ODLUKA

O OSNIVANJU AGENCIJE ZA UPRAVLJANJE LUKAMA

("Sl. glasnik RS", br. 70/2011)

1. Osnivanje. Osniva se Agencija za upravljanje lukama (u daljem tekstu: Agencija) radi obavljanja razvojnih, stručnih i regulatornih poslova iz oblasti razvoja luka i lučke delatnosti u Republici Srbiji.

2. Naziv i sedište. Agencija posluje pod nazivom: Agencija za upravljanje lukama.

Skraćeni naziv Agencije je: AUL.

Agencija u poslovanju sa inostranstvom pored naziva na srpskom jeziku može da koristi i naziv na engleskom jeziku, koji glasi: Port Governance Agency, tj. skraćeni naziv na engleskom jeziku: PGA.

Sedište Agencije je u Beogradu.

3. Položaj Agencije. Agencija ima svojstvo pravnog lica, koje stiče upisom u sudski registar.

Agencija za svoje obaveze odgovara sredstvima kojima raspolaže.

Agencija je samostalna u svom radu.

4. Pečat i štambilj. Agencija ima pečat čija se sadržina, izgled i upotreba uređuju u skladu sa zakonom.

Štambilj Agencije je pravougaonog oblika dimenzija 60 x 30 mm i sadrži tekst: "Agencija za upravljanje lukama - Beograd" i rubrike za upis datuma prijema podneska, broj pod kojim se podnesak zavodi i broj priloga uz podnesak. Tekst štambilja Agencije ispisuje se na srpskom jeziku ćiriličkim pismom.

Direktor Agencije uređuje rukovanje pečatom i štambiljem Agencije i njihovo čuvanje.

5. Poslovi Agencije. Agencija obavlja sledeće regulatorne, stručne i razvojne poslove:

1) donosi kratkoročne, srednjoročne i dugoročne planove izgradnje i razvoja luka i pristaništa, u obliku razvojne studije sa procenom finansijskog i ekonomskog efekta, uz saglasnost ministarstva, autonomne pokrajine i nadležnog organa jedinice lokalne samouprave, kao i programa koji su u vezi sa objektima koji povezuju lučku infrastrukturu sa pratećom saobraćajnom infrastrukturom;

2) predlaže Vladi luke, odnosno delova luka namenjenih za međunarodni, odnosno domaći saobraćaj i pristaništa;

3) određuje privremena pretovarna mesta;

4) predlaže Vladi uslove koje moraju da ispunjavaju luke otvorene za međunarodni saobraćaj, luke otvorene za domaći saobraćaj, pristaništa i privremena pretovarna mesta;

5) predlaže Vladi utvrđivanje lučkog područja za svaku luku, odnosno pristanište u skladu sa planovima prostornog uređenja i planskim dokumentima koji se odnose na upravljanje vodama;

6) izdaje i oduzima odobrenje iz člana 216. Zakona o plovidbi i lukama na unutrašnjim vodama;

7) zaključuje ugovor o obavljanju lučke delatnosti na osnovu dobijenog odobrenja;

8) vodi upisnik lučkih operatera kojima je izdato odobrenje;

9) donosi i javno objavljuje lučke tarife;

10) prati rad lučkih operatera i korisnika luke, odnosno pristaništa koji obavljaju lučke delatnosti u skladu sa prirodom njihovog poslovanja i obavezama preuzetim prema Agenciji;

11) podstiče međulučku i unutrašnju lučku konkurenciju i obavlja poslove sprečavanja monopola u luci, odnosno pristaništu;

12) vrši promociju vodnog transporta i u zavisnosti od ciljeva i zadataka projekata konkuriše ili stvara uslove zainteresovanim subjektima da konkurišu za sredstva iz međunarodnih i evropskih fondova koji su predviđeni za ovu namenu;

13) obavlja poslove marketinga i promocije luka i pristaništa na tržištu;

14) obavlja poslove izgradnje, modernizacije i održavanja lučke infrastrukture koja je u javnoj svojini, kao i kontrole nad održavanjem lučkih građevina koje su u vlasništvu ili zakupu pojedinih lučkih operatera;

15) obavlja poslove redovnog održavanja lučke akvatorije i objekata bezbednosti plovidbe na lučkom području;

16) obavlja poslove održavanja reda u luci, izuzev poslova koji su u nadležnosti lučkih kapetanija;

17) obavlja poslove zaštite lučkog područja i akvatorije od zagađenja;

18) pruža stručnu i tehničku pomoć prilikom osnivanja novih luka.

19) organizuje rad lučkog koordinacionog tela pri svakoj luci, odnosno pristaništu u cilju zajedničkog operativnog delovanja lučkih operatera, korisnika lučkih usluga i trećih lica (kopnenih vozara, upravnih organa i drugih);

20) obezbeđuje pružanje usluga od opšteg interesa ukoliko za takve usluge nema interesa od strane lučkih operatera;

21) sprovodi sigurnosne planove za luke otvorene za međunarodni saobraćaj;

22) obavlja i druge poslove određene zakonom.

U poslove iz podtačke 19) ove tačke spada utvrđivanje redosleda pristajanja plovila, mesta pristajanja plovila, premeštanje plovila sa jednog veza na drugi, koordinacija i kontrola kopnenog transporta unutar lučkog područja, kao i redosled ulazaka i izlazaka prevoznih sredstava i robe od strane lučkog koordinacionog tela.

Pojedine poslove iz svoje nadležnosti Agencija može obavljati i van svog sedišta u organizacionim jedinicama - kancelarijama, u skladu sa Statutom Agencije.

6. Sredstva za rad. Sredstva za osnivanje i početak rada Agencije obezbeđuju se iz budžeta Republike Srbije.

Sredstva za rad Agencije obezbeđuju se iz sredstava lučkih i pristanišnih taksi, poklona (donacija), priloga pokrovitelja, budžeta Republike Srbije i drugih priloga i prihoda koje ostvari prema zakonu.

7. Organi Agencije. Organi Agencije jesu: Upravni odbor i direktor Agencije.

Predsednika i članove Upravnog odbora i direktora Agencije imenuje i razrešava Vlada, u skladu sa zakonom.

Predsednik i članovi Upravnog odbora i direktor Agencije imenuju se na period od pet godina i mogu biti ponovo imenovani.

8. Upravni odbor Agencije. Upravni odbor ima predsednika i šest članova, koje imenuje i razrešava Vlada na predlog ministarstva nadležnog za poslove saobraćaja.

Upravni odbor:

1) donosi Statut Agencije;

2) donosi druge opšte akte, u skladu sa zakonom;

3) usmerava rad direktora Agencije i izdaje mu uputstva za rad;

4) vrši nadzor nad poslovanjem Agencije;

5) podnosi Vladi izveštaj o radu i poslovanju Agencije;

6) određuje vrstu, visinu i način plaćanja lučkih i pristanišnih taksi, uz saglasnost Vlade;

7) usvaja finansijski plan i godišnji program rada;

8) usvaja godišnji izveštaj o radu i finansijski izveštaj;

9) odlučuje o raspodeli dobiti;

10) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom, ovom odlukom i Statutom Agencije.

Na godišnji program rada, finansijski plan, godišnji izveštaj o radu, finansijski izveštaj i odluku o raspodeli dobiti, koje usvaja Upravni odbor, saglasnost daje Vlada.

Predsednik i članovi Upravnog odbora primaju naknadu za rad.

Neto naknada za rad članova Upravnog odbora ne može biti viša od jednostruke ukupne prosečne zarade po zaposlenom bez poreza i doprinosa, koja je isplaćena u Republici Srbiji u decembru mesecu u godini koja prethodi godini za koju se donosi program rada.

Neto naknada za rad predsednika Upravnog odbora ne može biti viša od od iznosa iz stava 5. ove tačke uvećanog za 50%.

Upravni odbor utvrđuje visinu naknade iz st. 5. i 6. ove tačke, a naknada se isplaćuje mesečno.

9. Direktor Agencije.

Direktor Agencije:

1) zastupa i predstavlja Agenciju;

2) organizuje rad i poslovanje Agencije i rukovodi njima;

3) predlaže akte koje donosi Upravni odbor;

4) donosi odluke i druge akte iz nadležnosti Agencije, osim odluka odnosno akata koje donosi Upravni odbor;

5) odgovara za zakonitost rada, kao i za stručni rad Agencije;

6) izvršava odluke Upravnog odbora i preduzima mere za njihovo sprovođenje;

7) donosi akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u Agenciji;

8) odgovoran je za obavljanje administrativnih i stručno-tehničkih poslova za potrebe lučkog koordinacionog tela;

9) predlaže program rada Agencije;

10) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom, ovom odlukom i Statutom Agencije.

Za direktora Agencije može biti imenovano lice koje, pored ispunjavanja uslova iz zakona kojim se uređuju javne agencije, ima dokazane organizacione i upravljačke sposobnosti.

10. Opšti akti Agencije. Opšti akti Agencije su: statut, pravilnik i drugi opšti akti.

Statut je osnovni opšti akt Agencije.

Statut donosi Upravni odbor, uz saglasnost Vlade.

Statut sadrži odredbe o:

1) poslovima Agencije;

2) načinu obavljanja poslova;

3) organima i njihovom delokrugu;

4) zastupanju Agencije;

5) pravima, obavezama i odgovornostima zaposlenih;

6) drugim pitanjima značajnim za rad Agencije.

Pravilnik o radu predstavlja opšti akt koji donosi Upravni odbor, uz saglasnost Vlade.

Pravilnik o radu iz stava 5. ove tačke sadrži odredbe o pravima, obavezama, odgovornostima i zaradi direktora Agencije i zaposlenih u Agenciji, u skladu sa zakonom.

11. Nadzor. Nadzor nad radom Agencije, shodno svom delokrugu obavljaju ministarstva nadležna za poslove saobraćaja, finansija i uprave, u skladu sa čl. 43. i 44. Zakona o javnim agencijama.

12. Privremeni direktor Agencije. Vlada će imenovati privremenog direktora Agencije u roku od 15 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.

13. Rok za imenovanje Upravnog odbora. Vlada će imenovati predsednika i članove Upravnog odbora u roku od 15 dana od dana upisa Agencije u sudski registar.

14. Početak rada Agencije. Agencija počinje sa radom danom upisa u sudski registar.

15. Stupanje na snagu ove odluke. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".