PRAVILNIK

O MINIMALNOM SADRŽAJU, NIVOU DETALJNOSTI I NAČINU OBJAVLJIVANJA STANDARDNIH PONUDA

("Sl. glasnik RS", br. 70/2011)

Član 1

Ovim pravilnikom bliže se propisuje minimalni sadržaj, nivo detaljnosti i način objavljivanja standardnih ponuda za međupovezivanje, pristup i raščlanjeni pristup lokalnoj petlji.

Član 2

Obavezu objavljivanja standardne ponude iz člana 1. ovog pravilnika ima operator sa značajnom tržišnom snagom kome je rešenjem Republičke agencije za elektronske komunikacije (u daljem tekstu: Agencija), određena obaveza objavljivanja određenih podataka i obaveza nediskriminatornog postupanja prilikom pružanja usluga na relevantnom tržištu (u daljem tekstu: operator sa ZTS), koje je utvrđeno Odlukom o određivanju relevantnih tržišta podložnih prethodnoj regulaciji, ("Službeni glasnik RS", broj 59/11), u skladu sa Zakonom o elektronskim komunikacijama ("Službeni glasnik RS", broj 44/10, u daljem tekstu: Zakon) i ovim pravilnikom.

Član 3

Pojedini pojmovi upotrebljeni u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:

1) iznajmljivanje linija je vrsta elektronske komunikacione usluge, koja operatoru korisniku omogućava transparentni kapacitet za prenos komunikacionih signala između terminalnih tačaka mreže, pri čemu operator korisnik usluge ne može učestvovati u kontrolisanju funkcija komutacije;

2) operator korisnik je operator koji pruža elektronske komunikacione usluge, i koji koristi veleprodajne usluge operatora sa ZTS;

3) originacija poziva predstavlja uslugu prosleđivanja poziva od krajnjeg korisnika do tačke međupovezivanja u kojoj poziv od operatora sa ZTS preuzima operator korisnik veleprodajne usluge originacije poziva i taj poziv dalje prosleđuje do odredišta;

4) pristupna tačka je fizički interfejs unutar elektronske komunikacione mreže operatora sa ZTS na koju se mogu priključiti vodovi za međupovezivanje;

5) tačka razgraničenja je fizička tačka u kojoj su elektronska komunikaciona mreža operatora sa ZTS i elektronska komunikaciona mreža operatora korisnika međusobno povezane i koja predstavlja tačku razgraničenja međusobne odgovornosti operatora sa ZTS i operatora korisnika;

6) terminacija poziva je veleprodajna usluga koja se odnosi na prosleđivanje poziva na određeni broj u određenoj mreži (fiksnoj ili mobilnoj) koju operator sa ZTS pruža operatoru korisniku.

Opšta načela standardne ponude

Član 4

Operator sa ZTS je u obavezi da usluge iz standardne ponude pruža na nediskriminatoran i transparentan način i da cene određuje na propisani način, ukoliko je rešenjem Agencije određena obaveza kontrole cena i primene troškovnog računovodstva.

Usluge iz standardne ponude operator sa ZTS je u obavezi da pruža svim operatorima korisnicima koji koriste ili nameravaju da koriste ove usluge pod jednakim uslovima kao i za sopstvene potrebe, potrebe povezanih lica ili partnera.

Standardna ponuda mora biti raščlanjena na pojedinačne komponente u meri koja omogućava zainteresovanom operatoru izbor određene komponente ponude bez obaveze da prihvati druge komponente ponude, koje mu nisu potrebne radi pružanja usluge.

Operator sa ZTS je u obavezi da na zahtev Agencije u roku predviđenim Zakonom svoju standardnu ponudu sačini i objavi na svojoj Internet stranici i istovremeno je dostavi Agenciji.

Standardna ponuda iz prethodnog stava primenjuje se po isteku roka od 30 dana od dana njenog objavljivanja.

Sadržaj i nivo detaljnosti standardne ponude

Član 5

Standardna ponuda sadrži opšte odredbe, tehničke i komercijalne uslove i odgovarajuće priloge.

Opšte odredbe standardne ponude sadrže sledeće:

1) naziv i adresa operatora;

2) predmet standardne ponude;

3) opis i vrste usluga;

4) datum objavljivanja i početak primene standardne ponude;

5) uslovi pod kojima važi ponuda;

6) način izmene standardne ponude;

7) procedure za podnošenje zahteva, rokovi za dostavljanje odgovora i postupak pregovaranja;

8) uslove pod kojima se može odbiti zahtev operatora korisnika da koristi relevantne usluge;

9) rok za zaključenje ugovora;

10) postupak izmene ugovora i razlozi za izmenu cena;

11) način i rokovi za podnošenje i rešavanje prigovora;

12) odgovornost obe strane, razgraničenje međusobnih odgovornosti i način naknade štete;

13) poverljivost informacija i odredbe o poslovnoj tajni;

14) način rešavanja sporova;

15) prestanak pružanja usluge;

16) prava intelektualne svojine;

17) značenje korišćenih pojmova i skraćenica.

Tehnički uslovi standardne ponude obuhvataju sve tehničke podatke neophodne za realizaciju usluge (standardi, interfejsi, protokoli, i sl.), parametre kvaliteta usluge kao i način izmene tehničkih parametara.

Komercijalni uslovi standardne ponude obuhvataju sledeće:

1) cene usluge iz standardne ponude;

2) instrumenti obezbeđenja plaćanja;

3) naknade u slučaju kašnjenja isporuka usluga;

4) popuste, ukoliko postoje, na pojedine usluge sa naznačenim iznosima i principima njihovog određivanja;

5) način obračuna, naplate i obezbeđenja plaćanja (instrumenti osiguranja), koji uključuje vremenske rokove, način dostavljanja računa i postupak prigovora na isporučeni račun (reklamacija);

6) naknade zbog neizvršenja ugovornih obaveza.

Standardna ponuda sadrži sledeće priloge:

1) obrazac izjave o poverljivosti;

2) tekst bankarske garancije ili drugog sredstva obezbeđenja plaćanja;

3) kontakt podatke.

Standardna ponuda za usluge originacije i terminacije poziva u javnoj fiksnoj telefonskoj mreži (međupovezivanje)

Član 6

Standardna ponuda za usluge na veleprodajnim tržištima originacije i terminacije poziva u javnoj fiksnoj telefonskoj mreži sadrži opšte odredbe, tehničke i komercijalne uslove i odgovarajuće priloge.

Sadržaj opštih odredaba standardne ponude iz stava 1. ovog člana uređen je članom 5. stav 2. ovog pravilnika.

Standardna ponuda iz stava 1. ovog člana sadrži sledeće tehničke uslove za usluge originacije i terminacije poziva:

1) podatke o mreži i ostaloj infrastrukturi koji su neophodni za međupovezivanje:

1.1. arhitektura međupovezivanja;

1.2. interfejsi, signalizacija i protokoli za sve tipove povezivanja;

1.3. sinhronizacija;

1.4. sistemi prenosa;

1.5. ostali tehnički uslovi koji su neophodni za međupovezivanje (smeštaj opreme, prenosni put i dr.);

2) uspostava međupovezivanja (pristupne tačke, vodovi i način međupovezivanja);

3) način i uslovi održavanja kvaliteta usluge, kao i nivo usluge koja se pruža;

4) procedure prilikom izmena u komunikacionoj mreži operatora sa ZTS.

Komercijalni uslovi standardne ponude iz stava 1. ovog člana uređeni su članom 5. stav 4. ovog pravilnika.

Standardna ponuda iz stava 1. ovog člana sadrži priloge navedene u članu 5. stav 5. ovog pravilnika, kao i:

1) Spisak i adrese pristupnih tačaka za međupovezivanje,

2) Obrasce zahteva za pregovore i otkazivanje usluge,

3) Obrazac zahteva za otklanjanje kvara/smetnje,

4) Obrazac za planiranje kapaciteta međupovezivanja.

Standardna ponuda za uslugu terminacije poziva u mobilnim mrežama (međupovezivanje)

Član 7

Standardna ponuda za pružanje usluga na veleprodajnom tržištu terminacije poziva u mobilnoj mreži sadrži opšte odredbe, tehničke i komercijalne uslove i odgovarajuće priloge.

Sadržaj opštih odredaba standardne ponude iz stava 1. ovog člana uređen je članom 5. stav 2. ovog pravilnika.

Standardna ponuda iz stava 1. ovog člana sadrži sledeće tehničke uslove za uslugu terminacije poziva:

1) podatke o mreži i ostaloj infrastrukturi koji su neophodni za međupovezivanje:

1.1. arhitektura međupovezivanja;

1.2. interfejsi, signalizacija i protokoli za sve tipove povezivanja;

1.3. sinhronizacija;

1.4. sistemi prenosa;

1.5. ostali tehnički uslovi koji su neophodni za međupovezivanje (smeštaj opreme, prenosni put i dr.);

2) uspostava međupovezivanja (tačke i način međupovezivanja);

3) način i uslovi održavanja kvaliteta usluge, kao i nivo usluge koja se pruža.

Komercijalni uslovi standardne ponude iz stava 1. ovog člana uređeni su u skladu sa članom 5. stav 4. ovog pravilnika.

Standardna ponuda iz stava 1. ovog člana sadrži priloge navedene u članu 5. stav 5. ovog pravilnika, kao i:

1) Spisak i adrese pristupnih tačaka za međupovezivanje;

2) Obrasce zahteva za pregovore i otkazivanje usluge;

3) Obrazac zahteva za otklanjanje kvara/smetnje;

4) Obrazac za planiranje kapaciteta međupovezivanja.

Standardna ponuda za uslugu raščlanjenog pristupa lokalnoj petlji

Član 8

Standardna ponuda za uslugu raščlanjenog pristupa lokalnoj petlji, sadrži opšte odredbe, tehničke i komercijalne uslove i odgovarajuće priloge.

Standardna ponuda iz stava 1. ovog člana sadrži opšte odredbe uređene članom 5. stav 2. ovog pravilnika, kao i:

1) uslove pod kojima se može odbiti zahtev operatora korisnika da koristi relevantne usluge;

2) uslove prelaska operatora korisnika usluge sa potpunog na deljeni raščlanjeni pristup lokalnoj petlji i obrnuto;

3) uslove korišćenja infrastrukture;

4) uslove pristupa za osoblje operatora korisnika;

5) procedure za obaveštavanje i usklađivanje rada usled planiranih promena u mreži i infrastrukturi;

6) prava i obaveze operatora u odnosu na krajnjeg korisnika;

7) opis usluge potpunog i deljenog raščlanjenog pristupa lokalnoj petlji, odnosno potpetlji sa spiskom svih elemenata, opreme i dokumentacije koji su vezani za datu uslugu.

Tehnički uslovi standardne ponude iz stava 1. ovog člana sadrže sledeće:

1) uslove pristupa i korišćenja lokalne petlje sa tehničkim opisima za potpuni raščlanjeni pristup koji obuhvataju: raspoloživost, prenosne tehnologije, interfejse, fizičke preduslove, upotrebu svakog priključka, operativnu rezervu, definisanje tačke razgraničenja međusobne odgovornosti;

2) uslove pristupa i korišćenja lokalne petlje sa tehničkim opisima za deljeni raščlanjeni pristup koji obuhvataju: odgovornost za tehničku opremu, interfejse, upotrebu gornjeg frekvencijskog opsega za prenos podataka;

3) uslove koji se odnose na zaštitu od uticaja štetnih smetnji i elektromagnetsku kompatibilnost;

4) opis i uslove pristupa informacionom sistemu u cilju efikasnog sprovođenja usluge raščlanjenog pristupa lokalnoj petlji, pri čemu ovaj sistem treba da omogući operatoru korisniku: slanje i praćenje zahteva, prijavljivanje smetnji i uvid u izdate račune;

5) načine i uslove prilikom ispitivanja interoperabilnosti;

6) načine i uslove održavanja kvaliteta usluge, kao i nivo usluge koja se pruža.

Standardna ponuda iz stava 1. ovog člana sadrži komercijalne uslove uređene članom 5. stav 4. ovog pravilnika, kao i:

1) cene usluga koje sadrže definisani obim radova, spisak svih elemenata, opreme i dokumentacije koji su uključeni u pružanje određene usluge;

2) cene za:

2.1 jednokratnu naknadu za uspostavu pojedinačnog raščlanjenog pristupa lokalnoj petlji;

2.2 mesečnu naknadu za raščlanjeni pristup lokalnoj petlji;

2.3 otkazivanje i isključenje;

2.4 povlačenje zahteva;

2.5 prelazak sa deljenog na potpuni raščlanjeni pristup;

2.6 neosnovani zahtev za otklanjanje smetnje.

Standardna ponuda iz stava 1. ovog člana sadrži priloge u skladu sa članom 5. stav 5. ovog pravilnika, kao i:

1) Zahtev operatora za sklapanje ugovora o raščlanjenom pristupu lokalnoj petlji;

2) Obrazac zahteva za pojedinačni raščlanjeni pristup lokalnoj petlji;

3) Izjavu pretplatnika o nameri sklapanja ugovora s operatorom korisnikom;

4) Izjavu o obavezivanju na plaćanje zaostalih dugovanja operatoru čije su usluge korišćene;

5) Obrazac zahteva za otklanjanje kvara/smetnje.

Standardna ponuda za usluge pristupa elementima mreže i pripadajućim sredstvima

Član 9

Standardna ponuda za usluge pristupa elementima mreže i pripadajućim sredstvima (kolokacija i korišćenje kablovske kanalizacije) sadrži opšte odredbe, tehničke i komercijalne uslove i odgovarajuće priloge.

Standardna ponuda iz stava 1. ovog člana sadrži opšte odredbe uređene članom 5. stav 2. ovog pravilnika, kao i:

1) uslove za kolokaciju koja može biti fizička, virtuelna ili udaljena kolokacija;

2) uslove korišćenja prateće infrastrukture;

3) pravila korišćenja kolokacijskog prostora;

4) uslove pristupa za osoblje operatora korisnika;

5) uslove za uspostavljanje i otkazivanje usluge kolokacije, kao i najmanje vreme trajanja;

6) uslove za raspodelu prostora na lokacijama gde je prostor za kolokaciju ograničen i definisanje alternativnih tehničkih uslova pristupa i upotrebe lokalnih petlji;

7) procedure za obaveštavanje i usklađivanje rada usled planiranih promena u mreži i infrastrukturi;

8) uslove za postavljanje i korišćenje kablovske kanalizacije i moguća ograničenja.

Tehnički uslovi standardne ponude iz stava 1. ovog člana sadrže sledeće:

1) uslove koji se odnose na zaštitu od uticaja štetnih smetnji i elektromagnetsku kompatibilnost;

2) način i uslove održavanja kvaliteta usluge, kao i nivo usluge koja se pruža;

3) moguća ograničenja upotrebe u kolokacijskim prostorima;

4) mere za zaštitu života i zdravlja ljudi;

5) usklađenost sa zahtevima za zaštitu od požara.

Standardna ponuda iz stava 1. ovog člana sadrži komercijalne uslove uređene članom 5. stav 4. ovog pravilnika, kao i:

1) cene usluga zajedno sa definisanim obimom radova, spiskom svih elemenata, opreme i dokumentacije koji se pružaju ili iznajmljuju za tu uslugu;

2) cene za:

2.1. jednokratnu naknadu za uspostavu kolokacije;

2.2. mesečnu naknadu za kolokaciju;

2.3. mesečnu naknadu za kablovsku kanalizaciju.

Standardna ponuda iz stava 1. ovog člana sadrži priloge u skladu sa članom 5. stav 5. ovog pravilnika, kao i:

1) Zahtev za pružanje usluga kolokacije;

2) Zahtev za iznajmljivanje kablovske kanalizacije.

Standardna ponuda za usluge iznajmljivanja linija

Član 10

Standardna ponuda za usluge iznajmljivanja linija sadrži opšte odredbe, tehničke i komercijalne uslove i odgovarajuće priloge.

Standardna ponuda iz stava 1. ovog člana sadrži opšte odredbe uređene članom 5. stav 2. ovog pravilnika, kao i procedure prilikom promene tipa ili kapaciteta iznajmljene linije.

Tehnički uslovi standardne ponude iz stava 1. ovog člana sadrže sledeće:

1) karakteristike iznajmljene linije koje su predmet ponude (digitalna linija određenog protoka koja je uspostavljena između dve tačke unutar mreže operatora sa ZTS, preko koje operator korisnik pruža elektronsku komunikacionu uslugu);

2) uslove prilikom priključenja iznajmljenih linija:

2.1. geografska lokacija terminalnih tačaka;

2.2. način i uslove testiranja u definisanom trajanju;

3) način i uslove održavanja kvaliteta usluge, kao i nivo usluge koja se pruža, a naročito održavanje, utvrđivanje i otklanjanje smetnji, privremena obustava pružanja usluge i trajna obustava pružanja usluge.

Standardna ponuda iz stava 1. ovog člana sadrži komercijalne uslove uređene članom 5. stav 4. ovog pravilnika, kao i sledeće naknade koje uključuju i naznačene popuste za:

1) priključenje usluge;

2) korišćenje iznajmljene linije;

3) zakup terminalnog uređaja;

4) preseljenje terminalnih tačaka iznajmljene linije;

5) povećanje/smanjenje protoka iznajmljene linije;

6) ponovno priključenje (nakon privremenog isključenja);

7) mesečnu naknadu.

Standardna ponuda iz stava 1. ovog člana sadrži priloge u skladu sa članom 5. stav 5. ovog pravilnika, kao i:

1) Specifikaciju usluge iznajmljenih linija:

1.1. tabele sa tehničkim karakteristikama linija (vodova) koje se daju u zakup, a koje su predmet standardne ponude;

1.2. tabele sa vrstom interfejsa za terminalnu opremu koja se daje u zakup operatoru korisniku;

2) Zahtev za sklapanje ugovora o pružanju usluga iznajmljenih linija;

3) Obrazac zahteva za otklanjanje kvara/smetnje;

4) Obrazac zahteva za iznajmljivanje dodatnih kapaciteta i/ili promene protoka već iznajmljenih kapaciteta.

Standardna ponuda za usluge iznajmljivanja linija obavezno mora da sadrži kapacitete predviđene opštim aktom Agencije koji uređuje obim i sadržaj osnovnog skupa iznajmljenih linija, kao i kapacitete do 1 Gb/s nezavisno od tehnologije.

Standardna ponuda za usluge širokopojasnog pristupa

Član 11

Standardna ponuda za usluge širokopojasnog pristupa sadrži opšte odredbe, tehničke i komercijalne uslove i odgovarajuće priloge.

Standardna ponuda iz stava 1. ovog člana sadrži opšte odredbe uređene članom 5. stav 2. ovog pravilnika, kao i:

1) uslove za aktivaciju i pružanje usluge;

2) moguće razloge za odbijanje zahteva i ili obustavljanje pružanja usluge;

3) postupak migracije operatora korisnika između usluga;

Tehnički uslovi standardne ponude iz stava 1. ovog člana sadrže sledeće:

1) načini realizacije usluge širokopojasnog pristupa;

2) tačke pristupa za sve vrste usluga širokopojasnog pristupa;

3) vrste i opis raspoloživih interfejsa i pripadajućih protokola;

4) vrste pristupnih vodova;

5) referentni nivo usluge u pogledu uspostavljanja pristupa i prenosa podataka, autentifikacije i prenosa podataka;

6) uslove i način povezivanja operatora korisnika na elektronsku komunikacionu mrežu operatora sa ZTS;

7) izmene tehničkih parametara;

8) uslove pristupa sistemima operativne podrške, IT sistemima i bazama podataka;

9) način i uslove održavanja kvaliteta usluge, kao i nivo usluge koja se pruža;

10) referentne uslove ugovora o korišćenju usluge širokopojasnog pristupa koji uključuju održavanje, utvrđivanje i otklanjanje smetnji, privremenu i ili trajnu obustavu pružanja usluge.

Komercijalni uslovi standardne ponude iz stava 1. ovog člana uređeni su u skladu sa članom 5. stav 4. ovog pravilnika.

Standardna ponuda iz stava 1. ovog člana sadrži priloge u skladu sa članom 5. stav 5. ovog pravilnika, kao i:

1) Popis regionalnih pristupnih tačaka;

2) Zahtev za uslugu;

3) Obrazac za postupak migracije operatora korisnika na druge tehnologije preko kojih se može pružati usluga;

4) Obrazac zahteva za otklanjanje kvara/smetnje.

Postupak za odobravanje i izmenu standardne ponude

Član 12

Ukoliko Agencija utvrdi da standardna ponuda nije sačinjena i objavljena u skladu sa Zakonom, ovim pravilnikom i drugim aktima Agencije, Agencija može zahtevati izmenu standardne ponude.

Standardna ponuda je podložna izmenama, u skladu sa tehnološkim izmenama i promenama na tržištu.

Operator sa ZTS je u obavezi da svaku izmenu standardne ponude objavi na svojoj Internet stranici i istovremeno je dostavi Agenciji.

Izmena standardne ponude iz prethodnog stava primenjuje se po isteku roka od 30 dana od dana njenog objavljivanja.

Agencija objavljuje standardne ponude na svojoj Internet stranici.

Prelazne i završne odredbe

Član 13

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o opštim uslovima za interkonekciju javnih telekomunikacionih mreža ("Službeni glasnik RS", broj 53/08).

Član 14

Ugovorne strane, od kojih je najmanje jedna operator sa ZTS, su u obavezi da ugovore koji su zaključeni, a koji regulišu međupovezivanje (interkonekciju), pristup i raščlanjeni pristup lokalnoj petlji, usklade sa standardnim ponudama koje su sačinjene u skladu sa ovim pravilnikom u roku od 30 dana od dana početka primene odgovarajuće standardne ponude.

Član 15

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".