ZAKLJUČAK

O USVAJANJU AKCIONOG PLANA ZA SPROVOĐENJE STRATEGIJE REINTEGRACIJE POVRATNIKA PO OSNOVU SPORAZUMA O READMISIJI ZA 2011. I 2012. GODINU

("Sl. glasnik RS", br. 74/2011)

1. Usvaja se Akcioni plan za sprovođenje Strategije reintegracije povratnika po osnovu Sporazuma o readmisiji za 2011. i 2012. godinu, koji je sastavni deo ovog zaključka.

2. Ovaj zaključak objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

AKCIONI PLAN
ZA SPROVOĐENJE STRATEGIJE REINTEGRACIJE POVRATNIKA PO OSNOVU SPORAZUMA O READMISIJI ZA 2011. I 2012. GODINU

 

I UVOD

Akcionim planom za sprovođenje Strategije reintegracije povratnika po osnovu Sporazuma o readmisiji (u daljem tekstu: Akcioni plan) utvrđuju se mere i aktivnosti za sprovođenje Strategije reintegracije povratnika po osnovu Sporazuma o readmisiji (u daljem tekstu: Strategija), koju je Vlada usvojila 13. februara 2009. godine. Akcioni plan se odnosi na period od 2011. do 2012. godine.

Ovim akcionim planom, na osnovu ciljeva utvrđenih Strategijom, definisane su:

1) specifične mere i aktivnosti za sprovođenje Strategije;

2) nadležne institucije u sprovođenju aktivnosti;

3) rokovi za sprovođenje aktivnosti;

4) ukupni troškovi sprovođenja aktivnosti i izvori finansiranja.

Specifične mere i aktivnosti za sprovođenje Strategije definisane su za svaki od specifičnih ciljeva utvrđenih Strategijom, imajući u vidu potrebu da se organizaciono, kadrovski i materijalno sistemski urede aktivnosti za rešavanje višestrukih problema povratnika, kao i prioritete i principe Strategije. Uspešna realizacija planiranih mera i aktivnosti zahteva puno i aktivno učešće i koordinaciju resornih ministarstava i drugih aktera relevantnih za probleme reintegracije povratnika. Za sve definisane mere i aktivnosti nadležne institucije će razviti detaljne aktivnosti neophodne za sprovođenje.

Strategijom je definisan institucionalni okvir za njeno sprovođenje, što predstavlja osnov za definisanje nadležnosti za sprovođenje specifičnih aktivnosti u ovom akcionom planu. Za svaku od aktivnosti definisane su nadležne institucije za sprovođenje. Imajući u vidu složenost definisanih mera i aktivnosti, kao i činjenicu da je problem reintegracije povratnika višedimenzionalan, veoma mali broj aktivnosti može se sprovesti kroz delovanje samo jedne nadležne institucije, tako da je za najveći deo predviđenih mera i aktivnosti predviđeno partnersko delovanje više institucija.

Za svaku od predviđenih aktivnosti definisani su rokovi za sprovođenje. Neke aktivnosti, koje su deo postojećih akcionih planova nekih institucija, započete su ranijih godina, kako i stoji u Strategiji i Akcionom planu. Takođe, neke aktivnosti su definisane kao kontinuirane, jer će njihovo sprovođenje trajati i nakon perioda za koji je Akcioni plan definisan.

Akcionim planom su definisani izvori finansiranja sprovođenja mera i aktivnosti. Naznačeni su izvori finansiranja iz republičkog budžeta, budžeta lokalnih samouprava ili donatora.

Praćenje sprovođenja Akcionog plana vršiće Savet za integraciju povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji (u daljem tekstu: Savet), kao i Tim za implementaciju Strategije reintegracije povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji.

Skraćenice koje se koriste u tekstu Akcionog plana imaju sledeće značenje:

MRSP - Ministarstvo rada i socijalne politike

MUP - Ministarstvo unutrašnjih poslova

MPN - Ministarstvo prosvete i nauke

MZ - Ministarstvo zdravlja

MSP - Ministarstvo spoljnih poslova

MERR - Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja

MLJIMPDULS - Ministarstvo za ljudska i manjinska prava, državnu upravu i lokalnu samoupravu

MF - Ministarstvo finansija

MŽSRPP - Ministarstvo životne sredine, rudarstva i prostornog planiranja

KIRS - Komesarijat za izbeglice

NSZ - Nacionalna služba za zapošljavanje

DKP - diplomatsko konzularno predstavništvo

II CILJEVI I MERE U 2011. I 2012. GODINI

Opšti cilj utvrđen Strategijom - Održiva integracija povratnika u zajednicu uz puno poštovanje kulturne i socijalne različitosti, realizovaće se ostvarivanjem specifičnih ciljeva: uspostavljanjem institucionalnog okvira i koordiniranjem aktivnostima, razvijanjem i primenom programa prihvata povratnika i programa interventne podrške radi stvaranja mehanizma za njihovu održivu integraciju, kao i stvaranjem funkcionalnih mehanizama uz osnaživanje kapaciteta zajednica i povratnika neophodnih za uspešnu reintegraciju.

Mere i aktivnosti za dostizanje specifičnih ciljeva su:

1. Formiranje međuresornih tela radi uspostavljanja institucionalnog okvira i koordiniranih aktivnosti neophodno je formirati međuresorna tela, osnažiti strateško partnerstvo institucija sa predstavnicima lokalnih zajednica, domaćih i međunarodnih organizacija, aktivnosti zajednički planirati, koordinirati i implementirati Strategiju u skladu sa međunarodnim standardima.

Taj specifičan cilj realizovaće se:

- izgradnjom i institucionalizacijom međuresorne saradnje kroz razvoj mehanizma za implementaciju i praćenje politike u oblasti povratka i integracije. Intenziviraće se rad Saveta za integraciju povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji;

- institucionalnim pozicioniranjem teme kroz uključivanje poslova koji se odnose na predlaganje mera, organizaciju i koordinaciju aktivnosti vezanih za zaključivanje i praćenje ostvarivanja međunarodnih sporazuma u oblasti readmisije, praćenje položaja povratnika, razmenu informacija između institucija u čijoj je nadležnosti pitanje reintegracije povratnika i svih relevantnih aktera, u resorne politike, planiranje potrebnih sredstava za izradu dodatnih programa podrške za integraciju;

- razvojem mreže operativnih tela kroz ministarstva i institucije kao jedinstvene i uvezane organizacione strukture;

- podizanjem nivoa informisanosti donosioca odluka, kreatora politike, samih povratnika i javnosti, putem razmene informacija sa zemljama iz kojih dolaze povratnici, informisanja povratnika, kao i svih subjekata koji svojim aktivnostima mogu da doprinesu uspešnoj reintegraciji u procesu readmisije, o pravima, mogućnostima i obavezama povratnika, kao i o svim pitanjima vezanim za uspešnu integraciju u širu i užu primajuću sredinu;

- podizanjem kapaciteta institucija i svih drugih aktera uključenih u sistem, kroz redovnu obuku svih aktera u cilju razvijanja i pružanja usluga u skladu sa međunarodnim standardima, daljim razvojem zakonskog okvira radi zaštite i ostvarivanja prava migranata i problema ilegalne migracije, a primenom mehanizama zaštite ljudskih prava, kao i njihovo unapređenje i nadzor.

2. Razvijanje i primena programa prihvata povratnika i programa interventne podrške kao integralnog dela mehanizma održive integracije, kroz podršku lokalnim samoupravama, razvojem mehanizma interventne pomoći, obezbeđivanjem sredstava za pružanje urgentne jednokratne novčane pomoći;

3. Stvaranje funkcionalnih mehanizama za reintegraciju povratnika uz osnaživanje kapaciteta zajednice i povratnika za uspešnu reintegraciju, kroz pružanje podrške lokalnim samoupravama i razvojem mehanizama interventne pomoći.

III OČEKIVANI REZULTATI

Ostvarivanje ciljeva, mera i aktivnosti utvrđenih Akcionim planom doprineće potpunoj integraciji povratnika u primajuću sredine, jedinice lokalne samouprave, kroz njihovo aktivno uključenje u sve procese. Očekivani rezultati su sledeći:

- održiva integracija povratnika uz uvažavanje socijalnog i kulturnog aspekta integracije, kroz stvaranje uslova za prihvat i zbrinjavanje kao i osposobljavanje povratnika za samostalan i ravnopravan život;

- aktivno uključivanje jedinica lokalne samouprave i razvijanje mreže usluga podrške u skladu sa potrebama povratnika, lokalne zajednice i regiona kao doprinos jačanju njihovih resursa za zadovoljavanje socijalno zaštitnih potreba građana i podrška procesu decentralizacije;

- prevencija nastanka novog siromaštva;

- prevencija sekundarnih migracija i kontrola migracija;

- prevencija trgovine ljudima;

- aktivno uključivanje poslovno sposobnih povratnika u svet rada sa ciljem smanjenja stope nezaposlenosti;

- razvoj ruralnih i depopulacionih područja;

- izgradnja poverenja i međuetničke tolerancije.

IV FINANSIJSKA SREDSTVA

Izrada budžeta Akcionog plana izvršena je na osnovu Memoranduma o budžetu i ekonomskoj i fiskalnoj politici za 2011. godinu, sa projekcijama za 2012. i 2013. godinu i sistematizacije specifičnih ciljeva, mera i aktivnosti, a polazeći od elemenata za izradu finansijskog plana koji su dostavili učesnici u izradi. Takođe je bilo neophodno upoznati se sa ciljevima i aktivnostima iz drugih nacionalnih strategija koje obuhvataju iste ili slične strateške ciljeve kako bi se izbegao dvostruki obračun sredstava po aktivnostima.

Kako su budžeti Republike Srbije i jedinica lokalne samouprave ograničeni, izvršena je selekcija najprioritetnijih aktivnosti, s tim što se očekuje da se u narednoj godini da veći prostor za realizaciju predviđenih mera putem obezbeđivanja većeg iznosa finansijskih sredstava.

U okviru budžeta predviđena su i sredstva koja bi nosioci pojedinih aktivnosti trebalo da obezbede preko međunarodnih donatora.

U slučaju da se donatorska sredstva ne obezbede, planirane aktivnosti mogu biti realizovane samo u okviru sredstava koja su već obezbeđena za redovno finansiranje nosilaca aktivnosti, s obzirom na to da za ove namene nije moguće obezbediti dodatna sredstva iz budžeta Republike Srbije za 2011. godinu.

Takođe, sredstva treba obezbediti i iz privatnog sektora (pogotovo za mere i aktivnosti koje su prioritetne na nivou lokalne zajedice), uz prihvatanje principa društveno odgovornog poslovanja i aktivnije uključivanje u samu realizaciju Akcionog plana.

Ukupni projektovani troškovi za primenu Akcionog plana iznose 87.135.000,00 dinara. Posmatrano po godinama, za realizaciju mera i aktivnosti u 2011. godini potrebno je izdvojiti 18.995.000,00 dinara, a u 2012. godini 68.140.000,00 dinara. Planirane aktivnosti biće realizovane u okviru sredstava obuhvaćenih finansijskim planovima nosilaca i učesnika aktivnosti, a u skladu sa bilansnim mogućnostima budžeta Republike.

Precizan iznos sredstava za realizaciju aktivnosti za koje su nosioci jedinice lokalne samouprave sačiniće se nakon izrade lokalnih akcionih planova.

V IMPLEMENTACIJA AKCIONOG PLANA

Problem integracije povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji je teško uspešno sagledati bez saradnje različitih aktera u zemlji i van nje. Neophodno je formirati međuresorna tela, osnažiti strateško partnerstvo institucija sa predstavnicima lokalne zajednice, domaćih i međunarodnih organizacija, u skladu sa međunarodnim standardima.

Postojeći institucionalni okvir obezbeđuje kapacitete na republičkom i lokalnom nivou za koordinaciju procesa realizacije. Zbog međuresornog karaktera Akcionog plana i složenosti samog procesa sprovođenja predviđenih aktivnosti, neophodno je obezbediti saradnju svih partnera, koordinaciju i protok informacija.

Savet kao i Tim za implementaciju Strategije reintegracije povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji, prikupljaju podatke o povratnicima i analiziraju ih, a takođe i razvijaju mehanizme za praćenje, izveštavanje i evaluaciju Akcionog plana. Savet, u skladu sa odlukom kojom je obrazovan, izveštava Vladu o realizovanim aktivnostima.

Komesarijat za izbeglice organizuje i koordinira primarni prihvat i saradnju sa primajućim zajednicama, imaju odlučujuću ulogu u operativnom sprovođenju planiranih aktivnosti na terenu.

Sistem praćenja i evaluacije obuhvata sve faze i nivoe sprovođenja Akcionog plana. Obezbeđivanjem povratnih informacija, ovaj sistem je osnov za unapređenje i redefinisanje pojedinih segmenata.

Osnov za praćenje i evaluaciju je sam Akcioni plan, u okviru koga su utvrđeni indikatori koji su pokazatelji za merenje i procenu ostvarenosti planiranih mera i aktivnosti. Za prikupljanje i analizu podataka nadležno je svako ministarstvo u skalu da svojim delokrugom kao i Tim za implementaciju Strategije reintegracije povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji. Periodični izveštaji o sprovođenju aktivnosti predviđenih Akcionim planom podnose se Vladi.

VI CILJEVI, MERE I AKTIVNOSTI ZA REALIZACIJU AKCIONOG PLANA ZA SPROVOĐENJE STRATEGIJE REINTEGRACIJE POVRATNIKA PO OSNOVU SPORAZUMA O READMISIJI ZA PERIOD OD 2011. DO 2012. GODINE

 

OPŠTI CILJ: Održiva integracija povratnika u zajednicu uz puno poštovanje socijalne i kulturne različitosti

SPECIFIČNI CILJ 1: Uspostavljen institucionalni okvir i koordinacija aktivnosti

1.

MERA 1: Izgradnja i institucionalizacija međuresorne saradnje kroz razvoj mehanizama za implementaciju i praćenje politike u oblasti povratka i integracije

R. B.

AKTIVNOSTI

NOSIOCI

OČEKIVANI REZULTATI

INDIKATORI

ROK

IZVORI FINANSIRANJA

2011.

2012.

1.1.

Intenziviranje rada Saveta za integraciju povratnika po osnovu Sporazuma o readmisiji.

MRSP, KIRS, Savet

Unapređenje položaja povratnika i njihova integracija u društvo.

- broj održanih sastanaka Saveta;
- broj predloženih mera i aktivnosti.

2011. godina

budžet Republike Srbije

budžet Republike Srbije

1.2.

Unapređivanje rada Tima za implementaciju Strategije reintegracije povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji radi efikasnije koordinacije učesnika u procesu reintegracije.

Savet

Efikasna primena strateških ciljeva i realizacija aktivnosti.

Postignut stepen realizacije mera i aktivnosti predloženih od strane Tima za implementaciju Strategije reintegracije povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji radi efikasnije koordinacije učesnika u procesu reintegracije.

Kontinuirano

budžet Republike Srbije 2.500.000,00

budžet Republike Srbije 3.000.000,00

1.3.

Izveštavanje o realizovanim merama i aktivnostima utvrđenih Akcionim planom.

MLJIMPDULS, MRSP, MUP, MPN, MZ, MSP, MERR, KIRS

Savet blagovremeno informisan o svim realizovanim merama i aktivnostima utvrđenih Akcionim planom.

Broj izveštaja.

Kontinuirano

budžet Republike Srbije

budžet Republike Srbije

2.

MERA 2: Institucionalno pozicioniranje teme kroz uključivanje poslova koji se odnose na predlaganje mera, organizaciju i koordinaciju aktivnosti vezanih za zaključivanje i praćenje ostvarivanja međunarodnih sporazuma u oblasti readmisije, praćenje položaja povratnika, razmenu informacija između institucija u čijoj je nadležnosti pitanje reintegracije povratnika i svih relevantnih aktera, u resorne politike

R. B.

AKTIVNOSTI

NOSIOCI

OČEKIVANI REZULTATI

INDIKATORI

ROK

IZVORI FINANSIRANJA

2011. godina

2012. godina

2.1.

Implementiranje aktivnosti predviđenih Akcionim planom u programe rada ministarstava.

MRSP, MPN, MZ, MERR, MLJIMPDULS, MUP, KIRS

Aktivnosti predviđene Akcionim planom unete u programe ministarstava.

Broj donetih programa rada ministarstava.

Godišnje

budžet Republike Srbije

budžet Republike Srbije

2.2.

Definisanje dodatnih budžetskih sredstava za realizaciju materijalnih davanja iz oblasti socijalne i dečije zaštite.

MRSP

Obezbeđivanje dodatnih sredstava za realizaciju materijalnih davanja iz oblasti socijalne i dečije zaštite.

- broj korisničkih porodica;
- broj lica korisnika prava.

2011. godina i dalje kontinuirano

budžet Republike Srbije

budžet Republike Srbije

2.3.

Izrada predloga projekata za finansiranje iz donatorskih sredstava.

Resorna ministarstva

Obezbeđena sredstva za finansiranje projekata.

Broj predloga projekata dostavljenih Delegaciji Evropske komisije i drugim donatorima.

2011. godina i dalje kontinuirano

budžet Republike Srbije - donatorska sredstva

budžet Republike Srbije - donatorska sredstva

2.4.

Uspostavljanje sveobuhvatne baze podataka o povratnicima i njihovim potrebama.

MUP, MRSP, KIRS

Uspostavljena i mesečno ažurirana baza podataka.

Broj povratnika unetih u bazu podataka.

2011. godina i dalje kontinuirano

budžet Republike Srbije - donatorska sredstva
500.000,00

budžet Republike Srbije - donatorska sredstva 1.000,000,00

2.4.1.

Utvrđivanje kategorija povratnika koje će biti obuhvaćene bazom.

Tim za implementaciju Strategije reintegracije povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji

Povratnici razvrstani u kategorije.

Utvrđene kategorije povratnika obuhvaćene bazom podataka.

2011.

budžet Republike Srbije

budžet Republike Srbije

3.

MERA 3: Razvoj mreže operativnih tela kroz ministarstva i institucije kao jedinstvene i uvezane organizacione strukture

R. B.

AKTIVNOSTI

NOSIOCI

OČEKIVANI REZULTATI

INDIKATORI

ROK

IZVORI FINANSIRANJA

2011. godina

2012. godina

3.1.

Izgradnja kapaciteta Odeljenja za putne isprave, Odseka za sprovođenje sporazuma o readmisiji.

MUP

Blagovremena obrada podataka o povratnicima i ustupanje nadležnim ministarstvima.

Broj i kvalitet informacija dostavljenih ministarstvima.

2011. godina i dalje

budžet Republike Srbije 750.000,00 i donatorska sredstva

budžet Republike Srbije 750.000,00 i donatorska sredstva

3.2.

Koordiniranje i organizovanje primarnog prihvata i saradnja sa primajućim zajednicama.

KIRS

Efikasno sprovođenje Strategije i mera i aktivnosti iz Akcionog plana.

Organizovan prihvat povratnika u jedinicama lokalne samouprave.

2011. godina i dalje

budžet Republike Srbije 2.720.000,00

budžet Republike Srbije 4.080.000,00

3.2.1.

Obezbeđivanje dodatne obuke za zaposlene u organizacionoj jedinici KIRS-a koja organizuje primarni prihvat povratnika.

KIRS

Organizaciona jedinica KIRS-a ima kapacitete da odgovori na zahteve povratnika.

- broj zaposlenih koji su završili dodatnu obuku;
- broj korisnika kojima je obezbeđena odgovarajuća pomoć.

kraj 2011. godine

budžet Republike Srbije

budžet Republike Srbije

4.

MERA 4: Podizanje nivoa informisanosti donosioca odluka, kreatora politike, samih povratnika i javnosti

R. B.

AKTIVNOSTI

NOSIOCI

OČEKIVANI REZULTATI

INDIKATORI

ROK

IZVORI FINANSIRANJA

2011. godina

2012. godina

4.1.

Razmena informacija sa zemljama iz koje dolaze povratnici.

MSP, MUP, KIRS

Razmena informacija stvara osnov za blagovremeno planiranje, prihvat povratnika i rešavanja problema oko dalje reintegracije.

Izvršena analiza dobijenih informacija o broju potencijalnih povratnika.

2011. godina i dalje kontinuirano

budžet Republike Srbije

budžet Republike Srbije

4.2.

Informisanje povratnika o procesu readmisije, pravima, mogućnostima i obavezama povratnika, kao i o svim pitanjima vezanim za uspešnu integraciju u širu i užu primajuću sredinu.

MRSP, MSP, MUP, MLJIMPDULS, KIRS - Kancelarija za povratnike u procesu readmisije na aerodromu "Nikola Tesla", prihvatni centri

Povratnici informisani o postupku ostvarivanja prava i mogućnosti integracije. Povratnici u diplomatsko konzularnim predstavništvima upoznati sa pravima, mogućnostima i obavezama.

Broj podnetih zahteva za priznavanje prava.

2011. godina i dalje kontinuirano

budžet Republike Srbije

budžet Republike Srbije 2.950.000,00

4.2.1.

Redovno ažuriranje sajta KIRS-a.

KIRS

Informacije dostupne zainteresovanim stranama.

Posebna strana na sajtu KIRS-a ažurna i dostupna zainteresovanim korisnicima.

2011. godina i dalje kontinuirano

budžet Republike Srbije

budžet Republike Srbije

4.2.2.

Ažuriranje, štampanje i distribucija informativnog materijala.

MLJIMPDULS, MSP, MRSP, KIRS

Informacije dostupne zainteresovanim stranama na četiri strana jezika (nemački, francuski, albanski i romski). Dostupne informacije o uslovima za ostvarivanje prava iz oblasti socijalne zaštite i finansijske podrške porodici sa decom.

Broj distribuiranih lifleta sa informacijama o uslovima za ostvarivanje prava.

2011. godina i dalje kontinuirano

budžet Republike Srbije

budžet Republike Srbije 1.000.000,00

4.2.3.

Organizovanje rada Kancelarije za povratnike u procesu readmisije na aerodromu "Nikola Tesla"

MLJIMPDULS, KIRS

Blagovremeno obaveštavanje povratnika o pravima i obavezama pri ulasku u Republiku Srbiju.

Kancelarija na aerodromu operativna u dve smene (dvanaesto časovno radno vreme).

2011. godina i dalje kontinuirano

budžet Republike Srbije

budžet Republike Srbije

4.3.

Informisanje i edukacija stručnih radnika u sistemu socijalne zaštite i drugim javnim službama o procesu readmisije.

MRSP, KIRS

Podignuti stručni kapaciteti i kompetencija zaposlenih u sistemu socijalne zaštite, čime se podiže i kvalitet zaštite povratnika u procesu integracije. Povećana efikasnost centara za socijalni rad i gradskih i opštinskih službi dečije zaštite.

- broj akreditovanih programa obuke;
- broj održanih obuka za zaposlene u ustanovama socijalne zaštite i drugim službama;
- broj zaposlenih koji je završio obuku;
- broj informisanih povratnika o njihovim pravima.

2011. godina i dalje kontinuirano

budžet Republike Srbije - IPA 2011.

budžet Republike Srbije - IPA 2012.

4.3.1.

Informisanje i edukovanje stručnih radnika u sistemu socijalne zaštite. Izrada uputstava za postupanje sa povratnicima u cilju ostvarivanja prava iz oblasti socijalne zaštite i finansijske podrške porodici sa decom.

MRSP

Povećana efektivnost u radu centara za socijalni rad i gradskih i opštinskih službi dečije zaštite.

- broj akreditovanih programa obuke;
- broj održanih obuka za zaposlene u ustanovama socijalne zaštite i drugim službama;
- broj zaposlenih koji je završio obuku;
- broj informisanih povratnika o njihovim pravima.

2011. godina i dalje kontinuirano

budžet Republike Srbije - IPA 2011.

budžet Republike Srbije - IPA 2012.

4.3.2.

Organizovanje redovnih obuka poverenika KIRS-a i drugih članova opštinskih i gradskih saveta i drugih tela nadležnih za migracije.

KIRS

Zaposleni u organima jedinica lokalne samouprave obučeni za rešavanje različitih problema povratnika.

Broj održanih radionica.

2011. godina i dalje kontinuirano

budžet Republike Srbije - IPA 2011.

budžet Republike Srbije - IPA 2012.

4.4.

Informisanje međunarodnih i domaćih udruženja i informisanje javnosti o readmisiji, potrebama i problemima povratnika.

MSP, MF, MRSP, KIRS i Savet

Stvorena socijalna podrška za reintegraciju povratnika, svest o problemima povratnika podignuta na viši nivo, a time i odgovornost zajednice za zadovoljavanje njihovih potreba i zaštitu njihovih prava. Međunarodna i domaća udruženja i javnost informisani o problemima povratnika. MSP preko DKP ostvarilo kontakte sa relevantnim međunarodnim organizacijama.

- broj lifleta
- broj medijskih promocija
- broj okruglih stolova
- broj natpisa u sredstvima javnog informisanja
- broj učešća i izlaganja predstavnika Republike Srbije na međunarodnim konferencijama.

2011. godina i dalje kontinuirano

budžet Republike Srbije - IPA 2011.

budžet Republike Srbije - IPA 2012.

4.5.

Informisanje javnosti o uslovima putovanja u zemlje šengenskog prostora kao i o uslovima boravka.

Savet

Javnost upoznata o uslovima putovanja u zemlje šengenskog prostora kao i o uslovima boravka.

- broj lifleta
- broj medijskih promocija
- broj okruglih stolova
- broj natpisa u sredstvima javnog informisanja.

2011. godina i dalje kontinuirano

budžet Republike Srbije - donatorska sredstva

budžet Republike Srbije - donatorska sredstva

5.

MERA 5: Podizanje kapaciteta institucija i drugih aktera uključenih u sistem

R. B.

AKTIVNOSTI

NOSIOCI

OČEKIVANI REZULTATI

INDIKATORI

ROK

IZVORI FINANSIRANJA

2011. godina

2012. godina

5.1.

Organizovanje redovnih obuka svih aktera uključenih u proces reintegracije.

KIRS

Obučeni svi akteri uključeni u proces reintegracije.

Broj organizovanih obuka.

2011. godina i dalje kontinuirano

budžet Republike Srbije - donatorska sredstva (Međunarodna organizacija za migracije)

budžet Republike Srbije - donatorska sredstva

5.1.1.

Izrada priručnika za postupanje u okviru integracije povratnika.

KIRS

Efikasnije ostvarivanje različitih prava povratnika.

Broj odštampanih i distribuiranih priručnika za postupanje u okviru integracije povratnika.

2011. godina i dalje kontinuirano

budžet Republike Srbije - donatorska sredstva (Međunarodna organizacija za migracije)

budžet Republike Srbije - donatorska sredstva (Međunarodna organizacija za migracije)

SPECIFIČNI CILJ 2: razvijen i primenjen program prihvata povratnika i program interventne podrške kao integralnog dela mehanizma održive reintegracije

1.

MERA 1: podrška lokalnim samoupravama

R. B.

AKTIVNOSTI

NOSIOCI

OČEKIVANI REZULTATI

INDIKATORI

ROK

IZVORI FINANSIRANJA

2011. godina

2012. godina

1.1.

Osnivanje tela nadležnih za reintegraciju povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji u jedinicama lokalne samouprave.

KIRS, organi jedinice lokalne samouprave.

U jedinicama lokalne samouprave osnovana tela nadležna za reintegraciju povratnika.

Broj jedinica lokalne samouprave koje su osnovale tela nadležna za reintegraciju povratnika.

2011. godina i dalje kontinuirano

budžet Republike Srbije - donatorska sredstva 2.750.000,00 i budžet lokalne samouprave

budžet Republike Srbije - Donatorska sredstva 3.600.000,00 i budžet lokalne samouprave

1.2.

Sprovođenje obuka članova tela osnovanih u jedinicama lokalne samouprave nadležnih za izradu lokalnih akcionih planova za migracije.

KIRS

Zaposleni u organima jedinica lokalne samouprave osposobljeni da planiraju aktivnosti neophodne za prihvat i integraciju povratnika.

Broj jedinica lokalne samouprave koje su usvojile lokalni akcioni plan za migracije.

2011. godina i dalje kontinuirano

budžet Republike Srbije - donatorska sredstva 600.000,00

budžet Republike Srbije - donatorska sredstva 450.000,00

1.3.

Organizovanje radionica i okruglih stolova u cilju razvoja i koordinacije usluga u lokalnoj zajednici.

KIRS

Mreža usluga u lokalnoj zajednici dovoljna da pruži odgovarajuću uslugu povratnicima.

Broj jedinica lokalne samouprave koje su uključene u rad okruglih stolova i tematskih radionica.

2011. godina i dalje kontinuirano

budžet Republike Srbije - Donatorska sredstva 2.150.000,00

budžet Republike Srbije - Donatorska sredstva 3.150.000,00

2.

MERA 2: razvoj mehanizama interventne pomoći

R. B.

AKTIVNOSTI

NOSIOCI

OČEKIVANI REZULTATI

INDIKATORI

ROK

IZVORI FINANSIRANJA

2011. godina

2012. godina

2.1.

Održavanje smeštajnih kapaciteta postojećih centara i finansiranje usluga smeštaja i ishrane u prihvatnim centrima.

KIRS

Kontinuirano obezbeđivanje smeštajnih kapaciteta za interventni prihvat povratnika i njihov smeštaj.

Rad prihvatnih centara za smeštaj povratnika i broj smeštenih porodica.

2011. godina i dalje kontinuirano

budžet Republike Srbije 2.750.000,00

budžet Republike Srbije 3.600.000,00

2.2.

Identifikovanje posebno ugroženih lica i obezbeđivanje sredstava za pružanje urgentne jednokratne novčane pomoći.

MRSP, jedinice lokalne samouprave

Visina obezbeđenih sredstava za pružanje jednokratnih novčanih pomoći za prioritetne grupe.

Broj ostvarenih prava na jednokratnu novčanu pomoć (broj pojedinaca i broj porodica) koje ostvaruju ovo pravo.

2011. godina i dalje kontinuirano

budžet Republike Srbije 2.500.000,00

budžet Republike Srbije 3.000.000,00

2.3.

Započinjanje procedura za pribavljanje ličnih dokumenata.

MUP, KIRS

Povratnici uključeni u procedure za dobijanje potrebnih ličnih dokumenata.

Broj podnetih zahteva za pribavljanje dokumenata.

2011. godina i dalje kontinuirano

budžet Republike Srbije 400.000,00

budžet Republike Srbije 600.000,00

2.4.

Obezbeđivanje finansijskih sredstava za prevoz i pomoć za putovanje do prebivališta odnosno boravišta.

KIRS

Obezbeđena pomoć za prevoz povratnika.

Iznos obezbeđenih finansijskih sredstava.

2011. godina i dalje kontinuirano

budžet Republike Srbije 3.000.000,00

budžet Republike Srbije 4.000.000,00

2.5.

Obaveštavanje jedinica lokalne samouprave o dolasku povratnika po readmisiji radi preduzimanja odgovarajućih aktivnosti.

KIRS

Lokalne zajednice pripremljene za dolazak povratnika.

Uspostavljene saradnja sa svim jedinicama lokalne samouprave.

2011. godina i dalje kontinuirano

budžet Republike Srbije 45.000,00

budžet Republike Srbije 80.000,00

SPECIFIČNI CILJ 3: Razvijen i funkcionalan mehanizam za reintegraciju uz osnažene kapacitete zajednice i povratnika za uspešnu reintegraciju

1.

MERA 1: Podrška osnaživanju zajednica u sprovođenju programa reintegracije povratnika.

R. B.

AKTIVNOSTI

NOSIOCI

OČEKIVANI REZULTATI

INDIKATORI

ROK

IZVORI FINANSIRANJA

2011. godina

2012. godina

1.1.

Informisanje i obuka zaposlenih u organima jedinica lokalne samouprave u procesu prihvata povratnika.

MLJIMPDULS, KIRS

Povratnici integrisani u lokalnoj zajednici.

Broj jedinica lokalne samouprave u kojima su održani treninzi.

2011. godina i dalje kontinuirano

budžet Republike Srbije - donatorska sredstva 750.000,00

budžet Republike Srbije - donatorska sredstva 850.000,00

1.2.

Osnivanje info punktova i centara za podršku u jedinicama lokalne samouprave sa najvećim brojem povratnika.

KIRS i organi jedinica lokalne samouprave

Osnovani info punktovi i centri za podršku u jedinicama lokalne samouprave.

Broj povratnika koji su korisnici usluga.

2011. godina i dalje kontinuirano

budžet Republike Srbije i budžeti lokalne samouprave

budžet Republike Srbije i budžeti lokalne samouprave

1.3.

Ustanovljavanje foruma za razmenu najboljih iskustava iz prakse jedinica lokalne samouprave koje obezbeđuju najbolje uslove za radnu integraciju povratnika.

KIRS

Primena najboljih iskustava iz prakse.

Aktivan forum na sajtu KIRS-a.

2011. godina i dalje kontinuirano

budžet Republike Srbije 50.000,00

budžet Republike Srbije 50.000,00

2.

MERA 2: Osposobljavanja povratnika za samostalan i ravnopravan život uz puno poštovanje socijalnih i kulturnih različitosti i pruženu podršku baziranu na ispitanim potrebama povratnika.

R. B.

AKTIVNOSTI

NOSIOCI

OČEKIVANI REZULTATI

INDIKATORI

ROK

IZVORI FINANSIRANJA

2011. godina

2012. godina

2.1.

Razvijanje programa jačanja kadrovskih i tehničkih kapaciteta nadležnih organa u postupku regulisanja lične dokumentacije.

MLJIMPDULS, MPN, MUP, MRSP, organi jedinica lokalne samouprave

Obezbeđena lična dokumentacija povratnicima i obezbeđen pristup pravima iz oblasti socijalne, dečije i zdravstvene zaštite i obrazovanja.

Broj povratnika koji imaju ličnu dokumentaciju.

2011. godina i dalje kontinuirano

budžet Republike Srbije 100.000,00

budžet Republike Srbije 110.000,00

2.2.

Stvaranje uslova i obezbeđivanje podrške za jačanje kapaciteta lokalne samouprave za stambeno zbrinjavanje povratnika.

MŽSRPP, KIRS, organi jedinica lokalne samouprave

Uključivanje povratnika u programe stambenog zbrinjavanja, socijalnog stanovanja i alternativne oblike stambenog zbrinjavanja kao što je otkup napuštenih domaćinstava.

Broj povratnika uključenih u programe stambenog zbrinjavanja.

2011. godina i dalje kontinuirano

budžet Republike Srbije - IPA 2011.

budžet Republike Srbije - IPA 2012.

2.2.1.

Osnivanje stambenih agencija i drugih neprofitnih stambenih organizacija u jedinicama lokalne samouprave.

Organi jedinica lokalne samouprave

Uspostavljeni osnovni preduslovi za adekvatno stambeno zbrinjavanje povratnika.

Broj rešenih socijalnih stambenih potreba (kroz različite oblike pribavljanja stanova u javnom sektoru za stanovanje u zakup).

2011. godina i dalje kontinuirano

budžet lokalne samouprave

budžet lokalne samouprave

2.3.

Stvaranje uslova i obezbeđivanje podrške za jačanje kapaciteta jedinica lokalne samouprave za uključivanje povratnika u sistem socijalne i zdravstvene zaštite.

MRSP, MZ, organi jedinica lokalne samouprave

Obezbeđena podrška za jačanje kapaciteta organa jedinica lokalne samouprave radi uključivanje povratnika u sistem socijalne i zdravstvene zaštite.

Broj jedinica lokalne samouprave uključenih u sistem podrške.

2011. godina i dalje kontinuirano

budžet Republike Srbije i budžeti lokalne samouprave

budžet Republike Srbije i budžeti lokalne samouprave

2.3.1.

Regresiranje troškova boravka u predškolskoj ustanovi dece iz materijalno ugroženih porodica.

Organi jedinica lokalne samouprave

Obezbeđeno uključivanje dece u predškolske ustanove.

Broj dece uključene u predškolske ustanove.

2011. godina i dalje kontinuirano

budžet lokalne samouprave

budžet lokalne samouprave

2.3.2.

Izrada i distribucija uputstva za zdravstvene ustanove u vezi lica koja su u postupku readmisije.

MZ

Uspostavljen mehanizam informisanja ustanova zdravstvene zaštite.

Broj ustanova kojima je distribuirano uputstvo.

2011. godina i dalje kontinuirano

budžet Republike Srbije

budžet Republike Srbije

2.3.3.

Organizovanje zdravstvenih i vaspitnih programa prilagođenih povratnicima u cilju rane prevencije i ranog otkrivanja i lečenja patoloških stanja.

MZ

Realizovani zdravstveni i vaspitni programi.

Broj i vrsta zdravstvenih i vaspitnih programa realizovanih na nivou primarne zdravstvene zaštite prilagođenih povratnicima.

2011. godina i dalje kontinuirano

budžet Republike Srbije

budžet Republike Srbije

2.4.

Stvaranje uslova i obezbeđivanje podrške za jačanje kapaciteta organa jedinice lokalne samouprave za uključivanje povratnika u obrazovni sistem i sferu rada.

MERR, MLJIMPDULS, MPN, KIRS, NSZ, organi jedinice lokalne samouprave

Stvoreni uslovi i obezbeđena podrška za jačanje kapaciteta organa jedinice lokalne samouprave za uključivanje povratnika u obrazovni sistem i sferu rada.

Broj povratnika uključenih u obrazovni sistem i sferu rada.

2011. godina i dalje kontinuirano

budžet Republike Srbije 900.000,00

budžet Republike Srbije 1.550.000,00

2.4.1.

Podrška u redefinisanju postojećih lokalnih strategija i akcionih planova.

Organi jedinice lokalne samouprave

Lokalne strategije i akcioni planovi su izrađeni, budžetirani i implementirani.

Broj izrađenih, budžetiranih i implementiranih lokalnih strategija i akcionih planova.

2011. godina i dalje kontinuirano

budžet Republike Srbije 500.000,00

budžet Republike Srbije 500.000,00

2.4.2.

Obezbeđivanje pomoći u učenju deci iz marginalizovanih grupa koja imaju slabija postignuća: - izrada posebnih programa podrške u okviru školskih programa i godišnjeg programa rada; - saradnja škola sa udruženjima koja imaju akreditovane programe.

MPN, školske uprave, udruženja

Unapređen obrazovni nivo dece.

Broj dece koja pohađaju neki od oblika pomoći; Stepen poboljšanja školskih postignuća.

2011. godina

budžet Republike Srbije

budžet Republike Srbije 300.000,00

2.4.3.

Razvijanje posebnih programa rada sa decom iz marginalizovanih grupa: - izrada inkluzivnog programa podrške za decu koja su uključena u redovnu nastavu; - izrada programa za prerasle osnovce i srednjoškolce, priprema, organizovanje i sprovođenje razrednih ispita za upis u sledeći razred; - priprema i organizovanje kontinuiranog školovanja.

MPN

Izrađeni inkluzivni program podrške; razvijeni i publikovani programi, nastali na osnovu analize istraživanja i rezultata već primenjivanih programa u ustanovama ili u okviru rada udruženja; razvijeni programi koji bi deci iz marginalizovanih grupa omogućili učenje srpskog jezika pre početka ili nastavka daljeg školovanja.

- Broj dece iz marginalizovanih grupa obuhvaćenih programom;
- broj izrađenih i primenjenih programa.

2011. godina

budžet Republike Srbije

budžet Republike Srbije 350.000,00

2.4.4.

Obuka postojećeg vaspitačkog i nastavnog kadra: - implementacija posebnih, odnosno specifičnih obrazovnih programa za pojedine potrebe dece iz marginalizovanih grupa; - izrada novih obrazovnih programa; - usavršavanje postojećih obrazovnih programa; - primena interaktivnih metoda podučavanja, odnosno učenja; - individualizacija obrazovnog procesa; - saradnja sa porodicom; - horizontalno učenje.

MPN, lokalne organi jedinica lokalne samouprave, udruženja koja imaju akreditovane programe.

Obučen vaspitački i nastavnički kadar koji primenjuje i izrađuje posebne programe za rad sa decom iz marginalizovanih grupa.

- broj vaspitača i nastavnika koji su prošli obuku
- broj nastavnika koji primenjuju i izrađuju posebne programe.

2011. godina i dalje kontinuirano

budžet Republike Srbije 400.000

budžet Republike Srbije 400.000

2.4.5.

Obezbeđivanje pristupa pravu na rad i zapošljavanje; stvaranje finansijski održivih modela privređivanja i obezbeđivanje prava na rad i zapošljavanje.

MRSP, MERR, NSZ i lokalne službe za zapošljavanje

Stvoreni uslovi za obezbeđen pristup merama Nacionalnog akcionog plana zapošljavanja za 2011. godinu.

Broj radno sposobnih povratnika koji su obuhvaćeni merama iz Nacionalnog akcionog plana zapošljavanja za 2011. godinu.

2011. godina i dalje kontinuirano

budžet Republike Srbije i budžet lokalne samouprave

budžet Republike Srbije i budžet lokalne samouprave

2.5.

Osnivanje posebnog fonda u jedinicama lokalne samouprave (definisati budžetsku liniju za podršku programima integracije svih marginalizovanih grupa, a posebno za programe reintegracije povratnika po osnovu Sporazuma o readmisiji).

Organi jedinica lokalne samouprave

Definisana budžetska linija za podršku programima integracije svih marginalizovanih grupa, a posebno za programe reintegracije povratnika po osnovu Sporazuma o readmisiji.

Broj jedinica lokalne samouprave koje su definisale budžetsku liniju.

2011. godina i dalje kontinuirano

budžet lokalne samouprave precizno će se definisati nakon izrade lokalnih akcionih planova

budžet lokalne samouprave precizno će se definisati nakon izrade lokalnih akcionih planova

Ukupno potrebna finansijska sredstva u 2011. godini za realizaciju Akcionog plana

18.995.000,00

Iz donatorskih sredstava obezbediti 6.750.000,00 iz budžeta Republike Srbije 12.245.000,00

 

Ukupno potrebna finansijska sredstva u 2012. godini za realizaciju akcionog plana

68.140.000,00

budžet Republike Srbije 59.090.000,00

 

Donatorska sredstva 9.050.000

 

Ukupno 2011. i 2012. godina

87.135.000,00