STATUT

GRADA SUBOTICE

("Sl. list opštine Subotica", br. 26/2008 i 27/2008 - ispr. i "Sl. list grada Subotice", br. 46/2011)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Grad Subotica (u daljem tekstu: Grad) je teritorijalna jedinica u kojoj građani ostvaruju pravo na lokalnu samoupravu, u skladu sa Ustavom, zakonom i sa Statutom Grada Subotice (u daljem tekstu: Statut).

Član 2

Teritoriju Grada, u skladu sa zakonom, čine naseljena mesta, odnosno područja katastarskih opština koja ulaze u njen sastav, i to:

Redni broj

Naziv naseljenog mesta na srpskom jeziku

Naziv naseljenog mesta na mađarskom jeziku

Naziv naseljenog mesta na hrvatskom jeziku

Naziv katastarske opštine

1.

Bajmok

Bajmok

Bajmak

Bajmok

2.

Mišićevo

Mišićevo

Mišićevo

Bajmok

3.

Bački Vinogradi

Királyhalom

Bački Vinogradi

Bački Vinogradi

4.

Bikovo

Békova

Bikovo

Bikovo

5.

Gornji Tavankut

Felsőtavankút

Gornji Tavankut

Tavankut

6.

Donji Tavankut

Alsótavankút

Donji Tavankut

Tavankut

7.

Ljutovo

Mérges

Mirgeš

Tavankut

8.

Hajdukovo

Hajdújárás

Hajdukovo

Palić

9.

Šupljak

Ludas

Šupljak

Palić

10.

Đurđin

Györgyén

Đurđin

Đurđin

11.

Kelebija

Kelebia

Kelebija

Stari grad (deo)

12.

Mala Bosna

Kisbosznia

Mala Bosna

Donji grad (deo)

13.

Novi Žednik

Újzsednik

Novi Žednik

Žednik

14.

Stari Žednik

Nagyfény

Žednik

Žednik

15.

Palić

Palics

Palić

Palić

16.

Subotica

Szabadka

Subotica

Donji grad (deo)
Novi grad (deo)
Stari grad (deo)

17.

Čantavir

Csantavér

Čantavir

Čantavir

18.

Bačko Dušanovo

Dusanovó

Bačko Dušanovo

Čantavir

19.

Višnjevac

Visnyevác

Višnjevac

Čantavir

Član 3

Naziv Grada je:

GRAD SUBOTICA - na srpskom jeziku

GRAD SUBOTICA - na hrvatskom jeziku

SZABADKA VÁROS - na mađarskom jeziku.

Član 4

Sedište Grada je u Subotici, Trg slobode 1.

Član 5

Grad ima svojstvo pravnog lica.

Član 6

Organi Grada imaju pečat okruglog oblika sa tekstom:

"Republika Srbija - Autonomna Pokrajina Vojvodina - Grad Subotica, naziv organa, Subotica"

U sredini pečata nalazi se grb Republike Srbije.

Tekst pečata ispisuje se na srpskom jeziku - ćiriličkim pismom, na hrvatskom jeziku - latiničnim pismom i na mađarskom jeziku, u skladu s pravopisima ovih jezika.

Član 7

Grad ima svoje simbole: grb i zastavu.

Grb Grada je sledećeg oblika i sadržine: štit sa šiljastim podnožjem (barokna varijanta) sa biljnom geometrijskom ornamentikom, s tim da se u gornjem plavom polju pojavljuje Bogorodica u skrletnoj odeći s detetom Isusom u naručju pred njom stoji Sv. Terezija u odeći bosonogih karmelićanki, s ispruženim rukama prema malom Isusu, u donjem polju je stilizovani lav zlatne boje, propet na desnu stranu sa mačem u desnoj šapi.

Zastava Grada je sledeće veličine i sadržine: široka je 92 cm a dugačka 136 cm (sa delom za navlačenje na koplje 140 cm); izrađena je od dvostruke svile bele i svetloplave boje, sa obe strane površine zastava je horizontalno podeljena na dva polja jednake širine, s tim da je belo polje u gornjem, a plavo u donjem delu; sa obe strane u centralnom delu našiven je grb Grada; s tri strane zastava je obrubljena resama boje zlata, dok je sa četvrte navučena na koplje; pojedinačna dužina rese je 45 mm; zastava je postavljena na koplje od eloksiranog metala dužine 255 cm, koje se u gornjem delu završava listolikim završetkom visokim 37 cm.

Način korišćenja grba i zastave Grada utvrđuju se odlukom Skupštine grada.

Član 8

Grad ima svoj praznik - Dan grada.

Dan grada je 1. septembar - kada je 1779. godine bilo svečano uvođenje (instalacija) privilegije - statusa slobodnog kraljevskog grada Subotice.

Dan Grada obeležava se prigodnim manifestacijama i dodelom javnih priznanja.

Način obeležavanja Dana grada i vrstu javnih priznanja kao i postupak i način njihove dodele uređuju se odlukom Skupštine grada.

Član 9

U Gradu su u ravnopravnoj službenoj upotrebi srpski, hrvatski i mađarski jezik, sa svojim pismima.

Na teritoriji Grada Subotice se osim zastave Republike Srbije, koristi zastava Autonomne Pokrajine Vojvodine, u skladu sa Odlukom o zastavi Autonomne Pokrajine Vojvodine ("Službeni list APV", broj 2/2004), kao i simboli i znamenja nacionalnih zajednica čiji su jezici u službenoj upotrebi, a u skladu sa Zakonom o zaštiti prava i sloboda nacionalnih manjina ("Službeni list SRJ", broj 11/2002).

Član 10

Rad organa Grada je dostupan javnosti.

Bliže odredbe o javnosti rada i obaveštavanja građana utvrđuju se Poslovnikom o radu Skupštine grada i posebnim odlukama Skupštine grada.

Član 11

Grad ima svoju imovinu.

Imovinom Grada samostalno upravljaju organi Grada, u skladu sa zakonom.

II NADLEŽNOSTI GRADA

Član 12

Grad, preko svojih organa, u skladu sa Ustavom i zakonom:

1. donosi programe razvoja;

2. donosi urbanističke planove;

3. donosi budžet i završni račun;

4. utvrđuje stope izvornih prihoda Grada , kao i način i merila za određivanje visine lokalnih taksi i naknada;

5. uređuje i obezbeđuje obavljanje i razvoj komunalnih delatnosti (prečišćavanje i distribucija vode, prečišćavanje i odvođenje atmosferskih i otpadnih voda, proizvodnja i snabdevanje parom i toplom vodom, linijski gradski i prigradski prevoz putnika u drumskom saobraćaju, održavanje čistoće u gradu i naseljima, održavanje deponija, uređivanje, održavanje i korišćenje pijaca, parkova, zelenih, rekreacionih i drugih javnih površina, javnih parkirališta, javna rasveta, uređivanje i održavanje groblja i sahranjivanje i dr.), kao i organizacione, materijalne i druge uslove za njihovo obavljanje;

6. stara se o održavanju stambenih zgrada i bezbednosti njihovog korišćenja i utvrđuje visinu naknade za održavanje stambenih zgrada;

7. sprovodi postupak iseljenja bespravno useljenih lica u stanove i zajedničke prostorije u stambenim zgradama;

8. donosi programe uređenja građevinskog zemljišta, uređuje i obezbeđuje vršenje poslova uređenja i korišćenja građevinskog zemljišta i utvrđuje visinu naknade za uređivanje i korišćenje građevinskog zemljišta;

9. donosi programe i sprovodi projekte lokalnog ekonomskog razvoja i stara se o unapređenju opšteg okvira za privređivanje u Gradu;

10. uređuje i obezbeđuje korišćenje poslovnog prostora kojim upravlja, utvrđuje visinu naknade za korišćenje poslovnog prostora i vrši nadzor nad korišćenjem poslovnog prostora;

11. stara se o zaštiti životne sredine, donosi programe korišćenja i zaštite prirodnih vrednosti i programe zaštite životne sredine, odnosno lokalne akcione i sanacione planove, u skladu sa strateškim dokumentima i svojim interesima i specifičnostima i utvrđuje posebnu naknadu za zaštitu i unapređenje životne sredine;

12. uređuje i obezbeđuje obavljanje poslova koji se odnose na izgradnju, rehabilitaciju i rekonstrukciju, održavanje, zaštitu, korišćenje, razvoj i upravljanje lokalnim i nekategorisanim putevima, kao i ulicama u naselju;

13. uređuje i obezbeđuje posebne uslove i organizaciju auto-taksi prevoza putnika;

14. uređuje i obezbeđuje organizaciju prevoza u linijskoj plovidbi koji se vrši na teritoriji Grada, te određuje delove obale i vodenog prostora na kojima se mogu graditi hidrograđevinski objekti i postavljati plovni objekti;

15. osniva robne rezerve i utvrđuje njihov obim i strukturu, uz saglasnost nadležnog ministarstva, radi zadovoljavanja potreba lokalnog stanovništva;

16. osniva ustanove i organizacije u oblasti osnovnog obrazovanja, kulture, primarne zdravstvene zaštite, fizičke kulture, sporta, dečje zaštite i turizma, prati i obezbeđuje njihovo funkcionisanje;

17. osniva ustanove u oblasti socijalne zaštite i prati i obezbeđuje njihovo funkcionisanje, daje dozvole za početak rada ustanova socijalne zaštite koje osnivaju druga pravna i fizička lica, utvrđuje ispunjenost uslova za pružanje usluga socijalne zaštite, utvrđuje normative i standarde za obavljanje delatnosti ustanova čiji je osnivač, donosi propise o pravima u socijalnoj zaštiti i obavlja poslove državnog staratelja;

18. organizuje vršenje poslova u vezi sa zaštitom kulturnih dobara od značaja za Grad, podstiče razvoj kulturnog i umetničkog stvaralaštva, obezbeđuje sredstva za finansiranje i sufinansiranje programa i projekata u oblasti kulture od značaja za Grad i stvara uslove za rad muzeja i biblioteka i drugih ustanova kulture čiji je osnivač;

19. organizuje zaštitu od elementarnih i drugih većih nepogoda i zaštitu od požara i stvara uslove za njihovo otklanjanje, odnosno ublažavanje njihovih posledica;

20. donosi osnove zaštite, korišćenja i uređenja poljoprivrednog zemljišta i stara se o njihovom sprovođenju, određuje erozivna područja, stara se o korišćenju pašnjaka i odlučuje o privođenju pašnjaka drugoj kulturi;

21. uređuje i utvrđuje način korišćenja i upravljanja izvorima, javnim bunarima i česmama, utvrđuje vodoprivredne uslove, izdaje vodoprivredne saglasnosti i vodoprivredne dozvole za objekte lokalnog značaja;

22. stara se i obezbeđuje uslove za očuvanje, korišćenje i unapređenje područja sa prirodnim lekovitim svojstvima;

23. podstiče i stara se o razvoju turizma na svojoj teritoriji i utvrđuje visinu boravišne takse;

24. stara se o razvoju i unapređenju ugostiteljstva, zanatstva i trgovine, uređuje radno vreme, mesta na kojima se mogu obavljati određene delatnosti i druge uslove za njihov rad;

25. upravlja imovinom Grada i koristi sredstva u državnoj svojini i stara se o njihovom očuvanju i uvećanju;

26. uređuje i organizuje vršenje poslova u vezi sa držanjem i zaštitom domaćih i egzotičnih životinja;

27. organizuje vršenje poslova pravne zaštite svojih prava i interesa;

28. obrazuje organe, organizacije i službe za potrebe Grada i uređuje njihovu organizaciju i rad;

29. pomaže razvoj različitih oblika samopomoći i solidarnosti s licima sa posebnim potrebama kao i sa licima koja su suštinski u nejednakom položaju sa ostalim građanima i podstiče aktivnosti i pruža pomoć organizacijama invalida i drugim socijalno-humanitarnim organizacijama na svojoj teritoriji;

30. podstiče i pomaže razvoj zadrugarstva;

31. organizuje službu pravne pomoći građanima;

32. stara se o ostvarivanju, zaštiti i unapređenju ljudskih prava i individualnih i kolektivnih prava pripadnika nacionalnih manjina i etničkih grupa;

33. utvrđuje jezike i pisma nacionalnih manjina koji su u službenoj upotrebi na teritoriji Grada;

34. stara se o javnom informisanju od lokalnog značaja i obezbeđuje uslove za javno informisanje na srpskom jeziku i jeziku nacionalnih manjina koji se koriste na teritoriji Grada, osniva televizijske i radio-stanice radi izveštavanja na jeziku nacionalnih manjina koji je u Gradu u službenoj upotrebi, kao i radi izveštavanja na jeziku nacionalnih manjina koji nije u službenoj upotrebi, kada takvo izveštavanje predstavlja dostignuti nivo manjinskih prava;

35. propisuje prekršaje za povrede gradskih propisa;

36. obrazuje inspekcijske službe i vrši inspekcijski nadzor nad izvršenjem propisa i drugih opštih akata iz nadležnosti Grada;

37. uređuje organizaciju i rad mirovnih veća;

38. uređuje i obezbeđuje upotrebu imena, grba i drugog obeležja Grada;

39. obavlja i druge poslove od neposrednog interesa za građane, u skladu s Ustavom, zakonom i Statutom.

Član 13

Za ostvarivanje svojih prava i dužnosti i potreba lokalnog stanovništva Grad može odlukom osnivati: preduzeća, ustanove i druge organizacije koje vrše javnu službu.

Preduzeća, ustanove i druge organizacije koje vrše javnu službu dužne su da najmanje jednom godišnje podnose Skupštini grada izveštaj o svom radu.

Član 14

U vršenju poslova iz svoje nadležnosti Grad može pojedine poslove poveriti preduzeću, ustanovi, drugoj organizaciji, mesnoj zajednici i preduzetniku.

Poveravanje poslova iz stava 1. ovog člana vrši se odlukom Skupštine grada, u skladu sa zakonom.

Član 15

Grad vrši poslove koji su mu povereni iz okvira prava i dužnosti Republike i iz okvira prava i dužnosti Autonomne Pokrajine Vojvodine.

Sredstva za obavljanje poverenih poslova obezbeđuju se u skladu sa vrstom i obimom poslova.

Član 16

Grad obavlja kao poverene poslove pojedine poslove inspekcijskog nadzora iz oblasti, prosvete, zdravstva, zaštite životne sredine, rudarstva, prometa robe i usluga, poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva i druge inspekcijske poslove u skladu sa zakonom.

Član 17

Grad, u skladu sa zakonom, obrazuje komunalnu policiju, obezbeđuje i organizuje vršenje poslova komunalne policije.

III FINANSIRANJE POSLOVA GRADA

Član 18

Za obavljanje poslova Grada utvrđenih Ustavom i zakonom, za obavljanje zakonom poverenih poslova iz okvira prava i dužnosti Republike kao i za obavljanje pojedinih poslova koje mu iz svoje nadležnosti odlukom poveri Autonomna Pokrajina Vojvodina, Gradu pripadaju prihodi i primanja utvrđeni zakonom.

Poslovi Grada finansiraju se iz izvornih i ustupljenih prihoda, transfera, primanja po osnovu zaduživanja i drugih prihoda i primanja utvrđenih zakonom.

Gradu pripadaju izvorni prihodi ostvareni na teritoriji Grada, u skladu sa Zakonom koji uređuje finansiranje lokalne samouprave.

Član 19

Skupština donosi budžet Grada za svaku fiskalnu godinu, kojim se obuhvataju svi prihodi i druga primanja, zaduživanja i druge finansijske transakcije, rashodi i drugi izdaci, u skladu sa zakonom.

Po isteku godine za koju je budžet donet sastavlja se završni račun o izvršenju budžeta Grada.

1. Samodoprinos

Član 20

Radi rešavanja određenih pitanja od neposrednog interesa za građane, Skupština može, u skladu sa zakonom, na način i po postupku utvrđenim zakonom i Statutom, uvesti samodoprinos za teritoriju Grada ili za jedan njegov deo.

Član 21

Inicijativu za uvođenje samodoprinosa mogu pokrenuti građani sa dela teritorije Grada na koji se samodoprinos odnosi i odbornici putem organa mesne zajednice ili putem zbora građana.

Uz inicijativu za uvođenje samodoprinosa podnosi se program kojim se utvrđuju izvori, namena i način obezbeđivanja ukupnih finansijskih sredstava za realizaciju projekta koji je predmet odluke.

Član 22

Predlog odluke o uvođenju samodoprinosa utvrđuje Skupština, na način i u postupku predviđenom za donošenje Statuta, većinom od ukupnog broja odbornika.

Odluka sadrži podatke koji se odnose na:

1. potrebe, odnosno namene za koje se sredstva prikupljaju;

2. područje na kome se sredstva prikupljaju;

3. vreme za koje se sredstva prikupljaju;

4. ukupan iznos sredstava koja se prikupljaju;

5. obveznike, način i rokove izvršavanja samodoprinosa, kao i lica koja se oslobađaju te obaveze;

6. visinu samodoprinosa (osnovica, proporcijalna stopa i dr.);

7. način vođenja evidencije o sredstvima;

8. iznos i jedinicu mere preračunavanja kada se samodoprinos izražava u radu, prevozničkim i drugim uslugama;

9. način ostvarivanja nadzora građana u namenskom korišćenju sredstava;

10. način vraćanja sredstava koja se ostvare iznad iznosa koji je odlukom određen.

Član 23

Odluku o uvođenju samodoprinosa donose građani referendumom, u skladu sa zakonom i Statutom.

Član 24

Odluku donose građani koji imaju izborno pravo i prebivalište na području na kome se sredstva prikupljaju.

Odluku donose i građani koji nemaju izborno pravo i prebivalište na području na kome se prikupljaju sredstva, ako na tom području imaju nepokretnu imovinu, a sredstvima se poboljšavaju uslovi korišćenja te imovine.

Odluka se smatra donetom kada se za nju izjasni većina od ukupnog broja građana iz stava 1. i 2. ovog člana.

Član 25

Odluka o uvođenju samodoprinosa se objavljuje na način na koji se objavljuju akti Grada.

2. Raspolaganje i korišćenje javnih prihoda Grada

Član 26

Grad, u skladu sa zakonom, odlučuje o visini sredstava za obavljanje svojih poslova.

Član 27

Zahtev za obezbeđenje sredstava u budžetu Grada, korisnici sredstava budžeta podnose u roku i na način utvrđen odlukom Skupštine grada, u skladu sa zakonom.

Korisnici sredstava budžeta dužni su na zahtev organa Grada, a najmanje jedanput godišnje, podnositi izveštaj o svom radu i ostvarivanju programa i korišćenju sredstava budžeta.

Gradonačelnik odlukom osniva lokalnu službu za inspekciju i reviziju, u skladu sa zakonom.

Član 28

Grad daje saglasnost na opšte akte kojima se uređuju broj i struktura zaposlenih kod direktnih i indirektnih korisnika budžetskih sredstava koji se finansiraju iz budžeta Grada i na broj i strukturu zaposlenih i drugih lica koja se angažuju na ostvarivanju programa ili dela programa korisnika budžeta Grada.

IV ORGANI GRADA

Član 29

Organi grada su:

1. Skupština grada,

2. Gradonačelnik,

3. Gradsko veće i

4. Gradska uprava.

1. SKUPŠTINA GRADA SUBOTICE

Član 30

Skupština grada Subotice (u daljem testu: Skupština) je najviši organ Grada koji vrši osnovne funkcije lokalne vlasti, utvrđene Ustavom, zakonom i Statutom.

Skupštinu čine odbornici, koje biraju građani na neposrednim izborima, tajnim glasanjem, u skladu sa zakonom i Statutom.

Skupština se smatra konstituisanom izborom predsednika Skupštine i postavljanjem sekretara Skupštine.

Član 31

Skupština ima 67 odbornika.

Odbornici se biraju na četiri godine.

Član 32

Odbornik ne može biti zaposlen u Gradskoj upravi i lice koje imenuje, odnosno postavlja Skupština.

Ako zaposleni u Gradskoj upravi bude izabran za odbornika, prava i obaveze po osnovu rada miruju mu dok traje njegov odbornički mandat.

Danom potvrđivanja odborničkog mandata licima koje je imenovala, odnosno postavila Skupština, prestaje funkcija na koju su imenovani, odnosno postavljeni.

Član 33

Skupština u skladu sa zakonom:

1. donosi Statut Grada i poslovnik Skupštine;

2. donosi budžet i završni račun Grada;

3. utvrđuje stope izvornih prihoda Grada, kao i način i merila za određivanje visine lokalnih taksi i naknada;

4. donosi program razvoja Grada i pojedinih delatnosti;

5. donosi urbanistički plan Grada i uređuje korišćenje građevinskog zemljišta;

6. donosi propise i druge opšte akte;

7. raspisuje gradski referendum i referendum na delu teritorije Grada, izjašnjava se o predlozima sadržanim u građanskoj inicijativi i utvrđuje predlog odluke o samodoprinosu;

8. osniva službe, javna preduzeća, ustanove i organizacije, utvrđene Statutom i vrši nadzor nad njihovim radom;

9. imenuje i razrešava upravni i nadzorni odbor, imenuje i razrešava direktore javnih preduzeća, ustanova, organizacija i službi, čiji je osnivač i daje saglasnost na njihove statute, u skladu sa zakonom;

10. bira i razrešava predsednika Skupštine i zamenika predsednika Skupštine;

11. postavlja i razrešava sekretara Skupštine;

12. bira i razrešava Gradonačelnika Subotice (u daljem tekstu: Gradonačelnik) i, na predlog Gradonačelnika, bira zamenika Gradonačelnika i članove Gradskog veća;

13. utvrđuje gradske takse i druge lokalne prihode koji Gradu pripadaju po zakonu;

14. utvrđuje naknadu za uređivanje i korišćenje građevinskog zemljišta;

15. donosi akt o javnom zaduživanju Grada, u skladu sa zakonom kojim se uređuje javni dug;

16. propisuje radno vreme ugostiteljskih, trgovinskih i zanatskih objekata;

17. daje mišljenje o republičkom, pokrajinskom i regionalnom prostornom planu;

18. daje mišljenje o zakonima kojima se uređuju pitanja od interesa za lokalnu samoupravu;

19. daje saglasnost na upotrebu imena, grba i drugog obeležja Grada;

20. obavlja i druge poslove utvrđene zakonom i Statutom.

Član 34

Skupština odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja odbornika.

Odluke se donose većinom glasova prisutnih odbornika, ukoliko zakonom ili Statutom nije drukčije određeno.

O donošenju Statuta, budžeta i urbanističkih planova odlučuje se većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Član 35

Sednicu Skupštine saziva predsednik Skupštine, po potrebi, a najmanje jednom u tri meseca.

Predsednik Skupštine je dužan da sednicu zakaže na zahtev Gradonačelnika, Gradskog veća ili jedne trećine odbornika, u roku od sedam dana od dana podnošenja zahteva, tako da dan održavanja sednice bude najkasnije u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva.

Ako predsednik Skupštine ne zakaže sednicu u roku iz stava 2. ovog člana, sednicu može zakazati podnosilac zahteva, a predsedava odbornik koga odredi podnosilac zahteva.

Predsednik Skupštine može odložiti sednicu koju je sazvao samo u slučaju kada ne postoji kvorum potreban za rad, a u drugim slučajevima o odlaganju sednice odlučuje Skupština.

Član 36

Sednice Skupštine su javne.

Skupština može odlučiti da sednica Skupštine ne bude javna iz razloga bezbednosti i drugih razloga utvrđenih zakonom.

Odluka iz stava 2. ovog člana donosi se većinom od ukupnog broja odbornika.

Način obezbeđivanja javnosti u radu Skupštine kao i postupak isključenja javnosti bliže se uređuje Poslovnikom skupštine.

Član 37

Skupština osniva stalna ili povremena radna tela za razmatranje pitanja iz njene nadležnosti.

Radna tela daju mišljenje na predloge propisa i odluka koje donosi Skupština i obavljaju druge poslove utvrđene Statutom.

Član 38

Stalna radna tela Skupštine su saveti i komisije, i to:

1. Savet za budžet i finansije

2. Savet za urbanizam, stambeno-komunalnu delatnost i zaštitu životne sredine

3. Savet za razvoj društvenih delatnosti

4. Savet za poljoprivredu

5. Savet za razvoj sela

6. Savet za razvoj privrede, male privrede i privatnog preduzetništva

7. Savet za razvoj grada

8. Komisija za statutarna pitanja, organizaciju i normativna akta Skupštine

9. Komisija za kadrovska i administrativna pitanja i radne odnose

10. Mandatno-imunitetska komisija

11. Komisija za predstavke i žalbe

12. Izborna komisija grada Subotice

13. Komisija za sredstva informisanja

14. Savet za ravnopravnost polova.

Član 39

Povremena radna tela Skupštine obrazuju se aktom Skupštine radi izvršenja određenih zadataka i radi pretresanja određenih pitanja iz njene nadležnosti.

Aktom o obrazovanju povremenog radnog tela utvrđuje se delokrug i sastav povremenog radnog tela i način i vreme na koje se obrazuje.

Član 40

Predsednik Skupštine zajedno sa predsednicima odborničkih grupa predlaže Skupštini kandidate za predsednike i njihove zamenike i za članove stalnih radnih tela, srazmerno broju odbornika koje odborničke grupe imaju u Skupštini.

Predsednika, zamenika predsednika i članove radnih tela bira i razrešava Skupština.

Za članove radnih tela, osim odbornika mogu se birati i građani.

Odbornik može biti član najviše dva stalna radna tela.

O predloženim kandidatima za članove stalnih radnih tela otvara se rasprava.

O osporenom predlogu za izbor pojedinog člana stalnog radnog tela odlučuje se većinom glasova prisutnih odbornika.

Ako je ovaj predlog usvojen, odbornička grupa čiji je kandidat osporen podnosi novi predlog za člana stalnog radnog tela.

Po završetku rasprave o predloženoj listi za članove stalnih radnih tela odlučuje se u celini javnim glasanjem.

Član 41

Predsednik radnog tela organizuje rad, saziva i predsedava sednicama radnog tela, formuliše zaključke i o tome pismeno obaveštava predsednika i sekretara Skupštine.

Članovi radnog tela učestvuju u radu, iznose mišljenje i daju predloge po pitanjima koja su na dnevnom redu, kao i drugim pitanjima iz nadležnosti radnog tela.

Član 42

Odbornik ne može biti pozvan na krivičnu odgovornost, pritvoren ili kažnjen zbog iznetog mišljenja ili davanja glasa na sednici Skupštine i radnih tela.

Predsednik, zamenik predsednika i sekretar Skupštine

Član 43

Skupština ima predsednika.

Predsednik skupštine organizuje rad Skupštine, saziva i predsedava njenim sednicama, ostvaruje saradnju sa Gradonačelnikom i Gradskim većem, stara se o ostvarivanju javnosti rada, potpisuje akta koja Skupština donosi i obavlja druge poslove utvrđene zakonom, Statutom i Poslovnikom skupštine.

Predsednik skupštine, na predlog najmanje 1/3 odbornika, bira se iz reda odbornika na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine.

Predsednik skupštine može biti razrešen i pre isteka vremena za koje je izabran, na isti način na koji je biran.

Postupak i način izbora i razrešenja predsednika Skupštine uređuje se Poslovnikom Skupštine.

Član 44

Predsednik skupštine ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.

Zamenik predsednika Skupštine bira se i razrešava na isti način kao i predsednik Skupštine.

Član 45

Skupština ima sekretara koji se stara o obavljanju stručnih poslova u vezi sa sazivanjem i održavanjem sednica Skupštine i njenih radnih tela i rukovodi administrativnim poslovima vezanim za njihov rad.

Sekretar skupštine se postavlja na predlog predsednika Skupštine na četiri godine i može biti ponovo postavljen.

Za sekretara Skupštine može biti postavljeno lice sa završenim pravnim fakultetom, položenim stručnim ispitom za rad u organima uprave i radnim iskustvom od najmanje tri godine.

Skupština može, na predlog predsednika Skupštine, razrešiti sekretara i pre isteka mandata.

Sekretar može imati zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti.

Zamenik sekretara Skupštine postavlja se i razrešava na isti način i pod istim uslovima kao i sekretar.

Član 46

Način pripreme, vođenje i rad sednice Skupštine, organizacija i rad stručnih službi Skupštine i druga pitanja vezana za rad Skupštine uređuju se Poslovnikom skupštine.

2. IZVRŠNI ORGANI GRADA

2.1. Gradonačelnik

Član 47

Izvršni organi Grada su Gradonačelnik i Gradsko veće.

Član 48

Gradonačelnika bira Skupština, iz reda odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine.

Gradonačelnik ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.

Predsednik Skupštine predlaže kandidata za Gradonačelnika.

Kandidat za Gradonačelnika predlaže kandidata za zamenika Gradonačelnika iz reda odbornika, koga bira Skupština na isti način kao Gradonačelnika.

Gradonačelniku i Zameniku gradonačelnika izborom na ove funkcije prestaje mandat odbornika u Skupštini.

Gradonačelnik i Zamenik gradonačelnika su na stalnom radu u Gradu.

Član 49

Gradonačelnik može postaviti pomoćnike Gradonačelnika za pojedine oblasti.

Pomoćnici Gradonačelnika pokreću inicijative, predlažu projekte i sačinjavaju mišljenja u vezi sa pitanjima koja su od značaja za razvoj u oblastima za koje su postavljeni i vrše druge poslove utvrđene aktom o organizaciji Gradske uprave.

Pomoćnike Gradonačelnika postavlja i razrešava Gradonačelnik.

U Gradskoj upravi može biti postavljeno najviše pet pomoćnika Gradonačelnika.

Član 50

Gradonačelnik može obrazovati povremena radna tela koja pružaju stručnu pomoć u pitanjima iz njegove nadležnosti.

Član 51

Gradonačelnik:

1. predstavlja i zastupa Grad;

2. predlaže način rešavanja pitanja o kojima odlučuje Skupština;

3. naredbodavac je za izvršenje budžeta;

4. usmerava i usklađuje rad Gradske uprave;

5. donosi pojedinačne akte za koje je ovlašćen zakonom, Statutom ili odlukom Skupštine;

6. daje saglasnost na opšte akte kojima se uređuju broj i struktura zaposlenih kod direktnih i indirektnih korisnika budžetskih sredstava koji se finansiraju iz budžeta Grada i na broj i strukturu zaposlenih i drugih lica koja se angažuju na ostvarivanju programa ili dela programa korisnika budžeta Grada;

7. odlučuje o davanju na korišćenje, odnosno u zakup, kao i o otkazu ugovora o davanju na korišćenje, odnosno u zakup i stavljanju hipoteke na nepokretnosti koje koriste organi i organizacije Grada, uz saglasnost Republičke direkcije za imovinu Republike Srbije;

8. odlučuje o pribavljanju i otuđenju opreme veće vrednosti za potrebe organa i organizacija Grada, uz saglasnost Vlade Republike Srbije;

9. odlučuje o pribavljanju i otuđenju prevoznih sredstava za potrebe rada organa i organizacija Grada;

10. vrši i druge poslove utvrđene Statutom i drugim aktima Grada.

Član 52

U slučaju ratnog stanja, Gradonačelnik donosi akte iz nadležnosti Skupštine s tim što je dužan da ih podnese na potvrdu Skupštini čim ona bude u mogućnosti da se sastane.

Član 53

Gradonačelnik može biti razrešen pre isteka vremena na koje je biran, na obrazložen predlog najmanje 1/3 odbornika, na isti način na koji je izabran.

O predlogu za razrešenje Gradonačelnika mora se raspravljati i odlučivati u roku od 15 dana od dana dostavljanja predloga predsedniku Skupštine.

Ako Skupština ne razreši Gradonačelnika, odbornici koji su podneli predlog za razrešenje ne mogu ponovo predložiti razrešenje Gradonačelnika pre isteka roka od šest meseci od odbijanja prethodnog predloga.

Član 54

Razrešenjem Gradonačelnika prestaje mandat Zamenika gradonačelnika i Gradskog veća.

Zamenik Gradonačelnika, odnosno član Gradskog veća, mogu biti razrešeni pre isteka vremena na koje su birani, na predlog Gradonačelnika ili najmanje jedne trećine odbornika, na isti način na koji su izabrani.

Istovremeno sa predlogom za razrešenje zamenika Gradonačelnika ili člana Gradskog veća, Gradonačelnik je dužan da Skupštini podnese predlog za izbor novog Zamenika gradonačelnika ili člana Gradskog veća, koja istovremeno donosi odluku o razrešenju i o izboru.

Gradonačelnik, Zamenik gradonačelnika ili član Gradskog veća koji su razrešeni ili su podneli ostavku, ostaju na dužnosti i vrše tekuće poslove do izbora novog Gradonačelnika, Zamenika gradonačelnika ili člana Gradskog veća.

Član 55

Prestankom mandata Skupštine prestaje mandat izvršnih organa Grada, s tim da oni vrše tekuće poslove iz svoje nadležnosti do stupanja na dužnost novog Gradonačelnika i Gradskog veća, odnosno predsednika i članova privremenog organa ako je Skupštini mandat prestao zbog raspuštanja Skupštine.

2.2. Gradsko veće

Član 56

Gradsko veće čine Gradonačelnik, Zamenik gradonačelnika, kao i članovi Gradskog veća koje bira Skupština na period od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom od ukupnog broja odbornika.

Kandidate za članove Gradskog veća predlaže kandidat za Gradonačelnika.

Kada odlučuje o izboru Gradonačelnika, Skupština istovremeno odlučuje o izboru Zamenika gradonačelnika i članova Gradskog veća.

Gradonačelnik je predsednik Gradskog veća.

Zamenik gradonačelnika je član Gradskog veća po funkciji.

Gradsko veće čini najviše 11 članova koje Skupština bira na predlog Gradonačelnika.

Članovi Gradskog veća koje bira Skupština ne mogu istovremeno biti i odbornici, a mogu biti zaduženi za jedno ili više određenih područja iz nadležnosti Grada.

Odborniku koji bude izabran za člana Gradskog veća prestaje odbornički mandat.

Članovi Gradskog veća mogu biti na stalnom radu u Gradu.

Organizacija Gradskog veća se utvrđuje odlukom koju donosi Skupština u skladu sa zakonom.

Član 57

Gradsko veće:

1. predlaže Statut, budžet i druge odluke i akte koje donosi Skupština;

2. neposredno izvršava i stara se o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine;

3. donosi odluku o privremenom finansiranju u slučaju da Skupština ne donese budžet pre početka fiskalne godine;

4 vrši nadzor nad radom Gradske uprave, poništava ili ukida akte Gradske uprave koji nisu u saglasnosti sa zakonom, Statutom i drugim opštim aktom ili odlukom koje donosi Skupština;

5. rešava u upravnom postupku u drugom stepenu o pravima i obavezama građana, preduzeća i ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti Grada;

6. stara se o izvršavanju poverenih nadležnosti iz okvira prava i dužnosti Republike, odnosno Autonomne Pokrajine;

7. postavlja i razrešava načelnika Gradske uprave;

8. utvrđuje uslove i način korišćenja prevoznih sredstava za potrebe organa i organizacija Grada.

Član 58

Gradonačelnik predstavlja Gradsko veće, saziva i vodi njegove sednice.

Gradonačelnik je odgovoran za zakonitost rada Gradskog veća.

Gradonačelnik je dužan da obustavi od primene odluku Gradskog veća za koju smatra da nije saglasna zakonu.

Gradsko veće može da odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja njegovih članova.

Gradsko veće odlučuje većinom glasova prisutnih članova, ako zakonom ili Statutom za pojedina pitanja nije predviđena druga većina.

Organizacija, način rada i odlučivanja Gradskog veća, detaljnije se uređuje njegovim poslovnikom, u skladu sa ovim zakonom i Statutom.

Član 59

Gradonačelnik i Gradsko veće redovno izveštavaju Skupštinu, po sopstvenoj inicijativi ili na njen zahtev, o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine.

V GRADSKA UPRAVA

Član 60

Gradska uprava:

1. priprema nacrte propisa i drugih akata koje donosi Skupština, Gradonačelnik i Gradsko veće;

2. izvršava odluke i druge akte Skupštine, Gradonačelnika i Gradskog veća;

3. rešava u upravnom postupku u prvom stepenu o pravima i dužnostima građana, preduzeća, ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti Grada;

4. obavlja poslove upravnog nadzora nad izvršavanjem propisa i drugih opštih akata Skupštine;

5. izvršava zakone i druge propise čije je izvršavanje povereno Gradu;

6. obavlja stručne i druge poslove koje utvrdi Skupština, Gradonačelnik i Gradsko veće.

Član 61

Gradska uprava dužna je da građanima omogući nesmetano ostvarivanje njihovih prava, obaveza i pravnih interesa, daje potrebne podatke i obaveštenja, pruža pravnu pomoć, sarađuje sa građanima i poštuje njihovo dostojanstvo.

Član 62

Gradska uprava obrazuje se kao jedinstven organ.

Član 63

Gradskom upravom rukovodi načelnik.

Za načelnika Gradske uprave može biti postavljeno lice koje ima završen pravni fakultet, položen ispit za rad u organima državne uprave i najmanje pet godina radnog iskustva u struci.

Gradska uprava može imati organizacione jedinice za vršenje srodnih upravnih, stručnih i drugih poslova.

Član 64

Načelnika Gradske uprave postavlja Gradsko veće, na osnovu javnog oglasa, na pet godina.

Načelnik Gradske uprave može imati zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.

Zamenik načelnika Gradske uprave se postavlja na isti način i pod istim uslovima kao načelnik.

Rukovodioce organizacionih jedinica u upravi raspoređuje načelnik.

Član 65

Načelnik za svoj rad i rad uprave odgovara Skupštini i Gradskom veću u skladu sa Statutom i aktom o organizaciji Gradske uprave.

Član 66

Akt o organizaciji Gradske uprave donosi Skupština na predlog Gradskog veća.

Akt o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji Gradske uprave donosi načelnik uz saglasnost Gradskog veća.

Član 67

Gradska uprava u obavljanju upravnog nadzora može:

1. naložiti rešenjem izvršenje mera i radnji u određenom roku;

2. izreći mandatnu kaznu;

3. podneti prijavu nadležnom organu za učinjeno krivično delo ili privredni prestup i podneti zahtev za pokretanje prekršajnog postupka;

4. izdati privremeno naređenje, odnosno zabranu;

5. obavestiti drugi organ, ako postoje razlozi, za preduzimanje mera za koje je taj organ nadležan i

6. preduzeti i druge mere za koje je ovlašćena zakonom, propisom ili opštim aktom.

Ovlašćenja i organizacija za obavljanje poslova iz stava 1. ovog člana, bliže se uređuju odlukom Skupštine.

Član 68

U postupku pred Gradskom upravom, u kome se rešava o pravima, obavezama i interesima građana i pravnih lica, primenjuju se propisi o upravnom postupku.

Član 69

Gradsko veće rešava sukob nadležnosti između Gradske uprave i drugih preduzeća, organizacija i ustanova kad na osnovu odluke Skupštine odlučuju o pojedinim pravima građana, pravnih lica ili drugih stranaka.

Načelnik Gradske uprave rešava sukob nadležnosti između unutrašnjih organizacionih jedinica.

Član 70

Poslove Gradske uprave koji se odnose na ostvarivanje prava, obaveza i interesa građana i pravnih lica mogu obavljati lica koja imaju propisanu školsku spremu, položen stručni ispit za rad u organima državne uprave i odgovarajuće radno iskustvo, u skladu sa zakonom i drugim propisom.

Član 71

O izuzeću načelnika Gradske uprave rešava Gradsko veće.

O izuzeću službenog lica u Gradskoj upravi rešava načelnik.

VI SAVET ZA MEĐUNACIONALNE ODNOSE

Član 72

U Gradu se osniva Savet za međunacionalne odnose (u daljem tekstu: Savet).

Savet čine predstavnici srpskog naroda i nacionalnih manjina, u skladu sa zakonom i Statutom.

Savet ima 9 članova.

Član 73

Savet razmatra pitanja ostvarivanja, zaštite i unapređivanja nacionalne ravnopravnosti, u skladu sa zakonom i Statutom.

Savet o svojim stavovima i predlozima obaveštava Skupštinu koja je dužna da se o njima izjasni na prvoj narednoj sednici, a najkasnije u roku od 30 dana.

Skupština je dužna da predloge svih odluka koje se tiču prava pripadnika srpskog naroda i nacionalnih manjina prethodno dostavi na mišljenje Savetu.

Savet ima pravo da pred Ustavnim sudom pokrene postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti odluke ili drugog opšteg akta Skupštine opštine ako smatra da su njima neposredno povređena prava pripadnika srpskog naroda i nacionalnih manjina predstavljenih u Savetu i pravo da pod istim uslovima pred Vrhovnim sudom Srbije pokrene postupak za ocenu saglasnosti odluke ili drugog opšteg akta Skupštine sa Statutom.

Delokrug, sastav, izbor članova i način rada Saveta bliže se uređuje odlukom Skupštine, koja se donosi većinom glasova od ukupnog broja odbornika, u skladu sa zakonom i Statutom.

VII NEPOSREDNO UČEŠĆE GRAĐANA U OSTVARIVANJU POSLOVA GRADA

Član 74

Oblici neposrednog učešća građana u ostvarivanju lokalne samouprave su: građanska inicijativa, zbor građana i referendum.

1. Građanska inicijativa

Član 75

Građani putem građanske inicijative predlažu Skupštini donošenje akata kojima će se urediti određeno pitanje iz nadležnosti Grada, promenu statuta ili drugih akata i raspisivanje referenduma u skladu sa zakonom i Statutom.

Građanska inicijativa punovažno je pokrenuta ako je lista potpisnika građanske inicijative sastavljena u skladu sa zakonom, i ako je istu potpisalo najmanje 10% birača Grada, koji su upisani u birački spisak na dan predaje akta o građanskoj inicijativi.

O predlogu iz stava 2. ovog člana Skupština je dužna da održi raspravu i da dostavi obrazložen odgovor građanima u roku od 60 dana od dobijanja predloga.

2. Zbor građana

Član 76

Zbor građana se saziva za deo teritorije Grada - za područje naseljenog mesta, mesne zajednice odnosno izborne jedinice.

Član 77

Zbor građana raspravlja i daje predloge o pitanjima iz nadležnosti organa Grada.

Član 78

Zbor građana saziva Gradonačelnik po sopstvenoj inicijativi ili na predlog organa mesne zajednice i odbornika.

Ukoliko Gradonačelnik na predlog predlagača ne sazove zbor građana u roku od 15 dana po datom predlogu, pravo sazivanja ima predlagač.

Član 79

Zbor građana, nakon rasprave, većinom glasova prisutnih usvaja zahteve i predloge i upućuje ih Skupštini ili pojedinim organima i službama Grada.

Organi i službe Grada dužni su da u roku od 60 dana od održavanja zbora građana, razmotre zahteve i predloge građana i o njima zauzmu stav, odnosno donesu odgovarajuću odluku ili meru i o tome obaveste građane.

Član 80

Način sazivanja zbora građana, njegov rad, kao i način utvrđivanja stavova zbora bliže se uređuje odlukom Skupštine.

3. Referendum

Član 81

Skupština može na sopstvenu inicijativu da raspiše referendum o pitanjima iz svoje nadležnosti.

Član 82

Referendum o pitanju iz svoje nadležnosti Skupština je dužna da raspiše na predlog koji podnese najmanje 20% birača od ukupnog biračkog tela u Gradu, na način utvrđen zakonom i Statutom.

Član 83

Skupština je dužna da raspiše referendum na delu teritorije Grada o pitanju koje se odnosi na potrebe, odnosno interese stanovništva toga dela teritorije, ako to zahteva najmanje 20% birača sa tog dela teritorije Grada, koji su upisani u birački spisak na dan podnošenja zahteva za raspisivanje referenduma.

Član 84

Odluka putem referenduma doneta je ako se za nju izjasnila većina građana koja je glasala, pod uslovom da je glasalo više od polovine ukupnog broja građana.

VIII MESNA SAMOUPRAVA

Član 85

Radi zadovoljavanja potreba i interesa građana u gradskim naseljima i u selima mogu se osnivati mesne zajednice i drugi oblici mesne samouprave.

Član 86

Skupština odlučuje, uz prethodno pribavljeno mišljenje građana o obrazovanju, području za koje se obrazuje i ukidanju mesnih zajednica i drugih oblika mesne samouprave.

Ova odluka donosi se većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Član 87

Statutom mesne zajednice odnosno drugog oblika mesne samouprave, u skladu sa Statutom i aktom o osnivanju, utvrđuju se poslovi koje vrši, organi i postupak izbora, organizacija i rad organa, način odlučivanja i druga pitanja od značaja za rad mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave.

Član 88

Sredstva za rad mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave obezbeđuju se iz:

1. sredstava utvrđenih odlukom o budžetu grada, uključujući i samodoprinos;

2. donacija;

3. prihoda koje mesna zajednica, odnosno drugi oblik mesne samouprave ostvari svojom aktivnošću.

Mesna zajednica, odnosno drugi oblik mesne samouprave donosi finansijski plan na koji saglasnost daje Gradonačelnik.

Član 89

Mesna zajednica, odnosno drugi oblik mesne samouprave ima svojstvo pravnog lica u okviru prava i dužnosti utvrđenih Statutom i odlukom o osnivanju.

Član 90

Odlukom Skupštine može se svim ili pojedinim mesnim zajednicama i drugim oblicima mesne samouprave poveriti vršenje određenih poslova iz nadležnosti Grada uz obezbeđivanje za to potrebnih sredstava.

Za obavljanje određenih poslova iz nadležnosti Gradske uprave, posebno u vezi sa ostvarivanjem prava građana, može se organizovati rad Gradske uprave u mesnim zajednicama.

Poslove iz stava 2. ovog člana, način i mesto njihovog vršenja određuje Gradonačelnik na predlog načelnika Gradske uprave.

IX SARADNJA I UDRUŽIVANJE GRADA

Član 91

Grad, njegovi organi i službe, kao i preduzeća, ustanove i druge organizacije čiji je osnivač, ostvaruju saradnju i udružuju se sa drugim jedinicama lokalne samouprave i njenim organima i službama u oblastima od zajedničkog interesa i radi njihovog ostvarivanja mogu udruživati sredstva i obrazovati zajedničke organe, preduzeća, ustanove i druge organizacije i ustanove, u skladu sa zakonom i Statutom.

Član 92

Grad može ostvarivati saradnju u oblastima od zajedničkog interesa sa odgovarajućim teritorijalnim zajednicama i jedinicama lokalne samouprave u drugim državama, u okviru spoljne politike Republike Srbije, uz poštovanje teritorijalnog jedinstva i pravnog poretka Republike Srbije, u skladu s Ustavom i zakonom.

Član 93

Organi Grada mogu sarađivati sa nevladinim organizacijama, humanitarnim organizacijama i drugim organizacijama, u interesu Grada i stanovnika sa svog područja.

Član 94

Grad može pojedine opštine i gradove u zemlji i u inostranstvu, sa kojima stalno sarađuje, proglasiti bratskim i partnerskim gradovima Subotice, o čemu se donosi posebna odluka Skupštine.

Član 95

Odluku o udruživanju i saradnju sa opštinama i gradovima donosi Skupština.

X ZAŠTITA LOKALNE SAMOUPRAVE

Član 96

Zaštita prava Grada obezbeđuje se na način i po postupku utvrđenim zakonom.

Član 97

Gradonačelnik može da pokrene postupak za ocenu ustavnosti ili zakonitosti zakona i drugog opšteg akta Republike Srbije ili Autonomne Pokrajine kojim se povređuje pravo na lokalnu samoupravu.

Član 98

Gradonačelnik ima pravo žalbe Ustavnom sudu ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa ili organa Grada onemogućava vršenje nadležnosti jedinice lokalne samouprave.

Član 99

U Gradu može se ustanoviti zaštitnik građana koji je ovlašćen da kontroliše poštovanje prava građana, utvrđuje povrede učinjene aktima, radnjama ili nečinjenjem organa uprave i javnih službi, ako se radi o povredi propisa i opštih akata Grada.

Dve ili više jedinica lokalne samouprave mogu doneti odluku o ustanovljavanju zajedničkog zaštitnika građana.

Nadležnost i ovlašćenja, način postupanja i izbora i prestanka dužnosti zaštitnika građana uređuje se statutom i drugim opštim aktom.

Zaštitnika građana postavlja Skupština iz reda uglednih i politički nepristrasnih ličnosti.

Uslovi za postavljanje zaštitnika građana i način njegovog postavljanja, nadležnost i ovlašćenja, način postupanja i izbora i prestanka dužnosti zaštitnik građana uređuju se odlukom Skupštine.

XI AKTI GRADA

Član 100

Skupština donosi Statut, odluke i druga opšta i pojedinačna akta, rešenja, zaključke i preporuke.

Gradonačelnik donosi naredbe, uputstva, rešenja i zaključke.

Gradsko veće donosi odluke, pravilnike, naredbe, uputstva, rešenja i zaključke.

Gradska uprava donosi pravilnike, naredbe, uputstva, rešenja i zaključke.

Organi grada donose i druga akta u skladu sa zakonom i odlukama Skupštine

Član 101

Akti Skupštine moraju biti u saglasnosti sa zakonom i Statutom.

Akti Gradonačelnika moraju biti u saglasnosti sa zakonom, Statutom i aktima Skupštine opštine.

Akti Gradskog veća moraju biti u saglasnosti sa zakonom, Statutom i aktima Skupštine opštine.

Akti Gradske uprave moraju biti saglasni sa zakonom, Statutom, aktima Skupštine i aktima Gradonačelnika.

Član 102

Statut i opšti akti Grada, objavljuju se u "Službenom listu grada Subotice" na srpskom, hrvatskom i mađarskom jeziku u skladu sa pravopisima ovih jezika.

U "Službenom listu grada Subotice" objavljuju se i pojedinačni akti Skupštine kao i pojedinačni akti Gradskog veća i Gradonačelnika kada je to tim aktima predviđeno.

Akti Gradske uprave objavljuju se u "Službenom listu grada Subotice" kada je to tim aktima predviđeno.

Član 103

Odluke i opšti akti Skupštine stupaju na snagu najranije osmog dana od dana objavljivanja.

Izuzetno, iz opravdanih razloga utvrđenih pri njihovom donošenju, može se predvideti i kraći rok stupanja na snagu.

Član 104

Predlog za promenu Statuta može podneti najmanje 5000 birača, najmanje 20 odbornika ili Gradsko veće.

O predlogu za promenu Statuta odlučuje Skupština većinom od ukupnog broja odbornika.

Član 105

Kad Skupština prihvati predlog ovlašćenog predlagača, donosi Odluku o pristupanju promeni Statuta, određuje način i postupak izrade predloga Statuta, odnosno njegovih izmena i dopuna.

Član 106

O predlogu Statuta, odnosno njegovih izmena i dopuna izjašnjava se Skupština i po prihvatanju istog, isti se upućuje na javnu raspravu koja traje najmanje 15 dana.

Nakon sprovedene javne rasprave, organ koji je utvrdio predlog sačinjava izveštaj o rezultatima javne rasprave i dostavlja ga Skupštini na razmatranje i donošenje.

U slučaju da se vrše izmene Statuta zbog usklađivanja sa Zakonom, o promeni Statuta može odlučiti Skupština bez sprovođenja postupka javne rasprave.

XII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 107

Odluke i drugi akti opštine ostaju na snazi do njihovog usklađivanja sa ovim Statutom, a ukoliko su pojedine odredbe tih akata u suprotnosti sa zakonom i ovim Statutom, neće se primenjivati, već će se primenjivati odredbe zakona i Statuta.

Odluke i drugi akti Grada uskladiće se sa odredbama ovog Statuta u roku godinu dana od dana stupanja na snagu ovog Statuta.

Član 108

Danom stupanja na snagu ovog statuta prestaje da važi Statut opštine Subotica ("Službeni list Opštine Subotica", br. 19/02, 59/04, 61/04, 12/05, 12/06).

Danom stupanja na snagu ovog statuta prestaju da važe Odluka o opštinskom menadžeru ("Službeni list opštine Subotica", broj 41/2002, 6/2007) i Odluka o glavnom arhitektu Opštine Subotica ("Službeni list opštine Subotica", broj 41/2002, 6/2007).

Član 109

Statut stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu opštine Subotica".