog upravljanja.
Odgovorno lice za poslove operativne strukture IPA komponente III, odnosno IV za svoj rad odgovara Nacionalnom službeniku za odobravanje.
Međusobna prava i obaveze Odgovornog lica za poslove operativne strukture IPA komponente III, odnosno IV i Nacionalnog službenika za odobravanje utvrđuju se sporazumom o sprovođenju iz člana 23. ove uredbe, u skladu sa članom 8. stav 3. Okvirnog sporazuma.
Međusobna prava i obaveze Odgovornog lica za poslove operativne strukture IPA komponente III, odnosno IV i odgovornih lica za obavljanje poslova tela koja čine operativnu strukturu IPA komponente III, odnosno IV (Tela odgovorna za prioritetne ose, Tela odgovorna za mere i Tela za ugovaranje (gde je primenjivo), uređuju se operativnim sporazumom iz člana 24. ove uredbe, u skladu sa članom 8. stav 3. Okvirnog sporazuma.
Odgovorno lice za poslove operativne strukture IPA komponente III, odnosno IV može, po prethodnom odobrenju Nacionalnog službenika za odobravanje, poveriti pojedine poslove i zadatke svom zameniku (najviše dvojici). Poveravanje odnosnih poslova i zadataka ne isključuje odgovornost Odgovornog lica za poslove operativne strukture IPA komponente III, odnosno IV za njihovo izvršenje.
Odgovorno lice za poslove operativne strukture IPA komponente III, odnosno IV imenuje Vlada.
Telo za ugovaranje obavlja poslove sprovođenja postupka javnih nabavki, ugovaranja, plaćanja, računovodstva, praćenja sprovođenja ugovora i finansijskog izveštavanja u vezi sa nabavkom usluga, robe, radova i grantova u okviru IPA komponenti I, II, III i IV.
Telo za ugovaranje odgovorno je, u skladu sa Odeljkom V Okvirnog sporazuma, i za:
1) planiranje, pripremu i sprovođenje postupaka javnih nabavki za sprovođenje IPA programa i projekata, u skladu sa pravilima za sprovođenje javnih nabavki iz člana 23. Okvirnog sporazuma, kao i sa pravilima za sprovođenje javnih nabavki Republike Srbije u slučajevima kad su ona primenljiva;
2) potpisivanje, u ime korisnika, ugovora za projekte finansirane IPA komponentama I, II, III i IV, sprovođenje i upravljanje ugovorima, kao i obezbeđivanje kontrole izvršenja ugovorenih obaveza, bilo direktno ili kroz poveravanje poslova drugom telu;
3) planiranje finansijskih sredstava na osnovu plana javnih nabavki, podnošenje zahteva za finansijskim sredstvima Nacionalnom službeniku za odobravanje, kao i plaćanje ugovaračima;
4) primenjivanje računovodstvenih standarda i procedura u skladu sa zahtevima Evropske komisije;
5) obezbeđivanje kontrole drugih tela u vezi sa obavljanjem poverenih poslova (gde je primenjivo);
6) obezbeđivanje sistema prepoznavanja i izveštavanja o nepravilnostima, praćenje sprovođenja korektivnih mera i povraćaj sredstava usled nepravilnosti;
7) podnošenje izveštaja o sprovedenim kontrolama Odgovornom licu za poslove operativne strukture;
8) postupanje po nalazima interne i eksterne revizije, sprovođenje korektivnih mera i izveštavanje o tome Nacionalnog službenika za odobravanje;
9) druge poslove utvrđene operativnim sporazumom iz člana 24. ove uredbe i odgovarajućim procedurama o načinu rada i obavljanju poverenih poslova iz člana 26. ove uredbe.
Telo za ugovaranje dužno je da obezbedi revizorski trag i da ispuni zahteve u vezi sa izveštavanjem i pružanjem informacija Evropskoj komisiji, Nacionalnom IPA koordinatoru, Strateškom koordinatoru, Nacionalnom službeniku za odobravanje, Nacionalnom fondu i Odgovornom licu za poslove operativne strukture (gde je primenjivo), kao i za pružanje svih informacija Nacionalnom službeniku za odobravanje za potrebe davanja i zadržavanja akreditacije.
Telo za ugovaranje dužno je da sprovodi svoje obaveze u skladu sa principom odgovornog finansijskog upravljanja.
U okviru operativnih struktura može biti uspostavljeno i više Tela za ugovaranje.
Ministarstva i drugi organi državne uprave, koji obavljaju poslove programiranja i sprovođenja programa i projekata finansiranih iz IPA sredstava, mogu u skladu sa zakonom kojim se uređuje položaj ministarstava, da obrazuju IPA jedinice. U okviru IPA unutrašnje jedinice odvojeno se sprovode poslovi programiranja od poslova sprovođenja IPA projekata.
IPA unutrašnja jedinica u ministarstvu, odnosno drugom organu državne uprave, obavlja poslove programiranja i sprovođenja u vezi sa IPA komponentom I i za svoj rad odgovora Službeniku za programe pomoći.
IPA unutrašnja jedinica u ministarstvu, odnosno drugom organu državne uprave, za programiranje i sprovođenje programa i projekata IPA komponente III, odnosno IV ima ulogu i obavlja poslove Tela odgovornog za prioritetne ose operativnog programa i/ili Tela odgovornog za mere operativnog programa.
IPA unutrašnja jedinica, u skladu sa članom 4. stav 3, čl. 23. i 24. i Aneksom A Okvirnog sporazuma, za sprovođenje programa i projekata iz IPA Komponente I, III i IV, odgovorna je za:
1) učestvovanje u programiranju i pripremi operacija u skladu sa zahtevima Nacionalnog IPA koordinatora za IPA komponentu I i zahtevima Strateškog koordinatora za IPA komponente III i IV;
2) planiranje sredstava za nacionalno sufinansiranje odgovarajućih operacija u nacionalnom budžetu, u skladu sa članom 4. stav 3. Okvirnog sporazuma;
3) pripremanje i dostavljanje Telu za ugovaranje dokumentacije neophodne za postupak sprovođenja javnih nabavki, u skladu sa pravilima o nabavci iz člana 23. Okvirnog sporazuma, kao i dostavljanje svih informacija potrebnih za obezbeđivanje usklađenosti sa zahtevima u pogledu informisanja i javnosti u vezi sa postupcima sprovođenja javnih nabavki, učestvovanje u ocenjivanju pristiglih ponuda i izboru ugovarača za sprovođenje projekta;
4) predlaganje članova za Odbor za ocenu ponuda na zahtev Tela za ugovaranje, a u skladu sa važećim procedurama i standardima kvaliteta;
5) praćenje sprovođenja projekta, uključujući i vršenje provera i pružanje informacija Telu za ugovaranje o postignutim rezultatima projekta;
6) pružanje podrške radu odgovarajućih odbora za praćenje dostavljanjem izveštaja i dokumenata koji su potrebni za praćenje kvaliteta sprovođenja programa, kao i dostavljanje dokumenata i informacija koji su potrebni za izradu sektorskih godišnjih izveštaja i konačnih izveštaja o sprovođenju;
7) blagovremeno i pravilno sprovođenje postupaka utvrđivanja nepravilnosti i izveštavanje o njima Tela za ugovaranje;
8) učestvovanje u organizaciji procesa ocenjivanja realizacije IPA programa u skladu sa zahtevima Nacionalnog IPA koordinatora;
9) druge poslove utvrđene operativnim sporazumima, sporazumima sa krajnjim primaocima i odgovarajućim priručnicima o načinu rada i obavljanju poverenih poslova iz čl. 24 - 26. ove uredbe.
IPA unutrašnja jedinica dužna je da obezbedi revizorski trag i ispuni sve zahteve u vezi sa izveštavanjem i pružanjem informacija, uključujući i dostavljanje Odgovornom licu za poslove odgovarajuće operativne strukture i Nacionalnom službeniku za odobravanje svih informacija koje su neophodne za davanje i zadržavanje akreditacije.
IPA unutrašnja jedinica dužna je da sprovodi svoje obaveze u skladu sa principom odgovornog finansijskog upravljanja.
Telo za programe prekogranične saradnje
Telo za programe prekogranične saradnje odgovorno je za programiranje i praćenje prekograničnih programa na programskom nivou u saradnji sa nadležnim telima partnerskih zemlja, zatim učestvovanje u izradi kriterijuma i procedura za prikupljanje projektnih predloga, kao i oceni projekata.
Telo za programe prekogranične saradnje učestvuje u zajedničkim odborima za praćenje i usmerava rad zajedničkih odbora za praćenje programa (gde je primenjivo). Telo za programe prekogranične saradnje ima pravo da učestvuje u donošenju odluka zajedničkih odbora za praćenje.
Telo za programe prekogranične saradnje sprovodi kontrolu zajedničkih tehničkih sekretarijata u vezi sa aktivnostima koje sprovode prilikom pružanja podrške operativnoj strukturi i zajedničkim odborima za praćenje.
Telo za programe prekogranične saradnje odgovorno je i za:
1) uspostavljanje sistema i procedura u skladu sa važećim propisima;
2) obezbeđivanje da se izveštavanje i komunikacija u okviru Tela za programe prekogranične saradnje sprovodi uz poštovanje relevantnih zahteva;
3) pružanje adekvatne podrške u radu IPA odborima za praćenje;
4) uspostavljanje i održavanje sistema za utvrđivanje nepravilnosti i izveštavanje o njima Tela za ugovaranje;
5) uspostavljanje i sprovođenje procedura za čuvanje svih dokumenata koji su neophodni da bi se obezbedio adekvatan revizorski trag;
6) obezbeđivanje sprovođenja korektivnih mera u skladu sa nalazima revizora;
7) druge poslove utvrđene operativnim sporazumom iz člana 24. ove uredbe i odgovarajućim procedurama o načinu rada i obavljanju poverenih poslova iz člana 26. ove uredbe.
IV UREĐIVANJE ODNOSA TELA I ODGOVORNIH LICA U OKVIRU DIS-a
Međusobna prava i obaveze Nacionalnog službenika za odobravanje i Odgovornog lica za poslove operativne strukture uređuje se sporazumom o sprovođenju za svaku IPA komponentu, odnosno operativni program posebno, u vezi sa sprovođenjem programa i projekata IPA pomoći u decentralizovanom sistemu, u skladu sa članom 8. Okvirnog sporazuma.
Sporazumom iz stava 1. ovog člana uređuju se pitanja u vezi sa sprovođenjem IPA programa i projekata, uključujući sistem upravljanja i kontrole, sistem praćenja akreditacije, programiranja, sprovođenja javnih nabavki, praćenja programa, upravljanja ugovorom, praćenja sprovođenja programa, ocenjivanja, finansijskog upravljanja, komunikacije i izveštavanja, upravljanja nepravilnostima, upravljanja povraćajem sredstava i ostale odgovornosti koje proizilaze iz ove uredbe, Okvirnog sporazuma i finansijskih sporazuma.
Međusobna prava i obaveze odgovornih lica i tela koja čine operativnu strukturu uređuju se operativnim sporazumom za svaku IPA komponentu, odnosno operativni program posebno, u skladu sa članom 8. Okvirnog sporazuma.
Sporazumom iz stava 1. ovog člana uređuju se pitanja u vezi sa administrativnim, finansijskim i tehničkim aspektima sprovođenja IPA programa i projekata, uključujući sistem upravljanja i kontrole, sistem praćenja akreditacije, programiranja, sprovođenja javnih nabavki, praćenja programa, upravljanja ugovorom, praćenja sprovođenja programa, ocenjivanja, finansijskog upravljanja, komunikacije i izveštavanja, upravljanja nepravilnostima, upravljanja povraćajem sredstava i ostale odgovornosti koje proizilaze iz ove uredbe, Okvirnog sporazuma i finansijskih sporazuma.
Operativni sporazum i njegove izmene i dopune odobrava Nacionalni službenik za odobravanje.
Sporazum sa krajnjim primaocima
Odgovorno lice za poslove operativne strukture IPA komponente III, odnosno IV, zajedno sa rukovodiocem Tela za ugovaranje (osim u slučaju kada rukovodilac Tela za ugovaranje istovremeno vrši i funkciju Odgovornog lica za poslove operativne strukture), zaključuje sporazume sa krajnjim primaocima (gde je primenjivo) za operacije operativnih programa IPA komponente III, odnosno IV, u skladu sa odredbama finansijskog sporazuma, a pre zaključenja ugovora sa ugovaračima o sprovođenju tih operacija.
Sporazum sa krajnjim primaocima uređuje prava i obaveze svih zainteresovanih strana (potpisnika sporazuma), u vezi sa tehničkim i pravnim aspektima sprovođenja operacija, uspostavljanjem sistema komunikacije i izveštavanja i obavezama krajnjih primalaca nakon isteka ugovora sa ugovaračima o sprovođenju tih operacija.
Sadržaj sporazuma sa krajnjim primaocima zavisi od prirode operacije, sadržaja ugovora sa ugovaračima o sprovođenju tih operacija, pravnog statusa i položaja krajnjih primalaca i dužnosti Tela za ugovaranje.
Procedure o načinu rada i obavljanju poverenih poslova
U cilju delotvornog obavljanja poverenih poslova i bližeg utvrđivanja načina rada u procesu programiranja i sprovođenja programa i projekata finansiranih iz IPA sredstava, tela i odgovorna lica u okviru DIS-a utvrđuju odgovarajuće procedure koje odobrava Nacionalni službenik za odobravanje.
Procedure su sastavni deo paketa za akreditaciju DIS-a koju vrši Evropska komisija u skladu sa članom 9. Okvirnog sporazuma.
V UPRAVLJANJE NEPRAVILNOSTIMA U OKVIRU DIS-A
Nacionalni službenik za odobravanje je odgovoran za sprečavanje, istragu i postupanje u slučaju nepravilnosti, kao i izveštavanje o nepravilnostima Evropskoj komisiji i Evropskoj kancelariji za borbu protiv prevare, u skladu sa tačkom 4. Aneksa A Okvirnog sporazuma. Nacionalni službenik za odobravanje daje obavezujuće instrukcije i uputstva operativnim strukturama, telima kojima su povereni poslovi i krajnjim korisnicima/krajnjim primaocima u vezi sa borbom protiv prevara i nepravilnosti.
Državni službenik, zaposleni ili treće lice dužan je da prijavi svako odstupanje, nedoslednost ili kršenje propisa koji predstavljaju nepravilnost ili osnovanu sumnju da je došlo do prevare, u skladu sa članom 28. Okvirnog sporazuma. Način prijavljivanja i mere u vezi sa nepravilnostima uređuju se operativnim sporazumima iz člana 24. ove uredbe i odgovarajućim procedurama iz člana 26. ove uredbe.
Državni službenik i zaposleni u telima uključenim u sprovođenje IPA programa i projekata, dužni su da potpišu izjavu da su upoznati sa pojmom nepravilnosti i slučaja sumnje da je došlo do prevare i da su upoznati sa sistemom prijavljivanja nepravilnosti i slučaja sumnje da je došlo do prevare. Sadržaj izjave bliže se uređuje operativnom sporazumu iz člana 24. ove uredbe.
Državni službenik, zaposleni ili treće lice koje prijavi nepravilnost ili slučaj sumnje da je došlo do prevare u toku sprovođenja IPA programa i projekata, ne mogu da dobiju otkaz, administrativnu kaznu, niti mogu da budu predmet bilo koje druge mere sa negativnim posledicama, u skladu sa zakonom. Identitet državnog službenika, zaposlenog ili trećeg lica, koji prijavi nepravilnost ili osnovanu sumnju da je došlo do prevare, čuva se u tajnosti, u skladu sa zakonom.
Korisnik sredstava razvojne pomoći Evropske unije, koji je izvršio plaćanje za koje nije postojao pravni osnov, dužan je da izvrši povraćaj sredstava u visini plaćanja koje je izvršeno bez pravnog osnova, u skladu sa članom 29. Okvirnog sporazuma, operativnim sporazumom iz člana 24. ove uredbe i odgovarajućim procedurama iz člana 26. ove uredbe.
Ugovori potpisani između Tela za ugovaranje i ugovarača sadrže odredbe u vezi sa povraćajem nepropisno isplaćenih sredstava i o mogućnostima prebijanja dugovanja.
VI PRAĆENJE I OCENA SPROVOĐENJA IPA U OKVIRU DIS-A
Odbori za praćenje programa IPA
Odbor za praćenje IPA za sve IPA komponente je glavno telo odgovorno za praćenje sprovođenja celokupne pomoći u okviru IPA, u skladu sa članom 36, stav 3. Okvirnog sporazuma i pravilima utvrđenim u finansijskim sporazumima. Služba Vlade nadležna za poslove evropskih integracija vrši funkciju sekretarijata Odbora i zadužena je za pripremu i podnošenje svih materijala koje Odbor razmatra i o kojima raspravlja.
Odbor za praćenje IPA komponente I je nadležan za praćenje sprovođenja programa u okviru IPA komponente I. Služba Vlade nadležna za poslove evropskih integracija vrši funkciju sekretarijata Odbora i zadužena je za pripremu i podnošenje svih materijala koje Odbor razmatra i o kojima raspravlja.
Zajednički odbori za praćenje IPA komponente II su tela nadležna za praćenje sprovođenja programa u okviru IPA komponente II. Funkciju sekretarijata zajedničkih odbora za praćenje vrši Zajednički tehnički sekretarijat koji je zadužen za pripremu i podnošenje svih materijala koje Zajednički odbor za praćenje razmatra i o kojima raspravlja.
Sektorski odbori za praćenje za IPA komponente III, odnosno IV su nadležni za praćenje sprovođenja programa u okviru IPA komponenti III, odnosno IV. Telo odgovorno za operativni program je zaduženo za pripremu i podnošenje svih materijala koje Odbor razmatra i o kojima raspravlja i vrši funkciju sekretarijata Odbora.
Delokrug rada, članstvo, predsedavanje i dinamika rada definišu se odgovarajućim poslovnikom za svaki od odbora posebno, na predlog sekretarijata Odbora, a u skladu sa odgovarajućim procedurama iz člana 26. ove uredbe.
Ocena sprovođenja programa IPA
Ocena sprovođenja programa IPA se sprovodi pre početka sprovođenja programa (ex-ante) i u toku sprovođenja programa (interim), u skladu sa članom 12. stav 4. Okvirnog sporazuma. Ocena sprovođenja programa IPA bliže se uređuje operativnim sporazumima i odgovarajućim procedurama iz člana 26. ove uredbe.
Za obezbeđivanje i organizaciju procesa ocene sprovođenja programa IPA komponente I odgovoran je Nacionalni IPA koordinator, a za programe IPA komponenti II, III i IV odgovorna su Odgovorna lica za poslove operativnih struktura.
VII KONTROLA I REVIZIJA U OKVIRU DIS-a
Predstavnici operativnih struktura za sprovođenje IPA, Nacionalnog fonda, Revizorskog tela iz člana 34. ove uredbe i interni revizori mogu da obavljaju kontrole na licu mesta i revizije ugovarača, korisnika grantova i krajnjih korisnika, odnosno krajnjih primaoca, u cilju kontrole izvršenja ugovorenih obaveza.
Ugovarači i krajnji korisnici, odnosno krajnji primaoci podležu kontroli i reviziji koje vrše Evropska komisija, Evropska kancelarija za borbu protiv prevara i Evropski revizorski sud, u skladu sa članom 27. stav 5. Okvirnog sporazuma. Ugovarači i krajnji korisnici, odnosno krajnji primaoci dužni su da vode odgovarajuće evidencije kako bi se usluge, roba, odnosno oprema, radovi i grantovi koji su finansirani IPA sredstvima predviđenim finansijskim sporazumima, prikazivali u skladu sa principom odgovornog finansijskog upravljanja.
Ugovarači i krajnji korisnici, odnosno krajnji primaoci dužni su da ovlašćenim zastupnicima i predstavnicima, kao i internim revizorima i organima Evropske unije, navedenim u st. 1. i 2. ovog člana, obezbede pristup svojim radnim prostorijama, zaposlenima i relevantnoj dokumentaciji koja se odnosi na IPA programe i sredstva predviđena finansijskim sporazumima.
Ugovori potpisani između Tela za ugovaranje i ugovarača ili korisnika grantova sadrže odredbe u vezi sa pristupom dokumentaciji, računovodstvenim evidencijama, zaposlenima i radnim prostorijama koji se odnose na IPA programe i sredstva predviđena finansijskim sporazumima, a u cilju sprovođenja revizije, kontrole dokumenata i kontrole na licu mesta.
Kontrola rada operativne strukture
Nacionalni fond, Telo za ugovaranje i Tela odgovorna za operativne programe, mogu da vrše kontrolu na licu mesta tela koja čine operativnu strukturu, u okviru svojih odgovornosti iz Aneksa A Okvirnog sporazuma.
IPA programi i sredstva koja su predviđena finansijskim sporazumima, podležu kontroli i reviziji koju vrši Evropska komisija, Evropska kancelarija za borbu protiv pronevere i Evropski sud revizora, u skladu sa članom 27. Okvirnog sporazuma.
Operativne strukture su dužne da vode odgovarajuće evidencije, kako bi se usluge, roba, odnosno oprema, radovi i grantovi finansirani IPA sredstvima koja su predviđena finansijskim sporazumima, prikazivali u skladu sa principom odgovornog finansijskog upravljanja.
Operativne strukture dostavljaju Nacionalnom službeniku za odobravanje i Nacionalnom fondu informacije o ispunjavanju zahteva za dobijanje i zadržavanje akreditacije, kao i izmenama u vezi sa njima.
Operativne strukture su dužne da predstavnicima tela i organima Evropske unije iz st. 1. i 2. ovog člana obezbede pristup svojim zaposlenima, radnim prostorijama i relevantnoj dokumentaciji u vezi sa IPA programima i sredstvima koja su predviđena finansijskim sporazumima, i to u periodu od najmanje tri godine po završetku programa.
Internu reviziju sistema za upravljanje IPA programima i projektima obavljaju jedinice za internu reviziju, osnovane u ministarstvima i drugim organima državne uprave, prema svojim strateškim i godišnjim planovima. Rukovodioci ministarstava i drugih organa državne uprave, koja čine operativnu strukturu, dostavljaju Nacionalnom službeniku za odobravanje i odgovarajućem Odgovornom licu za poslove operativne strukture, kopije svojih godišnjih planova revizije.
Interni revizori podnose revizorske izveštaje o IPA programima i projektima nadležnom ministru, odnosno rukovodiocu organa državne uprave, kao i licu koje je odgovorno za obavljanje poverenih poslova u vezi sa IPA programima i projektima u okviru ministarstva, odnosno organa državne uprave.
Odgovorno lice za IPA programe i projekte u okviru ministarstva, odnosno organa državne uprave dostavlja kopiju revizorskog izveštaja u roku od 30 dana relevantnom Odgovornom licu za poslove operativne strukture, kako bi se obezbedila komunikacija u vezi sa nalazima i preporukama revizije i preduzetim merama ili merama koje treba da budu preduzete, u skladu sa usaglašenim planom aktivnosti. Odgovorno lice za poslove operativne strukture izveštava Nacionalnog službenika za odobravanje o nalazima i preporukama revizije i preduzetim merama ili merama koje treba da budu preduzete u vezi sa sistemom upravljanja IPA programima i projektima.
Revizorsko telo obavlja poslove u skladu sa tačkom 7. Aneksa A Okvirnog sporazuma.
Revizorsko telo utvrđuje procedure o obavljanju poslova iz svoje nadležnosti i načinu rada sa Nacionalnim službenikom za akreditaciju i Nacionalnim službenikom za odobravanje.
Revizorsko telo ne podleže akreditaciji Nacionalnog službenika za akreditaciju, niti Nacionalnog službenika za odobravanje.
Revizorsko telo osnovano je Uredbom o osnivanju Kancelarije za reviziju sistema upravljanja sredstvima Evropske unije ("Službeni glasnik RS", broj 41/11).
Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".