ODLUKAO OSTVARIVANJU PRAVA U OBLASTI SOCIJALNE ZAŠTITE IZ NADLEŽNOSTI GRADA SUBOTICE("Sl. list grada Subotice", br. 46/2011) |
Ovom odlukom utvrđuju se prava korisnika i usluge u socijalnoj zaštiti o čijem obezbeđenju se stara Grad Subotica (u daljem tekstu: Grad), u skladu sa zakonom, druga prava i posebne usluge u oblasti socijalne zaštite, kao i obim, uslovi i način ostvarivanja tih prava.
Korisnici prava iz ove odluke su državljani Republike Srbije, a mogu biti i strani državljani i lica bez državljanstva, u skladu sa zakonom i međunarodnim ugovorima (u daljem tekstu: korisnik).
Prava korisnika u oblasti socijalne zaštite utvrđena zakonom o čijem se obezbeđenju stara Grad su:
1. pravo na informacije - korisnik ima pravo da u skladu sa svojim potrebama i sposobnostima bude informisan o svim podacima koji su značajni za utvrđivanje njegovih socijalnih potreba i kako ih može zadovoljiti; ukoliko je korisnik mlađi od 15 godina ili je lišen poslovne sposobnosti pravo na uvid u spise predmeta koji se ne vode kao poverljivi ima njegov zakonski zastupnik;
2. pravo na učešće u donošenju odluke - korisnik ima pravo da učestvuje u proceni svog stanja i potreba i u odlučivanju o tome da li će prihvatiti uslugu; bez pristanka korisnika odnosno njegovog zakonskog zastupnika, ne sme se pružiti bilo kakva usluga, izuzev u slučajevima utvrđenim zakonom;
3. pravo na slobodan izbor usluge - korisnik ima pravo na slobodan izbor usluge i pružaoca usluge socijalne zaštite, u skladu sa zakonom;
4. pravo na poverljivost podataka - korisnik ima pravo na poverljivost svih privatnih podataka iz dokumentacije; od ovog prava može se odustati samo u slučajevima predviđenim zakonom;
5. pravo na privatnost - korisnik ima pravo na poštovanje privatnosti prilikom pružanja usluge socijalne zaštite;
6. pravo na pritužbu - korisnik koji nije zadovoljan pruženom uslugom, postupkom ili ponašanjem pružaoca usluge, može podneti pritužbu nadležnom organu.
Usluge socijalne zaštite, utvrđene zakonom, o čijem se obezbeđenju stara Grad, su:
1. dnevne usluge u zajednici:
1) dnevni boravak za decu i omladinu ometenu u razvoju,
2) dnevni boravak za decu i omladinu sa poremećajem u društvenom ponašanju,
3) dnevni boravak za umereno i teže mentalno nedovoljno razvijena odrasla lica,
4) dnevni boravak odraslih i starih lica sa invaliditetom,
5) pomoć i nega u kući,
6) klubovi;
2. usluge podrške za samostalan život:
1) stanovanje uz podršku osoba sa invaliditetom,
2) stanovanje uz podršku za mlade koji se osamostaljuju "Kuća na pola puta",
3) personalna asistencija,
4) obuka za samostalan život;
3. savetodavno-terapijske i savetodavno-edukativne usluge:
1) preventivne i savetodavno-terapijske usluge,
2) SOS telefon;
4. usluge smeštaja:
1) privremeni smeštaj u prihvatilište i prihvatnu stanicu,
2) sigurna kuća za žrtve nasilja.
Druga prava i posebni oblici socijalne zaštite o čijem obezbeđenju se stara Grad su:
1. jednokratne novčane pomoći;
2. oprema korisnika za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu;
3. pomoć u naturi
1) besplatan obrok ("Narodna kuhinja"),
2) paketi hrane,
3) paketi higijene,
4) ogrev;
4. pravo na besplatne autobuske karte za srednjoškolce iz prigradskih naselja;
5. pravo na naknadu troškova sahranjivanja;
6. izuzetne i interventne novčane pomoći.
II KORISNICI SOCIJALNE ZAŠTITE
Prava i usluge utvrđene ovom odlukom mogu da ostvare lica koja imaju prebivalište na teritoriji Grada koja se nađu u stanju socijalne potrebe ili drugoj izuzetnoj teškoj situaciji koju ne mogu samostalno da prevaziđu.
Izuzetno pravo na jednokratnu novčanu pomoć i privremeni smeštaj u prihvatilište i prihvatnu stanicu mogu da ostvare i lica koja nemaju prebivalište na teritoriji Grada, a nalaze se u takvom stanju socijalne potrebe da im je neophodno hitno zbrinjavanje.
Obim i uslovi za ostvarivanje prava iz ove odluke zavisi od raspoloživih sredstava u budžetu Grada.
Sredstva za finansiranje prava i posebnih oblika socijalne zaštite iz ove odluke obezbeđuju se u budžetu Grada, učešćem korisnika prava i njihovih srodnika obaveznih na izdržavanje, od sponzora, donatora i drugih izvora.
1) Dnevni boravak za decu i omladinu ometenu u razvoju
Pravo na dnevni boravak imaju deca i omladina ometena u razvoju čije psihičko stanje zahteva posebne uslove u pogledu smeštaja, vaspitanja i obrazovanja i koja zbog stepena oštećenja ne mogu da stiču obrazovanje u odeljenjima specijalnog vaspitanja i obrazovanja.
Centar za dnevni boravak dece i omladine ometene u razvoju obezbeđuje korisnicima dnevni boravak, ishranu, zdravstvenu zaštitu, vaspitno-obrazovni rad, kulturno-zabavne i rekreativne aktivnosti prema njihovim sposobnostima, sklonostima i ispoljenom interesu.
Dnevni boravak dece i omladine ometene u razvoju organizuje Dom za decu ometenu u razvoju "Kolevka", odnosno mogu da organizuju i druga pravna i fizička lica koja ispunjavaju zakonom propisane uslove za organizovanje Centra za dnevni boravak za decu i omladinu ometene u razvoju.
Pravo na usluge Centra za dnevni boravak dece i omladine ometene u razvoju priznaje se na osnovu uputa za korišćenje usluge koje izdaje Centar za socijalni rad opštine Subotica (u daljem tekstu: Centar za socijalni rad) ili neposrednim ugovaranjem korišćenja usluge sa izabranim pružaocem usluge socijalne zaštite.
U slučaju da korisnik neposredno ugovora korišćenje usluga socijalne zaštite Centar za socijalni rad ne izdaje uput za korišćenje usluge.
2) Dnevni boravak za decu i omladinu sa poremećajem u društvenom ponašanju
Pravo na usluge dnevnog boravka dece i omladine sa poremećajima u društvenom ponašanju imaju deca sa poremećajem u ponašanju uzrasta od 10 do 18 godina, oba pola, sa teritorije Grada, kao i njihovi roditelji.
Dnevni boravak dece i omladine sa poremećajima u društvenom ponašanju obezbeđuje dnevni boravak, vaspitno obrazovni rad, osposobljavanje za rad, kulturno-zabavne i rekreativne aktivnosti, savetodavno-terapijske usluge za decu i omladinu korisnike usluga Centra za dnevni boravak i savetodavne terapijske usluge za roditelje radi otklanjanja poremećaja u ponašanju.
Usluge dnevnog boravka dece i omladine sa poremećajem u društvenom ponašanju organizuje Centar za socijalni rad, odnosno druga pravna i fizička lica koja ispunjavaju zakonom propisane uslove za organizovanje dnevnog boravka.
Pravo na usluge dnevnog boravka dece i omladine sa poremećajima u društvenom ponašanju priznaje se na osnovu uputa za korišćenje usluge koje izdaje Centar za socijalni rad ili neposrednim ugovaranjem korišćenja usluge sa izabranim pružaocem usluge socijalne zaštite.
U slučaju da korisnik neposredno ugovora korišćenje usluga socijalne zaštite Centar za socijalni rad ne izdaje uput za korišćenje usluge.
3) Dnevni boravak za umereno i teže mentalno nedovoljno razvijena odrasla lica
Pravo na dnevni boravak imaju umereno i teže mentalno nedovoljno razvijena odrasla lica.
Dnevni boravak za umereno i teže mentalno nedovoljno razvijena odrasla lica obezbeđuje dnevni boravak, ishranu, zdravstvenu zaštitu, radnu i okupacionu terapiju, kulturno-zabavne i rekreativne aktivnosti prema njihovim sposobnostima i sklonostima.
Dnevni boravak za umereno i teže mentalno nedovoljno razvijena odrasla lica se organizuje u okviru OISŠ "Žarko Zrenjanin" Subotica, odnosno mogu da organizuju i druga pravna i fizička lica koja ispunjavaju zakonom propisane uslove za organizovanje dnevnog boravka.
Pravo na usluge dnevnog boravka za umereno i teže mentalno nedovoljno razvijena odrasla lica priznaje se na osnovu uputa za korišćenje usluge koje izdaje Centar za socijalni rad ili neposrednim ugovaranjem korišćenja usluge sa izabranim pružaocem usluge socijalne zaštite.
U slučaju da korisnik neposredno ugovora korišćenje usluga socijalne zaštite Centar za socijalni rad ne izdaje uput za korišćenje usluge.
4) Dnevni boravak odraslih i starih lica sa invaliditetom
Pravo na boravak imaju odrasle i stare osobe sa invaliditetom koje zbog stepena i vrste invalidnosti i opšteg psihofizičkog stanja nisu u stanju da se staraju o sebi.
Dnevni boravak odraslih i starih osoba sa invaliditetom obezbeđuje korisnicima zadovoljavanje svakodnevnih životnih potreba, a naročito: druženje, odnosno socijalnu integraciju i rehabilitaciju, razvijanje solidarnosti, odnosno samopomoći, kulturno zabavne, rekreativne, duhovne i druge potrebe.
Dnevni boravak odraslih i starih osoba sa invaliditetom organizuje Gerontološki centar Subotica, odnosno mogu da organizuju i druga pravna i fizička lica koja ispunjavaju zakonom propisane uslove za organizovanje Centra.
Pravo na usluge dnevnog boravka odraslih i starih osoba sa invaliditetom priznaje se na osnovu uputa za korišćenje usluge koje izdaje Centar za socijalni rad ili neposrednim ugovaranjem korišćenja usluge sa izabranim pružaocem usluge socijalne zaštite.
U slučaju da korisnik neposredno ugovora korišćenje usluga socijalne zaštite Centar za socijalni rad ne izdaje uput za korišćenje usluge.
Pravo na pomoć i negu u kući obezbeđuje se starim, iznemoglim, hronično obolelim licima i drugim licima koja nisu u stanju da se staraju o sebi, nakon podnošenja zahteva ovlašćenoj službi otvorene zaštite Gerontološkog centra Subotice, kancelarije "Caritas" Subotičke biskupije, kao i drugim pravnim i fizičkim licima koja ispunjavaju zakonom propisane uslove za pružanje pomoći i nege.
Pomoć u kući, u smislu ove odluke, obezbeđuje se pružanjem skupa socijalno-zaštitnih, higijenskih i servisnih usluga (pomoć u pripremi obroka u stanu, održavanje higijene veša i stana, zagrevanje prostorija, nabavka namirnica, plaćanje računa, nabavka lekova i slično, sa ciljem zadovoljavanja potreba korisnika).
Nega u kući, u smislu ove odluke, obezbeđuje se pružanjem skupa higijenskih i zdravstvenih usluga (održavanje lične higijene korisnika, higijene postelje, masaže, previjanje rana i drugo) sa ciljem zadovoljavanja potreba korisnika.
Pružanje pomoći i nege u kući organizuje i sprovodi Gerontološki centar Subotica, "Caritas" Subotičke biskupije, odnosno druga pravna i fizička lica koja ispunjavaju zakonom propisane uslove za obavljanje tih poslova.
Pravo na pomoć i negu u kući priznaje se na osnovu osnovu uputa za korišćenje usluge koje izdaje Centar za socijalni rad ili neposrednim ugovaranjem korišćenja usluge sa izabranim pružaocem usluge socijalne zaštite, u skladu sa Pravilnikom pružaoca usluga, a ekonomsku cenu i učešće u ekonomskoj ceni utvrđuje organ upravljanja pružaoca usluga
U slučaju da korisnik neposredno ugovora korišćenje usluga socijalne zaštite Centar za socijalni rad ne izdaje uput za korišćenje usluge.
Klubovi obezbeđuju svojim korisnicima zadovoljavanje svakodnevnih životnih potreba, a naročito: druženje, odnosno socijalnu integraciju i rehabilitaciju, razvijanje solidarnosti, odnosno samopomoći, kulturno-zabavne, rekreativne i duhovne potrebe.
Klubovi u skladu sa mogućnostima i interesovanjima korisnika mogu da organizuju radne i proizvodne aktivnosti, kućnu radinost, ishranu, pranje i peglanje rublja i druge usluge u klubu ili u stanu korisnika.
Usluge klubova pružaju Gerontološki centar Subotica, "Caritas" Subotičke biskupije kao i druga pravna i fizička lica koja ispunjavaju zakonom propisane uslove za rad klubova.
Pravo na usluge klubova imaju odrasla i stara lica koja plaćaju članarinu i usluge klubova po utvrđenom cenovniku davaoca usluga.
2. Usluge podrške za samostalan život
1) Stanovanje uz podršku osoba sa invaliditetom
Stanovanjem uz podršku se pruža pomoć i podrška osobama sa invaliditetom da ostvare što veći stepen samostalnosti, kako bi poboljšali kvalitet života i integrisali se u zajednicu.
Stanovanjem uz podršku korisnicima se obezbeđuje odgovarajući smeštaj i stručna pomoć i podrška koje su od suštinske važnosti za njihovo što potpunije uključivanje u zajednicu.
Uslugu stanovanja uz podršku mogu da pružaju pravna i fizička lica koja ispunjavaju zakonom propisane uslove.
Stanovanje uz podršku se obezbeđuje osobama koje su napustile institucionalni smeštaj, a može se organizovati kao alternativa institucionalnom zbrinjavanju, a obezbeđuje se na vremenski period koji je u skladu sa potrebama korisnika.
Pravo na stanovanje uz podršku priznaje se na osnovu uputa za korišćenje usluge koje izdaje Centar za socijalni rad.
2) Stanovanje uz podršku za mlade koji se osamostaljuju "Kuća na pola puta"
Stanovanjem uz podršku za mlade koji se osamostaljuju "Kuća na pola puta" se pruža pomoć i podrška mladima da steknu potpunu samostalnost i integrišu se u zajednicu.
Stanovanjem uz podršku obezbeđuju se vremenski ograničen odgovarajući smeštaj i stručna podrška u razvijanju veština neophodnih za njihovo potpuno osamostaljivanje i uključivanje u zajednicu.
Usluga stanovanja uz podršku za mlade koji se osamostaljuju pruža se u trajanju od jedne godine, u izuzetnim slučajevima 15 meseci, mladima za koje je izvesno da će uz odgovarajuću pripremu i podršku, moći da preuzmu odgovornost i postanu nezavisni.
Uslugu stanovanja uz podršku za mlade koji se osamostaljuju mogu da pružaju pravna i fizička lica koja ispunjavaju zakonom propisane uslove.
Stanovanjem uz podršku prvenstveno se obezbeđuje usluga mladim punoletnim osobama koji po prestanku smeštaja u ustanovi socijalne zaštite ili hraniteljskoj porodici ne mogu da se vrate u biološku ili srodničku porodicu, niti su u mogućnosti da u tom momentu započnu samostalan život, ali je izvesno da će uz odgovarajuću pripremu i podršku moći da preuzmu odgovornost i žive samostalno.
Pravo na stanovanje uz podršku priznaje se na osnovu uputa za korišćenje usluge koje izdaje Centar za socijalni rad.
Personalnom asistencijom se pruža podrška korisniku usluge u održavanju i unapređivanju kvaliteta života kroz održavanje što većeg stepena samostalnog života uz aktivno učestvovanje u zajednici. Ovom uslugom se obezbeđuje odgovarajuća praktična podrška koja je korisniku neophodna za zadovoljavanje osnovnih, ličnih i društvenih potreba koje korisnik fizički nije u stanju da zadovolji bez pomoći koja je istovremeno lična i praktična.
Usluga personalne asistencije korisnicima pruža mogućnost izbora aktivnosti koje bi im inače bile nedostupne.
Usluga personalne asistencije se pruža unutar i izvan kuće korisnika usluge u trajanju koje je dogovoreno sa korisnikom usluge.
Uslugu personalne asistencije mogu da pružaju pravna i fizička lica koja ispunjavaju zakonom propisane uslove.
Usluga personalne asistencije se pruža osobama sa visokim stepenom zavisnosti od pomoći drugih u obavljanju svakodnevnih životnih aktivnosti.
Pravo na personalnu asistenciju se priznaje na osnovu uputa za korišćenje usluge koje izdaje Centar za socijalni rad.
Obuka za samostalni život podrazumeva grupu aktivnosti usmerenih ka pripremi korisnika za nezavisan život u skladu sa njegovim potencijalima, potrebama i planovima.
Obuka za samostalan život je usmerena na razvoj socijalnih i komunikacionih veština, pomoć prilikom održavanja životnog prostora, staranje o ishrani, zdravlju, ličnoj higijeni i ličnim stvarima, razvijanje samostalnosti i odgovornosti, razvijanje veština za prepoznavanje, rešavanje problema i samozaštitu, izgradnja i održavanje kontakta sa socijalnom sredinom, biološkom porodicom i drugim značajnim osobama, motivisanje za aktivno učešće u zajednici.
Obuku za samostalan život mogu da pružaju pravna i fizička lica koja ispunjavaju zakonom propisane uslove.
Obuka za samostalan život se obezbeđuje mladima nakon prestanka smeštaja u ustanovama socijalne zaštite ili hraniteljskoj porodici.
Pravo na obuku za samostalan život priznaje se na osnovu uputa za korišćenje usluge koje izdaje Centar za socijalni rad.
3. Savetodavno-terapijske i savetodavne-edukativne usluge
1) Preventivne i savetodavno-terapijske usluge
Preventivne, savetodavne, edukativne usluge kao i terapijski stručni rad obavlja se u odnosu na pojedinca, partnere (bračne, vanbračne) porodice ili grupe na predlog Centra za socijalni rad.
Preventivne, savetodavne i edukativne usluge kao i rad sa klijentima iz stava 1. ovog člana odvija se sa stručnim radnicima Centra za socijalni rad koji obavljaju specijalizovane stručne poslove u Centru za savetovanje i podršku porodici kao i u Fondaciji mentalne higijene "EXSPECTO", kao i drugim pravnim i fizičkim lica koja ispunjavaju zakonom propisane uslove.
Uslugom SOS telefona se pruža interventna psihosocijalna pomoć osobama u kriznom stanju radi rešavanja intrapersonalnih i interpersonalnih problema.
Usluga SOS telefona se građanima pruža svakodnevno u periodu od 17-24 časa.
Uslugu SOS telefona pruža Društvo "SOS telefon" ili druga pravna i fizička lica koja ispunjavaju zakonom propisane uslove.
1) Privremeni smeštaj u prihvatilište i prihvatnu stanicu
Pravo na privremeni smeštaj u prihvatilište ili prihvatnu stanicu imaju deca i omladina bez roditeljskog staranja, deca i omladina sa poremećajima u društvenom ponašanju, deca čiji je razvoj ometen porodičnim prilikama, žrtve porodičnog nasilja (žene i deca), odrasla i stara lica koja se nađu u skitnji i drugim slučajevima kada je neophodno organizovano zbrinjavanje ako je pružanje ovog oblika zaštite najcelishodnije u konkretnom slučaju.
Prihvatilište obezbeđuje korisnicima privremeni smeštaj, ishranu, zdravstvenu zaštitu, a deci i omladini vaspitanje i obrazovanje, do obezbeđivanja povratka u mesto prebivališta ili dok se za korisnika ne utvrdi odgovarajući oblik zaštite, a najduže u trajanju do 30 dana.
Deci i omladini u prihvatnoj stanici obezbeđuje se prihvat i kratkotrajni smeštaj, ishrana, primena zdravstveno higijenskih mera, utvrđivanje njihovog identiteta i prebivališta, sačinjavanje nalaza o njihovom stanju i ponašanju i preduzimaju se mere za obezbeđenje odgovarajućeg oblika trajnog zbrinjavanja, a najduže u trajanju do 7 dana.
Prihvatna stanica obezbeđuje odraslim i starim licima prihvat i zbrinjavanje, do obezbeđivanja povratka u mesto prebivališta ili dok se za korisnika ne utvrdi odgovarajući oblik zaštite, a najduže u trajanju do 7 dana.
Ustanove socijalne zaštite i druga pravna i fizička lica koje ispunjavaju zakonom utvrđene uslove mogu organizovati poslove prihvatne stanice i prihvatilišta za decu, omladinu, odrasla i stara lica.
Normative i standarde za obavljanje delatnosti prihvatilišta i prihvatne stanice utvrđuje zakonodavac posebnim aktom.
Pravo na smeštaj u prihvatilište ili prihvatnu stanicu se priznaje se na osnovu uputa za korišćenje usluge koje izdaje Centar za socijalni rad.
2) Sigurna kuća za žrtve nasilja
Sigurna kuća za žrtve nasilja obezbeđuje privremeni smešta, ishranu, sigurnost, emotivnu podršku, pravnu pomoć, podršku u donošenju i realizaciji odluka, u cilju zajedničkog pronalaženja održivih rešenja za izlazak iz krizne situacije.
Sigurna kuća za žrtve nasilja obezbeđuje smeštaj i zbrinjavanje žrtvama najduže u trajanju do tri meseca.
Ustanove socijalne zaštite i druga pravna i fizička lica koje ispunjavaju zakonom utvrđene uslove mogu organizovati poslove Sigurne kuće za žrtve nasilja.
Normative i standarde za obavljanje delatnosti Sigurne kuće za žrtve nasilja utvrđuje zakonodavac posebnim aktom.
Pravo na privremeni smeštaj u Sigurnu kuću imaju deca, mladi i odrasla lica žrtve nasilja u porodici, zlostavljanja ili zanemarivanja i žrtve trgovine ljudima, kojima je neophodno neodložno osigurati bezbednost.
Pravo na smeštaj u Sigurnu kuću za žrtve nasilja se priznaje na osnovu uputa za korišćenje usluge koje izdaje Centar za socijalni rad.
5. Obezbeđenje usluga socijalne zaštite
Usluge socijalne zaštite iz ove odluke, za kojima postoji potreba, a ne mogu ih obezbediti u potrebnom obimu ustanove socijalne zaštite čiji je osnivač Grad, nabavljaju se od pružaoca usluge socijalne zaštite koji je za to licenciran kroz postupak javne nabavke usluga socijalne zaštite, u skladu sa zakonom koji uređuje javne nabavke.
Naručilac usluge je Grad - Gradska uprava, a poziv za podnošenje ponude za pružanje usluga socijalne zaštite objavljuje se u skladu sa zakonom koji uređuje javne nabavke.
Naručilac je dužan da odabere pružaoca usluge koji je sposoban da uslugu pruži pod najpovoljnijim uslovima, u skladu sa najboljim interesom korisnika i propisanim standardima.
Ugovor o javnoj nabavci usluge zaključuje se između naručioca usluge i odabranog pružaoca usluge socijalne zaštite.
Pružalac usluge socijalne zaštite koji je dobio licencu za pružanje usluge socijalne zaštite i sa kojim je zaključen ugovor o javnoj nabavci ima status ovlašćenog pružaoca usluge socijalne zaštite.
Naručilac je dužan da ministarstvu nadležnom za socijalnu zaštitu dostavi izveštaj o zaključenom ugovoru o javnoj nabavci usluga socijalne zaštite.
IV. DRUGA PRAVA - POSEBNI OBLICI SOCIJALNE ZAŠTITE
Pravo na jednokratnu novčanu pomoć imaju pojedinci i porodice koje se nalaze u stanju trenutne potrebe ili izuzetno teškoj situaciji, koju ne mogu samostalno prevazići u slučajevima: zadovoljavanja osnovnih životnih potreba, postpenalne zaštite, prihvata po prestanku smeštaja i u drugim situacijama po proceni Centra za socijalni rad.
Zadovoljavanjem osnovnih životnih potreba smatra se: nabavka namirnica, a u izuzetnim slučajevima, nabavka neophodne garderobe, kao i zadovoljavanje drugih potreba izazvanih specifičnim stanjem ili situacijom (bolest, teška invalidnost i sl.).
Visina jednokratne novčane pomoći utvrđuje se zavisno od potreba i stanja pojedinca, odnosno porodice.
Jednokratna novčana pomoć ostvaruje se do visine razlike između uvećane novčane socijalne pomoći i iznosa prosečnog mesečnog prihoda tog pojedinca, odnosno porodice ostvarenog tokom prethodna tri meseca.
Pravo na jednokratnu novčanu pomoć pojedinac ili porodica mogu da ostvare najviše tri puta u toku jedne kalendarske godine.
Izuzetno, pojedinac ili porodica mogu ovo pravo koristiti i više puta u kalendarskoj godini s tim da ukupna sredstva ostvarena po osnovu ovog prava ne prelaze iznos prosečne mesečne neto zarade po zaposlenom isplaćene na teritoriji Grada prema poslednjem objavljenom statističkom podatku.
U postupku rešavanja o pravu na jednokratnu novčanu pomoć Centar za socijalni rad dužan je da ceni da li se pružanjem drugih oblika socijalne zaštite može efikasnije postići zadovoljavanje potreba korisnika.
Postupak za ostvarivanje prava na jednokratnu novčanu pomoć je hitan, a rok za donošenje rešenja po podnetom zahtevu za ostvarivanje ovog prava je sedam dana od dana podnošenja zahteva odnosno od dana utvrđenog stanja socijalne potrebe po službenoj dužnosti od strane Centra za socijalni rad.
2. Oprema korisnika za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu
Pravo na opremu za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu ima lice koje se upućuje na smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu, a tu opremu ne može obezbediti sam, niti je mogu obezbediti srodnici koji su u skladu sa pozitivnim propisima dužni da učestvuju u njegovom izdržavanju.
Oprema korisnika za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite, odnosno drugu porodicu obuhvata odeću, obuću i troškove prevoza korisnika do ustanove odnosno porodice.
Putni troškovi do ustanove, odnosno porodice u koju se korisnik upućuje na smeštaj podrazumevaju stvarne troškove prevoza, a o vrsti i načinu prevoza odluku donosi Centar za socijalni rad, uzimajući u obzir pre svega zdravstveno stanje i uzrast korisnika koji se smešta.
O pravu na opremu za smeštaj korisnika u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu odlučuje Centar za socijalni rad rešenjem, nakon utvrđivanja da li su ispunjeni uslovi.
Centar za socijalni rad će obezbediti, u skladu sa rešenjem o priznatom pravu na opremu, nabavku neophodne obuće i odeće kao i putne troškove korisniku koji se upućuje na smeštaj.
1) Besplatan obrok ("Narodna kuhinja")
Pravo na besplatan obrok ima lice koji je korisnik prava na novčanu socijalnu pomoć i druga lica u stanju socijalne potrebe, po stručnoj proceni Centra za socijalni rad, a na osnovu prethodno usaglašenog Plana aktivnosti Narodne kuhinje za svaku narednu kalendarsku godinu između Centra za socijalni rad, Crvenog krsta Subotice i Sekretarijata za društvene delatnosti Gradske uprave.
Postupak spremanja i podele besplatnih obroka Narodne kuhinje organizuje i sprovodi Crveni krst Subotice, odnosno druga pravna i fizička lica koja ispunjavaju zakonom propisane uslove za obavljanje tih poslova.
Pravo na besplatan obrok priznaje se na osnovu predloga stručnih radnika Centra za socijalni rad, inicijative mesnim zajednicama a na osnovu konačne liste Centra za socijalni rad.
Korisnicima prava na novčanu socijalnu pomoć i drugim licima u stanju socijalne potrebe, ukoliko nisu korisnici besplatnog obroka narodne kuhinje, radi očuvanja minimalne egzistencije obezbeđuje se, po pravilu, jednom godišnje pomoć u vidu paketa hrane.
Pravo na pakete hrane priznaje se na osnovu predloga stručnih radnika Centra za socijalni rad, uz njihovu konsultaciju sa mesnim zajednicama, uz izdavanje potvrde Centra za socijalni rad.
Postupak spremanja i podele paketa hrane organizuje i sprovodi Crveni krst Subotice, odnosno druga pravna i fizička lica koja ispunjavaju zakonom propisane uslove za obavljanje tih poslova, u saradnji sa Centrom za socijalni rad.
Pravo na pakete higijene ima lice odnosno porodica korisnik prava na novčanu socijalnu pomoć i druga lica u stanju socijalne potrebe po stručnoj proceni Centra za socijalni rad.
Pravo na pakete higijene priznaje se na osnovu predloga stručnih radnika Centra za socijalni rad, uz njihovu konsultaciju sa mesnim zajednicama, uz izdavanje potvrde Centra za socijalni rad.
Postupak pripreme i podele paketa higijene organizuje i sprovodi Crveni krst Subotice, odnosno druga pravna i fizička lica koja ispunjavaju zakonom propisane uslove za obavljanje tih poslova u saradnji sa Centrom za socijalni rad.
Korisnicima prava na novčanu socijalnu pomoć i drugim licima u stanju socijalne potrebe radi očuvanja minimalne egzistencije, obezbeđuje se jednom godišnje pomoć u vidu ogreva, a po stručnoj proceni Centra za socijalni rad.
Korisnicima koji ostvare pravo na ogrev, na osnovu konačnog spiska Centra za socijalni rad isplaćuje se novčani iznos u visini cene jedne tone uglja lignit sa prevozom.
4. Pravo na besplatne autobuske karte za srednjoškolce iz prigradskih naselja
Pravo na besplatne autobuske karte za srednjoškolce iz prigradskih naselja ostvaruje se u skladu sa Pravilnikom o participiranju putnih troškova učenika srednjih škola. Centar za socijalni rad dostavlja sekretarijatu Gradske uprave nadležnom za poslove socijalne zaštite (u daljem tekstu: nadležni sekretarijat) predlog za besplatno putovanje učenika koji žive u socijalno ugroženim porodicama.
5. Pravo na naknadu troškova sahranjivanja
Pravo na naknadu troškova sahranjivanja obezbeđuje se za:
1. lica u stanju socijalne potrebe koja su u momentu smrti imala prebivalište na teritoriji Grada, a koja nemaju srodnike ili lica koja su bila dužna da ih izdržavaju ili se o njima staraju ili su ta lica odbila da izvrše sahranjivanje;
2. neidentifikovana lica i lica za koja se ne može utvrditi poslednje mesto prebivališta, a koja su umrla ili su posmrtni ostaci istih nađeni na teritoriji Grada.
Grad snosi troškove pogrebne opreme, prevoza i prenosa umrlih, naknade za korišćenje rashladne komore, naknade za korišćenje mrtvačnice, naknade za grobno mesto, iskop rake, sahranjivanje i izradu humke.
Sahranjivanje lica iz stava 1. ovog člana izvršiće privredni subjekt ili preduzetnik registrovan za obavljanje ove delatnosti, po nalogu Centra za socijalni rad.
Centar za socijalni rad je dužan da pre izdavanja naloga za sahranjivanje za svako umrlo lice utvrdi da li postoje srodnici ili lica koja su bila dužna da umrlog za života izdržavaju ili da se staraju o njegovom sahranjivanju, da li umrlo lice ima zaostavštinu, socijalni status porodice umrlog i druge okolnosti koje mogu uticati na sahranjivanje i naknadu troškova sahranjivanja.
Centar za socijalni rad će, u slučaju da utvrdi postojanje zaostavštine umrlog ili postojanje lica koja su bila dužna da obezbede njegovo sahranjivanje, o tome obavestiti nadležni sekretarijat.
Iznos naknade za sahranjivanje lica se utvrđuje u visini 85% od cene koju utvrđuje Republički fond penzijskog invalidskog osiguranja zaposlenih.
Za lica koja umru u ustanovama socijalne zaštite izvan teritorije Grada troškovi sahrane obezbediće se prema računu koji nadležnom sekretarijatu dostavi organizacija koja je izvršila sahranjivanje.
Ukoliko sahranjivanje lica izvrši lice koje nije bilo u obavezi, isto ima pravo na naknadu učinjenih troškova sahranjivanja, u visini utvrđene cene.
6. Izuzetne i interventne novčane pomoći
Pravo na izuzetnu materijalnu pomoć mogu ostvariti lica sa izraženim zdravstvenim problemima, samohrani roditelji i pojedinci i druge porodice koje ne ispunjavaju uslove za priznavanje prava na socijalnu pomoć, a po rešenju Centra za socijalni rad, u trajanju do 12 meseci, uz obaveznu šestomesečnu reviziju.
Visina izuzetne materijalne pomoći utvrđuje se najviše do visine socijalne pomoći za pojedinca, u skladu sa zakonom, u iznosu visine socijalne pomoći u momentu priznavanja prava.
Interventna novčana pomoć obezbeđuje se pojedincu ili porodici koji se nalaze u stanju trenutne potrebe ili izuzetno teškoj situaciji odnosno stambene ugroženosti koju ne mogu samostalno prevazići, a izazvana je požarom, poplavom ili drugim događajem u kome je potpuno uništen ili znatno oštećen objekat koji koristi pojedinac odnosno porodica.
Visina interventne novčane pomoći utvrđuje se u zavisnosti od potreba i stanja pojedinca odnosno porodice, prema mišljenju stručnog tima Centra za socijalni rad i procene nadležnog sekretarijata u svakom pojedinačnom slučaju.
Interventna novčana pomoć može se dodeliti najviše dva puta u toku kalendarske godine s tim da se ukupan iznos interventne novčane pomoći na nivou godine može utvrditi najviše do visine dve prosečne mesečne zarade isplaćene na teritoriji Grada prema poslednjem objavljenom podatku statistike.
V POSTUPAK ZA KORIŠĆENJE USLUGA SOCIJALNE ZAŠTITE KOJE OBEZBEĐUJE GRAD
Postupak za korišćenje usluge koju obezbeđuje Grad sprovodi Centar za socijalni rad po službenoj dužnosti ili na zahtev korisnika.
Centar za socijalni rad izdavanjem uputa za korišćenje usluge upućuje korisnika kod ovlašćenog pružaoca usluge sa kojim je Grad zaključio ugovor.
Ukoliko ovlašćeni pružalac usluge odbija da korisniku pruži uslugu predviđenu uputom, dužan je da o tome odmah, pismenim putem, obavesti Centar za socijalni rad i korisnika i da za to navede razloge.
Povodom obaveštenja iz stava 1. ovog člana korisnik, u roku od 8 dana od dana prijema obaveštenja, može uputiti pritužbu Centru za socijalni rad.
Centar za socijalni rad će, pošto razmotri pritužbu iz stava 2. ovog člana uputiti korisnika drugom ovlašćenom pružaocu sa spiska ovlašćenih pružaoca usluga, ako ovlašćeni pružalac usluge iz stava 1. ovog člana upućenom korisniku ne može pružiti usluga.
Ukoliko ne postoje drugi pružaoci iste usluge korisniku usluge će se ponuditi usluga koja po obimu i sadržini najviše odgovara utvrđenoj potrebi korisnika.
O odbijanju pružanja usluge Centar za socijalni rad odmah obaveštava nadležni sekretarijat, organ nadležan za izdavanje licence pružaocima usluga socijalne zaštite i inspekciju socijalne zaštite.
Za svaku uslugu socijalne zaštite, obezbeđenu od strane Grada putem javne nabavke, utvrđuje se spisak ovlašćenih pružaoca usluge.
Ukoliko Centar za socijalni rad proceni da korisnik nema potrebu za uslugom, zahtev za korišćenje tražene usluge socijalne zaštite odbiće se od strane Centra za socijalni rad rešenjem.
Protiv rešenja kojim se odbija zahtev za korišćenje usluge može se izjaviti žalba o roku od 15 dana Gradskom veću.
Odluka o žalbi donosi se u roku od 30 dana.
Korisnik, odnosno zakonski zastupnik korisnika usluga utvrđenih ovom odlukom, može neposredno odabrati uslugu socijalne zaštite, odnosno pružaoca usluge socijalne zaštite i zaključiti ugovor o korišćenju usluge sa izabranim pružaocem usluge.
U troškovima usluge socijalne zaštite učestvuje korisnik, srodnik koji ima zakonsku obavezu i mogućnost izdržavanja korisnika, lica koja su preuzela obavezu plaćanja troškova pružanja usluge i Grad.
VII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Ustanove socijalne zaštite, odnosno fizička i pravna lica koja učestvuju u pružanju usluga iz člana 4. ove odluke obavezna su da nadležnom sekretarijatu dostavljaju mesečne i godišnje izveštaje o realizaciji programa pružanja usluga koji se sastoje od narativnog i budžetskog dela u skladu sa opštim aktom pružaoca usluga.
Pružaoci usluga nadležnom sekretarijatu dostavljaju:
- pravilnik o pružanju usluga iz ove odluke,
- rešenja, odluke i mesečne izveštaje o priznatom pravu na jednokratnu i izuzetnu novčanu pomoć i
- druga akta u vezi sa priznavanjem prava iz ove odluke.
Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o ostvarivanju prava u oblasti socijalne zaštite iz nadležnosti Grada Subotice ("Službeni list Grada Subotice", br. 12/09).
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Subotice".